abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175045016
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:30 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Begrijpen dat mensen racisme kunnen zien in ZP is iets anders dan het zelf aannemen.

Ik vind ZP niet racistisch, ik begrijp wel dat er mensen zijn die zo kunnen denken.
nederlanders bedoelen het ook allang niet meer racistisch.
het is geen verwijt aan onze moraal. maar als je het zo in stand houdt ondanks dat je weet wat erachter zat, en ondanks dat het duidelijk mensen kwetst, dan wordt het wel een morele kwestie.
  maandag 13 november 2017 @ 15:36:20 #227
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_175045079
ben zo blij dat Rotterdam ook stopt met huidige Zwarte Piet *O* *O* *O* *O*

mijn dag kan niet meer stuk
pi_175045141
Ik ben benieuwd waar het Sinterklaasjournaal vanavond mee komt. Al zullen die alleen nog maar normale Pieten laten zien vanavond schat ik. Ik vind dat intochten in de grote steden te makkelijk voorbij gaan aan het praktische bezwaar tegen de roetveegpiet. In kleine gemeenschappen is de herkenbaarheid te groot.
't Echte en 't ware!
  maandag 13 november 2017 @ 15:43:07 #229
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_175045250
Sinterklaasjournaal zal wel weer trending worden
pi_175045269
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:38 schreef Japepk het volgende:
Ik ben benieuwd waar het Sinterklaasjournaal vanavond mee komt. Al zullen die alleen nog maar normale Pieten laten zien vanavond schat ik. Ik vind dat intochten in de grote steden te makkelijk voorbij gaan aan het praktische bezwaar tegen de roetveegpiet. In kleine gemeenschappen is de herkenbaarheid te groot.
En: In kleine gemeenschappen (op het platteland) heb je meer schoorstenen. Dus daar krijgen die Pieten veel meer roet op hun snoet. Ha ha, ik zit al in mijn rijm-modus.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175045405
En het draagt toch veel minder bij aan de mythe? Ik snap ook niet hoe het SJ dat verhaal vorig jaar kon verzinnen. Hier zeiden ze letterlijk dat de buurman en de groenteboer maar een kleurtje op hun gezicht smeren en piet spelen. Lekker fijn voor de mensen die een hoop moeite doen om netjes en onherkenbaar voor de dag te komen.

Daarop doorgaand lijkt het me leuk als het SJ eens een item maakt waarin de acteur de Piet ontmoet, in een verhaaltje waarin ze vertellen dat elke piet welk ergens een dubbelganger rond heeft lopen.

Dat Maarten Wansink de buurman van het Pietenhuis speelt ofzo, rare dingen zegt tegen zijn vrouw die pieten dan gaan uitvoeren omdat ze denken dat Huispiet het zegt. En dat Maarten na een paar dagen dan oog in oog met Huispiet staat.
't Echte en 't ware!
pi_175045574
Sinterklaas intocht 1979

Vanaf 19:28. Kinderen maken een tekening. Uit Marokko, Pakistan. Waarom niet. Tis een kinderfeest. Laat t dat ook zo zijn.

Wat zijn we toch hard achteruit aan t gaan met al dat gejank.

'Die zitten allemaal gewoon hier op school en leren nog Nederlands ook'

Haha zou je nu moeten zegge, nice.
pi_175045824
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:38 schreef Japepk het volgende:
je maakt een netwerk van kleine gemeenten, en die wisselen dan gewoon pieten uit met elkaar.
pi_175046079
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 16:06 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je maakt een netwerk van kleine gemeenten, en die wisselen dan gewoon pieten uit met elkaar.
Zet jij je in voor een lokale intocht? De lol is net dat je het in je eigen dorp/stad kunt doen.
't Echte en 't ware!
pi_175046312
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 10:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Komt misschien als een schok maar Zwarte Piet bestaat dus niet echt. Mythisch. Sprookjesfiguur. Archetype.
Mensen *doen alsof* ze Zwarte Piet zijn. Dat doen ze door zich te schminken alsof ze piet zijn. Ze *zijn* het niet.
Dat is vrij cruciaal in de discussie: Zwarte Piet *kun* je niet veranderen. Je kunt alleen de uitbeelding aanpassen, maar als die teveel gaat afwijken van het archetype komt dat archetype linksom of rechtsom weer terug. Zeker Zwarte Piet, want dat is een enorm sterk archetype dat al honderden, zo niet duizenden jaren bestaat.
Zwarte Piet is helemaal geen archetype. Het is een Westers bedacht folklorefiguur die door zwart geschminkte mensen wordt uitgebeeld.

Boe, boe, de schmink is zwart. Dat mensen zich druk maken om de kleur van een bepaald schminkgoed. Ik maak me toch ook niet druk om donkere mensen die zich graag wit willen schminken? Hetzij voor een viering of ritueel?

Wat is de volgende vertruttingsslag? Je niet meer mogen verkleden als indiaan tijdens carnaval, want stigmatiserend? 8)7
pi_175046642
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 09:52 schreef Lunatiek het volgende:
754 Bonifatius bij Dokkum vermoord - en terecht, want een heiligdom vernietigen mag niet.
2017 ... bij Dokkum vermoord?
De Spaanse edelmannenpiet zal alleen in Amsterdam te zien zijn. Zoiets kan ook alleen maar verzonnen worden in Amsterdam.

En de kans is heel groot dat ze wegens grote weerstand volgend jaar weer met iets nieuws komen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 13 november 2017 @ 16:49:00 #237
104871 remlof
Europees federalist
pi_175046788
Yankee go home!
pi_175046877
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:36 schreef KingRadler het volgende:
ben zo blij dat Rotterdam ook stopt met huidige Zwarte Piet *O* *O* *O* *O*

mijn dag kan niet meer stuk
Zie je Sinterklaas al verschijnen op een boot in Rotterdam? Mallerd.
pi_175047989
Rotterdam laat ik al links liggen sinds 1940
pi_175048048
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_175048172
Dijkstra :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_175048431
Nu weten we nog niks -O-
  maandag 13 november 2017 @ 18:38:15 #243
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_175048844
Kansloos gejank dit elk jaar. Zwarte Piet hoort gewoon zwart te zijn 8} Ophoeren met die racisme huilies :r
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_175048877
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 18:38 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Kansloos gejank dit elk jaar. Zwarte Piet hoort gewoon zwart te zijn 8} Ophoeren met die racisme huilies :r
Maar, maar. Dat kan helemaal niet!!111

Straks maakt iemand er nog een tekening van!!11
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175050292
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 16:19 schreef Japepk het volgende:

[..]

Zet jij je in voor een lokale intocht? De lol is net dat je het in je eigen dorp/stad kunt doen.
ja dat kan ik begrijpen.
nee, ik denk gewoon even mee.
pi_175050348
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 16:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De Spaanse edelmannenpiet zal alleen in Amsterdam te zien zijn. Zoiets kan ook alleen maar verzonnen worden in Amsterdam.

En de kans is heel groot dat ze wegens grote weerstand volgend jaar weer met iets nieuws komen.
en terecht. belachelijk idee. roet heeft tenminste een echt taditionele grondslag, dat valt te verkopen.
pi_175050490
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 19:42 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

en terecht. belachelijk idee. roet heeft tenminste een echt taditionele grondslag, dat valt te verkopen.
Weet je wat een nog grotere traditionele grondslag heeft en nog beter te verkopen valt....?
pi_175050693
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 19:42 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

"Zwarte Piet, de moor zo zwart als roet" ? An sich wel, maar in Amsterdam zullen de Marokkanen zich vast zodanig gekwetst voelen dat Sinterklaas klapjes krijgt. Moslims die een Christen dienen... en nog hard werken ook. Dat kan natuurlijk niet.
pi_175051287
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 19:55 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

"Zwarte Piet, de moor zo zwart als roet" ? An sich wel, maar in Amsterdam zullen de Marokkanen zich vast zodanig gekwetst voelen dat Sinterklaas klapjes krijgt. Moslims die een Christen dienen... en nog hard werken ook. Dat kan natuurlijk niet.
Marokkanen hebben zich nooit druk gemaakt over zwarte piet. Het zijn je voormalige slaven die zich terecht storen aan dit kleine element in de volkstraditie.
pi_175051416
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 20:14 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Marokkanen hebben zich nooit druk gemaakt over zwarte piet. Het zijn je voormalige slaven die zich terecht storen aan dit kleine element in de volkstraditie.
Je mist het detail - moren zijn de voorouders van marokkanen. Die waren weliswaar niet zo zwart - maar in verhalen over die enge zeerovers en slavenhalers werd de huidskleur natuurlijk wat aangedikt. Moslims waren immers vreemd en eng.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')