SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
• Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.
• Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.quote:• Documentaire 'Wild Geraas':quote:
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.quote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Update :
Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.
Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.
link
link document
Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'
Anti-Piet-activisten verdeeld over nieuwe Amsterdamse Piet
En verder!![]()
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
Niet weer dat onzinberichtquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef bedachtzaam het volgende:
Mensen, je privilege niet vergeten hé..
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
Denk maar dat je beter bent, ik weet wel beter. Jij straalt namelijk één en al frustratie geboren in je ongeworteld zijn uit.quote:Op zaterdag 2 december 2017 13:53 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat moet dat een schok worden als je uiteindelijk met de rest van de wereld te maken krijgt.
Mag de waarheid niet naar buiten gebracht worden? De echte racisten zitten in het anti-kamp.quote:
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:04 schreef trein2000 het volgende:
Pegida is onderweg.Bron?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 13:40:37Politie stuurt iedereen van het plein af nu. Iedereen 'zonder doel' moet weg. https://t.co/9vvzCAFJSv reageer retweet
Ik denk dat ik als Fries meer met de rest van de wereld te maken heb gehad dan het gros van de Fokkers...quote:Op zaterdag 2 december 2017 13:53 schreef Baconbus het volgende:
Wat moet dat een schok worden als je uiteindelijk met de rest van de wereld te maken krijgt.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://mobile.twitter.co(...)s/936943836298993664
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. We hadden net zo goed op een weiland kunnen staan." … https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
Lekker voor ze. Zielig ongedierte.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:10 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. W… https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
Ik denk niet dat ik beter ben en ontleen mijn identiteit inderdaad niet aan waar ik toevallig ter aarde ben gekomen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:06 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Denk maar dat je beter bent, ik weet wel beter. Jij straalt namelijk één en al frustratie geboren in je ongeworteld zijn uit.
Ik woon waar mijn cultuur al sinds het begin der mensen leidend is en ben daar een voortzetting van. Ik ben een Fries op de Friese grond. Deal with it, I dont care.
quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef bedachtzaam het volgende:
Mensen, je privilege niet vergeten hé..
[ afbeelding ]
Dat zou ik zeker niet uitsluiten. Is ook niet iets wat alleen voor niet-Friezen zou gelden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat ik als Fries meer met de rest van de wereld te maken heb gehad dan het gros van de Fokkers...
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 13:43:00Dat het plein wordt leeggehaald is natuurlijk wel sneu voor de demonstranten die nu geen publiek meer hebben. reageer retweet
Whehequote:Op zaterdag 2 december 2017 14:10 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. We hadden net zo goed op een weiland kunnen staan." … https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
De oude vervuilende bussen hadden niet zo ver hoeven rijden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:10 schreef StaceySinger het volgende:
Zwarte piet is zwart verdrietquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:12 schreef Infection het volgende:
Ze beginnen al hoor.
"No more blackface"
We leven godverdomme in Nederland, praat dan ook Nederlands als je een punt wilt maken.
"Nee meer zwartgezicht" lijkt mij niet helemaal de bedoeling.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:12 schreef Infection het volgende:
Ze beginnen al hoor.
"No more blackface"
We leven godverdomme in Nederland, praat dan ook Nederlands als je een punt wilt maken.
Ongedierte nog wel.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:11 schreef Infection het volgende:
[..]
Lekker voor ze. Zielig ongedierte.
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:13:37Iemand die tegendemonstreert wordt meteen weggehaald. reageer retweet
Whahaha, check dan die tweets van die Mascha.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:06 schreef StaceySinger het volgende:
DOKKUM - In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie informatie heeft dat behalve tegenstanders van Zwarte Piet van de Stichting Nederland Wordt Beter, ook andere groepen zich zaterdag zullen melden in de Friese stad.
https://www.telegraaf.nl/(...)or-pro-en-antipieten
Zonder proces executeren? Jij bent in de verkeerde tijd geboren denk ik.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
Ja. Preventief ruimen die handel.
3,5 uur? Van Amsterdam naar Dokkum?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Whahaha, check dan die tweets van die Mascha.
150 anti-pieters
3,5 uur onderweg in een ouwe bus
Geen koffiein Zurich want daar hadden ze niet op een invasie gerekend
Dat ze het gevoel hebben in de gaten te worden gehouden door ME ipv beschermd worden. Check je privileges en de AIVD effe.
Dan hoop ik dat er zo'n grote groep tegendemonstranten is/komt dat de politie machteloos staat.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:14 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:13:37Iemand die tegendemonstreert wordt meteen weggehaald. reageer retweet
Radicaal hoor.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
Er reizen ook journalisten mee in de bussen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:11 schreef butz0rs het volgende:
Dat is alles? 20 zwarten en 30 whitey helpers?
Wat een haatzaaierij, pvv toevallig?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
Anti-rechtstaat. Edgy AF.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Infection het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat er zo'n grote groep tegendemonstranten is/komt dat de politie machteloos staat.
Ruimen is niet persé executeren hoor. Gewoon even de knuppel er doorheen en over de grens zetten.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:15 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zonder proces executeren? Jij bent in de verkeerde tijd geboren denk ik.
Zelf heb ik ook niet het idee dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn. Jammer is dat.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
De politie doet er alles aan om de sfeer zo grimmig mogelijk te maken.
Omdat er een heel klein chinees politie-agentje bij stond?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Mooi, de kindertjes zitten nu binnen dus mag het!quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Pegida is zojuist uit Dokkum vertrokken, dus waarschijnlijk niet.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:13 schreef Infection het volgende:
Zijn er ook tegendemonstranten trouwens?
Ik denk dat de demonstranten dat ook niet weten. Ze zijn 2 weken te laat en niemand die ook maar een fuck zal geven in Dokkum. Al helemaal niet op een leeg plein.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:17 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zelf heb ik ook niet het idee dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn. Jammer is dat.
Wat is het doel daarvan?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:17 schreef Infection het volgende:
[..]
Ruimen is niet persé executeren hoor. Gewoon even de knuppel er doorheen en over de grens zetten.
Laten zien dat ze van de Nederlandse cultuur en kinderen af moeten blijven en aan het werk moeten.quote:
Gelukkig zijn er altijd nog wel een paar schuimbekkende Fokkers te vinden.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik denk dat de demonstranten dat ook niet weten. Ze zijn 2 weken te laat en niemand die ook maar een fuck zal geven in Dokkum. Al helemaal niet op een leeg plein.
Als we de hele berg mensen zo als jij even vergeten natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef StaceySinger het volgende:
daar staan ze dan, zielig zonder publiek .
Dat is de ongezelligste braderie die ik ooit gezien heb.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef StaceySinger het volgende:
[ afbeelding ]
Je kijkt toch?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:18 schreef StaceySinger het volgende:
[ afbeelding ]
Die mensen zijn toch ook onderdeel van de Nederlandse cultuur, net als jij en ik?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:19 schreef Infection het volgende:
[..]
Laten zien dat ze van de Nederlandse cultuur en kinderen af moeten blijven en aan het werk moeten.
Aapjes kijken wrs. O, wacht dat is geen goede uitdrukking...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Pinzon het volgende:
Kijk al die mensen langs de zijkant staan ineens, ze zouden toch wegblijven?
Ze kunnen het niet laten volgens mij, kwestie van tijd voordat de klinkers uit de weg getrokken worden.
Met 'een fuck geven' bedoel ik dat er niemand zal zijn die van gedachte zal veranderen door deze werkloze idioten die een paar nietszeggende dingetjes roepen. Totaal nutteloos dit dus.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:19 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er altijd nog wel een paar schuimbekkende Fokkers te vinden.
Ja, via de Afsluitdijk. Plaspauze in Hoorn en een file voor de kassa in het wegrestaurant te Zurich. En die bussen rijden vermoedelijk niet hard in kolonne.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
3,5 uur? Van Amsterdam naar Dokkum?
Wist niet dat Zurich in Friesland ligt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Whahaha, check dan die tweets van die Mascha.
150 anti-pieters
3,5 uur onderweg in een ouwe bus
Geen koffiein Zurich want daar hadden ze niet op een invasie gerekend
Dat ze het gevoel hebben in de gaten te worden gehouden door ME ipv beschermd worden. Check je privileges en de AIVD effe.
Wie houdt dat nou ook in december?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat is de ongezelligste braderie die ik ooit gezien heb.
Kan die Soros niet voor wat betere bussen zorgen dan, met een barretje erin.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, via de Afsluitdijk. Plaspauze in Hoorn en een file voor de kassa in het wegrestaurant te Zurich. En die bussen rijden vermoedelijk niet hard in kolonne.
Ik denk sowieso dat mensen die Pro-Piet zijn niet zomaar te overtuigen zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Infection het volgende:
[..]
Met 'een fuck geven' bedoel ik dat er niemand zal zijn die van gedachte zal veranderen door deze werkloze idioten die een paar nietszeggende dingetjes roepen. Totaal nutteloos dit dus.
https://www.pscp.tv/w/1YqKDLAQrYoKVquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Infection het volgende:
Sta je dan, midden in Friesland, op een leeg plein met je zielepieten clubje.![]()
Nee. Dat je hier woont of de Nederlandse nationaliteit hebt, wil niet zeggen dat je een etnische Nederlander bent. Als je dat niet bent, maak je geen onderdeel uit van de Nederlandse cultuur.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Die mensen zijn toch ook onderdeel van de Nederlandse cultuur, net als jij en ik?
Verder is het een zaterdag, verwacht je dat er veel mensen tussen zitten die geen weekend hebben?
Zo'n oud wrak kan niet harderquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, via de Afsluitdijk. Plaspauze in Hoorn en een file voor de kassa in het wegrestaurant te Zurich. En die bussen rijden vermoedelijk niet hard in kolonne.
De gemiddelde Nederlander ook niet hoor. Het is maar een klein clubje die zich druk maakt over zwarte piet. 99,9% van de Nederlanders interesseert deze hele discussie niet of vind het wel goed zoals het nu is.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik denk sowieso dat mensen die Pro-Piet zijn niet zomaar te overtuigen zijn.
Dat lijkt echt in de hardware te zitten. Krijg je er niet uit met een patch of update.
Wie dan? Pegida is al naar huis...quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Pinzon het volgende:
[..]
https://www.pscp.tv/w/1YqKDLAQrYoKV
Je haatvrienden zijn er gewoon hoor
Ik ben zelf gedeeltelijk in het buitenland opgegroeid. Ik heb ook nog in twee andere landen gewerkt en 9 maanden in een weer een ander land gewoond.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:11 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik beter ben en ontleen mijn identiteit inderdaad niet aan waar ik toevallig ter aarde ben gekomen.
Vind het alleen zo sneu dat het lijkt alsof dat alles is wat je kent. Resulteert namelijk in een vrij kleine belevingswereld en ik gun je het hele universum.
Haatvrienden? Ik zie gewoon random mensenquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Pinzon het volgende:
[..]
https://www.pscp.tv/w/1YqKDLAQrYoKV
Je haatvrienden zijn er gewoon hoor
Hm. Het is meer het concept van de kolonne. Die gepantserde ME busjes moet je geen rare dingen mee doen.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kan die Soros niet voor wat betere bussen zorgen dan, met een barretje erin.
Bij mij is het ooit ook gelukt. Er is hoopquote:Op zaterdag 2 december 2017 14:22 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik denk sowieso dat mensen die Pro-Piet zijn niet zomaar te overtuigen zijn.
Dat lijkt echt in de hardware te zitten. Krijg je er niet uit met een patch of update.
Al die boze bange burgertjes aan de zijkant.quote:
Zodra je een Nederlands paspoort hebt ben je een Nederlander en dus onderdeel van de cultuur die we hier hebben. Dat je er zelf eigen criteria op na houdt is niet heel relevant voor de cultuur.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Dat je hier woont of de Nederlandse nationaliteit hebt, wil niet zeggen dat je een etnische Nederlander bent. Als je dat niet bent, maak je geen onderdeel uit van de Nederlandse cultuur.
Idem voor Fries. Eigen etniciteit.
Jij bent anti-piet?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:25 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Bij mij is het ooit ook gelukt. Er is hoop
En dat zei die niet eens in het Fries?quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:25 schreef Pinzon het volgende:
[..]
Al die boze bange burgertjes aan de zijkant.
Net zei iemand op de stream 'alles wat anders is dan mijn mot oprotte'
De gemiddelde Nederlander kan het denk ik niet zoveel schelen omdat het een kinderfeest is.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:23 schreef Infection het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlander ook niet hoor. Het is maar een klein clubje die zich druk maakt over zwarte piet. 99,9% van de Nederlanders interesseert deze hele discussie niet of vind het wel goed zoals het nu is.
En terecht.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:26 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlander kan het denk ik niet zoveel schelen omdat het een kinderfeest is.
De gemiddelde Nederlander kijkt hiernaar en denkt godskanonnen waarom hebben al deze mensen mijn paspoort.
Daarom zeg ik ook alleen dat het zo lijkt. Nu blijkt dat je wel meer gezien hebt.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:24 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ik ben zelf gedeeltelijk in het buitenland opgegroeid. Ik heb ook nog twee in twee andere landen gewerkt en 9 maanden in een weer een ander land gewoond.
Jij kijkt met een vooroordeel, jouw bekrompenheid.
Dat mag. Beetje jammer wel.quote:Op zaterdag 2 december 2017 14:27 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Niet per se anti. Ik heb wel begrip voor mensen die er aanstoot aan nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |