SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
• Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.
• Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.quote:• Documentaire 'Wild Geraas':quote:
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.quote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Update :
Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.
Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.
link
link document
Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'
Anti-Piet-activisten verdeeld over nieuwe Amsterdamse Piet
En verder!![]()
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
Niet weer dat onzinberichtquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef bedachtzaam het volgende:
Mensen, je privilege niet vergeten hé..
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
Denk maar dat je beter bent, ik weet wel beter. Jij straalt namelijk één en al frustratie geboren in je ongeworteld zijn uit.quote:Op zaterdag 2 december 2017 13:53 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat moet dat een schok worden als je uiteindelijk met de rest van de wereld te maken krijgt.
Mag de waarheid niet naar buiten gebracht worden? De echte racisten zitten in het anti-kamp.quote:
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:04 schreef trein2000 het volgende:
Pegida is onderweg.Bron?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 13:40:37Politie stuurt iedereen van het plein af nu. Iedereen 'zonder doel' moet weg. https://t.co/9vvzCAFJSv reageer retweet
Ik denk dat ik als Fries meer met de rest van de wereld te maken heb gehad dan het gros van de Fokkers...quote:Op zaterdag 2 december 2017 13:53 schreef Baconbus het volgende:
Wat moet dat een schok worden als je uiteindelijk met de rest van de wereld te maken krijgt.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://mobile.twitter.co(...)s/936943836298993664
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. We hadden net zo goed op een weiland kunnen staan." … https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
Lekker voor ze. Zielig ongedierte.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:10 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. W… https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
Ik denk niet dat ik beter ben en ontleen mijn identiteit inderdaad niet aan waar ik toevallig ter aarde ben gekomen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:06 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Denk maar dat je beter bent, ik weet wel beter. Jij straalt namelijk één en al frustratie geboren in je ongeworteld zijn uit.
Ik woon waar mijn cultuur al sinds het begin der mensen leidend is en ben daar een voortzetting van. Ik ben een Fries op de Friese grond. Deal with it, I dont care.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[ afbeelding ]
Dat zou ik zeker niet uitsluiten. Is ook niet iets wat alleen voor niet-Friezen zou gelden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat ik als Fries meer met de rest van de wereld te maken heb gehad dan het gros van de Fokkers...
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 13:43:00Dat het plein wordt leeggehaald is natuurlijk wel sneu voor de demonstranten die nu geen publiek meer hebben. reageer retweet
Whehequote:Op zaterdag 2 december 2017 14:10 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. We hadden net zo goed op een weiland kunnen staan." … https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
De oude vervuilende bussen hadden niet zo ver hoeven rijden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:10 schreef StaceySinger het volgende:
Zwarte piet is zwart verdrietquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:12 schreef Infection het volgende:
Ze beginnen al hoor.
"No more blackface"
We leven godverdomme in Nederland, praat dan ook Nederlands als je een punt wilt maken.
"Nee meer zwartgezicht" lijkt mij niet helemaal de bedoeling.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:12 schreef Infection het volgende:
Ze beginnen al hoor.
"No more blackface"
We leven godverdomme in Nederland, praat dan ook Nederlands als je een punt wilt maken.
Ongedierte nog wel.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:11 schreef Infection het volgende:
[..]
Lekker voor ze. Zielig ongedierte.
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:13:37Iemand die tegendemonstreert wordt meteen weggehaald. reageer retweet
Whahaha, check dan die tweets van die Mascha.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:06 schreef StaceySinger het volgende:
DOKKUM - In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie informatie heeft dat behalve tegenstanders van Zwarte Piet van de Stichting Nederland Wordt Beter, ook andere groepen zich zaterdag zullen melden in de Friese stad.
https://www.telegraaf.nl/(...)or-pro-en-antipieten
Zonder proces executeren? Jij bent in de verkeerde tijd geboren denk ik.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
Ja. Preventief ruimen die handel.
3,5 uur? Van Amsterdam naar Dokkum?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Whahaha, check dan die tweets van die Mascha.
150 anti-pieters
3,5 uur onderweg in een ouwe bus
Geen koffiein Zurich want daar hadden ze niet op een invasie gerekend
Dat ze het gevoel hebben in de gaten te worden gehouden door ME ipv beschermd worden. Check je privileges en de AIVD effe.
Dan hoop ik dat er zo'n grote groep tegendemonstranten is/komt dat de politie machteloos staat.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:14 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:13:37Iemand die tegendemonstreert wordt meteen weggehaald. reageer retweet
Radicaal hoor.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
Er reizen ook journalisten mee in de bussen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:11 schreef butz0rs het volgende:
Dat is alles? 20 zwarten en 30 whitey helpers?
Wat een haatzaaierij, pvv toevallig?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
Anti-rechtstaat. Edgy AF.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Infection het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat er zo'n grote groep tegendemonstranten is/komt dat de politie machteloos staat.
Ruimen is niet persé executeren hoor. Gewoon even de knuppel er doorheen en over de grens zetten.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:15 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zonder proces executeren? Jij bent in de verkeerde tijd geboren denk ik.
Zelf heb ik ook niet het idee dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn. Jammer is dat.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
De politie doet er alles aan om de sfeer zo grimmig mogelijk te maken.
Omdat er een heel klein chinees politie-agentje bij stond?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Mooi, de kindertjes zitten nu binnen dus mag het!quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Pegida is zojuist uit Dokkum vertrokken, dus waarschijnlijk niet.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
Zijn er ook tegendemonstranten trouwens?
Ik denk dat de demonstranten dat ook niet weten. Ze zijn 2 weken te laat en niemand die ook maar een fuck zal geven in Dokkum. Al helemaal niet op een leeg plein.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:17 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zelf heb ik ook niet het idee dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn. Jammer is dat.
Wat is het doel daarvan?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:17 schreef Infection het volgende:
[..]
Ruimen is niet persé executeren hoor. Gewoon even de knuppel er doorheen en over de grens zetten.
Laten zien dat ze van de Nederlandse cultuur en kinderen af moeten blijven en aan het werk moeten.quote:
Gelukkig zijn er altijd nog wel een paar schuimbekkende Fokkers te vinden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik denk dat de demonstranten dat ook niet weten. Ze zijn 2 weken te laat en niemand die ook maar een fuck zal geven in Dokkum. Al helemaal niet op een leeg plein.
Als we de hele berg mensen zo als jij even vergeten natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef StaceySinger het volgende:
daar staan ze dan, zielig zonder publiek .
Dat is de ongezelligste braderie die ik ooit gezien heb.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef StaceySinger het volgende:
[ afbeelding ]
Je kijkt toch?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef StaceySinger het volgende:
[ afbeelding ]
Die mensen zijn toch ook onderdeel van de Nederlandse cultuur, net als jij en ik?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:19 schreef Infection het volgende:
[..]
Laten zien dat ze van de Nederlandse cultuur en kinderen af moeten blijven en aan het werk moeten.
Aapjes kijken wrs. O, wacht dat is geen goede uitdrukking...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Pinzon het volgende:
Kijk al die mensen langs de zijkant staan ineens, ze zouden toch wegblijven?
Ze kunnen het niet laten volgens mij, kwestie van tijd voordat de klinkers uit de weg getrokken worden.
Met 'een fuck geven' bedoel ik dat er niemand zal zijn die van gedachte zal veranderen door deze werkloze idioten die een paar nietszeggende dingetjes roepen. Totaal nutteloos dit dus.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:19 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er altijd nog wel een paar schuimbekkende Fokkers te vinden.
Ja, via de Afsluitdijk. Plaspauze in Hoorn en een file voor de kassa in het wegrestaurant te Zurich. En die bussen rijden vermoedelijk niet hard in kolonne.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
3,5 uur? Van Amsterdam naar Dokkum?
Wist niet dat Zurich in Friesland ligt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Whahaha, check dan die tweets van die Mascha.
150 anti-pieters
3,5 uur onderweg in een ouwe bus
Geen koffiein Zurich want daar hadden ze niet op een invasie gerekend
Dat ze het gevoel hebben in de gaten te worden gehouden door ME ipv beschermd worden. Check je privileges en de AIVD effe.
Wie houdt dat nou ook in december?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat is de ongezelligste braderie die ik ooit gezien heb.
Kan die Soros niet voor wat betere bussen zorgen dan, met een barretje erin.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, via de Afsluitdijk. Plaspauze in Hoorn en een file voor de kassa in het wegrestaurant te Zurich. En die bussen rijden vermoedelijk niet hard in kolonne.
Ik denk sowieso dat mensen die Pro-Piet zijn niet zomaar te overtuigen zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Infection het volgende:
[..]
Met 'een fuck geven' bedoel ik dat er niemand zal zijn die van gedachte zal veranderen door deze werkloze idioten die een paar nietszeggende dingetjes roepen. Totaal nutteloos dit dus.
https://www.pscp.tv/w/1YqKDLAQrYoKVquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Infection het volgende:
Sta je dan, midden in Friesland, op een leeg plein met je zielepieten clubje.![]()
Nee. Dat je hier woont of de Nederlandse nationaliteit hebt, wil niet zeggen dat je een etnische Nederlander bent. Als je dat niet bent, maak je geen onderdeel uit van de Nederlandse cultuur.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Die mensen zijn toch ook onderdeel van de Nederlandse cultuur, net als jij en ik?
Verder is het een zaterdag, verwacht je dat er veel mensen tussen zitten die geen weekend hebben?
Zo'n oud wrak kan niet harderquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, via de Afsluitdijk. Plaspauze in Hoorn en een file voor de kassa in het wegrestaurant te Zurich. En die bussen rijden vermoedelijk niet hard in kolonne.
De gemiddelde Nederlander ook niet hoor. Het is maar een klein clubje die zich druk maakt over zwarte piet. 99,9% van de Nederlanders interesseert deze hele discussie niet of vind het wel goed zoals het nu is.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik denk sowieso dat mensen die Pro-Piet zijn niet zomaar te overtuigen zijn.
Dat lijkt echt in de hardware te zitten. Krijg je er niet uit met een patch of update.
Wie dan? Pegida is al naar huis...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Pinzon het volgende:
[..]
https://www.pscp.tv/w/1YqKDLAQrYoKV
Je haatvrienden zijn er gewoon hoor
Ik ben zelf gedeeltelijk in het buitenland opgegroeid. Ik heb ook nog in twee andere landen gewerkt en 9 maanden in een weer een ander land gewoond.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:11 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik beter ben en ontleen mijn identiteit inderdaad niet aan waar ik toevallig ter aarde ben gekomen.
Vind het alleen zo sneu dat het lijkt alsof dat alles is wat je kent. Resulteert namelijk in een vrij kleine belevingswereld en ik gun je het hele universum.
Haatvrienden? Ik zie gewoon random mensenquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Pinzon het volgende:
[..]
Je haatvrienden zijn er gewoon hoor
Hm. Het is meer het concept van de kolonne. Die gepantserde ME busjes moet je geen rare dingen mee doen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kan die Soros niet voor wat betere bussen zorgen dan, met een barretje erin.
Bij mij is het ooit ook gelukt. Er is hoopquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik denk sowieso dat mensen die Pro-Piet zijn niet zomaar te overtuigen zijn.
Dat lijkt echt in de hardware te zitten. Krijg je er niet uit met een patch of update.
Al die boze bange burgertjes aan de zijkant.quote:
Zodra je een Nederlands paspoort hebt ben je een Nederlander en dus onderdeel van de cultuur die we hier hebben. Dat je er zelf eigen criteria op na houdt is niet heel relevant voor de cultuur.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Dat je hier woont of de Nederlandse nationaliteit hebt, wil niet zeggen dat je een etnische Nederlander bent. Als je dat niet bent, maak je geen onderdeel uit van de Nederlandse cultuur.
Idem voor Fries. Eigen etniciteit.
Jij bent anti-piet?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:25 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Bij mij is het ooit ook gelukt. Er is hoop
En dat zei die niet eens in het Fries?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:25 schreef Pinzon het volgende:
[..]
Al die boze bange burgertjes aan de zijkant.
Net zei iemand op de stream 'alles wat anders is dan mijn mot oprotte'
De gemiddelde Nederlander kan het denk ik niet zoveel schelen omdat het een kinderfeest is.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:23 schreef Infection het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlander ook niet hoor. Het is maar een klein clubje die zich druk maakt over zwarte piet. 99,9% van de Nederlanders interesseert deze hele discussie niet of vind het wel goed zoals het nu is.
En terecht.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:26 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlander kan het denk ik niet zoveel schelen omdat het een kinderfeest is.
De gemiddelde Nederlander kijkt hiernaar en denkt godskanonnen waarom hebben al deze mensen mijn paspoort.
Daarom zeg ik ook alleen dat het zo lijkt. Nu blijkt dat je wel meer gezien hebt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:24 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ik ben zelf gedeeltelijk in het buitenland opgegroeid. Ik heb ook nog twee in twee andere landen gewerkt en 9 maanden in een weer een ander land gewoond.
Jij kijkt met een vooroordeel, jouw bekrompenheid.
Dat mag. Beetje jammer wel.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:27 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Niet per se anti. Ik heb wel begrip voor mensen die er aanstoot aan nemen.
Overcompenseren voor de blokkade vermoedelijk. En deels wat de autoriteiten de laatste jaren veel te vaak doen, panikeren over de openbare orde en de vrijheid van demonstratie in een hoekje drukken. De vrijheid van demonstratie brengt immers ook met zich mee dat mensen kennis kunnen nemen van de inhoud en zich er zelfs bij aan kunnen sluiten.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:17 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zelf heb ik ook niet het idee dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn. Jammer is dat.
Ruziezoekers? Ze komen alleen even kijken.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:29 schreef Pinzon het volgende:
De eerste ruziezoekers worden weggestuurd, kordaat optreden van onze glimknopen.
Baconbus kom er maar in. Wacht nog steeds op antwoord.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[ afbeelding ]
Mad.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:30 schreef Infection het volgende:
[..]
Ruziezoekers? Ze komen alleen even kijken.
Waar?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:27 schreef Pinzon het volgende:
Ik dacht dat niemand zou komen, ik tel honderden boze witmannen.
Als je er eens goed over nadenkt dan is Zwarte Piet een belachelijke karikatuur die vandaag de dag eigenlijk gewoon niet meer kan.quote:
Dank je, dat doe ik zeker :pquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:28 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook alleen dat het zo lijkt. Nu blijkt dat je wel meer gezien hebt.
Dan vind ik het jammer dat dit geen invloed lijkt te hebben op je standpunten.
Maar je mag mij overigens best bekrompen vinden als je je daar beter door voelt.
Waar?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:30 schreef Pinzon het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:24 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ik ben zelf gedeeltelijk in het buitenland opgegroeid. Ik heb ook nog twee in twee andere landen gewerkt en 9 maanden in een weer een ander land gewoond.
Jij kijkt met een vooroordeel, jouw bekrompenheid.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:29 schreef Pinzon het volgende:
De eerste ruziezoekers worden weggestuurd, kordaat optreden van onze glimknopen.
Deze is topquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:30 schreef Pinzon het volgende:
[..]
Even een kijkje in wat de kijkers van de stream ervan vinden.quote:op zoek naar een groenteboer in Dokkum .. helaas bananen zijn uitverkocht.
Geen stream te zien?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:31 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Deze is top
https://www.facebook.com/leeuwardercourant/
Volgens mij heeft hij het bericht nog niet gelezen over witprivilege.. of juist wel, dat kan ook.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:30 schreef Infection het volgende:
Typisch werkloos links tuig wat er weer tussen loopt.
[ afbeelding ]
Lieg jezelf niet zo voor.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waar?
Ik zie wat nieuwsgierige mensen die wsl uit de buurt komen.
Hahaha, zo pijnlijk is het helaas wel. Wat een achterlijkheid.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:32 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Even een kijkje in wat de kijkers van de stream ervan vinden.
Maar waag het niet om te vermelden dat ons kinderfeest racistische kenmerken heeft want dan noem je ons racisten.
https://www.pscp.tv/w/1YqKDLAQrYoKVquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:33 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Oh deze stopt nutot er wat gaat gebeuren... Stomme zuinige boeren
Ik vind het zo fascinerend dat mensen juist mbt dit onderwerp laten zien hoeveel racisme er vandaag nog is in Nederland.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:33 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hahaha, zo pijnlijk is het helaas wel. Wat een achterlijkheid.
Hoi Sylvana.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:35 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik vind het zo fascinerend dat mensen juist mbt dit onderwerp laten zien hoeveel racisme er vandaag nog is in Nederland.
Zou Georgina een droplollie aan het likken zijn?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:35 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik vind het zo fascinerend dat mensen juist mbt dit onderwerp laten zien hoeveel racisme er vandaag nog is in Nederland.
Te koudquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:35 schreef Ronaldsen het volgende:
Weinig negers te zien eigenlijk, of hebben die zich verslapen vanmorgen?
De politie krijgt gewoon koffie en soep.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:35 schreef bedachtzaam het volgende:
Als ik daar woonde ging ik die mensen wel even wat warms aanbieden, het is behoorlijk koud vandaag
quote:It is hjirre swart fan e plysjes. Hja krije fan alle kanten kofje en sop oanbean, wol noflik mei it kalde waer fan hjoed.
Hihi jij bent een domme troll hihiquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:36 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Hihi Georgina zuigt aan iedereens droplollie omdat ze tegen Zwarte Piet is Hihi.
Die heeft duidelijk de oproep aan de witten niet gelezen om op de achtergrond te blijven.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:30 schreef Infection het volgende:
Typisch werkloos links tuig wat er weer tussen loopt.
[ afbeelding ]
Je wil een stel jochies dat er zichtbaar een lolletje uit haalt boze witmens noemen? Die mensen hebben alle recht om daar te staan, ik zou hetzelfde doen. Dat maakt ze nog niet meteen een stel nazi's oid.quote:
Die neiging om persoonlijk te worden deel ik niet.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hihi jij bent een domme troll hihi
Mwah.. hij houdt gewoon een spiegeltje voor.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hihi jij bent een domme troll hihi
Nee daar ben je niet creatief genoeg voor.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:38 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Die neiging om persoonlijk te worden deel ik niet.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:35 schreef Ronaldsen het volgende:
Weinig negers te zien eigenlijk, of hebben die zich verslapen vanmorgen?
Dit.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:40 schreef maryen65 het volgende:
Anderhalve man en een peerdekop, geweldig!
Maar je bent geen racist.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]Te lui om op te staan of te dom om de weg naar Dokkum te vinden.
Waarschijnlijker: zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het Sinterklaasfeest.
Van de kou?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:40 schreef Pinzon het volgende:
Mooi gesproken van deze man momenteel, kippenvel.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:40 schreef Pinzon het volgende:
Klinkt als dat Antifa regeltje.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:39 schreef Ryan3 het volgende:
Kijk, hij refereert naar het jaartal 2017, dat ZP nog bestaat. Dus hij ziet de geschiedenis als een autonoom proces waarin een bepaalde bedoeling achter zit.
Nou nou nou.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee daar ben je niet creatief genoeg voor.
Betrokkene had zich wat beter in moeten lezen met zijn "dorpje"...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:40 schreef Pinzon het volgende:
Fantastisch. Abed is flink mad nu.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:40 schreef maryen65 het volgende:
Anderhalve man en een peerdekop, geweldig!
Omdat ze Amerikaanse denkbeelden hebben aangenomen, moeten ze ook natuurlijk hun taal overnemen.quote:
Kijk ook hier naar een stukje typisch Hollandsche cultuur.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]Te lui om op te staan of te dom om de weg naar Dokkum te vinden.
Waarschijnlijker: zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het Sinterklaasfeest.
Ja, dat is ongeveer idd hetzelfde idee. Het is natuurlijk nergens op gebaseerd. Waarom zou dat in dit jaar nota bene zo'n ramp zijn bijvoorbeeld. Geschiedenis is geen autonoom proces met een inherente bedoeling.quote:
Sarcasme? Mja, zou kunnen, denk echter dat het ook in de rest van Europa wel gebeurt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:42 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Kijk ook hier naar een stukje typisch Hollandsche cultuur.
Continue die Engelse termen en pogingen om de Amerikaanse situatie naar hier de verplaatsen doet hun zaak geen goed vind ik.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat ze Amerikaanse denkbeelden hebben aangenomen, moeten ze ook natuurlijk hun taal overnemen.
Johan Cruijff had gelijk. Je gaat het pas zien als je het doorhebt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Sarcasme? Mja, zou kunnen, denk echter dat het ook in de rest van Europa wel gebeurt.
Dat is idd tweede belangrijke kritiekpunt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:44 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Continue die Engelse termen en pogingen om de Amerikaanse situatie naar hier de verplaatsen doet hun zaak geen goed vind ik.
Maakt nogmaals duidelijk dat die figuren in een fantasiewereld leven. Ze denken in het Amerika van de jaren 50 te leven.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:44 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Continue die Engelse termen en pogingen om de Amerikaanse situatie naar hier de verplaatsen doet hun zaak geen goed vind ik.
Volgens mij is het juist de bedoeling om dat wat in de VS gaande is ook hier van de grond te krijgen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat ze Amerikaanse denkbeelden hebben aangenomen, moeten ze ook natuurlijk hun taal overnemen.
En aan de spandoeken te zien spreken de Friezen geen Nederlands dus dan lijkt de internationale taal Engels over. Anders zou je Spaans, Frans of Mandarijn moeten doen maar dat geef ik weinig hoop in Dokkum.quote:
twitter:Sjpielsewolf twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:43:14.@PremierInSpe op #Periscope: Live Immortal Izzy #dokkum https://t.co/NRCGBoGKls reageer retweet
Nee. Jij wilt het verschil tussen etniciteit en nationaliteit niet begrijpen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:25 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zodra je een Nederlands paspoort hebt ben je een Nederlander en dus onderdeel van de cultuur die we hier hebben. Dat je er zelf eigen criteria op na houdt is niet heel relevant voor de cultuur.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:45 schreef Slayage het volgende:
live streamtwitter:Sjpielsewolf twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:43:14.@PremierInSpe op #Periscope: Live Immortal Izzy #dokkum https://t.co/NRCGBoGKls reageer retweet
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:45 schreef Red_85 het volgende:
Weltschmerz met een ijzersterke post. Mag wel herhaald worden:
'Ik hecht zelf niet zo aan het behoud, ik vind de roetpiet prima en ik vind een zwarte Sint ook prima. Maar ik snap wel dat mensen zich willen vermommen ipv een commercieel bureau in te huren en dan werkt zwarte schmink gewoon heel goed.
Ik snap ook echt al heel erg lang dat ZP een erfenis is uit een tijd dat er nog geen zwarten in Nederland waren en iedereen eigenlijk racistisch was, en dat de beeldcultuur globaliseert en dat we daar ook mee te maken hebben. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die beweert pijn te hebben dat ook daadwerkelijk heeft of er een kusje op verdienen.
Daarnaast is veinzen of uitvergroten van pijn een drukmiddel om anderen jouw opvatting op te dringen. Ik laat mij die opvatting niet opdringen want ik heb een andere. Ik ben namelijk een ouderwetse antiracist die vindt dat huidskleur er niet toe moet doen, en daar waren we volgens mij in Nederlan een aardig eind mee gekomen. Dan heb je nu een anti-ZP beweging als onderdeel van een internationaal black identity gebeuren dat draait om vals 6e generatie slachtofferschap, import van Amerikaanse rassenrelaties en problemen, zwarten die 'onder elkaar' willen zijn en doen alsof ze recht hebben op de Nederlandse rijkdommen die dankzij de slavernij zouden zijn opgebouwd.
Dat is niet waar, maar de Surinamers en Antillianen hebben natuurlijk net zo goed recht op de Nederlandse rijkdom vanwege hun relatie tot het koninkrijk, maar die ontvangen ook gewoon hun deel. Pak het vliegtuig naar Nederland en haal een diploma en je zit meteen bij de meest geprivilegeerden ter wereld. Indien wij onze rijkdom aan de slavernij te danken zouden hebben dan ben je degene die profijt trekt en zeker niet het slachtoffer. Dus weg met die splijtende rassenleer en het bijbehorende zieligdoen, al mag die mening natuurlijk ook vrijelijk geuit worden.'
Racisme, uitsluiting, afschieten van zwarten door de politie.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:45 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist de bedoeling om dat wat in de VS gaande is ook hier van de grond te krijgen.
Fries is de taal die het meeste op het Engels lijkt, volgens de taalkundigen geloof ik.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:45 schreef Baconbus het volgende:
[..]
En aan de spandoeken te zien spreken de Friezen geen Nederlands dus dan lijkt de internationale taal Engels over. Anders zou je Spaans, Frans of Mandarijn moeten doen maar dat geef ik weinig hoop in Dokkum.
Kloptquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Fries is de taal die het meeste op het Engels lijkt, volgens de taalkundigen geloof ik.
Dat ze racistische uitspraken doen, geweld niet schuwen, behoorlijk intimiderend overkomen en niet open staan voor andere meningen heeft ze al naar de bodem van de afgrond geholpen. Die termen werken enkel bevestigend.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:44 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik raad je aan je in te lezen over het begrip cultuur, wat het inhoudt en hoe veelzijdig en veranderlijk het is en kan zijn. Op die manier is het denk ik makkelijker te begrijpen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Jij wilt het verschil tussen etniciteit en nationaliteit niet begrijpen.
Dat talloze Marokkanen (ook) de Nederlandse nationaliteit hebben, maakt nog niet dat het Marokkaanse taal, mierzoete muntthee, ritueel slachten en couscous nu deel uit maken van de Nederlandse cultuur.
Bron?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:47 schreef JeSuisDroppie het volgende:
En daar komt de aap uit de mouw: ze willen herstelbetalingen.
Dan is Engels prima voor de Friezen denk ik, zeker omdat de spreker zelf geen Fries spreekt enzo.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Fries is de taal die het meeste op het Engels lijkt, volgens de taalkundigen geloof ik.
Ehhhhhhh...... ik mag toch godverdomme hopen van nietquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:45 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist de bedoeling om dat wat in de VS gaande is ook hier van de grond te krijgen.
Roepen dat dankzij die slavernij het westen zoveel rijkdom kent is gewoon voorsorteren op een claim, das logisch zou Cruijff zeggen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:48 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bron?
(Het gaat zo snel dat ik niet weet waar je op reageert)
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:43:06Groep Friese jongeren is net weggeveegd van het plein door politie. Niet met heel harde wel dwingend. reageer retweet
Waarom niet gewoon in het Nederlands?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:49 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dan is Engels prima voor de Friezen denk ik, zeker omdat de spreker zelf geen Fries spreekt enzo.
Niet van mij he, van Weltschmerz.quote:
Flauw, zij waren het enige publiek.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:49 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:43:06Groep Friese jongeren is net weggeveegd van het plein door politie. Niet met heel harde wel dwingend. reageer retweet
Wit is even minderwaardig. Maar das geen racisme!!quote:
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Flauw, zij waren het enige publiek.
Ja, ik zie het probleem ook niet zo, meeste mensen hebben daarbij op school ook Engels geleerd en het Engels steeds vaker de lingua franca in NL in het dagelijkse leven.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:49 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dan is Engels prima voor de Friezen denk ik, zeker omdat de spreker zelf geen Fries spreekt enzo.
De spandoeken voor de bezoekers in Dokkum zijn in het Fries.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:50 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon in het Nederlands?
200 man.. Nou.. Whohoo. Het leeft wel, dat antigepietquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:49 schreef Proximo het volgende:
Wat een treurige bedoening. Het grauwe weer, de kleine groep, de speeches vol met geimporteerde amerikaanse retoriek.
Ze zullen het vast wel vieren als een overwinning.
idd, trollen zijn sowieso "mongooltjes" je weetquote:
De enige die er aandacht aan schonken zijn ook naar huis gestuurd?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Flauw, zij waren het enige publiek.
En ze beelden de Friese vlag verkeerd om afquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:51 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De spandoeken voor de bezoekers in Dokkum zijn in het Fries.
Dat straalt niet echt uit dat ze de taal begrijpen, gezien de ontvanger.
Ook Dokkum een "dorpje" noemen...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:51 schreef WodanIsGroot het volgende:
Nog steeds beeld kozp de friese vlag in een soort spiegelbeeld af op hun bordjes.
Dat geeft maar weer aan hoe weinig zij zich voor feiten intresseren
[ afbeelding ]
Vs
[ afbeelding ]
Nee vet goed idee hoor die bordjes in het fries, dan voelen die Friezen zich vast gerespecteerd... Lol
Blijkbaar herken jij er een (foutieve) Friesche Vlag in. Missie geslaagd dus.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:51 schreef WodanIsGroot het volgende:
Nog steeds beeld kozp de friese vlag in een soort spiegelbeeld af op hun bordjes.
[ afbeelding ]
Vs
[ afbeelding ]
Nee vet goed idee hoor die bordjes in het fries, dan voelen die Friezen zich vast gerespecteerd... Lol
Ja. Er is nu letterlijk geen publiek meer.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De enige die er aandacht aan schonken zijn ook naar huis gestuurd?
Dat hadden we op de A7 een paar weken geleden al gezien...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:52 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Blijkbaar herken jij er een (foutieve) Friesche Vlag in. Missie geslaagd dus.
Ik zie een blanke op de eerste rij: hhhhooooOOOw!quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:51 schreef WodanIsGroot het volgende:
[ afbeelding ]
Vs
[ afbeelding ]
Dat is wel echt doodzonde. Nu worden alle Friezen helemaal gek natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:52 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
En ze beelden de Friese vlag verkeerd om af
Das was allang bekend? Alleen useful idiots denken nog dat het hier om aanpassingen gaat.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:51 schreef bedachtzaam het volgende:
Laat dit even doordringen en luister dan nog eens naar wat Barryl Biekman te zeggen heeft. link in de OP.
Hij moet dus helemaal weg, aanpassen gaat dus niets uitmaken.
Welnee, geeft gewoon aan dat we te maken hebben met mensen die met moeite kunnen onthouden dat ze moeten ademhalenquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:53 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat is wel echt doodzonde. Nu worden alle Friezen helemaal gek natuurlijk.
Het is 1 van de Friese elf steden, net als Sloten...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ja, nee... metropool had beter geweest.
1 pot nat natuurlijk: die witkoppen moeten dood. Dat hun eigen broeders met dezelfde kleur ze gevangen namen en verkochten laten we maar even achterwege, toch Bacon?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:54 schreef Proximo het volgende:
De VOC handelde niet in slaven, dat was de WIC doos
Want een vlag is ook niet van meerdere kanten zichtbaar natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:54 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Welnee, geeft gewoon aan dat we te maken hebben met mensen die met moeite kunnen onthouden dat ze moeten ademhalen
De VOC heeft ook wat bijgebeund in de slavenhandel.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:54 schreef Proximo het volgende:
Leuk, maar voor een randstedeling is het gewoon een dorpje. Net zoals Rotterdam weer een dorpje is vergeleken bij Tokyo.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is 1 van de Friese elfsteden, net als Sloten...
De geschiedenis als grabbelton.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:54 schreef Proximo het volgende:
12.000 mensen zijn niet zulke grote aantallen, of wel dan.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is 1 van de Friese elfsteden, net als Sloten...
Niet per se slaven.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De VOC heeft ook wat bijgebeund in de slavenhandel.
Als je het Fries niet kunt lezen of verstaan heb je je onvoldoende in de Friese cultuur verdiept. Dan weet je dus ook niet waartegen je demonstreert.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:51 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De spandoeken voor de bezoekers in Dokkum zijn in het Fries.
Dat straalt niet echt uit dat ze de taal begrijpen, gezien de ontvanger.
Het doet je verhaal natuurlijk geen goed als je je feiten niet op een rijtje hebt als je een boodschap wil verkopen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:56 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Leuk, maar voor een randstedeling is het gewoon een dorpje. Net als Rotterdam weer een dorpje is vergeleken bij Tokyo.
Deze logica laat ik graag aan mij voorbij gaan. Ik adviseer je post nog eens na te lezen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je het Fries niet kunt lezen of verstaan heb je je onvoldoende in de Friese cultuur verdiept. Dan weet je dus ook niet waartegen je demonstreert.
VOC had bijkans een transportmonopolie op alles, dus ook slaven. En dwangarbeiders, soldaten, migranten, etc.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De VOC heeft ook wat bijgebeund in de slavenhandel.
Volgens mij contractarbeiders vooral.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
VOC had bijkans een transportmonopolie op alles, dus ook slaven. En dwangarbeiders, soldaten, migranten, etc.
5 bussen dacht ik dus zeg maar 150 tot 200 mensenquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:59 schreef Slayage het volgende:
hoeveel mensen zijn er komen opdagen voor de demonstratie?
Jij niet begrijpen Fries, jij niet begrijpen Friesen. Dan jij net begrypen Swarte Pyt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:58 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Deze logica laat ik graag aan mij voorbij gaan. Ik adviseer je post nog eens na te lezen.
Niet per se nee, handelswaar was handelswaar. Het was zeker niet de corebusiness maar het gebeurde wel.quote:
Ja, wel traantjes gelaten toen hoor. Sterke serie was dat.quote:
Yes en dat moet mooi daar blijvenquote:Op zaterdag 2 december 2017 15:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wel traantjes gelaten toen hoor. Sterke serie was dat.
Maar wel Amerikaanse geschiedenis.
Op contract, maar ook wel min of meer verplicht half om half, zo zijn Javanen in de west o.a. gekomen en ze hebben zelfs Japanners ingezet als een soort huurlingenleger.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet per se nee, handelswaar was handelswaar. Het was zeker niet de corebusiness maar het gebeurde wel.
Typische reacties van een neger:quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:01 schreef Proximo het volgende:
"ik heb zeker geen uitkering, en anders wordt die betaald door je moeder"
Dat komt omdat teveel mensen de Nederlandse cultuur niet begrijpen. De taal niet, de gebruiken niet, en dus ook folklore als Zwarte Piet niet.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik zie het probleem ook niet zo, meeste mensen hebben daarbij op school ook Engels geleerd en het Engels steeds vaker de lingua franca in NL in het dagelijkse leven.
Van mij mag jij doen alsof ZP een Friesch fenomeen is. Ik ga daar niet in mee.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:59 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jij niet begrijpen Fries, jij niet begrijpen Friesen. Dan jij net begrypen Swarte Pyt.
Twee bussen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:59 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
5 bussen dacht ik dus zeg maar 150 tot 200 mensen
Het zal me helemaal niet verbazen dat het helemaal niet boeit want dat past niet in het straatje natuurlijk. Beter linken ze hem aan blackface en slavernij want dat zorgt immers voor de gewenste reacties.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat komt omdat teveel mensen de Nederlandse cultuur niet begrijpen. De taal niet, de gebruiken niet, en dus ook folklore als Zwarte Piet niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofreniequote:Op zaterdag 2 december 2017 15:04 schreef Nattekat het volgende:
Maar goed... we kunnen dus concluderen dat dit racistische clubje denkt dat het hier rampzalig gesteld is met racisme omdat Amerika?
Yup,het is hier de deep south in 1950.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:04 schreef Nattekat het volgende:
Maar goed... we kunnen dus concluderen dat dit racistische clubje denkt dat het hier rampzalig gesteld is met racisme omdat Amerika?
Maakt jou dat wat uit? Mij maakt het geen fuck uit hoe die amerikanen over NL denkenquote:Op zaterdag 2 december 2017 15:04 schreef Nattekat het volgende:
Ja, de geschiedenis is helaas een grabbelton geworden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:04 schreef Nattekat het volgende:
Heb je dit topic weleens doorgescrolld? Zitten geen Amerikanen tussen hoor.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:04 schreef Nattekat het volgende:
Waar denk je dat Douwe Egberts oorspronkelijk vandaan komt?quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:02 schreef TargaFlorio het volgende:
Dit dorp heeft natuurlijk geen Starbucks.
Joure....quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waar denk je dat Douwe Egberts oorspronkelijk vandaan komt?
Gezien zijn voornaam zal het dan wel Friesland zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De koffiebonen, of Douwe zelf?quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja ze hebben een hollywood film gezien en zijn er in blijven hangen ofzo.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:04 schreef Nattekat het volgende:
En waar komt Perla vandaan?quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
twitter:verspoorm twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 15:04:56@ClariceGargard zegt: “Laat je horen #Dokkum!” tegen iets meer dan 100 voornamelijk blanke randstedelingen —die naar instructie achteraan staan zodat de paar aanwezige zwarte demonstranten voor de camera’s staan. Op een ijzig koud pleintje met wat NWA muziek. Net Monty Python https://t.co/60TNDYErKV reageer retweet
Ik heb het over Amerikaanse toestanden hè.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:05 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Heb je dit topic weleens doorgescrolld? Zitten geen Amerikanen tussen hoor.
Ik krijg steeds meer het idee dat er steeds subsidie veilig gesteld moet worden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:45 schreef Infection het volgende:
[..]
Maakt nogmaals duidelijk dat die figuren in een fantasiewereld leven. Ze denken in het Amerika van de jaren 50 te leven.
En ik heb het over doen alsof iedereen hier heel tolerant is.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb het over Amerikaanse toestanden hè.
Het publiek zit al thuis aan de Berenburg...quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:10 schreef Ryan3 het volgende:
Zijn er mensen die geen fries verstaan, vraagt-ie..
Het is hier bij lange na niet zo slecht gesteld als in Amerika. Echt totaal niet. Het enige probleem is dat Mohammed wat lastiger aan een baan komt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:09 schreef Baconbus het volgende:
[..]
En ik heb het over doen alsof iedereen hier heel tolerant is.
De schijnheiligheid druipt er vanaf. Wees gewoon eerlijk, is veel beter.
Heb ik ook zin in eigenlijk.quote:Op zaterdag 2 december 2017 15:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het publiek zit al thuis aan de Berenburg...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |