abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 mei 2017 @ 22:07:40 #251
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_170970718
Het bekende verhaal. Rijke mensen potten het geld op, arme mensen geven het uit. Daarom werkt herverdeling van geld goed om een economie gezond te houden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 15 mei 2017 @ 22:11:23 #252
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_170970787
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 22:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het bekende verhaal. Rijke mensen potten het geld op, arme mensen geven het uit. Daarom werkt herverdeling van geld goed om een economie gezond te houden.
Kun je aub dat van de tandarts doen? Ik weet dat je gelijk hebt maar raak er verveeld door om iets op te zoeken wat ik al reeds heb gezien en weet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170970831
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 20:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is onzin. Gehandicapten en chronisch zieken zijn sinds Balkenende II helemaal gestript.
Je verschuift, zoals verwacht, weer de doelpalen. Maar ook dat valt eigenlijk wel mee.
  maandag 15 mei 2017 @ 22:16:01 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170970853
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 22:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja ja, daarom groeien linkse landen ook zo in economie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 15 mei 2017 @ 22:18:44 #255
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_170970907
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 22:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja ja, daarom groeien linkse landen ook zo in economie.
Tov Nederland stukken harder
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 15 mei 2017 @ 22:20:13 #256
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_170970933
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 22:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je verschuift, zoals verwacht, weer de doelpalen. Maar ook dat valt eigenlijk wel mee.
Valt helemaal niet mee. De wet tegemoetkoming is letterlijk geschrapt.

De enige die loopt te schuiven ben jij, als representant van de Davos consensus
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 15 mei 2017 @ 22:20:15 #257
45206 Pietverdriet
pi_170970935
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 22:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Toon maar aan
  maandag 15 mei 2017 @ 22:22:44 #258
165633 eriksd
The grand facade...
pi_170970966
quote:

[..]

Ten opzichte van? Welk tijdvak? Absoluut of relatief?
Wat is dit voor gebrabbel?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 15 mei 2017 @ 22:24:42 #259
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_170970997
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 17:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja ik kan hier onderhand nauwelijks nog een touw aan vast knopen. De discussie begint over het persoonlijk standpunt over een heel simpel iets. En dat is "in hoeverre mag je van bijstandontvanger verwachten dat hij beschikbaar is voor werk". Daar hebben Kaas en ik een duidelijk en genuanceerd standpunt over,

Daar haal je steeds de hele wereld bij zonder dat duidelijk is wat je er nou mee wil zeggen en wat nu precies jouw ideale situatie zou zijn en waarom.

Als ik er al geen drol van begrijp dan zal een kiezer dat dus zeker niet doen.
Voor alle duidelijkheid:

Als je arbeid organiseert als een competitieve markt dan zijn er ook verliezers. Werkeloosheid hoort erbij vanwege
- een economische crisis met vraaguitval
- een flexibele arbeidsmarkt waar mensen tussen de speten vallen
- efficientie verbetering waardoor vele hun baan verliezen
Je kunt niet een vrije arbeidsmarkt wensen en tevens geen werkeloosheid accepteren.

Wat doe je dan met degenen die op een zijspoor raken. Je kunt ze te werk stellen in een passende functie met behoud van uitkering. Goed voor die mensen als ze zich daarmee verder kunnen ontwikkelen. Maar dat is oneigenlijke concurrentie.

Je kunt ze dwingen iedere baan aan te nemen die langskomt. Daarmee verliezen ze hun oorspronkelijke bekwaamheden, worden als ongeschoolden in deze andere tak van sport, en gaan gemakkelijk heel ver dalen. Daarmee komen ze in een omgeving met collega's met een veel lagere scholing. Je moet ook niet van op kijken als in die nieuwe omgeving, zonder passende scholing, je eerdere scholing tegen je werkt. Het probleem afwentelen op degenen die pech hebben is niet fair.

Er is dus geen goede oplossing. Maar de huidige oplossing, dat je voor lief neemt dat er ook mensen in de bijstand zitten, lijkt mij het beste (gegeven een competitieve arbeidsmarkt). Mensen helpen om daaruit te komen, zou vrijwillig moeten zijn (dat dwingt je om ze iets redelijks te bieden). Werkenden verdienen meer en ontwikkelen zich beter, en dat is het voordeel van werken. Ik vind dat een arbeidsmarkt een bodem en een plafond nodig heeft om de extremen te vermijden. Het liefst zou ik de competitie temperen, en zeker niet hoogopgeleide mensen papier laten prikken, om te kijken of je ze daarmee de arbeidsmarkt op kan treiteren. Vrije toegang tot (om)scholing zou helpen.

Waar ik voor waarschuw, is dat je op basis van een ideologie (een marktideologie) en moralisme nare dingen kunt doen. Laat ik het uitleggen aan een fictieve dialoog tussen mij en mijn buurman:
Buurman: Homo's zijn onnatuurlijk want in strijd met voorplanting. Onacceptabel, wat doen we daaraan?
Deelnemer: Natuurlijke variatie is een onontbeerlijk aspect van evolutie, dat is ook natuurlijk
Buurman: Daar begrip ik geen drol van. Maar wat is nou je oplossing?
Deelnemer: Dat jij probeert het beter te begrijpen.
Buurman: Als ik er al geen drol van begrijp, dan zal een kiezer dat dus zeker niet doen.
Deelnemer: Jij bent de kiezer niet. Je lijkt Wilder wel die ook namens het volk spreekt.
Buurman: Maar wat is nou je oplossing.

Je ziet hieraan, dat een ideologie (een idee over hoe het zou moeten werken) en moralisme (het moet overeenkomen met wat ik normaal / acceptabel vind), gemakkelijk tot een onmogelijke situatie leidt.

Je kunt iemand niet tot pispaal maken, of een afwijking van je ideaal oplossen over de rug van de ander. Een competitieve arbeidsmarkt heeft ook nadelen (er vallen mensen uit de boot). Ook overheidsbeleid kan bijdragen aan het onnodig creeren van verliezers (bv teveel bezuinigen op specifieke posten bij een crisis). Marktspelers kunnen de zaak ook verergeren, door winst te maken over de rug van anderen (bv een extreem flexibele arbeidsmarkt eisen). Zo bezien, is het een gedeeld probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 16-05-2017 10:11:06 ]
The view from nowhere.
pi_170971192
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 22:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Valt helemaal niet mee. De wet tegemoetkoming is letterlijk geschrapt.

De enige die loopt te schuiven ben jij, als representant van de Davos consensus
Nou nee, ik geef aan dat de zorg voor de minima niet zoveel duurder is geworden. Daarna begin jij plots over chronisch zieken. Een groep die alsnog redelijk wat compensatie ontvangt overigens.

Zoals je eerder vandaag ook al de fout in ging met betrekking tot de tandartszorg, die in Nederland goed en betaalbaar is.
  maandag 15 mei 2017 @ 23:06:15 #261
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170971896
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat de onderklasse in NL aan zorgkosten betaald is een fractie van wat het kost.
En Belgen hier naar de apotheek omdat de medicijnen duurder zijn bij de zuiderburen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 15 mei 2017 @ 23:10:58 #262
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_170972020
quote:
15s.gif Op maandag 15 mei 2017 23:06 schreef GSbrder het volgende:

[..]

En Belgen hier naar de apotheek omdat de medicijnen duurder zijn bij de zuiderburen.
En die zijn duurder omdat... Daar had Bondsrepubliek een goed artikel over gepost
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 15 mei 2017 @ 23:25:04 #263
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170972416
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 23:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En die zijn duurder omdat... Daar had Bondsrepubliek een goed artikel over gepost
Omdat ze recentelijk duurder zijn gemaakt door de Belgische minister van volksgezondheid? Of zie je hier sluwe neoliberale marktkrachten aan het werk?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 15 mei 2017 @ 23:32:38 #264
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_170972599
Institutionalized mendacity... Mooi en treffend woord
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 16 mei 2017 @ 01:18:46 #265
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_170973961
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 22:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kun je aub dat van de tandarts doen? Ik weet dat je gelijk hebt maar raak er verveeld door om iets op te zoeken wat ik al reeds heb gezien en weet.
Het is voor iedereen een duidelijk verhaal, hooguit zijn er mensen die doen alsof ze het niet begrijpen. De tandarts is erg duur dus hebben veel mensen er geen geld voor en krijgen ze een verwaarloosd gebit met ergere gevolgen.

Hier een fris antineoliberaal geluid van Sanders. Nee, niet die Sanders, zijn broer die reeds ongeveer 50 jaar in Oxford leeft. Wat hij over de UK zegt is grotendeels ook van toepassing op Nederland. Eerder meldde ik het plan van de sociaaldemocratische partij van de UK, daar kon je ook het een en ander van herkennen waaronder het nulurencontract wat Nederland sinds de jaren 90 heeft.

Jimmy Carter legde uit hoe het neoliberalisme - zonder het te benoemen - leidde tot een kind die de president werd van de USA.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-05-2017 01:29:24 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_170974302
Jullie kunnnen je zogenaamd onbetaalbare tandarts-claims dis niet hard maken? Goh...
  dinsdag 16 mei 2017 @ 07:32:11 #267
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_170974419
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:38 schreef deelnemer het volgende:
Waarom zijn groepsdieren vaak solidair? Denken honden daarover diep na? Nee, de evolutie heeft solidariteit uitgeselecteerd als een meer succesvolle strategie. Mensen zijn ook vaak solidair, maar ze moeten wel de indruk hebben dat solidariteit op zijn plaats is, want er zijn ook andere mogelijkheden. Dat vereist inschattingsvermogen. De eisen daaraan nemen toe, naarmate de lijnen langer worden.
Dit klopt. Zeker voor kleine landen is dat belangrijk gebleken. Om succes te hebben te midden van grotere landen.

Natuurlijk is het wel zo dat ook lagere inkomens weinig solidair kunnen zijn (worden gemaakt). Als er eentje succesvol de zaak bedonderd, dan is dat betonrot door de hele maatschappij heen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 16 mei 2017 @ 07:37:26 #268
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_170974446
Goede teksten wel van CDA'er Ferdinand Grapperhaus in onderstaande artikel over wat er allemaal mis gaat in dit neoliberale tijdperk. Jammer dat het CDA niet beter naar hem luistert. Of dat D66 niet beter luistert naar Jan Terlouw en de VVD naar Johan Witteveen. Het zou Nederland tot een mooier land maken.

quote:
Woede - Ferdinand Grapperhaus

‘Bill Gates geeft het goede voorbeeld’

De groeiende kloof tussen hoog- en laagopgeleiden dreigt onze samenleving te ontwrichten, stelt CDA-prominent Ferdinand Grapperhaus. ‘Ik snap niet waarom de woede zich richt op de EU en niet op multinationals.’

door Margreet Fogteloo
10 mei 2017

‘Er iets verrots in de staat van Nederland’, constateert advocaat Ferdinand Grapperhaus in zijn onlangs verschenen boek Rafels aan de rechtsstaat, en hij vraagt zich bezorgd af of we minder verdraagzaam zijn geworden en niet meer kunnen leven met elkaars verschillen. Zijn boek doet het goed binnen het enorme aanbod van boeken over de crisis van de liberale westerse wereld; er is inmiddels een vierde druk. Dat komt ongetwijfeld doordat het geen dikke pil is maar een compact geschreven analyse over hoe een welvarend land met een weerbare democratie en een stevige rechtsstaat toch op drift is geraakt en op het punt is gekomen dat de samenleving ontwricht raakt. Het ergert hem hoe de politiek versplintert en de polemiek almaar platter wordt, zonder dat er wordt nagedacht over constructieve oplossingen. In de kern draait het volgens hem om de verdeling van kansen in de maatschappij en de rol van de overheid; daar zit zowel het probleem als de oplossing.

Zijn bezorgdheid over Nederland is persoonlijk, wat vanwege zijn maatschappelijke positie extra lading krijgt. Grapperhaus is actief lid van het CDA en behoort als partner van het Amsterdamse advocatenkantoor Allen & Overy en hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Maastricht tot ‘de elite’ die onder vuur is komen te liggen. Hij wil verantwoordelijkheid nemen, zegt hij, en niet toekijken hoe de rechtsstaat ‘rafels’ oploopt. Iedereen zou dat moeten doen, vindt hij, onder meer door actief het middenveld te versterken.

Link naar het hele artikel:
https://www.groene.nl/art(...)-het-goede-voorbeeld
pi_170974543
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 07:37 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Link naar het hele artikel:
Ik heb dat artikel ook al elders besproken. Men vond het vooral "niet oprecht" of overigens niets bijzonders... Ik vind het een zeer goed teken uit onverwachte hoek. Er is hoop...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 08:01:30 #270
45206 Pietverdriet
pi_170974547
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 08:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb dat artikel ook al elders besproken. Men vond het vooral "niet oprecht" of overigens niets bijzonders... Ik vind het een zeer goed teken uit onverwachte hoek. Er is hoop...
Na, men vond het vooral opmerkelijk dat jij niet kon vertellen wat er zo goed aan was.
pi_170974575
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 08:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Na, men vond het vooral opmerkelijk dat jij niet kon vertellen wat er zo goed aan was.
Niemand dwingt de man om precies dat verhaal te vertellen. Maar hij doet het wel. Dat was wat ik er "goed" aan vond. Als zelfs rechtse prominenten gaan zien wat er mis is is er hoop. C"est tout.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170975734
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat de onderklasse in NL aan zorgkosten betaald is een fractie van wat het kost.
Nee, wat de ouderen aan zorg betalen is een fractie van wat het kost. In de zorg zijn de benedenmodale jongeren en middelbaren solidair met de rijke ouderen. Daar vind ik niks mis mee, maar dat maakt jou voorstelling van zaken niet minder vals.

Dan kun je zeggen die benedenmodalen worden ook oud, maar dat valt nogal tegen. Over het algemeen gaan die een stuk eerder dood en besparen daarmee heel erg op de dure zorgjaren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:16:21 #273
45206 Pietverdriet
pi_170977600
quote:

[..]

Pssst
NWS / Economie loopt als een trein
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:19:49 #274
45206 Pietverdriet
pi_170977668
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 09:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, wat de ouderen aan zorg betalen is een fractie van wat het kost. In de zorg zijn de benedenmodale jongeren en middelbaren solidair met de rijke ouderen. Daar vind ik niks mis mee, maar dat maakt jou voorstelling van zaken niet minder vals.

Dan kun je zeggen die benedenmodalen worden ook oud, maar dat valt nogal tegen. Over het algemeen gaan die een stuk eerder dood en besparen daarmee heel erg op de dure zorgjaren.
Nee, ouderen betalen slechts een fractie van hun zorgkosten, dat is wat anders.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:31:02 #275
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_170977903
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')