abonnement Unibet Coolblue
pi_183938463
@Bert

Thanks voor de tips!
Na een beetje onderzoek blijkt het de kerstversiering van de buren!
die hangen rond het raam precies onder ons....

Fijne dagen!
pi_183941598
Ik wil dat overdag de gang radiator open gaat, en 'snachts dicht. Maar de CV hoeft niet speciaal aangestuurd te worden, wat een HR92 normaal wel zou doen. Eigenlijk heb ik dus een simpele klok thermostaatkraan nodig. Echter, ik heb nog een HR92 liggen.

Weet iemand of het mogelijk is om een HR92 te gebruiken als een normale klok thermostaatkraan?
pi_183980850
@ Bert

Ik heb al enkele jaren een evohome systeem in huis en ik ervaar regelmatig dat de verbinding
tussen het bedieningspaneel (wifi) en het ketelrelais slecht is of zelfs helemaal weg valt (rode lamp op het relais).
Dit is dan alleen te herstellen door een communicatietest te doen of de stroom van het relais te halen.
Het relais hangt in dezelfde ruimte als het bedieningspaneel op +/- 5 meter afstand zonder muren o.i.d. ertussen.
Er zijn nooit communicatieproblemen met de zones (HR92's en Round's).

Heb jij enig idee wat ik hier mee/tegen kan doen?
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_183999541
@FrankP, wat nog wel eens storingen kan geven als er in die ruimte metalen (wasrekken - trapjes) o.i.d. staan. Verder moet de module ook minimaal 50 cm van de ketel hangen.

[ Bericht 23% gewijzigd door JosP op 27-12-2018 12:02:33 (Aanvulling) ]
pi_184010409
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 17:30 schreef Adventurer666 het volgende:
Ik heb nu een jaar evohome.

Wat een heerlijk comfort heb ik nu in mijn huis *O*

In de nacht de slaapkamer en badkamer op de gewenste temperatuur.
In de ochtend is de keuken ook een beetje aangenaam (ik ben daar toch niet lang)
Daarna gaat alles uit en als ik thuis kom van het werk is de keuken, woonkamer en badkamer weer aangenaam :)
Ik heb ook nog eens een raamcontact geplaatst op de badkamer en slaapkamer, zodat de radiator tijdens het luchten altijd dicht blijft. (die automatische detectie werkte bij mij totaal niet. Na een tijd gaat de radiator gewoon weer open)

Afgelopen winter was natuurlijk erg warm dus niet echt representatief, maar mijn gasverbruik is gedaald van 1300 naar 1125. Maar dan ook met enorm veel meer comfort.
Ook is mijn stroomverbruik met 500kwh gedaald omdat ik voorheen wat elektrisch bijverwarmde.
Afgelopen zomer heb ik mijn dak geïsoleerd, dus dat hoop ik dan ook nog terug te zien in het verbruik.

Ik heb wel veel met de ketel instellingen moeten prutsen.
Met name het minimum vermogen zo laag mogelijk. Het startvermogen ook. Nadraaitijd pomp verlengd. En pompsnelheid verlaagd.

Toch had ik soms wel last van pendelen.
Uiteindelijk bleek dat je die adapters die je op de radiatorkraan draait, er niet helemaal er op mag draaien (in mijn geval).
Wat er dan gebeurd, is dat de kraan pas open gaat als de HR92 20% of meer opent. Er was dus een warmtevraag, maar de kraan blijft dicht.
Uiteindelijk heb ik de HR92 er af gehaald en met dat wieltje van de adapter de kraan dicht gedraaid. Vervolgens zorgde ik voor warmtevraag bij een andere radiator en schroefde de adapter net zo ver van de radiatorkraan tot dat het water begon te stromen.
Ook heb ik de minimum watertemperatuur iets verhoogd, zodat er langer tijd is om water door de radiator te sturen, voordat het te warme water via de bypass naar de ketel stroomt.

Dat heb ik bij alle kranen gedaan en dat heeft een enorme verbetering opgeleverd.

Het enige probleem blijft dat de kranen op de slaapkamer en badkamer te weinig geopend worden (juist in de nacht, omdat dat dan de enige zijn die verwarmd worden), zodat het water te snel door de bypass stroomt. Het gevolg is dat de radiator niet helemaal warm wordt en dus te weinig warmte afgeeft.

Ik kan de HR92 instellen zo dat die altijd 100% open gaat. Dat zou het probleem oplossen.
Maar het probleem is dan dat de kraan dan elke keer enorm lang gaat ratelen. Wat ik zeker niet wil op de slaapkamer. Ook denk ik niet dat dat goed voor de levensduur is.

Is er ook een mogelijkheid om de HR92 zo in te stellen zo dat die altijd bv. minimaal 30% open gaat? Of zou ik dan moeten gaan knutselen met de HR92 en de adapter om het maximale bereik te gaan beperken, zo dat ik de "altijd 100% open" instelling kan gebruiken.

Iemand een idee?
Hoi, ik lees dat jij een raamcontact hebt geïnstalleerd. Ik wil ook een raamcontact aansluiten op mijn HR92 radiatorthermostaat. Maar nu zie ik op internet dat ik naast een HCA30 raamcontact ook nog een ACS90 aansluitkabel nodig heb. Het raamcontact heeft alleen een draad met twee losse eindjes en geen stekkertje dat in de aansluiting van de HR92 past. De ACS90 heeft wél zo'n stekkertje en ook weer twee losse eindjes.

In de handleiding van de HR92 staat dit beschreven en er staat ook een schemaatje bij hoe de twee kabels op elkaar aangesloten moeten worden. Ik vind het nogal een rare constructie. De ene kabel is wit, de andere zwart en je moet ze zelf aan elkaar solderen. Waarom leveren ze niet gewoon één accessoire die je zo kunt inpluggen?

Het HCA30 raamcontact is moeilijk te krijgen. Ik heb nog maar twee websites gevonden die hem leveren en dan zit er ook nog eens een week of 3 levertijd op. Het ding kost bijna 40 Euro terwijl universele raamcontactschakelaars voor 7 à 8 Euro te krijgen zijn. Op het tekeningetje in de handleiding wordt ie wél als een eenvoudige schakelaar afgebeeld. Dat scheelt toch weer zo'n 3 tientjes. Als dat zou werken, kan ik net zo goed alleen de ACS90 kabel kopen en daar een eenvoudige schakelaar aan solderen.

Weet jij hoe dit zit of heeft iemand anders hier ervaring mee?
pi_184026729
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:47 schreef TheRealWheely het volgende:

[..]

Hoi, ik lees dat jij een raamcontact hebt geïnstalleerd. Ik wil ook een raamcontact aansluiten op mijn HR92 radiatorthermostaat. Maar nu zie ik op internet dat ik naast een HCA30 raamcontact ook nog een ACS90 aansluitkabel nodig heb. Het raamcontact heeft alleen een draad met twee losse eindjes en geen stekkertje dat in de aansluiting van de HR92 past. De ACS90 heeft wél zo'n stekkertje en ook weer twee losse eindjes.

In de handleiding van de HR92 staat dit beschreven en er staat ook een schemaatje bij hoe de twee kabels op elkaar aangesloten moeten worden. Ik vind het nogal een rare constructie. De ene kabel is wit, de andere zwart en je moet ze zelf aan elkaar solderen. Waarom leveren ze niet gewoon één accessoire die je zo kunt inpluggen?

Het HCA30 raamcontact is moeilijk te krijgen. Ik heb nog maar twee websites gevonden die hem leveren en dan zit er ook nog eens een week of 3 levertijd op. Het ding kost bijna 40 Euro terwijl universele raamcontactschakelaars voor 7 à 8 Euro te krijgen zijn. Op het tekeningetje in de handleiding wordt ie wél als een eenvoudige schakelaar afgebeeld. Dat scheelt toch weer zo'n 3 tientjes. Als dat zou werken, kan ik net zo goed alleen de ACS90 kabel kopen en daar een eenvoudige schakelaar aan solderen.

Weet jij hoe dit zit of heeft iemand anders hier ervaring mee?
Ik heb gewoon standaard raam magneetcontacten gekocht van een paar euro per stuk.
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1096794

Het gaat er om dat het contact gemaakt wordt als het raam dicht is.
Er zijn ook wel nog kleinere en mooiere contacten, maar deze is lekker makkelijk en goedkoop.

Ik heb de dure kabels wel besteld, maar dat was achteraf ook niet nodig.
Het zijn gewoon standaard microUSB kabels die je overal kan kopen.

In tegenstelling tot de handleiding was de afscherming mantel van de kabel is 1 ader. de andere de normale groene. Maar ik weet niet of dat standaard zo is.

Voorbeeld; Het gaat om de kabel rechts onder:


Ik neem aan dat het geen kwaad kan als je het test (en evt een verkeerd contact maakt): Strip een oude microusb kabel en plug deze in de HR92.

De HR92 zal nu RAAM aangeven (raam open). Han zijn dat je dit eerst moet inschakelen in de instelleingen van de hr92.

Verbind dan de draden mantel en groen. RAAM verdwijnt van het display. Of probeer ander zwart en groen.

Het zijn wel erg dunne draden dus je moet wel heel voorzichtig strippen.

Dit hoeft in nederland max 7-8 euro te kosten.
Als je meer tijd hebt en nog goedkoper wil kan je vast wel wat op ali of ebay vinden uit china.
pi_184061509
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:01 schreef JosP het volgende:
@FrankP, wat nog wel eens storingen kan geven als er in die ruimte metalen (wasrekken - trapjes) o.i.d. staan. Verder moet de module ook minimaal 50 cm van de ketel hangen.
Alles staat/hangt in de woonkamer ver bij de ketel vandaan, dus dat zal het niet zijn.
Het relais hangt wel onder de trap die gedeeltelijk van staal is. Zal 'm eens verder er vanaf plaatsen.
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_184086552
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 14:25 schreef FrankP het volgende:
@ Bert

Ik heb al enkele jaren een evohome systeem in huis en ik ervaar regelmatig dat de verbinding
tussen het bedieningspaneel (wifi) en het ketelrelais slecht is of zelfs helemaal weg valt (rode lamp op het relais).
Dit is dan alleen te herstellen door een communicatietest te doen of de stroom van het relais te halen.
Het relais hangt in dezelfde ruimte als het bedieningspaneel op +/- 5 meter afstand zonder muren o.i.d. ertussen.
Er zijn nooit communicatieproblemen met de zones (HR92's en Round's).

Heb jij enig idee wat ik hier mee/tegen kan doen?
Dat gebeurt hier ook wel eens. Ook heb ik last van kerstverlichting die een storing geeft op een van de draadloze meters. De evotoucht moet tijdens deze dagen ook wijken voor wat kerstversieringen. Het is mij de discussie niet waard ;) Dus ik laat het maar zo.

Ook bij mij geeft het ketelrelais af en toe een rood lampje. Alle storingsbronnen (vaak metaal) tussen de evotouch en ketelrelais moeten verplaatst worden.
pi_184119378
H
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 12:11 schreef Adventurer666 het volgende:

[..]

Ik heb gewoon standaard raam magneetcontacten gekocht van een paar euro per stuk.
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1096794

Het gaat er om dat het contact gemaakt wordt als het raam dicht is.
Er zijn ook wel nog kleinere en mooiere contacten, maar deze is lekker makkelijk en goedkoop.

Ik heb de dure kabels wel besteld, maar dat was achteraf ook niet nodig.
Het zijn gewoon standaard microUSB kabels die je overal kan kopen.

In tegenstelling tot de handleiding was de afscherming mantel van de kabel is 1 ader. de andere de normale groene. Maar ik weet niet of dat standaard zo is.

Voorbeeld; Het gaat om de kabel rechts onder:
[ afbeelding ]

Ik neem aan dat het geen kwaad kan als je het test (en evt een verkeerd contact maakt): Strip een oude microusb kabel en plug deze in de HR92.

De HR92 zal nu RAAM aangeven (raam open). Han zijn dat je dit eerst moet inschakelen in de instelleingen van de hr92.

Verbind dan de draden mantel en groen. RAAM verdwijnt van het display. Of probeer ander zwart en groen.

Het zijn wel erg dunne draden dus je moet wel heel voorzichtig strippen.

Dit hoeft in nederland max 7-8 euro te kosten.
Als je meer tijd hebt en nog goedkoper wil kan je vast wel wat op ali of ebay vinden uit china.
Hoi Adventure666,
Dank je voor je snelle en duidelijke uitleg. Fijn om te horen dat het ook met simpele middelen kan werken. Ik ga het spoedig even uitproberen. Waarschijnlijk volgend jaar ;-)

En dan laat ik mijn bevindingen hier wel even weten.

Grt,
Henry
pi_184147239
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 13:18 schreef TheRealWheely het volgende:
H

[..]

Hoi Adventure666,
Dank je voor je snelle en duidelijke uitleg. Fijn om te horen dat het ook met simpele middelen kan werken. Ik ga het spoedig even uitproberen. Waarschijnlijk volgend jaar ;-)

En dan laat ik mijn bevindingen hier wel even weten.

Grt,
Henry
Ik heb nog even wat getest:

Parameter 11 moet op 2 gezet worden.

Als je dan een microusb kabel inplugd komt er RAAM in het display te staan.
Dus zoals het hoort.
pi_184176949
Ik ben nieuw hier maar heb inmiddels zoveel mogelijk proberen te lezen. Wij hebben een uitgebreide installatie met beneden een HCE80 met 5 zones en boven 4 x HR92. Verder zit er een bypass in het systeem. In eerste instantie had ik alles met de modulerende ketelsturing aangesloten maar deze heb ik vervangen door de BDR91. Maar daar komt gelijk het probleem, de HCE80 pomp sturing en de ketelsturing lopen niet synchroon. Ik ben dit al bij veel mensen tegengekomen maar heb er geen oplossing voor gevonden. Honeywell zegt gewoon dat ik naar een installateur moet, maar mijn installateur begrijpt niet waarom het niet werkt. Ik heb nu de vvpomp maar losgekoppeld en aan een pompschakelaar eco switch gehangen zodat er geen koud water rond gepompt wordt. Ik laat de pomp bij 45 graden lopen, dan gaat er zo'n 30 graden door de verdeler. Ik weet dat dit niet ideaal is, maar hoe krijg ik de boel synchroon? Ik heb trouwens een Remeha Calenta Ace 40L. Die werkt fantastisch en gaat ook niet pendelen. Ik heb nu 3 schakelingen per uur omdat bij 6 schakelingen er wel erg veel warmte onnodig geproduceerd werd en het gasverbruik dus inherent was.

Mijn dank is groot als iemand hier iets meer over weet.
Grt, Bas
pi_184195154
Ter aanvulling, bij het binden van een T87rf , round wireless, moest je altijd draaien naar Co om een verbinding te maken via Evohome met de HCE80. In de nieuwste handleiding staat nu dat je naar Hc moet draaien, hetzelfde als dat je doet bij een rechtstreekse binding met de HCE80. Klopt dit en maakt het nog uit voor het schakelen van de HCE80?

Grt, Bas
  vrijdag 4 januari 2019 @ 21:24:48 #238
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184207793
Ik ben ook van plan om het huis in zones te verdelen.
De komende tijd worden al mijn radiatoren vervangen en wil ze dan stap voor stap draadloos maken. Op dit moment heb ik een RoundWireless Opentherm maar ik wil meer kunnen instellen. (mogelijkheden vallen bij de Round een beetje tegen 😀)


1) voorlopig heb ik nog geen zone-indeling en de bezitter van een Round Opentherm Wireless. Ben ik nou gek of kan ik gewoon een losse EVOtouch kopen en op mijn OpenThermWireless module bij de ketel aansluiten? En heb ik dan stap 1 gedaan?

2) Ik lees over communicatie problemen tussen de Touch en de ketel. Is er een manier om de Touch bedraad aan te sluiten? Mijn grootste nachtmerrie is namelijk dat ik mijn vriendin moet uitleggen hoe ze de kachel moet aanzetten/repareren/resetten als ik in het buitenland zit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 04-01-2019 21:30:13 ]
Tot nooit .......
  zaterdag 5 januari 2019 @ 20:12:10 #239
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_184224756
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 13:18 schreef TheRealWheely het volgende:
..... Fijn om te horen dat het ook met simpele middelen kan werken. Ik ga het spoedig even uitproberen. Waarschijnlijk volgend jaar ;-)
.....
Boodschappen doe je hier :7


¤ 0,82 / stuk :D _O_ _O_



¤ 0,77 / lot 10 stukken :D _O_

https://nl.aliexpress.com(...)ect/32947389314.html
https://nl.aliexpress.com(...)-NC/32874881943.html

Totale kosten dus 0.89 per stuk :P incl GRATIS verzenden
Of in nl bestellen
https://www.cvkoopjes.nl/(...)r92-raamcontact.html
29.95 voor het raamcontact
https://www.installatiepr(...)et-hr90we-acs90.html
15.95 voor de kabel
-------------------------
45.90 in nl Excl verzendkosten _O- _O-

Jij mag kiezen :+
pi_184229491
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:12 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Boodschappen doe je hier :7

[ afbeelding ]
¤ 0,82 / stuk :D _O_ _O_

[ afbeelding ]

¤ 0,77 / lot 10 stukken :D _O_

https://nl.aliexpress.com(...)ect/32947389314.html
https://nl.aliexpress.com(...)-NC/32874881943.html

Totale kosten dus 0.89 per stuk :P incl GRATIS verzenden
Of in nl bestellen
https://www.cvkoopjes.nl/(...)r92-raamcontact.html
29.95 voor het raamcontact
https://www.installatiepr(...)et-hr90we-acs90.html
15.95 voor de kabel
-------------------------
45.90 in nl Excl verzendkosten _O- _O-

Jij mag kiezen :+
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:46 schreef Adventurer666 het volgende:

[..]

Ik heb nog even wat getest:

Parameter 11 moet op 2 gezet worden.

Als je dan een microusb kabel inplugd komt er RAAM in het display te staan.
Dus zoals het hoort.
Hoi,
Ik heb het werkend.

Ik heb bij AlleKabels het contact besteld dat jij voorstelde voor ¤2,95
https://www.allekabels.nl(...)-05a-100v-dc-nc.html

En een Micro USB-kabel van 3 meter lengte voor ¤8,95
https://www.allekabels.nl(...)-20-micro-kabel.html

Deze lengte had ik nodig omdat het contact aan de bovenkant van de raam moest komen. Ik heb vrij hoge draai/kantelramen. En in beide gevallen moet de detectie werken. Daarvoor moest ik 2,5m overbruggen naar de HR92.

In dit geval moest ik de rode draad gebruiken met de zwarte óf de blanke mantel. Op de witte en de groene draad staat 3V spanning. Deze had ik eerst wel geprobeerd maar dat werkte niet. Gelukkig heb ik er niks mee vernacheld. :-) Ik had natuurlijk beter eerst even kunnen meten.

Maar het belangrijkste is dat het nu werkt. Mijn dank voor de hulp.



Grt,
Henry

[ Bericht 0% gewijzigd door TheRealWheely op 06-01-2019 00:01:28 ]
pi_184260952
Hoi,

Ik zit met een aantal problemen en hoop dat jullie hier misschien iets op weten.
Wij hebben een Remeha tzerra 39 plus, compleet overkill maar moeten het hier mee doen.
Deze is modulerend gekoppeld aan het evohome systeem.

Het vermogen van de ketel is zover als mogelijk terug gezet maar heeft nog ruimte om te moduleren. (7kW – 12kW)

Dan hebben wij een 4 tal zones bestaande uit:

Woonkamer, 2*HR92 en het evohome systeem als temperatuur sensor.
Slaapkamer 1, 1*HR92 en 1 round wireless als tempsensor
Slaapkamer 2, 1*HR92 en 1 round wireless als tempsensor
Badkamer, 1*HR92 en 1 round wireless als tempsensor.

De badkamer word inmiddels niet meer gestuurd door het systeem maar loopt altijd mee.

Op de radiatoren zitten danfoss ra-dv kranen en deze zijn vooringesteld op de juiste instelling en er is een by-pass.

Probleem is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan als de ruimtes op temperatuur komen en gaat pendelen.
Wat ik er van begrijp is dat de HR92 naarmate de ruimte op temperatuur komen sluiten wat de volumestroom beperkt waardoor de ketel gaat pendelen.

Wat ik raar vind is dat wanneer de warmtevraag stop je de HR92 nog hoort om de kranen te sluiten, wat zou betekenen dat de HR92 denkt dat deze nog openstaat maar er was al geen stroming meer?

Betekend dit dat de HR92 de slag van de kranen niet snapt?

Wat ik ook zie gebeuren in de ketel is dat wanneer deze start hij even op hoog vermogen gaat branden waardoor de aanvoer omhoog schiet en hij deze eigenlijk niet meer omlaag krijgt.

Is dit gedrag aan te passen? Door parameter P21 start volumestroom aan te passen bijvoorbeeld?

Hoop dat jullie het snappen want ik word er gek van.

MvG
Dennis
pi_184261626
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 14:37 schreef d3nn1sc het volgende:
Probleem is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan als de ruimtes op temperatuur komen en gaat pendelen.
Wat ik er van begrijp is dat de HR92 naarmate de ruimte op temperatuur komen sluiten wat de volumestroom beperkt waardoor de ketel gaat pendelen.

Wat ik raar vind is dat wanneer de warmtevraag stop je de HR92 nog hoort om de kranen te sluiten, wat zou betekenen dat de HR92 denkt dat deze nog openstaat maar er was al geen stroming meer?

Betekend dit dat de HR92 de slag van de kranen niet snapt?

Wat ik ook zie gebeuren in de ketel is dat wanneer deze start hij even op hoog vermogen gaat branden waardoor de aanvoer omhoog schiet en hij deze eigenlijk niet meer omlaag krijgt.

Is dit gedrag aan te passen? Door parameter P21 start volumestroom aan te passen bijvoorbeeld?
De kranen gaan inderdaad meer dicht als de temperatuur bereikt wordt.
Ze gaan bij mij pas helemaal dicht als er een tijd geen warmtevraag is. Waarschijnlijk omdat de ketel moduleert en de kraan dus eigenlijk niet dicht hoeft.

Wat betreft pendelen: controleer of de kranen bij een kleine klepstand van de hr92 wel open is.
In dit topic is al geschreven dat de kraan vaak dicht is terwijl de HR92 denkt dat die bv 9% open is. De warmte kan de ketel dan niet kwijt.

Ook heb ik 3 radiatoren (met hr92) zo afgesteld dat er altijd een klein beetje water door heen stroomt, zodat een klein deel van de radiator warm wordt.
Zo probeer ik een klein beetje extra doorstroming te krijgen.
Maar een groot deel zal helaas toch door de bypass gaan .

De enige goede optie is een kleinere ketel. en een gescheiden warmwatervoorziening. maar dat is nogal duur natuurlijk.

Ik zat zelf te denken aan oplossingen zoals een klein buffervat na de bypass (10 Liter ofzo).
Er wordt dan genoeg water verwarmd om in de nalooptijd van de pomp de radiator verder te verwarmen. Maar hier kan ik eigenlijk geen kant en klare oplossingen voor vinden.

Betreffende de ketel: Ik heb een andere merk, maar die heeft ook een "booster" functie die hetzelfde doet. Die heb ik uit gezet.
pi_184262067
Ik zag inderdaad dingen voorbij komen met de knoppen niet geheel aandraaien of ringen er tussen.
Zal dit straks eens bekijken.

Wat betreft de ketel, vaag ik mij af als ik deze zou vervangen door een kleiner type de 28c deze heeft een minimaal vermogen van 5.9 tegen over de 8 van de 39c. Gaat die 2,1kW het verschil maken?
De optie voor gescheiden warmwatervoorziening snap ik niet?
De Warmwatervoorziening heeft geen invloed op het CV vermogen....
Een buffervat zou een oplossing kunnen zijn maar wel iets groter dan 10l.
Wat betreft een buffer na je by-pass, hier zou je ook een radiator voor kunnen gebruiken....
pi_184263176
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 15:41 schreef d3nn1sc het volgende:
Ik zag inderdaad dingen voorbij komen met de knoppen niet geheel aandraaien of ringen er tussen.
Zal dit straks eens bekijken.

Wat betreft de ketel, vaag ik mij af als ik deze zou vervangen door een kleiner type de 28c deze heeft een minimaal vermogen van 5.9 tegen over de 8 van de 39c. Gaat die 2,1kW het verschil maken?
De optie voor gescheiden warmwatervoorziening snap ik niet?
De Warmwatervoorziening heeft geen invloed op het CV vermogen....
Een buffervat zou een oplossing kunnen zijn maar wel iets groter dan 10l.
Wat betreft een buffer na je by-pass, hier zou je ook een radiator voor kunnen gebruiken....
Er zijn ketels met een nog lager vermogen.

Maar het probleem is dat het warmwatergedeelte wel een hoog maximaal vermogen nodig heeft. Dus je krijgt dan ook minder warm water. Vandaar een gescheiden warmwatervoorziening.

Het probleem van de radiator is dat die warmte afgeeft (op zolder). En dat wil ik dus niet.
pi_184264641
Ja maar mooie is dat een 28C 1 op 1 om te hangen is wat scheelt in de kosten.
Wat betreft het warme water kom ik prima weg met iets minder.
Maar goed gaat het helpen......
pi_184265977
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 18:12 schreef d3nn1sc het volgende:
Ja maar mooie is dat een 28C 1 op 1 om te hangen is wat scheelt in de kosten.
Wat betreft het warme water kom ik prima weg met iets minder.
Maar goed gaat het helpen......
IK denk niet genoeg. Met name in de nacht als niet overal verwarmd wordt is het debiet over de radiatoren te laag voor het aantal kW.

6 KW is 2-3 radiatoren vol open.
pi_184267898
Maar dan gaat eigenlijk niks werken.

net de kranen gecontroleerd maar die gaan prima open.
hoef het zwarte wieltje maar een stukje te draaien en er is stroming.

aan/uit misschien de oplossing?
Als 75 graden al een probleem is hoe kan het systeem dan ooit nog terug moduleren...
pi_184269593
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 20:41 schreef d3nn1sc het volgende:
Maar dan gaat eigenlijk niks werken.

net de kranen gecontroleerd maar die gaan prima open.
hoef het zwarte wieltje maar een stukje te draaien en er is stroming.

aan/uit misschien de oplossing?
Als 75 graden al een probleem is hoe kan het systeem dan ooit nog terug moduleren...
Je kan proberen de max doorstroming van de radiatoren te verhogen (Voetventiel of kraan) zodat er minder (snel) heet water door de bypass gaat.

Verder zie ik alleen een goed geïsoleerd buffervat in het kortsluit circuit als optie om het te grote vermogen van de ketel op te vangen en pendelen te verminderen.
Nadeel is dan wel dat je extra water opwarmt wat je misschien niet gaat gebruiken.
pi_184272567
Als het goed is gaan de ringen niet helpen. Na het losklikken van een HR92 wordt de knop weer gekalibreerd.

Heb je de pomp al op 1 staan? De truck die wel eens toegepast wordt is tijdelijk een HR92 loskoppelen en dan die radiator vol mee laten draaien. Als je dat bij de grootste radiator doet is het effect maximaal.

Terug naar aan/uit kan ook, je kunt hem dat op 3 X warmtevraag per uur zetten. De kans is dan wat groter dat er meerdere radiatoren meelopen. Echter je ketel zal altijd maximaal beginnen.
pi_184273736
@bertpit

Zou u ook nog eens willen kijken naar mijn vraag over de HCE80?

Grt, Bas
pi_184274139
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 00:24 schreef bertpit het volgende:
Als het goed is gaan de ringen niet helpen. Na het losklikken van een HR92 wordt de knop weer gekalibreerd.
Hij kalibreert alleen de maximale slag hoe ver die in en uit kan.
Maar de kraan weet niet dat de eerste 10% open draaien de kraan nog gewoon dicht is. De afdichting wordt gewoon verder ingedrukt.

Met ringen of dergelijke stel je het juiste nulpunt in.

Al lijkt dit bij sommige kranen wel standaard goed te gaan. Bij mij helaas niet (heimeijer).
pi_184275394
@Bert,

Ik denk ook niet dat die kranen het probleem zijn.
Als ik ze er na het kalibreren af haal staan ze eigenlijk perfect tegen het null punt aan.

wat betreft de pomp op 1, de pomp is ook modulerend, kan een waarde instellen van minimaal 3 en maximaal 10
staat nu op minimaal 7 en maximaal 10.

Ik ga het eens aan/uit proberen kijken wat voor verschil dat maakt.
Als alles koud is zie je dat de ketel moduleert maar hij negeert het set punt van de evohome compleet.
Zag trouwens ook in recom dat er modulerende warmte vraag is terwijl alles uit staat.
vraag me af waar die vraag dan vandaan komt....

[ Bericht 14% gewijzigd door d3nn1sc op 08-01-2019 10:58:59 ]
pi_184280265
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 10:30 schreef d3nn1sc het volgende:
@Bert,

Ik denk ook niet dat die kranen het probleem zijn.
Als ik ze er na het kalibreren af haal staan ze eigenlijk perfect tegen het null punt aan.
Dat de zwarte draaiknop tegen de eindaanslag staat betekent niet dat dat ook de positie is vanaf waar de kraan open gaat.

Ik heb mijn kranen zo afgesteld dat ze bij de kleinste verdraaing al water doorlaten.
Juist omdat de HR92 de kraan maar een klein beetje open zet als de kamer(bijna) op temperatuur is. Alle kleine beetjes helpen. Ikzelf heb dan ook liever dat de kraan een beetje door blijft druppelen (en een heel klein deel van de radiator verwarmt), dan dat de kraan nog minder open gaat dan de HR92 denkt dat die open is.

Want in het ergste geval kan het door de zeer lage flow zelfs een paar keer pendelen duren voordat het warme water bij de radiator aangekomen is.

Het liefst zou ik de firmware van de HR92 willen aanpassen zodat de kraan bv minimaal 15% open gaat. Dan weet je tenminste zeker dat er voldoende doorstroming is.

Uiteindelijk wordt de temperatuur op het laatst ook door de modulerende watertemperatuur geregeld.
pi_184287438
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 10:30 schreef d3nn1sc het volgende:
@Bert,

Ik denk ook niet dat die kranen het probleem zijn.
Als ik ze er na het kalibreren af haal staan ze eigenlijk perfect tegen het null punt aan.

wat betreft de pomp op 1, de pomp is ook modulerend, kan een waarde instellen van minimaal 3 en maximaal 10
staat nu op minimaal 7 en maximaal 10.

Ik ga het eens aan/uit proberen kijken wat voor verschil dat maakt.
Als alles koud is zie je dat de ketel moduleert maar hij negeert het set punt van de evohome compleet.
Zag trouwens ook in recom dat er modulerende warmte vraag is terwijl alles uit staat.
vraag me af waar die vraag dan vandaan komt....
Ik zou de minimale pompsnelheid op minimaal dus 3 zetten. Ketels zijn slim genoeg om uit te zoeken wat er noodzakelijk is en met Evohome staat er vaak een veel kleiner segment open dan bij conventioneel verwarmen.
pi_184287492
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 08:25 schreef Adventurer666 het volgende:

[..]

Hij kalibreert alleen de maximale slag hoe ver die in en uit kan.
Maar de kraan weet niet dat de eerste 10% open draaien de kraan nog gewoon dicht is. De afdichting wordt gewoon verder ingedrukt.

Met ringen of dergelijke stel je het juiste nulpunt in.

Al lijkt dit bij sommige kranen wel standaard goed te gaan. Bij mij helaas niet (heimeijer).
Als je er een ring van een halve millimeter tussen zet, kalibreert hij een halve millimeter verder dezelfde fout.
pi_184288684
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 21:12 schreef bertpit het volgende:

[..]

Als je er een ring van een halve millimeter tussen zet, kalibreert hij een halve millimeter verder dezelfde fout.
Nee. Hij draait zo lang dicht tot dat het te zwaar wordt of dat die tegen de eindaanslag van de adapter loopt. Als ik de adapter er helemaal op draai heb ik het eerste geval. Maar hij draait dan bv nog 15% verder dan het punt dat de kraan al geen water meer door laat.

En dat punt wordt dan stand 0.
Dan komt er warmtevraag met klepstand 6. Geen doorlaat.. koude radiator.
Dat is wat er bij mij gebeurt.

Wat ik nu doe is de vaste aanslag van de adapter zo instellen dat dat het punt is waarbij de kraan net geen water doorlaat.

Zo heb je een vast en precies 0 punt. Een lage klepstand heeft dan ook doorstroming.
pi_184311682
met de pomp op 3 stop alles met werken. krijg ik blokeriningen ( 2dT/s Aanvoer > Max
Pas met een minimale pomp snelheid van 7 begint het te lopen.
heb net de voor instellingen allemaal op N gezet maar maar dan met de minimal pompsnelheid op 3 zelfde verhaal.
Begin zelf nu ook te vermoeden dat de kranen niet helemaal werken.
Met een klep possitie va P 35 ? loopt er niks....
De RA-DV kranen zijn die eigenlijk wel compatable en werkt die adapter wel goed op die kraan
Misschien Honeywell kranen? je zou denken dat die wel juist moeten werken....

[ Bericht 12% gewijzigd door d3nn1sc op 09-01-2019 23:48:38 ]
pi_184333893
Goedemorgen,

Ik heb een vraag mbt externe temperatuurvoelers. Ik heb een zone waar de HR92 op een onhandige plek hangt en daardoor een vertekend beeld geeft qua temperatuur. Ik ben van plan om een externe voeler aan te schaffen en deze de boel in plaats van de HR92 te laten regelen.
Nu is de vraag welke voeler kan ik het beste aanschaffen, ik zie dat er verschillende op de markt zijn: DTS92, HCF82, HCW82 en de round wireless.
pi_184334214
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:04 schreef R-mco het volgende:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag mbt externe temperatuurvoelers. Ik heb een zone waar de HR92 op een onhandige plek hangt en daardoor een vertekend beeld geeft qua temperatuur. Ik ben van plan om een externe voeler aan te schaffen en deze de boel in plaats van de HR92 te laten regelen.
Nu is de vraag welke voeler kan ik het beste aanschaffen, ik zie dat er verschillende op de markt zijn: DTS92, HCF82, HCW82 en de round wireless.
De round wireless werkt in ieder geval met evohome.
https://www.kijkvoelbelee(...)duct/Round-Wireless/

Ik heb deze op elke kamer hangen (behalve de kamer met het touchpanel)
pi_184463270
Vanaf de kerst hen ik iets vreemds in mijn systeem. Een zone geeft een veel te hoge temperatuur aan: 3,5 graden te hoog. Ik heb al diverse componenten gewisseld maar niets help.

De zone bestond uit een round en twee HR92. De round heb ik uitgeprogrammeerd. Hielp niet, de twee HR 92's heb ik ook gewisseld, helpt ook niet.

Iemand enig idee?
pi_184543764
Zone verwijderen en opnieuw aanmaken?
pi_184552391
Goedemiddag, ik heb een probleem met mijn Evohome systeem. In de zone " Woonkamer" hangen 2 radiatoren met op elk een HR92. De temperatuur in deze zone wordt gemeten door het Evohome bedieningspaneel. De thermostaatkranen op beide verwarming zijn exact hetzelfde.

Nu is het zo dat 1 radiator altijd veel warmer word en ook veel langer warm blijft dan de andere. Op dit moment is de gevraagde temperatuur 17graden, het Evohome bedieningspaneel geeft ook aan dat het 17graden is.

De kraanslag van de verwarming die wel goed warm word is nu 52%, de kraanslag van de verwarming die niet goed warm wordt staat nu op 19%. Gezien de kraanslag is het logisch dat de ene verwarming warmer wordt als de andere. Maar waarom stuurt het Evohome de kranen zo verschillend aan? Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Ik heb op beide knoppen ingesteld om niet de volledige slag te gebruiken, en verder staan ook alle instellingen hetzelfde.

Iemand enig idee?

UPDATE: Ik heb nu beide HR92's gewisseld met elkaar, en nu is het andersom. De radiator die eerst wat kouder bleef word nu warmer als de andere.

Ik moet wel zeggen dat ik ooit een aantal HR92's gekocht heb op marktplaats en dat ik er 4 nieuw heb gekocht. Kan het misschien zijn dat ik een oud en nieuw model HR92 heb? En dat deze daarom anders reageren?

[ Bericht 16% gewijzigd door Bonzing op 22-01-2019 14:34:19 ]
pi_184568964
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 21:57 schreef bertpit het volgende:
Vanaf de kerst hen ik iets vreemds in mijn systeem. Een zone geeft een veel te hoge temperatuur aan: 3,5 graden te hoog. Ik heb al diverse componenten gewisseld maar niets help.

De zone bestond uit een round en twee HR92. De round heb ik uitgeprogrammeerd. Hielp niet, de twee HR 92's heb ik ook gewisseld, helpt ook niet.

Iemand enig idee?
Wat bij mij alle problemen heeft verholpen is terwijl het evohome bedieningspaneel in de lader staat/hang. ff 1 batterij eruit te halen en er vervolgens weer in te doen.
Gaat dan vervolgens weer opladen (duurde bij mij 12uur) hierna geen enkel sync of ander probleem meer gehad.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 januari 2019 @ 21:10:12 #264
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_184600980
Vraagje, één van de radiatoren staat in een grote kamer waarbij de radiator aan de goed geïsoleerde kant is gemonteerd, met als gevolg dat de matig geisoleerde kant van de kamer verschrikkelijk lang 3-4 graden achter loopt op de thermostaat.

Nou heb ik ontdekt dat er een temperatuur offset ingesteld kan worden. Wat doet dat precies? Zorgt het ervoor dat het altijd een graad warmer verwarmd wordt dan is ingesteld, of zorgt het ervoor dat de gemeten temperatuur over het hele systeem gecorrigeerd wordt?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 25 januari 2019 @ 17:40:26 #265
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_184616811
Ik ben een Evohome bezitter van het eerste uur (2011). Nu heb ik al een paar keer gehad dat ik met koude nachten wanneer ik 's ochtends onder een warme douche stap, dat 5min later ineens het warme water wegvalt. Op dat moment krijg ik ook geen warm water uit de wasbak. Er branden ook geen lampjes op de ketel (geen activiteit dus). Wanneer ik een paar minuten wacht springt het warme water weer wel aan.

Het lijkt samen te hangen met de kou, omdat het niet altijd gebeurt. Het is niet dat het warme water alleen naar de verwarming gaat, want de ketel staat uit. Ik denk haast dat de ketel een seintje krijgt om uit te schakelen van Evohome en op dat moment niet meer door heeft dat de douche nog aan staat.

Is dit iets wat anderen herkennen en is er wellicht een workaround?
pi_184657454
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:04 schreef d3nn1sc het volgende:

[..]

Wat bij mij alle problemen heeft verholpen is terwijl het evohome bedieningspaneel in de lader staat/hang. ff 1 batterij eruit te halen en er vervolgens weer in te doen.
Gaat dan vervolgens weer opladen (duurde bij mij 12uur) hierna geen enkel sync of ander probleem meer gehad.
Helaas hielp dat niet.
pi_184657484
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 17:40 schreef Coelho het volgende:
Ik ben een Evohome bezitter van het eerste uur (2011). Nu heb ik al een paar keer gehad dat ik met koude nachten wanneer ik 's ochtends onder een warme douche stap, dat 5min later ineens het warme water wegvalt. Op dat moment krijg ik ook geen warm water uit de wasbak. Er branden ook geen lampjes op de ketel (geen activiteit dus). Wanneer ik een paar minuten wacht springt het warme water weer wel aan.

Het lijkt samen te hangen met de kou, omdat het niet altijd gebeurt. Het is niet dat het warme water alleen naar de verwarming gaat, want de ketel staat uit. Ik denk haast dat de ketel een seintje krijgt om uit te schakelen van Evohome en op dat moment niet meer door heeft dat de douche nog aan staat.

Is dit iets wat anderen herkennen en is er wellicht een workaround?
Ik denk eerder aan een (bijna) defecte driewegklep of zoiets. Stel je vraag eens op klusidee.nl daar zitten verwarmingsspecialisten.
pi_184701230
Hallo allemaal,

Ik overweeg ook evohome. Ik heb een situatie dat ik op een slaapkamer 2 radiatoren hebt. Je kunt meerdere hr92 koppelen heb ik gelezen.

Maar wat als mijn dochter op één radiator de temperatuur wijzigt omdat ze het warmer/kouder wil. past de andere hr92 zich automatisch aan en stelt zich in op dezelfde temperatuur?
pi_184732073
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:07 schreef The-Cure het volgende:
Hallo allemaal,

Ik overweeg ook evohome. Ik heb een situatie dat ik op een slaapkamer 2 radiatoren hebt. Je kunt meerdere hr92 koppelen heb ik gelezen.

Maar wat als mijn dochter op één radiator de temperatuur wijzigt omdat ze het warmer/kouder wil. past de andere hr92 zich automatisch aan en stelt zich in op dezelfde temperatuur?
Als in uw kamer de 2 HR92 gekoppeld zijn tot 1 zone, zal de ene HR92 de waarde overnemen van de andere indien er manueel geregeld wordt.

Als je echter niet wilt dat uw dochter de temperatuur kan instellen op de HR92, kun je dit blokkeren in de parameterfuncties van het bedieningspaneel.
Indien ze dit wel mag doen, moet je 2 zones maken voor 1 slaapkamer zodat de HR92 onhafhankelijk werken
pi_184757383
ze mag van mij best wel de temperatuur hoger zetten als ze het koud heeft. maar ik vroeg me af of die knoppen onderling ook communiceren. ik wist dat het evohome scherm de knoppen bestuurd.

maar als ze handmatig aan de ene draait gaat dus de andere in dezelfde zone ook mee zeg je.
en dat wilde ik juist want die andere knop zit op een wat lastige plek.

wat nu gebeurd met de handmatige thermostaatkranen dat ze vaak de hele avond aan blijven staan. het raam staat op een kier als ze gaat slapen dus zonde van de warmte.

ik wil het dan zo programmeren dat rond beddtijd de knoppen naar 15 graden gaan of zo.
pi_184774231
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 18:26 schreef The-Cure het volgende:
ze mag van mij best wel de temperatuur hoger zetten als ze het koud heeft. maar ik vroeg me af of die knoppen onderling ook communiceren. ik wist dat het evohome scherm de knoppen bestuurd.

maar als ze handmatig aan de ene draait gaat dus de andere in dezelfde zone ook mee zeg je.
en dat wilde ik juist want die andere knop zit op een wat lastige plek.

wat nu gebeurd met de handmatige thermostaatkranen dat ze vaak de hele avond aan blijven staan. het raam staat op een kier als ze gaat slapen dus zonde van de warmte.

ik wil het dan zo programmeren dat rond beddtijd de knoppen naar 15 graden gaan of zo.
tipje: Afhankelijk van de versie die je koopt werkt die "reset" naar 15 graden niet altijd goed. Bij de nieuwste wifi versie wel, maar bij de oudere niet. De oudere systemen melden niet terug dat er aan de knop is gedraaid. Gevolg de radiator blijft toch de hele nacht aan.

Je kunt dat voorkomen door dagelijks een laatste automatische schakeling te programmeren bijvoorbeeld van 14,5 nr 15 graden. Er vind dan communicatie plaats en alles wordt gereset.
pi_184777930
Bedankt voor de tip. Die nieuwste versie herken je toch dat het typenummer op 3000 eindigd?

Kun je ook in stellen welke knop de temperatuur meet? Zoals ik zei één knop zit op een lastige plek waar ook geen luchtcirculatie is.

En melden de knoppen ook terug op het scherm welke temperatuur handmatig staat ingesteld Op de knoppen?
Kan ik dus zien Op het scherm of app welke temperatuur ze insteld op haar kamer?
pi_184788806
Je kunt zeker een bepaalde knop de temperatuur laten meten. Dit kun je doen met een synchronisatie op het bedieningspaneel.

En je kunt ook zien op de app of op het scherm welke temperatuur handmatig is ingesteld.
Je kunt trouwens ook een max temperatuur instellen voor deze specifieke kamer.

Dus als je beslist om het niet hoger te laten komen dan 22 graden dan mag er aan de knop gedraaid worden zover men wilt, het zal niet warmer worden dan 22 graden.
pi_184886506
Ik heb thuis een evohome met vloerverwarming op het grootste deel van de benedenverdieping. Voor een aantal radiatoren heb ik nu een hdr92 knop geinstalleerd. Ik zou die hdr92 kranen graag regelen vanaf de evohome (met een tijdsinstelling), maar volgens mij werkt dat alleen als ik ze als aparte zones instel, en dan moet ik ook voor de vloerverwarming een zone creeren. Dat kan ik niet, omdat hier geen aparte regeling op zit. Ik denk dat ik hiervoor een geregelde klep of kraan voor de verdeler van de vloerverwarming moet zetten. Klopt dat? Of kan ik dat nog op een andere manier voor elkaar krijgen? De vloerverwarming hoeft eigenlijk niet apart geregeld te worden, dat werkt nu prima (op de thermostaat van de evohome).
pi_184961127
Er zijn er meer die dat zo hebben en het kan. Tenzij je een bijzonder goed geïsoleerd huis hebt.

Ook kan het zo zijn dat je normaalgesproken de nachtverlaging op bijvoorbeeld 21.00 uur laat aan gaan. Als dan om 22.00 uur de radiator in de badkamer nog aanspringt, dan doet je vloer natuurlijk ook weer mee.

Het hangt dus van meerdere factoren af. Als je merkt dat je huis te warm wordt, kun je beginnen met de temperatuur van de thermostaatknop iets te verlagen. Helpt dat niet dan kun je een zoneklep monteren.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 17:09:16 #276
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185652273
zo... ik heb mezelf ook een evohome aangeschaft.
Alleen het wifi display, zonder ketelmodule want die had ik al.

Ik ben sinds kort over op de warmtepomp en heb deze winter simpel gestookt.

smorgens op 18 graden
avond op 20 de nacht af laten koelen naar 17.
handmatig, met jawel het andere pparadepaardje van honeywell, de round. (opentherm, wireless).

informatie over het stookgedrag trek ik uit mijn warmtepop met een OpenTherm gateway (
https://www.nodo-shop.nl/(...)entherm-gateway.html ). Dat gaat in een mysql database en daar maak ik mooie grafieken van.

Ik had wat zaken aan de warmtepomp die ik wat meer (anders) zou willen sturen. Ik heb ervaring met wat domoticz, veel met php en phyton. Ik wil de thermostaat zelf gaan aansturen via 868Mhz.

Verder zie ik wel iets in de mogelijkheid van meerdere zones.
Rounds in de verschillende vertrekken en de ventilatoren van mijn Jaga's laten schakelen op warmtevraag met de aan/uit module.


Voorlopig heb ik hem tussen mijn round-setje ingeplakt en kijk ik zijn stookgedrag even aan.

Ik zag al dat hij maar 3x per uur een temp.meting hoeft te doen. Dat is mooi, want dat was een van de klachten die ik had. (compressor opstaren voor 0,2 graden opwarming).

(het inleren wordt vandaag niks, want mijn vrouw gooit voor het eerst deze winter de haard aan)

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 16-03-2019 22:59:45 ]
Tot nooit .......
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:02:55 #277
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185871296
Heren (dames ook),
EvoHome Wifi + OpenTherm ketelmodule.

De communicatie tussen beide is prima. Afstand is iets van 5 meter.

Maar,
Als de OpenTherm ketelmodule zijn spanning verliest dan verliest de EvoHome zijn instellingen.
(even afkoppelen van de ketel ketel van stroom/reset)
Als ik dan kijk welke ketelmodule ik heb dan geeft hij aan dat ik een ketelrelais heb en vind er geen communicatie plaats. Pas als ik hem opnieuw toevoeg door ze te koppelen werkt alles weer. Hij zegt dan ook netjes dat ik een OpenTherm module heb.

Is dat normaal of hoort de ketelmodule gewoon zijn verbinding te houden als er even geen stroom is? Dit is natuurlijk geen doen. Als een keer de stroom uitvalt moeten vrouw en kinderen de modules opnieuw koppelen om niet in de kou te zitten.

Ik heb dezelfde ketelmodule ook een tijd met een Round gebruikt.
Toen had ik dit probleem niet.

Het gebeurt echt elke keer. Het is dus niet een eenmalig foutje.
Tot nooit .......
pi_185884129
Heb je wel de oude confugiratie gewist uit de ketelmodule?
  woensdag 27 maart 2019 @ 21:06:38 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185885299
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 20:24 schreef GH1960 het volgende:
Heb je wel de oude confugiratie gewist uit de ketelmodule?
jazeker. het werkt ook goed. totdat hij zonder stroom zit.
het is toch niet meer dan het koppelknopje indrukken en ook tegen de evohome zeggen dat ie moet koppelen?
Tot nooit .......
pi_185898882
Het is wel iets meer dan alleen het koppel knopje indrukken. Zie deze link
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:23:06 #281
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185901151
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:12 schreef GH1960 het volgende:
Het is wel iets meer dan alleen het koppel knopje indrukken.
de evohome zei dat hij verbinding had, maar de ledjes deden iets anders volgrns mij. vanavond nog een keer proberen.

dank voor dit filmpje, ik had de handleiding van de ketelmodule gebruikt.

update: handleiding kwam overeen met het filmpje. het testsignaal gaf bij mij maar 1 knipper ipv 5 met de thermostaat naast de ketelmodule.

module weer losgemaakt opnieuw gekoppeld.
nu wel 5 knippers bij het testsignaal.

stroom eraf en erop... koppeling weer kwijt.


ik zal de ketelmodule morgen ff aan mijn round koppelen.
kijken of dat wel goed gaat. (daar heb ik module ook vandaan)

voor de zekerheid:
Round en evohome zijn toch dezelfde ketelmodules??.

[ Bericht 23% gewijzigd door Speekselklier op 28-03-2019 19:55:28 ]
Tot nooit .......
pi_186038753
Ergens in het menu op de Evotouch zit een instelling om bij communicatieverlies de verbinding te herstellen. Als je die aan zet zou het moeten werken. In uitzonderlijke gevallen kan het natuurlijk mis gaan.
  donderdag 4 april 2019 @ 23:16:53 #283
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186040837
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 21:45 schreef bertpit het volgende:
Ergens in het menu op de Evotouch zit een instelling om bij communicatieverlies de verbinding te herstellen. Als je die aan zet zou het moeten werken. In uitzonderlijke gevallen kan het natuurlijk mis gaan.
hij blijkt op de round hetzelfde te doen.
dat is vreemd, voorheen ging het daar wel goed op.

Van de week was het erg druk met andere zakrn. ik hoop volgende week verder te kijken.
Tot nooit .......
  zaterdag 13 april 2019 @ 11:11:15 #284
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186188885
Intussen een nieuwe ketelmodule geplaatst en de stroom en een paar keer afgehaald. Het probleem lijkt nu opgelost.
Ik heb ook een hgi80 besteld. Binnenkort kan ik dus ook experimenteren met domotica, buiten de api om.

ben benieuwd!
Tot nooit .......
  zondag 21 april 2019 @ 15:56:02 #285
368818 denman1710
Druk druk in een verbouwing
pi_186347134
Tot heden erg tevreden met mijn Evohome systeem, maar de laatste dagen zet het systeem zich tussen 1300 en 1600 automatisch in de "Uit" stand en ik begrijp niet waarom. Kan iemand mij op gedachten brengen? Ik heb de Google home Integratie er al uit gehaald en alle menu structuren nagelopen. Alle schema's kloppen.

Enig wat ik nog kan bedenken is dat hij zichzelf uitschakelt omdat de buitentemperatuur en binnentemperatuur voldoende hoog zijn.....(wel een beetje vreemd).

Lees graag jullie ideeën.

pi_186351846
Geen idee wat het is maar heb bij mij sowieso alles uit staan de laatste dagen :P

Ook meteen een vraagje, is er ergens een mogelijkheid om het scherm te dimmen 's nachts? Hij gaat nu wel naar een soort donkere kleur maar ik heb hem in de slaapkamer staan en dan komt er nog steeds vrij veel licht vanaf...
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:36:08 #287
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186513573
Intussen heb ik via domotica een HGi80 aangesloten op mijn evohome en zie nu alle waardes van de Evohome in domoticz. Werkt perfect, ik kan ook temperaturen instellen en de klok overullen.

Ik lees alleen een paar waardes die ik niet begrijp misschien een van jullie??

BoilerHeatingRelay On: 78
Boiler (OT Bridge) HeatingRelay On: 198
Het betreft een opentherm verbinding met de ketel, ik zie waardes tussen de 60 en 198.
Het kan dus geen percentage van het vermogen zijn.

Woonkamer relais Heating Relay On: 78
Dit verbaasd me nog meer eigenlijk. Dit is een BDR91.
Waarom behalve 'ON' ook nog een waarde van tussen de 60 en 130?
Hij kan toch alleen aan of uit?

Iemand die mij helpen kan??
Tot nooit .......
pi_186668785
Ik heb een bijzonder probleem. Ik heb al jarenlang het evohome systeem, zonder alarmfunctie. Ca. twee keer paar jaar werkt evohome niet goed meer. Een of twee kamers (altijd dezelfde) verliezen de verbinding en ik krijg ze die dag ook niet meer aan de praat. Alle andere kamers lijken wel in orde te zijn, temperatuur kan ik instellen, maar verwarmen gebeurt vervolgens niet. Opvallend daarbij is dat de draadloze bediening van de huisafzuiging en een losse draadloze temperatuurmeter (andere systemen dan Evohome dus) het ook niet meer doen. Mijn buurman heeft ook een evohome systeem en draadloze afzuiging en ervaart dezelfde problemen op datzelfde moment. En dus ca twee keer per jaar. Zo ook vandaag, krijg het niet aan de praat en waarschijnlijk herstellen de verbindingen vanzelf morgen. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van het probleem? Buiten de twee storingen per jaar werken de systemen probleemloos.
  vrijdag 10 mei 2019 @ 08:28:33 #289
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186738284
bijzonder, normaal zo je met dit soort storingen denken aan een lift. Maar dan maar twee keer per jaar. Moet wel een heel weinig gebruikte lift zijn. (glazenwasserslift???)

Heb je van de vorige keren nog de datums en tijden?
Uitzoeken wat er toen voor bijzonders gebeurde is denk ik makkelijker dan de 'storing' zoeken.
Tot nooit .......
pi_186759313
Inmiddels heb ik het probleem gevonden. Het bleken de batterijen te zijn van een DTS92A, van mijn buurman, die waren leeg. Nadat ik de batterijen had verwijderd deed alles het weer, de afzuiging van de twee huizen, beide evohomesystemen en mijn draadloze temperatuurmeter. Ongelooflijk dat die (bijna) lege batterijen voor zoveel problemen kunnen zorgen.
  zaterdag 11 mei 2019 @ 17:58:55 #291
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186768473
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 09:45 schreef Ed1965 het volgende:
Inmiddels heb ik het probleem gevonden. Het bleken de batterijen te zijn van een DTS92A, van mijn buurman, die waren leeg. Nadat ik de batterijen had verwijderd deed alles het weer, de afzuiging van de twee huizen, beide evohomesystemen en mijn draadloze temperatuurmeter. Ongelooflijk dat die (bijna) lege batterijen voor zoveel problemen kunnen zorgen.
lege batterij in het huis van je buren die bij jouw problemen geven? ik geloof er geen snars van...
Tot nooit .......
pi_186773995
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 17:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

lege batterij in het huis van je buren die bij jouw problemen geven? ik geloof er geen snars van...
Nutteloos forum. Het is het laatste dat ik post hier.
  zondag 12 mei 2019 @ 00:03:57 #293
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186776825
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 21:58 schreef Ed1965 het volgende:

[..]

Nutteloos forum. Het is het laatste dat ik post hier.
Heb je in elk geval genoeg tijd om de echte storing te achterhalen zodat jullie over een half jaar niet weer in de kouw zitten.
Tot nooit .......
pi_187272036
Toch geloof ik Ed1965 wel.

Ik heb een Evohome systeem met in elke kamer als temperatuurvoeler een DTS92.
Nu al 2 keer meegemaakt dat als een DTS92 geen batterij meer heeft, Evohome compleet van slag gaat. Missen van zone communicatie van ruimtes en zelfs mijn Itho Daalderop ventilatiebox (welke dus niks met Evohome te maken heeft) reageert dan raar. Knoppen op de afstandbediening doen dan totaal iets anders. Laagstand is dan ineens hoogstand enz.

Na het vervangen van de batterij in de DTS92 werkt alles weer normaal.

Ik zou dus niet te snel oordelen Speekselklier!!
  woensdag 5 juni 2019 @ 17:17:51 #295
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_187275380
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 12:42 schreef ST-eetje het volgende:
Toch geloof ik Ed1965 wel.

Ik heb een Evohome systeem met in elke kamer als temperatuurvoeler een DTS92.
Nu al 2 keer meegemaakt dat als een DTS92 geen batterij meer heeft, Evohome compleet van slag gaat. Missen van zone communicatie van ruimtes en zelfs mijn Itho Daalderop ventilatiebox (welke dus niks met Evohome te maken heeft) reageert dan raar. Knoppen op de afstandbediening doen dan totaal iets anders. Laagstand is dan ineens hoogstand enz.

Na het vervangen van de batterij in de DTS92 werkt alles weer normaal.

Ik zou dus niet te snel oordelen Speekselklier!!
Dus zou mijn buren het leven bijzonder onprettig kunnen maken door een lege DTS92 neer te leggen? Het blijft voor mij niet de oplossing. Wat nou als de buren op vakantie zijn? Dan heb jij geen verwarming.

Evohome van slag, ok. Maar andere niet gekoppelde apparatuur?
Tot nooit .......
pi_188278107
Mijn evohome klok staat van het ene op het andere moment stil.Iemand een oplossing?
pi_188594840
Ik kom me in dit topic even aanmelden. Vorige week verhuisd, huis hoeven we weinig aan te doen maar in de tuin staat nog een mooi bijgebouw annex klusproject. Daarover later en elders meer.

Ons huis is voorzien van het evohome systeem. De basic hiervan begrijp ik maar ik wil uiteraard zorgen dat ik het zo goed in de vingers heb als het over een paar maanden koud gaat worden dat we ook nog een beetje zuinig stoken.

Klein overzichtje:
- benedenverdieping: woonkamer en open keuken. 2 grotere en 1 kleine radiator.
- 1e verdieping: 3 slaapkamers Met ieder 1 radiator en 1 badkamer met vloerverwarming en een handdoekradiator.
- zolder zonder radiatoren als ik het goed heb. Op deze verdieping hangt wel de ketel.

Ik ga me de komende weken inlezen, tips en trucs zijn welkom!
pi_188594883
Oh en een eerste vraag: de ketel is momenteel aangesloten met een aan/uit systeem. Ik heb ook een andere meegekregen die (opentherm) aangesloten kan worden en waarmee ik dus deels kan stoken. Wat is wijsheid?
pi_188731754
De meesten installeren eerst OT. Geeft dat problemen dan wordt aan/uit geïnstalleerd. Dus mijn inschatting is dat OT wat problemen heeft veroorzaakt en je dus beter op aan/uit kunt blijven.

Echter hier geldt: "your guess is as good as mine".
pi_188779857
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 09:44 schreef bertpit het volgende:
De meesten installeren eerst OT. Geeft dat problemen dan wordt aan/uit geïnstalleerd. Dus mijn inschatting is dat OT wat problemen heeft veroorzaakt en je dus beter op aan/uit kunt blijven.

Echter hier geldt: "your guess is as good as mine".
Dan blijf ik voorlopig op aan/uit!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')