abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 10:52:20 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171928959


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden :)

Laatste reactie was van Atmoz

quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 01:14 schreef Atmoz het volgende:
Ghit goede tiop m! Steajs eens kijen musscgueb!
Ik dacht laat ik maar vast een nieuw deel openen :9
  Knikkerking zondag 25 juni 2017 @ 11:54:58 #2
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171930257
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 10:52 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?

[ afbeelding ]

Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden :)

Laatste reactie was van Atmoz

[..]

Ik dacht laat ik maar vast een nieuw deel openen :9
Oh godver 8)7 Ik dácht vanmorgen al dat ik vannacht wat stoms had getypt, maar kon het niet meer vinden... Dacht dat ik me vergist had, of dat een mod het al mooi verwijderd had }) Maar het was dus last post en toen is het topic naar onder geknald. Sorry :P

Maarja, was een leuk feestje O-)

Uhmm en om dan maar meteen ontopic te gaan:
Ik wil binnenkort wat van die kleine steentjes (split) op betonblokken lijmen. Waarmee zou ik dat het beste kunnen doen? Zou dat lukken met tegellijm bijvoorbeeld? Of is met kit ofzo beter? Of misschien cement?

Indien mogelijk zou ik graag wit of beige spul gebruiken zodat het niet opvalt tussen de steentjes.

Wie 'O wie? _O_
pi_171931213
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is de ondergrond?
Bij een zuigende ondergrond wordt het vloeibare deel van de verf de muur ingezogen en blijft het pigment en vulmiddel aan de oppervlakte zonder binding. Dus je moet voorbehandelen.
Vers beton is sterk alkalisch en dat kan je verf kapot maken
Ik ben geen fan van latex, het sluit af, muren moeten kunnen ademen.
Het zijn kalkzandblokken, moet nog kijken of ze erg zuigend zijn of niet.
Als dat wel het geval is moet er eerst voorstrijk op, maar stel dat het niet nodig zou zijn en de muren glad genoeg zijn, vroeg ik me af of er een middel op moet om ze glad te krijgen (ook al zijn ze dat al).
pi_171931235
Kan de stucadoor dit instucken, c.q afwerken. Of zitten deze dozen niet diep genoeg?

Krijg de dozen namelijk maar met moeite diep genoeg.
pi_171934247
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 11:54 schreef Atmoz het volgende:
Oh godver 8)7 Ik dácht vanmorgen al dat ik vannacht wat stoms had getypt, maar kon het niet meer vinden...
_O- En nu vereeuwigd in de OP
Chapeau! ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 11:54 schreef Atmoz het volgende:
Ik wil binnenkort wat van die kleine steentjes (split) op betonblokken lijmen. Waarmee zou ik dat het beste kunnen doen? Zou dat lukken met tegellijm bijvoorbeeld? Of is met kit ofzo beter? Of misschien cement?
Ik zou eigenlijk een transparante lijm zoeken. Epoxy misschien?
Lijkt me een lastig klusje zonder de lijm niet te laten opvallen.

quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 12:33 schreef Legwieh het volgende:
Kan de stucadoor dit instucken, c.q afwerken. Of zitten deze dozen niet diep genoeg?
Zo op het oog zitten ze wel diep genoeg. Als je de deksel eraf haalt moeten ze gelijk zijn met de muur (incl stuclaag) Zet je ze wel ff vast voordat er gestuct gaat worden?
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 16:41:00 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171938998
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 12:33 schreef Legwieh het volgende:
Kan de stucadoor dit instucken, c.q afwerken. Of zitten deze dozen niet diep genoeg?

Krijg de dozen namelijk maar met moeite diep genoeg.
[ afbeelding ]
Zit de voorkant van de doos inclusief het oranje dekseltje gelijk met de muur ? Dan kunnen ze dat prima stucen !

Zet je zelf je dozen nog even vast met een beetje knauf / roodband / cement ?

Niet met pur gaan doen; doe je dat wel dan niet gaan zeuren als je in je woning de stekker van de stofzuiger uit het stopcontact trekt door een ruk aan het snoer te geven (wat de meeste mensen gewoon doen) de gehele inbouwdoos en stopcontact meekomt *O*
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 16:45:49 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171939182
Nog een kleine toevoeging.

Je maakt een beetje roodband of gips aan, mikt met een troffel een flinke schep in het geboorde gat (wat je zo goed als kan van te voren even schoon hebt gemaakt met een handstoffer), je drukt daar de inbouwdoos in, stelt hem mooi waterpas en veegt met de troffel de uitgeperste gips rond de inbouwdoos *O*
pi_171976040
ik moet tegeltjes voegen met een vrij dunne, smalle voeg. Zit er nog verschil in al die soorten en merken voegmiddel?
pi_171977063
De goedkopere heeft een vrij grove korrel, soms... Dat is wel opletten .
Laat die handjes wapperen!
pi_171995603
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:38 schreef Gieliovd het volgende:
De goedkopere heeft een vrij grove korrel, soms... Dat is wel opletten .
Juist ja, dat bedoelde ik eigenlijk.

Ik heb wat reparatiewerk gedaan in de badkamer met gamma huismerk voegmiddel en vondt het niet echt prettig gaan. En vrij groffe korrel.

Was ook pas de eerste keer dat ik heb gevoegd.

Is Eurocol wel een beetje fijn spul om mee te werken?
  dinsdag 27 juni 2017 @ 19:05:30 #11
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171996070
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 16:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Nog een kleine toevoeging.

Je maakt een beetje roodband of gips aan, mikt met een troffel een flinke schep in het geboorde gat (wat je zo goed als kan van te voren even schoon hebt gemaakt met een handstoffer), je drukt daar de inbouwdoos in, stelt hem mooi waterpas en veegt met de troffel de uitgeperste gips rond de inbouwdoos *O*
Goh, dozen vastzetten. Weer wat geleerd. Kut :')
Spoilers!
pi_171996564
Overigens, om de boel waterpas te stellen:

http://www.gereedschappro(...)-stopcontacten/20760
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 19:59:02 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171998002
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 19:22 schreef FranticDJ het volgende:
Overigens, om de boel waterpas te stellen:

http://www.gereedschappro(...)-stopcontacten/20760
Vaak heb je toch meer dan één component wat je waterpas wilt zetten; zelf heb ik daarom een 20 cm sola waterpasje. Is in mijn ogen ook veel handiger. :)

  dinsdag 27 juni 2017 @ 19:59:31 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171998027
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 12:32 schreef mug89 het volgende:

[..]

Het zijn kalkzandblokken, moet nog kijken of ze erg zuigend zijn of niet.
Als dat wel het geval is moet er eerst voorstrijk op, maar stel dat het niet nodig zou zijn en de muren glad genoeg zijn, vroeg ik me af of er een middel op moet om ze glad te krijgen (ook al zijn ze dat al).
Kalkzandsteen zal je moeten voorstrijken. Je gaat de voegen na het schilderen waarschijnlijk blijven zien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 20:11:37 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  dinsdag 27 juni 2017 @ 20:58:43 #16
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172000501
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 20:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nooit gedaan ? :X }:|
Nope. Er zitten tot nu toe alleen maar 2 lichtknoppen op de muur. De rest moet nog geplaatst worden en er is nog niet gestuct dus het is nog niet te laat. Gelukkig O-)
Spoilers!
pi_172008308
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 18:41 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Juist ja, dat bedoelde ik eigenlijk.

Ik heb wat reparatiewerk gedaan in de badkamer met gamma huismerk voegmiddel en vondt het niet echt prettig gaan. En vrij groffe korrel.

Was ook pas de eerste keer dat ik heb gevoegd.

Is Eurocol wel een beetje fijn spul om mee te werken?
Eurocol is over het algemeen wel prima spul, Schönox ook, en ik heb ook prima ervaring met de Hornbach, ben ff het merk kwijt. Gewoon die huismerk troep van de GPK vermijden lijkt me een goed begin.
Laat die handjes wapperen!
pi_172014277
Ik wil een gipsplafond maken maar de hart-op-hart afstand van de balken is 80 cm...
Kan dit met een stevig regelwerk? Zo ja, welke maat zou volstaan?
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:57:16 #19
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_172014667
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:42 schreef DarkE het volgende:
Ik wil een gipsplafond maken maar de hart-op-hart afstand van de balken is 80 cm...
Kan dit met een stevig regelwerk? Zo ja, welke maat zou volstaan?
In ieder geval niet de gipsplaten direct op de balken schroeven. Dan heb je een te grote overspanning en gaan de naden scheuren.
Het beste maak je een mooi vlak met houten latten, op een hoh afstand van 30 cm (gipsplaten zijn meestal 60cm; je hebt dan aan de randen en in het midden ondersteuning).
Deze latten kun je ook makkelijk waterpas stellen, zodat je plafond mooi vlak en strak wordt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  Moderator woensdag 28 juni 2017 @ 12:58:34 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172014698
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 20:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Nope. Er zitten tot nu toe alleen maar 2 lichtknoppen op de muur. De rest moet nog geplaatst worden en er is nog niet gestuct dus het is nog niet te laat. Gelukkig O-)
Jullie hebben toch ook veel houtskelet? Daar kun je de dozen ook op vast schroeven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_172014872
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:57 schreef goed_volk het volgende:

[..]

In ieder geval niet de gipsplaten direct op de balken schroeven. Dan heb je een te grote overspanning en gaan de naden scheuren.
Het beste maak je een mooi vlak met houten latten, op een hoh afstand van 30 cm (gipsplaten zijn meestal 60cm; je hebt dan aan de randen en in het midden ondersteuning).
Deze latten kun je ook makkelijk waterpas stellen, zodat je plafond mooi vlak en strak wordt.
Allemaal duidelijk maar de vraag was welke maat latten ik moet gebruiken bij een h-o-h afstand van de balken van 80 cm...
Bij een h-o-h afstand van 60 cm las ik ergens 50x22. Moet ik dikkere latten gebruiken? Zo ja, wat is aan te raden?
  woensdag 28 juni 2017 @ 13:10:21 #22
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_172015007
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:05 schreef DarkE het volgende:
Moet ik dikkere latten gebruiken? Zo ja, wat is aan te raden?
Ah, excuus. Ja, ik zou wel iets dikkere latten kiezen. Kopmaat is een beetje afhankelijk van de houthandel, maar en maar een slag dikker (27mm) is prima. Dan kun je ook nog eens een lampje oid ophangen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_172015055
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jullie hebben toch ook veel houtskelet? Daar kun je de dozen ook op vast schroeven.
Klopt, dat gaat ook gebeuren.
Spoilers!
  Moderator woensdag 28 juni 2017 @ 14:36:42 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172017374
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jullie hebben toch ook veel houtskelet? Daar kun je de dozen ook op vast schroeven.
Indien mogelijk kun je dan hollewanddozen gebruiken.

Vastschroeven van inbouwdozen van binnenuit mag niet.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 12:20:18 #25
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_172086540
Er moeten hier gordijnen opgehangen worden, met rails etc.
Alleen is er een verlaagd plafond in de kamer gemaakt, met een vlizotrap voor extra opslag.
Het 'nieuwe' plafond is gemaakt van gipsplaten en daar moet dus een gordijnrails op/aan komen.

Beneden hebben wij een lat op het plafond geschroefd (in beton) en hierop de rails bevestigd.
Alleen nu twijfel ik wat de beste methode voor boven is.

Er zit een lat van +- een centimeter op de wand waar de gipsplaat aan bevestigd is, verder zit er +- 15 centimeter verderop een balk. Alleen in de ruimte er tussen zou dus de rails moeten komen (zie foto's hier beneden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Want de gordijnen wegen al snel 15-20 kilo.

Zie foto's van boven- en onderzijde gips (opklikken voor groter):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172087112
Met gipsplaatpluggen in voldoende aantallen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172087230
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:20 schreef Goddelijker het volgende:
Er zit een lat van +- een centimeter op de wand waar de gipsplaat aan bevestigd is, verder zit er +- 15 centimeter verderop een balk. Alleen in de ruimte er tussen zou dus de rails moeten komen (zie foto's hier beneden.
Als je er aan de bovenkant zo makkelijk bij kunt zou ik er balkjes tussen schroeven op de plaats waar de schroeven van de rails komen.
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 13:00:37 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172087575
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:46 schreef DarkE het volgende:

[..]

Als je er aan de bovenkant zo makkelijk bij kunt zou ik er balkjes tussen schroeven op de plaats waar de schroeven van de rails komen.
Dat lijkt mij ook het meest eenvoudige; als je op die manier die foto kunt maken dan moet je ook wel twee passende balkjes op die manier kunnen monteren. :)
  zaterdag 1 juli 2017 @ 16:15:49 #29
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_172092224
Bij mijn ouders hebben ze achter een Orbis Data Micro een pomp zitten. Helaas zijn alle instellingen uit de tijdklok en moet deze opnieuw ingesteld worden.

Het gaat om deze tijdklok:


Het lijkt er op dat deze een keer is vernieuwd door onderstaande:

Het typenummer hiervan is ob172012n, wanneer ik hierop zoek krijg ik een handleiding van een uitgebreidere schakelaar.

Helaas kan ik geen handleiding vinden om deze tijdschakelaar opnieuw in te stellen. Hebben jullie enig idee (of betere Google-skills) hoe ik deze tijdklok weer kan programmeren?
pi_172095928
Weet iemand misschien hoe groot het gat moet zijn voor de montage van een gevelkom? Is dat toevallig formaat dozenboor (82mm)?
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 19:37:31 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172096926
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 18:49 schreef Tom_ het volgende:
Weet iemand misschien hoe groot het gat moet zijn voor de montage van een gevelkom? Is dat toevallig formaat dozenboor (82mm)?
Is een gewone vorstvrije buitenkraan niet beter / handiger ?
Een gevelkom word standaard geloof ik tijdens de bouw al ingemetseld :@
pi_172105635
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 19:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is een gewone vorstvrije buitenkraan niet beter / handiger ?
Een gevelkom word standaard geloof ik tijdens de bouw al ingemetseld :@
Ja dat is inderdaad handiger, maar in dit geval heb ik al een afsluiter in de meterkast geplaatst en een aftappunt beschikbaar om ertussen te plaatsen. Volgens mij moet je bij alle vorstvrije kranen er vanaf de binnenkant muur bij kunnen om die spil erin te plaatsen, die wand wordt bij mij straks gestuct dus ga ik die koppeling persen.

En zo'n gevelkom vind ik er ook wel fraai uitzien, daarnaast ook het prijsverschil (nu ook de afsluiter e.d. al heb) van +/- ¤25 voor een normale kraan tegenover +/- ¤80. Als het enige nadeel van zo'n gevelkom is dat er binnen ook in de muur gehakt moet worden dan is het voor mij niet zo'n probleem.
pi_172107920
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 16:15 schreef mime_negert het volgende:

Helaas kan ik geen handleiding vinden om deze tijdschakelaar opnieuw in te stellen.
Tip, kijk google altijd ff op de site van de fabrikant.
http://www.orbis.es/produ(...)us-data-micro-2-plus

Handleiding:
http://www.orbis.es/produ(...)-2-plus/instructions

Het is een PDF file (opende bij mij niet automatisch)
  zondag 2 juli 2017 @ 11:28:24 #34
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_172108576
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 10:52 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Tip, kijk google altijd ff op de site van de fabrikant.
http://www.orbis.es/produ(...)us-data-micro-2-plus

Handleiding:
http://www.orbis.es/produ(...)-2-plus/instructions

Het is een PDF file (opende bij mij niet automatisch)
Deze had ik ook gevonden, maar helaas is dit een ander model.
  Moderator zondag 2 juli 2017 @ 11:44:15 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 2 juli 2017 @ 12:24:38 #36
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_172109827
Dat is dezelfde ja.

Ik ga ervan uit dat het principe hetzelfde is zodat ik de handleiding ook kan gebruiken voor het oude model.

Bedankt!

Ben vandaag even langs mijn vader gereden eens naar de schakelaar te kijken. Er kwam een mooi schema tevoorschijn toen ik het klepje open maakte waarmee ik alles heb kunnen instellen. ^O^

[ Bericht 48% gewijzigd door mime_negert op 02-07-2017 18:15:44 (Toevoeging gedaan) ]
pi_172120484
Ik wil (zelf) een epoxy gietvloer in m'n garage gaan realiseren. Nu twijfel ik nog: wel of geen antislip?
Wel: want ik kan me indenken dat het aardig glad is, niet: antislip grit is een horror om schoon te maken.

Dan 't volgende: welke kleur! Wit sowieso niet, want daar zie je volgens mij alles op. Ik wil liefst wel een lichte tint, maar totaal nog ff geen inspiratie welke.
pi_172124213
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 18:59 schreef FranticDJ het volgende:
Ik wil (zelf) een epoxy gietvloer in m'n garage gaan realiseren. Nu twijfel ik nog: wel of geen antislip?
Wel: want ik kan me indenken dat het aardig glad is, niet: antislip grit is een horror om schoon te maken.

Dan 't volgende: welke kleur! Wit sowieso niet, want daar zie je volgens mij alles op. Ik wil liefst wel een lichte tint, maar totaal nog ff geen inspiratie welke.
1) Geen antislip, is met veiligheidsschoenen al stroef genoeg zonder dat spul.
2) Ik heb in m'n kelder ooit een laag grijs/blauwe 2K epoxylaag gesmeerd. Dat was best een succes, zelfs voor mij....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172133322
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 21:14 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Geen antislip, is met veiligheidsschoenen al stroef genoeg zonder dat spul.
2) Ik heb in m'n kelder ooit een laag grijs/blauwe 2K epoxylaag gesmeerd. Dat was best een succes, zelfs voor mij....
Blauw/grijs zat ik idd ook al aan te denken.. Heb jij een coatingvloer of een gietvloer?
pi_172134121
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 10:25 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Blauw/grijs zat ik idd ook al aan te denken.. Heb jij een coatingvloer of een gietvloer?
Nu witte vloertegeltjes ;( . In m'n vorige huis was het de keldervloer met dus een zelfaangebrachte 2K epoxycoating over een betonvloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172167914
Wij hebben al een tijdje een led lamp in de keuken hangen die te fel is. Nu dacht ik eraan om hem te dimmen (kan volgends philips ook gewoon) Alleen kom ik er niet helemaal uit. Wat ik graag wil is een unit in de centraaldoos, die ik isntel en met de "normale" schakelaar aan en uit gezet kan worden (op die sterkte die ik vooraf instel)
Het enige dat ik kan vinden is of een dimmer met zo'n draaiknop( :r ) of een dimmer die werkt met een pulseknop om de sterkte in te stellen.
Iemand die weet of er zoiets uberhaubt bestaat?
PSN: Metal_Akilla
  Moderator dinsdag 4 juli 2017 @ 21:54:34 #42
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172176354
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 17:08 schreef Akilla het volgende:
Wij hebben al een tijdje een led lamp in de keuken hangen die te fel is. Nu dacht ik eraan om hem te dimmen (kan volgends philips ook gewoon) Alleen kom ik er niet helemaal uit. Wat ik graag wil is een unit in de centraaldoos, die ik isntel en met de "normale" schakelaar aan en uit gezet kan worden (op die sterkte die ik vooraf instel)
Het enige dat ik kan vinden is of een dimmer met zo'n draaiknop( :r ) of een dimmer die werkt met een pulseknop om de sterkte in te stellen.
Iemand die weet of er zoiets uberhaubt bestaat?
Het komt mij niet bekend voor :), wat is er mis met een pulse drukker ?
pi_172181577
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 17:08 schreef Akilla het volgende:
Wij hebben al een tijdje een led lamp in de keuken hangen die te fel is. Nu dacht ik eraan om hem te dimmen (kan volgends philips ook gewoon) Alleen kom ik er niet helemaal uit. Wat ik graag wil is een unit in de centraaldoos, die ik isntel en met de "normale" schakelaar aan en uit gezet kan worden (op die sterkte die ik vooraf instel)
Het enige dat ik kan vinden is of een dimmer met zo'n draaiknop( :r ) of een dimmer die werkt met een pulseknop om de sterkte in te stellen.
Iemand die weet of er zoiets uberhaubt bestaat?
Waarom niet gewoon een minder sterke lamp gebruiken? Zo te horen wil je het eens instellen en nooit meer aankomen.
pi_172183917
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 21:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het komt mij niet bekend voor :), wat is er mis met een pulse drukker ?
Niks eigenlijk, wilde eigenlijk kijken of ik het met zo min mogelijk nieuwe onderdelen kon doen :9

quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 07:53 schreef nanuk het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon een minder sterke lamp gebruiken? Zo te horen wil je het eens instellen en nooit meer aankomen.
Gaat niet, het is een Philips spot lamp waarbij de lampjes niet te vervangen zijn (Krijg je ervan als je voor uiterlijk gaat... :@ )

Misschien dat ik toch maar gewoon voor de puls knop ga, in principe zie je er niks van en het is misschien ook wel handig om hem toch nog feller te kunnen zetten, mocht het nodig zijn..
Bedankt in ieder geval ^O^
PSN: Metal_Akilla
  woensdag 5 juli 2017 @ 21:12:33 #45
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172200298
Ik heb spul nodig om de naden te dichten tussen gipsplaten, AK en RK. Het moet bij Hornbach vandaan komen. Ze hebben daar Knauf Voegenfit (gipshoudende plamuur), en Knauf Uniflott (gips). Er wordt nog overheen gestuct. Voegenfit is verkrijgbaar in 1 kilo, Uniflott in 5 kilo. Ik koop liever 1 kilo. Is dat de juiste keuze?
Spoilers!
  woensdag 5 juli 2017 @ 21:28:58 #46
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172200993
Nog een vraagje. Vanuit de meterkast loopt, onder de badkamer door, een 10cm diameter pvc buis naar de keuken met als doel het makkelijk trekken van elektra naar de rest van het huis. Losse draden in die buis lijkt een slecht idee. Draden in flexpijp door de buis en hij zit met 5 groepen vol. Is het een optie om 10 ymvk (3x2.5mm) draden door die pijp te trekken? Of moet het ymvk-as zijn? Er moet idealiter ook een utp-kabel bij in de buis.
Spoilers!
pi_172202873
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een vraagje. Vanuit de meterkast loopt, onder de badkamer door, een 10cm diameter pvc buis naar de keuken met als doel het makkelijk trekken van elektra naar de rest van het huis. Losse draden in die buis lijkt een slecht idee. Draden in flexpijp door de buis en hij zit met 5 groepen vol. Is het een optie om 10 ymvk (3x2.5mm) draden door die pijp te trekken? Of moet het ymvk-as zijn? Er moet idealiter ook een utp-kabel bij in de buis.
Iets zegt me dat wat je allemaal van plan bent niet toegestaan is :{
  woensdag 5 juli 2017 @ 22:22:29 #48
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172202910
quote:
15s.gif Op woensdag 5 juli 2017 22:21 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Iets zegt me dat wat je allemaal van plan bent niet toegestaan is :{
Het was het voorstel vam de elektricien. Alleen die werkt niet meer bij ons.
Spoilers!
pi_172203545
Er zit een kier onder m'n garagedeur. Hoe zou ik dit het netste sluiten? De deur sluit wel op het niveau van de betonvloer in de garage.

Uitfrezen en opvullen met een hardstenen dorpel (zullen wel meerdere stukken worden vanwege de lengte), of gewoon dichtsmeren met beton?
  woensdag 5 juli 2017 @ 23:04:49 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172204072
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 22:44 schreef FranticDJ het volgende:
Er zit een kier onder m'n garagedeur. Hoe zou ik dit het netste sluiten? De deur sluit wel op het niveau van de betonvloer in de garage.

Uitfrezen en opvullen met een hardstenen dorpel (zullen wel meerdere stukken worden vanwege de lengte), of gewoon dichtsmeren met beton?
Rubbers onder je garagedeur?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172204127
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rubbers onder je garagedeur?
Zitten er al op :+ Zal er morgen wel ff een foto van maken.
  Moderator woensdag 5 juli 2017 @ 23:16:36 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172204381
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 22:44 schreef FranticDJ het volgende:
Er zit een kier onder m'n garagedeur. Hoe zou ik dit het netste sluiten? De deur sluit wel op het niveau van de betonvloer in de garage.

Uitfrezen en opvullen met een hardstenen dorpel (zullen wel meerdere stukken worden vanwege de lengte), of gewoon dichtsmeren met beton?
Wanneer ga jij je eigen topic open trouwens :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_172204410
quote:
14s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wanneer ga jij je eigen topic open trouwens :7
Wanneer er ook daadwerkelijk dingen gaan gebeuren.
  woensdag 5 juli 2017 @ 23:18:33 #54
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172204433
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:17 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Wanneer er ook daadwerkelijk dingen gaan gebeuren.
Daar houden we je aan ;)
Spoilers!
pi_172204447
quote:
14s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Daar houden we je aan ;)
Voor alleen wat muurtjes witten en inbouwkast wegslopen ga ik geen topic openen iig :P
  woensdag 5 juli 2017 @ 23:20:53 #56
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172204491
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Voor alleen wat muurtjes witten en inbouwkast wegslopen ga ik geen topic openen iig :P
Jawehel! We moeten toch de kleur van je bankstel kunnen zien? En je pornobed?
Spoilers!
  Moderator woensdag 5 juli 2017 @ 23:27:18 #57
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172204654
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Voor alleen wat muurtjes witten en inbouwkast wegslopen ga ik geen topic openen iig :P
Zodra je bezig bent gaan je vanzelf meer dingen tegenstaan, dus open nou maar. Je blijft voorlopig wel even bezig :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 6 juli 2017 @ 18:14:07 #58
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172221546
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Voor alleen wat muurtjes witten en inbouwkast wegslopen ga ik geen topic openen iig :P
Kleine klusjes zijn ook klusjes *O* *)
  vrijdag 7 juli 2017 @ 06:06:51 #59
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_172233841
Het frontje aan mijn vaatwasser zit met 2 schroeven halverwege en twee haken aan de onderkant vast.
Nu is een van de twee schroefgaten in het frontje uitgelubberd. Je noemt het vast anders, maar het effect is hetzelfde. Hij hangt dus half los.

Ik ben er vrij zeker van dat als ik het frontje eraf haal, het andere schroefgat waarschijnlijk ook niet meer zal pakken. Reparatietijd dus.

De vraag is..... waarmee?
Iemand een goed idee?


En plus. Het lijkt met een soort klitteband vast te hebben gezeten aan de vorige vaatwasser. Vast niet het soort dat je bij de stoffenwinkel koopt.
Heeft dat een speciale naam?

[ Bericht 17% gewijzigd door avotar op 07-07-2017 06:53:23 ]
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 7 juli 2017 @ 06:48:23 #60
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172234058
Oké help mij even..... Hoe krijg ik een boorkop met B16 passing van zijn boorstift af?



Uit de morseconus met een uitdrijfspie is geen punt. Maar de boorkop van de stift.... :{
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 7 juli 2017 @ 12:54:46 #61
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_172241337
Moeizaam
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 7 juli 2017 @ 12:56:00 #62
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_172241369
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 06:06 schreef avotar het volgende:
Het frontje aan mijn vaatwasser zit met 2 schroeven halverwege en twee haken aan de onderkant vast.
Nu is een van de twee schroefgaten in het frontje uitgelubberd. Je noemt het vast anders, maar het effect is hetzelfde. Hij hangt dus half los.

Ik ben er vrij zeker van dat als ik het frontje eraf haal, het andere schroefgat waarschijnlijk ook niet meer zal pakken. Reparatietijd dus.

De vraag is..... waarmee?
Iemand een goed idee?


En plus. Het lijkt met een soort klitteband vast te hebben gezeten aan de vorige vaatwasser. Vast niet het soort dat je bij de stoffenwinkel koopt.
Heeft dat een speciale naam?
Is industriële van 3M . De lidl heeft die eventjes gehad
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 7 juli 2017 @ 12:57:44 #63
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_172241414
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 12:56 schreef lipje het volgende:

[..]

Is industriële van 3M . De lidl heeft die eventjes gehad
Nog mee in mijn handen gestaan toen.
Eikel dat ik ben. Nu kan ik bij Karwei weer het viervoudige ervoor betalen.
Merci :s)
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_172245609
Onder het mom van beter laat dan nooit, een foto van le garagedeur die gesloten is



Ik moet dus sowieso de vloer een stukje aan helen/bij smeren. Maar wat doe ik 't beste. Gewoon sluitend smeren met de onderkant van de deur, of toch een hardstenen dorpel onder de deur? Aan de buitenzijde komt dan een helling (kan even niet op 't juiste woord komen) tegen de dorpel aan.

Vanaf de lichtinval loopt het dus al schuin weg naar buiten.
pi_172277676
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 15:29 schreef FranticDJ het volgende:
Onder het mom van beter laat dan nooit, een foto van le garagedeur die gesloten is

[ afbeelding ]

Ik moet dus sowieso de vloer een stukje aan helen/bij smeren. Maar wat doe ik 't beste. Gewoon sluitend smeren met de onderkant van de deur, of toch een hardstenen dorpel onder de deur? Aan de buitenzijde komt dan een helling (kan even niet op 't juiste woord komen) tegen de dorpel aan.

Vanaf de lichtinval loopt het dus al schuin weg naar buiten.
Nou, dit lijkt mij garagedeur wel. Ik heb 100% identieke situatie.

Ik had er eerst een kantel deur inzitten maar bij het verwijderen is de hoekstrip welke in de betonvloer zat ook meegekomen.

Ik zou eerst die hele strook weer aanvullen met cement ofzo maar aangezien mijn deur eigenlijk nog een paar cm verder moet zakken zal ik nu de 2 uiteindes weghakken, dan zakt de deur nog iets verder waardoor het bovenste paneel beter aansluit.
pi_172277775
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 06:48 schreef Gieliovd het volgende:
Oké help mij even..... Hoe krijg ik een boorkop met B16 passing van zijn boorstift af?

[ afbeelding ]

Uit de morseconus met een uitdrijfspie is geen punt. Maar de boorkop van de stift.... :{
van binnenuit misschien? Zeg maar door de boorkop heen?
pi_172277819
Ik zoek een lichtschakelaar met een veertje erin. Hoe noem je dit? druk schakelaar. Mogelijk pulse schakelaar.

Moet eruit zien als een gewone lichtschakelaar, die je in kunt drukken, contact wordt gemaakt en bij het loslaten veert de schakelaar terug en contact wordt verbroken.

Op welke naam moet ik dit zoeken?
  Moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 20:27:46 #68
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172277848
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:26 schreef Glider76 het volgende:
Ik zoek een lichtschakelaar met een veertje erin. Hoe noem je dit? druk schakelaar. Mogelijk pulse schakelaar.

Moet eruit zien als een gewone lichtschakelaar, die je in kunt drukken, contact wordt gemaakt en bij het loslaten veert de schakelaar terug en contact wordt verbroken.

Op welke naam moet ik dit zoeken?
In wat voor schakeling wil je iets kunnen schakelen ? Je hebt wel gewone schakelaars met een terugverende knop bedoel je dat ?
  Moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 20:28:30 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172277861
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:26 schreef Glider76 het volgende:
Ik zoek een lichtschakelaar met een veertje erin. Hoe noem je dit? druk schakelaar. Mogelijk pulse schakelaar.

Moet eruit zien als een gewone lichtschakelaar, die je in kunt drukken, contact wordt gemaakt en bij het loslaten veert de schakelaar terug en contact wordt verbroken.

Op welke naam moet ik dit zoeken?
Gira heeft ze bijvoorbeeld wel : https://www.shopelektro.n(...)Wo-tQCFUGeGwodBrEPbQ

quote:
Een drukvlakschakelaar, ook wel tiptoetsschakelaar genoemd, is een schakelaar die terugspringt oftewel terugveert naar de oorspronkelijke stand wanneer op de schakelaar wordt geduwd. Hetgeen wat is ingeschakeld, bijvoorbeeld licht, blijft bij een drukvlakschakelaar ingeschakeld wanneer de schakelaar wordt losgelaten. Wordt de schakelaar opnieuw ingedrukt en losgelaten? Dan wordt het licht uitgeschakeld.

Waarvoor gebruik je een drukvlakschakelaar?

Drukvlakschakelaars worden gebruikt om een uniforme uitstraling aan schakelmateriaal te geven doordat ze altijd in dezelfde positie staan, ongeacht of bijvoorbeeld licht in- of uitgeschakeld is.

Waar gebruik je een drukvlakschakelaar?

Er bestaan verschillende soorten drukvlakschakelaars. Denk hierbij aan enkelpolige drukvlakschakelaars, wissel drukvlakschakelaars, serie drukvlakschakelaars en kruis drukvlakschakelaars.

Door de vele soorten drukvlakschakelaars, is de drukvlakschakelaar in veel verschillende situaties toepasbaar. Denk aan drukvlakschakelaars in de woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer, etc.
pi_172278102
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Gira heeft ze bijvoorbeeld wel : https://www.shopelektro.n(...)Wo-tQCFUGeGwodBrEPbQ

[..]

Maar wordt het contact dan weer verbroken?

Het dient als wandschakelaar voor een electrische garagedeur opener. Als ik op 2 contacten een verbinding maak gaat de deur open, de deur blijft ook opengaan als de 2 contacten weer verbroken worden. Als je de contacten weer maakt gaat de deur sluiten.

Ik zoek dus een schakelaar die contact maakt als ik die indruk en het contact weer verbreekt als ik de knop loslaat. De volgende keer geef ik er weer een duw op en de deur sluit. Of open. Net hoe die deur staat.
pi_172278865
Dan zoek je dus een pulsdrukker denk ik?
pi_172279567
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 21:01 schreef RB42 het volgende:
Dan zoek je dus een pulsdrukker denk ik?
ja, er zijn weer vele namen voor.

Maar ik heb al een andere oplossing. Een simpele deurbel drukker. 1.69 bij toolstation.
  zaterdag 8 juli 2017 @ 21:32:26 #73
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172279628
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:25 schreef Glider76 het volgende:

[..]

van binnenuit misschien? Zeg maar door de boorkop heen?
Bedankt maar helaas... Hij is dicht van binnen.
Laat die handjes wapperen!
pi_172279686
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 21:32 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Bedankt maar helaas... Hij is dicht van binnen.
ja, dat is eigenlijk ook wel logisch. Dan zou ik het niet weten. Is het niet met links schroefdraad toevallig?
pi_172280729
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Nou, dit lijkt mij garagedeur wel. Ik heb 100% identieke situatie.

Ik had er eerst een kantel deur inzitten maar bij het verwijderen is de hoekstrip welke in de betonvloer zat ook meegekomen.

Ik zou eerst die hele strook weer aanvullen met cement ofzo maar aangezien mijn deur eigenlijk nog een paar cm verder moet zakken zal ik nu de 2 uiteindes weghakken, dan zakt de deur nog iets verder waardoor het bovenste paneel beter aansluit.
Yeah, ik denk dat ik gewoon de boel uitvul met beton ofzo. Als dat niet houdt dan leg ik er een dorpel in.

Al is een dorpel misschien wel handiger aangezien ik dus een gietvloer wil leggen :P
pi_172281690
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 06:48 schreef Gieliovd het volgende:
Oké help mij even..... Hoe krijg ik een boorkop met B16 passing van zijn boorstift af?

[ afbeelding ]

Uit de morseconus met een uitdrijfspie is geen punt. Maar de boorkop van de stift.... :{
Kort door de bocht met geweld....

Moet hij er echt af? Een nieuwe boorstift bestellen kost 5euro

Ik heb er zelf ooit eens afgehaald met een breekijzer en een bijtel slaan als spie.

Veder wie heeft er zin in een spelletje herken het schakelmateriaal:
http://imgur.com/a/RGtmU
Het merk is Gira maar is dit de serie 55 en hoe kom ik dan achter de kleur.

Achterop de schakelaar plaat staat het nr. 00.002966 die geen resultaten geeft op Google.

Het is een wooning van 7 jaar oud.

Ik heb diverse lampen opgehangen met bewegings sensors en wil nu de schakelaars verwijderen en dichte kapjes plaatsen.
  Moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 23:00:02 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172281763
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 22:57 schreef bartos het volgende:

[..]

Kort door de bocht met geweld....

Moet hij er echt af? Een nieuwe boorstift bestellen kost 5euro

Ik heb er zelf ooit eens afgehaald met een breekijzer en een bijtel slaan als spie.

Veder wie heeft er zin in een spelletje herken het schakelmateriaal:
http://imgur.com/a/RGtmU
Het merk is Gira maar is dit de serie 55 en hoe kom ik dan achter de kleur.

Achterop de schakelaar plaat staat het nr. 00.002966 die geen resultaten geeft op Google.

Het is een wooning van 7 jaar oud.

Ik heb diverse lampen opgehangen met bewegings sensors en wil nu de schakelaars verwijderen en dichte kapjes plaatsen.
Op basis van de foto zou ik zeggen creme wit
  Moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 23:09:42 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172282041
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 23:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Op basis van de foto zou ik zeggen creme wit
Of een roker :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_172282949
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 23:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Of een roker :P
Niet gerookt in de woning en het muurtje er naast is net geschilderd in "wit" over donker grijs.

Maar het irriteert me wel.... Staan er nummers in die toch echt op type nummers lijken zijn ze niet tevinden ook niet in de Gira catalogus.

Ik maar crčme wit bestellen en anders maar retour. Thanks vonkenboer.
pi_172285640
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 22:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Yeah, ik denk dat ik gewoon de boel uitvul met beton ofzo. Als dat niet houdt dan leg ik er een dorpel in.

Al is een dorpel misschien wel handiger aangezien ik dus een gietvloer wil leggen :P
Bij mij zat er een gegalvaniseerd hoekprofiel in. Anders brokkelt het kantje af.
pi_172285666
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 06:26 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Bij mij zat er een gegalvaniseerd hoekprofiel in. Anders brokkelt het kantje af.
Hmm das ook nog een idee ja, zat eerder te denken aan een hardstenen dorpel.
pi_172285680
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 21:30 schreef Glider76 het volgende:

[..]

ja, er zijn weer vele namen voor.

Maar ik heb al een andere oplossing. Een simpele deurbel drukker. 1.69 bij toolstation.
Dat is best goed bedacht :)
pi_172288570
Waarom kom ik niet door mijn betonnen verdiepingsvloer heen geboord?

Heb toch een stevige boormachine. Boor te bot misschien? (Boor is geleend bij me zwager, dis wellicht dat een nieuwe boor de oplossing is)

pi_172288616
Staal in het beton?
  zondag 9 juli 2017 @ 11:45:02 #85
4330 PJ
Tja.....
pi_172288942
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 11:25 schreef Legwieh het volgende:
Waarom kom ik niet door mijn betonnen verdiepingsvloer heen geboord?

Heb toch een stevige boormachine. Boor te bot misschien? (Boor is geleend bij me zwager, dis wellicht dat een nieuwe boor de oplossing is)

[ afbeelding ]
Hij staat op boorhameren en snelheid stand 6?
  Knikkerking zondag 9 juli 2017 @ 11:49:14 #86
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172289033
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 11:25 schreef Legwieh het volgende:
Waarom kom ik niet door mijn betonnen verdiepingsvloer heen geboord?

Heb toch een stevige boormachine. Boor te bot misschien? (Boor is geleend bij me zwager, dis wellicht dat een nieuwe boor de oplossing is)

[ afbeelding ]
Mij lukte het ook voor geen meter. Heb meerdere gaten (die dus niet door-door waren) moeten maken voordat ik er eentje had waar het wel lukte. Uiteindelijk nog een hele klus, want een van de boren is zelfs blijven vast hangen:


(en hangt er nog steeds :P wel boven het verlaagd plafond ;))
  zondag 9 juli 2017 @ 12:01:40 #87
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_172289300
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook het meest eenvoudige; als je op die manier die foto kunt maken dan moet je ook wel twee passende balkjes op die manier kunnen monteren. :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:46 schreef DarkE het volgende:

[..]

Als je er aan de bovenkant zo makkelijk bij kunt zou ik er balkjes tussen schroeven op de plaats waar de schroeven van de rails komen.
En dan op dezelfde manier monteren zoals de balk aan de rechterzijde?
Want veel ruimte is er niet om een lat/balk tegen de andere aan te schroeven.
Of is er een handige beugel waar je hem in kan hangen en vervolgens aan de andere kan schroeven?
pi_172290159
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 11:25 schreef Legwieh het volgende:
Waarom kom ik niet door mijn betonnen verdiepingsvloer heen geboord?

Heb toch een stevige boormachine. Boor te bot misschien? (Boor is geleend bij me zwager, dis wellicht dat een nieuwe boor de oplossing is)

[ afbeelding ]
waarschijnlijk staal in het betotn (icm versleten boor)
kijk even of er staal schilvers aan de kop van je boor hangen. dan eerst met een ijzerboor verder.
  Moderator zondag 9 juli 2017 @ 12:49:23 #89
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172290371
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 11:25 schreef Legwieh het volgende:
Waarom kom ik niet door mijn betonnen verdiepingsvloer heen geboord?

Heb toch een stevige boormachine. Boor te bot misschien? (Boor is geleend bij me zwager, dis wellicht dat een nieuwe boor de oplossing is)

[ afbeelding ]
Dan zit je waarschijnlijk op de bewapening van de vloer te boren :+
  zondag 9 juli 2017 @ 13:31:31 #90
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172291416
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 21:34 schreef Glider76 het volgende:

[..]

ja, dat is eigenlijk ook wel logisch. Dan zou ik het niet weten. Is het niet met links schroefdraad toevallig?
Nee, geen draad maar een B16 tapse passing.

quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 22:57 schreef bartos het volgende:

[..]

Kort door de bocht met geweld....

Moet hij er echt af? Een nieuwe boorstift bestellen kost 5euro

Ik heb er zelf ooit eens afgehaald met een breekijzer en een bijtel slaan als spie.
Mja, ik wilde beide heel houden. En dat is me nu gelukt.

Ik heb de boorkop met 2 pendrijvers tussen de boorkop en de boorstift in de bankschroef geklemd, zodat deze als grote wiggen werkten.

Vervolgens met beleid de kracht opgevoerd totdat de pendrijvers door de werkplaats vlogen en de stift netjes los was.

Ik blij, boorkop verkocht en mijn nieuwe ligt al klaar om zo te monteren.

Thanks voor het meedenken beide!
Laat die handjes wapperen!
  zondag 9 juli 2017 @ 13:33:36 #91
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172291476
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 23:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Op basis van de foto zou ik zeggen creme wit
Hij is mij te licht voor crčme hoor, ik zou zeggen gewoon wit.

Als ik google is 2966 de serie en nog een getal erachter de kleur. Dus 29666 is pure white, 29665 alu en 29667 antraciet. Maar dan wel van de TX 44 serie?
Laat die handjes wapperen!
pi_172294126
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 12:36 schreef akatar het volgende:

[..]

waarschijnlijk staal in het betotn (icm versleten boor)
kijk even of er staal schilvers aan de kop van je boor hangen. dan eerst met een ijzerboor verder.
onzin. Die staalboor kun he direct weggooien daarna terwijl een betonboor is gemaakt om door het staal te boren.

Ts niet duwen. De boor zonder druk laten hameren. Met een goede betonboor kun je echt gewoon 50 keer door wapening boren.
pi_172296327
Een beetje een gierige vraag: ik wil zo'n tuinbank gaan maken. Overal waar je kijkt wordt dit gemaakt met steigerhout van 30mm dik. Is dat echt noodzakelijk, of zou het met 20mm dik ook stevig genoeg zijn?
Bank wordt sowieso geschilderd, dus voor het 'steiger'effect hoeft het voor mij niet. Gewoon geschaafd vuren is prima.
pi_172298172
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 15:52 schreef Piles het volgende:
Een beetje een gierige vraag: ik wil zo'n tuinbank gaan maken. Overal waar je kijkt wordt dit gemaakt met steigerhout van 30mm dik. Is dat echt noodzakelijk, of zou het met 20mm dik ook stevig genoeg zijn?
Als je schroeft in de kopse kant van 20 mm en de gaat de verbinding belasten met een stel mensen op de bank. .....vraag me af of dat wel houdt. Je zou dus je hele constructie moeten voorzien van extra verstevigingen in de hoeken, extra balkjes ter ondersteuning van het zitgedeelte, etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172299743
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 16:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je schroeft in de kopse kant van 20 mm en de gaat de verbinding belasten met een stel mensen op de bank. .....vraag me af of dat wel houdt. Je zou dus je hele constructie moeten voorzien van extra verstevigingen in de hoeken, extra balkjes ter ondersteuning van het zitgedeelte, etc.
Duidelijk. Als ik moet gaan verstevigen heeft het weinig zin.
Dan maar eens opzoek naar 30mm hout, wat niet overpriced is door het hippe steigerhout :P
pi_172302440
quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2017 18:03 schreef Piles het volgende:

[..]

Duidelijk. Als ik moet gaan verstevigen heeft het weinig zin.
Dan maar eens opzoek naar 30mm hout, wat niet overpriced is door het hippe steigerhout :P
Maar die verstevigingen kun je toch uit het zicht maken, achter die planken.
pi_172303374
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 20:09 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Maar die verstevigingen kun je toch uit het zicht maken, achter die planken.
Ja, maar het is meer werk en kost extra materiaal. Dus dan kan ik net zo goed 30mm gebruiken toch :)
pi_172303464
quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2017 20:43 schreef Piles het volgende:
Ja, maar het is meer werk en kost extra materiaal. Dus dan kan ik net zo goed 30mm gebruiken toch :)
Nou, hangt een beetje (veel) van de verkrijgbaarheid en de kosten af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172303744
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 20:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou, hangt een beetje (veel) van de verkrijgbaarheid en de kosten af.
Een paar goedkope balkjes ter versteviging of alle planken maar 30. Denk dat die balkjes goedkoper zijn. En zou het met 30mm wel stevig genoeg worden?

Je zult toch een soort van frame moeten maken om de planken tegenaan te schroeven.

De link die je geeft is van de praxis, met tekening en alles erbij. Hun gebruiken ook 20mm steigerhout. En daarnaast nog wat latten van 3x3cm.
pi_172305756
quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2017 14:45 schreef tiho1 het volgende:

[..]

onzin. Die staalboor kun he direct weggooien daarna terwijl een betonboor is gemaakt om door het staal te boren.

Ts niet duwen. De boor zonder druk laten hameren. Met een goede betonboor kun je echt gewoon 50 keer door wapening boren.
http://www.hawera.com/haw(...)at_id=195396&lang=nl

ga er verder ook geen woorden aan vuilmaken
pi_172306871
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 20:56 schreef Glider76 het volgende:
Je zult toch een soort van frame moeten maken om de planken tegenaan te schroeven.
Dat in de eerste plaats.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172320002
Ik ben bezig met een aanbouw, ongeveer 4x5 meter. Twijfel over de dikte PIR voor het platdak tussen het kopen van 150mm of 200mm.

Heeft iemand wijze raad?
  maandag 10 juli 2017 @ 16:52:27 #103
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172321452
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 15:51 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met een aanbouw, ongeveer 4x5 meter. Twijfel over de dikte PIR voor het platdak tussen het kopen van 150mm of 200mm.

Heeft iemand wijze raad?
Hoe meer je kwijt kunt, hoe beter. Maar weet wel dat de prijzen voor isolatie erg aan het stijgen zijn en er schaarste begint te komen.
Spoilers!
pi_172322382
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 15:51 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met een aanbouw, ongeveer 4x5 meter. Twijfel over de dikte PIR voor het platdak tussen het kopen van 150mm of 200mm.

Heeft iemand wijze raad?
Het bouwbesluit:

http://www.nieman.nl/vakg(...)rc-vanaf-01-01-2015/

geeft een minimale warmteweerstand van 6 m2K/W
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 10 juli 2017 @ 17:40:45 #105
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172322623
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 16:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hoe meer je kwijt kunt, hoe beter. Maar weet wel dat de prijzen voor isolatie erg aan het stijgen zijn en er schaarste begint te komen.
Verklaar je nader? Vanwaar schaarste?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 juli 2017 @ 18:01:56 #106
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172323144
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 17:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Verklaar je nader? Vanwaar schaarste?
Omdat de bouw zo aan het aantrekken is, zijn er productieproblemen in de isolatiebusiness. Mijn vriend las daar pas iets over en een klant van hem die aannemer is heeft er ook last van. Toen we pas bij ons vaste isolatieadres kwamen, was hun loods nog maar voor de helft gevuld. De eigenaar vertelde dat hj steeds grotere problemen heeft om aan materiaal te komen. De prijzen stijgen ook.
Spoilers!
  PR/Manusje van alles maandag 10 juli 2017 @ 18:16:26 #107
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_172323438
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 17:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Verklaar je nader? Vanwaar schaarste?
gaan verhalen van 37% stijging. duurdere grondstoffen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_172324020
Iemand tips voor dampremmende folie? Waar te kopen en welke toe te passen?
Gewoon vastnietten op de balken en de naden dichttapen?
pi_172324781
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 18:43 schreef Legwieh het volgende:
Iemand tips voor dampremmende folie? Waar te kopen en welke toe te passen?
Gewoon vastnietten op de balken en de naden dichttapen?
Onder een plat dak? I.d.d. de naden ijselijk goed dichttapen.

Nog belangrijker is een beetje ventilatie tussen het dakbeschot en de isolatie om condens en houtrotproblemen, te voorkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172325611
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 21:53 schreef akatar het volgende:

[..]

http://www.hawera.com/haw(...)at_id=195396&lang=nl

ga er verder ook geen woorden aan vuilmaken
Aparte ijzerboor opeens. Gewone betonboor redt het prima.
pi_172325752
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 19:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Onder een plat dak? I.d.d. de naden ijselijk goed dichttapen.

Nog belangrijker is een beetje ventilatie tussen het dakbeschot en de isolatie om condens en houtrotproblemen, te voorkomen.
Bedoel je in het plaatje hieronder nog extra regels tussen de folie en de isolatie? Bij een juist aangebrachte folie heeft dat toch geen zin?

pi_172329638
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 19:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Onder een plat dak? I.d.d. de naden ijselijk goed dichttapen.

Nog belangrijker is een beetje ventilatie tussen het dakbeschot en de isolatie om condens en houtrotproblemen, te voorkomen.
Nee onder een hellend dak,

Mijn platdak heb ik vanaf bovenaf laten isoleren.

Het schuine dak is pannen, asbest, isolatie (dan folie??) en dan gips.
pi_172329714
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 19:47 schreef Erik het volgende:

Bedoel je in het plaatje hieronder nog extra regels tussen de folie en de isolatie? Bij een juist aangebrachte folie heeft dat toch geen zin?

[ afbeelding ]
Dit plaatjes is vaneen warm dak, daarbij is hoegenaamd geen kans op condensatie e.d. en is die extra ruimte niet nodig. Legwieh had het over isolatie onder het dakbeschot, dat is een zgn. koud dak, met kans op condens + ellende
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172329746
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:52 schreef Legwieh het volgende:

Nee onder een hellend dak,

Mijn platdak heb ik vanaf bovenaf laten isoleren.

Het schuine dak is pannen, asbest, isolatie (dan folie??) en dan gips.
DA's de gode volgorde en geeft geen problemen als de folie dicht en afgetapet is. Je kan gewone landbouwfolie nemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 10 juli 2017 @ 22:03:14 #115
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172329952
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:52 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Nee onder een hellend dak,

Mijn platdak heb ik vanaf bovenaf laten isoleren.

Het schuine dak is pannen, asbest, isolatie (dan folie??) en dan gips.
Ik zal morgen even kijken welke folie wij hebben laten bezorgen. Hij is in ieder geval de aanbevolen 0.2mm dik.
Spoilers!
pi_172330164
Ik zie namelijk dampremmende folie (die kost gelijk ¤50,- voor een paar m2) en gewone bouwfolie kost nog niet eens de helft, en dat
Lijkt mij ook gewoon prima.
pi_172350864
Ik zie door de bomen het plintenbos niet meer. Ik wil nu toch eindelijk eens plintjes. Mijn eerste gedachte was om gewoon vurenhouten latten tegen de muur te lijmen en daar een kwast verf overheen te smeren. Da's de goedkoopste optie, maar vast niet de netste. Nu zijn er een hoop plinten te koop, van eenvoudige gegronde MDF-profielen tot en met kant en klare systemen met hoekstukjes en beugeltjes.

Zijn er systemen aan te raden of juist te vermijden? De binnenmuren zijn hier van gipsplaat, de buitenmuren van jaren '50 beton (mocht dat iets uitmaken).
  dinsdag 11 juli 2017 @ 22:34:02 #118
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172353273
Vermijd die meuk met clips en profieltjes. MDF of vuren is prima.

Netjes in verstek en lijmen. Komt goed.

Koop ook geen geplastificeerde folie troep. Gewoon gelakt.
Laat die handjes wapperen!
pi_172367558
Ik ben heel slecht in klussen. Kan net aan ikea kastjes monteren. Het volgende: ik heb een viertal zwenkwielen gekocht en die wil ik ergens onder monteren. Hoe kan ik dit doen? Zie foto voor de wielen. De gaten in de wielen is erg groot. Een normaal schroefje is hier te klein voor. Kan ik simpelweg gewoon hele grote schroeven halen die geheel over de gaten vallen?

pi_172367646
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 17:06 schreef pretpletter het volgende:
De gaten in de wielen is erg groot. Een normaal schroefje is hier te klein voor. Kan ik simpelweg gewoon hele grote schroeven halen die geheel over de gaten vallen?
Als de bedoeling is, dat het geheel stevig wordt verbonden, kan je het beste door de bodem heen boren en een slotbout + moer + carrosseriering (2 stuks) gebruiken om e.e.a. deugdelijk te monteren,.



Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172369106
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 17:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Als de bedoeling is, dat het geheel stevig wordt verbonden, kan je het beste door de bodem heen boren en een slotbout + moer + carrosseriering (2 stuks) gebruiken om e.e.a. deugdelijk te monteren,.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Met de slotbouten die je linkt moet je wel ringen met een vierkante opening pakken :P

Ik zou gewone bouten/moeren pakken, idd 2 (carrosserie)ringen en 1 veerring (komt ie niet/niet zo snel los)

Dan krijg je gelaagd gezien:

moer
veerring
carosseriering
bodem van wat op wielen moet
wiel
carosseriering
bout
pi_172374827
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 17:06 schreef pretpletter het volgende:
Ik ben heel slecht in klussen. Kan net aan ikea kastjes monteren. Het volgende: ik heb een viertal zwenkwielen gekocht en die wil ik ergens onder monteren. Hoe kan ik dit doen? Zie foto voor de wielen. De gaten in de wielen is erg groot. Een normaal schroefje is hier te klein voor. Kan ik simpelweg gewoon hele grote schroeven halen die geheel over de gaten vallen?

[ afbeelding ]
Kijk eens naar trespa schroeven. Die hebben een veel grotere kop. Als het kastje waar ze onder komen stevig is dan zit het prima vast met vier van die schroeven per zwenkwiel.

Jeroentje.
pi_172377691
Bedankt voor de tips. Ga het ergens de komende dagen eens proberen!
pi_172378433


Mijn aanbouw lekt heel minimaal. Op termijn maar even (tijdelijk) vervangen voor wat nieuwe golfplaatjes. Alleen nu zit ik m'n hoofd te breken op het volgende, mijn dak is dus gelijk aan de daken welke te zien zijn in bovenstaand plaatje: 1 schuine zijde. De waterdichtheid voor wat betreft de aansluiting met de buitenmuur van de woning snap ik wel. Daar zit nu lood en dat ga ik hergebruiken met een zelfklevende bitumen strook eronder. De lage kant onder de golfplaten vul ik op met zo'n schuim strip zodat er ventilatie onder de platen mogelijk is.

Alleen nu zit ik met de hoge kant van de aanbouw. Deze is net zoals in bovenstaande afbeelding. Hoe ga ik dit waterdicht afwerken? Bij een normaal schuin dak komen daar je nokvorsten op. Is het beste om hier een soort 'windveer' (weet niet of dat de juiste naam is) te maken die over de golfplaat heen valt?
pi_172381158
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 00:30 schreef FranticDJ het volgende:
Alleen nu zit ik met de hoge kant van de aanbouw. Deze is net zoals in bovenstaande afbeelding. Hoe ga ik dit waterdicht afwerken? Bij een normaal schuin dak komen daar je nokvorsten op. Is het beste om hier een soort 'windveer' (weet niet of dat de juiste naam is) te maken die over de golfplaat heen valt?
Kan. Er bestaan ook (een soort van) schuimrubber profielen die die golfvorm hebben. Die kan je tussen het dak en de wand (bovenrand) frotten.

Afdichtingsprofiel:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172382054
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 08:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan. Er bestaan ook (een soort van) schuimrubber profielen die die golfvorm hebben. Die kan je tussen het dak en de wand (bovenrand) frotten.

Afdichtingsprofiel:

[ afbeelding ]
Ja had dat in gedachten voor de laagste kant. Ben 'bang' voor regen inslag namelijk.. Ok, het is maar voor tijdelijk want ik wil uiteindelijk de uitbouw een plat dak. Of in ieder geval dat de wanden overal even hoog zijn en het plafon binnen gewoon vlak.
pi_172382088
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 22:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik zal morgen even kijken welke folie wij hebben laten bezorgen. Hij is in ieder geval de aanbevolen 0.2mm dik.
had je nog tijd gehad om te kijken?
Of iemand anders tips welke folie ik het beste kan nemen?
  donderdag 13 juli 2017 @ 12:02:52 #128
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172384462
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:57 schreef Legwieh het volgende:

[..]

had je nog tijd gehad om te kijken?
Of iemand anders tips welke folie ik het beste kan nemen?
Goed dat je me helpt herinneren, ik was het alweer helemaal vergeten.

Ik heb deze gekocht: https://www.installatieva(...)r-m2-1005049-1005049

De lage verzendkosten voor zo'n grote rol speelde zeker mee ook een rol O-) .

[ Bericht 7% gewijzigd door Lucky_Strike op 13-07-2017 12:44:16 ]
Spoilers!
pi_172385224
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
De lage verzendkosten voor zo'n grote rol speelde zeker mee.
Speelde ook een rol bedoel je. Gemiste kans! ;)
pi_172387576
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:37 schreef RB42 het volgende:

[..]

Speelde ook een rol bedoel je. Gemiste kans! ;)
_O- _O- _O-

Maar zou dit niet werken? of is dit te doen?
https://www.hornbach.nl/s(...).html#artikeldetails

Ja ik weet het, ik ben een goedkope hendrik, maar waar je kan besparen moet je dat doen bij een verbouwing als de mijne.
pi_172389530
Op basis van dit document op deze site:
https://issuu.com/loadlok/docs/12-retail_products

Pagina 10....

Lees ik dat het een lichtgewicht folie is om dingen af te dekken. Nergens is de dikte te vinden maar als ik het zo lees is het echt een dun folietje om tijdens het schilderen af te dekken enzo. Staat ook letterlijk op die site hierboven.

"Tijdelijke bescherming vloeren en materialen"..

Ik zeg doe maar niet, dat zal wel veul te slap zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gieliovd op 13-07-2017 15:34:05 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_172394113
Voor een zwaar houten bouwwerk ben ik aan het twijfelen hoe ik de constructie hoek ga maken.

Op de 4 hoeken komen penanten met daarop een douglas balk, rondom komt daar boven op een horizontale balk.

Probleem is dat ik op de hoeken de twee horizontale balken moet verbinden en deze tevens moet bevestigen aan de draagbalk.

Ik dacht eraan om te kiezen voor een pen gat verbindingen voor de twee balken en dan daarin een gat te boren voor een deuvel, dit heeft echter het nadeel dat de deuvel dan door de pen van de eene balk gaat, kan dat kwaad? Hoe zouden jullie dat oplossen?

De twee balken op elkaar bevestigen ziet niet uit!
  donderdag 13 juli 2017 @ 21:09:30 #133
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_172398620
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 18:17 schreef icloud het volgende:
Voor een zwaar houten bouwwerk ben ik aan het twijfelen hoe ik de constructie hoek ga maken.

Op de 4 hoeken komen penanten met daarop een douglas balk, rondom komt daar boven op een horizontale balk.

Probleem is dat ik op de hoeken de twee horizontale balken moet verbinden en deze tevens moet bevestigen aan de draagbalk.

Ik dacht eraan om te kiezen voor een pen gat verbindingen voor de twee balken en dan daarin een gat te boren voor een deuvel, dit heeft echter het nadeel dat de deuvel dan door de pen van de eene balk gaat, kan dat kwaad? Hoe zouden jullie dat oplossen?

De twee balken op elkaar bevestigen ziet niet uit!
Als de paal dik genoeg is kan je ervoor kiezen de gaten niet helemaal door te laten lopen en korte pennen te gebruiken. Je kan de pennen elkaar ook laten kruisen https://www.google.nl/sea(...)nd+tenon+corner+post

Normaal gesproken kan een deuvel door een pen geen kwaad, dit wordt ook vaak gebruikt om een pen vast te zetten.
  donderdag 13 juli 2017 @ 23:40:14 #134
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172403086
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 14:03 schreef Legwieh het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Maar zou dit niet werken? of is dit te doen?
https://www.hornbach.nl/s(...).html#artikeldetails

Ja ik weet het, ik ben een goedkope hendrik, maar waar je kan besparen moet je dat doen bij een verbouwing als de mijne.
Je folie moet ook wel makkelijk te handelen zijn met schaar, nieten en tape. Onze verbouwing is net zo groot als de jouwe maar wij hebben het risico niet genomen.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 14 juli 2017 @ 06:21:09 #135
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172405034
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 14:03 schreef Legwieh het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Maar zou dit niet werken? of is dit te doen?
https://www.hornbach.nl/s(...).html#artikeldetails

Ja ik weet het, ik ben een goedkope hendrik, maar waar je kan besparen moet je dat doen bij een verbouwing als de mijne.
Er staat bij dat het folie is die bedoeld is om zaken even af te dekken tijdens schilderen ed.

Zou het niet gebruiken bij de isolatie.
  Moderator vrijdag 14 juli 2017 @ 09:26:51 #136
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172406459
Ik zou ook niet besparen op iets wat je achter veel lagen wegstopt :N
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 14 juli 2017 @ 17:31:24 #137
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172417847
Iemand enig idee of het een probleem is om meerdere ymvk-kabels in een 10cm pvc pijp te leggen? Of levert dat problemen op met warmte?
Spoilers!
  Moderator vrijdag 14 juli 2017 @ 17:55:40 #138
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172418335
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Iemand enig idee of het een probleem is om meerdere ymvk-kabels in een 10cm pvc pijp te leggen? Of levert dat problemen op met warmte?
Wat zijn meerdere? Ga je die hele buis volstoppen of een aantal? Sluit je een wekkerradio of een lasapparaat er op aan ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_172418363
Hebben jullie nog (creatieve) ideeën hoe de stroomvoorziening rond m'n bureau te organiseren?
Ik heb net even geteld en kom op het volgende:
- 4 normale randaarde-stekkers
- 2 platte stekkers
- 2 stekkers met transformator (dus groot)
- 2 lege voor telefoon, stofzuiger, batterijlader e.d.
Het hangt nu met stekkerdozen aan elkaar, niet echt een gewenste oplossing. Ik zou het ook wel mooi vinden om alles uit te kunnen zetten, zonder onder het bureau te moeten kruipen naar het stopcontact.
Uiteraard weet ik dat er stekkerdozen zijn met schakelaar, maar die moet dan op het bureau (=lelijk). Ik zou het liefst alles onder het bureau wegwerken, met 2 stopcontacten er op (en evt. een schakelaar).
  vrijdag 14 juli 2017 @ 18:21:06 #140
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172418852
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 17:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat zijn meerdere? Ga je die hele buis volstoppen of een aantal? Sluit je een wekkerradio of een lasapparaat er op aan ;)
Liefst zo veel als er in past. En alles moet er op kunnen. Van wasmachine tot koelkast. Waarschijnlijk geen wekkerradio :P
Spoilers!
pi_172450279
hallo

ik wil 2 balkjes vast maken aan een muur daar komt de schutting tussen dus het moet goed.

de muren zijn bakstenen 6cm dik uit mijn hoofd. de balkjes zijn 50 dik.

hoe zet ik die nu het beste vast. slagpluggen of gewoon een goede plug met lange schroef? welke lengte is dan verstandig?
  Moderator zondag 16 juli 2017 @ 05:50:51 #142
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172451351
Tellerkopschroef en een Fisscher SX/UX plug. Of dezelfde Plug maar dan een houtdraadbout met carrosseriering.

SX10*50 met daarin 8*120 schroeven zijn prima.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking zondag 16 juli 2017 @ 07:50:17 #143
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172451480
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 18:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

Liefst zo veel als er in past. En alles moet er op kunnen. Van wasmachine tot koelkast. Waarschijnlijk geen wekkerradio :P
Maar dus echt gewoon 20 ofzo? Dat is wel heel veel, maar ik weet niet of dit kwaad kan. Denk het eigenlijk niet! Ze zullen sowieso niet allemaal tegelijk belast worden of wel?
  zondag 16 juli 2017 @ 09:11:21 #144
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172452077
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 07:50 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Maar dus echt gewoon 20 ofzo? Dat is wel heel veel, maar ik weet niet of dit kwaad kan. Denk het eigenlijk niet! Ze zullen sowieso niet allemaal tegelijk belast worden of wel?
20 Is een beetje veel, we hebben 'maar' 20 groepen. Maar het merendeel van die groepen zal door die buis naar de andere kant van het huis gebracht moeten worden. Alle groepen voor de keuken, bijkeuken (wasmachine, droger) en buitenverlichting.
Spoilers!
pi_172452213
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 09:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
20 Is een beetje veel, we hebben 'maar' 20 groepen. Maar het merendeel van die groepen zal door die buis naar de andere kant van het huis gebracht moeten worden. Alle groepen voor de keuken, bijkeuken (wasmachine, droger) en buitenverlichting.
Maar waarom dan door een 10 cm (?) PVC buis.

Je kan kabels:

1) Zonder omhulling onder de vloer leggen en beugelen aan balken o.id.
2) meerdere 40 mm PVC leggen en door elke PVC buis 2 kabels...

P.S. waar haal je 20 groepen vandaan? Voor zover ik weet kan je achter 3 hoofdzekeringen maximaal 12 groepen plaatsen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 16 juli 2017 @ 09:22:18 #146
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172452248
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 09:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar waarom dan door een 10 cm (?) PVC buis.

Je kan kabels:

1) Zonder omhulling onder de vloer leggen en beugelen aan balken o.id.
2) meerdere 40 mm PVC leggen en door elke PVC buis 2 kabels...
Dat kan dus niet meer. De grote buis is met deze reden door de loodgieter, in opdracht van de elektricien, in de vloer gelegd. De elektricien werkt niet meer bij ons.

We hebben een meterkast met 20 groepen.
Spoilers!
pi_172452329
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
De grote buis is met deze reden door de loodgieter, in opdracht van de elektricien, in de vloer gelegd.
Intuďtief zou ik nooit zoveel kabels op elkaar in een buis leggen. Iets met een opgerold snoer op een haspel waar je een grootverbruiker aan hangt.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 16 juli 2017 @ 09:34:18 #148
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172452382
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 09:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Intuďtief zou ik nooit zoveel kabels op elkaar in een buis leggen. Iets met een opgerold snoer op een haspel waar je een grootverbruiker aan hangt.....
Er zijn ook nog ymvk-as kabels met een dubbele coating. Dat is misschien een beter idee.
Spoilers!
  Moderator zondag 16 juli 2017 @ 09:59:08 #149
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172452599
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een vraagje. Vanuit de meterkast loopt, onder de badkamer door, een 10cm diameter pvc buis naar de keuken met als doel het makkelijk trekken van elektra naar de rest van het huis. Losse draden in die buis lijkt een slecht idee. Draden in flexpijp door de buis en hij zit met 5 groepen vol. Is het een optie om 10 ymvk (3x2.5mm) draden door die pijp te trekken? Of moet het ymvk-as zijn? Er moet idealiter ook een utp-kabel bij in de buis.
YMVK kabel mag best door zo'n buis getrokken worden, zolang je in ieder geval geen XMVK neemt ! Die kabels zijn dunner qua isolatie, maar mogen niet zo verwerkt worden. Wat bedraagt de afstand die je moet overbruggen ? En zolang je de kabels verder weer netjes vanuit die 10 cm buis weer in een buis in de wand verwerkt e.d. zie ik geen probleem.

Zo heb ik ook kabels lopen van mijn huis naar de schuur.

Een UTP kabel er bij door leggen zou ik niet doen ivm storing op het signaal.
  zondag 16 juli 2017 @ 11:14:30 #150
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172453630
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 09:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

YMVK kabel mag best door zo'n buis getrokken worden, zolang je in ieder geval geen XMVK neemt ! Die kabels zijn dunner qua isolatie, maar mogen niet zo verwerkt worden. Wat bedraagt de afstand die je moet overbruggen ? En zolang je de kabels verder weer netjes vanuit die 10 cm buis weer in een buis in de wand verwerkt e.d. zie ik geen probleem.

Zo heb ik ook kabels lopen van mijn huis naar de schuur.

Een UTP kabel er bij door leggen zou ik niet doen ivm storing op het signaal.
Dank je Vonk, dat is precies wat ik wilde horen O-) De afstand is zo'n 6 meter. Beide uiteinden van de buis zijn makkelijk bereikbaar. En we gaan inderdaad aan het einde van de pijp verder in buizen.
Spoilers!
pi_172454739
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 05:50 schreef derLudolf het volgende:
Tellerkopschroef en een Fisscher SX/UX plug. Of dezelfde Plug maar dan een houtdraadbout met carrosseriering.

SX10*50 met daarin 8*120 schroeven zijn prima.
dank je
  Knikkerking zondag 16 juli 2017 @ 13:16:19 #152
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172455960
Weet iemand een goedkoop adresje voor 30 meter NWPK AQUA 3x 2.5mm2 kabel?
Ik kom vanalles tegen, maar vrijwel allemaal > ¤ 4,- p/m
  zondag 16 juli 2017 @ 14:31:13 #153
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172458147
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 13:16 schreef Atmoz het volgende:
Weet iemand een goedkoop adresje voor 30 meter NWPK AQUA 3x 2.5mm2 kabel?
Ik kom vanalles tegen, maar vrijwel allemaal > ¤ 4,- p/m
Duitsland is vaak wat minder prijzig..
pi_172458473
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er moet idealiter ook een utp-kabel bij in de buis.
Hoewel ik een tijd een UTP kabel langs een aantal 230V lijnen gelegd heb en het prima ging.
Kun je het beste SFTP kabel hiervoor gebruiken, deze is beter afgeschermd tegen storing van buitenaf (bijvoorbeeld dus de 230v die ernaast zit ;))
  zondag 16 juli 2017 @ 16:01:38 #155
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172460968
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 14:39 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Hoewel ik een tijd een UTP kabel langs een aantal 230V lijnen gelegd heb en het prima ging.
Kun je het beste SFTP kabel hiervoor gebruiken, deze is beter afgeschermd tegen storing van buitenaf (bijvoorbeeld dus de 230v die ernaast zit ;))
Ik geef het door :Y
Spoilers!
  Knikkerking zondag 16 juli 2017 @ 17:51:04 #156
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172464482
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 14:31 schreef Zolderkamer het volgende:

Duitsland is vaak wat minder prijzig..
Hmzz, dat valt toch wel tegen...
Heb even gezocht, maar ik hoef ook maar 20 meter i.p.v. 30, dus dan wordt het al snel qua verzendkosten (DE-NL) niet meer interessant. Dus voor die ¤ 80,- bestel ik 't wel hier ^O^
  maandag 17 juli 2017 @ 17:07:14 #157
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172486524
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 17:51 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Hmzz, dat valt toch wel tegen...
Heb even gezocht, maar ik hoef ook maar 20 meter i.p.v. 30, dus dan wordt het al snel qua verzendkosten (DE-NL) niet meer interessant. Dus voor die ¤ 80,- bestel ik 't wel hier ^O^
Ja dat soort dingen zijn alleen leuk als je een partij koopt onder het mom van: het komt toch wel op..
  dinsdag 18 juli 2017 @ 12:08:44 #158
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_172501562
Ik heb als project opgevat om dit bureau te maken, maar vraag me af of de constructie stevig genoeg is voor meer dan alleen een boekje en een kop koffie. Het moet een PC-bureau worden, dus denk aan een monitor, paperassen, wat boeken en andere toebehoren.

Ik wil eigenlijk dat hij stevig genoeg is om op te gaan zitten, maar betwijfel ten zeerste of dat haalbaar is zonder extra poot in de binnenhoek van de L.

Tips zijn welkom!




https://www.handmade-haven.com/pages/l-shaped-double-x-desk
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  dinsdag 18 juli 2017 @ 12:54:45 #159
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_172502423
Zet nog een poot midden buitenzijde korte kant. Dan kan het grote blad geen kant op (het zijn twee bladen toch?) en de rest blijft wel hangen.
  dinsdag 18 juli 2017 @ 13:09:44 #160
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_172502671
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 12:54 schreef Hi_flyer het volgende:
Zet nog een poot midden buitenzijde korte kant. Dan kan het grote blad geen kant op (het zijn twee bladen toch?) en de rest blijft wel hangen.
Zijn losse planken. Zo bedoel je?

...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_172503203
Volgens mij wordt het steviger als je de ondersteunende balken van de korte zijde door laat lopen in plaats die van de lange zijde. Bijkomend voordeel is dat de extra poot dan ook tegen de muur staat.
pi_172503820
En als je wat dikkere balkjes neemt, dan zou je er zelfs op moeten kunnen zitten..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_172512850
Weet iemand of er wezenlijk verschil in kwaliteit en stevigheid is tussen keukenfrontjes van mdf met een kunststof laag en gelakte hardboard frontjes? (Andere keukenboeren vs Ikea)
  dinsdag 18 juli 2017 @ 22:15:52 #164
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172515362
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 20:53 schreef Rawedni het volgende:
Weet iemand of er wezenlijk verschil in kwaliteit en stevigheid is tussen keukenfrontjes van mdf met een kunststof laag en gelakte hardboard frontjes? (Andere keukenboeren vs Ikea)
ja.
plastic folie komt er na jaren gebruik vanaf. zeker in de hoek van gootsteen en vaatwasser.

hardboard keukenkastjes lijken mij trouwens geen goed idee, dus ik vermoed dat je ander materiaal bedoeld.

gelakte kastjes raken overigens ook wel beschadigd bij intensief gebruik, maar kan je makkelijk bijwerken.
pi_172524248
Ik wil 1 coax kabel naar 3 andere punten doorlassen in een inbouwdoos in de muur (komt een afdekplaat op). Er zitten geen (F)connectoren op. Iemand een idee wat ik nodig heb? Ik kom alleen splitters tegen die niet in een doos passen :+

[ Bericht 30% gewijzigd door FranticDJ op 19-07-2017 12:56:01 ]
  Moderator woensdag 19 juli 2017 @ 16:04:35 #166
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172529027
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 12:35 schreef FranticDJ het volgende:
Ik wil 1 coax kabel naar 3 andere punten doorlassen in een inbouwdoos in de muur (komt een afdekplaat op). Er zitten geen (F)connectoren op. Iemand een idee wat ik nodig heb? Ik kom alleen splitters tegen die niet in een doos passen :+
Wat jij wilt is geen materiaal voor, je kunt hoogstens met een doorlus cai inbouwframe twee kabels aan elkaar doorverbinden. Of met losse f connectoren en een koppel stuk.
pi_172529110
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat jij wilt is geen materiaal voor, je kunt hoogstens met een doorlus cai inbouwframe twee kabels aan elkaar doorverbinden. Of met losse f connectoren en een koppel stuk.
Hmm dan maar een inbouwframe op de hoofdaansluiting en dan doorlussen naar een splitter ergens achter 't plafond ofzo.. Gebruik de coax zelf niet, heb tv/internet via VDSL..

't is meer voor de volgende bewoners zeg maar :P
pi_172529703
Zojuist Mn nieuwe Lidl-invalzaag uitgepakt. Nu heb ik de machine op de geleiderail gezet maar valt het zaagblad precies op de rubberen lip aan de zijkant van de geleiderail. Het lijkt mij toch niet de bedoeling dit af te zagen?
Moet ik dit verstellen?




Dit staat in de handleiding, wie had vroeg een goed cijfer voor begrijpend lezen?



pi_172530099
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:33 schreef janus84 het volgende:
Zojuist Mn nieuwe Lidl-invalzaag uitgepakt. Nu heb ik de machine op de geleiderail gezet maar valt het zaagblad precies op de rubberen lip aan de zijkant van de geleiderail. Het lijkt mij toch niet de bedoeling dit af te zagen?
Moet ik dit verstellen?


[ afbeelding ]

Dit staat in de handleiding, wie had vroeg een goed cijfer voor begrijpend lezen?



[ afbeelding ]
Moet je er dus wel afzagen;)
Zorg er eerst voor dat zodra je je zaag op de rail zet alle speling eruit is, en dan zaag je dus die strip in, zodat uiteindelijk je gelijder en zaag "geijkt" zijn.
pi_172530900
Tsjonge jonge..... Bedankt! We kunnen weer verder!
pi_172533398
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 12:35 schreef FranticDJ het volgende:
Ik wil 1 coax kabel naar 3 andere punten doorlassen in een inbouwdoos in de muur (komt een afdekplaat op). Er zitten geen (F)connectoren op. Iemand een idee wat ik nodig heb? Ik kom alleen splitters tegen die niet in een doos passen :+
als je aan het eind van de kabel nog enig signaal wilt overhouden is splitten aan het begin van de kabel het beste, en vanuit daar naar de 3 punten waar het heen moet.
pi_172534258
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:22 schreef akatar het volgende:

[..]

als je aan het eind van de kabel nog enig signaal wilt overhouden is splitten aan het begin van de kabel het beste, en vanuit daar naar de 3 punten waar het heen moet.
Tja in dat geval wordt het een oplossing welke er niet uit ziet :P

Coax komt binnen in de woonkamer..
pi_172536798
indien je het voor een ander (de volgende eigenaar) doet, zou je kunnen kiezen voor de makkelijke weg :)
  Moderator woensdag 19 juli 2017 @ 21:46:54 #174
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172537660
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 21:46 schreef Vonkenboer het volgende:
Zojuist een oud topic weer even tot leven gewekt; voor de liefhebbers :)
K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 4
Oh wist niet eens dat die er was. Ff volgen :Y
pi_172537712
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 21:22 schreef akatar het volgende:
indien je het voor een ander (de volgende eigenaar) doet, zou je kunnen kiezen voor de makkelijke weg :)
Heb ook al gewoon aan een doos met afdekplaat zitten denken maar ga toch al UTP naar alle kamers leggen, daardoor dacht ik van: ach waarom niet.
  Moderator woensdag 19 juli 2017 @ 21:55:29 #177
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172537854
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 21:49 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Oh wist niet eens dat die er was. Ff volgen :Y
Mede doordat photobucket recent hun dienstverlening veranderd heeft was het oude topic niet meer voorzien van afbeeldingen, dit heb ik vanavond even weer werkend gemaakt.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 21:51 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Heb ook al gewoon aan een doos met afdekplaat zitten denken maar ga toch al UTP naar alle kamers leggen, daardoor dacht ik van: ach waarom niet.
Als je het zelf niet gaat gebruiken gewoon afdekplaatje voor schroeven en verder niks aan doen zou ik zeggen.
  zondag 23 juli 2017 @ 22:35:18 #178
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_172632411
ik wil graag laminaat laten leggen, er moet 70m˛ gelegd worden met hoge plinten, iemand nog een adresje? heb al een beetje op werkspot gekeken, bij de gamma vragen ze 10 euro per m˛ vind ik een beetje veel.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_172633908
Lijkt me niet een gekke prijs anders. 2 dagen werk, wat klein materiaal, kom je wel richting de 700 euro.
  maandag 24 juli 2017 @ 16:36:35 #180
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_172645541
quote:
14s.gif Op zondag 23 juli 2017 22:35 schreef cherrycoke het volgende:
ik wil graag laminaat laten leggen, er moet 70m˛ gelegd worden met hoge plinten, iemand nog een adresje? heb al een beetje op werkspot gekeken, bij de gamma vragen ze 10 euro per m˛ vind ik een beetje veel.
https://www.beboparket.nl/legservice/

Weet niet hoe duur het leggen is, maar het laminaat daar is zo goedkoop dat je waarschijnlijk op minder uit komt dan die ¤ 10 per m˛.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar recensies op Facebook zijn bijzonder positief en alle klachten op Klachtenkompas worden ook bijzonder professioneel en redelijk opgelost.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  Moderator maandag 24 juli 2017 @ 17:53:27 #181
447051 crew  Peejtur
pi_172646780
Wij hebben laminaat van Bebo. Goede kwaliteit. Hebben niet duurste en niet goedkoopste. Voor elk wat wils hebben ze wel wat.
  maandag 24 juli 2017 @ 19:53:30 #182
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_172649327
Even ter verduidelijking het laminaat heb ik al.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_172652836
Zelf leggen geen optie?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_172661085
Het valt niet direct onder echt klussen, maar ik hoop dat iemand hier wel een antwoord voor me heeft.
Ik heb een stopcontact waar een bed vlak voor geplaatst moet worden, en ik wil mijn telefoonadapter in dit stopcontact kwijt. Deze adapter steekt echter nogal ver uit, dus ik wil eigenlijk een haaks verloop van een gewone stekker, zodat de adapter verticaal achter het bed geplaatst kan worden. Dus iets zoals dit soort stekkers:


Maar dan dus voor een wandcontactdoos.

Ik ben me ervan bewust dat ik het eventueel ook met een contactdoos met platte stekker zou kunnen oplossen, maar ik wil liever zoiets als hierboven. Weet iemand of dit te koop is? Ik heb het online proberen te vinden, maar ben dus duidelijk niet geslaagd :{
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_172661424
Hallo. Ik heb de cv installatie leeg laten lopen, omdat ik wat leidingwerk moet verleggen en ik zo makkelijker met de muur bezig kan waar radiatoren hangen.

Nu vroeg ik mij af of ik nu de ketel aan kan zetten om warm tapwater te kunnen gebruiken. Ik heb een Intergas HRE36/30 uit 2015
pi_172661860
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:40 schreef Vinniiee het volgende:
Hallo. Ik heb de cv installatie leeg laten lopen, omdat ik wat leidingwerk moet verleggen en ik zo makkelijker met de muur bezig kan waar radiatoren hangen.

Nu vroeg ik mij af of ik nu de ketel aan kan zetten om warm tapwater te kunnen gebruiken. Ik heb een Intergas HRE36/30 uit 2015
Intergas heeft een apart circuit voor warm water. Voor zover ik weet kan het dus maar zoek even in de gebruiksaanwijzing of ie ook alleen als geiser gebruikt mag worden.
pi_172662130
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:59 schreef nanuk het volgende:

[..]

Intergas heeft een apart circuit voor warm water. Voor zover ik weet kan het dus maar zoek even in de gebruiksaanwijzing of ie ook alleen als geiser gebruikt mag worden.
Super bedankt _O_

Klopt inderdaad wat je zegt, de CV kan uitgezet worden.
  Knikkerking dinsdag 25 juli 2017 @ 11:22:08 #188
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172662362
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:23 schreef ace_eleven het volgende:
Het valt niet direct onder echt klussen, maar ik hoop dat iemand hier wel een antwoord voor me heeft.
Ik heb een stopcontact waar een bed vlak voor geplaatst moet worden, en ik wil mijn telefoonadapter in dit stopcontact kwijt. Deze adapter steekt echter nogal ver uit, dus ik wil eigenlijk een haaks verloop van een gewone stekker, zodat de adapter verticaal achter het bed geplaatst kan worden. Dus iets zoals dit soort stekkers:
[ afbeelding ]

Maar dan dus voor een wandcontactdoos.

Ik ben me ervan bewust dat ik het eventueel ook met een contactdoos met platte stekker zou kunnen oplossen, maar ik wil liever zoiets als hierboven. Weet iemand of dit te koop is? Ik heb het online proberen te vinden, maar ben dus duidelijk niet geslaagd :{
Ga je het wel zo maken dat je er nog makkelijk bij kan?
Ik zou een telefoonlader namelijk niet constant laten insteken... ("vroeger" deed ik dat wel, maar na het zien wat ermee kan gebeuren niet meer....)
pi_172662950
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:22 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ga je het wel zo maken dat je er nog makkelijk bij kan?
Ik zou een telefoonlader namelijk niet constant laten insteken... ("vroeger" deed ik dat wel, maar na het zien wat ermee kan gebeuren niet meer....)
Ja, ik kan er op zich nog wel bij, ik laat mijn opladers overigens op zich wel altijd zitten :@

Het probleem is dat mijn (oneplus dashcharge) oplader nogal bulky is en adapter & kabeltje (aan de kopse kant eruit) pas 11cm uit de muur de bocht om is.
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_172663052
USB socket in je inbouwdoos steken xD en dan haaks USB verloop je nemen :p

Weet alleen niet of er trafo's bestaan die daar gelijk achter gaan in de inbouwdoos, omdat je maar 12v nodig hebt.
  Knikkerking dinsdag 25 juli 2017 @ 11:55:04 #191
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172663112
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:47 schreef ace_eleven het volgende:

Ja, ik kan er op zich nog wel bij, ik laat mijn opladers overigens op zich wel altijd zitten :@

Het probleem is dat mijn (oneplus dashcharge) oplader nogal bulky is en adapter & kabeltje (aan de kopse kant eruit) pas 11cm uit de muur de bocht om is.
Ik snap het helemaal :) Misschien is het een idee om er een schakelaar tussen te zetten die je op makkelijk(ere) bereikbare plaats maakt?
  Moderator dinsdag 25 juli 2017 @ 12:08:08 #192
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172663386
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:52 schreef FranticDJ het volgende:
USB socket in je inbouwdoos steken xD en dan haaks USB verloop je nemen :p

Weet alleen niet of er trafo's bestaan die daar gelijk achter gaan in de inbouwdoos, omdat je maar 12v nodig hebt.
Er zijn wel wandcontactdozen met USB laders. Wellicht is dat een mogelijkheid ?

Óók verkrijgbaar van de reguliere merken. https://www.conrad.nl/nl/(...)la-1425527&WT.srch=1
pi_172663511
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Er zijn wel wandcontactdozen met USB laders. Wellicht is dat een mogelijkheid ?

Óók verkrijgbaar van de reguliere merken. https://www.conrad.nl/nl/(...)la-1425527&WT.srch=1
Hehe ja dat bedoelde ik eigenlijk :@
pi_172666000
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Er zijn wel wandcontactdozen met USB laders. Wellicht is dat een mogelijkheid ?

Óók verkrijgbaar van de reguliere merken. https://www.conrad.nl/nl/(...)la-1425527&WT.srch=1
Ja, is misschien wel een net alternatief ja. Ik verlies op die manier wel mijn "dash charge" (een snellaadtechnologie van mijn telefoon, die afhankelijk is van de adapter), iets wat ik voorkom als ik die haakse aansluiting zou kunnen vinden.

Maar ja, in principe blijft mijn telefoon toch heel de nacht in de oplader zitten, dus maakt het snelladen niet zo veel uit. Als ik daarmee akkoord ga, kan ik in principe natuurlijk ook gewoon een willekeurige plattere adapter pakken die de USB output aan de zijkant heeft zitten, hmmm...

Prima ideeën :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_172666110
Of deze kopen en dan je opstelling iets verderop zetten met een verdeeldoosje.
pi_172667353
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 13:59 schreef nanuk het volgende:
Of deze kopen en dan je opstelling iets verderop zetten met een verdeeldoosje.
[ afbeelding ]
Zoiets dacht ik ook (ik had vergelijkbare achter een commode zitten), maar hij zei zelf al dat hij dat niet wilde :)
Inbouwdoos met USB lijkt me dan het mooist, al heb ik die nog niet met hoge capaciteit gevonden. En geen USB-C.
pi_172693990
Ik wil mijn schuine dak isoleren. De spanten liggen precies 60 cm uit elkaar (h-o-h).
Idee is tussen de spanten de isolatie en afwerken met gipsplaat 12,5 mm dik. Maar ik kan de gipsplaten dan alleen aan de randen schroeven, op de spanten... Gaat dit goed met een 12,5 mm plaat? Of is het risico op doorhangen toch groot?
  woensdag 26 juli 2017 @ 18:34:07 #198
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172694049
Ik denk dat het risico dan wel vrij groot is ja...
Laat die handjes wapperen!
pi_172694927
Da's mooi kut, had gehoopt dat 12,5 mm het wel aankon...
Iemand die hier daadwerkelijk ervaring mee heeft?

[ Bericht 32% gewijzigd door DarkE op 27-07-2017 00:03:49 ]
pi_172695312


[ Bericht 100% gewijzigd door DarkE op 27-07-2017 00:04:05 ]
pi_172696006
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:34 schreef Gieliovd het volgende:
Ik denk dat het risico dan wel vrij groot is ja...
Ik denk het ook.
pi_172703986
Fijn wat jullie denken maar iemand die hier uit ervaring op kan antwoorden?
pi_172704419
Dat gaat doorhangen.

Denk ik
  Moderator donderdag 27 juli 2017 @ 00:40:49 #204
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172704438
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 00:39 schreef Makrolon het volgende:
Dat gaat doorhangen.

Denk ik
Denken mo'j an 'n peerd overlatn, die hebben de kop dikker.

Maar ik verwacht ook dat het door gaat hangen :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_172705438
Ervaring is dat een 9,5 plaat gaat doorgangen en zodanig geen ervaring met 12,5 opgebouwd omdat ik daar mijn lering uit getrokken heb.

12,5 is zwaarder en verwacht ik dus vervorming.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 27 juli 2017 @ 08:56:27 #206
447051 crew  Peejtur
pi_172706625
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 00:05 schreef DarkE het volgende:
Fijn wat jullie denken maar iemand die hier uit ervaring op kan antwoorden?
Wat zeg je dit toch weer aardig. Zo word je echt sneller geholpen!
  PR/Manusje van alles donderdag 27 juli 2017 @ 09:27:21 #207
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_172706956
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 00:05 schreef DarkE het volgende:
Fijn wat jullie denken maar iemand die hier uit ervaring op kan antwoorden?
Ik zou gewoon de gok nemen. Is toch 20 euro die je kan besparen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_172709565
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:23 schreef ace_eleven het volgende:
Het valt niet direct onder echt klussen, maar ik hoop dat iemand hier wel een antwoord voor me heeft.
Ik heb een stopcontact waar een bed vlak voor geplaatst moet worden, en ik wil mijn telefoonadapter in dit stopcontact kwijt. Deze adapter steekt echter nogal ver uit, dus ik wil eigenlijk een haaks verloop van een gewone stekker, zodat de adapter verticaal achter het bed geplaatst kan worden. Dus iets zoals dit soort stekkers:
[ afbeelding ]

Maar dan dus voor een wandcontactdoos.

Ik ben me ervan bewust dat ik het eventueel ook met een contactdoos met platte stekker zou kunnen oplossen, maar ik wil liever zoiets als hierboven. Weet iemand of dit te koop is? Ik heb het online proberen te vinden, maar ben dus duidelijk niet geslaagd :{
Zoiets? https://www.conrad.nl/nl/(...)2-x-usb-1409047.html



Of als je de hele opstelling erin wil steken (niet via usb), dan platte stekker met verlengsnoer? https://www.onlinekabelsh(...)ekker-wit-0-80-meter

pi_172709865
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:26 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Zoiets? https://www.conrad.nl/nl/(...)2-x-usb-1409047.html

[ afbeelding ]

Of als je de hele opstelling erin wil steken (niet via usb), dan platte stekker met verlengsnoer? https://www.onlinekabelsh(...)ekker-wit-0-80-meter

[ afbeelding ]
Ja, thanks, zoiets als dat 1e voorbeeld zal het wel worden ja (gewoon een haakse adapter, als je dat zo noemt). Ik was voornamelijk benieuwd of er een zo een haakse aansluiting bestond voor 'gewone' stekkers, zodat ik mijn snellader kon aansluiten, maar iedereen hier komt met alternatieve oplossingen, dus ik denk dat wat ik eigenlijk zoek niet bestaat :P

Anyway, thanks voor het meedenken allemaal :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_172711588
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:40 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Ja, thanks, zoiets als dat 1e voorbeeld zal het wel worden ja (gewoon een haakse adapter, als je dat zo noemt). Ik was voornamelijk benieuwd of er een zo een haakse aansluiting bestond voor 'gewone' stekkers, zodat ik mijn snellader kon aansluiten, maar iedereen hier komt met alternatieve oplossingen, dus ik denk dat wat ik eigenlijk zoek niet bestaat :P

Anyway, thanks voor het meedenken allemaal :)
het bestaat wel voor buitenlandse stekkers..


Ik kwam overigens ook reisstekkers tegen die een hoek hebben. Wie weet dat je daar wat mee kan.

[ Bericht 4% gewijzigd door FranticDJ op 27-07-2017 13:14:38 ]
pi_172715729
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 08:56 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Wat zeg je dit toch weer aardig. Zo word je echt sneller geholpen!
Oh, was ik me niet van bewust en was zeker niet de bedoeling... excuses dan
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 06:12 schreef Gieliovd het volgende:
Ervaring is dat een 9,5 plaat gaat doorgangen en zodanig geen ervaring met 12,5 opgebouwd omdat ik daar mijn lering uit getrokken heb.

12,5 is zwaarder en verwacht ik dus vervorming.
Uiteraard zwaarder maar ook stijver was mijn gedachtengang. Als vergelijking: een dun latje buigt door als 'ie op de uiteinden ligt, een zware balk met dezelfde verhoudingen niet.

quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:27 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ik zou gewoon de gok nemen. Is toch 20 euro die je kan besparen.
Deze begrijp ik niet. Het gaat om 40 m2 plafond, waar ik dan 20 euro op zou willen besparen is me niet duidelijk en is ook niet zo interessant, daar is het me helemaal niet om te doen.
Ik zoek een zo makkelijk mogelijke oplossing met een goed en duurzaam resultaat. That's all!
pi_172715759
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:27 schreef DarkE het volgende:

[..]

Uiteraard zwaarder maar ook stijver was mijn gedachtengang. Als vergelijking: een dun latje buigt door als 'ie op de uiteinden ligt, een zware balk met dezelfde verhoudingen niet.
Die theorie gaat op als er een significant verschil is in de verhoudingen. Met 9mm en 12.5mm is dat er zeer zeker niet.
pi_172722704
Dat is 30 procent dikker. Dat heeft in de stijfheid maar liefst tot de 3e macht effect. Dus 1.3x1.3x1.3 = 2.2 keer zo stijf. Dus wel degelijk een groot verschil.
pi_172726958
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:18 schreef _VoiD_ het volgende:
Dus wel degelijk een groot verschil.
Mmmm... dat biedt perspectieven? Betekent dit ook dat jij wel denkt (liever nog weten dan denken ;)) dat het kan (cq. het risico op doorhangen niet heel groot is) _VoiD_?
pi_172727037
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:18 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat is 30 procent dikker. Dat heeft in de stijfheid maar liefst tot de 3e macht effect. Dus 1.3x1.3x1.3 = 2.2 keer zo stijf. Dus wel degelijk een groot verschil.
Als een a4'tje 2.2x zo stijf is, dan is 't nog steeds heel slap. Just sayin'.

pi_172727235
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 00:05 schreef DarkE het volgende:
Fijn wat jullie denken maar iemand die hier uit ervaring op kan antwoorden?
Vraag dan toch lekker ergens anders om advies :')

:W
pi_172727521
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:34 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Vraag dan toch lekker ergens anders om advies :')

:W
1.) lijkt het mij normaal om te vragen om ervaringen in plaats van wat mensen denken (nu gaat het maar om een lullig plafond maar ook bij vragen als "kan ik deze muur wegbreken" zie ik reacties als "ik denk dat het wel/niet" kan... daar schiet niemand wat mee op en verlaagt de waarde van dit vaak waardevolle forum)
2.) mochten mensen toch aanstoot aan nemen aan mijn formulering dan heb ik reeds mijn verontschuldiging aangeboden!!

Wat wil je nog meer?

[ Bericht 12% gewijzigd door DarkE op 28-07-2017 00:21:47 ]
  Moderator vrijdag 28 juli 2017 @ 07:30:54 #218
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172729611
Zullen we elkaar even weer respectvol gaan behandelen hier ? Iedereen mag zijn of haar mening of ervaring hier delen.
pi_172789214
Hoi,
Ik heb niet zoveel kluservaring dus voordat ik de boel verpest; ik wil de flisat krukjes van ikea lakken. Het is massief grenen met getinte blanke acryllak. Kan ik hier overheen verven, moet ik eerst schuren of afbijten? Dezelfde vraag heb ik over de deksels van het flisat tafeltje. Deze bestaat uit berkentriplex, hardboard, acrylverf en blanke lak.

Sorry voor de misschien wat domme vraag, maar ik wil het graag meteen goed doen.
pi_172800832
Gisteren een pallet omgetoverd tot een plantenbak, maar nu rest mij de vraag moet ik deze nog behandelen met een bepaald soort lak? Soms lees je dat dit niet hoeft omdat pallets vaak al behandeld zijn, maar net zo vaak lees je dat je dit beter wel kunt doen voor een langer behoud van de plantenbak.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Behandelen of niet?
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_172800849
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 17:58 schreef Smorri het volgende:
Hoi,
Ik heb niet zoveel kluservaring dus voordat ik de boel verpest; ik wil de flisat krukjes van ikea lakken. Het is massief grenen met getinte blanke acryllak. Kan ik hier overheen verven, moet ik eerst schuren of afbijten? Dezelfde vraag heb ik over de deksels van het flisat tafeltje. Deze bestaat uit berkentriplex, hardboard, acrylverf en blanke lak.

Sorry voor de misschien wat domme vraag, maar ik wil het graag meteen goed doen.
Je kan over acryl heen verven. Alleen dan moet je weer acrylverf gebruiken. Alkydverf hecht niet op acryl, andersom wel. Ik zou wel ff licht opschuren en ontvetten :Y
pi_172800868
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 09:06 schreef Swennus het volgende:
Gisteren een pallet omgetoverd tot een plantenbak, maar nu rest mij de vraag moet ik deze nog behandelen met een bepaald soort lak? Soms lees je dat dit niet hoeft omdat pallets vaak al behandeld zijn, maar net zo vaak lees je dat je dit beter wel kunt doen voor een langer behoud van de plantenbak.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Behandelen of niet?
Een matte blanke beits of lak eroverheen :Y Niet opschuren, dan ben je 't uiterlijk van je pallethout kwijt.
pi_172807370
Hebben jullie nog tips om een paar (1-2) plaatjes laminaat langs de verkeerde kant los te halen?

https://imgur.com/a/8fDv7
https://imgur.com/a/bQT4A

Dit is t profiel. Komen overigens 2 nieuwe plaatjes voor terug.
  maandag 31 juli 2017 @ 16:17:36 #224
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_172808852
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:01 schreef FranticDJ het volgende:
Hebben jullie nog tips om een paar (1-2) plaatjes laminaat langs de verkeerde kant los te halen?

https://imgur.com/a/8fDv7
https://imgur.com/a/bQT4A

Dit is t profiel. Komen overigens 2 nieuwe plaatjes voor terug.
Is het makkelijker om een hele rij er uit te halen?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_172809535
quote:
5s.gif Op maandag 31 juli 2017 16:17 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Is het makkelijker om een hele rij er uit te halen?
Is mogelijk :Y Al is opzij schuiven niet echt mogelijk, aan weerszijde muren.
pi_172810218
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 09:07 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Je kan over acryl heen verven. Alleen dan moet je weer acrylverf gebruiken. Alkydverf hecht niet op acryl, andersom wel. Ik zou wel ff licht opschuren en ontvetten :Y
Top, dank je wel!
pi_172817639
Misschien heel simpel maar ik kom er zo 123 niet uit.
Ik wil zwarte grond met grind laten afvoeren, dit zit door elkaar dus niet gescheiden. Is dit nou schone grond of puin/iets anders.

Ik ben me aan het oriënteren op de kosten namelijk.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_172830481
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 15:01 schreef FranticDJ het volgende:
Hebben jullie nog tips om een paar (1-2) plaatjes laminaat langs de verkeerde kant los te halen?

https://imgur.com/a/8fDv7
https://imgur.com/a/bQT4A

Dit is t profiel. Komen overigens 2 nieuwe plaatjes voor terug.
Gek genoeg ging t van de verkeerde kant loshalen makkelijker dan loshalen van de goeie kant.
pi_172897991
Korte vraag. Ik zet er over te denken om zelf mijn balkenvloer te vervangen. Het betreft een jaren 30 woningen, sommige balken zijn er na ruim 80 jaar gewoon slecht aan toe.

Een kleine inspectie (dmv het hoofd in de kruipruimte steken) leerde mij dat over de gehele lengte van de woning (8 meter) in het midden van de kamer een balk onder de dwarsbalken doorloopt. Vermoedelijk als ondersteuning voor de dwarsbalken. Is het raadzaam zon balk weer terug te plaatsen in de nieuwe situatie?
pi_172898404
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 09:43 schreef koentjuh18 het volgende:
Korte vraag. Ik zet er over te denken om zelf mijn balkenvloer te vervangen. Het betreft een jaren 30 woningen, sommige balken zijn er na ruim 80 jaar gewoon slecht aan toe.

Een kleine inspectie (dmv het hoofd in de kruipruimte steken) leerde mij dat over de gehele lengte van de woning (8 meter) in het midden van de kamer een balk onder de dwarsbalken doorloopt. Vermoedelijk als ondersteuning voor de dwarsbalken. Is het raadzaam zon balk weer terug te plaatsen in de nieuwe situatie?
Waarom ga je niet voor zo'n beton broodjes renovatievloer :@? Is iets duurder, maar ben je wel van t ge etter met balken af. En isolatietechnisch ook nog iets interessanter.
pi_172900096
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 21:54 schreef pasab het volgende:
Misschien heel simpel maar ik kom er zo 123 niet uit.
Ik wil zwarte grond met grind laten afvoeren, dit zit door elkaar dus niet gescheiden. Is dit nou schone grond of puin/iets anders.

Ik ben me aan het oriënteren op de kosten namelijk.
Als ik t af laat voeren is het gewoon grond met grind :9 kost 5 euro per kuub extra
pi_172900165
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 10:02 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Waarom ga je niet voor zo'n beton broodjes renovatievloer :@? Is iets duurder, maar ben je wel van t ge etter met balken af. En isolatietechnisch ook nog iets interessanter.
Ook over nagedacht, maar denk dat ik toch voor de houten constructie ga:

1. Hout is ook prima te isoleren
2. De huidige balken hebben een bewezen levensduur van ruim 80 jaar, al is het maar de helft, dan woon ik er al lang niet meer.
3. Ik vind het ook gewoon leuk om zelf te doen.
4. Er lopen flink wat leidingen onder de vloer, met een houten constructie heb je altijd nog meer mogelijkheden om ooit daar weer eens makkelijk bij te kunnen aangezien de kruipruimte echt heel krap is.
5. Zelf houten balken vervangen scheelt volgens mij aanzienlijk in de kosten.

Enkele balken hebben last van bruinrot. Dit proces is inmiddels gestabiliseerd, aangezien de balken niet slechter zijn geworden de afgelopen 6/7 jaar. De oorzaak zit hem in vocht in de kruipruimte, wat hoort bij de omgeving Utrecht. Helaas waren de vorige bewoners (of de bewoners daarvoor) zo slim om de isolatie buizen tussen de kruipruimte en de buitenmuur vol te stoppen met isolatie materiaal tegen de tocht. :'(

[ Bericht 16% gewijzigd door koentjuh18 op 04-08-2017 11:39:15 ( Korte edit ivm beschrijving van probleem) ]
pi_172902921
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 09:43 schreef koentjuh18 het volgende:
Een kleine inspectie (dmv het hoofd in de kruipruimte steken) leerde mij dat over de gehele lengte van de woning (8 meter) in het midden van de kamer een balk onder de dwarsbalken doorloopt. Vermoedelijk als ondersteuning voor de dwarsbalken. Is het raadzaam zon balk weer terug te plaatsen in de nieuwe situatie?
Heet onderslagbalk. In mijn eerste (renovatiewoning) zat die ook, en het kopse eind was katverrot. Toen ik de convectorput ging plaatsen, hebben we een stuk (verrot) balk afgezaagd en een nieuw steunpunt voor het uiteinde gemaakt. De vloer voelde gelijk een stuk steviger aan en geen vering meer.

Ergo: ja, het beste is die te houden.

Verder zou ik je aanraden, om de kopse kanten van de balken in te smeren met een anti-rot verf: rode menie o.id. en de kopse kant niet in de muur te steken maat op een raveeldrager te laten rusten:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172903338
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Heet onderslagbalk. In mijn eerste (renovatiewoning) zat die ook, en het kopse eind was katverrot. Toen ik de convectorput ging plaatsen, hebben we een stuk (verrot) balk afgezaagd en een nieuw steunpunt voor het uiteinde gemaakt. De vloer voelde gelijk een stuk steviger aan en geen vering meer.

Ergo: ja, het beste is die te houden.

Verder zou ik je aanraden, om de kopse kanten van de balken in te smeren met een anti-rot verf: rode menie o.id. en de kopse kant niet in de muur te steken maat op een raveeldrager te laten rusten:

[ afbeelding ]
Dank! Ik ga eens bezien wat eea kost en toch nog eens een man met kennis van zaken naar de kwaliteit van de ventilatie laten kijken alvorens ik mijn definitieve keuze ga maken.

Kent iemand een goede aannemer / bouwkundige in de regio utrecht?
pi_172903409
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:29 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Ook over nagedacht, maar denk dat ik toch voor de houten constructie ga:

1. Hout is ook prima te isoleren
2. De huidige balken hebben een bewezen levensduur van ruim 80 jaar, al is het maar de helft, dan woon ik er al lang niet meer.
3. Ik vind het ook gewoon leuk om zelf te doen.
4. Er lopen flink wat leidingen onder de vloer, met een houten constructie heb je altijd nog meer mogelijkheden om ooit daar weer eens makkelijk bij te kunnen aangezien de kruipruimte echt heel krap is.
5. Zelf houten balken vervangen scheelt volgens mij aanzienlijk in de kosten.

Enkele balken hebben last van bruinrot. Dit proces is inmiddels gestabiliseerd, aangezien de balken niet slechter zijn geworden de afgelopen 6/7 jaar. De oorzaak zit hem in vocht in de kruipruimte, wat hoort bij de omgeving Utrecht. Helaas waren de vorige bewoners (of de bewoners daarvoor) zo slim om de isolatie buizen tussen de kruipruimte en de buitenmuur vol te stoppen met isolatie materiaal tegen de tocht. :'(
Bruinrot is zwam.. dat krijg je makkelijk weer in je nieuwe hout. Ik zou gaan voor een renovatievloer van duofor of vbi. Kun je ook grotendeels zelf en is duurzamer..
pi_172903823
Iemand ervaring met het niet inbouwen van een inbouwvaatwasser? Ik wil graag een vaatwasser onder mijn kookplaat plaatsen, maar de vrijstaande vaatwassers zijn allemaal een paar cm te hoog helaas.
pi_172905416
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 14:20 schreef tux87 het volgende:

[..]

Bruinrot is zwam.. dat krijg je makkelijk weer in je nieuwe hout. Ik zou gaan voor een renovatievloer van duofor of vbi. Kun je ook grotendeels zelf en is duurzamer..
Zo werkt het niet , houtrot krijg je alleen bij nat hout. Geen vocht geen rot of zwam. Af en toe eens controleren met een vochtmeter en je weet precies waar je aan toe bent. Het mooiste is om het te impregneren met epoxy dan weet je zeker dat het nooit meer terugkomt.
pi_172906005
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:13 schreef machtpen het volgende:

[..]

Zo werkt het niet , houtrot krijg je alleen bij nat hout. Geen vocht geen rot of zwam. Af en toe eens controleren met een vochtmeter en je weet precies waar je aan toe bent. Het mooiste is om het te impregneren met epoxy dan weet je zeker dat het nooit meer terugkomt.
Dacht ik ook. Maar feit is wel dat onze kruipruimte regelmatig vochtig is (voornamelijk in de herfst). Het grondwater peil is hoog en ik woon relatief dicht langs een kanaal/gracht. Al met al genoeg stof om over na te denken.
pi_172906367
Vocht is overal vervelend voor niet alleen voor hout . Het beste is om dat goed bij de oorzaken aan te pakken.
pi_172906650
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 14:38 schreef Allyo het volgende:
Iemand ervaring met het niet inbouwen van een inbouwvaatwasser? Ik wil graag een vaatwasser onder mijn kookplaat plaatsen, maar de vrijstaande vaatwassers zijn allemaal een paar cm te hoog helaas.
Wat is het probleem?
1) Wil je een vrijstaande vaatwasser inbouwen (wat oor de extra hoogte niet lukt)?
of
2) Wil je een inbouwvaatwasser, als vrijstaand apparaat gebruiken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172907060
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat is het probleem?
1) Wil je een vrijstaande vaatwasser inbouwen (wat oor de extra hoogte niet lukt)?
of
2) Wil je een inbouwvaatwasser, als vrijstaand apparaat gebruiken?
Ik wilde een vrijstaande vaatwasser onder de kookplaat plaatsen. Maar de ruimte van vloer tm kookplaat (die aan de onderkant van het aanrechtblad iets uitsteekt, het is er een met gaspitten) is iets van 83 cm, en de vrijstaande vaatwassers die ik op internet vond zijn 85 cm hoog. De inbouwvaatwassers zijn iets lager waardoor deze misschien wel zouden passen, dus als vrijstaand apparaat, maar ik weet niet of dit mogelijk is.
Een andere optie is om zo'n magnetronformaat vaatwassertje te nemen, maar daar passen geen pannen in. Dus een 'normale hoogte' en 45 cm breedte is het meest ideale.


Hoop dat het een beetje begrijpelijk is🤓
pi_172910389
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:43 schreef Allyo het volgende:
De inbouwvaatwassers zijn iets lager waardoor deze misschien wel zouden passen,dus als vrijstaand apparaat, maar ik weet niet of dit mogelijk is.

Hoop dat het een beetje begrijpelijk is🤓
Nee, helaas, ik zie nog steeds een contradictie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172913138
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 20:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, helaas, ik zie nog steeds een contradictie.
Nummer 2 van jouw opties is hetgeen dat ik bedoel.
pi_172914524
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 14:38 schreef Allyo het volgende:
Iemand ervaring met het niet inbouwen van een inbouwvaatwasser? Ik wil graag een vaatwasser onder mijn kookplaat plaatsen, maar de vrijstaande vaatwassers zijn allemaal een paar cm te hoog helaas.
Inbouwkastje bij Ikea scoren en poten op maximaal lage stand? Of wil je 'm echt op de vloer zetten?
pi_172915294
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 17:43 schreef Allyo het volgende:

[..]

Ik wilde een vrijstaande vaatwasser onder de kookplaat plaatsen. Maar de ruimte van vloer tm kookplaat (die aan de onderkant van het aanrechtblad iets uitsteekt, het is er een met gaspitten) is iets van 83 cm, en de vrijstaande vaatwassers die ik op internet vond zijn 85 cm hoog. De inbouwvaatwassers zijn iets lager waardoor deze misschien wel zouden passen, dus als vrijstaand apparaat, maar ik weet niet of dit mogelijk is.
Een andere optie is om zo'n magnetronformaat vaatwassertje te nemen, maar daar passen geen pannen in. Dus een 'normale hoogte' en 45 cm breedte is het meest ideale.


Hoop dat het een beetje begrijpelijk is🤓
Kijk eens naar een onderbouw vaatwasser. Die hebben wel wandpanelen maar missen het bovenpaneel omdat ze vrijstaand onder een aanrechtblad gemonteerd worden.
pi_172926745
Iemand tips om iets te bevestigen aan een muur waar alles net zo hard weer vanaf komt zetten? Pluggen zitten niet vast ;(
pi_172926801
Eerst montagekit in de gaten, dan pluggen er in en laten drogen.
Althans, zo heb ik het wel eens gedaan bij een 'brosse' muur.
pi_172927276
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 15:28 schreef Puala het volgende:
Iemand tips om iets te bevestigen aan een muur waar alles net zo hard weer vanaf komt zetten? Pluggen zitten niet vast ;(
weet net wat je wit ophangen?
maar anders even hier kijken of een mailtje aan wagen
http://www.fischer.nl/Hom(...)category-1001076852/
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:05:15 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172927340
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 15:28 schreef Puala het volgende:
Iemand tips om iets te bevestigen aan een muur waar alles net zo hard weer vanaf komt zetten? Pluggen zitten niet vast ;(
Wat is het voor een muur? Materiaal bedoel ik.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:07:19 #250
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172930551
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 15:28 schreef Puala het volgende:
Iemand tips om iets te bevestigen aan een muur waar alles net zo hard weer vanaf komt zetten? Pluggen zitten niet vast ;(
Wat voor materiaal bestaat de muur uit ?, wat wil je op gaan hangen ? hoe zwaar is dit ? ;)
pi_172963695
Ik had hetzelfde, omdat de stenen muur gewoon net boter leek..
In de bouwmarkt werden mij kunststof pluggen van Fischer aangeraden, welke 50 tot 100 kg konden hebben.. Moet zeggen dat ik het niet geloofde, maar die werkte wel :')

Ze lijken op gewone pluggen, maar vouwen zich anders uit, en daardoor blijven ze zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 07-08-2017 10:48:36 ]
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_172963716
Het is een bakstenen muur met een dikke laag kalkpleister en sierpleister er op. En ik wil er graag een meterkastombouw en 3 schoenenkasten aan vast zetten.

Inmiddels gelukt trouwens, maar ben benieuwd naar jullie oplossing :Y
pi_172965155
Ik ben wel benieuwd naar die pluggen.. er moet hier een verwarming tegen zo'n muur aan komen :+
pi_172965796
Pff ik krijg niet meer gevonden welke et waren.
Zaten er ook maar een paar in de verpakking, maar ze lijken op de UX pluggen
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_172967092
Gisteren aan het maaien, stopt de elektrische grasmaaier er spontaan mee. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het gaat om een Gardena maaier. Ander stopcontact / stroomkabel geprobeerd, maar dit mocht niet baten.

ps. weet niet of dit het juiste topic hiervoor is...
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_172978126
Ik heb een 8 aderige verbindingsklem weggehaald uit een centraaldoos, omdat een stopcontact verplaatst moet worden. Deze vervangen voor een 5 aderige Wago. Alleen even niet bij stil gestaan dat er later dus nog een stopcontact terug bij moet. Mag ik deze met een 2 polige Wago doorlussen vanuit de 5 polige? Of toch beter even een grotere zoeken?
  Moderator maandag 7 augustus 2017 @ 20:08:04 #257
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172978560
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 19:53 schreef FranticDJ het volgende:
Ik heb een 8 aderige verbindingsklem weggehaald uit een centraaldoos, omdat een stopcontact verplaatst moet worden. Deze vervangen voor een 5 aderige Wago. Alleen even niet bij stil gestaan dat er later dus nog een stopcontact terug bij moet. Mag ik deze met een 2 polige Wago doorlussen vanuit de 5 polige? Of toch beter even een grotere zoeken?
Als je een grotere klem voorhanden hebt zou ik deze gebruiken, in plaats van een extra bruggetje te maken tussen twee lasdoppen. Extra verbinding is ook altijd extra kans op een storing / problemen.
pi_172978621
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je een grotere klem voorhanden hebt zou ik deze gebruiken, in plaats van een extra bruggetje te maken tussen twee lasdoppen. Extra verbinding is ook altijd extra kans op een storing / problemen.
Niet voorhanden helaas.. Kan wel even gaan shoppen, maar gamma e.d. hebben ze niet.
  maandag 7 augustus 2017 @ 20:31:15 #259
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_172979173
Ik wil de draairichting van een opdekdeur in mijn nieuwbouwhuis veranderen (van binnen openend naar buiten openend). Nu had ik begrepen dat dat zou moeten kunnen door met een inbussleutel de klemmen in het kozijn los van de muur te draaien. Probleem is dat bij het kozijn dat gedraaid moet worden er volgens mij geen geschikte gaten zijn om een inbus in te steken.

Onderstaande foto is van een ander kozijn, dat volgens mij de benodigde gaten wel heeft. Het te draaien kozijn dus niet. Is er dan een ander oplossing mogelijk?

...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_172982246
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 15:28 schreef Puala het volgende:
Iemand tips om iets te bevestigen aan een muur waar alles net zo hard weer vanaf komt zetten? Pluggen zitten niet vast ;(
Fischer SX pluggen, en dan 5 boren als je pluggen 6 hebt, 7 als je 8 hebt enz.
Ik heb hier van die muren van drijfsteen, troep is het.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_172982773
quote:
2s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:06 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Fischer SX pluggen, en dan 5 boren als je pluggen 6 hebt, 7 als je 8 hebt enz.
Ik heb hier van die muren van drijfsteen, troep is het.
Precies. Of DuoPower pluggen, ook fijn.
  maandag 7 augustus 2017 @ 22:21:26 #262
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172982793
ik denk de duopower idd:
http://www.fischer.nl/Hom(...)late-productdetails/

mijn volgorde bij bevestigen is doorgaans:
Fisscher SX8
Slagpluggen 8mm
En als dat niet blijft hangen als laatste alternatief keilbouten of chemische ankers :') .
pi_172982835
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:21 schreef RB42 het volgende:
DuoPower
Ja daar heb ik laats mee gewerkt in gipsplaten 12.5mm.
Werkt perfect, aan 2 pluggen een badmeubel 100cm met hardstenen wastafel opgehangen, hangt als een huis.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_172982999
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:21 schreef bleiblei het volgende:
ik denk de duopower idd:
http://www.fischer.nl/Hom(...)late-productdetails/

mijn volgorde bij bevestigen is doorgaans:
Fisscher SX8
Slagpluggen 8mm
En als dat niet blijft hangen als laatste alternatief keilbouten of chemische ankers :') .
Ik denk dat je t met schroeven in sx8 pluggen steviger vast zet dan met slagpluggen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 22:25:54 #265
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172983006
quote:
2s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja daar heb ik laats mee gewerkt in gipsplaten 12.5mm.
Werkt perfect, aan 2 pluggen een badmeubel 100cm met hardstenen wastafel opgehangen, hangt als een huis.
Aan gipsplaat? :o
Dat zou ik dan weer niet durven.
Als je koter met 40kg op je wastafel vol water klimt dan hangt er een hoop gewicht aan je gipsplaat op 2 puntjes.
pi_172983065
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Aan gipsplaat? :o
Dat zou ik dan weer niet durven.
Als je koter met 40kg op je wastafel vol water klimt dan hangt er een hoop gewicht aan je gipsplaat op 2 puntjes.
12.5mm gipsplaat is sterk hoor ;)
Maar dit was voor mijn showroom, zo heb ik alle 20 badmeubels opgehangen in mijn zaak.
Thuis zou ik het anders doen, ten eerste geen gipsplaat gebruiken in de badkamer :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 7 augustus 2017 @ 22:27:21 #267
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172983070
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:25 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik denk dat je t met schroeven in sx8 pluggen steviger vast zet dan met slagpluggen.
slagpluggen gaan vooral dieper. Als je met poeiersteen zit, zijn vaak de eerste 3-4cm problematisch. En dan gaat het niet op de kracht die de plug zet, maar de diepte dat het in de muur zit.
  maandag 7 augustus 2017 @ 22:28:05 #268
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_172983099
quote:
2s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:27 schreef junkiexp het volgende:

[..]

12.5mm gipsplaat is sterk hoor ;)
Maar dit was voor mijn showroom, zo heb ik alle 20 badmeubels opgehangen in mijn zaak.
Thuis zou ik het anders doen, ten eerste geen gipsplaat gebruiken in de badkamer :P
ah okee. dan snap ik het :P .
pi_172983185
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

slagpluggen gaan vooral dieper. Als je met poeiersteen zit, zijn vaak de eerste 3-4cm problematisch. En dan gaat het niet op de kracht die de plug zet, maar de diepte dat het in de muur zit.
Mijn ervaring is dat je met slagpluggen bij drijfsteen de muur een beetje kapot slaat en dan komt de plug dus los te zitten.
En als je het gat te klein boort en je wilt de slagplug erin rammen dan sla je de nagel krom.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_172983230
Hm ja ik ga voor die SX pluggen, bij mij is de eerste 2 centimeter een slappe cementlaag. Daarna zitten nette bakstenen 8-) Neem wel 8 of 10 cm pluggen. Standaard bij die radiator zitten 5cm dingen geloof ik.
pi_172983422
Ik heb laatst die duopowers eens getest in 6mm Trespa. Maar hij breekt gewoon doormidden. Klapt helemaal niet zo mooi uit als ze beweren.
pi_172983433
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

slagpluggen gaan vooral dieper. Als je met poeiersteen zit, zijn vaak de eerste 3-4cm problematisch. En dan gaat het niet op de kracht die de plug zet, maar de diepte dat het in de muur zit.
Ah, daar zit dan wel weer wat in. :9
pi_172983517
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:34 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb laatst die duopowers eens getest in 6mm Trespa. Maar hij breekt gewoon doormidden. Klapt helemaal niet zo mooi uit als ze beweren.
Kan kloppen, want de minimale plaatdikte moet 12.5mm zijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_172983692
quote:
2s.gif Op maandag 7 augustus 2017 22:36 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Kan kloppen, want de minimale plaatdikte moet 12.5mm zijn.
Oh, dat wist ik niet :9 ook stom, dan werken ze dus niet bij dunnere gipsplaten.
pi_172987821
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 08:41 schreef Puala het volgende:
Inmiddels gelukt trouwens, maar ben benieuwd naar jullie oplossing :Y
En, hoe??
pi_172989269
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 01:53 schreef DarkE het volgende:

[..]

En, hoe??
De meterkastombouw (want die blijft toch staan als ik verhuis) met slagpluggen.
En de schoenenkasten zitten vast met pluggen en schroeven. Daar was onderin de kalklaag er vanaf dus die konden direct de baksteen in.
pi_172994185
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 20:31 schreef InTrePidIvity het volgende:
Onderstaande foto is van een ander kozijn, dat volgens mij de benodigde gaten wel heeft. Het te draaien kozijn dus niet. Is er dan een ander oplossing mogelijk?
Heb je toevallig rubber stootdopjes in je kozijn zitten? Als je die eruit wipt zit daar meestal de inbus achter.
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:44:17 #278
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_172995063
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 13:08 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Heb je toevallig rubber stootdopjes in je kozijn zitten? Als je die eruit wipt zit daar meestal de inbus achter.
Ja, die zaten ook in het kozijn op de foto, maar kon ik dus niet vinden op het te draaien kozijn. Na iets verder kijken bleek dat ze er toch wel zaten, maar dan achter de rubberen isolatiestrip die in het kozijn zat :+
Kan wel in K&W / Klussers blijven blunderen (deel XIII) :@
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_173069389
Ik wil een stuk muur beschrijfbaar en uitwasbaar maken. Ik dacht zelf aan whiteboardverf, maar dat verkoopt de lokale bouwmarkt niet, die heeft alleen schoolbordverf. Zijn er ook andere versoorten die ik over een gelatexde muur kan smeren voor dit doel, een metaal of radiatorlak bijvoorbeeld?
pi_173081074
Hoe snel na het aanbrengen van Rotband kan je er overheen glasvliezen?

Op de site van Knauf lees ik overtegelbaar na 10 dagen :@ Dan loopt mn planning in de soep :P
pi_173081145
Tja dat ligt aan je laagdikte. Meestal hanteren ze 1mm per etmaal geloof ik droogtijd. Het moet droog zijn. Anders krijg je onthechting.
Laat die handjes wapperen!
pi_173081192
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 09:33 schreef Gieliovd het volgende:
Tja dat ligt aan je laagdikte. Meestal hanteren ze 1mm per etmaal geloof ik droogtijd. Het moet droog zijn. Anders krijg je onthechting.
Dan toch de planning maar aanpassen :+ Moet namelijk ook nog wat fix & finish over.

Naja dan zetten ze m'n bed maar in de garage :7
pi_173082846
Beter goed dan gehaast! Dan maar ff zo ja :9
Laat die handjes wapperen!
pi_173085179
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 11:28 schreef Gieliovd het volgende:
Beter goed dan gehaast! Dan maar ff zo ja :9
Idd 8-)
pi_173087644
Ik heb 2 klus gerelateerde vragen waar ik wat advies voor zoek.

Ik heb de afgelopen week een paar stukadoors in huis gehad om alle wanden en verlaagde plafonds die ik gemaakt heb te stuccen. Het plafond in de badkamer moet nog gebeuren, dit is een schuin dak waar ik in eerste in eerste instantie stucplaten (heb ik nog liggen) op wilde gaan plaatsen en het rachelwerk ook al deels op heb voorbereid door ze op 40cm uit elkaar te plaatsen.

Het ventiel voor de afzuiging komt recht boven de douche in het plafond op +/- 273cm hoog boven een glaswand met deur van 200cm, dus ik verwacht dat het wel voor een goede afzuiging gaat zorgen. Zouden jullie dit alsnog met groene gipsplaten afwerken, of is het laten stuccen met een vochtwerende (groene) stuclaag ook al voldoende? De voorzet wanden heb ik wel allemaal met groene gipsplaten bekleed ivm (mogelijk) direct contact met water bij lekkage.

2e vraag is de nieuwe stuclaag, dat het ergens gaat scheuren is natuurlijk bijna niet te voorkomen. De koof die ik boven de keuken heb gemaakt vertoonde na 1 dag al een scheur die meteen met knauf pasta is afgewerkt door de stukadoor, maar nog een dag later is het verder uitgebreid. Doe ik het goed als ik wacht tot het helemaal droog is en daarna de scheuren los snij in een v vorm en dan met een flexibele kit vul voor het verder af te werken?
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:55:52 #286
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_173135323
Is er nog ergens een goede (web)aanbieder voor Loctite? Na een mooie motortour hier op Fok! mijn bouten verloren :X en dat wil ik met de nieuwe proberen te verkomen.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_173135389
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 13:55 schreef whY... het volgende:
Is er nog ergens een goede (web)aanbieder voor Loctite? Na een mooie motortour hier op Fok! mijn bouten verloren :X en dat wil ik met de nieuwe proberen te verkomen.
Klium
pi_173232018


Nummer 6 gaat in je radiator, nummer 4 is de je appendage en met nummer 5 draai je je appendage vast aan je radiator. Moet tussen ring 5 en je appendage teflontape/loctite 55? (heb het nu wel gedaan, baat het niet dan schaadt het vast ook niet)
pi_173233093
Tussen 5 en 6 komt niets, dat is een verbinding tussen die 2 schuine vlakken.

Tape doet eigenlijk wel "kwaad" omdat je vaak je koppeling, wartel, dan niet lekker kunt aandraaien.

De regel is als het op de draad moet afdichten, dan tape gebruiken. Als het dicht op een konisch vlak, een rubber of wat dan ook.... geen tape.

Net zoals tape op een gasslang, ook een doodzonde. Daar zit een rubber in tussen 2 vlakken met wartel.
Laat die handjes wapperen!
pi_173233230
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 13:29 schreef Gieliovd het volgende:
Tussen 5 en 6 komt niets, dat is een verbinding tussen die 2 schuine vlakken.

Tape doet eigenlijk wel "kwaad" omdat je vaak je koppeling, wartel, dan niet lekker kunt aandraaien.

De regel is als het op de draad moet afdichten, dan tape gebruiken. Als het dicht op een konisch vlak, een rubber of wat dan ook.... geen tape.

Net zoals tape op een gasslang, ook een doodzonde. Daar zit een rubber in tussen 2 vlakken met wartel.
Hmm dan haal ik t er weer ff af =] Thanks.
pi_173238947
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:25 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als ik t af laat voeren is het gewoon grond met grind :9 kost 5 euro per kuub extra
Nog bedankt ;)

Ik heb een hovenier gevonden die ik tegen kwam met het werk die komt langs voor kratje bier en ik ben er vanaf :)
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_173239055
Ff een vraagje van een relatieve klusn00b als het op kranen e.d. neerkomt.
Gister een nieuwe douchekraan gekocht. Netjes de oude eraf, wil ik de nieuwe eraan schroeven, zie ik dat er alleen 2 van die plastic zeefjes/filtertjes bij de kraan zitten en geen rubbertjes. Zijn die niet nodig? In de oude zaten wel rubbertjes namelijk. Heb de boel eraan geschroefd en vooralsnog lekt er niks en werkt het ding, maar ben dus benieuwd of ik voor de zekerheid toch nog ff rubbertjes moet halen. Ter info, de oude passen niet, andere maat :P.
A mind with a heart of it's own
pi_173239153
misschien afdichtingen binnenzijde? ff checken
pi_173239352
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 18:44 schreef akatar het volgende:
misschien afdichtingen binnenzijde? ff checken
Que?
A mind with a heart of it's own
pi_173239421
er zijn diverse uitvoeringen van, soms met losse afdichtingen soms zitten ze vast aan de binnenzijde, de kant die je vast schroeft op de S koppelingen.
anders even in het boekje kijken wat erbij hoort.
pi_173239431
Ik heb zo'n vaatwasserafvoer:



Nu had ik een vaatwasser besteld, maar hier kan ik niet een losse afvoerslang in stoppen op een manier die niet lekt, geloof ik. Heeft iemand enig idee wat ik nodig heb om de afvoer aan te sluiten?
pi_173239712
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 18:57 schreef akatar het volgende:
er zijn diverse uitvoeringen van, soms met losse afdichtingen soms zitten ze vast aan de binnenzijde, de kant die je vast schroeft op de S koppelingen.
anders even in het boekje kijken wat erbij hoort.
Zal het vanavond nog eens bekijken, boel moet toch weer los omdat de oude rozetten te klein zijn.
A mind with a heart of it's own
pi_173239721
eerst met een 90 graden bocht omhoog, dan een afvoerpijp tot ongeveer 1 meter hoog.
pi_173240367
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 18:39 schreef DrMarten het volgende:
Ff een vraagje van een relatieve klusn00b als het op kranen e.d. neerkomt.
Gister een nieuwe douchekraan gekocht. Netjes de oude eraf, wil ik de nieuwe eraan schroeven, zie ik dat er alleen 2 van die plastic zeefjes/filtertjes bij de kraan zitten en geen rubbertjes. Zijn die niet nodig? In de oude zaten wel rubbertjes namelijk. Heb de boel eraan geschroefd en vooralsnog lekt er niks en werkt het ding, maar ben dus benieuwd of ik voor de zekerheid toch nog ff rubbertjes moet halen. Ter info, de oude passen niet, andere maat :P.
Vaak zijn die zeefjes gecombineerd met het afdichtingsrubber, dan krijg je zoiets:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_173240424
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Vaak zijn die zeefjes gecombineerd met het afdichtingsrubber, dan krijg je zoiets:

[ afbeelding ]
Mjah, niet dus, puur plastic. Maar net ff de tekening erbij gepakt en daar staat ook alleen dat zeefje op. Ik laat het maar zo. Het lekt iig niet.
A mind with a heart of it's own
pi_173240431
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:13 schreef akatar het volgende:
eerst met een 90 graden bocht omhoog, dan een afvoerpijp tot ongeveer 1 meter hoog.
Dat, en een sifon ertussen uiteraard!

Ik doe er altijd een slangaansluitstuk op:


Niet echt een reden voor, ik vind het gewoon degelijker dan gewoon de slang erin hangen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')