nederlanders bedoelen het ook allang niet meer racistisch.quote:Op maandag 13 november 2017 15:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Begrijpen dat mensen racisme kunnen zien in ZP is iets anders dan het zelf aannemen.
Ik vind ZP niet racistisch, ik begrijp wel dat er mensen zijn die zo kunnen denken.
En: In kleine gemeenschappen (op het platteland) heb je meer schoorstenen. Dus daar krijgen die Pieten veel meer roet op hun snoet. Ha ha, ik zit al in mijn rijm-modus.quote:Op maandag 13 november 2017 15:38 schreef Japepk het volgende:
Ik ben benieuwd waar het Sinterklaasjournaal vanavond mee komt. Al zullen die alleen nog maar normale Pieten laten zien vanavond schat ik. Ik vind dat intochten in de grote steden te makkelijk voorbij gaan aan het praktische bezwaar tegen de roetveegpiet. In kleine gemeenschappen is de herkenbaarheid te groot.
je maakt een netwerk van kleine gemeenten, en die wisselen dan gewoon pieten uit met elkaar.quote:Op maandag 13 november 2017 15:38 schreef Japepk het volgende:
Ik ben benieuwd waar het Sinterklaasjournaal vanavond mee komt. Al zullen die alleen nog maar normale Pieten laten zien vanavond schat ik. Ik vind dat intochten in de grote steden te makkelijk voorbij gaan aan het praktische bezwaar tegen de roetveegpiet. In kleine gemeenschappen is de herkenbaarheid te groot.
Zet jij je in voor een lokale intocht? De lol is net dat je het in je eigen dorp/stad kunt doen.quote:Op maandag 13 november 2017 16:06 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je maakt een netwerk van kleine gemeenten, en die wisselen dan gewoon pieten uit met elkaar.
Zwarte Piet is helemaal geen archetype. Het is een Westers bedacht folklorefiguur die door zwart geschminkte mensen wordt uitgebeeld.quote:Op maandag 13 november 2017 10:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Komt misschien als een schok maar Zwarte Piet bestaat dus niet echt. Mythisch. Sprookjesfiguur. Archetype.
Mensen *doen alsof* ze Zwarte Piet zijn. Dat doen ze door zich te schminken alsof ze piet zijn. Ze *zijn* het niet.
Dat is vrij cruciaal in de discussie: Zwarte Piet *kun* je niet veranderen. Je kunt alleen de uitbeelding aanpassen, maar als die teveel gaat afwijken van het archetype komt dat archetype linksom of rechtsom weer terug. Zeker Zwarte Piet, want dat is een enorm sterk archetype dat al honderden, zo niet duizenden jaren bestaat.
De Spaanse edelmannenpiet zal alleen in Amsterdam te zien zijn. Zoiets kan ook alleen maar verzonnen worden in Amsterdam.quote:Op maandag 13 november 2017 09:52 schreef Lunatiek het volgende:
754 Bonifatius bij Dokkum vermoord - en terecht, want een heiligdom vernietigen mag niet.
2017 ... bij Dokkum vermoord?
Heel goed.quote:Op maandag 13 november 2017 15:26 schreef Kijkertje het volgende:
Rotterdam doet Zwarte Piet in de ban
[..]
Zie je Sinterklaas al verschijnen op een boot in Rotterdam? Mallerd.quote:Op maandag 13 november 2017 15:36 schreef KingRadler het volgende:
ben zo blij dat Rotterdam ook stopt met huidige Zwarte Piet![]()
![]()
![]()
![]()
mijn dag kan niet meer stuk
Maar, maar. Dat kan helemaal niet!!111quote:Op maandag 13 november 2017 18:38 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Kansloos gejank dit elk jaar. Zwarte Piet hoort gewoon zwart te zijnOphoeren met die racisme huilies
ja dat kan ik begrijpen.quote:Op maandag 13 november 2017 16:19 schreef Japepk het volgende:
[..]
Zet jij je in voor een lokale intocht? De lol is net dat je het in je eigen dorp/stad kunt doen.
en terecht. belachelijk idee. roet heeft tenminste een echt taditionele grondslag, dat valt te verkopen.quote:Op maandag 13 november 2017 16:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De Spaanse edelmannenpiet zal alleen in Amsterdam te zien zijn. Zoiets kan ook alleen maar verzonnen worden in Amsterdam.
En de kans is heel groot dat ze wegens grote weerstand volgend jaar weer met iets nieuws komen.
Weet je wat een nog grotere traditionele grondslag heeft en nog beter te verkopen valt....?quote:Op maandag 13 november 2017 19:42 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
en terecht. belachelijk idee. roet heeft tenminste een echt taditionele grondslag, dat valt te verkopen.
"Zwarte Piet, de moor zo zwart als roet" ? An sich wel, maar in Amsterdam zullen de Marokkanen zich vast zodanig gekwetst voelen dat Sinterklaas klapjes krijgt. Moslims die een Christen dienen... en nog hard werken ook. Dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 13 november 2017 19:42 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
en terecht. belachelijk idee. roet heeft tenminste een echt taditionele grondslag, dat valt te verkopen.
Marokkanen hebben zich nooit druk gemaakt over zwarte piet. Het zijn je voormalige slaven die zich terecht storen aan dit kleine element in de volkstraditie.quote:Op maandag 13 november 2017 19:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
"Zwarte Piet, de moor zo zwart als roet" ? An sich wel, maar in Amsterdam zullen de Marokkanen zich vast zodanig gekwetst voelen dat Sinterklaas klapjes krijgt. Moslims die een Christen dienen... en nog hard werken ook. Dat kan natuurlijk niet.
Je mist het detail - moren zijn de voorouders van marokkanen. Die waren weliswaar niet zo zwart - maar in verhalen over die enge zeerovers en slavenhalers werd de huidskleur natuurlijk wat aangedikt. Moslims waren immers vreemd en eng.quote:Op maandag 13 november 2017 20:14 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Marokkanen hebben zich nooit druk gemaakt over zwarte piet. Het zijn je voormalige slaven die zich terecht storen aan dit kleine element in de volkstraditie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |