abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177294538
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:27 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ik denk niet dat t elders zo erg is. Het lijkt misschien een beetje mee te vallen doordat er relatief weinig naar buiten komt.

Of worden er ook delen van scholen/zoekenhuizen gesloten omdat er geen personeel is?
Amsterdam lokt leraren door ze een woning aan te bieden, omdat er anders niemand komt werken. In Drenthe is onlangs een deel van een ziekenhuis gesloten, omdat er te weinig artsen zijn. Dus ja, het komt op meer plekken voor.
pi_177294638
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:29 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Amsterdam lokt leraren door ze een woning aan te bieden, omdat er anders niemand komt werken. In Drenthe is onlangs een deel van een ziekenhuis gesloten, omdat er te weinig artsen zijn. Dus ja, het komt op meer plekken voor.
Dus bedrijven(ziekenhuizen, scholen etc zijn gewoon bedrijven) lokken mensen met leuke extras.

Defensie schaaft gewoon nog even wat extra van de salarissen af.

Daarnaast ken ik geen enkel geval waarbij de helft van een ziekenhuis of school voor de helft of meer stilgezet word. Bij de KL gebeurd dat wel.

Van een bataljon met 3 cie's is er 1 gewoon stilgezet. Van de overige 2 is ook maar 70% gevuld met mensen.
Dat staat nog los van de inzetbaarheid van voertuigen en materiaal.
  maandag 19 februari 2018 @ 11:45:57 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177294865
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:35 schreef Bouke-p het volgende:


Daarnaast ken ik geen enkel geval waarbij de helft van een ziekenhuis of school voor de helft of meer stilgezet word.
3 Keer raden wiens noodhospitaal dan ingezet wordt mocht dat gebeuren... :')
pi_177304296
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:35 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Dus bedrijven(ziekenhuizen, scholen etc zijn gewoon bedrijven) lokken mensen met leuke extras.

Defensie schaaft gewoon nog even wat extra van de salarissen af.

Daarnaast ken ik geen enkel geval waarbij de helft van een ziekenhuis of school voor de helft of meer stilgezet word. Bij de KL gebeurd dat wel.

Van een bataljon met 3 cie's is er 1 gewoon stilgezet. Van de overige 2 is ook maar 70% gevuld met mensen.
Dat staat nog los van de inzetbaarheid van voertuigen en materiaal.
Tja, dat is het verschil. Niemand wil militair worden, omdat het beleid en de arbeidsvoorwaarden kut zijn. Bij leraren en in de zorg is dat anders.
pi_177304867
Ik vind persoonlijk dat leraren ook weinig te klagen hebben. 2 natres collegas zijn ook leraar en doen ook enkel mee met de stakingen omdat het van ze verwacht word.

De zorg is een ander verhaal, daar moet eventjes de schaaf door de management lagen(op de defensie manier). Dat zou al een hoop geld vrij maken gok ik.
  Moderator / Redactie FP maandag 19 februari 2018 @ 18:37:31 #256
168091 crew  Cobra4
Alba gu brŗth
pi_177304869
Reactie luchtmacht op berichtgeving NOS

De NOS schetste zondag 18 februari in twee internetpublicaties en in het achtuurjournaal een negatief beeld van de militaire luchtverkeersleiding. Veiligheid, dienstverlening en arbeidsvoorwaarden waren de thema’s waarop de NOS aansloeg. Vanuit het CLSK is uitgebreid op het conceptartikel gereageerd. De NOS heeft ervoor gekozen dat maar voor een deel te laten terugkomen in de berichtgeving.

De NOS schetst nu een beeld alsof het CLSK zou berusten in de situatie. Dat is niet het geval. Dit doet namelijk onrecht aan alle militaire luchtverkeersleiders die iedere dag keihard werken om veilig, vlot en ordelijk vliegen in ons luchtruim mogelijk te maken en die tegelijkertijd in verschillende projecten werken aan een betere toekomst.

Wat is er aan de hand?
De militaire luchtverkeersleiding kampt met personeelstekorten die ertoe leiden dat deze dienstverlening regelmatig moet worden ingeperkt.

Wat is daarvan de oorzaak?
Luchtverkeersleider is een bijzonder beroep. Het vergt aanleg (talent), een goede attitude en, vanwege de lange intensieve en moeilijke opleiding, ook veel doorzettingsvermogen. Als gevolg van arbeidsmarktontwikkelingen is het lastig vacatures te vullen. Ook zijn de salarisverschillen met de civiele sector groot. Daarnaast hebben krijgsmachtbrede bezuinigingen er in de afgelopen decennia toe geleid dat er ook bij de luchtverkeersleiding tekorten zijn. In 2017 heeft de voorbereiding van de co-locatie, de omscholing en de verhuizing veel capaciteit gekost.

Wat zijn daarvan de gevolgen?
De tekorten zijn voor het personeel dagelijks merkbaar in een hoge roosterdruk. Omdat de militaire luchtverkeerleiders de veiligheid niet in het geding brengen, kunnen zij in sommige gevallen niet anders dan beperkingen opleggen aan de dienstverlening. Luchtverkeersleiding doen we veilig of we doen het niet. Het beperken van de dienstverlening heeft ernstige consequenties. Het heeft er drie nachten toe geleid dat politie- en traumahelikopters niet konden vliegen. Daarnaast leidt het tot beperkingen van de interne dienstverlening. Nederlandse en NAVO-jachtvliegtuigen kunnen niet met dezelfde vrijheid en flexibiliteit rondvliegen zoals vroeger gemeengoed was.

Wat doen we eraan?
Om ervoor te zorgen dat het risico van uitval van hulpdiensthelikopters wordt geminimaliseerd heeft de militaire luchtverkeersleiding een extra verkeersleider toegevoegd aan de nachtdiensten. Daar is nu een dubbele bezetting waardoor bij toerbeurt gerust kan worden. Dit gaat echter ten koste van de interne dienstverlening aan onze F-16’s overdag. Hierdoor kunnen we oefeningen niet altijd optimaal uitvoeren.

De militaire luchtverkeersleiding heeft al een goed veiligheidsmanagementsysteem; de Militaire Luchtvaartautoriteit ziet daarop toe. Daar waar er bij de individuele verkeersleider zorgen zijn, maakt hij of zij dit kenbaar, bijvoorbeeld bij een supervisor of in het veiligheidsmeldingssysteem. Op de door de NOS genoemde kwesties zijn direct maatregelen genomen. Voorbeelden daarvan zijn verschuivingen in werktijden of verplaatsing van oefeningen naar gebieden waar het luchtruim minder druk is.

Toch gaan we met verhoogde prioriteit extra vliegveiligheidsofficieren opleiden, een neventaak van luchtverkeersleiders.

Op de lange termijn
Allemaal maatregelen om veilig te blijven werken. Voor het geven van vluchtinformatie aan de kleine luchtvaart worden assistenten bijgeschoold zodat ook zij daarvoor inzetbaar zijn. Ook worden op maximale capaciteit nieuwe luchtverkeersleiders opgeleid. We verwachten later dit jaar profijt te krijgen van intensivering van de samenwerking met LVNL als zij, op een structurele basis, nachtdiensten van de militaire luchtverkeersleiders kunnen gaan overnemen.

Op de langere termijn kijkt de luchtmacht naar verdergaande civiel-militaire ‘air traffic management’-samenwerking. De zogenoemde ‘functiehuizen’ van de civiele en militaire luchtverkeersleiding worden met elkaar vergeleken om te bepalen of loopbaanpatronen tussen beide organisaties mogelijk zijn. Arbeidsvoorwaardelijke verschillen tussen civiele en militaire verkeersleiders blijven echter bestaan. Het blijft een individuele keuze of iemand alleen luchtverkeersleider wil zijn of daarnaast ook militair.

(Vliegende Hollander)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_177304913
registreer om deze reclame te verbergen
Kortom, wij herkennen ons niet in het in de media gebrachte plaatje.

Alles gaat prima, ga maar lekker slapen!
  maandag 19 februari 2018 @ 18:43:22 #258
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177304999
quote:
Dat is niet het geval. Dit doet namelijk onrecht aan alle militaire luchtverkeersleiders die iedere dag keihard werken om veilig, vlot en ordelijk vliegen in ons luchtruim mogelijk te maken en die tegelijkertijd in verschillende projecten werken aan een betere toekomst.
Nee duh, aan de werkvloer ligt het ook niet...
  donderdag 22 februari 2018 @ 13:44:22 #259
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_177368111
Niet direct Defensie, maar ach, Liesbeth Zegveld heeft weer een mooi slachtoffer gevonden....

quote:
Gebeten Palestijn eist schadevergoeding van Geffense hondentrainers

GEFFEN - Een 19-jarige Palestijn eist 11.000 euro schadevergoeding van een Geffens bedrijf, dat honden levert aan het IsraŽlische leger. De man zegt door de beten van een Nederlandse hond ernstig gewond te zijn geraakt en blijvend te zijn getraumatiseerd. Het bedrijf wijst de eis van de hand.

Hamzes Abu Hashem, die woont op de Westelijke Jordaanoever, was in december 2014 betrokken bij een demonstratie tegen een Joodse nederzetting. Hij gooide daarbij met stenen. Toegesnelde militairen wilden de stenengooiers aanhouden en stuurden gevechtshonden op de groep af. Hashem werd door ťťn van de honden achterhaald en gebeten.

Een IsraŽlische militair filmde de actie met zijn smartphone. Op de beelden is te zien hoe ťťn van de honden zijn tanden zet in het been van de dan 16-jarige Hashem. De videobeelden werden later op Facebook gezet door een IsraŽlische politicus, met daarbij de tekst: ‘De soldaten leerden de kleine terrorist een lesje’. Hashem zelf verklaarde later over de situatie: ,,De honden renden heel snel en ik kon niet ontsnappen. Ze beten me overal en de soldaten leken het leuk te vinden. Ik bloedde hevig en smeekte hen om de honden weg te halen, maar dat deden ze niet.’’

Nederlands bedrijf
De honden zijn afkomstig van het Nederlandse bedrijf Four Winds K9, dat gedurende vele jaren speciaal getrainde honden aan het IsraŽlische leger heeft geleverd. De Palestijn eist nu 11.000 euro schadevergoeding van het Nederlandse bedrijf, zegt zijn Nederlandse advocaat Liesbeth Zegveld: tienduizend voor immateriŽle schade en duizend euro voor psychische hulp.

Ook eist hij dat het bedrijf een verbod krijgt om ooit nog honden aan IsraŽl te leveren. Zegveld: ,,Mijn cliŽnt heeft forse littekens die hij de rest van zijn leven zal moeten dragen. Daarnaast is hij zwaar getraumatiseerd door de aanval. Hij trilt als hij honden hoort blaffen, is nerveus en bang om naar bed te gaan en slaapwandelt.’’

De nu 19-jarige Palestijn werd na zijn behandeling in het ziekenhuis veroordeeld tot drie maanden celstraf wegens het gooien van stenen naar militairen. Dat de aanval van de honden een reactie was op het gooien van stenen, doet volgens Zegveld niets af aan de beschuldigingen. ,,De bezetting van de Westelijke Jordaanoever is illegaal en daar levert dit Nederlandse bedrijf een bijdrage aan.’’

Het bedrijf uit Geffen, geleid door een vader en zijn dochter, laat weten niet te willen reageren op de schadeclaim. In een schriftelijke verklaring aan de rechtbank wijst de onderneming aansprakelijkheid van de hand. Volgens Four Winds rust er geen verbod of vergunningsplicht op de export van honden naar IsraŽl, en is het IsraŽlische leger verantwoordelijk voor wat het met de honden doet.

Het bedrijf heeft al eerder kritiek gehad op de levering van de honden: voormalig minister Ploumen zei twee jaar geleden dat het kabinet de export niet kon verbieden, maar sprak het bedrijf wel aan op zijn ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid bij het doen van zaken in conflictgebieden’. Ze zei ook dat het bedrijf daar inmiddels opvolging aan gaf. Of het bedrijf echt is gestopt met de export, is onduidelijk.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_177374051
quote:
Aan zo ongeveer alles heerst tekort in het Duitse leger

De Bundeswehr kampt met een groot gebrek aan materiaal en gespecialiseerd personeel. Minister Von der Leyen kwam haar beloftes niet na.

Aan zo ongeveer alles heerst tekort: nachtkijkers, tenten, tanks, helikopters, vliegtuigen, officieren en piloten. Het Duitse leger staat er dramatisch slecht voor, concludeert de Wehrbeauftragter van de Bondsdag, Hans-Peter Bartels (SPD) in een vernietigend jaarrapport over 2017.
Artikel van Trouw, dus meer in de link.

quote:
Van de zes Duitse onderzeeboten was in 2017 geen enkele inzetbaar. Ook waren er periodes dat geen enkele van de veertien in dienst genomen Airbus A400M-transportvliegtuigen kon vliegen. Nieuwe onderdelen laten tot drie jaar op zich wachten. Ook nieuwe wapensystemen komen pas na jarenlange vertragingen. Het personeel is overbelast. 21.000 officiersposten zijn onbezet, de luchtmacht kampt met een gebrek aan 83 straaljagerpiloten. Daarnaast signaleert Bartels een overschot aan bureaucratie.
_O_ _O_
  Moderator donderdag 22 februari 2018 @ 19:28:24 #262
257132 crew  Awsom
pi_177374661
quote:
11s.gif Op donderdag 22 februari 2018 13:44 schreef Rave_NL het volgende:
Niet direct Defensie, maar ach, Liesbeth Zegveld heeft weer een mooi slachtoffer gevonden....

[..]

Zegveld :')
pi_177375286
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Artikel van Trouw, dus meer in de link.

[..]

_O_ _O_
ook een vrouwelijke mindef
Rijke oudere heteroseksuele blanke mannen zijn de nieuwe Joden.
  donderdag 22 februari 2018 @ 19:57:57 #264
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177375555
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

ook een vrouwelijke mindef
Dus?
  dinsdag 27 februari 2018 @ 09:00:26 #265
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177477006
D66 wil het leger vergroenen: hybride trucks en geen ingevlogen maaltijden meer

Diesel en ingevlogen maaltijden

Als voorbeeld van hoe het niet moet, noemt Belhaj de vorig jaar gedane aankoop van tweeduizend nieuwe vrachtwagens. “Die rijden allemaal op diesel. Waarom is er niet voor gekozen een aantal hybride vrachtwagens te kopen. In een missiegebied als Mali kun je op het kamp via zonnepanelen elektriciteit opwekken, zodat je minder brandstof hoeft in te voeren.”

Ook verbaast Belhaj zich over de voedselvoorziening op missies. Defensie laat maaltijden in Nederland bereiden, vliegt die gekoeld naar Mali, en warmt ze ter plaatse weer op. “Waarom laten we TNO en de Universiteit van Wageningen niet uitzoeken onder welke omstandigheden het efficiŽnter is om ter plaatse gewassen te kweken? Dat bespaart een dure en vervuilende aanvoerlijn, en de militairen ter plaatse hebben vers voedsel.”

Ze doelt op de oefenterreinen en kazernes van de krijgsmacht. “Daar is veel ruimte voor zonnepanelen om energie op te wekken voor de basis zelf, maar ook voor omliggende dorpen.”

Trouw, dus meer in de link...
  Moderator / Redactie FP dinsdag 27 februari 2018 @ 09:02:13 #266
168091 crew  Cobra4
Alba gu brŗth
pi_177477042
_O- 6 maanden voor aanvang van een missie vast akkers aan gaan leggen in het missiegebied.
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 09:03:11 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177477067
quote:
Defensie laat maaltijden in Nederland bereiden, vliegt die gekoeld naar Mali, en warmt ze ter plaatse weer op. “Waarom laten we TNO en de Universiteit van Wageningen niet uitzoeken onder welke omstandigheden het efficiŽnter is om ter plaatse gewassen te kweken? Dat bespaart een dure en vervuilende aanvoerlijn, en de militairen ter plaatse hebben vers voedsel.”
Eerst gvd alle veldkeukens/ keukengroepen/ militaire koks wegbezuinigen omdat invliegen goedkoper was... :')

Toen we die nog hadden konden we iig nog lokaal inkopen en bereiden...

quote:
Ze doelt op de oefenterreinen en kazernes van de krijgsmacht. “Daar is veel ruimte voor zonnepanelen om energie op te wekken voor de basis zelf, maar ook voor omliggende dorpen.”
Juist ja, zou het misschien een reden hebben dat oefenterreinen ruimte hebben? Als we al die ruimte nou eens volbouwen met zonnepanelen kunnen we daar mooi met de vtgn tussendoor slalommen... :')
  dinsdag 27 februari 2018 @ 09:09:01 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177477177
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:02 schreef Cobra4 het volgende:
_O- 6 maanden voor aanvang van een missie vast akkers aan gaan leggen in het missiegebied.
Ja echt he... Ik ben ook erg benieuwd wat er groeit in bv Afghanistan... oh wacht... :') _!

Straks weer een "boerenbataljon" maar dan anders... Hoofdwapensysteem de John Deere... _O-

pi_177477393
Het enige goede idee is dat van die zonnepanelen. Alle gebouwen en loodsen volgooien met die dingen zou toch flink wat energie opleveren denk ik.

Verder laten ze weer goed zien hoe wereldvreemd ze zijn...
  dinsdag 27 februari 2018 @ 10:21:18 #270
129292 LXIV
misdunker
pi_177478147
Het zou wel cool zijn als je op uitzending een moestuin kon bijhouden. In principe haalbaar, heb ik ook wel eens gezien (dat iemand tomaten kweekte op uitzending)
Rijke oudere heteroseksuele blanke mannen zijn de nieuwe Joden.
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 10:41:37 #271
257132 crew  Awsom
pi_177478485
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:21 schreef LXIV het volgende:
Het zou wel cool zijn als je op uitzending een moestuin kon bijhouden. In principe haalbaar, heb ik ook wel eens gezien (dat iemand tomaten kweekte op uitzending)
11 Moestuin Brigade :')
pi_177479781
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:00 schreef AchJa het volgende:
D66 wil het leger vergroenen: hybride trucks en geen ingevlogen maaltijden meer

Diesel en ingevlogen maaltijden

Als voorbeeld van hoe het niet moet, noemt Belhaj de vorig jaar gedane aankoop van tweeduizend nieuwe vrachtwagens. “Die rijden allemaal op diesel. Waarom is er niet voor gekozen een aantal hybride vrachtwagens te kopen. In een missiegebied als Mali kun je op het kamp via zonnepanelen elektriciteit opwekken, zodat je minder brandstof hoeft in te voeren.”

Ook verbaast Belhaj zich over de voedselvoorziening op missies. Defensie laat maaltijden in Nederland bereiden, vliegt die gekoeld naar Mali, en warmt ze ter plaatse weer op. “Waarom laten we TNO en de Universiteit van Wageningen niet uitzoeken onder welke omstandigheden het efficiŽnter is om ter plaatse gewassen te kweken? Dat bespaart een dure en vervuilende aanvoerlijn, en de militairen ter plaatse hebben vers voedsel.”

Ze doelt op de oefenterreinen en kazernes van de krijgsmacht. “Daar is veel ruimte voor zonnepanelen om energie op te wekken voor de basis zelf, maar ook voor omliggende dorpen.”

Trouw, dus meer in de link...
Naja voor de duur van een missie zou lokale voedselbereiding wel eens tof zijn gok ik ipv kant en klaar.

Maar hoe zij die akkers en hybride vrachtwagens ziet. Dat hele accu gebeuren is zo giftig als de neten laat staan als er op geschoten wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 27 februari 2018 @ 12:18:53 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177479958
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Naja voor de duur van een missie zou lokale voedselbereiding wel eens tof zijn gok ik ipv kant en klaar.
Vroeger kon dat ook gewoon met de veldkeukens, maar ja, iets met bezuinigen... :')
  dinsdag 27 februari 2018 @ 12:46:46 #274
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177480455
D66 :')
  dinsdag 27 februari 2018 @ 12:49:14 #275
129292 LXIV
misdunker
pi_177480505
Zonnepanelen op kampen is ook een goed idee, want het is echt extreem duur om electriciteit met aggregaten op tr wekken waarvoor de diesel van heel ver komt
Rijke oudere heteroseksuele blanke mannen zijn de nieuwe Joden.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')