abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 11:09:34 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176276727
De rechter buigt zich over de vraag of de daders van de treinkaping bij De Punt in 1977 opzettelijk door Nederlandse militairen werden gedood.



http://www.nu.nl/binnenla(...)-mariniers-punt.html

Deel #1: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood?
Deel #2: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #2
Deel #3: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #3
Deel #4: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #4
Deel #5: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #5

quote:
Nabestaanden van omgekomen Molukse treinkapers hebben uitgeschreven teksten in handen gekregen van geluidsopnames die zijn gemaakt van de bestorming van de gekaapte trein bij De Punt in 1977.

Een aantal mariniers droeg bij de bestorming opname-apparatuur bij zich, bedoeld voor opleidingsdoeleinden. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft die geluidsopnamen beluisterd en de tekst uitgeschreven. Niet alles was volgens het NFI verstaanbaar.

In het proces dat de nabestaanden van de Molukse kapers Max Papilaja en Hansina Uktolseja tegen de Nederlandse staat hebben aangespannen besliste de rechtbank dat de inhoud van de banden moet worden vrijgegeven.

Interpretatie

De vraag is of de geluidsopnamen nieuw licht werpen op de bevrijdingsactie op 11 juni 1977. Advocaten van nabestaanden van de omgekomen kapers en van de betrokken mariniers verbinden er verschillende conclusies aan.

Volgens advocaat Liesbeth Zegveld, die de nabestaanden van twee omgekomen kapers vertegenwoordigt, blijkt uit de geluidsopnamen van mariniers "dat de stelling dat er sprake is geweest van executies dicht bij de waarheid zit".

Maar de advocaat van de mariniers, Geert-Jan Knoops, zegt dat uit de geluidsopnamen niet kan worden opgemaakt dat de mariniers de Molukkers moedwillig hebben doodgeschoten.

Niet verstaanbaar

Deskundigen van het Nederlands Forensisch Instituut hebben de banden afgeluisterd en uitgewerkt. Deze transcripties zijn niet volledig. Veel gespreksfragmenten zijn niet verstaanbaar. Ook is niet altijd duidelijk wie wat heeft gezegd.

Volgens Knoops bieden de opnamen mede daarom geen compleet beeld van wat zich tijdens de bestorming heeft afgespeeld in de gekaapte trein bij De Punt. In de transcripties van de gespreksfragmenten mist veel informatie, zegt hij.

Volgens de raadsman moet rekening worden gehouden met de omstandigheden waaronder de mariniers handelden. "Het was een van de eerste anti-terreuroperaties in Nederland. En belangrijker nog: het was een militaire operatie, geen politiemissie. De mariniers hadden als doel de gegijzelden te bevrijden en, indien dat niet anders kon, de terroristen uit te schakelen."

Hij zegt verder dat de mariniers apparatuur droegen zodat er geluidsopnamen konden worden gemaakt voor educatieve doeleinden. Daarnaast noemt Knoops het veelzeggend dat op de bandopnamen niet is terug te horen dat drie kapers zich hebben overgeven.

De advocaat ziet dat als bewijs dat de geluidsopnamen niet compleet zijn. "Er worden ten onrechte vergaande conclusies uit getrokken."

Toch versterken de opnamen het vermoeden dat Papilaja en Uktolseja van dichtbij door mariniers zijn doodgeschoten, terwijl zij al zwaargewond en uitgeschakeld waren, stelt Zegveld. Op de opnamen is onder meer te horen dat iemand zegt: "Geven ze hem een genadeschot, hoor."

In een ander fragment is een knal hoorbaar. Dan vraagt iemand: "Deze is dood?" Een ander antwoordt dan: "Ja, nu wel", gevolgd door gelach van verschillende mariniers. Iemand zegt dan: "Rustig aan, he." Dan volgen er opnieuw knallen. Iemand roept: "Stop."

Ook de aanvalsleider bemoeit zich er dan mee. "Jongens", zegt hij, kennelijk om de leden van zijn groep tot de orde te roepen.

'Helemaal blauw. Ha, ha'

Later zegt een onbekende marinier: "Helemaal blauw. Ha, ha. [k heb ze] alletwee kapotgeschoten." Kort daarna is een onbekende marinier te horen die volgens de transcriptie zegt: "[...] achter [...] die leefde nog. Die heb ik helemaal [kapot][...]." De tekst die tussen vierkante haakjes staat is niet zeker, [...] betekent dat de spreker onverstaanbaar was.

Uit de transcripties wordt duidelijk dat de mariniers als militairen handelden en niet als politiemensen, zoals anti-terrorisme-eenheden tegenwoordig. Zo hebben ze het over "het zuiveren van de trein" en "het maken van krijgsgevangenen".

Op de rails

De Molukse kapers die het overleven worden na afloop van de bevrijdingsactie op de rails gelegd. "Laten liggen zo, oké, blijf d'r bij staan. Als 't-ie één verkeerde [..], schiet je 'm kapot", zegt één van de mariniers. De aanvalsleider bevestigt dat: "Als ze godverdomme te veel trillen, schiet je ze kapot die lui."

Zegveld vindt de nu vrijgegeven transcripties schokkend. "Het plaatst je terug in de trein in 1977." De transcripties benadrukken volgens haar dat er een tijdlijnreconstructie moet komen op basis van alle videobeelden, foto's en geluidsopnamen. Ze heeft de rechtbank hier om gevraagd, de staat is tegen.

http://nos.nl/artikel/217(...)0-jaar-openbaar.html
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176276988
Wat is er eigenlijk met die trein gebeurt? Staat die in een museum?
U MAD?
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 11:30:49 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176277203
opgeknapt en weer ingezet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176277279
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 11:30 schreef sp3c het volgende:
opgeknapt en weer ingezet
:') sure
U MAD?
  donderdag 4 januari 2018 @ 11:38:32 #5
67174 Dos37
Come on Twente
pi_176277351
quote:
3s.gif Op donderdag 4 januari 2018 11:34 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

:') sure
quote:
Bij de kaping was het vierdelige Hondekop-treinstel 747 betrokken. Het treinstel was bij de beschietingen doorzeefd met kogels, en om ethische redenen werd overwogen het te slopen. Echter, de Nederlandse Spoorwegen kampten met materieeltekort en dus werd dit treinstel toch hersteld en met hetzelfde nummer weer in dienst gesteld. In 1991 (twee jaar voordat het stel zou worden afgevoerd) werd het tijdens een opknapbeurt vernummerd naar 758, omdat het vorige nummer te veel associaties met de kaping zou oproepen.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_176277392
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 11:38 schreef Dos37 het volgende:

[..]

[..]

WOW, what the fuck.........
Maar uiteindelijk gewoon schroot van gemaakt dus? Geen speciale plek ergens ofzo?
U MAD?
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 12:02:38 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176277788
quote:
3s.gif Op donderdag 4 januari 2018 11:34 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

:') sure
hoezo sure??

hij is opgeknapt en weer ingezet, punt

stel dan geen vragen ofzo :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176278543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 12:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoezo sure??

hij is opgeknapt en weer ingezet, punt

stel dan geen vragen ofzo :')
Zeg gast zeik niet zo. Je roept iets zonder onderbouwing. Hier op FOK geloof ik dat driekwart van de keren niet. De post onder je deed tenminste wel even moeite voor de onderbouwing, daar reageer ik toch ook op.
U MAD?
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 13:19:08 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176279214
quote:
3s.gif Op donderdag 4 januari 2018 12:43 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Zeg gast zeik niet zo. Je roept iets zonder onderbouwing. Hier op FOK geloof ik dat driekwart van de keren niet. De post onder je deed tenminste wel even moeite voor de onderbouwing, daar reageer ik toch ook op.
nee jij stelt een vraag, ik gaf antwoord

je kan ook zelf je google aanknallen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176279832
Ff weer opnieuw.

In de trein lagen twee kapers zwaargewond en ongewapend op de grond. Er schijnen aanwijzingen te zijn dat deze twee kapers van dichtbij dood zijn geschoten.

Uit onderzoek en a.d.h.v. verschillende aanwijzingen blijkt dat zich misschien een mariniers-onwaardige actie heeft voorgedaan, namelijk een executie van twee weerloze ongewapende zwaargewonde personen daar waar ze makkelijk gevangen hadden kunnen worden.


Na 40 jaar onduidelijkheid van de staat en regering over hoe deze twee personen precies om het leven zijn gekomen en na verschillende onderzoeken hebben de nabestaanden van deze twee kapers nu een rechtszaak aangespannen tegen de staat.

Zijn deze twee kapers nu wel of niet geexecuteerd is nu de vraag waar de rechter zich over gaat buigen.
West-Melanesia
pi_176280048
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee jij stelt een vraag, ik gaf antwoord

je kan ook zelf je google aanknallen
Jij moet eens niet zo brutaal doen.
U MAD?
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 13:57:26 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176280054
quote:
3s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:57 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Jij moet eens niet zo brutaal doen.
niet zo miepen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176280258
quote:
Jaroon
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:48 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat ga je nooit bewijzen. Dan blijft maar 1 ding over. Gewoon toegeven dat men het over zichzelf heeft afgeroepen als kapers. Niemand in de normale wereld gaat onschuldige mensen kapen voor zeg 14 dagen zonder consequenties. Er is en was ook geen reden voor liquidatie. Men kon en had gezegd wat men wilde.
Je gaat te snel vooruit. Uit onderzoek is gebleken dat 1 van de kapers van dichtbij is doodgeschoten, door kogels van een marinier van bovenaf terwijl ze al zwaargewond en ongewapend op de grond lag. Met die aanwijzingen is deze rechtszaak nu aangespannen tegen de staat.

Als de kapers zouden toegeven dat ze het overzichzelf hadden afgeroepen, zouden er alsog een rechtszaak zijn gestart, omtrent duidelijkheid over de dood van de twee zwaargewonde ongewapende op de grond liggende kapers.

Dat in de normale wereld niemand onschuldige mensen gaat kapen is weer irrelevant t.o.v. deze rechtszaak.

Dat er geen reden voor een liquidatie is kan jij niet weten, dat weten alleen de desbetreffende mariniers die deze twee kapers hebben doodgeschoten.

Als men kon en had gezegd wat men wilde, dan zou er 40 jaar geleden genoeg duidelijkheid zijn gegeven over de dood van de twee desbetreffende kapers dat de nabestaanden na 40 jaar geen rechtszaak hadden hoeven aan te spannen omwille van meer duidelijkheid over de dood van deze twee kapers.

Je loopt de zaak dus te ver vooruit, de zaak is nog bezig.
West-Melanesia
pi_176280595
quote:
Physsic

Nee, het gaat juist niet enkel om dat scenario. In dat scenario wat ik als voorbeeld gaf, geeft de gijzelnemer zich namelijk waarneembaar over. Als het enkel de vraag is of de mariniers de twee gijzelnemers hebben doodgeschoten ondanks dat zij zich duidelijk waarneembaar overgaven, maken de nabestaanden wat betreft Hansina sowieso een zeer kleine kans. Uit haar autopsierapport blijkt namelijk dat zij mogelijk al zo goed als hersendood was op het moment dat ze door de mariniers in de trein werd beschoten, dus dan zal ze niet meer in staat zijn geweest haar armen in de lucht te steken en/of iets te roepen. Als ze slechts ernstig gewond was misschien ook niet. Er zijn daarnaast nog tal van andere scenario's die in een meer 'grijs gebied' vallen, bijvoorbeeld wanneer iemand te gewond is om zich snel en duidelijk over te kunnen geven. Ook in die situaties kan er sprake zijn van onrechtmatig handelen als die persoon toch van dichtbij wordt doodgeschoten, maar dat hoeft niet zo te zijn. Dat is afhankelijk van verschillende omstandigheden.

De rechtszaak gaat over de vraag of er zich onrechtmatigheden voor hebben gedaan bij het beëindigen van de kaping, meer specifiek vanaf het moment dat de mariniers de trein betraden tot het einde.


Nee, nee, nee.

Ja, dat staat wat betreft Hansina al lang vast en dat ontkent de Staat ook niet, want dat is n.b. uit het door de Staat zelf gepubliceerde archiefonderzoek gebleken.

De vraag is dus of zich tijdens de beëindiging van de kaping onrechtmatigheden hebben voorgedaan (letterlijke de uitspraak van de rechter, zie eerder geplaatste link). Iemand van dichtbij doodschieten, waarvan later is gebleken dat die op dat moment ongewapend en gewond was, is niet per definitie onrechtmatig, zoals ook blijkt uit oa het citaat van de uitspraak wat ik hierboven heb gepost. Om dat te kunnen bepalen zal eerst moeten worden vastgesteld wat er is gebeurd en op basis daarvan bepaalt de rechter of het handelen rechtmatig was (als er bijvoorbeeld sprake van "honest belief").

Zo, en nou stop ik ermee.
Ja dat bedoelde ik dus ook. Met 1 scenario heb ik het verkeerd gezegd, excuses. Ik bedoelde dat het maar om 1 situatie ging, de situatie van de twee op de grond liggende kapers. Om die situatie, daar draait het om. Van daaruit kan de situatie idd zoals wat jij zegt in verschillende scenario’s gesplitst worden, dat waar beide partijen dus nu mee bezig zijn. De ene partij legt dit scenario voor, de ander is het er niet mee eens en legt een ander scenario voor. Maar het gaat specifiek om de situatie van de twee op de grond liggende kapers.
West-Melanesia
pi_176347482
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik dus ook. Met 1 scenario heb ik het verkeerd gezegd, excuses. Ik bedoelde dat het maar om 1 situatie ging, de situatie van de twee op de grond liggende kapers. Om die situatie, daar draait het om. Van daaruit kan de situatie idd zoals wat jij zegt in verschillende scenario’s gesplitst worden, dat waar beide partijen dus nu mee bezig zijn. De ene partij legt dit scenario voor, de ander is het er niet mee eens en legt een ander scenario voor. Maar het gaat specifiek om de situatie van de twee op de grond liggende kapers.
Uiteindelijk blijft het een kwestie van "beoordeling van de marinier ter plekke" en de vraag in hoeverre deze "naar eer en geweten" kon veronderstellen in hoeverre deze 2 kapers die op de grond lagen al dan niet een gevaar vormden. Niemand kan na ruim 40 jaar beoordelen of dat juist was of niet.
Het is echter belachelijk te veronderstellen dat de staat of de bewuste mariniers er belang bij hadden om deze 2 lieden dood te schieten ipv te arresteren. Immers: er zijn tal van kapingen geweest door Zuid-Molukkers. Ook waarbij de kapers onschuldige mensen hebben doodgeschoten. Echter: de overgrote meerderheid dan de kapers is gewoon gearresteerd, en dus ongedeerd gebleven. Wat voor belang heeft de staat er bij gehad om nu uitgerekend deze 2 kapers te "executeren"? Geen enkele! Dus kun je er toch van uitgaan dat het "doodschieten" van deze 2 kapers uiteindelijk noodweer is geweest. Je kunt dat toch na 40 jaar niet vanuit je bankstel ontkennen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176347962
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik dus ook. Met 1 scenario heb ik het verkeerd gezegd, excuses. Ik bedoelde dat het maar om 1 situatie ging, de situatie van de twee op de grond liggende kapers. Om die situatie, daar draait het om. Van daaruit kan de situatie idd zoals wat jij zegt in verschillende scenario’s gesplitst worden, dat waar beide partijen dus nu mee bezig zijn. De ene partij legt dit scenario voor, de ander is het er niet mee eens en legt een ander scenario voor. Maar het gaat specifiek om de situatie van de twee op de grond liggende kapers.
Ah, duidelijk. Het gaat inderdaad alleen om Hansina en Max. :Y
pi_176352503
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Uiteindelijk blijft het een kwestie van "beoordeling van de marinier ter plekke" en de vraag in hoeverre deze "naar eer en geweten" kon veronderstellen in hoeverre deze 2 kapers die op de grond lagen al dan niet een gevaar vormden. Niemand kan na ruim 40 jaar beoordelen of dat juist was of niet.
Het is echter belachelijk te veronderstellen dat de staat of de bewuste mariniers er belang bij hadden om deze 2 lieden dood te schieten ipv te arresteren. Immers: er zijn tal van kapingen geweest door Zuid-Molukkers. Ook waarbij de kapers onschuldige mensen hebben doodgeschoten. Echter: de overgrote meerderheid dan de kapers is gewoon gearresteerd, en dus ongedeerd gebleven. Wat voor belang heeft de staat er bij gehad om nu uitgerekend deze 2 kapers te "executeren"? Geen enkele! Dus kun je er toch van uitgaan dat het "doodschieten" van deze 2 kapers uiteindelijk noodweer is geweest. Je kunt dat toch na 40 jaar niet vanuit je bankstel ontkennen.
Nou hiermee wordt de staat nog meer in een hoekje gedrukt. Want voor zover ik weet wordt de staat ook niet door de nabestaanden ervan beschuldigt er belang bij te hebben gehad deze twee te executeren. De staat heeft er juist totaal geen belang bij. Zou dat misschien kunnen betekenen dat er sprake was van een fout die de staat 40 jaar lang probeerde te verdoezelen?

Wat is er dus wel gebeurd is de hamvraag en redenen tot het aanspannen van een rechtszaak tegen de staat, want, de nabestaanden vragen al 40 jaar om duidelijkheid.

Je vergeet een aantal andere mogelijkheden in het voordeel en nadeel van de staat.

- Een doorgedraaide marinier?
- Een marinier die een fout heeft gemaakt waarbij het eigenlijk niet de bedoeling was dat deze twee doodgeschoten zouden worden?
- De kapers probeerden zich ondanks zwaargewond en onbewapend nog te verzetten?
- De kapers riepen net als Mitch Henriquez dat ze wel een vuurwapen hadden?

Hoe dan ook, de nabestaanden willen het fijne ervan weten, en de staat is zoals de geschiedenis ons dat leert ook niet altijd vies van een misdaad of misdrijf.

M.a.w., ik zou maar niet te zeker van de onschuld van de staat uitgaan, ook al staat de staat in deze situatie van terreur aan de goede kant. Want de staat heeft natuurlijk in principe het goede gedaan, en de kapers het foute. Je kaapt een trein en daar wordt natuurlijk logisch op gereageerd.

Maar goed, wat is er nog meer gebeurd behalve de goede daad van het beeindigen van de kaping?
West-Melanesia
pi_176372254
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nou hiermee wordt de staat nog meer in een hoekje gedrukt. Want voor zover ik weet wordt de staat ook niet door de nabestaanden ervan beschuldigt er belang bij te hebben gehad deze twee te executeren. De staat heeft er juist totaal geen belang bij. Zou dat misschien kunnen betekenen dat er sprake was van een fout die de staat 40 jaar lang probeerde te verdoezelen?

Wat is er dus wel gebeurd is de hamvraag en redenen tot het aanspannen van een rechtszaak tegen de staat, want, de nabestaanden vragen al 40 jaar om duidelijkheid.

Je vergeet een aantal andere mogelijkheden in het voordeel en nadeel van de staat.

- Een doorgedraaide marinier?
- Een marinier die een fout heeft gemaakt waarbij het eigenlijk niet de bedoeling was dat deze twee doodgeschoten zouden worden?
- De kapers probeerden zich ondanks zwaargewond en onbewapend nog te verzetten?
- De kapers riepen net als Mitch Henriquez dat ze wel een vuurwapen hadden?

Hoe dan ook, de nabestaanden willen het fijne ervan weten, en de staat is zoals de geschiedenis ons dat leert ook niet altijd vies van een misdaad of misdrijf.

M.a.w., ik zou maar niet te zeker van de onschuld van de staat uitgaan, ook al staat de staat in deze situatie van terreur aan de goede kant. Want de staat heeft natuurlijk in principe het goede gedaan, en de kapers het foute. Je kaapt een trein en daar wordt natuurlijk logisch op gereageerd.

Maar goed, wat is er nog meer gebeurd behalve de goede daad van het beeindigen van de kaping?
Maar wat moet er in hemelsnaam nog boven water komen?
Bij alle mogelijke scenario's zou ik niet weten of er een andere beslissing moet volgen.
"Mitch Henriquez" is wat dat betreft iets recenter en wellicht nuttig voor een volgende "opleiding" voor agenten. Ook daar is niet sprake van kwaadaardigheid of "100% schuld". Hooguit onbekwaamheid. Het blijft een wisselwerking waar ook de burger niet de onschuld zelve is.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176373545
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Maar wat moet er in hemelsnaam nog boven water komen?
Bij alle mogelijke scenario's zou ik niet weten of er een andere beslissing moet volgen.
"Mitch Henriquez" is wat dat betreft iets recenter en wellicht nuttig voor een volgende "opleiding" voor agenten. Ook daar is niet sprake van kwaadaardigheid of "100% schuld". Hooguit onbekwaamheid. Het blijft een wisselwerking waar ook de burger niet de onschuld zelve is.
Bij scenario 2 zou je gelijk kunnen hebben wat betreft onbekwaamheid. Ook in deze kan er bij gevallen van onbekwaamheid waarbij wellicht onnodig doden zijn gevallen een heel onderzoek gestart worden.

Bij scenario 1 lijkt mij dat er nog genoeg boven water valt te komen. Immers een doorgedraaide marinier is niet echt iets waar de gewone burger op zitten te wachten.

Stel dat scenario 1 van toepassing is, dan kan je dat niet vergelijken met de situatie van Mitch. Er is dan namelijk op dat moment niet sprake van een wisselwerking waar ook de burger niet de onschuld zelve is.

Een treurige fout, geval van onbekwaamheid is een heel andere geval dan een doorgedraaide marinier die bewust een uitgeschakelde kaper een genadeschot toedient.
West-Melanesia
  Moderator maandag 8 januari 2018 @ 20:16:51 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176373700
je zal toch echt eerst moeten bewijzen dat de schutter(s) bewust waren van het feit dat de kaper(s) op het moment van schieten uitgeschakeld waren

tot die tijd is elk andere scenario irrelevant
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176380770
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 20:16 schreef sp3c het volgende:
je zal toch echt eerst moeten bewijzen dat de schutter(s) bewust waren van het feit dat de kaper(s) op het moment van schieten uitgeschakeld waren

tot die tijd is elk andere scenario irrelevant
Klopt.

De vraag is ook, hoe weet een marinier wanneer iemand wel of niet uitgeschakeld is? Daarbij geld hoe groter de afstand tussen marinier en kaper, des te moeilijker de in te schatten situatie, betreft de wel of niet uitgeschakelde kaper. Tijdens een vuurgevecht kan er nog niet gesproken worden van een uitschakeling. Zodra het vuurgevecht voorbij is en er slachtoffers op de grond liggen, kan men beginnen met het inschatten van de situatie gaarne uitgeschakelde kapers of niet. Als we uitgaan van het onderzoek en de aanwijzingen die zijn gevonden, blijkt dus dat er kogels van bovenaf zijn gevuurd op de op de grond liggende kapers. Dat houdt in dat de marinier letterlijk naast de op de grond liggende kaper heeft gestaan voordat de fatale kogels van bovenaf werden afgevuurd. Hij keek naar beneden en zag dat de kaper zwaargewond en ongewapend was, zoals het onderzoek ons vertelt. Wat heeft hem dan toch getriggered het genadeschot te doen geven door het hoofd van de kaper? Hij stond immers naast de op de grond liggende kapers alvorens de fatale schoten vervolgens gelost werden?

Kan men a.d.h.v. het onderzoek en de gevonden aanwijzingen stellen dat dit als voldoende bewijs fungeert om de marinier in kwestie te beroepen op het feit dat hij zich wel degelijk ervan bewust had moeten zijn dat de kapers in kwestie uitgeschakeld waren?

Worden de verschillende aangekaarte scenario’s hiermee nu ineens relevant?
West-Melanesia
pi_176380773
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 20:16 schreef sp3c het volgende:
je zal toch echt eerst moeten bewijzen dat de schutter(s) bewust waren van het feit dat de kaper(s) op het moment van schieten uitgeschakeld waren

tot die tijd is elk andere scenario irrelevant
Precies. En haal die mindset maar eens boven na 40 jaar. Dan moet je al een beroep doen op het geweten van die marinier.
En eventuele "doorgedraaidheid" zou volgens mij door collega's wel zijn opgemerkt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176380774
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 05:57 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Precies. En haal die mindset maar eens boven na 40 jaar. Dan moet je al een beroep doen op het geweten van die marinier.
En eventuele "doorgedraaidheid" zou volgens mij door collega's wel zijn opgemerkt.
Dat zou best kunnen. Het zou ook best kunnen dat ook onder mariniers geld “ik naai me collega’s niet”.
West-Melanesia
pi_176381830
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 06:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen. Het zou ook best kunnen dat ook onder mariniers geld “ik naai me collega’s niet”.
Daar heb je een punt. Welke volgende stap zie jij voor je om toch tot uiteindelijke duidelijkheid te komen en de huidige impasse te doorbreken?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176382228
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 05:57 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Precies. En haal die mindset maar eens boven na 40 jaar. Dan moet je al een beroep doen op het geweten van die marinier.
En eventuele "doorgedraaidheid" zou volgens mij door collega's wel zijn opgemerkt.
De geluidsfragmenten zouden daar een grote rol in kunnen spelen. Aan de getuigeverklaringen van de mariniers zelf heb je vrij weinig.
pi_176382323
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:58 schreef Physsic het volgende:

[..]

De geluidsfragmenten zouden daar een grote rol in kunnen spelen. Aan de getuigeverklaringen van de mariniers zelf heb je vrij weinig.
Je hebt niks aan geluidsfragmenten. Je kunt die stoere marinierstaal niet als basis laten gelden voor de daadwerkelijke gebeurtenissen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176382362
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je hebt niks aan geluidsfragmenten. Je kunt die stoere marinierstaal niet als basis laten gelden voor de daadwerkelijke gebeurtenissen.
Mehh, 'niks' lijkt me overdreven.
pi_176382802
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:06 schreef Physsic het volgende:

[..]

Mehh, 'niks' lijkt me overdreven.
Ok wat verwacht je nog voor nieuwe inzichten?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 10:40:06 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176383535
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 05:54 schreef Oceanier het volgende:
hij keek naar beneden en zag dat de kaper zwaargewond en ongewapend was,
dit is speculatie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176389653
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ok wat verwacht je nog voor nieuwe inzichten?
Dat is lastig te zeggen, want ik heb de geluidsfragmenten zelf niet gehoord. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat àls ze ergens nog informatie vandaan kunnen halen, dat het mogelijk de geluidsfragmenten zijn, want van de getuigenverklaringen klopt weinig.
Maar eigenlijk verwacht ik, net als jij, dat het allemaal verloren informatie is na 40 jaar..
pi_176389958
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Daar heb je een punt. Welke volgende stap zie jij voor je om toch tot uiteindelijke duidelijkheid te komen en de huidige impasse te doorbreken?
Ik denk dat de marinier in kwestie in alle eerlijkheid moet vertellen wat hij zag, toen hij naast de op de grond liggende kaper stond en naar beneden keek voordat hij vervolgens de fatale schoten lostte. Dan zou hem de vraag gesteld kunnen worden hoe uit onderzoek heeft kunnen blijken dat de op de grond liggende kaper al zwaargewond was en bovendien geen vuurwapen werd gevonden in de buurt van de kaper in een straal van een aantal meters.
West-Melanesia
pi_176390042
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 10:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

dit is speculatie
In principe wel. Maar het onderzoek toont aan, dat alvorens de fatale schoten van bovenaf werden afgevuurd, de kaper in kwestie al zwaargewond was en bovendien zijn/haar wapen een aantal meter verderop lag en er verder geen enkel ander wapen bij hem/haar in de buurt werd gevonden. Wanneer je dus naast een zwaargewonde ongewapende persoon staat, is de kans nihil dat je niet kan zien of de persoon zwaargewond is. Ook dat de marinier wel een wapen zag in de hand van de kaper terwijl achteraf helemaal geen wapens in de buurt werden gevonden, is niet erg aannemelijk. Erg lijkt me dus geen andere mogelijkheid, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien?
West-Melanesia
pi_176392457
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

In principe wel. Maar het onderzoek toont aan, dat alvorens de fatale schoten van bovenaf werden afgevuurd, de kaper in kwestie al zwaargewond was en bovendien zijn/haar wapen een aantal meter verderop lag en er verder geen enkel ander wapen bij hem/haar in de buurt werd gevonden. Wanneer je dus naast een zwaargewonde ongewapende persoon staat, is de kans nihil dat je niet kan zien of de persoon zwaargewond is. Ook dat de marinier wel een wapen zag in de hand van de kaper terwijl achteraf helemaal geen wapens in de buurt werden gevonden, is niet erg aannemelijk. Erg lijkt me dus geen andere mogelijkheid, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien?
Je was erbij?
pi_176397381
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:16 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Je was erbij?
Hey Guus, biertje? Nee al lang niet naar Ajax geweest, helemaal omdat ze nu ook niet Europees spelen. Ze ligge nu zoek in een dooie hoek. Volgend jaar weer mits ze Europa ingaan, anders blijf ik lekker thuis voor de buis. Het is niet altijd feest. Jij nog bij RBC Roosendaal geweest?
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 21:10:09 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176397522
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

In principe wel. Maar het onderzoek toont aan, dat alvorens de fatale schoten van bovenaf werden afgevuurd, de kaper in kwestie al zwaargewond was en bovendien zijn/haar wapen een aantal meter verderop lag en er verder geen enkel ander wapen bij hem/haar in de buurt werd gevonden. Wanneer je dus naast een zwaargewonde ongewapende persoon staat, is de kans nihil dat je niet kan zien of de persoon zwaargewond is. Ook dat de marinier wel een wapen zag in de hand van de kaper terwijl achteraf helemaal geen wapens in de buurt werden gevonden, is niet erg aannemelijk. Erg lijkt me dus geen andere mogelijkheid, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien?
nou niet in principe wel, het is speculatie

jij hamert er steeds op dat we ons bij de feiten moeten houden en dan moet je dat zelf ook doen, lijkt me redelijk toch?
wat jij hier als feit presenteert is juist hetgeen waar de rechter zich over moet buigen

waren de schutters op de hoogte van het feit dat de kapers zwaargewond en opgewapend waren op het moment dat ze schoten

al het andere is irrelevant en speculatie, daar heb ik op zich geen problemen mee maar dan moet je niet miepen als er ook de andere kant op gespeculeerd gaat worden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176397804
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

In principe wel. Maar het onderzoek toont aan, dat alvorens de fatale schoten van bovenaf werden afgevuurd, de kaper in kwestie al zwaargewond was en bovendien zijn/haar wapen een aantal meter verderop lag en er verder geen enkel ander wapen bij hem/haar in de buurt werd gevonden. Wanneer je dus naast een zwaargewonde ongewapende persoon staat, is de kans nihil dat je niet kan zien of de persoon zwaargewond is. Ook dat de marinier wel een wapen zag in de hand van de kaper terwijl achteraf helemaal geen wapens in de buurt werden gevonden, is niet erg aannemelijk. Erg lijkt me dus geen andere mogelijkheid, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien?
Misschien is het handig om er voortaan bij te zeggen over welke kaper je het hebt. Je zei dit namelijk eerder ook al, maar ik heb het archiefonderzoek nog eens gelezen, en daar staat in dat in het geval van Hansina is er juist niet van bovenaf geschoten.

Je hebt ook al vaker gezegd dat er geen wapens in de buurt van de kaper zijn aangetroffen, maar dat klopt weer niet in het geval van Max. In zijn cabine zijn wel wapen(s) aangetroffen.
pi_176398151
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou niet in principe wel, het is speculatie

jij hamert er steeds op dat we ons bij de feiten moeten houden en dan moet je dat zelf ook doen, lijkt me redelijk toch?
wat jij hier als feit presenteert is juist hetgeen waar de rechter zich over moet buigen

waren de schutters op de hoogte van het feit dat de kapers zwaargewond en opgewapend waren op het moment dat ze schoten

al het andere is irrelevant en speculatie, daar heb ik op zich geen problemen mee maar dan moet je niet miepen als er ook de andere kant op gespeculeerd gaat worden
Bij dat laatste ligt nou net het probleem
pi_176400060
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou niet in principe wel, het is speculatie

jij hamert er steeds op dat we ons bij de feiten moeten houden en dan moet je dat zelf ook doen, lijkt me redelijk toch?
wat jij hier als feit presenteert is juist hetgeen waar de rechter zich over moet buigen

waren de schutters op de hoogte van het feit dat de kapers zwaargewond en opgewapend waren op het moment dat ze schoten

al het andere is irrelevant en speculatie, daar heb ik op zich geen problemen mee maar dan moet je niet miepen als er ook de andere kant op gespeculeerd gaat worden
Ik blijf ook bij de feiten en ik probeerde verschillende conclusies te trekken. Zo kwam ik op maar 1 conclusie uit, zoals ik al zei dat als de marinier naast de zwaargewonde op de grond liggende ongewapende kapers stond, dat hij natuurlijk duidelijk heeft moeten opmerken dat de kaper op de grond onbewapend en zwaargewond was. Dus vroeg ik je of ik iets over het hoofd gezien heb? Kan het werkelijk zo zijn dat die marinier naast een zwaargewond persoon staat en dat niet opmerkt? Miepe doe ik niet aan. Als je het hier niet mee eens bent, geef dan antwoord op me vraag en vertel me hoe wel mogelijk is dat een marinier naast een zwaargewond persoon staat en dat niet kan opmerken.Dat de rechter zich hierover moet buigen is vanzelfsprekend.
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 22:19:29 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176400127
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:17 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik blijf ook bij de feiten en ik probeerde verschillende conclusies te trekken. Zo kwam ik op maar 1 conclusie uit, zoals ik al zei dat als de marinier naast de zwaargewonde op de grond liggende ongewapende kapers stond, dat hij natuurlijk duidelijk heeft moeten opmerken dat de kaper op de grond onbewapend en zwaargewond was. Dus vroeg ik je of ik iets over het hoofd gezien heb? Kan het werkelijk zo zijn dat die marinier naast een zwaargewond persoon staat en dat niet opmerkt? Miepe doe ik niet aan. Als je het hier niet mee eens bent, geef dan antwoord op me vraag en vertel me hoe wel mogelijk is dat een marinier naast een zwaargewond persoon staat en dat niet kan opmerken.Dat de rechter zich hierover moet buigen is vanzelfsprekend.
dat hij het natuurlijk duidelijk heeft moeten opmerken is nog steeds speculatie

dat weten we simpelweg niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176400205
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Misschien is het handig om er voortaan bij te zeggen over welke kaper je het hebt. Je zei dit namelijk eerder ook al, maar ik heb het archiefonderzoek nog eens gelezen, en daar staat in dat in het geval van Hansina is er juist niet van bovenaf geschoten.

Je hebt ook al vaker gezegd dat er geen wapens in de buurt van de kaper zijn aangetroffen, maar dat klopt weer niet in het geval van Max. In zijn cabine zijn wel wapen(s) aangetroffen.
Je hebt gelijk. Degene die dus van bovenaf door zijn hoofd is geschoten is dus Max. Op dat moment was hijzelf ook ongewapand, wel werden er wapens in zijn cabine gevonden.
West-Melanesia
pi_176400565
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat hij het natuurlijk duidelijk heeft moeten opmerken is nog steeds speculatie

dat weten we simpelweg niet
In de pure zin van het woord inderdaad. Maar de marinier heeft daarna geschoten. Hoe kan hij dat niet opmerken dan? Hij stond letterlijk naast een zwaargewond en ongewapend persoon en kon dat niet opmerken.
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 22:33:20 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176400590
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:32 schreef Oceanier het volgende:

[..]

In de pure zin van het woord inderdaad. Maar de marinier heeft daarna geschoten. Hoe kan hij dat niet opmerken dan? Hij stond letterlijk naast een zwaargewond en ongewapend persoon en kon dat niet opmerken.
dat de schutter er letterlijk naast stond is ook geen feit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176400718
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat de schutter er letterlijk naast stond is ook geen feit
Maar er waren toch aanwijzingen dat de kogels door zijn hoofd van bovenaf kwamen. Dat betekent toch dat de marinier naast hem stond en hem door zijn hoofd heeft geschoten terwijl hij op de grond lag?
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 22:38:39 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176400802
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:36 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar er waren toch aanwijzingen dat de kogels door zijn hoofd van bovenaf kwamen. Dat betekent toch dat de marinier naast hem stond en hem door zijn hoofd heeft geschoten terwijl hij op de grond lag?
ik zou niet weten waarom

ik sluit het ook niet uit hoor maar het lijkt mij geen gegeven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176401161
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zou niet weten waarom

ik sluit het ook niet uit hoor maar het lijkt mij geen gegeven
Huh, dat de kogels die van bovenaf kwamen niet perse van een marinier hoeft te komen die naast/voor hem stond?
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 22:51:36 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176401262
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:48 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Huh, dat de kogels die van bovenaf kwamen niet perse van een marinier hoeft te komen die naast/voor hem stond?
denk ik ook niet nee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176401419
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

denk ik ook niet nee
Waar dan vandaan?
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 22:55:56 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176401448
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:55 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Waar dan vandaan?
verderop logischerwijs

als je op de grond ligt komen de schoten altijd van boven, daarvoor hoef je niet op het lijk te staan ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176401530
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:22 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Degene die dus van bovenaf door zijn hoofd is geschoten is dus Max. Op dat moment was hijzelf ook ongewapand, wel werden er wapens in zijn cabine gevonden.
De inschotwond zat toch juist bij zijn sleutelbeen? Met de schroeiplek naar beneden gericht.
pi_176401558
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:58 schreef Physsic het volgende:

[..]

De inschotwond zat toch juist bij zijn sleutelbeen? Met de schroeiplek naar beneden gericht.
Wat ik had gelezen was rug en achterhoofd, en zelfs kruis of was dat Hansina? In iedere geval van dichtbij.
West-Melanesia
pi_176401674
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

verderop logischerwijs

als je op de grond ligt komen de schoten altijd van boven, daarvoor hoef je niet op het lijk te staan ofzo
Maar ze zijn niet vanaf verderop doodgeschoten, ze zijn van dichtbij doodgeschoten conform de aanwijzingen. Met van bovenaf wordt bedoeld dat de mariniers naast hun stonden, en naar beneden hebben geschoten. Maar dat is eigenlijk niet relevant. Het gaat erom dat ze van dichtbij zijn doodgeschoten, dus niet vanaf verderop.
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 23:05:05 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176401768
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 23:02 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar ze zijn niet vanaf verderop doodgeschoten, ze zijn van dichtbij doodgeschoten conform de aanwijzingen. Met van bovenaf wordt bedoeld dat de mariniers naast hun stonden, en naar beneden hebben geschoten. Maar dat is eigenlijk niet relevant. Het gaat erom dat ze van dichtbij zijn doodgeschoten, dus niet vanaf verderop.
dat weten we niet, de mogelijkheid dat er kogels afgeketst zijn wordt door ieder onderzoek wat ik gelezen gezien heb specifiek open gelaten

daarnaast zullen er in zo'n treinstel nooit tientallen meters tussen schutter en slachtoffer zitten maar wel banken en tassen en dingen en alles
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176402045
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 23:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat weten we niet, de mogelijkheid dat er kogels afgeketst zijn wordt door ieder onderzoek wat ik gelezen gezien heb specifiek open gelaten

daarnaast zullen er in zo'n treinstel nooit tientallen meters tussen schutter en slachtoffer zitten maar wel banken en tassen en dingen en alles
Daarom zij ik dat van bovenaf niet relevant is. Er zijn aanwijzingen dat de kapers van dichtbij doodgeschoten zijn. Dat is niet zo moeilijk aan te tonen, kruitsporen op de wonden duiden op schoten van dichtbij. Vandaar dat men het ook heeft over behoorlijk feitelijke aanwijzingen dat de kapers van dichtbij zijn doodgeschoten, in het achterhoofd, rug en zelfs kruis.
West-Melanesia
pi_176402414
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wat ik had gelezen was rug en achterhoofd, en zelfs kruis of was dat Hansina? In iedere geval van dichtbij.
Max:
quote:
In het autopsierapport van [dr C] betreffende de schouwing van het lijk van [gijzelnemer 1] is onder meer vermeld:

In de linker wang vlak onder het jukbeen werd een wond aangetroffen van 1 cm in diameter. Deze wond was via het jukbeen onder het oog langs te sonderen tot onderhuids aan de linker zijde van het hoofd over een afstand van 14 cm. Op deze plaats bevond zich een kogel […]
Aan de linker zijde vlak boven het linker sleutelbeen werd een wond gevonden van 1½ cm in diameter, hierboven bevond zich een 8 cm lange verticale schroeivlek […]
In- en uitwendig onderzoek van het lijk van [gijzelnemer 1] toonde aan dat diverse schotwonden konden worden aangetoond waarvan voor het overgrote deel de kogelbanen in de lengte van het lichaam verliepen […] Slechts één schotwond aan de linker zijde van de knie verliep loodrecht op de lichaamslengte […]
[gijzelnemer 1] is overleden aan een schotwond die via de inschot opening boven het linker sleutelbeen verwonding van het hart had veroorzaakt met vervolgens een verwonding van het middenrif, lever, pancreas en de twaalfvingerige darm. De verwonding in het hart had aanleiding gegeven tot een grote bloeding in de linker borstholte. Deze bloeding evenals de sterke beschadiging van de hartspier waren directe oorzaken voor het intreden van de dood […] Waarschijnlijk vrijwel tegelijk met het projektiel dat deze [dodelijke] verwondingen had veroorzaakt was een tweede projektiel afgeschoten dat aan de linker zijde naast het borstbeen ter hoogte van de derde rib werd gevonden onderhuids”.

...

[NFI:] Volgens het sectierapport loopt het dodelijke schot via het linker sleutelbeen vermoedelijk naar de rechterlies waar de kogel het lichaam heeft verlaten. Dit is een lange schootsbaan in het lichaam zodat de betreffende kogel veel energie moet hebben gehad. In de betreffende schootsbaan zijn geen kogels of fragmenten van kogels aangetroffen. Verschroeiing van de huid is een kenmerk van een schot op korte afstand en wordt veroorzaakt door de mondingsvlam. De 8 centimeter lange schroeivlek die zich boven de schotbeschadiging bij het linker sleutelbeen bevond kan daarom een indicatie zijn van een schot van dichtbij onder een zekere hoek. Deze schroeivlek kon met de beschikbare bronnen niet worden bestudeerd maar lijkt volgens de omschrijving in het verlengde van de schootsbaan door de romp te liggen.
De schootsrichting - en de aanname dat [gijzelnemer 1] (languit) op de bank lag - correspondeert ruwweg met de schootsrichting van de mariniers buiten de trein als ook met de precisieschutters. In het laatste geval moet [gijzelnemer 1] met het hoofd naar het oosten hebben gelegen waarvoor verder geen aanwijzingen zijn gevonden. Of een dergelijke lange schootsbaan door het lichaam mogelijk is als door de mariniers met een UZI door de treinwand wordt geschoten kan niet worden vastgesteld.

Een andere mogelijkheid is dat een marinier buiten de trein op de treden voor de deur van de cockpit is gaan staan waarbij via het kapotgeschoten raam een UZI naar binnen is gestoken en afgevuurd […] In dit scenario wordt van buitenaf naar binnen geschoten met de mogelijkheid van een korte schootsafstand en waarbij de verschoten kogels een maximaal penetrerend vermogen hebben […]

Bij Hansina was het via haar schaamstreek in de lengte van haar lichaam omhoog.
pi_176403163
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 23:21 schreef Physsic het volgende:

[..]

Max:

[..]

Bij Hansina was het via haar schaamstreek in de lengte van haar lichaam omhoog.
Thnx voor dit stukje.

- Klopt het nu dat een langs schootsbaan betekent dat de kogel van een verre afstand is geschoten?

- Verschroeing van de huid is dan weer een teken van een schot op korte afstand?

- Als men uitgaat van de aanname dat Max languit op de bank lag, dan is het dus waarschijnlijk dat de dodelijke kogel niet van de mariniers in de trein kwam maar van de mariniers buiten?

- Dit laatst kon ook zijn gebeurd door een marinier die buiten de trein op de treden van de deur van de cockpit is gaan staan en door het kapotte raam zijn UZI naar binnen heeft leeggeschoten?
West-Melanesia
pi_176403633
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 23:45 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Thnx voor dit stukje.

1 - Klopt het nu dat een langs schootsbaan betekent dat de kogel van een verre afstand is geschoten?

2 - Verschroeing van de huid is dan weer een teken van een schot op korte afstand?

3 - Als men uitgaat van de aanname dat Max languit op de bank lag, dan is het dus waarschijnlijk dat de dodelijke kogel niet van de mariniers in de trein kwam maar van de mariniers buiten?

4 - Dit laatst kon ook zijn gebeurd door een marinier die buiten de trein op de treden van de deur van de cockpit is gaan staan en door het kapotte raam zijn UZI naar binnen heeft leeggeschoten?
1 - Nee, niet per se. Ook schoten afgevuurd door de mariniers van buiten de trein (en misschien zelfs van binnen de trein) kunnen zo'n baan hebben afgelegd. Het is namelijk zo dat de vloer van de trein zo'n 1 - 1,5 meter hoger ligt dan de grond buiten de trein. Als de kaper dan tijdens het schieten op een bankje lag, dan is zo'n schotbaan ook prima te verklaren door een schot van buiten de trein op korte afstand.
Edit: ik begreep je vraag verkeerd. Ze bedoelen daar volgens mij juist mee dat het onwaarschijnlijk is dat dit schot door de precisieschutters is afgevuurd, maar dan moet je de rest even lezen. Zie * onderaan.

2 - Ja, dat staat er ook (toch?*)

3 - De kogel kan zowel van de precisieschutters, als van de mariniers buiten de trein, als van de mariniers binnen de trein zijn gekomen. Door de schroeiplek en de lange afstand die de kogel nog in het lichaam heeft afgelegd, is dat eerste echter niet waarschijnlijk. In tegenstelling tot wat ik eerder zei, was de schroeiplek niet naar beneden gericht, maar juist naar boven. Max lag met zijn hoofd richting de buitenwand van de trein en dat zou het op die manier logischer maken dat de kogel van buiten de trein kwam. Toch kan dat niet zo stellig worden gezegd, aldus het NFI.

4 - Ja, dat staat er.

* Er staat nog meer informatie in de uitspraak. Ik heb niet alle informatie hier geplaatst, dus dat moet je zelf even terugzoeken als je dat wil weten.
pi_176403689
Blijft vreemd, dat gewelddadige criminelen de Nederlandse staat kunnen aanklagen voor het beëindigen van een criminele situatie waarbij vele onschuldige mensenlevens op het spel stonden _O- Elke keer zie ik dit topic weer en vind ik het weer triest. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen en ervoor zorgen dat de gewapende oppositie permanent uitgeschakeld is.
pi_176404460
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 00:04 schreef Physsic het volgende:

[..]

1 - Nee, niet per se. Ook schoten afgevuurd door de mariniers van buiten de trein (en misschien zelfs van binnen de trein) kunnen zo'n baan hebben afgelegd. Het is namelijk zo dat de vloer van de trein zo'n 1 - 1,5 meter hoger ligt dan de grond buiten de trein. Als de kaper dan tijdens het schieten op een bankje lag, dan is zo'n schotbaan ook prima te verklaren door een schot van buiten de trein op korte afstand.
Edit: ik begreep je vraag verkeerd. Ze bedoelen daar volgens mij juist mee dat het onwaarschijnlijk is dat dit schot door de precisieschutters is afgevuurd, maar dan moet je de rest even lezen. Zie * onderaan.

2 - Ja, dat staat er ook (toch?*)

3 - De kogel kan zowel van de precisieschutters, als van de mariniers buiten de trein, als van de mariniers binnen de trein zijn gekomen. Door de schroeiplek en de lange afstand die de kogel nog in het lichaam heeft afgelegd, is dat eerste echter niet waarschijnlijk. In tegenstelling tot wat ik eerder zei, was de schroeiplek niet naar beneden gericht, maar juist naar boven. Max lag met zijn hoofd richting de buitenwand van de trein en dat zou het op die manier logischer maken dat de kogel van buiten de trein kwam. Toch kan dat niet zo stellig worden gezegd, aldus het NFI.

4 - Ja, dat staat er.

* Er staat nog meer informatie in de uitspraak. Ik heb niet alle informatie hier geplaatst, dus dat moet je zelf even terugzoeken als je dat wil weten.
Ah zo, thnx. Ik heb het stukje gevonden. Wel heel veel pagina’s, ik moet echt ff de tijd neme ervoor.
West-Melanesia
pi_176404758
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 00:07 schreef MadJackthePirate het volgende:
Blijft vreemd, dat gewelddadige criminelen de Nederlandse staat kunnen aanklagen voor het beëindigen van een criminele situatie waarbij vele onschuldige mensenlevens op het spel stonden _O- Elke keer zie ik dit topic weer en vind ik het weer triest. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen en ervoor zorgen dat de gewapende oppositie permanent uitgeschakeld is.
Ik vind het ook vreemd, het zijn in dit geval wel de nabestaanden maar ik heb er ook een wrang gevoel bij hoor, dat heb ik vaker in dit topic aangegeven.
Nabestaanden hebben het recht om te weten wat er met hun familie is gebeurd .Maar ik zou me doodschamen als ik zulk soort gewetenloosloos tuig zoals die kapers als familie zou hebben gehad dat ik mijn mond zou houden en nooit zou zeggen dat het familie van me zou zijn.
Die mensen niet, ze klagen gewoon de staat aan met hun publiciteitsgeile advocaat.
pi_176405705
Waar ligt de grens van dit historisch uitzoekwerk mbt schermutselingen uit de geschiedenis. Het jaartal 1977 ligt dichter bij 1944 (Normandië) dan bij 2017. Daar is wellicht ook wel eens een omstreden schot gelost.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176409387
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 04:40 schreef Bottendaal het volgende:
.Maar ik zou me doodschamen als ik zulk soort gewetenloosloos tuig zoals die kapers
Waren ze gewetenloos ? Wat is je bron.?
pi_176410564
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waren ze gewetenloos ? Wat is je bron.?
:') Wat is je bron, haha.
Als je een trein vol onschuldige mensen kaapt, deze mensen gijzelt en ze als ruilmiddel voor je doel wil gebruiken dan ben je redelijk gewetenloos en van ernstig laag niveau ja.
pi_176412990
quote:
10s.gif Op woensdag 10 januari 2018 13:43 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

:') Wat is je bron, haha.
Als je een trein vol onschuldige mensen kaapt, deze mensen gijzelt en ze als ruilmiddel voor je doel wil gebruiken dan ben je redelijk gewetenloos en van ernstig laag niveau ja.
Ik zie de kapers eerder als Molukse jongeren die slachtoffer zijn geworden van de gewetenloze Nederlandse regering.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 15:48:45 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176413001
ja ze konden eigenlijk gewoon niet anders
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 10 januari 2018 @ 15:53:11 #65
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_176413091
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:48 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik zie de kapers eerder als Molukse jongeren die slachtoffer zijn geworden van de gewetenloze Nederlandse regering.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_176413152
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:48 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik zie de kapers eerder als Molukse jongeren die slachtoffer zijn geworden van de gewetenloze Nederlandse regering.
Hahahah.
En aanslag plegende extremisten zijn ook slachtoffer van "de westerse wereld" ?
pi_176413200
Tja het is wel zo. Het Molukse volk heeft vanaf 1950 bijna 20 jaar vreedzaam gestreden, gedemonstreerd, geprotesteerd terwijl ze opgesloten zaten in kampen.
West-Melanesia
pi_176413205
quote:
10s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:56 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Hahahah.
En aanslag plegende extremisten zijn ook slachtoffer van "de westerse wereld" ?
Dat zeg ik niet, ik heb het over de Molukse jongeren en die zal ik ook nooit vergelijken met de bomgordel jongens van nu.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 16:00:46 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176413219
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:59 schreef Oceanier het volgende:
Tja het is wel zo. Het Molukse volk heeft vanaf 1950 bijna 20 jaar vreedzaam gestreden, gedemonstreerd, geprotesteerd terwijl ze opgesloten zaten in kampen.
boeiuh?

zijn wel meer bevolkingsgroepen die het zwaar hebben gehad in het verleden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176413228
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

boeiuh?

zijn wel meer bevolkingsgroepen die het zwaar hebben gehad in het verleden
Elk bevolkinsgroep is anders en elk verhaal is anders.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 16:29:11 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176413715
ongetwijfeld maar iedereen die een trein en een school gijzelt met een of ander politiek doel is gewoon een terrorist

die zijn alleen slachtoffer van hun eigen grootheidswaan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176413913
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:29 schreef sp3c het volgende:
ongetwijfeld maar iedereen die een trein en een school gijzelt met een of ander politiek doel is gewoon een terrorist

die zijn alleen slachtoffer van hun eigen grootheidswaan
Klopt, maar ook slachtoffer van de Nederlandse regering.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 16:42:03 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176414036
nah
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176414054
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:42 schreef sp3c het volgende:
nah
Jah
West-Melanesia
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 16:44:14 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176414093
naja jpuw mening natuurlijk ... moetrn we niet over welles/nietessen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176414124
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:48 schreef sp3c het volgende:
ja ze konden eigenlijk gewoon niet anders
Zo ook de mariniers.
pi_176414174
Klopt
West-Melanesia
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 16:55:04 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176414368
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:45 schreef Physsic het volgende:

[..]

Zo ook de mariniers.
je hebt altijd opties natuurlijk

geld voor zowel de terroristen als de mariniers
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176418487
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waren ze gewetenloos ? Wat is je bron.?
Ik vind het gewetenloos, een ander hier zet ze in een slachtofferrol dat is een behoorlijk verschil van mening
pi_176418802
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

je hebt altijd opties natuurlijk

geld voor zowel de terroristen als de mariniers
Ja, natuurlijk. Serieus beweren dat de terroristen in dit geval "geen andere keus hadden", slaat echt nergens op. Het was een kansloze actie, waar ze nooit iets mee zouden bereiken, anders dan negatieve dingen.
pi_176418898
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:06 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ik vind het gewetenloos,
Waarom ?
Je kent ze niet toen. Je hebt ook niks van hen gelezen wat ze toen dachten.
Zeker ..... ze vonden het gerechtvaardigd mensen gevangen te houden in die trein.
Op dat punt ontbrak dat geweten. Wat niet wil zeggen dat men geen geweten had.
pi_176419048
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:06 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ik vind het gewetenloos, een ander hier zet ze in een slachtofferrol dat is een behoorlijk verschil van mening
Nederland mag blij zijn dat de vaders van die Molukse jongeren, de Molukse mariniers en soldaten niet in actie kwamen. Anders was koningin Juliana wel gegijzeld, geen politiekorps die die vrachtwagen zou kunnen tegenhouden voor de poort van het paleis.
West-Melanesia
pi_176420124
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom ?
Je kent ze niet toen. Je hebt ook niks van hen gelezen wat ze toen dachten.
Zeker ..... ze vonden het gerechtvaardigd mensen gevangen te houden in die trein.
Op dat punt ontbrak dat geweten. Wat niet wil zeggen dat men geen geweten had.
Ze vonden dat ze onrechtvaardig behandeld werden maar daar konden die mensen in die trein weinig aan doen, als je een punt wilt maken in deze pak dan de mensen aan die je onrechtvaardig behandelen.
Als je dan onschuldige burgers gaat aanpakken ben je in mijn ogen gewetenloos.
Gaan huilen dat ze je onrechtvaardig behandelen wordt maar zelf scholen en treinen met onschuldige mensen gijzelen en kapen
pi_176420257
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nederland mag blij zijn dat de vaders van die Molukse jongeren, de Molukse mariniers en soldaten niet in actie kwamen. Anders was koningin Juliana wel gegijzeld, geen politiekorps die die vrachtwagen zou kunnen tegenhouden voor de poort van het paleis.
Boel blabla, maar dan waren er tenminste geen onschuldige burgers de dupe geworden wat nu dus wel gebeurd is door dat losgeslagen tuig
pi_176420407
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:05 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ze vonden dat ze onrechtvaardig behandeld werden maar daar konden die mensen in die trein weinig aan doen, als je een punt wilt maken in deze pak dan de mensen aan die je onrechtvaardig behandelen.
Als je dan onschuldige burgers gaat aanpakken ben je in mijn ogen gewetenloos.
Op dat punt van mensen gevangen houden en bedreigen, had men het geweten uitgeschakeld.
Zo; gaat dat met militairen/militanten..

quote:
Gaan huilen dat ze je onrechtvaardig behandelen wordt maar zelf scholen en treinen met onschuldige mensen gijzelen en kapen
6 van de 8 kapers zijn gedood .... maar dit proces tegen de staat is niet begonnen door de nog 2 levende kapers.....
pi_176420413
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:08 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Boel blabla, maar dan waren er tenminste geen onschuldige burgers de dupe geworden wat nu dus wel gebeurd is door dat losgeslagen tuig
Niet boel blabla, it’s a fact, en dat tweede daar heb je gelijk in. Hooguit zouden er per ongeluk onschuldigen het slachtoffer zijn geworden.
West-Melanesia
pi_176420618
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:05 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ze vonden dat ze onrechtvaardig behandeld werden maar daar konden die mensen in die trein weinig aan doen, als je een punt wilt maken in deze pak dan de mensen aan die je onrechtvaardig behandelen.
Als je dan onschuldige burgers gaat aanpakken ben je in mijn ogen gewetenloos.
Gaan huilen dat ze je onrechtvaardig behandelen wordt maar zelf scholen en treinen met onschuldige mensen gijzelen en kapen
Vanaf 1950 zijn de Molukkers tientallen jaren gepest. 10 van de 10 Molukkers streden jarenlang op vreedzame wijze tegen het pesten. Na tientallen jaren bleef het gepest helaas maar doorgaan. Toen streden nog maar 9 van de 10 vreedzaam tegen dit gepest. Bij 1 van de 10 knapte er na 24 jaar iets in de bovenkamer.

Het is heel makkelijk om die ene persoon de schuld te geven van dit alles. Uiteindelijk is het een combinatie van factoren wat ertoe heeft geleid dat er iets knapte in de bovenkamer van een aantal jongens, als een kettingreactie.

Ze kozen ervoor om onschuldigen te pakken, klopt. Als ze ministers hadden gepakt, had men waarschijnlijk hetzelfde over ze gedacht. De eerste actie was trouwens de bezetting van de Indonesische ambassade. Daarna kwamen de treinen.
West-Melanesia
pi_176421574
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:05 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ze vonden dat ze onrechtvaardig behandeld werden maar daar konden die mensen in die trein weinig aan doen, als je een punt wilt maken in deze pak dan de mensen aan die je onrechtvaardig behandelen.
Als je dan onschuldige burgers gaat aanpakken ben je in mijn ogen gewetenloos.
Gaan huilen dat ze je onrechtvaardig behandelen wordt maar zelf scholen en treinen met onschuldige mensen gijzelen en kapen
Ze hadden die onschuldige mensen (in eerste instantie inclusief schoolkinderen) nog serieus mee willen nemen op het vliegtuig. 8)7 Zonder gijzelaars gingen ze niet akkoord.
pi_176423491
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:57 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ze hadden die onschuldige mensen (in eerste instantie inclusief schoolkinderen) nog serieus mee willen nemen op het vliegtuig. 8)7 Zonder gijzelaars gingen ze niet akkoord.
Met wat akkoord
West-Melanesia
pi_176423609
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 23:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Met wat akkoord
De deal die ze probeerden te sluiten om de kaping te beëindigen.
pi_176425626
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 23:20 schreef Physsic het volgende:

[..]

De deal die ze probeerden te sluiten om de kaping te beëindigen.
Oh, om er zeker van te zijn dat ze niet gearresteerd zouden worden voordat het vliegtuig heeft kunnen vertrekken.
West-Melanesia
pi_176425879
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Op dat punt van mensen gevangen houden en bedreigen, had men het geweten uitgeschakeld.
Zo; gaat dat met militairen/militanten..

[..]

6 van de 8 kapers zijn gedood .... maar dit proces tegen de staat is niet begonnen door de nog 2 levende kapers.....
Dat is het hem juist, zelf klagem om het onrecht wat de staat hun heeft aangedaan om dat feit scholen en treinen aanvallen waar onschuldige burgers en kinderen de dupe van zijn.
Als er dan ingegrepen wordt en er vallen doden dan zijn er nabestaanden die de staat gaan aanklagen omdat ze het niet snappen waarom of hoe ze doodgeschoten zijn.
pi_176427723
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

6 van de 8 kapers zijn gedood .... maar dit proces tegen de staat is niet begonnen door de nog 2 levende kapers.....
Wel door één van hen. Die mag alleen van de advocaat sinds kort niet meer mee doen.
pi_176428403
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Vanaf 1950 zijn de Molukkers tientallen jaren gepest. 10 van de 10 Molukkers streden jarenlang op vreedzame wijze tegen het pesten. Na tientallen jaren bleef het gepest helaas maar doorgaan. Toen streden nog maar 9 van de 10 vreedzaam tegen dit gepest. Bij 1 van de 10 knapte er na 24 jaar iets in de bovenkamer.

Het is heel makkelijk om die ene persoon de schuld te geven van dit alles. Uiteindelijk is het een combinatie van factoren wat ertoe heeft geleid dat er iets knapte in de bovenkamer van een aantal jongens, als een kettingreactie.

Ze kozen ervoor om onschuldigen te pakken, klopt. Als ze ministers hadden gepakt, had men waarschijnlijk hetzelfde over ze gedacht. De eerste actie was trouwens de bezetting van de Indonesische ambassade. Daarna kwamen de treinen.
Het is altijd moeilijk om historisch (on)recht te duiden. Het kan nooit een reden zijn om generaties later dit op onschuldige burgers af te reageren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 11 januari 2018 @ 11:20:43 #95
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176428969
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Vanaf 1950 zijn de Molukkers tientallen jaren gepest. 10 van de 10 Molukkers streden jarenlang op vreedzame wijze tegen het pesten. Na tientallen jaren bleef het gepest helaas maar doorgaan. Toen streden nog maar 9 van de 10 vreedzaam tegen dit gepest. Bij 1 van de 10 knapte er na 24 jaar iets in de bovenkamer.

Het is heel makkelijk om die ene persoon de schuld te geven van dit alles. Uiteindelijk is het een combinatie van factoren wat ertoe heeft geleid dat er iets knapte in de bovenkamer van een aantal jongens, als een kettingreactie.

Ze kozen ervoor om onschuldigen te pakken, klopt. Als ze ministers hadden gepakt, had men waarschijnlijk hetzelfde over ze gedacht. De eerste actie was trouwens de bezetting van de Indonesische ambassade. Daarna kwamen de treinen.
Ik heb op school gezeten met molukse kinderen uit het kamp dat in een dorp vlak bij Weert lag. Ik kan me niks herinneren van pesten. :?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_176433613
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het is altijd moeilijk om historisch (on)recht te duiden. Het kan nooit een reden zijn om generaties later dit op onschuldige burgers af te reageren.
Bedoel je nu te zeggen dat je twijfel aan het onrecht wat Molukkers is aangedaan? Reden of niet, je kan erop wachten tot iemand doordraait. Simpele logica.
West-Melanesia
pi_176433665
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 11:20 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb op school gezeten met molukse kinderen uit het kamp dat in een dorp vlak bij Weert lag. Ik kan me niks herinneren van pesten. :?
Ik ook niet. Volgens mij werden Molukkers niet gepest.
West-Melanesia
pi_176433964
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:04 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wel door één van hen. Die mag alleen van de advocaat sinds kort niet meer mee doen.
Nee volgens mij hebben de nabestaanden de rechtszaak gestart. Junus heeft de zaak alleen aan het rollen gebracht met Beckers en deed tot het van de advocaat niet meer mocht alleen mee als getuige.
West-Melanesia
pi_176434502
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Bedoel je nu te zeggen dat je twijfel aan het onrecht wat Molukkers is aangedaan? Reden of niet, je kan erop wachten tot iemand doordraait. Simpele logica.
NL heeft er ook weinig baat bij compensatie van de moffen of de Spanjolen te eisen. Zeker niet na een aantal generaties.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176435089
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

NL heeft er ook weinig baat bij compensatie van de moffen of de Spanjolen te eisen. Zeker niet na een aantal generaties.
Nederland heeft ook gewoon gevochten tegen de Duitsers en de Spanjaarden, dus ik snap niet wat je precies met compensatie bedoelt? Bovendien duurde de onafhankelijkheidsstrijd tegen de Spanjaarden 80 jaar. De Molukken zijn op de dit moment 67 jaar bezet. Wat je nu eigenlijk zegt is dat Nederland 80 jaar lang, over vier á vijf generaties lang compensaties heeft gevraagd aan Spanje?

Dat zijn verkeerde vergelijkingen. Een beetje raar, een onafhankelijk Nederland gaan vergelijken met een bezet Molukken. Nu lijkt het erop alsof je aan het relativeren bent om maar niet het Moluks onrecht toe te geven.

Je vind dus dat Molukkers nooit onrecht is aangedaan?
West-Melanesia
pi_176436507
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Bedoel je nu te zeggen dat je twijfel aan het onrecht wat Molukkers is aangedaan? Reden of niet, je kan erop wachten tot iemand doordraait. Simpele logica.
Zo simpele logica vind ik dit niet.
pi_176436592
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:00 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Zo simpele logica vind ik dit niet.
Ja dat van jou kan ik begrijpe.
West-Melanesia
pi_176436606
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:32 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee volgens mij hebben de nabestaanden de rechtszaak gestart. Junus heeft de zaak alleen aan het rollen gebracht met Beckers en deed tot het van de advocaat niet meer mocht alleen mee als getuige.
Nee, volgens mij niet. En volgens dit artikel ook niet.
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)kend-voor-deze-koers
pi_176436948
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:06 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, volgens mij niet. En volgens dit artikel ook niet.
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)kend-voor-deze-koers
Je hebt gelijk de zaak is samen met hem gestart.
West-Melanesia
pi_176436996
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 04:58 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Dat is het hem juist, zelf klagem om het onrecht wat de staat hun heeft aangedaan om dat feit scholen en treinen aanvallen waar onschuldige burgers en kinderen de dupe van zijn.
Als er dan ingegrepen wordt en er vallen doden dan zijn er nabestaanden die de staat gaan aanklagen omdat ze het niet snappen waarom of hoe ze doodgeschoten zijn.
Dat is niet de schuld van de nabestaanden maar van de staat, anders hadden ze nooit een rechtszaak aangespannen. Pleeg je een goede daad, beeindig je de treinkaping en vervolgens ff dikke schijt aan de nabestaanden. Maar zo werkt het niet, bij zo’n ernstige zaak als een treinkaping waarbij doden zijn gevallen is het juist van groot belang om duidelijkheid te geven omtrent datgene wat er precies gebeurt is, tenzij er natuurlijk dingen zijn gebeurt die niet in het belang van de staat zijn.
West-Melanesia
pi_176437916
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:36 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat is niet de schuld van de nabestaanden maar van de staat, anders hadden ze nooit een rechtszaak aangespannen. Pleeg je een goede daad, beeindig je de treinkaping en vervolgens ff dikke schijt aan de nabestaanden. Maar zo werkt het niet, bij zo’n ernstige zaak als een treinkaping waarbij doden zijn gevallen is het juist van groot belang om duidelijkheid te geven omtrent datgene wat er precies gebeurt is, tenzij er natuurlijk dingen zijn gebeurt die niet in het belang van de staat zijn.
Oke, stel dat inderdaad zo is, wat is dan het doel van de nabestaanden?
Eerherstel, of puur weten wat er aan de hand is, een schuldbekentenis, geld ?
pi_176442834
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:24 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nederland heeft ook gewoon gevochten tegen de Duitsers en de Spanjaarden, dus ik snap niet wat je precies met compensatie bedoelt? Bovendien duurde de onafhankelijkheidsstrijd tegen de Spanjaarden 80 jaar. De Molukken zijn op de dit moment 67 jaar bezet. Wat je nu eigenlijk zegt is dat Nederland 80 jaar lang, over vier á vijf generaties lang compensaties heeft gevraagd aan Spanje?

Dat zijn verkeerde vergelijkingen. Een beetje raar, een onafhankelijk Nederland gaan vergelijken met een bezet Molukken. Nu lijkt het erop alsof je aan het relativeren bent om maar niet het Moluks onrecht toe te geven.

Je vind dus dat Molukkers nooit onrecht is aangedaan?
Onrecht is een rekbaar begrip.
Dit is trouwens off topic. De treinkapingen staan los van de historische gebeurtenissen met de Molukken.
Maar goed:
Tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië hebben veel Molukkers de zijde gekozen van de Nederlandse kolonisator. Veel Molukkers zaten bij het Knil.
Volgens sommigen heeft NL toen de belofte gedaan voor een onafhankelijke Molukse staat. Als die belofte al waar zou zijn, is hij van generlei waarde als NL die oorlog verliest.
Heel de wereld vond destijds dat NL haar kolonie moest opgeven.
Veel Molukkers vreesden toen wraak van de republiek Indonesië en vluchtten naar NL.
Onrecht? Tsja. Waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176443148
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 22:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Volgens sommigen heeft NL toen de belofte gedaan voor een onafhankelijke Molukse staat. Als die belofte al waar zou zijn, is hij van generlei waarde als NL die oorlog verliest.
Die belofte is nooit gedaan door een minister.
Nederland wilde Indonesië een federatie door de strot duwen.
Met een aantal deelstaten die konden uittreden uit de federatie.
Een van de staten was de deelstaat Oost-indonesië, die de Molukse eilanden bevatte
Dit beleid vertaalde Molukkers zelf in het idee dat de Nederlandse regering hen iets beloofde.
Maar dat was niet zo.
quote:
Veel Molukkers vreesden toen wraak van de republiek Indonesië en vluchtten naar NL.
Nee... die vlucht was er niet. Nederland mocht van een Nederlandse rechter ca 4000 Molukse ex-knillers niet demobiliseren op onveilig Indonesisch grondgebied ( ook de Molukken)
De exknillers waren nog steeds soldaat in Nederlandse dienst ( Koninklijke Landmacht) en gaf hen het dienstbevel met de gezinnen in te schepen voor transport naar Nederland.
  Moderator donderdag 11 januari 2018 @ 23:12:37 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176443612
in dat dienstbevel stond niet heel veel meer dan 'ik weet niet wat jullie doen maar wij gaan weg, als je niet op komt dagen beschouwen wij uw dienst als beeindigd'

krijg je 4000 man met familie in vijandig gebied zonder bondgenoten

tuurlijk vluchten die dan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445235
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 19:27 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Oke, stel dat inderdaad zo is, wat is dan het doel van de nabestaanden?
Eerherstel, of puur weten wat er aan de hand is, een schuldbekentenis, geld ?
Weten wat er gebeurd is.
West-Melanesia
pi_176445302
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 22:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Onrecht is een rekbaar begrip.
Dit is trouwens off topic. De treinkapingen staan los van de historische gebeurtenissen met de Molukken.
Maar goed:
Tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië hebben veel Molukkers de zijde gekozen van de Nederlandse kolonisator. Veel Molukkers zaten bij het Knil.
Volgens sommigen heeft NL toen de belofte gedaan voor een onafhankelijke Molukse staat. Als die belofte al waar zou zijn, is hij van generlei waarde als NL die oorlog verliest.
Heel de wereld vond destijds dat NL haar kolonie moest opgeven.
Veel Molukkers vreesden toen wraak van de republiek Indonesië en vluchtten naar NL.
Onrecht? Tsja. Waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd.
Je verandert van onderwerp. Je vergelijkt de Molukse onafhankelijkdsstrijd met het onafhankelijke Nederland van nu dat om een compensatie van de Spanjaarden en Duitsers zou vragen. Dat is een absurde vergelijking.

Molukkers zijn helemaal niet gevlucht, anders zouden het vluchtelingen zijn en zouden ze nooit een aparte politieke status in dit land hebben.

Dit bedoel ik maar weer. Als je niks weet over de Molukse geschiedenis, vorm je ook een verkeerd beeld ervan.

Onrecht? Nederland is laf, net als in Srebrenica, ook dat weet de hele wereld. Alle fouten daden goed praten, daar is Nederland goed in en enkele burgers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Oceanier op 12-01-2018 01:02:11 ]
West-Melanesia
pi_176445333
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 23:12 schreef sp3c het volgende:
in dat dienstbevel stond niet heel veel meer dan 'ik weet niet wat jullie doen maar wij gaan weg, als je niet op komt dagen beschouwen wij uw dienst als beeindigd'

krijg je 4000 man met familie in vijandig gebied zonder bondgenoten

tuurlijk vluchten die dan
Molukkers zijn nooit gevlucht, ze zijn wel degelijk onder dienstbevel hierheen gestuurd. Zij deden wat de Nedelandse regering hen opdroeg. Gaan we nu ook de loyaliteit van de 1e generatie, Molukse soldaten en mariniers onder werktijd ondermijnen en beschouwen als vluchtgedrag?
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:20:53 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445390
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Gaan we nu ook de loyaliteit van de 1e generatie, Molukse soldaten en mariniers onder werktijd ondermijnen?
nee en ik wil niet dat je me dit soort bullshit in de mond legt want dan is dit gesprekje wel weer klaar vervelend ventje :r
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:21:16 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445396
ik reageer sowieso niet meer op je :r
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445428
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee en ik wil niet dat je me dit soort bullshit in de mond legt want dan is dit gesprekje wel weer klaar vervelend ventje :r
Wat praat je onzin man met je vluchten, en nu opeens geirriteerd doen grapjas
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:24:53 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445436
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:24 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wat praat je onzin man met je vluchten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:21 schreef sp3c het volgende:
ik reageer sowieso niet meer op je :r
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445443
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:24 schreef sp3c het volgende:

[..]


[..]

Kinderachtig ventje ben je, hoeft ook niet boeie lol.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:25:48 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445453
nee w/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445464
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:25 schreef sp3c het volgende:
nee w/
Kan je niet tege he, een Molukker die alles beter weet dan jou :)
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:27:10 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445471
valt niet mee te praten, doe ik niet aan mee w/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445482
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:27 schreef sp3c het volgende:
valt niet mee te praten, doe ik niet aan mee w/
Praten lol. Molukkers zijn niet gevlucht, raakt blijkbaar je gevoelige snaar ofzo :)
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:28:54 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445492
nee dat ik de loyaliteit van de heren in twijfel zou trekken is de gevoelige snaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445508
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:28 schreef sp3c het volgende:
nee dat ik de loyaliteit van de heren in twijfel zou trekken is de gevoelige snaar
Je noemt het luisteren van de heren naar hun bevel vluchten. Wat zeg ik dan precies verkeerd?
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:30:57 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445520
dat ik de loyaliteit van de heren in twijfel zou trekken zeg je verkeerd, hoe is dit niet duidelijk voor je?

dat staat er niet, dat moet je ook niet suggereren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445533
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:30 schreef sp3c het volgende:
dat ik de loyaliteit van de heren in twijfel zou trekken zeg je verkeerd, hoe is dit niet duidelijk voor je?

dat staat er niet, dat moet je ook niet suggereren
Heb dan wat meer respect en noem hun loyaliteit geen vluchten want ze zijn nooit gevlucht, ze gaven gehoor aan de orders van de Nederlandse regering
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:33:16 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445545
orders om te vluchten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:34:48 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445565
blijven mocht ook maar dat deden er logischerwijs niet zoveel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445575
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:33 schreef sp3c het volgende:
orders om te vluchten
Orders om te vluchten ook niet. Dienstbevel naar Nederland.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:36:11 #129
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445590
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:35 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Orders om te vluchten ook niet. Dienstbevel naar Nederland.
het was gewoon een vlucht

wegwezen want het is niet meer leuk en het kost teveel centjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445592
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:34 schreef sp3c het volgende:
blijven mocht ook maar dat deden er logischerwijs niet zoveel
Waar blijven?
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:36:48 #131
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445595
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:36 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Waar blijven?
daar blijven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445607
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 19:27 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Oke, stel dat inderdaad zo is, wat is dan het doel van de nabestaanden?
Eerherstel, of puur weten wat er aan de hand is, een schuldbekentenis, geld ?
Geld. *O*
Dat was althans zo, misschien is dat inmiddels anders. Zij waren namelijk zo'n beetje de enige familieleden met potentie, dus door hun dood zijn de ouders en andere familieleden "veel geld" misgelopen.
pi_176445625
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

het was gewoon een vlucht

wegwezen want het is niet meer leuk en het kost teveel centjes
Je twijfelt wel degelijkaan de loyaliteit van deze heren lol
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:39:46 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445629
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:39 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je twijfelt wel degelijkaan de loyaliteit van deze heren lol
nope lol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445639
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

daar blijven
Ja waar is daar dan. Weet je niet he?
West-Melanesia
pi_176445646
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

nope lol
Molukkers zijn vluchtelingen. Bron?
West-Melanesia
pi_176445649
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Geld. *O*
Dat was althans zo, misschien is dat inmiddels anders. Zij waren namelijk zo'n beetje de enige familieleden met potentie, dus door hun dood zijn de ouders en andere familieleden "veel geld" misgelopen.
Geen geld, duidelijkheid.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:42:44 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445662
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja waar is daar dan. Weet je niet he?
die trein bij de punt nou goed :')

Java natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:42:56 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445663
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:41 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Molukkers zijn vluchtelingen. Bron?
feitelijk wel natuurlijk

quote:
An externally displaced person is one who has left his/her home temporarily, crossed an international border, and who expects to return eventually. Depending upon their ability to return, and whether they are subject to persecution in their home country, externally displaced persons may be entitled to recognition as refugees under the United Nations High Commissioner for Refugees' (UNHCR) mandate.
https://definitions.uslegal.com/e/externally-displaced-persons/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445672
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

die trein bij de punt nou goed :')

Java natuurlijk
Precies. En waar wilden ze heen?
West-Melanesia
pi_176445673
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:41 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Geen geld, duidelijkheid.
Geld en duidelijkheid. Dat over het geld waren letterlijk hun eigen woorden. Misgelopen inkomsten. ;(
pi_176445676
quote:
Nope.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:44:36 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445678
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:43 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Precies. En waar wilden ze heen?
Ambon ofzo weet ik veel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:44:48 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445681
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nope.
feitelijk wel lol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445685
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

Geld en duidelijkheid. Dat over het geld waren letterlijk hun eigen woorden. Misgelopen inkomsten. ;(
Geld om de kosten van de zaak te betalen, meer niet.
West-Melanesia
pi_176445691
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

feitelijk wel lol
Nee
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:46:15 #147
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445694
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:45 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee
jawel lol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445702
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

jawel lol
Nee lol.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:48:49 #149
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445717
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:47 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee lol.
maakt verder niet uit hoor, hoef je je niet slecht of disloyaal van te voelen lol

maar het is wel zo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:49:44 #150
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445726
maar goed we dwalen wat af van de treinkaping die er niet zoveel mee te maken heeft verder
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445731
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

maakt verder niet uit hoor, hoef je je niet slecht of disloyaal van te voelen lol

maar het is wel zo
Nee je leest het niet goed, los van het feit dat je enigszins gedeeltelijk dus niet helemaal op de hoogte bent.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:50:35 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445737
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:50 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee je leest het niet goed, los van het feit dat je enigszins gedeeltelijk dus niet helemaal op de hoogte bent.
ik ben 100 procent op de hoogte
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:50:55 #153
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445740
en niet gehinderd door een gekleurd brilletje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445752
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ben 100 procent op de hoogte
Dan moet je toch beter lezen. Want die tekst die je hebt gekopieerd, komt niet overeen met hoe de Molukse gemeenschap in Nederland terecht is gekomen.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 00:53:47 #155
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176445770
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:51 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dan moet je toch beter lezen. Want die tekst die je hebt gekopieerd, komt niet overeen met hoe de Molukse gemeenschap in Nederland terecht is gekomen.
dus de Mollukkers hadden niet de intentie om terug te keren als die mogelijkheid zich voordeed?

goed verhaal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176445784
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:45 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Geld om de kosten van de zaak te betalen, meer niet.
Wel meer. :Y
pi_176445805
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wel meer. :Y
Voor zover ik heb gelezen en gehoord niet.
West-Melanesia
pi_176445813
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:56 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Voor zover ik heb gelezen en gehoord niet.
Nee, maar jij hebt wel meer niet gelezen en gehoord, zo is mij opgevallen.
pi_176445818
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

dus de Mollukkers hadden niet de intentie om terug te keren als die mogelijkheid zich voordeed?

goed verhaal
Ze vertrokken ten eerste vanuit Jakarta, dat is niet eens hun homeland. Moet ik nog ten tweede en terde opgeven lol.
West-Melanesia
pi_176445840
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:56 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, maar jij hebt wel meer niet gelezen en gehoord, zo is mij opgevallen.
Tjsja, ik weet ook niet alles. Ik geef het tenminste toe als ik iets of ergens niet van op de hoogte was. Kan je van veel mensne hier niet zegge die de Nederlandse regering in alle eeuwen met hun leven verdedigen lol.
West-Melanesia
pi_176445947
Vluchtelingen lol, geen onrecht. Waar wonen jullie eigenlijk in Belgie ofzo lol
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 04:34:27 #162
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176446458
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:57 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ze vertrokken ten eerste vanuit Jakarta, dat is niet eens hun homeland. Moet ik nog ten tweede en terde opgeven lol.
haddenen ze de intentie om terug te keren ja of nee?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176446489
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 04:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

haddenen ze de intentie om terug te keren ja of nee?
Wanneer? Toen ze aan het werk waren? Als ik op vakantie in Spanje ben, ben ik dan ook vluchteling lol
West-Melanesia
pi_176446493
Ik denk als ik zo deed als zij, als Nederlandse.
Ik me, nadat ze me neerschoten, niet meer hoef af te vragen waarom men dat deed.
Veraf of dichtbij, nee als ik me gedraag als een crimineel, zal men je ook zo behandelen immers.
Heb je dan nog rechten, of ben je vogelvrij.
pi_176446504
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 05:28 schreef Fidji het volgende:
Ik denk als ik zo deed als zij, als Nederlandse.
Ik me, nadat ze me neerschoten, niet meer hoef af te vragen waarom men dat deed.
Veraf of dichtbij, nee als ik me gedraag als een crimineel, zal men je ook zo behandelen immers.
Heb je dan nog rechten, of ben je vogelvrij.
Gelukkig zijn er regels en wetten. Een executie, ook van terroristen is verboden.
West-Melanesia
pi_176446511
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je verandert van onderwerp. Je vergelijkt de Molukse onafhankelijkdsstrijd met het onafhankelijke Nederland van nu dat om een compensatie van de Spanjaarden en Duitsers zou vragen. Dat is een absurde vergelijking.

Molukkers zijn helemaal niet gevlucht, anders zouden het vluchtelingen zijn en zouden ze nooit een aparte politieke status in dit land hebben.

Dit bedoel ik maar weer. Als je niks weet over de Molukse geschiedenis, vorm je ook een verkeerd beeld ervan.

Onrecht? Nederland is laf, net als in Srebrenica, ook dat weet de hele wereld. Alle fouten daden goed praten, daar is Nederland goed in en enkele burgers.
OK, mijn vraag:
Wat heeft NL gedaan wat onrechtvaardig was.
En wat had NL moeten doen zodat het niet onrechtvaardig was. De overname door Sukarno door Indonesië was een feit. En heel de wereld stond daar achter.
Jouw idee dat Srebrenica een onrecht van NL makelij is slaat ook nergens op. NL had een mandaatje van de VN wat totaal niet voorzag in een aanval van de Serviërs, maar dat terzijde. Bovendien zijn er, met de huidige waan van de dag, genoeg mensen die de afslachting van de Moslims wel een goede zaak vinden. En die vinden de Serviërs met hun Mladic en Karadzic juist weer "the good guys".
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_176446596
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 05:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

OK, mijn vraag:
Wat heeft NL gedaan wat onrechtvaardig was.
En wat had NL moeten doen zodat het niet onrechtvaardig was. De overname door Sukarno door Indonesië was een feit. En heel de wereld stond daar achter.
Jouw idee dat Srebrenica een onrecht van NL makelij is slaat ook nergens op. NL had een mandaatje van de VN wat totaal niet voorzag in een aanval van de Serviërs, maar dat terzijde. Bovendien zijn er, met de huidige waan van de dag, genoeg mensen die de afslachting van de Moslims wel een goede zaak vinden. En die vinden de Serviërs met hun Mladic en Karadzic juist weer "the good guys".
Je stelt de verkeerde vraag. Nederland is nog steeds onrechtvaardig bezig. In Srebrenica waren ze bang, net zoals ze de Molukkers in de steek hebben gelaten omdat ze laf zijn. En nog erger, terwijl de Molukkers de Molukken wilden verdedigen brachten ze hen naar Holland met een laf dienstbevel. Als Molukkers in Srebrenica waren geweest, zouden ze hun leven geven. Op Ambon zouden ze hun leven geven. Molukkers gaan voor Nederland dood, ongeacht het doel wel of niet haalbaar is. Nederland niet voor Molukkers. Daarom zijn ze laf. Bovendien hebben ze altijd wel een excuus om hun laffe gedrag goed te praten. Zodra het op de fouten van Nederland aankomt, kan alles van genocide tot terrorisme en de hele wereld gerelativeerd worden. Afslachtingen, Mladic, Molukkers. Nederland kan nooit wat fout doen. Ze noemen Nederland, het volk niets voor niets makke lammetjes. De regering die toch nooit wat fout kan doen krijgt alles voor mekaar in dit land lol. Geen hond die erom mekkert.


*edit* dat laatste klopt niet helemaal. Er zijn genoeg mensen die wel willen maar slapen. Misschien dat smartphone verslaving ook een rol speelt lol
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 08:51:45 #168
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176447449
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 05:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wanneer? Toen ze aan het werk waren? Als ik op vakantie in Spanje ben, ben ik dan ook vluchteling lol
ja of nee?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:36:14 #169
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176447944
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 06:24 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je stelt de verkeerde vraag. Nederland is nog steeds onrechtvaardig bezig. In Srebrenica waren ze bang, net zoals ze de Molukkers in de steek hebben gelaten omdat ze laf zijn. En nog erger, terwijl de Molukkers de Molukken wilden verdedigen brachten ze hen naar Holland met een laf dienstbevel. Als Molukkers in Srebrenica waren geweest, zouden ze hun leven geven. Op Ambon zouden ze hun leven geven. Molukkers gaan voor Nederland dood, ongeacht het doel wel of niet haalbaar is. Nederland niet voor Molukkers. Daarom zijn ze laf. Bovendien hebben ze altijd wel een excuus om hun laffe gedrag goed te praten. Zodra het op de fouten van Nederland aankomt, kan alles van genocide tot terrorisme en de hele wereld gerelativeerd worden. Afslachtingen, Mladic, Molukkers. Nederland kan nooit wat fout doen. Ze noemen Nederland, het volk niets voor niets makke lammetjes. De regering die toch nooit wat fout kan doen krijgt alles voor mekaar in dit land lol. Geen hond die erom mekkert.

*edit* dat laatste klopt niet helemaal. Er zijn genoeg mensen die wel willen maar slapen. Misschien dat smartphone verslaving ook een rol speelt lol
Ze waren niet verplicht om bij de KNIL te gaan. Ze hebben zelf beslissingen genomen die hun naar Nederland hebben gebracht.

quote:
Na de overheersing van Japan over Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog, wilde Nederland de heerschappij over Nederlands-Indië herstellen. De inheemse Indonesiërs kwamen daar echter tegen in opstand en onder leiding van Soekarno brak tussen 1945 en 1949 een opstand uit. De Nederlandse regering gaf het KNIL opdracht daar tegen te strijden. Molukse militairen waren een soort elitekorps van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) en het meest gevreesd. De Indonesische overheid beschouwde hen als handlangers van de voormalige Nederlandse kolonisator, maar desondanks gold ook voor hen het aanbod op te gaan in het Indonesisch leger. Sommigen deden dat, anderen waren bang voor 'afrekeningen' vroeg of laat. Nederland streefde naar een federaal Indonesië waarin de Molukken een vorm van zelfbeschikking zouden krijgen. Maar nadat de regering van Nederland internationaal, met name van de Verenigde Staten geen steun kreeg bij haar pogingen de kolonie te behouden, was de rol van Nederland uitgespeeld. Hoewel bij de soevereiniteitsoverdracht bedongen werd dat er een federale structuur zou komen, verklaarde Indonesië al snel de invoering van een eenheidsstaat. Toen daarop op 25 april 1950 de 'Republik Maluku Selatan' (RMS) werd uitgeroepen, deed Nederland dit af als een opstand van rebellen. Ineens zaten de Molukse militairen, als voormalige strijders in het Nederlandse leger tegen de Indonesische Republiek op Java, in een benarde positie. Uiteraard waren zij bij de plaatselijke bevolking niet erg geliefd. Als 'tijdelijke' oplossing werden de 4000 Molukse KNIL'ers met hun gezinnen (in totaal ongeveer 12500 personen) met troepenschepen naar Nederland gehaald, waar zij te horen kregen dat ze waren ontslagen uit militaire dienst.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 11:11:54 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176449443
het is sowieso een rare post

de nacht voor de val van Srebrenica hebben de Bosniers een colonne verzameld van 10.000 man (deels bewapend) buiten zicht van Dutchbat waarmee ze hebben getracht uit te breken richting Tuzla

die colonne is in een aantal hinderlagen gelopen en de overlevenden zijn tegen de muur gezet en afgeschoten terwijl de afspraak was dat ze op de flanken samen met Dutchbat het oord zouden verdedigen
volgende dag komen de Serven, die merken na een kort vuurgevecht dat de domme Hollanders hun flanken niet afgedekt hadden en rijden eromheen ... op dat moment valt de enclave

daarnaast zijn alle enclaves gevallen behalve Sarajevo en daar zijn tijdens het beleg meer doden te betreuren geweest dan in alle andere enclaves gecombineerd

als de Molukkers dat hadden weten te voorkomen door heel hard met hun gigantische junglepikken te zwaaien dan neem ik mijn petje daar voor af maar het lijkt me onwaarschijnlijk

daarnaast zijn Nederlanders volgens mij het meest zelfkritische volkje ter wereld, geen enkele Nederlander is het ermee eens dat de regering nooit wat fout kan doen ... zelfs binnen de regering zijn de meningen in de regel verdeeld _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 11:23:25 #171
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176449662
eigenaardige stelling ... de Fransen, de Britten, de Canadezen, de Oekrainers, de Polen, etc. allemaal makke schapen

gewoon een horde Molukkers op af sturen en dan was het allemaal wel goed gekomen en zo niet dan is het de schuld van Nederland want; dienstbevel

dit is een aardige miniserie, als je wil weten hoe de situatie daar een beetje in elkaar stak

de Britten hebben vlak voor de val van de enclave hun boeltje gepakt en zijn vertrokken, Molukkers hadden het ongetwijfeld wel ff geregeld
https://www.volkskrant.nl(...)-in-gorazde~a401219/

[ Bericht 62% gewijzigd door sp3c op 12-01-2018 11:29:47 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176454107
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:36 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ze waren niet verplicht om bij de KNIL te gaan. Ze hebben zelf beslissingen genomen die hun naar Nederland hebben gebracht.

[..]

Dus als ik morgen ontslagen wordt door me baas heb ik mezelf ontslagen. Jij maakt het helemaal mooier dan het is hahaha. Hey een beetje te veel Nederland-goedpraters hier moet lachen man.
West-Melanesia
pi_176454210
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:11 schreef sp3c het volgende:
het is sowieso een rare post

de nacht voor de val van Srebrenica hebben de Bosniers een colonne verzameld van 10.000 man (deels bewapend) buiten zicht van Dutchbat waarmee ze hebben getracht uit te breken richting Tuzla

die colonne is in een aantal hinderlagen gelopen en de overlevenden zijn tegen de muur gezet en afgeschoten terwijl de afspraak was dat ze op de flanken samen met Dutchbat het oord zouden verdedigen
volgende dag komen de Serven, die merken na een kort vuurgevecht dat de domme Hollanders hun flanken niet afgedekt hadden en rijden eromheen ... op dat moment valt de enclave

daarnaast zijn alle enclaves gevallen behalve Sarajevo en daar zijn tijdens het beleg meer doden te betreuren geweest dan in alle andere enclaves gecombineerd

als de Molukkers dat hadden weten te voorkomen door heel hard met hun gigantische junglepikken te zwaaien dan neem ik mijn petje daar voor af maar het lijkt me onwaarschijnlijk

daarnaast zijn Nederlanders volgens mij het meest zelfkritische volkje ter wereld, geen enkele Nederlander is het ermee eens dat de regering nooit wat fout kan doen ... zelfs binnen de regering zijn de meningen in de regel verdeeld _O-
Ik zie nog steeds geen redenen waarom Nederland niet laf zou zijn.

Meest zelfkritische volkje ter wereld lol. Beetje omgekeerde wereld bij jou. Dan ben ik president van Amerika
West-Melanesia
pi_176454254
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:23 schreef sp3c het volgende:
eigenaardige stelling ... de Fransen, de Britten, de Canadezen, de Oekrainers, de Polen, etc. allemaal makke schapen

gewoon een horde Molukkers op af sturen en dan was het allemaal wel goed gekomen en zo niet dan is het de schuld van Nederland want; dienstbevel

dit is een aardige miniserie, als je wil weten hoe de situatie daar een beetje in elkaar stak

de Britten hebben vlak voor de val van de enclave hun boeltje gepakt en zijn vertrokken, Molukkers hadden het ongetwijfeld wel ff geregeld
https://www.volkskrant.nl(...)-in-gorazde~a401219/
Weer lees je verkeerd. Ik zie niet waar ik heb geschreven dat als er Molukkers in Srebrenica zouden zijn dat het “goed” zou komen.

Maar ken je nagaan. Als de Britten waren gebleven, hadden ze denk ik ook hun leven gegeven. Britten en Gurkha’s, een wereld van verschil met Nederland en Molukkers. Het is echt alleen Nederland.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 15:30:18 #175
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176454256
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik zie nog steeds geen redenen waarom Nederland niet laf zou zijn.
maakt mij toch niets uit?

voorbeeld wat je noemt is iig een hele slechte

quote:
Meest zelfkritische volkje ter wereld lol. Beetje omgekeerde wereld bij jou. Dan ben ik president van Amerika
hoe kom je daar nu weer bij :')

enige wat jij van mij weet is dat ik het ok vind om met mariniers een treinkaping te beeindigen _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176454342
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

maakt mij toch niets uit?

voorbeeld wat je noemt is iig een hele slechte

[..]

hoe kom je daar nu weer bij :')

enige wat jij van mij weet is dat ik het ok vind om met mariniers een treinkaping te beeindigen _O-
Maar ken je nagaan. Als de Britten waren gebleven, hadden ze denk ik ook hun leven gegeven. Britten en Gurkha’s, een wereld van verschil met Nederland en Molukkers. Het is echt alleen Nederland.
West-Melanesia
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:33:54 #177
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176454356
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:24 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dus als ik morgen ontslagen wordt door me baas heb ik mezelf ontslagen. Jij maakt het helemaal mooier dan het is hahaha. Hey een beetje te veel Nederland-goedpraters hier moet lachen man.
Wat klets je nu weer een onzin. Ze hebben zelf dienst in de KNIL genomen en waren daardoor in de problemen gekomen in Indonesië. Ze kregen het aanbod van de regering van dat land om in hun dienst over te stappen maar dat wilden/durfden ze niet. Molukkers die niet bij de KNIL zaten zijn hier niet naartoe gehaald. Die bleven gewoon dáár. Dat men in Nederland niks kon beginnen met KNIL militairen en ze daarom dus ontslag lijkt me voor de hand liggen. :')
Als je het graag over laf hebt : onschuldige burgers gijzelen en dreigen- of daadwerkelijk te -
doden, dát is pas écht laf. Zeker als men dan naderhand gaat janken als dergelijke laffe criminelen tijdens het plegen van hun wandaden zijn overhoop geschoten. :W
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 15:34:02 #178
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176454362
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:33 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar ken je nagaan. Als de Britten waren gebleven, hadden ze denk ik ook hun leven gegeven. Britten en Gurkha’s, een wereld van verschil met Nederland en Molukkers. Het is echt alleen Nederland.
natuurlijk niet _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176454483
Oceanier lees je eens beter in over Srebrenica.
pi_176454583
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:33 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Wat klets je nu weer een onzin. Ze hebben zelf dienst in de KNIL genomen en waren daardoor in de problemen gekomen in Indonesië. Ze kregen het aanbod van de regering van dat land om in hun dienst over te stappen maar dat wilden/durfden ze niet. Molukkers die niet bij de KNIL zaten zijn hier niet naartoe gehaald. Die bleven gewoon dáár. Dat men in Nederland niks kon beginnen met KNIL militairen en ze daarom dus ontslag lijkt me voor de hand liggen. :')
Als je het graag over laf hebt : onschuldige burgers gijzelen en dreigen- of daadwerkelijk te -
doden, dát is pas écht laf. Zeker als men dan naderhand gaat janken als dergelijke laffe criminelen tijdens het plegen van hun wandaden zijn overhoop geschoten. :W
Zelf dienst genomen lol, laat ik hier maar nog niet over beginnen. Overstappen naar het leger van de vijand? Je slaat precies de spijker op de kop. Wederom bewijs je hoe laf Nederland is, dat men deze schandalige keuze aanbied.

Nee sorry de treinkapers hadden nog meer lef dan de Nederlandse regering. De Nederlandse staat, die is laf, zie bovenstaande keuze waar je zelf mee kwam.
West-Melanesia
pi_176454593
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:39 schreef TargaFlorio het volgende:
Oceanier lees je eens beter in over Srebrenica.
Zal ik misschien morgen doen met een biertje erbij, als men zich beter inleest over de Molukse geschiedenis
West-Melanesia
pi_176454641
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

natuurlijk niet _O-
Hahaha de waarheid is hard. Kende je trouwens die Britse krantenkoppen over de treinkaping. “Son’s of former Dutch Colonial Soldiers, compared to our Ghurka’s strike back against Dutch government betrayal.

Heel wat anders dan hier, want oeh hier hebben we de meeste zelfkritiek hahaha
West-Melanesia
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:55:43 #183
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176454832
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Zelf dienst genomen lol, laat ik hier maar nog niet over beginnen. Overstappen naar het leger van de vijand? Je slaat precies de spijker op de kop. Wederom bewijs je hoe laf Nederland is, dat men deze schandalige keuze aanbied.

Nee sorry de treinkapers hadden nog meer lef dan de Nederlandse regering. De Nederlandse staat, die is laf, zie bovenstaande keuze waar je zelf mee kwam.
Want de ( ongewapende ) Nederlandse burgers zijn de Nederlandse staat en dus ben je errug dapper als je die argeloze burgers vermoord ???? Dan neem je lekker wraak op de Nederlandse staat. Dat zal ze leren ! Als die KNIL soldaten zich ook zo laf en gewelddadig hebben gedragen tegen de Indonesische bevolking snap ik wel dat ze de vlucht naar Nederland hebben genomen.

Jij blijft maar gewoon steeds het zelfde riedeltje afdraaien en negeert compleet alles wat je niet kunt weerleggen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_176454887
Het is allemaal een stuk genuanceerder.

Natuurlijk verdient Nederland geen schoonheidsprijs maar dat maakt terrorisme 25 jaar later door de 2e generatie niet acceptabel. Wie aan zwaar terrorisme doet loopt het risico doodgeschoten te worden. Om een cliché te gebruiken: dat is het risico van het vak.
pi_176454906
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:55 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Want de ( ongewapende ) Nederlandse burgers zijn de Nederlandse staat en dus ben je errug dapper als je die argeloze burgers vermoord ???? Dan neem je lekker wraak op de Nederlandse staat. Dat zal ze leren ! Als die KNIL soldaten zich ook zo laf en gewelddadig hebben gedragen tegen de Indonesische bevolking snap ik wel dat ze de vlucht naar Nederland hebben genomen.

Jij blijft maar gewoon steeds het zelfde riedeltje afdraaien en negeert compleet alles wat je niet kunt weerleggen.
Noemen ze dat niet integratie? Onschuldigen doodschieten hebben ze van de Nederlandse staat geleerd. Je hebt een andere definitie van laf dan ik. De Europese versie ofzo.
West-Melanesia
pi_176454926
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:47 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hahaha de waarheid is hard. Kende je trouwens die Britse krantenkoppen over de treinkaping. “Son’s of former Dutch Colonial Soldiers, compared to our Ghurka’s strike back against Dutch government betrayal.

Heel wat anders dan hier, want oeh hier hebben we de meeste zelfkritiek hahaha
De Britten gaan inderdaad thee drinken met terroristen i.p.v. uitschakelen.

:')
pi_176454967
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Noemen ze dat niet integratie? Onschuldigen doodschieten hebben ze van de Nederlandse staat geleerd. Je hebt een andere definitie van laf dan ik. De Europese versie ofzo.
Onschuldigen? Je doelt toch niet op die terroristen in de trein mag ik hopen.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:03:15 #188
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176454982
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:47 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hahaha de waarheid is hard. Kende je trouwens die Britse krantenkoppen over de treinkaping. “Son’s of former Dutch Colonial Soldiers, compared to our Ghurka’s strike back against Dutch government betrayal.

Heel wat anders dan hier, want oeh hier hebben we de meeste zelfkritiek hahaha
ben he 13 ofzo :?

nee de Britten zouden hun leven er niet voor geven omdat dat een veelvoud aan burgerslachtoffers op zou leveren naast het feit dat Deliberate Force dan uitgesteld had moeten worden

een Molukse commandant was op exact dezelfde conclusie uitgekomen

onzinnige suggestie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455029
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:58 schreef TargaFlorio het volgende:
Het is allemaal een stuk genuanceerder.

Natuurlijk verdient Nederland geen schoonheidsprijs maar dat maakt terrorisme 25 jaar later door de 2e generatie niet acceptabel. Wie aan zwaar terrorisme doet loopt het risico doodgeschoten te worden. Om een cliché te gebruiken: dat is het risico van het vak.
Ik ben nu met mensen in discussie over die schoonheidsprijs.
West-Melanesia
pi_176455042
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:00 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

De Britten gaan inderdaad thee drinken met terroristen i.p.v. uitschakelen.

:')
Ze zouden hun mannetje staan in Srebrenica
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:06:50 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455058
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:58 schreef TargaFlorio het volgende:
Het is allemaal een stuk genuanceerder.

Natuurlijk verdient Nederland geen schoonheidsprijs maar dat maakt terrorisme 25 jaar later door de 2e generatie niet acceptabel. Wie aan zwaar terrorisme doet loopt het risico doodgeschoten te worden. Om een cliché te gebruiken: dat is het risico van het vak.
was gewoon een succesvolle anti terreuractie

als ze daar oscars voor uit zouden delen zouden de mariniers zeker genomineerd worden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455079
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

ben he 13 ofzo :?

nee de Britten zouden hun leven er niet voor geven omdat dat een veelvoud aan burgerslachtoffers op zou leveren naast het feit dat Deliberate Force dan uitgesteld had moeten worden

een Molukse commandant was op exact dezelfde conclusie uitgekomen

onzinnige suggestie
Alle burgers waren afgeslacht. Welke veelvoud. De Molukse commandant zou schieten, en alle Molukkers die aanwezig zouden zijn ook net als de Britten.
West-Melanesia
pi_176455099
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

was gewoon een succesvolle anti terreuractie

als ze daar oscars voor uit zouden delen zouden de mariniers zeker genomineerd worden
Schoonheidsprijs sloeg op Nederlandse daden voor de treinkaping. Lees weer niet goed?
West-Melanesia
pi_176455119
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:02 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Onschuldigen? Je doelt toch niet op die terroristen in de trein mag ik hopen.
Burgers doodschieten.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:11:17 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455162
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:07 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Alle burgers waren afgeslacht.
nee

quote:
Welke veelvoud. De Molukse commandant zou schieten, en alle Molukkers die aanwezig zouden zijn ook net als de Britten.
nee, zou gewoon zijn orders opvolgen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455201
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee

[..]

nee, zou gewoon zijn orders opvolgen
Ohja als er een Nederlandse generaal boven hem staat wel, sorry je hebt gelijk haha
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:13:48 #197
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455235
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:12 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ohja als er een Nederlandse generaal boven hem staat wel, sorry je hebt gelijk haha
met een Molukse generaal volgen ze ook gewoon hun orders op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455279
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:07 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Alle burgers waren afgeslacht. Welke veelvoud. De Molukse commandant zou schieten, en alle Molukkers die aanwezig zouden zijn ook net als de Britten.
Als de Molukkers blijkbaar zo'n superieure strijders zijn waarom zijn de Molukken dan nog niet bevrijd?
pi_176455303
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:09 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Burgers doodschieten.
Terroristen zijn geen burgers.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:16:43 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455313
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:15 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Als de Molukkers blijkbaar zo'n superieure strijders zijn waarom zijn de Molukken dan nog niet bevrijd?
door het dienstbevel natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455348
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

door het dienstbevel natuurlijk
Meer dan 65 jaar later....trouw als een hond die Molukken.
pi_176455353
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:15 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Als de Molukkers blijkbaar zo'n superieure strijders zijn waarom zijn de Molukken dan nog niet bevrijd?
3x rade, die laffe staat is inmiddels al meerdere male tersprake gekomen.
West-Melanesia
pi_176455364
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:16 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Terroristen zijn geen burgers.
Moet je beter lezen
West-Melanesia
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:18:46 #204
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176455374
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Noemen ze dat niet integratie? Onschuldigen doodschieten hebben ze van de Nederlandse staat geleerd. Je hebt een andere definitie van laf dan ik. De Europese versie ofzo.
Ik krijg sterk de indruk dat je grote moeite hebt met de betekenis van de Nederlandse taal die hier gebruikt wordt. Verdere discussie lijkt me dus zinloos.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_176455376
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

met een Molukse generaal volgen ze ook gewoon hun orders op
Die zou zeggen schieten.
West-Melanesia
pi_176455395
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik krijg sterk de indruk dat je grote moeite hebt met de betekenis van de Nederlandse taal die hier gebruikt wordt. Verdere discussie lijkt me dus zinloos.
Ja je geeft laf een andere betekenis. Zoals ik al zei, misschien een Europese versie
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:19:31 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455396
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Die zou zeggen schieten.
nee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455403
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

3x rade, die laffe staat is inmiddels al meerdere male tersprake gekomen.
Je trekt je toch niets aan van die laffe Hollanders? Gewoon op eigen houtje het moederland bevrijden.
pi_176455428
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:18 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Meer dan 65 jaar later....trouw als een hond die Molukken.
Mooi he, echte mannen.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:21:13 #210
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455442
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:18 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Meer dan 65 jaar later....trouw als een hond die Molukken.
ja nou, zelfs vrouw en kinderen zijn mee dienstbevolen!

daar moet je bij je Nederlandse vriendin niet mee aankomen hoor _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455471
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:19 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Je trekt je toch niets aan van die laffe Hollanders? Gewoon op eigen houtje het moederland bevrijden.
Nee maar ze zaten in de kroeg
West-Melanesia
pi_176455491
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja nou, zelfs vrouw en kinderen zijn mee dienstbevolen!

daar moet je bij je Nederlandse vriendin niet mee aankomen hoor _O-
Srebrenica had geen compound voor de partners en kinderen? -O-
pi_176455503
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja nou, zelfs vrouw en kinderen zijn mee dienstbevolen!

daar moet je bij je Nederlandse vriendin niet mee aankomen hoor _O-
Nee die gaat eerder vreemd inderdaad :)
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:25:28 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455570
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:22 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Srebrenica had geen compound voor de partners en kinderen? -O-
Nee de BSA stond niet toe dat er zware wapens de enclave binnenkwamen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455641
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nee de BSA stond niet toe dat er zware wapens de enclave binnenkwamen
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nee de BSA stond niet toe dat er zware wapens de enclave binnenkwamen
Anders hadden de Nederlandse soldaten de Bosnische mannen niet uitgeleverd aan de Serviers, maar zelf geexecuteerd, zoals de rechtbank Nederland van nalatigheid beschuldigde met gevolg tot executies. Nou waar heb ik het woord executie eerder gehoord, ohja ik weet het weer _O-
West-Melanesia
pi_176455664
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:22 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Srebrenica had geen compound voor de partners en kinderen? -O-
Alsjeblieft niet, dan was Nederland ook nog schuldig aan de executies van vrouwen en kinderen. Er moet wel een grens zijn tot hier en niet verder.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:31:59 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455700
ik vind mijn grapjes toch beter hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455745
Maar ik maakte geen grapjes.Die vrouwen en kinderen zouden echt geexecuteerd worden.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:35:48 #219
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455758
nee jij bent het grapje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455778
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:35 schreef sp3c het volgende:
nee jij bent het grapje
Ik dachtdat alleen bij de kaping executie ter sprake werd gebracht, maar in Srebrenica is de staat gewoon betrokken bij executies van burgers mijn God.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:37:55 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455800
ik had het wel gelezen hoor :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455809
Misschien tijd om ontopic te gaan want jullie snappen niet echt veel van de Molukse/Nederlandse geschiedenis.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 16:39:12 #223
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176455842
waarom ga je dan ook offtopic?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176455949
Ikke niet hoor. Er werden opeens Spanjaarden en Duitsers erbij betrokken. Ik dacht wat is dit, gaan we gekke vergelijkingen maken. Maar buurman wat doet u nou?
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 19:24:50 #225
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176458948
nee jij nooit, alles komt door het dienstbevel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176458980
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:24 schreef sp3c het volgende:
nee jij nooit, alles komt door het dienstbevel
Befehl ist befehl...en zo zijn we toch weer bij de Duitsers. -O- ;)
pi_176459082
De stoere Molukken die kinderen gijzelen en treinen kapen, wat een heldhaftige mannen zeg.
Deze helden verdienen minimaal een standbeeld

Ze hadden allemaal afgeschoten moeten worden, teringtuig
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 19:34:26 #228
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176459114
of een dienstbevel dat ze de trein per direct met hun gezin moesten verlaten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176459636
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:32 schreef Bottendaal het volgende:

Ze hadden allemaal afgeschoten moeten worden, teringtuig
ahhh de fascistische methode voorstellen
lijkt te verdwijnen,. maar telkens is het er weer
pi_176460112
Wat een gedoe zeg. Het is mooi dat mensen die mensen gijzelen gedood worden. Als die IS gasten iemand gijzelen in een theater, gaan ze er ook niet heen om thee te drinken. Ze gaan er heen om de terroristen uit te schakelen.
Dan had je maar niemand moeten gijzelen.
pi_176460233
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:26 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Befehl ist befehl...en zo zijn we toch weer bij de Duitsers. -O- ;)
Nu krijgen zelfs de Duitsers de schuld. Het is de schuld van de hele wereld behalve Nederland hahahaha. Ik geniet helemaal bedankt daarvoor !
West-Melanesia
pi_176460252
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:32 schreef Bottendaal het volgende:
De stoere Molukken die kinderen gijzelen en treinen kapen, wat een heldhaftige mannen zeg.
Deze helden verdienen minimaal een standbeeld

Ze hadden allemaal afgeschoten moeten worden, teringtuig
Zoals ik al zei, stoerder dan de Nederlandse staat, in elk opzicht.
West-Melanesia
pi_176460286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:34 schreef sp3c het volgende:
of een dienstbevel dat ze de trein per direct met hun gezin moesten verlaten
Goed zo jongen, dat heeft Nederland al eens eerder gedaan met de joden. Srebrenica, joden, Molukkers. De ene na de andere laffe daad komt boven water drijven haha
West-Melanesia
pi_176460293
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:15 schreef Cattivo het volgende:
Wat een gedoe zeg. Het is mooi dat mensen die mensen gijzelen gedood worden. Als die IS gasten iemand gijzelen in een theater, gaan ze er ook niet heen om thee te drinken. Ze gaan er heen om de terroristen uit te schakelen.
Dan had je maar niemand moeten gijzelen.
Kom jij er ook maar in haha
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 20:24:02 #235
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176460321
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:22 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Goed zo jongen, dat heeft Nederland al eens eerder gedaan met de joden. Srebrenica, joden, Molukkers. De ene na de andere laffe daad komt boven water drijven haha
nou in all fairness

de joden hoefden niet de trein uit van ons
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176460359
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou in all fairness

de joden hoefden niet de trein uit van ons
Maar wel de gaskamer in van jullie. Van alle landen had Nederland de meeste joden geleverd. Die komt er ook nog bovenop. Jullie winnen de wereldbeker lafheid hahaha.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 20:35:26 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176460642
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:25 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar wel de gaskamer in van jullie. Van alle landen had Nederland de meeste joden geleverd. Die komt er ook nog bovenop. Jullie winnen de wereldbeker lafheid hahaha.
jij bent ook een Hollander joh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176460657
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

jij bent ook een Hollander joh
Klopt, gelukkig geen laffe Hollander
West-Melanesia
pi_176460808
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, stoerder dan de Nederlandse staat, in elk opzicht.
Mehh, ze hebben het in de trein toch behoorlijk afgelegd. Daar waar de Nederlandse Staat in al de jaren wat fatsoen heeft gekregen, zijn zij wat in de geschiedenis blijven hangen.
Gelukkig zijn er ook heel veel Molukkers geweest die op een gegeven moment wel gewoon hun leven in Nederland hebben opgepakt en het verleden achter zich hebben gelaten. Dat zou ik pas stoer noemen. Niet deze terroristen.
pi_176460979
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:41 schreef Physsic het volgende:

[..]

Mehh, ze hebben het in de trein toch behoorlijk afgelegd. Daar waar de Nederlandse Staat in al de jaren wat fatsoen heeft gekregen, zijn zij wat in de geschiedenis blijven hangen.
Gelukkig zijn er ook heel veel Molukkers geweest die op een gegeven moment wel gewoon hun leven in Nederland hebben opgepakt en het verleden achter zich hebben gelaten. Dat zou ik pas stoer noemen. Niet deze terroristen.
Nou neej. Nederland is wereldkampioen lafheid. Daar kan geen enkele Molukse daad tegen op. Fatsoen hebben ze niet in Europa, dat hebben de Europezen de hele wereld uitgejaagd overal waar ze kwamen.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 20:47:57 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176461025
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:35 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Klopt, gelukkig geen laffe Hollander
ja nee op internet ben je een baas _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176461089
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja nee op internet ben je een baas _O-
Ook, in me eentje tegen 10 man. Dat noem je inderdaad baas.
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 20:51:36 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176461141
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:50 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ook, in me eentje tegen 10 man. Dat noem je inderdaad baas.
niemand is tegen je _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176461160
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

niemand is tegen je _O-
Dat zeg ik niet _O-
Moeilijk he Nederlands haha
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 20:52:52 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176461182
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:52 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet _O-
in je eentje tegen 10 man die niet tegen je zijn is een beetje raar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 20:53:40 #246
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176461205
kan wel, zo deden die treinkapers dat ook maar dat liep slecht af
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176461225
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

in je eentje tegen 10 man die niet tegen je zijn is een beetje raar
Wie zegt dat ze tegen me zijn _O-
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 20:54:52 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176461248
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:53 schreef sp3c het volgende:
kan wel, zo deden die treinkapers dat ook maar dat liep slecht af
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176461340
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

Maar ik zie geen mariniers tegenover me, wel puppies lol
West-Melanesia
pi_176461398
Oh je denkt echt dat je een marinier bent. lOl je kijkt zeker teveel disney!
West-Melanesia
pi_176461452
Maar ik snap niet waarom jullie steeds offtopic gaan. Het is hier geen kroeg.
West-Melanesia
  vrijdag 12 januari 2018 @ 21:03:44 #252
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176461526
opmerkelijke postgeschiedenis heeft dit wazige figuur of is is t een kloon ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_176461570
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:03 schreef deedeetee het volgende:
opmerkelijke postgeschiedenis heeft dit wazige figuur of is is t een kloon ?
Ik snap dat er veel racisten en Nederland-goedpraters hier rondlopen op dit forum. Gelukkig zijn er ook normale mensen zoals mij.
West-Melanesia
pi_176462044
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:46 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nou neej. Nederland is wereldkampioen lafheid. Daar kan geen enkele Molukse daad tegen op. Fatsoen hebben ze niet in Europa, dat hebben de Europezen de hele wereld uitgejaagd overal waar ze kwamen.
Wat een zelfkennis.
pi_176462228
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:18 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat een zelfkennis.
Ben nog vergeten, ook wereldkampioen vingertje wijzen hahaha, en enigste land zonder spiegel. De Duitsers, de Serviers, iedereen heeft het gedaan behalve Nederland _O-

Lachwekkend jongens, bravo ga zo door :)
West-Melanesia
pi_176462297
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:23 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ben nog vergeten, ook wereldkampioen vingertje wijzen hahaha, en enigste land zonder spiegel.
Zegt degene die in dit hele topic vandaag alleen maar naar anderen wijst tegen iemand die in de laatste uren twee keer heeft gereageerd. _O-

Als je Nederlands niet zo belabberd zou zijn, zou ik je een echte Nederlander noemen.

Denk aan je hart he, je draait nogal door.
pi_176462328
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:23 schreef Oceanier het volgende:

[..]
De Duitsers, de Serviers, iedereen heeft het gedaan behalve Nederland _O-

Lachwekkend jongens, bravo ga zo door :)
Daar heb ik echt helemaal niets over gezegd.
pi_176462344
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:03 schreef deedeetee het volgende:
opmerkelijke postgeschiedenis heeft dit wazige figuur of is is t een kloon ?
Ligt nogal gevoelig, geloof ik.
pi_176463632
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Zegt degene die in dit hele topic vandaag alleen maar naar anderen wijst tegen iemand die in de laatste uren twee keer heeft gereageerd. _O-

Als je Nederlands niet zo belabberd zou zijn, zou ik je een echte Nederlander noemen.

Denk aan je hart he, je draait nogal door.
Het is de omgekeerde wereld bij jou. Ik kan nergens vinden dat ik naar andere wijs. Ah gossie, gaan we nu persoonlijk worden. Mijn Nederlands is belabberd, oh guttegut wat zijn we toch zielig _O-
West-Melanesia
pi_176463675
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:28 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ligt nogal gevoelig, geloof ik.
Nog een mysterie, de opmerkelijkheid van mijn postgeschiedenis
West-Melanesia
pi_176463709
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:27 schreef Physsic het volgende:

[..]

Daar heb ik echt helemaal niets over gezegd.
Ja natuurlijk, zoiets zeg je natuurlijk niet over de Nederlandse staat, ben je mal?
West-Melanesia
pi_176463801
Het zijn net kleuters hiero, inhoudelijk snoer ik iedereen de mond en iedereen verliest de macht over het stuur. Dit topic vliegt compleet uit de bocht door jullie hou jullie stuur goed vast jongens of zit er stuurbekrachtiging op. Niet alleen laf maar ook nog slappe hap lol kippekracht kippebotjes hier haha
West-Melanesia
pi_176463855
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:10 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het is de omgekeerde wereld bij jou. Ik kan nergens vinden dat ik naar andere wijs. Ah gossie, gaan we nu persoonlijk worden. Mijn Nederlands is belabberd, oh guttegut wat zijn we toch zielig _O-
Ik heb met geen enkele vinger gewezen, slechts één comment geplaatst, tot jij begon met je haatberichten richting de grote, boze Nederlandse Staat, al haar burgers en zelfs heel Europa, waarbij je de Nederlanders wegzet als laf en racistisch. Dat is ook nogal vingerwijzen.
Misschien moet je even al je berichten van deze avond teruglezen, want kennelijk ben je het alweer vergeten.

Verder kan ik begrijpen dat je wellicht anders gewend bent, maar ik raad je aan je boosheid te richten aan de persoon waar het voor bedoeld is en niet een willekeurig ander. Nóg meer raad ik je aan dit topic even te laten voor wat het is, tot je wat bent afgekoeld. Maar dat is uiteraard volledig aan jezelf.
pi_176463869
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:12 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, zoiets zeg je natuurlijk niet over de Nederlandse staat, ben je mal?
Ik heb het nergens over de Serviërs of de Duitsers gehad. :?
pi_176463940
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik heb met geen enkele vinger gewezen, slechts één comment geplaatst, tot jij begon met je haatberichten richting de grote, boze Nederlandse Staat, al haar burgers en zelfs heel Europa, waarbij je de Nederlanders wegzet als laf en racistisch. Dat is ook nogal vingerwijzen.
Misschien moet je even al je berichten van deze avond teruglezen, want kennelijk ben je het alweer vergeten.

Verder kan ik begrijpen dat je wellicht anders gewend bent, maar ik raad je aan je boosheid te richten aan de persoon waar het voor bedoeld is en niet een willekeurig ander. Nóg meer raad ik je aan dit topic even te laten voor wat het is, tot je wat bent afgekoeld. Maar dat is uiteraard volledig aan jezelf.
Je slaat nu wel een beetje wartaal uit, misschien moet je je vriendjes in toom houden of heb je last van tunnelvisie. Woorden in me mond stoppen gaat niemand lukke, ook jij niet.
West-Melanesia
pi_176464018
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik heb het nergens over de Serviërs of de Duitsers gehad. :?
En dan is mijn Nederlands belabberd. Goed lezen voordat je me ergens van beschuldigd.
West-Melanesia
pi_176464097
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:22 schreef Oceanier het volgende:

[..]

En dan is mijn Nederlands belabberd. Goed lezen voordat je me ergens van beschuldigd.
Correct, want 'beschuldigt' is hier met een t.
Jij reageert met deze post op mijn bericht:
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:23 schreef Oceanier het volgende:

[..]
De Duitsers, de Serviers, iedereen heeft het gedaan behalve Nederland _O-

Terwijl ik het helemaal niet over de Duitsers of de Serviërs heb gehad. Dus nogmaals: richt je boosheid op degene voor wie het is bedoeld. Maar beter nog..
pi_176464147
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:25 schreef Physsic het volgende:

[..]

Correct, want 'beschuldigt' is hier met een t.
Jij reageert met deze post op mijn bericht:

[..]

Terwijl ik het helemaal niet over de Duitsers of de Serviërs heb gehad. Dus nogmaals: richt je boosheid op degene voor wie het is bedoeld. Maar beter nog..
Ohg kerel hoe vaak moet ik het nog herhalen. Want wanneer heb ik gezegd dat jij dat heb gezegd? Mijn God, leesbril kwijt? Hahahahaha

Hoe oud ben jij, 13?
West-Melanesia
pi_176464203
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:27 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ohg kerel hoe vaak moet ik het nog herhalen. Want wanneer heb ik gezegd dat jij dat heb gezegd? Mijn God, leesbril kwijt? Hahahahaha

Hoe oud ben jij, 13?
Je reageert daarmee op mijn post.
pi_176464206
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:25 schreef Physsic het volgende:

[..]

Correct, want 'beschuldigt' is hier met een t.
Jij reageert met deze post op mijn bericht:

[..]

Terwijl ik het helemaal niet over de Duitsers of de Serviërs heb gehad. Dus nogmaals: richt je boosheid op degene voor wie het is bedoeld. Maar beter nog..
Ah gosh, beschuldigt met een T. Nou morgen krijg je wel een koekje van mij, ik ben trots op je jongen.
West-Melanesia
pi_176464231
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:29 schreef Physsic het volgende:

[..]

Je reageert daarmee op mijn post.
Dus dat betekent dat ik zeg dat jij dat heb gezegd?
West-Melanesia
pi_176464249
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:29 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ah gosh, beschuldigt met een T. Nou morgen krijg je wel een koekje van mij, ik ben trots op je jongen.
Zelf ook een leesbrilletje nodig, kennelijk. Het randje naast mijn posts is roze. :*
pi_176464275
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Zelf ook een leesbrilletje nodig, kennelijk. Het randje naast mijn posts is roze. :*
Nu sla je helemaal wartaal uit, je randje je rose hahahahahaha.
West-Melanesia
pi_176464343
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:31 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nu sla je helemaal wartaal uit, je randje je rose hahahahahaha.
Ik ben geen "kerel" en ook geen "jongen". Dat is te zien aan het roze randje naast mijn posts, zoals die in jouw geval blauw is. Als je mobiel zit althans. Anders zie je het aan het icoontje.
pi_176464469
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, stoerder dan de Nederlandse staat, in elk opzicht.
Je maakt jezelf enorm belachelijk in dit topic, er zijn weinig mensen die je nog serieus nemen.
Ik in ieder geval niet met je grootheidswaanzin over de Molukkers
pi_176464470
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:33 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik ben geen "kerel" en ook geen "jongen". Dat is te zien aan het roze randje naast mijn posts, zoals die in jouw geval blauw is. Als je mobiel zit althans. Anders zie je het aan het icoontje.
Oh een meid.

Nou meid, ga maar gauw uitzoeken wie en wat ik met me Servische Duitse post bedoelde, zo niet misschien als je het netjes vraagt zonder mij onterecht te beschuldigen, dat ik het ook nog netjes wil uitlegge voor je.
West-Melanesia
pi_176464502
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:37 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Je maakt jezelf enorm belachelijk in dit topic, er zijn weinig mensen die je nog serieus nemen.
Ik in ieder geval niet met je grootheidswaanzin over de Molukkers
Welke Molukkers. Is de waarheid nog steeds hard dat de staat wereldkampioen laf is. Je bent wel een volhoudertje.
West-Melanesia
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:24:11 #278
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176472391
Dit topic lijkt overgenomen door iemand met psychische problemen. Mss is het verstandiger om daar verder niet meer op in te gaan.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zaterdag 13 januari 2018 @ 11:29:19 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176472471
ja ok genoeg gelollercopter

terug ontopic pls
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176473814
Back on topic

quote:
Een schijnvertoning. Zo noemen twee oud-mariniers het proces over de bevrijdingsactie in een trein bij De Punt in 1977. Mariniers kregen geen geweldsinstructies mee, ze werden ingezet om te doden, zeggen de twee.

Hun collega's die bij de bevrijdingsactie bij De Punt waren betrokken, verklaarden de afgelopen weken, 40 jaar na de kaping, tegenover de rechtbank dat ze levensbesparende geweldsinstructies hadden opgevolgd.

Politiek vrijpleiten
Maar volgens twee oud-mariniers, die bij een andere gijzeling, die van een basisschool in Bovensmilde, waren betrokken, was bij de aanval op de trein geen sprake van levensbesparende geweldsinstructies. "Wij schieten niet op benen. Dat doet een wijkagent", zegt oud-marinier Peter Gatowinas in de Volkskrant.

Bij de actie kwamen zes kapers en twee gijzelaars om het leven. De oud-mariniers zijn ervan overtuigd dat de verklaringen van hun collega's zijn 'ingefluisterd' door de Nederlandse overheid om de politiek vrij te pleiten. Een defensiewoordvoerder ontkent tegenover de krant de aantijgingen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)gas-wij-zijn-killers
Je kunt het ook zo zien:
Je hebt het politiek beleid, je hebt het militair beleid van legertop en officieren en je hebt de beslissingen van de uitvoerende militairen ter plekke.

Die mariniers bij de school zeiden gewoon eerlijk. Dat ze werden opgeleid in dit soort frontsituaties direct op de romp te schieten. Dat is het meest kansrijk de vijand direct te doden.
Die officier bij de school ( lees de link) gaf bevel deze standaardaanpak niet te doen.

Zowel de politiek als de legertop, alswel de officieren bij de trein hebben verzuimd te bevelen deze standaardaanpak niet te doen.
Naar mijn idee komt dat omdat het hele plan van van Agt en de legertop gericht was op zoveel mogelijk kapers te doden in die eerste overkillbeschieting van buitenaf.
pi_176473966
Wéér dat oude nieuwsartikel vol niet-relevante onzin.
pi_176474026
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:14 schreef Physsic het volgende:
Wéér dat oude nieuwsartikel vol niet-relevante onzin.
Wat die 2 mariniers zeiden , noem je onzin ?
pi_176474156
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat die 2 mariniers zeiden , noem je onzin ?
Ja, en ik heb de vorige twee keer al uitgelegd waarom. Toen vroeg ik ook waar je deze wijsheid vandaan haalt:
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:03 schreef Bluesdude het volgende:
Back on topic

[..]

Zowel de politiek als de legertop, alswel de officieren bij de trein hebben verzuimd te bevelen deze standaardaanpak niet te doen.
Dat strookt niet met het feit dat er kapers levens uit de trein zijn gehaald, zelfs degene die op de mariniers heeft geschoten is er gewoon levend uitgekomen.

De geweldsinstructie is heel duidelijk, de rechtmatigheid daarvan staat ook niet ter discussie in de rechtszaak, daar heeft de rechter zich al over uitgesproken. (Wel de uitvoering daarvan)
De stelling van de nabestaanden dat er daarnaast een 'heimelijke geweldsinstructie' was, die dus niet overeen zou komen met de geweldsinstructie zoals die vastgelegd is, is inmiddels weer ingetrokken omdat daar geen enkele aanwijzing voor was.
pi_176474225
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Weer lees je verkeerd. Ik zie niet waar ik heb geschreven dat als er Molukkers in Srebrenica zouden zijn dat het “goed” zou komen.

Maar ken je nagaan. Als de Britten waren gebleven, hadden ze denk ik ook hun leven gegeven. Britten en Gurkha’s, een wereld van verschil met Nederland en Molukkers. Het is echt alleen Nederland.
In Nederland is de zelfhaat zo'n beetje het hoogst van de hele wereld. Het is het enige land waarbij de klank "on-Nederlands" een positieve klank is. En "typisch Nederlands" is negatief. Volgens de cultuurhistoricus Herman Pleij is NL het enige land waarbij dat zo is. Nederland zwelgt zo'n beetje in de "weg met ons" cultuur. Het is altijd wel vreemd dat niemand er voor kiest om uit ons land weg te gaan. Iedereen wil klagen, maar stiekem vindt men het hier dan toch weer te aangenaam om naar elders te verhuizen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator zaterdag 13 januari 2018 @ 13:31:54 #285
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176474258
kunnen we die onzin gewoon laten voor wat het is pls?

ja ik ben zelf ook schuldig ja maar toch ;)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176474518
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, en ik heb de vorige twee keer al uitgelegd waarom. Toen vroeg ik ook waar je deze wijsheid vandaan haalt:

Wel, die mariniers bij de school vertelden dat zij uitdrukkelijk de opdracht hadden niemand '
uit te schakelen' zoals het hen geleerd is als standaardmethode.
Dat is relevant om de niet-dodelijke bestorming van de school te verklaren.
De mariniers zeggen dat men bij de trein kennelijk niet die opdracht hadden gehad.
2 mensen uit de praktijk geven hier relevante informatie ....
  Moderator zaterdag 13 januari 2018 @ 13:51:15 #287
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176474581
er is uberhaupt niet geschoten bij die school, kapers gaven zich direct over
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176474625
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wel, die mariniers bij de school vertelden dat zij uitdrukkelijk de opdracht hadden niemand '
uit te schakelen' zoals het hen geleerd is als standaardmethode.
Dat is relevant om de niet-dodelijke bestorming van de school te verklaren.
De mariniers zeggen dat men bij de trein kennelijk niet die opdracht hadden gehad.
2 mensen uit de praktijk geven hier relevante informatie ....
Die twee mariniers zijn daar niet zelf bijgeweest en kunnen dat daarom niet weten.
Dat er is gezegd dat er bij de trein doden gaan vallen (áls dat al gezegd is) kan ook slaan op de beschietingen van de trein. Want daarvan stond inderdaad al vast dat er zeer waarschijnlijk doden zouden vallen en mogelijk werd zelf gehoopt dat alle kapers daarbij zouden omkomen. Die uitspraak is daarom geen bewijs dat de mariniers een andere geweldsinstructie gekregen zouden hebben dan die op papier is vastgelegd.

Het is ook niet erg aannemelijk, omdat van een aantal mariniersgroepen al vast staat dat zij gewoon via de geweldsinstructie hebben gehandeld, namelijk door de krijgsgevangenenprocedure toe te passen. Dat is wat de rechter in de uitspraak ook heeft opgemerkt.
  Moderator zaterdag 13 januari 2018 @ 14:16:50 #289
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176474958
met dit plan was het zelfs waarschijnlijk dat alle kapers om zouden komen, wat dat betreft snap ik best dat ze bij die andere kapers die toch al geen zin meer hadden wat terughoudendheid in brengen

dat maakt die terughoudendheid niet de standaard natuurlijk

maja ... is dat erg?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 15:02:49 #290
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176475568
Niet als je in aanmerking neemt dat de lust om weer opnieuw burgers te gijzelen toen over was.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_176476321
Hoe zit het met die politieman die van zijn vader (hoofd politiemeldkamer) hoorde dat van Agt het bevel gaf dat de Hansina en de leider van de kapers de trein niet levend mocht verlaten ....
Je hoort niks meer van hem.
Zijn vader zal toch niet liegen. Dan moet er dus een bevel van van Agt op een politiekantoor binnen gekomen zijn

https://eenvandaag.avrotr(...)treinkaping-de-punt/
pi_176476576
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
Hoe zit het met die politieman die van zijn vader (hoofd politiemeldkamer) hoorde dat van Agt het bevel gaf dat de Hansina en de leider van de kapers de trein niet levend mocht verlaten ....
Je hoort niks meer van hem.
Zijn vader zal toch niet liegen. Dan moet er dus een bevel van van Agt op een politiekantoor binnen gekomen zijn

https://eenvandaag.avrotr(...)treinkaping-de-punt/
Als ik me niet vergis is dat in de rechtszaak ook aan bod gekomen, maar ik weet zo niet uit mijn hoofd wat daar over is gezegd. Er zijn meer vergelijkbare stellingen aan bod gekomen, maar het probleem was daarbij dat die informatie allemaal via-via en van-horen-zeggen was. Nergens uit eerste hand en daarom ook niet controleerbaar. De vader in jouw voorbeeld zal zelf misschien ook al overleden zijn?

Ik zal eens even kijken of ik het kan terugvinden.
pi_176476674
quote:
Verder hebben eisers in dit verband nog in het geding gebracht een e-mail aan mr. Zegveld van een persoon die daarin verklaart dat hij van zijn inmiddels overleden vader, die Hoofd Meldkamer van het Korps Rijkspolitie District Utrecht was, heeft gehoord dat er op een gegeven moment een geheime melding doorkwam via de meldkamer, luidende dat op bevel van minister Van Agt “de Zuidmolukse terroristen” in geen geval de trein levend mochten verlaten en dan met name de destijds zeventienjarige gijzelneemster [gijzelnemer 2] niet (productie 81 eisers).

...

De Staat wijst erop dat de onder 4.28 tot en met 4.30 weergegeven schriftelijke verklaringen en e-mails wellicht talrijk in aantal zijn, maar als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat zij verklaringen “van horen zeggen” bevatten én dat degenen die de opstellers daarvan het één en ander zouden hebben horen zeggen, niet bij naam worden genoemd, ontraceerbaar zijn, niet meer leven, of anoniem willen blijven.

De rechtbank deelt de kanttekeningen die de Staat bij de verklaringen maakt. Bovendien vallen dubbeltellingen door de anonimiteit niet uit te sluiten. Daarbij komt nog dat het merendeel van de verklaringen weinig concreet of zeer summier van aard is en dat enkele verklaringen inhoudelijk sterk afwijken van de overige verklaringen (bijvoorbeeld de verklaring over de instructie via de meldkamer).
pi_176479373
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
Hoe zit het met die politieman die van zijn vader (hoofd politiemeldkamer) hoorde dat van Agt het bevel gaf dat de Hansina en de leider van de kapers de trein niet levend mocht verlaten ....
Je hoort niks meer van hem.
Zijn vader zal toch niet liegen. Dan moet er dus een bevel van van Agt op een politiekantoor binnen gekomen zijn

https://eenvandaag.avrotr(...)treinkaping-de-punt/
Van Agt was destijds ook aan het armpje drukken met Den Uyl volgens die 2 mariniers van de school. Het was namelijk verkiezingstijd.
West-Melanesia
  Moderator zaterdag 13 januari 2018 @ 18:25:02 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_176479542
nogmaals

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:31 schreef sp3c het volgende:
kunnen we die onzin gewoon laten voor wat het is pls?

ja ik ben zelf ook schuldig ja maar toch ;)
gewoon weer ontopic pls
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_176479653
Mensen die caren om de rechten van terroristen :') :r
pi_176479684
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:31 schreef spiritusbus het volgende:
Mensen die caren om de rechten van terroristen :') :r
Mensen die de rechtsstaat overboord willen gooien. :') :r
pi_176479819
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:53 schreef Physsic het volgende:

[..]

Die twee mariniers zijn daar niet zelf bijgeweest en kunnen dat daarom niet weten.
Dat er is gezegd dat er bij de trein doden gaan vallen (áls dat al gezegd is) kan ook slaan op de beschietingen van de trein. Want daarvan stond inderdaad al vast dat er zeer waarschijnlijk doden zouden vallen en mogelijk werd zelf gehoopt dat alle kapers daarbij zouden omkomen. Die uitspraak is daarom geen bewijs dat de mariniers een andere geweldsinstructie gekregen zouden hebben dan die op papier is vastgelegd.

Het is ook niet erg aannemelijk, omdat van een aantal mariniersgroepen al vast staat dat zij gewoon via de geweldsinstructie hebben gehandeld, namelijk door de krijgsgevangenenprocedure toe te passen. Dat is wat de rechter in de uitspraak ook heeft opgemerkt.
Je kan niet weten dat die mariniers van de school dat niet weten. Sterker nog, het was samen 1 grote operatie op dezelfde dag. Op het werk bij mij weet ook iedereen wat er op welke afdeling gebeurt.
West-Melanesia
pi_176479945
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je kan niet weten dat die mariniers van de school dat niet weten. Sterker nog, het was samen 1 grote operatie op dezelfde dag. Op het werk bij mij weet ook iedereen wat er op welke afdeling gebeurt.
De briefings waren op hetzelfde moment op een andere locatie. Het is daarom niet mogelijk om bij beide briefings aanwezig te zijn geweest. De informatie die ze zouden hebben over de andere briefing is dus niet uit eerste hand.
Maar sterker nog, ze claimen in dat nieuwsartikel helemaal niet dat ze hebben gehoord dat daar een andere geweldsinstructie is gegeven. Ze zeggen alleen dat ze dat zelf aannemelijk vinden.
Zegveld heeft hen ook in de rechtszaak niet (eens) als getuigen laten verklaren.
pi_176480130
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:46 schreef Physsic het volgende:

[..]

De briefings waren op hetzelfde moment op een andere locatie. Het is daarom niet mogelijk om bij beide briefings aanwezig te zijn geweest. De informatie die ze zouden hebben over de andere briefing is dus niet uit eerste hand.
Maar sterker nog, ze claimen in dat nieuwsartikel helemaal niet dat ze hebben gehoord dat daar een andere geweldsinstructie is gegeven. Ze zeggen alleen dat ze dat zelf aannemelijk vinden.
Zegveld heeft hen ook in de rechtszaak niet (eens) als getuigen laten verklaren.
Van te voren kunnen ze al op de hoogte zijn van elkaars briefing. Daarnaast ook uit tweede hand.
West-Melanesia
pi_176480196
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 15:02 schreef deedeetee het volgende:
Niet als je in aanmerking neemt dat de lust om weer opnieuw burgers te gijzelen toen over was.
O ja? Daarna werd het provinciehuis gegijzeld. Hierbij zijn opnieuw onschuldige burgers vermoord door de kapers. De politie/ME echter hield ook hier het hoofd koel en heeft iedereen ongedeerd gearresteerd. Dat maakt het ook zo krankzinnig om te beweren dat "die twee" die dan nét bij die trein zijn omgekomen agv de bestorming bewust zijn geëxecuteerd.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')