abonnement Unibet Coolblue
pi_175367730
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:54 schreef James1988 het volgende:
Aan de 1100 mag inderdaad nog wel het nodige gebeuren. Dat er soms treinen uitvallen is al frustrerend genoeg, maar dat ze op het hele traject uitvallen terwijl er slechts een klein stukje over de HSL wordt gereden is wat mij betreft niet acceptabel. NS zou op z'n minst kunnen zorgen voor een vervangende trein tussen Breda en Eindhoven...
Jep, daar zit weer zo'n regeltjes klotedingetje: Die vervangende treinen moeten onder VMS van NSR worden gereden in plaats van NS Int (details ga ik verder niet op in, die weet ik ook niet allemaal).
Dus je hebt de situatie dat het personeel van de uitgevallen trein in de kantine duimen zit te draaien, omdat ze in één dienst alleen in het VMS van NS Int mogen rijden.
Is de NSR reserve conducteur en machinist al weg én is het pad niet al direct na opheffen ingepikt door een goederentrein (komt ook behoorlijk vaak voor), alleen dan kan de vervangende trein ingelegd worden.
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:02:46 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175367789
Waarom rijdt de 1100 niet onder het veiligheidsmanagementsysteem van NS reizigers dan? Het is toch één bedrijf tegenwoordig?
pi_175367838
Het VMS van NSR voorziet niet in het HSL deel. De HSL regels zijn specifiek een uitbreiding op de NS Int regelgeving.
Op dit moment loopt er een project om beide VMS-en samen te voegen. Dit moet volgend jaar afgerond zijn. Dan heb je dit gezeur ook niet meer.
pi_175367858
Januari of december?
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:06:44 #155
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175367896
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:04 schreef MTL het volgende:
Het VMS van NSR voorziet niet in het HSL deel. De HSL regels zijn specifiek een uitbreiding op de NS Int regelgeving.
Op dit moment loopt er een project om beide VMS-en samen te voegen. Dit moet volgend jaar afgerond zijn. Dan heb je dit gezeur ook niet meer.
Helder, thanks. Hopelijk is het in januari afgerond :Y
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:06:51 #156
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175367903
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:39 schreef MTL het volgende:

[..]

Dan heb je nooit met échte digibeten gewerkt ;)
Ik heb nu na 10 jaar mijn oude moeder eindelijk zo ver dat ze zelf een e-mailtje kan typen en versturen. En die is nog in de 60. Dezelfde leeftijdsgroep als veel machinisten.
Die zijn niet opgegroeid met de computer en willen er eigenlijk niets mee te maken hebben.
Dat laatste is een heel ander probleem dan digibeet zijn.

In mijn werk kwam in de afgelopen ook genoeg collega's tegen in dezelfde categorie, 60+ en alleen gewend om iets mechanisch te bedienen en meldingen door te bellen. Die doen hetzelfde allemaal nu met een computer, zonder morren en geklaag over meldingen die ze niet snappen.

Mijn oma is misschien nog wel het grootste voorbeeld dat iedereen het kan. Tot mijn opa overleed lied ze zelfs het zappen op tv over aan mijn opa omdat ze het niet snapte en ook de vaatwasser verdween snel weer uit huis.
Maar in de afgelopen jaren heeft ze toch geleerd hoe ze moet e-mailen, Word gebruiken, printen en nu is ze bijna getrouwd met haar tablet.
So we just called him Fred
pi_175367987
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:05 schreef b2py het volgende:
Januari of december?
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Helder, thanks. Hopelijk is het in januari afgerond :Y
Sorry, tweede helft 2018 meen ik. In november 2018 loopt het huidige VMS af, dus dan moet het sowieso klaar zijn, anders mag NS geen treinen meer rijden :P
Het gaat niet alleen om NS Int/HSL deel, maar ook om bijvoorbeeld het TestTreinCentrum, voor alle testritten van nieuw materieel.
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:10:43 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175368015
Eens kijken wat er eerder is, de Benelux over de HSL, Eurostar naar Amsterdam, of een nieuw VMS :P
pi_175368042
Je mag er de Eurostar aan toevoegen :P
Voor extra diepgang _O-
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:13:15 #160
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175368086
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:11 schreef b2py het volgende:
Je mag er de Eurostar aan toevoegen :P
Voor extra diepgang _O-
Done _O-
pi_175368093
En de trein naar Bielefeld niet te vergeten :D

http://www.rtvoost.nl/nie(...)begin-2018-van-start
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:14:45 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175368118
Die gaat nooit rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_175368137
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:13 schreef MTL het volgende:
En de trein naar Bielefeld niet te vergeten :D

http://www.rtvoost.nl/nie(...)begin-2018-van-start
TIJD VOOR EEN ENQUETE!
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:16:10 #164
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175368156
Lekker relevante foto ook bij dat artikel trouwens. _O-
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:16:20 #165
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175368163
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:54 schreef MTL het volgende:
Ik denk dat als jij dé perfecte interface ontwikkelt waar werkelijk iedere machinist mee uit de voeten kan én alle opties en overzichten van de status van werkelijk álle onderdelen weergegeven kunnen worden, dat je spekkoper bent. Veel succes ;)
Lijkt me een eitje eerlijk gezegd.

Het begint met vaststellen welke gebruiker wat moet zien tijdens welke actie. Een machinist tijdens het rijden heeft andere behoeftes dan een monteur die onderhoud pleegt.
Vervolgens een mockup maken en verifiëren bij de gebruikers dat ze het snappen
Daarna implementeren.

Moeilijker is het niet. Helaas komt het nog te vaak voor dat de programmeur (al dan niet gedwongen) de aanname maakt dat de gebruiker het wel snapt. (Het ironische is dan vaak ook nog eens dat programmeurs vaak tot de groep behoren die al maar al te graag zeggen dat aannames de moeder zijn van alle f.ckups :') )
So we just called him Fred
pi_175368232
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:16 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Lijkt me een eitje eerlijk gezegd.

Het begint met vaststellen welke gebruiker wat moet zien tijdens welke actie. Een machinist tijdens het rijden heeft andere behoeftes dan een monteur die onderhoud pleegt.
Vervolgens een mockup maken en verifiëren bij de gebruikers dat ze het snappen
Daarna implementeren.

Moeilijker is het niet. Helaas komt het nog te vaak voor dat de programmeur (al dan niet gedwongen) de aanname maakt dat de gebruiker het wel snapt. (Het ironische is dan vaak ook nog eens dat programmeurs vaak tot de groep behoren die al maar al te graag zeggen dat aannames de moeder zijn van alle f.ckups :') )
Als jij het zo makkelijk kan verzinnen, waarom lukt het die 1000 bij Siemens of Bombardier niet? Er van uitgaande dat daar minimaal het intelligentieniveau van Fok aanwezig is natuurlijk.
pi_175368243
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Als jij het zo makkelijk kan verzinnen, waarom lukt het die 1000 bij Siemens of Bombardier niet? Er van uitgaande dat daar minimaal het intelligentieniveau van Fok aanwezig is natuurlijk.
Ja, daar zeg je me wat... :+
pi_175368246
Ik ben eigenlijk meer voor het maken van een stuk of 3 mockups waarvan je weet dat ze het kut vinden, dan komen ze met de meest briljante ideeën zelf (de meesters dan eah). Eén middag met een groep developers was zo genoeg om van een servicedeskproduct waar wij ooit gebruik van maakten het meest gebruiksvriendelijke product in z'n klasse werd.
Bier.
pi_175368275
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik ben eigenlijk meer voor het maken van een stuk of 3 mockups waarvan je weet dat ze het kut vinden, dan komen ze met de meest briljante ideeën zelf (de meesters dan eah). Eén middag met een groep developers was zo genoeg om van een servicedeskproduct waar wij ooit gebruik van maakten het meest gebruiksvriendelijke product in z'n klasse werd.
Zoiets ja :Y
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:21:02 #170
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175368276
Is de Driver Machine Interface van treinen tegenwoordig niet gestandaardiseerd in de TSI LOC+PAS?
pi_175368284
De DMI (ETCS) wel, de HMI (Human Machine Interface, lees: diagnosedisplay/configuratiescherm (letterlijk)) niet.
Alleen de locaties daarvan zijn inmiddels vastgesteld (en nee, de Traxx 2e voldoet daar niet aan :P).
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:25:33 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175368390
Ah, dus we kunnen gewoon Bombardier/Siemens/Alstom/AnsaldoBreda de schuld geven van onbegrijpbare interfaces die zijn bedacht door techneuten :Y
pi_175368446
NS heeft een poging tot standaardisatie gedaan met de VIRM en de SLT.

[ Bericht 16% gewijzigd door MTL op 28-11-2017 20:35:47 ]
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:27:57 #174
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175368458
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:19 schreef b2py het volgende:
Als jij het zo makkelijk kan verzinnen, waarom lukt het die 1000 bij Siemens of Bombardier niet? Er van uitgaande dat daar minimaal het intelligentieniveau van Fok aanwezig is natuurlijk.
Bouwers van machines zijn doorgaans bijzonder slecht in het bouwen van de bijbehorende software. Helemaal als die software ook nog eens aan moet sluiten bij de belevingswereld van verschillende vervoersbedrijven in verschillende landen.

Ik ken dingen die gemaakt zijn door zijn gerenommeerde en bekende civiele bouwers, maar de software is op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. Bij het maken van de user interfaces is er dan ook flink gestuurd door de eigenaar van het ding.
So we just called him Fred
pi_175368466
Ik heb in 2015 een gastcollege gehad over ETCS van iemand van Strukton Rolling Stock: https://www.dropbox.com/s(...)e%20%20ETCS.pdf?dl=0

Wellicht wel interessante materie..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')