Dan nog is een IT-bedrijf een compleet andere wereld vergeleken met een landbouwbedrijf. Het vereist een hele andere manier van besturen. Al die CEOs in het bedrijfsleven blijven minstens nog een beetje in dezelfde tak van sport.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is zelfs vrij gebruikelijk op een ministerie en overigens ook als ceo. Leidinggevende capaciteiten zijn veel belangrijker dan pure feitenkennis, al is daar best wat nuance in aan te brengen bij sommige departementen (en met name ook qua draagvlak).
Juist een oud-militair zou ik niet aanstellen omdat het voor die persoon moeilijk is om objectief te zijn (stel mij zo voor dat iemand die altijd bij de landmacht heeft gezeten en zwak heeft voor die organisatie, met als gevolg dat de marine of luchtmacht raakt ondergesneeuwd) en geneigd kan zijn om teveel mee te gaan met de houding van zijn generaals. Dat terwijl je juist boven de partijen moet zijn, in plaats van dat je er tussen gaan zitten.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus we kunnen iemand zonder enige vorm van ervaring voor een post - landsbestuur is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar - zomaar op defensie zetten omdat ze bestuurservaring heeft?
Een ministerpost heeft als taak om een zo goed mogelijke brug tussen politiek en het ministerie te verzorgen. Dat betekent dat er twee zijden van de medaille zijn. Mis je bekwaamheid in één van de twee richtingen, zal er één kant niet tevreden met je zijn. En persoonlijk heb ik liever dat die puinhoop bij defensie opgeruimd wordt, dan dat iemand leuk mee kan doen in de politiek.
De commandant der strijdkrachten is toch ook iemand uit het veld? Je zegt nu dat het alternatief bij voordaad al gedoemd is te mislukken door een eventuele voorkeur, terwijl iemand die helemaal niets met het vakgebied te maken heeft blijkbaar wel kan. Van een minister geloof ik wel dat ie in staat is om onafhankelijk te functioneren, van een ongeschikt iemand kan ik niet verwachten dat ie goed kan functioneren zonder een leger adviseurs.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juist een oud-militair zou ik niet aanstellen omdat het voor die persoon moeilijk is om objectief te zijn (stel mij zo voor dat iemand die altijd bij de landmacht heeft gezeten en zwak heeft voor die organisatie, met als gevolg dat de marine of luchtmacht raakt ondergesneeuwd) en geneigd kan zijn om teveel mee te gaan met de houding van zijn generaals. Dat terwijl je juist boven de partijen moet zijn, in plaats van dat je er tussen gaan zitten.
De eindverantwoordelijke moet soms ook lastige beslissingen nemen die slecht vallen binnen de organisatie. Dat is moeilijk als je zo sterk verweven bent met Defensie.
Nee, ik geef aan waarom ik militaire ervaring niet per se een must vindt voor die positie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De commandant der strijdkrachten is toch ook iemand uit het veld? Je zegt nu dat het alternatief bij voordaad al gedoemd is te mislukken door een eventuele voorkeur, terwijl iemand die helemaal niets met het vakgebied te maken heeft blijkbaar wel kan. Van een minister geloof ik wel dat ie in staat is om onafhankelijk te functioneren, van een ongeschikt iemand kan ik niet verwachten dat ie goed kan functioneren zonder een leger adviseurs.
Dat is dan ook iemand die de leiding heeft over strijdkrachten. Een minister is niet zozeer een leidinggevende op inhoudelijk vlak.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De commandant der strijdkrachten is toch ook iemand uit het veld?
Iemand die bij voordaad al geen draagvlak van de militairen zelf heeft, kan idd direct afgeserveerd worden. Denk je nou echt dat onze strijdkrachten tevreden zijn met deze keuze? Ze voelen zich terecht niet serieus genomen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, ik geef aan waarom ik militaire ervaring niet per se een must vindt voor die positie.
Verder ben jij hier degene die een beoogd bestuurder al op voorhand afserveert, niet ik.
Ah, iemand met kennis en ervaring van de eerste hand.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Iemand die bij voordaad al geen draagvlak van de militairen zelf heeft, kan idd direct afgeserveerd worden. Denk je nou echt dat onze strijdkrachten tevreden zijn met deze keuze? Ze voelen zich terecht niet serieus genomen.
Het is voor de leiding van de strijdkrachten een beetje als discussiëren met jou. Je kan nog zo veel bewijs aanleveren die jouw standpunt onderbouwt, als de ander niet wil luisteren, ga je niks bereiken in Den Haag.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is dan ook iemand die de leiding heeft over strijdkrachten. Een minister is niet zozeer een leidinggevende op inhoudelijk vlak.
Is dit echt allemaal nieuw voor je?
Ah, want de top van de strijdkrachten hebben herhaaldelijk gepleit voor drastische veranderingen van het systeem maar de minister hield de boot af. Jaja.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is voor de leiding van de strijdkrachten een beetje als discussiëren met jou. Je kan nog zo veel bewijs aanleveren die jouw standpunt onderbouwen, als de ander niet wil luisteren, ga je niks bereiken in Den Haag.
De top van de strijdkrachten laat niet zomaar heel defensie naar de tering gaan, denk je niet? Misschien moet je die rede van Baudet over de huidige staat van defensie nog even terugkijken.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, want de top van de strijdkrachten hebben herhaaldelijk gepleit voor drastische veranderingen van het systeem maar de minister hield de boot af. Jaja.
Geen idee hoe de militairen aankijken tegen deze keuze. Jij blijkbaar wel? Jan Soldaat zal het ongetwijfeld niet leuk vinden, maar ik mag toch aannemen dat de mensen die daadwerkelijk iets te vertellen hebben binnen die organisatie deze dame in eerste instantie het voordeel van de twijfel geven.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Iemand die bij voordaad al geen draagvlak van de militairen zelf heeft, kan idd direct afgeserveerd worden. Denk je nou echt dat onze strijdkrachten tevreden zijn met deze keuze? Ze voelen zich terecht niet serieus genomen.
En militaire ervaring is nu absoluut een must. De ervaren bestuurders hebben een puinhoop achtergelaten, een gigantische puinhoop zelfs. Iemand die leuk kan debatteren gaat dat echt niet zomaar opgelost krijgen, de komende jaren is het weer doormodderen.
Er is flink bezuinigd op Defensie. Dat weten we allemaal. Daarom krijgen de strijdkrachten er straks weer geld bij.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De top van de strijdkrachten laat niet zomaar heel defensie naar de tering gaan, denk je niet? Misschien moet je die rede van Baudet over de huidige staat van defensie nog even terugkijken.
Het is een zooitje daar, dat komt wel uit de onderzoeken naar voren. Kennelijk hebben ze dat wel laten gebeuren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De top van de strijdkrachten laat niet zomaar heel defensie naar de tering gaan, denk je niet? Misschien moet je die rede van Baudet over de huidige staat van defensie nog even terugkijken.
Sinds wanneer heeft Jan Soldaat maar gewoon te slikken wat hem voorgeschoteld wordt? We leven in een democratie hè. En de paar in mijn timeline (eentje met een bestuurlijke taak) vinden dit een ronduit belachelijke beslissing, eentje die niet eens nodig was: Raymond Knops had het moeten zijn. Iemand wiens cv mij er van heeft overtuigd dat het CDA dit niet serieus heeft aangepakt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee hoe de militairen aankijken tegen deze keuze. Jij blijkbaar wel? Jan Soldaat zal het ongetwijfeld niet leuk vinden, maar ik mag toch aannemen dat de mensen die daadwerkelijk iets te vertellen hebben binnen die organisatie deze dame in eerste instantie het voordeel van de twijfel geven.
Overigens hebben wij ook een traditie van bestuurders zonder militaire achtergrond. Het idee hierachter is dat de burgers Defensie aansturen.
Tuurlijk joh. Alsof Steve Jobs Apple naar de tering had laten gaan.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is een zooitje daar, dat komt wel uit de onderzoeken naar voren. Kennelijk hebben ze dat wel laten gebeuren.
Wie is volgens jou 'de top van defensie'? Zijn dat generaals etc?quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jan Soldaat heeft hier evenveel stemrecht als ieder ander. Hij heeft dit soort beslissingen gewoon te slikken. Anders had ie maar een ander beroep moeten kiezen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft Jan Soldaat maar gewoon te slikken wat hem voorgeschoteld wordt? We leven in een democratie hè. En de paar in mijn timeline (eentje met een bestuurlijke taak) vinden dit een ronduit belachelijke beslissing, eentje die niet eens nodig was: Raymond Knops had het moeten zijn. Iemand wiens cv mij er van heeft overtuigd dat het CDA dit niet serieus heeft aangepakt.
En een minister maakt geen beleid hè. Het zijn nog altijd de leden van de kamers die defensie besturen.
Welke overtuigende bestuurlijke ervaring heeft Knops dan? Wethouder van een kleine Limburgse gemeente zie ik zo, dan is Bijleveld veel meer door de wol geverfd.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft Jan Soldaat maar gewoon te slikken wat hem voorgeschoteld wordt? We leven in een democratie hè. En de paar in mijn timeline (eentje met een bestuurlijke taak) vinden dit een ronduit belachelijke beslissing, eentje die niet eens nodig was: Raymond Knops had het moeten zijn. Iemand wiens cv mij er van heeft overtuigd dat het CDA dit niet serieus heeft aangepakt.
En een minister maakt geen beleid hè. Het zijn nog altijd de leden van de kamers die defensie besturen.
quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Of meneer Knops.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd twijfel ik ook sterk aan je vermogen om een realistisch oordeel te geven van de kwaliteiten van mevrouw Bijleveld.
Je haalt hier de wetgevende en uitvoerende macht door elkaar. De minister heeft als taak dat het gebrek aan budget ook in het beleid ingevoerd wordt. Als dat betekent dat je niet meer op missie kan, helaas.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:29 schreef agter het volgende:
[..]
Wie is volgens jou 'de top van defensie'? Zijn dat generaals etc?
Want het lijkt mij dat zij gewoon te luisteren hebben naar wat onze gekozen volksvertegenwoordigers voor hen beslissen.
Als we beslissen dat defensie geen geld krijgt of dat defensie naar de tering moet gaan (zoals jij het noemt), dan hebben ze dat gewoon te slikken.
Of denk jij dat we hier zitten te wachten op een militaire coup?
Heel terecht dat er een burger op het ministerie gezet wordt.
Het is een man, derhalve 100x beter.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke overtuigende bestuurlijke ervaring heeft Knops dan? Wethouder van een kleine Limburgse gemeente zie ik zo, dan is Bijleveld veel meer door de wol geverfd.
Prima bestuurster. Ze heeft haar credits meer dan terecht verdiend in lokaal bestuur. Maar op defensie? Neen. Op sommige ministerposten is dat niet alles wat je nodig hebt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je de rolverdeling in onze staatsinrichting helemaal goed voor ogen hebt. Eerlijk gezegd twijfel ik ook sterk aan je vermogen om een realistisch oordeel te geven van de kwaliteiten van mevrouw Bijleveld.
Ze is staatssecretaris geweest van Binnenlandse Zaken en CvdK. Dat zijn behoorlijke bestuurlijke posten.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Prima bestuurster. Ze heeft haar credits meer dan terecht verdiend in lokaal bestuur. Maar op defensie? Neen. Op sommige ministerposten is dat niet alles wat je nodig hebt.
Wat heeft een bestuurlijk lichtgewicht als Knops dan meer te bieden behalve een paar jaar dienen in het leger?quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 21:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Prima bestuurster. Ze heeft haar credits meer dan terecht verdiend in lokaal bestuur. Maar op defensie? Neen. Op sommige ministerposten is dat niet alles wat je nodig hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |