Interessant, bedankt!quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vind ik een wat gemakzuchtige benadering.
Als je in dit artikel kijkt naar de eerste grafiek dan zie je dat er een heel ander probleem speelt.
http://www.volkskrant.nl/(...)ehalve-zij~a4499118/
Het geldt dus lang niet voor iedereen wat jij beweert. Kijk maar naar die bovenste groene lijn.De werkgevers hebben daar natuurlijk een levensgroot aandeel in.
Die groene lijn was toen van iedereen. Zo'n soort ontwikkeling dus. En nu alleen nog voor de grootverdiener. De rijken worden dus inderdaad rijker. En het verschil groeit.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:29 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Interessant, bedankt!
Maar hoe zit dat ten opzichte van bijvoorbeeld 10 of 20 jaar geleden? Was het toen ook 'normaal' dat een 23-jarige uit huis kon gaan en direct een woning voor zichzelf kon huren? Volgens mij niet? (maar ik kan dat mis hebben).
Misschien zijn we ook te weinig realistisch in wat normaal is.
Ja, geluk voor jou, maar jij bent dus straks de scheefhuurder waardoor mensen met een laag inkomen in een langere wachtrij terecht komen.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:52 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik heb wat betreft woning ook geluk gehad, TS. Eigenlijk was het een gélukkige samenloop van omstandigheden.
Twee weken geleden ben ik afgestudeerd. Had toen gereageerd op een huisje. Maandag kreeg ik bericht dat ik op #1 stond en mocht bezichtigen. Heb toen mijn inkomen over 2015 laten meetellen (dat is echt bizar weinig, was immers een bijbaan). Gister kreeg ik bericht dat ik het huisje krijg en gister ben ik ook akkoord gegaan met mijn nieuwe baan.
Ik heb dit huisje gekregen omdat mijn inkomen in 2015 erg laag was. Alsnog is de huur incl. water en servicekosten ¤600, maar toch. Ik krijg nu ook geen huurtoeslag omdat mijn jaarloon daar ver bovenuit gaat komen.
Mijn tip aan jou is dan ook om nu te reageren op de goedkoopste woningen (wel min. 2 kamers) en je jaarloon over 2015 te laten berekenen. Dan komt het wel goed.
En inderdaad kijken of je de auto kwijt kan.
Dit lijkt op fraude. Dat mag dus gewoon volgens jou? Overigens is het een klacht op zich dat je blijkbaar moet frauderen om een bescheiden stulpje van 600 euro te mogen betrekken.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:52 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik heb wat betreft woning ook geluk gehad, TS. Eigenlijk was het een gélukkige samenloop van omstandigheden.
Twee weken geleden ben ik afgestudeerd. Had toen gereageerd op een huisje. Maandag kreeg ik bericht dat ik op #1 stond en mocht bezichtigen. Heb toen mijn inkomen over 2015 laten meetellen (dat is echt bizar weinig, was immers een bijbaan). Gister kreeg ik bericht dat ik het huisje krijg en gister ben ik ook akkoord gegaan met mijn nieuwe baan.
Ik heb dit huisje gekregen omdat mijn inkomen in 2015 erg laag was. Alsnog is de huur incl. water en servicekosten ¤600, maar toch. Ik krijg nu ook geen huurtoeslag omdat mijn jaarloon daar ver bovenuit gaat komen.
Mijn tip aan jou is dan ook om nu te reageren op de goedkoopste woningen (wel min. 2 kamers) en je jaarloon over 2015 te laten berekenen. Dan komt het wel goed.
En inderdaad kijken of je de auto kwijt kan.
Scheefhuurder is ook zoiets. In principe zou een mens er vrij in moeten zijn als hij weinig wenst uit te geven aan wonen. Dat de sociale huurwoningen hiervoor "misbruikt" worden is een voor de hand liggend gevolg omdat er enkel een begintoets is. Weeffoutje in het systeem wat je de "misbruikers" niet echt kunt verwijten vind ik.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, geluk voor jou, maar jij bent dus straks de scheefhuurder waardoor mensen met een laag inkomen in een langere wachtrij terecht komen.
Natuurlijk. Alleen zijn sociale woningen zwaar gesubsidieerd. Inderdaad een weeffout in het systeem. Ik geef de gebruikers (inclusief Duman) groot gelijk dat je er op deze manier gebruik van maakt, want je creëert een hoop spaarruimte/bestedingsruimte voor jezelf. Maar eigenlijk is dit natuurlijk van de zotte dat dit gebeurt op kosten van de maatschappij. Hier zijn die woningen niet voor bedoeld...quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Scheefhuurder is ook zoiets. In principe zou een mens er vrij in moeten zijn als hij weinig wenst uit te geven aan wonen. Dat de sociale huurwoningen hiervoor "misbruikt" worden is een voor de hand liggend gevolg omdat er enkel een begintoets is. Weeffoutje in het systeem wat je de "misbruikers" niet echt kunt verwijten vind ik.
alsof sociale huurwoningen goedkoop zijn....quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:04 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Alleen zijn sociale woningen zwaar gesubsidieerd. Inderdaad een weeffout in het systeem. Ik geef de gebruikers (inclusief Duman) groot gelijk dat je er op deze manier gebruik van maakt, want je creëert een hoop spaarruimte/bestedingsruimte voor jezelf. Maar eigenlijk is dit natuurlijk van de zotte dat dit gebeurt op kosten van de maatschappij. Hier zijn die woningen niet voor bedoeld...
Nee, maar een woning in de particuliere verhuur is >1000-1200 euro als je pech hebt. Sociale huur is maximaal 700-800 euro, vaak nog iets minder. Scheelt toch 500 euro op maandbasis. Plus dat een minimuminkomen 1300 euro ofzo is. Dan houd je nog 500 euro over voor overige uitgaven. Niet dat dat veel is, maar het is met een beetje puzzelen te doen. Bij een particuliere woning kan je het helemaal vergeten.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
alsof sociale huurwoningen goedkoop zijn....
710,68 euro maximaal om precies te zijn.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Sociale huur is maximaal 700-800 euro
Wat denk je, dat ik hier voor altijd blijf wonen? Over een paar jaar hoop ik een huisje te kunnen kopen. Eerst even sparen. Ik begin immers met niks.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, geluk voor jou, maar jij bent dus straks de scheefhuurder waardoor mensen met een laag inkomen in een langere wachtrij terecht komen.
Fraude? Nee, hoor. Ze vragen zelf om je gegevens over 2015 of 2016. Aaangezien 2016 niet veel meer is dan 2015 was, maakt dat niks uit. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik in meerdere sollicitatieprocedures zat waardoor mijn loon in korte termijn hoger zal zijn. Was geen probeem.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit lijkt op fraude. Dat mag dus gewoon volgens jou? Overigens is het een klacht op zich dat je blijkbaar moet frauderen om een bescheiden stulpje van 600 euro te mogen betrekken.![]()
Er zijn hele volksstammen die na 30 jaar werken (fulltime) nog niet boven de 1500 euro uitkomen hoor. Het is echt best erg gesteld in Nederland wat dat betreft.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou kijken of ik een huisgenoot kan regelen en zo de vaste kosten te delen.
Tevens schrik ik van het extreem lage salaris voor een startende mbo-er
Ik dacht dat het minimumloon al meer was, maar net gekeken en dat is nog lager![]()
Je valt inderdaad onder de werkende armen. Hoe andere mensen dit oplossen: door samen te wonen.... en zo snel mogelijk een huis kopen, want dat is velen malen goedkoper dan huren.
Wat een suggestief artikel weer.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vind ik een wat gemakzuchtige benadering.
Als je in dit artikel kijkt naar de eerste grafiek dan zie je dat er een heel ander probleem speelt.
http://www.volkskrant.nl/(...)ehalve-zij~a4499118/
Het geldt dus lang niet voor iedereen wat jij beweert. Kijk maar naar die bovenste groene lijn.De werkgevers hebben daar natuurlijk een levensgroot aandeel in. Als je de groene lijn een stukje naar beneden plaatst en de onderste blauwe lijn naar boven dan heb je het probleem al opgelost. En dat kan best. Per saldo zijn de werkgevers dan even duur uit en de belastingbetaler is ook blij omdat ie niet meer opdraait voor die toeslagen want die zijn dan niet meer nodig. Win win. Het is duidelijk een herverdelingsding wat mij betreft.
Wegenbelasting 35 per maand? Dan heb je waarschijnlijk een diesel of een hele zware auto. Ik betaal ongeveer 60 per 3 maanden, vorige auto 37 euro per 3 maanden. Misschien een idee je auto weg te doen een een lichtere auto te kopen?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:18 schreef Paskwal het volgende:
Beste Forummers,
Ik ben een starter op zoek naar een huurwoning. Ik ben 23 jaar en loop vast op bepaalde dingen. Daarom zou ik graag objectieve meningen, opbouwende kritiek en tips van jullie ontvangen over hoe ik dit eventueel het beste aan zou kunnen pakken!
Op basis van een fulltime jaarinkomen op MBO niveau zit ik op ong. 23.000 euro bruto. Inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering etc.
Ik ontvang dus geen huurtoeslag en minder zorgtoeslag (22.100 is de grens) volgens de belastingdienst. De huurwoningen waar ik voor in aanmerking kom moeten tussen de ¤595 en ¤636 euro zijn omdat ik dus boven die inkomensgrens zit van 22.100 op jaarbasis. Voor het gemak heb ik in mijn schema geplaatst dat ik 650 euro kwijt ben aan huur incl. Servicekosten.
Schatting inkomsten:
Salaris ¤1500 netto
Zorgtoeslag ¤52 euro
Totaal: ¤1552
Kosten:
Huur ¤650
Zorgverzekering ¤96
Gas & licht ¤75
Gemeentebelasting ¤39 (in termijnen van 8)
Waterschapsbelasting ¤21
Water ¤11
Internet/televisie ¤50
Telefoon gemiddeld ¤50
Auto verzekering ¤70
Auto brandstof ¤100
Wegenbelasting ¤35
Basic fit ¤20
OV chipkaart ¤25
Studieschuld ¤50
Inboedelverzekering ¤10
Reparatiekosten ¤50
Boodschappen ¤200
Ik kom uit op 0 (ZERO!). Ik heb dus niks meer om te besteden naar de primaire spullen. (Oke, ik heb bij mijn boodschappen ook mijn verzorgingsproducten/schoonmaakmiddelen gerekend).
Ik voel me nu nogal dom. Doe ik iets verkeerd en waar doen jullie het van? Het moet wel leefbaar blijven toch?
Mijn dank is groot.
Boeiend artikel.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 21:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
https://www.ftm.nl/artike(...)latingseisen?share=1
Interessant stuk met ook info over hoe ander landen het doen op dit gebied.
Zo extreem vind ik TS niet qua kosten.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 23:17 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Wegenbelasting 35 per maand? Dan heb je waarschijnlijk een diesel of een hele zware auto. Ik betaal ongeveer 60 per 3 maanden, vorige auto 37 euro per 3 maanden. Misschien een idee je auto weg te doen een een lichtere auto te kopen?
50 euro voor mobiel of huistelefoon? Als het voor mobiel is kan dat ook wel 40 euro goedkoper. Als je een alles in 1 pakket hebt van Tele2 kun je voor 5 euro extra onbeperkt bellen naar vast en mobiel erbij nemen.
Autoverzekering vind ik ook vrij duur (of het moet al een nieuwe auto zijn). Als je alleen een WA verzekering hebt kun je je auto wel al voor zo'n 20 euro per maand verzekeren.
Kleine benzine auto als bv Opel Corsa die kost ook al 40+ euro per maand aan wegenbelasting. Dus zo extreem is dat niet. Mijn diesels deden jaren terug al over de 100 euro per maand.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 23:25 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Zo extreem vind ik TS niet qua kosten.
37 euro per drie maanden? Wat heb je dan, een scootmobiel?quote:Op zaterdag 1 juli 2017 23:17 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Wegenbelasting 35 per maand? Dan heb je waarschijnlijk een diesel of een hele zware auto. Ik betaal ongeveer 60 per 3 maanden, vorige auto 37 euro per 3 maanden. Misschien een idee je auto weg te doen een een lichtere auto te kopen?
zeker wel. Met je matige poging de levensstandaard te verlagen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:32 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Eigenlijk wel. Er zijn heel veel mensen die geen auto kunnen betalen. En daar lijk jij ook onder te gaan vallen. Vanzelfsprekend is een auto zeker niet.
De rest van je post nog niet gelezen. Als dat gebaseerd is op deze foute aanname: het gaat over werkenden...quote:Op zaterdag 1 juli 2017 21:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat een suggestief artikel weer.
De blauwe lijn in de bovenste grafiek, zal voor een zeer aanzienlijk deel uit mensen met Bijstand en Wajong zijn. Werkgevers hebben daar geen directe invloed op.
Of je kijkt gewoon eens wat wegenbelasting kost voor je wat roept, "een hele zware auto?" Voor een benzine auto van 1.000 kg zit je al rond de 33 per maand.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 23:17 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |