quote:
Op dinsdag 1 augustus 2017 00:09 schreef Greys het volgende:[..]
Ik snap wat je bedoelt.
Echter snap ik dat van de doelgroep totaal niet (niet naar jou toe maar naar het publiek zeg maar). Je zou juist zeggen dat er juist echt bijna voor iedereen wel iemand in zit die ze heel erg aanspreekt.
En wat ik ook stom vind van Netflix is dat ze deze serie niet véél harder gepromoot en gehyped hebben. Juist met zo'n dure serie. Als ik er op fok niks over gelezen had, had ik niet van het bestaan geweten.
Qua marketing en PR lijkt het wel alsof ze het wilden laten mislukken. Met al die landen en verschillende karakters en het thema van het met elkaar verbinden over de hele wereld, daar kan je qua marketing echt beláchelijk gave dingen mee doen.
In elk land een "clustermeeting" voor de fans met merchandiseverkoop en een deel van de cast bv. Een simpele app waarmee je je eigen cluster over de wereld kunt vinden/samenstellen. Echt, wat een gemiste kansen. Als iets een enorme hype had kunnen worden was dit het.
Je zou inderdaad zeggen dat er voor ieder (of in ieder geval voor heel veel), maar in de praktijk blijkt dat heel erg veel mensen niet verder (kunnen) kijken dan hun neus lang is. Kijk alleen maar al naar Nederland. We leven hier in een zeer vooruitstrevend land (al loopt dat de laatste jaren wat mank, zowel in stappen terug als in overdreven stappen vooruit). Maar alsnog is homoseksualiteit een behoorlijk taboe, hebben veel mannen last om met machismo om te gaan, is er bij hele grote groepen totaal geen begrip voor transgenders en is er in het gender identiteitsdebat nog een lange weg te gaan (zeker omdat ik vind dat het nu niet echt goed wordt aangepakt).
En als je dan een blik werpt op een deel van de forumleden hier, sociale media, maar ook gewoon op straat of binnen je kennissenkring. Dan zie je hoeveel mensen nogal moeite hebben met die thema's. Laat staan als we dan naar landen op de wereld kijken. In de VS is deze serie al snel veel te liberaal, in het Oostblok te onchristelijk en in moslimlanden zal het helemaal niet in goede aarde vallen.
Kortom de potentiële doelgroep is veel kleiner dan van die van andere series. Waardoor het juist extra knap is dat de makers het hebben aangedurfd. Maar ook van Netflix is het knap dat ze de serie een kans hebben willen geven. Want bij seizoen zette Netflix juist wel vol in op de serie. Die tijd hoorde je er juist wel veel over. Maar ik denk dat de kijkcijfers van seizoen één al niet hoog genoeg waren. Maar toch hebben ze de serie toen renewed.
En zeker als een serie al heel veel geld kost, een moeilijke doelgroep heeft en al niet voldoende aanslaat, ga je er niet nog heel erg veel extra geld tegenaan gooien m.b.t. marketing etc.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.