Op het moment is gas volgens mij de eerste kandidaat om snel te kunnen schakelen. CO2-neutraal zou je nog kunnen denken aan biomassa, maar weet eigenlijk niet goed hoe snel dat te schakelen is... en daar zitten ook wel haken en ogen aan qua kaalslag van het verstookte biomassa.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals? Kerncentralen? Kolencentrales?
Dat zou men satellieten kunnen laten doen echter hoe komt het dan hier in zakjes?quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Op het moment is gas volgens mij de eerste kandidaat om snel te kunnen schakelen. CO2-neutraal zou je nog kunnen denken aan biomassa, maar weet eigenlijk niet goed hoe snel dat te schakelen is... en daar zitten ook wel haken en ogen aan qua kaalslag van het verstookte biomassa.
Je zou natuurlijk wel zo achterlijk veel windmolens / pv kunnen bouwen dat je van de manenschijn nog genoeg stroom hebt (bij wijze van spreken), maar dat lijkt me in het geheel niet praktisch. Alternatief is dat je genoeg buffert.
Mijn vraag was niet onduidelijk, maar jij bent blijkbaar wat simpel. "Op het knopje drukken."quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat krijg je als je onduidelijke vragen stelt. Ik ben niet van plan te gaan raden wat jij niet begrijpt.
Klopt, die zou ik haast vergeten. Dat is momenteel inderdaad een belangrijk middel om fluctuaties op te vangen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Op het moment is gas volgens mij de eerste kandidaat om snel te kunnen schakelen.
Opslaan van elektriciteit is met de huidige stand van techniek nog steeds ontzettend moeilijk, en gaat gepaard met enorme verliezen. Het is niet voor niets dat men dingen zoals stuwmeren gebruikt om die elektriciteit zo snel mogelijk om te zetten in iets anders dat niet direct verloren gaat.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Je zou natuurlijk wel zo achterlijk veel windmolens / pv kunnen bouwen dat je van de manenschijn nog genoeg stroom hebt (bij wijze van spreken), maar dat lijkt me in het geheel niet praktisch. Alternatief is dat je genoeg buffert, waar ik dus eerder aan refereerde met de opslag in elektrische auto's.
Je zou alle fjorden in Noorwegen in stuwmeren kunnen veranderen, en dan pompen bij overschot en legen bij vraag. Hoef je alleen nog maar het transportprobleem op te lossen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Op het moment is gas volgens mij de eerste kandidaat om snel te kunnen schakelen. CO2-neutraal zou je nog kunnen denken aan biomassa, maar weet eigenlijk niet goed hoe snel dat te schakelen is... en daar zitten ook wel haken en ogen aan qua kaalslag van het verstookte biomassa.
Je zou natuurlijk wel zo achterlijk veel windmolens / pv kunnen bouwen dat je van de manenschijn nog genoeg stroom hebt (bij wijze van spreken), maar dat lijkt me in het geheel niet praktisch. Alternatief is dat je genoeg buffert, waar ik dus eerder aan refereerde met de opslag in elektrische auto's.
Kwam btw net een artikel tegen dat TenneT ook al een proef had in 2016 om auto's op die manier te gebruiken .. weet niet echt wat het resultaat is. Zie bv hier: https://www.deingenieur.n(...)ormen-flexibele-accu
Wat bedoel je? Zonneschijn of energie op een of ander manier doorsturen? I guess, maar heb geen idee hoe haalbaar of veilig dat zou zijn?!quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat zou men satellieten kunnen laten doen echter hoe komt het dan hier in zakjes?
Noordzee is ook maar een paar minuten stil tussen eb en vloed.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou alle fjorden in Noorwegen in stuwmeren kunnen veranderen, en dan pompen bij overschot en legen bij vraag. Hoef je alleen nog maar het transportprobleem op te lossen.
True. Op zich hebben we dat zelfs al liggen: https://www.tennet.eu/our-grid/international-connections/norned/quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou alle fjorden in Noorwegen in stuwmeren kunnen veranderen, en dan pompen bij overschot en legen bij vraag. Hoef je alleen nog maar het transportprobleem op te lossen.
Misschien zou jij eerst eens moeten gaan onderbouwen waarom windmolens en PV panelen niet aan- of uitgezet zouden kunnen worden. (Wat gewoon onjuist is, in de praktijk doet men dat regelmatig.)quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn vraag was niet onduidelijk, maar jij bent blijkbaar wat simpel. "Op het knopje drukken."
Zoals ik zei, photovoltaic zet je niet aan of uit, schijnt de zon maakt het stroom, is het donker, niet.
Ah, hoe zet je PV uit? Het knopje zeker weer?quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Misschien zou jij eerst eens moeten gaan onderbouwen waarom windmolens en PV panelen niet aan- of uitgezet zouden kunnen worden. (Wat gewoon onjuist is, in de praktijk doet men dat regelmatig.)
Als dat je aanname is, want tot dusver heb je die in je domme vragen niet uitgesproken.
Wat hun waarschijnlijk nog rijker gaat maken. Je laten betalen voor het afnemen van stroom en je laten betalen voor het terugleveren ervan.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
True. Op zich hebben we dat zelfs al liggen: https://www.tennet.eu/our-grid/international-connections/norned/
Wij verdienen er ook aan, anders was die kabel er niet gekomen. Wat een argwaan trouwens.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat hun waarschijnlijk nog rijker gaat maken. Je laten betalen voor het afnemen van stroom en je laten betalen voor het terugleveren ervan.
Verder van kolenstroom groene stroom maken, doen ze nu ook al. Geweldig verdienmodel
Yep en het geld van Griekenland komt allemaal weer terug!quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wij verdienen er ook aan, anders was die kabel er niet gekomen.
Ja.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, hoe zet je PV uit? Het knopje zeker weer?
Ja, om kolenstroom uit de eemshavencentrales groen te maken.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wij verdienen er ook aan, anders was die kabel er niet gekomen. Wat een argwaan trouwens.
Nederland heeft ook een stroomkabel lopen naar het Verenigd Koninkrijk. Bijkomend voordeel is dat de tijdzones verschillen, zodat ook de piek- en dalmomenten verschillen. België volgt over iets meer dan een jaar.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
True. Op zich hebben we dat zelfs al liggen: https://www.tennet.eu/our-grid/international-connections/norned/
Domme vragen bestaan niet.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat je aanname is, want tot dusver heb je die in je domme vragen niet uitgesproken.
Nope, zolang er licht op schijnt maken ze stroom. Je kan ze afkoppelen, maar dan blijft er spanning op staan.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja.
Wat denk je dan? Dat je PV panelen tijdens transport en montage continu moet aftappen?
Die krengen kunnen gewoon uitgezet worden hoor.
Hoe doe jij dat afkoppelen dan? Laat me raden: met een knopje.quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope, zolang er licht op schijnt maken ze stroom. Je kan ze afkoppelen, maar dan blijft er spanning op staan.
Er is een spraakverwarring gaande tussen jullie merk ik, kijk dit is de geleverde windstroom in Engeland in april 2015,quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op het knopje drukken.
Ffs, ben ik nou gek?
Wat versta jij precies onder 'aanbodgestuurde energieopwekking'?quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er is een spraakverwarring gaande tussen jullie merk ik, kijk dit is de geleverde windstroom in Engeland in april 2015,
[ afbeelding ]
aan- en uitzetten is geen optie bij aanbodgestuurde energieopwekking, daar moet je echt gaan bufferen. Op het ogenblik is dat geen probleem, maar boven de 15% krijg je echt inpassingsproblemen.
Waar is de like-button in dit forum?quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:07 schreef john2406 het volgende:
We staan kort voor de ontwikkeling van het perpetuum mobile?
Meest optimaal is vraaggestuurde energieopwekking. Is er meer vraag naar elektra te verwachten dan gaat de gaskraan nog wat verder open. Aanbodgestuurd is het tegenovergestelde. Energie wordt opgewekt als gevolg van de dan heersende windsterkte of zonnekracht. Het beeld was dat vroeger bestond was dat het geen probleem was met windenergie. Windenergie-overschot van het ene land werd verkocht aan het buurland. Nu blijkt dat wanneer Duitsland teveel windenergie heeft, dan hebben Nederland, Denemarken, België en Frankrijk dat ook. Hetzelfde bij te lage windsnelheid. Heeft een land weinig windenergie-elektriciteit dan zitten de omringende landen met hetzelfde probleem.quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat versta jij precies onder 'aanbodgestuurde energieopwekking'?
En waarom zou aan- en uitzetten bij windmolens geen optie zijn? Ik zie dat regelmatig, windmolens die stilstaan als er wel degelijk wind is. Waarom zou er iets gebufferd moeten worden?
Dat je windmolens niet kunt bijschakelen als de vraag hoog is en er geen wind is, dat lijkt me nogal een open deur. Maar dat wil niet zeggen dat er geen pieken en dalen mee opgevangen kunnen worden. Het betekent alleen maar dat dat niet altijd kan. Maar als dat een deel van de tijd wel kan is dat ook prima.
Nee, zodra jij je stroom het net op stuurt ga jij aanbodgestuurd leveren, en moet er elders afgeregeld worden. Zelfs als jij alleen stroom afneemt als het donker is, moet elders dus een generator anticyclisch met jou in de pas draaien.quote:Op zondag 15 oktober 2017 23:39 schreef Ulx het volgende:
Maar zonnepanelen op je dak is toch einde vraaggestuurde blabla?
Een punt waarop de door jou bepleite kerncentrales natuurlijk net zo beroerd scoren. Die hebben ook maar 1 stand zodra ze aanstaan.quote:Op maandag 16 oktober 2017 01:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee, zodra jij je stroom het net op stuurt ga jij aanbodgestuurd leveren, en moet er elders afgeregeld worden. Zelfs als jij alleen stroom afneemt als het donker is, moet elders dus een generator anticyclisch met jou in de pas draaien.
Dan stuur je toch geen stroom het net op?quote:Op maandag 16 oktober 2017 01:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee, zodra jij je stroom het net op stuurt ga jij aanbodgestuurd leveren, en moet er elders afgeregeld worden. Zelfs als jij alleen stroom afneemt als het donker is, moet elders dus een generator anticyclisch met jou in de pas draaien.
Ook voor het transport en minder verliezen daarin hebben de techneuten allang een oplossing voor en die is ook al gedeeltelijk uitgerold, hvdc lijnen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 16:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu weet ik niet exact hoeveel er geexporteerd wordt, maar het transporteren van elektriciteit over grotere afstanden is alles behalve ideaal. Zeker niet als je dat doet op momenten dat je overschot hebt. (Als de vraag in Frankrijk laag is dan kun je er redelijk vanuit gaan dat de vraag ook laag is in andere landen.)
Waaruit blijkt dit dan? Als ik naar windkaarten kijk zie ik nooit grote windvelden vanaf Frankrijk geheel tot Denemarken lopen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 19:42 schreef MrRatio het volgende:
Nu blijkt dat wanneer Duitsland teveel windenergie heeft, dan hebben Nederland, Denemarken, België en Frankrijk dat ook.
Zon en wind zijn co2-vrije stroom, die krijgen voorrang op het net.quote:Op maandag 16 oktober 2017 09:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan stuur je toch geen stroom het net op?
Wat een onzinnig grafiekje. Gewoon wat lijntjes zonder dat we de andere stroomopwekkers erbij zien en dat zou dan moeten bewijzen dat deze energie voorrang krijgt op het net.quote:Op maandag 16 oktober 2017 10:24 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zon en wind zijn co2-vrije stroom, die krijgen voorrang op het net.
Grafiekje uit oktober 2012 Duitsland
[ afbeelding ]
Dan geloof je het toch niet jonge.quote:Op maandag 16 oktober 2017 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een onzinnig grafiekje. Gewoon wat lijntjes zonder dat we de andere stroomopwekkers erbij zien en dat zou dan moeten bewijzen dat deze energie voorrang krijgt op het net.
Kernenergiequote:Op maandag 16 oktober 2017 11:25 schreef Tijger_m het volgende:
Als iedereen nou eens gewoon een beetje pragmatisch in de materie gaat staan dan komen we een heel stuk verder, denk ik.
...
Mocht dat niet genoeg stroom opleveren, en dat is goed mogelijk, dan moeten we kijken wat de meest financieel haalbare oplossing is die zo min mogelijk uitstoot oplevert.
Kerncentrales gebruik je voor basislast, daar kun ne een perfecte konstante stroom mee opwekken, bij wind en zon moet er continu een snel schakelbare centrale op de achtergrond meedraaien, die fluctuaties zijn veel groter dus kosten meer energie dan de gewone piekvraag.quote:Op maandag 16 oktober 2017 07:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een punt waarop de door jou bepleite kerncentrales natuurlijk net zo beroerd scoren. Die hebben ook maar 1 stand zodra ze aanstaan.
3% verlies per 1000 kilometer, en zonder supergeleiding. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.quote:Op maandag 16 oktober 2017 10:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook voor het transport en minder verliezen daarin hebben de techneuten allang een oplossing voor en die is ook al gedeeltelijk uitgerold, hvdc lijnen.
https://en.wikipedia.org/(...)_current?wprov=sfla1
kan wel zijn, maar dan nog zit je met het probleem van het kernafvalquote:Op maandag 16 oktober 2017 12:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Kerncentrales gebruik je voor basislast, daar kun ne een perfecte konstante stroom mee opwekken, bij wind en zon moet er continu een snel schakelbare centrale op de achtergrond meedraaien, die fluctuaties zijn veel groter dus kosten meer energie dan de gewone piekvraag.
Daarnaast, Uranium uit de grond halen is nou ook niet de meest schone vorm van mijnbouw te noemen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:22 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
kan wel zijn, maar dan nog zit je met het probleem van het kernafval
Pragmatisch. Roepen dat kernenergie alles gaat oplossen is allesbehalve pragmatisch omdat de weerstand onder de bevolking gewoonweg veel te groot is.quote:
Oh, dat is voor een groot deel toch echt achterhaalde informatie. Zeker bij moderne windturbines op zee is de leveringszekerheid gewoon erg groot en prima voorspelbaar.quote:Op maandag 16 oktober 2017 12:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Kerncentrales gebruik je voor basislast, daar kun ne een perfecte konstante stroom mee opwekken, bij wind en zon moet er continu een snel schakelbare centrale op de achtergrond meedraaien, die fluctuaties zijn veel groter dus kosten meer energie dan de gewone piekvraag.
Dat probleem is over veertig jaar voorbij. Dan is het economisch en energetisch rendabel winbare Uranium wel op.quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daarnaast, Uranium uit de grond halen is nou ook niet de meest schone vorm van mijnbouw te noemen.
Gek, ik hoor nooit iemand over het cadmium of kwikprobleem.quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:22 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
kan wel zijn, maar dan nog zit je met het probleem van het kernafval
Dan hebben we thorium.quote:Op maandag 16 oktober 2017 15:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat probleem is over veertig jaar voorbij. Dan is het economisch en energetisch rendabel winbare Uranium wel op.
Omdat dit allang uit de meeste grondstofstromen verboden is. Cadmium werd o.a. gebruikt om kunststoffen geel te kleuren daar heeft men alternatieven voor gevonden. Vroeger rond 1980 heeft teleac ook nog wel eens een natuurkunde doos uitgegeven waar ook wat kwik bijzat om mee te spelen / experimenteren. Andere tijden zullen we maar zeggen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 16:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Gek, ik hoor nooit iemand over het cadmium of kwikprobleem.
En thorium roep jij ook al 10 jaar op dit forum maar er is in deze tijd van snelle ontwikkelingen nog steeds geen proefcentrale van gebouwd. Hoe kan dat toch?quote:Op maandag 16 oktober 2017 17:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Uranium als brandstof voor kerncentrales is vooral ingegeven door de vraag naar plutonium voor kernwapens. Uranium is zeer zeldzaam, duur en problematisch.
Wind niet.quote:Op maandag 16 oktober 2017 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Kolencentrales stoten nogal wat meer uit dan alleen CO2
Afhankelijk van welke kolen en hoe de kolen voorbehandeld worden. Zure regen zou anders ook nog steeds een issue zijn als we kolen niet zouden ontzwavelen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Kolencentrales stoten nogal wat meer uit dan alleen CO2
Er zijn al verschillende proefcentrales geweest.quote:Op maandag 16 oktober 2017 17:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En thorium roep jij ook al 10 jaar op dit forum maar er is in deze tijd van snelle ontwikkelingen nog steeds geen proefcentrale van gebouwd. Hoe kan dat toch?
Ontzwavelen is goed, maar bv kwik is een probleem, maar ook andere zware metalen en stikstofoxidenquote:Op maandag 16 oktober 2017 17:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Afhankelijk van welke kolen en hoe de kolen voorbehandeld worden. Zure regen zou anders ook nog steeds een issue zijn als we kolen niet zouden ontzwavelen.
Ook dat is nog maar de vraag.quote:Op maandag 16 oktober 2017 16:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dan hebben we thorium.
Een kernfusie centrale is natuurlijk prachtig, maar komen die nog op tijd voordat de fossiele brandstoffen op zijn?quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:00 schreef Ulx het volgende:
Je kunt ook wachten tot ITER een succes is natuurlijk. Tenminste, eerst ITER, dan DEMO en rond 2050 misschien PROTO. Dat is natuurlijk nog veel cooler dan zo'n thorium ding.
En men is er in ieder geval mee bezig. Over vier decennia en voor paar honderd miljard hebben we misschien een prototype.
Wat voor moderne turbines eigenlijk amper een issue is. Stil staan zal vaker door teveel wind dan door te weinig komen. Is je ook al vele malen uitgelegd...quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, maar als die niet waait...
Tja, maar zijn achterban zijn klassieke arbeiders, mijnwerkers bijvoorbeeld.quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:03 schreef Ulx het volgende:
Daarom stapt men ook over op gas.
Jammer voor Trump met zijn kolenmijnen, maar boeiuh.
Dan heb je mooi zinnig weer en weet je hoe je dan energie opwekt? Met panelen!quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, maar als die niet waait...
Dat kan je blijven roltrappen, maar dat maakt het niet waar.quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan heb je mooi zinnig weer en weet je hoe je dan energie opwekt? Met panelen!
Wil je ermee stoppen en nu ineens op een thoriumbrander overstappen? Dan ben je langer bezig.quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een kernfusie centrale is natuurlijk prachtig, maar komen die nog op tijd voordat de fossiele brandstoffen op zijn?
Dat beweer ik nergens. Maar het wel de simpelste quick-win. Je bent een stuk sneller bij je doel om co2 uitstoot te verlagen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan je blijven roltrappen, maar dat maakt het niet waar.
Je kan dromen van een samenleving die zijn energiegebruik kan dekken met wind en PV maar ik zie nog eerder koude kernfusie als realiteit.
Alle ballen op Thorium!quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat beweer ik nergens. Maar het wel de simpelste quick-win. Je bent een stuk sneller bij je doel om co2 uitstoot te verlagen.
Wat wil je dan? Navelstaren en wachten op de volgende generatie?
Op zee zit je met een capaciteitsfactor van 40%. Dat betekent dat het Amaliawindpark van 120 MW dezelfde hoeveelheid stroom levert als een kleine gascentrale van 48MW.quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat voor moderne turbines eigenlijk amper een issue is. Stil staan zal vaker door teveel wind dan door te weinig komen. Is je ook al vele malen uitgelegd...
Nee, ik denk niet dat een oplossing met Thoriumcentrales in Europa buiten wellicht noorwegen, frankrijk of uk politiek haalbaar is.quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wil je ermee stoppen en nu ineens op een thoriumbrander overstappen? Dan ben je langer bezig.
Moderne gasgestookte centrales (die je vergat te vermelden) leveren ook warmte. Ik betwijfel om mensen water dat verhit is in een kerncentrale door hun CV willen laten lopen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:
De ontwikkeling van de electriciteitsmarkt is een interessante, de vraag naar stroom zal de komende decennia flink toenemen, mede door het uitfaseren van gas voor het verwarmen en de electrische auto.
Tegelijkertijd worden kolen en kerncentrales teruggedraaid, wordt de markt volitieler doordat aanbod meer afhankelijk wordt van weersinvloeden.
Inderdaad, dat is te wijten aan jarenlange negatieve propaganda.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Moderne gasgestookte centrales (die je vergat te vermelden) leveren ook warmte. Ik betwijfel om mensen water dat verhit is in een kerncentrale door hun CV willen laten lopen.
Je bedoeld stadsverwarming.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Moderne gasgestookte centrales (die je vergat te vermelden) leveren ook warmte. Ik betwijfel om mensen water dat verhit is in een kerncentrale door hun CV willen laten lopen.
De radioactiviteitsnorm van koelwater is zodanig streng dat mineraalwater radioactiever is.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is te wijten aan jarenlange negatieve propaganda.
De oorzaak van de angst heeft meer te maken met Three Mile Island, Tsjernobyl en Fukushima.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is te wijten aan jarenlange negatieve propaganda.
Zoals mensen ook als de dood zijn voor terrorisme.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
De oorzaak van de angst heeft meer te maken met Three Mile Island, Tsjernobyl en Fukushima.
[ afbeelding ]
Een paar kerncentrales ontploffen en het is: "Niets aan de hand! Doorlopen!"quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals mensen ook als de dood zijn voor terrorisme.
Huizen zijn een groter radioactief gevaar dan deze drie bij elkaar
Rvs warmte wisselaar zie ik het probleem niet eens zo, echter het transport?quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan moet je weer een dure warmtewisselaar aanschaffen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 21:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Rvs warmte wisselaar zie ik het probleem niet eens zo, echter het transport?
Ach eens moet ik toch net als iedereen doodgaan!quote:Op maandag 16 oktober 2017 21:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan moet je weer een dure warmtewisselaar aanschaffen.
Bovendien werkt dat niet tegen straling.
Probeer het maar uit te leggen aan een koper.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De radioactiviteitsnorm van koelwater is zodanig streng dat mineraalwater radioactiever is.
Denk trouwens dat je veel meer radioactiviteit in huis hebt door de energieneutraliteit.
Huizen worden extreem geisoleerd en zijn nauwelijks nog goed te luchten, en vanwege de stookkosten doen mensen dat niet.
Echter, het beton van je huis bevat van nature radioactieve mineralen, die uiteenvallen in Radon en thoron, vierhonderd mensen overlijden als gevolg van longkanker die hierdoor veroorzaakt wordt per jaar.
http://www.rivm.nl/Onderw(...)ron_op_de_gezondheid
Zo wordt ook terrorisme als heel gevaarlijk gezien.quote:Op maandag 16 oktober 2017 21:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een paar kerncentrales ontploffen en het is: "Niets aan de hand! Doorlopen!"
Mmmmkaaaaay......
En toch is kernenergie de veiligste methode van stroomopwekken, gek hè? Zou het misschien aan je perceptie kunnen liggen, en aan al die jaren indoctrinatie?quote:Op maandag 16 oktober 2017 21:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een paar kerncentrales ontploffen en het is: "Niets aan de hand! Doorlopen!"
Mmmmkaaaaay......
Zonnepanelen zijn veiliger. Tenzij je van het dak pleurt.quote:Op maandag 16 oktober 2017 21:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
En toch is kernenergie de veiligste methode van stroomopwekken, gek hè? Zou het misschien aan je perceptie kunnen liggen, en aan al die jaren indoctrinatie?
Er is vast iemand die berekend heeft dat het inderdaad dodelijker is dan kernenergiequote:Op maandag 16 oktober 2017 21:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zonnepanelen zijn veiliger. Tenzij je van het dak pleurt.
Franse en Duitse kerncentrales draaien/draaiden in load following mode.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dan gaat dat niet werken natuurlijk. Laat niet weg dat windmolens (in tegenstelling tot kerncentrales) uitstekend geschikt zijn om pieken en dalen op te vangen wanneer er wel wind is.
Nee, het is geen volledig dekkende oplossing. Dus zal het opvangen van pieken en dalen in de vraag moeten komen van diverse alternatieve bronnen die verschillende afhankelijkheden hebben.
https://www.oecd-nea.org/(...)load-following-e.pdfquote:Some units in France have been designed to and indeed do modify on a daily basis their electric output by several tens of per cent of rated power (Pr). Another example is the German Konvoi reactors that were designed for 15 000 cycles with daily power variations from 100% Pr to 60% Pr, and 100 000 cycles with power variations from 100% Pr to 80% Pr
Zolang de turbines en andere bewegende delen op temperatuur blijven is de impact op de levensduur van de centrale beperktquote:manoeuvring in automatic mode is not authorised by current regulations in the United States
Dat men vaak verkiest om ze als baseload centrales in te zetten is begrijpelijk: een kerncentrale kan kritisch gaan, en de safety margins zijn afhankelijk van de toestand waarin de kern zich bevindt, wat afhankelijk is van de voorgeschiedenis: zowel de voorgaande uren (mate van vergiftiging, maw hoeveelheid Xe-135 aanwezig) als de voorgaande maanden tot jaren (de hoeveelheid brandstof die nog aanwezig is). Al de scenario's moeten vooraf getest zijn en beschreven worden, de reactor moet altijd in een regime opereren dat voldoende veiligheidsmarge behoudt (voldoende afstand tussen vertraagd-kritische en prompt-kritische toestand). In Chernobyl bvb was de kern zo zwaar vergiftigd dat de staven haast volledig uitgetrokken moesten worden om hem opnieuw op te starten, waardoor de reactor haast onmiddelijk prompt-kritisch werd.quote:Since most of the currently used nuclear power plants have strong manoeuvrability capabilities in their designs (except for some very old NPPs), there is no or limited impact (within the design margins) of load-following on the acceleration of ageing of large equipment components. However, load-following does have some influence on the ageing of certain operational components (e.g. valves), and thus one can expect an increase in maintenance costs.
Daar geef ik je gelijk, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met mensen in de gevangenis gooien omdat ze geen zonnepanelen kopen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als jij meent het recht te hebben mijn leefomgeving te verneuken "want je moet vrij zijn dat te doen" kun je wat mij betreft mooi de pleuris krijgen. Ik heb last van jouw gedrag in dat geval.
Via een secundair circuit heb ik geen bezwaar tegen. Beta en alfa straling komt niet door de verwarmingsbuis heen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Beetje jammer, deze stropop.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:39 schreef noescom het volgende:
[..]
Daar geef ik je gelijk, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met mensen in de gevangenis gooien omdat ze geen zonnepanelen kopen.
Welke stropop? Er wordt gepleit voor verplicht aanschaffen van zonnepanelen. Opsluiting is de consequentie van zo'n verplichting.quote:
Onze maatschappij zit vol met diverse relatief onschuldige regeltjes. Dat gelul over opsluiting komt 100% van jou.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:48 schreef noescom het volgende:
[..]
Welke stropop? Er wordt gepleit voor verplicht aanschaffen van zonnepanelen. Opsluiting is de consequentie van zo'n verplichting.
Wat het maar gelul. In principe is de consequentie van het overtreden van elk regeltje opsluiting. Tenzij je uiteindelijk toch gehoorzaamd uiteraard. In die zin zijn er geen onschuldige regeltjes.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onze maatschappij zit vol met diverse relatief onschuldige regeltjes. Dat gelul over opsluiting komt 100% van jou.
Kom op zeg... als iemand voorstelt om reflecterende wielen op fietsen verplicht te stellen roep je toch ook niet "heuh, wou je nou echt mensen die zich daar niet aan houden als criminelen in de gevangenis gooien?"quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:53 schreef noescom het volgende:
[..]
Wat het maar gelul. In principe is de consequentie van het overtreden van elk regeltje opsluiting. Tenzij je uiteindelijk toch gehoorzaamd uiteraard.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |