Wat een party crasher.quote:Op woensdag 24 januari 2018 01:04 schreef SugeLucky het volgende:
Die bitcoin zit ons te lambo blocken.
Idem. Zojuist nog 0.13 BTC verkocht, dat zal hem leren!quote:Op woensdag 24 januari 2018 01:06 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ja, ik heb het een beetje gehad met hem
quote:Op woensdag 24 januari 2018 01:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Idem. Zojuist nog 0.13 BTC verkocht, dat zal hem leren!
quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Groot media / banken offensief vandaag?
AFM: verbied riskante beleggingsproducten, zoals cryptomunten
https://www.volkskrant.nl(...)yptomunten~a4561538/
https://www.nu.nl/cryptov(...)ggingsproducten.html
beide op de frontpage als eerste artikel ook op het moment dat ik dit bericht schrijf.
Je bent ook gewoon een mongool als je daar mee gaat zitten kutten. Margin traden met crypto en zeker met de marges die dat soort sites bieden is levensgevaarlijkquote:Tegen cryptomunten zelf kan de AFM weinig doen, omdat het geen beleggingsproducten zijn. Maar er zijn ook producten te koop waarmee consumenten op koersstijgingen en -dalingen van cryptomunten kunnen speculeren. Die derivaten kunnen sinds kort wel verboden worden, zegt van Vroonhoven.
Mooie bangmakerij in de headlines dus weer.quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:42 schreef kthxbye het volgende:
[..]
[..]
Je bent ook gewoon een mongool als je daar mee gaat zitten kutten. Margin traden met crypto en zeker met de marges die dat soort sites bieden is levensgevaarlijk
Jup, had niet anders verwachtquote:Op woensdag 24 januari 2018 05:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mooie bangmakerij in de headlines dus weer.
er komt vandaag een hoorzitting in de 2e kamer...quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Groot media / banken offensief vandaag?
AFM: verbied riskante beleggingsproducten, zoals cryptomunten
https://www.volkskrant.nl(...)yptomunten~a4561538/
https://www.nu.nl/cryptov(...)ggingsproducten.html
beide op de frontpage als eerste artikel ook op het moment dat ik dit bericht schrijf.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:59 schreef SMS303 het volgende:
[..]
er komt vandaag een hoorzitting in de 2e kamer...
bron: https://www.msn.com/nl-nl(...)4tBV?ocid=spartanntp
Binance niet noemen!!quote:De econoom wijst erop dat 70 procent van de handel in cryptovaluta plaatsvindt via cryptobeurzen en dat vier beurzen (Bitfinex, Coinbase, Bitflyer en Bitstamp) goed zijn voor zo’n driekwart van die beurshandel.
Ja, goh, als je je coins of fiat op exchanges parkeert dan loop je een risico. Poeh poeh wat een bangmakerij weer. Zelf je coins beheren, als je actief trade dan kies je ervoor om het risico te lopen dat je je coins kwijt kan raken.quote:Wie via deze beurzen in cryptomunten handelt, belegt in feite in cryptovaluta-derivaten. "Deze beurzen hebben zelf wel een wallet op de blockchain(s). Maar de handelaren op de beurs hebben zelf geen cryptovaluta op de blockchain", aldus Brosens.
Waarom mag zo'n nobody in de kamer spreken? Wat hij zegt klopt niet. Zijn site is down. Hij heeft zijn portfolio openbaar. 0.11 Bitcoin.quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:59 schreef SMS303 het volgende:
[..]
Misschien is ie met zn kerstbonus op 20k ingestapt en heeft ie nog de pleuris in dat ie met verlies heeft verkocht?!?!? ik noem maar watquote:Op woensdag 24 januari 2018 06:16 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Waarom mag zo'n nobody in de kamer spreken? Wat hij zegt klopt niet. Zijn site is down. Hij heeft zijn portfolio openbaar. 0.11 Bitcoin.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 06:16 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Waarom mag zo'n nobody in de kamer spreken? Wat hij zegt klopt niet. Zijn site is down. Hij heeft zijn portfolio openbaar. 0.11 Bitcoin.
https://twitter.com/teunisbrosens/status/955793669801627649quote:Cryptovaluta decentraal? Dat had je gedacht! - Mijn bijdrage voor Rondetafel Tweede Kamer morgen
Wel 600 volgers op Twitter. Wordt door de cryptowereld blijkbaar wel erkend als expert.quote:Op woensdag 24 januari 2018 06:23 schreef kthxbye het volgende:
[..]
[..]
https://twitter.com/teunisbrosens/status/955793669801627649
Dat had je gedacht!!! "pakkende titel"
woeioeioei wat een schokkende ontdekking weer
blockchain "expert"
Bright-artikel: https://www.bright.nl/nie(...)centraal-dan-gedachtquote:Op woensdag 24 januari 2018 06:16 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Prima dat ze die reguleren.quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:42 schreef kthxbye het volgende:
[..]
[..]
Je bent ook gewoon een mongool als je daar mee gaat zitten kutten. Margin traden met crypto en zeker met de marges die dat soort sites bieden is levensgevaarlijk
Ja hoor, totdat Dex opkomt, dan is het volledig decentraal.quote:Op woensdag 24 januari 2018 06:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Bright-artikel: https://www.bright.nl/nie(...)centraal-dan-gedacht
Hij heeft wel een punt.
Ja? Waar vind je dat hij een punt heeft dan?quote:Op woensdag 24 januari 2018 06:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Bright-artikel: https://www.bright.nl/nie(...)centraal-dan-gedacht
Hij heeft wel een punt.
Hij heeft een punt als hij zegt dat de macht in cryptoland vaak bij een beperkt aantal partijen ligt. Dat kunnen exchanges zijn, of grote miners, of bijvoorbeeld een beperkt groepje developers dat bij Bitcoin de beslissingen neemt. Mining, development en handel zijn niet zo heel erg decentraal. Daar wordt vaak aan voorbijgegaan.quote:Op woensdag 24 januari 2018 07:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ja? Waar vind je dat hij een punt heeft dan?
Zijn data is onjuist en hij trekt conclusies over de hele cryptomarkt obv Bitcoin.
Ja, achteraf was het een groot risico natuurlijk. De tangle en bijbehorende applicaties is eigenlijk nog lang niet klaar voor adoptie. Maar ik kocht ze top op Bitfinex en die was in die tijd ook niet goed in het nieuws, dus ik wilde ze weg hebben. Had ik ze maar naar Binance verzonden.quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:40 schreef kthxbye het volgende:
Wel kut voor je dimmak, die IOTA. Ik heb net even in mijn wallet gekeken, heb toen de seed gecreerd met die IPFS link, en mijn IOTAs zijn nog veilig
Wel zeer gebruiksvriendelijk weer die wallet, zelfs na de laatste update. Handmatig node instellen, reattachen, miljoen uur wachten, onbeveiligd mijn seed copy pasten, etc.![]()
![]()
Heb je nog wel vertrouwen in IOTA als in de toekomst? Of ben je er helemaal klaar meequote:Op woensdag 24 januari 2018 07:39 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ja, achteraf was het een groot risico natuurlijk. De tangle en bijbehorende applicaties is eigenlijk nog lang niet klaar voor adoptie. Maar ik kocht ze top op Bitfinex en die was in die tijd ook niet goed in het nieuws, dus ik wilde ze weg hebben. Had ik ze maar naar Binance verzonden.Dat kreeg ik vanuit die Ledger niet voor elkaar. Oneindig reattachen, broadcasten, alles.
Mooi dat de jouwe nog veilig zijn!
Dat is een vraag die ik mijzelf de afgelopen 24u heb gesteld.quote:Op woensdag 24 januari 2018 07:43 schreef kthxbye het volgende:
[..]
Heb je nog wel vertrouwen in IOTA als in de toekomst? Of ben je er helemaal klaar mee
- Verbod op posts met alleen smileys of > ..% smileysquote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:39 schreef Typisch het volgende:
Spoiler: we gaan het morgen proberen met een extra topic waar iets strenger gemod gaat worden.
Nog suggesties vooraf?
PM me je wallet adres even dan help ik je een stukje op wegquote:Op woensdag 24 januari 2018 07:53 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat is een vraag die ik mijzelf de afgelopen 24u heb gesteld.Ik heb nog wel degelijk vertrouwen in IOTA. Maar toch zou het team meer moeten doen om dit soort dingen te voorkomen. Ook heb ik meerdere keren support gezocht om mijn assets weg te krijgen uit die Ledger, maar zowel de community als het team kon of wilde mij niet helpen. Dat vind ik dan wel weer een groot minpunt.
Uiteindelijk loop je gewoon risico met dit soort producten. En daar was ik mij vooraf helemaal van bewust. Ik had gewoon meer tijd moeten nemen om die seed zelf te genereren, maar ik koos bewust voor die online gen, ondanks alle risico's, omdat Bitfinex steeds problemen had met die wallet en omdat die Tether fud toen net aan het licht kwam.
Toch zou ik wel graag weer IOTA in mijn portfolio willen hebben. Op een exchange, totdat de Tangle en bijbehorende applicaties goed werken. Ik ben dan ook van plan om deze week mijn portfolio iets te verkleinen en weer wat IOTA terug te kopen.
Thnx voor het genereuze aanbod, maar ik kom er wel. Met de waarde die mijn portfolio heeft durf ik dit aanbod niet te accepteren. Evengoed bedankt maat!quote:Op woensdag 24 januari 2018 07:53 schreef kthxbye het volgende:
[..]
PM me je wallet adres even dan help ik je een stukje op weg
op eigen risico, misschien crashen we het hele systeem wel weer![]()
And don't mention the war.quote:Op woensdag 24 januari 2018 07:53 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
- Verbod op posts met alleen smileys of > ..% smileys
- Verbod op posts <5 woorden
- Verbod op klaas
"Winkeliers die producten willen aanbieden in cryptomunten, moeten voortdurend nieuwe prijsstickers plakken."quote:Op woensdag 24 januari 2018 05:59 schreef SMS303 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 24 januari 2018 07:53 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
- Verbod op posts met alleen smileys of > ..% smileys
- Verbod op posts <5 woorden
- Verbod op klaas
quote:Op woensdag 24 januari 2018 08:04 schreef dimmak het volgende:
[..]
Thnx voor het genereuze aanbod, maar ik kom er wel. Met de waarde die mijn portfolio heeft durf ik dit aanbod niet te accepteren. Evengoed bedankt maat!
Ik bedoel in het algemeen. Dat heb je in NL toch ook al dat er van alles bijgehouden wordt mbt km stand etc?quote:
Niet decentraal en ook niet internationaal. Het gaat verder dan alleen kilometerstanden maar bijvoorbeeld ook onderhoudshistorie, aantal eigenaren etc.quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:04 schreef piere het volgende:
[..]
Ik bedoel in het algemeen. Dat heb je in NL toch ook al dat er van alles bijgehouden wordt mbt km stand etc?
ja de NAP maar hoe controleer je dat ??quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:04 schreef piere het volgende:
[..]
Ik bedoel in het algemeen. Dat heb je in NL toch ook al dat er van alles bijgehouden wordt mbt km stand etc?
Of gewoon klaasweetallesquote:Op woensdag 24 januari 2018 09:14 schreef Zith het volgende:
Waarom nodigt de tweede kamer niet een mod uit van het beste crypto forum van nederland om alles haarfijn uit te leggen?
dan ben je weken bezig voordat zulke mongolen het snappenquote:Op woensdag 24 januari 2018 09:14 schreef Zith het volgende:
Waarom nodigt de tweede kamer niet een mod uit van het beste crypto forum van nederland om alles haarfijn uit te leggen?
Die is wel leuk ja.quote:Op woensdag 24 januari 2018 08:35 schreef Atlantis- het volgende:
[..]
"Winkeliers die producten willen aanbieden in cryptomunten, moeten voortdurend nieuwe prijsstickers plakken."
“Het is anoniem betaluh”quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:16 schreef Komakie het volgende:
[..]
Die is wel leuk ja.
En dan als conclusie trekken dat er 2 toepassingen zijn voor Crypto. Het criminele circuit en als waardemiddel.
Dat criminele circuit wordt er elke keer bij gehaald, maar ik zie dat niet zo. Kan iemand mij uitleggen waarom?
omdat crypto volledig "anoniem" zou zijn maar in de praktijk valt dat toch best tegenquote:Op woensdag 24 januari 2018 09:16 schreef Komakie het volgende:
[..]
Die is wel leuk ja.
En dan als conclusie trekken dat er 2 toepassingen zijn voor Crypto. Het criminele circuit en als waardemiddel.
Dat criminele circuit wordt er elke keer bij gehaald, maar ik zie dat niet zo. Kan iemand mij uitleggen waarom?
Cash is anoniemer. Ik zie het ook niet zo dat ene Pablo tegen zijn klanten zegt dat ze in BTC moeten betalenquote:Op woensdag 24 januari 2018 09:17 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
“Het is anoniem betaluh”
Uhuh
Het is de meest irritante emoji op FOK!, gebruikt door kneuzen die willen doen alsof ze superieur zijnquote:
quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:20 schreef V. het volgende:
[..]
Het is de meest irritante emoji op FOK!, gebruikt door kneuzen die willen doen alsof ze superieur zijn
"kneuzen die willen doen alsof ze superieur zijn "quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:20 schreef V. het volgende:
kneuzen die willen doen alsof ze superieur zijn
Nee, alleen mannen met grote piemols en egoosquote:Op woensdag 24 januari 2018 09:23 schreef Predator38 het volgende:
[..]
"kneuzen die willen doen alsof ze superieur zijn "
huh die zijn er toch helemaal niet op Fok!
Smartcontracts zijn ook illegaal, gevaarlijk gewoonquote:Op woensdag 24 januari 2018 09:16 schreef Komakie het volgende:
[..]
Die is wel leuk ja.
Zeker waar! Ik heb dus goede hoop op een stijgingquote:Op woensdag 24 januari 2018 09:36 schreef TripleZ het volgende:
[..]
Op EtherDelta is hij al eerder gelisted.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:20 schreef V. het volgende:
[..]
Het is de meest irritante emoji op FOK!, gebruikt door kneuzen die willen doen alsof ze superieur zijn
hadden ze maar gewaarschuwd voor Fortis bank.quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:49 schreef Wereldgozer het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)nders-dan-gamen.html
Dit al voorbij gekomen?
quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:49 schreef Wereldgozer het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)nders-dan-gamen.html
Dit al voorbij gekomen?
Het is allemaal zo verschrikkelijk naief. Vergelijkbaar met wat er een paar jaar geleden gebeurde met het downloaden van muziek en films.quote:Volgens Van Vroonhoven schatten Nederlanders de risico's niet goed in. En door de lage rente en technologische ontwikkelingen die dergelijke beleggingen toegankelijk maken, nemen meer mensen grote risico's.
Ik word vooral moe van dat hele sfeertje van "het is nieuw, het is eng, dus het mag niet".quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:51 schreef BakkenKappen het volgende:
Ik snap dat gehaat op de AFM etc niet zo. Als de blockchain serieus wil worden genomen als bijvoorbeeld een platform waarop aandelen uitgegeven worden heb je gewoon steun van de overheid nodig.
Ze willen reguleren en controleren. Er wordt geld gegenereerd waar ze geen vat op hebben. De A staat niet voor niets voor autoriteit.quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:51 schreef BakkenKappen het volgende:
Ik snap dat gehaat op de AFM etc niet zo. Als de blockchain serieus wil worden genomen als bijvoorbeeld een platform waarop aandelen uitgegeven worden heb je gewoon steun van de overheid nodig.
we hebben de overheid juist helemaal niet meer nodig en daarom worden de overheden en de banken bang en steun, regulatie, controle van de overheden werken ook altijd zo goed he......quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:51 schreef BakkenKappen het volgende:
Ja dat heb ik ook wel, maar iets van regelgeving zou voor de hele crypto/blockchain community niet slecht zijn imo.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:04 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Ik word vooral moe van dat hele sfeertje van "het is nieuw, het is eng, dus het mag niet".
Reguleren en controleren is misschien ook wel nodig om de consument te beschermen. Je zegt net zelf nog dat mensen met weinig vermogen vooral in crypto stappen, als er een groep is die hulp nodig heeft is het die groep wel.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:06 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ze willen reguleren en controleren. Er wordt geld gegenereerd waar ze geen vat op hebben. De A staat niet voor niets voor autoriteit.
Ze willen eigenlijk wat wij nu aan het doen zijn verbieden. En daar mogen we niet op haten?
quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:10 schreef Predator38 het volgende:
[..]
we hebben de overheid juist helemaal niet meer nodig en daarom worden de overheden en de banken bang.....
Strafrecht ??? daar gaat anders ook heeeel veel mis, maar we hebben het niet over strafrecht.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:11 schreef BakkenKappen het volgende:
[..]![]()
![]()
Ja joh. Laten we het strafrecht maar decentraliseren.
Dit dus.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:06 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ze willen reguleren en controleren. Er wordt geld gegenereerd waar ze geen vat op hebben. De A staat niet voor niets voor autoriteit.
Ze willen eigenlijk wat wij nu aan het doen zijn verbieden. En daar mogen we niet op haten?
De overheid heeft mijn onderwijs prima voor elkaar, de politie beschermt mijn eigendom prima, mijn gezondheidszorg is prima in orde. Ik heb geen kut te klagen in dit land.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:13 schreef Predator38 het volgende:
[..]
Strafrecht ??? daar gaat anders ook heeeel veel mis, maar we hebben het niet over strafrecht.
ik snap niet waarom jij de overheid zo beschermd eigenlijk.
noem eens iets wat de overheden nou strak, goed en controleerbaar geregeld hebben ?
aaaahhh je kijkt alleen naar jezelf......tjaquote:Op woensdag 24 januari 2018 10:15 schreef BakkenKappen het volgende:
[..]
De overheid heeft mijn onderwijs prima voor elkaar, de politie beschermt mijn eigendom prima, mijn gezondheidszorg is prima in orde. Ik heb geen kut te klagen in dit land.
Kan het beter? Ja. Is het optimaal? Nee. Maar wil ik dat het allemaal wegvalt? Nee.
Het hoeft niet meteen zo neerbuigend johquote:Op woensdag 24 januari 2018 10:15 schreef Predator38 het volgende:
[..]
aaaahhh je kijkt alleen naar jezelf......tja
net zoals de 2de kamer in hun glazen koepel
kijk eerst eens verder ...dan praten we verder
Ben ik het toch eigenlijk niet mee eens. Als rechtgeaarde liberaal vind ik vooral dat de betutteling ergens eens op moet houden. Als je te dom/naïef/lui bent om te begrijpen wat de risico's zijn zou je er in de basis niet op in moeten stappen. Bij twijfel niet inhalen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:10 schreef BakkenKappen het volgende:
Reguleren en controleren is misschien ook wel nodig om de consument te beschermen. Je zegt net zelf nog dat mensen met weinig vermogen vooral in crypto stappen, als er een groep is die hulp nodig heeft is het die groep wel.
En ja geld wordt gegenereerd waar ze geen vat op hebben, dus? Dat gebeurd constant vanuit andere centrale banken en dat mag je ook prima omruilen voor euro's. Ze gaan ook niet verbieden dat er met BTC/LTC/ETH/Shitcoin betaald wordt bij thuisbezorgd ze gaan alleen de uitwassen die nu ontstaan inperken.
Het houden van crypto wordt niet verboden. Dat is wat ik doe.
zo is het niet bedoeld hoor maar ik zie:quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:21 schreef BakkenKappen het volgende:
[..]
Het hoeft niet meteen zo neerbuigend joh
Hoe zie jij een maatschappij zonder overheid voor je dan?
Nee, de greed van de consument en de luiheid om zich te verdiepen geeft hem/haar veel geld gekost.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:24 schreef Predator38 het volgende:
[..]
zo is het niet bedoeld hoor maar ik zie:
mijn onderwijs, mijn eigendommen, mijn gezondheidszorg![]()
ik heb het er niet over dat we gelijk alle regulatie/controle uit handen moeten geven...maar wel de vrijheid moeten hebben tussen een "centrale bank" en een "decentrale bank"
de overheid heeft de controle en regulatie van de centrale banken niet eens goed op orde waardoor consumenten heel veel geld zijn verloren
ook dat ja maar er werden ook gewoon hypotheken gekoppeld aan beleggings fondsen zonder enige of zelfs valse informatie.....quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:28 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Nee, de greed van de consument en de luiheid om zich te verdiepen geeft hem/haar veel geld gekost.
Tja ik kan alleen oordelen over hoe ik zelf de overheid ervaar. Dus ga ik over mijn eigen ervaring pratenquote:Op woensdag 24 januari 2018 10:24 schreef Predator38 het volgende:
[..]
zo is het niet bedoeld hoor maar ik zie:
mijn onderwijs, mijn eigendommen, mijn gezondheidszorg![]()
ik heb het er niet over dat we gelijk alle regulatie/controle uit handen moeten geven...maar wel de vrijheid moeten hebben tussen een "centrale bank" en een "decentrale bank"
de overheid heeft de controle en regulatie van de centrale banken niet eens goed op orde waardoor consumenten heel veel geld zijn verloren
Tja kan ik ook wel inkomen en ben het er stiekem wel een beetje mee eens, ik denk alleen dat je dan een hele grote groep heel hard raakt die het eigenlijk niet kunnen missen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:22 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ben ik het toch eigenlijk niet mee eens. Als rechtgeaarde liberaal vind ik vooral dat de betutteling ergens eens op moet houden. Als je te dom/naïef/lui bent om te begrijpen wat de risico's zijn zou je er in de basis niet op in moeten stappen. Bij twijfel niet inhalen.
En wie niet horen wil moet maar voelen: sommige mensen leren het pas als ze de pijn zelf ervaren hebben. So be it, denk ik dan
Ik zie mezelf niet als rechtgeaarde liberaal, maar ik vind dit ook wel erg betuttelend overkomen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:22 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ben ik het toch eigenlijk niet mee eens. Als rechtgeaarde liberaal vind ik vooral dat de betutteling ergens eens op moet houden. Als je te dom/naïef/lui bent om te begrijpen wat de risico's zijn zou je er in de basis niet op in moeten stappen. Bij twijfel niet inhalen.
En wie niet horen wil moet maar voelen: sommige mensen leren het pas als ze de pijn zelf ervaren hebben. So be it, denk ik dan
quote:AFM-voorzitter: 'Financieel beleggen begint op gokken en gamen te lijken'
Merel van Vroonhoven waarschuwt voor gamification van beleggen
ARTIKELBeleggingsproducten zijn geen games, en de bitcoin is geen spelletje. Maar de baas van Neerlands financiële waakhond maakt zich zorgen. Vooral de jongere generatie, die hiermee opgroeit, ziet niet langer het verschil.' Zij pleit voor een verbod op riskante beleggingsproducten.
Door: Peter de Waard Koen Haegens 24 januari 2018, 02:00
https://s.vk.nl/s-a4561537/
Blijf op de hoogte
Iedere dag rond lunchtijd het belangrijkste nieuws van de ochtend, de mooiste fotografie en het gesprek van de dag? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.
uwnaam@email.nl
OK
Zelfs de huiskamer van AFM-bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven is niet gevrijwaard van de bitcoingekte. Haar zoon van 13 heeft schoolgenoten die beleggen in cryptovaluta, vertelt de baas van de financiële waakhond van Nederland. Ook over de gevaren die kleven aan die 'hype', zoals zij het noemt, kan hij al meepraten. Een jongen uit de derde klas verloor laatst 3.000 euro aan de bitcoin.
Mijn zorg is dat met name de jongere generatie, die hiermee opgroeit, het verschil tussen beleggingsproducten en bitcoins niet langer ziet
Dat zo'n riskante belegging ook bij zo'n jong publiek kan aanslaan, is geen toeval. Van Vroonhoven noemt het 'de gamification van de financiële sector'. 'Financiële producten, zoals cryptovaluta of binaire opties - wat zeer risicovolle producten zijn - worden aan de man gebracht met verleidingstechnieken die we kennen uit de wereld van de games en de online gokindustrie.'
Veel jongeren slaan zulke waarschuwingen van centralebankpresidenten en andere toezichthouders in de wind. 'Die waarschuwingen komen van mensen die niets van de achterliggende technologie weten. Jongeren doen die af als meningen uit Jurassic Park', zegt ze. Ze vindt dat gevaarlijk. 'Het onderscheid tussen financiële producten en gokken vervaagt. Maar beleggingsproducten zijn geen games, en de bitcoin is geen spelletje. Mijn zorg is dat met name de jongere generatie, die hiermee opgroeit, het verschil niet langer ziet.'
De psychologische trucjes van gewiekste aanbieders van riskante beleggingen zijn dan ook een van de aandachtspunten in de toezichtagenda die de AFM vandaag presenteert. Voorheen was 'transparantie' het toverwoord bij de financiële waakhond. Als de consument maar eerlijk en goed zou worden voorgelicht, kon die zelf wel uitmaken wat goed voor hem was. Maar inmiddels weten we dat transparantie alleen niet doorslaggevend is, legt Van Vroonhoven uit. Mensen handelen vaak irrationeel, ze laten zich maar wat graag verleiden of moeten onder druk van de omstandigheden keuzes maken.
Mensen schatten de rente te hoog in en onderschatten de risico's
U waarschuwt voor de risico's, maar mensen zien hun geld wegkwijnen op een spaarrekening. Is het dan niet logisch dat ze meer rendement willen?
'Natuurlijk, maar wij hebben daar onderzoek naar gedaan, en dan blijkt dat Nederlanders zich op twee manieren vergissen. Ten eerste schatten ze de rente, dat wat hun geld eigenlijk zou moeten opleveren, te hoog in. Ze denken dat de rente op dit moment 3,4 procent bedraagt. In werkelijkheid is die veel lager.
'Dat leidt tot een tweede fout: risico's worden onderschat. Als een financieel product wordt aangeprezen met een rendement van 5 procent denken ze: 'dat is niet zo hoog, dus helemaal niet zo'n groot risico'. Maar afgezet tegen de echte rentestand is dat wel degelijk een hoge rente, en dus een hoog risico. Kijk naar crowdfunding. Mensen schatten de risico's dat je je geld verliest daarop lager in dan bij beleggen in aandelen.'
Financiële overmoed is van alle tijden. Wat is er nieuw aan de huidige riskante beleggingen?
'Het kopen van een riskant financieel product wordt net zo gemakkelijk gemaakt als het boeken van een hotelkamer.'
'Het kopen van een riskant financieel product wordt net zo gemakkelijk gemaakt als het boeken van een hotelkamer.' © Jiri Buller / de Volkskrant
'Het is de combinatie van de lage rente met technologische ontwikkelingen die ook nog eens grensoverschrijdend is. De combinatie van die drie leidt tot nieuwe kansen, maar ook nieuwe risico's.
'Neem die gamification. Die bedrijven nemen daarvoor bewust mensen aan uit de gaming-industrie. Op Cyprus zitten bijvoorbeeld een aantal hele actieve Israëlische bedrijven die mensen uit die sector in dienst hebben. Hun apps zijn prachtig. Het komt betrouwbaar over, en het is heel makkelijk. Het kopen van een riskant financieel product wordt net zo gemakkelijk gemaakt als het boeken van een hotelkamer.
'Dat is voor jongeren heel herkenbaar, maar ook ouderen vinden dit aantrekkelijk. Niet voor niets gaan wij hier dit jaar samen met verslavingsdeskundigen onderzoek naar doen. We willen beter begrijpen hoe mensen precies worden verleid.'
We worden gemanipuleerd. Dat klinkt eng, maar kunt u een voorbeeld noemen van zo'n techniek?
'Als je op je computer de zoekopdracht 'starten met beleggen' intikt, kom je al snel uit bij sites die zichzelf aanprijzen met 'beginnen met CfD's'. Dat zijn contracts for difference, uiterst riskante derivaten die totaal niet geschikt zijn voor beginnende beleggers. Maar dan krijg je eerst een gratis demoversie aangeboden om te oefenen, zonder dat je direct geld kunt verliezen. Zoals ik al zei: net als in een game. Vervolgens voelen mensen zich ervaren, en krijgen ze te veel zelfvertrouwen. Een andere tactiek is om bekende mensen - popsterren, voetballers - zo'n product te laten aanbevelen, zoals Paris Hilton die de bitcoin aanprees.'
Eigenlijk ben je terug bij de legiolease-producten. Beleggen met geleend geld
De lage rente maakt niet alleen beleggen aantrekkelijk, maar ook geld lenen.
'Waar het écht gevaarlijk wordt, is de combinatie van die twee. Mensen gaan dan extra geld lenen om dat vervolgens in dit soort financiële producten te beleggen. Neem studenten. Die kunnen nu geld lenen tegen 0 procent rente. Sommigen gebruiken dat om in bitcoins te beleggen. Eigenlijk ben je dan weer terug bij wat wij jaren geleden de legiolease-producten noemden. Beleggen met geleend geld.'
Het regent natuurlijk pijnlijke voorbeelden. Maar hoeveel Nederlanders trappen nu echt in deze valkuil?
Als wij nu een product zien dat snel in omvang toeneemt, grijpen wij het liefst direct in
'Het gaat ons meer om de explosiviteit van de groei van dit soort producten, dan absolute aantallen. Neem binaire opties. Aanvankelijk dachten we: dat is een slecht product, maar enkel interessant voor een hele kleine groep. Vervolgens zie je het alsnog hard groeien.
'We zien in heel Europa een forse stijging van het aantal meldingen over riskante beleggingsproducten. Als wij nu een product zien dat snel in omvang toeneemt, grijpen wij het liefst direct in. Omdat we uit het verleden weten dat financiële producten waarvan ineens heel veel wordt verkocht, meestal niet in het belang van de klanten zijn. Denk aan de woekerpolissen. Natuurlijk kun je dat dan achteraf proberen te repareren, maar voorkomen is beter.'
Nieuwe Europese regelgeving maakt het sinds dit jaar makkelijker om financiële producten helemaal te verbieden. Wat let u?
'Voordat je zoiets doet, moet je eerst de belanghebbenden de mogelijkheid geven te reageren. Daar zijn we in Europees verband nu mee bezig op het terrein van binaire opties en contracts for difference. Daarna zullen wij een besluit voorbereiden.'
De boiler rooms zien wij trouwens weer fors opkomen
Maar u waarschuwt hier al jaren tegen.
'Onze inzet is ook dat we de binaire opties willen verbieden. Contracts for difference willen we aan banden leggen, vooral waar hierin belegd wordt met een hefboom. Er zijn voorbeelden van Nederlanders die daar alles mee kwijtraken. Dan denk je: hoe kun je nou zo stom zijn.
'Maar als je ziet hoe ze dat doen: dat gaat heel slim, met heel persoonlijke telefoontjes. Net als bij de boiler rooms. Ook die zien wij trouwens weer fors opkomen. Het afgelopen jaar bedroeg de schade hierdoor 6,1 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 1,4 miljoen euro, minder dan een kwart.'
En de bitcoin? Die wordt enkel gebruikt om te speculeren. Moet die dan niet verboden worden?
'De kleine hoeveelheid betaaltransacties met deze cryptovaluta staat totaal niet in verhouding tot de enorme koersstijging.'
'De kleine hoeveelheid betaaltransacties met deze cryptovaluta staat totaal niet in verhouding tot de enorme koersstijging.' © Jiri Buller / de Volkskrant
'Cryptovaluta en daaraan gerelateerde initial coin offerings zijn misschien nog wel riskanter dan binaire opties. Cryptovaluta als de bitcoin zijn ontstaan als alternatief betaalmiddel, maar worden nu vooral gebruikt voor speculatie. De kleine hoeveelheid betaaltransacties met deze valuta staat totaal niet in verhouding tot de enorme koersstijging.
'Maar verbieden is moeilijk, omdat cryptomunten niet aan de definitie van financieel product voldoen. Als we van vandaag op morgen zeggen: 'we verbieden dit', dan werkt het ook niet. Dat hebben we gezien met initial coin offerings in China en Zuid-Korea. Door de opkomst van het internet kun je minder dan ooit een hek om je land zetten.'
De AFM, dat is het establishment. Als dat waarschuwt voor ontwikkelingen als de bitcoin, voedt dat slechts de rebelse geest.
'Toch blijven we het doen. We zien nu een gigantische fear of missing out, angst om de boot te missen. In oktober hadden volgens een peiling 135 duizend Nederlanders bitcoins. Nog eens 150 duizend mensen overwogen het. Ik vermoed dat dat er nu alweer veel meer zijn. Het is hét onderwerp op verjaardagsfeestjes. Ik zou ze willen zeggen: stop daar je geld niet in. De kans is groot dat je het kwijtraakt. Vernieuwing in de financiële sector is goed, en we accommoderen dat als toezichthouder waar we kunnen. Maar het moet wel in het belang van de klant zijn.'
De gebruikelijke reflex is: in crisistijd krijgt de toezichthouder er banen bij, in tijden van hoogconjunctuur komt het budget onder druk te staan.
'Laten we niet in die valkuil stappen. Nu het beter gaat met de economie, moeten we niet weer gaan dereguleren. Ja, die verleiding is er zeker. Maar juist in tijden van economische groei moeten we als toezichthouder extra waakzaam zijn. Dat betekent niet dat we niet met onze tijd mee moeten gaan. Zo nemen we tegenwoordig veel gedragspsychologen aan. We gaan dat ook met een aantal mensen uit de game-industrie doen.'
ik bedoelde de overheid niet meer nodig in de financiële wereld, en vooral niet wat betreft crypto currency.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:35 schreef BakkenKappen het volgende:
[..]
Tja ik kan alleen oordelen over hoe ik zelf de overheid ervaar. Dus ga ik over mijn eigen ervaring praten. En net schreef je letterlijk dit: we hebben de overheid juist helemaal niet meer nodig
En nu krabbel je al terug door te zeggen dat je niet alles uit handen wil geven.
[..]
Tja kan ik ook wel inkomen en ben het er stiekem wel een beetje mee eens, ik denk alleen dat je dan een hele grote groep heel hard raakt die het eigenlijk niet kunnen missen.
Niet gelezen, wel geoordeeld op basis van de foto:quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:36 schreef kthxbye het volgende:
[..]
Ik zie mezelf niet als rechtgeaarde liberaal, maar ik vind dit ook wel erg betuttelend overkomen.
Ik trek mijn comments over positieve berichtgeving van de Volkskrant weer in. Lees dit interview maar eens (en zie ook die kop van dat mens)
https://www.volkskrant.nl(...)-te-lijken~a4561537/
[ afbeelding ]
[..]
Toen kwam ik met het strafrecht en zei je dat dat nergens op sloeg. Op basis daarvan was de aanname wel gemaakt dat ik het over de overheid in de breedste zin van het woord heb en niet alleen over de financiele wereld.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:37 schreef Predator38 het volgende:
[..]
ik bedoelde de overheid niet meer nodig in de financiële wereld, en vooral niet wat betreft crypto currency.
daar hebben we het toch over hier, en niet over het algemeen.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:45 schreef BakkenKappen het volgende:
[..]
Toen kwam ik met het strafrecht en zei je dat dat nergens op sloeg. Op basis daarvan was de aanname wel gemaakt dat ik het over de overheid in de breedste zin van het woord heb en niet alleen over de financiele wereld.
Vergeet niet dat grote projecten als Cardano en QTUM en ongetwijfeld nog wel meer zich ook aansluiten bij het feit dat regulatie nodig is.
Ik zie nergens dat men uit is op een verbod. Dat men mensen wil beschermen tegen zichzelf en het kaf van het koren wil scheiden in de cryptomarkt is alleen maar goed.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:06 schreef Komakie het volgende:
[..]
Dan als overheid er voor zorgen dat je die grote groep, met middeninkomen, niet jarenlang aan een stuk kapot niveleert allicht.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:10 schreef BakkenKappen het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook wel, maar iets van regelgeving zou voor de hele crypto/blockchain community niet slecht zijn imo.
[..]
Reguleren en controleren is misschien ook wel nodig om de consument te beschermen. Je zegt net zelf nog dat mensen met weinig vermogen vooral in crypto stappen, als er een groep is die hulp nodig heeft is het die groep wel.
En ja geld wordt gegenereerd waar ze geen vat op hebben, dus? Dat gebeurd constant vanuit andere centrale banken en dat mag je ook prima omruilen voor euro's. Ze gaan ook niet verbieden dat er met BTC/LTC/ETH/Shitcoin betaald wordt bij thuisbezorgd ze gaan alleen de uitwassen die nu ontstaan inperken.
Het houden van crypto wordt niet verboden. Dat is wat ik doe.
Jij denkt serieus dat de overheid mensen wil beschermen?quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:48 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Ik zie nergens dat men uit is op een verbod. Dat men mensen wil beschermen tegen zichzelf en het kaf van het koren wil scheiden in de cryptomarkt is alleen maar goed.
Wat anders?quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:49 schreef Insomnia2.0 het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat de overheid mensen wil beschermen?
here we go againquote:Op woensdag 24 januari 2018 10:49 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Dan ben je op z'n best kinderlijk naïef en op z'n slechst gevaarlijk.
Leg uit?quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:49 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Dan ben je op z'n best kinderlijk naïef en op z'n slechst gevaarlijk.
Kan even niet uitgebreid reageren, maar dit inderdaad. Volkomen mee eens.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:22 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |