Nou, dat laatste dus. Bij naailes koos ik ervoor om een soort pyamabroek te maken. Veel stof, weinig tafels dus tekenen etc moest op de grond. Alleen, ik kan niet door mijn knieen. Dus de docente was zo vriendelijk om dat te doen. Bij het in elkaar zetten klopte het voor geen meter. En ik snapte dat totaal niet. Het was haar patroon, zij had het getekend en geknipt. Maar toen bleek dat ze 2 achterpanden had gekniptquote:Op dinsdag 26 maart 2019 12:13 schreef Lienekien het volgende:
Ik kijk ook trouw, alleen nooit live, want het is ons net te laat.
Ik vind het erg leuk, maar altijd wel jammer dat ze niet net een uurtje extra krijgen om het mooi af te werken. Ik snap natuurlijk wel dat de tijdlimiet moet ivm het competitie-element, maar toch.
Bij de made-to-measure heb ik het sterkst het gevoel dat het mijn doehetzelfkunsten ver te boven gaat. Hoe ze dan bij zo’n jas aangeven dat het hier zus of zo moet omdat het anders daar te veel gaat trekken. Ik vind het bij mezelf al heel wat als ik van een kant-en-klaarpatroon iets voor mezelf kan maken dat past. Als de taille zit waar ie moet zitten, ik geen overtollige stof rond mijn heupen heb en de lengtes goed zijn.
Helemaal mee eens. En het komt terug, volgend jaar denk ik!quote:
Ja, goed nieuws!quote:Op dinsdag 2 april 2019 23:04 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En het komt terug, volgend jaar denk ik!
Wat is het, katoentricot? Dan is het stevige T-shirtstof. Vind ik persoonlijk prima voor lente/zomer.quote:Op vrijdag 26 april 2019 12:17 schreef probeer het volgende:
Een vraag waarvan ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft ... Is 300gr/m2 een dikke stof? Geschikt voor lente / zomer?
Een 100% katoenen jumpsuit. Die ik vervolgens ga gebruiken als patroon voor mijn eigen te naaien jumpsuit. (Kledingstuk is 16 euro, patroon zelf 14. Dus dan maak ik mijn eigen patroon wel).quote:Op vrijdag 26 april 2019 12:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is het, katoentricot? Dan is het stevige T-shirtstof. Vind ik persoonlijk prima voor lente/zomer.
Tricot is gebreide stof, dus met rek. Vandaar dat ik T-shirtstof noemde. Wat jij zoekt is dus geen tricot maar geweven stof, zonder rek.quote:Op vrijdag 26 april 2019 12:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Een 100% katoenen jumpsuit. Die ik vervolgens ga gebruiken als patroon voor mijn eigen te naaien jumpsuit. (Kledingstuk is 16 euro, patroon zelf 14. Dus dan maak ik mijn eigen patroon wel).
Ik weet alleen niet wat tricot is.
Dit is zo ongeveer het doel om zelf te naaien: https://mimigstyle.com/mo(...)ing-simplicity-8616/
Dit het kledingstuk van 300gr/m2: https://www.goedkopeoveralls.nl/overall-100-katoen.html waarvan ik me dus afvraag of dat met dit weer te dragen is. Was niet van plan om er veel onder te dragen.
Maar als dat te dik is dan ga ik denk ik toch voor het patroon en een lap dunnere stof van de markt.
Dank voor de info. Dan ga ik voor beiden en zie wel hoe het bevalt. Heb ik er meteen een voor de herfst / vroege lente, en mag ik leuk naaien voor de zomer.quote:Op vrijdag 26 april 2019 13:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tricot is gebreide stof, dus met rek. Vandaar dat ik T-shirtstof noemde. Wat jij zoekt is dus geen tricot maar geweven stof, zonder rek.
Die overall is duidelijk stevig materiaal dat tegen een stootje moet kunnen. Misschien wel aan de zware kant voor een zomers kledingstuk.
Die voorbeelden zijn zo te zien wel van een steviger maar iets dunner katoen dan uit je eerste link gemaakt. Lijkt een beetje de dikte van een lakenkatoen. Persoonlijk zou ik dat prima vinden bij warm weer. Dunner (een gangbare naam is poplin katoen) is wellicht heerlijk luchtig, maar gaat dan misschien niet werken met dit model. Meer iets voor kinderkleding of een luchtig bloesje.
Ik zag er laatst op fb een stapel oudere tijdschriften en patronen langskomen, ook heren patronen. Geen idee meer welke pagina. Misschien naaien voor beginners of naaien voor beginners verkoopgroep. Maar het kan ook op de pagina van de Great British Sewing Bee zijn geweest.quote:Op maandag 6 mei 2019 18:03 schreef hierissieweer het volgende:
Wie heeft er nog (oude) burda's, knip's en dergelijke met heren patronen? Ik zou ze graag willen overnemen
Meteen besteld thanx!quote:Op maandag 6 mei 2019 18:57 schreef Lienekien het volgende:
Knipmode heeft momenteel een mannenspecial in de aanbieding.
https://knipmode.nl/shop/edities/knipmode-mannenmode-special/
Ik denk niet dat je het kant en klaar kan vinden. Het is een aangerimpelde strook taft. Gewoon een recht stuk stof dus.quote:Op donderdag 19 september 2019 15:16 schreef Sarabi het volgende:
[ afbeelding ]
Weet iemand waar ik zo'n band (kant en klaar) als onderaan deze rok kan vinden?
Ik kan je vertellen dat de Singer heavy duty echt niet jarenlang lekker blijft naaien door de dikke stoffen .quote:Op zaterdag 7 december 2019 20:00 schreef trui het volgende:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind boven de 300 meteen wel erg veel geld, ook omdat het helemaal niet zo zeker is of we daar dan echt superveel gebruik van zullen maken. Ik vond het wel aantrekkelijk dat hij moeiteloos door dikkere stoffen heen kan, dat is precies waar mijn huidige machientje op vastloopt. Maar ik ga inderdaad toch ook nog eens bij zo'n 'echte naaimachinewinkel' langs.
Het idee is dat je tussendoor thuis ook werkt aan je projecten. Dus ik heb 'm liever juist al bij de start. Ik heb ook nu al wat contact met de docent, heb ook haar mening gevraagd. Maar ik dacht hier zitten veel mensen met ervaring, toch hier ook even polsen.quote:Op zaterdag 7 december 2019 21:43 schreef Elleska het volgende:
Is het niet handiger om eerst naar de naailes te gaan en daarna op zoek naar een nieuwe machine? Met de extra kennis van de naailes kan je waarschijnlijk veel gerichter zoeken.
Bedankt voor je reactie, jammer dat hij dus niet lang goed blijft werken.quote:Op zaterdag 7 december 2019 20:50 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat de Singer heavy duty echt niet jarenlang lekker blijft naaien door de dikke stoffen .
Een andere optie is marktplaats, daar heb je voor onder de 100 euro ook nog wel eens leuke 2ehandsjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |