abonnement Unibet Coolblue
pi_176289433
Ik heb een eindwoning (hoekwoning) op het oog dat aan het eind zit van een huizenblok van 8 woningen.
Dit huizenblok is gefundeerd op staal zoals men dat noemt.
Het hele huizenblok kent scheefstand op alle mogelijke manieren. Het ene huis leunt naar voren, het ander wat minder, maar niets staat recht. De huizen zijn gebouwd in 1927.

Blijkbaar is de grond niet bestand tegen het gewicht van de huizen.
De eindwoning in kwestie heeft in het verleden grote reparaties gehad aan de voorgevel.
Daarnaast is in de zijgevel een grote scheur dichtgezet en ziet deze eruit alsof er een knik zit ter hoogte van de verdiepingsvloer
(Huis bestaat uit begane grond, 1e verdieping en zolder op stahoogte, mansarde dak).

De reparaties zijn vermoedelijk lang geleden uitgevoerd, omstreeks 1980-1983.
Ook de binnenkant van het huis is sindsdien niet veranderd. Aan de buitenkant zie ik op 2 plaatsen een scheur ontstaan. Aan de binnenkant zijn lichte scheuren te zien op niet-dragende stukken.
De vloeren lopen recht.

Het grondwater staat permanent hoog (bij regenval komt het tot ca. 50 cm onder de begane grond vloer). Het huis en de straat zijn ongeveer even hoog. De straat is onlangs opnieuw aangelegd.

Ik heb nu 2 keuzes:
- Afhaken
- Een funderingsonderzoek laten doen door een bouwkundige en afhankelijk daarvan alsnog besluiten het te kopen

Ik heb hier geen ervaring mee. Ik vraag me af of andere Fok!kers hier bekend mee zijn. Specifiek met een huis dat gebouwd is "op staal", omdat een palen fundering op een andere manier behandeld moet worden.
Verzakt je huis? Wat heb je er aan laten doen? Hoe groot was die ingreep?

De reden dat niet meteen ben weggerend is dat het huis verder precies is wat ik zoek, op de juiste locatie.
  donderdag 4 januari 2018 @ 21:20:07 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176289523
Een rijtjeshuis dat schots en scheef staat met een slechte fundering, hoezo klinkt dat als een goed idee?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_176289682
Huis uit 59 is in het verleden 3 cm verzakt en is gerepareerd, is de afgelopen 15 jaar 1mm verder gezakt, hoort er natuurlijk wel een beetje bij.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176290031
Ik zou er ver vandaan blijven want je haalt jezelf veel ellende op de hals.
  donderdag 4 januari 2018 @ 21:48:37 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176290250
Niet doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176290476
quote:
11s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:16 schreef R2R het volgende:
Ik heb een eindwoning (hoekwoning) op het oog dat aan het eind zit van een huizenblok van 8 woningen.
Dit huizenblok is gefundeerd op staal zoals men dat noemt.
Het hele huizenblok kent scheefstand op alle mogelijke manieren. Het ene huis leunt naar voren, het ander wat minder, maar niets staat recht. De huizen zijn gebouwd in 1927.

Blijkbaar is de grond niet bestand tegen het gewicht van de huizen.
De eindwoning in kwestie heeft in het verleden grote reparaties gehad aan de voorgevel.
Daarnaast is in de zijgevel een grote scheur dichtgezet en ziet deze eruit alsof er een knik zit ter hoogte van de verdiepingsvloer
(Huis bestaat uit begane grond, 1e verdieping en zolder op stahoogte, mansarde dak).

De reparaties zijn vermoedelijk lang geleden uitgevoerd, omstreeks 1980-1983.
Ook de binnenkant van het huis is sindsdien niet veranderd. Aan de buitenkant zie ik op 2 plaatsen een scheur ontstaan. Aan de binnenkant zijn lichte scheuren te zien op niet-dragende stukken.
De vloeren lopen recht.

Het grondwater staat permanent hoog (bij regenval komt het tot ca. 50 cm onder de begane grond vloer). Het huis en de straat zijn ongeveer even hoog. De straat is onlangs opnieuw aangelegd.

Ik heb nu 2 keuzes:
- Afhaken
- Een funderingsonderzoek laten doen door een bouwkundige en afhankelijk daarvan alsnog besluiten het te kopen

Ik heb hier geen ervaring mee. Ik vraag me af of andere Fok!kers hier bekend mee zijn. Specifiek met een huis dat gebouwd is "op staal", omdat een palen fundering op een andere manier behandeld moet worden.
Verzakt je huis? Wat heb je er aan laten doen? Hoe groot was die ingreep?

De reden dat niet meteen ben weggerend is dat het huis verder precies is wat ik zoek, op de juiste locatie.
Ik heb in twee woningen met een dergelijk "probleem" gewoond (woon nu in het tweede) en mijn ervaringen:

1) Is het zand, veen of klei (of nog iets anders) waar op is gebouwd?
2) Is de werking gestabiliseerd of gaat het nog steeds door
3) Wat is er aan de binnenkant te zien en te merken van de werking?

In m'n eerste huis, bleef het effect beperkt tot een "sprongetje" tussen voor- en achterkant en meer dan een extra dikke ondervloer om het laminaat vlak te leggen, heeft het nooit gekost.

In ons huidige huis is het effect duidelijk sterker: de voor- & achtergevel zijn duidelijk dieper weggezakt (10 cm plm.) dan het midden waardoor er een aflopende vloer in de keuken is, de kelder is het hoogste punt.

Scheuren in de voor en achtergevel zijn dichtgemaakt.
De goten liepen niet meer droog; twee extra HWA aan de hoge zijde gemaakt
Deuren gingen klemmen en zijn daarom schuin afgezaagd.

Verder geen nadelen.

Het hangt dus nl. af van de mate van verdere werking en de ondergrond.

Je schrijft dat het grondwater op - 50 cm staat. Dat is in de kruipruimte? Het beste bekijk je de situatie in de kruipruimte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176290776
Wat voor ondergrond is er?
Is er verdere zetting te verwachten?

Bij een zachte ondergrond en verdere zetting: Wegblijven.

Bij een stevige ondergrond en wanneer geen verdere zetting te verwachten is, zijn de huidige verzakkingen hetgeen je zou kunnen accepteren.

Bedenk je in beide gevallen dat verkopen in de toekomst wel eens een uitdaging kan worden. Zeker als er in de regio om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld een kleine crisis zoals 2008-2013) een groot aanbod aan woningen is. Want als er wat te kiezen valt, kiezen de meeste potentiële kopers voor een woning zonder risico op bouwkundige problemen.
pi_176290902
In de kruipruimte staat water. Vanaf dat water zit er nog ongeveer 50cm boven totdat je bij de ondervloer komt van de begane grond.
Er is wel een pomp aanwezig om het water weg te pompen, het is een bekend probleem in die wijk wat waarschijnlijk niet opgelost zal / kan worden.

In 1980 is dit huis grondig verbouwd. Ook aan de binnenkant. Er is een bouwtekening van maar die moet ik nog opvragen (kan niet online).
Ook de oorspronkelijke bouwtekeningen zijn er, daar staat waarschijnlijk wel op hoe de fundering ligt.

1) Het is gebouwd op kleigrond (regio Zuid Holland).
2) Dat weet ik dus niet. Er heeft bijna 38 jaar iemand in gewoond, maar aan diegene kan ik het niet meer vragen. Ik heb niet de indruk dat er veel gedaan is in de tussentijd, behalve wat schilderwerk waar nodig.
3) Weinig. De vloeren zijn recht. Dat vind ik vreemd. Misschien zijn ze recht gemaakt bij de verbouwing in 1980. In de hoek van waar de binnenmuur (volgens mij draagmuur!) aansluit op de achtergevel, op de eerste verdieping, zit een scheur van een paar mm. Dat kan echter ook komen doordat daaronder de muur tussen de woonkamer en keuken is weggehaald (in 1980).
Verder zit er een voorzetwand op de eerste etage, bij de achtergevel, en boven de raamkozijnen is dit uitgezet. Het loopt bol. Lijkt alsof het erg nat is geweest. Ik zag ook een scheur in de achtergevel boven het raam van de begane grond, daar komen de stenen naar buiten, zal waarschijnlijk een roestende latei zijn.
De gehele begane grond vloer is voorzien van plavuizen, op hout, dat is allemaal geheel intact, geen scheuren. Er zit zo'n typische jaren 70/80 haard in met een plateau met tegeltjes, daar zit wel een scheur in. De haard zit tegen de zijgevel.

Al met al heb ik de indruk dat er sinds 1980 niet veel gebeurd is (ook qua zakken en scheuren) maar het zit me niet helemaal lekker. Ik moet er nog maar een paar nachtjes over slapen denk ik, en zien of ik een bouwkundig onderzoek en/of funderingsonderzoek laat doen.
pi_176291033
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 22:14 schreef R2R het volgende:
Ik moet er nog maar een paar nachtjes over slapen denk ik, en zien of ik een bouwkundig onderzoek en/of funderingsonderzoek laat doen.
Verstandig. Belangrijkste is dat die lui in de kruipruimte kruipen (het woord zegt het al) en daar hun bevindingen opnemen. Klei en Zuid Holland geven mij een onderbuik gevoel ... tenzij het Leiden is....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 4 januari 2018 @ 22:19:06 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176291035
Je moet er over denken om een onderzoek te laten doen? 8)7
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_176291057
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
Je moet er over denken om een onderzoek te laten doen? 8)7
Ja, niks mis mee toch?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176291104
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 22:14 schreef R2R het volgende:
In de kruipruimte staat water. Vanaf dat water zit er nog ongeveer 50cm boven totdat je bij de ondervloer komt van de begane grond.
Er is wel een pomp aanwezig om het water weg te pompen, het is een bekend probleem in die wijk wat waarschijnlijk niet opgelost zal / kan worden.

In 1980 is dit huis grondig verbouwd. Ook aan de binnenkant. Er is een bouwtekening van maar die moet ik nog opvragen (kan niet online).
Ook de oorspronkelijke bouwtekeningen zijn er, daar staat waarschijnlijk wel op hoe de fundering ligt.

1) Het is gebouwd op kleigrond (regio Zuid Holland).
2) Dat weet ik dus niet. Er heeft bijna 38 jaar iemand in gewoond, maar aan diegene kan ik het niet meer vragen. Ik heb niet de indruk dat er veel gedaan is in de tussentijd, behalve wat schilderwerk waar nodig.
3) Weinig. De vloeren zijn recht. Dat vind ik vreemd. Misschien zijn ze recht gemaakt bij de verbouwing in 1980. In de hoek van waar de binnenmuur (volgens mij draagmuur!) aansluit op de achtergevel, op de eerste verdieping, zit een scheur van een paar mm. Dat kan echter ook komen doordat daaronder de muur tussen de woonkamer en keuken is weggehaald (in 1980).
Verder zit er een voorzetwand op de eerste etage, bij de achtergevel, en boven de raamkozijnen is dit uitgezet. Het loopt bol. Lijkt alsof het erg nat is geweest. Ik zag ook een scheur in de achtergevel boven het raam van de begane grond, daar komen de stenen naar buiten, zal waarschijnlijk een roestende latei zijn.
De gehele begane grond vloer is voorzien van plavuizen, op hout, dat is allemaal geheel intact, geen scheuren. Er zit zo'n typische jaren 70/80 haard in met een plateau met tegeltjes, daar zit wel een scheur in. De haard zit tegen de zijgevel.

Al met al heb ik de indruk dat er sinds 1980 niet veel gebeurd is (ook qua zakken en scheuren) maar het zit me niet helemaal lekker. Ik moet er nog maar een paar nachtjes over slapen denk ik, en zien of ik een bouwkundig onderzoek en/of funderingsonderzoek laat doen.
En je kunt geen beter huis krijgen?
  donderdag 4 januari 2018 @ 22:23:26 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176291161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 22:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, niks mis mee toch?
Als je nog steeds de intentie hebt om dat huis te kopen is dat toch een nobrainer?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_176291218
Hangt er vanaf wat "beter" is. Inderdaad zou een huis waarbij de constructie OK is, beter zijn.
Van dit huis is de locatie erg goed. En de prijs laag.
Anders gezegd, in deze buurt kosten de huizen doorgaans rond de 2000 Euro per vierkante meter, deze kost 1500.

Ik heb in het verleden een mooi huis gehad op een slechte locatie. Dat is het ook niet.

Mocht ik besluiten om geïnteresseerd te blijven dan komt er een onderzoek.
Misschien heb ik er na een paar dagen geen zin meer in of vind ik het risico hoe dan ook te groot, en dan mag iemand anders zich er aan wagen.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 22:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Als je nog steeds de intentie hebt om dat huis te kopen is dat toch een nobrainer?
Klopt, maar wat ik bedoelde is dat ik dat niet ga doen, als ik eerder al besluit om er helemaal niet mee verder te gaan. :)
pi_176291316
Realiseer je ook goed dat wanneer je een onderzoek hebt laten uitvoeren en je toch overgaat tot aankoop je verder nergens op terug kan vallen mocht de situatie verergeren.

Klinkt in zijn geheel als een slecht plan of het moet echt spotgoedkoop zijn zodat je nog even 35-40k achter de hand hebt voor funderingsherstel.
pi_176291493
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 22:28 schreef Deshain het volgende:
Realiseer je ook goed dat wanneer je een onderzoek hebt laten uitvoeren en je toch overgaat tot aankoop je verder nergens op terug kan vallen mocht de situatie verergeren.

Klinkt in zijn geheel als een slecht plan of het moet echt spotgoedkoop zijn zodat je nog even 35-40k achter de hand hebt voor funderingsherstel.
Idd. Man ik zou naar een ander woning kijken :')
pi_176291501
Als het te mooi lijkt om waar te zijn...

Niet doen, zoek iets anders, tenzij je precies weet wat je doet en dat weet je niet.
Whatever...
pi_176291597


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2018 22:40:22 ]
pi_176291727
Skip
pi_176292419
Dat de begane grondvloer vrij is van scheuren zegt weinig met plavuizen op hout. Die zijn verlijmd op rubber oid. Dat was de ditra mat van destijds. Ook is het hout vrij star gemaakt met twee lagen waarschijnlijk waardoor het een schijfwerking krijgt met de verlijmde tegels. De verzakking moet wel heel fors zijn wil dat scheuren.

Kleigrond klinkt in, en dat gaat soms onregelmatig. Ben je sowieso van plan te verbouwen? Dan kan het wellicht een optie zijn om een tafelconstructie te maken. Dat is een vloer op schroefpalen of injectiepalen die je muren ook gaat dragen. Ben je meteen van het hout af, en heb je de kans de vloer te isoleren. Maar een funderingsexpert moet dat natuurlijk bekijken..

Ook is het de vraag hoe je scheuren voorkomt doordat het naastgelegen pand zakt en jouw pand niet. Maar ook daar kan een expert iets van zeggen
pi_176292659
Ik zou er niet aan beginnen tenzij de aankoopprijs te mooi is om niet te doen, soms kan verzakken heel snel gaan na een tijd van stabiliteit .
grote kans op grote reparaties en het onverkoopbaar zijn na enkele jaren.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_176293043
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:20 schreef kanovinnie het volgende:
Een rijtjeshuis dat schots en scheef staat met een slechte fundering, hoezo klinkt dat als een goed idee?
Inderdaad, dat TS er uberhaupt over nadenkt 8)7
Als het nu een "uniek" grachtenpand of zoiets is, dan kun je er nog wat geld tegen aangooien.
Maar zo te lezen is het een redelijk gewoon rijtjeshuis.

Een vrijstaand huis kun je misschien ook nog wat mee uithalen om het te stabiliseren en recht te zetten.
Bij een rijtjeshuis is dat al een stuk lastiger als je alleen jouw huis doet.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 00:07:08 #23
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_176293316
Ik zou snel wegwezen.
Fade to Black
pi_176295024
Afhankelijkheid van buren in dit geval maakt het verhaal erg lastig.

Ik ken ik een situatie waar enkele huizen verderop zoiets speelt een dat het hele blok hierin meegetrokken wordt... Rijtjeswoningen.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 5 januari 2018 @ 07:13:04 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176295166
Ik vrees dat TS het toch gaat kopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176295249
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 07:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vrees dat TS het toch gaat kopen.
Als de juiste prijs er naar is, waarom niet?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176295250
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 22:26 schreef R2R het volgende:
... En de prijs laag.
Anders gezegd, in deze buurt kosten de huizen doorgaans rond de 2000 Euro per vierkante meter, deze kost 1500.
...
Daar is natuurlijk een reden voor.
pi_176295318
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 07:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Daar is natuurlijk een reden voor.
Mensen die niet buiten de lijntjes durven te komen bereiken niets.
Stel dat na een goed advies TS de boel kan fixen voor ¤25.000 dan maakt hij in 1 klap ¤25.000 winst(uitgaande van een oppervlakte van 100m2)
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176295383
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 07:50 schreef halfway het volgende:

[..]

Mensen die niet buiten de lijntjes durven te komen bereiken niets.
Klinkt leuk maar is onzin. Ook binnen de lijntjes is een hoop te bereiken.

quote:
Stel dat na een goed advies TS de boel kan fixen voor ¤25.000 dan maakt hij in 1 klap ¤25.000 winst(uitgaande van een oppervlakte van 100m2)
Natuurlijk is dat zo. Maar dat blijft een "stel dat" totdat je dat hebt uitgezocht. Stel dat na een goed advies blijkt dat het ¤75.000 kost om de boel te fixen dan betaalt hij ¤25.000 te veel. Daarom: als je echt wil kopen een goed bouwkundig advies zoeken, maar zonder advies kopen omdat "buiten de lijntjes" lijkt me geen goed idee.
pi_176296100
Een echt goed advies kost je ook enkele duizenden euro's, zonder monitoring van verzakking zegt de huidige situatie namelijk weinig.

Beter vraag je een paar offertes op voor funderingsherstel want dan heb je die marge in ieder geval in je achterhoofd zitten.
pi_176296771
Inmiddels een nachtje over kunnen slapen en erover gesproken met persoon 2 die er met mij in zou moeten wonen. ;)

In een situatie als deze vind ik dat je moet uit gaan van het ergste, dat zou betekenen funderingsherstel cq. het aanbrengen van een paalfundering.
Kosten hiervoor schat ik tussen de 30.000 en 40.000 Euro.
Daarna moeten de gevels gerepareerd worden, liefst geheel gerenoveerd qua scheuren, lateien, voegwerk en reiniging, kosten ca. 9.000 euro voor voor+achter+zijgevel.
Dan is er nog het dak met onbekende staat (ik zag oude lekkages, maar wat is er aan gedaan) wat mogelijk een hoge kostenpost is.
Vervolgens zal de hele beneden etage opnieuw moeten worden opgebouwd na het aanbrengen van de nieuwe fundering, kosten ca. 20.000 Euro.

Dat betekent dat ik 64.000 Euro verder ben en dan zit ik nog steeds met een oud dak en een ongerenoveerde 1e verdieping+zolder.
Op dat moment kost het huis al 2.078 Euro per m², kortom de prijs is te hoog.

En, na al deze zaken, kan het huizenblok nog steeds zakken en scheuren. Hoge investering, weinig zekerheid.
Kortom ik ga het niet doen.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 23:32:41 #32
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_176314437
En bovendien, als je als enige in de rij paalfundering hebt... Scheur je keihard los van de buren met alle gevolgen van dien.....
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  Moderator zaterdag 6 januari 2018 @ 12:38:23 #33
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176320940
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 10:11 schreef R2R het volgende:
Kortom ik ga het niet doen.
Dat is een goede en ik denk ook wel de enige juiste conclusie :) ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')