abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 3 april 2017 @ 09:30:54 #1
8781 crew  Frutsel
pi_169964714
Zonnevlammen en Magneetstormen
Een zonnevlam (flare) is een explosie op het oppervlak van de zon, die ontstaat door het plotseling vrijkomen van de energie die wordt vastgehouden in de magnetische velden. Er ontstaat straling over het hele gebied van het elektromagnetische spectrum.

Zonnevlammen worden ingedeeld in drie hoofd-klassen:
1. X-klasse zonnevlammen.
Dit zijn uitbarstingen die op de aarde voor het uitvallen van radioverbindingen en van elektriciteitscentrales kunnen zorgen.

2. M-klasse zonnevlammen.
Dit zijn matige uitbarstingen, die rond de polen korte perioden van uitval van de radioverbindingen kunnen veroorzaken.

3. C-klasse zonnevlammen.
Kleine uitbarstingen die nauwelijks invloed hebben op de aarde.

Meer objectief worden de zonnevlammen ingedeeld aan de hand van de uitgestraalde energie (Watt per m² in golflengten tussen 1 en 8 ångström).
X-klasse zonnevlammen geven een energie af van meer dan 10-4 Watt/m2,
M-klasse tussen de 10-4en 10-5 en
C-klasse tussen 10-5en 10-6 Watt/m2. Iedere klasse loopt van 1 tot 9, dus bijv. C1 tot C9.

Bekende X-klasse zonnevlammen waren die van:
- 1 september 1859, Carrington Event. Telegraafnetwerk uitgevallen. Poollicht zichtbaar tot de evenaar.
- Maart 1989, die grote schade aan elektriciteitscentrales in Canada veroorzaakte.
- 4 november 2003, die zo groot was dat hij niet te meten was.
Geschat wordt dat deze uitbarsting geclassificeerd moet worden als X28.

De richting van deze laatste uitbarsting was niet naar de aarde toe, zodat het effect op aarde niet zo groot was.

"Live" zonnevlekken (SDO HMI Intensitygram - colored):


The Halloween Solar Storms of 2003

Oppervlakte van de zon zoals je nog nooit eerder zag

Drie jaar zon en zonnevlammen in twee minuten

Schalen en gradaties



Links (Nederlandstalig):
Poollicht.be
Poollicht.be updates en alerts (Twitter)
Spacepage.be (NLtalige artikelen over ruimteweer)
Noorderlichtjagers
Fokreeks: Adembenemend Noorderlicht

Links (Engelstalig):
Space Weather Woman - Facebook (AANRADER!)
Space Weather Woman
Space Weather Prediction Center
Spaceweather.com
Aurorasaurus (citizen science project)

Links (meetgegevens)
https://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime-images.html

Solar Dynamics Observatory
STEREO A en B
NOAA WSA-ENLIL Solar wind prediction
GOES X-Ray Flux
GOES Proton Flux


Real-Time Solar Wind:
ACE satelliet
DSCOVR satelliet

Magnetometers:
Kiruna magnetometer
TGO magnetometer stackplot
SAM Europe online Magnetometer

Hoe maak je zelf poollicht foto"s......
Statief of zet em op een beanbag.
ISO 100 tot 400... denk er wel aan... hoe hoger de ISO des te meer ruis op de foto.
belichtingstijd tussen 15 en 25 sec. Gebruik draadontspanner, remote of zet de timer
Diafragma helemaal open
Lens 24 tot 70mm voor de mooiste resultaten


[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 23-03-2023 16:07:24 ]
  Moderator maandag 3 april 2017 @ 09:32:20 #2
8781 crew  Frutsel
pi_169964732
quote:
Three moderate solar flares erupted from the sun
Three moderately strong solar flares measuring M4.4, M5.3 and M2.3 erupted from Active Region 2644 (beta) on April 1 and 2, 2017. The M4.4 event started at 21:35, peaked at 21:48 and ended at 22:05 UTC. It was the first M-class solar flare since November 29, 2016 and the strongest since M5.5 on July 23, 2016.

A Type IV Radio Emission was registered at 21:50 UTC. Type IV emissions occur in association with major eruptions on the Sun and are typically associated with strong coronal mass ejections (CMEs) and solar radiation storms. However, the plasma cloud appears to be headed to the northwest and away from our planet.

Another M-class solar flare erupted from Region 2644 on April 2. This one started at 07:50, peaked at 08:02 UTC as M5.3 and ended at 08:13 UTC.

A Type IV Radio Emission was registered beginning at 08:00 UTC, indicating a strong coronal mass ejection and solar radiation storm. A Type II Radio Emission (estimated velocity 628 km/s) was registered at 08:07 UTC. Type II emissions occur in association with eruptions on the Sun and typically indicate a coronal mass ejection is associated with a flare event.

The location of this region does not favor Earth-directed CMEs.

The third M-class solar flare started at 12:52, peaked at 13:00 as M2.3 and ended at 13:11 UTC. The source was Region 2644.

A 10cm Radio Burst (peak flux 110 sfu) beginning at 12:56 and lasting 1 minute was associated with this event. A 10cm radio burst indicates that the electromagnetic burst associated with a solar flare at the 10cm wavelength was double or greater than the initial 10cm radio background. This can be indicative of significant radio noise in association with a solar flare. This noise is generally short-lived but can cause interference for sensitive receivers including radar, GPS, and satellite communications.
pi_173595238
quote:
7 M-class solar flares from geoeffective region

Geoeffective Active Region 2673 produced 7 M-class and at least 8 C-class solar flares on September 4, 2017. The strongest was M5.5 at 20:33 UTC associated with an asymmetric full halo Coronal Mass Ejection (CME). This region has the potential to produce more strong to major eruptions on the Sun, including X-class flares. Its location currently favors Earth-directed CMEs.

This impressive region grew vigorously over the past 48 hours, suddenly becoming one of the largest regions of the year. It now has 'beta-gamma-delta' magnetic configuration and is capable of producing strong to major eruptions on the Sun. Since the region will remain geoeffective today and in the days ahead, Earth-directed CMEs are likely.

The first solar flare of the day was produced at 05:49 UTC measuring M1.2. It was followed by M1.5 at 15:30 UTC, M1.0 at 18:22 UTC, M1.7 (associated with a Type IV Radio Emission) at 19:37 UTC, M1.5 at 20:02 UTC, M5.5 (associated with a Type II Radio Emission and 10cm Radio Burst) at 20:33 UTC, and M2.1 at 22:14 UTC.

The strongest event from this region, thus far, is M5.5 solar flare which started at 20:28, peaked at 20:33 and ended at 20:37 UTC. This flare was associated with a Type II radio sweep with an estimated velocity of 1 472 km/s and a 10cm Radio Burst lasting 52 minutes with peak flux of 1 600 sfu.

Type II emissions occur in association with eruptions on the Sun and typically indicate a CME was produced. A 10cm radio burst indicates that the electromagnetic burst associated with a solar flare at the 10cm wavelength was double or greater than the initial 10cm radio background. This can be indicative of significant radio noise in association with a solar flare. This noise is generally short-lived but can cause interference for sensitive receivers including radar, GPS, and satellite communications.
pi_173620789
quote:
Major X9.3 flare erupts from active region
A major X-class solar flare erupted from geoeffective Active Region 2673 peaking as X9.3 at 12:02 UTC on September 6, 2017. The event started at 11:53, peaked at 12:02 and ended at 12:10 UTC. This is the second X-class solar flare of the day. It comes just hours after a long-duration X2.2 at 09:33 UTC. It is also the strongest solar flare of the current solar cycle (Solar Cycle 24).

Radio signatures suggest a strong Coronal Mass Ejection (CME) was produced during this event.

The event was associated with a Type IV and Type II (estimated velocity 1969 km/s). Type II emissions occur in association with eruptions on the sun and typically indicate a coronal mass ejection is associated with a flare event. Type IV emissions occur in association with major eruptions on the sun and are typically associated with strong coronal mass ejections and solar radiation storms.

In addition, this impressive event was associated with a 10cm Radio Burst lasting 3 minutes with peak flux of 12000 sfu.

Today's X9.3 is the strongest solar flare of Solar Cycle 24. Although X-class solar flares were expected (25% chance) since Region 2673 rapidly grew into a monster region and attained 'beta-gamma-delta' magnetic configuration, such powerful flare comes as a huge surprise, as our star is heading toward Solar Minimum. The previous record for the strongest flare of the cycle was X6.9 of August 9, 2011.

The cycle so far had 47 X-class flares, including today's X2.2 and X9.3.
pi_173640621
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 14:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Over die X9.3 uitbarsting

We leven in rare tijden, dus ook de angst dat alle stroom langdurig uitvalt (Carrington Event)
X9.3 en redelijk aarde gericht, is voor mij zorgelijk. Hier de Top 50 solar flares.

Dus de vraag was moet ik voorraden aanleggen (voordat de uitbarsting vrijdagavond arriveert)?

Ik vertrouw Ben van Suspicious0bservers hierin.
In zijn laaste video:

"The major grid issues are now looking extremely unlikely"


Voor nu ben ik gerustgesteld.

http://spaceweathernews.com/
http://www.solarham.net/
Genesis 6:4 - The Nephilim were on the earth in those days, and also afterward, when the sons of God came in to the daughters of man and they bore children to them. These were the mighty men who were of old, the men of renown.
pi_173657956
Het houdt me bezig, dus een 2e post.
Ik hoop mijn laatste rond dit onderwerp.

De aardbeving 8.1 bij Mexico (significant earthquakes) heeft hier ook mee te maken, ga ik verder niet op in.

Dingen gebeuren wel, daardoor blijft het spannend, ik post 2 dingetjes=>

'Electrical explosion' on Oxford Street injures one man

• Stroom uitval Canada, snapshot van dit moment:
http://canadianoutages.com/status/telus/map


Als ook:


En deze heeft meer invalshoeken, welkom in de nieuwe tijd, mensen hebben geen idee...


In Zeeland is het vooralsnog slechts nat.
Genesis 6:4 - The Nephilim were on the earth in those days, and also afterward, when the sons of God came in to the daughters of man and they bore children to them. These were the mighty men who were of old, the men of renown.
pi_173658190
quote:
M8.1 solar flare produced
A strong solar flare measuring M8.1 at its peak erupted from Active Region 2673 at 07:49 UTC on September 8, 2017. The event started at 07:40 and ended at 07:58 UTC.

This is the third M-class solar flare of the day and the 18th since September 4, when the first M-class solar flare erupted from this region. Over those 4 days, we have also registered 3 major solar flares - X2.2, X9.3 and X1.3 and several Earth-directed CMEs. Some of them have already hit our planet, causing G4 - Severe geomagnetic storming.

There were no radio signatures associated with today's M8.1 flare suggesting a Coronal Mass Ejection (CME) was produced.
pi_173705184


Opnieuw een X flare vandaag :)
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf.
Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben.
Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn.
Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
pi_173746484
Beetje dom. Had bovenstaande grafiek blijkbaar niet opgeslagen waardoor de grafiek van 10-09 niet meer getoond wordt. Anyway, geen X flares afgelopen twee dagen.
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf.
Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben.
Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn.
Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
pi_173793917
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 09:27 schreef LaCatastrophe het volgende:
Beetje dom. Had bovenstaande grafiek blijkbaar niet opgeslagen waardoor de grafiek van 10-09 niet meer getoond wordt. Anyway, geen X flares afgelopen twee dagen.
Ik ken dit, een dynamische link met de bron die steeds veranderd, schaam je niet.
Tof dat je plaatste, ik had die grafiek ook gezien.
Nu idd alles rustig.
Vanwege meerdere veranderingen aan de zon, blijf ik aktief volgen.
En al dan niet hier wat plaatsen, want het is een serieus onderwerp!

groetjes

=> http://www.solarham.net/
Genesis 6:4 - The Nephilim were on the earth in those days, and also afterward, when the sons of God came in to the daughters of man and they bore children to them. These were the mighty men who were of old, the men of renown.
pi_177808216
MailOnline twitterde op dinsdag 13-03-2018 om 12:53:07 Massive solar storm will slam Earth TOMORROW https://t.co/2B2JRW7VsP reageer retweet
Ja, de Daily overdrijft wellicht een beetje :P
  Moderator woensdag 14 maart 2018 @ 08:45:58 #12
8781 crew  Frutsel
pi_177810423
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 03:56 schreef Houtenbeen het volgende:
MailOnline twitterde op dinsdag 13-03-2018 om 12:53:07 Massive solar storm will slam Earth TOMORROW https://t.co/2B2JRW7VsP reageer retweet
Ja, de Daily overdrijft wellicht een beetje :P
Een beetje? :P
  Moderator maandag 6 mei 2019 @ 13:23:40 #13
8781 crew  Frutsel
pi_186648025
halocme twitterde op maandag 06-05-2019 om 08:36:44 This is amazing! AR 12740, which is an old cycle region and I honestly have not expected much, has produced a C9.9 (almost M-class) flare. The flare was very short duration, but note the spectacular large-scale coronal propagating front in the difference movie! https://t.co/LVwMsVdrEq reageer retweet
quote:
C9.9 solar flare erupts from AR 2740, the strongest since October 2017

A moderately strong solar flare measuring C9.9 erupted from AR 2740 (Beta-Delta) at 05:10 UTC on May 6, 2019. The event started at 05:04 UTC and ended at 05:12 UTC. This is the strongest solar flare since M1.0 at 23:28 UTC on October 20, 2017.

A Type II Radio Emission with an estimated velocity of 740 km/s was associated with the event, suggesting a Coronal Mass Ejection (CME) was produced by the flare event.

The current position of this region does not favor Earth-directed flares.

This is the strongest solar flare in 2018 and 2019. The second strongest since January 1, 2018 was C8.1 at 13:47 UTC on February 7, 2018 and the third strongest C5.3 at 03:12 UTC on March 21, 2019.

Solar Cycle 24 produced a total of 49 X-class flares. The strongest was X9.3 at 12:02 UTC on September 6, 2017, followed by X8.2 at 16:06 UTC on September 10, 2017, X6.9 at 08:05 UTC on August 9, 2011, X5.4 at 00:24 UTC on March 7, 2012 and X4.9 at 00:49 UTC on February 25, 2014.
  Moderator vrijdag 6 december 2019 @ 10:35:30 #14
8781 crew  Frutsel
pi_190294970
quote:
NASA's probe soaring near sun reveals surprises about solar wind

WASHINGTON (Reuters) - Troves of new data from a NASA probe’s close encounters with the sun are giving scientists unique insight about the solar wind and space weather more generally as the spacecraft zooms through the outermost part of the star’s atmosphere.

Researchers on Wednesday described the first published findings from the Parker Solar Probe, a spacecraft launched in 2018 to journey closer to the sun than any other human-made object. The findings, offering fresh details about how the sun spawns space weather, are reshaping astronomers’ understanding of violent solar wind that can hamper satellites and electronics on Earth.

“We were certainly hoping we’d see new phenomena and new processes when we got close to the sun - and we certainly did,” Nicola Fox, director of the U.S. space agency’s heliophysics division, told reporters. “Some of the information that we found pretty much confirmed what we expected, but some of it is totally unexpected.”

Earth is roughly 93 million miles from the sun. The probe ventured as close as 15 million miles (24 million km) to the sun to gather the data used in the studies published in the journal Nature. The probe eventually will travel within about 4 million miles (6 million km) from the sun’s surface, seven times closer than any previous spacecraft.

The probe has endured extreme heat while flying through the outermost part of the sun’s atmosphere, called the solar corona, that gives rise to solar wind - the hot, energized, charged particles that stream outward from the Sun and fill the solar system.

Oscillations in the speed of these charged particles beaming outward from the solar corona have previously been thought to dissipate gradually, much like the waves seen after plucking a guitar string fading from the middle.

ADVERTISEMENT

One of the probe’s “really big surprises,” according to one of the researchers, was the detection of sudden, abrupt spikes in the speed of the solar wind that were so violent that the magnetic field flips itself around, a phenomenon called “switchbacks.”

“We’re finding these discrete, powerful waves that wash over the spacecraft, kind of like rogue waves in an ocean,” said Justin Kasper, a principal investigator whose team at the University of Michigan built a solar wind-sensing instrument on the Parker probe. “They carry a tremendous amount of energy.”

“This will dramatically change our theories for how the corona and solar wind are being heated,” Kasper added.
pi_190536557
quote:
Cosmic radiation around reaching record high levels
Cosmic radiation around us reaching record high levels as the Sun sets Space Age record for most days without spots

Cosmic radiation has hit the 5-year high this month and is approaching record high values as the Sun sets a new Space Age record for spotlessness -- days without sunspots. The Sun’s magnetic field weakens during solar minimums, allowing deep space cosmic radiation to flood the Solar System.

Cosmic radiation is increasing since 2014 when Solar Cycle 24 peaked and the Sun headed toward very deep Solar Minimum we are experiencing right now. SC24 reached its maximum in April 2014 with 23 months smoothed sunspot number of only 81.8 -- one of the weakest solar cycles on record.

In 2019, the Sun has been without spots for 270 days or 77%, as of December 16, which is the highest number of spotless days on the Sun since the Space Age began in 1957 with the launch of Sputnik 1 by the Soviet Union.

The current Solar Minimum, the same as the previous one (2008/2009), is very deep -- referred to as 'century-class' minimum. The only year with more spotless days was 1913 with 311.

The previous Space Age record for the year with most spotless days was set in 2008 with 168

"As 2019 comes to a close, neutron monitors at Sodankyla Geophysical Observatory in Oulu, Finland are approaching those same levels. Indeed, a new record could be just weeks or months away," Dr. Tony Phillips of the SpaceWeather.com notes.

"Neutron monitors in Oulu are getting results similar to ours," Phillips said, referring to Earth to Sky Calculus cosmic ray measurements. "Oulu data show that cosmic rays have been increasing for the past 5 years and, moreover, are within percentage points of the Space Age record."

"We use X-ray and gamma-ray detectors sensitive to energies in the range 10 keV to 20 MeV," Phillips said.

"This type of radiation, which you can also find in medical X-ray machines and airport security scanners, has increased more than 20% in the stratosphere."
  Moderator dinsdag 21 juli 2020 @ 08:44:21 #16
8781 crew  Frutsel
pi_194187721
quote:
Study finds correlation between solar activity and large earthquakes worldwide

A new study published in the Nature Scientific Reports on July 13 suggests that powerful eruptions on the Sun can trigger large earthquakes on Earth. In the paper, the authors analyzed 20 years of proton density and velocity data, as recorded by the SOHO satellite, and the worldwide seismicity in the corresponding period, as reported by the ISC-GEM catalogue. They found a clear correlation between proton density and the occurrence of large earthquakes (M > 5.6), with a time shift of one day.

The Sun may seem relatively docile, but it is constantly bombarding the solar system with energy and particles in the form of the solar wind.

Sometimes, eruptions on the Sun's surface cause coronal mass ejections that hurtle through the solar system at extremely fast rates.

The new study suggests that particles from eruptions like this may be responsible for triggering groups of powerful earthquakes.

"Large earthquakes all around the world are not evenly distributed-- there is some correlation among them," said co-author Giuseppe De Natale, research director at the National Institute of Geophysics and Volcanology in Rome, Italy.

"We have tested the hypothesis that solar activity can influence the worldwide [occurrence of earthquakes]."

Scientists noted a pattern in some massive earthquakes around the planet-- they tend to occur in groups, not randomly. This indicates that there may be some global phenomenon triggering these worldwide tremors.

To address this, researchers searched through 20 years of data on both earthquakes and solar activity-- specifically from NASA-ESA’s Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) satellite-- seeking any probable correlations.

SOHO, located about 1.45 million km (900 000 miles) from our planet, monitors the Sun, which helps scientists track how much solar material strikes the Earth.

By comparing the ISC-GEM Global Instrumental Earthquake Catalogue-- a historical record of powerful tremors-- to SOHO data, the researchers noticed more strong earthquakes happened when the number and velocities of incoming solar protons increased.

When protons from the Sun peaked, there was also a spike in earthquakes above M5.6 for the next 24 hours.

"This statistical test of the hypothesis is very significant," said De Natale. "The probability that it's just by chance that we observe this, is very, very low-- less than 1 in 100 000."

After noticing there was a correlation between solar proton flux and strong earthquakes, the researchers went on to propose a mechanism called the reverse piezoelectric effect.

Compressing quartz rock, something common in the Earth's crust, can produce electrical pulse through a process called the piezoelectric effect. The researchers think that such small pulses could destabilize faults that are nearing rupture, triggering earthquakes. Signals from electromagnetic evens, such as earthquake lightning and radio waves, have been recorded occurring alongside quakes in the past.

Some scientists think these events are caused by the quakes themselves, but other studies have spotted strong electromagnetic anomalies before huge earthquakes and not after, so the exact nature of the correlation of earthquakes and electromagnetic fields is still debated.

Meanwhile, this new explanation suggests that electromagnetic anomalies are not the result of earthquakes, but cause them instead. As positively charged protons from the Sun hit the Earth's magnetic bubble, they generate electromagnetic currents that propagate across the world. Pulses created by these currents go on to deform quartz in the crust, ultimately triggering earthquakes.

Abstract
Large earthquakes occurring worldwide have long been recognized to be non Poisson distributed, so involving some large scale correlation mechanism, which could be internal or external to the Earth. Till now, no statistically significant correlation of the global seismicity with one of the possible mechanisms has been demonstrated yet. In this paper, we analyze 20 years of proton density and velocity data, as recorded by the SOHO satellite, and the worldwide seismicity in the corresponding period, as reported by the ISC-GEM catalogue. We found clear correlation between proton density and the occurrence of large earthquakes (M > 5.6), with a time shift of one day. The significance of such correlation is very high, with probability to be wrong lower than 10–5. The correlation increases with the magnitude threshold of the seismic catalogue. A tentative model explaining such a correlation is also proposed, in terms of the reverse piezoelectric effect induced by the applied electric field related to the proton density. This result opens new perspectives in seismological interpretations, as well as in earthquake forecast.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 16 september 2020 @ 09:25:51 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195083842
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_196474340
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 8 december 2020 @ 10:08:08 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196613898
twitter
*O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_196627784
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 3 juli 2021 @ 19:35:47 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200189531
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201105647
twitter
pi_201480693
quote:
Moderately strong M2.8 solar flare erupts from AR 2871
A moderately strong solar flare measuring M2.8 at its peak erupted from Active Region 2871 at 04:42 UTC on September 23, 2021. The event started at 04:35 and ended at 04:50 UTC.

The flare was associated with a Type II Radio Emission at 04:44 UTC with an estimated velocity of 966 km/s. These emissions occur in association with eruptions on the Sun and typically indicate a coronal mass ejection (CME) is associated with a flare event.

Additionally, a Type IV Radio Emission was registered at 04:54 UTC. Type IV emissions occur in association with major eruptions on the Sun and are typically associated with strong coronal mass ejections and solar radiation storms.

This region has beta-delta magnetic configuration and is capable of producing moderate to strong eruptions with Earth-directed CMEs, but it appears most of the material released during this eruption is heading south.
pi_201492813
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 11:20 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Een paar uur later weer een M-klasse(1.9) solar flare uit dezelfde spot(1871)
twitter
pi_201699738
twitter

twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 11 oktober 2021 @ 10:08:49 #26
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201713582
Vandaag maar weer eens ouderwets de EPAM monitor in de gaten houden :D Voorlopig nog geen teken dat de CME impact aanstaande is :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201713620
Vlammetjes :9

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_201713641
Maar er werd vandaag toch een direct hit verwacht als ik het goed begrepen heb?

Waar op aarde?
En wat heeft dat voor ons hier in Nederland voor gevolgen?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 11 oktober 2021 @ 10:58:28 #29
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201714108
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:14 schreef StateOfMind het volgende:
Maar er werd vandaag toch een direct hit verwacht als ik het goed begrepen heb?

Klopt. Maar de tijd van impact is altijd lastig te voorspellen. Sowieso kan de voorspelde impacttijd +12 uur en -12 uur afwijken. En er zijn ook voorbeelden dat de impact veel te vroeg was (omdat bijv een eerdere CME de weg vrij heeft gemaakt) en heel veel later kan ook.

quote:
Waar op aarde?
En wat heeft dat voor ons hier in Nederland voor gevolgen?
De gevolgen op aarde zullen niet groot zijn bij deze CME. Hooguit wat uitwijkend vliegverkeer, hier en daar uitvallende radiocommunicatie (en voor radioamateurs aurora propagatie :T) en mogelijk satellieten die storingen laten zien.

Leuk leesvoer:
https://www.nationalgeogr(...)tale-eclips-van-2024
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 11 oktober 2021 @ 20:35:49 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201720770
EPAM is weer heel lichtjes aan het stijgen :) Goed teken! Al gaat het nog wel eventjes duren....
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201721263
Dus geen noorderlicht in Nederland te zien?
Alpha kenny one
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 11 oktober 2021 @ 21:05:47 #32
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201721459
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:58 schreef falling_away het volgende:
Dus geen noorderlicht in Nederland te zien?
Voorlopig niet. De CME is er nog niet. Kan nog uren duren.

Wat noorderlicht kansen betreft, dat is afhankelijk van hoe sterk de CME impact is. En het is afwachten wat het IMF gaat doen, moet stabiel zuidelijk gericht zijn.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:04:50 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201725132
Rond half 5 vannacht is de CME aangekomen:


EPAM zag hem ook aankomen:


Ziet er niet heel spannend uit. Een poollichtkans voor Nederland lijkt mij klein. De bulk van de CME, waar je vaak een stabiel zuidelijk of noordelijke gericht IMF ziet, zal ons in de loop van de dag passeren. Timing is alles :T
Wel is het leuk om te volgen wat het IMF straks gaat doen :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:20:59 #34
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201725163
Het twitteraccount Poollicht België heeft iets na 5 uur een alert eruit gegooid zie ik:
twitter


Dit is op basis van de magnetometer in Kiruna. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat voor poollicht in Nederland ook de magnetometers van Dombås en Solund moeten uitslaan. Dat is nu niet het geval.

Kiruna magnetometer:


TGO magnetometer stackplot:
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:28:56 #35
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201725199
Btw, nu we weer richting het zonnemaximum gaan, zou de OP een update kunnen krijgen? Ik wil wel wat interessante linkjes verzamelen :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:26:58 #36
8781 crew  Frutsel
pi_201725906
Zeker, stuur maar wat via PM, desnoods een nieuwe OP, dan voeg ik die toe :)
pi_201726004
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:06:32 #38
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201726356
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:26 schreef Frutsel het volgende:
Zeker, stuur maar wat via PM, desnoods een nieuwe OP, dan voeg ik die toe :)
Ik probeer vanavond of anders morgenavond even wat toe te sturen :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:07:51 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201726370
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Sow! Dat is nogal wat groen :@ :@
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201726406
quote:
16s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 10:07 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Sow! Dat is nogal wat groen :@ :@
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:59:16 #41
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201727829
quote:
Wow! Wat was dat fel zeg :o :o :o

Jammer dat er niet bij staat wat voor filmcamera ze gebruikt hebben.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:28:51 #42
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201733155
Plaatjes uit het noorden van Duitsland afgelopen nacht:
https://forum.meteoros.de/viewtopic.php?f=1&t=60429

Die van Terschelling zijn flink opgepimpt volgens mij :7 Maar maakt het daardoor niet minder mooi :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201905570
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:00:00 #44
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201911744
Bewegende beelden O+

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201911972
En weer een M-klasse
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:27:18 #46
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201912077
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201930299
twitter


Eerder vandaag ook al een M1.4 bij sunspot region 2887
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 28 oktober 2021 @ 16:04:19 #48
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201932098
twitter


Helaas geen CME. Anders hadden we een voltreffer :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 28 oktober 2021 @ 18:34:26 #49
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201933685
En we hebben een X-flare!!!!!!! Het is geen impulsieve flare en het is regio 2887 dus zeer waarschijnlijk een aardgerichte CME :D

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 28 oktober 2021 @ 20:00:04 #50
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201934858
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201937589
twitter

Hopen op een onbewolkte nacht in weekend
pi_201938532
twitter
  Moderator zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:53:34 #53
8781 crew  Frutsel
pi_201954720
twitter
dus.

Alleen jammer dat het zo slecht weer is.

-edit-
:(
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:13:05 #55
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201959275
EPAM zet een steile stijging in :D CME is in de buurt en impact kan niet lang meer duren!

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 oktober 2021 @ 00:10:18 #56
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201964825
Nog steeds geen CME :'( Het is wel helder hier....
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 oktober 2021 @ 11:45:59 #57
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201968120
En we hebben een CME impact :D

Niet noemenswaardig en de mediahype was zoals wel vaker dus om niks _O- Beter wacht men af tot hij gearriveerd is :')

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 1 november 2021 @ 22:35:53 #58
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201991796
De X1 flare is blijkbaar zo'n 4 uur geleden aangekomen _O-

twitter


twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 3 november 2021 @ 15:44:49 #59
414785 sirdanilot
pi_202015446
Ik vraag me af, ik had ooit gelezen over de mogelijkheid van een CME zonnevlam die alle elektriciteitsnetwerken op aarde kunnen platleggen. Maar ik vraag me dan dus af hoe lang van tevoren zouden we dat kunnen zien aankomen? Of zou het opeens als een knipperlicht gewoon donker worden overal 's nachts :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 3 november 2021 @ 16:30:55 #60
8781 crew  Frutsel
pi_202016024
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 15:44 schreef sirdanilot het volgende:
Ik vraag me af, ik had ooit gelezen over de mogelijkheid van een CME zonnevlam die alle elektriciteitsnetwerken op aarde kunnen platleggen. Maar ik vraag me dan dus af hoe lang van tevoren zouden we dat kunnen zien aankomen? Of zou het opeens als een knipperlicht gewoon donker worden overal 's nachts :')
denk zo'n 24-48 uur van te voren dat we dat kunnen weten :)

Bij een X-flare wordt het altijd interessant :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 3 november 2021 @ 17:17:12 #61
414785 sirdanilot
pi_202016533
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 16:30 schreef Frutsel het volgende:

[..]
denk zo'n 24-48 uur van te voren dat we dat kunnen weten :)

Bij een X-flare wordt het altijd interessant :)
Leuk, mocht dat worden aangekondigd dan verkoop ik meteen heel snel mijn bitcoins e.d. en dan ga ik naar de pinautomaat om wat cash geld op te nemen tot de limiet, dan overleef ik die apocalyps wel. Ook meteen pleepapier, blikvoer, water halen. Misschien een hurl (dat is een soort honkbalknuppel hier in ierland voor een ierse sport en dat kan je goed gebruiken als wapen).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202018676
twitter

twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 3 november 2021 @ 22:00:06 #63
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202020721
Op dit moment ziet de data er interessant uit! Gunstige dichtheid, snelheid en een zuidelijk gericht IMF :D Ik ga zo richting het strand om wat plaatjes te schieten :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 3 november 2021 @ 22:33:32 #64
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202021417
Ik sta nu in Egmond en heb visueel poollicht

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_202022236
twitter
pi_202022460
twitter

Later vannacht mogelijk G3
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 3 november 2021 @ 23:59:54 #67
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202022823
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 23:21 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Later vannacht mogelijk G3
Nav de signatuur van de uitbarsting is de voorspelling dat het IMF vooral noordelijk gericht zou blijven. Duimen dat het net als eerder vanavond toch positief uitpakt en we een mooie show krijgen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_202023137
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 4 november 2021 @ 08:17:42 #69
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202023738
Sodemieters. Sterk zuidelijk IMF. Dit gaat straks G4 worden _O_

Was het nu maar nacht ;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_202024855
twitter
pi_202101659
twitter

Jammer genoeg niet gericht op de aarde

[ Bericht 2% gewijzigd door Houtenbeen op 09-11-2021 18:38:41 ]
pi_202413890
twitter
pi_202476380
twitter

Jammer genoeg al over de westelijke rand van de zon, dus een eventuele CME is waarschijnlijk niet op de aarde gericht.
pi_202719446
twitter
pi_203155990
twitter

twitter

twitter
pi_203197538
twitter


twitter


[ Bericht 33% gewijzigd door Houtenbeen op 15-01-2022 01:16:13 ]
pi_203279091
twitter
pi_203693751
twitter

twitter
pi_203708699
quote:
twitter

Gelukkig aan de achterkant van de zon
pi_204251536
twitter

twitter


[ Bericht 34% gewijzigd door Houtenbeen op 28-03-2022 15:37:43 ]
pi_204266825
twitter

@Starhopper
pi_204276944
twitter


Sterkste zonnevlam (aan de kant van de aarde) sinds 3 juli 2021, toen een 1,59. En de tweede sterkste van deze zonnecylcus.

[ Bericht 3% gewijzigd door Houtenbeen op 30-03-2022 20:32:20 ]
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 08:33:38 #83
8781 crew  Frutsel
pi_204289344
twitter

Weer bijna een X-klasse
pi_204460568
twitter

twitter


[ Bericht 33% gewijzigd door Houtenbeen op 17-04-2022 05:55:17 ]
pi_204487914
twitter


twitter


Sterkste zonnevlam van solar cycle 25 tot nu toe.
Wel al voor het grootste deel over de westelijke rand van de zon

[ Bericht 6% gewijzigd door Houtenbeen op 20-04-2022 06:24:40 ]
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 09:13:56 #87
8781 crew  Frutsel
pi_204496274
quote:
Major X2.2 solar flare erupts just beyond the southwest limb of the Sun

A major solar flare measuring X2.2 at its peak erupted at 03:57 UTC on April 20, 2022, from a region located just beyond the southwest limb of the Sun – likely former Region 2992. The event started at 03:41 UTC and ended at 04:04.

The flare was associated with multiple bursts on specific radio frequencies, including a burst of 509 solar flux units on 2 695 MHz.

Additionally, a Type II Radio Emission was detected by the USAF Radio Solar Telescope Network (RSTN), with an estimated velocity of 1 630 km/s. This radio signature is often indicative of a potential coronal mass ejection (CME).

Coronagraph imagery from the NASA/SOHO LASCO instrument are still not available to confirm if a CME took place.

However, as the source region of the flare was beyond the southwest limb, initial analysis suggests any CME is unlikely to have an Earth-directed component.

Other notable events of the day include M1.2 from AR 2994 at 01:14 UTC and M7.2 from AR 2992 at 01:36 UTC.
pi_205663661
quote:
Een magnetische golf dendert richting aarde: dit is wat het voor ons betekent

De Amerikaanse weerdienst SWPC komt met de dreigende voorspelling dat een magnetische golf met honderden kilometers per seconde op onze planeet afkomt. Daarbij zou de golf een "geomagnetische storm" veroorzaken. Grote paniek lijkt onnodig, de aarde zal niet ineens stoppen met draaien. Toch is er een flinke kans dat we er wat van gaan merken.

De voorspelling is het gevolg van de zon die de afgelopen tijd veel actiever is geweest. Zo stuurt ze niet alleen zonnestralen, maar ook plasma en magnetische velden richting de aarde. SWPC, die het ruimteweer in de gaten houdt, ziet de intensiteit van die velden toenemen en komt daarom met een speciaal weerbericht.

Daarin waarschuwt de Amerikaanse organisatie met name voor de gasbellen (oftewel CME's) die de zon onlangs wegblies. Die bellen zitten vol magnetische kracht en kunnen een flinke impact hebben als ze botsen met het magnetische veld rond de aarde. "Geomagnetische reacties zullen donderdag waarschijnlijk escaleren tot een sterke kracht van het niveau G3", luidt de Amerikaanse voorspelling.

Het SWPC deelt de magnetische stormen in op een schaal van 1 tot 5. Bij 1 gaat het om een kleine storm, bij 5 om een extreme. Zover zal het deze week niet komen. Het negatiefste scenario is dat donderdag een storm van niveau 3 de aarde bereikt.

Kans op storingen bij satellieten en in het elektriciteitsnet
Bij de zwaarste magnetische storm moeten we volgens het weerstation rekening houden met problemen met satellietnavigatie. Ook kunnen er storingen ontstaan op radiosystemen met een lage frequentie.

Mocht de geomagnetische reactie sterker uitvallen dan verwacht, dan kunnen zelfs elektriciteitscentrales er hinder van ondervinden. Ook moeten ruimtevaartuigen vanwege de impact mogelijk hun koers bijstellen.

De zon laat regelmatig zien hoe groot haar magnetische kracht is. Afgelopen februari nog betekende een magnetische storm een erg kostbare tegenvaller voor Elon Musk. Veertig van zijn net gelanceerde Space X-satellieten kwamen in een storm terecht waarbij ze compleet werden vernietigd.

Poollicht een stuk zuidelijker zichtbaar
Er zijn niet alleen maar negatieve effecten. Zo hoef je dankzij de magnetische kracht niet naar Noorwegen of IJsland om het groene poollicht te zien. Magnetische velden duwen dat poollicht verder richting het zuiden.

Vanwege de magnetische krachten van de aarde en de zon kon je eind vorig jaar met een beetje geluk ook in Nederland een deel van het poollicht zien. De kans dat dit de komende dagen opnieuw lukt, lijkt erg klein.
pi_205663671


quote:
THE IMPACTS HAVE BEGUN: A minor CME hit Earth's magnetic field on Aug. 17th (0303 UT). It could be the first of several CME strikes in the days ahead. NOAA forecasters say their cumulative effect could cause strong G3-class geomagnetic storms, especially on Aug. 18-19. During such storms naked-eye auroras can descend into the USA as far south as Illinois and Oregon (geomagnetic latitude 50 degrees). Cameras with sensitive night-sky settings may record auroras even farther south than that
https://www.spaceweather.com/
pi_205672631
quote:
Vandaag kans op verstoorde navigatie en communicatiemiddelen door geomagnetische stormen

De aarde wordt vandaag mogelijk getroffen door een geomagnetische storm. Hierdoor kunnen navigatie- en communicatiemiddelen verstoord raken. In februari verloor SpaceX al veertig net gelanceerde satellieten door zo'n zonnestorm.

Ook in de ruimte zijn er 'weersverschijnselen'. "Er waait gas in de ruimte met een snelheid van meer dan honderden meters per seconde," vertelt Michiel Brentjens, radio-astronoom bij Astron. "Die snelheid varieert, maar is veel sneller dan op aarde. Er vinden explosies plaats op de zon en morgen komen we in een snelle windstroming die van de zon afkomt. Daardoor komen er morgen waarschijnlijk schokgolven bij de aarde aan en kunnen er zogeheten geomagnetische stormen ontstaan."

De afgelopen jaren was de zon minder actief en kalm, zegt Brentjens. "Toen waren deze stormen dus zeldzaam, maar naar verwachting is de zon rond 2025 en 2026 heel actief waardoor er meer ontploffingen zijn. Dat betekent dat er meer geomagnetische stormen zijn waar af en toe een grote bij zal zitten."

"Er is een mogelijkheid dat bij communicatiemiddelen van militairen of van scheep- en luchtvaart verbindingen wegvallen of niet tot stand kunnen komen voor een beperkte tijd." Ook kan de gps minder precies worden. "De gps zal dan niet totaal wegvallen, maar het lijkt of je naast de weg rijdt terwijl je wel op de weg bent." Brentjens acht de kans klein dat dit morgen gebeurt, maar vindt het belangrijk om hierop voorbereid te zijn.

Heftig ruimteweer
Bij heftiger ruimteweer, dat de komende jaren zou kunnen voorkomen, kunnen navigatie- en communicatiemiddelen volledig wegvallen voor een groot deel van de dag. Ook kan het aardmagneetveld bij heftiger ruimteweer verstoord raken door schokgolven die van de zon komen. Onze elektriciteitsnetwerken kunnen dan als dynamo gaan werken en zelf stroom opwekken."

Daar zijn de elektriciteitsnetwerken echter niet voor ontworpen. In 1989 is dit in Canada gebeurd en zijn de hoofdtransformatoren door overbelasting gesmolten. "Deze transformatoren moesten toen te veel stroom verwerken."

Naar verwachting zal dit in Nederland de komende jaren niet gebeuren. "Dit komt doordat Nederland relatief zuidelijk is gelegen. Scandinavische landen zijn daar veel gevoeliger voor."

Lastig te voorspellen
Het voorspellen van ruimteweer is nog een stuk lastiger dan dat van het weer op aarde. "Weerstations hebben we overal verspreid in onze dampkring. Dus we kunnen continu onze modellen updaten en controleren." Dit is niet het geval bij ruimteweer, want er is nog geen weerstation tussen de aarde en de zon."

Er wordt momenteel in Drenthe geprobeerd om met een LOFAR-radiotelescoop verbeterde voorspellingen te maken
pi_205674045
Vanuit het ISS gezien:
twitter
pi_205753282
twitter
  vrijdag 2 september 2022 @ 07:26:18 #93
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_205817152
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
pi_206184505
twitter
pi_207414574
twitter

twitter

twitter

twitter
pi_207439019
twitter
pi_207487713
twitter

Sterkste solar flare sinds 20 april 2022 -X2.25


twitter


[ Bericht 53% gewijzigd door Houtenbeen op 09-01-2023 20:48:09 ]
  maandag 9 januari 2023 @ 20:44:05 #98
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_207488309
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 20:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Sterkste solar flare sinds 22 april 2022 -X2.25
Krijgen we daar last van?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_207489557
quote:
11s.gif Op maandag 9 januari 2023 20:44 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Krijgen we daar last van?
Nee, waarschijnlijk niet, een eventuele cme is niet gericht op de aarde. De twee actieve regios 3182 en 3184 schuiven wel langzaam op naar het westen, dan wel meer kans op een cme gericht op aarde.
pi_207506036
twitter

En weer een x-flare
  Moderator woensdag 11 januari 2023 @ 09:11:27 #101
8781 crew  Frutsel
pi_207507315
quote:
11s.gif Op maandag 9 januari 2023 20:44 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Krijgen we daar last van?
Vanaf X10 wordt het wel interessant...
  Moderator woensdag 11 januari 2023 @ 09:12:24 #102
8781 crew  Frutsel
pi_207507327
quote:
Continued likelihood of M-class flares and a chance of X-class through January 13

Solar activity is expected to remain moderate through January 13, with the continuing likelihood of M-class flares (70%) and a chance of X-class events (30%) due primarily to the combined flare probabilities of Regions 3181, 3182, 3184, and 3186. A total of 3 X-class solar flares erupted since January 6, including X2.2 — the second strongest solar flare of Solar Cycle 25.

Solar activity reached high levels in 24 hours to 00:30 UTC on January 11, 2023, following an impulsive X1/2b flare — the third X-class solar flare since January 61 — from Region 3186 (beta-delta) which was the most active region during the period and the source of an M5/Sf (R2-Moderate) flare at 00:16 UTC on January 10, an M1.3 flare at 17:28 UTC, and multiple C-class flares.

The region appeared to possess a delta configuration from likely mixed polarity umbrae within the leader penumbral area.2

X1.0 solar f lare on January 10. This is the third X-class solar flare over the past 5 days, following X1.2 at 00:52 UTC on January 6 and X1.9 at 18:50 UTC on January 9 — the second strongest solar flare of Solar Cycle 25
Additionally, Region 3181 (beta-gamma) grew in coverage and spread in heliographic extent and produced a few M-class flares.

Region 3182 (beta-gamma-delta) — the source of the X1.2 solar flare on January 6 — weakened but retained its bipolar configuration, mainly producing optical subflares.3

Region 3184 (beta-delta) rotated further into view and despite some foreshortening, produced a few M-class flares. This was the source of the X1.9 solar flare on January 9.4

New Region 3187 (alpha) was assigned, but the region was inactive while Region 3185 (beta) produced a C5.3 flare.

The remaining regions changed little or underwent some decay.

No Earth-directed CMEs were observed in available coronagraph imagery.

olar activity is likely to remain moderate through January 13, with the continuing likelihood of M-class flares (70%) and a chance of X-class events (30%) due primarily to the combined flare probabilities of Regions 3181, 3182, 3184, and 3186.

The greater than 2 MeV electron flux reached moderate levels during the period and is expected to be normal to moderate through January 13. The greater than 10 MeV proton flux is expected to remain at background levels, with a slight chance of an S1 -Minor solar radiation storm due to the combined solar energetic proton event potential of the several large sunspot group complexes present.

Solar wind parameters were indicative of a minor disturbance in the IMF and slight escalation in solar wind speed, likely due to proximity to an anticipated coronal hole high speed stream (CH HSS). Disturbances and enhancements in the solar wind field are likely to continue on January 11 due to effects from proximity to or weak connection with an isolated, negative polarity CH HSS. Any influences are anticipated to wane on January 12 and a return to a more ambient-like state is expected on January 13.

The geomagnetic field was at quiet to unsettled levels in response to the mildly enhanced and disturbed solar wind field, and the same conditions are expected to continue through January 11, with a return to mainly quiet levels on January 12 and 13.
pi_207901863
twitter


Eerder vandaag al deze

twitter
  Moderator woensdag 8 februari 2023 @ 10:37:03 #104
8781 crew  Frutsel
pi_207904210
Double-peaked M6.3 solar flare erupts from AR 3213

Active Region 3213 rapidly emerged on the visible disk on February 6 as just a few sunspots but has since grown into a mature, magnetically-complex sunspot group, producing several M-class flares, including a double-peaked flare that began at 22:46 and peaked at 23:07 as M6.3. The first peak was registered as M3.8 at 22:58 UTC.

There were no radio emissions associated with this flare that would suggest a coronal mass ejection (CME) was produced.

High-frequency communication blackouts were forecast to be most degraded over central Pacific waters.

February 7, 2023, marked a day of moderate solar activity, with M-class flare activity and growth observed in active regions 3214 and 3213, the source of the aforementioned M6.3 solar flare.

Region 3214 showed growth in its intermediate spots while region 3213 exhibited growth, especially in its trailing spots, and was responsible for 2 other M-class flares — M1.5 at 20:01 UTC and M1.0 at 13:53 UTC.

In addition, an M2.0 was detected erupting from the same region at 02:53 UTC on February 8.

A coronal mass ejection (CME) was also observed emerging to the north-northeast in LASCO C2 imagery at 15:12 UTC, possibly associated with this active region.



This CME may have been associated with lower-level C-class flares that occurred between ~12:30 and 13:30 UTC, but confidence is somewhat low at this time due to the timing of the event and observation. Regardless, analysis and modeling are currently underway.

The remaining regions were stable and relatively quiet in comparison.

Coinciding with the M1.0 flare from AR 3213 was a very photogenic CME off the eastern limb that erupted around 13:45 UTC:



Solar activity is expected to be low with a 55% chance for isolated M-class flares over the next three days.

The greater than 2 MeV electron flux reached moderate levels and the greater than 10 MeV proton flux was steady at background levels in 24 hours to 00:30 UTC on February 8.

The greater than 2 MeV electron flux is expected to be moderate to high and the greater than 10 MeV proton flux is expected to persist at background levels over the next three days.
pi_207952988
twitter

twitter


En gisteren deze mooie

twitter
pi_208038634
twitter


Sterkste solarflare van solarcycle 25

twitter


[ Bericht 34% gewijzigd door Houtenbeen op 17-02-2023 23:17:10 ]
pi_208134780
twitter

twitter
pi_208148677
twitter

maandag/dinsdag wellicht een G2/G3 geomagnetic storm

[ Bericht 1% gewijzigd door Houtenbeen op 26-02-2023 00:20:52 ]
pi_208160143
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 26 februari 2023 @ 22:46:56 #110
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208160189
Ik zie nu zwak poollicht aan de horizon :o Op de foto's is het waanzinnig!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 23:30:35 #111
8781 crew  Frutsel
pi_208160482
quote:
84s.gif Op zondag 26 februari 2023 22:46 schreef Starhopper het volgende:
Ik zie nu zwak poollicht aan de horizon :o Op de foto's is het waanzinnig!
WKN / Adembenemend Noorderlicht #2
pi_208162236
twitter

G3 nu al, misschien dat we dan ook wel G4 halen later op de dag

[ Bericht 3% gewijzigd door Houtenbeen op 27-02-2023 09:48:38 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 27 februari 2023 @ 09:47:29 #113
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208162367
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 28 februari 2023 @ 13:39:55 #114
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_208177431
Ah, mooi topic ^O^
Haters everywhere but I don't really care.
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 22:42:46 #115
8781 crew  Frutsel
  Moderator donderdag 2 maart 2023 @ 12:00:46 #116
8781 crew  Frutsel
pi_208222469
twitter
pi_208358681
twitter

twitter

twitter


Gelukkig aan de achterkant van de zon
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 13 maart 2023 @ 21:26:26 #119
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208364678
Sterkte carrington event. Wow! Daar komen we even goed mee weg...

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208367090
quote:
11s.gif Op maandag 13 maart 2023 21:26 schreef Starhopper het volgende:
Sterkte carrington event. Wow! Daar komen we even goed mee weg...

[ twitter ]
In 2012 ook al geluk gehad *O* *G*

quote:


[ Bericht 13% gewijzigd door Houtenbeen op 14-03-2023 00:05:17 ]
  Moderator woensdag 15 maart 2023 @ 11:19:58 #121
8781 crew  Frutsel
pi_208382877
quote:
G2 – Moderate geomagnetic storming due to CH HSS effects combined with CME

Our planet is under the influence of a positive polarity coronal hole high speed stream (CH HSS) today, March 15, 2023, combined with an impact from the coronal mass ejection (CME) produced on March 10. G2 – Moderate geomagnetic storm threshold was reached at 05:59 UTC and the geomagnetic field is likely to reach G1 – Minor geomagnetic storming levels, with a chance for isolated G2 – Moderate periods on March 15 and 16 due to any flanking effects from CMEs produced on March 11 to 13.

The solar wind environment in 24 hours to 00:30 UTC on March 16 reflected positive polarity CH HSS onset and what is likely transient influence from CME produced on March 10.

The total field peaked at 16 nT near 04:31 UTC on March 14. The Bz component was primarily +/- 11 nT with a few sustained southward deflections of -6 to -8 nT. Phi was positive but became somewhat variable between approximately 07:00 on March 14.

Positive polarity CH HSS influences are expected to continue mostly through March 17.

A CME, likely produced on March 11, impacted Earth at 04:28 UTC on March 15.

Geomagnetic K-index of 6 threshold — G2 – Moderate geomagnetic storm, was reached about an hour and a half later, at 05:59 UTC.

G2 – Moderate geomagnetic storm potential impacts:

Area of impact primarily poleward of 55 degrees Geomagnetic Latitude.

Induced Currents – Power grid fluctuations can occur. High-latitude power systems may experience voltage alarms. Spacecraft – Satellite orientation irregularities may occur; increased drag on low Earth-orbit satellites is possible. Radio – HF (high frequency) radio propagation can fade at higher latitudes. Aurora may be seen as low as New York to Wisconsin to Washington state.

  Moderator maandag 20 maart 2023 @ 12:01:12 #122
8781 crew  Frutsel
pi_208463963
quote:
‘Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken’
De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn die de gps-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen.

Bloomberg waarschuwde al eerder voor een overmatige afhankelijkheid van satellietgegevens, aangezien deze problemen kunnen veroorzaken voor zelfrijdende voertuigen. De zon produceert namelijk regelmatig zonnevlammen en plasmawolken en slingert daarbij magnetische velden en allerlei geladen deeltjes de ruimte in. Meestal merken we weinig van deze zogeheten zonnestormen, behalve door het kleurrijke Noorderlicht rond de polen, veroorzaakt doordat geladen deeltjes botsen met de bovenste atmosfeer. Maar het probleem is dat ze tevens de communicatie op aarde kunnen verstoren.

Cyclus
Zonnestormen worden, net als orkanen, qua intensiteit beoordeeld op een schaal van 1 tot 5. Nasa heeft twee ruimtevaartuigen beschikbaar die de zonneactiviteit in de gaten houden en de Amerikaanse luchtmacht heeft ook een systeem ontwikkeld om mogelijke verstoringen van communicatie- en navigatiesystemen te voorspellen. Op dit moment lijken we ons in een pauze van zonneactiviteit te bevinden. De uitbarstingen volgen over het algemeen een cyclus van elf jaar, die het laatst zijn hoogtepunt bereikte in 2014.

Perfecte storm
Vaak zijn de zonnevlammen en plasmawolken niet op de aarde gericht. En zelfs als dat wel het geval is, hebben we altijd het beschermende aardmagnetisch veld nog. Maar ook dat aardmagnetisch veld kan ons niet beschermen tegen ‘The Perfect Storm‘: een samenloop van omstandigheden die leidt tot extreem, op de aarde gericht, ruimteweer. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 1859 toen de zon ervoor zorgde dat de telegraafverbinding tussen Europa en Amerika door kortsluiting uitviel. En in 1989 zorgde een plasmawolk ervoor dat een elektriciteitsnetwerk in Canada werd uitgeschakeld, waardoor 6 miljoen mensen meer dan negen uur zonder stroom zaten.

12 procent
Maar hoe groot is nu de kans dat we op korte termijn weer zo’n heftig scenario voor de kiezen krijgen? In 2012 stelden deskundigen dat de kans dat we binnen tien jaar wederom getroffen worden door een zonnestorm zoals we die in 1859 zagen, ongeveer 12 procent is. Mede daarom nemen ingenieurs van geautomatiseerde auto’s en vrachtwagens stappen om onverwachte storingen zoals zonnestormen op te vangen. Sommige zelfrijdende systemen bevatten bijvoorbeeld regionale kaarten waarmee auto’s zonder satellietnavigatie de volgende snelwegafrit kunnen vinden.

Mad Max
Volgens experts in kunstmatige intelligentie zijn er voldoende veiligheidsmaatregelen ingebouwd om een Mad Max-achtig scenario op snelwegen na een zonnestorm te voorkomen. Volgens Danny Shapiro van Nvidia, een techbedrijf dat gespecialiseerd is in onder andere kunstmatige intelligentie, zouden auto’s in het slechtste geval zichzelf stilzetten op de vluchtstrook. ,,De meeste auto’s zijn bovendien niet permanent afhankelijk van gps-gegevens wanneer ze door de stad navigeren.”
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 16:01:23 #123
8781 crew  Frutsel
pi_208507337
quote:
Space Weather Message Code: ALTK07
Serial Number: 124
Issue Time: 2023 Mar 23 1450 UTC
ALERT: Geomagnetic K-index of 7
Threshold Reached: 2023 Mar 23 1446 UTC
Synoptic Period: 1200-1500 UTC
Active Warning: Yes
NOAA Scale: G3 - Strong
www.swpc.noaa.gov/noaa-scales-explanation
Potential Impacts: Area of impact primarily poleward of 50 degrees Geomagnetic Latitude.
Induced Currents - Power system voltage irregularities possible, false alarms may be triggered on some protection devices.
Spacecraft - Systems may experience surface charging; increased drag on low Earth-orbit satellites and orientation problems may occur.
Navigation - Intermittent satellite navigation (GPS) problems, including loss-of-lock and increased range error may occur.
Radio - HF (high frequency) radio may be intermittent.
Aurora - Aurora may be seen as low as Pennsylvania to Iowa to Oregon.
Aardig krachtige weer?
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 16:51:16 #124
8781 crew  Frutsel
  donderdag 23 maart 2023 @ 18:42:15 #125
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_208509001
twitter


twitter
pi_208513201
twitter

twitter


[ Bericht 33% gewijzigd door Houtenbeen op 24-03-2023 03:02:41 ]
pi_208513559
twitter
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 08:29:48 #128
8781 crew  Frutsel
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 09:02:48 #129
8781 crew  Frutsel
pi_208514263
quote:
Unexpected G4 – Severe geomagnetic storm

A combination of factors led to unexpectedly strong geomagnetic storm levels on Thursday, March 23, and Friday, March 24, 2023. The storm reached G3 – Strong levels at 14:49 UTC on March 23 and escalated to G4 – Severe at 04:04 UTC on March 24. The precise cause of this geomagnetic storm is still under investigation, but it is possible that coronal mass ejections (CMEs) from March 20 to 21 played a role.

This is the most intense geomagnetic storm in nearly 6 years.

Geomagnetic storms of this intensity occur on average 100 times per solar cycle

Initially, SWPC predicted that the arrival of a co-rotating interaction region (CIR) ahead of a recurrent, negative polarity coronal hole high-speed stream (CH HSS) would disturb the geomagnetic field, leading to G1 – Minor conditions on March 23. This disturbance, along with nearby transients, was expected to produce G2 – Moderate conditions on March 24. However, contrary to predictions, the geomagnetic field exhibited G3 – Strong levels on March 23 and G4 – Severe early on March 24.

The unanticipated intensity of the geomagnetic storm may have resulted from a stealthy CME or a combination of events, including CMEs from March 20 and 21.

G3 – Strong geomagnetic storm potential impacts:

The area of impact is primarily poleward of 50 degrees Geomagnetic Latitude.

Induced Currents – Power system voltage irregularities possible, false alarms may be triggered on some protection devices.
Spacecraft – Systems may experience surface charging; increased drag on low Earth-orbit satellites and orientation problems may occur.
Navigation – Intermittent satellite navigation (GPS) problems, including loss-of-lock and increased range error may occur.
Radio – HF (high frequency) radio may be intermittent.
Aurora – Aurora may be seen as low as Pennsylvania to Iowa to Oregon.
G4 – Severe geomagnetic storm impacts:

The area of impact is primarily poleward of 45 degrees Geomagnetic Latitude.

Induced Currents – Possible widespread voltage control problems and some protective systems may mistakenly trip out key assets from the power grid. Induced pipeline currents intensify.
Spacecraft – Systems may experience surface charging; increased drag on low earth orbit satellites, and tracking and orientation problems may occur.
Navigation – Satellite navigation (GPS) degraded or inoperable for hours.
Radio – HF (high frequency) radio propagation sporadic or blacked out.
Aurora – Aurora may be seen as low as Alabama and northern California.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 24 maart 2023 @ 10:56:31 #130
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208515297
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 09:02 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Deze overtreft die van 6 jaar geleden begrijp ik? En dat was de sterkste van de vorige cyclus.... Als dit een voorbode is van wat er nog komen gaat.... :o
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 13:39:18 #131
8781 crew  Frutsel
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 15:51:07 #132
8781 crew  Frutsel
pi_208518671
quote:
Strongest solar storm in nearly 6 years slams into Earth catching forecasters by surprise

The most powerful solar storm in nearly six years slammed Earth today (March 24), but strangely, space weather forecasters didn't see it coming.

The geomagnetic storm peaked as a severe G4 on the 5-grade scale used by the U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) to assess the severity of space weather events. The storm's unexpected ferocity not only made auroras visible as far south as New Mexico in the U.S., but it also forced spaceflight company Rocket Lab to delay a launch by 90 minutes.

Geomagnetic storms are disturbances to Earth's magnetic field caused by solar material from coronal mass ejections (CME) — large expulsions of plasma and magnetic field from the sun's atmosphere. It turns out that this particular geomagnetic storm was triggered by a "stealth" CME which — as the name suggests — is rather tricky to detect.

NOAA's National Space Weather Service originally announced a "geomagnetic storm watch" on March 22(opens in new tab), to come into effect on 23-25 March with possible moderate G2 storm conditions expected on March 24. So forecasters weren't completely caught off-guard, they however didn't expect a magnitude G4 storm.

It wasn't until 00:41 a.m. EDT ( 0441 GMT) on March 24 that NOAA uprated the warning to a severe G4 storm, which was after a stronger than forecasted G3 storm (opens in new tab)escalated to a G4 at 12:04 a.m. EDT (0404 GMT).
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 29 maart 2023 @ 06:42:19 #133
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208574788
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator woensdag 29 maart 2023 @ 08:32:39 #134
8781 crew  Frutsel
pi_208575273
quote:
Impulsive X1.2 solar flare erupts
An impulsive solar flare measuring X1.2 at its peak erupted from AR 3256 at 02:33 UTC on March 29, 2023. The event started at 02:18 and ended at 02:40 UTC.

There were no radio signatures suggesting a coronal mass ejection (CME) was produced. Even if it was, the location of this region does not favor Earth-directed CMEs.

Radio frequencies were forecast to be most degraded over the West Pacific Ocean, parts of eastern China and Russia, Vietnam, Laos, Thailand, Cambodia, Japan, Philippines, Indonesia, Papua New Guinea and Australia.

Region 3256 is now approaching the west limb and will start its farside rotation in a couple of days.

Solar activity was at low levels until this solar flare and is expected to be at low levels, with a slight chance for M-class flares through March 31.

The greater than 10 MeV proton flux was at background levels and the greater than 2 MeV electron flux reached high levels with a peak flux of 1 810 pfu observed at GOES-16 at 14:20 UTC on March 28.1

The greater than 10 MeV proton flux is expected to continue at background levels through March 31. The greater than 2 MeV electron flux is expected to reach high levels through March 31, possibly decreasing to moderate levels on March 30 with the arrival of the next negative polarity CH HSS.

Solar wind parameters were mostly at background levels in 24 hours to 00:30 UTC on March 29. The IMF was relaxed with total field averaging around 6 nT and Bz undergoing few if any significant southward deviations. Wind speeds were unreliable from DSCOVR given the low density environment, but ACE showed speeds generally at 400 km/s or less. The phi angle was oriented in a negative solar sector towards the Sun. Nominal levels are expected to continue through March 29 and the first half of March 30. Another negative polarity CH HSS is forecast to arrive midday on March 30, with elevated levels of activity lasting through March 31.

The geomagnetic field was at quiet levels on March 29. Mostly quiet levels are expected on March 29 and the first half of March 30.

Active conditions are expected starting midday on March 30 through March 31 with the onset of a negative polarity CH HSS. There is also a chance for G1 – Minor geomagnetic storms on March 30 and 31 with this activity.
  Moderator donderdag 30 maart 2023 @ 13:31:04 #135
8781 crew  Frutsel
pi_208590793
Weer een enorm gat in de zon ontdekt: wat is er aan de hand?

Spectaculair noorderlicht ligt – in ieder geval op onze breedtes – helaas niet direct in de lijn der verwachtingen. Maar… het gat belooft ons wel iets anders, namelijk dat de zon nu echt wakker aan het worden is.

Opnieuw hebben onderzoekers een gigantisch gat op onze moederster gespot. Het nieuws volgt kort op de mededeling van een eerder waargenomen gat op de zon. Vorige week nog, bleek op gloednieuwe beelden van de zon ook al een eigenaardig ‘zwart gat’ zichtbaar. En nu is het weer raak. Wat is er precies met onze moederster aan de hand? En gaan wij op aarde wat van dit nieuw gevormde ‘gat’ merken? We praten je bij!

Coronale gaten
De opvallende zwarte gaten op de zon zijn zogenaamde ‘coronale gaten’. Dit zijn geen echte gaten, maar meer donkere vlekken in de corona – de atmosfeer van de zon. “Coronale gaten zijn eigenlijk enorme magnetische trechters, die grote hoeveelheden geïoniseerd gas uitspuwen,” legt Mark Cheung, adjunct-ruimtedirecteur bij CSIRO, uit. “Ze veranderen voortdurend in vorm en grootte.” De reden dat ze als donkere gebieden op röntgenfoto’s verschijnen, is omdat ze een lagere dichtheid van gas hebben. Bovendien zijn ze ook een stukje koeler dan hun omgeving. Daarnaast stroomt er uit de gaten zonnewind: een stroom van geladen deeltjes (ionen en elektronen) die ontsnapt naar de interplanetaire ruimte. “Wanneer zonnewind interageert met het magnetische veld van de aarde, kunnen er geomagnetische stormen (een tijdelijke verstoring in het magnetisch veld van de aarde, red.) ontstaan,” aldus zonne-astrofysicus Michael Wheatland.

Meer op:
https://scientias.nl/weer(...)t-is-er-aan-de-hand/

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 30-03-2023 15:20:25 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 30 maart 2023 @ 15:01:58 #136
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208591625
Ze brengen het spannender dan het is. Hier is betere info te vinden: https://www.poollicht.be/nl/help/wat-is-een-coronaal-gat.html
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 april 2023 @ 11:46:33 #137
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208810907
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 22 april 2023 @ 12:56:10 #138
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208861517
twitter


twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 23 april 2023 @ 17:39:56 #139
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208877149
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208878256
quote:
84s.gif Op zondag 23 april 2023 17:39 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]
Jammer genoeg bewolkt vanavond/vannacht
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 23 april 2023 @ 19:02:54 #141
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208878312
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 18:58 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Jammer genoeg bewolkt vanavond/vannacht
Lijken wel wat opklaringen tussen te zitten. Ik ga voor de zekerheid wel ff de wekker zetten vannacht :Y
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208878428
twitter
pi_208878522
twitter
pi_208879331
twitter
pi_208879811
quote:
99s.gif Op zondag 23 april 2023 21:01 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
twitter

Nu al G3, misschien gaan we zelfs nog naar de G4 of G5
pi_208879887
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 21:46 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
[ twitter ]
Nu al G3, misschien gaan we zelfs nog naar de G4 of G5
En nu al G4
twitter


[ Bericht 44% gewijzigd door Houtenbeen op 23-04-2023 22:00:53 ]
pi_208879903
twitter
pi_208880641
twitter

Jammer, bijna Kp9/G5 gehaald
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 23 april 2023 @ 23:12:19 #149
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208880682
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 23:06 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Jammer, bijna Kp9/G5 gehaald
Lokaal was het een dikke K9.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 23 april 2023 @ 23:15:30 #150
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208880694
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208881213
twitter

En weer G4
pi_208881572
twitter

En weer op G4 niveau
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 24 april 2023 @ 07:26:44 #153
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208881637
Zou mij niets verbazen als we Kp9 gaan halen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 24 april 2023 @ 11:55:58 #154
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208883802
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 3 mei 2023 @ 18:10:52 #155
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208992033
quote:
Solar Max Might Arrive Early

Solar Maximum is coming–maybe this year. New research by a leading group of solar physicists predicts maximum sunspot activity in late 2023 or early 2024, a full year earlier than other forecasts.

“This is based on our work with the Termination Event,” explains Scott McIntosh, lead author of a paper describing the prediction, published in the January 2023 edition of Frontiers in Astronomy and Space Sciences.



The “Termination Event” is a relatively new concept in solar physics. It is a period of time on the sun as short as one month when magnetic fields from one solar cycle abruptly die (they are “terminated”) allowing magnetic fields from the next solar cycle to take over. After a Termination Event, the new solar cycle skyrockets.

McIntosh and colleagues have studied termination events for many solar cycles, and they have discovered that its timing can predict the future. “Our latest work pinpoints the Termination Event between Solar Cycle 24 and Solar Cycle 25 at mid-Dec. 2021,” explains McIntosh. “This tells us about the size and date of the next solar maximum.”

According to their paper, Solar Max is coming between late 2023 and mid 2024, with a peak total monthly sunspot number of 184±63 (95% confidence). This means Solar Cycle 25 could be twice as strong as old Solar Cycle 24, which peaked back in 2014.



Their forecast jibes with another big event now underway. The sun’s global magnetic field is about to flip. This happens near the peak of every solar cycle. Magnetic fields near the sun’s poles weaken, change sign, and start growing again in the opposite direction. It’s like taking a bar magnet from your refrigerator and flipping it upside down–except this bar magnet is as big as a star.

Measurements from Stanford’s Wilcox Solar Observatory (pictured above) confirm that the weakening is underway now, with polar magnetic fields probably crossing zero in no more than a few months. “Historically the zero crossing precedes actual sunspot number maximum by 6 to 12 months,” says McIntosh, “so this is in accord with our prediction of an early Solar Max.”

This forecast is about to be tested, with confirmation as little as 6 to 12 months away. Stay tuned for Solar Max.

https://spaceweatherarchi(...)-might-arrive-early/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209023603
twitter

Onverwachte storm nu,
Eerder vandaag kwam noaa wel met een verwachting van een G1-G2 storm voor zondag op maandag 7/8mei.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 6 mei 2023 @ 05:54:09 #157
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209023636
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 8 mei 2023 @ 18:11:34 #158
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209061039
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 8 mei 2023 @ 18:18:34 #159
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209061156
GOES X-RAY FLUX heb ik nu constant op de achtergrond aan staan. Heel tof om te volgen nu de zon lekker actief is :)

Als je een langdurige uitbarsting ziet (voorbeeldje onder van vannacht), dan is er een CME vrijgekomen. :Y



[ Bericht 16% gewijzigd door Starhopper op 08-05-2023 18:25:49 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator dinsdag 9 mei 2023 @ 12:41:05 #160
8781 crew  Frutsel
pi_209070160
quote:
M6.5 solar flare erupts from Region 3296, CME produced on May 7 heading our way

A moderately strong M6.5 solar flare erupted from Active Region 3296 at 03:54 UTC on May 9, 2023. The event started at 03:42 and ended at 04:05 UTC. This was the 12th M-class solar flare since M4.3 on May 3. It was followed by M1.2 at 06:13 UTC, also from Region 3296. The CME produced on May 7 was modeled and analyzed and the likely result is impact to Earth late on May 10 to early May 11.

A Type II Radio Emission with an estimated velocity of 641 km/s was registered at 03:53 UTC. Type II emissions occur in association with eruptions on the sun and typically indicate a coronal mass ejection (CME) is associated with a flare event.

In addition, a 10cm Radio Burst, lasting 6 minutes and with a peak flux of 360 sfu, was associated with the event. A 10cm radio burst indicates that the electromagnetic burst associated with a solar flare at the 10cm wavelength was double or greater than the initial 10cm radio background. This can be indicative of significant radio noise in association with a solar flare. This noise is generally short-lived but can cause interference for sensitive receivers including radar, GPS, and satellite communications.

The location of Region 3296 (beta-gamma) still favors Earth-directed CMEs.

The region underwent growth in the intermediate section and some decay in the leader area over the past 24 hours. The mixed polarity signature strengthened, nearly developed a delta signature, and was the source of multiple C-class flares, including the largest of the period, an M2.3 flare at 20:25 UTC on May 8.

The partial halo CME first detected in NASA SOHO/LASCO coronagraph imagery at 23:12 UTC on May 7 UTC produced by a long-duration M1 flare late May 7 was analyzed and modeled several times. The concurrence is a likely Earth-directed component to this CME from late May 10 to early May 11. However, there is a disparity in model results regarding flanking influences or a more pronounced geoeffective arrival.

The greater than 10 MeV proton flux reached S1 – Minor storm levels at 11:50 UTC on May 9 and the storm is still in progress. A general decline in levels is anticipated and sub-S1 levels are likely by May 10, with a chance that S1 levels may still be occurring.

Continuing, gradual decrease in flux is expected and a return to background conditions, albeit elevated levels, are anticipated on 11 May. There is also a slight chance that S1 levels may still be reached. There is also a risk of a re-enhancement ahead of a CME arrival later on May 10 to early May 11. The greater than 2 MeV electron flux is expected to continue at mainly normal-moderate levels, with a chance of high levels in response to the recent CH HSS and CME influences.
  Moderator dinsdag 9 mei 2023 @ 12:41:18 #161
8781 crew  Frutsel
pi_209081483
twitter
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 11 mei 2023 @ 13:20:46 #163
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209101473
Aankomende nacht is het uiteraard weer bewolkt :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 07:38:13 #164
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209115005
Nog steeds geen CME's? Dan zullen ze elkaar wel verzwakt hebben ;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 18:13:18 #165
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209122305
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 16 mei 2023 @ 18:48:03 #166
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209176889
Xflare!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 16 mei 2023 @ 18:52:04 #167
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209176939
Ooh laat maar, net niet. Een M9.6 :@
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209176953
quote:
84s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 18:48 schreef Starhopper het volgende:
Xflare!
Net niet ;)

M9.6 van een indraaiende regio
pi_209176998
quote:
84s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 18:52 schreef Starhopper het volgende:
Ooh laat maar, net niet. Een M9.6 :@
Maar als deze flare (helemaal) op onze zijde van de zon was dan was het wel een x-flare geweest.
Nu zat die nog wat achter het randje

twitter

twitter


twitter


[ Bericht 33% gewijzigd door Houtenbeen op 16-05-2023 20:56:40 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 16 mei 2023 @ 19:09:46 #170
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209177127
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 18:58 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Maar als deze flare (helemaal) op onze zijde van de zon was dan was het wel een x-flare geweest.
Nu zat die nog wat achter het randje

[ twitter ]
[ twitter ]
Ja :Y :Y Dat kan leuk worden als hij straks het hoekje om komt :) Al zal je zien dat hij dan geen flares gaat produceren.

Is een impulsieve flare, dus sowieso geen grote CME bij deze.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209178407
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 16 mei 2023 @ 21:30:30 #172
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209178806
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 21:02 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Wow!!!! Die is vet!!! :o
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209181178
twitter

Vermoedelijk van regio 3296, die een paar dagen geleden onze kant van de zon heeft verlaten.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 19 mei 2023 @ 19:12:39 #174
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209210193
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209214842
onverwachte G2
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 28 mei 2023 @ 13:05:14 #176
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209313314
Een langdurige M-klasse uitbarsting in een zonnevlek die redelijk centraal op de zon staat :Y Kom maar op met de CME ^O^
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209583525
twitter
pi_209585077
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 19:38 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
twitter
  Moderator woensdag 12 juli 2023 @ 10:40:52 #179
8781 crew  Frutsel
pi_209861703
quote:
Moderately strong M6.8 solar flare erupts from the NE limb of the Sun

A moderately strong solar flare measuring M6.8 erupted from a region located on the northeastern limb of the Sun at 18:08 UTC on July 11, 2023. The event started at 17:51 and ended at 18:16 UTC.

There were no radio signatures that would suggest a coronal mass ejection (CME) was produced. Even if it was, the location of the source region does not favor Earth-directed CMEs. This will change in the days ahead as the region rotates toward the center of the disk.

Radio frequencies were forecast to be most degraded over the United States, Canada, Central America, and parts of South America at the time of the flare.

Over the past 24 hours, this region produced several C-class flares, including a C8.0 at 02:14 UTC on July 11.

Solar activity was at moderate levels over the past 24 hours, with several M-class flares, including M2.3 at 03:55 UTC and M1.4 at 22:18 UTC on July 10, followed by M2.0 at 14:35 UTC, M1.1 at 16:12 UTC, the aforementioned M6.8 at 18:08 and M1.0 at 19:29 UTC.

Solar activity is expected to be low, with a chance for M1 – M2 (R1-R2/Minor-Moderate) flares and a slight chance for an X1 (R3/Strong) flare through July 13, according to SWPC.

In 24 hours to 12:30 UTC today, the greater than 2 MeV electron flux flirted with high levels, but fell just short with a maximum of 933 pfu at 18:10 UTC yesterday. The greater than 10 MeV proton flux was at or near background levels. A slight enhancement was associated with the M2 flare early on July 10. A CME produced by this flare was extensively modeled and all SWPC results show the primary ejecta missing Earth ahead of its orbit. However, some possible shock arrival influences cannot be ruled out on July 12.

Solar wind parameters were at nominal levels. Solar wind speed ranged from 315 – 350 km/s, the total field ranged from 4 – 6 nT while the Bz component was between +/-5 nT. Phi angle was predominantly positive.
pi_209938034
twitter

twitter
pi_209941968
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 28 juli 2023 @ 18:24:28 #182
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210072576
Wow wat een plaatje! _O_

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210076047
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 30 juli 2023 @ 11:29:59 #184
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210092601
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210177789
twitter
  maandag 7 augustus 2023 @ 00:39:13 #186
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_210192482


die gaat ons net missen
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 7 augustus 2023 @ 09:26:05 #187
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210194097
quote:
14s.gif Op maandag 7 augustus 2023 00:39 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]

die gaat ons net missen
Jah! Jammer ;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210205646
twitter

twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 7 augustus 2023 @ 23:12:08 #189
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210205730
Poah! _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 27 augustus 2023 @ 19:29:59 #190
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210448945
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210616763
twitter
  FOK!mycroftheld woensdag 13 september 2023 @ 19:06:46 #192
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_210626431
Door een telelens met zonnefilter zijn de zonnevlekken op dit moment mooi zichtbaar

  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 14 september 2023 @ 09:35:26 #193
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210630581
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:06 schreef bondage het volgende:
Door een telelens met zonnefilter zijn de zonnevlekken op dit moment mooi zichtbaar

[ afbeelding ]
Wow! Cooll! Welke telelens gebruik je en hoe heb je daar een zonnefilter op gezet? Ik wil dit ook!!!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 14 september 2023 @ 09:36:09 #194
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210630588
Langdurige M-flare op dit moment! Maar zal wel niet aardegericht zijn :')



https://www.swpc.noaa.gov/products/goes-x-ray-flux
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  FOK!mycroftheld donderdag 14 september 2023 @ 09:43:51 #195
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_210630632
quote:
84s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:35 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wow! Cooll! Welke telelens gebruik je en hoe heb je daar een zonnefilter op gezet? Ik wil dit ook!!!
Ik heb deze zonnefilter besteld: https://www.omegon.eu/nl/(...)lter-60-70mm/p,45785

Is eigenlijk voor een telescoop maar past ook prima op mijn telelens, heb de 60-70mm gekozen zodat ik zeker wist dat hij groot genoeg zou zijn.

De telelens is een Tamron 70-300mm telemacro lens, simpel dingetje.

Zo ziet het er dan uit:
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 14 september 2023 @ 18:12:11 #196
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210635715
quote:
10s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:43 schreef bondage het volgende:

[..]
Ik heb deze zonnefilter besteld: https://www.omegon.eu/nl/(...)lter-60-70mm/p,45785

Is eigenlijk voor een telescoop maar past ook prima op mijn telelens, heb de 60-70mm gekozen zodat ik zeker wist dat hij groot genoeg zou zijn.

De telelens is een Tamron 70-300mm telemacro lens, simpel dingetje.

Zo ziet het er dan uit:
[ afbeelding ]
Wow gaaf! Thnx! 2 tientjes is geen geld! :o
Voor een camera is het net zo veilig als een telescoop?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 16 september 2023 @ 21:34:10 #197
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210656490
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 16 september 2023 @ 22:14:50 #198
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_210656931
Space Weather Message Code: WATA20
Serial Number: 966
Issue Time: 2023 Sep 15 2106 UTC

WATCH: Geomagnetic Storm Category G1 Predicted

Highest Storm Level Predicted by Day:
Sep 16: None (Below G1) Sep 17: G1 (Minor) Sep 18: None (Below G1)

THIS SUPERSEDES ANY/ALL PRIOR WATCHES IN EFFECT

NOAA Space Weather Scale descriptions can be found at
www.swpc.noaa.gov/noaa-scales-explanation

Potential Impacts: Area of impact primarily poleward of 60 degrees Geomagnetic Latitude.
Induced Currents - Weak power grid fluctuations can occur.
Spacecraft - Minor impact on satellite operations possible.
Aurora - Aurora may be visible at high latitudes, i.e., northern tier of the U.S. such as northern Michigan and Maine.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  FOK!mycroftheld zondag 17 september 2023 @ 12:22:29 #199
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_210660579
quote:
84s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:12 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wow gaaf! Thnx! 2 tientjes is geen geld! :o
Voor een camera is het net zo veilig als een telescoop?
Een camera is niet veel anders dan een telescoop, je kijkt door een aantal objectieven heen en een telescoop vangt wat dat betreft in de regel meer licht op.

Het is in ieder geval betreft helderheid prima te doen door de zoeker van de camera.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 18 september 2023 @ 15:12:11 #200
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210673542
CME impact!!!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210673577
twitter
pi_210673644
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 18 september 2023 @ 15:36:16 #203
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210673768
Goed nieuws!!!
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 18 september 2023 @ 18:38:57 #204
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210675658
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 18 september 2023 @ 23:03:03 #205
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_210678501


van een vriend uit litouwen
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_210680276
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 08:49:21 #207
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210680459
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2023 23:03 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]

van een vriend uit litouwen
:o :o _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210696361
twitter
pi_210699285
quote:
Gedurende de afgelopen twee uur bedraagt de maximum x-ray flux: C5.56
Zonnewind Snelheid: 466.9 km/sec

Kp-index: 2
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_210743032
twitter

@Starhopper
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 24 september 2023 @ 22:08:34 #211
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210743098
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2023 22:04 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
@:starhopper
Ja, ik zag hem!!! Deze moet ik helaas overslaan ;( Om 5 uur gaat de wekker...
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210743948
twitter


@Starhopper misschien de wekker toch maar een paar uur later zetten
pi_210744000
twitter
  maandag 25 september 2023 @ 01:18:51 #214
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_210744585
Met blote oog zichtbaar!!
Helaas is mijn mobiel leeg dus even met mijn vriendin haar mobiel gedaan.
Helaas schoof er te veel bewolking voor waardoor ik weer naar huis ben gegaan, al met al een hele mooie ervaring met zelfs 1 pilaar gezien O+
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 25 september 2023 @ 05:46:37 #215
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210744895
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 01:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
Met blote oog zichtbaar!!
Helaas is mijn mobiel leeg dus even met mijn vriendin haar mobiel gedaan.
Helaas schoof er te veel bewolking voor waardoor ik weer naar huis ben gegaan, al met al een hele mooie ervaring met zelfs 1 pilaar gezien O+
[ afbeelding ]
Netjes! _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 25 september 2023 @ 16:02:23 #216
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_210749576
quote:
84s.gif Op maandag 25 september 2023 05:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Netjes! _O_ _O_ _O_
Dank! Dit is wel het beste wat ik uit mijn losse hand kon trekken, helaas moet de iso waarde behoorlijk omhoog en laat dat nou niet de beste optie zijn als je met mobiel gaat schieten. Ook 10 seconden was eigenlijk veel te kort om dit helder vast te kunnen leggen. Mijn mobiel had dit waarschijnlijk net wat beter gedaan.
Ik ga toch maar weer eens kijken voor een nieuwe camera, ik gebruikte em amper waardoor ik deze verkocht maar zulke momenten ga je em toch missen en dus achteraf best wel spijt van gekregen :X
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 27 september 2023 @ 09:01:08 #217
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210764536
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 16:02 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]
Dank! Dit is wel het beste wat ik uit mijn losse hand kon trekken, helaas moet de iso waarde behoorlijk omhoog en laat dat nou niet de beste optie zijn als je met mobiel gaat schieten. Ook 10 seconden was eigenlijk veel te kort om dit helder vast te kunnen leggen. Mijn mobiel had dit waarschijnlijk net wat beter gedaan.
Ik ga toch maar weer eens kijken voor een nieuwe camera, ik gebruikte em amper waardoor ik deze verkocht maar zulke momenten ga je em toch missen en dus achteraf best wel spijt van gekregen :X
Uit de losse hand zelfs! Tuurlijk, het kan altijd beter, maar dit vind ik echt niet slecht hoor. Is prima vastgelegd zo :D

Als je een camera koopt, vergeet dan ook niet een (goedkoop) statiefje aan te schaffen :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 27 september 2023 @ 20:00:03 #218
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_210770994
quote:
84s.gif Op woensdag 27 september 2023 09:01 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Uit de losse hand zelfs! Tuurlijk, het kan altijd beter, maar dit vind ik echt niet slecht hoor. Is prima vastgelegd zo :D

Als je een camera koopt, vergeet dan ook niet een (goedkoop) statiefje aan te schaffen :)
Ja uit losse hand, had op dat moment geen mogelijkheid om mijn mobiel ergens te plaatsen daar zo midden tussen de weilanden :) voor mobiel is het niet slecht maar toch ben ik iemand die het graag een stuk beter wilt hebben.
Statief heb ik hier nog wel liggen maar die ga ik uiteraard wel vervangen natuurlijk voor een stabielere 1 dat ik ook tijdens wat wind goed de foto's kan maken.
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:29:09 #219
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210819661
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 22:25:55 #220
8781 crew  Frutsel
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 14:30:20 #221
8781 crew  Frutsel
pi_211089663
Op basis van de huidige parameters is er nu geen kans op poollicht in België en Nederland

Op basis van de huidige parameters is er in de nabije toekomst een matige kans op poollicht op de volgende locaties van de hoge breedtegraad

Norilsk

Op basis van de huidige parameters is er in de nabije toekomst een beperkte kans op poollicht op de volgende locaties van de hoge breedtegraad

Whitehorse, YT
Anchorage, AK, Fairbanks, AK, Utqiagvik, AK
Vorkuta

De sterkte van het interplanetair magnetisch veld is matig (10.77nT), de richting is licht Zuidelijk (-0.17nT).
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 5 november 2023 @ 09:41:36 #223
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211199123
BOOM!!!!!!! Hopelijk kunnen we vanavond wat meepikken :D

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211201707
quote:
84s.gif Op zondag 5 november 2023 09:41 schreef Starhopper het volgende:
BOOM!!!!!!! Hopelijk kunnen we vanavond wat meepikken :D

[ twitter ]
Kp5 weinig kans
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 5 november 2023 @ 15:02:24 #225
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211201830
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 14:48 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Kp5 weinig kans
Kp zegt niets en is misleidend. Het is een 3 uurlijks gemiddelde gemeten over de gehele planeet. Die loopt dus sowieso achter en lokaal kan de situatie anders zijn. Als je de melding Kp7 krijgt, dikke kans dat het poollicht dan al niet meer te zien is. Zo heb ik dus al meerdere keren poollicht vastgelegd met Kp4.....
Kijk liever naar de actuele data zoals de snelheid van de zonnewind, dichtheid, sterkte en richting van het IMF. Maar kijk ook naar de magnetometers. Op Poollicht.be staan er twee op de hoofdpagina.
Is de Bz minimaal een half uur -10nT of lager. Dan heb je een redelijk goede kans dat het poollicht tot Nederland geraakt.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211204484
twitter
  zondag 5 november 2023 @ 23:18:32 #227
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_211208465


zuiden van polen
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  zondag 5 november 2023 @ 23:30:37 #228
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_211208569


grote coronal hole, jemig
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  Moderator maandag 6 november 2023 @ 10:08:56 #229
8781 crew  Frutsel
  Moderator woensdag 8 november 2023 @ 16:55:39 #230
8781 crew  Frutsel
pi_211235314


quote:
Global SAR arc outbreak: Geomagnetic storm leads to rare SAR arc sightings across the globe

On November 5, 2023, observers across the globe were treated to a striking light show, courtesy of a G3 – Strong geomagnetic storm. This solar event was powerful enough to push the typically high-latitude auroras into lower latitudes, with sightings as far south as Texas and Arizona in the United States, as well as in European countries like Italy and Greece. Sightings were also reported in Australia and New Zealand.

Initial reports suggested these lights were auroras, but a closer examination revealed a different story. The red glows captured in images were identified as “SAR arcs,” a term dating back to their discovery in 1956. Dr. Tony Philipps of SpaceWeather.com highlighted this misnomer, emphasizing that SAR arcs are neither stable nor true auroras.

Unlike auroras, which are created by charged particles from space interacting with the Earth’s atmosphere, SAR arcs originate from a different process. They signal the presence of heat energy escaping into the upper atmosphere from the Earth’s ring current system. This system, shaped like a doughnut, encircles our planet, carrying a current measured in millions of amperes.

The recent geomagnetic storm energized the ring current, leading to the widespread appearance of SAR arcs. Jeff Baumgardner from the Center for Space Physics at Boston University noted that the event was truly global, with their equipment detecting SAR arc activity stretching from Italy to New Zealand.

SAR arcs have an unexpected link to another phenomenon known as STEVE (Strong Thermal Emission Velocity Enhancement), which, like SAR arcs, is not an aurora.

In a notable observation from 2015, a red SAR arc in New Zealand was seen transforming into STEVE, suggesting a metamorphosis similar to a caterpillar becoming a butterfly. This transformation was seemingly echoed on November 5 over Northumberland, UK, when Mark Savage observed STEVE emerge from a SAR arc in a matter of minutes, a timeline consistent with another observed transition in Canada in April 2022.

While the connection between SAR arcs and STEVE is evident, the exact nature of their relationship remains elusive. Carlos Martinis, a leading researcher at Boston University, conveys that sometimes SAR arcs develop into STEVE, but not invariably. This active area of research benefits from the participation of both citizen scientists and professional researchers, contributing to a growing understanding of these fascinating atmospheric phenomena.

The G3 – Strong geomagnetic storm that occurred on Sunday, November 5, 2023, was the result of a one-two punch from two coronal mass ejections (CMEs) that had left the Sun on November 2 and 3.

The initial CME set the stage, but it was the compounded effect of the two that led to the geomagnetic storm classified as G3, indicating strong effects that can have impacts on satellite operations, power grids, and navigation systems on Earth.

The early indications of the storm’s potential were evident when solar wind enhancement was first detected at 08:10 UTC on November 5, with instruments measuring a substantial rise in the solar wind’s total field strength to 34 nT. The significant southward deflection of the magnetic field, or the Bz component, dipped to -27 nT, signaling a strong interaction was underway.

Though this initial phase did not exhibit extremely high velocities, peaking at 434 km/s, the conditions were set for a more intense second shock.

This subsequent jolt, arriving at 11:46 UTC, brought a notable increase in total field strength to 45 nT. Over the following hours, the Bz component remained strongly negative, fluctuating between -15 and -20 nT, indicative of a robust geomagnetic disturbance. The solar wind speed surged to 517 km/s, then settled into a faster-than-average stream of 460 – 480 km/s, sustaining the storm conditions and facilitating the remarkable global display of SAR arcs and the potential observation of the SAR to STEVE transformation.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 9 november 2023 @ 19:56:39 #231
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211246996
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 15:49:00 #232
8781 crew  Frutsel
pi_211253959
quote:
Another incoming CME, impact expected on November 11

A long-duration C-Class solar flare near the Sun’s center disk produced a full halo coronal mass ejection (CME) shortly after 11:15 UTC on November 9, 2023. The CME is anticipated to impact Earth around 18:00 UTC on November 11, potentially triggering a G2 – Moderate geomagnetic storm. Concurrently, a minor polar cap absorption event is affecting shortwave radio transmissions in polar regions.

Solar activity in 24 hours to 00:30 UTC on November 10 was at low levels, primarily characterized by C-class flare activity. However, the Sun managed to produce a halo CME, with impact to Earth expected around 18:00 UTC on November 11.

A long-duration C-Class solar flare near the Sun’s center disk produced a full halo coronal mass ejection (CME) shortly after 11:15 UTC on November 9, 2023. The CME is anticipated to impact Earth around 18:00 UTC on November 11, potentially triggering a G2 – Moderate geomagnetic storm. Concurrently, a minor polar cap absorption event is affecting shortwave radio transmissions in polar regions.

Solar activity in 24 hours to 00:30 UTC on November 10 was at low levels, primarily characterized by C-class flare activity. However, the Sun managed to produce a halo CME, with impact to Earth expected around 18:00 UTC on November 11.

The forecast predicts continued low solar activity with a slight chance of minor to moderate radio blackouts from November 10 to 12.

During the last 24 hours, the greater than 2 MeV electron flux peaked at 2 560 pfu at 15:10 UTC on November 9, indicating high levels. The greater than 10 MeV proton flux rose above background levels after 16:30 UTC, reaching around 2 pfu. Over the next few days, high electron flux levels are expected, normalizing by November 12. There is also a possibility of a minor proton event reaching the S1 – Minor threshold on November 10.

Solar wind parameters over the past day have been influenced by sustained negative polarity coronal hole high-speed stream (CH HSS). The total field strength remained steady near 5 nT, with the Bz component varying up to +/- 4 nT. However, solar wind speed readings from DSCOVR were inconsistent. Enhanced solar wind conditions are anticipated on November 11 and 12 due to the expected arrival of the November 9 CME, predicted to reach Earth around 18:00 UTC on November 11.

The geomagnetic field was at quiet and unsettled levels due to ongoing CH HSS influences. The forecast for November 10 maintains this outlook, attributing it to negative polarity CH HSS effects. However, from November 11 to 12, periods of G1 – G2 (Minor to Moderate) geomagnetic storms are likely, linked to the anticipated arrival of the November 9 CME.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 11 november 2023 @ 16:44:57 #233
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211263840
Uit de NOAA SWPC Forecast Discussion:

quote:
.Forecast...
Enhanced solar wind conditions are predicted on 11 Nov through 12 Nov
due to the anticipated arrival of the 09 Nov CME. Model output suggests
the 09 Nov CME is likely to arrive mid to late day on 11 Nov (UTC). An
additional, but weaker solar wind enhancement is expected on 13 Nov due
the onset of positive polarity CH HSS influences.

Geospace

.24 hr Summary...
The geomagnetic field was at quiet levels.

.Forecast...
Periods of G1-G2 (Minor-Moderate) geomagnetic storms are likely, with a
chance for G3 (Strong) storms, on 11-12 Nov in response to the
anticipated arrival and passage of the 09 Nov CME.
Active conditions are
expected on 13 Nov due to the onset of positive polarity CH HSS
influences.

https://www.swpc.noaa.gov/products/forecast-discussion
Verder blijft het heel erg onzeker. Blijkbaar is dit een lastige CME? Er zijn bij deze CME verschillende verwachtingen. De modellen zitten absoluut niet op 1 lijn. NOAA SWPC is de vroegste met een aankomst eind van deze avond. Maar ik heb ook een aankomst in de loop van morgenochtend gezien en zelfs eentje waarbij de CME opgeslokt is door de CH HSS en samen met hem aankomt op 13 november.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 11 november 2023 @ 18:43:45 #234
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211265038
Langdurige M-flare op het moment. Gezien de positie op de zon is dit niet aardgericht helaas.

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 13 november 2023 @ 18:02:47 #235
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211283745
En daar is de volgende CME :)

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 18 november 2023 @ 22:55:05 #236
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211341839
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 27 november 2023 @ 17:37:29 #237
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211446355
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 28 november 2023 @ 00:18:07 #238
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211450624
En nog eentje :)

twitter

twitter

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  FOK!mycroftheld dinsdag 28 november 2023 @ 18:18:34 #239
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_211456740
quote:
84s.gif Op dinsdag 28 november 2023 00:18 schreef Starhopper het volgende:
En nog eentje :)

[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Kijk, daar is de volgende kans *O*

Hou dit nauwlettend in de gaten.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 28 november 2023 @ 20:29:53 #240
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211458361
En daar gaan we weer :-D

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 28 november 2023 @ 20:36:53 #241
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211458426
Uiteindelijk een M9.8! Centraal op de schijf :)



[ Bericht 1% gewijzigd door Starhopper op 28-11-2023 20:58:20 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator dinsdag 28 november 2023 @ 22:23:41 #242
8781 crew  Frutsel
pi_211459983
quote:
84s.gif Op dinsdag 28 november 2023 20:36 schreef Starhopper het volgende:
Uiteindelijk een M9.8! Centraal op de schijf :)

[ afbeelding ]
Aanvullend artikel:
https://watchers.news/202(...)q98eiMUHOJ_N9aO399f0
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 28 november 2023 @ 23:01:09 #243
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211460487
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 28 november 2023 @ 23:58:46 #244
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211460738
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 29 november 2023 @ 07:10:12 #245
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211461222
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  FOK!mycroftheld woensdag 29 november 2023 @ 15:39:29 #246
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_211465242
Vandaag eindelijk gelukt een foto van de zon te maken. Zonnevlekken zijn erg goed te zien, zelfs door de zoeker waren ze zichtbaar:

  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 29 november 2023 @ 16:48:30 #247
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211465957
quote:
10s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:39 schreef bondage het volgende:
Vandaag eindelijk gelukt een foto van de zon te maken. Zonnevlekken zijn erg goed te zien, zelfs door de zoeker waren ze zichtbaar:

[ afbeelding ]
Wow! Dit is heel cool :o _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 30 november 2023 @ 09:41:53 #248
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211473121
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211474922
G3 storm dus

Vanavond/Vannacht/Morgen weer opletten dus
  Moderator vrijdag 1 december 2023 @ 12:27:04 #250
8781 crew  Frutsel
pi_211487095
Bij welke G gaat alles naar de klote?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 16:53:25 #252
8781 crew  Frutsel
pi_211516680


quote:
Mooie plaatjes én een klein risico op verstoringen door zonnestormen

Verstoorde satellieten; elektriciteitsnetwerken die uitvallen; piloten die niet meer kunnen opstijgen of de weg kwijtraken; het internet dat misschien wel weken plat komt te liggen. Het zijn een aantal huiveringwekkende voorbeelden die recent zijn genoemd in de (sociale) media van de impact op aarde van zonnestormen. Maar hoe realistisch is dat? Moeten we ons zorgen maken?

Eerst over die zonnestormen. Die zijn er eigenlijk voortdurend wel, maar ze zijn nu vaker in het nieuws. Dat komt doordat de zonneactiviteit aan het einde zit van een cyclus, die gemiddeld ruim elf jaar duurt. Aan het eind van zo'n periode komen er meer zonnestormen voor.

Zo'n storm bestaat uit een stroom geladen deeltjes die door de zon worden uitgespuwd, vertelt sterrenkundige Lucas Ellerbroek, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde. "Soms steekt de zonnewind extra op en dat komt doordat de zon een ingewikkeld magnetisch veld heeft. Af en toe herschikt het magnetisch veld zich en komt er in één keer een grote uitbarsting van deeltjes."

Deeltjes die, als ze de onze kant op gaan, ook bij de aarde terechtkomen. "De aarde heeft gelukkig ook een magnetisch veld dat ervoor zorgt dat die deeltjes niet meteen op aarde komen, ze worden naar de noord- en zuidpool geleid." Het is een verschijnsel dat mooie plaatjes oplevert, weet iedereen die wel eens getuige is geweest van het zuider- of noorderlicht.

EPA
Het noorderlicht te zien vanaf een strand in Denemarken
"Het fenomeen blijft op aarde in 99 procent van de gevallen beperkt tot lichtverschijnselen", zegt sterrenkundige Niek de Kort. Alleen in zeldzame gevallen kan het meer gevolgen hebben, vertelt hij. "Elektrische netwerken zijn gevoelige elektromagnetische velden. Zo'n dreun op het magneetveld kan zo sterk zijn dat er verstoringen optreden. Dat kan ook bij satellietverbindingen, maar dan moeten die de volle laag krijgen."

Dat laatste ziet De Kort niet snel gebeuren. "Die netwerken zijn goed beveiligd en gebouwd om ertegen te kunnen. Sowieso zijn die stormen beperkt in duur, meestal is zo'n wolk binnen enkele uren langsgetrokken en herstelt de situatie zich."

De Kort wijst erop dat de meeste satellieten worden beschermd door het magnetische veld van de aarde. Die bevinden zich tot een paar honderd kilometer van de evenaar. "Satellieten in de geostationaire baan, zo'n 36.000 kilometer van de evenaar, kunnen wat meer last hebben van die geladen deeltjes, maar moderne satellieten zijn goed beschermd. En als het al gebeurt, zal de uitval kort zijn. Zie het als een computer die vastloopt: je zet hem uit en aan, en hij doet het weer."

Ook Ellerbroek gaat ervan uit dat de impact zeer beperkt blijft. "Geladen deeltjes verstoren elektronica, maar bij de bouw van apparaten en satellieten wordt daarmee rekening gehouden. Bovendien zit de infrastructuur voor bijvoorbeeld internet veelal op aarde, voor maar een klein deel zijn we afhankelijk van satellieten. Een zonnestorm is niet zo sterk dat apparatuur kapotgaat. Het kan zijn dat we hier en daar pech hebben, maar niet zoals ik her en der lees."

Stroomuitval in verleden
Een beruchte zonnestorm was in 1859, weet Ellerbroek. "Toen schijnen telegraafverbindingen te zijn uitgevallen. Er was destijds niet veel elektriciteit op aarde dus dat viel meteen op."

In Canada viel in 1989 op grote schaal de stroom uit door waarschijnlijk een zonnestorm, weet De Kort nog. "Maar dat was een heel regionaal verschijnsel, op een plek die dicht bij de magnetische pool ligt en met een elektrisch netwerk dat relatief slecht beveiligd was."

De Kort schat de kans op minder dan 1 procent dat er de komende honderd jaar netwerken uitvallen door een zonnestorm. "En dan nog voor korte tijd, denk aan uren of een dag. We weten redelijk hoe het werkt op de zon, dat energie niet oneindig groot kan worden. Dat heeft te maken met het type ster dat de zon is: alles is gematigd."

Alert blijven
Toch moeten instanties, zoals elektriciteitsbedrijven, alert blijven, zegt De Kort. Een mening die gedeeld wordt bij het KNMI, waar het 'ruimteweer' sinds enkele jaren door een speciale afdeling 24/7 in de gaten wordt gehouden. "Mochten er extreem zware zonnestormen komen, dan waarschuwen we op tijd. We staan in verbinding met ministeries, vitale sectoren", zegt Bert van den Oord van het KNMI.

Reden om nu al te waarschuwen, is er niet, zegt Van den Oord. Wat er nu gebeurt, is volgens hem niet heel speciaal. "Maar in Nederland maken we voor alle risico's analyses. Het hoogtepunt van de zonnestorm valt volgend jaar of in 2025, daarna neemt de activiteit weer af. Sinds onze ruimteweerafdeling is opgericht, maken we onze eerste zonnecyclus mee. Hoe de berichten daarover vallen bij het publiek, leren we nu. Er staat al informatie op onze site over ruimteweer, die gaan we maar eens uitbreiden, meer toegankelijk maken."
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 14 december 2023 @ 18:14:09 #253
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211619732
X-flare! Nu maar afwachten of er een CME is vrijgekomen en zo ja, of er een aardgericht deel is.



Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211619742
twitter

Sterkste van deze cycle tot nu toe, X2.87
pi_211619787
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 14 december 2023 @ 18:24:42 #256
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211619894
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2023 18:15 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Sterkste van deze cycle tot nu toe, X2.87
Yeah! Je hebt gelijk ja! Dat had ik nog niet eens in de gaten.... Hopelijk gaat dit niet de sterkste van deze cyclus zijn :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 14 december 2023 @ 22:41:37 #257
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211622894
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  FOK!mycroftheld donderdag 14 december 2023 @ 22:53:26 #258
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_211623014
quote:
Komende zondag dus. Maar hopen dat het dan niet zo bewolkt is als afgelopen dagen, om treurig van te worden.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 14 december 2023 @ 23:07:03 #259
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211623156
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2023 22:53 schreef bondage het volgende:

[..]
Komende zondag dus. Maar hopen dat het dan niet zo bewolkt is als afgelopen dagen, om treurig van te worden.
Voorlopige verwachting. Als er meer data beschikbaar is komt er een nieuwe en nauwkeurigere verwachting.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 17 december 2023 @ 08:53:03 #260
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211644354
Ondertussen is er iets aangekomen, juist op het moment van datauitval :') Geen idee welke dit moet zijn.

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 december 2023 @ 22:58:51 #261
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211874213
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2023 18:15 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Sterkste van deze cycle tot nu toe, X2.87
En die is nu dik overtroffen :o

X4.8 nu :o



Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 december 2023 @ 23:12:06 #262
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211874345
Hij piekte op X5.0 :D Deze moet eigenlijk nog in het jaaroverzicht, @Frutsel _O-

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211874347
quote:
84s.gif Op zondag 31 december 2023 22:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]
En die is nu dik overtroffen :o

X4.8 nu :o

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
twitter

X5.01, komt van dezelfde regio als die X2.8, die nu weer terugkomt aan onze zijde van de zon.
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 december 2023 @ 23:15:27 #264
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211874386
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 23:12 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
[ twitter ]
X5.01, komt van dezelfde regio als die X2.8, die nu weer terugkomt aan onze zijde van de zon.
Nu maar hopen dat hij zichzelf niet kapot geknalt heeft. Na de X2.8 was hij ook een tijdje rustig aan de achterzijde van de zon :+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211874405
twitter
  Moderator zondag 31 december 2023 @ 23:40:06 #266
8781 crew  Frutsel
pi_211874724
Niet aarde gericht lees ik .

Misschien maar beter ook
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 december 2023 @ 23:41:51 #267
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211874749
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 23:40 schreef Frutsel het volgende:
Niet aarde gericht lees ik .

Misschien maar beter ook
Ja, hij kijkt net om het hoekje. Best jammer, geen poollicht dus.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 1 januari 2024 @ 01:00:49 #268
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211875594
Wow! Check deze beelden dan :o :o :o

twitter


Ik ben heel benieuwd naar de beelden van de CME als die beschikbaar zijn :o
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 1 januari 2024 @ 01:34:15 #269
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211875862
twitter


_O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211878729
twitter


Ondertussen al weer twee M-class zonnenvlamen van deze regio (M2.3 en M4.7)

twitter


[ Bericht 31% gewijzigd door Houtenbeen op 01-01-2024 14:08:13 ]
  Moderator dinsdag 2 januari 2024 @ 23:30:16 #271
8781 crew  Frutsel
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 3 januari 2024 @ 07:23:18 #272
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211900151
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator woensdag 3 januari 2024 @ 08:32:21 #273
8781 crew  Frutsel
pi_211900366
quote:
84s.gif Op zondag 31 december 2023 23:12 schreef Starhopper het volgende:
Hij piekte op X5.0 :D Deze moet eigenlijk nog in het jaaroverzicht, @:Frutsel _O-

[ afbeelding ]
Staat erin nu :)
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 3 januari 2024 @ 08:34:57 #274
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211900377
quote:
6s.gif Op woensdag 3 januari 2024 08:32 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Staat erin nu :)
_O_ _O_

Schaam je trouwens niet. NASA heeft hetzelfde gedaan :T
https://twitter.com/NASASun/status/1741512066815426949
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  FOK!mycroftheld zondag 7 januari 2024 @ 12:52:15 #275
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_211948370
Vandaag eindelijk wat minder bewolking dus heb weer foto van de zon kunnen maken. Veel vlekken maar tot nu toe zijn ze helaas erg rustig.

  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 7 januari 2024 @ 14:59:50 #276
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211949890
Wauw! Cool! Ziet er goed uit _O_ Ik blijf het prachtig vinden die verschillende groepjes zonnevlekken O+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212134582
Mogelijk vannacht (fotografisch) noorderlicht te zien
twitter

twitter



Vandaag ook weer een filament eruptie, maar niet/minder gericht op de aarde
twitter

twitter
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 12:27:22 #278
8781 crew  Frutsel
  FOK!mycroftheld dinsdag 23 januari 2024 @ 19:47:22 #279
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_212144499
Genoeg vlekken in ieder geval, benieuwd of er nog meer gaan komen. Was helaas wat bewolkt maar heb weer een plaatje kunnen schieten

  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 23 januari 2024 @ 22:58:47 #280
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212147703
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:47 schreef bondage het volgende:
Genoeg vlekken in ieder geval, benieuwd of er nog meer gaan komen. Was helaas wat bewolkt maar heb weer een plaatje kunnen schieten

[ afbeelding ]
O+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 23 januari 2024 @ 23:01:38 #281
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212147729
Trouwens, we hadden maarliefst 13 M-flares vandaag :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 14:47:47 #282
8781 crew  Frutsel
  Moderator dinsdag 6 februari 2024 @ 08:59:36 #283
8781 crew  Frutsel
pi_212315538
quote:
Long-duration M4.2 solar flare erupts from Region 3575

A long-duration M4.2 solar flare erupted from Active Region 3575 at 03:12 UTC on February 6, 2024. The event started at 02:37 UTC and ended at 03:37.

Type II and IV radio emissions were associated with the event, indicating a strong coronal mass ejection was produced.

Additionally, a 10cm Radio Burst (tenflare), with a peak flux of 470 sfu and lasting 20 minutes, was also associated with the event. A 10cm radio burst indicates that the electromagnetic burst associated with a solar flare at the 10cm wavelength was double or greater than the initial 10cm radio background. This can be indicative of significant radio noise in association with a solar flare. This noise is generally short-lived but can cause interference for sensitive receivers including radar, GPS, and satellite communications.

The location of this region (near the SW limb) does not favor Earth-directed CMEs.

Solar activity will likely continue at moderate levels with occasional M-class flares (R1-2/Minor-Moderate Radio Blackouts), and a chance for an isolated X-class flare (R3 Strong Radio Blackout) through February 7. Probabilities will decrease somewhat to a chance for M-class flares, and a slight chance for an isolated X-class flare event, on February 8 as AR 3575 exits the southwestern limb.

Solar wind parameters were mildly enhanced in 24 hours to 00:30 UTC today, likely due to periphery-like CME and positive polarity coronal hole high speed stream (CH HSS) influences. The total field increased from 6 nT to 11 nT, but the Bz component was mostly northward or near neutral. Solar wind speeds increased from 350 – 400 km/s to ~440 km/s. Phi was predominantly positive.

The geomagnetic field is expected to be at quiet to unsettled levels today as positive polarity CH HSS and glancing CME effects wane. Primarily quiet conditions are expected on February 7 and 8.
pi_212359723
twitter
pi_212360173
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 14:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
twitter

Jammer genoeg vanuit een regio die onze zijde van de zon net is gepasseerd
pi_212360868
twitter

twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 9 februari 2024 @ 17:17:38 #287
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212361167
Kijk hoe mooi O+ O+ O+

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212374177
twitter

twitter

twitter
pi_212380745
twitter
pi_212403211
twitter


en vanmorgen ook al een andere kant
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 16 februari 2024 @ 07:57:12 #291
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212446793
En weer een X flare _O_

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212446987
twitter

Weer aan de zijkant
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 20:42:56 #293
8781 crew  Frutsel
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 21 februari 2024 @ 19:11:16 #294
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212527540
Daar komt ie weer :D

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 22 februari 2024 @ 00:09:39 #295
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212531514
En daar is weer een X flare :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212531583
twitter

twitter


[ Bericht 34% gewijzigd door Houtenbeen op 22-02-2024 00:28:03 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 22 februari 2024 @ 07:51:08 #297
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212532226
En weer eentje :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212532227
twitter
pi_212532981
quote:
Two X-class solar flares erupted over the past 9 hours
; the first was X1.8 at 23:07 UTC on February 21 and the second X1.7 at 06:32 UTC on February 22, 2024. Both erupted from Active Region 3590.

There were no apparent coronal mass ejections (CMEs) produced during these events.

The possibility of Earth-directed CMEs will change in the days ahead as AR 3590 moves into a geoeffective position. Additionally, the region has a beta-gamma-delta magnetic configuration and is capable of producing more major eruptions on the Sun.

Radio frequencies were forecast to be most degraded over east Australia, New Zealand, and the Pacific Ocean at the time of the X1.8 flare and over east Africa, parts of the Middle East, India, China, Indonesia, and central and west Australia at the time of the X1.7 flare.

There is only one other active region on the Sun (AR 3586) but it has been stable and inactive for several days.

Additionally, an eruptive filament was observed starting around 15:00 UTC on February 21 in the NW quadrant, and an eruptive prominence at 16:00 UTC on the SE limb.

Material associated with the limb event is not expected to be directed toward Earth, SWPC said at 00:30 UTC today, adding that analysis of the filament eruption will be completed once coronagraph from SOHO imagery becomes available.

Former AR 3575, which has a history of producing X-class flares, is expected to return to the visible disk today, increasing chances for moderate solar activity and M-class flares as it comes into view over the next day or two.

AR 3590 also has the continued potential to produce M- and X-class flares as it rotates toward the center of the disk.

The solar wind environment is expected to be at nominal levels through February 24. During the same period, geomagnetic field conditions are expected to be at mostly quiet levels.



Als AR3590 komende dagen nog eens 'ploft' kan het wel eens richting aarde gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')