abonnement Unibet Coolblue
pi_177331915
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Deel vier. Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer. O+
pi_177331967
Oh ik had het niet meteen gezien, was net een nieuwe aan het openen.

Met deze O+
pi_177332084
Haha. Geweldig plaatje. O+
pi_177332216
@Goitske: sesam hier. Inclusief epipen. Dat vonden we altijd heel spannend maar het is in al die jaren nog nooit misgegaan dus die spanning is weggeëbd. Ik vergeet het nu zelf soms :@
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177332530
Ik las dit topic en de vorige laatste Posts had ik gemist en ik vroeg me best even af wat precies e-pipen is, ik dacht echt dat ik een nieuwe skateboardtrend gemist had. Die spannend is en mis zou kunnen gaan.
pi_177332601
Hier vond ik eerste schooldag en die eerste periode vooral heel leuk-spannend voor dochter! Maar ze was eigenlijk gelijk op haar plek. Dit jaar op de nieuwe school vond ik echter een stuk spannender. We gingen even met de directeur de school bekijken en opeens waren we al bij dochters klas en toen was het opeens de bedoeling dat ze mee ging doen en dus de hele dag bleef. Zat ze daar opeens in een klas waar ze de taal niet sprak. :'( vriend en ik stonden toen wel met een brok in onze keel (en toen we buiten waren per ongeluk brullen). Die eerste weken waren uiteindelijk best pittig voor haar. Maar goed, nu spreekt ze een tweede taal praktisch vloeiend en ben ik vooral heel jaloers. En zo fijn om te merken dat ze hier ook weer haar plek heeft gevonden met leuke vriendjes en vriendinnetjes!
pi_177337326
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:01 schreef Vanyel het volgende:
@Goitske: sesam hier. Inclusief epipen. Dat vonden we altijd heel spannend maar het is in al die jaren nog nooit misgegaan dus die spanning is weggeëbd. Ik vergeet het nu zelf soms :@
gut dat is ook eentje die je niet heel vaak hoor sesam. Wel fijn dat het zo goed gaat!
  woensdag 21 februari 2018 @ 09:20:15 #8
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_177338283
Ik ga proberen hier aan te haken... over 4 weken gaat onze jongste ook naar school en ik vind het best spannend weer :@ Speelt ook mee dat hij zijn uitspraak nog heel slordig is en hij niet altijd even goed verstaanbaar is (al bezig met logopedie). Taalproductie en taalbegrip is prima, maar ik maak me er wel zorgen over hoe dit in de klas zal gaan...
Oude (on)bekende.
pi_177338521
Dan kan dat zo maar een heel verrassend snel vooruit gaan!
pi_177339493
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:20 schreef Mevr_Mus het volgende:
Ik ga proberen hier aan te haken... over 4 weken gaat onze jongste ook naar school en ik vind het best spannend weer :@ Speelt ook mee dat hij zijn uitspraak nog heel slordig is en hij niet altijd even goed verstaanbaar is (al bezig met logopedie). Taalproductie en taalbegrip is prima, maar ik maak me er wel zorgen over hoe dit in de klas zal gaan...
Mijn zoontje ( nu 5) heeft al sinds hij 19 maanden is logo, we maakten ons ook zorgen of hij wel verstaan werd op school en of hij niet gepest zou worden. Hij maakte juist in het begin enorme sprongen in zijn uitspraak door school. Hij heeft nu nog wel logo, maar ik ben niet meer zijn enige ondertiteling.
*poef* nu is het weg
pi_177342642
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:14 schreef Svane het volgende:
Hier vond ik eerste schooldag en die eerste periode vooral heel leuk-spannend voor dochter! Maar ze was eigenlijk gelijk op haar plek. Dit jaar op de nieuwe school vond ik echter een stuk spannender. We gingen even met de directeur de school bekijken en opeens waren we al bij dochters klas en toen was het opeens de bedoeling dat ze mee ging doen en dus de hele dag bleef. Zat ze daar opeens in een klas waar ze de taal niet sprak. :'( vriend en ik stonden toen wel met een brok in onze keel (en toen we buiten waren per ongeluk brullen). Die eerste weken waren uiteindelijk best pittig voor haar. Maar goed, nu spreekt ze een tweede taal praktisch vloeiend en ben ik vooral heel jaloers. En zo fijn om te merken dat ze hier ook weer haar plek heeft gevonden met leuke vriendjes en vriendinnetjes!
Geweldig hoe dat gaat en snap dat je jaloers bent. Wat is het heerlijk om op die manier als kind gewoon even een tweede taal te leren. En nieuwe vriendjes te maken.

Mevr_Mus, hopelijk gaat het zoals hier wordt beschreven, dat het juist door school snel vooruitgaat!

Gisteren hadden we sinds lange tijd weer even een kind dat uit pure frustratie en emotie als stervende zwaan op de grond viel. Het zal de impact zijn van alle nieuwe ervaringen. Vandaag heeft school een studiedag dus is ze de hele dag thuis en volgende week vakantie. Dat zal wel even prettig zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 21 februari 2018 @ 12:59:20 #12
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_177343674
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:08 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Mijn zoontje ( nu 5) heeft al sinds hij 19 maanden is logo, we maakten ons ook zorgen of hij wel verstaan werd op school en of hij niet gepest zou worden. Hij maakte juist in het begin enorme sprongen in zijn uitspraak door school. Hij heeft nu nog wel logo, maar ik ben niet meer zijn enige ondertiteling.
Wat fijn dat het bij jullie zo gaat! Ik hoop dat het bij ons ook zo zal gaan. Logopediste verwacht inderdaad een verbetering als hij naar school gaat. Ik vind het vooral spannend hoe de andere kinderen op hem zullen reageren. Hoe ging dat bij jullie?
Oude (on)bekende.
pi_177344187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:08 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Mijn zoontje ( nu 5) heeft al sinds hij 19 maanden is logo, we maakten ons ook zorgen of hij wel verstaan werd op school en of hij niet gepest zou worden. Hij maakte juist in het begin enorme sprongen in zijn uitspraak door school. Hij heeft nu nog wel logo, maar ik ben niet meer zijn enige ondertiteling.
Even uit nieuwsgierigheid maar waarom had je zoontje met die leeftijd al logopedie?
Dat is toch relatief vroeg?
pi_177344369
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 07:48 schreef Goitske het volgende:

[..]

gut dat is ook eentje die je niet heel vaak hoor sesam. Wel fijn dat het zo goed gaat!
Steeds meer volgens de allergoloog. Steeds heftiger ook.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177347488
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:20 schreef Mevr_Mus het volgende:
Ik ga proberen hier aan te haken... over 4 weken gaat onze jongste ook naar school en ik vind het best spannend weer :@ Speelt ook mee dat hij zijn uitspraak nog heel slordig is en hij niet altijd even goed verstaanbaar is (al bezig met logopedie). Taalproductie en taalbegrip is prima, maar ik maak me er wel zorgen over hoe dit in de klas zal gaan...
T. praat ook nog steeds voor een deel onverstaanbaar, maar hij heeft sinds hij in oktober op school zit gigantische sprongen gemaakt.
De klas heeft er geen problemen mee, de juffen gaan er goed mee om, hij doet goed mee met de klas.
De klas laat hem niet links liggen oid. Hij vindt wel meer aansluiting nu er wat kindjes zijn gestart die wat jonger zijn, maar dat is niet gek. Hij was de 1e nieuwe leerling in groep 1 van z'n klas, dus er zat minstens 5 mnd verschil in leeftijd.

Gewoon laten starten en hopelijk kun jij je over een paar maanden ook verbazen over hoe goed het gaat :*.
pi_177348729
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:32 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Steeds meer volgens de allergoloog. Steeds heftiger ook.
Hier helaas ook.
Maar sesam is niet zo heftig meer gelukkig.
Hier zijn vooral hazelnoot, cashew en pistache de grote boosdoeners. In april pijnboompit provoceren en een aantal maanden daarna sesam weer. Hopelijk kan hij die dan gewoon eten. Scheelt een hoop.

En straks weer pollenseizoen. Ik word weer heel verdrietig als ik me bedenk hoe ontzettend ziek meneertje daar vorig jaar door was. ;( hopelijk nu met medicatie te doen.
Ik kan niet eens de foto's van toen terugkijken zonder tranen. Dat het zo lang moest duren allemaal :'(
pi_177349665
Jeetje Mabawa wat klinkt dat naar, arme M. ;( Hopelijk komt hij dit pollenseizoen beter door met de medicatie. :*
pi_177349785
Oh Mabawa. Dat klinkt echt zielig. :'(
pi_177349895
Ach jeetje wat sneu zoveel allergieën en dan zo ziek er van
pi_177350026
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:42 schreef Mabawa. het volgende:

[..]

Hier helaas ook.
Maar sesam is niet zo heftig meer gelukkig.
Hier zijn vooral hazelnoot, cashew en pistache de grote boosdoeners. In april pijnboompit provoceren en een aantal maanden daarna sesam weer. Hopelijk kan hij die dan gewoon eten. Scheelt een hoop.

En straks weer pollenseizoen. Ik word weer heel verdrietig als ik me bedenk hoe ontzettend ziek meneertje daar vorig jaar door was. ;( hopelijk nu met medicatie te doen.
Ik kan niet eens de foto's van toen terugkijken zonder tranen. Dat het zo lang moest duren allemaal :'(
Ook zo lang voor je het onderzocht kreeg?

Ik vond provocatie van 'gevaarlijke allergenen' wel eng trouwens. Heel anders dan de eerste keer, dat was maar ei, kan niet zoveel misgaan.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177352028
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ook zo lang voor je het onderzocht kreeg?

Ik vond provocatie van 'gevaarlijke allergenen' wel eng trouwens. Heel anders dan de eerste keer, dat was maar ei, kan niet zoveel misgaan.
dat lijkt mij ook wel eng. Ik zit gelukkig alleen met lactose enige wat er kan gebeuren is buikpijn en diarree
pi_177355924
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ook zo lang voor je het onderzocht kreeg?

Ik vond provocatie van 'gevaarlijke allergenen' wel eng trouwens. Heel anders dan de eerste keer, dat was maar ei, kan niet zoveel misgaan.
Ja iets met een kinderdermatoloog die zei dat het geen allergieën konden zijn. Want te oud voor het één en te jong voor het ander :?
daar is uiteraard over gesproken later!!

Eer dat je weer aan de beurt bent... pfff. Uiteindelijk via de huisarts vast laten prikken en ook al zeggen de bloeduitslagen niet alles bij kinderen... zoveel dingen positief zorgde wel uiteindelijk dat het balletje ging rollen.
Mennnn wat heb ik gehuild toen de assistente me belde. Ik was niet gek en er was echt iets met mn kindje aan de hand.

Ik vond pinda heel eng. De noten zijn qua reactie zo duidelijk geweest dat we die gelukkig niet hoeven te provoceren. Maar pinda was een twijfelgeval.
pi_177356467
Wat sneu zeg Mabawa! :{ hoop ook voor jullie dat het beter gaat. Naar als je kleintje zo ziek is en je zo aan het tobben bent.
E. Heeft een pinda, noten en pijnboompitten allergie.
Ik vind die provocatietesten best heftig. Tot nu toe de pinda en amandelen provocatie gehad. Pinda ging helemaal fout, dan is het fijn om in het zh te zijn en amandel ging goed. Pijnboompitten zijn we per ongeluk thuis eens achter gekomen toen het na 1( :o ) pitje helemaal fout ging: benauwd en zwelling.
Hier dus ook epipen altijd mee.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_177357076
En dan zit je daar willens en wetens je kind te vergiftigen, gevoel klopt gewoon niet. Maar zo fijn als het dan wel goed gaat O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177358146
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:59 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Wat fijn dat het bij jullie zo gaat! Ik hoop dat het bij ons ook zo zal gaan. Logopediste verwacht inderdaad een verbetering als hij naar school gaat. Ik vind het vooral spannend hoe de andere kinderen op hem zullen reageren. Hoe ging dat bij jullie?
Prima, ze vroegen hem wat hij zei als ze hem niet begrepen. Hij is dr niet om gepest.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:23 schreef vencodark het volgende:

[..]

Even uit nieuwsgierigheid maar waarom had je zoontje met die leeftijd al logopedie?
Dat is toch relatief vroeg?
Ja klopt, is best heel vroeg. Hij sprak toen 1 woord: DIE. Voor ons geen probleem maar hij was enorm gefrustreerd dat we hem niet begrepen. Stond voor de kast DIE DIE te wijzen en wij snapten niet wat hij wilden. Hij was zo enorm gefrustreerd dat hij zichzelf zeer ging doen. Zat met zijn hoofd te bonken tegen de grond of muur. Had de patronen van de buitentegels op zijn voorhoofd staan. Met logo hielpen ze ons om hem te leren praten.
*poef* nu is het weg
pi_177360350
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 22:57 schreef Vanyel het volgende:
En dan zit je daar willens en wetens je kind te vergiftigen, gevoel klopt gewoon niet. Maar zo fijn als het dan wel goed gaat O+
Nou dit!

Eng zeg LeNeHe. Wel fijn om te weten wat het is. Hopelijk komt er niets meer bij. Pinda is echt vreselijk, moeten jullie ook sporen van vermijden?

Vind de pijnboompit heel spannend, ons neefje reageert daar gigantisch op en M. heeft zo'n beetje alles hetzelfde als hij.


Goed dat logo in ieder geval iets geholpen heeft Mus. Een gefrustreerd kind is ook niks.
pi_177362817
Wat rot zeg, Mabawa. Hopelijk gaat het dit jaar inderdaad veel beter met de medicijnen. Ik ben ook van heel jong af allergisch voor pollen, huismijt en honden. Daar kwamen ze achter toen ik 6 was en ook nadat mijn moeder eindeloos had aangedrongen op testen op dat gebied. Ik weet nog wel hoe rot ik me vaak voelde door die allergieën, aan de andere kant liet ik me ook niet tegenhouden als ik perse in een grasveld wilde spelen of een hond wilde aaien. Wat dat betreft zijn kinderen ook wel heel veerkrachtig: je raakt eraan gewend dat je je zo voelt, en dat accepteer je dan. Voor de ouders is het soms rottiger om dat te moeten aanzien.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177362976
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:36 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Prima, ze vroegen hem wat hij zei als ze hem niet begrepen. Hij is dr niet om gepest.

[..]

Ja klopt, is best heel vroeg. Hij sprak toen 1 woord: DIE. Voor ons geen probleem maar hij was enorm gefrustreerd dat we hem niet begrepen. Stond voor de kast DIE DIE te wijzen en wij snapten niet wat hij wilden. Hij was zo enorm gefrustreerd dat hij zichzelf zeer ging doen. Zat met zijn hoofd te bonken tegen de grond of muur. Had de patronen van de buitentegels op zijn voorhoofd staan. Met logo hielpen ze ons om hem te leren praten.
Ohjee, dat was niet niks. Dan begrijp ik heel goed dat je al aan logopedie begonnen bent. :Y
Ik vroeg het ook omdat onze zoon ook niet zo snel was met praten. Die deed wel erg zn best maar was vooral voor ons verstaanbaar, dat duurde tot zn 2e. CB raadde toen ook wel logopedie aan maar dat vonden we te vroeg.
Het was een vrolijk kind zonder dergelijk frustraties dus wij wilden het gewoon aankijken hoe dit ontwikkelde.
Is uiteindelijk allemaal goed gekomen. :)
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:49:53 #29
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177362993
Brrr het lijkt me echt heel naar als je kind allergisch is, helemaal voor pinda's en noten, doodeng ;(.

Ik heb net een verdrietig jongetje op school achter gelaten. Hij had er zoveel zin in, de tweede dag. Maar puntje bij paaltje wilde hij toch liever niet gaan. Toen hij zag dat er niemand was die hij kende, was de lol echt weg, werd hij stil en kreeg hij een heel wit snoetje ;(. We zijn toen samen naar de juf gegaan, die hem op schoot nam en hem een Belangrijke Taak gaf. Ik kreeg nog 100 knuffels en kushandjes en ben toen maar weg gegaan, Kuiken zichtbaar "verloren" achter latend. Juf zou hem aan een ander nieuw jongetje 'koppelen'; ik ben benieuwd hoe hij er straks op terug kijkt.
KuikenGuppy
pi_177363124
Oh herkenbaar, Burdie. Zo ging het bij I de tweede keer ook. Even een terugslag. En inderdaad ook dat verloren voelen. Sterkte! Ik had er toen echt even buikpijn van. Maar de keer daarna ging het weer goed, al zie ik nog wel dat ze soms in het begin eventjes moet omschakelen. Nu in week drie merk ik dat steeds meer kinderen tegen haar gaan praten als ze haar zien, haar begroeten en alles. Dat scheelt al enorm.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177364865
Oh brrr, die allergieën. Hier gelukkig geen last van maar wel een pindakaas verbod op school en zelfs nieuwbakken kleuters weten precies waarom. Voor kerst een kerstdiner georganiseerd en we hebben echt een middag etiketten bestudeerd in de supermarkt. En dan nog een dubbelcheck door een moeder van allergieënkind en epipennen in de buurt. Ik heb er wel een nachtje slecht van geslapen maat het is helemaal goed gekomen. Maar voor ouders lijkt het me ook een grote stap om dat los te laten inderdaad.

Burdie, hopelijk heeft ie het vandaag wel naar zijn zin.
pi_177366464
Burdie. Wat zielig. Hopelijk heeft ie het naar zijn zin. O+
pi_177368783
Brrr.. die heftige allergieeen lijken me ook heel eng.. op scouting jaren een jongetje meegehad die een heel eigen doos met eten meehad, vond ik ook zo sneu. Maar die kon ook bijna niks eten en omdat t met sausjes ed vaak misging mocht hij dan bij ons (glutenvrije) pasta met suiker eten (iets anders durfde hij zelf niet).. maar die had ook coeliackie én koemelkeiwit allergie en dan kon hij ook niet tegen bepaalde kruiden en appel (maar dat waren meer intoleranties)

Sterkte Burdie, hopelijk heeft hij t snel naar zijn zin op school..
Bij W gingen de eerste 2 weken school juist wel goed. Daarna werd ze gepest door een nogal druk meisje die ging duwen en zeggen dat ze dom was. W was vooral heel verbaasd, maar vond t natuurlijk ook niet leuk (maar betrok het gelukkig niet op zichzelf: Mama, waarom zegt ze dan dat ik dom ben? Want ze snapt het zelf ook nog niet..). Nu blijkt dat dat meisje dat bij elke nieuwe kleuter doet (en juf probeert er wat aan te doen, maar lijkt niet echt te werken).

Wat ik wel heel goed zie werken is dat iedereen in de klas een maatje heeft. Dat is dan voor die periode degeen waar je het eerst hulp aan vraagt (beker opendoen/ rits dichtdoen) en waarmee je in de rij naar buiten gaat bij einde schooldag. Voor verse kleuters is dat vaak een wat oudere kleuter die dan bij alles even helpt (en die nemen hun taak vaak zeer serieus). Wisselt na elke vakantie, dus steeds nieuwe combinaties. t zorgt ook dat ze iedereen goed leren kennen. W stapt niet snel op onbekenden af, maar heeft wel vaak speelafspraakjes met het maatje dat ze op dat moment heeft, naast haar vaste vriendinnetje..
  donderdag 22 februari 2018 @ 14:23:20 #34
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177368804
Bedankt allemaal O+. Ik heb net een super blij jongetje van school gehaald, hij zei dat het heel leuk was vandaag en dat hij niet verdrietig is geweest!
KuikenGuppy
pi_177369185
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 14:23 schreef Burdie het volgende:
Bedankt allemaal O+. Ik heb net een super blij jongetje van school gehaald, hij zei dat het heel leuk was vandaag en dat hij niet verdrietig is geweest!
Het is ook vaak echt alleen even het wegbreng moment. En dan zitten wij als ouders de hele ochtend met een knoop in onze maag en zijn zij ondertussen al lang fijn aan het spelen op school. Wel heel fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft gehad. O+

Nog 1.5 week dan gaan T en S wennen. En weer een week later voor het echie. We zijn al stiekem even langs het lokaal gelopen waar ze komen te zitten en we hebben het nu ook dagelijks even over school. T en S vinden het vooral heel tof dat ze dan ook groot zijn, net als L. O+ T en S hebben er tot nu toe vooral heel veel zin in. Ik hoop dat dat zo blijft als ze eenmaal mogen. :)
pi_177375976
Top, Burdie!

De nieuwe regel dat I nu zichzelf aankleedt 's ochtends had meteen een stimulerende effect op allerlei andere gebieden. Nadat ze zelf haar kleren had aangedaan vanochtend wilde ze ook zelf haar boterhammen smeren voor school, zelf haar waterfles vullen en haar tas inpakken. Echt mooi om te zien hoe ze opveert als je haar het gevoel/vertrouwen geeft dat ze dat zelf kan allemaal. ^O^ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177454450
Goedemorgen allemaal!
Ik meld me nu maar hier :D Ons jochie is afgelopen woensdag 4 jaar geworden.

*O* *O* *O*
pi_177457992
Gefeliciteerd Exode. *O*
pi_177463874
Nog gefeliciteerd, Exode! We hebben gewoon echte kleuters. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 26 februari 2018 @ 18:53:18 #40
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177466417
Gefeliciteerd Exode! *O*
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177466851
Gefeliciteerd! *O*
pi_177467835
Gefeliciteerd burdie *O*

Franny wat fijn dat het zo aanslaat!

Teun als bijna kleuter denkt nog steeds ja ik kan mij aankleden maar als jij mij aankleed is het veeeel makkelijker. Dus mijn man zorgt dat Teun zich aankleed met heel iets hulp en ik ga beneden brood smeren

Jan heeft laatst met een lepel een hele grote hap chocopasta uit de pot gehaald.
Dus die had straf dat het een week geen pasta of chocolade hagelslag op brood is. Vond meneer niet grappig. Spontaan eet hij nu allerlei brood beleg en is ook van de chocopasta af. Heb afgesproken met hem nog 2x per week pasta en verder ander broodbeleg vond hij oké want dan is het een feestje als je pasta mag.
Vanmorgen was hij bezig met mij helpen dus brood beleg voor iedereen pakken, bordjes pakken, broodtrommel van mijn man pakken. Optimel/sojamelk pakken etc echt ineens een grote jongen in gedrag.
pi_177467847
Ok. Mijn kleuter geeft zaterdag zn kinderfeestje. Nee was geen optie.

Dus.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_177468310
Goitske, hoe oud is Jan ook alweer?
pi_177468339
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:40 schreef Ticootje het volgende:
Ok. Mijn kleuter geeft zaterdag zn kinderfeestje. Nee was geen optie.

Dus.
Rip aan de nabestaanden :D
Gevalletje «ik zeg niet wat we gaan doen maar neem je zwemspullen mee!» of koekhappen en snoephappen thuis?
pi_177468377
Goitske. Wat leuk dat hij zo meehielp met het broodbeleg voor iedereen te pakken. O+

Ticootje. Wat gaan jullie doen met het feestje? :D
pi_177468798
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:56 schreef Roomsnoes het volgende:
Goitske, hoe oud is Jan ook alweer?
Jan is in oktober 5 geworden, Teun wordt in april 4

Jan is echt op allerlei gebieden echt sprongetjes aan het maken. School gaat redelijk goed, zwemles ging zondag ineens veel beter, thuis meehelpen ook en op de BSO zei ik help jij nog even snel de juf mee de knex opruimen en ging hij het ook gelijk doen ipv tegen sputteren. Kleuren gaat heel goed en is ook bezig met schrijven als ik hem vertel hoe hij de naam moet schrijven

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door Kyara op 26-02-2018 20:38:29 (foto weggehaald ivm naam en adresgegevens ) ]
pi_177469049
Is een week straf misschien niet een beetje lang voor een jongetje van 5 en één lepel chocopasta? :@
pi_177469062
Goitske, misschien even de volledige naam en adres weghalen van je foto?
pi_177469075
Misschien handig om het adres weg te strepen? ;)

Edit: Spuit elf door de bocht. :+
  maandag 26 februari 2018 @ 20:34:35 #51
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177469285
He dat adres he...

En bij ons gaat de oma van de vrouw van de buurman binnenkort naar het bejaardentehuis.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_177469293
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:27 schreef Roomsnoes het volgende:
Is een week straf misschien niet een beetje lang voor een jongetje van 5 en één lepel chocopasta? :@
Ik vond het ook al zolang. :@

Ik zou er eerder voor zorgen dat mijn kind er niet meer bij zou kunnen komen. :@
  maandag 26 februari 2018 @ 20:35:50 #53
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177469315
Oh ik steek er een lepel bij en zorg dat ik net iets meer pak dan hij.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  maandag 26 februari 2018 @ 20:37:10 #54
149959 SQ
snelle trees
pi_177469358
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:35 schreef AwayTL het volgende:
Oh ik steek er een lepel bij en zorg dat ik net iets meer pak dan hij.
en daarna door de pindakaas :9
disclaimer
pi_177469369
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:35 schreef Omentielvo het volgende:

[..]

Ik vond het ook al zolang. :@

Ik zou er eerder voor zorgen dat mijn kind er niet meer bij zou kunnen komen. :@
Daar zijn ze nog behoorlijk handig in heb ik gemerkt. Er staat geregeld hier een eetkamerstoel in de keuken en vruchtenhagel op de grond. Gelukkig doen dat de kaboutertjes maar en niet Lou, aldus Lou :')
  maandag 26 februari 2018 @ 20:37:49 #56
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177469378
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:27 schreef Roomsnoes het volgende:
Is een week straf misschien niet een beetje lang voor een jongetje van 5 en één lepel chocopasta? :@
Ik dacht precies hetzelfde ja :o vind het ook niet bepaald in verhouding. Ik zou er echt wel wat van zeggen, maar ik vind een lepel chocopasta snoepen zodra je de kans krijgt heel logisch voor een kleuter :D
pi_177469431
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:37 schreef Skittles het volgende:

[..]

Daar zijn ze nog behoorlijk handig in heb ik gemerkt. Er staat geregeld hier een eetkamerstoel in de keuken en vruchtenhagel op de grond. Gelukkig doen dat de kaboutertjes maar en niet Lou, aldus Lou :')
Hahaha. Die kabouters zijn ook niet te vertrouwen. :D
pi_177469445
Als hier een pot pindakaas of pasta in de keuken staat dan verdwijnt daar ook regelmatig een lepel in. Ze delen dan wel heel netjes en doen om de beurt dus ik vond het wel pedagogisch verantwoord eigenlijk ;)
pi_177469451
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:35 schreef AwayTL het volgende:
Oh ik steek er een lepel bij en zorg dat ik net iets meer pak dan hij.
Haha, zou ik ook doen inderdaad :D

O en een vriendinnetje zaten laatst heel stilletjes in een kamertje bij vriendinnetje thuis. Kijk ik door het sleutelgat: hebben ze snoepjes gevonden en zitten ze elkaar te voeren _O-
pi_177469469
Gelukkig mag Goitske zelf weten wat ze haar kind voor straf oplegt. ;)

Even iets anders: praten jullie met je kinderen over de dood en op welke manier?
Onze zoon van 4 heeft ‘de dood’ nog niet van dichtbij meegemaakt maar hij praat er wel veel over.
Vraagt wanneer wij doodgaan en of iedereen dan je botten kan zien, waar je heen gaat etc etc.
Ben erg benieuwd hoe jullie met dergelijke gesprekken omgaan. :)
  maandag 26 februari 2018 @ 20:41:05 #61
149959 SQ
snelle trees
pi_177469473
Maar ik wil wel even zeggen dat ik het heel knap geschreven en gekleurd vind van Jan!
disclaimer
  maandag 26 februari 2018 @ 20:41:12 #62
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177469476
V heeft laatst snoep verstopt in zijn broek. Hij had zo’n joggingbroek aan met een elastiek aan de onderkant.

Ik vond het briljant. Hij zat het stiekem met zn broer te delen. Ze mochten het opeten vanwege de vindingrijkheid en het delen. Ik vind niet dat zulke trucjes en slimmigheden straf verdienen. Ik zeg wel dat het niet heel netjes is.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_177469483
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:57 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Rip aan de nabestaanden :D
Gevalletje «ik zeg niet wat we gaan doen maar neem je zwemspullen mee!» of koekhappen en snoephappen thuis?
Geen zwemmen!
Nee we gaan naar een aquarium. Haaien voeren. En als ze zich niet gedragen gooi ik er 5 kleuters in?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_177469537
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:40 schreef vencodark het volgende:
Gelukkig mag Goitske zelf weten wat ze haar kind voor straf oplegt. ;)

Oh heus hoor :)
Maar ik mag er ook een vraag over stellen ;)
pi_177469547
Sorry van het adres had ik ff niet gezien

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177469555
Die groeispurts zijn ook erg herkenbaar. Dat ze ineens weer een stuk meer kunnen. Andersom trouwens ook, hier zijn ze net ziek geweest en nu zijn het weer een stel peuters inclusief bijbehorende driftbuien :X

Maar net 10 minuten gesprek gehad. 3 kinderen in 10 minuten besproken en nog gezellig met de juf gekletst.
pi_177469580
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:42 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Oh heus hoor :)
Maar ik mag er ook een vraag over stellen ;)
Zeker en ik mag weer een reactie geven op jouw vraag. :D
Maar iemand die daar gevoelig voor is zou zich af kunnen vragen waar men zich mee bemoeid. :@
pi_177469588
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:41 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Geen zwemmen!
Nee we gaan naar een aquarium. Haaien voeren. En als ze zich niet gedragen gooi ik er 5 kleuters in?
Ik zou het vooral in de uitnodiging zetten. Dikke kans dat het een heeeel rustig feestje wordt!
Of juist druk :Y

Wel tof idee trouwens!
pi_177469591
Leuk Goitske! Dat naschrijven doen ze hier ook veel inderdaad :Y
  maandag 26 februari 2018 @ 20:45:31 #70
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177469606
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:40 schreef vencodark het volgende:
Gelukkig mag Goitske zelf weten wat ze haar kind voor straf oplegt. ;)

Even iets anders: praten jullie met je kinderen over de dood en op welke manier?
Onze zoon van 4 heeft ‘de dood’ nog niet van dichtbij meegemaakt maar hij praat er wel veel over.
Vraagt wanneer wij doodgaan en of iedereen dan je botten kan zien, waar je heen gaat etc etc.
Ben erg benieuwd hoe jullie met dergelijke gesprekken omgaan. :)
Ik geloof ook niet dat iemand zegt dat ze dat niet zelf mag weten ;)
Maar op een forum roept een post nu eenmaal reactie op. Van hoe jij het zou doen bijvoorbeeld.

Bij ons is het thema dat jij noemt deze week heel actueel bij onze 5-jarige. Ik beantwoord zijn vragen zo eerlijk mogelijk, behalve de doodsoorzaak in dit geval. Meestal na een antwoord van mijn kant gaat het direct weer over scheten of dino's. En komt ie er een halve dag later nog eens op terug.
pi_177469653
Jan had al een waarschuwing gehad voordat hij alleen naar beneden ging. En een week geen chocopasta gaat hij niet dood aan. Staat genoeg in de lade.
Daarbij komt dat hij veel jonkte de laatste tijd en hier dus ook over. Wij stellen grenzen hierin er wordt niet gepikt en niet gejokt. En weg zetten heeft geen nut hij pakt het krukje en staat op het aanrecht om het alsnog te pakken
  maandag 26 februari 2018 @ 20:48:41 #72
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177469715
Dat jokken is hier ineens ook volop aan de orde bij kleuter. Voorheen viel het eigenlijk nogal mee ten opzichte van wat ik altijd over kleuters las. Maar nu jokt hij echt Heel Veel, en over van alles.

Heel slecht overigens, ik zie het direct aan zijn gezicht :').

Waardoor hij weer denk dat ik magic powers heb :7
pi_177469722
Ik ben zelf ook teveel een watje om zo'n straf te geven, maar ik vind het juist heel goed dat Goitske dat gewoon wel doet en dan ook dit effect bereikt. En tja, een week geen chocopasta op je brood krijgen, is geen schending van een mensenrecht of zoiets he. Hier is het er ook ingeslopen dat I dagelijks 1 boterham met chocopasta krijgt, maar al die zoetigheid op brood vind ik eigenlijk vreselijk. Elke gelegenheid om daar een eind aan te maken, zou ik ook wel willen aangrijpen.

Erg goed gekleurd en getekend inderdaad! O+ .

Ik vind dat zo leuk van die kleuterfase. Dat komt misschien omdat ik zelf kleuren en tekenen ook zo leuk vind. :o . We zitten nu regelmatig samen te kleuren, Zeer ontspannend. :D .

We waren gisteren naar een kleuterrondleiding in het Mauritshuis. Daarna mochten de kleuters zelf schilderen. Erg grappig om die verschillen te zien. Sommige kleuters schilderen heel precies, in een hoekje van het doek. Anderen schilderden al echt goed de tulpen na, die waren neergezet. Maar I ging gewoon helemaal los en maakte er een soort Karel Appel van. :D .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177469724
Wij hebben wel over de dood gepraat. Maar dat komt ook doordat mijn oma overleden is, de hond en mijn collega. Het inslapen van de hond was hij ook bij.
Hij weet dat soms als mensen en dieren heel oud of heel ziek zijn ze dood kunnen gaan
  maandag 26 februari 2018 @ 20:50:19 #75
149959 SQ
snelle trees
pi_177469771
Ik vind het overigens ook geen idiote straf hoor. Het is een week geen chocopasta, niet een week zonder eten naar bed :P

Mauw krijgt nu ook even geen snoep meer omdat ze gemiddeld 3 uur per dag spendeert met zeuren om snoep en gillend over de vloer rollen als ik nee zeg en eenzijdig onderhandelen over snoep (als ik brood opeet krijgt ik snoep hè mama).

Ik denk dat 3 uur per dag nog een milde schatting is :')
disclaimer
  maandag 26 februari 2018 @ 20:51:57 #76
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177469826
Wat mij betreft gaat het ook niet zozeer om de pastadeprivatie, uiteraard. Maar om de verhouding.
pi_177469843
quote:
2s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:48 schreef Franny_G het volgende:
Ik ben zelf ook teveel een watje om zo'n straf te geven, maar ik vind het juist heel goed dat Goitske dat gewoon wel doet en dan ook dit effect bereikt. En tja, een week geen chocopasta op je brood krijgen, is geen schending van een mensenrecht of zoiets he. Hier is het er ook ingeslopen dat I dagelijks 1 boterham met chocopasta krijgt, maar al die zoetigheid op brood vind ik eigenlijk vreselijk. Elke gelegenheid om daar een eind aan te maken, zou ik ook wel willen aangrijpen.

Erg goed gekleurd en getekend inderdaad! O+ .

Ik vind dat zo leuk van die kleuterfase. Dat komt misschien omdat ik zelf kleuren en tekenen ook zo leuk vind. :o . We zitten nu regelmatig samen te kleuren, Zeer ontspannend. :D .

We waren gisteren naar een kleuterrondleiding in het Mauritshuis. Daarna mochten de kleuters zelf schilderen. Erg grappig om die verschillen te zien. Sommige kleuters schilderen heel precies, in een hoekje van het doek. Anderen schilderden al echt goed de tulpen na, die waren neergezet. Maar I ging gewoon helemaal los en maakte er een soort Karel Appel van. :D .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ik heb het vanaf nu dus ook terug gedraaid en bepaalde momenten krijgt hij ook alleen keuze uit jam, stroop, smeerkaas, kruidenkiepfilet en meestal kiest hij voor stroop of kipfilet. Hij weigert jam en smeerkaas staat niet hoog op zijn lijstje
Ook pindakaas met hagelslag heb ik nu terug gedrongen naar gewoon pindakaas

Wat een schattige foto en super schilderij!
pi_177469863
Wat ik niet wil dat mijn kinderen eten, koop ik gewoon niet :P
Nee zonder dollen, de straf an sich snap ik wel, maar ik vind dat een week wat lang voor zo'n klein vergrijp.

Wat ziet dat er tof uit Franny! En wat een onwijs mooi schilderij is dat geworden zeg!

O (nog geen kleuter, maar gedraagt zich wel als een) is ook ineens zo in letters geinteresseert. Die schreef een woord na. En knippen ook, alles moet geknipt. En dan gewoon een hartje van 10 cm netjes uitknippen he :o
pi_177469932
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:53 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat ik niet wil dat mijn kinderen eten, koop ik gewoon niet :P
Nee zonder dollen, de straf an sich snap ik wel, maar ik vind dat een week wat lang voor zo'n klein vergrijp.

Wat ziet dat er tof uit Franny!

O (nog geen kleuter, maar gedraagt zich wel als een) is ook ineens zo in letters geinteresseert. Die schreef een woord na. En knippen ook, alles moet geknipt. En dan gewoon een hartje van 10 cm netjes uitknippen he :o
een dag of 2 dagen boeit hem niet. Die hadden we al uitgetest. Daarnaast is het gewoon simpel er is keuze uit 10 dingen als het niet meer is en ik neem de chocolade optie weg thats it
pi_177469975
Hier zijn ze ook nogal van het zoet beleg. Ben er ook niet kapot van. Maar ook niet van kipfilet, worst of smeerkaas eigenlijk. Dus alles maar met mate.
pi_177469993
Dood is hier ook een onderwerp die vaak ter sprake komt. Aan de ene kant echt de angst dat ik of opa of oma doodgaat en zij dan zo verdrietig gaat zijn.
Aan de andere kant nog de fantasie. Dus dat ze heel snel roept dat een van haar poppetjes dood gemaakt is door een ander poppetje.

Goitske. Mooie tekening. O+
En ik bedoelde het niet aanvallend. Ik straf helemaal niet. Dus verbaasde me er vooral over. :@

Kyara. Fijn dat je weer wat peuterbuien hebt. Die miste je denk ik wel vreselijk. :P
Hopelijk zijn ze snel weer gewone grote kleuters. O+

Franny, wat leuk geschilderd. Ze heeft geloof ik elk stukje doek wel gebruikt. O+

Oh. En naschrijven doet ze nog niet. Als ik haar de letter R voordoe krijgt ik als reactie: “Ik doe het op deze manier.”
pi_177470262
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:50 schreef Stormqueen het volgende:
Ik vind het overigens ook geen idiote straf hoor. Het is een week geen chocopasta, niet een week zonder eten naar bed :P

Mauw krijgt nu ook even geen snoep meer omdat ze gemiddeld 3 uur per dag spendeert met zeuren om snoep en gillend over de vloer rollen als ik nee zeg en eenzijdig onderhandelen over snoep (als ik brood opeet krijgt ik snoep hè mama).

Ik denk dat 3 uur per dag nog een milde schatting is :')
oh help _O-
  maandag 26 februari 2018 @ 21:09:20 #83
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177470417
Goitske, wat een knappe tekening. J had vandaag ook een tekening mee naar huis van de BSO. Hij had mij en broerlief getekend, twee bibberige koppoters. We hebben nog een lange weg te gaan. Maar goed, J heeft andere kwaliteiten zal ik maar denken. Ik vind het soms wel jammer, dat hij niet graag tekent, ik deed vroeger niks anders...

Over de dood wordt hier ook gepraat. Hij geeft dan aan dat hij heel verdrietig is dat Mouse (de kat) er niet meer is. Over waar ze nu is/ hoe ze er nu uitziet stelt hij dan weer geen vragen. Meestal praten we over hoe lief poes was, en dat het ok is om nog verdrietig te zijn af en toe (het is zo'n 9 maanden geleden).

En het gejengel om snoep ken ik hier helaas ook. Kan er erg slecht tegen. Jengelen betekent hier dat je zeker niks krijgt, maar vooralsnog onthoudt J die regel bijzonder slecht :(

En qua beleg, hier ook het liefst zoet. En kaas. Alle kaas. Geitenkaas, komijnenkaas, fenegriek, oude kaas, belegen kaas, boerenkaas. Alles is goed. Voor J was het bv op zijn verjaardag veel belangrijker dat er toastjes met kaas zouden zijn, dan dat er taart zou zijn (dat eet ie toch niet).
  maandag 26 februari 2018 @ 21:11:31 #84
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177470493
Nog even over dat jokken: ik merk de laatste weken/maanden dat S vrij vaak bewust (is dit bewust, bij een 5-jarige?) zijn zusje probeert 'zwart te maken'. Hij doet alsof zij hem laat struikelen, ik zie hem in mijn ooghoek zelf zijn toren omgooien en roept dan heel hard "S! Waarom gooi jij mijn toren om!" en eigenlijk talloze vergelijkbare voorbeelden. Ik weet niet zo goed hoe hier mee om te gaan, ik wil natuurlijk wel benoemen dat ik zie dat hij het verzint, ook om mijn dochter bij te vallen, maar ik lees ook dat hoe meer je het jokken bij kleuters benadrukt, hoe meer ze dat gaan doen.

Ik vind het ook lastig omdat dit eigenlijk iets relatief nieuws is, tot een aantal maanden geleden speelden ze heel lang en lief samen, en nu voel ik me net een soort politieagent omdat hij haar continu op de huid zit.

En ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat het 99 van de 100 x aan hem ligt, mijn dochter is een behoorlijk brave goedzak.

Jullie nog advies?
pi_177470642
Ik heb het jokken wel besproken met Jan. Ene moment gaat het beter dan de andere. Ik zeg ook tegen hem als jij meer wil moet ik jou vertrouwen dus wil ik ook dat je eerlijk bent. Jokken is niet leuk en ik vind het erger dat je jokt over iets dan het gene waar je over jokt.

Blijkbaar begint het door te dringen want dit weekend kwam hij ook bij mij vertellen dat iets kapot was gegaan. Dus heb gezegd dat ik het heel fijn vind dat hij het heeft verteld en dat het kan gebeuren dat iets kapot gaat, niks aan te doen.
  maandag 26 februari 2018 @ 21:20:40 #86
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177470835
Lastig Spees. Weet zo ook geen oplossing.

Ik heb wel de laatste tijd de situatie dat J erg onaardig dingen vraagt (commandeert/ schreeuwt). Straffen hielp (natuurlijk) niet. Uitleggen (en ervaren) dat aardig vragen een beter resultaat oplevert (broerlief wil wèl samen spelen, kindje in de speeltuin gaat wèl opzij), en dat onaardig gedrag er voor zorgt dat kinderen onaardig terug doen of liever niet meer samen spelen werkte hier wel (ik moet t nog wel af en toe herhalen).

Dus, de uitleg-benadering en het verhaal over de wolf(?) al geprobeerd ;) ?
  maandag 26 februari 2018 @ 21:23:54 #87
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177470977
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:15 schreef Goitske het volgende:
Ik heb het jokken wel besproken met Jan. Ene moment gaat het beter dan de andere. Ik zeg ook tegen hem als jij meer wil moet ik jou vertrouwen dus wil ik ook dat je eerlijk bent. Jokken is niet leuk en ik vind het erger dat je jokt over iets dan het gene waar je over jokt.

Blijkbaar begint het door te dringen want dit weekend kwam hij ook bij mij vertellen dat iets kapot was gegaan. Dus heb gezegd dat ik het heel fijn vind dat hij het heeft verteld en dat het kan gebeuren dat iets kapot gaat, niks aan te doen.
Dit soort gesprekken (in een iets andere vorm) heb ik ook geprobeerd aan te gaan met hem. Alleen ik heb het gevoel dat ik hem daarmee overschat, en wat ik lees in artikelen over kleuters en jokken bevestigt dat.

Afgelopen week stonden er op de app van school foto's van bouwwerken die door de kinderen waren gemaakt. Hij liet het bouwwerk van hemzelf zien en ik vond het oprecht mooi en heb hem dat ook laten weten, daarna scrollde hij door de plaatjes en zei bij nog twee (mooie) werken dat die van hem waren. Ik had zo'n vermoeden dat hij er niet drie had gemaakt, dus ik zei gespeeld achteloos dat ik in mijn gesprek met de juf binnenkort eens zou zeggen dat hij die drie bouwwerken zo mooi gemaakt had. Toen zag ik hem schrikken en hij zei dat die laatste twee toch niet van hem waren.

Dus het gaat ook om zulk soort onderwerpen. Ik vind het sneu als hij vindt dat wat hij doet niet goed genoeg is voor mij en ik heb toen hij ging slapen nog eens gezegd dat hij echt voor mij niet hoeft te verzinnen dat werkjes van andere kinderen ook van hem zijn, omdat ik het juist heel mooi vind wat hij zelf had gemaakt en daar heel trots op ben. Maar dan verandert hij het onderwerp meteen en lijkt zich te schamen. Ik vind het best lastig om te bepalen hoeveel nadruk ik erop moet leggen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Spees_Eend op 26-02-2018 21:33:47 ]
  maandag 26 februari 2018 @ 21:24:53 #88
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177471014
Spees, toen ik aan het leren was en niet met de kinderen bezig was viel het mij op dat wij heel onbewust V veel meer recht zetten dan Frans. Bij Frans gooien we het toch snel op de leeftijd ‘ah kan hij niks aan doen hij is nog maar heel klein’, terwijl we bij V sneller reageerden met ‘veehee, let nou eens op, doe nou wat zachter’ . (We hebben echt geturft en het was best wel een groot verschil)

Nu we dat minder zeggen en hem positiever benaderen is hij ook veel liever voor zn broer. Heb het idee dat hij zelf wat aan het compenseren was.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  maandag 26 februari 2018 @ 21:27:33 #89
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177471108
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:20 schreef mousemicky het volgende:
Lastig Spees. Weet zo ook geen oplossing.

Ik heb wel de laatste tijd de situatie dat J erg onaardig dingen vraagt (commandeert/ schreeuwt). Straffen hielp (natuurlijk) niet. Uitleggen (en ervaren) dat aardig vragen een beter resultaat oplevert (broerlief wil wèl samen spelen, kindje in de speeltuin gaat wèl opzij), en dat onaardig gedrag er voor zorgt dat kinderen onaardig terug doen of liever niet meer samen spelen werkte hier wel (ik moet t nog wel af en toe herhalen).

Dus, de uitleg-benadering en het verhaal over de wolf(?) al geprobeerd ;) ?
Ja, tot in den treure :D inderdaad heel vaak laten zien dat wanneer hij iets aan haar vraagt, hij vrijwel altijd van haar krijgt wat hij wil. En dat het veel effectiever is om tegen zijn zusje te zeggen wat ze wél mag in plaats van wat ze niet mag.

En afgelopen weekend was het zowaar een middag gezellig tussen die twee, en toen heb ik ook met hem gepraat over hoe fijn het is als ze geen ruzie maken omdat we dan niet boos hoeven te worden / het voor hem ook een veel fijnere dag is. Dat leek echt wel bij hem aan te komen, maar vanmiddag was het weer meteen strijd :')
  maandag 26 februari 2018 @ 21:30:50 #90
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177471210
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:24 schreef AwayTL het volgende:
Spees, toen ik aan het leren was en niet met de kinderen bezig was viel het mij op dat wij heel onbewust V veel meer recht zetten dan Frans. Bij Frans gooien we het toch snel op de leeftijd ‘ah kan hij niks aan doen hij is nog maar heel klein’, terwijl we bij V sneller reageerden met ‘veehee, let nou eens op, doe nou wat zachter’ . (We hebben echt geturft en het was best wel een groot verschil)

Nu we dat minder zeggen en hem positiever benaderen is hij ook veel liever voor zn broer. Heb het idee dat hij zelf wat aan het compenseren was.
Ik denk dat hier bij ons ook wel wat winst te behalen valt ja... Wie weet houden we het gedrag zelf wel in stand door het continu corrigeren. Het is gevoelsmatig zo lastig omdat zij écht een brave hendrik is en hem in bijna alles al zeer behoorlijk tegemoet komt. En omdat ik het gevoel heb voor haar op te moeten komen omdat ze zo vaak (objectief gezien dan) onredelijk behandeld wordt.

Maar hij ziet dat waarschijnlijk heel anders, dus misschien moeten we daar toch beter op gaan letten. 😞
  maandag 26 februari 2018 @ 21:39:40 #91
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177471508
Wat hier concreet helpt is vooral afspraken maken op dingen waarvan ik al weet dat hij gaat bokken (en dat is veeeeeeel ;) ) . Dan hoef ik alleen maar te herhalen dat hij de afspraken kent. Dan gaat hij wel zielig zitten doen, maar ik hoef hem niet herhaaldelijk recht te zetten.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_177471583
Wat ik van Janet Lansbury haar blogs geleerd heb is dat er verschillende redenen zijn dat een kindje liegt.
Zoals met de bouwwerken. Ik denk dat daar de reden is dat hij wenste dat hij dat bouwwerk had gemaakt en het zich daarom helemaal voorstelde dat hij het daadwerkelijk had gemaakt.

Wat betreft zijn zusje. Wellicht heeft hij het idee dat zijn zusje het betere kindje is en probeert hij haar door leugentjes minder goed te maken. Dus liegen uit een soort jaloezie.
pi_177471697
Jullie gaan echt te snel.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_177471734
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:44 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ik zou het vooral in de uitnodiging zetten. Dikke kans dat het een heeeel rustig feestje wordt!
Of juist druk :Y

Wel tof idee trouwens!
Ik vond 5 max wel genoeg. Die kleintjes zijn vaak ook niet zo veel gewend, toch nog snel dat het te veel is.

Dit is net prima zo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_177471746
Ja. Ik ben foto's van mijn telefoon op mijn computer aan het zetten. Grote achterstand, dus ik vul mijn avond met Fok bijhouden weer :D
  maandag 26 februari 2018 @ 21:47:17 #96
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177471774
Misschien sla je met die laatste alinea wel de spijker op zijn kop, Omen. En dat zou ik zo zielig vinden ;(. Ik zal het eens met mijn wederhelft bespreken. Bedankt voor jullie meedenken!
pi_177471828
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:23 schreef Spees_Eend het volgende:

Dit soort gesprekken (in een iets andere vorm) heb ik ook geprobeerd aan te gaan met hem. Alleen ik heb het gevoel dat ik hem daarmee overschat, en wat ik lees in artikelen over kleuters en jokken bevestigt dat.

Afgelopen week stonden er op de app van school foto's van bouwwerken die door de kinderen waren gemaakt. Hij liet het bouwwerk van hemzelf zien en ik vond het oprecht mooi en heb hem dat ook laten weten, daarna scrollde hij door de plaatjes en zei bij nog twee (mooie) werken dat die van hem waren. Ik had zo'n vermoeden dat hij er niet drie had gemaakt, dus ik zei gespeeld achteloos dat ik in mijn gesprek met de juf binnenkort eens zou zeggen dat hij die drie bouwwerken zo mooi gemaakt had. Toen zag ik hem schrikken en hij zei dat die laatste twee toch niet van hem waren.

Dus het gaat ook om zulk soort onderwerpen. Ik vind het sneu als hij vindt dat wat hij doet niet goed genoeg is voor mij en ik heb toen hij ging slapen nog eens gezegd dat hij echt voor mij niet hoeft te verzinnen dat werkjes van andere kinderen ook van hem zijn, omdat ik het juist heel mooi vind wat hij zelf had gemaakt en daar heel trots op ben. Maar dan verandert hij het onderwerp meteen en lijkt zich te schamen. Ik vind het best lastig om te bepalen hoeveel nadruk ik erop moet leggen!
Ik vind dit een heel interessant onderwerp, omdat het op deze leeftijd inderdaad ingewikkeld ligt, dat waarheid tegenover fictie gebeuren.

Als ik nadenk over hoe dit ging, dan kan ik het een beetje zo analyseren. Je probeert het achteloos te brengen, maar in de benadering (bespreken met de juf) zit wel meteen een 'door de mand vallen' of 'betrapt worden op het leugentje', waardoor hij schrikt. En die schrik en het betrapt worden, kan dan weer leiden tot schaamte.

Als je hem zoiets hoort zeggen, zou ik het gesprek heel luchtig houden. En eigenlijk niet laten blijken dat je in de gaten hebt dat het niet waar is. Maar wel vragen stellen die heel open zijn en vooral interesse laten zien. "Oh, heb jij die alle drie gemaakt. En welke vindt jij het beste gelukt, en waarom?" Al pratend kom je dan misschien er ook wel achter, dat het niet waar is wat hij zei. Het mooiste is eigenlijk als hij dat uit zichzelf zegt, dus niet uit angst of omdat hij door de mand valt. En zegt hij het niet, dan zou ik het in dit geval even zo laten.

Ik merk aan I ook de neiging om zichzelf iets toe te willen eigenen wat niet van haar is. Gewoon omdat het ze het zo mooi vindt, een soort 'wishful thinking': "ik zou willen dat ik dit gemaakt/gepresteerd/gedaan had, dus ik doe gewoon alsof dat zo is." Dat zit denk ik heel erg in de leeftijd en het is ook onschuldig. Behalve natuurlijk als het ten koste gaat van een ander, en dan moet je soms even ingrijpen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 26 februari 2018 @ 21:51:37 #98
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177471911
Spees, ik denk dat jij dit vast al doet waar het kan, maar laat ze het als het even kan lekker samen uitzoeken? Het zwartmaken is een interactie richting jou, maar als jij daar nou geen deel uitmaakt, is het tussen hem en zijn zusje en is het niet nodig.

Wat wij trouwens altijd proberen te doen is de "schuldvraag" buiten beschouwing laten. Er is iets gebeurd (of niet), maakt niet uit door wie. We dealen met de gevolgen, concluderen dat iets niet helemaal ging zoals de bedoeling was, en dat is het dan.
KuikenGuppy
  maandag 26 februari 2018 @ 22:01:50 #99
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177472211
Mag ik nog iets over dat werkje zeggen? Ik bedoel het niet betweterig, bij ons gaat het 9 van de 10 keer ook anders dan ik bedenk hoor :7 maar ik zou dus niet (enkel) zeggen dat ik het mooi vind, ik zou er wat vragen over stellen/een praatje over maken. Oh is deze van jou? Ik zie dat je zand hebt gebruikt en stokjes. Hoe zitten die aan elkaar vast? En waar is dit knopje voor? Kan je er ook mee rijden? etc.
KuikenGuppy
  maandag 26 februari 2018 @ 22:10:13 #100
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177472431
Franny, ik denk dat je gelijk hebt. Toen ik zijn reactie zag op mijn opmerking over de juf, had ik al het gevoel dat ik het niet helemaal goed aangepakt had, en ik vond het meteen heel sneu voor hem.
Ik denk dat ik hem snel overschat (dat is sowieso altijd een valkuil geweest bij hem, ook al proberen we daarop te letten) en ik ga proberen iets meer van de gedachtengang/ kunde van een kleuter in mijn achterhoofd te houden.

Burdie, ik probeer het wel eens zijn beloop te laten, maar ik ben daar best slecht in :@ omdat ik het geruzie zo slecht trek. Hij kijkt ook bijna altijd mij aan als hij zijn zusje ergens op aanspreekt, dus het is duidelijk bedoeld om mijn aandacht te trekken. Ik zeg vervolgens dat hij het tegen haar moet zeggen en moet proberen op te lossen, maar dan escaleert het vaak meteen. Ik moet wel zeggen dat ze het ook overleven (en het misschien zelfs beter gaat?) als ik boven de was aan het doen ben ofzo, dus het op zijn beloop laten / bewust uit hun zicht verdwijnen zou ik best nog wat meer kans kunnen geven.

Het gesprek over zijn bouwwerk was trouwens wel wat uitgebreider dan ik hierboven omschreef, we hebben het ook gehad over hoe het in elkaar zat etc. Ik probeer daar ook altijd op te letten :D (ooit bewust gemaakt door Fok) maar het lukt me niet altijd.
pi_177472589
Je overschat ze ook snel, denk ik. Ik vind het ook gek hoe mijn tolerantie minder wordt, terwijl dat eigenlijk niet heel logisch is. Ik kan nu bijvoorbeeld best geïrriteerd reageren als I iets omstoot. Terwijl ik dat toen ze wat kleiner was veel minder had. I herinnerde me daar zelf aan laatst. Ze stootte een glas water om. Ik zei: "He I, waarom doe je dat nou? Let toch even op." En zij: "Maar mama, dat deed ik per ongeluk. Dat kan toch gebeuren, dat zeg jij altijd."

Oh ja. dat zei ik altijd ja. :@ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177472598
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:24 schreef AwayTL het volgende:
Spees, toen ik aan het leren was en niet met de kinderen bezig was viel het mij op dat wij heel onbewust V veel meer recht zetten dan Frans. Bij Frans gooien we het toch snel op de leeftijd ‘ah kan hij niks aan doen hij is nog maar heel klein’, terwijl we bij V sneller reageerden met ‘veehee, let nou eens op, doe nou wat zachter’ . (We hebben echt geturft en het was best wel een groot verschil)

Nu we dat minder zeggen en hem positiever benaderen is hij ook veel liever voor zn broer. Heb het idee dat hij zelf wat aan het compenseren was.
*noteert* dat gebeurt hier ook veel idd -O-
pi_177472613
quote:
2s.gif Op maandag 26 februari 2018 22:16 schreef Franny_G het volgende:
Je overschat ze ook snel, denk ik. Ik vind het ook gek hoe mijn tolerantie minder wordt, terwijl dat eigenlijk niet heel logisch is. Ik kan nu bijvoorbeeld best geïrriteerd reageren als I iets omstoot. Terwijl ik dat toen ze wat kleiner was veel minder had. I herinnerde me daar zelf aan laatst. Ze stootte een glas water om. Ik zei: "He I, waarom doe je dat nou? Let toch even op." En zij: "Maar mama, dat deed ik per ongeluk. Dat kan toch gebeuren, dat zeg jij altijd."

Oh ja. dat zei ik altijd ja. :@ .
check.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_177472626
quote:
2s.gif Op maandag 26 februari 2018 22:16 schreef Franny_G het volgende:
Je overschat ze ook snel, denk ik. Ik vind het ook gek hoe mijn tolerantie minder wordt, terwijl dat eigenlijk niet heel logisch is. Ik kan nu bijvoorbeeld best geïrriteerd reageren als I iets omstoot. Terwijl ik dat toen ze wat kleiner was veel minder had. I herinnerde me daar zelf aan laatst. Ze stootte een glas water om. Ik zei: "He I, waarom doe je dat nou? Let toch even op." En zij: "Maar mama, dat deed ik per ongeluk. Dat kan toch gebeuren, dat zeg jij altijd."

Oh ja. dat zei ik altijd ja. :@ .
Daar is die lange adem weer he -O- ook herkenbaar.
pi_177472656
Oh. Dat overschatten. Zo herkenbaar. Nu ze vijf is merk ik dat ik ineens dingen verwacht en haar dan soms overschat.
Moet ik inderdaad weer op gaan letten.
pi_177472988
Ooh leuk die tekeningen. L had van weekend mij en mn man getekend. Hij zei: Dit zijn papa en mama die getrouwd zijn. Ze staan hand in hand met hartjes eromheen. *;

Morgen 10 min gesprek.

Hier ook nog druk aan t voorbereiden voor t kinderfeestje.
pi_177473718
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 22:16 schreef Crumpette het volgende:

[..]

*noteert* dat gebeurt hier ook veel idd -O-
^^ Dat ja. In het peutertopic zei ik dat vandaag ook al. Maar blijft lastig, omdat hij zoveel dingen van peuter kopieert waarvan hij echt wel weet dat het niet mag. A. gooit speelgoed door het huis. Wij zeggen dat het niet mag. Vervolgens gooit I. ook iets door het huis. Daar kan ik dus echt slecht tegen.

Vandaag merkte ik ook duidelijk iets van jaloezie. A. kan superleuk in zijn eentje spelen. Gaat enorm op in zijn fantasiewereld en heeft I. dan ook helemaal niet nodig. I. interpreteert dat als negeren (denk ik), of voelt zich iig buitengesloten. Het vermogen om zelf te spelen, ontbreekt bij hem vrijwel volledig. Hij leeft op sociale interactie zeg maar, en snapt de behoefte om alleen te spelen ook niet zo. Als reactie gaat hij A. irriteren. Speelgoed afpakken of hem fysiek ‘lastig vallen’ (op zijn hoofd trommelen of nét even tegen hem aan lopen terwijl hij langsloopt, bijvoorbeeld). Ik weet niet zo goed hoe ik hierin kan begeleiden. Als ze gescheiden spelen (ik met I. boven, terwijl papa met A. beneden is bijv), gaat het heel goed, zijn ze allebei blij. Maar samen not so much. Ik vind het zo sneu voor beiden. A. wordt steeds gestoord in zijn spel en I. is de hele dag bozig en gefrustreerd ;( (nu in de vakantie zitten ze ook gewoon veel op elkaars lip, dan valt het extra op).
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 27 februari 2018 @ 06:51:48 #108
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177476003
Dat is wel heekenbaar Phaidra. Ik denk dat het begeleiden alleen maar kan gebeuren door vervanging voor I te regelen. Met jou een spelletje doen of meehelpen bij wat jij moet/wil doen ( wat hier altijd zorgt dat Frans dat ook wil en missie mislukt :') ).

Ik maak voor V ook afspraken buitens huis. Knutselen bij opa en oma of spelen met een vriendje.

Het lastige hieraan vind ik dat ik zelf ook wel erg op mezelf ben en samen spelen/dingen doen niet heel erg mijn ding is. Ik verwacht dan ook meer dat hij alleen dingen gaat doen terwijl hij juist samen wil wat ik dan weer niet altijd zie zitten
:@ .

Overschatten van de oudste, check. Constant.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_177476632
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 23:06 schreef Phaidra het volgende:

Vandaag merkte ik ook duidelijk iets van jaloezie. A. kan superleuk in zijn eentje spelen. Gaat enorm op in zijn fantasiewereld en heeft I. dan ook helemaal niet nodig. I. interpreteert dat als negeren (denk ik), of voelt zich iig buitengesloten. Het vermogen om zelf te spelen, ontbreekt bij hem vrijwel volledig. Hij leeft op sociale interactie zeg maar, en snapt de behoefte om alleen te spelen ook niet zo. Als reactie gaat hij A. irriteren. Speelgoed afpakken of hem fysiek ‘lastig vallen’ (op zijn hoofd trommelen of nét even tegen hem aan lopen terwijl hij langsloopt, bijvoorbeeld). Ik weet niet zo goed hoe ik hierin kan begeleiden. Als ze gescheiden spelen (ik met I. boven, terwijl papa met A. beneden is bijv), gaat het heel goed, zijn ze allebei blij. Maar samen not so much. Ik vind het zo sneu voor beiden. A. wordt steeds gestoord in zijn spel en I. is de hele dag bozig en gefrustreerd ;( (nu in de vakantie zitten ze ook gewoon veel op elkaars lip, dan valt het extra op).
Is het dan een idee om A. op z'n kamertje te laten spelen en dat I hem daar niet mag storen? Of een ander afgebakend hoekje in huis met z'n spulletjes? Je kunt een soort tijdblokken maken: drie kwartier zelf spelen, dan even samen een spelletje doen, pauze met drinken etc.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177476738
I is nu bezig met de Rots en Water training, ze is twee keer geweest en het leidt thuis ook wel tot grappige gesprekken en confrontaties. Ze gaat soms over mijn fysieke grenzen heen (toch op mijn schoot gaan klimmen als ik heb gezegd dat het niet kan, aan me hangen, uit frustratie slaan), en ik zeg dan nu: als je dit nog een keer doet, dan word ik een rots. En dan neem ik de afwerende houding aan die ze leren op de training. I vindt dat heel erg vervelend en confronterend, maar ze snapt het wel. Ondertussen heeft ze nu te maken met een jongetje in haar klas die over haar grenzen heengaat. Al een paar keer met buitenspelen heeft hij haar geduwd of probeert hij in haar oog te prikken met een stokje. I kan zich best goed verweren en gaat ook naar de juf als het jongetje niet stopt, maar het is wel interessant en leuk om het op die manier te hebben over hoe je omgaat met het overschrijden van grenzen, hoe je voor jezelf kunt opkomen maar ook de grenzen van een ander hoort te accepteren. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 27 februari 2018 @ 11:00:46 #111
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177478710
quote:
2s.gif Op maandag 26 februari 2018 22:16 schreef Franny_G het volgende:
Je overschat ze ook snel, denk ik. Ik vind het ook gek hoe mijn tolerantie minder wordt, terwijl dat eigenlijk niet heel logisch is. Ik kan nu bijvoorbeeld best geïrriteerd reageren als I iets omstoot. Terwijl ik dat toen ze wat kleiner was veel minder had. I herinnerde me daar zelf aan laatst. Ze stootte een glas water om. Ik zei: "He I, waarom doe je dat nou? Let toch even op." En zij: "Maar mama, dat deed ik per ongeluk. Dat kan toch gebeuren, dat zeg jij altijd."

Oh ja. dat zei ik altijd ja. :@ .
Wat goed dat ze dat dan zegt!
pi_177485974
Haal ik Jan vandaag op die sport instuif had op de bso
heeft hij zijn sokken en vest in de gymhal laten liggen. Vanavond maar even bellen of ze er zijn -O-
pi_177486271
quote:
2s.gif Op maandag 26 februari 2018 22:16 schreef Franny_G het volgende:
Je overschat ze ook snel, denk ik. Ik vind het ook gek hoe mijn tolerantie minder wordt, terwijl dat eigenlijk niet heel logisch is. Ik kan nu bijvoorbeeld best geïrriteerd reageren als I iets omstoot. Terwijl ik dat toen ze wat kleiner was veel minder had. I herinnerde me daar zelf aan laatst. Ze stootte een glas water om. Ik zei: "He I, waarom doe je dat nou? Let toch even op." En zij: "Maar mama, dat deed ik per ongeluk. Dat kan toch gebeuren, dat zeg jij altijd."

Oh ja. dat zei ik altijd ja. :@ .
Vandaag tijdens het eten was R wat eigenwijs bezig en gooide ze daarom per ongeluk haar glas water om.
Omdat dit verhaal nog zo in mijn hoofd zat kon ik bijna meteen rustig reageren.

Vandaag heeft ze heerlijk met het buurjongetje gespeeld. Ik heb lekker gekletst met zijn oma en moeder. Gezellige middag zo. O+
pi_177487521
Over tolerantie die mindet wordt.
Ik vind het momenteel erg lastig om bij boze buien op peuterniveau rustig te blijven en te erkennen.
Een deel van mij heeft echt het gevoel van. “Je bent nu vijf. Doe normaal.” :@
Net had ze dus zo’n bui. En het rustig blijven lukte me. Maar gevoelens erkennen niet. Ik negeerde het meer een beetje. :@
pi_177487736
Negeren is soms ook goed, denk ik. Zeker als je weet dat je er op dat moment even niets mee kan.

Ik ben nu twee dagen fulltime met haar samen geweest en dan is bij mij ook *ineens* het geduld op. We hebben eigenlijk de taakverdeling dat vriend baby op bed legt en ik I, maar dat hebben we nu dus even omgedraaid. (Dat leverde ook weer een dramatische huilbui op, maar goed.)

Wij waren vanmiddag naar een theatervoorstelling en ik blijf me verbazen over hoe los/vrij I is. Als gevraagd voor wie er even het podium op wil om te helpen, zit zij meteen met haar vinger omhoog. En gewoon ook staan kletsen met een toneelspeler alsof het niets is. Mijn vriend en ik waren vroeger als kind best verlegen, dus ik vind dit zo grappig om te zien. Alhoewel ik ook denk dat die verlegenheid bij mij voortkwam uit een conservatieve opvoeding. Wij voeden onze kinderen zo anders op dan hoe onze eigen ouders het gedaan hebben.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177489007
Oh. Herkenbaar dat vrije. O+

Leuk uitje trouwens. Naar welke voorstelling zijn jullie gegaan?

Wij willen morgen naar de grotten van Valkenburg. Kleuter heeft er ontzettend veel zin in.
pi_177489497
We waren bij de voorstelling Trui:


Ik heb I nog nooit zo hard zien lachen bij een voorstelling. Ze gierde het echt uit. Aanrader dus. :D . O+ .

Veel plezier morgen!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177496501
Zoon is n tijdje terug met school naar n voorstelling geweest. Ik dacht dat t ook van Trui was.

Gister 10 min gesprek. Een leuk en goed gesprek. Kort gezegd: Zoon is een lief, sociaal en behulpzaam kind. Erg leergierig. Pikt alles snel op. Kan meer aan dan hij zelf denkt. Groep 1 werkjes zijn vaak te makkelijk, dus hij draait steeds meer met groep 2 mee. Zijn leerpunt: Voor zichzelf op komen. Hij wil soms in de kring bijv.. Wel heel erg graag opletten en leren, maar pietje naast hem niet. Hij wordt dan "gestoord" door pietje. Hij zit dan soms in twijfel om wel of niet mee te doen. Juf stimuleert hem om n kindje aan te spreken en te zeggen dat ze moeten stoppen. Hij moet niet belemmerd worden in t leren door n ander.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 14:08:10 #119
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177549764
Ik heb een kleuter O+. Wat bijzonder, zo leuk!
Zou die emotionele memory-lane achtbaan elk jaar blijven tot je dood gaat? Man en ik hebben gisteren de hele dag door herinneringen opgehaald aan 4 jaar terug. Rond 14 uur (nu dus) kwamen we voor het eerst met z'n vieren thuis en stond de kraam op de stoep. Mijn baby. Vier. O+ :'( O+.
KuikenGuppy
pi_177550024
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 14:08 schreef Burdie het volgende:
Ik heb een kleuter O+. Wat bijzonder, zo leuk!
Zou die emotionele memory-lane achtbaan elk jaar blijven tot je dood gaat? Man en ik hebben gisteren de hele dag door herinneringen opgehaald aan 4 jaar terug. Rond 14 uur (nu dus) kwamen we voor het eerst met z'n vieren thuis en stond de kraam op de stoep. Mijn baby. Vier. O+ :'( O+.
gefeliciteerd 🎉
pi_177550038
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 06:46 schreef gestreeptestoel het volgende:
Zoon is n tijdje terug met school naar n voorstelling geweest. Ik dacht dat t ook van Trui was.

Gister 10 min gesprek. Een leuk en goed gesprek. Kort gezegd: Zoon is een lief, sociaal en behulpzaam kind. Erg leergierig. Pikt alles snel op. Kan meer aan dan hij zelf denkt. Groep 1 werkjes zijn vaak te makkelijk, dus hij draait steeds meer met groep 2 mee. Zijn leerpunt: Voor zichzelf op komen. Hij wil soms in de kring bijv.. Wel heel erg graag opletten en leren, maar pietje naast hem niet. Hij wordt dan "gestoord" door pietje. Hij zit dan soms in twijfel om wel of niet mee te doen. Juf stimuleert hem om n kindje aan te spreken en te zeggen dat ze moeten stoppen. Hij moet niet belemmerd worden in t leren door n ander.
Fijn dat hij het zo goed doet en zo zijn plekje heeft gevonden
pi_177552038
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 14:08 schreef Burdie het volgende:
Ik heb een kleuter O+. Wat bijzonder, zo leuk!
Zou die emotionele memory-lane achtbaan elk jaar blijven tot je dood gaat? Man en ik hebben gisteren de hele dag door herinneringen opgehaald aan 4 jaar terug. Rond 14 uur (nu dus) kwamen we voor het eerst met z'n vieren thuis en stond de kraam op de stoep. Mijn baby. Vier. O+ :'( O+.
Gefeliciteerd! Leuk he, een kleuter. O+ .

Ik heb de memory-lane niet zo en denk op haar verjaardag eigenlijk nauwelijks terug aan de bevalling en de dagen erna. Het eerste jaar had ik dat wel, daarna niet meer. Misschien komt het ook wel omdat ik niet heel weemoedig ben over de baby-tijd. Ik vind het nu echt leuker. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177552118
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:43 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Leuk he, een kleuter. O+ .

Ik heb de memory-lane niet zo en denk op haar verjaardag eigenlijk nauwelijks terug aan de bevalling en de dagen erna. Het eerste jaar had ik dat wel, daarna niet meer. Misschien komt het ook wel omdat ik niet heel weemoedig ben over de baby-tijd. Ik vind het nu echt leuker. :) .
ik heb idd meer wat jij hebt. Het nu is leuker.

Vond babytijd prima maar ben blij dat ze groter zijn, mee kunt praten etc. Mis wel de k
Middagdutjes dat ik even mijn handen vrij had. Voordeel van geen middagdutje dat je nergens rekening mee hoeft te houden
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:55:54 #124
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177552314
Gefeliciteerd Burdie! *O*
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177553820
Gefeliciteerd Burdie. O+

Hier ook elk jaar memorylane O+
  vrijdag 2 maart 2018 @ 19:45:39 #126
73386 Fazz
onderweg
pi_177557489
Gefeliciteerd nog met kuiken Burdie! *O*
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:03:20 #127
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177558164
Hier ook memorylane de eerste 4 jaat. Niet zozeer uit heimwee naar de babyperiode maar meer als het terugkijken op de meest intense ervaring uit mijn leven. Ook een stukje verwerking.

Dit jaar eigenlijk weinig teruggedacht, voor de eerst keer.
pi_177559275
Bij mij is het wel een van heimwee naar die eerste jaren.
Maar het heeft er niet mee te maken hoe ze nu is. Want ze is gewoon zo tof. O+
pi_177561771
Gefeliciteerd Burdie!
pi_177568849
Burdie, gefeliciteerd met kleuter! *O*
Ziet er leuk uit Franny! En stoere I zeg :)

Wij zijn gisteren naar de Orchideeen Hoeve geweest, was verrassend leuk. B vermaakte zich er prima en wij ook. En warm binnen :D
pi_177569228
Ik ben gisterochtend even met de jongens naar de kapper geweest. Ik had het zo koud dat ik besloten heb de hele dag verder binnen te blijven. Pantoffels aan en heb heerlijk gebakken met de jongens. Schoonmoeder was gisteren jarig wij gaan er vandaag naar toe. Dus een taart mee voor oma

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177570183
Nog gefeliciteerd Burdie!!
pi_177584451
Oh my. Echt een drama met het naar bed brengen. Eerst was ze op ruziemaaktoer. Daarna zei ze dat mijn zus nooit boos is op haar. Daarna verdriet dat iedereen boos op haar is.
Toen maakte ze zichzelf en mij helemaal gek met wat als zij meegenomen wordt door een dief.
Daarna heel erg huilen toen ik na de tiende keer uitleg haar stopte toen ze weer begon over die dieven die haar meenemen.
Ik ben bij haar gebleven tot ze uitgehuild was. (Met knuffels en troosten erbij hoor).
En toen wilde ze vertellen waar haar tranen heengaan als je stopt met huilen. Ik heb daarop gezegd dat ze dat morgen mag vertellen. Dat het nu tijd is om te slapen.

Maar ook een hele leuke dag. We zijn vandaag naar de bioscoop gegaan.
En uitgeslapen tot half 8 dus uitgerust wakker. En sneeuw. O+
pi_177584767
Heel erg herkenbaar, Omen, dat soort zelfgecreëerde drama's. :* .

I is de laatste tijd ook nogal bezig met boeven en dieven. Komt ook door een boekje dat we laatst lazen. En inderdaad het zó erg vinden als je boos bent, of als ze denkt dat je boos bent. Terwijl ze dan zelf echt dingen doet waar je wel boos van moet worden. }:| .

I heeft deze vakantieweek via Videoland de film Iep gezien. En nu is ze daar helemaal weg van. Vandaag in de bieb het boek (van Joke van Leeuwen) opgezocht. Is eigenlijk voor oudere kinderen, maar omdat boek en film goed op elkaar aansluiten en er ook tekeningen in het boek zitten, gaat het prima. Echt leuk om te zien hoe ze helemaal 'valt' voor dit verhaal. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177584932
Omen komt zo bekend voor

Mama als ik ga dromen over weerwolf of Bigfoot of spoken?
Dus heb gezegd zeg je daaaaaag en geef je een handkus dan gaan ze weg. En pak jij een knuffel in je bed ga je die knuffelen en dan zijn ze hoe jullie knuffelen en dan laten ze je weer slapen

Ja maar als de monsters komen? Teun waar wonen de monsters? In het sprookjesbos mama want daar heb ik ze vorig jaar naar toe gebracht met mijn tekening dus die zijn hier niet
pi_177607793
Zelfgecreëerde drama’s. Dat is het inderdaad. Vanavond weer. En echt op zo’n ruziemaaktoer ook. Dat ze me nooit meer wil hebben.
En daarna dat ze geen verhaaltje wil. En als ik dan naar beneden ga keihard huilend achter mij aan.
Om vervolgens hetzelfde ruziemaakgedrag te herhalen.
En dan een rondje angsten. De angst dat ik doodga was het vandaag. En hoe verdrietig ze dan wordt. En daarna huilend dat ze morgen niet naar school wil.
Ze ligt nu stil op bed. En ik zit bijna te huilen op de bank. Ik mis iets. Ik weet alleen niet wat.
pi_177607993
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:49 schreef Omentielvo het volgende:
Zelfgecreëerde drama’s. Dat is het inderdaad. Vanavond weer. En echt op zo’n ruziemaaktoer ook. Dat ze me nooit meer wil hebben.
En daarna dat ze geen verhaaltje wil. En als ik dan naar beneden ga keihard huilend achter mij aan.
Om vervolgens hetzelfde ruziemaakgedrag te herhalen.
En dan een rondje angsten. De angst dat ik doodga was het vandaag. En hoe verdrietig ze dan wordt. En daarna huilend dat ze morgen niet naar school wil.
Ze ligt nu stil op bed. En ik zit bijna te huilen op de bank. Ik mis iets. Ik weet alleen niet wat.
:*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_177608048
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:49 schreef Omentielvo het volgende:
Zelfgecreëerde drama’s. Dat is het inderdaad. Vanavond weer. En echt op zo’n ruziemaaktoer ook. Dat ze me nooit meer wil hebben.
En daarna dat ze geen verhaaltje wil. En als ik dan naar beneden ga keihard huilend achter mij aan.
Om vervolgens hetzelfde ruziemaakgedrag te herhalen.
En dan een rondje angsten. De angst dat ik doodga was het vandaag. En hoe verdrietig ze dan wordt. En daarna huilend dat ze morgen niet naar school wil.
Ze ligt nu stil op bed. En ik zit bijna te huilen op de bank. Ik mis iets. Ik weet alleen niet wat.
Jouw dochter zou echt mijn dochter kunnen zijn, Omen. Zo is I ook, precies zo. Niet altijd en niet iedere avond gelukkig.

Als je er alleen voor staat, is dat extra lastig. Ik merk dat I dit echt vooral bij mij doet. Bij mijn vriend een heel stuk minder. Dus het helpt hier soms door het avondritueel door mijn vriend te laten doen. Het steekt toch vooral de kop op als ze moe is.

Ik verklaar dit door de meer symbiotische band tussen moeder-dochter, die wij hebben. Ze spiegelt zich enorm aan mij. Het uiten van al die emoties is daar volgens mij een soort verlengde van. Het is een uiting van die enorme band, waarbij soms ook sprake is van aantrekken en afstoten. Van angst om te verliezen en je niet kwijt willen, tot je soms expres van zich afduwen. Ik denk dat het erbij hoort. En die angsten zijn volgens mij ook typisch iets van deze leeftijd. :* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177608342
Oh ja, zelfgecreërde drama's. Gotta love them. Ik ben echt heel erg voor angsten serieus nemen en troosten, maar soms trek ik een grens. Mijn zoon kan zich ook zo verliezen in angsten en dan zit hij echt vast in alle overweldigende gevoelens. Als troosten en uitleg en vragen beantwoorden niet meer helpt, dan zeg ik zijn angst begrijp maar dat we er nu over op gaan houden en we niet meer verder praten. Dat helpt meestal goed genoeg om de cirkel te doorbreken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177608566
Franny, jouw laatste stukje is het precies. Dank je wel voor het inzicht. :*

Clubsoda. Ik probeer de angsten ook serieus te nemen. Maar het lastige met die angsten vind ik dat ik haar geen beloftes kan doen dat het niet gebeurt.
Ik kan alleen luisteren naar die angsten en troosten.
pi_177608630
Ja, dat herken ik wel. Mijnes is bij vlagen enorm bang voor de dood en dat ik of andere mensen die hij liefheeft doodgaan. Tja, daar kan ik natuurlijk geen enkele zekerheid over bieden anders dan dat dat een keer gaat gebeuren ;( Dat vind ik ook lastig, want die onzekerheid maakt weer extra bang.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177608786
En dat is haar grootste angst. Of dat een dief haar meeneemt en verstopt.
En ik wil haar dan het liefst vertellen dat zoiets niet gebeurt. Maar meteen weet ik dat het angsten zijn die helaas kunnen uitkomen.
Dus ik troost dan vooral.
  zondag 4 maart 2018 @ 21:09:49 #143
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177609642
Ik begrijp het dilemma als het gaat om de keuze geruststellen/de waarheid vertellen. Maar als het om zoiets engs gaat als de angst om meegenomen te worden door een dief (of met je auto in het kanaal rijden, je huis dat afbrandt, dat soort dingen die echt een zéér kleine kans hebben om voor te komen) dan kies ik er wel voor om te vertellen dat zoiets niet gaat gebeuren, punt. Omdat ik me nog kan herinneren hoe fijn het was als kind als je ouder een ongrijpbare angst als dit, helemaal wegneemt.

-"Onze deuren zijn op slot. áls er al een boef binnen zou komen, dan neemt hij misschien de televisie en de ipad mee, maar jou echt niet.

-"Ik heb mijn rijbewijs gehaald en ik kan heel goed sturen! En kijk maar eens hoeveel ruimte er nog is tussen ons en het kanaal. En als het glad is dan pak ik gewoon een andere route."

-"We hebben gelukkig veel rookmelders in huis. De kans dat er brand is is heeeel klein, ik heb dat nog nooit meegemaakt en ik ben al heel oud. En als het toch gebeurt, dan horen we de brandmelders en dan nemen we jullie snel mee naar buiten".

Ik heb een zoon waarvan ik weet dat hij flink kan piekeren. En ik kon dat zelf vroeger ook, ik zou die zelfverzekerdheid van een volwassene die zei dat zoiets engs niet zou gaan gebeuren heel fijn hebben gevonden.

Dan heb ik het dus over angsten voor dingen die echt heel, heel zelden gebeuren. Daarvan vind ik het meegenomen worden door een dief wel een voorbeeld. Niet over het wegwuiven van iedere angst.


Had de post over angst om dood te gaan nog niet gelezen. Dat speelt hier nog niet, wel is onlangs een ouder van een klasgenootje overleden en toen kreeg ik wel vragen over waarom er een papa of mama dood kon gaan. Ik weet dat hij dan denkt aan ons, en ik kan dan inderdaad niet zeggen dat zoiets nooit kan gebeuren. Ik lijk hem gerust te kunnen stellen door te zeggen dat zoiets gelukkig echt bijna nooit voorkomt, en dat ik hoop dat hij zich daar geen zorgen over maakt. Maar stel dat hij zich hier toch druk om zou blijven maken, dan zou ik het ook heel erg lastig vinden om een antwoord te vinden dat tegelijk eerlijk en geruststellend is.

[ Bericht 17% gewijzigd door Spees_Eend op 04-03-2018 21:15:46 ]
pi_177609847
Spees. Dat vertel ik haar ook hoor. Dat ik die dieven achterna zou rennen. En dat ik haar altijd bescherm.
Maar dan gaat ze daarop verder. “Maar wat als er duizend dieven zijn?” of “Wat als ze me nou ergens verstoppen dat jij het niet weet”
Ik heb haar ook gezegd dat ik haar overal zo blijven zoeken hoor.
Maar ze blijft met zoveel alsjes komen dat ik op een moment ook vastloop. :@
  zondag 4 maart 2018 @ 21:21:41 #145
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177609951
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 21:17 schreef Omentielvo het volgende:
Spees. Dat vertel ik haar ook hoor. Dat ik die dieven achterna zou rennen. En dat ik haar altijd bescherm.
Maar dan gaat ze daarop verder. “Maar wat als er duizend dieven zijn?” of “Wat als ze me nou ergens verstoppen dat jij het niet weet”
Ik heb haar ook gezegd dat ik haar overal zo blijven zoeken hoor.
Maar ze blijft met zoveel alsjes komen dat ik op een moment ook vastloop. :@
Zouden de wat-alsjes misschien ook blijven komen omdat je telkens met nieuwe ideeën komt om haar (onrealistische) angst op te lossen? Ik zou in zo'n situatie heel stellig zeggen dat zoiets niet kan, niet bestaat. Er bestaan geen duizend dieven in Nederland / je stad /... en die zijn al helemaal nooit bij elkaar want ze willen die televisie voor zichzelf houden!

En dieven nemen ook echt geen kindjes mee hoor, die willen spullen hebben die veel geld kosten zoals jouw ipad (of zoiets). En gelukkig gebeurt dat ook helemaal niet vaak!
pi_177610154
Het lastige vind ik ook.
Sinds ze geheimpjes kan bewaren heb ik haar ook uitgelegd dat ze sommige geheimpjes wel moet vertellen. Alleen leuke geheimpjes (verrassingen dus) niet.
Dus ze weet ook dat er dieven zijn die je pijn kunnen doen. (Je knijpen denkt ze).
En dat maalt dan en dan gaat ze verder vragen.
En ik luister naar haar. Probeer haar gerust te stellen dat een dief dat niet kan. En ze blijft maar doovragen.

En ik wil haar het allerliefst vertellen dat zoiets helemaal niet kan. Maar ik wil ook dat ze weet dat ze mij altijd alles kan vertellen als er iets gebeurt.
En ik krijg die twee dingen dus niet tot een geruststellend geheel.
pi_177610314
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 21:21 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Zouden de wat-alsjes misschien ook blijven komen omdat je telkens met nieuwe ideeën komt om haar (onrealistische) angst op te lossen? Ik zou in zo'n situatie heel stellig zeggen dat zoiets niet kan, niet bestaat. Er bestaan geen duizend dieven in Nederland / je stad /... en die zijn al helemaal nooit bij elkaar want ze willen die televisie voor zichzelf houden!

En dieven nemen ook echt geen kindjes mee hoor, die willen spullen hebben die veel geld kosten zoals jouw ipad (of zoiets). En gelukkig gebeurt dat ook helemaal niet vaak!
Zoiets ja. Dat boeven mijn kind helemaal niet willen want dan moeten ze ook boterhammen voor je smeren en je stinkbillen vegen.
Waarschijnlijk moet hij dan lachen om het belachelijke idee dat ze hem zouden willen.
A. vraagt ook weleens zoiets. Of dat er een leeuw in huis komt en wat ik dan zou doen.
Maar hij vraagt zulke dingen heel luchtig en uit nieuwsgierigheid. Niet met een soort angst of zorgen, heb ik het idee.
pi_177615246
Omen, ik denk inderdaad dat je op zulke momenten wel heel beslist kunt zeggen dat het niet gaat gebeuren. Ik heb er nog wat over nagedacht, omdat I dit dus ook wel eens kan hebben. Al zijn die angsten bij haar wel minder heftig.

Eigenlijk is het 'probleem' in de situatie het volgende: Ze is moe en moet gaan slapen, die angsten helpen daar niet bij. Daarnaast blijft ze ook heel erg in die emotie hangen, en ook dat komt misschien mede door de slaap en helpt daar niet bij.

Het is dus eigenlijk vooral handig als je de angsten kunt 'parkeren' tot een beter moment om daar over te praten (mocht ze dat willen). En je kunt haar ook gaan leren om haar gedachten te proberen te sturen naar leuke en fijne dingen. Ik doe met I de laatste tijd ook wel van die oefeningetjes.

Je kunt bijvoorbeeld een pot of een blik nemen en doen alsof jullie daar haar angst in doen. Dat kan in de vorm van kleine balletjes of knikkers zijn. De angst voor een dief, hup in het blik, de angst dat mama dood zal gaan, hup in het blik. Dan doen jullie het blik dicht en jij zal het blik bij je houden. Je kunt dan verder afspreken dat jullie bijvoorbeeld één keer per week dat blik erbij pakken, gewoon op een rustig moment overdag, om even samen te praten over waar ze bang voor is. Dan gaat het blik over en mogen de angsten er even uit.

Als je dit gedaan hebt, kun je naast haar in bed gaan liggen en dan een oefening doen in het sturen van je gedachten. Dan doet ze haar ogen dicht en moet ze zich voorstellen dat ze op een hele fijne plek is. Dat kan een plek zijn die ze kent (bij oma of ergens anders) of een zelfbedachte plek. Ze beschrijft aan jou hoe de plek eruit ziet en waarom ze zich daar zo fijn voelt. Je kunt dit een paar avonden achter elkaar doen (ook op een avond dat ze niet bang is) om het een gewoonte te laten worden dat ze voor het slapen gaan in bed aan fijne dingen denkt. Zo wordt ze hopelijk ook rustig.

Laatst liep ik met I in het bos en toen was ze erg aan het miepen. Over dat ze het koud had, geen zin had om te lopen en dat ze naar huis wilde. Toen heb ik haar stil laten staan, haar ogen dichtdoen en zich laten voorstellen dat ze in onze woonkamer was. Ze was helemaal opgetogen dat het haar lukte het helemaal voor zich te zien alsof ze er echt was. Ze ging doen wat ze het liefste doet: kleuren. Ik liet haar vertellen hoe ze haar kleurtjes pakte en ging kleuren. Daarna deed ze haar ogen weer open. Toen zei ik: zo, nu weet je hoe leuk het zal zijn als je straks weer thuis ben. Maar nu zijn we hier, in het bos, en kijk nu eens heel goed om je heen. Zie je hoe mooi die boom daar is en hoe mooi de blauwe lucht?

Ik deed het eigenlijk een beetje in een opwelling maar het werkte supergoed. Het was voor haar echt een ontdekking dat je je dus van alles kunt voorstellen en echt voor je gevoel op een plek kunt zijn zonder er echt te zijn. Het gaat er eigenlijk over dat jezelf controle kunt hebben over je gedachten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 5 maart 2018 @ 10:21:55 #149
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177616650
Leuk te lezen hoe jullie daar mee om gaan. Die actieve kleuterbreintjes toch ook he O+.

Mooie oefening, Franny! Knap dat ze dat al kan.
Wat worden ze toch groot!

/emokipje

:').
KuikenGuppy
pi_177618722
Franny. Dank je. Dit ga ik de volgende keer (hopelijk over een maand of zes) proberen. O+
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:00:41 #151
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177647420
Ik kreeg een oproep binnen van de GGD voor mijn vijfjarige, dat gezondheidsonderzoek duurt een uur :o dus ben wel benieuwd wat ze dan allemaal doen. Iemand een idee?
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:06:47 #152
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177647523
Geen idee, wij hebben nog niks gehoord. Ook niet voor mijn 6-jarige trouwens (maar dat verwacht ik dan ook elk moment want die is uit hetzelfde jaar als de jouwe).
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:10:37 #153
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177647592
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 20:00 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik kreeg een oproep binnen van de GGD voor mijn vijfjarige, dat gezondheidsonderzoek duurt een uur :o dus ben wel benieuwd wat ze dan allemaal doen. Iemand een idee?
vragenlijst doornemen, ogen test weer en of je kind kan huppelen. niet boeiend :D
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:14:59 #154
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177647658
En daar doen ze een uur over :o
Het huppeldiploma zal niet gehaald worden vermoedelijk :')
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:19:55 #155
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177647749
ja, komt doordat de arts verplicht seniel moet zijn om er te mogen werken.. voorkeur van de GGD
pi_177647851
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 20:00 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik kreeg een oproep binnen van de GGD voor mijn vijfjarige, dat gezondheidsonderzoek duurt een uur :o dus ben wel benieuwd wat ze dan allemaal doen. Iemand een idee?
meten, wegen, ogen test, gehoortest, huppeldiploma halen en wat blokjes stapelen en iets tekenen geloof ik
En bij mij klagen dat hij te zwaar is of ik ff met een jaar terug wil komen
Zucht de CB arts had mij al gewaarschuwd dat ik gezeik zou krijgen en dat ik er niks van aan moet trekken. Het is zijn lijn en zijn bouw...
Bij Teun zal ik het ook wel te horen krijgen, die is echt niet te zwaar alleen denkt de groeicurve er anders over. Heeft een notitie in zijn dossier gekregen bij het CB, het is zijn bouw, is niet te dik! Een kg minder en hij ziet er uitgemergeld uit.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:29:49 #157
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177647938
Ja weet je, ik snap echt wel dat het vervelend is dat je die notitie krijgt en natuurlijk kán het ook te maken hebben met de bouw. Maar tegelijkertijd is het een feit dat tegenwoordig heel veel kinderen te zwaar zijn in Nederland en dat het de verantwoordelijkheid is van de GGD om dat te signaleren zodat het opgevolgd kan worden / de ouders geadviseerd kunnen worden.


Maar ik heb mijn antwoord, hoeft geen ggd/cb bash te worden, dank jullie ;)
pi_177648095
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 20:29 schreef Spees_Eend het volgende:
Ja weet je, ik snap echt wel dat het vervelend is dat je die notitie krijgt en natuurlijk kán het ook te maken hebben met de bouw. Maar tegelijkertijd is het een feit dat tegenwoordig heel veel kinderen te zwaar zijn in Nederland en dat het de verantwoordelijkheid is van de GGD om dat te signaleren zodat het opgevolgd kan worden / de ouders geadviseerd kunnen worden.


Maar ik heb mijn antwoord, hoeft geen ggd/cb bash te worden, dank jullie ;)
Jan is iets bol maar niet heel erg en ik heb aangegeven dat hij vlak voor zijn groeispurt zat een maand later begon die inderdaad en er is geen buikje ofzo ik let er juist op.
Teun is echt slank, die moet niet minder wegen als hij een halve kg afvalt doordat hij ziek is ofzo dan is hij echt ingevallen. Het is echt bouw. Ik ben blij met die notitie bij Teun want dunner moet die echt niet worden.
CB heeft bij Jan altijd aangegeven het is zijn lijn (+1). Moet je je niet druk over maken het zal zijn lijn ook blijven soms iets er boven soms iets er onder maar zal qua gewicht geen 0 lijn kind worden.

Ik let bij allebei wel op wat zij eten. Voorkeur is broodje chocopasta enzo ja dat feest gaat niet elke dag door. Het is geen snoep/chips feest mag in het weekend. Snoepje wel zo nu en dan tussen door. En ze eten veel fruit en koekjes zijn biscuitjes of een keer een lange vinger
Warm eten zijn het draken, ze krijgen wel vitamine "winegums" "snoepjes die goed voor je buik zijn"
pi_177649687
Ik probeer nu te bedenken hoe je op de groeicurve boven het gemiddelde kunt zitten, maar er met een kilootje minder 'uitgemergeld' uit kunt zien. Overdrijf je niet een beetje, Goitske? :D .

Ik had vandaag een gesprekje met de juf om te bespreken hoe de eerste maand is gegaan en wat tot nu toe opvalt. Eigenlijk allemaal dingen gehoord die wij ook al weten/vermoeden/zien. Ze pakt het allemaal snel op, kan al langere taakwerkjes doen, weet veel, houdt vooral van 'talige' dingen, zoals voorlezen. Ze kan wat wisselend zijn in hoe ze iets oppakt, soms vol zelfvertrouwen, soms ineens wat onzeker en zoekt nog geregeld steun bij de juf als ze een conflictje heeft met iemand of als iets wat spannend is. De juf is wel het type dat de bal heel snel weer terug bij I legt: en hoe ga jij dit oplossen? Het is geen kusje-kroel juf. Voor I soms wat lastig (I vindt de andere juf die ze op vrijdag heeft liever, en ik snap wel waarom), maar ook wel goed voor haar dat ze zo'n juf heeft denk ik.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177650183
Franny, klinkt als een goed eerst maandje zo. O+
pi_177650700
Een huppeldiploma! Ook mijne zou daar niet voor slagen. Spees, onze oudsten zijn af en toe echt sis/bro from other moes haha :P

Franny, wat een leuke update over de eerste maand school. School. O+ . Mijne had vorige week onverwacht drie dagen sneeuwvrij en ze baalde er hard van! Gisteren begon school gelukkig weer gewoon. Wij hebben over 2 weken gesprek met de juf, ben meeeeegabenieuwd! Vooral omdat we bij deze school ook nooit in de klas komen, dus minder zicht op alles. Maar ze is zo gelukkig op school, genoeg vrienden, en hoewel het bijzaak is, ook zulke sprongen gemaakt qua alles, ze leest zelfs vloeiend. Echt belachelijk. :') wel heel trots natuurlijk, zo’n hele wereld die er nu voor haar open gaat! Fysiek is ze ook gegroeid, maar echt nog wel een kleintje vergeleken met sommige klasgenoten. Oh en qua zelfstandigheid, ze wil ook opeens heel graag zelf naar school lopen, zelf naar ballet, etc. Dus nu mag ze af en toe het laatste stukje zelf maar ik voel de oordelen haha, de rare Nederlanders die hun kind dat laten doen. :+
pi_177652779
Hoe gaat het eigenlijk met alle startende zwemlessers hier? Er waren er toch een paar die pas waren begonnen?
pi_177652853
Leuke updates Svane en Franny O+
Wat worden ze groot :)

Eind groep 2 is bij ons die check Spees. Vertelde de ggd ons toen wij tussentijds langskwamen voor z'n ondergewicht. Ik was er juist wel blij mee, hij was/is ook wel echt te licht. Dus ik ben wel blij dat ze meekeken of hij niet nog verder zou zakken op de lijntjes :)

Zal ik dan ook even updaten over Ow O+ Hij is fantastisch! Dol op Freek Vonk (is de hele dag samen met Js Freek rollenspellen aan het verzinnen O+). En wordt steeds zelfstandiger. Hij gaat naar fysio voor het sociale aspect en z'n prikkelverwerking en daar zie ik hem echt in groeien.
Alleen school blijft een dingetje. Altijd buikpijn als hij moet, vindt het saai en is 's middags bij thuiskomst niet te genieten, hij moet echt een uur bijkomen. Maar z'n juf lijkt mij niet serieus te nemen. Hij is gewoon groep 1 stof echt wel ontgroeid (al een jaar ;) ) maar uitdaging geven ze niet omdat hij sociaal emotioneel zwak is.... Dat weet ik natuurlijk ook wel, maar tellen tot tien/puzzels van 9 stukjes/plaatjes bij elkaar zoeken is voor hem echt niet leuk meer...
Dus nu de twijfel of dit wel de juiste school is... er komt er nog een aan (maar dat met een taalachterstand(je!) maar die zeker niet onderdoet voor z'n broer...
pi_177652910
Ja Ow in november...
Hij begint het nu eindelijk leuk te vinden, maar nog lang niet toe aan badje 2 ;)

Wel een goed gesprek met z'n meester gehad en die benadert hem nu anders en dat werkt.

Was jouw kleuter al begonnen?
pi_177653464
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:06 schreef Loj het volgende:
Ja Ow in november...
Hij begint het nu eindelijk leuk te vinden, maar nog lang niet toe aan badje 2 ;)

Wel een goed gesprek met z'n meester gehad en die benadert hem nu anders en dat werkt.

Was jouw kleuter al begonnen?
Zit jouwe in een groep 1/2 comboklas? Want inderdaad, kan me voorstellen dat je kleuter die nu al een jaar op school zit sommige taakjes wel ontgroeid is! Lastig dat je niet helemaal met de juf op een lijn zit. En straks twee kleuters, wajo!

Wat moet je kunnen voor je naar badje 2 moet? Hier nog niet begonnen! Er was een dag die we graag wilden, maar die zat vol. En eigenlijk vind ik het wel best, hopelijk zo rond/vlak na de zomer beginnen. Ze is in water erg onzeker en ook motorisch niet erg sterk, al zie ik daar wel veel ontwikkeling in. We wilden af en toe zelf met haar gaan zwemmen ter oefening, maar dat komt er nooit van. Zwembaden brrrr. Als we ergens voor haar zesde beginnen, komt het vast ook goed. :+
pi_177655408
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 20:00 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik kreeg een oproep binnen van de GGD voor mijn vijfjarige, dat gezondheidsonderzoek duurt een uur :o dus ben wel benieuwd wat ze dan allemaal doen. Iemand een idee?
Nooit gehad :@. Hij is nog 2,5 week 5. Het kan nog :+.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_177655523
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:00 schreef Svane het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk met alle startende zwemlessers hier? Er waren er toch een paar die pas waren begonnen?
Billy mag vrijdagmiddag voor het eerst, die sprong een gat in de lucht.
Tot hij me vroeg of hij er wel kon staan (nee) en hoe hij dan in het bad moest komen (springend). Hij ging van :o naar :X naar *O*
pi_177655554
W vind zwemmen erg leuk en zit nu in badje 3. Voor 2 moet je vooral durven en op je rug kunnen drijven, tenminste hier..W is nu de enige van haar groepje die gemakkelijk door het gat zwemt. Onder water gaat dus prima, nu boven water nog..
pi_177655590
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:31 schreef Svane het volgende:

[..]

Zit jouwe in een groep 1/2 comboklas? Want inderdaad, kan me voorstellen dat je kleuter die nu al een jaar op school zit sommige taakjes wel ontgroeid is! Lastig dat je niet helemaal met de juf op een lijn zit. En straks twee kleuters, wajo!

Wat moet je kunnen voor je naar badje 2 moet? Hier nog niet begonnen! Er was een dag die we graag wilden, maar die zat vol. En eigenlijk vind ik het wel best, hopelijk zo rond/vlak na de zomer beginnen. Ze is in water erg onzeker en ook motorisch niet erg sterk, al zie ik daar wel veel ontwikkeling in. We wilden af en toe zelf met haar gaan zwemmen ter oefening, maar dat komt er nooit van. Zwembaden brrrr. Als we ergens voor haar zesde beginnen, komt het vast ook goed. :+
Nee, een losse groep 1...
Dat maakt het wel iets moeilijker voor de leerkrachten, maar niet onmogelijk ;)
Hij zit dus al in groep 1 sinds december 2016, dus het is ook gewoon een lange periode :)

Voor badje 1 moeten ze:
5 sec zelfst buik drijven
5 sec zelfs rug drijven
En onder water door een hoepel.

Hij kan alleen het laatste ;)
pi_177655691
Jan zit nu sinds mei op zwemles. Gaat best goed. Rugzwemmen was een puntje maar gaat nu echt wel goed.
Het zwembad waar. Hij zwemt werkt niet met badjes maar volgens de zon methode dus vanaf les 2 is het al door heet gat, moeten met de billen naar de bodem kunnen en zelfstandig boven kunnen. Hij is nu echt actief bezig met meters maken op de buik en op de rug met en zonder kleren (met kleding is elke 4 weken)

Bij de zonmethode wordt ook veel gewerkt aan materialenlessen zodat je jezelf en anderen kan redden met dingen die om je heen zijn, wat moet je doen als je door het ijs zakt etc
Ik zie hem niet voor mei zijn diploma hebben. Hij is een tijdje te eigenwijs geweest met rugzwemmen
pi_177655883
Loj, wat lijkt mij dat lastig. Dat je juf niet wil zien dat Ow de stof ontgroeid is.
Mijn kleuter zit ook al een jaar op school, maar dit jaar pas echt helemaal haar plekje gevonden.

Zwemmen zit ze ook op. In badje twee nu. Maar gisteren wilde ze echt totaal niet zwemmen. En ik moest toch weer voor nieuwe zwemlessen betalen. Dus we hebben het een weekje overgeslagen.
pi_177655895
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 21:30 schreef Franny_G het volgende:
Ik probeer nu te bedenken hoe je op de groeicurve boven het gemiddelde kunt zitten, maar er met een kilootje minder 'uitgemergeld' uit kunt zien. Overdrijf je niet een beetje, Goitske? :D .


Nee is geen geintje bij hem. Hij valt dan echt in bij zijn oogkassen.
Maar zoals ik al zei de CB arts vond hem niet te dik heeft het gecontroleerd of de groeicurve wel goed was ingevuld en heeft daarom ook een notitie gemaakt. De jongens zijn qua bouw ook niet heel iel echt wel een grote bouw dan heb ik het dus niet over gewicht.
  woensdag 7 maart 2018 @ 10:07:57 #173
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177657370
Poeh, vonden jullie school ook zo wennen in het begin? Ik vind het zo heftig dat Kuiken nu gewoon 30 uur per week niet thuis is -O-. Ik mis 'm ook echt overdag.

Zwemles denk ik maar even nog niet aan :').
KuikenGuppy
pi_177658367
Ik vind het soms wel een beetje jammer dat we nu niet meer onze uurtjes samen hebben op maandag. Maar verder is I nog wel meer uur weg. Op dinsdag en donderdag zit ze van 8:30 tot 17:30 op school, met BSO erbij. En ze heeft sowieso verlengde schooldagen tot 16:00. Ik vond het de eerste weken wennen, omdat ik aan haar merkte dat het heftig was en ze soms ook wel moeite had. Maar nu heeft ze haar draai behoorlijk gevonden en toen ik haar gisteren bij de BSO iets eerder kwam ophalen, wilde ze nog helemaal niet mee omdat ze zo lekker aan het spelen was. En dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste: ik kan haar prima minder zien als ik weet dat ze het naar haar zin heeft, dingen leert, uitgedaagd wordt, en leuke mensen om zich heen heeft. Vanochtend ging ze huppelend naar school. O+ .

En eerlijk gezegd vind ik het ook best lekker om het huis soms even voor mezelf te hebben nu, als Y ook op het kdv is. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177658513
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:03 schreef Loj het volgende:

Zal ik dan ook even updaten over Ow O+ Hij is fantastisch! Dol op Freek Vonk (is de hele dag samen met Js Freek rollenspellen aan het verzinnen O+). En wordt steeds zelfstandiger. Hij gaat naar fysio voor het sociale aspect en z'n prikkelverwerking en daar zie ik hem echt in groeien.
Alleen school blijft een dingetje. Altijd buikpijn als hij moet, vindt het saai en is 's middags bij thuiskomst niet te genieten, hij moet echt een uur bijkomen. Maar z'n juf lijkt mij niet serieus te nemen. Hij is gewoon groep 1 stof echt wel ontgroeid (al een jaar ;) ) maar uitdaging geven ze niet omdat hij sociaal emotioneel zwak is.... Dat weet ik natuurlijk ook wel, maar tellen tot tien/puzzels van 9 stukjes/plaatjes bij elkaar zoeken is voor hem echt niet leuk meer...
Dus nu de twijfel of dit wel de juiste school is... er komt er nog een aan (maar dat met een taalachterstand(je!) maar die zeker niet onderdoet voor z'n broer...
Leuk om te lezen, over zijn enthousiasme voor Freek Vonk en de vooruitgang. Niet leuk om te lezen over school. Het sociaal-emotionele staat los van behoefte aan cognitieve uitdaging.
Bovendien krijgt hij daar dus al begeleiding in, en gaat hij vooruit. Kan hij niet overstappen naar groep 2? Is er een pedagogisch medewerker op school?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177658578
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 07:59 schreef Goitske het volgende:

[..]

Nee is geen geintje bij hem. Hij valt dan echt in bij zijn oogkassen.
Maar zoals ik al zei de CB arts vond hem niet te dik heeft het gecontroleerd of de groeicurve wel goed was ingevuld en heeft daarom ook een notitie gemaakt. De jongens zijn qua bouw ook niet heel iel echt wel een grote bouw dan heb ik het dus niet over gewicht.
Maar zit hij dan met alles bovenin de curve? Want ik ben het met Franny eens, ik kan het ook niet voor me zien.
Eva zit met gewicht wel ergens onderaan de curve en zelfs bij haar geeft even ziek zijn niet direct ingevallen oogkassen en uitstekende ribben. Tenminste, niet meer dan anders :') langer ziek zijn wel, dan is het alleen nog vel over been.

Burdie, best herkenbaar hoor. Het zijn ook veel uren ineens he? :*
Tegenwoordig vind ik het wel fijn eigenlijk maar zeker in het begin telde ik de uren af.

Franny, wat heb jij toch altijd mooie en inzichtgevende posts hier O+
E.
pi_177658701
Loj, wat klinkt dat lastig met school. Onze kindjes lijken nogal op elkaar kwamen we eerder tot de conclusie dus deels herkenbaar hier.
Maar een school kan daarin inderdaad heel veel betekenen! Hier hebben ze het afgelopen jaar heel veel aandacht gegeven aan het sociaal emotionele vlak van Eva maar zagen tegelijkertijd ook dat de kennis wel goed zat. Bij de ouderavond vorige maand kregen we ook de vraag of we het eens waren dat Eva meer uitdagerende werkjes zou krijgen omdat ze het idee hadden dat ze zich verveelde. Tegenwoordig mag ze vaak kiezen tussen spelen of samen met groep 2 aan tafel werken. Heel fijn dat dit kan, zou altijd zo moeten zijn toch? Nogmaals in gesprek gaan? En anders zou ik eventueel toch een andere school zoeken ja. Beide vlakken zijn zo belangrijk om een kind zich te laten ontwikkelen.

Zwemles zijn wij nog niet mee gestart. Eva had extreem watervrees en we gaan nu sinds een aantal weken iedere zondag zelf naar het zwembad. Van huilen bij het idee aan water durft ze nu in 90 cm diep water, op een mat te klimmen en van de kant te springen terwijl iemand haar hand vasthoudt zodat ze nog niet met haar hoofd onder water komt.
Kleine stapjes maar wij vonden het wel belangrijk dat de ergste angst voorbij is voordat we haar wekelijks verplichten die dingen te doen. En ze heeft er nu tenminste veel plezier van ook. Ik denk dat wij na de zomervakantie met zwemles gaan starten.
E.
  woensdag 7 maart 2018 @ 11:30:29 #178
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177658991
J vindt zwemles geweldig. Ze doen niet aan badjes, vanaf les 1 gewoon in het diepe in een gemengde groep. Hij gaat elke week huppelend heen, en is erg trots op wat ie allemaal al kan. Ze beginnen hier met bandjes aan (van die standaard oranje opblaasdingen) en sinds 2 weken terug is J overgegaan op drijfringen. Trots natuurlijk. Maar hij springt ook gerust zonder ringen het water in als de juf dat aangeeft, om bv door de hoepel of het gat te zwemmen (da's lastig met drijfmiddelen ;)) of om watertrappelen te oefenen.

Vooralsnog dus blij met de keuze voor deze zwemschool. Ze werken trouwens wel met pins die de kinderen kunnen verdienen als ze iets nieuws hebben geleerd. J heeft er nu 2 (van de 12 ;))

Qua school zit J juist nog heel erg op z'n plek in groep 1. Ik ga er dus ook vanuit dat ie volgend jaar nog lekker in de kleuterklas blijft. Dan zal de juf volgend jaar wel een uitdaging krijgen aan het eind van het jaar, maar dat zien we dan wel weer :D
pi_177659107
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:08 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

Maar zit hij dan met alles bovenin de curve? Want ik ben het met Franny eens, ik kan het ook niet voor me zien.
Eva zit met gewicht wel ergens onderaan de curve en zelfs bij haar geeft even ziek zijn niet direct ingevallen oogkassen en uitstekende ribben. Tenminste, niet meer dan anders :') langer ziek zijn wel, dan is het alleen nog vel over been.

Burdie, best herkenbaar hoor. Het zijn ook veel uren ineens he? :*
Tegenwoordig vind ik het wel fijn eigenlijk maar zeker in het begin telde ik de uren af.

Franny, wat heb jij toch altijd mooie en inzichtgevende posts hier O+
Teun is lengte +1 gewicht +1 maar dan in de gewicht naar lengte curve. Het is heel apart maar het CB was ook niet voor niks verbaasd over de curve TOV wat ze voor zich zagen
Jan heeft ook niet wat Teun heeft. Jan heeft een iets bol gezichtje die mag niet zwaarder worden.
pi_177659577
Ik vind het oersaai Burdie, ik ben op woensdag vrij en ga enthousiast aan de schoonmaak etc vanaf 08:30 en dan ben ik klaar en mis ik mijn vrolijke jochie. Sterker nog onder het schoonmaken ook. Maar goed, ik kan de tijd eigenlijk wel heel goed gebruiken (maar ipv nuttig besteden, zit ik nu even te Fokken... _O- )

Loj fijn om te lezen dat het goed gaat, wel vervelend van de met tegenzin naar school zeg.

Zwemles, wat is een beetje normale leeftijd om ermee te starten? B is dus net 4 en ik wil hem sowieso eerst gewoon rustig laten wennen aan school en dat ritme. Maar begin juli wordt zijn zusje geboren, ik vind het lastig bedenken wat dab handig is, merk ik. Ik neig naar september/oktober. Mijn vrouw blijft tot januari thuis met ukkepuk 2 dus ik kan gewoon met B naar zwemles op woensdag. Maar goed dan is ie dus 4,5 (wat een verhaal zo :D )
  woensdag 7 maart 2018 @ 12:20:13 #181
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177660076
Hier begonnen we met zwemles toen J 5 werd. Om me heen zie ik kinderen op willekeurige leeftijden tussen de net 4 en bijna 6 jaar starten.

Wat ik vaak hoor is dat als je vroeg start, het vaak langer duurt, omdat kinderen van net 4 jaar nog niet fysiek sterk genoeg zijn voor alles wat ze voor diploma A moeten kunnen, en omdat de concentratie soms te wensen overlaat.

Ik denk dat het dus vooral inschatten van je eigen kind is. Als B fysiek sterk is, en goed opdrachtjes van de juf kan uitvoeren (bv op school), en hij heeft er zin in, dan lijkt me met 4,5 starten prima?
pi_177662539
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:57 schreef exode het volgende:
Ik vind het oersaai Burdie, ik ben op woensdag vrij en ga enthousiast aan de schoonmaak etc vanaf 08:30 en dan ben ik klaar en mis ik mijn vrolijke jochie. Sterker nog onder het schoonmaken ook. Maar goed, ik kan de tijd eigenlijk wel heel goed gebruiken (maar ipv nuttig besteden, zit ik nu even te Fokken... _O- )

Loj fijn om te lezen dat het goed gaat, wel vervelend van de met tegenzin naar school zeg.

Zwemles, wat is een beetje normale leeftijd om ermee te starten? B is dus net 4 en ik wil hem sowieso eerst gewoon rustig laten wennen aan school en dat ritme. Maar begin juli wordt zijn zusje geboren, ik vind het lastig bedenken wat dab handig is, merk ik. Ik neig naar september/oktober. Mijn vrouw blijft tot januari thuis met ukkepuk 2 dus ik kan gewoon met B naar zwemles op woensdag. Maar goed dan is ie dus 4,5 (wat een verhaal zo :D )
niet eerder dan 4.5 starten is het advies over het algemeen. Op mijn werk wordt geadviseerd niet onder de 5 ivm fysiek maar ook de longcapaciteit. Jan is met 4.5 gestart Teun wil ik ook rond die leeftijd starten maar hij moet wel eerst zijn draai op school hebben gevonden dus 5 vind ik ook prima
  woensdag 7 maart 2018 @ 14:42:03 #183
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177662711
Die van ons is ook een week of 3 voor zijn 5e verjaardag gestart om die reden. Moet zeggen dat ik me best verbaasd heb over de leeftijd van een aantal kindjes in zijn groep. Die lijken krap 4 jaar en zijn een heel stuk kleiner dan S, die al klein voor zijn leeftijd is.

Ik weet niet precies hoe het met die badjes zit, bij ons werken ze met een app waarin allerlei skills in staan zoals

- in het water durven springen
- door het gat heen zwemmen
- op de rug drijven
- op de buik drijven
- zonder vest te water gaan

En zo nog een stuk of 10.

Daarachter staat dan een beoordeling in de vorm van een groene, oranje of rode badeend en volgens mij als alles groen is, wordt er een gedeelte van het schuimrubber uit het vest verwijderd. Maar of dit nou "het volgende badje" betekent, geen idee...
  woensdag 7 maart 2018 @ 16:09:32 #184
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177664698
Hier gaan ze in mei pas starten met zwemles. Het duurde even voordat er plek was voor 3 kinderen tegelijk.

Wat jammer Loj. Hier hebben ze de klassen inmiddels uit elkaar getrokken en in groep 2 apart gegaan. Superfijn voor mijn groep 2 kleuter maar mijn groep 1 kleuters zitten met hun 5 jaar nu wel bij alle net 4-jarigen. En dat is dan best wel een verschil. Maar ik geloof wel dat ze zich nog vermaken en doordat de klassen wat kleiner zijn, is er sowieso meer ruimte.
pi_177665502
Hier vandaag de zwempas opgehaald. L is bijna 5 en ik had aangegeven dat ik wil dat hij pas na de zomervakantie start. Nu mag hij Sl die tijd gratis zwemmen, omdat we inschrijfgeld betaald hebben
pi_177666629
Dank voor jullie ervaringen, dan richt ik me op september/oktober dan is B 4 jaar en 7 of 8 maanden. Tegen die tijd kunnen we vast wel inschatten of dat verstandig is.
pi_177679627
Billy mag vrijdagmiddag voor het eerst, hij is dan 5jr3mnd.
pi_177681642
Ik wacht ook tot ergens tussen de 5 en 6 jaar. Lijkt me een prima leeftijd. Eerder lijkt me voor de effectiviteit gewoon niet zo handig. Ze is ook nog niet zo'n held in het water, dus ik ga daar ook niet druk op uitoefenen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177681968
Wij hebben T en S wel opgegeven voor zwemles. Ze beginnen als ze ongeveer 4j3mnd zijn. Op 50 meter van ons huis ligt een sloot en ze moeten over die sloot heen om op het schoolplein bij ons te spelen (geen idee welke slimmerik heeft bedacht dat een sloot om een school heen handig is :')). Ze weten dat ze niet bij het water in de buurt mogen komen en doen dat op zoch ook niet, maar het blijven kinderen. Ik kan ze inmiddels niet meer hele dagen in de achtertuin houden en ik kan ook niet altijd mee naar het schoolplein, dus lopen ze zelf over het bruggetje naar het schoolplein om daar te spelen. Vooral door de waterrijke buurt én omdat ze fysiek wel sterk en motorisch wel goed zijn (ze fietsen al vanaf 3 jaar zonder zijwielen) heb ik ervoor gekozen om gewoon te starten met zwemles. En dan zien we wel hoe lang het gaat duren.

In het kader van kleine jongetjes worden groot... T en S zitten nu gewoon al op de basisschool. E worden volgende weel pas 4 maar mochten deze week al de hele week komen. :X Ze zijn vandaag voor de 3e keer en gaan nu een hele dag incl. BSO erna. Ik zal ze wel helemaal afgedraaid thuis krijgen vanmiddag. :D Tot nu toe gaat het echt heel goed, ze moeten volgende week nog 2 keer naar het kdv maar gaan liever naar school. Ze gaan er oprecht met plezier heen, pakken zelf hun tas in en uit en vooral S heeft al hele verhalen als hij 's morgens de klas binnenwandelt en vraagt ook gelijk of andere kindjes met hem mee willen spelen etc. Erg leuk om te zien. En T is wat meer verlegen en zal niet zo snel gelijk iets tegen de juf vertellen. Het is wel mooi om te zien dat hij er echt iets aan heeft dat S bij hem in de klas zit. S neemt dus nu nog een beetje het voortouw qua contacten leggen. En als T ontdooit is na een tijdje, dan spelen ze gezellig met zijn allen. Ze zitten in een klas met maar 6 kindjes die allemaal deze week zijn begonnen dus ze hoeven nog niet tegen grote kindjes op te boksen dit jaar. Voor nu is dat wel even fijn omdat alles ondanks dat het leuk is ook wel spannend is. En voor mij is er bijna een tijdperk afgesloten, geen kdv meer, maar 3 kindjes op de basisschool. :o
pi_177682493
Ja, dat is echt einde van een tijdperk, Nikki. Fijn dat het goed gaat en dat ze wat aan elkaar hebben.

Ik baal een beetje. Op woensdag haalt mijn vriend I altijd van school. Maar gisteren was hij ineens de tijd vergeten en kwam een kwartier te laat. I was alleen in het lokaal met de juf. Ze was wel een beetje boos op hem, maar heeft 's middags lekker gespeeld. Vannacht had ze echter een nachtmerrie: ze had gedroomd dat ze alleen van school naar huis moest lopen. En vanochtend ging ze duidelijk met minder zin en enthousiasme naar school.

Mijn vriend heeft heel vaak tegen haar gezegd dat het hem spijt en dat hij echt voortaan beter zal opletten en dat hij haar echt niet vergeten was. Maar ja. Ik moest er gisteren wel om lachen, maar nu vind ik het rot en ben ik ook pissig op mijn vriend. Vooral omdat het in deze eerste tijd op school al spannend genoeg is voor haar.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 8 maart 2018 @ 12:11:03 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177682700
Nikki wat fijn dat ze het zo leuk vinden op school O+ en wat worden ze groot hè!

Ahhh arme I -O-. Hoe reageerde de juf?

Kuiken werd vanmorgen wakker met koorts, dus die ligt nu op de bank naast me te slapen. En hij had nog wel zo veel zin in school vandaag ;(.
KuikenGuppy
pi_177683857
Nikki, maar een zwemdiploma is in het geval van zo’n sloot maar schijnveiligheid?
Ik snap dat je ze op zwemlessen doe hoor. Enige ervaring is beter dan totaal geen.
Maar voor mijn gevoel is het niet meteen veilig als ze die diploma hebben. Zeker niet als ze nog zo heel jong zijn.
En jouw jongens ook al bijna vier. Wat gaat het toch snel. Leuk om te lezen hoe leuk ze het vinden. O+

Oh Franny. Wat sneu voor I zeg. :*

Burdie. Beterschap met kuiken. :*

Mijn kleuter was vrij wegens een studiedag. Na een leuke dag was mijn kleuter toch wel een beetje teleurgesteld dat ik haar vandaag niet brengt en haalt van school. Want ik haar toch altijd twee keer.
pi_177685021
In het kader nog van zwemles, wij woonden vroeger heel dichtbij een kanaal. Ik had gewoon al voor mijn 4e zwemles bedenk ik me. Elke ochtend het buitenbad in.... Toen we met schoolzwemmen begonnen had ik al 2 diploma's :D
Ik ben met schoolzwemmen op een gegeven moment overgegaan op vrij zwemmen omdat ik alle diploma's gehaald heb (zijn meteen de enige diploma's die ik gehaald heb _O- ).

Dus ik snap je wel Nikki. Het ging mijn ouders er vooral om dat ik wist hoe ik weer boven water moest komen, stel dat ik er in zou vallen, rennen etc.

Wij wonen zelf niet dichtbij water en komen er ook niet langs naar school. Overigens probeer ik B wel al het een ander bij te brengen in het water.

Ah wat naar Burdie, beterschap voor kuiken!

B heeft deze week zijn eerste volle schoolweek, voorlopig de laatste _O- _O- _O- Volgende week woensdag staken, vrijdag zijn vast vrije vrijdag. Week erna studiedag op woensdag en de week daarna donderdag alleen ochtend school en vrijdag vrij vanwege goede vrijdag en de week daarna....jaja Paas maandag.
pi_177686695
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 13:08 schreef Omentielvo het volgende:
Nikki, maar een zwemdiploma is in het geval van zo’n sloot maar schijnveiligheid?
Ik snap dat je ze op zwemlessen doe hoor. Enige ervaring is beter dan totaal geen.
Maar voor mijn gevoel is het niet meteen veilig als ze die diploma hebben. Zeker niet als ze nog zo heel jong zijn.
En jouw jongens ook al bijna vier. Wat gaat het toch snel. Leuk om te lezen hoe leuk ze het vinden. O+
Klopt hoor, L is 7 en heeft A en B, maar ik zou haar echt nog niet alleen laten in een zwembad. In geval van zo'n sloot vind ik het vooral een fijn idee dat ze niet in paniek raken in water en zichzelf richting kant kunnen manoeuvreren en evt. om hulp roepen. Hoe dan ook wil ik gewoon dat ze op zwemles gaan, al is het maar om het gevaar van water in te zien, want in het zwembad bij de les merken ze vanzelf dat ze zinken als ze zonder bandjes in het water liggen. :+

Franny wat sneu voor I. Ik snap dat je boos was/bent. Ik heb twee keer gehad dat mijn vader L vergeten was op school en sindsdien heb ik hem eigenlijk nooit meer gevraagd om L op te halen. :@ Los van het feit dat het vervelend is voor de juf is het ook een enorm vervelende ervaring voor een kleuter om het gevoel te hebben dat hij/zij vergeten is. :{
pi_177688330
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 15:38 schreef _NIKKI_ het volgende:

Franny wat sneu voor I. Ik snap dat je boos was/bent. Ik heb twee keer gehad dat mijn vader L vergeten was op school en sindsdien heb ik hem eigenlijk nooit meer gevraagd om L op te halen. :@ Los van het feit dat het vervelend is voor de juf is het ook een enorm vervelende ervaring voor een kleuter om het gevoel te hebben dat hij/zij vergeten is. :{
Ja, precies, dat vind ik ook rot voor haar. Ik weet hoe blij ze altijd reageert als ze mij tussen andere ouders in ziet staan bij het raam van haar klas. ;( . Eigenlijk haal ik I op alle andere dagen van de week op, en alleen op woensdag doet mijn vriend het en dan vergeet hij ook nog op tijd te zijn. Grrr. Hij gaat er dan redelijk laconiek mee om, maar toen hij vannacht naar haar toe ging en hoorde dat ze er een nachtmerrie van had, schrok hij wel echt. Dus hopelijk blijft het bij één keer. En nu moet ik het maar weer van me afzetten, het is nu eenmaal gebeurd, niets aan te doen. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177688838
oeh ik zou heel pissig zijn. W heeft 1x op het schoolplein gestaan. Oma ging haar ophalen en ging met de auto ipv de fiets. Ze kon de weg niet vinden en heeft mij na een tijd in paniek gebeld, ze voelde zich zó schuldig. Ik gauw de juf gebeld dat oma er aan kwam en naar oma gefietst en toen zijn we er samen heen gereden. W had moeten huilen en vond t heel naar, maar vond t ook heel zielig voor oma..

t is ook wel echt een auto-onvriendlijk dorp met tig doodlopende wegen of wegen die de goede kant op lijken te gaan en dan stiekem toch het water niet over kunnen. Oma heeft ook geen tomtom/smartphone...

ik weet zelf ook nog heel goed hoe ik een keer vergeten ben op t schoolplein, dat was groep 3, maar heeft absoluut indruk gemaakt..
pi_177689563
Vanuit mij als juf gezien: als het één keer gebeurt, jammer dan, vooral het kind geruststellen en het even gezellig maken.
Wel sneu dat ze er 's nachts nog mee bezig was, Franny!
  donderdag 8 maart 2018 @ 18:21:38 #198
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177689956
oh boy ik voel mijn bloed alweer koken van de keer dat schoonvader van mening was dat het heus no biggie was dat hij mijn kind niet opgehaald had en ik een belletje kreeg van een moeder dat mijn kind buiten stilletjes stond te huilen waar ik bleef.

Hij was in gesprek geraakt met een bekende en hij had haar uiteindelijk toch gevonden...
Vond ook dat hij mij het niet hoefde te melden en dat ik een moeilijk mens was.

Als die moeder mij niet een belletje had gedaan had hij er nooit iets over laten weten.
(en kind ook niet want die dacht dat het haar fout was)
  donderdag 8 maart 2018 @ 18:26:33 #199
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177690052
Oh daar zou ik ook pissig van worden. Ik zorg zelf dat ik altijd ruim op tijd ben en dat ik zo sta dat ze me ook meteen zien als ze de deur uit komen. De kindjes die bij de juf moeten staan omdat papa/mama te laat is, vind ik zo sneu. Een keer kan gebeuren natuurlijk maar dit zijn altijd dezelfde kindjes.
pi_177690373
Aah wat sneu franny. De nachtmerrie begrijp ik wel.
pi_177690404
quote:
2s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:26 schreef Kyara het volgende:
Oh daar zou ik ook pissig van worden. Ik zorg zelf dat ik altijd ruim op tijd ben en dat ik zo sta dat ze me ook meteen zien als ze de deur uit komen. De kindjes die bij de juf moeten staan omdat papa/mama te laat is, vind ik zo sneu. Een keer kan gebeuren natuurlijk maar dit zijn altijd dezelfde kindjes.
Hier (helaas) ook. Komen altijd ná de bel pas binnen en worden als laatst weer gehaald. ;(
pi_177690448
Ik heb ook wel eens met een kindje gestaan. Dat ik dacht joh als je vader hier niet binnen een paar minuten is bel ik hem. Ik ben 1x net op het randje aan kwam fietsen en voelde mij al lullig want hij keek naar de plek waar ik normaal ongeveer sta en ik stond er niet
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:26:14 #203
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177691236
ik was gister aan de late kant, ik voel mij daar dan weer niet lullig om komt 2x per jaar voor..
dreumes gooide roet in mijn tempo tjah oeps.

Wat mij wel stoort is dat ik 3 kinderen in de ochtend naar de klas heb gebracht en dat ik dan op de terugweg naar huis ben en elke dag dezelfde moeders met hun ene kind ( 1zelfs met broodje in de hand ) rustig zie lopen naar school.

Ik vind dat zooooo respectloos naar je eigen kind, de juf en de andere kinderen.
Er is gewoon echt geen excuus voor elke dag zo te laat komen.
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:33:48 #204
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_177691370
Hier ook een gezin van drie dat elke dag standaard zo'n 1-5 minuten te laat komt. De oudste zit inmiddels in groep 7 en het schijnt al vanaf groep 1 zo te zijn.

Daar snap ik echt niks van hè. Maar school heeft het zo vaak gezegd en dan gaat het weer een week goed tot ze weer in het verval raken..
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_177691587
Bij ons heeft het ook al een aantal keer in de nieuwsbrief gestaan. Het verzoek om echt op tijd te komen.
Ik heb een keer een zwaar tegenwerkende kleuter gehad en toen kwam ik een minuut voor de tweede bel binnen. En dat voelde al niet fijn. Maar over het algemeen zijn we ruim op tijd.
pi_177692455
Het is me tot nu toe (nog) niet opgevallen dat ouders slordig omgaan met de schooltijden. Bij I houden ze de kleuters sowieso in het lokaal als de bel gaat. Omdat er een glazen wand is, kan de juf zien welke ouders bij de deur staan. Eén voor één mogen de kinderen dan naar buiten, de juf noemt de naam van het kind. Sommige kinderen blijven sowieso even zitten, omdat die worden opgehaald door de juf van de BSO. Dus alleen op een schoolplein zal nu niet zomaar voorkomen gelukkig.

Mijn vriend is echt heel goed bezig: vandaag ging hij haar ophalen bij de BSO (met een cadeautje op zak, om het nog een beetje goed te maken) vergeet hij haar tas mee naar huis te nemen. o|O . Morgen ga ik twee dagen weg, en ik moet nu wel even een knop vinden in mijn hoofd waarmee ik de kinderen met een gerust hart bij hem kan achterlaten. :') . :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:29:19 #207
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177692502
quote:
17s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:26 schreef Budabuddumbam het volgende:
Wat mij wel stoort is dat ik 3 kinderen in de ochtend naar de klas heb gebracht en dat ik dan op de terugweg naar huis ben en elke dag dezelfde moeders met hun ene kind ( 1zelfs met broodje in de hand ) rustig zie lopen naar school.

dit idd.
pi_177692508
Weet je, als je een keer laat gaat zijn en je weet het, is het zo fijn als je even naar school belt zodat de leerkracht alvast kan zeggen dat je bijv in de file staat en iets later bent. Dat scheelt zoveel stress en het gevoel of je niet vergeten bent voor het kind.
pi_177692668
Goeie, Hupje. Ik moet nog even het nummer van de school in mijn telefoon zetten. Dat is voor zulke dingen wel echt handig.

Nog even een typisch I moment van vanavond: na het avondeten zat zij nog even te tekenen aan tafel, terwijl mijn vriend en ik aan het kletsen waren. Zegt ze ineens: "Door jullie geklets, kan ik me niet concentreren op mijn tekening, hou eens op." :{w .
Dan ben je net vier jaar he. 8)7 .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:39:02 #210
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177692714
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:29 schreef Hupje het volgende:
Weet je, als je een keer laat gaat zijn en je weet het, is het zo fijn als je even naar school belt zodat de leerkracht alvast kan zeggen dat je bijv in de file staat en iets later bent. Dat scheelt zoveel stress en het gevoel of je niet vergeten bent voor het kind.
Mijn moeder stond een keer in de file. Die belde mij in paniek dus meteen school gebeld. Ze konden hem dus even voorbereiden en daarna mocht hij weer mee naar binnen om even in het lokaal te spelen. De enige die daar nog een trauma van heeft is oma zelf geloof. Die wordt nu dus regelmatig van het schoolplein gestuurd omdat ze zo vroeg is dat ze nog buiten spelen :')
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:16:07 #211
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_177693602
Ik ben een aantal jaar leiding geweest bij een heel groot opgezette kindervakantieweek (150 groepjes van 10-15 kinderen, 6-12 jaar). Kostte toen 15 gulden voor een programma van een week van 9-17 elke dag. Goedkopere kinderopvang was er niet te krijgen zo’n week!

Maar daar hadden we ook altijd kindjes die ruim voor de starttijd aan kwamen sjokken (ouders waren alweer weggefietst) en dan om half zes nog niet opgehaald waren... Oh en de ouders die hun net-5-jarigen aanmeldden met een valse geboortedatum. Hadden we een groep van 6 en 7 jarigen, bleek de helft zes te zijn en de andere helft “zogenaamd 6”.

Dat vond ik als tiener echt schokkend! En ook wel zielig. Want sommige dingen waren echt nog te moeilijk voor de hele kleintjes...
Kwak
pi_177693761
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:44 schreef Poes. het volgende:

[..]

Hier (helaas) ook. Komen altijd ná de bel pas binnen en worden als laatst weer gehaald. ;(
Mijn grootste ergernis als leerkracht. En je kan er 100x wat van zeggen, maar na een week is het weer raak.
Ik ben er soms zo klaar mee dat ik de neiging om te zeggen: "neem hem maar weer mee. Morgen mag je een nieuwe poging doen, maar dan op tijd".
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:21:45 #213
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177693786
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:20 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Mijn grootste ergernis als leerkracht. En je kan er 100x wat van zeggen, maar na een week is het weer raak.
Ik ben er soms zo klaar mee dat ik de neiging om te zeggen: "neem hem maar weer mee. Morgen mag je een nieuwe poging doen, maar dan op tijd".
Ik vind dus dat dit echt zou moeten gebeuren, leren ouders er misschien iets van.
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:31:12 #214
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_177694058
quote:
17s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:21 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Ik vind dus dat dit echt zou moeten gebeuren, leren ouders er misschien iets van.
+1
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_177694162
Ik ben 1x te laat op school gekomen. Moest lopend door de sneeuw had er een ruim half uur voor uit getrokken heb er zeker 45 minuten over gedaan kwam niet vooruit. Gelukkig was zeker de halve klas nog niet aanwezig. Voelde mij wel lullig maar echt overmacht.
pi_177694360
Er zit voor mij echt een verschil tussen een enkele keer te laat komen zoals in jouw geval Goitske.
Of standaard te laat komen, zoals de voorbeelden hierboven.
pi_177695833
Ik haal de kinderen maar 1 dag zelf uit school, maar daar zet ik dus wel een alarm voor. Ik haal ze op een dag dat ik thuiswerk en als ik dan net in mijn werk zit zou ik zo de tijd kunnen vergeten. Datzelfde geldt voor brengen overigens. Ik zorg dat we om 8.15 uur op het schoolplein staan, zodat om 8:30 uur iedereen netjes spullen heeft uitgepakt en opgeruimd en in de klas zit.
Wij hebben ook wat notoire laatkomers op school en ik vind dat echt een slecht voorbeeld voor die kinderen, want als papa en mama de regels aan hun laars lappen, waarom zouden de kinderen zich er dan wel aan moeten houden. :X
pi_177701103
Kyara _O- Ik zie oma al voor me, een uur te vroeg aan het ijsberen ;)

Ik vind op tijd komen totnogtoe een eitje aangezien B zelf om 08:15 stuiterend voor de deur staat. Ophalen gaat ook nog goed....maar inderdaad er kan een keer iets gebeuren dat je te laat bent. (en met 1 kind is het een stuk makkelijker lijkt mij)

Mijn zwager komt schijnbaar standaard te laat op vrijdag omdat hij in zijn hoofd 12:15 heeft ipv 12:00. Je zou denken dat hij het wel leert op een gegeven moment. Mijn neefje is 'al' 6 dus die gaat zelf gewoon op de BSO spelen tot zijn papa er aan komt. Mijn nichtje gaat over 2 weken naar school, bij B in de klas. Ik heb al tegen hem gezegd dat ik haar gewoon meeneem als ik haar zie staan....
Bij ons gaan de kleuters naar buiten, B staat dan in een gele cirkel op het schoolplein.

Mijn vrouw geeft les aan Groep 7 en zij heeft heel veel kindjes die 's middags in de klas blijven hangen omdat de ouders niet thuis zijn. Ik snap het, maar vind het altijd zo zielig klinken. En zij gooit ze naar buiten omdat ze genoeg werk te doen heeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door exode op 09-03-2018 10:00:25 ]
pi_177701549
Geen notoire laatkomers hier.
Ik vind t zelf wel heel lastig om op tijd te komen. Kleuter gaat 19.00 uiterlijk naar bed, maar is geen ochtendkind. S ochtends nog heel moe en niet vooruit te branden. Peuter staat dan al te stuiteren, maar bij kleuter duurt als je niet oppast de schoenen aantrekken al 10 min..
  vrijdag 9 maart 2018 @ 10:16:56 #220
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_177701586


[ Bericht 33% gewijzigd door Books1 op 10-03-2018 00:09:49 ]
If you can dream it, you can do it...
pi_177761877
Zoon is alweer een week ziek thuis. Nu hoor ik hem niet meer over pijn ofzo maar hij is zo lusteloos als wat. Weinig trek in eten en lijkt meer emotioneel.
Wilt ook geen spelletje doen, slaapt veel en ik hoef al een week niet voor te lezen.
Ik mis mijn drukke, gezellige kind!
Maar wanneer kan hij nou weer naar school?
Ergens twijfel ik hoe ziek hij nou nog is om thuis te blijven...of dat er een andere reden kan zijn?
Ik vind het niet erg dat hij thuis is natuurlijk maar het zit mij niet lekker dat er geen energie in zit.
Net alsof het mijn kind niet is. :?
pi_177762197
Vraagje over leren lezen.

Welke methode wordt er in groep 1/2/3 gebruikt voor voorbereidend lezen? Mijn 3,5 jarige id erg met letters bezig en ik zou haar spelenderwijs graag wat aan willen bieden.

*nee ik ga haar niet leren lezen maar ze is niet te stoppen en wil ik haar graag op de juiste manier bijsturen :)
pi_177762208
Venco dat klinkt als een griepje, ik zou hem nog lekker thuis houden.

B was gisterenmiddag echt een draak, pfffff. Gillen, huilen om alles, niet luisteren. De rest van het weekend was het gezellig maar ineens sloeg het om. Ik ging met hem na de lunch naar de speelgoedwinkel om losse Lego blokjes te halen. Daar luisterde ie voor geen meter, zo erg dat ik al vrij snel omgeroepen werd omdat mijnheer verdwenen was en zonder mij op ontdekking ging en mij dus kwijt was.
Ik was blij dat hij naar bed ging om 19:00....
pi_177762372
Roomsnoes, de meeste scholen werken met een kleutermethode waarin ook voorbereidend lezen zit, zoals bijvoorbeeld Schatkist of Kleuterplein. In groep 3 is Veilig Leren Lezen wel de bekendste leesmethode, die hebben ook veel tips voor ouders op de website staan waar je misschien wel wat aan hebt.
pi_177763934
Ja vanmorgen nog. Ik snel snel, 8.25 waren we in de klas. 5 min ook later ook weer weg. En dan moet ik eerst nog met de jongste naar de auto, rondje om school rijden (1 richting) en dan breng ik dr naar mijn ouders. Kom ik onderweg (en dat is 10 min fietsen) weer n kindje uit zoon zn klas met dr moeder tegen. Die gingen toen pas bij hun huis de fiets pakken. En dit zie ik dus regelmatig.
pi_177764020
Wanneer ik half 9 de klas uit ga is die meestal nog niet compleet en stromen er nog aardig wat ouders richting de school toe.
Half 9 begint elke klas dus hoezo komen veel lui dan nog aankakken? :@
pi_177764171
Op de school van I zijn ze vrij streng in het naleven van de regels. Het is jarenlang een school geweest met heel veel achterstandsleerlingen en multicultureel. Om dat in goede banen zijn ze heel duidelijk over wat wel en niet de bedoeling is. Ik heb het even op de site opgezocht, maar het 'protocol' bij notoire te laatkomers is als volgt:

"We verzoeken u dringend uw kind op tijd naar school te brengen. Te laat komen is ongeoorloofd verzuim. Wanneer uw kind ’s ochtends of ’s middags te laat op school is (na 8.30 uur en na 13.00 uur) moet het zich eerst melden bij de administratie. Is uw kind drie keer te laat gekomen, dan krijgt u hierover een brief. Na zes keer nodigt de directeur u uit voor een gesprek op school. Na negen keer moeten wij het aantal keren te laat komen gaan melden bij de leerplichtambtenaar. Is uw kind twaalf keer te laat gekomen, dan nodigt de leerplichtambtenaar u uit voor een gesprek op het gemeentehuis. Deze maatregel geldt voor alle leerlingen en dit protocol is opgesteld door de Afdeling Leerplicht van de gemeente Den Haag."

Dit geldt dus wel voor leerplichtige kinderen en niet voor kleuters van 4, al ben ik ervan overtuigd dat ook die ouders aangesproken zullen worden. Als je dus vindt dat teveel kinderen te vaak te laat komen bij jouw school dan kun je eens navragen wat hun beleid daarop is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177764198
Nou dan hebben de nog aardig veel geduld :7
pi_177765264
Room, bij ons op school werken ze met een letter per zoveel tijd. Dus bijvoorbeeld de letter E (uitgesproken als de e in emmer).
Eerst vragen ze de kindjes welke woorden ze alle kennen met deze letter. Dit doen ze maar heel kort. Maar tijdens spelen mogen kinderen ook opletten of het speelgoed die letter heeft.
Alle woorden worden dan op een groot vel papier gezet die in de klas hangt.

Exode. Nooit leuk zulke dagen. :*

Franny. Goed beleid vind ik.
pi_177765441
Dat klinkt heel goed Franny!
Ik heb het idee dat het bij B in zijn klas altijd wel compleet is om 08:30. Maar op de terugweg kwam ik in ieder geval genoeg ouders en kinderen tegen (na 08:30)

B kent ook al aardig wat letters, maar wij hebben geen rekening gehouden met een methode. Hij wilt gewoon altijd weten welke letter het is en van wie (als in voorletter van een bekende voor hem). Hetzelfde met cijfers, alhoewel spelletjes ook helpen zoals Ganzenbord die hij erg leuk vindt.

Dank je Omen, ach zulke dagen hebben we allemaal wel eens, maar hij is de laatste tijd enorm grenzen aan het opzoeken. Heeft vast ook te maken met zijn nieuwe leven op school en dat hij een zusje krijgt, maar zo'n middag mag van mij echt heel snel voorbij gaan.
pi_177765613
Reden dat ik op zoek ben naar een methode is dat O hier geen Nederlands zal leren behalve van mij en dan vind ik het wel fijn als ik een methode als inspiratie kan gebruiken.

Maar even een paar boekjes van een methode kopen blijkt mega duur 😱
pi_177765679
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:39 schreef Roomsnoes het volgende:
Reden dat ik op zoek ben naar een methode is dat O hier geen Nederlands zal leren behalve van mij en dan vind ik het wel fijn als ik een methode als inspiratie kan gebruiken.

Maar even een paar boekjes van een methode kopen blijkt mega duur 😱
Ja dat is natuurlijk waar! Kan je niets vinden op Marktplaats of zo? Wil je best naar je doorsturen als je iets ziet. Kan ook eens aan mijn vrouw vragen, die staat dan wel voor groep 7 maar kan vast wel wat navragen bij haar collega.
pi_177766398
Hele reactie getypt voor Roomsnoes, poef, weg. Dan even kort:
Misschien ook eens kijken naar de modules voor schipperskinderen, geen idee wat dat kost.
En als je gerichter weet wat je wilt en we hebben het op school, wil ik best wat voor je inscannen.
  maandag 12 maart 2018 @ 13:39:48 #234
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177767319
Hier werken de kleuterklassen net als bij Omen, en letter per keer op de 'Lettermuur'. Heel toevallig zijn dat dan met Sinterklaas de S en de P, en met kerst de K ;) Volgens mij werken ze met de schatkist methode op J's school.

quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:32 schreef exode het volgende:
B kent ook al aardig wat letters, maar wij hebben geen rekening gehouden met een methode. Hij wilt gewoon altijd weten welke letter het is en van wie (als in voorletter van een bekende voor hem). Hetzelfde met cijfers, alhoewel spelletjes ook helpen zoals Ganzenbord die hij erg leuk vindt.
Dat is toch helemaal prima? Enige wat de juf hier aangaf is wel op te letten bij het aanleren van letters dat je dat doet zoals je ze uitspreekt in een woord (dus B is buh, en niet bee, A is ah, en niet aaa).
pi_177767346
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:39 schreef mousemicky het volgende:
Hier werken de kleuterklassen net als bij Omen, en letter per keer op de 'Lettermuur'. Heel toevallig zijn dat dan met Sinterklaas de S en de P, en met kerst de K ;) Volgens mij werken ze met de schatkist methode op J's school.

[..]

Dat is toch helemaal prima? Enige wat de juf hier aangaf is wel op te letten bij het aanleren van letters dat je dat doet zoals je ze uitspreekt in een woord (dus B is buh, en niet bee, A is ah, en niet aaa).
Precies, dat doen we ook hoor.
pi_177768163
Dat gaf de juf bij R haar school ook aan. Dat je het zo moet aanbieden de letters.
pi_177774558
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:24 schreef Omentielvo het volgende:
Room, bij ons op school werken ze met een letter per zoveel tijd. Dus bijvoorbeeld de letter E (uitgesproken als de e in emmer).
Eerst vragen ze de kindjes welke woorden ze alle kennen met deze letter. Dit doen ze maar heel kort. Maar tijdens spelen mogen kinderen ook opletten of het speelgoed die letter heeft.
Alle woorden worden dan op een groot vel papier gezet die in de klas hangt.
Zo doen ze het hier ook in de klas bij C.

In de Zappelin app zit een alfabet spelletje waar alle letters op die manier worden uitgesproken.
  maandag 12 maart 2018 @ 22:41:44 #238
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177781179
Hier inderdaad ook steeds een letter. En woorden hakken doen ze ook veel. Bij de letters leren ze ook luisteren naar de letters in een woord. Dat boom niet alleen met de b begint maar dat er ook een oo in zit en een m.

Hier op school zijn ze ook gestart met de schatkist methode. Maar J was nu wel even klaar met Poes Snoes dus die vind er nu niks meer aan. "ze hebben die poes toch al gevonden? Waarom moet ik dan nog werkjes doen over poes snoes?" :')
  maandag 12 maart 2018 @ 22:53:25 #239
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177781438
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:39 schreef mousemicky het volgende:
Hier werken de kleuterklassen net als bij Omen, en letter per keer op de 'Lettermuur'. Heel toevallig zijn dat dan met Sinterklaas de S en de P, en met kerst de K ;) Volgens mij werken ze met de schatkist methode op J's school.

[..]

Dat is toch helemaal prima? Enige wat de juf hier aangaf is wel op te letten bij het aanleren van letters dat je dat doet zoals je ze uitspreekt in een woord (dus B is buh, en niet bee, A is ah, en niet aaa).
Zo deden wij het ook, maar het blijkt toch vaak niet te kloppen. De e in emmer spreek je anders uit dan de e van ezel. En toen kreeg kuiken een Nijntje laptop, waar hij spelletjes op speelt als woorden spellen, klinkers herkennen etc en dat ding doet dus gewoon aa-bee-zee-dee etc. Dus nu loopt het een beetje door elkaar :').
Op school zeiden ze dat zij een nieuwe methode hadden aangeschaft waarbij de kinderen leren dat de letter een vaste naam heeft, maar afhankelijk van woord een bepaalde klank kan hebben. Het klinkt nu een beetje ingewikkeld, maar het zou dyslexie voorkomen. Ik zal eens vragen hoe het heet.
KuikenGuppy
pi_177781478
Bij R op school vertelden ze ook dat het een fopletter is. Dat je de e in sommige woorden niet hoort. Of hem anders uitspreekt. En dat je hem soms wel hoort (een kindje had airco genoemd) en dat de er dan niet is.
pi_177785610
I is momenteel vooral druk met schrijven van letters. Haar eigen naam is wat lastig, maar een naam van een vriendinnetje kan ze wel al schrijven. En zo grappig is dat, dat ze dan vaak in spiegelschrift letters maken.

Ondertussen vind ik het momenteel best weer een uitdaging met haar. Ze luistert echt heel slecht en is extreem eigenwijs en bazig. Ook is het slaan ineens weer terug. Ik vind haar af en toe een draak / verwend nest. Als ze haar zin in iets niet krijgt, dan gaat ze bijvoorbeeld dreigen ("Nou, dan gooi ik mijn beker van tafel") of slaan, of met iets gooien. Grrrrr. Dus maar weer even duidelijk lik op stuk-beleid hier en zero tolerance.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177791123
Is I links?

En die fase weet ik nog. Had R ook toen ze net op school was.
Nu zit ze in de fase van peuter zijn weer. Ligt soms weer op de grond als we ergens heen moeten. Echt als ze vijf zijn dan ziet dat er toch wel vreemd uit. :D
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:31:02 #243
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177791715
Heeeeel herkenbaar, Franny! Ik moest echt even schakelen toen dat opeens begon.
Vooral het dreigen, dat ben ik helemaal niet gewend en vroeg me al af hoe ze daar nu bij komt. "Dat moet! Anders gooi ik je in de put! :( ".
Ik merk dat het wel heel erg in fases weer gaat. Paar weken strubbelingen, dan weer ineens paar weken heel meegaand, paar weken bozig en kort lontje, dan ineens weer een tijd supervrolijk.
Ik maak nu meestal een grapje als ze zo'n dreigement doet, want er tegenin gaan zorgt juist voor extra vuur. "ik pas helemaal niet in de put, daar zit de wolf van roodkapje al", ofzo.
Hoewel daar nu meestal op gereageerd wordt met "geen grapjes! :(" :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:37:38 #244
56471 pinquit
oh my lama!
pi_177791945
Vreselijk altijd, om je kind zo te zien veranderen. Maar ergens ook zo logisch dat het gedrag af en toe een optater krijgt! School is zo'n ding, zo eng, zo verwarrend soms. Alles wat ooit normaal was, is ineens onzeker. Is je zelfvertrouwen perfect, gebeurt er ineens in de klas of op het plein iets waardoor dat totaal keldert. Ik had zo met m'n kind te doen toen hij net naar school ging ;(
Ik denk dat het niet zo gek is dat kinderen dan thuis ineens alles superduidelijk willen. Zo duidelijk dat ze even zeker willen weten of het nog steeds niet oké is om je beker van tafel te gooien ;)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_177823629
Ja hoi! :W
Ik kom me melden met T en S die hier vanaf vandaag officieel thuishoren. *O* *O*
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:47:16 #246
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177823939
Gefeliciteerd Nikki *O*
KuikenGuppy
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:58:00 #247
73386 Fazz
onderweg
pi_177824280
Gefeliciteerd met je grote jongens Nikki! *O*
pi_177825156
Gefeliciteerd Nikki *O*
  woensdag 14 maart 2018 @ 21:34:59 #249
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177825205
Gefeliciteerd met je kleuters, Nikki! *O* *O*
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  woensdag 14 maart 2018 @ 22:00:27 #250
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177825854
Gefeliciteerd met je kleuters Nikki! *G* *G*
pi_177826133
Gefeliciteerd Nikki!!
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:00:38 #252
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177832985
Welkom!
pi_177839059
Jaaaaaa welkom Nikki met je leuke kleuters!
pi_177949871
Nieuwe kleuters! *O*

L is vandaag trakteren op school, morgen us t namelijk studiedag. En ooohhh wat is t spannend :o

5 jaar!
pi_177952876
Ik zag een hele toffe traktatie langskomen Gestreeptestoel. Superleuk gedaan! En alvast gefeliciteerd! *O*
pi_177954115
Nikki, ook nog van harte!

En gestreeptestoel, jij ook alvast!

I had gisteren een mooie actie. Ze heeft best een beetje een strenge/wat harde juf. Daar moest ze aan wennen, maar inmiddels gaat dat allemaal goed. Gisteren haalde ik haar op van school, we stonden bij de kapstokken en ik vroeg I haar jas aan te doen. Ze stond een beetje voor zich uit te staren. Ineens zei ze: "Nee, ik wil eerst even knuffelen. Eerst jij." Dus wij knuffelden. "Zo en nu wil ik nog juf D knuffelen." Dus ik zei, oke, maar dan ga ik niet mee." Ik dacht: als ze dit graag wil, dan moet ze dat echt uit zichzelf doen vind ik.

Dus I op zoek naar de juf. Die was ergens bezig in de gang. I trok aan haar mouw. "Mag ik je even knuffelen?" Juf verrast, knuffelt I. I loopt weer naar mij en zegt: "Zo. Nu kan ik straks beter slapen."

_O- . Ik vind het vooral tof hoe ze hierin zichzelf blijft. Want de juf is dus niet zo knuffelerig, I wel, maar ze laat zich daardoor dus niet op afstand houden. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177956135
Franny. Wat lief van I. O+
Bij zo’n strenge juf vraag ik mezelf altijd af waarom ze dan voor een kleuterklas willen staan. Het rijmt niet met elkaar voor mijn gevoel. :@
pi_177956387
Ah knuffelige I! De juf van B is ook niet knuffelig en B wel, zij geeft haar een knuffel bij het naar huis gaan en zij aait dan onwenning door zijn haar. Dus we hebben B uitgelegd dat de juf liever een high five wil van hem. Dat vergeet ie 9 van de 10 keer overigens.

Ik merk wel dat ik momenteel lastig vind om de verhalen van B te duiden. Gisteren vertelde hij heel verdrietig dat niemand met hem wilde spelen. Dat ze allemaal 'Nee' zeiden. Maar een dag eerder vertelde hij een wild verhaal dat de juf uit het raam was gevallen. Hoe gaan jullie daarmee om? Wat wel en niet waar is? Volgens de juf speelt ie met iedereen en maakt hij makkelijk contact. Ik heb zelf ook niet het idee dat hij vaste speelmaatjes heeft. Dat kan je 2 kanten uitleggen of hij vindt iedereen leuk en andersom of hij vindt niet echt aansluiting. Ik zoek geen handvat richting juf maar meer hoe interpreteer ik zijn verhalen en hoe reageer je daar dan op.
pi_177957922
Lief van I.

Hier ook 1 strengere juf, beetje a la juf Ank :) vind ik juist wel fijn

Exode, ik zal me er niet te druk om te maken en bij verhalen die je echt wil weten, checken bij juf?
pi_177960365
Ik check de verhalen waarvan ik het zeker wil weten even. Meestal klopt W's verhaal.
Bij L (nu 3,5) zal dat anders zijn voorzie ik. Die zit volledig in de dingen die waargebeurt hadden kunnen zijn. Zo vertelt hij over het KDV dat ze achterna zijn gezeten door leeuwen (dat hebben ze dan gespeeld of soms zelfs dat niet maar verzint hij het terplekke) en over dat D hem geduwd heeft (er zat een halfjaar geleden een duwerig kindje op de groep, dat is dus idd ooit gebeurd, maar niet vandaag) en dat scheiden in nu/vroeger, echt/fantasie gaat bij hem nog helemaal niet. Hij heeft echt zelf niet door dat het niet klopt..Mogelijk veranderd dat snel, maar W had dat veel minder en ik denk dat t bij L nog wel een tijd blijft..

[ Bericht 0% gewijzigd door watmoetikkiezen op 20-03-2018 16:56:34 ]
pi_177960503
W was trouwens afgelopen week totaal overspannen. Van de juf moeten de oudste kleuters na de voorjaarsvakantie 2 werkjes op een dag doen (beetje wennen aan tempo maken, daarnaast mogen ze ook best nog veel spelen). Op maandag had ze haar werkje niet af. Op dinsdag had ze datzelfde werkje nog steeds niet af... woensdag was de staking... Ze was helemaal overstuur. Want nou kon ze nooit meer niks doen en toen ze dinsdag dan maar begonnen was met niks doen (best goed bedacht vond ik) werd de juf boos..
Donderdagochtend samen met haar aan de juf gaan vragen of ze ook af en toe niks mocht doen (zelf laten vragen, maar ik stond er bij). Toen bleek pas dat ze zelf had bedacht dat 2 werkjes per dag betekende dat je dus élke dag 2 werkjes moest doen en werkjes die niet af zijn doorschuiven...en dus dat ze nu al 3 werkjes achterliep en er die dag dus 5 moest.. Juf schrok ervan..
Bleek dat W op maandag een werkje had gekozen waarvan juf van te voren had gezegd dat dat zo groot was dat ze er wel meer dagen over zou gaan doen. Dat had W alleen niet helemaal begrepen.. en natuurlijk mocht ze ook af en toe niks doen..Blijkt wel duidelijk uit dat W vaak zelf al verder nadenkt en dan ophoudt met luisteren naar de uitleg..
(net als haar vader overigens. die nog een klein trauma heeft over dat hij in de klas alleen de zin: "nou jongens begin maar" hoorde en dan géén idee had waarmee omdat hij daarvoor totaal niet geluisterd had..)


Oh en hier ook een wat strenge juf. Volgens mij moet dat ook haast wel en houd je je als knuffeljuf niet makkelijk staande in een groep van 30 kleuters waarvan de helft gewend is als prinsje behandeld te worden en die bovendien bijna allemaal denken de 'center of the universe' te zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door watmoetikkiezen op 20-03-2018 16:59:37 ]
pi_177963509
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 14:04 schreef exode het volgende:
Ah knuffelige I! De juf van B is ook niet knuffelig en B wel, zij geeft haar een knuffel bij het naar huis gaan en zij aait dan onwenning door zijn haar. Dus we hebben B uitgelegd dat de juf liever een high five wil van hem. Dat vergeet ie 9 van de 10 keer overigens.

Ik merk wel dat ik momenteel lastig vind om de verhalen van B te duiden. Gisteren vertelde hij heel verdrietig dat niemand met hem wilde spelen. Dat ze allemaal 'Nee' zeiden. Maar een dag eerder vertelde hij een wild verhaal dat de juf uit het raam was gevallen. Hoe gaan jullie daarmee om? Wat wel en niet waar is? Volgens de juf speelt ie met iedereen en maakt hij makkelijk contact. Ik heb zelf ook niet het idee dat hij vaste speelmaatjes heeft. Dat kan je 2 kanten uitleggen of hij vindt iedereen leuk en andersom of hij vindt niet echt aansluiting. Ik zoek geen handvat richting juf maar meer hoe interpreteer ik zijn verhalen en hoe reageer je daar dan op.
Herkenbaar. I zit nu ook in een fase waarin ze soms ineens een echt verzonnen verhaal vertelt, naast gewoon wel 'ware' verhalen.

Wat betreft de aansluiting: wij hoorden van I de eerste weken ook eigenlijk niet dat ze specifiek met bepaalde kindjes had gespeeld. Ze zei ook wel eens dat ze iets alleen had gedaan. Wat mij opviel, was dat ze vooral moeite had met het onthouden van de namen, dat voor haar gevoel de kinderen niet heel aardig waren, en dat ze weinig kon vertellen over het samen spelen.
Maar als ik haar dan wegbracht naar school dan was het steeds meer zo dat als ze het lokaal in kwam andere kinderen enthousiast riepen: "Hoi I!" Vervolgens reageerde ze daar dan nauwelijks op. :D .

Tijdens een gesprekje met de juf zei zij dat het voor kinderen even heel overweldigend is in het begin en dat het al behoorlijk knap was dat I inmiddels van veel kinderen al wel de naam wist. Nu we weer wat verder zijn en I echt haar draai wel gevonden heeft, denk ik ook dat het gewoon wennen was. En dat ze dan vooral onthouden dat dat ene kindje een keertje niet wilde spelen, of onaardig deed, en vergeten dat het op veel andere momenten goed ging.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 20 maart 2018 @ 20:23:26 #263
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177966068
Het verzinnen van verhalen kan V volgensmij ook goed. Eigenlijk maakt het voor mij niet zo veel uit of het feitelijk klopt of niet, maar ga ik vooral uit van wat hij er van vindt/voelt als het niet zo’n leuk moment is.

Zo heeft hij een beste vriendje waar hij echt heel veel mee speelt. Het vriendje wil ook wel eens met een ander kindje (volgensmij ‘zijn vriendinnetje’ ) spelen op het grote plein. Voor V is dat direct het teken dat vriendje hem niet meer lief vindt en dat hij noooooooit meer met hem wil spelen. V zijn initiele oplossing was meteen over te gaan op wraakacies :') . Snoep meenemen en dan niet met hem delen etc.

Het eerste deel klopt wel degelijk. Het tweede deel is zijn interpretatie van wat zich feitelijk heeft voltrokken. Vandaag vertelde hij dat hij het toch even met vriendje had besproken dat hij het toch niet zo leuk vond dat hij ineens niet meer samen wilde spelen én dat hij had gevraagd of dat hij hem niet meer lief vond of alleen maar even iets anders wilde spelen (trotse moeder).

Ik vraag me af of hij het echt gevraagd heeft, maar het feit dat hij dit al zo aan elkaar knoopt en koppelt vind ik al heel wat. Het gesprek ging ook naadloos over in wanneer hij weer met zn vriendje kon spelen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het niet altijd van belang is wat er nou echt gebeurt is. Het is mi veel belangrijker om ze te helpen in hoe zij richting kunnen geven aan de situatie.

Als het echt een big deal is met angsten, stress, paniek, dan zou ik wel ingrijpen en de feiten helder krijgen.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_177985333
Ik wals weer even binnen met een ''schreeuw om hulp'' ;)

Billy had al een tijdje last van z'n kies bij het eten. Vanmorgen een bloedbad bij het poetsen, dus gelijk een afspraak gemaakt bij de tandarts. Foto's gemaakt en... 1 gaatje en de pijnlijke kies had een heuse krater :'( Verdoofd en gevuld en kind doesn't give a shit 8-)

Maar goed, ik vraag me af wat ik nu nog méér kan doen om z'n gebit een beetje oké te houden. Kind heeft spierwitte rechte tandjes, maar daar binnen gaat dus iets mis.

Hij krijgt waterige ranja te drinken, weinig snoep/suiker en hij poetst 2x per dag met kleutertandpasta. Is er iets wat ik over het hoofd zie wat een eventuele boosdoener kan zijn?

Vader heeft erfelijke tandcarosie (hoe heet dat?) zou dat het eventueel nog kunnen zijn?
pi_177986217
Ik zou overleggen met je tandarts want dat klinkt niet normaal.
pi_177986348
Ik had vannacht een spugen de kleuter hele bed er onder :o

Ik halve nacht niet geslapen en steeds wakker bij elke kik. Komt meneer z'n bed uit heeej mama ik ben weer beter hoor ik ga naar school straks!

Dus ik ben met mijn brakke hoofd maar met Teun op stap geweest. Even genieten van de laatste weken dat hij nog thuis is ipv kleuter is

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177986431
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 16:33 schreef Goitske het volgende:
Ik zou overleggen met je tandarts want dat klinkt niet normaal.
Ja die kwam ook niet verder dan de standaard dingen die ik al deed.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 16:38 schreef Goitske het volgende:
Ik had vannacht een spugen de kleuter hele bed er onder :o

Ik halve nacht niet geslapen en steeds wakker bij elke kik. Komt meneer z'n bed uit heeej mama ik ben weer beter hoor ik ga naar school straks!

Dus ik ben met mijn brakke hoofd maar met Teun op stap geweest. Even genieten van de laatste weken dat hij nog thuis is ipv kleuter is

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blije krullies!
pi_177991040
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 15:51 schreef Poes. het volgende:
Ik wals weer even binnen met een ''schreeuw om hulp'' ;)

Billy had al een tijdje last van z'n kies bij het eten. Vanmorgen een bloedbad bij het poetsen, dus gelijk een afspraak gemaakt bij de tandarts. Foto's gemaakt en... 1 gaatje en de pijnlijke kies had een heuse krater :'( Verdoofd en gevuld en kind doesn't give a shit 8-)

Maar goed, ik vraag me af wat ik nu nog méér kan doen om z'n gebit een beetje oké te houden. Kind heeft spierwitte rechte tandjes, maar daar binnen gaat dus iets mis.

Hij krijgt waterige ranja te drinken, weinig snoep/suiker en hij poetst 2x per dag met kleutertandpasta. Is er iets wat ik over het hoofd zie wat een eventuele boosdoener kan zijn?

Vader heeft erfelijke tandcarosie (hoe heet dat?) zou dat het eventueel nog kunnen zijn?
Een zwak gebit kan erfelijk zijn inderdaad. Als dat zo is dan zou ik zeer regelmatig met hem naar de tandarts gaan (dus vaker dan voorgeschreven is), en eventueel op zoek gaan naar een (kinder)tandarts die gespecialiseerd is in moeilijke gebitten (volgens mij heeft Nikki ervaring daarmee?). En extra streng zijn in met name drinken, dus geen ranja maar alleen water.
Lijkt me wel heel rot zeg.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177991832
Ja hoi :W twee kleutertjes met een slecht gebit. Ze waren nog maar net 3 toen ze allebei 4 kroontjes op hun achterste kiezen hebben gekregen onder narcose en van S zijn ook zijn onderste hoektanden gevuld. Hun kiesjes en hoektanden, met name die van S, brokkelden gewoon af. Kaaskiezen dus. Gelig en heel broos, echt zo zacht als boter. Sindsdien gaan ze elke 4 maanden naar de kindertandarts en dat gaat heel goed. Ze gaan daar zelf naar binnen en achteraf mogen wij binnenkomen en worden de resultaten met ons besproken.
Qua tips wat eten betreft hoef je echt niet alles te laten, het is vooral belangrijk om niet te veel eet en drink momenten per dag te hebben. Maar wel zaken als: liever in één keer een hele beker limonade dan elke 15 minuten een slokje, want dat is funest voor tanden. Verder zou 2 keer per dag poetsen volgende moeten zijn. Wij poetsen nu op advies van de tandarts liggend op bed. Dan kun je veel beter zien wat je doet en je kunt er beter bij. En verder kun je als ze echt een slecht gebit hebben poetsen wat je wil, maar er valt niet tegenop te poetsen. :{ Vaker dan normaal naar de tandarts en de boel goed in de gaten houden is zo'n beetje alles wat je kunt doen.
De kiezen zonder kroontjes van T en S zijn trouwens wel geseald, dus er zit een beschermlaagje overheen. Wellicht dat dat nog het navragen waard is, maar sealen kan alleen voor kiezen waar zeker weten geen gaatjes in zitten. Ze doen het ook regelmatig bij kinderen die net hun volwassen kiezen hebben gekregen.
  woensdag 21 maart 2018 @ 22:28:03 #270
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_177997448
Mijn oudste heeft ook hele lelijke gele afgesleten kiezen. Ziet er niet uit :{
Geen gaatjes, maar wel heel gauw plak. Ook wij moeten liggend poetsen :Y
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_177998340
Ff nog een check, je zegt hij poetst 2x per dag . Poetst hij echt zelf of poets jij? Want een kleuter kan dat zelf nooit goed genoeg.

Hier ook een met kaaskiezen overigens. 4 stuks, gemaakt in een periode met veel antibiotica.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178004311
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 22:45 schreef Vanyel het volgende:
Ff nog een check, je zegt hij poetst 2x per dag . Poetst hij echt zelf of poets jij? Want een kleuter kan dat zelf nooit goed genoeg.

Hier ook een met kaaskiezen overigens. 4 stuks, gemaakt in een periode met veel antibiotica.
Hij moet wij zijn. 's Ochtends zelf met tandenborstel en ik poets even na en 's avonds poets ik grondig met de elektrische.
pi_178005863
Dank je wel Franny, fijn zoals hij het omschrijft.

Ik had gisteren een terror dag met mijn terror kleuter. Hij was vrij want studiedag. We zijn naar de dierentuin gegaan, hij was stront stront stront chagrijnig. Niets was goed, huilen om alles....ja hij was doodop dus ik had de buggy uit het stof gehaald. Ik dacht als we thuis blijven gaat het sowieso fout. Ik moet zeggen hij was best te pruimen in de dierentuin maar wat vermoeiend om zo op je tenen te lopen.

Vanochtend werd ie wel harstikke vrolijk wakker gelukkig. En hij heeft zo'n zin in ons hotelnachtje volgende week. Vraagt elke dag 'Hoeveel nachtjes nog mama?'.
  donderdag 22 maart 2018 @ 15:10:39 #274
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178012737
Iemand tips voor een door vermoeidheid onhoudbare kleuter? :'). Elke middag is tegenwoordig drama om alles en rond zessen stort Kuiken helemaal in. Ik neem aan dat dat weer over gaat als hij een beetje aan het ritme van school gewend is?
KuikenGuppy
pi_178012994
Niet veel verwachten, veel knuffelen en vroeg naar bed. Dat is/was het hier de eerste weken. Nog steeds gaat I vroeger naar bed dan voordat ze naar school ging. Ze ligt er nu vaak om 19:15 - 19:30 in, daarvoor was het meestal 20:00.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 22 maart 2018 @ 15:34:38 #276
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178013203
Ja vroeg naar bed doen we inderdaad, om zeven uur/half acht ligt het spul nu meestal wel op één oor, waar dat eerder acht uur/half negen was. (Guppy vindt het kennelijk ook heel vermoeiend dat zijn broer nu halve dagen weg is :').)
KuikenGuppy
pi_178013403
Nee hoor, hier went het niet. L is gisteren 5 geworden en is nog steeds doodmoe uit school. Gisteren (studiedag) ook smiddags geslapen
pi_178013484
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 15:34 schreef Burdie het volgende:
Ja vroeg naar bed doen we inderdaad, om zeven uur/half acht ligt het spul nu meestal wel op één oor, waar dat eerder acht uur/half negen was. (Guppy vindt het kennelijk ook heel vermoeiend dat zijn broer nu halve dagen weg is :').)
Ja, zo gaat het hier precies ook. Op dagen dat de baby op het kdv was, ligt hij er zelfs al om 18:30 in. Wel lekker, die lange avonden. *O* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 22 maart 2018 @ 15:48:29 #279
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178013486
quote:
2s.gif Op donderdag 22 maart 2018 15:48 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, zo gaat het hier precies ook. Op dagen dat de baby op het kdv was, ligt hij er zelfs al om 18:30 in. Wel lekker, die lange avonden. *O* .
Mja, ik vind het maar saai :').
Ik heb de jongens naar buiten gedaan, nu sjezen ze samen de tuin door met de hond :+ ( O+). Straks kan ik er ongetwijfeld één of twee huilend opvegen :P.
KuikenGuppy
  donderdag 22 maart 2018 @ 15:51:22 #280
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178013549
Sinds Kuiken naar school gaat, kunnen we trouwens veeeeeeeeeeel beter met elkaar overweg. We zaten eerder echt enorm in elkaars vaarwater, maar nu ik hem minder zie, kunnen we echt weer genieten van het samenzijn. Ik kan nu ook gerust weer een half uur aan één stuk naar hem kijken en trots zijn O+.
Komen jullie kleuters ook steeds met nieuwe liedjes en weetjes thuis uit school? Ik vind dat zo gezellig :D.
KuikenGuppy
pi_178014404
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 15:10 schreef Burdie het volgende:
Iemand tips voor een door vermoeidheid onhoudbare kleuter? :'). Elke middag is tegenwoordig drama om alles en rond zessen stort Kuiken helemaal in. Ik neem aan dat dat weer over gaat als hij een beetje aan het ritme van school gewend is?
Ja.. bij ons ging dat wel over na een tijdje.. Al had ze pas na een jaar haar draai echt gevonden. (Bij tijd en wijlen nog steeds niet trouwens)..
pi_178014525
Oh en voor wie mijn onduidelijke stuk over totaal overspannen kleuter en de nieuwe 2 werkjes per dag regel heeft gelezen:
Vanochtend bij het wegbrengen vroeg juf hoe het nu gaat..Dus ik zeg dat t beter gaat volgens mij. "Ja, zegt juf, maar ze is nu niet meer te stoppen"
Juf herinnert haar er af en toe aan dat ze ook wel eens niks mag doen, maar W zegt dat t niet nodig is en ze net lekker bezig is. Bleek W gister om 9.30 al 4 werkjes af te hebben gemaakt en niet van ophouden te willen weten..
Kleuters 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door watmoetikkiezen op 22-03-2018 17:14:19 ]
pi_178017108
Burdie hier ook een vermoeid jochie. Hij lag altijd om 19:00 op bed en sliep dan of meteen of na een kwartiertje maar nu moet ie echt uiterlijk 18:45 (dat luistert inderdaad heel nauw....) op 1 oor liggen en ook 's ochtends laten we hem net wat langer liggen. Doen we dat niet hebben we elke dag een dag zoals gisteren.
Ik had overigens wel verwacht dat ie in het weekend langer zou slapen in de ochtend, dat is helaas niet zo. Wij hadden echt wel zondagochtenden dat mijnheer rond 08:00 wakker werd maar dat is niet meer gebeurd sinds hij naar school gaat.
pi_178018187
Hier ook een kleuter die vroeg naar bed gaat. Op de dagen dat ik werk moet ze kwart over zes opstaan. Dus om half zeven gaan we naar boven en rond zeven uur loop ik naar beneden.
Het enige jammere is dat ze in het weekend ook kwart over zes wakker is vaak.
pi_178018476
Mijn kleuter heeft gistermiddag nog een dut van 2,5 uur gedaan en lag daarna om 19.30 gewoon weer in bed. Heel herkenbaar dus die vermoeidheid!
pi_178018806
Exode dat klinkt als een pittig dagje. :*

Verder zijn jullie verhalen over kleuters die moe en slecht te pruimen zijn heel herkenbaar.
T en S gaan nu 2 weken naar school en zijn echt af-ge-draaid. Zo erg dat T al 2 keer zonder avondeten naar bed is gegaan omdat hij letterlijk om was gevallen. :X Gisteren dreigde dat ook te gebeuren, dus toen heb ik er snel een paar boterhammen in geschoven. :') Ze sliepen om 17:15 en 17:30 uur. Maar ze waren echt echt echt niet moe hoor. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de kleuters ergens tussen 5:30 en 6:00 uur wakker worden omdat hun papa dan de douche aanzet. Hun schooldagen zijn overigens best pittig, want ze gaan 3 dagen per week om 7:30 uur ontbijten bij de VSO en worden na school rond 16:30 weer opgehaald van de BSO. Ze zijn het wel gewend want oo het kdv was dat niet anders, maar toch is school nét even anders.
pi_178019386
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 15:34 schreef Burdie het volgende:
Ja vroeg naar bed doen we inderdaad, om zeven uur/half acht ligt het spul nu meestal wel op één oor, waar dat eerder acht uur/half negen was. (Guppy vindt het kennelijk ook heel vermoeiend dat zijn broer nu halve dagen weg is :').)
Dat is toch nog steeds best laat voor een verse kleuter? Die van ons gaat best wisselend, maar als het even kan tussen 6 en 7. De eerste weken kon ie in het weekend om half 5 al omkiepen en vervolgens zo tot half 7 doorslapen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 22 maart 2018 @ 20:11:06 #288
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_178019461
O, gelukkig dat jij t ook zegt Vanyel, ik vroeg me al af of ik m'n kinderen nu zo extreem vroeg in bed stop... Kleuter en peuter liggen hier altijd om 7 uur in bed. Toen kleuter net op school zal was dat dus geregeld half 7. En idd wel eens zonder eten, of alleen een boterham. Hij viel gewoon om. Lekker slapen dus, gaat waarschijnlijk vanzelf beter na een tijdje.
pi_178019574
Wij mikken op uiterlijk 19:00. Alles daarna is een stuk minder gezellig voor alle partijen :').
pi_178019636
Onze kleuter gaat al heel lang rond 19:00-19:30 naar bed. We eten meestal rond 17:30-18:00 dus daarna nog spelen of douchen en gaan. Hij is eerder gewoon niet moe, gaat prima.
Hij is ook altijd vroeg wakker en helemaal vrolijk dus uitgeslapen blijkbaar.
Elk kind is anders en zo laat is dit toch niet? Ik vind na 21:00 ofzo weer een ander verhaal.
pi_178019756
L sliep vandaag ook al om 18.30. Verder bijna nooit na 19.00
  donderdag 22 maart 2018 @ 20:34:13 #292
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_178020044
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:11 schreef mousemicky het volgende:
O, gelukkig dat jij t ook zegt Vanyel, ik vroeg me al af of ik m'n kinderen nu zo extreem vroeg in bed stop... Kleuter en peuter liggen hier altijd om 7 uur in bed. Toen kleuter net op school zal was dat dus geregeld half 7. En idd wel eens zonder eten, of alleen een boterham. Hij viel gewoon om. Lekker slapen dus, gaat waarschijnlijk vanzelf beter na een tijdje.
Wat bij jouw kind past, toch?

S slaapt ook vaak al rond 18:30 als ik dat red met bso/eten etc. Hij is dan moe van school en hij valt niet in de categorie "ik laat hem nog lekker even liggen s ochtends", want hij is altijd tussen 5:45 en 6:15 wakker, of hij nou om 18u of 21u gaat slapen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Spees_Eend op 22-03-2018 20:48:35 ]
pi_178020368
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:17 schreef vencodark het volgende:
Onze kleuter gaat al heel lang rond 19:00-19:30 naar bed. We eten meestal rond 17:30-18:00 dus daarna nog spelen of douchen en gaan. Hij is eerder gewoon niet moe, gaat prima.
Hij is ook altijd vroeg wakker en helemaal vrolijk dus uitgeslapen blijkbaar.
Elk kind is anders en zo laat is dit toch niet? Ik vind na 21:00 ofzo weer een ander verhaal.
True, maar de vraag ging over een supermoe kind, niet over één dat duidelijk floreert op 6u slaap oid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 22-03-2018 20:51:50 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178020442
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]

True, maar de vraag ging over een supermoe kind, niet over één dag duidelijk floreert op 6u slaap oid.
Oh ik reageerde niet op een vraag ofzo. Meer gewoon onze ervaring. :)
pi_178020456
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat is toch nog steeds best laat voor een verse kleuter? Die van ons gaat best wisselend, maar als het even kan tussen 6 en 7. De eerste weken kon ie in het weekend om half 5 al omkiepen en vervolgens zo tot half 7 doorslapen.
Nou, die van mij is na een paar weken wennen alweer een stuk minder moe. Vandaag lag ze er na een heel lange dag school +BSO om 19:30 in maar was nog klaarwakker. Ik moest nog twee keer naar boven omdat ze nog wat verhalen kwijt moest over school. Ze sliep even na 20:00. Ze valt ook nooit om om 17:00. Hooguit beetje moe.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_178020480
Hier ook een oververmoeid joch, nog een weekje en dan lekker een lang weekend bijtanken :Y
Standaard bedtijd is hier rond 18.30 maar gisteren bracht ik hem al om 18.00 Half uur later ging ik er zelf achteraan.
Opstaan doen we om 06.30
  donderdag 22 maart 2018 @ 21:27:27 #297
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178021915
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]

True, maar de vraag ging over een supermoe kind, niet over één dat duidelijk floreert op 6u slaap oid.
Kuiken heeft nooit veel geslapen, dus 19.00/19.30 is voor hem super vroeg, ja :).
KuikenGuppy
pi_178064783
Vandaag t allereerste kinderfeestje gegeven! Ik vond t wel leuk! Lekker weer gehad.
pi_178075262
Hier ook om 19 uur op bed hoor. Een enkele keer later maar dat is garantie voor huilbuien over alles. En dan Echt Alles }:|
Uitslapen kent ze hier ook niet maar gelukkig ook nooit extreem vroeg. Meestal tussen 6.30 en 7 uur.
E.
pi_178250789
Hoe gaat het met de kleuters en hoe zijn de paasdagen?

Gisteren hebben we een paaslunch gehouden en heeft ze paaseieren gezocht.
Vandaag gaan we naar de Ah buitendag. Hopelijk werkt het weer een beetje mee.
pi_178250797
En dicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')