ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Weet iemand waarom de d-gtw op de maaslijn al voorzien zijn van de arriva kleuren en de e-gtw op de heuvellandlijn nog niet? Die rijden nog steeds in hun veolia jasje.
Voor de Maaslijn waren ze sneller klaar omdat die alleen maar bestickerd zijn, dat is toch maar tijdelijk. De e-GTW's worden wat grondiger aangepakt omdat die hier tot 2031 blijven rijden. Er is er al minstens 1 klaar: Treinen | Arriva Personenvervoer Nederland | 10530 by Marcel Hodiamont, on Flickr
Op vrijdag 24 november 2017 16:04 schreef Salatrel het volgende: Wat een feest. Flirt bevoegdheid ook weer in de pocket. Vanaf A.S. dinsdag ook bij u in de regio
Heuj kun je nou eigenlijk ook nog papieren kaartjes met korting krijgen? Lees alleen nog maar van alles over Samenreiskorting op een chipkaart zetten.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Alleen voor internationale reizen kan je nog een kaartje met korting uit de automaat halen. Voor binnenlandse reizen moet dat inderdaad via het product samenreiskorting op de OV-chipkaart.
Het is echt met afstand het slechtste vliegveld waar ik kom. De naamgeving van de terminals, dikke rijen, paspoortcontrole wat een half jaar duurt. Grrrr.
Het is echt met afstand het slechtste vliegveld waar ik kom. De naamgeving van de terminals, dikke rijen, paspoortcontrole wat een half jaar duurt. Grrrr.
O ja, de pieren 2L en 2M hadden ze beter terminal 3 en 4 kunnen noemen ofzo.
Verder snap ik het geklaag niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen, want zowat iedereen haat CDG, schijnt.
Op zaterdag 25 november 2017 22:19 schreef dennistd het volgende: Voor wie vandaag niet met de ICE mee was maar wel graag de Betuweroute wil bekijken vanuit de ICE:
Op zaterdag 25 november 2017 22:19 schreef dennistd het volgende: Voor wie vandaag niet met de ICE mee was maar wel graag de Betuweroute wil bekijken vanuit de ICE:
Rijdt ie nou zo traag of komt dat door de telelens?
Ligt puur aan de lens, de camera staat iets achter de voorste rij stoelen in de lounge. Snelheid zat de hele tijd tegen de 120km/h aan, de maximumsnelheid daar.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 26 november 2017 13:48 schreef Koen66 het volgende: Is de Betuwelijn niet met wat simpele ingrepen geschikt te maken voor passagiersvervoer en 160km/h ofzo, of is dat door die tunnels te kostbaar?
Op grote delen van de Betuwelijn kun je gewoon 140 km/h rijden, alleen hangt er tussen Tiel en Elst geen waslijn en is de route grotendeels enkelsporig
Op zondag 26 november 2017 10:14 schreef b2py het volgende: Hij mag Max 120 en inderdaad door telelens lijkt wat vertraagd. Tellen van masten en dan v=s/t doet wonderen :-)
Sorry, ik weet de gemiddelde mastafstand van B5 niet uit m'n hoofd.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op grote delen van de Betuwelijn kun je gewoon 140 km/h rijden, alleen hangt er tussen Tiel en Elst geen waslijn en is de route grotendeels enkelsporig
Vreemd. Door het omrijden gelden geen andere regels voor het vervoersbewijs toch?
Ze mogen wel zoiets eisen, zie de Thalys. Ik heb geen idee of er extra eisen zijn gesteld aan de vervoerder op het gebied van belading toen de trein werd toegelaten tot de BR.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ze mogen wel zoiets eisen, zie de Thalys. Ik heb geen idee of er extra eisen zijn gesteld aan de vervoerder op het gebied van belading toen de trein werd toegelaten tot de BR.
Het lijkt me eerder dat ze dit doen om te voorkomen dat de ICE stampvol zit met binnenlandse reizigers Amsterdam - Utrecht - Arnhem, en internationale reizigers moeten staan of niet meer meekunnen...
Het lijkt me eerder dat ze dit doen om te voorkomen dat de ICE stampvol zit met binnenlandse reizigers Amsterdam - Utrecht - Arnhem, en internationale reizigers moeten staan of niet meer meekunnen...
Ja tuurlijk, maar een trein vol met spoormalloten moeten ontruimen is op zich ook al een goed argument.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
"Dames en heren, we staan op dit moment voor een rood sein. Dat komt doordat het Eurostar-treinstel dat u kunt zien als u uit het raam kijkt naar de snijbrander wordt gebracht. Een momentje geduld alstublieft."
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 26-11-2017 23:23:23 ]
Eurostar vindt van wel, 23 van de 31 stellen worden naar EMR Kingsbury gestuurd. Het afvoeren gaat redelijk snel, inmiddels zijn al 11 stellen omgetoverd tot o.a. conservenblikjes, scheermesjes en spijkers.
De resterende 8 TGV-TMST's worden gereviseerd tot e300-stellen.
Een Eurostartrein legt minstens 1000 kilometer per dag af aan zeer hoge snelheden (300 km/u), in zeer wisselende klimaatomstandigheden (koud in Engeland, warm in de Kanaaltunnel, koud op het vasteland), en dit zeven dagen per week (met uitzondering van eerste kerstdag).
Die stellen hebben meer kilometers op de teller staan dan een ICMm of SGMm. Dat Eurostar er niet voor kiest om de hele vloot een grootschalige revisie te geven snap ik wel - nieuw kopen is onder de streep aantrekkelijker. Dat er überhaupt 8 stellen overblijven mag opvallend genoemd worden.
Een Eurostartrein legt minstens 1000 kilometer per dag af aan zeer hoge snelheden (300 km/u), in zeer wisselende klimaatomstandigheden (koud in Engeland, warm in de Kanaaltunnel, koud op het vasteland), en dit zeven dagen per week (met uitzondering van eerste kerstdag).
Die stellen hebben meer kilometers op de teller staan dan een ICMm of SGMm. Dat Eurostar er niet voor kiest om de hele vloot een grootschalige revisie te geven snap ik wel - nieuw kopen is onder de streep aantrekkelijker. Dat er überhaupt 8 stellen overblijven mag opvallend genoemd worden.
Als nieuwe onder de streep goedkoper is waarom bestelt Eurostar dan niet acht extra velaro’s?
Nou, de software van de treinen zelf is ook nog niet in alle benodigde landen toegelaten. Dus daar is ook nog werk aan de winkel voor Siemens.
Edit: daar kan NS natuurlijk ook niets aan doen, maar omdat het zo populair is om de software af te schuiven op de vervoerder, doe ik dat nu ook maar ff
Als nieuwe onder de streep goedkoper is waarom bestelt Eurostar dan niet acht extra velaro’s?
Geen idee. Aanvankelijk waren er maar 10 Velaro's (Velari?) besteld, een vervolgorder voor nog eens 7 stellen kwam pas nadat het e300-programma al was gestart.
Het zou kunnen dat er aanvankelijk met 10 e320's was gerekend en dat men er gaandeweg achter kwam dat de technische staat van de TMST-vloot dermate slecht is dat het beter was om meer treinen bij Siemens te bestellen.
De bestaande vloot schijnt nogal last te hebben van roest, het zou kunnen dat ze de 'beste' acht treinstellen houden (al dan niet samengesteld dmv bakwisselingen) en de rest dus laten verschroten.
Vooral een tikkeltje vermoeiend dat ik nu met de bus naar het busstation moet, dan door naar leiden lammenschans en daar naar utrecht. U komt niet langs zoetermeer en ontvangt geen gtbv. Soort slechte kanskaart.
Op maandag 27 november 2017 15:03 schreef Salatrel het volgende: is eigenlijk bekend wat er zo gruwelijk mis is gegaan dat die werkzaamheden bij gouda zo uitlopen?
Ik las op somda iets over niet bedienbaar zijn van zes wissels.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik las op somda iets over niet bedienbaar zijn van zes wissels.
dat is best vervelend ja. Ik sta er nu met de spitspendel. Kopmaken langs het perron want bij de opstelsporen zweven nog steeds reflecterende strepen in het spoor
Geen idee. Aanvankelijk waren er maar 10 Velaro's (Velari?) besteld, een vervolgorder voor nog eens 7 stellen kwam pas nadat het e300-programma al was gestart.
Het zou kunnen dat er aanvankelijk met 10 e320's was gerekend en dat men er gaandeweg achter kwam dat de technische staat van de TMST-vloot dermate slecht is dat het beter was om meer treinen bij Siemens te bestellen.
De bestaande vloot schijnt nogal last te hebben van roest, het zou kunnen dat ze de 'beste' acht treinstellen houden (al dan niet samengesteld dmv bakwisselingen) en de rest dus laten verschroten.
En door te verschroten en ze niet te verkopen weer je weer andere aanbieders van het spoor .
En door te verschroten en ze niet te verkopen weer je weer andere aanbieders van het spoor .
Laten verschroten levert meer op dan ze ergens parkeren en hopen dat er ooit iemand wat mee wil doen. Dat kost tot die tijd alleen maar geld.
Hoe groot is de kans dat je ooit een koper vindt voor 23 treinstellen van ~400 meter lang, die 25 jaar oud zijn en in niet al te beste staat verkeren, en die alleen in BE+FR+GB+kanaaltunnel kunnen rijden? NIet heel groot.
Daar heerst nu een beetje hetzelfde sentiment als in Nederland, zorg eerst dat je hier je zaakjes op orde hebt en ga dan maar elders shoppen. Vandaar dat ze het nu steeds onder Arriva vlag proberen
Laten verschroten levert meer op dan ze ergens parkeren en hopen dat er ooit iemand wat mee wil doen. Dat kost tot die tijd alleen maar geld.
Hoe groot is de kans dat je ooit een koper vindt voor 23 treinstellen van ~400 meter lang, die 25 jaar oud zijn en in niet al te beste staat verkeren, en die alleen in BE+FR+GB+kanaaltunnel kunnen rijden? NIet heel groot.
Hadden we nou maar TVM430 op de HSL gehad, dan hoefde je alleen nog maar ATB in te bouwen en dat kunnen ze kopiëren van de Thalys.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Hadden we nou maar TVM430 op de HSL gehad, dan hoefde je alleen nog maar ATB in te bouwen en dat kunnen ze kopiëren van de Thalys.
Tsja, dat zou leuk zijn geweest. Dan was de HSL ook een stukje eerder open geweest voor de Thalys... al denk ik niet dat er dan een Fyra V160 zou zijn geweest ik afwachting van de V250.
Als ik Wikipedia mag geloven zijn er trouwens maar 5 TGV TMSTs die 1500 V lusten. Maar of dat echt een beperking is of dat dat een kwestie van configuratie is...?
Trein rijdt in op werkende arbeiders in Henegouwen: vrees voor dodelijke slachtoffers
Bij een ongeluk aan spoorwegenwerken in het Henegouwse Morlanwelz zijn volgens spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel maandagavond mogelijk dodelijke slachtoffers gevallen. Volgens RTBF zijn er twee mensen overleden.
Op de plek van het ongeval was eerder op de dag al een wagen gegrepen door een trein. Maandagavond werden spoorwegarbeiders dan opnieuw aangereden door een aankomende trein. Die zou zijn verder gereden en in botsing zijn gekomen met een andere trein. De situatie is zeer ernstig, zegt de woordvoerder van Infrabel. Volgens RTBF zijn er twee doden gevallen.
Minister van Mobiliteit Franįois Bellot (MR) trekt maandagavond naar de plaats van het ongeval.
Op maandag 27 november 2017 21:50 schreef b2py het volgende: Pfoeh, daar zijn echt grove fouten gemaakt of worden zulke losse regels gehanteerd
De ongevalstrein werd weggesleept en is heuvelop losgeraakt van de sleeploc, lees ik elders.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Hoe gaat dat in Nederland eigenlijk, als een defecte trein wordt weggesleept, bijvoorbeeld door een dieselloc met koppelboom? Wordt er dan wel een luchtslang tussen gehangen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Hoe gaat dat in Nederland eigenlijk, als een defecte trein wordt weggesleept, bijvoorbeeld door een dieselloc met koppelboom? Wordt er dan wel een luchtslang tussen gehangen?
Koppelboom zonder beremming is max 30 km/h geloof ik. Sleepkoppeling geeft wel beremming.
Hoe gaat dat in Nederland eigenlijk, als een defecte trein wordt weggesleept, bijvoorbeeld door een dieselloc met koppelboom? Wordt er dan wel een luchtslang tussen gehangen?
die winterwegsleepdienst heeft gewoon een scharfenbergkoppeling en kan dus idd gewoon pneumatisch gekoppeld worden volgens mij.
Op zondag 26 november 2017 13:48 schreef Koen66 het volgende: Is de Betuwelijn niet met wat simpele ingrepen geschikt te maken voor passagiersvervoer en 160km/h ofzo, of is dat door die tunnels te kostbaar?
Ligt de Betuweroute niet vol met facultatieve treinpaden die gemakkelijk te boeken zijn voor een goederentoko? Als je spaarzaam gebruikte 160-paden inlegt gaat dat ten koste van de capaciteit vermoed ik.
Hoe gaat dat in Nederland eigenlijk, als een defecte trein wordt weggesleept, bijvoorbeeld door een dieselloc met koppelboom? Wordt er dan wel een luchtslang tussen gehangen?
Afhankelijk van het type trein (althans bij NS) wordt er mechanisch op de normale manier gekoppeld, en remt het treinstel ook gewoon mee. Zelfde geldt voor afslepen van ICR/Traxx (of ander materieel met schroefkoppeling) met hulploc, er wordt mechanisch en pneumatisch gekoppeld en de volledige trein remt mee. Ook bij afslepen Thalys door een Traxx (ja, daar heeft de Thalys een hulpkoppeling voor aan boord) wordt er alsnog pneumatisch meegeremd.
Ongeremd mee slepen mag in Nederland voor zover ik weet wel gebeuren, maar dient tussen remwagens in gesloten te zitten (bijvoorbeeld overbrenging SNG). Er loopt in dat geval een losse treinleiding door het ongeremde materieel heen naar de achterste wagons, zodat, als het mis gaat, het spul alsnog altijd automatisch tot stilstand komt.
Zoiets als wat hier gebeurd is, zou dus niet moeten kunnen gebeuren, omdat in normale omstandigheden het materieel zelf automatisch remt of door andere wagons alsnog geremd wordt in geval dat er een koppeling losschiet/breekt.
Ligt de Betuweroute niet vol met facultatieve treinpaden die gemakkelijk te boeken zijn voor een goederentoko? Als je spaarzaam gebruikte 160-paden inlegt gaat dat ten koste van de capaciteit vermoed ik.
Ja, allemaal 90- en 100-paden, meen ik. Snellere paden ben ik nog niet tegengekomen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Op dinsdag 28 november 2017 00:10 schreef dennistd het volgende: Je verwacht toch ook niet dat een trein die weggesleept wordt een paar minuten later doodleuk met een rotvaart weer terug komt rollen...
dat niet nee, maar zolang als ik me kan heugen heb ik altijd een pak rammel gehad als ik me bevond op een plek die gevaarlijk was als er iets los zou schieten... Brrr
Waarom helemaal afschaffen en niet gewoon terug naar waar het voor bedoeld is: samen reizen. Zorg ervoor dat op het ticket van reiziger 1 de aanduiding hoofdticket staat, en dat de bijtickets van de andere reizigers niet geldig zijn zonder de aanwezigheid van reiziger 1.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 28 november 2017 09:50 schreef dennistd het volgende: Waarom helemaal afschaffen en niet gewoon terug naar waar het voor bedoeld is: samen reizen. Zorg ervoor dat op het ticket van reiziger 1 de aanduiding hoofdticket staat, en dat de bijtickets van de andere reizigers niet geldig zijn zonder de aanwezigheid van reiziger 1.
Dat is nooit de bedoeling van het groepsretour geweest toch?
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op dinsdag 28 november 2017 09:33 schreef James1988 het volgende: Een conducteur heeft wat onenigheid met een reiziger over het vervoerbewijs. De conducteur: "Gelukkig gaat het groepsretour er per 1 januari uit."
Dat u het weet.
Ik heb geen vrienden, heb er dan ook geen gebruik van gemaakt
Ik heb vrij reizen dus ik heb er ook geen gebruik van gemaakt Ik weet wel dat als die geweldige afdeling commercie van tevoren nou eens het concept van een nieuw vervoerbewijs had voorgelegd aan HC's en V&S'ers die er mee moeten werken de meeste misbruikmogelijkheden van tevoren al aangekaart hadden kunnen worden
Nee hoor, ik ben vandaag vrij. Vandaag ga ik mij even niet verbeteren
Overigens: leuke conclusie. Ze kunnen het allemaal beter en willen het alleenrecht op de HSL, maar hebben geen materieel voorhanden. Joh. Waarom denken ze dat NS de ICNG besteld heeft? Omdat ze een paar miljoentjes over hadden?
Overigens: leuke conclusie. Ze kunnen het allemaal beter en willen het alleenrecht op de HSL, maar hebben geen materieel voorhanden. Joh. Waarom denken ze dat NS de ICNG besteld heeft? Omdat ze een paar miljoentjes over hadden?
Daar had ik dat fortuin aan consultants niet voor nodig gehad om die conclusie te kunnen trekken
Eindelijk is het fabeltje dat arriva het wel even overneemt ontkracht.
Arriva heeft geen treinen op voorraad.
Het probleem is dat in de marktverkenning door de andere partijen 8 maatregelen zijn genoemd die de prestaties met het bestaande materieel kunnen verbeteren. Die maatregelen kan NS ook nemen. Maar NS weet niet wat deze maatregelen zijn, want die zijn vertrouwelijke concurrentiegevoelige informatie. En de drie serieuze concurrenten hebben geen interesse in een zuiver adviserende rol in een samenwerking met NS.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2017 13:43:18 ]
Op dinsdag 28 november 2017 11:17 schreef MTL het volgende: Groepsretour blijft wel, maar (als ik het goed begreep) in de oorspronkelijke bedoeling: alleen reizen met een groep in dezelfde trein.
Ik heb het wel twee keer gebruikt met de toenmalige bedoeling: allemaal reizen naar hetzelfde punt vanaf verschillende herkomsten. Zou best kunnen dat er daarvoor nog een ander groepsticket is geweest.
Vooral de keer dat we ook echt met de maximale 10 personen waren leidde tot de wel enigszins absurde korting van 75% ten opzichte van gewone kaartjes. Als er dan eenvoudig misbruik van gemaakt kan worden, dan wordt het wel snel een bodemloze put.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Arriva heeft wel altijd beweerd dit binnen een paar jaar(3) te kunnen fixen.
quote:
Het probleem is dat in de marktverkenning door de andere partijen 8 maatregelen zijn genoemd die de prestaties met het bestaande materieel kunnen verbeteren. Die maatregelen kan NS ook nemen. Maar NS weet niet wat deze maatregelen zijn, want die zijn vertrouwelijke concurrentiegevoelige informatie. En de drie serieuze concurrenten hebben geen interesse in een zuiver adviserende rol in een samenwerking met NS.
De concurrentie heeft er belang bij om deze maatregelen zo hoog mogelijk te maken, de kans dat ns echt zijn concessie verliest is nul.
Dus zou er wat mij betreft eerst een gekeken moeten worden hoe realistisch die 8 maatregelen zijn.
Even los van het feit dat ik vindt dat ns moet afgerekend worden op een geschoonde punctualiteit, dat is nu niet het geval.
Ik zie het, ik zou zeggen begin met ns af te rekenen op een schone punctualiteit, dat lost al veel problemen op en geef daarna die 8 maatregelen vrij, desnoods onder druk van een motie.
Ik zie het, ik zou zeggen begin met ns af te rekenen op een schone punctualiteit, dat lost al veel problemen op en geef daarna die 8 maatregelen vrij, desnoods onder druk van een motie.
Ik hoop dat je zelf snapt wat je voor ontzettend domme opmerking maakt. Als overheid concurrentiegevoelige informatie vergaren onder de belofte van vertrouwelijkheid en die dan openbaar maken. Hoe kķm je erop?
Ik hoop dat je zelf snapt wat je voor ontzettend domme opmerking maakt. Als overheid concurrentiegevoelige informatie vergaren onder de belofte van vertrouwelijkheid en die dan openbaar maken. Hoe kķm je erop?
Hou op zeg cijfers over in en uitstappen, over winst en verlies zijn vertrouwelijk, voorstellen om de hsl dienst te verbeteren is niks vertrouwelijk aan en moeten gewoon openbaar.
Hou op zeg cijfers over in en uitstappen, over winst en verlies zijn vertrouwelijk, voorstellen om de hsl dienst te verbeteren is niks vertrouwelijk aan en moeten gewoon openbaar.
Hahahaha.
Als men van plan was geweest om dit openbaar te maken, dan hadden de particuliere bedrijven helemaal niet meegewerkt aan dit onderzoek. En dat "moeten"... je kan het bedrijfsleven niet verplichten om gratis met ideeen voor de concurrent te komen.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2017 15:12:31 ]
Als men van plan was geweest om dit openbaar te maken, dan hadden de particuliere bedrijven helemaal niet meegewerkt aan dit onderzoek. En dat "moeten"... je kan het bedrijfsleven niet verplichten om gratis met ideeen voor de concurrent te komen.
Hou op zeg heb jij nu echt de naiviteit om hier te zeggen: als we de documenten niet vrij geven dan zal ns er nooit kennis van nemen? Durf je dat echt te zeggen? Ns is al 20 jaar woordelijk op de hoogte van wat er in de meest geheime vergadering van nederland wordt besproken en een paar ideetjes zouden zij niet kunnen achterhalen?
Hou op zeg heb jij nu echt de naiviteit om hier te zeggen: als we de documenten niet vrij geven dan zal ns er nooit kennis van nemen? Durf je dat echt te zeggen? Ns is al 20 jaar woordelijk op de hoogte van wat er in de meest geheime vergadering van nederland wordt besproken en een paar ideetjes zouden zij niet kunnen achterhalen?
Ik weet dat NS zulke dingen kan, daarom dreigt Huges ook een jaar celstraf.
Als men van plan was geweest om dit openbaar te maken, dan hadden de particuliere bedrijven helemaal niet meegewerkt aan dit onderzoek. En dat "moeten"... je kan het bedrijfsleven niet verplichten om gratis met ideeen voor de concurrent te komen.
Wat ik me afvraag... wat voor maatregelen zijn dat dan wel niet die Arriva en consorten wel zouden kunnen realiseren, maar waar NS ondanks alle onderzoeken enzo niet in slaagt?
Als het Arriva en co. daadwerkelijk zou lukken zou dat vooral betekenen dat er een stel prutsers rondrijdt over de HSL. En hoewel ik soms erg kritisch ben over NS (en ze heus wel eens prutsers heb genoemd) denk ik niet dat dat het geval is. NS probeert er echt het beste van te maken.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op dinsdag 28 november 2017 16:16 schreef James1988 het volgende: Wat ik me afvraag... wat voor maatregelen zijn dat dan wel niet die Arriva en consorten wel zouden kunnen realiseren, maar waar NS ondanks alle onderzoeken enzo niet in slaagt?
Als het Arriva en co. daadwerkelijk zou lukken zou dat vooral betekenen dat er een stel prutsers rondrijdt over de HSL. En hoewel ik soms erg kritisch ben over NS (en ze heus wel eens prutsers heb genoemd) denk ik niet dat dat het geval is. NS probeert er echt het beste van te maken.
Ik ben op bezoek geweest bij de collega's die de prestaties moeten verbeteren en dit soort maatregelen uitdenken en implementeren. Dat is een heel team mensen van NS en ProRail en zij hebben werkelijk een enorme berg aan dingen die zij graag willen verbeteren.
"Even" iets verbeteren stuit echter vaak op een hele molen van allerlei mensen die iets er van moeten vinden. De doorlooptijd van verbetermaatregelen is soms echt belachelijk lang daardoor. Omdat er een heleboel partijen betrokken zijn, moet je die allemaal op één lijn zien te krijgen (en het liefst de HSL ). Niet alleen NS, maar ook Bombardier, ProRail, InfraSpeed, het ministerie/IlenT moeten bij veel maatregelen hun goedkeuring geven. Dat verandert geen enkel vervoersbedrijf.
[ Bericht 12% gewijzigd door MTL op 28-11-2017 16:57:33 ]
Grootste verbetering zal volgens mij persoonlijk ander materieel zijn. Niet zo zeer omdat het huidige materieel onbetrouwbaar zou zijn (het is in mijn ervaring even betrouwbaar als ander NS materieel), maar omdat het nieuwe materieel hopelijk beter 'foolproof' zou moeten zijn.
Dus het huidige materieel is te ingewikkeld in het gebruik?
Dus het huidige materieel is te ingewikkeld in het gebruik?
Een computergestuurde multifunctionele loc met meer functionaliteit en zelfbeveiliging dan wij nodig hebben, dat is net even wat anders. Daar is iets ander inzicht in de machine voor nodig.
Bij VIRM: "Oh, het lampje 'beperkte tractie' brandt. Ik druk wel ff de knop in voor het ontgrendelen van de beveiligingen. Kijken of het helpt. Zo niet, dan rijd ik gewoon lekker verder. Mag collega verder oplossen." Traxx: "Oh, ik krijg een foutmelding dat beveiliging X is aangesproken. En ik mis 50% tractie. Oei, wat moet ik nu doen? Misschien bevestigen, maar dat durf ik niet goed. Help?!?! Ik ga vast stranden!!!!111"
Zonder gekheid: Veel "problemen" zijn geen problemen, maar enkel constateringen van het systeem dat een bepaalde waarde is overschreden. Aan jou de eer om die constateringen correct en geheel juist te interpreteren. Maar ik meen dat ik daar al eerder ook wat over heb geschreven hier
[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 28-11-2017 17:10:50 ]
Nee. Was het maar zo eenvoudig, dan was het snel opgelost. Dit is één van de vele dingen die het hele dossier complex maken. Ik hoop enkel dat het met nieuw materieel gewoon eenvoudiger wordt voor iedereen.
Er zijn heel veel verschillende partijen bij het hele verhaal betrokken. Er is niet één "schuldige" aan te wijzen en niets is zo zwart-wit als "meer training nodig".
Sorry maar wat je net beschrijft is echt 100% kennisgebrek bij de eindgebruiker en dus PEBKAC en dus op te lossen met training.
Dat er meer factoren zijn geloof ik best wel maar ik kan me niet voorstellen dat die locomotievenserie op andere plekken zoveel uitval heeft. Als goederenmachinisten beter/anders worden opgeleid en dat werkt voor deze serie, dan is het zaak om dat zo snel mogelijk naar de HSL-machinisten over te brengen.
Edit: Procedures horen ook bij training. Dus ik zie lamp A wat moet ik nu doen=>Procedure X, is ook een gebrek aan kennis en dus op te lossen met training.
Je schat gebruikers te hoog in. Juist jij, die uit de ICT komt, zou moeten begrijpen dat niets zo lastig is om een compleet digibete gebruiker met een computersysteem te laten werken.
Overigens, in hoeverre die goederencollega's zoveel beter opgeleid zijn vraag ik mij af. Met gemiddeld 1 ā 2 strandingen per dag op de Betuweroute doen wij het op de HSL volgens mij beter
Maar ja, daar zijn geen reizigers en is geen NS, dus is niet interessant.
Op dinsdag 28 november 2017 18:47 schreef MTL het volgende: Je schat gebruikers te hoog in. Juist jij, die uit de ICT komt, zou moeten begrijpen dat niets zo lastig is om een compleet digibete gebruiker met een computersysteem te laten werken.
Dan is het bagger software. Of eigenlijk vooral een bagger user interface.
Als je GUI goed is, kan zelfs de grootste digibeet er mee werken. Het moet wel aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker en blijkbaar is dat nu niet het geval.
Dan is het bagger software. Of eigenlijk vooral een bagger user interface.
Als je GUI goed is, kan zelfs de grootste digibeet er mee werken. Het moet wel aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker en blijkbaar is dat nu niet het geval.
Dan heb je nooit met échte digibeten gewerkt Ik heb nu na 10 jaar mijn oude moeder eindelijk zo ver dat ze zelf een e-mailtje kan typen en versturen. En die is nog in de 60. Dezelfde leeftijdsgroep als veel machinisten. Die zijn niet opgegroeid met de computer en willen er eigenlijk niets mee te maken hebben.
Dan is het bagger software. Of eigenlijk vooral een bagger user interface.
Als je GUI goed is, kan zelfs de grootste digibeet er mee werken. Het moet wel aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker en blijkbaar is dat nu niet het geval.
Wat MTL zegt is wel waar. Ik werk tegenwoordig met bouwplaatspersoneel dat nauwelijks kan nadenken, man dat is echt een uitdaging. Misschien wel de grootste uitdaging voor mij persoonlijk. En dan mag ik blij zijn als ze Nederlands spreken..
Op dinsdag 28 november 2017 18:47 schreef MTL het volgende: Je schat gebruikers te hoog in. Juist jij, die uit de ICT komt, zou moeten begrijpen dat niets zo lastig is om een compleet digibete gebruiker met een computersysteem te laten werken.
In mijn ervaring is dat juist redelijk eenvoudig, helemaal omdat je ze uit kan leggen dat ze niet bang hoeven te zijn om fouten te maken. Ik ken een ouwe man, Hans, en die ziet twee auto-onderdelen en maakt ze passend, wat net zo'n complexe berekening in je hersens voor nodig is als voor het accepteren van een systeem en toch raakte hij in paniek (en dan bedoel ik echt heel erg kwaad op het apparaat en de wereld, het is echt ontzettend grappig) als er iets op z'n computer gebeurde wat hij niet snapt. Nu, na vijf jaar, blijft hij niet alleen rustig maar hij neemt intuītief goede beslissingen. En die man krijgt AOW en de MULO niet afgemaakt....
quote:
Overigens, in hoeverre die goederencollega's zoveel beter opgeleid zijn vraag ik mij af. Met gemiddeld 1 ā 2 strandingen per dag op de Betuweroute doen wij het op de HSL volgens mij beter
Ja, ik zou willen dat we daar net zo makkelijk cijfers over zouden zien. Die statistieken op het HRN en dan vooral die van NS word je er mee doodgegooid.
quote:
Maar ja, daar zijn geen reizigers en is geen NS, dus is niet interessant.
Op dinsdag 28 november 2017 16:16 schreef James1988 het volgende: Wat ik me afvraag... wat voor maatregelen zijn dat dan wel niet die Arriva en consorten wel zouden kunnen realiseren, maar waar NS ondanks alle onderzoeken enzo niet in slaagt?
Als het Arriva en co. daadwerkelijk zou lukken zou dat vooral betekenen dat er een stel prutsers rondrijdt over de HSL. En hoewel ik soms erg kritisch ben over NS (en ze heus wel eens prutsers heb genoemd) denk ik niet dat dat het geval is. NS probeert er echt het beste van te maken.
inmiddels wel, al zet ik mijn vraagtekens bij het telkens opleiden van grote groepen mcn voor de HSL, terwijl je imo beter af bent met een kleinere groep die vaak over de lijn heen rijdt ipv 1x per twee weken ofzo.
enige treinserie waar ze nog wel flink mee aan de slag moeten is Den Haag - Eindhoven.
Daarnaast zou voor de toekomst verdere integratie van de HSL in het hoofdrailnet imo een pre zijn. Verbinding Dordrecht - Zuidtak - Lelijkstad/Almere via HSL ofzo
Dan heb je nooit met échte digibeten gewerkt Ik heb nu na 10 jaar mijn oude moeder eindelijk zo ver dat ze zelf een e-mailtje kan typen en versturen. En die is nog in de 60. Dezelfde leeftijdsgroep als veel machinisten. Die zijn niet opgegroeid met de computer en willen er eigenlijk niets mee te maken hebben.
Na 3 a 4 jaar eerst op een ouderwetse helpdesk (mét balie, was op Rijkshogeschool IJsselland, *zwaai naar beeman* ) waar studenten met alle problemen aankomen die je je maar kan voorstellen, denk ik niet dat er nog iets is wat me verbaasd. Ze konden bij ons ook laptops en andere dingen lenen, dus alle tech-support-gore kwam bij ons langs en echt werkelijk waar álle niveaus van gebruikers. Omdat er een balie is voegt dat soms een extra wauw-factor toe. Van fysieke intimidatie en bedreigingen tot mee uit eten genomen worden door iemand wiens afstudeerscriptie we zo'n beetje bit-voor-bit van een 1.44MB floppy terughaalden.
Gebruikers zijn veel minder dom dan de meeste mensen denken. Programmeurs en ingenieurs leiden echter aan chronisch systeemautisme en kunnen de vertaalslag niet maken naar hun user base (blatante generalisatie natuurlijk, er zijn er tegenwoordig genoeg die echt goed bezig zijn) waardoor je software krijgt die het maken van fouten makkelijker maakt dan het goede doen. Het is op te lossen, en meestal voor een heel laag bedrag, maar dat gaat in dit geval niet gebeuren.
Ik denk dat als jij dé perfecte interface ontwikkelt waar werkelijk iedere machinist mee uit de voeten kan én alle opties en overzichten van de status van werkelijk álle onderdelen weergegeven kunnen worden, dat je spekkoper bent. Veel succes
Aan de 1100 mag inderdaad nog wel het nodige gebeuren. Dat er soms treinen uitvallen is al frustrerend genoeg, maar dat ze op het hele traject uitvallen terwijl er slechts een klein stukje over de HSL wordt gereden is wat mij betreft niet acceptabel. NS zou op z'n minst kunnen zorgen voor een vervangende trein tussen Breda en Eindhoven...
Ik heb de afgelopen maanden al genoeg reizigers horen vragen om de terugkeer van de intercity via Dordrecht, en ik reis niet eens meer op het traject Breda - Den Haag.
Op dinsdag 28 november 2017 19:54 schreef MTL het volgende: Ik denk dat als jij dé perfecte interface ontwikkelt waar werkelijk iedere machinist mee uit de voeten kan én alle opties en overzichten van de status van werkelijk álle onderdelen weergegeven kunnen worden, dat je spekkoper bent. Veel succes
Het maken van een goede gebruikersinterface is moeilijk, maar niet onmogelijk. Bedrijven zoals Apple zijn daar erg goed in. Geef een n00b een iPhone en binnen een paar minuten weet hij hoe hij ermee moet bellen of internetten.
Op dinsdag 28 november 2017 19:54 schreef James1988 het volgende: Aan de 1100 mag inderdaad nog wel het nodige gebeuren. Dat er soms treinen uitvallen is al frustrerend genoeg, maar dat ze op het hele traject uitvallen terwijl er slechts een klein stukje over de HSL wordt gereden is wat mij betreft niet acceptabel. NS zou op z'n minst kunnen zorgen voor een vervangende trein tussen Breda en Eindhoven...
Jep, daar zit weer zo'n regeltjes klotedingetje: Die vervangende treinen moeten onder VMS van NSR worden gereden in plaats van NS Int (details ga ik verder niet op in, die weet ik ook niet allemaal). Dus je hebt de situatie dat het personeel van de uitgevallen trein in de kantine duimen zit te draaien, omdat ze in één dienst alleen in het VMS van NS Int mogen rijden. Is de NSR reserve conducteur en machinist al weg én is het pad niet al direct na opheffen ingepikt door een goederentrein (komt ook behoorlijk vaak voor), alleen dan kan de vervangende trein ingelegd worden.
Het VMS van NSR voorziet niet in het HSL deel. De HSL regels zijn specifiek een uitbreiding op de NS Int regelgeving. Op dit moment loopt er een project om beide VMS-en samen te voegen. Dit moet volgend jaar afgerond zijn. Dan heb je dit gezeur ook niet meer.
Op dinsdag 28 november 2017 20:04 schreef MTL het volgende: Het VMS van NSR voorziet niet in het HSL deel. De HSL regels zijn specifiek een uitbreiding op de NS Int regelgeving. Op dit moment loopt er een project om beide VMS-en samen te voegen. Dit moet volgend jaar afgerond zijn. Dan heb je dit gezeur ook niet meer.
Helder, thanks. Hopelijk is het in januari afgerond
Dan heb je nooit met échte digibeten gewerkt Ik heb nu na 10 jaar mijn oude moeder eindelijk zo ver dat ze zelf een e-mailtje kan typen en versturen. En die is nog in de 60. Dezelfde leeftijdsgroep als veel machinisten. Die zijn niet opgegroeid met de computer en willen er eigenlijk niets mee te maken hebben.
Dat laatste is een heel ander probleem dan digibeet zijn.
In mijn werk kwam in de afgelopen ook genoeg collega's tegen in dezelfde categorie, 60+ en alleen gewend om iets mechanisch te bedienen en meldingen door te bellen. Die doen hetzelfde allemaal nu met een computer, zonder morren en geklaag over meldingen die ze niet snappen.
Mijn oma is misschien nog wel het grootste voorbeeld dat iedereen het kan. Tot mijn opa overleed lied ze zelfs het zappen op tv over aan mijn opa omdat ze het niet snapte en ook de vaatwasser verdween snel weer uit huis. Maar in de afgelopen jaren heeft ze toch geleerd hoe ze moet e-mailen, Word gebruiken, printen en nu is ze bijna getrouwd met haar tablet.
Helder, thanks. Hopelijk is het in januari afgerond
Sorry, tweede helft 2018 meen ik. In november 2018 loopt het huidige VMS af, dus dan moet het sowieso klaar zijn, anders mag NS geen treinen meer rijden Het gaat niet alleen om NS Int/HSL deel, maar ook om bijvoorbeeld het TestTreinCentrum, voor alle testritten van nieuw materieel.
Op dinsdag 28 november 2017 19:54 schreef MTL het volgende: Ik denk dat als jij dé perfecte interface ontwikkelt waar werkelijk iedere machinist mee uit de voeten kan én alle opties en overzichten van de status van werkelijk álle onderdelen weergegeven kunnen worden, dat je spekkoper bent. Veel succes
Lijkt me een eitje eerlijk gezegd.
Het begint met vaststellen welke gebruiker wat moet zien tijdens welke actie. Een machinist tijdens het rijden heeft andere behoeftes dan een monteur die onderhoud pleegt. Vervolgens een mockup maken en verifiëren bij de gebruikers dat ze het snappen Daarna implementeren.
Moeilijker is het niet. Helaas komt het nog te vaak voor dat de programmeur (al dan niet gedwongen) de aanname maakt dat de gebruiker het wel snapt. (Het ironische is dan vaak ook nog eens dat programmeurs vaak tot de groep behoren die al maar al te graag zeggen dat aannames de moeder zijn van alle f.ckups )
Het begint met vaststellen welke gebruiker wat moet zien tijdens welke actie. Een machinist tijdens het rijden heeft andere behoeftes dan een monteur die onderhoud pleegt. Vervolgens een mockup maken en verifiëren bij de gebruikers dat ze het snappen Daarna implementeren.
Moeilijker is het niet. Helaas komt het nog te vaak voor dat de programmeur (al dan niet gedwongen) de aanname maakt dat de gebruiker het wel snapt. (Het ironische is dan vaak ook nog eens dat programmeurs vaak tot de groep behoren die al maar al te graag zeggen dat aannames de moeder zijn van alle f.ckups )
Als jij het zo makkelijk kan verzinnen, waarom lukt het die 1000 bij Siemens of Bombardier niet? Er van uitgaande dat daar minimaal het intelligentieniveau van Fok aanwezig is natuurlijk.
Als jij het zo makkelijk kan verzinnen, waarom lukt het die 1000 bij Siemens of Bombardier niet? Er van uitgaande dat daar minimaal het intelligentieniveau van Fok aanwezig is natuurlijk.
Ik ben eigenlijk meer voor het maken van een stuk of 3 mockups waarvan je weet dat ze het kut vinden, dan komen ze met de meest briljante ideeën zelf (de meesters dan eah). Eén middag met een groep developers was zo genoeg om van een servicedeskproduct waar wij ooit gebruik van maakten het meest gebruiksvriendelijke product in z'n klasse werd.
Op dinsdag 28 november 2017 20:19 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik ben eigenlijk meer voor het maken van een stuk of 3 mockups waarvan je weet dat ze het kut vinden, dan komen ze met de meest briljante ideeën zelf (de meesters dan eah). Eén middag met een groep developers was zo genoeg om van een servicedeskproduct waar wij ooit gebruik van maakten het meest gebruiksvriendelijke product in z'n klasse werd.
De DMI (ETCS) wel, de HMI (Human Machine Interface, lees: diagnosedisplay/configuratiescherm (letterlijk)) niet. Alleen de locaties daarvan zijn inmiddels vastgesteld (en nee, de Traxx 2e voldoet daar niet aan ).
Op dinsdag 28 november 2017 20:19 schreef b2py het volgende: Als jij het zo makkelijk kan verzinnen, waarom lukt het die 1000 bij Siemens of Bombardier niet? Er van uitgaande dat daar minimaal het intelligentieniveau van Fok aanwezig is natuurlijk.
Bouwers van machines zijn doorgaans bijzonder slecht in het bouwen van de bijbehorende software. Helemaal als die software ook nog eens aan moet sluiten bij de belevingswereld van verschillende vervoersbedrijven in verschillende landen.
Ik ken dingen die gemaakt zijn door zijn gerenommeerde en bekende civiele bouwers, maar de software is op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. Bij het maken van de user interfaces is er dan ook flink gestuurd door de eigenaar van het ding.
Bouwers van machines zijn doorgaans bijzonder slecht in het bouwen van de bijbehorende software. Helemaal als die software ook nog eens aan moet sluiten bij de belevingswereld van verschillende vervoersbedrijven in verschillende landen.
Ik ken dingen die gemaakt zijn door zijn gerenommeerde en bekende civiele bouwers, maar de software is op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. Bij het maken van de user interfaces is er dan ook flink gestuurd door de eigenaar van het ding.
Wij civielers maken beton, geen software. Vraag het dan ook niet van ons
Op dinsdag 28 november 2017 20:25 schreef James1988 het volgende: Ah, dus we kunnen gewoon Bombardier/Siemens/Alstom/AnsaldoBreda de schuld geven van onbegrijpbare interfaces die zijn bedacht door techneuten
Op dinsdag 28 november 2017 20:25 schreef James1988 het volgende: Ah, dus we kunnen gewoon Bombardier/Siemens/Alstom/AnsaldoBreda de schuld geven van onbegrijpbare interfaces die zijn bedacht door techneuten
Nee, je kan NS de schuld geven voor het kopen van materiaal dat onbegrijpelijk is voor het personeel.
Wij civielers maken beton, geen software. Vraag het dan ook niet van ons
Dat is wel wat in de praktijk gebeurd, helaas. Vroeger vertelde de NS aan Talbot hoe de bediening van de trein er uit moest zijn, nu levert Bombardier waarvan zij denken dat het goed is en blijkbaar gaat daar iets mis.
Bij de spoorverdubbeling tussen Zuidhorn en Hoogkerk zou het spoor bijna dwars door een spoorhuisje moeten lopen. Daarom is het de bedoeling om deze woning bijna 30 meter te verplaatsen, mits alle partijen akkoord zijn
Railway lines closed in the 1960s could be reopened if they boost the economy, the government has said. Some 4,000 miles of rail routes were closed and became known as the Beeching cuts - after Dr Richard Beeching who was then chairman of British Rail.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Andere Britse nieuwigheidjes: - De "Greater Western"-franchise, die het treinverkeer regelt vanuit London Paddington naar Reading, Exeter, Wales, Devon en Cornwall, wordt mogelijk opgesplitst in twee franchises. Er zou dan een 'West of England'-franchise komen voor het langeafstandsverkeer, de forenzendiensten langs de Thames Valley komen dan in een eigen franchise (zoals vroeger). - De aanbestedingsronde voor de volgende Southeastern-franchise gaat van start. SE vervoert op dit moment zo'n 640.000 reizigers per dag en is daarmee één van de drukste netwerken van het VK. De nieuwe operator moet zorgen voor 40.000 extra zitplaatsen, en 1e klas wordt afgeschaft. - De Thameslink, Southern & Great Northern-franchise (TSGN), die in 2015 is ontstaan na het samenvoegen van First Capital Connect en Southern, wordt vanaf 2021 weer opgesplitst. TSGN is ontstaan omdat de Britse overheid tijdens het ingrijpende Thameslinkprogramma (TLP) niet wilde dat er meerdere vervoerders zouden zijn rond London Bridge. Het TLP komt volgend jaar ten einde.
ProRail_VL twitterde op woensdag 29-11-2017 om 08:51:13 ProRail_VL: Gouda-Woerden> bovenleidingreparatie> Trein 520 staat gestrand bij Woerden> ProRail incidentbestrijding werkt aan evacuatie van die trein> Beperkt treinverkeer tussen Rotterdam/ Den Haag en Utrecht. reageerretweet
Inmiddels is ook voor Android de Hafas Reisplanner engine uitgerold, maar daar lijken nog wat bugjes in te zitten. Wel mooi dat straks zonder meer ook het plannen van Internationale treinreizen mogelijk is
Dan moet je het station verbouwen lijkt me. Daarvoor moet je alleen het buurtje ten zuidoosten ervan platgooien, maar dat zijn nou ook niet echt heel bijzondere huizen. Die kun je bovenop het nieuwe station ook wel huisvesten denk ik.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ook als je wel miljarden beschikbaar hebt dan heb je niet over de hele lengte van een traject ineens langere perrons. Het moet ontworpen, gebouwd en getest worden. Het personeel daarvoor is ook niet ineens beschikbaar.
Wat betreft bediening Traxx, kwam deze toevallig vandaag tegen;
De Amerikaanse marine gaat de controllers van de Xbox 360 inzetten om de periscopen van enkele van zijn onderzeeboten te bedienen. Dit meldt de krant The Virginian-Pilot. Het betreft onderzeeboten uit de Virginia-klasse, die twee 360 graden draaibare masten met hoge-resolutiecamera’s hebben. De besturing van het systeem met de oorspronkelijke joystick van wapenfabrikant Lockheed Martin bleek nogal moeilijk, in tegenstelling tot de bediening met een Xbox-controller; de bemanning had deze binnen enkele minuten onder de knie.
Bijkomend voordeel: in plaats van zo’n ¤ 32.000 kost de Xbox-controller niet meer dan een paar tientjes.
Op woensdag 29 november 2017 17:57 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ook als je wel miljarden beschikbaar hebt dan heb je niet over de hele lengte van een traject ineens langere perrons. Het moet ontworpen, gebouwd en getest worden. Het personeel daarvoor is ook niet ineens beschikbaar.
En het moet allemaal maar passen. In Londen rijdt SE naar kopstations die al aardig aan hun grenzen zitten. Ruimte is schaars en grond is duur, dus die kant kun je niet op.
Perrons de andere kant op verlengen (in zoverre dat nog nodig is) gaat ook niet altijd, omdat er wisselstraten, opstelsporen en reinigingsperrons liggen. Dat verplaatsen is dan weer niet wenselijk omdat er dan meer leegmaterieelritten ("ECS") nodig zijn wat ook capaciteit vreet.
En dan is er nog het vertrekproces: de "metro"-ritten van SE rijden met alleen een machinist, die gebruik maakt van schermen op de perrons of in de trein om te zien of het veilig is om te vertrekken. Dat zijn (maximaal) 12 kleine schermpjes die hij tijdens het vertrek in de gaten moet houden. Als je met meer dan 12 bakken zou willen rijden moet ook dáár weer een oplossing voor komen.
Niets is onmogelijk, maar er zijn grenzen aan wat er redelijkerwijs haalbaar is. Het weghalen van eerste klas om zo wat extra capaciteit (niet veel, 1e klas op die treinen is niet zo groot) te bieden is sneller geregeld.
Op woensdag 29 november 2017 19:14 schreef FredvZ het volgende: Toch vreemd dat ze in het land van de dubbeldekkerbus en -tram nog niet aan een dubbeldekstrein hebben gedacht...
Tunnels zijn voornamelijk de bottleneck, waardoor je wel erg kleine mensen moet hebben om überhaupt aan een dubbeldekker te kunnen denken.
Tunnels zijn voornamelijk de bottleneck, waardoor je wel erg kleine mensen moet hebben om überhaupt aan een dubbeldekker te kunnen denken.
Het probleem zit 'm niet alleen in tunnels en viaducten.
Perrons zijn hoog (91cm bovenkant spoorstaaf meen ik me te herinneren) en komen relatief ver naar binnen waardoor het onderste deel van een trein relatief smal wordt. Seinbruggen staan weliswaar buiten profiel, maar niet heel veel. Rijtuiglengte is ook nog eens beperkt, langere rijtuigen moeten aan de uiteinden wat smaller worden zodat ze binnen het profiel blijven passen (wat je ook bij de ICE ziet).
Als je dubbeldekkers wilt introduceren moet je zowat de hele infrastructuur gaan herbouwen.
Ik hoop enkel dat het met nieuw materieel gewoon eenvoudiger wordt voor iedereen.
Als het enkelspanningsmaterieel is met alleen ATB, tuurlijk. Maar een TRAXX is een complexe machine die bedoeld is om op de goederencorridors door Europa te rijden. Eigenlijk veel te complex voor onze kleuter-HSL.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 29 november 2017 17:57 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ook als je wel miljarden beschikbaar hebt dan heb je niet over de hele lengte van een traject ineens langere perrons. Het moet ontworpen, gebouwd en getest worden. Het personeel daarvoor is ook niet ineens beschikbaar.
Keurig op tijd met de ICD richting Schiphol en Amsterdam rijden en zien dat de IC vanuit Leiden te laat bij Hoofddorp zal zijn... Vaak moet je dan met de ICD wachten tot die IC voorbij is. Dit keer pakte ARI (Automatische Rijweg Instelling) mij keurig op en gaf mij groen sein richting Schiphol. Vervolgens trad het programma Hoog Groen in werking. Dit is een programma waarmee treinen een 'groene golf' door het station heen krijgen en daardoor dus sneller binnen kunnen rijden. Gevolg was dat ik een minuut te vroeg langs het perron in Schiphol stond, mijn sein voor vertrek al veilig stond en ik nog 3 minuten moest wachten tot het weer vertrektijd was. Collega op de IC achter mij pissig, die hoopte mij in te kunnen halen op Schiphol, maar moest nu ook drie ā vier minuten wachten tot ik weg was
Oh, by the way, de datum voor de omklap IC Brussel naar de HSL is inmiddels vastgesteld: op 4 april 2018 gaat het gebeuren
Wie o wie heeft of weet een overzicht van alle spoorse aanbestedingen per jaar te vinden? Ik bedoel vanaf het begin, dus vanaf de allereerste lijntjes die in de jaren 90 naar een andere vervoerder gingen.
edit: ik hoor elders dat het op 9 april zou moeten gebeuren. Wat is 't nou?
Hm, ik had nog niet in de agenda gekeken, maar zomaar het nieuwsblaadje van vandaag overgenomen. 9 april lijkt me inderdaad logischer. Tiepfautje wellicht.
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 01-12-2017 00:49:04 ]
Keurig op tijd met de ICD richting Schiphol en Amsterdam rijden en zien dat de IC vanuit Leiden te laat bij Hoofddorp zal zijn... Vaak moet je dan met de ICD wachten tot die IC voorbij is. Dit keer pakte ARI (Automatische Rijweg Instelling) mij keurig op en gaf mij groen sein richting Schiphol. Vervolgens trad het programma Hoog Groen in werking. Dit is een programma waarmee treinen een 'groene golf' door het station heen krijgen en daardoor dus sneller binnen kunnen rijden. Gevolg was dat ik een minuut te vroeg langs het perron in Schiphol stond, mijn sein voor vertrek al veilig stond en ik nog 3 minuten moest wachten tot het weer vertrektijd was. Collega op de IC achter mij pissig, die hoopte mij in te kunnen halen op Schiphol, maar moest nu ook drie ā vier minuten wachten tot ik weg was
Oh, by the way, de datum voor de omklap IC Brussel naar de HSL is inmiddels vastgesteld: op 4 april 2018 gaat het gebeuren
In dit geval had de TRDL jouw rijweg natuurlijk best slechts tot het perron kunnen aanpassen wetende dat je vroeg bent. In het verleden is ooit bedacht dat je de capaciteit van de Schipholtunnel het beste kunt benutten door treinen standaard te laat te laten zijn. Dan doet iedereen z'n best om snel te zijn en maak je snel weer ruimte voor de volgende. In dat geval heeft ook iedereen baat bij doorgaand veilig. Maarja, dat je "te vroeg" kan komen geeft al aan dat die gedachtegang allang niet meer uitgangspunt voor de dienstregeling rondom Schiphol is.
In dit geval had de TRDL jouw rijweg natuurlijk best slechts tot het perron kunnen aanpassen wetende dat je vroeg bent. In het verleden is ooit bedacht dat je de capaciteit van de Schipholtunnel het beste kunt benutten door treinen standaard te laat te laten zijn. Dan doet iedereen z'n best om snel te zijn en maak je snel weer ruimte voor de volgende. In dat geval heeft ook iedereen baat bij doorgaand veilig. Maarja, dat je "te vroeg" kan komen geeft al aan dat die gedachtegang allang niet meer uitgangspunt voor de dienstregeling rondom Schiphol is.
Over het algemeen gebeurd dat ook. Op Schiphol krijg je normaal ook maar in twee situaties 'groen door': je bent te laat en er is geen trein meer voor je, of je rijdt op spoor 3 of 4, met dezelfde voorwaarde. Ik gok dat er in het overzicht even iets mis ging, en dat de treindienstleider dacht dat hij de vertraagde IC groene seinen had gegeven. Ook de reisinformatie op de borden was namelijk van slag: bij mij stond eerst de vertraagde IC er op, maar dat veranderde naar "Niet instappen" voor de eveneens vertraagde Thalys achter mij. De collega IC werd als ICD naar Amsterdam bestempeld.
Gebeurt groen door als je al voorbij de inrijder bent? Dan doet de instelautomaat van de treindienstleider dat omdat aan alle voorwaarden is voldaan. Of gebeurt dat als je de inrijder nadert? Dan is er sprake van ofwel groen-door ingesteld in het rijwegenplan, danwel handmatig aangepast door de treindienstleider.
Ik ben overigens voorstander van zoveel mogelijk groen door voor treinen waarbij dat geen andere problemen oplevert. Het betekent namelijk kortere rij- en opvolgtijden waardoor de capaciteit van het spoor om vertragingen op te vangen toeneemt.
NS is in samenwerking met ProRail bezig met het programma 'Hoog Groen'. Ik haalde die er gekscherend bij in mijn eerste post, maar het is wel degelijk een bestaand programma. Hierbij wordt er per trein/treinserie gekeken in hoeverre het iets op zou leveren en of het mogelijk is om met 'hoog groen' door een stopstation heen geleid te worden. Dat schijnt op een aantal stations toch al een tiental seconden tot een halve minuut tot (in een paar uitzonderlijk extreme gevallen) een minuut te schelen. In Schiphol zijn nu de sporen ontvlochten, waardoor er niet meer gekruist wordt. Het gevolg is dus dat de sporen 3 en 4 volledig vrij liggen van de andere sporen en daar krijg je dus nu inmiddels standaard groen door. Andere locaties zijn bijvoorbeeld Breda, zodat je nu gewoon met 80 binnen kan komen (eigenlijk speciaal voor de 1100, maar het wordt nu ook voor de Sprinter richting Dordrecht toegepast, waarvan de punctualiteit ook niet al te hoog was).
Je krijgt dus echt volledig hoog groen door, dus het is niet zo dat het sein 'veilig' komt zodra je het laatste sein gepasseerd bent.
In Almelo kan het ook flink schelen volgens mij, 70km/h ipv 40km/h. Zie de Pimpel daar als ie laat is ook regelmatig op z'n Duits binnenkomen, soms zelfs iets te enthousiast waardoor ie een meter of 30-40 te ver doorrijdt
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 1 december 2017 12:40 schreef dennistd het volgende: In Almelo kan het ook flink schelen volgens mij, 70km/h ipv 40km/h. Zie de Pimpel daar als ie laat is ook regelmatig op z'n Duits binnenkomen, soms zelfs iets te enthousiast waardoor ie een meter of 30-40 te ver doorrijdt
In België is Infrabel bezig met het uitrollen van ARS (ARI), en daar hoor ik juist regelmatig gemopper over binnenkomen op rood omdat men de seinen pas openzet wanneer de trein op punt van vertrekken staat (AVG gedraaid) terwijl men vroeger doorgaande rijwegen instelde. Gevolg is dat machinisten nu al een heel eind voor het station geel krijgen, en daardoor zowat het perron binnen komen gekropen...
In Nederland is binnenkomen op rood al veel langer gebruikelijk en hebben we al sinds de jaren '60 ATB die een remming afdwingt. Daarmee is het hier "gewoon". In België is het nieuw en hebben ze TBL1+ welke volgens mij een wat steviger remming dan ATB afdwingt. Verder weet ik niet of ze de seinposities zo goed bijhouden als we in Nederland doen. Een geel sein op de verkeerde plek kost zo vele tientallen seconden meer dan zo laat mogelijk remmen.
Op vrijdag 1 december 2017 13:04 schreef Mr_Klaasje het volgende: In Nederland is binnenkomen op rood al veel langer gebruikelijk en hebben we al sinds de jaren '60 ATB die een remming afdwingt. Daarmee is het hier "gewoon". In België is het nieuw en hebben ze TBL1+ welke volgens mij een wat steviger remming dan ATB afdwingt.
Bij veel seinen ligt er 300 meter voor het sein een TBL1+-baken dat afdwingt dat je maximaal 40 km/u rijdt op het moment van passeren. Ga je harder, dan volgt een ingreep.
Dat is heel wat strenger dan wat wij hier hebben toch?
In de praktijk rijden treinen hier ook wel eens meer dan 300 meter voor het sein 40 km/h maar het wordt niet op die manier afgedwongen nee. Ik kan mij ook best voorstellen dat Belgische machinisten niet altijd even goed kunnen inschatten waar dat baken ligt en dus voor de zekerheid wat vroeger langzaam rijden. Dat is het laatste wat je wilt hebben als je naar een goede performance wilt, onnodig conservatief rijgedrag.
Het is echt met afstand het slechtste vliegveld land waar ik kom. De naamgeving van de terminals, dikke rijen, paspoortcontrole wat een half jaar duurt. Grrrr.
Gast FTFY'tje
Snelle reisplanner voor Desktop & Mobiel: RPLN.nl WebHawk WebHawk WebHawkWebHawkWebHawk
Op vrijdag 1 december 2017 13:45 schreef Mr_Klaasje het volgende: In de praktijk rijden treinen hier ook wel eens meer dan 300 meter voor het sein 40 km/h maar het wordt niet op die manier afgedwongen nee. Ik kan mij ook best voorstellen dat Belgische machinisten niet altijd even goed kunnen inschatten waar dat baken ligt en dus voor de zekerheid wat vroeger langzaam rijden. Dat is het laatste wat je wilt hebben als je naar een goede performance wilt, onnodig conservatief rijgedrag.
Nederlandse of Franse hebben daar minder/geen last van?
Nederlandse of Franse hebben daar minder/geen last van?
Ik weet niet hoe het met het Franse KVB zit maar in Nederland zit er wel enige speelruimte onder ATB. Ja goed, als je met 60 km/h bij een geel sein 1500 meter voor een rode komt ben je weer meer de sjaak dan in België maar bij grotere stations komt dat weinig voor.
Over het algemeen gebeurd dat ook. Op Schiphol krijg je normaal ook maar in twee situaties 'groen door': je bent te laat en er is geen trein meer voor je, of je rijdt op spoor 3 of 4, met dezelfde voorwaarde. Ik gok dat er in het overzicht even iets mis ging, en dat de treindienstleider dacht dat hij de vertraagde IC groene seinen had gegeven. Ook de reisinformatie op de borden was namelijk van slag: bij mij stond eerst de vertraagde IC er op, maar dat veranderde naar "Niet instappen" voor de eveneens vertraagde Thalys achter mij. De collega IC werd als ICD naar Amsterdam bestempeld.
Was dit gisteren rond 20:30? Ik moest namelijk de ic leeuwarden hebben terwijl op borden amsterdam stond.
Ik weet niet hoe het met het Franse KVB zit maar in Nederland zit er wel enige speelruimte onder ATB. Ja goed, als je met 60 km/h bij een geel sein 1500 meter voor een rode komt ben je weer meer de sjaak
Hengelo na een stop op Hengelo Oost
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
is het mogelijk om per trein naar prora te gaan dat hitler hotel in noord duitsland? als ik ten noorden kijk op maps zie ik Baltic Port Rail Mukran GmbH maar das niet helemaal de bedoeling volgens mij.
bij bahn.de kom ik er niet uit
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Het is hier een dolle boel ja, met recent 1 uitzendbureau failliet en een ander dat door massaal overtreden arbeidstijdenwet haast niemand meer in kan zetten
Ach, was gisteravond ook alweer dolle pret. Eerst had de trein voor mij een aanrijding gehad bij Lombardijen, ik reed de ICD vanuit Breda. Mocht uiteindelijk terugkeren naar Breda. Toen moest het mat nog leeg afgeleverd worden op de Watergraafsmeer. Ik ben de beroerdste niet, ondanks dat ik dan pas een paar uur later dan oorspronkelijk gepland thuis zou zijn, dus ik via Den Bosch aan het rijden... Staat er iemand met een omgeleide IC Brussel defect te zijn en begonnen direct daarna allerlei buitendienststellingen voor werkzaamheden Teruggekeerd naar Den Bosch. Na anderhalf uur daar nog gestaan te hebben uiteindelijk, met dank aan de bijsturing, een taxi naar huis gekregen. Hoe het materieel uiteindelijk daar weg is gekomen, weet ik niet, maar ik geloof niet dat ze in Den Bosch zo enthousiast over het materieel waren. Het stond in de weg en niemand had er bekendheid op of de sleutels er van
Oh, en inderdaad was het vannacht ook al mooi vuurwerk Gelukkig dat ik een Traxx had, die raakt daar niet zo snel van onder de indruk. Met bijvoorbeeld DDZ klapt al heel snel de hoofdschakelaar (snelschakelaar) er uit. Dat schiet niet echt op, zeg maar
[ Bericht 8% gewijzigd door MTL op 02-12-2017 12:47:17 ]
Op zaterdag 2 december 2017 22:09 schreef Zelva het volgende: Sinds wanneer is er geen kwartierdienst meer van Rotterdam naar Utrecht? Wat is dat voor pure aids?
Op zaterdag 2 december 2017 22:09 schreef Zelva het volgende: Sinds wanneer is er geen kwartierdienst meer van Rotterdam naar Utrecht? Wat is dat voor pure aids?
Na 21:00 gaat Rotterdam - Utrecht v.v. terug naar een halfuursdienst.
In noordelijke richting houdt men er vanuit Limburg al eerder mee op, de laatste rechtstreekse trein vanuit Heerlen naar Eindhoven vertrekt om 18:35. Daarna moet er worden overgestapt in Sittard.
Volgend jaar wordt het helemaal grappig, als ik in de avonduren een reis van Heerlen naar Eindhoven wil plannen krijg ik dan alleen nog maar reisadviezen om met Arriva van Heerlen naar Sittard te reizen, en daar over te stappen op een NS-intercity. De eigen treinen van NS (1x/u een IC Heerlen - Sittard) worden niet eens meer genoemd?
Op zondag 3 december 2017 00:46 schreef James1988 het volgende: In noordelijke richting houdt men er vanuit Limburg al eerder mee op, de laatste rechtstreekse trein vanuit Heerlen naar Eindhoven vertrekt om 18:35. Daarna moet er worden overgestapt in Sittard.
Volgend jaar wordt het helemaal grappig, als ik in de avonduren een reis van Heerlen naar Eindhoven wil plannen krijg ik dan alleen nog maar reisadviezen om met Arriva van Heerlen naar Sittard te reizen, en daar over te stappen op een NS-intercity. De eigen treinen van NS (1x/u een IC Heerlen - Sittard) worden niet eens meer genoemd?
Hoe zit het eigenlijk met geld terug bij vertraging bij een internationale reis, maar wanneer de vertraging wordt veroorzaakt door NS? Uit de informatie op de sites van NS en NS International word ik niet veel wijzer.
Ik ga volgende week van Kopenhagen naar Breda reizen met de trein, en heb hiervoor een ticket gekocht bij DB. Ik reis via Hamburg, Düsseldorf, Venlo en Eindhoven. Stel dat ik de overstap in Eindhoven mis (die is maar 2 minuten), gelden dan de gewone GtbV-regels van NS?
Ik ga er natuurlijk vanuit dat alles op tijd rijdt, maar ik wil wel weten hoe het zit.
Dit weekend werden er werkzaamheden uitgevoerd om de baanvaksnelheid Zwolle-Heino te verhogen van 100km/h naar 140km/h. Uiteraard moest dit ook getest worden, en waarmee kun je dat beter doen dan met het materieel dat er vanaf volgende week 15 jaar lang de dienst gaat uitmaken? Keolis-FLIRTs 7301 en 7308 vertrekken hier vanaf station Heino richting Zwolle, nadat ze ruim tien minuten eerder ook vanuit de Overijsselse hoofdstad binnen waren gekomen.
Nadat de werkzaamheden op Zwolle-Wierden vanavond afgerond waren mocht Keolis vast gaan proefdraaien zonder reizigers. Met drie combinaties van twee treinstellen werd de volledige sprinter-dienstregeling gereden. Hier staan FLIRT-IV's 7404 en 7405 in Wierden te wachten op vertrek terug naar Zwolle. De machinisten zijn nog even in overleg in de eerste klas achter de cabine.
Twee FLIRT-III's staan in Nijverdal te wachten tot de tegentrein vanuit Zwolle het wissel aan de andere kant van de tunnel voorbij is, waarna vertrokken zal worden naar de Blauwvingerstad.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven