Vorige week was het dus zover… en het was tof!
De reis helemaal waard
Onderweg naar de Maricar shop in Akihabara(ze zitten op meerdere locaties) zag ik een vrij groot aantal “karts” staan. Eigenlijk zijn het gewoon brommers met 4 wielen die eruit zien als een kart, maar dat mag de pret niet drukken.
Bij de shop aangekomen checken ze je reservering, je moet je paspoort en internationaal rijbewijs laten zien en de rit cash betalen. Extras als action cam en evt een geheugenkaart kan je hier ook meteen bijhuren of kopen. Ik nam de action cam en een 16GB geheugenkaart, wat genoeg zou moeten zijn voor 2 uur filmen. Aangezien mijn rit 2 uur zou duren is dat perfect.
Je mag zelf weten of je een costuum aandoet, maargoed, waarom zou je dat niet doen als je gek genoeg bent om zo door de stad te gaan karren?
Volgens de poll zou ik een banaan moeten worden. Helaas was hier geen bananenpak voorradig (alle gele pakken zijn minions) en ben ik voor optie 2 gegaan, Mario. Volgens het personeel is het “one size fits all”, maar da’s eigenlijk one size fits
allmost... Strak in het pak (letterlijk) kregen we een korte briefing alvorens we naar de karts toeliepen. We leerden onder anderen dat het verboden was om te driften, botsen, onnodig inhalen, racen, bananenschillen te gooien en andere dingen die niet in normaal verkeer thuis horen. Je rijdt tenslotte gewoon op straat en moet de normale verkeersregels respecteren. Mobiele telefoons en andere bezittingen kon je achterlaten in een kluis (gratis) en voor je paspoort en rijbewijs kreeg je een zakje mee.
Eenmaal bij de karts kregen we nog een korte instructie hoe die dingen werken. Gas, remmen, wel handig om te weten enzo. Schakelen is lekker simpel, vooruit, neutraal of achteruit. Ook uitleg dat we vooral als groep van 6 + 1 gids bij elkaar moesten blijven en dat we bij stoplichten twee aan twee naast elkaar moesten staan en bij rijden iedereen achter elkaar, een breed dus. Rijbewijs/paszak kon je kwijt in een zak die aan de kart hing. Daar past ook een fles met drinken in, maar die had ik niet bij me. Desondanks wel handig om te weten.
Het was 30 graden, en met zo’n pak aan is het vrij warm natuurlijk, zelfs al is het een dun pak, dus ik was erg blij toen we eenmaal gingen rijden, eindelijk iets verkoeling door de wind.
De gids, Ike in mijn geval, maakt onderweg fotos. Die kreeg ik na afloop via airdrop op mijn telefoon, lekker handig. De fotos waar ik zelf opsta zijn dus door hem gemaakt
. Ike was heel duidelijk met zijn handsignalen, hand omhoog was afremmen, twee vingers omhoog wil zeggen dat je naast elkaar op moet stellen en een vinger omhoog is achter elkaar rijden.
Hij hield prima in de gaten of we allemaal mee konden komen bij een groen verkeerslicht en stopte vaak bij groen, wat dan binnen enkele secondes rood werd en de groep dus compleet bleef. Hij kent zijn route dus erg goed. Slechts een keer raakten we de twee achterste kwijt, dat waren Japanners, dus die waren gelukkig aan het verkeer daar gewend. De rest ging met de noodlichten aan aan de kant van de weg staan wachten opdat de groep weer compleet was. Ging helemaal prima.
In Japan rijden ze links, maar daar merk je eigenlijk niks van als je de gids gewoon blijft volgen.
Bij stops (bij verkeerslichten) krijg je veel aandacht van mensen, ze stoppen om fotos te maken, zwaaien, etc.
Op de route hadden we twee pauzes, een bij de Skytree en een bij Tokyo station. Even fotos maken, plaspauze, drinken kopen, beetje rondlopen en weer verder. Heel erg comfortabel zijn de karts niet, dus even rondlopen was erg welkom.
De route was leuk, je ziet de stad (althans, een deel ervan) vanaf een heel ander perspectief. De hoogste snelheid die ik bereikt heb was net boven de 40 km/u, maar meestal rij je gewoon met het verkeer mee en dat gaat niet veel sneller dan 20-30km/u.
Bij aankomst kregen we een afdruk van een van de fotos mee, dat vond ik een leuke geste, wist niet dat het erbij hoorde. De pakken gaan in een waskar, die worden na ieder gebruik gewassen, wel zo fris. Ik was heel blij dat ik het pak weer uit had, het was zoals gezegd nogal warm. Even onder de airco af staan koelen en ben daarna richting metro gelopen, heb even wat gegeten en ben daarna, na een metrorit, maar een kroeg ingedoken voor de nodige verkoelende biertjes.
Fotos van onderweg:
De rest van de reis vind je hier:
TRV / [reisverslag] Enkele dagen Tokyo (veel fotos)[ Bericht 2% gewijzigd door Fogel op 20-09-2017 12:51:23 ]