twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 26-07-2017 om 14:55:58After consultation with my Generals and military experts, please be advised that the United States Government will not accept or allow...... reageer retweet
twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 26-07-2017 om 15:04:39....Transgender individuals to serve in any capacity in the U.S. Military. Our military must be focused on decisive and overwhelming..... reageer retweet
Nu gaat iedereen weer heel boos worden op Trump enzo.twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 26-07-2017 om 15:08:21....victory and cannot be burdened with the tremendous medical costs and disruption that transgender in the military would entail. Thank you reageer retweet
Mensen die zich niet thuis voelen in de geslachtsrol waarmee ze zijn geboren. Dus een man die als vrouw is geboren of andersom. Dacht ik hoor, kan het verkeerd hebbenquote:
Kan best. Al die overgenomen Engels woorden maken het niet makkelijk er op. Onze taal is gewoon duidelijker, zou best zijn als we niet altijd overal in alles bij de Engelsen zouden hoereren, taalkundig gezien.quote:Op woensdag 26 juli 2017 15:48 schreef richolio het volgende:
[..]
Mensen die zich niet thuis voelen in de geslachtsrol waarmee ze zijn geboren. Dus een man die als vrouw is geboren of andersom. Dacht ik hoor, kan het verkeerd hebben
Waarom dit niet zou mogen is mij een raadsel
Ja, dat zou nou eens een mooi statement zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2017 15:45 schreef Ryan3 het volgende:
Verwacht wel dat de gemeente Amsterdam hem nu als persona non grata gaat verklaren idd.
Dit is toch echt een vrij normaal woord hiervoor.quote:Op woensdag 26 juli 2017 15:51 schreef Hdero het volgende:
[..]
Kan best. Al die overgenomen Engels woorden maken het niet makkelijk er op. Onze taal is gewoon duidelijker, zou best zijn als we niet altijd overal in alles bij de Engelsen zouden hoereren, taalkundig gezien.
Ongetwijfeld. Maar van oorsprong toch Engels. En juist de problemen met die taal stipte ik aan.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:01 schreef richolio het volgende:
Volgens mij is transgender wel gewoon een Nederlands woord idd
Er is geen probleem in taal in deze. Dit is al met jaar en dag het woord hiervoor.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:11 schreef Hdero het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar van oorsprong toch Engels. En juist de problemen met die taal stipte ik aan.
Ik ben nog niet helemaal bekend met het begrip trouwens maar als mijn vermoeden klopt:quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Er is geen probleem in taal in deze. Dit is al met jaar en dag het woord hiervoor.
Welk ander woord zou je gepaster vinden dan?
Dit is echt met jaar en dag al het woord wat gebruikt wordt en zo verengelst is het niet. Gender is namelijk gewoon een Nederlands woord.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:15 schreef Hdero het volgende:
Simpelweg omdat we een Engels woord overnemen betekent niet dat alles duidelijker wordt. Of mooier. We moeten van die slechte gewoonte af.
De legerleiding denkt dus niet dat dat het geval zal zijn, vandaar deze zet.quote:Op woensdag 26 juli 2017 15:45 schreef Apekoek het volgende:
Waarom zou je er druk om maken, laat iedereen werken waar hij, zij of het het zelf wil. Zo lang de taken maar goed worden uitgevoerd.
Prachtig betoog maar dat was het punt niet. Of het wel of niet Nederlands is. Leer beter lezen.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dit is echt met jaar en dag al het woord wat gebruikt wordt en zo verengelst is het niet. Gender is namelijk gewoon een Nederlands woord.
Trans zou je twijfel bij kunnen hebben in deze betekenis, maar past prima in het Nederlands in deze combo.
Klopt, Obama had dat met niemand besproken voor hij het doorvoerde. Daarom ook deze pagina, waarop staat dat hij dat zelf heeft ingevoerd zonder overleg met wie dan ook.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Trump komt hier niet zomaar mee, hij heeft de haken en ogen uitvoerig besproken met zijn generaals. Iets wat Obama destijds blijkbaar niet gedaan heeft.
Okee, misschien hebben ze het geprobeerd en bleek het niet te werken?quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:32 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Klopt, Obama had dat met niemand besproken voor hij het doorvoerde. Daarom ook deze pagina, waarop staat dat hij dat zelf heeft ingevoerd zonder overleg met wie dan ook.
https://www.defense.gov/N(...)_transgender-policy/
Vanwege de tere zieltjes van masculiene mannetjes.quote:
Nou ja, transgenders mochten al dienen. Maar nu niet meer.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Werd hetzelfde niet heel lang gezegd over vrouwen? En die kunnen nu ook dienen. Wellicht een kwestie van tijd.
it's a men's worldquote:
Vrouw-zijn is geen psychische ziekte.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Werd hetzelfde niet heel lang gezegd over vrouwen? En die kunnen nu ook dienen. Wellicht een kwestie van tijd.
Maar dan blijkt ook weer dat aanranding en verkrachting van vrouwen in het leger nogal een dingetje is volgens mij. Het is misschien niet echt politiek correct maar puur uit pragmatische overwegingen zou ik vrouwen en mannen gescheiden houden in het leger, die testosteronenbommen samen met vrouwen op een basis van God en alle mensen verlaten en dan ook nog wanner de vrouwen een kleine minderheid zijn is gewoon niet goed te houden lijkt me. Het leger is per definitie een plek waar geweldadige mannen graag heen willen gaan om stoer te zijn. lastig wel, vrouwen en transgenders in het leger zou moeten kunnen maar het lijkt niet echt goed te gaan. Misschien net als met de meeste sporten dan dus maar legereenheiden maken specifiek voor vrouwen en nu dus ook voor transgenders maar of je daar dan weer vrolijk van wordt... Tja.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Dat lijkt me sterk, implementatie hiervan was nog bezig en laatst zelfs uitgesteld door Mattis, dus er is niet echt getest ofzo.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:36 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Okee, misschien hebben ze het geprobeerd en bleek het niet te werken?
Ongetwijfeld heeft hij een paar mensen gesproken die dit vinden, maar ik ben wel benieuwd met wie hij dit besproken heeft. Aangezien dit een behoorlijk plotselinge beslissing is kan er bijna geen uitgebreide discussie over zijn geweest.quote:Mijn punt is dat Trump dit niet in zijn eentje besloten heeft. De legerleiding weet wat het beste is voor de soldaten en het efficient opereren van het militaire apparaat.
Binnen de Nederlandse krijgsmacht hebben we voor zover ik weet wel 1... Bart Mees...quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:41 schreef Villas__Rubin het volgende:
Hoe groot is die groep nou helemaal? Krijgen echt veel te veel aandacht. En dat we voor zo'n fucking kleine, afwijkende groep helemaal woorden moeten gaan lopen vervangen en weglaten. Doe toch normaal zeg.
quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Trump komt hier niet zomaar mee, hij heeft de haken en ogen uitvoerig besproken met zijn generaals.
Wel een verschil. Vrouwen mochten niet dienen, totdat ze mochten.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Dus omdat er mannen zijn die misdaden plegen moeten vrouwen en transgenders maar geweerd worden? Ipv de mannen die misdaden plegen aan te pakken?quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar dan blijkt ook weer dat aanranding en verkrachting van vrouwen in het leger nogal een dingetje is volgens mij. Het is misschien niet echt politiek correct maar puur uit pragmatische overwegingen zou ik vrouwen en mannen gescheiden houden in het leger, die testosteronenbommen samen met vrouwen op een basis van God en alle mensen verlaten en dan ook nog wanner de vrouwen een kleine minderheid zijn is gewoon niet goed te houden lijkt me. Het leger is per definitie een plek waar geweldadige mannen graag heen willen gaan om stoer te zijn. lastig wel, vrouwen en transgenders in het leger zou moeten kunnen maar het lijkt niet echt goed te gaan. Misschien net als met de meeste sporten dan dus maar legereenheiden maken specifiek voor vrouwen en nu dus ook voor transgenders maar of je daar dan weer vrolijk van wordt... Tja.
Trans (latijn) + gender (Frans), we zouden er transgenus van kunnen maken.quote:Op woensdag 26 juli 2017 15:51 schreef Hdero het volgende:
[..]
Kan best. Al die overgenomen Engels woorden maken het niet makkelijk er op. Onze taal is gewoon duidelijker, zou best zijn als we niet altijd overal in alles bij de Engelsen zouden hoereren, taalkundig gezien.
15.500 militairen in 2014, volgens Pasternotte, zag ik net.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:41 schreef Villas__Rubin het volgende:
Hoe groot is die groep nou helemaal? Krijgen echt veel te veel aandacht. En dat we voor zo'n fucking kleine, afwijkende groep helemaal woorden moeten gaan lopen vervangen en weglaten. Doe toch normaal zeg.
Ja, vrees van wel idd.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:42 schreef Jip141 het volgende:
Culture wars om af te leiden van het uitkleden van het zorgstelsel, dat slecht valt bij zijn achterban.
Uiteindelijk werken dit soort dingen helaas. Dit zal hem geen windeieren leggen bij de conservatieve kiezer.
quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Binnen de Nederlandse krijgsmacht hebben we voor zover ik weet wel 1... Bart Mees...
Ook lekker seksistisch.quote:Soffers wordt overgeplaatst naar Breda, waar ze goed wordt opgevangen. "Ik kon rekenen op veel begrip," vertelt Soffers, "als ik een slechte dag had, werd ik gewoon een middagje naar de kapper gestuurd. 'Ga jij maar even bijkomen, Mees ' zeiden ze dan. Dat was heel fijn."
Oh, geen vrouwen ook? Mogen die niet volgens de sharia?quote:
Nee, dat is niet het geval.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:55 schreef Nattekat het volgende:
Is het niet zo dat vrouwen al niet mochten? Dan kan ik heel goed begrijpen waar het vandaan komt.
Die zijn nou net toegelaten tot alle geledingen:quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:55 schreef Nattekat het volgende:
Is het niet zo dat vrouwen al niet mochten? Dan kan ik heel goed begrijpen waar het vandaan komt.
Dan begrijp ik het niet.quote:
Ja, na een aanval met exorcet-raketten zeggen, joh meid, ga maar lekker een middagje naar de kapper om bij te komen. Doe maar even je vingertjes polijsten en een komkommermaskertje d'r bij.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:56 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ja, daar wil je er meer van in je leger.
Ik ken Bartje al heel wat jaren en hem na een hele tijd niet meer gezien te hebben kwam ik betrokkene weer eens tegen en had hij een vrouwen DT aan, had ie tieten en heette hij plotseling Mees...quote:
Ach ja, ik bedoel waarom ook niet, als het maar niet de spuigaten uitkomt, dat ze tussen de gevechten door breipatronen uitwisselen zeg maar.quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken Bartje al heel wat jaren en hem na een hele tijd niet meer gezien te hebben kwam ik betrokkene weer eens tegen en had hij een vrouwen DT aan, had ie tieten en heette hij plotseling Mees...![]()
Maar goed, de Nederlandse krijgmacht heeft hier nooit zo moeilijk over gedaan, ergens jaren 80 vorige eeuw hadden wel al zo'n type binnen de bewapening.
quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, na een aanval met exorcet-raketten zeggen, joh meid, ga maar lekker een middagje naar de kapper om bij te komen. Doe maar even je vingertjes polijsten en een komkommermaskertje d'r bij.
ff heel grof gezegd hé, zonder het ermee eens te zijn is het niet te doen om die misstanden te hard aan te pakken zonder de daadkracht van je leger te verminderen en de VS heeft (volgens mij) al een beetje personele problemen in het leger dus dat kunnen ze er niet echt bij hebben. In Nederland, België of andere landen die niet zo uitgestrekt over de wereld zitten is het wat mij betreft een ander verhaal. Is het tof? Nee, is het de harde vervelende waarheid, ja. Dus moet je er iets aan proberen te doen zonder de daadkracht van je leger geweld aan te doen. En ik zie het eerder als een punt dat je die mannen apart zet dan dat je de vrouwen of transgenders apart zet, voor mijn part zet je de eventuele transgenders bij de vrouwen erbij en dan zie ik al een stuk minder problemen. Dan hou je die mannen gewoon lekker als de wilde honden (strak aangelijnd) apart van de mensen die zich wel kunnen gedragen. Overdreven gechargeerd uiteraard maar ach.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:47 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dus omdat er mannen zijn die misdaden plegen moeten vrouwen en transgenders maar geweerd worden? Ipv de mannen die misdaden plegen aan te pakken?
Als je jezelf ziet als Leader of the Free World is dit natuurlijk best wel een beperkende maatregel.quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Is hun goed recht toch? Of gaan we nu ook klagen dat transgenders in Rusland niet in het leger mogen, of in Iran, etc...
"dat was heel fijn"quote:
Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld?quote:cannot be burdened with the tremendous medical costs and disruption that transgender in the military would entail
Dit hoeft niet door het Congres, het is immers geen wet.quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan begrijp ik het niet.
Ach, de kans dat deze wet door het congres komt is al klein, en een rechter laat er sowieso al niks van over.
Van dittum. En nog een stapje verder genomen heb ik liever een zooi harde ongevoelige klootzakken voor me vechten dan een zooi begripvolle en zachtmoedige mensen die na de derde geschoten kogel al in een feutushouding in elkaar kruipen omdat ze het emotioneel niet aankunnen. Zoals ik waarschijnlijk zou zijn daar in het leger.quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:51 schreef Hexagon het volgende:
Dubbel gevoel hierbij Het is principieel tegenover praktisch. Principieel zou je zeggen dat transgenders er als ieder ander bij mogen. Maar praktisch is het natuurlijk niet een sfeertje waarin ze het gemakkelijk hebben. Dan moet daar dus weer veel energie in gestoken worden om het leger transgendervriendelijk te maken. Dat zou in principe gewoon zo moeten zijn maar lijkt me vooralsnog ook onbegonnen werk. Het leger trekt nu eenmaal machotypes en soldaten zijn doorgaans ook nog laaggeschoold volk. Gaat nog veel tijd kosten voordat men er daar klaar voor is.
Er zijn momenteel wel meer genderidentiten (non-binary). Blijkbaar moet de staat dan de kosten voor geslachtsverandering betalenquote:Op woensdag 26 juli 2017 15:48 schreef richolio het volgende:
[..]
Mensen die zich niet thuis voelen in de geslachtsrol waarmee ze zijn geboren. Dus een man die als vrouw is geboren of andersom. Dacht ik hoor, kan het verkeerd hebben
Waarom zou een transgender geen klootzak kunnen zijn, vraag ik me dan af, maar blijkbaar is dat een natuurwet ofzo.quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Van dittum. En nog een stapje verder genomen heb ik liever een zooi harde ongevoelige klootzakken voor me vechten dan een zooi begripvolle en zachtmoedige mensen die na de derde geschoten kogel al in een feutushouding in elkaar kruipen omdat ze het emotioneel niet aankunnen. Zoals ik waarschijnlijk zou zijn daar in het leger.
Misschien omdat die mensen mentaal niet helemaal in orde zijn en dus foute beslissingen kunnen maken tijdens hun werk. En als het om leven en dood gaat kan je het risico beter niet nemen. Touchy topic ik weet het, maar het moet gezegd worden.quote:Op woensdag 26 juli 2017 15:48 schreef richolio het volgende:
[..]
juist welquote:Op woensdag 26 juli 2017 18:15 schreef Chivaz het volgende:
Een goede zaak, het leger is nu eenmaal geen instituut om sociale experimenten op los te laten.
Het zijn gewoon mensen, lol. En per definitie niet minder "100%" dan een NIET transgenderquote:Op woensdag 26 juli 2017 18:23 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Misschien omdat die mensen mentaal niet helemaal in orde zijn en dus foute beslissingen kunnen maken tijdens hun werk. En als het om leven en dood gaat kan je het risico beter niet nemen. Touchy topic ik weet het, maar het moet gezegd worden.
Er komt in dit geval natuurlijk wat meer bij kijken dan fysieke geschiktheid.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:29 schreef FYazz het volgende:
Belachelijk, als iemand door de toelatingstesten komt (dus ook de psychologische testen) is deze persoon gewoon geschikt, ongeacht het geslacht of de voorkeur van geslacht.
Het is statistiek. Transgenders sporen over het algemeen veel minder dan niet-transgenders.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:29 schreef FYazz het volgende:
Belachelijk, als iemand door de toelatingstesten komt (dus ook de psychologische testen) is deze persoon gewoon geschikt, ongeacht het geslacht of de voorkeur van geslacht.
En blijkt dat achteraf niet zo te zijn, dan moeten de toelatingstesten aangepast worden.
Overigens kunnen ze nooit vooraf weten hoeveel iemand het leger gaat kosten. Ook niet transgenders kunnen psychische of lichamelijke klachten krijgen, dus ik vind dat als reden aangeven flauwekul.
...net nu ze hun nieuw vliegdekschip zonder urinoirs hebben afgeleverd, extra kosten tig miljoen aan ontwerp en extra ruimte ...quote:Op woensdag 26 juli 2017 15:42 schreef YazooW het volgende:
twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 26-07-2017 om 14:55:58After consultation with my Generals and military experts, please be advised that the United States Government will not accept or allow...... reageer retweet
twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 26-07-2017 om 15:04:39....Transgender individuals to serve in any capacity in the U.S. Military. Our military must be focused on decisive and overwhelming..... reageer retweet
Nu gaat iedereen weer heel boos worden op Trump enzo.twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 26-07-2017 om 15:08:21....victory and cannot be burdened with the tremendous medical costs and disruption that transgender in the military would entail. Thank you reageer retweet
Vandaar dat ik ook 'psychische testen' benoem...quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:33 schreef ems. het volgende:
[..]
Er komt in dit geval natuurlijk wat meer bij kijken dan fysieke geschiktheid.
Zo zou ik waarschijnlijk ook zijn in het leger. Maar transgenders zijn ook gewoon mannen of vrouwen met hun eigen karakter. Een transgender kan best een stoere, macho man zijn. En dan is het ook weer niet zo dat ze in de feutushouding kruipen na 3 schotenquote:Op woensdag 26 juli 2017 17:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Van dittum. En nog een stapje verder genomen heb ik liever een zooi harde ongevoelige klootzakken voor me vechten dan een zooi begripvolle en zachtmoedige mensen die na de derde geschoten kogel al in een feutushouding in elkaar kruipen omdat ze het emotioneel niet aankunnen. Zoals ik waarschijnlijk zou zijn daar in het leger.
Dat mag je hier ook niet. Net zoals je pinda allergie en allerlei andere zaken. Want als je zonder komt te zitten ben je niet inzetbaar.quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:36 schreef Murdera het volgende:
Overigens, als je insuline nodig hebt mag je niet in het leger in amerika, dus de hormonen die je nodig hebt zullen een probleem zijn. Ook zijn de operatie kosten nogal flink, en kan de persoon in kwestie daarna een jaar niet ingezet worden (1/4e van het contract). Het zijn allemaal best redelijke punten, aan de andere kant vraag ik me af hoevaak dit zou gebeuren, en of de kosten dan echt een issue zijn. Het zal allemaal nogal opgeblazen zijn. (haha snapje, leger, opgeblazen)
Daar doelde ik niet zozeer op. Als je transgenders in het leger zet dan verandert de sociale dynamiek wat kan zorgen voor verminderde effectiviteit op dezelfde manier dat mannen en vrouwen in een team voor problematiek kunnen zorgen.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:36 schreef FYazz het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook 'psychische testen' benoem...
Dus ook maar geen negers en moslims in het leger - want dat verandert de sociale dynamiek en dat risico kan je maar beter niet nemen ?quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Daar doelde ik niet zozeer op. Als je transgenders in het leger zet dan verandert de sociale dynamiek wat kan zorgen voor verminderde effectiviteit op dezelfde manier dat mannen en vrouwen in een team voor problematiek kunnen zorgen.
Dan kan je zeggen "Ja maar dan moeten ze zich maar leren gedragen" maar zo eenvoudig is dat simpelweg niet op te lossen. Dus kan je beter het risico gewoon niet nemen.
Laten we dan ook maar downies toelaten.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:33 schreef richolio het volgende:
[..]
Het zijn gewoon mensen, lol. En per definitie niet minder "100%" dan een NIET transgender
Land of the free, uhuh
Vergis je niet, hoor.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:39 schreef richolio het volgende:
Alsof de kosten - van die enkele transgender - een punt zal zijn met dat monster budget van de VS aan defensie
Downies en transgenders zijn hetzelfde, inderdaad.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:41 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Laten we dan ook maar downies toelaten.
Hehequote:
Precies dit. Drogreden van van onze Conald.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:39 schreef richolio het volgende:
Alsof de kosten - van die enkele transgender - een punt zal zijn met dat monster budget van de VS aan defensie
quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:41 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Als je een capabel leger wilt moet je juist af van dit soort dingen. Het gaat niet om man, vrouw, wit, donker etc. Gaat om de juiste persoon op de juiste plek.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Daar doelde ik niet zozeer op. Als je transgenders in het leger zet dan verandert de sociale dynamiek wat kan zorgen voor verminderde effectiviteit op dezelfde manier dat mannen en vrouwen in een team voor problematiek kunnen zorgen.
Dan kan je zeggen "Ja maar dan moeten ze zich maar leren gedragen" maar zo eenvoudig is dat simpelweg niet op te lossen. Dus kan je beter het risico gewoon niet nemen.
Rondom die 2 groepen heerst een heel andere dynamiek. Zolang de acceptatie van transgenders op een laag pitje blijft, zeker in een eng christelijk land als Amerika, kan een transgender in het leger op een stuk meer vervelende situaties rekenen dan een neger of moslimman die al langere tijd in meer of mindere mate al geaccepteerd zijn in het straatbeeld.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:41 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dus ook maar geen negers en moslims in het leger - want dat verandert de sociale dynamiek en dat risico kan je maar beter niet nemen ?
Absoluut. Feit is alleen dat dat machogedrag zo hard zit ingebakken in het leger. Nogmaals; Je kan wel zeggen dat ze zich moeten gedragen maar in de praktijk gaat dat waarschijnlijk tegenvallen. Om diezelfde redenen laten ze ook (doorgaans) niet de mannetjes en de vrouwtjes bij elkaar slapen.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:48 schreef FYazz het volgende:
[..]
Als je een capabel leger wilt moet je juist af van dit soort dingen. Het gaat niet om man, vrouw, wit, donker etc. Gaat om de juiste persoon op de juiste plek.
Juist dat machogedrag zorgt voor onrust en risico's.
Zeker. Persoonlijk maakt het mij geen reet uit of iemand is omgebouwd of niet. Neemt niet weg dat ze transgenders vooralsnog als risicovol kunnen zien. Zeker het Amerikaanse leger neemt dan liever zo'n risico gewoon niet.quote:Als een man door alle testen komt en uitstekende resultaten heeft, dan zou het heel dom zijn om deze dan maar af te wijzen puur omdat het vroeger een vrouw was en omdat een paar 'wereldvreemde soldaten' met minder goede resultaten hier niet tegen kunnen.
Onzin. Dit zei de legerleiding vorig jaar:quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
De legerleiding denkt dus niet dat dat het geval zal zijn, vandaar deze zet.
Dus Trump gaat regelrecht tegen het Pentagon in.quote:“Starting today, otherwise qualified service members can no longer be in voluntarily separated discharged or denied reenlistment or continuation of service just for being transgender,” Carter said at the Pentagon. “I'm 100 percent confident in the ability of our military leaders and all our men and women in uniform to implement these changes in a manner that both protects the readiness of the force, and also upholds values cherished by the military: honor, trust, and judging every individual on their merits.”
Carter signaled last year he intended to lift the ban, building on a slow evolution in the U.S. armed forces. The “don’t ask, don’t tell” policy that prohibited gays and lesbians from serving in the military was lifted in 2011 and Carter opened combat positions to women last year.
The defense secretary said that implementation of the new policy will take place over the next 12 months and will include guidance for current service members and commanders, and training for the entire force. The military will then open its doors to new transgender service members who have been stable in their identified gender for at least 18 months.
Read more here: http://www.mcclatchydc.co(...)2.html#storylink=cpy
Die kunnen een verbindende rol spelen bij missies in Mongolië.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:41 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
De beste manier om dat te doen is natuurlijk niet gewoon dan maar transgenders bannen. Of ben je ook voor het verbannen van homo's omdat er homofobie in het leger is?quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:51 schreef Hexagon het volgende:
Dubbel gevoel hierbij Het is principieel tegenover praktisch. Principieel zou je zeggen dat transgenders er als ieder ander bij mogen. Maar praktisch is het natuurlijk niet een sfeertje waarin ze het gemakkelijk hebben. Dan moet daar dus weer veel energie in gestoken worden om het leger transgendervriendelijk te maken. Dat zou in principe gewoon zo moeten zijn maar lijkt me vooralsnog ook onbegonnen werk. Het leger trekt nu eenmaal machotypes en soldaten zijn doorgaans ook nog laaggeschoold volk. Gaat nog veel tijd kosten voordat men er daar klaar voor is.
Nee hoor. Toen zwarte mensen toegelaten werden was racisme in het leger gemeengoed. Toen homo's zich niet meer hoefden te verbergen was homofobie ook nog bijna de standaard.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Rondom die 2 groepen heerst een heel andere dynamiek.
Ik begrijp uiteraard je reactie en ook waarom je dit zegt. Machocultuur is er ook en dat ga je ook niet zomaar wegkrijgen (heb overigens zelf familie die bij de Navy Seal zaten, dus je hoort dan nog wel eens wat)quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Absoluut. Feit is alleen dat dat machogedrag zo hard zit ingebakken in het leger. Nogmaals; Je kan wel zeggen dat ze zich moeten gedragen maar in de praktijk gaat dat waarschijnlijk tegenvallen. Om diezelfde redenen laten ze ook (doorgaans) niet de mannetjes en de vrouwtjes bij elkaar slapen.
[..]
Zeker. Persoonlijk maakt het mij geen reet uit of iemand is omgebouwd of niet. Neemt niet weg dat ze transgenders vooralsnog als risicovol kunnen zien. Zeker het Amerikaanse leger neemt dan liever zo'n risico gewoon niet.
Ik had een vriend uit Mongolië maar hij is nu een hipster geworden dus ik ga niet meer met hem om.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:53 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Die kunnen een verbindende rol spelen bij missies in Mongolië.
Okequote:Op woensdag 26 juli 2017 19:26 schreef luxerobots het volgende:
Oké, dus even het volgende voorbeeld.
We hebben iemand die geboren is als vrouw en medisch omgebouwd is naar man.
Omdat transgenders eng zijn.quote:Deze persoon komt door alle lichamelijke en psychologische tests, waarom mag deze persoon dan niet in het leger plaatsnemen?
Ja.quote:Daarbij, in het leger, dat is behoorlijk breed. In het leger hebben ze ook technici en overig ondersteunend personeel nodig. Moeten die ook allemaal als man of vrouw geboren zijn?
twitter:jonfavs twitterde op woensdag 26-07-2017 om 15:38:10White House admits they're kicking thousands out of the military in order to pick up votes in 2018. https://t.co/DVVrOkPLv2 reageer retweet
Alsof iedereen die geen moeite heeft met transgenders een lulletje rozenwater is en elke transgender een slappie is die om een vingerknip huilend in een hoekje ligt.quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik vind van niet, het lijkt mij dat een transgender voor heel wat afleiding zorgt. Ook denk ik niet dat het handig is om iemand in dienst te hebben die mentaal niet in orde is.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
juist wel
maar ga dan niet zitten miepen als de luitenant ze gay noemt ofzo want dan zal hij graag en vaak doen ...
Rare voorbeelden noemt hij...quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:28 schreef Mani89 het volgende:
Las laatst nog een artikel van een veteraan over hoe de geforceerde diversiteitstraining het moraal aantast in het leger.
After Transgender Sensitivity Training Becomes Mandatory in the Army, Delta Force Operator Issues Reality Check.
Ja okay, dus door jouw aanname van het psychisch niet in orde zijn heb je gelijk een reden om ze te werenquote:Op woensdag 26 juli 2017 19:51 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik vind van niet, het lijkt mij dat een transgender voor heel wat afleiding zorgt. Ook denk ik niet dat het handig is om iemand in dienst te hebben die mentaal niet in orde is.
Ik ga er van uit dat transseksuelen psychisch niet in orde zijn.
Je moet toch gewoon de test halen, dan blijkt wel of je fit bentquote:Op woensdag 26 juli 2017 18:20 schreef Kim-Holland het volgende:
Ik begrijp het ook wel. In het leger heb je daadkrachtige mensen nodig die geestelijk EN lichamelijk fit zijn en niks mankeren.
Transgenders hebben een lijst aan medische problemen, al dan niet vóór hun transitie.
Beter kunnen ze mikken op lesbische kogelstoters, zou ik zelf ook doen moest ik een leger bij elkaar krijgen.
Daar gaat het al mis in jouw hoofd.quote:Op woensdag 26 juli 2017 19:51 schreef Chivaz het volgende:
Dit vind ik nogal een veronderstelling. Waar baseer jij je op?quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:41 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Aangezien dit een behoorlijk plotselinge beslissing is kan er bijna geen uitgebreide discussie over zijn geweest.
als je mentaal of psychisch niet in orde bent kom je niet door de keuring, dan is er dus geen probleemquote:Op woensdag 26 juli 2017 19:51 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik vind van niet, het lijkt mij dat een transgender voor heel wat afleiding zorgt. Ook denk ik niet dat het handig is om iemand in dienst te hebben die mentaal niet in orde is.
Het zijn mensen die zich anders voelen dan dat ze biologisch in elkaar zitten.quote:Op woensdag 26 juli 2017 19:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, dus door jouw aanname van het psychisch niet in orde zijn heb je gelijk een reden om ze te weren
Wat niet hetzelfde is als niet in orde zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2017 20:56 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Het zijn mensen die zich anders voelen dan dat ze biologisch in elkaar zitten.
Lijkt mij toch echt wel een psychische aandoening.
De grap is natuurlijk wanneer er een "don't ask, don't tell" beleid is, je allemaal pre-op transgenders hebt die in de kast zitten. Die dus psychische problemen hebben. Maar op het moment dat ze een oplossing voor het probleem vinden, dus in transitie gaan (omgebouwd worden) en ze psychisch minder labiel zijn, ze ineens níet meer welkom zijnquote:Op woensdag 26 juli 2017 19:51 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Want defensie en civiel zijn een en hetzelfde?quote:
Lijkt te veel op penusquote:Op woensdag 26 juli 2017 16:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Trans (latijn) + gender (Frans), we zouden er transgenus van kunnen maken.
quote:Op woensdag 26 juli 2017 16:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
De legerleiding denkt dus niet dat dat het geval zal zijn, vandaar deze zet.
Trump komt hier niet zomaar mee, hij heeft de haken en ogen uitvoerig besproken met zijn generaals. Iets wat Obama destijds blijkbaar niet gedaan heeft.
Je kunt er met dit soort restricties en benaderingen iig zeker van zijn dat dat een mooie self-fulfilling prophecy wordt.quote:Op woensdag 26 juli 2017 19:51 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik heb het over de rest van het leger, niet perse de transgenders of vrouwen an sich. Feit blijft dat (zeker in de VS en andere grote militaristische landen) de grote stoere testosteronenbommannen in de grote meerderheid zijn en die kunnen wat grof en kleingeestig zijn in hun acceptatie van mensen buiten de meerderheid zeg maar. Dus dan kan een transgenders nog zo groot en stoer zijn maar grote kans dat die het onderspit delft. Dus tja. Wat je wil hoe het zou moeten zijn is helaas niet altijd een haalbare realiteit en daar kan je lang en kort over doorzeveren maar dat verandert de situatie niet. Een leger die op welke manier dan ook afgeleid is verliest aan daadkracht en dat kan de VS gewoon niet hebben. Of welk ander grote leger die internationaal bezig en relevant is dan ook. Jammer maar helaas.quote:Op woensdag 26 juli 2017 18:08 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Waarom zou een transgender geen klootzak kunnen zijn, vraag ik me dan af, maar blijkbaar is dat een natuurwet ofzo.
Vast niet maar zijn er genoeg psychisch harde mensen met een grote acceptatie van andere levenswijzen om de aantallen te vervangen die er niet tegen kunnen? Ik gok van niet en dus verliest het daadkracht. Wat niet wenselijk is.quote:Op woensdag 26 juli 2017 19:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Alsof iedereen die geen moeite heeft met transgenders een lulletje rozenwater is en elke transgender een slappie is die om een vingerknip huilend in een hoekje ligt.
Ja het zal wel, en ideologisch ben ik het met je eens maar praktisch gezien is het nu niet haalbaar. Onder de streep zal het op dit moment een verzwakking betekenen en dat is voor de VS niet acceptabel. Verzwakking van de eenheid van het leger, van de consequenties van haat-criminaliteit en de vervolging van de mensen die het begaan en het eventueel uitvallen van de aangevallen persoon die dan wel niet al getraind is en dus voor niets.quote:Besef je je wel dat dit een klasse vb is van steriotypering en vooroordelen?
Waarom denk je dat die transgender het leger in wil en jij niet? Denk je dat die transgender niet weet wat het leger is en niet weet dat het momenteel ook nog eens niet de makkelijkste keuze is voor een transgender?
Enkele GOP-lieden willen gewoon niet dat het leger betaalt voor geslachtsveranderingen.quote:House Republicans were planning to pass a spending bill stacked with his campaign promises, including money to build his border wall with Mexico.
But an internal House Republican fight over transgender troops was threatening to blow up the bill. And House GOP insiders feared they might not have the votes to pass the legislation because defense hawks wanted a ban on Pentagon-funded sex reassignment operations — something GOP leaders wouldn’t give them.
They turned to Trump, who didn’t hesitate. In the flash of a tweet, he announced that transgender troops would be banned altogether.
Terecht, als je niet lekker in je vel zit moet je niet bij het leger gaan.quote:Op woensdag 26 juli 2017 22:34 schreef Ludachrist het volgende:
Maar goed, niet dat hij het dus echt overlegd heeft, Trump had gewoon wat wisselgeld nodig.
http://www.politico.com/s(...)enes-240990?cmpid=sf
[..]
Enkele GOP-lieden willen gewoon niet dat het leger betaalt voor geslachtsveranderingen.
Het is een aangeboren afwijking en je fantasie-gevecht zal vooral meer depressies en suïcidepogingen tot gevolg hebben. Het is maar wat je de moeite waard vindt.quote:Op woensdag 26 juli 2017 22:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
Eens met de debiel Trump. Kappen met die krankzinnige teringzooi. Oprotten met die achterlijke ideeën. Ik ben bereid om hard te vechten tegen deze regenboogonzin.
Hap hap.quote:Op woensdag 26 juli 2017 22:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is een aangeboren afwijking en je fantasie-gevecht zal vooral meer depressies en suïcidepogingen tot gevolg hebben. Het is maar wat je de moeite waard vindt.
Transgenders willen niet noodzakelijk transsexueel worden.quote:Op woensdag 26 juli 2017 17:36 schreef Murdera het volgende:
Overigens, als je insuline nodig hebt mag je niet in het leger in amerika, dus de hormonen die je nodig hebt zullen een probleem zijn. Ook zijn de operatie kosten nogal flink, en kan de persoon in kwestie daarna een jaar niet ingezet worden (1/4e van het contract). Het zijn allemaal best redelijke punten, aan de andere kant vraag ik me af hoevaak dit zou gebeuren, en of de kosten dan echt een issue zijn. Het zal allemaal nogal opgeblazen zijn. (haha snapje, leger, opgeblazen)
En daar wil je dus het leger voor gebruiken? Om mensen die psychisch niet in orde zijn een kans te geven?quote:Op woensdag 26 juli 2017 21:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De grap is natuurlijk wanneer er een "don't ask, don't tell" beleid is, je allemaal pre-op transgenders hebt die in de kast zitten. Die dus psychische problemen hebben. Maar op het moment dat ze een oplossing voor het probleem vinden, dus in transitie gaan (omgebouwd worden) en ze psychisch minder labiel zijn, ze ineens níet meer welkom zijn![]()
Dus liever mensen die geestelijk in de war zijn dan mensen die een operatie hebben ondergaan.
Blij dat je tot dit besef komt.quote:Op donderdag 27 juli 2017 06:02 schreef Beathoven het volgende:
Ik snap het wel want ik ben een mongool en alles wat Trump verkondigd is pure wijsheid.
Integendeel elzies. Het is geen psychische stoornis. Voor sommigen lijkt het er wel op omdat ze de expressie verwarren met hun innerlijke gemoedsrust. Oftewel labiel lijkende mensen die niet normaal kunnen zijn. Daar komt het op neer. Zoek maar eens wat op over transgenders dan zal het je gaan verbazen dat dat ook normale mensen zijn. En het is geen gevoel. Het is een weten dat ze in een verkeerd lichaam zitten. Geen overtuiging oid. Een overtuiging begrijp je. Of kan je begrijpen. En dat is niet het geval.quote:Op donderdag 27 juli 2017 07:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Blij dat je tot dit besef komt.![]()
Het gevoel in een verkeerd lichaam geboren te zijn is een psychische stoornis. Net zoals mensen die zichzelf uithongeren denken dat ze (ondanks dat ze soms nog maar 35 kg wegen) steeds te dik zijn. Het is een stoornis, een foute hersenkronkel.
Een dergelijke labiliteit hoort niet thuis op een operatietafel waar hun eigen geboren geslacht uit commerciële belangen wordt verminkt.
Een dergelijke labiliteit hoort thuis in een daarvoor bestemde therapie. Want je bent man of vrouw. Er is geen tussenweg of omkering. Ongeacht wat je bij je zelf laat weghalen of laat bijvoegen.
Het zit dus allemaal tussen de oortjes en je moet een dergelijke stoornis ook als zodanig benoemen. Maar zeker niet aanmoedigen. Anorexia moedig je toch ook niet aan, wat eenzelfde stoornis is in iemands zelfbeeld.
Men is dus totaal doorgeslagen in deze transgender-hype. Het is ziekelijk te noemen. Gelukkig is president Trump zo wijs te beseffen dat vanwege bovenstaande redenen mensen met een ernstig verstoord zelfbeeld niet thuis horen in het Amerikaanse leger. Juist een plek waar je fysiek, psychisch en mentaal gezond behoort te zijn. Het gaat immers om de veiligheid van je land. Accepteer dat voor sommige beroepen geen plaats is voor psychische onstabiliteit.
Dat het geen psychische stoornis zou zijn met betrekking tot iemands eigen zelfbeeld is een mening die ik niet deel. Vaak gaat er een hoop psychische ellende aan vooraf voordat men besluit om van geslacht te gaan veranderen. Dat valt toch moeilijk te ontkennen. Voor hetzelfde geldt vindt men in de directe toekomst een medicijn waarmee dit gevoel van een verstoord zelfbeeld kan worden verzacht of weggenomen. Nu wordt er maar lukraak in iemand lijf gesneden. En zeker speelt commercieel belang een rol want er wordt goed verdiend aan transgenders.quote:Op donderdag 27 juli 2017 07:36 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Integendeel elzies. Het is geen psychische stoornis. Voor sommigen lijkt het er wel op omdat ze de expressie verwarren met hun innerlijke gemoedsrust. Oftewel labiel lijkende mensen die niet normaal kunnen zijn. Daar komt het op neer. Zoek maar eens wat op over transgenders dan zal het je gaan verbazen dat dat ook normale mensen zijn.
Dat Trump ze niet in het leger wil hebben vind ik nogal wijs. En niet. Het valt te betwijfelen want wat brengt het met zich mee aan onrust onder de gelederen? Bekend is dat types maar al te graag travestietje spelen om zo mannelijke belangstelling te verkrijgen. Zulke praktijken komen ook aan bod in de marine. Maar transgenders is een totaal ander verhaal.
En ja het is een hype maar dat trekt vanzelf wel weg.
wat is een aangeboren afwijking?quote:Op woensdag 26 juli 2017 22:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is een aangeboren afwijking en je fantasie-gevecht zal vooral meer depressies en suïcidepogingen tot gevolg hebben. Het is maar wat je de moeite waard vindt.
Klopt. Je moet maar eens goed beseffen wat ik hiermee bedoel: je groeit op in een lichaam. Je bent je niet bewust van jezelf. En dan na jaren komt men zich met vragen op een punt te doen besluiten: ik ben het andere lichaam van binnen. De rol of hormoon huishouding doet er niet toe. Het is het bewuster of bewuster gaan worden van het feit dat men in een verkeerd lichaam zit. En dat is diep triest. Men weegt en wikkelt dan keuzes af om het wel en niet te doen. Zo zijn er velen die tot hun dood piepen en knarsend in hun eigen lichaam blijven en zo zijn er ook gelukkig genoeg die wel besluiten de keuze te maken om van sekse te veranderen. En die eerste groep noemt men grofweg closet transgender. Die groep blijft van binnen met vragen zitten omdat ze niet hun houding cq rol kunnen veranderen in de maatschappij. Alszijnde, ik voel me vrij in m'n lichaam. Integendeel, die sluiten hun gevoel af. Trachten dat keer op keer te doen. Hard en streng zijn. Zo las ik ooit een verhaal die meer dan 40 jaar hiermee zat. Net niet gelukt om zelfmoord te ondernemen maar diegene legde de bijl niet neer. Op 65 jarige leeftijd alsnog van sekse veranderd. En tadaa. Gelukkig en wel en geen zelfmoordneigingen meer.quote:Op donderdag 27 juli 2017 07:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat het geen psychische stoornis zou zijn met betrekking tot iemands eigen zelfbeeld is een mening die ik niet deel. Vaak gaat er een hoop psychische ellende aan vooraf voordat men besluit om van geslacht te gaan veranderen. Dat valt toch moeilijk te ontkennen. Voor hetzelfde geldt vindt men in de directe toekomst een medicijn waarmee dit gevoel van een verstoord zelfbeeld kan worden verzacht of weggenomen. Nu wordt er maar lukraak in iemand lijf gesneden. En zeker speelt commercieel belang een rol want er wordt goed verdiend aan transgenders.
Snap ik. Discrimatie is een vak wat men zich persoonlijk aanleerd. Een slachtoffer is er niet wel een rol van het spelen ervan.quote:Mijn mening hieromtrent is niet bedoeld als belediging of als discriminatie. Maar ik bekijk het simpelweg vanuit die invalshoek.
Beetje speciaal vlinder idee he, van kijk ik ben zo'n geval! Niet echt wijs om dat persoonlijk te doen besluiten maar afijn en ach het zal wel. Laat ze lekkerquote:Wat ik tevens bizar vind is wanneer men besluit om van geslacht te gaan veranderen men in de regel toch als transgender te willen worden aangeduid. Dat zet je aan het denken. Ik bedoel als je besluit om van man naar vrouw te willen gaan, waarom zou je dan willen pleiten voor een transgendertoilet? Dan zou in dat geval een vrouwentoilet toch juist aan diens behoefte moeten voldoen?
Niet oogedrongen integendeel. Men weet niet wat ze nodig hebben. Doen maar wat. Evenals de gay scène waar ze rondstrooien met zoetsappige verhalen. Je bent het of niet. Meer is het niet. Het is niet bijzonder of grappig. Juist triest. De zelfmoordcijfers van lgbt liegen er niet om. Doe dan eff normaal zou ik zeggen tegen die lieden. Dan ben je al gek genoeg.quote:Kortom, we spreken momenteel van een opgedrongen hype waar weinig ruimte meer bestaat voor tegenovergestelde meningen. Maar dat betekent niet dat ze er niet zijn. Het is naïef dit te willen doodzwijgen.
Dat de chromosomen even verkeerd gingen. Lees: de 2x chromosomen en Y chromosoom die verkeerd om werden geplaatst tijdens de celdeling cq vorming. Daar ligt het antwoord.quote:
Mannen en vrouwen leven gescheiden om zo problemen te voorkomen. Als er transgenders zijn dan kan het de zaak bemoeilijken. Problemen in het leger worden uiteraard in de doofpot gegooid. Probleemgevallen. En die hoor en zie je niet. Vandaar dat er dan het beste een grens gesteld kan worden. Maar goed, jammer is het wel. Het moet gewoon kunnen.quote:Op donderdag 27 juli 2017 08:21 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, ik zie dat er al 15000 transgenders in het leger schijnen te zitten. Dan zie ik dus niet welk probleem hier wordt opgelost. Kennelijk moest Bannon weer wat krijgen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |