abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172745438
Vredesweek met rauw voorverhaal

Het leek een mooi plan. Sta stil bij 350 jaar Vrede van Breda met een vredesweek. ,,Maar", zegt initiatiefneemster Lilian Joossen. ,,Zoals de traan dicht bij de lach ligt, de liefde makkelijk omslaat in haat, wenste ik vrede, maar belandde in agressie."

Vanaf vandaag, donderdag, staat een week lang achter de StadsGalerij aan de Oude Vest in Breda het Vredes-tipi/tentenkamp. Idee is van Joosen. Zij realiseerde zich dat de StadsGalerij ooit deel uitmaakte van de Chassékazerne. Vrij associërend kwam ze op het idee dat waar ooit een militair tentenkamp stond, zij graag een vreedzame variant wilde. Een tentenkamp met tipi's.

Ze had haar plan nog niet geopenbaard, of via Facebook kwam een dreiging binnen. Afzender was actiegroep De Grauwe Eeuw. Een platform dat zich verzet tegen (impliciet) racisme. Tipi's, zo stelden zij, is een vorm van Cultural Appropriation. Een dominante witte cultuur steelt als het ware iets van een culturele minderheid. Zonder al te veel stil te staan bij de (religieuze) betekenis van dat wat wordt gebruikt. In dit geval een tipi. Een tent van Native Americans (Indianen).

Dreigend
De Grauwe Eeuw dreigde in actie te komen als het tipi-kamp doorging. Hoe, bleef onduidelijk. ,.Maar de toon van hun bericht was dreigend", zegt Joosen. Helemaal toen De Grauwe Eeuw zich ook persoonlijk tot haar en tot Ben Acket, de maker van de tipi's (in chakra-kleuren), wendde. Joosen: ,,Het was erg aanvallend."

En dat: ,,Ja, dat terwijl ik mij inderdaad tot op dat moment niet had gerealiseerd dat de tipi's voor sommige mensen een andere betekenis hebben. Ik kende de term Cultural Appropriation niet, maar was wel bereid me er in te verdiepen." Ze wilde in gesprek met de actiegroep, nodigde hen uit bij de vredesweek hun verhaal te doen. De Grauwe Eeuw weigerde. Wilde niet worden ingepalmd door een evenement waartegen de groep ageerde. Bovendien voelde de Grauwe Eeuw zich op zijn beurt door Joosen gecriminaliseerd.

Uiteindelijk kwam het wel tot een gesprek met de gemeente Breda. Die steunt het evenement met een subsidie van 3500 euro. Ondanks het gesprek, bleef De Grauwe Eeuw op Facebook kritiek uiten. Zolang er geen Native Americans werden betrokken bij het evenement, was er sprake van onrechtmatig stelen van elementen van een andere cultuur, was de opvatting.

Joosen vond Native Americans die achter haar stonden. ,,Maar", zegt een woordvoerder van de Grauwe Eeuw: ,,Native Americans bestaan uit veel verschillende groepen. Je kunt er niet zomaar een paar uitkiezen die jou steunen en zeggen: dit is wat zij vinden. Wij hadden van de gemeente te horen gekregen dat onze Native Americans een platform zouden krijgen. Maar dat is genegeerd."

Verzet
Het verzet hield en houdt dan ook aan. Het evenement heeft voor de zekerheid inmiddels een beveiliger en camera. Maar, Joosen heeft sowieso al de nodige aanpassingen gedaan. ,,Er is een prominente plek ingeruimd voor het thema Cultural Appropriation. Niet alleen staat het als disclaimer met uitleg vermeld op de posters, ook is er een project van Carlijn Timmermans over het onderwerp, wordt het bij kampvuurgesprekken aangehaald en draait de film 'More than a pipeline'., over het verzet van indianen tegen de aanleg van een oliepijplijn dwars door hun heilige grond."

Zij zijn trouwens aanwezig in het tentenkamp. Eén Native American leidt zelfs de opening: een ritueel met een vredespijp. Joosen: ,,Ergens ben ik de Grauwe Eeuw dankbaar. Hun optreden heeft geleid tot verdieping van het evenement."

Tegen
Al meent Joosen dat ze de negatieve energie een positieve wending heeft gegeven, en al werkt zelfs een Bredaas lid van de Grauwe Eeuw mee, toch blijft de actiegroep gekant tegen het evenement. De Grauwe Eeuw: ,,De Cultural Appropriation wordt bij het evenement vanuit wit perspectief onder de aandacht gebracht, niet vanuit degene die er slachtoffer van zijn geworden. Dat geeft een gekleurd beeld. Dat had kunnen worden voorkomen als er vooraf contact met ons was opgenomen. Dat is nagelaten. Dan hadden we één en ander kunnen communiceren. Nu denken wij dat er een evenement komt, waar het onderwerp opnieuw met een witte blik wordt belicht."
http://www.bndestem.nl/br(...)oorverhaal~a3fdd81d/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:32:29 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172745550
Het is ook altijd fout met dat soort groepjes, of het is niet goed.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_172745613
Tipi's doen me denken aan aubergines.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:39:45 #4
456076 PreiKaas
Prei met Kaas
pi_172745722
Fitty tussen links extremistische figuren of zo?
pi_172745810
quote:
18s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:34 schreef Kim-Holland het volgende:
Tipi's doen me denken aan aubergines.
Is dat niet cultural appropriation?

Als blanke beledig je hiermee zowel de oorspronkelijke bewoners van Myanmar en, de juiste groep dan, de indianennative americans mee. Voor de oorspronkelijke inwoners van Myanmar waar de aubergine vandaan komt, was de aubergine van grote waarde. En de indianen native americans, maar dan uiteraard wel de correcte groep native americans, vereerden hun tipi's op religieuze wijze.

Als blanke Nederlander mag je niet eens nadenken over aubergines :(
  † In Memoriam † vrijdag 28 juli 2017 @ 20:43:43 #6
88815 The_Emotion
98.3
pi_172745814
Kunnen ze die activisten niet aan een totempaal binden?

Ze hebben namelijk hawaiian shirts in de aanbieding _O_
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_172745912
quote:
8s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:43 schreef Remqo het volgende:

Inderdaad, cultural appropriation. Je beledigd hiermee de oorspronkelijke inwoners van Hawai.

Als blanke mag je absoluut geen hawaiaanse shirts dragen, hawai fivo O kijken en al helemaal geen pizza met ananas eten. ~O>
pi_172745919
Komt dat zien, komt dat zien.

Altijd lachen met dit soort verknipte zielen :

https://twitter.com/degrauweeuw

quote:
De Grauwe Eeuw
@DeGrauwEeuw

Tegenantwoord op de verheerlijking van de gouden eeuw.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:47:47 #9
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172745926
Kunnen we dat soort grauwe eeuw figuren allemaal opknopen 'edit': of tenminste constant hun auto/fietsbanden lek steken? Mensen die het woord cultural appropriation zonder sarcasme gebruiken zijn geen knip voor de neus waard. De kanker van de samenleving.
pi_172745957
quote:
De Grauwe Eeuw‏ @DeGrauwEeuw 14 feb.

Zojuist is ons verzoek voor naamswijziging van de Coentunnel per post en per mail verstuurd naar... http://fb.me/1bbm51u33

1 antwoord 3 retweets 2 vind-ik-leuks
Man, man, man.
pi_172745996
quote:
18s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:47 schreef Verbodsbord het volgende:
Kunnen we dat soort grauwe eeuw figuren allemaal opknopen 'edit': of tenminste constant hun auto/fietsbanden lek steken? Mensen die het woord cultural appropriation zonder sarcasme gebruiken zijn geen knip voor de neus waard. De kanker van de samenleving.
Zouden ze ook tegen uitkeringen zijn?
pi_172746012
Onironisch "cultural appropriation" gebruiken buiten de VS in het HUIDIGE JAAR :')
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:52:46 #13
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172746054
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:50 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Zouden ze ook tegen uitkeringen zijn?
Tuurlijk niet. Dat is alleen maar een welverdiende schadevergoeding van de Nederlandse Staat die eeuwenlang veel geld heeft verdient over de ruggen van arme minderheden/slaven/afrikanen/andere groepen. Een uitkering is niets anders dan het afkopen van 'white guilt'

ofzo :{
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:54:21 #14
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_172746092
Ik weet niet zo goed of ik moet lachen of moet huilen :')
pi_172746123
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Is dat niet cultural appropriation?

Als blanke beledig je hiermee zowel de oorspronkelijke bewoners van Myanmar en, de juiste groep dan, de indianennative americans mee. Voor de oorspronkelijke inwoners van Myanmar waar de aubergine vandaan komt, was de aubergine van grote waarde. En de indianen native americans, maar dan uiteraard wel de correcte groep native americans, vereerden hun tipi's op religieuze wijze.

Als blanke Nederlander mag je niet eens nadenken over aubergines :(
Mooi verhaal. Vertel dat maar aan Laura Mulder! -O-
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:59:26 #16
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172746199
Overigens houdt dit soort gezeik sterk verband met het afschaffen van zaken als 'Dames en heren' door de gemeente Amsterdam en de NS etc. Zijn dezelfde soort zwakzinnige mensen die daardoor een podium krijgen, waardoor dit gejank alleen maar toe zal nemen.
pi_172746251
Tijd voor een goeie oorlog als dit soort lui opeens tijd teveel hebben en dit soort actiegroepen gaan oprichten.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_172746328
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:32 schreef nixxx het volgende:
Cultural appropriation hè. Dat is een big no-no geworden.
I´m back.
pi_172746329
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:59 schreef Verbodsbord het volgende:
Overigens houdt dit soort gezeik sterk verband met het afschaffen van zaken als 'Dames en heren' door de gemeente Amsterdam en de NS etc. Zijn dezelfde soort zwakzinnige mensen die daardoor een podium krijgen, waardoor dit gejank alleen maar toe zal nemen.
Het is wel een van de eerste keren dat een links regenboogproject stuit op een linkse idealisten groep met tegengestelde overtuigingen.

Dit zal in de toekomst wel veel vaker gaan gebeuren.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:07:37 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172746405
Ah, de Grauwe Eeuw laat weer eens van zich horen... Dat is wel zo'n debielen kermis bijelkaar. :')

quote:
„Romantiseren van massamoorden!” volgens actiegroep De Grauwe Eeuw, die in Hoorn de vaste ligplaats met rode verf bekladde, evenals beelden van de zeehelden J.P. Coen en Bontekoe. „Genocide.” Dit schip: „Een massavernietigingswapen.”

Ik was graag met hen in gesprek gegaan, maar via internet laat de anonieme groep me weten niet met de pers te praten. „Wij zijn niet uit op een dialoog; witte Europeanen hebben zelf de taak zich te onderwijzen in hun verleden.”
NRC

_O- _O-
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:10:02 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172746469
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Misschien kan het uitgebreid worden met gebruiken uit verschillende provincies... Carnaval in Groningen kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Of fierljeppen in Brabant, ook een absolute no-go.
pi_172746470
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:07 schreef AchJa het volgende:
Ah, de Grauwe Eeuw laat weer eens van zich horen... Dat is wel zo'n debielen kermis bijelkaar. :')

[..]

NRC

_O- _O-
Jezus _O-
pi_172746505
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

NRC

_O- _O-
Ergens heel vreemd natuurlijk en contra-productief. Laat de mensen juist kennis maken met de geschiedenis zou ik zeggen. Daarover bestaan wat betreft veel onderwerpen zoveel misconcepties. Maar nu willen ze alles taboeïseren.
I´m back.
pi_172746562
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Misschien kan het uitgebreid worden met gebruiken uit verschillende provincies... Carnaval in Groningen kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Of fierljeppen in Brabant, ook een absolute no-go.
Volgens mij heeft Groningen gewoon een bisschopdom, dus in principe zouden ze carnaval kunnen vieren in Grûn, of ik moet het mis hebben. En fierljeppen in Brabant is ook niet echt spannend, door de zandgronden hebben ze smalle slootjes.
I´m back.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:17:32 #25
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_172746660
Waar een mensch zich al niet druk over kan maken.

Er is geen indiaan die er naar kraait maar er moet altijd wel een of andere actiegroep zijn die het er niet mee eens is en daar ook nog een podium voor krijgt.
Echt een typisch Westers welvaarts fenomeen.
pi_172746698
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ergens heel vreemd natuurlijk en contra-productief. Laat de mensen juist kennis maken met de geschiedenis zou ik zeggen. Daarover bestaan zoveel wat betreft veel onderwerpen zoveel misconcepties. Maar nu willen ze alles taboeïseren.
Het mag wel van 'de Grauwe eeuw' , maar dan moeten de tipi's wel gebouwd worden door een native american. En dan ook nog de juiste native american, die op het festival ook nog over zijn geschiedenis moet kunnen vertellen.

En de belangrijkste eis is natuurlijk dat het festival niet door een blanke georganiseerd word.
Anders word het met 'een witte blik' bekeken en dat is Cultural Appropriation.
pi_172746722
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het mag wel van 'de Grauwe eeuw' , maar dan moeten de tipi's wel gebouwd worden door een native american. En dan ook nog de juiste native american, die op het festival ook nog over zijn geschiedenis moet kunnen vertellen.

En de belangrijkste eis is natuurlijk dat het festival niet door een blanke georganiseerd word.
Ja, kortom je wordt helemaal gek van die lui.
I´m back.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:20:25 #28
22565 asco
Los in deze tent
pi_172746752
Nou prima, maak elkaar af, maar dan wel ALLEMAAL.
Stelletje doorgeslagen gestoorden.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:21:59 #29
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172746792
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Mischien kunnen die lui nog wat campings aflopen, hebben ze weer wat te doen... :')
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:22:51 #30
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_172746811
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[u][b]Dat had kunnen worden voorkomen als er vooraf contact met ons was opgenomen. Dat is nagelaten. Dan hadden we één en ander kunnen communiceren.
Ze maken zelfs nog het verwijt dat er niets eerst overleg met hun gepleegd is voor het idee uberhaupt uitgevoerd werd.

Wat zijn dit voor een mongolen zeg, alsof zij er verder ook maar enige zeggenschap hebben. Ik had zelf nog nooit van de 'grauwe eeuw' gehoord.

Zijn van die lui die ongelofelijk naar zweet stinken en brandnetelpap eten. kan niet missen.
pi_172746850
Gewoon alle buitenlanders het land uit en alleen nog maar spruitjes eten. Kun je niks fout doen qua "cultural appropriation". :P
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:24:58 #32
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_172746855
Beroepsslachtoffers. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_172746866
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:24 schreef Igen het volgende:
Gewoon alle buitenlanders het land uit en alleen nog maar spruitjes eten. Kun je niks fout doen qua "cultural appropriation". :P
Brussels sprouts?
I´m back.
pi_172746907
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Brussels sprouts?
Ok, hutspot dan.
pi_172746933
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok, hutspot dan.
Ja, dat is dan niet de hutspot zoals we die nu eten hè, aardappelen waren er nog niet echt in Leiden 16de eeuw.
I´m back.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:28:59 #36
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172746959
Ah, cultural appropriation. Na de genderonzin de volgende hype die na jarenlang etteren in de VS is overgewaaid naar Nederland. Hoe zielig voorspelbaar.
pi_172746975
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat is dan niet de hutspot zoals we die nu eten hè, aardappelen waren er nog niet echt in Leiden 16de eeuw.
Oranje wortels zijn een Nederlandse vinding om het koningshuis te eren. Dat mogen mensen uit andere landen dus juist niet eten.
pi_172746988
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:24 schreef FlippingCoin het volgende:
Beroepsslachtoffers. :')
Tzijn idioten. Als ze hun zin krijgen en men over 20 jaar aan jongeren vraagt: wie was Jan Pieterszoon Coen en wat heeft-ie gedaan, dan weet niemand dat meer.
Enfin jongeren zijn toch aan het down dumben tegenwoordig, geloof ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 28-07-2017 21:35:38 ]
I´m back.
pi_172747000
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Oranje wortels zijn een Nederlandse vinding om het koningshuis te eren. Dat mogen mensen uit andere landen dus juist niet eten.
Ja, met witte wortelen.
I´m back.
pi_172747397
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mischien kunnen die lui nog wat campings aflopen, hebben ze weer wat te doen... :')
Dit zullen die lui van de grauwe eeuw nog wel erger vinden inderdaad. Het verhuren van tipi's met als enige doel financieel gewin. Alleen zijn dergelijke bedrijven minder vatbaar voor bedreigingen dan vrouwen die vredestipi's bouwen voor herdenkingsfestivals.
pi_172747842
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dit zullen die lui van de grauwe eeuw nog wel erger vinden inderdaad. Het verhuren van tipi's met als enige doel financieel gewin. Alleen zijn dergelijke bedrijven minder vatbaar voor bedreigingen dan vrouwen die vredestipi's bouwen voor herdenkingsfestivals.
Was een bekend vrij duur merk tenten die ook een soort tipi's verkocht. Ik wilde er jaartje of 10 geleden bijna één kopen. Totdat die lekkere gemakkelijke pop-ups op de markt kwamen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 28-07-2017 22:27:47 ]
I´m back.
pi_172747899
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:28 schreef Twiitch het volgende:
Ah, cultural appropriation. Na de genderonzin de volgende hype die na jarenlang etteren in de VS is overgewaaid naar Nederland. Hoe zielig voorspelbaar.
Dit, wat een culturele armoe :')
pi_172748191
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:28 schreef Twiitch het volgende:
Misschien kun je bij hen klagen, dat het cultural appropriation is als hun organisatie niet door echte VS-Amerikaanse SJW'ers wordt gemanaged.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2017 22:16:21 ]
pi_172748349
Gaan ze een beetje een vredespijp zitten roken! Hallo, iets met openbare ruimte en rookverbod?
Next!!!
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
pi_172748384
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:22 schreef franka het volgende:
Gaan ze een beetje een vredespijp zitten roken! Hallo, iets met openbare ruimte en rookverbod?
Next!!!
Ook idd, Groningen wil de eerste rookvrije stad van NL worden, dus ook niet roken in de buitenlucht daar.

Aan het feit dat zoveel mensen hun ziektekostenpremie niet meer kunnen betalen of bij ziekte de eigen bijdrage niet kunnen betalen doen ze alleen niets die SJWs.
I´m back.
pi_172748438
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien kun je bij hen klagen, dat het cultural appropriation is als hun organisatie niet door echte VS-Amerikaanse SJW'ers wordt gemanaged.
Ja, dat is nog wel goeie, beetje inspelen op het Droste-effect. :D.
I´m back.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 22:29:06 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172748524
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Was een bekend vrij duur merk tenten die ook een soort tipi's verkocht. Ik wilde er jaartje of 10 geleden bijna één kopen. Totdat die lekkere gemakkelijke pop-ups op de markt kwamen.
Had Holtkamper niet van dat soort modellen?
  vrijdag 28 juli 2017 @ 22:30:04 #48
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172748555
'Cultural appropriation' is een goed iets.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172748608
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Had Holtkamper niet van dat soort modellen?
Zijn meer merken, maar we zijn toen bij een heel duur merk gaan kijken, weet zo even niet meer welk merk.
Ik zie dat je nu ook voor 200 ¤ al een soort tipi kan kopen iig.
I´m back.
pi_172748868
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Cultuur nage-aapt van VS, ze hebben nog niet eens een nederlands woord er voor verzonnen!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_172748873
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:30 schreef Fir3fly het volgende:
De kritiek erop past wel helemaal in de tijdsgeest waar alles "authentiek" moet zijn.

Je ziet dat op wel meer plekken. Ik kan me bijv. nog die documentaire "Langs de oevers van de Yangtze" herinneren van vorig jaar ofzo. In één aflevering ging het over een etnische minderheid in een onherbergzaam gebied, waar eindelijk een geasfalteerde weg naartoe werd aangelegd. De lokale inwoners vonden het vooral fijn -de toegenomen levensstandaard, het gemak om familie die verder weg woont te bezoeken- maar de Nederlandse documentairemakers probeerden de discussie steeds naar het uitsterven van de authentieke lokale cultuur te leiden en (vergeefs :D ) de lokale bevolking te ontlokken dat het daarom een schande zou zijn dat de Chinese overheid die weg heeft gebouwd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2017 22:40:30 ]
pi_172748892
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:30 schreef Fir3fly het volgende:
Idd. divers en multi-culti all in one
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_172748899
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:39 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Cultuur nage-aapt van VS, ze hebben nog niet eens een nederlands woord er voor verzonnen!
Klopt dus hier gaan miepen over cultural appropriation is ook cultural approriation.
I´m back.
pi_172749002
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:39 schreef Igen het volgende:

[..]

De kritiek erop past wel helemaal in de tijdsgeest waar alles "authentiek" moet zijn.

Je ziet dat op wel meer plekken. Ik kan me bijv. nog die documentaire "Langs de oevers van de Yangtze" herinneren van vorig jaar ofzo. In één aflevering ging het over een etnische minderheid in een onherbergzaam gebied, waar eindelijk een geasfalteerde weg naartoe werd aangelegd. De lokale inwoners vonden het vooral fijn -de toegenomen levensstandaard, het gemak om familie die verder weg woont te bezoeken- maar de Nederlandse documentairemakers probeerden de discussie steeds naar het uitsterven van de authentieke lokale cultuur te leiden en (vergeefs :D ) de lokale bevolking te ontlokken dat het daarom een schande zou zijn dat de Chinese overheid die weg heeft gebouwd.
Ja, nou ja, ik las een artikeltje over de veerponten in Zeeuws-Vlaanderen die inmiddels 14 jaar weg zijn en dat Zeeuws-Vlamingen er een beetje heimwee naar hebben en ouwehoerde wat met mijn broertje daarover (via internet) en dat ik me nog het pontje Terneuzen-Hoedekenskerke goed kan herinneren (uit de vaart genomen 3 januari 1972) dus ergens begrijp ik dat standpunt ook wel weer, terugvertaald naar de NLse realiteit. ;).
I´m back.
pi_172749016
Beschuldiging van 'cultural appropriation':

....en het antwoord:

Het begint onderhand wel een SJW-zomertje te worden. Kunnen ze die onzin niet aan de andere kant van de oceaan laten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 28 juli 2017 @ 22:45:21 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172749033
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat moet ik maar eens gaan bekijken!

Wat jij beschrijft is trouwens wel heel typisch iets van Nederlandse documentaires lijkt mij. Altijd dat soort sado-masochistische sausje er overheen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172749117
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:44 schreef Montagui het volgende:
Beschuldiging van 'cultural appropriation':

....en het antwoord:

Het begint onderhand wel een SJW-zomertje te worden. Kunnen ze die onzin niet aan de andere kant van de oceaan laten.
Ja, verleden jaar de burkini zomer, waar je nu niets meer over hoort, en dit jaar de zomer van de SJW. :').
I´m back.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 23:01:37 #58
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_172749499
Man, man, man, waar mensen zich niet druk over kunnen maken. :')
pi_172749549
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 23:01 schreef Buurtzwaan het volgende:
Man, man, man, waar mensen zich niet druk over kunnen maken. :')
Is dat niet mooi dan, heeft wat Seinfeldiaans in zich.
I´m back.
pi_172749739
en wat heeft dit allemaal precies met de vrede van breda te maken?

Precies, geen fuck.
There are only 151 Pokémon.
pi_172749771
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 23:10 schreef Eenskijken het volgende:
en wat heeft dit allemaal precies met de vrede van breda te maken?

Precies, geen fuck.
Joh die jongeren weten sws niets meer van de geschiedenis.
I´m back.
pi_172750711
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 22:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, verleden jaar de burkini zomer, waar je nu niets meer over hoort, en dit jaar de zomer van de SJW. :').
Moeten we dit nu scharen onder komkommer nieuws of gaat dit gezever iets structureels worden?
pi_172750766
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 23:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

Moeten we dit nu scharen onder komkommer nieuws of gaat dit gezever iets structureels worden?
Burkini hoor je niets meer over idd, laten we hopen over die genderneutraliteit ook niet, alleen odds have it, dat het toch van een andere orde is. Even afwachten.
I´m back.
pi_172751036
quote:

[..]

2 jaar geleden heb ik n.a.v. South Park al een keer een topic gemaakt over SJW's en "check your privilege" etc.etc. (GC / Wat is dat met policor in Amerika?). Dat liep niet bepaald storm, maar weggeëbd is het overduidelijk niet, integendeel.
pi_172751108
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 00:09 schreef Igen het volgende:

[..]

2 jaar geleden heb ik n.a.v. South Park al een keer een topic gemaakt over SJW's en "check your privilege" etc.etc. (GC / Wat is dat met policor in Amerika?). Dat liep niet bepaald storm, maar weggeëbd is het overduidelijk niet, integendeel.
Je hebt dat al redelijk snel opgepikt idd.
Maar heb jij een verklaring waarom dit nu ineens zo plaats kan vinden in NL?
I´m back.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 00:14:06 #66
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172751154
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:32 schreef nixxx het volgende:
Als een blanke ook maar iets doet, is het fout bij die gasten. Al is het ademen.

En dan vragen ze zichzelf af wat racisme is :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172751191
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 00:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als een blanke ook maar iets doet, is het fout bij die gasten. Al is het ademen.

En dan vragen ze zichzelf af wat racisme is :')
Ja, en dan stemmen ze op een Trump in de VS en dan worden die sukkels dubbel zo hard gepakt.
I´m back.
pi_172751260
quote:

[..]

Ik heb nog de hoop dat dit nooit iets heel groots word in Nederland.
pi_172751292
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 00:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik heb nog de hoop dat dit nooit iets heel groots word in Nederland.
Denk ergens dat het heel groot wordt in NL. Zullen volgende week even moeten afwachten.
I´m back.
pi_172751417
Ah, effe wat googlen en ik heb een 'anonieme grauwe eeuwer' getraceerd.

Niks spannends, gewoon 1 van de usual suspects, Michael van Zeijl

Hij deelt een bericht van de grauwe eeuw en heeft het dan over 'wij' en 'ons'.
quote:
Al deze ideeën die Joosten presenteert (disclaimer, inheemsen erbij betrekken, een podium geben aan educatie over cultural appropriation) zijn dus letterlijk de ideën zoals wij ze aan de racistische vertegenwoordigers van Gemeente Breda hebben voorgesteld alleen doen ze het in de whitesplaining versie. We weten overigens pas sinds gisteren dat dit hun aanpassing was want ze (@gemeente Breda) hadden naar ons toe iets heel anders gecommuniceerd.

*Wij plaatsen binnenkort de gehele audio opname van het gesprek met de gemeente Breda zodat duidelijk wordt waarom wij het hebben over de racistische vertegenwoordigers'
https://www.facebook.com/(...)7&id=100008906294591

Naast hem verwacht ik dat ook Saidy Smeek en Christa Noella Soeters en haar broer Reza tot deze club behoren.

Het illustere 4-tal

Ben benieuwd naar de audio opname.

En oh ja, het zijn uiteraard dezelfde gasten als die van de Efteling.

http://liefdevoorholland.com/eftelinggroepracisme/

[ Bericht 3% gewijzigd door Montagui op 29-07-2017 00:55:56 ]
  zaterdag 29 juli 2017 @ 01:27:10 #71
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_172752438
Waar is Herbert Joekes als je hem nodig hebt?

Non possumus non loqui
  zaterdag 29 juli 2017 @ 01:34:50 #72
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_172752521
Ik ben toch van de generatie waar hippies de indianen gewoon leuk vonden. Daar mocht je liedjes over maken en je mocht hun wijze woorden gebruiken als levensles.

Non possumus non loqui
  zaterdag 29 juli 2017 @ 01:46:44 #73
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_172752607
Is het niet gewoon een idee om dit soort figuren te negeren? :)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_172752629
quote:
8s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:43 schreef Remqo het volgende:

In chakra-kleuren*?

*whatever that may be..
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172752778
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 01:46 schreef Dagoduck het volgende:
Is het niet gewoon een idee om dit soort figuren te negeren? :)
Blijkbaar krijgen ze steeds meer gehoor gelet ook op de gemeente Amsterdam en de NS.

Vraag me dan af...wie the fuq brengt dat in de gemeente en bij de ns ter sprake? Ik wil graag een naam.
pi_172752850
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 02:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Blijkbaar krijgen ze steeds meer gehoor gelet ook op de gemeente Amsterdam en de NS.

Vraag me dan af...wie the fuq brengt dat in de gemeente en bij de ns ter sprake? Ik wil graag een naam.
http://www.dumpert.nl/med(...)_woningcontrole.html
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  † In Memoriam † zaterdag 29 juli 2017 @ 02:27:54 #77
88815 The_Emotion
98.3
pi_172752933
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 01:48 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

In chakra-kleuren*?

*whatever that may be..
Je ziet die shirts wel hangen aan de Caribische kust van Colombia
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zaterdag 29 juli 2017 @ 03:26:09 #78
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172758165
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 00:28 schreef Montagui het volgende:
Ah, effe wat googlen en ik heb een 'anonieme grauwe eeuwer' getraceerd.

Niks spannends, gewoon 1 van de usual suspects, Michael van Zeijl

Hij deelt een bericht van de grauwe eeuw en heeft het dan over 'wij' en 'ons'.

[..]

https://www.facebook.com/(...)7&id=100008906294591

Naast hem verwacht ik dat ook Saidy Smeek en Christa Noella Soeters en haar broer Reza tot deze club behoren.

Het illustere 4-tal

[ afbeelding ]

Ben benieuwd naar de audio opname.

En oh ja, het zijn uiteraard dezelfde gasten als die van de Efteling.

http://liefdevoorholland.com/eftelinggroepracisme/
Wat was hun argument voor hun bewering dat de Efteling racisme is?
pi_172758273
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 01:34 schreef Knip het volgende:
Ik ben toch van de generatie waar hippies de indianen gewoon leuk vonden. Daar mocht je liedjes over maken en je mocht hun wijze woorden gebruiken als levensles.

"Ik ben een simpele primitieve rode man". Lol.
Het is wel goed bedoeld natuurlijk allemaal. Het sentiment dat de witman rovend, stelend, verkrachtend, brandstichtend en moordend de hele wereld rond trok. Wat de zanger duidelijk wil maken is precies wat de Grauwe Eeuw ons wil duidelijk maken.
Voor een groot deel is dit ook wel waar natuurlijk. Ik bedoel zo'n Columbus met zijn Columbus day in de VS, je wilt niet weten wat die gozer aangericht heeft eigenlijk. Dat vond men ten paleize in Spanje zelfs te gortig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 29-07-2017 13:42:05 ]
I´m back.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 13:36:46 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172758292
Afgezien van het woord tipi is het type ( :') ) tent universeel. Reconstructies van Europese tenten uit de steentijd laten een soortgelijk model zien:

Bij de Sami (Lappen) heet zo'n tent Lavvu:

Wat je hier dus ziet zijn Europeanen die uit domheid een algemeen tenttype exclusief toekennen aan één ras (native americans) en daarmee een ander volk de historische cultuur ontneemt.
Ben trouwens benieuwd hoe de native americans hierover denken.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 13:42:17 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172758379
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Tzijn idioten. Als ze hun zin krijgen en men over 20 jaar aan jongeren vraagt: wie was Jan Pieterszoon Coen en wat heeft-ie gedaan, dan weet niemand dat meer.
Die hep de Koentunnel gebouwd tog, hep op Facebook gestaan.
pi_172758492
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 13:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die hep de Koentunnel gebouwd tog, hep op Facebook gestaan.
Tijdje geleden paar van die filmpjes gezien uit de VS (via youtube). Worden jongeren naar heel alledaagse dingetjes gevraagd. Is echt huilen met de pet op. Zo erg dat het weer grappig aan het worden is.

Jay Leno deed dat bijvoorbeeld ook:
I´m back.
pi_172758695
Toen ik voor het eerst van 'cultural appropriation' hoorde, begreep ik het niet. Want iedere cultuur neemt toch constant elementen over uit andere culturen? Dat is toch juist goed?

Dus ik ben me erin gaan verdiepen. Het idee is dat bepaalde elementen uit andere culturen pas gewaardeerd worden als ze door westerse culturen worden overgenomen. Dus: dreadlocks zijn achterlijk, behalve als een blanke ze heeft. Roti is snackbarvoer, totdat een blanke kok het maakt.

Kortom: om terecht beschuldigd te worden van 'cultural appropriation' moet je neerkijken op een cultuur waaruit je een element overneemt en het pas waarderen als het een plaats krijgt binnen je eigen cultuur.

Nou. Test. Ik vind de Amerikaanse cultuur achterlijk, maar toch draag ik spijkerbroeken. Schandalig? Nee. Lijkt me niet.

En dan de veronderstelling dat mensen sowieso wel zullen neerkijken op andere culturen... Dat is niet bepaald een positief uitgangspunt. En wie bepaalt waar we op neerkijken? Mag ik sashimi verkopen? Of moet ik dan eerst bewijzen dat ik de Japanse cultuur tof vind?

De antiracisten hebben veel vaker dan wordt aangenomen gelijk, maar in dit geval zitten ze er volgens mij echt naast. Mocht dat niet het geval zijn, dan leer ik graag hoe het dan wél zit.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 14:01:20 #85
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172758726
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Enfin jongeren zijn toch aan het down dumben tegenwoordig, geloof ik.
Peter Stuyvesant...Dat zijn sigaretten tog? Die rookt mun oma alteid...
  zaterdag 29 juli 2017 @ 14:45:10 #86
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172759627
Mag ik dan zeggen dat automobielen, vaccinaties, democratie en moderne wetenschap blanke/witte cultuur is? Zal een neger daardoor een auto laten? Natuurlijk niet, het is allemaal de grootst mogelijke onzin. Ik snap niet waarom dit soort marginalen ook maar een greintje aandacht krijgen. Nou ja, het zal het internet wel weer zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_172774572
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 13:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wat was hun argument voor hun bewering dat de Efteling racisme is?
Dit bv

http://binnenland.eenvand(...)efteling_racistisch_

Het rare is dat het dus die 4 personen zijn die (schijnbaar) de sociale media zodanig kunnen bespelen dat er gewone 'normalen' (meestal linksen) zijn die hun standpunten overnemen.

Het is zo'n marginaal klein clubje dat meent te moeten opkomen voor een bepaalde minderheid dat ik me 2 dingen afvraag

1. Zit die minderheid daar op te wachten?
2. Wie zijn die gasten binnen overheidsinstanties die meegaan in de absurde ideeën van die 4 dwazen?
  zondag 30 juli 2017 @ 02:12:02 #88
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_172774626
Fascistisch links is zo diep gezonken dat ze zelfs hippies aanvallen. |:(
  zondag 30 juli 2017 @ 02:14:29 #89
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_172774652
Dus hippies zijn inmiddels ook extreem-rechts. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')