abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167804805
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 11:01 schreef truthortruth het volgende:

[..]

:D Je weet niet hoe je die vraag moet beantwoorden he....Leuk om dat spartelen te zien. Doe nog eens; Hoe moet ik dan omgaan met alles wat ik niet geloof, moet ik voor alles wat ik niet geloof bewijslast brengen?
Ach, die vraag heb ik al honderdduizend maal beantwoord binnen deze topic. Voldoende weerlegt.

Ik stel alleen de simpele conclusie dat het geloof dat God niet bestaat gebaseerd is op een individuele opvatting of aanname. Niets meer of minder. Het is niet gestoeld op enige bewijslast, net zoals religieuze opvattingen niet gestoeld zijn op enige bewijslast. Dus de atheïstische stroming wijkt niet af van een principe dat op eenzelfde aanname is gegrondvest, ongeacht de ene stroming gelooft dat God wel bestaat en de andere stroming gelooft dat God niet bestaat.

Allebei vormen ze in groepsverband gelijkwaardige stromingen, zoals christenen hun eigen stromingen kennen, moslims dat doen, maar ook atheïsten. Hetzelfde principe. Geen enkel verschil.

Atheïsten claimen hun eigen waarheidsgehalte zoals christenen en moslims dat doen. Ze beschuldigen de ander gebrek aan bewijslast, terwijl ze zelf hun eigen opvattingen ook niet kunnen aantonen met eenduidige bewijsvoering. Opnieuw eenzelfde overeenkomst.

Dus het kabouter- of bewijsargument gaat hier helemaal niet op. Het voegt niets toe omdat het geen aantoonbare waarde kent.
pi_167805261
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 11:55 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach, die vraag heb ik al honderdduizend maal beantwoord binnen deze topic. Voldoende weerlegt.

Ik stel alleen de simpele conclusie dat het geloof dat God niet bestaat gebaseerd is op een individuele opvatting of aanname. Niets meer of minder. Het is niet gestoeld op enige bewijslast, net zoals religieuze opvattingen niet gestoeld zijn op enige bewijslast. Dus de atheïstische stroming wijkt niet af van een principe dat op eenzelfde aanname is gegrondvest, ongeacht de ene stroming gelooft dat God wel bestaat en de andere stroming gelooft dat God niet bestaat.

Allebei vormen ze in groepsverband gelijkwaardige stromingen, zoals christenen hun eigen stromingen kennen, moslims dat doen, maar ook atheïsten. Hetzelfde principe. Geen enkel verschil.

Atheïsten claimen hun eigen waarheidsgehalte zoals christenen en moslims dat doen. Ze beschuldigen de ander gebrek aan bewijslast, terwijl ze zelf hun eigen opvattingen ook niet kunnen aantonen met eenduidige bewijsvoering. Opnieuw eenzelfde overeenkomst.

Dus het kabouter- of bewijsargument gaat hier helemaal niet op. Het voegt niets toe omdat het geen aantoonbare waarde kent.
Tuurlijk, en niet zwanger is ook een beetje zwanger.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_167805322
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 11:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nou nee, je roept alleen dat het onzin is om over paarse kaboutertjes te beginnen. Je weerlegt niets, je doet alleen je riedeltje herhalen, dat is best zielig.
quote:

Omdat ze niet hoeven te bewijzen. En dat weet je nu wel, je beweert dat je de wetenschappelijke methodes kent, maar je weigert ze toe te passen omdat ze je niet uitkomen.
quote:
Jij zegt dat god bestaat, bij jou ligt de bewijslast, bij niemand anders. Kan er echt niks anders van maken.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_167806153
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 15:33 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik geloof wel in het godconcept hoor, Zeus en JHWH zijn precies gedefinieerd, net als Roodkapje.
Als we het concept over een god kunnen benoemen als een religieus concept dan vind ik het eerlijk van jou dat je met jouw bericht erkent en daarmee bevestigd dat jij in een religieus concept gelooft.
En het gaat er hierbij niet om of een god bestaat of niet bestaat. Je erkent dat het denkbeeldige verhaal bestaat.

Dus als jij als atheïst erkent dat jij in dat concept gelooft dan kan de inhoud van dat concept op heel veel punten het zelfde zijn als het concept wat een theïst ook heeft over een god en in gelooft.
En nogmaals het gaat er hierbij niet om het punt of er ook gelooft wordt dat die god bestaat of niet.
Er is alleen maar de herkenning en de erkenning dat er overeenstemming zijn in de concepten die een atheïst en een theïst hebben.
Dus m.b.t alleen dat punt is er geen verschil tussen een atheïst en een theïst. Dat is wat ze doen, ze geloven allebei in het zelfde concept. Als je op basis daarvan een theïst benoemt als een gelovige dan geldt dat zelfde dus ook voor een atheïst. En nogmaals het gaat er hierbij helemaal niet om of er ook een geloof is dat god bestaat
of niet bestaat. Het concept bestaat, het is er. Ook volgens jou dus. En ook al is het dan alleen maar denkbeeldig en bestaat het alleen maar tussen de oren, vind ik het nogmaals wel zo eerlijk van jou dat je dat met jouw bericht hebt erkent.

[ Bericht 0% gewijzigd door marko777 op 01-01-2017 13:26:48 ]
pi_167807027
Een topic op metaniveau zou misschien wel de moeite waard zijn. Iedereen ziet het vrij simpele onbegrip van Elzies en marko777, iedereen ziet het onvermogen en de onwil om het wel te snappen en toch blijft men er wekenlang over doorgaan. Dik 1200 posts al en er is sinds het eerste bericht geen millimeter vooruitgang geboekt.

Waarom blijft die drang tot uitleggen zo sterk? Wat zit daar achter?
pi_167807085
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 13:16 schreef marko777 het volgende:

[..]

Als we het concept over een god kunnen benoemen als een religieus concept dan vind ik het eerlijk van jou dat je met jouw bericht erkent en daarmee bevestigd dat jij in een religieus concept gelooft.
En het gaat er hierbij niet om of een god bestaat of niet bestaat. Je erkent dat het denkbeeldige verhaal bestaat.

Dus als jij als atheïst erkent dat jij in dat concept gelooft dan kan de inhoud van dat concept op heel veel punten het zelfde zijn als het concept wat een theïst ook heeft over een god en in gelooft.
En nogmaals het gaat er hierbij niet om het punt of er ook gelooft wordt dat die god bestaat of niet.
Er is alleen maar de herkenning en de erkenning dat er overeenstemming zijn in de concepten die een atheïst en een theïst hebben.
Dus m.b.t alleen dat punt is er geen verschil tussen een atheïst en een theïst. Dat is wat ze doen, ze geloven allebei in het zelfde concept. Als je op basis daarvan een theïst benoemt als een gelovige dan geldt dat zelfde dus ook voor een atheïst. En nogmaals het gaat er hierbij helemaal niet om of er ook een geloof is dat god bestaat
of niet bestaat. Het concept bestaat, het is er. Ook volgens jou dus. En ook al is het dan alleen maar denkbeeldig en bestaat het alleen maar tussen de oren, vind ik het nogmaals wel zo eerlijk van jou dat je dat met jouw bericht hebt erkent.
Ha ha, nee zo werkt het niet. Erkennen dat een concept bestaat, betekent niet geloven in een concept. Dat is semantische fraude. Niemand heeft het bij een psychoanalytische analyse van Roodkapje het over "geloven" in de persoon Roodkapje. Jij rekt nu de term geloven op buiten alle gangbare gebruik.
  zondag 1 januari 2017 @ 14:09:25 #207
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167807104
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:05 schreef Jigzoz het volgende:
Een topic op metaniveau zou misschien wel de moeite waard zijn. Iedereen ziet het vrij simpele onbegrip van Elzies en marko777, iedereen ziet het onvermogen en de onwil om het wel te snappen en toch blijft men er wekenlang over doorgaan. Dik 1200 posts al en er is sinds het eerste bericht geen millimeter vooruitgang geboekt.

Waarom blijft die drang tot uitleggen zo sterk? Wat zit daar achter?
Kennisoverdracht is een belangrijke pijler van onze maatschappij. Daar waar we een kennishiaat zien is onze natuurlijke neiging om te proberen dat hiaat weg te nemen en onze medemens iets te leren.

Helaas is de bereidheid om kennis te absorberen niet even algemeen aanwezig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167807124
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kennisoverdracht is een belangrijke pijler van onze maatschappij. Daar waar we een kennishiaat zien is onze natuurlijke neiging om te proberen dat hiaat weg te nemen.

Paard - water - drinken
pi_167807142
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kennisoverdracht is een belangrijke pijler van onze maatschappij. Daar waar we een kennishiaat zien is onze natuurlijke neiging om te proberen dat hiaat weg te nemen.

Dat zal best, maar waar blijft het besef dat het geen zin heeft omdat de wil om iets te begrijpen simpelweg ontbreekt?
  zondag 1 januari 2017 @ 14:13:28 #210
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167807177
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zal best, maar waar blijft het besef dat het geen zin heeft omdat de wil om iets te begrijpen simpelweg ontbreekt?
Geen idee. Is het bij jou al ingezonken? :D
pi_167807193
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen idee. Is het bij jou al ingezonken? :D
Ja.
  zondag 1 januari 2017 @ 14:18:04 #212
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167807261
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja.
Was jij niet nog niet zo heel lang geleden bezig met soortgelijke pogingen?

Dat inzicht is er dan ook nog niet zo lang. :)

Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor... de discussie over "ik geloof niet dat god bestaat" vs "ik geloof dat god niet bestaat" heeft zo langzaam aan wel een enorme baard. Een echte uitwisseling van standpunten en argumenten voor die standpunten is het al lang niet meer.
pi_167807318
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Was jij nog niet zo heel lang geleden bezig met soortgelijke pogingen?
Jazeker!
quote:
Dat inzicht is er dan ook nog niet zo lang. :)
Week of wat, geloof ik. Toen marko binnenkwam heb ik het nog heel even geprobeerd, maar dat bleek gewoon van hetzelfde laken een pak.
quote:
Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor... de discussie over "ik geloof niet dat god bestaat" vs "ik geloof dat god niet bestaat" heeft zo langzaam aan wel een enorme baard. Een echte uitwisseling van standpunten en argumenten voor die standpunten is het al lang niet meer.
Het zijn een wekenlange herhalingen.

Mensen proberen te overtuigen van hun ongelijk op het gebied van levensbeschouwelijke overtuigingen is eigenlijk vrijwel altijd zinloos. Zodra duidelijk wordt dat het onbegrip deel van een overtuiging is, kun je eigenlijk wel stoppen.
pi_167807915
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ha ha, nee zo werkt het niet. Erkennen dat een concept bestaat, betekent niet geloven in een concept. Dat is semantische fraude. Niemand heeft het bij een psychoanalytische analyse van Roodkapje het over "geloven" in de persoon Roodkapje. Jij rekt nu de term geloven op buiten alle gangbare gebruik.
Als het gaat om de term 'gelovige' dan blijft het voor mij niet alleen maar beperkt tot religie.
Als een overtuiging, wat een een 'gelovige' is alleen maar verwijst naar een religie, dan is dat een gesloten concept.
Zo'n overtuiging werkt dan op die manier heel beperkend waardoor een 'gelovige' niet meer is dan alleen maar een persoon met een religie. Met zo'n overtuiging bestaat de mogelijkheid niet meer dat het ook nog iets anders kan zijn.
Iemand kan bijv. heel sterk in zichzelf geloven, zo sterk dat hij overtuigd is van zichzelf en is daarmee (althans voor mij) ook een gelovige.
Die persoon met een heel sterk geloof in zijn eigen 'IK' zou je ook kunnen benoemen als een persoon met een religie waarbij dan het eigen 'ik' heel belangrijk is.

Is het mogelijk voor een persoon om te kunnen geloven als er geen concept is?
(dat antwoord is voor mij een nee, want als geloof er is dan moet er een concept zijn )
Kan iemand zonder geloof in welk concept dan ook vertellen: 'ik ben een atheïst of ik ben een theïst?
  zondag 1 januari 2017 @ 16:17:02 #215
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167809353
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 14:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Jazeker!

[..]

Week of wat, geloof ik. Toen marko binnenkwam heb ik het nog heel even geprobeerd, maar dat bleek gewoon van hetzelfde laken een pak.

[..]

Het zijn een wekenlange herhalingen.

Mensen proberen te overtuigen van hun ongelijk op het gebied van levensbeschouwelijke overtuigingen is eigenlijk vrijwel altijd zinloos. Zodra duidelijk wordt dat het onbegrip deel van een overtuiging is, kun je eigenlijk wel stoppen.
Ik zie overigens wel parallellen tussen die zinloosheid en de zinloosheid van proberen mensen overtuigen van hun ongelijk in... zekere andere onderwerpen. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 01-01-2017 16:23:45 ]
pi_167809550
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie overigens wel parallellen tussen die zinloosheid en de zinloosheid van proberen mensen overtuigen van hun ongelijk in... zekere andere onderwerpen. :D
Welke andere onderwerpen bedoel je?
  zondag 1 januari 2017 @ 16:29:28 #217
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167809568
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Welke andere onderwerpen bedoel je?
Populisme en Wilders, en de discussies met types zoals hersendood.
pi_167809596
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Populisme en Wilders, en de discussies met types zoals hersendood.
Populisme, complottheorieën, alternatieve geneeswijzen, theïsmen, enzovoort kun je dan ook op een hoop gooien, wat mij betreft.
  zondag 1 januari 2017 @ 16:34:30 #219
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167809653
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Populisme, complottheorieën, alternatieve geneeswijzen, theïsmen, enzovoort kun je dan ook op een hoop gooien, wat mij betreft.
Het probleem daar is ieg exact hetzelfde als in discussies met gelovigen. Geen bereidheid om te luisteren of leren, en men beschouwt het kiezen van de eigen werkelijkheid als een deugd.

Wat een eventuele discussie op voorhand zinloos maakt.
pi_167809747
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het probleem daar is ieg exact hetzelfde als in discussies met gelovigen. Geen bereidheid om te luisteren of leren, en men beschouwt het kiezen van de eigen werkelijkheid als een deugd.

Wat een eventuele discussie op voorhand zinloos maakt.
Nou, een verkennende discussie kan wel zinnig zijn. Het geloof in complottheorieën vond ik een tijd verschrikkelijk interessant. Want hoe kan het dat mensen in zulke idioterie geloven? Maar op gegeven moment gaat die waanzin toch irriteren. Zeker als het grootste deel gewoon klassieke jodenhaat blijkt te zijn.
  zondag 1 januari 2017 @ 16:52:01 #221
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167809935
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, een verkennende discussie kan wel zinnig zijn. Het geloof in complottheorieën vond ik een tijd verschrikkelijk interessant. Want hoe kan het dat mensen in zulke idioterie geloven? Maar op gegeven moment gaat die waanzin toch irriteren. Zeker als het grootste deel gewoon klassieke jodenhaat blijkt te zijn.
Zulke topics kunnen een zekere waarde hebben als 'studieobject'. Zeker het platte aarde topic vond ik wat dat betreft wel interessant.

Maar als het sec gaat om mensen van hun waanzin afbrengen.... dan zou ik het niet zinnig noemen. Dat is werkelijk net zo zinloos als een discussie met een gelovige.
pi_167810037
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zulke topics kunnen een zekere waarde hebben als 'studieobject'. Zeker het platte aarde topic vond ik wat dat betreft wel interessant.

Maar als het sec gaat om mensen van hun waanzin afbrengen.... dan zou ik het niet zinnig noemen. Dat is werkelijk net zo zinloos als een discussie met een gelovige.
Dat geloof zal voortkomen uit een bepaalde behoefte. Welke precies zou ik niet weten, maar het moet vrij bedreigend zijn als je jaren geïnvesteerd hebt in een wankel wereldbeeld, dat eindelijk voor jezelf stabiel hebt en dat er dan iemand aan je stoelpoten begint te zagen.
pi_167810101
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat geloof zal voortkomen uit een bepaalde behoefte. Welke precies zou ik niet weten, maar het moet vrij bedreigend zijn als je jaren geïnvesteerd hebt in een wankel wereldbeeld, dat eindelijk voor jezelf stabiel hebt en dat er dan iemand aan je stoelpoten begint te zagen.
Wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Niemand uitgezonderd.
pi_167810126
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:01 schreef marko777 het volgende:

[..]

Wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Niemand uitgezonderd.
Ik wil mezelf wel even naar voren schuiven hoor: ik wel.

Het lijkt me fantastisch als ik ongelijk heb. Hoe fundamenteler, hoe beter.
pi_167810190
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik wil mezelf wel even naar voren schuiven hoor: ik wel.

Het lijkt me fantastisch als ik ongelijk heb. Hoe fundamenteler, hoe beter.
Ach ja, dat ego he ;)
  zondag 1 januari 2017 @ 17:07:40 #226
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167810199
Ah, de voorspelbare maar toch geheel misplaatste 'ook gij Brutus'.
pi_167810222
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:07 schreef marko777 het volgende:

[..]

Ach ja, dat ego he ;)
Nee, serieus. Het lijkt me echt fantastisch als blijkt dat de maanlanding nep was bijvoorbeeld. Of dat homeopathie echt werkt. Of dat het echt mogelijk is om met doden te communiceren.

Ik geloof alleen niet dat dat ooit gaat gebeuren.
pi_167810229
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:07 schreef Molurus het volgende:
Ah, de voorspelbare maar toch geheel misplaatste 'ook gij Brutus'.
Ach, je eigen persoonlijke realiteit is alleen maar een projectie van je eigen overtuigingen
pi_167810242
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:09 schreef marko777 het volgende:
[..]
Ach, je eigen persoonlijke realiteit is alleen maar een projectie van je eigen overtuigingen
Ik vind het wel jammer dat je mij mijn realiteit niet gunt.
  zondag 1 januari 2017 @ 17:11:16 #230
445829 lnloggen
Het orakel
pi_167810256
Logisch dingetje van paar posts geleden: (niet dat het van toepassing is op het hoofdonderwerp, maar toch)
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:27 schreef Molurus het volgende:
A -> B =/= B -> A
Dat klopt weliswaar, maar A → B = ¬B → ¬A en dat lijkt mij wat marko777 daar beweerde. A ontkennen is ¬A geloven.

Maar dit gaat voorbij aan het probleem wat Elzies en marko777 al vijf topics niet willen inzien, namelijk dat niet in A geloven nog niet hetzelfde is als A ontkennen.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167810259
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik vind het wel jammer dat je mij mijn realiteit niet gunt.
Het heeft niets te maken met niet gunnen. Wat dat betreft gun ik jouw de wereld met al het positieve daarin
  zondag 1 januari 2017 @ 17:11:30 #232
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167810263
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:09 schreef marko777 het volgende:

[..]

Ja, wat wel of niet een drogreden is is eigenlijk ook maar een mening.
pi_167810271
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:11 schreef marko777 het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met niet gunnen. Wat dat betreft gun ik jouw de wereld met al het positieve daarin
Maar je gunt me niet een realiteit waarin ik niet geloof in goden.
  zondag 1 januari 2017 @ 17:12:53 #234
445829 lnloggen
Het orakel
pi_167810283
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, serieus. Het lijkt me echt fantastisch als blijkt dat de maanlanding nep was bijvoorbeeld. Of dat homeopathie echt werkt. Of dat het echt mogelijk is om met doden te communiceren.

Ik geloof alleen niet dat dat ooit gaat gebeuren.
Hier idem. Een hiernamaals, geen maanlanding, goden, kabouters, noem maar op. Het zou me enorm verwonderen (op een positieve manier) als ik het mis blijk te hebben, geweldig lijkt me dat.

Ik sta er alleszins voor open dat mijn overtuigingen gefalsifieerd worden.
pi_167810290
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:12 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Hier idem. Een hiernamaals, geen maanlanding, goden, kabouters, noem maar op. Het zou me enorm verwonderen (op een positieve manier) als ik het mis blijk te hebben, geweldig lijkt me dat.

Ik sta er alleszins voor open dat mijn overtuigingen gefalsifieerd worden.
Nou... Ik heb liever niet dat christengod of moslimgod echt bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2017 17:13:59 ]
pi_167810299
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou... Ik heb liever niet dat christengod of moslimgod echt bestaat.
Ah jawel, vergeving is dan altijd nog mogelijk ...
pi_167810310
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:14 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ah jawel, vergeving is dan altijd nog mogelijk ...
Ik zou dat niet willen.
pi_167810311
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:11 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar je gunt me niet een realiteit waarin ik niet geloof in goden.
Tuurlijk wel. hoe ben je ooit op dat idee gekomen dat ik jou niet gunt om te geloven dat god niet bestaat.
  zondag 1 januari 2017 @ 17:17:22 #239
445829 lnloggen
Het orakel
pi_167810349
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:24 schreef Elzies het volgende:
Dus het geloof dat God niet bestaat is geen hypothese en behoeft geen bewijslast? Doe niet zo mal.
De overtuiging dat goden niet bestaan behoeft precies evenveel bewijslast als de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan.

Als jij die beide overtuigingen 'geloofsopvattingen' of 'religieuze stromingen' wilt noemen vind ik dat helemaal prima. Zodra jij onderscheid maakt tussen die twee ben ik wel benieuwd waarom.

Helaas vermijd je die vraag steeds en blijf je eindeloos zwetsen over atheïstische sprookjes en andere niet-inhoudelijke nonsens.
pi_167810362
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:15 schreef marko777 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. hoe ben je ooit op dat idee gekomen dat ik jou niet gunt om te geloven dat god niet bestaat.
Maar geen realiteit waarin ik niet geloof in god(en). Wat in mijn realiteit toch echt zo is.
pi_167810390
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou dat niet willen.
Ah tuurlijk wel. Beetje aan lopen kloten en dan vlak voor je sterft nog even berouw tonen voordat je in het hellevuur verdwijnt...
pi_167810420
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:18 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ah tuurlijk wel. Beetje aan lopen kloten en dan vlak voor je sterft nog even berouw tonen voordat je in het hellevuur verdwijnt...
Nee. Als christengod echt zou bestaan, dan wil ik er niets mee te maken hebben. Met moslimgod al helemaal niet.
pi_167810468
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:17 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar geen realiteit waarin ik niet geloof in god(en). Wat in mijn realiteit toch echt zo is.
In mijn realiteit ook dus wat dat betreft zitten we op 1 lijn. Maar er is wel een geloof in een concept over een god. Waarbij dan als gevolg niet in gelooft wordt dat die echt bestaat of niet bestaat en het daardoor alleen maar een denkbeeld is.
pi_167810524
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:22 schreef marko777 het volgende:
[..]
In mijn realiteit ook dus wat dat betreft zitten we op 1 lijn. Maar er is wel een geloof in een concept over een god. Waarbij dan als gevolg niet in gelooft wordt dat die bestaat of niet bestaat en het daardoor alleen maar een denkbeeld is.
Niet weer, je gebruikt het woord geloof op een manier die niet in mijn realiteit zo gehanteerd wordt. Ik weet niet wat er zich allemaal in jouw realiteit afspeelt en hoe daar gecommuniceerd wordt, maar in mijn realiteit geloof ik niet in een god of goden, punt....
pi_167810559
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Als christengod echt zou bestaan, dan wil ik er niets mee te maken hebben. Met moslimgod al helemaal niet.
Er zal toch wel een wolkje te vinden zijn waar je met je harpje kan zitten ver weg van die god, anders is het wel een kut hiernamaals.
pi_167810571
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:27 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Er zal toch wel een wolkje te vinden zijn waar je met je harpje kan zitten ver weg van die god, anders is het wel een kut hiernamaals.
Kut wordt het dan sowieso ja.
pi_167810590
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kut wordt het dan sowieso ja.
:P
pi_167810600
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:25 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Niet weer, je gebruikt het woord geloof op een manier die zo niet in mijn realiteit zo gehanteerd wordt. Ik weet niet wat er zich allemaal in jouw realiteit afspeelt en hoe daar gecommuniceerd wordt, maar in mijn realiteit geloof ik niet in een god of goden, punt....
Dus jij kan in alle oprechtheid vertellen dat in jouw verstand het totaal ontbreekt aan elk gods concept(en)?
  zondag 1 januari 2017 @ 17:31:48 #249
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167810651
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:29 schreef marko777 het volgende:

[..]

Dus jij kan in alle oprechtheid vertellen dat in jouw verstand het totaal ontbreekt aan elk gods concept(en)?
Je klinkt alsof dat je denkt dat dat heeeeeeel vreemd zou zijn. Waarom denk je dat?
pi_167810678
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:29 schreef marko777 het volgende:
[..]
Ik weet wat andere erover beschrijven en zeggen, maar ja, dat kan ik echt oprecht vertellen.
pi_167810718
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je klinkt alsof dat je denkt dat dat heeeeeeel vreemd zou zijn. Waarom denk je dat?
Omdat hij al in zijn berichten heb laten zien dat het er wel is. Zodra hij het gaat hebben over een hemel of een hel of over een god dan lees ik zijn berichten/concepten daar over.
  zondag 1 januari 2017 @ 17:35:50 #252
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167810743
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:34 schreef marko777 het volgende:

[..]

Omdat hij al in zijn berichten heb laten zien dat het er wel is. Zodra hij het gaat hebben over een hemel of een hel of over een god dan lees ik zijn berichten/concepten daar over.
Ongetwijfeld de diverse concepten die daarvan bestaan in de diverse religies, en niet zozeer eigen concepten daarvan.

Dat laatste zou pas echt heel vreemd zijn, als atheist.
pi_167810770
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:34 schreef marko777 het volgende:
[..]
Dat zijn niet mijn concepten. Je denkt toch niet echt dat mijn hiernamaals concept zou bestaan uit een wolkje en een harpje, dan kan ik wel wat leukers verzinnen....
pi_167810946
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ongetwijfeld de diverse concepten die daarvan bestaan in de diverse religies, en niet zozeer eigen concepten daarvan.

Dat laatste zou pas echt heel vreemd zijn, als atheist.
Als ik aan een theïst zou vragen om bijv. het denkbeeld van god naar boven te halen. Afgaande op de verhalen die er zijn en die ik hoor, kan er bij die persoon een beeld naar boven komen van een oude wijze man met grijs haar en een lange baard. Dat zou dan het beeld van god zijn voor die persoon. Je kan toch zien dat dat denkbeeld of 'illusie', is gemaakt door het eigen verstand? Je ziet toch wel dat het bij hun op de zelfde manier werkt als bij je zelf waarbij jouw verstand op basis van die verhalen een eigen bbeeld/concept over gaat maken bijv. waar god voor staat of waar hij aan moet voldoen om te bewijzen dat hij een god is. Buiten beschouwing gelaten of die god echt bestaat of niet
Dat is dan het concept waar in gelooft wordt. Tot dusver weet zowel jij als ik dat het alleen nog maar een denkbeeld is wat bestaat tussen de oren. De illusie hierbij is dat het verstand denkt dat, het geloof in en het beeld van, van elkaar gescheiden zijn. Dat is het niet.

Voorbeeld: zodra aan jou gevraagd zou worden om het denkbeeld van een smurf naar boven te halen zal jouw verstand laten zien wat en hoe jij gelooft dat een smurf er uit hoort te zien.
En in plaats van een fantasie figuur te nemen kan je alles als onderwerp nemen waar je een concept over hebt. Dus ook over een god.
pi_167811769
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:46 schreef marko777 het volgende:

[..]

Als ik aan een theïst zou vragen om bijv. het denkbeeld van god naar boven te halen. Afgaande op de verhalen die er zijn en die ik hoor, kan er bij die persoon een beeld naar boven komen van een oude wijze man met grijs haar en een lange baard. Dat zou dan het beeld van god zijn voor die persoon. Je kan toch zien dat dat denkbeeld of 'illusie', is gemaakt door het eigen verstand? Je ziet toch wel dat het bij hun op de zelfde manier werkt als bij je zelf waarbij jouw verstand op basis van die verhalen een eigen bbeeld/concept over gaat maken bijv. waar god voor staat of waar hij aan moet voldoen om te bewijzen dat hij een god is. Buiten beschouwing gelaten of die god echt bestaat of niet
Dat is dan het concept waar in gelooft wordt. Tot dusver weet zowel jij als ik dat het alleen nog maar een denkbeeld is wat bestaat tussen de oren. De illusie hierbij is dat het verstand denkt dat, het geloof in en het beeld van, van elkaar gescheiden zijn. Dat is het niet.

Voorbeeld: zodra aan jou gevraagd zou worden om het denkbeeld van een smurf naar boven te halen zal jouw verstand laten zien wat en hoe jij gelooft dat een smurf er uit hoort te zien.
En in plaats van een fantasie figuur te nemen kan je alles als onderwerp nemen waar je een concept over hebt. Dus ook over een god.
Dus ik geloof nu ook al in smurfen....
pi_167812029
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 18:29 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Klopt, maar dan op een negatieve manier. Of zo.
pi_167813630
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 18:29 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Als jij dat beeld van een smurf in je hoofd ziet dan bestaat DAT beeld toch, niet dat daarmee de smurf bestaat.
Maar er is toch, hoe zal ik het noemen, een besef of een bewust zijn of realiseren of een stukje gezond verstand dat vertelt dat het beeld wat je in je hoofd ziet alleen maar daar bestaat en niet in de buitenwereld.
Dat is dan toch niet te ontkennen, voor jezelf?
Op die manier geldt toch het zelfde voor mensen die in god geloven?
pi_167813704
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 19:45 schreef marko777 het volgende:
[..]
Als jij dat beeld van een smurf in je hoofd ziet dan bestaat DAT beeld toch, niet dat daarmee de smurf bestaat.
Maar er is toch, hoe zal ik het noemen, een besef of een bewust zijn of realiseren of een stukje gezond verstand dat vertelt dat het beeld wat je in je hoofd ziet alleen maar daar bestaat en niet in de buitenwereld.
Dat is dan toch niet te ontkennen, voor jezelf?
Nu is mijn Nederlands redelijk beroerd, maar de definities van woorden, dat lukt me nog wel aardig. Wat jij beschrijft, is geen geloven, zelfs verre van.
pi_167813730
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 19:48 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nu is mijn Nederlands redelijk beroerd, maar de definities van woorden, dat lukt me nog wel aardig. Wat jij beschrijft, is geen geloven, zelfs verre van.
O, wat is het dan?
pi_167814208
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 19:49 schreef marko777 het volgende:

[..]

O, wat is het dan?
Visualiseren
pi_167814605
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 20:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Visualiseren
En met een sterke visualisatie kan je in iets gaan geloven.
Als ik gedetaillieerd een voor mij denkbeeldig figuur gaat omschrijven van zo'n 1.80m lang met een dikke buik die verborgen wordt door een grote rode jas. Een grote rode muts op zijn hoofd, zijn gezicht voor het grootste gedeelte bedekt met witte haren.
Dan kan op basis van dat verhaal al een beeld ontstaan in je hoofd.
En dat beeld (fantasie) kan door de middelen die we hebben in een tastbare vorm worden gegoten zodat iedereen kan zien welk beeld ik in mijn hoofd heb.

Is dat eigenlijk niet wat er gebeurd is waardoor kinderen geloven dat de kerstman bestaat?
De inhoud van het concept religie kan je daar ook mee vergelijken, het werkt op dezelfde manier.
pi_167815558
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 20:17 schreef marko777 het volgende:

[..]

En met een sterke visualisatie kan je in iets gaan geloven.
Als ik gedetaillieerd een voor mij denkbeeldig figuur gaat omschrijven van zo'n 1.80m lang met een dikke buik die verborgen wordt door een grote rode jas. Een grote rode muts op zijn hoofd, zijn gezicht voor het grootste gedeelte bedekt met witte haren.
Dan kan op basis van dat verhaal al een beeld ontstaan in je hoofd.
En dat beeld (fantasie) kan door de middelen die we hebben in een tastbare vorm worden gegoten zodat iedereen kan zien welk beeld ik in mijn hoofd heb.

Is dat eigenlijk niet wat er gebeurd is waardoor kinderen geloven dat de kerstman bestaat?
De inhoud van het concept religie kan je daar ook mee vergelijken, het werkt op dezelfde manier.
Mensen geloven geen roodkapje maar visualiseren wel roodkapje, snap je?
pi_167816334
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 20:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Mensen geloven geen roodkapje maar visualiseren wel roodkapje, snap je?
Volgens mij snapt jij het niet. Maar dat maakt niet uit, je kan niet meer begrijpen dan wat je tot nu toe kan begrijpen.
pi_167816767
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 19:49 schreef marko777 het volgende:
[..]
O, wat is het dan?
Ik zie aan je reacties op de tevreden atheïst dat je het perse onde geloven wil schuiven. De tevreden atheïst noemt het visualiseren, maar je kan het voor de geest halen noemen, of zelfs gewoon herinneren. Waarom wil jij het geloven noemen, wat is je drijfveer daarachter?
pi_167817292
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 21:14 schreef marko777 het volgende:

[..]

Volgens mij snapt jij het niet. Maar dat maakt niet uit, je kan niet meer begrijpen dan wat je tot nu toe kan begrijpen.
Oh maar ik begrijp heel goed waar jij heen wil, alleen ga ik daar niet in mee hè?
  zondag 1 januari 2017 @ 22:13:00 #266
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167818113
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 17:52 schreef marko777 het volgende:

[..]

Als je een mening op zou schrijven dan heb je het verhaal. Dat is de informatie die in het denken zit en die naar boven komt in een bepaald moment als het getriggert wordt.

Zomaar even een simpel voorbeeldje:

Stel, Iemand vindt (mening dus) nu dat een ander 'iets' wel eens zou moeten begrijpen, zeker na alles wat over 'iets' geschreven en uitgelegd is. Elke keer weer dat herhalen. Die ander heeft ze zeker niet allemaal op een rijtje en moet wel ontzettend dom of in de war zijn waardoor hij het niet begrijpt.

Dit is dus het verhaal, de mening die iemand heeft over een ander en die hierbij zwart op wit is gezet. Dat is het verhaal waar die persoon in dat moment in gelooft. En laten we even aannemen dat die ander jij bent waar die mening over gaat. Dat is wat die persoon in jou zal zien als hij met jou zit te praten. Het bewijs wordt, voor die persoon met die mening, geleverd met: het moet wel zo zijn dat jij ze niet allemaal op een rijtje hebt en dom en in de war moet zijn, want anders had jij het wel begrepen.

Als die mening zou worden uitgesproken door die persoon dan kan je dat best als beledigend benoemen wat ook zo gevoelt/ervaren kan worden.

Er zijn genoeg voorbeelden uit het dagelijkse leven dus ik kan me er wel een voorstelling van maken dat mensen zo kunnen denken.en dat zo iets ook gezegd kan worden.

P.S Kan je zien dat die persoon met die mening in de war is?
Je maakt het m.i. veel moeilijker dan nodig. Wat je volgens mij stelt is dat mensen een bepaalde mening (of geloof, overtuiging o.i.d.) hebben. En het 'verhaal' dat jij er steeds bijhaalt is de onderbouwing (argumentatie, bewijsvoering) daarvan.

Vertaal dat naar theisme/atheisme en je komt uit op dat theisten menen dat God bestaat, en dat hun onderbouwing stoelt op de bijbel, op gevoel, of als ze iets meer nagedacht hebben, op bepaalde, bekende argumenten...
Veel mensen zullen echter pas op het moment dat hun gevraagd wordt waarom ze over een bepaald onderwerp juist die mening hebben, gaan zoeken naar onderbouwing omdat ze er tot dat moment niet zo vaak over hebben nagedacht...

Misschien dat dit interessant is voor je, en wellicht wat meer inzicht verschaft:
quote:
The Dragon In My Garage
by Carl Sagan

"A fire-breathing dragon lives in my garage"

Suppose (I'm following a group therapy approach by the psychologist Richard Franklin) I seriously make such an assertion to you. Surely you'd want to check it out, see for yourself. There have been innumerable stories of dragons over the centuries, but no real evidence. What an opportunity!

"Show me," you say. I lead you to my garage. You look inside and see a ladder, empty paint cans, an old tricycle -- but no dragon.

"Where's the dragon?" you ask.

"Oh, she's right here," I reply, waving vaguely. "I neglected to mention that she's an invisible dragon."

You propose spreading flour on the floor of the garage to capture the dragon's footprints.

"Good idea," I say, "but this dragon floats in the air."

Then you'll use an infrared sensor to detect the invisible fire.

"Good idea, but the invisible fire is also heatless."

You'll spray-paint the dragon and make her visible.

"Good idea, but she's an incorporeal dragon and the paint won't stick." And so on. I counter every physical test you propose with a special explanation of why it won't work.

Now, what's the difference between an invisible, incorporeal, floating dragon who spits heatless fire and no dragon at all? If there's no way to disprove my contention, no conceivable experiment that would count against it, what does it mean to say that my dragon exists? Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true. Claims that cannot be tested, assertions immune to disproof are veridically worthless, whatever value they may have in inspiring us or in exciting our sense of wonder. What I'm asking you to do comes down to believing, in the absence of evidence, on my say-so. The only thing you've really learned from my insistence that there's a dragon in my garage is that something funny is going on inside my head. You'd wonder, if no physical tests apply, what convinced me. The possibility that it was a dream or a hallucination would certainly enter your mind. But then, why am I taking it so seriously? Maybe I need help. At the least, maybe I've seriously underestimated human fallibility. Imagine that, despite none of the tests being successful, you wish to be scrupulously open-minded. So you don't outright reject the notion that there's a fire-breathing dragon in my garage. You merely put it on hold. Present evidence is strongly against it, but if a new body of data emerge you're prepared to examine it and see if it convinces you. Surely it's unfair of me to be offended at not being believed; or to criticize you for being stodgy and unimaginative -- merely because you rendered the Scottish verdict of "not proved."

Imagine that things had gone otherwise. The dragon is invisible, all right, but footprints are being made in the flour as you watch. Your infrared detector reads off-scale. The spray paint reveals a jagged crest bobbing in the air before you. No matter how skeptical you might have been about the existence of dragons -- to say nothing about invisible ones -- you must now acknowledge that there's something here, and that in a preliminary way it's consistent with an invisible, fire-breathing dragon.

Now another scenario: Suppose it's not just me. Suppose that several people of your acquaintance, including people who you're pretty sure don't know each other, all tell you that they have dragons in their garages -- but in every case the evidence is maddeningly elusive. All of us admit we're disturbed at being gripped by so odd a conviction so ill-supported by the physical evidence. None of us is a lunatic. We speculate about what it would mean if invisible dragons were really hiding out in garages all over the world, with us humans just catching on. I'd rather it not be true, I tell you. But maybe all those ancient European and Chinese myths about dragons weren't myths at all.

Gratifyingly, some dragon-size footprints in the flour are now reported. But they're never made when a skeptic is looking. An alternative explanation presents itself. On close examination it seems clear that the footprints could have been faked. Another dragon enthusiast shows up with a burnt finger and attributes it to a rare physical manifestation of the dragon's fiery breath. But again, other possibilities exist. We understand that there are other ways to burn fingers besides the breath of invisible dragons. Such "evidence" -- no matter how important the dragon advocates consider it -- is far from compelling. Once again, the only sensible approach is tentatively to reject the dragon hypothesis, to be open to future physical data, and to wonder what the cause might be that so many apparently sane and sober people share the same strange delusion.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 1 januari 2017 @ 22:18:07 #267
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167818276
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:46 schreef marko777 het volgende:

[..]

Dit vind ik interessant. Ik heb namelijk geen idee hoe een god aan mij zou kunnen bewijzen dat het een god is. Ik kan geen test bedenken waaraan ik iemand zou kunnen onderwerpen die claimt een god te zijn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167823877
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:17 schreef lnloggen het volgende:

[..]

De overtuiging dat goden niet bestaan behoeft precies evenveel bewijslast als de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan.

Als jij die beide overtuigingen 'geloofsopvattingen' of 'religieuze stromingen' wilt noemen vind ik dat helemaal prima. Zodra jij onderscheid maakt tussen die twee ben ik wel benieuwd waarom.

Helaas vermijd je die vraag steeds en blijf je eindeloos zwetsen over atheïstische sprookjes en andere niet-inhoudelijke nonsens.
Die vraag heb ik al talloze keren beantwoord en weerlegd en dat weet je. Je komt binnen deze discussie niet veel verder meer dan steeds te blijven opdraven met de alom bekende atheïstische sprookjesfiguren, terwijl de stelling daar helemaal niet om draait.

De stelling draait om het gegeven dat het geloof dat God niet bestaat berust op een individuele geloofsopvatting, vergelijkbaar met iemand die gelooft dat God wél bestaat.

Bewijsvoering is hierbij volledig irrelevant. Zowel de atheïst als de religieus kunnen hun beide geloofsopvattingen in elkaars tegengestelde niet aantonen. Om die stelling wordt telkens heen gedraaid, waarbij de meest afwijkende voorbeelden worden aangehaald om de inhoud van die stelling te blijven ontwijken.

Daarbij spelen ook andere factoren een rol van betekenis. Het brein van een atheïst is minder ver ontwikkeld doordat het gebied boven zijn linker slaapkwab (het gebied waar evolutie ons zoiets als een spiritueel besef heeft gegeven) slechter is ontwikkeld. Die handicap compenseert de atheïst door zich als minderheid te isoleren van een meerderheid die wél zoiets als een spiritueel besef kan ervaren.

Uiteindelijk zet de atheïst bij gebrek aan, zijn ongeloof om in een geloof van het tegengestelde, namelijk het geloof dat God niet bestaat. Daarom is de atheïst ook zo'n fanaticus in het verdedigen van zijn overtuigingen. Het is een bewuste of onbewuste compensatie van een gebrek aan. Noem het oud zeer. :)
pi_167824343
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:05 schreef Elzies het volgende:
Die vraag heb ik al talloze keren beantwoord en weerlegd en dat weet je.
Nee, nergens. Je hebt hem talloze keren ontweken, en afgedaan alsof het zogenaamd geen valide argument is. Dat is het wel.

Je hebt nog nooit uitgelegd waarom het niet geloven in de ene god wel een 'individuele geloofsopvatting' of 'religieuze stroming' is, maar het geloven in andere goden (zoals het Flying Spaghettimonster, of Thor, of Chinnamasta) niet. Je blijft daar maar omheen draaien omdat je daar geen enkel redelijk antwoord op hebt.

quote:
Je komt binnen deze discussie niet veel verder meer dan steeds te blijven opdraven met de alom bekende atheïstische sprookjesfiguren, terwijl de stelling daar helemaal niet om draait.
Atheïstische sprookjesfiguren!? Daar denkt mijn buurman de Pastafarian heel anders over! En hier tegenover woont iemand uit Noorwegen, hij stamt af van een oude Vikingfamilie. Hij zegt dat jouw goden atheïstische sprookjesfiguren onzin zijn, en dat Thor de enige ware god is. Het niet geloven in Thor is slechts een individuele geloofsopvatting waar geen enkel bewijs voor is.

Wie moet ik nu gelijk geven?

quote:
Daarbij spelen ook andere factoren een rol van betekenis. Het brein van een atheïst is minder ver ontwikkeld doordat het gebied boven zijn linker slaapkwab (het gebied waar evolutie ons zoiets als een spiritueel besef heeft gegeven) slechter is ontwikkeld. Die handicap compenseert de atheïst door zich als minderheid te isoleren van een meerderheid die wél zoiets als een spiritueel besef kan ervaren.
Haha, ja? Gaan we nu deze weg inslaan, serieus? :)

Ik heb beslist genoeg spiritueel besef en ervaring. Echter spiritualiteit is iets heel anders dan religie. Dit topic gaat niet over spiritualiteit.

quote:
Uiteindelijk zet de atheïst bij gebrek aan, zijn ongeloof om in een geloof van het tegengestelde, namelijk het geloof dat God niet bestaat. Daarom is de atheïst ook zo'n fanaticus in het verdedigen van zijn overtuigingen. Het is een bewuste of onbewuste compensatie van een gebrek aan. Noem het oud zeer. :)
Dat is precies wat mijn buurman de Pastafarian zegt over al die gefrustreerden die het Flying Spaghettimonster ontkennen. En dan ook nog volhouden dat niet geloven in het Flying Spaghettimonster, zogenaamd geen individuele religieuze stroming is. Pure compensatie van al die atheïsten! :')
pi_167824413
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:40 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Nee, nergens. Je hebt hem talloze keren ontweken, en afgedaan alsof het zogenaamd geen valide argument is. Dat is het wel.

Je hebt nog nooit uitgelegd waarom het niet geloven in de ene god wel een 'individuele geloofsopvatting' of 'religieuze stroming' is, maar het geloven in andere goden (zoals het Flying Spaghettimonster, of Thor, of Chinnamasta) niet. Je blijft daar maar omheen draaien omdat je daar geen enkel redelijk antwoord op hebt.

[..]

Atheïstische sprookjesfiguren!? Daar denkt mijn buurman de Pastafarian heel anders over! En hier tegenover woont iemand uit Noorwegen, hij stamt af van een oude Vikingfamilie. Hij zegt dat jouw goden atheïstische sprookjesfiguren onzin zijn, en dat Thor de enige ware god is. Het niet geloven in Thor is slechts een individuele geloofsopvatting waar geen enkel bewijs voor is.

Wie moet ik nu gelijk geven?

[..]

Haha, ja? Gaan we nu deze weg inslaan, serieus? :)

Ik heb beslist genoeg spiritueel besef en ervaring. Echter spiritualiteit is iets heel anders dan religie. Dit topic gaat niet over spiritualiteit.

[..]

Dat is precies wat mijn buurman de Pastafarian zegt over al die gefrustreerden die het Flying Spaghettimonster ontkennen. En dan ook nog volhouden dat niet geloven in het Flying Spaghettimonster, zogenaamd geen individuele religieuze stroming is. Pure compensatie van al die atheïsten! :')
Je valt telkens in dezelfde herhaling en je haalt er opnieuw dezelfde atheïstische sprookjeselementen bij die niets van doen hebben met de stelling. Dat geldt ook voor het bijhalen van andere stromingen en religies die niets van doen hebben met de inhoud van mijn stelling.

Weerleg nu eens met gedegen argumenten dat het geloof dat God niet bestaat niet berust op een individuele geloofsopvatting. Want dit soort inhoudelijke tegenargumenten lees ik telkens niet.
pi_167824453
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 22:18 schreef GrumpyFish het volgende:
Dit vind ik interessant. Ik heb namelijk geen idee hoe een god aan mij zou kunnen bewijzen dat het een god is. Ik kan geen test bedenken waaraan ik iemand zou kunnen onderwerpen die claimt een god te zijn.
Ik zou vragen: overtuig mij dat je een god bent. Ik weet niet precies hoe ik 'god' zou moeten definiëren, maar het vermogen mij daarvan te overtuigen zou er in ieder geval wel onder vallen.

Of hij dat nou met een metafysisch kunstje doet, of even een kleine ingreep in mijn hersenstructuur waardoor instantaan ik die overtuiging heb (en als het kan, graag ook gelijk chinees kunnen spreken), of als demonstratie een tijdelijk tweede universum creëert of iets dergelijks, is mij verder om het even.
  maandag 2 januari 2017 @ 10:50:38 #272
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_167824525
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:47 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Ik zou vragen: overtuig mij dat je een god bent. Ik weet niet precies hoe ik 'god' zou moeten definiëren, maar het vermogen mij daarvan te overtuigen zou er in ieder geval wel onder vallen.

Of hij dat nou met een metafysisch kunstje doet, of even een kleine ingreep in mijn hersenstructuur waardoor instantaan ik die overtuiging heb (en als het kan, graag ook gelijk chinees kunnen spreken), of als demonstratie een tijdelijk tweede universum creëert of iets dergelijks, is mij verder om het even.
Dan nog, er zit een soortgelijke missie in Mass Effect 2, waarbij dit zou impliceren dat Shepard een god is.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_167824555
Hallo en welkom bij Elzies' Dagelijkse Dieptepuntje! Elzies, wat heb je vandaag voor oerdomme lulkoek op het programma staan?

quote:
Het brein van een atheïst is minder ver ontwikkeld doordat het gebied boven zijn linker slaapkwab (het gebied waar evolutie ons zoiets als een spiritueel besef heeft gegeven) slechter is ontwikkeld. Die handicap compenseert de atheïst door zich als minderheid te isoleren van een meerderheid die wél zoiets als een spiritueel besef kan ervaren.
Zo! Dat is zelfs voor jouw standaarden wel heel erg dom.

Morgen is er weer een aflevering van Elzies' Dagelijkse Dieptepuntje. Tot dan!

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2017 10:53:23 ]
pi_167824631
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:44 schreef Elzies het volgende:
Je valt telkens in dezelfde herhaling
Omdat jij telkens weigert inhoudelijk te antwoorden (en dan anderen ervan beticht in herhaling te vallen, een doorzichtig forum trucje).

quote:
en je haalt er opnieuw dezelfde atheïstische sprookjeselementen bij die niets van doen hebben met de stelling.
Nogmaals, die hebben er ALLES mee te maken.

Waarom zou het wel of niet geloven in sommige goden wel met (a)theïsme te maken hebben, maar andere goden niet?

quote:
Dat geldt ook voor het bijhalen van andere stromingen en religies die niets van doen hebben met de inhoud van mijn stelling.
Het niet geloven in God is net zo goed een individuele geloofsopvatting als het niet geloven in Thor, of in het Flying Spaghettimonster, of in Chhinnamasta.

Als jij dat ook vindt, dan zijn we het eens ^O^ Maar als jij zegt:

- niet geloven in God is een individuele geloofsopvatting
- niet geloven in het Flying Spaghettimonster is geen individuele geloofsopvatting

Dan ben ik erg benieuwd waar je dat verschil op gebaseerd. Beide zijn immers goden. Dus dit ondermijnt jouw stelling dat geloven dat goden niet bestaan een individuele geloofsopvatting is. Daarom heeft het er alles mee te maken.

quote:
Weerleg nu eens met gedegen argumenten dat het geloof dat God niet bestaat niet berust op een individuele geloofsopvatting.
Voor de zoveelste keer, dat ontken ik niet. Ik breng wel een nuance aan. Geloven dat God niet bestaat is alleen een 'individuele geloofsopvatting', indien geloven dat het Flying Spaghettimonster en Thor en Chhinnamasta niet bestaan, dat ook zijn.
pi_167824767
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:52 schreef Jigzoz het volgende:
Hallo en welkom bij Elzies' Dagelijkse Dieptepuntje! Elzies, wat heb je vandaag voor oerdomme lulkoek op het programma staan?

[..]

Zo! Dat is zelfs voor jouw standaarden wel heel erg dom.

Morgen is er weer een aflevering van Elzies' Dagelijkse Dieptepuntje. Tot dan!
Het is gewoon een wetenschappelijk gegeven, hoor. Atheïsten missen het vermogen tot het ervaren van een godsbesef of tot het komen tot een dieper gevoel van spiritueel 'weten' omdat de daarvoor bestemde hersenfuncties minder functioneren.

Hetzelfde als wanneer iemand bij gebrek aan serotine aanmaak neerslachtige en depressieve gevoelens ervaart.

Laten we eerlijk wezen, atheïsten zijn nu niet bepaald het stereotype vrolijke mensen die openstaan voor andersdenkende ideeën. Laat staan water bij de wijn doen betreffende hun eigen overtuigingen. Je hoeft deze topic maar na te lezen om te zien dat ik er niet ver langs zit. Bovendien kunnen ze niet loslaten wanneer hun overtuigingen bekritiseert worden. Dan zijn ze zelfs nog vuriger dan de gemiddelde Jehova Getuige. Ach, het blijft vermakelijke psychologie dat stelselmatig moeten blijven happen. :)
pi_167824796
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:03 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is gewoon een wetenschappelijk gegeven, hoor.
Nee, het is echt van een domheid die zelfs vergeleken met jouw gebruikelijke lage niveau echt spectaculair is.
pi_167824870
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:50 schreef DustPuppy het volgende:
Dan nog, er zit een soortgelijke missie in Mass Effect 2, waarbij dit zou impliceren dat Shepard een god is.
Ken ik niet. Klinkt leuk :) Maar "Mass Effect 2" klinkt als iets wat op een beeldscherm verschijnt. De kans lijkt me vrij klein dat ik word overtuigd dat iets of iemand een god is door verschijningen die beperkt zijn tot een beeldscherm.
pi_167824922
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:56 schreef lnloggen het volgende:

[..]

.[..]

.Het niet geloven in God is net zo goed een individuele geloofsopvatting als het niet geloven in Thor, of in het Flying Spaghettimonster, of in Chhinnamasta.

Als jij dat ook vindt, dan zijn we het eens ^O^ Maar als jij zegt:

- niet geloven in God is een individuele geloofsopvatting
- niet geloven in het Flying Spaghettimonster is geen individuele geloofsopvatting

Ik denk dat we het op dat punt het niet oneens zijn.

Tegelijkertijd is zoiets als het ervaren van een spiritueel godsbesef (en wat bovendien via een MRI valt te observeren als een daadwerkelijk functionerend hersengebied) toch iets anders dan het wel of niet geloven in fictieve sprookjesfiguren.

Iemand die gelooft dat God niet bestaat zal dit gelijktrekken met dergelijke sprookjesfiguren, wat uiteindelijk ook een vorm van een geloofsopvatting is.

We boeken vooruitgang. ^O^
pi_167825043
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, het is echt van een domheid die zelfs vergeleken met jouw gebruikelijke lage niveau echt spectaculair is.
Beetje inhoudsloos roeptoeteren naar een ander noem ik juist dom gedrag. Het voegt namelijk niets toe. Beetje een schreeuw om aandacht. Ach, daar zijn we ook voor op dit forum. Jammerklagers op de schouders kloppen en ze wat positiviteit meegeven. :')
pi_167825127
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:16 schreef Elzies het volgende:

[..]

Beetje inhoudsloos roeptoeteren naar een ander noem ik juist een beetje dom gedrag. Het voegt namelijk niets toe. Beetje een schreeuw om aandacht. Ach, daar zijn we ook voor op dit forum. Jammerklagers op de schouders kloppen en ze wat positiviteit meegeven. :')
Probeer dan alsjeblieft niet van die tergend domme dingen te zeggen. Dat trollen, vooruit, ben je gewoon best wel goed in. Ik zie het en ik hap af en toe nog.

Maar kom op hé... Na 'niet in een god geloven is ook een geloofsovertuiging' (die was gewoon tergend dom) nu 'atheïsten hebben onderontwikkelde hersenen'... Ja, dat is echt voorbij tergend dom. Daar kan ook niemand iets mee. Ja, wijzen en uitlachen, dus ja, dan dat maar.
pi_167825249
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:03 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is gewoon een wetenschappelijk gegeven, hoor. Atheïsten missen het vermogen tot het ervaren van een godsbesef of tot het komen tot een dieper gevoel van spiritueel 'weten' omdat de daarvoor bestemde hersenfuncties minder functioneren.

Hetzelfde als wanneer iemand bij gebrek aan serotine aanmaak neerslachtige en depressieve gevoelens ervaart.

Laten we eerlijk wezen, atheïsten zijn nu niet bepaald het stereotype vrolijke mensen die openstaan voor andersdenkende ideeën. Laat staan water bij de wijn doen betreffende hun eigen overtuigingen. Je hoeft deze topic maar na te lezen om te zien dat ik er niet ver langs zit. Bovendien kunnen ze niet loslaten wanneer hun overtuigingen bekritiseert worden. Dan zijn ze zelfs nog vuriger dan de gemiddelde Jehova Getuige. Ach, het blijft vermakelijke psychologie dat stelselmatig moeten blijven happen. :)
Jezus Elzies :') Dat je volhardend in je onwetenheid was dat zagen we al. Maar dat je nu ook je afwezigheid van kennis zo kan misbruiken is heel bijzonder.
pi_167825664
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:26 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Jezus Elzies :') Dat je volhardend in je onwetenheid was dat zagen we al. Maar dat je nu ook je afwezigheid van kennis zo kan misbruiken is heel bijzonder.
Net als Jigzoz lees ik alleen maar wat gemor op de persoon maar geen enkele inhoudelijke tegenreactie wat stelt dat mijn stelling onjuist zou zijn. Ik heb het echt niet zelf verzonnen hoor.

Het gebied boven de linker slaapkwab is een gebied wanneer je die trigger met elektrische stroompjes je spirituele ervaringen kunt opwekken. Hetzelfde gebied wanneer je een kunstmatige BDE ervaring probeert na te bootsen in een lab. Vergeet niet dat onze hersenen functioneren op elektromagnetische werkzaamheid, dus elektrische overdracht is hierbij essentieel te noemen en mijnsinziens de achterliggende kracht wat zoiets als zelfbewustzijn mogelijk maakt.

Men heeft MRI's uitgevoerd op mensen in meditatieve toestand of die in heel diep gebed zijn. Dan blijkt dat de hersenen daar op ingesteld zijn. Onze hersenen spelen dus een duidelijke rol in het kunnen ervaren van spirituele inzichten of godservaringen. Dat die gebieden bij de een meer ontwikkeld is dan bij de ander is niet zo vreemd te noemen. Die verschillen zien we ook bij andere eigenschappen waarbij de hersenfuncties eenzelfde rol spelen.

Dus ik begrijp niet dat men zich zo voelt aangesproken door deze conclusie. Natuurlijk maakte ik er een grapje eromheen maar de kern van het betoog staat als een huis overeind. Het is en blijft een interessante invalshoek die we zeker niet mogen uitsluiten binnen deze discussie.
pi_167825700
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:49 schreef Elzies het volgende:

[..]

Net als Jigzoz lees ik alleen maar wat gemor op de persoon maar geen enkele inhoudelijke tegenreactie wat stelt dat mijn stelling onjuist zou zijn. Ik heb het echt niet zelf verzonnen hoor.
Of je het zelf verzonnen hebt of niet: het is echt een intens achterlijke stelling. Je domste tot nu toe en dat zegt heel erg veel.
pi_167825714
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Of je het zelf verzonnen hebt of niet: het is echt een intens achterlijke stelling. Je domste tot nu toe en dat zegt heel erg veel.
Opnieuw, zonder een greintje weerlegging is het niets meer dan wat roepen in een lege woestijn.
pi_167825734
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Opnieuw, zonder een greintje weerlegging is het niets meer dan wat roepen in een lege woestijn.
Oké, weerleg jij dan maar dat jij een zwakbegaafde tokkie bent. Net zoiets. Tot die tijd staat die stelling als een huis.

Begrijp je wel wat je zelf zegt?
pi_167825784
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké, weerleg jij dan maar dat jij een zwakbegaafde tokkie bent. Net zoiets. Tot die tijd staat die stelling als een huis.

Begrijp je wel wat je zelf zegt?
Ach gut, meneertje wordt een beetje boos en gaat zwakbegaafde Tokkie roepen. _O-

Hoop dat je niet met een al te rood hoofd achter je scherm zit. :( :)
pi_167825823
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je hebt het ook niet zelf verzonnen maar je hebt geen idee wat het nu echt inhoudt en welke conclusies je eraan kan verbinden. Je geeft er vervolgens je eigen draai aan, eigen conclusies, en dat is gewoon erg triest.
pi_167825829
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach gut, meneertje wordt een beetje boos en gaat zwakbegaafde Tokkie roepen. _O-
Nou ja, vergeleken met 'atheïsten hebben onderontwikkelde hersenen' en 'atheïsme is een handicap' is dat niet heel veel anders.
quote:
Hoop dat je niet met een al te rood hoofd achter je scherm zit. :( :)
Nee, eigenlijk is het meer een beetje hoofdschuddend grijnzen.
pi_167826012
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:59 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Je hebt het ook niet zelf verzonnen maar je hebt geen idee wat het nu echt inhoudt en welke conclusies je eraan kan verbinden. Je geeft er vervolgens je eigen draai aan, eigen conclusies, en dat is gewoon erg triest.
Geven atheïsten geen draai aan hun eigen overtuigingen en vooral aan de overtuigingen van een ander? Niet bepaald een sterk argument.

Ontken je dat bepaalde hersengebieden/interacties een rol van betekenis spelen bij het ervaren van spirituele ervaringen of van het hebben van een godsbesef? Dat de evolutie van onze hersenen die functies mogelijk hebben gemaakt en ons onderscheid van andere zoogdieren die niet aan zichtbare godsvereringen doen? Dat de neuronenwerkzaamheid van ons brein afgeleid is van elektromagnetische werkzaamheid?

Als je dat ontkent, prima maar doe dat dan middels een inhoudelijke tegenreactie. Roepen dat de ander onzin verkoopt of een Tokkie is een inhoudelijk zwaktebod. Daarmee geef je bij voorbaat aan dat je het zelf niet eens meer weet. Blijft iedere dag lachen met die atheïsten. Zo leuk. :)
pi_167826076
Ooit was Arnoud van Doorn slechts een neurologisch gehandicapte PVV'er. Door zuurstoftekort bij de geboorte hadden zijn hersenen een stevige ontwikkelingsachterstand opgelopen. Maar plotseling maakten zijn hersenen een enorme groeispurt en verdween die handicap als sneeuw voor de zon! Nu bukt hij gewoon voor Allah, zoals mensen met volledig ontwikkelde hersenen dat nu eenmaal doen.

Ayaan Hirsi Ali daarentegen groeide op in een gezonde omgeving en haar hersenen konden zich wel fatsoenlijk ontwikkelen. Pas toen zij bij een hersenbloeding schade opliep in het deel boven de linker slaapkwab raakte zij zo gehandicapt dat zij niet meer in Allah kon geloven. Hopelijk kan zij ooit eenzelfde wonderbaarlijke genezing meemaken als Arnoud van Doorn.

Heil Allah.
pi_167826080
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 12:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Geven atheïsten geen draai aan hun eigen overtuigingen en vooral aan de overtuigingen van een ander? Niet bepaald een sterk argument.
Het gaat dan ook niet om overtuigingen, je verwijst naar een wetenschappelijk onderzoek. Maar dat onderzoek misbruik je vervolgens, en dat is best triest.
quote:
Ontken je dat bepaalde hersengebieden/interacties een rol van betekenis spelen bij het ervaren van spirituele ervaringen of van het hebben van een godsbesef? Dat de evolutie van onze hersenen die functies mogelijk hebben gemaakt en ons onderscheid van andere zoogdieren die niet aan zichtbare godsvereringen doen? Dat de neuronenwerkzaamheid van ons brein afgeleid is van elektromagnetische werkzaamheid?

Als je dat ontkent, prima maar doe dat dan middels een inhoudelijke tegenreactie. Roepen dat de ander onzin verkoopt of een Tokkie is een inhoudelijk zwaktebod. Daarmee geef je bij voorbaat aan dat je het zelf niet eens meer weet. Blijft iedere dag lachen met die atheïsten. Zo leuk. :)
Maar je bent ook een achterlijke tokkie als je dat soort onzin conclusies aan onderzoeken koppelt. Conclusies waar die onderzoekers heel ver weg van blijven.
pi_167826245
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 12:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het gaat dan ook niet om overtuigingen, je verwijst naar een wetenschappelijk onderzoek. Maar dat onderzoek misbruik je vervolgens, en dat is best triest.

[..]

Maar je bent ook een achterlijke tokkie als je dat soort onzin conclusies aan onderzoeken koppelt. Conclusies waar die onderzoekers heel ver weg van blijven.
Opnieuw geen concrete tegenreactie. Roepen dat de ander een wetenschappelijk onderzoek misbruikt maar het vervolgens nergens weten toe te lichten. Misbruik van wat en waarom?

Ik moet alleen maar lachen wanneer iemand de discussie verliest en zichzelf verlaagt door de ander uit te schelden voor Tokkie. Voor hetzelfde geldt communiceer ik nu met een boze 83 jarige gefrustreerde opa in een of andere verzorgingstehuis. Een soort van über- atheïst. _O-

Ik kan zoiets toch nooit serieus nemen? :')
pi_167826300
Even voor de goede orde: deze pipo heeft het eerst voor elkaar gekregen om mensen 1800 berichten lang te laten reageren op de stelling 'geen geloof is ook een geloof' en nu gaan er dus mensen aan diezelfde pipo proberen aan te tonen dat atheïsme niet voortkomt uit een ontwikkelingsachterstand van de hersenen.

Jaja, denk daar maar even over na.
pi_167826327
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 12:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Opnieuw geen concrete tegenreactie. Roepen dat de ander een wetenschappelijk onderzoek misbruikt maar het vervolgens nergens weten toe te lichten. Misbruik van wat en waarom?
Je snapt het echt niet he :D Je denkt ik zie een tekst over een onderzoek staan, vervolgens staan daar dingen in die je denkt dat is leuk, en dat is dan de waarheid :') Dat is best stupide, maar wel in lijn met sommige gelovigen.
quote:
Ik moet alleen maar lachen wanneer iemand de discussie verliest en zichzelf verlaagt door de ander uit te schelden voor Tokkie. Voor hetzelfde geldt communiceer ik nu met een boze 83 jarige gefrustreerde opa in een of andere verzorgingstehuis. Een soort van über- atheïst. _O-

Ik kan zoiets toch nooit serieus nemen? :')
If it quacks .... :D
pi_167826335
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 12:20 schreef Jigzoz het volgende:
Even voor de goede orde: deze pipo heeft het eerst voor elkaar gekregen om mensen 1800 berichten lang te laten reageren op de stelling 'geen geloof is ook een geloof' en nu gaan er dus mensen aan diezelfde pipo proberen aan te tonen dat atheïsme niet voortkomt uit een ontwikkelingsachterstand van de hersenen.

Jaja, denk daar maar even over na.
Haha, nee daar ga ik me echt niet aan wagen, dat is zelfs voor mij een stap te ver.
  maandag 2 januari 2017 @ 12:30:15 #296
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_167826486
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:08 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Ken ik niet. Klinkt leuk :) Maar "Mass Effect 2" klinkt als iets wat op een beeldscherm verschijnt. De kans lijkt me vrij klein dat ik word overtuigd dat iets of iemand een god is door verschijningen die beperkt zijn tot een beeldscherm.
Nee, het gaat meer over de definitie van bewustzijn en 'vrije wil'. Maar het voorbeeld wat je noemt dat een 'god' even snel iets omlegt in je hoofd waardoor je dingen anders gaat zien is exact wat hier gebeurd.

Extra Credits heeft hier een goed filmpje over gemaakt:
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_167826787
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hier een reactie van een mentaal gehandicapte atheïst.

Ach, het is maar goed dat ik dat niet geloof anders zou ik me nog beledigd kunnen voelen ook.
Als het gaat om spiritueel besef of een gods besef zoals jij het ook wel hebt benoemd dan heeft dat te maken met geloven wat volgens mij niets te maken heeft met de evolutie.
Het mentale gedeelte, het denkproces van een mens is alleen maar groter geworden en het enige wat het verleden daar over laat zien is dat mensen in steeds meer dingen zijn gaan geloven in wat het denkproces allemaal vertelt..
Mijn conclusie is dat er op deze hele wereld niet 1 persoon is die, als het gaat om religie/spiritualiteit meer kan weten dan ik. En wat weet ik als het gaat om god het hiernamaals, hemel en hel enz, helemaal niets. Wat dat betreft zou je dan kunnen zeggen dat de hele wereld bevolking lijd aan een mentale stoornis.
pi_167828373
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 12:48 schreef marko777 het volgende:
Ach, het is maar goed dat ik dat niet geloof anders zou ik me nog beledigd kunnen voelen ook.
Maar je zag het voor je he :')
pi_167829394
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 14:07 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar je zag het voor je he :')
Inderdaad even voelde het als beledigend toen ik dat specifieke stukje las en bij mij de interpretatie daar over bij mij naar boven kwam en geloofde dat hij het was die het over mij had. Maar achter af gezien was mijn eigen interpretatie die daarvoor heeft gezorgd.
M.b.t die uitspraak van elzies dat een atheïst een handicap heeft, dat is zijn mening, wat heb ik daarmee te maken.
pi_167830078
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 15:02 schreef marko777 het volgende:
[..]
Inderdaad even voelde het als beledigend toen ik dat specifieke stukje las en bij mij de interpretatie daar over bij mij naar boven kwam en geloofde dat hij het was die het over mij had. Maar achter af gezien was mijn eigen interpretatie die daarvoor heeft gezorgd.
M.b.t die uitspraak van elzies dat een atheïst een handicap heeft, dat is zijn mening, wat heb ik daarmee te maken.
De reden waarom ik het zeg is omdat als jij beweerde als je het voor je kon zien dan geloof je het, iets wat ik nogal een vreemd concept vind. En in mijn realiteit ook niet overeenstemt met de definitie van geloof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')