Nattekat | woensdag 1 november 2017 @ 11:38 | |
Slechts een weekje wachten en dan kunnen we op 29 Oktober alweer genieten van de 19e Mexicaanse Grandprix. De 18e ronde van het kampioenschap en de ontknoping nadert. Gaan we dit meemaken op het Autodromo Hermanos Rodriguez? Nog 9 punten heeft Lewis Hamilton nodig om zijn 4e wereldtitel te halen. Wat hem betreft is het in Mexico dus Hammertime. Vorig jaar was de Brit hier de snelste, het jaar ervoor zijn toenmalige teamgenoot Nico Rosberg. De 19 jaar daarvoor is er niet gereden, nadat Nigel Mansel in 1992 als laatste winnaar over de einstreep kwam. Hamilton zal aan een 5e plek genoeg hebben deze keer en het lijkt erop dat alleen grote pech hem nog kan tegenhouden. Voordat het F1 circus in 2015 terugkeerde onder de Mexicaanse zon is het circuit flink gerenoveerd onder het toeziend oog van Hermann Tilke. Hij voegde diverse stukken toe, zoals een langzaam gedeelte waar de fans op de tribunes hun flink kunnen toejuigen, maar liet ook vele iconische bochten ongemoeid, waaronder de extreem snelle laatste bocht, Perltada, waar de coureurs het rechte stuk opkomen en versnellen naar 370km/u. Rijders en motoren zullen het zwaar krijgen op 2,2km hoogte Bron: Fédération Internationale de l'Automobile & Pirelli Motorsport Actueel weer Mexico Stad | ||
Bonobo11 | woensdag 1 november 2017 @ 11:46 | |
Helmut Marko in het gele shirt kijkt al geinteresseerd! | ||
sasquatsch | woensdag 1 november 2017 @ 11:47 | |
Omdat dat toch de algemene tendens is, wat ik zo her en der lees. Dat Toto er anders over denkt kan ook eigenbelang zijn. | ||
Peterselieman | woensdag 1 november 2017 @ 11:49 | |
En dat is ook gelijk de reden waarom een overlegmodel in de Formule 1 niet werkt. Ieder pleit voor zijn/haar eigen parochie omdat die belangen groter zijn dan die voor de sport in zijn algemeen. | ||
Tarado | woensdag 1 november 2017 @ 12:14 | |
dat Mercedes overal tegen is momenteel is inderdaad goed te begrijpen | ||
Geralt | woensdag 1 november 2017 @ 12:18 | |
Dat is Huub Rothengatter. | ||
Peterselieman | woensdag 1 november 2017 @ 12:32 | |
Kwam net nog een leuk filmpje tegen. Max in een auto van de Florida Winter Series Acht maanden later reed hij op Suzuka een vrije training in de Formule 1 | ||
DKUp | woensdag 1 november 2017 @ 12:33 | |
Geralt | woensdag 1 november 2017 @ 12:35 | |
Karting --> F3 --> F1 Daar zijn wel wat tussen stapppen overgeslagen ja. Geloof zo uit mn hoofd dat van de recentere coureurs alleen Kimi ook zo snel de F1 binnen kwam. | ||
Peterselieman | woensdag 1 november 2017 @ 12:36 | |
Sauber plukte Kimi voor het seizoen 2001 uit de Formule 2000. Hij kreeg een tijdelijke licentie die na drie races omgezet werd in een definitieve. | ||
Bonobo11 | woensdag 1 november 2017 @ 13:18 | |
Dat dacht ik al. Die daar achter dan | ||
Bonobo11 | woensdag 1 november 2017 @ 13:25 | |
Stroll dacht ik, maar die reed wel 2 jaar F3. Trouwens die huidige f1coureur waar Max een handgemeen mee heeft gehad op de kartbaan en waarvan iedereen denkt dat het Ocon is, kan ook leClerc, Gasly of Stroll zijn. | ||
Fir3fly | woensdag 1 november 2017 @ 13:38 | |
Dat zal, maar je moet lezen wat hij zegt. Niet waarom hij het zegt. | ||
Gezicht | woensdag 1 november 2017 @ 13:43 | |
Is het zo een vechtersbaasje ja? | ||
Wuwwa | woensdag 1 november 2017 @ 14:59 | |
Volgens mij kunnen hij en Gasly het wel prima vinden, heb ze regelmatig een amicaal praatje zien maken in de paddock. | ||
ShaoliN | woensdag 1 november 2017 @ 15:16 | |
Stroll zal toch wel iemand betalen om de klappen te vangen? | ||
BadderHaring | woensdag 1 november 2017 @ 15:29 | |
Als je jaren geleden iemand op zijn bek hebt geslagen, kun je inmiddels best een goede relatie onderhouden. Zo'n klap kan best het ijs breken. | ||
Wuwwa | woensdag 1 november 2017 @ 15:41 | |
Das op zich wel waar. Jaren geleden vond Rob Kamphues Jos de Boss de grootste lul van Nederland, en nu likt ie uit bewondering z'n achterste als het moet. | ||
Donnie-Brasco | woensdag 1 november 2017 @ 15:45 | |
Bwoahhhh | ||
sasquatsch | woensdag 1 november 2017 @ 15:53 | |
Voor bestaande leveranciers zal het inderdaad extra ontwikkelkosten met zich meebrengen. Voor nieuwe leveranciers zal het een stuk goedkoper zijn. | ||
Caland | woensdag 1 november 2017 @ 16:29 | |
https://www.facebook.com/wtf1official/videos/1641260175932261/ | ||
#ANONIEM | woensdag 1 november 2017 @ 16:31 | |
Sander_Van_Hoorn | woensdag 1 november 2017 @ 16:42 | |
| ||
Sked | woensdag 1 november 2017 @ 16:52 | |
(lol) | ||
Fer | woensdag 1 november 2017 @ 16:56 | |
Maar Gasly is veel ouder, lijkt me eerder dat hij samen met Palmer of Vandoorne heeft gekart. | ||
Rossdale | woensdag 1 november 2017 @ 17:01 | |
http://www.racexpress.nl/(...)-het-seizoen/n/77830 http://www.f1maximaal.nl/(...)erstappen-is-ijskoud Is gewoon Ocon, die twee konden elkaar vroeger niet echt luchten. Ocon en Perez is ook geen topduo als het op onderling respect aankomt natuurlijk. | ||
Meike26 | woensdag 1 november 2017 @ 17:38 | |
Ocon is gewoon geen prettig figuur denk ik.. Je hebt arrogant en je hebt arrogant. Als F1 rijder moet je ook wel arrogant zijn, maar dan hoef je nog geen zak hooi te zijn. Button was ook arrogant en afstandelijk buiten de pers om en had een kleine groep vrienden op de paddock, maar hield het daar dan bij. Acceptabel arrogant gedrag, Alonso heeft dit gelukkig ook nu, maar was in het verleden ook geen fijne kerel en ik vraag me af hoe dat buiten de media eigenlijk is, bij Ferrari ging het ook niet van harte? Wel kan ik mij nog van een forummer een mooie anekdote herinneren in Singapore.. Dat verhaal heeft mij toen wel anders over coureurs doen gaan denken Ocon is dus ook zo'n gast waar weinig mee te praten valt. Begrijpelijk enerzijds, maar het maakt je op de paddock niet echt geliefd. Hoe zeer ik ook anti Hamilton ben (of eerder was), ook hij lijkt in mijn ogen op te drogen tot een amikale 'bereikbare' kerel, opener, nog steeds een verwaande kwast, maar ik kan zijn acties steeds meer begrijpen. | ||
Whiskers2009 | woensdag 1 november 2017 @ 17:45 | |
https://www.f1today.net/n(...)nweg-te-snel-voor-me Volgens Bottas was Max sowieso te snel geweest voor (ook zonder het moeten managen van eea). | ||
Fer | woensdag 1 november 2017 @ 17:58 | |
Nieuwe Mini’s | ||
SnowOokami | woensdag 1 november 2017 @ 19:13 | |
| ||
Asschen_sukar | woensdag 1 november 2017 @ 20:16 | |
Je snapt dat ik nu wel benieuwd ben naar die anekdote | ||
sasquatsch | woensdag 1 november 2017 @ 21:25 | |
Vergeleken met Wehrlein schijnt hij nog mee te vallen. Er is een reden waarom Ocon en niet Wehrlein bij FI rijdt en het heeft niet met zijn raceskills te maken. | ||
Meike26 | woensdag 1 november 2017 @ 21:50 | |
Lang verhaal kort, Fokker stapt tram/metro in in Singapore, volgens mij ná de race. Verbaasd als hij is, treft hij ene F Alonso in de tram/metro. Maakt een praatje met hem en wenst hem nog een fijne dag. Heel bescheiden en eerlijk kwam dat verhaal over, het kan zijn dat ik er wat naast zit, is alweer wat jaar geleden. Geeft alleen maar aan hoe er over bepaalde coureurs gedacht en geoordeeld word, maar ze in werkelijkheid... Toch gewoon mensen zijn | ||
Whiskers2009 | woensdag 1 november 2017 @ 22:22 | |
Hebben julie dat filmpje van Murray Walker (bij Channel4) over Max gezien? Ik weet niet hoe ik het YT-filmpje op de iPad moet kopieren en hier plakken, anders stond het er al... En dit blijven toch ook echt wel heel complimenteuze uitspraken: https://www.reuters.com/a(...)r-2018-idUSKBN1CZ1OP of beter nog: https://www.autosport.com(...)-game-for-verstappen [ Bericht 25% gewijzigd door Whiskers2009 op 01-11-2017 22:29:32 ] | ||
Bonobo11 | woensdag 1 november 2017 @ 22:33 | |
Deze? | ||
Whiskers2009 | woensdag 1 november 2017 @ 22:49 | |
Yups Dank je | ||
flipsen | woensdag 1 november 2017 @ 23:17 | |
Nu Pa verstappen het met die Braziliaanse doet, hoop ik dat ze na de race nog even naar de watervallen van Iguazú gaan. Kunnen Dutchtrain en ik daar nog even met ze babbelen | ||
AMDB | woensdag 1 november 2017 @ 23:28 | |
Fixed. | ||
RingBewoner | donderdag 2 november 2017 @ 00:05 | |
Even compleet tussendoor en iets anders. Youtube ging mij net "aanraden" om een filmpje van Formula1.com te kijken. Deze: Is er animo voor een topic om het te hebben over coureurs die overleden aan de gevolgen van een crash? Ik ben best wel fan van F1 en ken uiteraard Senna, Rindt, Ratzenberger en Williamson. Nog wel wat meer, maar dat zijn de "bekendere". Misschien interessant om hier een topic over te openen. [ Bericht 1% gewijzigd door RingBewoner op 02-11-2017 00:14:36 ] | ||
Geralt | donderdag 2 november 2017 @ 00:40 | |
Nagenoeg alle dooie F1 coureurs zijn bekenden. Althans ik kan minstens 90% zo opnoemen, terwijl er maar 3 dodelijke ongevallen te betreuren zijn geweest sinds ik F1 kijk en 2 daarvan in het eerste weekend. Maargoed, be my guest. Altijd interessant op een soort van lugubere manier ofzo. Vroeger was het echt nog een sport voor mensen met grote ballen. Tegenwoordig valt dat wel mee. Jammer aan de ene kant, maar aan de andere kant goed dat er nu weinig dooien meer vallen. | ||
Fir3fly | donderdag 2 november 2017 @ 02:43 | |
Nee, zoals Wolff zegt is dat ook niet het geval. Je leest wat je wil lezen, niet wat er staat. Edit: Renault zegt gewoon hetzelfde. https://www.motorsport.co(...)engine-rules-973845/
[ Bericht 39% gewijzigd door Fir3fly op 02-11-2017 06:56:35 ] | ||
BadderHaring | donderdag 2 november 2017 @ 06:49 | |
Lees het hoe je wilt. Hamilton is arrogant genoeg om er vanuit te gaan dat hij Max wel aankan. En dan zijn deze opmerkingen alleen maar voor de vergroting van zijn eigen mythe. Immers, als hij nu maar vaak genoeg benadrukt hoe goed Max is, dan vergroot dat alleen maar de prestatie als hij hem volgend jaar verslaat. | ||
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 2 november 2017 @ 08:09 | |
Max zou het mentaal wel zwaar krijgen tegen Hamilton. Die zou Max flink gaan pesten en elke gekke emotionele uitspraak compleet gaan uitbuiten. | ||
BadderHaring | donderdag 2 november 2017 @ 08:13 | |
Ik denk werkelijk dat Hamilton het zwaarder gaat krijgen met het feit dat Max hem het snot voor de ogen rijdt. | ||
Tarado | donderdag 2 november 2017 @ 08:27 | |
vrij goed onthouden , het was in Hong Kong een dag of 2 na de Shanghai race, het grappige is dat ik hem een jaar later weer tegen kwam in Hong Kong en hij zich dat eerste voorval nog kon herinneren | ||
Peterselieman | donderdag 2 november 2017 @ 09:41 | |
mja, het is net hoe je er zelf in staat. Hamilton is er een meester in om de psychologische druk op te voeren. Vorig jaar deed hij dat bij Rosberg die er net niet onder bezweek. Dan is de sfeer binnen een team als Mercedes niet te benijden. Het zal ook de reden zijn waarom Rosberg meteen een punt achter zijn loopbaan gezet heeft. Doel bereikt en nog een jaar op die manier verder gaan had hij niet volgehouden. | ||
ShaoliN | donderdag 2 november 2017 @ 09:55 | |
Met alles wat Max nu al over zich heen gekregen heeft; commentaar van die ferrari huillies, gezeik met Sainz, papa die opa klappen geeft, die wissel met Kvyat. Alle pech dit jaar. Max bleef ijskoud zichzelf en bleef presteren. Ongelooflijk op deze leeftijd | ||
BadderHaring | donderdag 2 november 2017 @ 10:29 | |
Even een rare zijsprong misschien, maar als het doel van een nieuwe motor is dat de ontwikkelingskosten omlaag gaan, waarom dan niet een verbod op doorontwikkelen tijdens het seizoen? Gewoon de specs gedurende het seizoen gelijk laten houden. Het ontwikkelen van een nieuwe motor voor gebruik aan het begin van het volgende seizoen is veel goedkoper dan steeds tussenstapjes gedurende het seizoen? | ||
trein2000 | donderdag 2 november 2017 @ 10:34 | |
Om te voorkomen dat 1 motor veel sterker is dan de rest denk ik? | ||
Fer | donderdag 2 november 2017 @ 10:39 | |
Daar zijn we juist net vanaf gestapt. Het tokensysteem. Ander's was de voorsprong van Mercedes helemaal niet meer in te halen. | ||
Tarado | donderdag 2 november 2017 @ 10:53 | |
blijft toch een smetje op Hamiltons carrière, dus knap van Rosberg | ||
SnowOokami | donderdag 2 november 2017 @ 12:23 | |
Gewoon 10 motoren per jaar en tijdens FP1 mag je motoren/onderdelen testen | ||
potjecreme | donderdag 2 november 2017 @ 12:23 | |
Knap dat RIC meer punten heeft dan VER. | ||
Tarado | donderdag 2 november 2017 @ 14:39 | |
ook wel maar kampioenschap is toch wat anders en ik meen toch dat Hamilton niet zo veel pech tov Rosberg had als Max tov Ric dit jaar, al zijn de rollen nu (gelukkig) omgedraaid | ||
Weltschmerz | donderdag 2 november 2017 @ 14:49 | |
Het lijkt me juist gewoon typerend voor zijn carriere. Zonder superieure auto en flink inferieure teamgenoot lukt het allemaal niet zo. Voor die twee keer Rosberg verslaan had hij ook aardig wat hulp nodig. | ||
Marcoss | donderdag 2 november 2017 @ 15:46 | |
Ricciardo blijft gridstraffen verzamelen
| ||
Nattekat | donderdag 2 november 2017 @ 15:50 | |
Krijgen we toch die gave inhaalrace van Ricciardo te zien. | ||
AMDB | donderdag 2 november 2017 @ 15:52 | |
Dan zal Lucky Max wel weer hoog eindigen. | ||
ender_xenocide | donderdag 2 november 2017 @ 17:00 | |
Als er dan een ontwerpfout in geslopen is waardoor je betrouwbaarheid laag is, is je seizoen dus gelijk al over en sluiten.... | ||
Whiskers2009 | donderdag 2 november 2017 @ 17:22 | |
https://www.f1today.net/n(...)dan-na-pittige-duels Max wint liever dominant dan na pittige duels | ||
M.Melandri | donderdag 2 november 2017 @ 17:52 | |
Pech met de motor en slechte starts. Rosberg had ook nog de mazzel dat de concurrentie op grote achterstand reed. In monza kreeg hij bijv een halve seconde aan zijn broek, maar dat betekende alsnog p2 op de grid. | ||
zoem | donderdag 2 november 2017 @ 19:03 | |
Leuk verhaal van McLaren over een simpele en lucratieve uitvinding (1997-1998): The search for the extra pedal: "Our ‘brake-steer’ solution worth nearly half a second per lap..." | ||
Smacked_Actor | donderdag 2 november 2017 @ 19:40 | |
Idd gaaf verhaal, kan me het nog goed herinneren. | ||
Monolith | donderdag 2 november 2017 @ 19:45 | |
Pech en toch nog wel wat momentjes van Max. Het was geen vlekkeloos seizoen. | ||
Fer | donderdag 2 november 2017 @ 19:53 | |
Probeerde Ferrari toen niet iets vergelijkbaars dmv van het rempedaal wat naar links of rechts bewogen kon worden om de remkracht links of rechts te kunnen verhogen? | ||
Wertha | donderdag 2 november 2017 @ 21:03 | |
Zeker. Max heeft zo'n gruwelijke drang naar overwinningen dat ik vermoed dat op emotioneel vlak alles daarvoor moet wijken. Een (vaste) vriendin vind hij ook alleen maar lastig. | ||
Nattekat | donderdag 2 november 2017 @ 21:04 | |
Had zo op FOK! kunnen zitten. | ||
daNpy | donderdag 2 november 2017 @ 21:37 | |
Waarom zou je met zo'n leven een vaste vriendin willen op je 20e? | ||
BadderHaring | donderdag 2 november 2017 @ 21:37 | |
Dit. Overal ter wereld pakken wat je pakken kunt. | ||
SnowOokami | donderdag 2 november 2017 @ 21:55 | |
Misschien zit hij hier ook wel | ||
Nattekat | donderdag 2 november 2017 @ 21:56 | |
Plottwist. | ||
Faraday01 | donderdag 2 november 2017 @ 22:07 | |
regenbuitje erbij en het wordt top | ||
DaMook | donderdag 2 november 2017 @ 22:47 | |
Een vaste vriendin is toch ook gewoon lastig .. | ||
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 november 2017 @ 00:15 | |
Zijn ook mensen die dat over Schumacher zeggen. Die geloof ik ook niet. | ||
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 november 2017 @ 00:17 | |
Geloof niet dat er veel races zijn waar allebei de Red Bull's aan de finish kwamen met Ricciardo voor Max. Dus voor Max' resultaat zal het niet veel uitmaken. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 08:05 | |
Die had wel altijd een duidelijke tweede coureur onder zich. Maar dat was ook logisch, er was op dat moment geen betere op de grid te vinden. | ||
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 3 november 2017 @ 08:11 | |
En over Vettel. Die verslaat mensen als over de top Webber en over de top Kimi, drivers die zelfs op hun top geen toppers waren. En verliest van Ricciardo. | ||
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 3 november 2017 @ 08:11 | |
Een flink inferieure teamgenoot, zoals Alonso. | ||
OscarMopperkont | vrijdag 3 november 2017 @ 08:13 | |
Vriendinnen zijn altijd lastig | ||
Zorro | vrijdag 3 november 2017 @ 09:08 | |
Ja hoor, je kon er op wachten https://www.nu.nl/formule(...)-formule-1-2020.html | ||
Peterselieman | vrijdag 3 november 2017 @ 09:13 | |
Zo'n dreigement is niet al te serieus te nemen | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 09:30 | |
Dus geen enkele van de huidige fabrikanten zijn blij met de vage voorstellen. Zoals ik al zei. | ||
Weltschmerz | vrijdag 3 november 2017 @ 09:38 | |
Dat houdt ook geen steek als je het tegen de feiten afzet. Je ziet bijvoorbeeld dat dit seizoen de grootsheid van Hamilton wordt bepleit met het feit dat hij het meeste aantal poles heeft gereden en daarmee een kwalificatiekoning zou zijn. Nou is dat ene snelle rondje best wel een sterk punt van hem, maar er zijn meer feiten dan alleen het aantal poles. Zo zijn er meer races en dus meer kwalificaties in een seizoen in de tijd van Hamilton, en heeft hij nogal vaak goede auto's gehad en extreem vaak een superieure auto. Dan zie je dus dat hij in de kwalificatieduels veel minder scoort dan andere goede qualifiers uit de geschiedenis, zoals daar zijn Senna, Alonso, Schumacher en jawel, Vettel. Hij heeft het tegenover Rosberg gewoon teleurstellend gedaan. Nou zie ik op zich geen enkele reden om Hamilton met Schumacher te vergelijken maar aangezien het toch gebeurt zit daarin een interessant verschil. Bij Schumacher ging het telkens als hij een nieuwe teamgenoot kreeg van dat die hem wel even het vuur aan de schenen zou leggen omdat hij nu eindelijk een snelle teamgenoot had, en dan kreeg die weer minstens 3 tienden aan zijn broek en was hij toch niet zo goed. Bij Hamilton heette het dan dat eerst Button en later Rosberg en Bottas kansloos tegenover hem zouden zijn, maar toen die hem regelmatig versloegen of bijhielden waren ze ineens toch heel erg goed. Dat zie andersom dan ook weer bij die andere snelle Duitser, eerst was Webber gelijkwaardig en ook WK-kandidaat, en toen die nogal overtuigend verslagen werd was die toch niet zo goed. Raikkonen zou Vettel ook wel even pakken met zijn natural speed en 'gewoon hard stampen', en toen die door Vettel werd vernederd was Raikkonen ineens toch niet meer zo goed. We zien dus een groot verschil in de beoordeling vooraf en achteraf, tussen Hamilton enerzijds en Duitsers anderzijds. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 09:38 | |
Dat is logisch, ze willen duidelijkheid en plannen die voor hun beter uitpakken dan voor de concurrent. En dus maken ze een hoop stampij en dreigementen. Puur kleutergedrag. De F1 is slim als ze zich er niets van aantrekken. Ferrari en Mercedes gaan echt niet vertrekken omdat ze het gevoel hebben dat het te duur voor ze wordt. Ze zullen altijd meer te besteden hebben dan nieuwe concurrenten als Aston Martin. Kosten worden nu gebruikt als excuus, ze zijn gewoon bang voor hun positie als top 2 teams. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 09:40 | |
Wat moet het fantastisch zijn om te leven in een wereld die zich helemaal vormt om je mening. | ||
Mexicanobakker | vrijdag 3 november 2017 @ 10:10 | |
ah het jaarlijkse dreigement van Ferrari | ||
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 3 november 2017 @ 10:12 | |
Als mensen denken dat Webber even snel zou zijn als jijzelf hebben ze je wel heel laag zitten | ||
Mexicanobakker | vrijdag 3 november 2017 @ 10:14 | |
Vettel heeft in 2010 toch ook wel wat mazzeltjes gehad om Webber te kunnen verslaan zoals Valencia, al ging z'n auto ook wel 2x in leidende positie kapot wat 'm bijna de titel kostte. Pas vanaf 2011 bleek hij duidelijk de betere tegenover Webber, maar in 2009 en 2010 was Vettel zeker niet veel beter dan Webber. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 10:23 | |
Eh, nee. Je hebt duidelijk niet gelezen wat men zegt. Probeer eens even te lezen waar het over gaat voordat je dit soort kinderachtige onzin plaatst. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 10:37 | |
Misschien moet jij eens niet alles geloven wat je leest. Ow wacht... | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 10:46 | |
dat is toch ook geen verrassing, ook al ga je terug naar de trapauto hadden ze er wat van gezegd | ||
beantherio | vrijdag 3 november 2017 @ 10:52 | |
Ze nemen enkel stelling voor de onderhandelingen die er ongetwijfeld gaan komen. | ||
sasquatsch | vrijdag 3 november 2017 @ 10:52 | |
Het is nu al een wedloop. De enige manier om dat te voorkomen is de huidige motoren bevriezen, zoals met de V8 gedaan is. En dan gaan er dus geen nieuwe leveranciers instappen. En blijft de verhouding zoals die nu is. Sterker nog, zelfs als de huidige motoren niet bevroren worden gaan er geen nieuwe leveranciers instappen omdat het nu te complex en te duur is, dus de enige mogelijkheid is een nieuw motorreglement waarbij de complexiteit terug gebracht wordt en dus de ontwikkeling van de motoren goedkoper kan worden. De complexiteit wordt teruggebracht door het afschaffen van de MGU-H. En natuurlijk kan het (zoals nu ook het geval is) zo duur gemaakt worden als fabrikanten willen uitgeven aan de ontwikkeling, maar in de basis zal het goedkoper zijn dan het huidige reglement. Dat de huidige leveranciers er niet blij mee zijn is logisch, want het betekent ook voor hen (voor een deel) een nieuwe ontwikkeling en dus extra kosten. En dat daarbij de krachtsverhoudingen kunnen veranderen is ook een feit, maar zoals nu komt het op een gegeven moment wel weer samen. Maar blijven vasthouden aan het huidige reglement lijkt me ook niet goed. Want dan blijf je afhankelijk van de huidige leveranciers (die bijvoorbeeld weigeren aan bepaalde teams te leveren waardoor die niet kunnen presteren op het niveau dat ze met een andere motor wel zouden kunnen). | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 11:16 | |
Het punt is niet dat men er wat van zegt, het punt is wat men zegt. Waarom is dat zo moeilijk te snappen ? | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 11:17 | |
Tuurlijk, en zomaar wat verzinnen is beter zeker. . | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 11:18 | |
Dat zou jij moeten weten, je doet niet anders dan speculeren en extrapoleren zoals het jezelf uitkomt. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 11:19 | |
Lees nou gewoon even wat Mercedes en Renault zeggen zonder er zelf vanalles bij te verzinnen. Dit soort dom offtopic geneuzel heeft niemand wat aan. Moet ik de artikelen nog maar een keer linken? | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 11:19 | |
nee dat is jouw punt | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 11:20 | |
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar jouw interpretatie van wat je leest. Zelf een linkje zoeken en lezen kan ik ook wel. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 11:20 | |
Precies, dus waarom reageer je daar niet gewoon op in plaats van zo'n zinloze post te plaatsen? | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 11:21 | |
Er is geen interpretatie nodig. Mercedes en Renault (en Ferrari in mindere mate) zijn vrij duidelijk. Deze vage voorstellen leveren geen kostenbesparing op. En men legt heel duidelijk uit waarom. [ Bericht 2% gewijzigd door Fir3fly op 03-11-2017 11:29:20 ] | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 11:26 | |
Daar is geen enkele aanwijzing voor. Lees nou gewoon even wat Wolff zegt. Hij legt het heel simpel uit: door het verdwijnen van de MGU-H moet er niet alleen een compleet nieuwe motor worden ontworpen, maar ook een compleet nieuw hybride-systeem. Er is geen enkele aanwijzing om te denken dat dat goedkoper zal zijn. Het is niet zo makkelijk als de huidige motor pakken en gewoon die MGU-H eraf te trekken. Zoals ik ook al heb gezegd in de vorige post (waar je niet eens op reageerde), vraag Audi maar eens hoe goedkoop een hybride systeem zonder MGU-H en met krachtige MGU-K is. Dat is dus het punt. De verhouding komen nu net weer dichter bij elkaar. De motoren zijn goed ontwikkeld. Weer een compleet nieuw design levert niets op behalve een nieuwe wapenwedloop, eentje die nu net pas afgelopen is. Daarom stellen zowel Mercedes als Renault voor om de huidige power unit als basis te behouden. En daar dan aanpassingen aan maken. Er zijn weinig mensen te vinden die pleiten voor het gewoon zo laten van de regels. Overigens claimde jij eerst nog dat deze voorstellen zouden zijn gedaan in overleg met de fabrikanten maar daar blijkt niets van waar. | ||
sasquatsch | vrijdag 3 november 2017 @ 14:15 | |
Waarom zou wat Wolff zegt waar zijn? Dat is puur eigenbelang. Net zoals van de andere fabrikanten. Want de ontwikkeling zal hun inderdaad extra gaan kosten naast de verdere ontwikkeling van de huidige motoren. Dat ze daar niet blij mee zijn snap ik. Ik neem aan dat Brawn (met zijn team) er goed over nagedacht heeft en zoals ik al zei wat ik her en der lees is de algemene tendens dat de MGU-H te complex en te duur is en de voornaamste reden is dat er geen andere fabrikanten in willen stappen. Een krachtiger MGU-K zal (en daar doe ik inderdaad een aanname) minder duur zijn dan de ontwikkelingskosten van een complete MGU-H. Net zoals het aanpassen van de huidige V6 imho minder duur zal zijn dan de ontwikkeling van een compleet nieuwe V6, wat nieuwe fabrikanten moeten doen. Maar eerlijk gezegd maken die ontwikkelingskosten (mij) weinig uit. Zoals ik al zei is dat wat een fabrikant er aan uit wil geven. Belangrijker is dat de kosten voor de afnemers van die motoren beperkt worden zodat zij een competitieve motor krijgen zonder er de hoofdprijs voor te betalen. Met de huidige motoren (inclusief MGU-H) zal er niet veel veranderen. Ook niet als er wat aanpassingen gedaan worden. Er zullen geen nieuwe fabrikanten instappen omdat de initiële ontwikkelingskosten en complexiteit veel te hoog zijn. Geen enkele fabrikant wil een tweede Honda worden. En blijven we dus met de huidige 4 fabrikanten zitten. Brawn zelf zei dat deze voorstellen de uitkomst waren van het overleg met de huidige en potentiële nieuwe fabrikanten. | ||
AMDB | vrijdag 3 november 2017 @ 14:26 | |
Overigens zou 4 fabrikanten genoeg moeten zijn mits ze wat dichter bij elkaar zouden zitten. Dat zou theoretisch 4 teams moeten kunnen opleveren die om de titel strijden. Denk dat dat niet slecht is. Misschien zijn we te ongeduldig en moeten we de huidige regels helemaal niet sterk veranderen. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 14:37 | |
Mercedes, Ferrari en RedBull zitten nu redelijk dicht bijelkaar. Zo dicht dat wie de sterkste is nu per circuit verschillend is. Dat betekent ook dat de motoren dicht bijelkaar liggen, al lijkt het duidelijk dat RedBull het meer dan de anderen van het chassis en de capaciteiten van Verstappen moet hebben. Honda komt daar ook wel weer bij. Ik denk dat er vooral niet te veel moet veranderen, het heeft ook gewoon tijd nodig. Maar dat neemt niet weg dat er vooral voor eigen parochie wordt gepredikt door de teams die nu succesvol zijn. En terecht ook, natuurlijk. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 14:41 | |
Dat het 'eigenbelang' is slaat nergens op, Mercedes kan ook gewoon stoppen met F1. En dat Renault hetzelfde zegt moet genoeg zeggen. Ferrari is minder concreet en roept wel vaker wat, maar ook zij zijn niet blij. Honda durft simpelweg niets te zeggen. Sowieso snap ik de obsessie met nieuwe fabrikanten niet zo. Het is mijnsinziens een afleidingsmanoeuvre omdat men de dominantie van Mercedes irritant vindt. Bovendien heeft F1 zelden meer dan 4 actieve fabrikanten gehad, alleen volgens mij in de 2000s toen Honda nog een fabrieksteam had. Er is niets wat daar op wijst. Die aanname is compleet uit de lucht gegrepen. Nogmaals, ook de huidige fabrikanten zullen een compleet nieuwe V6 moeten ontwikkelen. De MGU-H is een fundamenteel component van de huidige unit. Het volledige hybridesysteem zal nieuw ontwikkeld moeten worden, evenals de turbo. Dat kan alleen door juist niet te veel te veranderen. Dat heeft ook meer te maken met de marktplaats dan met de motorformule zelf. Kijk dan naar regelgeving in die richting. En je bent je er van bewust dat de kosten die de fabrikanten maken altijd tot een bepaalde hoogte doorgerekend zullen worden aan de klanten? Er is geen enkele reden om aan te nemen dat wat er in deze (nog altijd zeer vage) voorstellen staat op welke manier dan ook goedkoper is. Sterker, het is eerder omgekeerd. Potentiële nieuwe fabrikanten kunnen nu veel afkijken van de concurrentie, met een nieuwe formule begint iedereen weer bij 0 en zal men alle ontwikkeling zelf moeten doen. Tenzij men volledig afstapt van het hybride verhaal (of net als FE het door McLaren laat maken ofzo en dan verplichten, waar sowieso alle fabrikanten tegen zijn) zullen de power units simpelweg niet goedkoper worden. En wat is er mis met de huidige fabrikanten? Zonder deze complexiteit had je alleen Ferrari en misschien Mercedes gehad. Daar blijkt dus niets van waar te zijn, of dat 'overleg' moet simpelweg genegeerd zijn. Dit is vlees noch vis. Ik las dat Palmer van Aston Martin het wel leuk vond, maar uiteindelijk kwam het bij hem ook gewoon uit op 'we zijn alleen geïnteresseerd als de kosten drastisch omlaag gaan'. Daar zag hij nog geen concrete voorbeelden van in dit broddelwerk. Bovendien, wat heb je aan Aston Martin als Mercedes de stekker eruit trekt? Of Honda? | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 14:41 | |
mwa ik heb toch nog steeds de indruk dat Mercedes qua powerunit er nog steeds bovenuit steekt, dat er bepaalde circuits zijn waar anderen er dichterbij of zelfs voorbij zitten heeft daar weinig mee te maken | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 14:51 | |
Maar punt is dat er, binnen de motorenrichtlijnen, wel een max zit aan hoever je een motor kunt ontwikkelen. En daarmee is het automatisch zo dat, hoe langer je met een bepaald reglement blijft rijden, hoe dichter de motoren naar elkaar toe groeien. Dat kan niet anders, je zit uiteindelijk een keer aan het maximale vermogen binnen je richtlijnen. En elke keer dat je de reglementen omgooit, begint dat opnieuw. Tenzij je binnen het reglement een cap op het aantal toegestane PK's gooit. | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 14:58 | |
de vraag is of dat punt al bereikt is (ik denk dus van niet) en Ferrari en Renault komen wel dichterbij maar dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid. Nieuwe ronde nieuwe kansen maar daar zijn die regelwijzigingen ook voor bedoeld, dat het niet altijd goed uitpakt zien we met deze generatie motoren. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 15:06 | |
Of dat punt bereikt is, is niet relevant. Dat komt vanzelf dichterbij en uiteindelijk komt ook Honda daar. Nieuwe reglementen zorgen er alleen maar voor dat alle fabrikanten daarin weer opnieuw moeten beginnen. Dat kun je wenselijk vinden en vanuit het oogpunt van Formule 1 als ontwikkelingsplek voor techniek is dat misschien ook zo (al zou je fabrikanten dan nog veel vrijer moeten laten). Maar volgens mij ging het nu in de eerste plaats om kostenreductie en om een beter geluid. Dat eerste bereik je alleen door er voor te zorgen dat de ontwikkelmogelijkheden beperkt zijn en dat kan dus met een motor die al ver ontwikkelt is of duidelijke restricties over verdere ontwikkeling. De vraag is denk ik ook: Waar is Formule 1 voor bedoeld? Wat wil je als Formule 1 nou eigenlijk uitstralen? Als het puur om racen van de beste coureurs zou gaan, dan moet je de motoren veel verder gelijk trekken. Maar dat is niet, het gaat ook om wie de beste constructeur is. En dat pleit dan weer juist voor nieuwe reglementen om de zoveel jaar, om iedereen weer opnieuw te laten beginnen. Maar dat brengt onherroepelijk veel kosten met zich mee. Maar dan moeten de fabrikanten niet gaan zeuren dat dat te duur is. | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 15:35 | |
uiteraard is in het algemeen verder ontwikkelen voor de huidige fabrikanten goedkoper dan iets geheel nieuws bouwen, echter nieuwe fabrikanten zullen dan niet instappen. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 15:39 | |
Bij een totaal nieuwe motor ook niet, tenzij het een heel eenvoudige motor is die ze vrijwel op de plank hebben liggen vanuit een andere klasse. Maar dat wil F1 natuurlijk niet. Daarbij, het overnemen van elkaars engineers is ook niets nieuws. | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 15:41 | |
wat ze hebben voorgesteld is in principe goedkoper dan wat ze nu hebben dus meer toegankelijk voor nieuwkomers | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 16:00 | |
| ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 16:16 | |
Nogmaals, daar is geen enkele aanwijzing voor. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 16:20 | |
Voor het tegenovergestelde ook niet. Alleen is een nieuw concept voor de bestaande fabrikanten natuurlijk per definitie duurder dan doorontwikkelen van iets wat al bestaat. Maar goed, er is niet voor niets een constructeurstitel. Jarenlang met hetzelfde motorconcept rijden is ook niet echt waar de Formule 1 voor staat, toch? | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 17:22 | |
Jawel, dat is dus wat Mercedes en Renault zeggen. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen? De MGU-H verwijderen maakt het absoluut niet zomaar goedkoper. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 17:25 | |
Dat hoef je niet ter herhalen, want ik kan al meer dan 30 jaar lezen. Maar het feit dat Renault en Mercedes dat zeggen is geen bewijs dat het ook zo is. | ||
tja77 | vrijdag 3 november 2017 @ 17:34 | |
Pfff ik dacht dat het geneuzel over inhaalacties, crashes en penalties ernstig en vermoeiend was (ja daar maak ik mij ook schuldig aan). Maar het geschreeuw over motoren, de techniek en kosten die er mee gemoeit zijn is nog vele malen erger. Ook het "verkeerd" hebben van bepaalde technische aspecten en kosten en de ander daarop wijzen lijkt ook persé gepaard te moeten gaan met testosteron gespui. Dit is vele maar dan ook echt vele malen vermoeiender dan alle voorgaande discussies bij elkaar opgetelt. Dit mede omdat het voor geen enkele ziel hier met zekerheid te zeggen is, al is het maar omdat de plannen die er nu liggen voorlopig en niet compleet zijn. Is een apart topic wat betreft toekomstige regelgeving en kosten etc. een goed idee? | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 17:42 | |
Tja, ik vind het geneuzel over of Hamilton beter is dan Vettel en daarmee elke discussie ware Weltschmerz zich in meldt ook stomvervelend. Als je het ergens over wilt hebben wat je wel leuk vindt, dan moet je er over beginnen. Of anders weg blijven. | ||
flipsen | vrijdag 3 november 2017 @ 17:42 | |
Je was me net voor Volgens mij is het gewoon een conspiracy van de FIA. Zorg tussen races door dat mensen op zolderkamertjes forums vooral niet weggaan maar blijven ouwehoeren over het één of het ander, áls ze maar blijven ouwehoeren | ||
Tarado | vrijdag 3 november 2017 @ 17:44 | |
we kunnen ook weer over Vettel beginnen | ||
zoem | vrijdag 3 november 2017 @ 18:00 | |
Prima idee, volgens mij is die er nog niet. | ||
Sinister-D- | vrijdag 3 november 2017 @ 18:13 | |
Wat een gelul weer. Die motoren discussie mag hier gerust gehouden worden, die 5037 topics hebben ook geen nut, en vallen na 15 posts dood omdat er weer wat arrogant heen en weer geluld wordt. Net zoals hier, dat aan die houdingen maar eens wat beter gemod wordt. | ||
zoem | vrijdag 3 november 2017 @ 18:18 | |
Dergelijke discussies zijn ook niet makkelijk, want iedereen heeft zo zijn eigen kijk op F1. Ik vind zelf dat als je coureurs labels gaat opplakken ("hokjesdenken") je nooit uit zo'n discussie gaat komen. Het referentiekader verandert immers elk jaar, dus onderlinge vergelijkingen die vorig seizoen nog opgingen kunnen nu als een tang op een varken slaan. Zodoende vind ik het ook raar om een coureur steeds in hetzelfde hokje te duwen en proberen te houden. Om even een voorbeeld van Raikkonen aan te halen. Toen hij bij McLaren kwam was hij structureel een stuk beter dan Coulthard en werd hij gezien als een snelle coureur (met veel pech destijds). Later bij Ferrari was hij gewaagd aan Massa en oogde hij toch minder snel dan gedacht. Vervolgens stapte hij in bij Lotus en wist hij met die bak hoge ogen te scoren. Plots was hij weer de snelle man. Sinds zijn terugkeer bij Ferrari weet hij wederom geen potten te breken en wordt hij gezien als matig. Dus wisselende referentiekaders. Ik vermoed ook dat Weltschmerz dat een beetje bedoelt (correct me if I'm wrong). | ||
zoem | vrijdag 3 november 2017 @ 18:19 | |
Dáár is wel een uitstekend topic voor: F1 / [F1-Feedback]. Laten we dit topic vrijwaren van dergelijke offtopic discussies | ||
AMDB | vrijdag 3 november 2017 @ 18:29 | |
Wil even nog een element aan de discussie over motoren toevoegen. Ben geen motoren-expert maar zou het niet zo kunnen zijn dat Mercedes en Ferrari gelijk hebben maar nieuwe entrants ook? Zie het zo: voor Mercedes en Ferrari is het duurder om een nieuw concept te ontwikkelen t.o.v. het huidige concept omdat ze weer nieuwe dingen moeten ontwikkelen. Het huidige concept hebben ze al dus zijn de incrementele ontwikkelkosten relatief laag. Voor nieuwe leveranciers is het huidige concept duurder dan het voorgestelde nieuwe concept, dus is het nieuwe concept de preferente optie. Zo kan het nieuwe concept voor de huidige leveranciers duurder zijn, en voor nieuwe juist goedkoper. Dit omdat je de kosten voor fabrikanten niet 1 op 1 kan vergelijken. Dit element mis ik een beetje in de discussie. Al ga ik er hier wel van uit dat het bouwen van het oude concept (van scratch) duurder is t.o.v. het bouwen van het nieuwe concept vanaf nul. Maar daar kunnen de experts me vast meer over vertellen. | ||
Fer | vrijdag 3 november 2017 @ 18:47 | |
Het is en blijft een strijd. Teams/fabrikanten zullen alle argumenten erin gooien, om ervoor te zorgen dat uiteindelijk gekozen wordt voor regels die gunstig zijn voor henzelf. Dit is zoals het altijd is gegaan in de F1. Dus als Mercedes zegt, dat de motor voor hun veel geld kost om te ontwikkelen. Dan kan dat echt waar zijn, maar het kan ook dat ze het zeggen omdat ze liever met de oude regels verder gaan. Je moet er vanuit gaan dat alles wat ze roepen eigen belang is. Feit is dat een turbo met mgu-h enorm duur is om te ontwikkelen en dat nieuwe fabrikanten dit niet zien zitten. Feit is ook dat Mercedes een enorme voorsprong zal hebben, als we verder blijven gaan met de mgu-h. Overigens deel ik wel de mening van Toto Wolff. Door het weglaten van de MGU-H en verhoging van de fuel flow, zal de motor significant veranderd worden. Het is nog steeds een 1.6 V6, maar intern zal alles anders ontworpen moeten worden. Aan de andere kant zie ik geen manier om de huidige blokken te behouden en meer lawaai of lagere kosten te bereiken. De huidige blokken werken alleen met de huidige turbo and hybride systemen. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 18:51 | |
Het punt is dat ze argumenten geven. Die heb ik nog niet gezien ter ondersteuning van de veronderstelling dat de MGU-H weghalen de unit goedkoper gaat maken. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 18:58 | |
Jawel hoor, alleen komen die van een partij die jij minder serieus neemt. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 19:13 | |
Nee, omdat het inhoudelijk niet klopt. Ik heb er twee lange posts aan gewijd, lees die nog maar een keer door als je wil weten waarom. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 19:45 | |
Je moet jouw mening niet met feiten verwarren. Helaas is dat jouw standaard discussiemethode. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 19:49 | |
Waarom probeer je niet gewoon eens op de punten in te gaan in plaats van constant te zeiken over de boodschapper? Dit gaat nergens over. | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 20:05 | |
Omdat in dit geval de boodschapper er voor zorgt dat zijn mening als feiten de wereld in geslingerd worden. En dus is de boodschapper absoluut onderdeel van de discussie. | ||
Weltschmerz | vrijdag 3 november 2017 @ 20:05 | |
Het gaat er mij om dat we een beetje perspectief moeten houden, vooral als het gaat om wie de groten uit de geschiedenis zijn. Je doet coureurs als Senna, Prost en Stewart tekort door Hamilton in hetzelfde rijtje te praten. Dat vind ik echt niet OK, ik noem even die namen omdat ik daar zelf niet zoveel mee heb, je hebt eerlijke sportgeschiedenis nodig om grootsheid uberhaupt te kunnen waarderen. Toen Vettel zijn 4e titel pakte heb ik ook gezegd dat ik het in historisch perspectief iets teveel eer vond, terwijl hij die eer alleen maar in de vorm van aantal titels kreeg. Maar iedereen blaat elkaar maar na, terwijl iedereen die naar de feiten kijkt kan vaststellen dat nog nooit in de geschiedenis van de F1 een coureur het zo getroffen heeft met snelle auto's en beperke teamgenoten als Hamilton. Iedereen kan nagaan dat zijn kwalificatiebalans helemaal niet zo denderend is. Maar om een of andere reden moet er in zijn prestaties gecherrypickt worden en moeten de prestaties van zijn auto aan hem toegeschreven worden want hij moest en zou de grootste worden. Met de aanstormende Verstappen wordt dat alleen maar erger, snel nu het nog kan! | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 20:24 | |
Ga je nog een keer in op het daadwerkelijke onderwerp of blijft het bij dit soort gezeik? | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 20:27 | |
Ik zou niet weten waarom ik inhoudelijk op jouw agressieve onzin zou regeren, buiten wat ik al gesteld heb. | ||
Fir3fly | vrijdag 3 november 2017 @ 20:29 | |
Alleen maar persoonlijke aanvallen komen er uit, wat een droefheid . Als je toch nog een keer een poging wil wagen om daadwerkelijk mee te doen aan een discussie begin maar eens uit te leggen waarom Mercedes en Renault ongelijk hebben. | ||
ShaoliN | vrijdag 3 november 2017 @ 20:42 | |
Die Franse rammelblokken hadden schijnbaar last van die ijle lucht in Mexico. Ben benieuwd of die 2 blokken die wel de eindstreep gehaald hebben niet een optater gehad hebben. Mogen de gebruikte blokken trouwens overhauled worden zeg maar. Kan dit ook? | ||
BadderHaring | vrijdag 3 november 2017 @ 20:46 | |
Hey, maar dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat jij ze blind vertrouwt en ik daar geen reden toe zie. Niet meer, niet minder. Jij blijft er meer van maken dan het is. | ||
Peterselieman | vrijdag 3 november 2017 @ 21:09 | |
Revisie van het blok? Lijkt me niet. Dan pak je maar een nieuwe. Bovendien hebben ze bij het blok van Max al vlak na de start van de race de boel gigantisch teruggeschroefd. Anders had Max iedereen op een ronde gezet | ||
beantherio | vrijdag 3 november 2017 @ 22:15 | |
Ik heb in ieder geval zelf al bijna twee maanden geleden een apart topic aangemaakt over de aanpassing van de motorenregels: F1 / Motorregels 2021: wat gaat het worden? | ||
Tarado | zaterdag 4 november 2017 @ 09:42 | |
dat kan wel maar als de zegels er af gaan is het een nieuwe motor | ||
Tarado | zaterdag 4 november 2017 @ 09:42 | |
loopt lekker wel | ||
jpjedi | zaterdag 4 november 2017 @ 10:02 | |
Ik vraag me nog altijd af, in hoeverre gaat F1 technisch kunnen blijven pionieren op verbrandingsmotoren techniek terwijl de automotive industrie vol gaat inzetten op volledig elektrische techniek. Of ze gaan richting E-F1 of ze gaan afwijken en meer richten op entertainment. Maar dat lijkt me beperkt houdbaar en met risico op verlies van sponsoren. De verbrandingsmotor wordt langzaam maar zeker oud en vervuilend gezien en daar willen merken dan weer niet mee geassocieerd worden. Dat in het licht van nieuw te ontwikkelen motoren denk ik dat de teams ook liever bij de huidige ontwerpen blijven. | ||
Fer | zaterdag 4 november 2017 @ 10:08 | |
Daarom gaan we met de nieuwe motoren een stap achteruit. Minder efficient, minder complex omdat de fabrikanten voor straatauto’s ook langzaam zullen afbouwen met ontwikkelen van nieuwe verbrandingstechnieken. | ||
jpjedi | zaterdag 4 november 2017 @ 10:10 | |
Zo kun je het ook bekijken inderdaad, maar om nu ontwikkelbudget aan een tussenoplossing te spenderen is ook zonde. Met die vereenvoudiging moet men alsnog een nagenoeg nieuwe verbrandingsmotor ontwikkelen. Dat geld besteed men liever aan EV techniek. | ||
beantherio | zaterdag 4 november 2017 @ 11:39 | |
De mediakampanje heeft niet geholpen. Evengoed wel een veelbesproken onderwerp. | ||
franske19 | zaterdag 4 november 2017 @ 11:50 | |
Max z'n motor was al tijdens de race teruggeschroefd en hij heeft niet echt hoeven te pushen. Maar goed met renault weet je het nooit dit jaar. | ||
Sander_Van_Hoorn | zaterdag 4 november 2017 @ 12:11 | |
Dit. Hamilton is snel maar niet meer dan dat. Hij heeft niet het rauwe racetalent van een Senna , Schumacher of een , jawel, Verstappen. Bovendien is meneer Hamilton als het op teams/auto's aankomt constant met zijn neus in de boter gevallen. 3 van zijn titels heeft hij gepakt in een auto die gewoon niet te kloppen was voor de andere teams. | ||
potjecreme | zaterdag 4 november 2017 @ 12:18 | |
Hij is daar terecht gekomen door wat hij heeft laten zien in de lagere klassen. | ||
Evenstar | zaterdag 4 november 2017 @ 12:22 | |
Ik denk niet dat iemand beweert dat Hamilton slecht is. Prima coureur, anders word je ook in een super auto geen kampioen (zie Bottas bijvoorbeeld). Alleen heeft Hamilton inderdaad niet het talent van een Senna, Schumi, Prost, Verstappen.Kan goed stampen, kan goed rondjes rijden, bloedsnel, maar echt knokken kan die niet. | ||
Tarado | zaterdag 4 november 2017 @ 12:36 | |
blijft altijd moeilijk rijders en tijdperken te vergelijken, hij was in z'n eerste jaar F1 de gelijke of misschien zelfs de betere tov Alonso, verder is hem moeilijk kwalijk te nemen dat hij in tegenstelling tot die laatste wel de goeie teams uitpikt, dit jaar vond ik hem erg solide in tegenstelling tot Vettel die toch echt wel "gecrackt is under pressure". Vind ik Schumacher beter? Jazeker en dat zal ik ook vinden als Hamilton hem in titels en overwinningen inhaalt | ||
Tarado | zaterdag 4 november 2017 @ 13:07 | |
| ||
trein2000 | zaterdag 4 november 2017 @ 13:11 | |
Ok dan blijven over - kubica - di resta - wehrlein Ik denk dat wehrlein de grootste kans heeft. | ||
Tarado | zaterdag 4 november 2017 @ 13:13 | |
Kvyat ook nog toch? | ||
Gruj0 | zaterdag 4 november 2017 @ 13:14 | |
Ik snap niet waarom Bottas zo sterk wordt bekritiseerd. Zelfs Niki Lauda wiens ervaring menig F1 fan nooit zal hebben, neemt het regelmaat voor Bottas op door te stellen dat Merc een bolide om Bottas heen moet bouwen. HAM rijdt al een hele poos voor Merc, die weet het inmiddels allemaal wel te managen en zijn verwachtingen te translaten naar het R&D team. Bottas zit voor het eerst bij een topteam als Merc en moet al die mogelijkheden leren te benutten. Je ziet dat zelfs met een vernieuwd aeropakket de beste coureur moeite kan hebben. Ik denk dat Bottas zich volgend jaar positief zal ontwikkelen in de W09 en een contractverlening voor nog een jaar wel aan orde zal zijn. Wel jammer, maar begrijpelijk. Hij kan niet opboksen tegen de concurrentie die op hetzelfde stoeltje aast. Ik denk dat Wehrlein en Kvyat de meeste kans maken. Als het Wehrlein wordt, wellicht dan Kvyat als een van de testcoureurs. [ Bericht 27% gewijzigd door Gruj0 op 04-11-2017 13:24:06 ] | ||
trein2000 | zaterdag 4 november 2017 @ 13:49 | |
| ||
potjecreme | zaterdag 4 november 2017 @ 13:54 | |
Ik bedoel dat hij dat in de F1 niet kon laten zien juist doordat hij zo snel in een goede auto kwam. Als Max meteen in de Merc was begonnen 2 jaar geleden dan had je nu hetzelfde over Max kunnen zeggen. | ||
Weltschmerz | zaterdag 4 november 2017 @ 14:24 | |
Het was natuurlijk vooral de Ferrari die crackte under the pressure van de nog steeds superieure Mercedes. Ondanks teamorders, het uitblijven van straf voor Hamilton en uiterst dubieuze straffen voor Rosberg zou die alleen maar WK geworden zijn omdat Hamiltons auto vaker stuk ging. Maar nu ging Vettels auto veel vaker stuk en maar was de titel de volledige verdienste van Hamilton. Hamilton heeft na de zomer een viertal sterke races gereden juist terwijl Ferrari er een potje van maakte en Bottas aan het worstelen was, maar als je over het hele seizoen kijkt heeft Hamilton nogal wat steken laten vallen en heeft hij het tov Bottas een stukje minder gedaan dan Vettel tov Raikkonen. Het is gewoon geschiedvervalsing waar je bijstaat, en dat maakt ook eer voor coureurs uit het verleden zo waardeloos. | ||
Tarado | zaterdag 4 november 2017 @ 14:45 | |
Vettels baas is het niet met je eens | ||
sasquatsch | zaterdag 4 november 2017 @ 14:49 | |
Vettel heeft uit zichzelf ca 50 punten weggegooid in Baku en Singapore. Dat is cracken under pressure. Dat Ferrari de laatste races het ook laat liggen staat buiten kijf, maar zonder die andere slechte resultaten zou Vettel nog mee doen om de titel. | ||
Sander_Van_Hoorn | zaterdag 4 november 2017 @ 14:52 | |
Heel vaak kwam meneer Hammie er niet uit en kopieerde hij gewoon Rosberg's setup. Dat voordeel heeft hij nu niet meer, zelfs de mercedes engineers schrokken van hoe weinig Bottas er van af wist. | ||
trein2000 | zaterdag 4 november 2017 @ 15:01 | |
Ik ben het niet vaak met je eens maar hier heb je gewoon gelijk. | ||
Peterselieman | zaterdag 4 november 2017 @ 15:03 | |
Wat voor Bottas pleit is dat hij dit jaar pas op het laatste moment ingestapt is bij Mercedes. Aan de andere kant is het wel zo dat hij op sommige banen soms iets sneller is dan Hamilton, maar het op andere circuits helemaal af laat weten. | ||
Peterselieman | zaterdag 4 november 2017 @ 15:04 | |
Liberty lijkt in te zetten op het entertainmentgedeelte, terwijl de fabrikanten misschien wel iets anders in gedachten hebben | ||
Weltschmerz | zaterdag 4 november 2017 @ 15:17 | |
Over het eerste kun je van mening van verschillen, feit is dat het verschil in pech tussen Vettel en Hamilton veel groter was dan tussen Hamilton en Rosberg vorig jaar. Maar toch moet het dan weer heten dat Hamilton die titel door pech niet gewonnen heeft, en die twee keer dat hij Rosberg speelde geluk en pech geen enkele rol natuurlijk... Ze bleken gewoon aan elkaar gewaagd, ondanks de verwachting dat Hamilton geen kind aan Rosberg zou hebben. O ja, de psychologische spelletjes van Rosberg natuurlijk, iets waar Hamilton zich natuurlijk helemaal niet aan schuldig maakte... | ||
Sinister-D- | zaterdag 4 november 2017 @ 16:51 | |
-edit: oneens zijn mag, maar niet op deze manier- [ Bericht 30% gewijzigd door zoem op 05-11-2017 01:37:22 ] | ||
BadderHaring | zaterdag 4 november 2017 @ 17:31 | |
Vettel heeft het dit jaar helemaal in zijn eentje verknald. Daar had hij geen superieure tegenstander voor nodig. Vettel is zwaar door de mand gevallen, zo simpel is het. En zoals altijd konden we op de voorstadia horen wat voor fijne vent het is als dingen niet lopen. | ||
Wombcat | zaterdag 4 november 2017 @ 17:46 | |
Ik zou graag Hamilton en Vettel in hetzelfde team zien, kijken wat er dan uitkomt. Want all dat geneuzel over wie nu echt de betere is, is ook niet meer dan geneuzel. Je kunt het pas zeker weten als ze in hetzelfde team rijden. [ Bericht 31% gewijzigd door zoem op 05-11-2017 01:37:43 ] | ||
Zorro | zaterdag 4 november 2017 @ 17:52 | |
En dan nog niet. Alsof Alonso gelijk behandeld werd toen hij bij McLaren bij Hamilton zat. Alsof de teamgenoten van Schumacher ooit gelijke kansen gehad hebben. Alsof Webber dezelfde kansen kreeg als Vettel. Enzovoort enzovoort. | ||
opreis | zaterdag 4 november 2017 @ 17:57 | |
Ik hoop al jaren ze samen bij Ferrari te zien maar Ham lijkt te comfortabel bij merc en geef hem eens ongelijk | ||
RingBewoner | zaterdag 4 november 2017 @ 18:03 | |
Ik mag toch hopen van niet. | ||
Dutchguy | zaterdag 4 november 2017 @ 18:06 | |
Even een zij-sprongetje. De docu 'Williams' is nu op Netflix te zien. | ||
jpjedi | zaterdag 4 november 2017 @ 18:09 | |
Dat kan inderdaad nog wel eens een spannende keuze worden inderdaad. Ben benieuwd. | ||
Fer | zaterdag 4 november 2017 @ 18:15 | |
Dan heb ik een andere Hamilton gezien de afgelopen 10 jaar. Hamilton is ook gegroeid in tyre/fuel/race management en komt in confrontaties vaak ongeschonden weg. Vettel maakt nog steeds dezelfde fouten als in Turkije 2010. Iemand die bijvoorbeeld alleen maar snel is, is juist Rosberg. | ||
ShaoliN | zaterdag 4 november 2017 @ 19:06 | |
Vettel kraakt te vaak onder druk. Hamilton is een veel slimmere coureur. Mercedes is ook een beter team. | ||
Fir3fly | zaterdag 4 november 2017 @ 19:09 | |
Dat is een mythe. | ||
ShaoliN | zaterdag 4 november 2017 @ 19:11 | |
Idd. Het is gewoon pech en de FIA die Hamilton support als Vettel zijn vleugel weer eens aan diggelen gaat op een Red Bull | ||
Fir3fly | zaterdag 4 november 2017 @ 19:15 | |
OK man. | ||
sasquatsch | zaterdag 4 november 2017 @ 19:27 | |
Zijn actie daarna en in Singapore waren niet erg slim. | ||
lord_bono | zaterdag 4 november 2017 @ 19:35 | |
Z'n actie in Baku liet ook wel zien dat hij niet met druk om kan gaan. | ||
XL | zaterdag 4 november 2017 @ 19:36 | |
Ik ook, bij sauber | ||
ShaoliN | zaterdag 4 november 2017 @ 19:36 | |
Nee en dat is gewoon slecht met de druk omgaan. | ||
Gruj0 | zaterdag 4 november 2017 @ 19:44 | |
Dit zegt 2 dingen, dat Bottas het nog niet eens zo slecht gedaan heeft en dat Williams nog veel werk te verzetten heeft. Had Hamilton niet eens zijn van Rosberg gekopieerde setup (of data?) op Twitter gepubliceerd? Ben het eens met je. Het was voor Hamilton dit jaar eigenlijk te makkelijk. Naast Vettel waren er ook andere topcoureurs als Max, Alonso en Ric die met regelmaat technische pech hadden of de race uit gedonderd werden. Dat heeft er allemaal aan bijgedragen dat Hamilton het vuur niet aan de schenen werd gelegd. Omdat? [ Bericht 16% gewijzigd door Gruj0 op 04-11-2017 19:55:37 ] | ||
Sinister-D- | zaterdag 4 november 2017 @ 20:01 | |
van Button. Telemetrie. Belsje Groete pries 2012. | ||
Wombcat | zaterdag 4 november 2017 @ 20:12 | |
Vandaar dat Vettel een groot deel van het seizoen het kampioenschap leidde. En zonder zijn brainfades in Baku en Singapore was 'ie nu nog binnen schootsafstand geweest. | ||
THEFXR | zaterdag 4 november 2017 @ 20:33 | |
tjaptjoep | zaterdag 4 november 2017 @ 21:33 | |
Hoe komt die Shmee aan al dat geld, om die auto's te kunnen kopen? | ||
SnowOokami | zaterdag 4 november 2017 @ 22:01 | |
Staat @ Youtube: Gesponsord dus | ||
tjaptjoep | zaterdag 4 november 2017 @ 22:02 | |
Die zwarte heeft Shmee toch gekocht? | ||
SnowOokami | zaterdag 4 november 2017 @ 22:11 | |
Zag het idd net pas Naja hij heeft 1 miljoen subscribers, je verdient ongeveer 2,5 dollar per 1000 views. Sommige video's van hem hebben miljoenen views en veel hebben er honderdduizenden... dus reken maar uit Die Pewdiepew verdient(de?) miljoenen met z'n filmpjes. | ||
tjaptjoep | zaterdag 4 november 2017 @ 22:12 | |
Die gozer koopt haast om de maand een nieuwe auto. | ||
tjaptjoep | zaterdag 4 november 2017 @ 22:15 | |
Dit staat er op zijn site: Tim Burton (A.K.A. Shmee150) started off at age 18 by creating an online electronics retailer which he quickly sold after it became a London high street shop. He then spent some time as a ski instructor in New Zealand before moving back to London. After that he started with YouTube and the rest is history. | ||
flipsen | zaterdag 4 november 2017 @ 22:49 | |
Gelukkig nooit van gehoord | ||
TheFreshPrince | zaterdag 4 november 2017 @ 23:04 | |
Nog 50 cent per 1000 views op dit moment. Het is mager. | ||
Gruj0 | zondag 5 november 2017 @ 08:46 | |
Hoezo brainfade in Singapore? Dan hebben Hamilton, Alonso en wat andere coureurs ook van dat soort brainfades omdat zij precies op dezelfde manier afknijpen. Daar is niets fouts aan, dat is gewoon strijden voor je plek en die proberen vrij te stellen. Wat pas fout is, is opzettelijk op iemand inrijden. Dat was dit niet. Niemand wil zijn bolide beschadigen en zijn kans op punten zien verdampen. De race stewards hebben dit als race incident afgedaan. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Get over it. Ik hoor alleen maar gejank over Vettel. Vettel is op dit moment waarschijnlijk de meest geduchte tegenstander van Max. Het is dan ook niet onlogisch dat dit gejank grotendeels van volk met een zware oranje bril vandaan komt. Toen Hamilton moest strijden voor een 1e plek reed hij een lekke band. Dat is de prijs die je betaalt als je moet strijden voor een plek. Dat hoort bij het spel. F1 bestaat uit 2 factoren: de menselijke factor en de technische. Daar moeten teams gewoon rekening mee houden. Marchione moet gewoon niet zeiken. Vettel is tenminste bereid het team op de sleeptouw te nemen. Ik denk niet dat Hamilton zich dit jaar aan die taak had gebrand omdat zijn kansen op een WDC het grootst bij Merc waren. | ||
opreis | zondag 5 november 2017 @ 09:12 | |
Vettel verliest vor zover ik me kan herinneren bijna al zn duels met Max. Aan Hamilton heeft max een zwaardere kluif gehad, al is dat ook meestal omdat Ham in een (veel) snellere wagen zat | ||
BeamofLight | zondag 5 november 2017 @ 09:51 | |
nee want Vettel rijdt niet expres tegen iemand aan...tijdens een sc... | ||
BadderHaring | zondag 5 november 2017 @ 10:16 | |
Dat idee heb ik ook. Zodra de omstandigheden qua auto gelijk zijn ziet Verstappen Vettel alleen nog in de spiegel. Nu al laat Verstappen zien dat Vettel hem niet voorbij komt, zelfs als hij een iets snellere auto heeft. | ||
TheFreshPrince | zondag 5 november 2017 @ 10:27 | |
En daarnaast heeft Max nog 1 kwaliteit die veel andere rijders niet bezitten: hij is een "race-nerd", zoals Ricciardo al eens zei. Hij begrijpt de onderdelen op z'n auto, weet veel over de setup en de effecten daarvan, is leergierig (racen is alles), kan daardoor een goede feedback geven aan zijn engineer en heeft ook het zelfvertrouwen om "nee, dit werkt niet" te zeggen. Dat is iets wat je in een weekend op een willekeurige de baan zomaar een halve seconde per ronde voordeel kan geven, zeker als de plannen om de VT op vrijdag af te schaffen doorgaan en je in nog minder tijd je setup voor het weekend moet vinden. https://www.autosport.com/f1/news/125721/verstappen-a-racing-nerd--ricciardo En op de baan heeft Max vanaf het begin aan zijn concurrentie laten weten: - als je achter me zit, kom je er niet 123 voorbij - als ik achter je zit, neem ik het risico en ga ik om je heen Dat heeft misschien voor wat rumoer gezorgd maar zijn reputatie is nu wel gezet. Rijders zijn nu vaak al extreem voorzichtig als Max voor of achter ze zit, wetende dat ze zo een vleugel kwijt zijn. En kijkend naar het aantal inhaalacties wat hij per seizoen uitvoert gaan er relatief maar weinig mis. Hij is zeker geen Maldonado Als je wil winnen in de F1 moet je meedogenloos zijn, de deur dicht kunnen gooien, het bloed onder de nagels van je concurrentie vandaan kunnen halen (frustratie veroorzaken) en voor je eigen winst gaan. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-11-2017 10:40:48 ] | ||
Bonobo11 | zondag 5 november 2017 @ 14:37 | |
Het gaat, denk ik, wel Kvyat worden bij Williams. Sneller dan Wehrlein, Kubica en diResta, maar hij moet de Williams nog wel testen. Heeft nu de beste papieren. | ||
flipsen | zondag 5 november 2017 @ 14:55 | |
Dat biedt weer kansen voor een overwinning van Max Weersvoorspelling voor Interlagos: VT1 droog, VT2 nat, VT3 en Q nat, race droog. Zojuist een "weatherproof" camara besteld | ||
Weltschmerz | zondag 5 november 2017 @ 15:20 | |
Behalve al die keren dat hij hem wel voorbij ging natuurlijk. | ||
Sander_Van_Hoorn | zondag 5 november 2017 @ 15:23 | |
Het is toch echt Hamilton die op een rondje werd gezet door Max, de gevechten met Vettel zijn veel harder tov die met Hamilton imo. Hamilton rijd veel berekenender, die is wat minder "gung ho" dan Vettel. Vettel is af en toe net een olifant in een porceleinkast. | ||
lobotm | zondag 5 november 2017 @ 15:55 | |
Denk dat Vettel nu ook wel weer wat rustiger en berekender kan gaan rijden. Wereldkampioen kan hij toch niet meer worden .. Meeste domme acties hadden allemaal met met de eerste bocht te maken meestal . Hoewel je auto op de weg sturen met een kapotte bougie is natuurlijk ook niet handig...Max lijkt op dit moment de snelste te zijn .. maar ja die renault motor begint bijna net zo goed als de honda te worden qua betrouwbaarheid. | ||
#ANONIEM | zondag 5 november 2017 @ 16:44 | |
Iemand zin om de tekst voor de nieuwe OP te schrijven? Heb weer geen zin nadat ik veel te veel tijd in die header gestopt heb Komende zondag wordt de Grand Prix van Brazilië verreden. Zoals gebruikelijk vindt de race plaats in de miljoenenstad Sao Paolo, op een circuit dat nog altijd het meeste bekend is onder diens vroegere naam: het Autódromo Interlagos. Het complex werd echter reeds in 1985 omgedoopt tot José Carlos Pace, als eerbetoon naar de in Sao Paolo geboren racecoureur. De relatief onbekende Pace - ook meervoudige kampioenen Emerson Fittipaldi en Ayrton Senna werden geboren in Sao Paolo - wint in zijn loopbaan slechts één Grand Prix, maar doet dat uitgerekend op Interlagos (1975). Twee jaar na Pace's bejubelde zege komt de Hollywoodfilm Bobby Deerfield uit. De titelrol in de racefilm wordt gespeeld door Al Pacino maar de racescenes neemt Pace voor zijn rekening. Enkele maanden na de opnames vliegt de coureur als passagier mee met een klein vliegtuig. Het toestel raakt in de problemen door zwaar weer, de piloot verliest de controle, en het vliegtuig slaat te pletter tegen een heuvelwand. De populaire Carlos Pace sterft op 32-jarige leeftijd. Het Autódromo Interlagos wordt in 1940 geopend maar het zal nog tot 1972 duren voordat de Formule 1 het circuit voor het eerst aan doet. Brabham-coureur Carlos Reutemann wint vóór Ronnie Peterson en thuisfavoriet Wilson Fittipaldi de niet voor het WK meetellende race. Een aantal jaren later maakt het grondeffect zijn opkomst in de Formule 1. Het is een techniek waarbij neerwaartse druk wordt gegenereerd door gebruik te maken van de luchtstroming onder de wagens. Interlagos is daar echter volkomen ongeschikt voor door het veel te hobbelige asfalt. De wagens zijn nauwelijks te controleren, het gevaar neemt toe, en dus verkast de Braziliaanse GP mede daardoor naar het circuit van Jacarepaguá in Rio de Janeiro. Interlagos wordt ondertussen grondig verbouwd waarbij de baan bijna wordt gehalveerd. In 1990 komt de Formule 1 na tien jaar afwezigheid eindelijk weer terug in Sao Paolo om er vervolgens nooit meer weg te gaan. Het Autódromo José Carlos Pace is in diens huidige vorm 4,3 kilometer lang en kent de nodige hoogteverschillen. Meest opvallende aan het circuit is dat de coureurs tegen de klok in rijden, terwijl veruit de meeste circuits juist met de klok mee gaan. Dit houdt in dat de 71-ronden durende race een zware belasting is voor de nekspieren van de coureurs. De meeste van de in totaal vijftien bochten zitten in de middelste en langzaamste sector van de baan. Inhalen is op het circuit niet eenvoudig, de beste plek hiervoor is de 'Senna S' die aan het einde van het langste rechte stuk zit. In de loop der jaren lieten landgenoten de lokale bevolking flink juichen. Los van de zege van naamgever Pace, wisten Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna en Felipe Massa ieder tweemaal te winnen. Laatstgenoemde bracht in 2008 miljoenen Brazilianen in vervoering toen hij zegevierend over de finish kwam. Ongeveer een halve minuut lang dacht Massa dat hij zojuist wereldkampioen was geworden, maar Lewis Hamilton gooide tijdens de laatste kilometer van het jaar nog roet in het eten. Met het kampioenschap al beslist in Mexico, gaan alle ogen nu richting Max Verstappen. Vorig jaar reed Max Verstappen hier een geweldige inhaalrace door zichzelf in de stromende regen van een 16e naar 3e plek te rijden in slechts 14 ronden, tot groot genoegen van de Braziliaanse fans die al uren in de regen stonden te wachten door de constante rode vlaggen, als ook de thuiskijkers die konden genieten van het gemak waarmee hij grip leek te vinden. Ook dit jaar is de kans op regen weer aanwezig en met de Red Bull auto de afgelopen races in top conditie, maakt Verstappen een hele goede kans om weer een goede show weg te geven op dit circuit. Bron: Fédération Internationale de l'Automobile & Pirelli Motorsport Actueel weer São Paulo
[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2017 20:11:48 (beetje copy pasta verder en tekst zit er ook in) ] | ||
zoem | zondag 5 november 2017 @ 17:19 | |
Gewoon die van vorig jaar kopiëren minus de laatste alinea: SPT / [F1 Algemeen] 2016 Formula 1 GP's #372 Op naar Brasiiil, lalalalaaaaa | ||
Humberto-T | zondag 5 november 2017 @ 17:46 | |
Dat kun je Vettel ook niet ontzeggen, hij was de enige coureur die daadwerkelijk langs ging bij Pirelli om zich voor aanvang van het seizoen over de ins en outs over de banden te informeren. | ||
opreis | zondag 5 november 2017 @ 20:57 | |
kom maar met je voorbeelden dan. Kom maar met je voorbeelden dan. Voor een man van feiten moet het vast niet moeilijk zijn om met een aantal te komen zijn van "al die keren" | ||
SnowOokami | zondag 5 november 2017 @ 21:25 | |
Bijna race week /afkick verschijnselen | ||
Frozen-assassin | zondag 5 november 2017 @ 22:26 | |
Voorlaatste race dit jaar Prima weersvoorspellingen wel | ||
Gezicht | zondag 5 november 2017 @ 22:28 | |
Gaat Max Kimi nog voorbij in de WDC stand? | ||
beantherio | zondag 5 november 2017 @ 23:28 | |
Dat lijkt me niet. Zelfs als Max beide laatste races wint dan kan Kimi nog iedere race 5e worden en hem voorblijven. | ||
ondeugend | zondag 5 november 2017 @ 23:54 | |
Nog maar even the directors cut van vorig jaar 6 minuten voor raceweek! [ Bericht 23% gewijzigd door ondeugend op 06-11-2017 00:06:29 ] | ||
Hamlapjes | maandag 6 november 2017 @ 00:03 | |
RACEWEEK! | ||
flipsen | maandag 6 november 2017 @ 00:03 | |
Ik zal mijn poncho meenemen ja | ||
Frozen-assassin | maandag 6 november 2017 @ 00:09 | |
RACEWEEK!!!! | ||
RingBewoner | maandag 6 november 2017 @ 00:25 | |
Dat zou ik best wel klote vinden. Ik vind Kvyat namelijk geen leuke coureur. Daarbij gun ik het Kubica enorm en zou ik dat wel een vette stunt vinden. | ||
#ANONIEM | maandag 6 november 2017 @ 00:28 | |
Raceweek | ||
ondeugend | maandag 6 november 2017 @ 00:29 | |
[ Bericht 0% gewijzigd door ondeugend op 06-11-2017 00:36:11 ] | ||
Tarado | maandag 6 november 2017 @ 09:07 | |
https://www.formula1.com/en/video/2016/11/Director's_Cut__Brazil_2016.html | ||
Wereldgozer | maandag 6 november 2017 @ 09:10 | |
Regenracegod Safety cars, diep in de nacht. | ||
Gezicht | maandag 6 november 2017 @ 09:32 | |
Is wel een mooi streven voor de laatste twee races | ||
RingBewoner | maandag 6 november 2017 @ 10:57 | |
Was er ook wel weer aan toe | ||
daNpy | maandag 6 november 2017 @ 12:35 | |
Dan moet bedoel je | ||
ondeugend | maandag 6 november 2017 @ 12:35 | |
Ik kwam deze ook tegen. Best wel bizar met alles wat we nu weten | ||
Wuwwa | maandag 6 november 2017 @ 12:43 | |
God wat had die Olav toch een plofkop (dat maakte hem wel een stuk sympathieker, gezelliger enz. ipv witte gebit en betweterige rattenkopje) Wel mooi om te zien hoe Jos en Max op elkaar lijken als ze lachen. | ||
Galantfan | maandag 6 november 2017 @ 12:53 | |
Met een snellere auto..Nu niet zo gauw.. | ||
Weltschmerz | maandag 6 november 2017 @ 12:56 | |
Ik ben niet degene die een ononderbouwde stelling doet. Als je hem niet bij kunt houden kun je hem ook niet voorbij natuurlijk. Het is niet gebruikelijk dat de langzamere auto de snellere auto inhaalt. | ||
Galantfan | maandag 6 november 2017 @ 13:01 | |
Bij max wel.die kom je niet zo snel voorbij!Maar op de lange stukken was hij dan het haasje. | ||
tja77 | maandag 6 november 2017 @ 13:31 | |
| ||
ondeugend | maandag 6 november 2017 @ 13:42 | |
Burn! | ||
BadderHaring | maandag 6 november 2017 @ 13:45 | |
Maxgod | ||
Smacked_Actor | maandag 6 november 2017 @ 13:54 | |
In before slecht voorbeeld want dit dat zus zo alles. | ||
Tarado | maandag 6 november 2017 @ 13:58 | |
wat een race was dat | ||
D_A | maandag 6 november 2017 @ 14:01 | |
Lekkere samenvatting | ||
lord_bono | maandag 6 november 2017 @ 14:06 | |
| ||
Fir3fly | maandag 6 november 2017 @ 14:10 | |
Leuk om te zien hoe ongelooflijk lelijk de auto's waren van 2009 tot 2016, ik was er al aan gewend geraakt maar nu ze er weer fatsoenlijk uit zien is dit toch echt lachwekkend . [ Bericht 1% gewijzigd door Fir3fly op 06-11-2017 14:16:37 ] | ||
BaasBanaan | maandag 6 november 2017 @ 14:25 | |
Volgend jaar de halo erop. | ||
Fir3fly | maandag 6 november 2017 @ 14:31 | |
Nog steeds beter. | ||
Nattekat | maandag 6 november 2017 @ 14:35 | |
Ja, ik hou hoop. | ||
JayHovah | maandag 6 november 2017 @ 15:14 | |
Ik mis "de save"van Max, toch wel DE highlight van die race... | ||
Blik | maandag 6 november 2017 @ 15:33 | |
Hoe kan die niet in de Director’s Cut zitten zeg :’) | ||
#ANONIEM | maandag 6 november 2017 @ 15:38 | |
Die staat al in de nieuwe header wat niemand nog is opgevallen [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2017 15:41:41 ] | ||
Tarado | maandag 6 november 2017 @ 15:39 | |
top | ||
Wuwwa | maandag 6 november 2017 @ 15:56 | |
https://www.f1fanatic.co.(...)lion-pounds-tax-jet/ 'Panama has the best crowds!' | ||
daNpy | maandag 6 november 2017 @ 18:09 | |
Echwel had hem meteen gezien | ||
lord_bono | maandag 6 november 2017 @ 18:24 | |
| ||
Wuwwa | maandag 6 november 2017 @ 18:37 | |
Volgens Will heeft Kubica niet echt geimponeerd bij de Williams-testen. Kansen voor Kvyat groeien | ||
Gezicht | maandag 6 november 2017 @ 19:13 | |
Zijn de kansen voor Kvyat echt zo reeël ja? Kan me amper voorstellen dat ook maar iemand op de paddock nog met hem in zee wil na de afgelopen 18 maanden. | ||
Nattekat | maandag 6 november 2017 @ 19:14 | |
Er zijn mensen die denken dat Kubica een goed idee is... Dat is nog net even een tandje belachelijker. | ||
beantherio | maandag 6 november 2017 @ 19:21 | |
Oh jee.. Lewis Hamilton avoided taxes on £17m jet using Isle of Man scheme Daar gaat ie nog wel gedoe mee krijgen. | ||
Nattekat | maandag 6 november 2017 @ 20:02 | |
Mensen die de seizoensafsluiter niet kunnen kijken | ||
LTVDK | maandag 6 november 2017 @ 20:20 | |
Mensen die de laatste 2 races niet kunnen kijken | ||
#ANONIEM | maandag 6 november 2017 @ 20:21 | |
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2017 20:21:34 ] | ||
heywoodu | maandag 6 november 2017 @ 20:24 | |
Jammer, dat zal vast een spannende strijd worden. Benieuwd wie de titel pakt enzo. | ||
franklop | maandag 6 november 2017 @ 20:25 | |
Schijnt dat Max hem elke keer bij een team wil binnen loodsen om hem na 1 racedirect weer te laten vertrekken. Zo wint hij toch al gauw de helft van de races | ||
SnowOokami | maandag 6 november 2017 @ 21:24 | |
Ik met m'n nieuwe (2e hands) auto | ||
potjecreme | maandag 6 november 2017 @ 21:50 | |
Tis leuk om te weten wie eindigt met de pechduivel. | ||
Nattekat | maandag 6 november 2017 @ 22:12 | |
Erger: ik kan het eerste uur wel zien. Dit wordt dus de eerste race in jaren die ik niet in z'n geheel gezien heb | ||
Donnie-Brasco | maandag 6 november 2017 @ 22:31 | |
Ook echt 17 miljoen pond aan een privé jet uitgeven, wat een gast. | ||
zoem | maandag 6 november 2017 @ 22:32 | |
Wel een prachtig vliegtuig | ||
opreis | maandag 6 november 2017 @ 23:19 | |
Zoals de mensen bij Renault en Williams die er meer vertand dan hebben dan jij? | ||
Nattekat | dinsdag 7 november 2017 @ 00:36 | |
Ja, daarom dus. | ||
Gezicht | dinsdag 7 november 2017 @ 00:47 | |
Kerel vliegt er wel ook constant de wereld mee over he. Mag best wat kosten. | ||
Sinister-D- | dinsdag 7 november 2017 @ 07:09 | |
diezelfde bij Renault idd die na Hongarije alles in het werk zette om Sainz te krijgen. En diezelfde van Williams die volgens de laatste echo's in de gangen ook bedankt hebben voor Kubica om dezelfde redenen als Renault dat heeft gedaan. Die ja. | ||
opreis | dinsdag 7 november 2017 @ 08:41 | |
Als ze hem niet serieus overwogen hadden waarom dan al die testsessies achter gesloten deuren. Daar hebben ze behoorlijk geld tegen aan gegooid en de mensen die die beslissing maakten hebben meer inzicht in wat er voor nodig is om in de F1 te rijden, wat de fysieke gesteldheid van Kubica is en hoe snel kubica nog is. Mensen die hier claimen verstand van te hebben gokken maar wat. | ||
nils7 | dinsdag 7 november 2017 @ 09:04 | |
Punt 1, het is legaal dus welk gedoe. Punt 2, ik dacht dat hij het vliegtuig mocht gebruiken. | ||
Joene | dinsdag 7 november 2017 @ 09:09 | |
Hoezo als je meer dan genoeg hebt ? is dat toch tof om te kopen | ||
Tarado | dinsdag 7 november 2017 @ 10:41 | |
het had natuurlijk een geweldige stunt geweest maar feit blijft dat Renault hem heeft afgewezen en Williams ook niet direct ja heeft gezegd na zijn tests. | ||
Tarado | dinsdag 7 november 2017 @ 10:42 | |
zo'n ding in de lucht houden kost ook wel wat maar als ik het me kon veroorloven deed ik het ook | ||
opreis | dinsdag 7 november 2017 @ 11:57 | |
Pas na de tests, maar die tests zouden ze niet alleen maar voor de lol doen. Er zit heus wel meer achter | ||
Rossdale | dinsdag 7 november 2017 @ 12:00 | |
PR | ||
Rossdale | dinsdag 7 november 2017 @ 12:01 | |
Renault heeft hem afgewezen omdat ze Sainz konden krijgen, lijkt me een veiligere gok. | ||
Weltschmerz | dinsdag 7 november 2017 @ 12:09 | |
Waarom? Het halve veld woont niet op een flatje in Monaco vanwege de cultuur. | ||
sasquatsch | dinsdag 7 november 2017 @ 12:21 | |
En omdat Kubica te wisselvallig/langzaam was in zijn long runs, wat volgens de geruchten bij de Williamstest ook het geval was. | ||
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 november 2017 @ 16:19 | |
Bij Hamilton ook niet. Grappig dat je Alonso weglaat uit je rijtje. Cherry-picking? In zijn rookie year evenveel punten als Alonso. Alonso is geen waardig wereldkampioen volgens jou? Jenson Button was wereldkampioen toen hij naast Hamilton ging rijden, Hamilton heeft hem verslagen in een jaar waar er 5 coureurs waren die wereldkampioen hadden kunnen worden. Niet echt een teken van zwakte, lijkt me. Hamilton heeft naast 3 wereldkampioenen gereden en is ondertussen wel 4 keer wereldkampioen. Naast Schumacher hebben nooit grote coureurs gereden. Rosberg was de sterkste en die is dan ook wereldkampioen geworden. Welke andere snelle Duitser? [ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 07-11-2017 16:30:21 ] | ||
Fir3fly | dinsdag 7 november 2017 @ 16:51 | |
http://www.dailysportscar(...)or-seat-fitting.html | ||
Sander_Van_Hoorn | dinsdag 7 november 2017 @ 18:02 | |
Die gast heeft meer geld dan die ooit kan uitgeven. dit soort dingen snap ik nooit. waarschijnlijk is het niet eens zo'n grote aanslag op zin financien dus waarom belasting ontduiken? | ||
AMDB | dinsdag 7 november 2017 @ 18:37 | |
Heeft waarschijnlijk gewoon een agent in dienst die dit regelt. Zal er zelf niks vanaf weten. | ||
THEFXR | dinsdag 7 november 2017 @ 18:44 | |
lol, 3,5 miljoen belasting besparen en hij weet zelf niks, whahahahahah | ||
#ANONIEM | dinsdag 7 november 2017 @ 18:45 | |
Dit soort geintjes om minder belasting af te dragen doet vrijwel iedere F1 coureur. Alleen Ham is nu toevallig iets creatiever (of nuja, zijn boekhouder) geweest dan de rest. Of dacht je dat het toeval was dat meer dan de helft van de huidige coureurs in Monaco woont (en dan tel ik dus mensen zoals Vettel en Kimi die in Zwitserland wonen nog niet eens mee) | ||
JayHovah | dinsdag 7 november 2017 @ 19:12 | |
George Russell rijdt FP1 in de Force India in Brazilië en Abu Dhabi. | ||
sasquatsch | dinsdag 7 november 2017 @ 19:32 | |
FTFY! Zelfs Queen Elizabeth doet het. En zolang het niet illegaal is, who cares. | ||
mikieu | dinsdag 7 november 2017 @ 19:36 | |
Zo bijzonder is dat toch niet? Wat denk je wat papa stroll voor zn bootje heeft betaald? | ||
GM78 | dinsdag 7 november 2017 @ 19:38 | |
Omdat die in eigen land waarschijnlijk net als in Nederland de helft van zijn inkomen mag afdragen aan de belastingdienst. Dus als je met een beetje creatieve boekhouding 10 of 20 miljoen per jaar kan besparen, lijkt mij dat wel de moeite waard | ||
lord_bono | dinsdag 7 november 2017 @ 20:16 | |
Papa Stroll betaald minstens dat bedrag om Lance rondjes te laten rijden. Als je het geld hebt, mag je het gewoon uitgeven. Wij zouden ook een vliegtuig/boot kopen als we het geld er voor hadden | ||
SnowOokami | dinsdag 7 november 2017 @ 20:21 | |
Zelfs de NS doet het Nagenoeg alle treinen worden geleased vanuit NS BV'tje in Ierland (en dan hebben we het over vele miljarden euro's). | ||
Peterselieman | dinsdag 7 november 2017 @ 20:34 | |
Zo groot als jij stelt is de ontwijking van de NS niet. Onder meer het DDZ, ICM, VIRM-1 en VIRM-4 vallen er niet onder. | ||
Donnie-Brasco | dinsdag 7 november 2017 @ 21:12 | |
Papa Stroll heeft over de 2 miljard. Lewis Hamilton een magere 130 miljoen pond, en inkomsten zullen drastisch terugvallen zodra meneer stopt met F1 | ||
Donnie-Brasco | dinsdag 7 november 2017 @ 21:12 | |
130 miljoen pond krijg je vrij snel op hoor. | ||
Peterselieman | dinsdag 7 november 2017 @ 21:40 | |
Gewoon een Formule 1-team beginnen | ||
D_A | dinsdag 7 november 2017 @ 22:01 | |
Voor degene die Max zijn actie in Brazilië gemist hadden in de vorige compilatie. Hier een compleet Max heerst in de regen filmpje van vorig jaar. | ||
Nattekat | dinsdag 7 november 2017 @ 22:03 | |
En Grosjean inzetten. | ||
zoem | dinsdag 7 november 2017 @ 22:13 | |
Prachtige race was dat Laat wel zien dat hij een groot talent is (met een ruw randje). | ||
#ANONIEM | dinsdag 7 november 2017 @ 22:25 | |
Zou wel mooi zijn als we weer een regenrace krijgen Huidig weerbericht lijkt aan te sturen op droog Wel een natte vrijdag | ||
Nattekat | dinsdag 7 november 2017 @ 22:31 | |
Hetzelfde verhaal als de rest van het jaar dus. | ||
#ANONIEM | dinsdag 7 november 2017 @ 22:41 | |
Even vol schoppen | ||
#ANONIEM | dinsdag 7 november 2017 @ 22:41 | |
want ik wil | ||
#ANONIEM | dinsdag 7 november 2017 @ 22:41 | |
de nieuwe OP |