Dekker is nog steeds butthurt, dat hij als enige op EPO van de Rabo ploeg gepakt is. 2 jaar aan zijn broek kreeg en zijn carrière was over.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 14:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Liever TD. Op dat andere onbewoonde eiland (expeditie Robinson) bleek ook al dat hij een walgelijk rancuneus mannetje was. Dat kan zeker een drijfveer voor het boek zijn geweest, naast natuurlijk meer basic ordinair geld verdienen over de rug van anderen.
En ja, natuurlijk, Boogerd heeft weinig recht van spreken. Maar in dezen is het puur Thomas Dekker die op onethische wijze geld aan het verdienen is.
en dan nog niet winnen?quote:Op zondag 29 januari 2017 17:28 schreef Sloggi het volgende:
Hidden motor inventor says he received $2 million in 1998 for exclusivity deal
Ik zet mijn geld op Jan Ullrich.
vertel?quote:Op zondag 29 januari 2017 17:57 schreef komrad het volgende:
Nieuw soort doping op het WK cyclocross vandaag: Bandendoping
Als het om Armstrong gaat zijn er toch niet veel mogelijkheden ?quote:Op vrijdag 27 januari 2017 21:21 schreef heywoodu het volgende:
Maar goed, het grote publiek zal wel smullen van wat natrappen op Armstrong
SkyBazenquote:Op maandag 30 januari 2017 01:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Dus de motortjes zitten tegenwoordig ook in de achterwielen. Zo'n wiel zou dan 800 gram zwaarder zijn dan een normaal wiel en in de Tour van 2015 waren de fietsen van Sky 800 gram zwaarder dan de fietsen van andere ploegen.
Wie had dat ooit kunnen denken.
Ofwel met alle beschikbare doping was 'ie nog niet goed genoeg om iedereen te kloppenquote:Op maandag 30 januari 2017 01:57 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Als het om Armstrong gaat zijn er toch niet veel mogelijkheden ?
- Ofwel is hij een complete idioot die niet genoeg in dat motortje vertrouwd dat ie ook nog eens zowat alle beschikbare gewone doping in z'n lijf gaat gieten ...
- Ofwel is dat motortje van die Tsjech gewoon kut dat ie toch nog zowat alle beschikbare doping in z'n lijf moest gieten
- Ofwel reed iedereen al met zo'n motortje rond zodat ie toch nog zowat alle beschikbare doping in z'n lijf moest gieten
- Ofwel reed iemand anders met zo'n motortje rond zodat ie toch nog zowat alle beschikbare doping in z'n lijf moest gieten om die te kloppen ?
Ik vind het ook wat ongeloofwaardig, maar het wil niet zeggen dat je natuurlijk de hele tijd vol vermogen moet gaan en iedereen op minuten rijdt. Zeker in een TTT zou dit ook aardig verdacht zijn...quote:Op maandag 30 januari 2017 08:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heel Sky aan de motortjes, en dan alsnog de TTT verliezen. Terwijl een goed getrainde amateur met de extra watts van een motortje (+/- 200 watt) profs makkelijk voorbij fietst. Zelfs in The Clinic vindt men dit moeilijk te geloven
Ik heb zelf ook wel serieuze twijfels bij Froome (en sowieso bij alles wat in staat is om een grote koers te winnen), maar anderzijds word ik ook wel wat moe van de wielervolgers die zichzelf dermate grote kenners vinden dat elke ontwikkeling die ze niet overduidelijk en van mijlenver hadden zien aankomen, meteen als ongeloofwaardig wordt bestempeld. Dan heb ik 't niet alleen over gigantische sprongen als Froome, maar ook veel kleinere stapjes zijn vaak onacceptabel.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:26 schreef DeeBee het volgende:
Ondertussen verbaast echt niks mij meer, het zou een hoop transformaties een stuk makkelijker verklaren ook, want zelfs met traditionele dope is de sprong van Froome bijna onmogelijk.
Nee ik snap ook wel dat ze niet met minuten zouden gaan smijten -wat dus wel eenvoudig zou kunnen-, maar ze zouden 'em op z'n minst met zeg 10 seconden voorsprong pakken.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:26 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ik vind het ook wat ongeloofwaardig, maar het wil niet zeggen dat je natuurlijk de hele tijd vol vermogen moet gaan en iedereen op minuten rijdt. Zeker in een TTT zou dit ook aardig verdacht zijn...
De Froome wasmachine-move op de Ventoux komt echter wel in een nog leuker daglicht te staan, dat blijft natuurlijk hilarisch en past wel aardig in dit verhaal. Ondertussen verbaast echt niks mij meer, het zou een hoop transformaties een stuk makkelijker verklaren ook, want zelfs met traditionele dope is de sprong van Froome bijna onmogelijk.
In zake Froome spreekt wel heel erg in zijn voordeel dat hij de Tour ook gewoon makkelijk won nadat de shitstorm was losgebarsten over motortjes.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:34 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook wel serieuze twijfels bij Froome (en sowieso bij alles wat in staat is om een grote koers te winnen), maar anderzijds word ik ook wel wat moe van de wielervolgers die zichzelf dermate grote kenners vinden dat elke ontwikkeling die ze niet overduidelijk en van mijlenver hadden zien aankomen, meteen als ongeloofwaardig wordt bestempeld. Dan heb ik 't niet alleen over gigantische sprongen als Froome, maar ook veel kleinere stapjes zijn vaak onacceptabel.
quote:Uitvinder Istvan Varjas vermoedt dat zijn framemotoren gebruikt zijn tijdens profwedstrijden. Dat zei hij zondag tegen het Amerikaanse televisieprogramma 60 minutes.
Oud-wielrenner Varjas ontwikkelde een motortje dat in de wielas geruisloos voor extra snelheid zorgt. De fietsen met motortjes zijn voor zo'n 18.000 euro te bestellen.
"Ik vermoed dat professionele renners mijn motortjes gebruiken", zegt Varjas in 60 minutes.
Voormalig medewerker van het Franse anti-doping agentschap Jean-Pierre Verdy geeft in het programma aan dat hij denkt dat er motoren gebruikt zijn tijdens de Tour de France.
"De laatste drie à vier jaar is er mechanische doping gebruikt in de Tour, is mij verteld. Mijn informanten in het peloton zeggen dat er in de Tour van 2015 zo'n twaalf renners gebruik hebben gemaakt van een motortje."
Varjas ontkent zijn gemotoriseerde fietsen ooit aan een profrenner verkocht te hebben. "Maar als een grootvader bij mij een fiets koopt en het aan zijn kleinkind geeft die wielrenner is, dan is dat niet mijn probleem."
Ferrari
De Hongaarse uitvinder Varjas stelt meerdere gemotoriseerde fietsen te hebben verkocht aan de beruchte dopingarts Michele Ferrari. De Italiaan ontkent fietsen gekocht te hebben van Varjas maar bevestigt wel er één getest te hebben.
Varjas bevestigt in het programma dat hij al in 1998 een vroege versie van zijn framemotor verkocht. "Iemand kwam naar me toe en zei 'Geef me die fiets en je leven zal beter zijn'. En dat is gebeurd", zegt Varjas terwijl hij bankschriften uit dat jaar van zo'n 2 miljoen euro laat zien. De uitvinder ontkent dat hij weet wie de gemotoriseerde fietsen gekocht heeft.
Sinds 1998
Varjas gaat ervan uit dat er al sinds 1998 verborgen motoren worden gebruikt binnen de wielersport. Ook vertelt Varjas dat de methodes die de wielerbond UCI toepast om framemotoren op te sporen niet adequaat zijn.
De motoren die Varjas ontwikkeld heeft zijn niet te horen tijdens het fietsen op de weg. De uitvinder laat in de uitzending zien dat een motor te verbinden is met een hartslagmonitor. Als de hartslag van een renner te hoog wordt, dan wordt de motor automatisch ingeschakeld.
Misschien is het voordeel van een TTT met max-hartslag 160 rijden om de volgende dag zo "frappant" () weg te kunnen rijden op de kenmerkende manier...quote:Op maandag 30 januari 2017 08:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nee ik snap ook wel dat ze niet met minuten zouden gaan smijten -wat dus wel eenvoudig zou kunnen-, maar ze zouden 'em op z'n minst met zeg 10 seconden voorsprong pakken.
En het zou mij wel verbazen, maar ik durf niets meer uit te sluiten.
Het zou allemaal kunnen, maar erg logisch is het niet. Ik schat in dat een TTT voor froome sowieso al een relatief niet-zware etappe is.quote:Op maandag 30 januari 2017 11:02 schreef bwLaw het volgende:
[..]
Misschien is het voordeel van een TTT met max-hartslag 160 rijden om de volgende dag zo "frappant" () weg te kunnen rijden op de kenmerkende manier...
nee, sky reed met de magneto wielen, die leveren maar 50 a 60 watt.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heel Sky aan de motortjes, en dan alsnog de TTT verliezen. Terwijl een goed getrainde amateur met de extra watts van een motortje (+/- 200 watt) profs makkelijk voorbij fietst. Zelfs in The Clinic vindt men dit moeilijk te geloven
je moet even onderscheid maken tussen motortjes die detecteerbaar zijn en magneto wielen die dat niet zijn.quote:Op maandag 30 januari 2017 09:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
In zake Froome spreekt wel heel erg in zijn voordeel dat hij de Tour ook gewoon makkelijk won nadat de shitstorm was losgebarsten over motortjes.
Om dat te kunnen verklaren moet je wel erg diep in de complottheorieën gaan duiken - wat iedereen verder vrij staat om te doen natuurlijk.
oftewel, veel reclame en we weten nog niksquote:Op maandag 30 januari 2017 09:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
Uitvinder denkt dat wielrenners zijn framemotoren gebruiken
http://nu.nl/wielrennen/4(...)toren-gebruiken.html
[..]
wat wil je weten dan?quote:Op maandag 30 januari 2017 12:20 schreef rubbereend het volgende:
[..]
oftewel, veel reclame en we weten nog niks
namenquote:
dan daalt die man zijn business, dus dat gaat niet gebeuren of hij krijgt de kogel.quote:
In een TTT ga je sowieso naar de kloten. Of je goed bent of juist niet, het is ontzettend zwaar. Als je goed bent moet je de kar trekken, als je slecht bent moet je proberen bij te blijven.quote:Op maandag 30 januari 2017 11:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het zou allemaal kunnen, maar erg logisch is het niet. Ik schat in dat een TTT voor froome sowieso al een relatief niet-zware etappe is.
Hier werd de revival van Cavendish toch ook aan opgehangen?quote:Op maandag 30 januari 2017 12:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, sky reed met de magneto wielen, die leveren maar 50 a 60 watt.
[ afbeelding ]
Ah, dank voor die info. Is ook bekend over wat voor tijdsduur?quote:Op maandag 30 januari 2017 12:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, sky reed met de magneto wielen, die leveren maar 50 a 60 watt.
[ afbeelding ]
Ik denk niet dat je het filmpje echt hebt gekeken he?quote:Op maandag 30 januari 2017 08:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heel Sky aan de motortjes, en dan alsnog de TTT verliezen. Terwijl een goed getrainde amateur met de extra watts van een motortje (+/- 200 watt) profs makkelijk voorbij fietst. Zelfs in The Clinic vindt men dit moeilijk te geloven
Nee, zie ook mijn vraag aan THEFXR. Ik neem aan dat de Wh van zo'n systeem bekend zijn gemaakt in het programma? (Dat zou wel het absolute minimum moeten zijn wat je aan harde informatie verschaft als je hier een programma over maakt...)quote:Op maandag 30 januari 2017 13:44 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het filmpje echt hebt gekeken he?
Alle fietsen zijn tijdens de TTT van de Tour van 2015 gewogen en die van Sky waren 800 gram zwaarder dan de andere fietsen. Toevallig net het gewicht van zo'n hip achterwiel. Sky is gevraagd om een verklaring, maar kwam toen vervolgens met een of ander warrig verhaal over dat de fietsen 800 gram zwaarder waren om de aerodynamica te bevorderen. Het meest professionele team van de wereld dat bewust met zwaardere fietsen gaat rondrijden, onder het mom van aerodynamica. Ja, volkomen logisch.
Die motortjes werken natuurlijk maar een tijdje. Het is niet zo dat je een hele rit lang daar gebruik van kan maken. Het lijkt mij daarom ook nogal een misvatting dat iedereen die een motor gebruikt ook meteen zou moeten winnen. In de Tour van 2015 reden er blijkbaar minstens 12 renners rond met een motor. Die hebben niet alle 12 gewonnen, dus die drogredenering kunnen we hopelijk snel richting de prullenbak verwijzen. Het is ook niet zo dat iedereen die gewone doping gebruikt meteen wint.
Bij zo'n TTT lijkt het motortje mij vooral van pas te komen als je voelt dat je moet lossen, om toch nog een paar minuten erbij te blijven en nog een keer een flinke beurt op kop te doen. De rest kan het dan bijvoorbeeld in de laatste kilometer gebruiken om er nog een sprintje uit te persen. Dat is natuurlijk pure speculatie, maar het is in ieder geval niet lastig om voor te stellen dat een motor nut kan hebben. Het is alleen wel goed om te beseffen dat je zo'n motor niet continu gebruikt.
Buiten dat kennen we natuurlijk die prachtige beelden van Froome op de Ventoux. Demarreren zonder dat je hartslag omhoog gaat. Dat zei eigenlijk al genoeg. Volgens mij is het niet een kwestie van iets wel of niet willen geloven, eerder een kwestie van logisch nadenken.
kijk je ook even deel 2, want je snapt het nog steed niet omdat je het niet gekeken hebt.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Froome op Ventoux, dat blijft het vreemdste verhaal en de sterkste aanwijzing dat er met motortjes gereden kan zijn. Maar vanuit deze docu heb ik weinig nieuws gehoord, tenzij er meer bewijs is dan een persoon die roept dat er twaalf fietsen een motor hadden, want met dat soort info kan je vrij weinig.
Risico is kans x impact. De kans was inderdaad zeer klein, maar de impact extreem groot.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:36 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nouja, een persoon. Dat was niet zomaar een persoon he. De Franse equivalent van Herman Ram kunnen we niet zomaar wegzetten als een nobuddie. Bovendien was dat op basis van geluiden uit het peloton.
Je hebt het over een enorm groot risico, maar daar was geen sprake van. We hebben het hier over achterwielen. De UCI is pas sinds een paar jaar dit probleem serieus beginnen te nemen, terwijl er blijkbaar al sinds 1998 motortjes in het peloton zijn. De afgelopen jaren zijn ze niet verder gekomen dan wat zadeltjes van de fiets af te schroeven om vervolgens met een zaklamp de binnenkant van het kader te bekijken. Van achterwielen controleren is geen sprake, dus neem je geen risico als je die dingen gebruikt. Het is hetzelfde verhaal als altijd, de controles lopen altijd jaren achter op de praktijk.
Ik heb weinig vertrouwen in een documentaire over mechanische doping die niet eens de energiehoeveelheid van de batterijen, samen met het wattage de belangrijkste parameter, weet te achterhalen (althans, dat neem ik aan aangezien jullie niet op mijn herhaaldelijke vraag reageren).quote:Op maandag 30 januari 2017 16:16 schreef THEFXR het volgende:
[..]
kijk je ook even deel 2, want je snapt het nog steed niet omdat je het niet gekeken hebt.
Juist het kleinste motortje zal het minst in de gaten lopen, anders krijg je toch een Femke vd Driesschen effect.quote:Op maandag 30 januari 2017 16:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik heb weinig vertrouwen in een documentaire over mechanische doping die niet eens de energiehoeveelheid van de batterijen, samen met het wattage de belangrijkste parameter, weet te achterhalen (althans, dat neem ik aan aangezien jullie niet op mijn herhaaldelijke vraag reageren).
Wellicht ga ik kijken, maar dan word ik wel redelijk mad als het zo matig blijkt te zijn als het nu lijkt.
Tja, we hebben het over Sky. Die komen al jarenlang overal mee weg. Zelfs nu Brailsford door de mand is gevallen in de casus Fluimucil, is er nog niks aan de hand. Heeft ook veel te maken met de matige sportjournalistiek die er wereldwijd is.quote:Op maandag 30 januari 2017 16:19 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Risico is kans x impact. De kans was inderdaad zeer klein, maar de impact extreem groot.
Maar goed, blijft staan dat er een matige bewijslast is tegenover het compleet onlogische verlies van Sky in de desbetreffende tijdrit en wat betreft froome al zijn prestaties in etappes met meerdere bergen (dan heb je vrij weinig aan motortjes) en etappes nadat mechanische doping een ding is geworden. Voor deze Tour hebben we gezegd dat het een goede testcase was, als froome nu opeens heel slecht zou presteren zou dat een sterke aanwijzing zijn voor mechanische doping in het verleden. Hij presteerde uitstekend. Oké, nu is er een nieuwe vorm, dus laten we bij de komende Tour maar opnieuw kijken of hij opeens wanpresteert.
Die controle is nieuw voor mij, dat zou wel een nieuwe onthulling van de docu zijn, aangezien de UCI zelf dit heeft beweerd:
“The new scanning method uses a tablet, case, adapter and custom-made software which enable an operator to test a complete bike, wheels, frame, groupset and other components in less than a minute,” explained the UCI.
“The software utilised was created in partnership with a company of specialist developers and electrical engineers. If the scan picks up anything unusual, the bike or component is then dismantled for inspection.”
https://cyclingtips.com/2(...)nt-testing-protocol/
bekijk het even lekker, wel mee discussiëren over iets wat je nog niet eens gezien hebt. lamme tak!quote:Op maandag 30 januari 2017 16:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik heb weinig vertrouwen in een documentaire over mechanische doping die niet eens de energiehoeveelheid van de batterijen, samen met het wattage de belangrijkste parameter, weet te achterhalen (althans, dat neem ik aan aangezien jullie niet op mijn herhaaldelijke vraag reageren).
Wellicht ga ik kijken, maar dan word ik wel redelijk mad als het zo matig blijkt te zijn als het nu lijkt.
Jammer dat je op deze manier reageert.quote:Op maandag 30 januari 2017 18:06 schreef THEFXR het volgende:
[..]
bekijk het even lekker, wel mee discussiëren over iets wat je nog niet eens gezien hebt. lamme tak!
In dat artikel wat ik linkte staat juist dat de UCI juist niet met warmtescanners wil werken, om de reden die jij geeft. Maar dat kan ook gewoon bluf zijn natuurlijk, enig scepsis komt de UCI wel toe.quote:Op maandag 30 januari 2017 16:35 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Tja, we hebben het over Sky. Die komen al jarenlang overal mee weg. Zelfs nu Brailsford door de mand is gevallen in de casus Fluimucil, is er nog niks aan de hand. Heeft ook veel te maken met de matige sportjournalistiek die er wereldwijd is.
Die controle van de fietsen is natuurlijk lachwekkend. Met een tablet kijken ze of een fiets warm is. Een fiets die niet in gebruik is. Nee, dan komt er niet bijzonder veel warmte vanaf. Zeker niet nu blijkt dat we het hebben over magneten in een achterwiel. De controle van de UCI is niet echt van een bijzonder hoog niveau. Ik krijg er altijd zo'n blauwe uv-lamp van Rob Geus gevoel bij. Hoewel je met zo'n uv-lamp dan nog wel dingen ziet. Het is ook maar de vraag in hoeverre men wil dat het ontdekt wordt. Als ik even met mijn aluhoedje op post zie ik dat geval van dat Belgische meisje vooral als een waarschuwing voor het peloton, alsmede een mededeling voor het publiek, dat men er toch echt wel serieus naar kijkt. Maar ondertussen doet men zo min mogelijk. Denk dat de sport officieel failliet is als naar buiten komt dat er op grote schaal motortjes worden gebruikt.
Dat is precies mijn probleem: als je de maker van zo'n motortje spreekt, dan kan je de specificaties van de motor toch opvragen? Met de kennis die we hebben van de wattages die renners trappen en een paar simpele sommen kunnen we dan met redelijke precisie de eventuele impact van de motortjes bepalen. Van de eerder genoemde motortjes was die potentiële impact zoals gezegd extreem: van 6 Watt / kg naar 8 Watt / kg. Een breed scala aan renners zou de huidige top op minuten kunnen rijden op een slotklim. Inderdaad, dat zullen ze niet doen, ze zullen ervoor zorgen dat ze met een realistische voorsprong winnen. Maar wel winnen. En inderdaad, het zou kunnen dat de gehele top met een motortje rijdt, maar dan zou je wel verwachten dat klimrecords er dik aangingen. Maar het staat of valt bij de specificaties van dat motortje, daarom hamer ik daar zo op, daarom kan ik een docu die dat niet meldt niet serieus nemen.quote:Verder wil ik graag nog een keer benadrukken dat het een misvatting is om te denken dat iedereen die een motor gebruikt meteen moet winnen. Ten eerste weten we niet exact hoeveel voordeel het oplevert, ten tweede weten we niet hoe, wanneer en hoe lang het motortje gebruikt wordt en ten derde weten we het niveau niet van de renners in kwestie. Misschien dat ze zonder motor op drie kwartier worden gereden, bij wijze van spreken. Zomaar een paar punten om nog even rekening mee te houden.
quote:Op maandag 30 januari 2017 22:58 schreef marcodej het volgende:
Wel apart dat die knakker als bewijs van een een deal in 1998 een bank statement laat zien, met daarop Euro's als valuta. Volgens mij waren er nog geen euro's in '98, en zeker niet in Hongarije.
Zo, debunked. Volgende.
quote:Op maandag 30 januari 2017 22:58 schreef marcodej het volgende:
Wel apart dat die knakker als bewijs van een een deal in 1998 een bank statement laat zien, met daarop Euro's als valuta. Volgens mij waren er nog geen euro's in '98, en zeker niet in Hongarije.
Zo, debunked. Volgende.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |