Nou, dat laatste dus. Bij naailes koos ik ervoor om een soort pyamabroek te maken. Veel stof, weinig tafels dus tekenen etc moest op de grond. Alleen, ik kan niet door mijn knieen. Dus de docente was zo vriendelijk om dat te doen. Bij het in elkaar zetten klopte het voor geen meter. En ik snapte dat totaal niet. Het was haar patroon, zij had het getekend en geknipt. Maar toen bleek dat ze 2 achterpanden had gekniptquote:Op dinsdag 26 maart 2019 12:13 schreef Lienekien het volgende:
Ik kijk ook trouw, alleen nooit live, want het is ons net te laat.
Ik vind het erg leuk, maar altijd wel jammer dat ze niet net een uurtje extra krijgen om het mooi af te werken. Ik snap natuurlijk wel dat de tijdlimiet moet ivm het competitie-element, maar toch.
Bij de made-to-measure heb ik het sterkst het gevoel dat het mijn doehetzelfkunsten ver te boven gaat. Hoe ze dan bij zo’n jas aangeven dat het hier zus of zo moet omdat het anders daar te veel gaat trekken. Ik vind het bij mezelf al heel wat als ik van een kant-en-klaarpatroon iets voor mezelf kan maken dat past. Als de taille zit waar ie moet zitten, ik geen overtollige stof rond mijn heupen heb en de lengtes goed zijn.
Helemaal mee eens. En het komt terug, volgend jaar denk ik!quote:
Ja, goed nieuws!quote:Op dinsdag 2 april 2019 23:04 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En het komt terug, volgend jaar denk ik!
Wat is het, katoentricot? Dan is het stevige T-shirtstof. Vind ik persoonlijk prima voor lente/zomer.quote:Op vrijdag 26 april 2019 12:17 schreef probeer het volgende:
Een vraag waarvan ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft ... Is 300gr/m2 een dikke stof? Geschikt voor lente / zomer?
Een 100% katoenen jumpsuit. Die ik vervolgens ga gebruiken als patroon voor mijn eigen te naaien jumpsuit. (Kledingstuk is 16 euro, patroon zelf 14. Dus dan maak ik mijn eigen patroon wel).quote:Op vrijdag 26 april 2019 12:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is het, katoentricot? Dan is het stevige T-shirtstof. Vind ik persoonlijk prima voor lente/zomer.
Tricot is gebreide stof, dus met rek. Vandaar dat ik T-shirtstof noemde. Wat jij zoekt is dus geen tricot maar geweven stof, zonder rek.quote:Op vrijdag 26 april 2019 12:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Een 100% katoenen jumpsuit. Die ik vervolgens ga gebruiken als patroon voor mijn eigen te naaien jumpsuit. (Kledingstuk is 16 euro, patroon zelf 14. Dus dan maak ik mijn eigen patroon wel).
Ik weet alleen niet wat tricot is.
Dit is zo ongeveer het doel om zelf te naaien: https://mimigstyle.com/mo(...)ing-simplicity-8616/
Dit het kledingstuk van 300gr/m2: https://www.goedkopeoveralls.nl/overall-100-katoen.html waarvan ik me dus afvraag of dat met dit weer te dragen is. Was niet van plan om er veel onder te dragen.
Maar als dat te dik is dan ga ik denk ik toch voor het patroon en een lap dunnere stof van de markt.
Dank voor de info. Dan ga ik voor beiden en zie wel hoe het bevalt. Heb ik er meteen een voor de herfst / vroege lente, en mag ik leuk naaien voor de zomer.quote:Op vrijdag 26 april 2019 13:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tricot is gebreide stof, dus met rek. Vandaar dat ik T-shirtstof noemde. Wat jij zoekt is dus geen tricot maar geweven stof, zonder rek.
Die overall is duidelijk stevig materiaal dat tegen een stootje moet kunnen. Misschien wel aan de zware kant voor een zomers kledingstuk.
Die voorbeelden zijn zo te zien wel van een steviger maar iets dunner katoen dan uit je eerste link gemaakt. Lijkt een beetje de dikte van een lakenkatoen. Persoonlijk zou ik dat prima vinden bij warm weer. Dunner (een gangbare naam is poplin katoen) is wellicht heerlijk luchtig, maar gaat dan misschien niet werken met dit model. Meer iets voor kinderkleding of een luchtig bloesje.
Ik zag er laatst op fb een stapel oudere tijdschriften en patronen langskomen, ook heren patronen. Geen idee meer welke pagina. Misschien naaien voor beginners of naaien voor beginners verkoopgroep. Maar het kan ook op de pagina van de Great British Sewing Bee zijn geweest.quote:Op maandag 6 mei 2019 18:03 schreef hierissieweer het volgende:
Wie heeft er nog (oude) burda's, knip's en dergelijke met heren patronen? Ik zou ze graag willen overnemen
Meteen besteld thanx!quote:Op maandag 6 mei 2019 18:57 schreef Lienekien het volgende:
Knipmode heeft momenteel een mannenspecial in de aanbieding.
https://knipmode.nl/shop/edities/knipmode-mannenmode-special/
Ik denk niet dat je het kant en klaar kan vinden. Het is een aangerimpelde strook taft. Gewoon een recht stuk stof dus.quote:Op donderdag 19 september 2019 15:16 schreef Sarabi het volgende:
[ afbeelding ]
Weet iemand waar ik zo'n band (kant en klaar) als onderaan deze rok kan vinden?
Ik kan je vertellen dat de Singer heavy duty echt niet jarenlang lekker blijft naaien door de dikke stoffen .quote:Op zaterdag 7 december 2019 20:00 schreef trui het volgende:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind boven de 300 meteen wel erg veel geld, ook omdat het helemaal niet zo zeker is of we daar dan echt superveel gebruik van zullen maken. Ik vond het wel aantrekkelijk dat hij moeiteloos door dikkere stoffen heen kan, dat is precies waar mijn huidige machientje op vastloopt. Maar ik ga inderdaad toch ook nog eens bij zo'n 'echte naaimachinewinkel' langs.
Het idee is dat je tussendoor thuis ook werkt aan je projecten. Dus ik heb 'm liever juist al bij de start. Ik heb ook nu al wat contact met de docent, heb ook haar mening gevraagd. Maar ik dacht hier zitten veel mensen met ervaring, toch hier ook even polsen.quote:Op zaterdag 7 december 2019 21:43 schreef Elleska het volgende:
Is het niet handiger om eerst naar de naailes te gaan en daarna op zoek naar een nieuwe machine? Met de extra kennis van de naailes kan je waarschijnlijk veel gerichter zoeken.
Bedankt voor je reactie, jammer dat hij dus niet lang goed blijft werken.quote:Op zaterdag 7 december 2019 20:50 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat de Singer heavy duty echt niet jarenlang lekker blijft naaien door de dikke stoffen .
Een andere optie is marktplaats, daar heb je voor onder de 100 euro ook nog wel eens leuke 2ehandsjes.
je hebt nu helemaal geen naaimachine? dat begreep ik niet uit je eerste post.quote:Op zaterdag 7 december 2019 22:22 schreef trui het volgende:
[..]
Het idee is dat je tussendoor thuis ook werkt aan je projecten. Dus ik heb 'm liever juist al bij de start. Ik heb ook nu al wat contact met de docent, heb ook haar mening gevraagd. Maar ik dacht hier zitten veel mensen met ervaring, toch hier ook even polsen.
Stofschaar heb ik op een stoffenmarkt gekocht. Bij naailes gebruikte ik vaak de "gouden schaar" Een goed knippende stevige schaar. Maar ik heb een probleem met spieren en pezen en ik heb nu een elektrische schaar gekocht. De kleinere/ronde delen doe ik wel gewoon met een normale schaar maar de lange stukken (moest van de week stof voor een lange ochtendjas knippen) wel met de elektrische schaar.quote:Op zaterdag 7 december 2019 22:52 schreef hierissieweer het volgende:
Een andere vraag, wat vinden jullie een goede stoffe schaar?
En hoe bergen jullie alle attributen en de werkstukken op?
Jawel, maar een heel slechte, die op het minste hobbeltje vastloopt.quote:Op zaterdag 7 december 2019 22:57 schreef Elleska het volgende:
[..]
je hebt nu helemaal geen naaimachine? dat begreep ik niet uit je eerste post.
Ik heb de naaimachine van mijn moeder, oerdegelijk ding dus geen idee wat op dit moment goede nieuwe naaimachines zijn.
Leuk, zoiets zag ik ook staan in de webshop van de winkel in Nieuwegein, waar ik nog wil gaan kijken.quote:Op zaterdag 7 december 2019 23:10 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik heb een Bernette gekocht bij een stoffen/naaimachine winkel. De simpelere versies van een bernina. Erg tevreden over! Niet heel veel opties genomen maar voor het gebruik wat ik doe perfect.
Heb geloof ik de B35
https://www.textielstad.nl/machines/naaimachine/bernette-b35.html
Merk en jaartal van bouw? Mss heeft hij alleen een schoonmaakbeurt nodig en hier en daar wat olie.quote:Op zaterdag 7 december 2019 23:27 schreef trui het volgende:
[..]
Jawel, maar een heel slechte, die op het minste hobbeltje vastloopt.
Dat is het bij ons zeker niet. Steeds wisselende mensen op cursus, voor de meesten is het ook ontspanning, even iets anders doen.quote:Op zondag 8 december 2019 00:02 schreef hierissieweer het volgende:
Ik heb trouwens een toyota rsl18 rs. Volgens mij een instapmodel. Prima voor die projectjes die ik doe. Al heb ik nog steeds de wens wat actiever te worden. Wil ook op cursus, al ben ik bang voor een hoog huisvrouwen gehalte, als kan zijnde.
In de omgeving Amersfoort toevallig?quote:Op zondag 8 december 2019 00:08 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dat is het bij ons zeker niet. Steeds wisselende mensen op cursus, voor de meesten is het ook ontspanning, even iets anders doen.
Ruim gezien is Arnhem wel omgeving Amersfoort 😉. Ik ga naar het Naaicafe, Rosendaalsestraat.quote:Op zondag 8 december 2019 00:29 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
In de omgeving Amersfoort toevallig?
Heb ik nu even niet bij de hand, maar het was een el cheapo aanschaf, volgens mij bij de Lidl gekocht, en nooit zo heel sterk geweest. Dus ik wil daar niet meer al teveel in investeren.quote:Op zaterdag 7 december 2019 23:30 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Merk en jaartal van bouw? Mss heeft hij alleen een schoonmaakbeurt nodig en hier en daar wat olie.
Dat snap ik. Rond spoelhuis open schroeven even met een kwast er doorheen en zorgen dat het vuil weg is en de boel een beetje oliën. Het zou zomaar kunnen werken .quote:Op zondag 8 december 2019 11:28 schreef trui het volgende:
[..]
Heb ik nu even niet bij de hand, maar het was een el cheapo aanschaf, volgens mij bij de Lidl gekocht, en nooit zo heel sterk geweest. Dus ik wil daar niet meer al teveel in investeren.
Is er geen repaircafe bij je in de buurt? Hier hebben ze mijn naaimachine weer prima soepeltjes lopend gekregen.quote:Op zondag 8 december 2019 11:28 schreef trui het volgende:
[..]
Heb ik nu even niet bij de hand, maar het was een el cheapo aanschaf, volgens mij bij de Lidl gekocht, en nooit zo heel sterk geweest. Dus ik wil daar niet meer al teveel in investeren.
Waar woon je? Ik zie net op instagram dat bij de naaierij in de boekhorststraat in den haag, er een 2e hands machines aanbieding is. Getest en 6 mnd garantiequote:Op zondag 8 december 2019 11:28 schreef trui het volgende:
[..]
Ik wil gewoon een betere.quote:Op zondag 8 december 2019 13:58 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Is er geen repaircafe bij je in de buurt? Hier hebben ze mijn naaimachine weer prima soepeltjes lopend gekregen.
Ik woon niet in de buurt van den Haag, maar werk er wel. Ga eens kijken!quote:Op zondag 8 december 2019 14:34 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Waar woon je? Ik zie net op instagram dat bij de naaierij in de boekhorststraat in den haag, er een 2e hands machines aanbieding is. Getest en 6 mnd garantie
:pquote:Op zondag 8 december 2019 07:33 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ruim gezien is Arnhem wel omgeving Amersfoort 😉. Ik ga naar het Naaicafe, Rosendaalsestraat.
Maar nu verdient de boter toch nog iets aan het onderhoud. En je kunt het hebben over wat je nu hebt een wat je in de toekomst wilt. Op basis wat je hebt, kan hij adviserenquote:Op zondag 8 december 2019 11:40 schreef BE het volgende:
Dat vind ik ook wel het nadeel van mijn lidl machientje. Hij doet het nog prima, maar eigenlijk moet hij een keer een beurtje, al het stof er even uit gezogen, alles weer doorgesmeerd, maar ik vind het lullig om met zo'n goedkopie naar een naaimachineboer te gaan. Omdat ik denk dat zij veel handel verliezen aan lidl machines etc.
Maar ja, toen ik een nieuwe nodig had, had ik ook echt het geld even niet voor een duudere, dus het was even niet anders.
Maar de volgende wordt er weer eentje bij een naaimachineboer vandaan.
Tof!quote:Op zondag 8 december 2019 19:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik weet niet of dit ook onder naaien valt, gezien het een poppetje van 10cm is... morgen maak ik er kleine biggetjes bij... die de helft kleiner zijn
[ afbeelding ]
Wat schattig (en wat knap, dat gepriegel )quote:Op zondag 8 december 2019 19:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik weet niet of dit ook onder naaien valt, gezien het een poppetje van 10cm is... morgen maak ik er kleine biggetjes bij... die de helft kleiner zijn
[ afbeelding ]
Gefeliciteerd! Heel veel plezier ermeequote:Op maandag 23 december 2019 20:23 schreef trui het volgende:
Nog bedankt voor jullie adviezen, ik ben uiteindelijk toch voor een 'echte' machine (een Brother, instapmodel) uit een naaimachinewinkel in de buurt gegaan, en kreeg ook nog 50 euro voor m'n oude machientje. Moet 't allemaal nog gaan uitproberen maar in de winkel voelde hij heel prettig.
Is het nog heel? Wil je het bewaren? Of er iets bruikbaars van maken?quote:Op donderdag 2 januari 2020 14:01 schreef Sidewayzz het volgende:
Heeft er iemand een leuk idee voor een oud babydekentje?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: het kant in de taille zit scheef dus dat binnenkort maar eens fixen. Jeuh voor extra werk
[ Bericht 2% gewijzigd door ieniminimuis op 18-02-2020 12:21:05 ]Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
Ik ga komend weekend eens kijken wat ik aan stof heb liggen. Maar eh, die tekst mag je dan zelf borduren 😉quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:36 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik zag op tv net hoe je mondkapjes kan maken, kan een van jullie zo iets in elkaar knutselen met de tekst ‘hooikoorts’ er op? Heb ik binnenkort nodig denk ik
Ik voorzie een enorm gat in de markt Kaatje. Berken, graspollen....quote:Op donderdag 19 maart 2020 23:01 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik ga komend weekend eens kijken wat ik aan stof heb liggen. Maar eh, die tekst mag je dan zelf borduren 😉
Mijn naaidocente bood ze ook aan, 12.50 per stuk. Maar het is een leuk klein projectje. Alleen geen idee wat ik voor stof heb liggen.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:25 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Ik voorzie een enorm gat in de markt Kaatje. Berken, graspollen....
Think big!
Het is niet zozeer tegen pollen, maar hooikoorts mensen met hoesten en niezen kunnen niet het hele seizoen in quarantaine blijven denk ik. Grassen duurt tot in de herfst.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:40 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Mijn naaidocente bood ze ook aan, 12.50 per stuk. Maar het is een leuk klein projectje. Alleen geen idee wat ik voor stof heb liggen.
Maar als je nu zo'n ding om hebt tegen pollen kijkt niemand je meer raar aan. Ik zag gisteren bij de AH iemand met een enorm masker op, leek wel of hij op maanlanding ging
Ah op die manier. Ik ga wat proberen en lukt het misschien aanbieden aan hooikoorts lijders.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:51 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Het is niet zozeer tegen pollen, maar hooikoorts mensen met hoesten en niezen kunnen niet het hele seizoen in quarantaine blijven denk ik. Grassen duurt tot in de herfst.
Nou ja, was maar een ideetje
Volgens mij is de herhaling op 25 april om 1915 op bbc2quote:Op woensdag 15 april 2020 22:24 schreef BE het volgende:
Jaaa!!! Zo tof!![]()
Even echt niet vergeten op te nemen, want terugkijken lukt vlgs mij niet makkelijk.
Oeh leuk!quote:Op woensdag 15 april 2020 18:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Volgende week woensdag begint de Great British Sewing Bee. Dit keer op BBC1 om 22 uur.
Das een betere tijd dan de 2200 op dinsdagwoensdag!quote:Op woensdag 15 april 2020 22:38 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Volgens mij is de herhaling op 25 april om 1915 op bbc2
Nu he?quote:Op woensdag 15 april 2020 18:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Volgende week woensdag begint de Great British Sewing Bee. Dit keer op BBC1 om 22 uur.
zaterdag is de herhaling om 19.15 op bbc2quote:Op donderdag 23 april 2020 10:15 schreef Muck het volgende:
omg, ben ik alsnog vergeten te kijken![]()
Ik kon het vorige week nog niet inplannen in de opnamedinges van mijn tv, daarna ben ik het helemaal vergeten!
Vanavond maar even terugkijken
Ik heb hem meteen ingepland, thanks!quote:Op donderdag 23 april 2020 10:27 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
zaterdag is de herhaling om 19.15 op bbc2
Ik heb ook genoten. Knappe staaltjes werk en sommigequote:
Ja, sommige dingen en stofkeuzes snap ik niet idd.quote:Op donderdag 23 april 2020 20:04 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb ook genoten. Knappe staaltjes werk en sommigewaarom. Maar da’s smaak
Shit, dit zie ik nu pas. Online terugkijken kan niet buiten de UK geloof ik he. Nou ja, dan maar vanaf aflevering 2 meekijken.quote:
Woensdag om 22 uur normale aflevering Op bbc1 en op zaterdag om 1915 herhaling op bbc2quote:Op zaterdag 25 april 2020 23:06 schreef trui het volgende:
[..]
Shit, dit zie ik nu pas. Online terugkijken kan niet buiten de UK geloof ik he. Nou ja, dan maar vanaf aflevering 2 meekijken.
ja, dat weet ik! maar ik heb dus zowel de gewone eerste aflevering als de herhaling ervan gemist. stom, ik had nog wel een reminder in mijn agenda gezet, maar mijn hoofd had daarvan gemaakt dat de opname geprogrammeerd had. Dacht gisteravond laat eens terug te gaan kijken, en helaas.quote:Op zaterdag 25 april 2020 23:41 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Woensdag om 22 uur normale aflevering Op bbc1 en op zaterdag om 1915 herhaling op bbc2
Die voetjes lijken imo altijd makkelijker dan ze in de praktijk werken.quote:Op donderdag 30 april 2020 11:06 schreef amaranta het volgende:
Vraagje: ik krijg op Facebook steeds reclame van een naaiwebshop. (Met spullen van Ali express).
Zij verkopen plooivoetjes en biasbandmakers. Is dat wat? Werkt het?
Hier komt vandaag wat stof binnen van een jurk waar ik iets verknipt heb, en dan kan ik hopelijk komend weekend die jurk afmaken. Gisteren nog een oud (te klein) t-shirt doormidden geknipt en een vest van gemaakt. En een broek die (altijd al) te wijd was ingenomen. Nu even wachten totdat de jurk af is. Die is geel dus zit er net geel garen in de lockmachine en die is ingesteld op de stof van de jurk. Als die klaar is kan ik locker instellen op de stof van de broek met donkerblauw. Plannen genoeg. Het thuiswerken is zo best leuk, laptop afsluiten, 5 stappen verderop kan ik de naaimachine aanzetten.quote:Op donderdag 30 april 2020 10:56 schreef BE het volgende:
Ik krijg zó’n zin om te naaien als ik kijk hè!
Eerst maar wat broeken aanpassen van de week.
quote:Op donderdag 30 april 2020 11:06 schreef amaranta het volgende:
Vraagje: ik krijg op Facebook steeds reclame van een naaiwebshop. (Met spullen van Ali express).
Je machine moet er geschikt voor zijn en met de ouderwetse manier ben je soms veel minder aan het prutsen.quote:Op donderdag 30 april 2020 11:06 schreef amaranta het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |