abonnement Unibet Coolblue
pi_166851870


De zaak Menten is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van journalist Hans Knoop, die de waarheid achter de oorlogsmisdadiger Pieter Menten probeert te achterhalen.

Het is een van de meest geruchtmakende affaires uit de Nederlandse geschiedenis: de zaak rondom de Blaricumse miljonair en veroordeelde oorlogsmisdadiger Pieter Menten (1899-1987). De kwestie wordt in 1976 aan het licht gebracht door Hans Knoop, hoofdredacteur van het aan de Telegraaf-gelieerde weekblad Accent.

Menten leeft al jaren in een villa in het Gooi als hij besluit een deel van zijn kunst te laten veilen. In de Telegraaf wordt hij naar aanleiding hiervan geïnterviewd. De Israëlische journalist Chaviv Kanaan stuit op het interview via de Nederlandse correspondente dr. Henriëtte Boas. Kanaan beschuldigt Menten van de executie van Joden in enkele Poolse dorpen, onder wie veel van zijn familieleden.

Kanaan komt in contact met Knoop en vertelt hem dat Menten in 1943 drie treinwagons vol gestolen schilderijen naar Nederland liet brengen; de zaak Menten is geboren. Maandenlang bestookt Knoop de rijke zakenman verbeten met publicaties, waarin hij diens oorlogsverleden stukje bij beetje onthult. Een dag voor zijn arrestatie blijkt Menten spoorloos verdwenen. Uiteindelijk vindt Knoop hem terug in Zwitserland, waar hij kort voor Kerst wordt gearresteerd en uitgeleverd aan Nederland. De foto’s van Mentens aanhouding gaan de wereld over. Ondertussen ligt minister van Justitie Dries van Agt onder vuur en zindert de Nederlandse pers van speculaties. Hoe komt het dat hij jarenlang als vrij man in zijn Blaricumse villa heeft gewoond? Op 14 december 1977 wordt hij tot vijftien jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Vanaf woensdag 23 november 20.25 NPO 2
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik kan mij de ophef hierover nog goed herinneren en ben benieuwd hoe ze dit allemaal in beeld gaan brengen.
Hans Knoop was gisteravond bij Pauw en vertelde dat 98% van de serie helemaal waargebeurd is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_166851961
Ben ook wel benieuwd.
Do what you love, love what you do!
pi_166852446
Ga ook kijken.
Make my day!
pi_166852485
Hopelijk kan ik het via uitzendinggemist gaan zien. Indertijd heeft het indruk op me gemaakt.
(tvp)
pi_166852493
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2016 17:38 schreef golfer het volgende:
drie treinwagons vol gestolen schilderijen naar Nederland liet brengen
:(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 23 november 2016 @ 18:17:21 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_166852550
De negatieve aspecten van de Nazis zullen wel weer aangedikt worden.
Publieke omroep :')

on-topic: ben benieuwd. Niet normaal hoe makkelijk oud-Nazis aan hun lot konden ontkomen. Niet alleen Alte Bennie ontkwam.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 23 november 2016 @ 18:20:39 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166852611
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166852645
Ik ben heel benieuwd!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 23 november 2016 @ 18:31:58 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_166852836
Ik kan me dat ook nog goed herinneren. Ook dat zijn villa in Blaricum in de fik werd gestoken. Iedereen vond dat toen tof. Dan zie je dat de oorlog toen nog veel verser in het geheugen lag.

Ik hoop dat ik het in Engeland via Uitzendinggemist kan zien....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 23 november 2016 @ 18:38:23 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166852959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 18:14 schreef Sigaartje het volgende:


:(
???
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 23 november 2016 @ 18:39:51 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166852992
Ik kan mij herinneren dat ook de rol van Hans Knoop in die tijd niet geheel onomstreden was.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 23 november 2016 @ 18:45:28 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166853125
Molotov-cocktail tegen het huis van Knoop kan ik mij ook nog herinneren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_166854282
Te jong om dit meegemaakt te hebben maar klinkt wel interessant.
pi_166854449
Bedankt voor de tip.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 23 november 2016 @ 19:59:38 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_166855279
Aflevering van Andere Tijden uit 2001 over deze affaire kun je online bekijken:
http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten

Gaat wel vooral over de politiek er omheen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 23 november 2016 @ 20:09:25 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166855564
Wibo van der Linde was trouwens ook op Menten aan het beide werkten voor de telegraaf. Ook dit is dus telegraaf journalistiek..

Wegduik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 november 2016 @ 20:21:53 #17
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_166855957
Ben benieuwd. ^O^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 23 november 2016 @ 20:33:54 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166856327
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2016 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Wibo van der Linde was trouwens ook op Menten aan het beide werkten voor de telegraaf. Ook dit is dus telegraaf journalistiek..

Wegduik
Tros Aktua en Accent.
Wel beide gelieerd aan De Telegraaf.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_166857596
Ik ga de rest ook kijken :)
Do what you love, love what you do!
pi_166857681
Goede serie.
Drie afleveringen toch?
Ik ga hem volgen.
Make my day!
  woensdag 23 november 2016 @ 21:46:23 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166858498
Auto's en kleding en inrichting van huizen kloppen allemaal met mijn herinneringen. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 23 november 2016 @ 22:03:01 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166859067
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:21 schreef agter het volgende:
Goede serie.
Drie afleveringen toch?
Ik ga hem volgen.
Inderdaad 3 afleveringen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_166859787
Inderdaad een goede serie. Ik volg ook. Ik was nog maar een kind maar net oud genoeg om me de naam te herinneren. Door latere documentaires heb ik er wat meer van meegekregen.

[ Bericht 63% gewijzigd door praadje op 23-11-2016 23:25:21 ]
pi_166860059
Prima serie en ik ken het verhaal nog niet dus ook spannend
pi_166862741
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2016 22:33 schreef JanCees het volgende:
Prima serie en ik ken het verhaal nog niet dus ook spannend
Het is de moeite waard om ook even het echte verhaal na te lezen.
Als er ooit een Nederlandse Pullizerprijs zou moeten worden uitgereikt voor journalistiek en onthullingen moet Hans Knoop die alsnog winnen. _O_
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_166863150
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2016 17:38 schreef golfer het volgende:
[ afbeelding ]

De zaak Menten is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van journalist Hans Knoop, die de waarheid achter de oorlogsmisdadiger Pieter Menten probeert te achterhalen.

Het is een van de meest geruchtmakende affaires uit de Nederlandse geschiedenis: de zaak rondom de Blaricumse miljonair en veroordeelde oorlogsmisdadiger Pieter Menten (1899-1987). De kwestie wordt in 1976 aan het licht gebracht door Hans Knoop, hoofdredacteur van het aan de Telegraaf-gelieerde weekblad Accent.

Menten leeft al jaren in een villa in het Gooi als hij besluit een deel van zijn kunst te laten veilen. In de Telegraaf wordt hij naar aanleiding hiervan geïnterviewd. De Israëlische journalist Chaviv Kanaan stuit op het interview via de Nederlandse correspondente dr. Henriëtte Boas. Kanaan beschuldigt Menten van de executie van Joden in enkele Poolse dorpen, onder wie veel van zijn familieleden.

Kanaan komt in contact met Knoop en vertelt hem dat Menten in 1943 drie treinwagons vol gestolen schilderijen naar Nederland liet brengen; de zaak Menten is geboren. Maandenlang bestookt Knoop de rijke zakenman verbeten met publicaties, waarin hij diens oorlogsverleden stukje bij beetje onthult. Een dag voor zijn arrestatie blijkt Menten spoorloos verdwenen. Uiteindelijk vindt Knoop hem terug in Zwitserland, waar hij kort voor Kerst wordt gearresteerd en uitgeleverd aan Nederland. De foto’s van Mentens aanhouding gaan de wereld over. Ondertussen ligt minister van Justitie Dries van Agt onder vuur en zindert de Nederlandse pers van speculaties. Hoe komt het dat hij jarenlang als vrij man in zijn Blaricumse villa heeft gewoond? Op 14 december 1977 wordt hij tot vijftien jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Vanaf woensdag 23 november 20.25 NPO 2
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik kan mij de ophef hierover nog goed herinneren en ben benieuwd hoe ze dit allemaal in beeld gaan brengen.
Hans Knoop was gisteravond bij Pauw en vertelde dat 98% van de serie helemaal waargebeurd is.
1ste aflevering gezien, moet zeggen goeie serie.
Was eigenlijk samen met de Lockheed affaire de eerste actuele zaak die ik destijds gevolgd heb in het Nieuws.
I´m back.
pi_166863156
quote:
14s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:46 schreef golfer het volgende:
Auto's en kleding en inrichting van huizen kloppen allemaal met mijn herinneringen. ^O^
Klopt, hebben ze goed gedaan, moet ik zeggen.
I´m back.
pi_166863250
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 19:59 schreef SeLang het volgende:
Aflevering van Andere Tijden uit 2001 over deze affaire kun je online bekijken:
http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten

Gaat wel vooral over de politiek er omheen
Tja, interessante draai uiteindelijk, wordt eraan gegeven. Kosto die in februari 1977 geen motie van afkeuring indient, ondanks dat de PvdA door deze zaak tot de conclusie komt dat Van Agt niet geschikt is voor zijn taak als Minister van Justitie. Van Agt die hierdoor in zijn wiek is geschoten vanwege het politieke gekonkel om de regering dus maar in het zadel te houden. Paar maanden later valt het kabinet toch over de grondpolitiek, verkiezingen PvdA 10 zetels erbij, een jaar lang formeren en zegt Van Agt dus in 2001 dat politieke gekonkel heeft er mede toegeleid dat het kabinet Den Uyl 2 er nooit is gekomen.......
Speelde natuurlijk nog veel meer in de relatie Van Agt-PvdA, volgens mij, zaak Menten zal alleen de druppel geweest zijn bij de PvdA en idd wel de ergernis bij de Jezuïstische Van Agt over de PvdA.
I´m back.
pi_166863260
Als binnenkort ooit eens de archieven rondom deze zaak en alles wat die rat Van Agt heeft gedaan in die tijd openbaar wordt krijg je een heel ander beeld over een aantal zaken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 24 november 2016 @ 09:03:30 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166864192
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 02:15 schreef golfer het volgende:
Als binnenkort ooit eens de archieven rondom deze zaak en alles wat die rat Van Agt heeft gedaan in die tijd openbaar wordt krijg je een heel ander beeld over een aantal zaken.
WOBje inschieten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166864326
Dit verhaal was mij ook helemaal onbekend eigenlijk. Interessant.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_166873880
Ik blijf het ook volgen.Ik kan me vooral de naam Menten heel goed herinneren, maar was te jong om het echt interessant te vinden en dus bewust te volgen.
Ik vond de executiescene wel heftig... ;(
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 24 november 2016 @ 18:51:35 #33
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166874408
Net de eerste aflevering gekeken.
Ademloos. Ik was acht ten tijde van deze affaire, en ik weet nog dat ik erg gefascineerd was, dat ik alles enorm spannend vond, zonder precies te snappen waardoor of wat.

Zeer goed gedaan. Deze eerste aflevering smaakt heel beklemmend naar meer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 24 november 2016 @ 18:54:46 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166874471
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:26 schreef Moonah het volgende:
Ik blijf het ook volgen.Ik kan me vooral de naam Menten heel goed herinneren, maar was te jong om het echt interessant te vinden en dus bewust te volgen.
Ik vond de executiescene wel heftig... ;(
De intro vond ik al zo heftig. Dat graf dat voor je neus gegraven wordt ...

En toen kwam Barreta's Theme O+ .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166874516
quote:
9s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:54 schreef Copycat het volgende:

[..]

De intro vond ik al zo heftig. Dat graf dat voor je neus gegraven wordt ...

Het begin heb ik gemist. Stuiterend kind naast me... :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 24 november 2016 @ 18:57:48 #36
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166874551
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:56 schreef Moonah het volgende:

Het begin heb ik gemist. Stuiterend kind naast me... :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was de aanloop naar die executiescène.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166874560
quote:
9s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:54 schreef Copycat het volgende:

[..]

De intro vond ik al zo heftig. Dat graf dat voor je neus gegraven wordt ...

En toen kwam Barreta's Theme O+ .
Ja, en waarom hè, Barreta's theme?

Dat was toen op de tv. (denk ik althans plus 'Don't go to bed with a price on your head, don't do it!').
I´m back.
pi_166874568
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:26 schreef Moonah het volgende:
Ik blijf het ook volgen.Ik kan me vooral de naam Menten heel goed herinneren, maar was te jong om het echt interessant te vinden en dus bewust te volgen.
Ik vond de executiescene wel heftig... ;(
Heftig idd.
I´m back.
  donderdag 24 november 2016 @ 18:58:58 #39
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166874574
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:58 schreef Ryan3 het volgende:

Ja, en waarom hè, Barreta's theme?

Dat was toen op de tv. (denk ik althans plus 'Don't go to bed with a price on your head, don't do it!').
Juist. Omdat die serie perfect in het tijdsbeeld past.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166874618
quote:
7s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:58 schreef Copycat het volgende:

[..]

Juist. Omdat die serie perfect in het tijdsbeeld past.
Ja, sws, echt grappig om te zien, ik ken die periode bewust, heb deze zaak ook gevolgd, maar het lijkt zo lang geleden als je dat ziet. Ik zat toen in de derde klas atheneum.
I´m back.
pi_166874876
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:57 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het was de aanloop naar die executiescène.
Ah ok. Ik heb de muziek niet bewust herkend. Maar desondanks toch zeer indringend.
Ik realiseerde me ineens zo erg dat dit soort afschuwelijke misstanden nog steeds dagelijks voorkomen.... :'(
En dat je op een of andere manier toch afstompt (ik wel :@ ) als zoiets in zijn algemeenheid op het journaal wordt medegedeeld. Maar als het gedramatiseerd is, of in een persoonlijke docu, dan komt het keihard binnen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_166874887
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, sws, echt grappig om te zien, ik ken die periode bewust, heb deze zaak ook gevolgd, maar het lijkt zo lang geleden als je dat ziet. Ik zat toen in de derde klas atheneum.
Ehm, het ís ook lang geleden. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_166874916
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ehm, het ís ook lang geleden. ;)
Ik dacht dat jij paar jaar ouder was dan ik joh. Maar staat me allemaal in geheugen nog heel goed bij, die tijd. Maar wel inmiddels 42 jaar geleden idd.
Zou je in 1976 in 1934 zitten.
I´m back.
  donderdag 24 november 2016 @ 19:24:02 #44
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166875247
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ah ok. Ik heb de muziek niet bewust herkend. Maar desondanks toch zeer indringend.
Ik realiseerde me ineens zo erg dat dit soort afschuwelijke misstanden nog steeds dagelijks voorkomen.... :'(
En dat je op een of andere manier toch afstompt (ik wel :@ ) als zoiets in zijn algemeenheid op het journaal wordt medegedeeld. Maar als het gedramatiseerd is, of in een persoonlijke docu, dan komt het keihard binnen.

Nee, je kreeg eerst de aanloop (1943, geloof ik) en toen switchte het naar 1976 en kreeg je de tune van Baretta. En daarna viel jij in, met die O+ springer O+ naast je.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was ook, qua impact van nieuws, een andere tijd dan nu, denk ik. Twee Nederlandse zenders, een handvol landelijke dagbladen. 'Iedereen' was met hetzelfde nieuws bezig. Kun je niet vergelijken met onze huidige nieuwsconsumptie en de daarbij behorende apathie.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166875261
Ik was 10 toen dit speelde, oud genoeg om eea mee te krijgen.
Gisteravond uiteraard gekeken, was al heel lang nieuwsgierig want zag maanden geleden een oproep op Twitter langskomen waarin ze jaren 70 auto's zochten voor deze opnames.

Overigens is John de Mol de huidige bewoner van de villa van Menten in Baarn Blaricum.

[ Bericht 20% gewijzigd door Leandra op 24-11-2016 19:43:52 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 november 2016 @ 19:25:21 #46
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166875290
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:13 schreef Ryan3 het volgende:

Ik dacht dat jij paar jaar ouder was dan ik joh. Maar staat me allemaal in geheugen nog heel goed bij, die tijd. Maar wel inmiddels 42 jaar geleden idd.
Zou je in 1976 in 1934 zitten.
40 jaar geleden. Ik ben nog niet zo oud. En Moonah al helemaal niet O~) .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 24 november 2016 @ 19:27:54 #47
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166875379
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:24 schreef Leandra het volgende:

Overigens is John de Mol de huidige bewoner van de villa van Menten in Baarn.
Oh, dat wist ik helemaal niet.

Ze hebben voor de serie wel de authentieke villa (iig) van buitenaf gefilmd, toch?
Die grote raampartij meende ik me nog te herinneren. Maar ik had ook een witte villa en een grindpad in mijn hoofd :+ .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166875444
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:24 schreef Leandra het volgende:

Overigens is John de Mol de huidige bewoner van de villa van Menten in Baarn.
:o dat hij daar wil wonen...
quote:
12s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:25 schreef Copycat het volgende:

[..]

40 jaar geleden. Ik ben nog niet zo oud. En Moonah al helemaal niet O~) .
:D ;)
Blijkbaar kom ik ouder en wijzer over.
Of meer als een oude taart. :{
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_166875548
quote:
11s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:27 schreef Copycat het volgende:

[..]

Oh, dat wist ik helemaal niet.

Ze hebben voor de serie wel de authentieke villa (iig) van buitenaf gefilmd, toch?
Die grote raampartij meende ik me nog te herinneren. Maar ik had ook een witte villa en een grindpad in mijn hoofd :+ .
Ik weet niet of het die villa idd is in de serie.

Als John de Mol niets met de productie te maken had betwijfel ik of hij daar wel toestemming voor zou geven.

Maar het was vast onder architectuur gebouwd en er zullen huizen zijn met vergelijkbare details.

Ik had ook een witte villa in m'n hoofd :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166875601
quote:
12s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:25 schreef Copycat het volgende:

[..]

40 jaar geleden. Ik ben nog niet zo oud. En Moonah al helemaal niet O~) .
O, sorry, nee van jou weet ik dat wel, dacht dat Moonah van 1959 was. ;).
I´m back.
  donderdag 24 november 2016 @ 19:34:33 #51
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166875610
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:32 schreef Leandra het volgende:

Ik had ook een witte villa in m'n hoofd :@
In onze kinderlijke onschuld hebben we gewoon dat even onschuldige witte detail toegevoegd. Als compensatie.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166875621
quote:
11s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:27 schreef Copycat het volgende:

[..]

Oh, dat wist ik helemaal niet.

Ze hebben voor de serie wel de authentieke villa (iig) van buitenaf gefilmd, toch?
Die grote raampartij meende ik me nog te herinneren. Maar ik had ook een witte villa en een grindpad in mijn hoofd :+ .
Zat nog een andere verwijzing naar het heden in, waarom ik moest lachen, ben het even kwijt. Even nadenken.
I´m back.
pi_166875679
Hier btw Hans Knoop in Pauw van de week:

I´m back.
pi_166875841
quote:
17s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:34 schreef Copycat het volgende:

[..]

In onze kinderlijke onschuld hebben we gewoon dat even onschuldige witte detail toegevoegd. Als compensatie.
Het huis is nu wit ;)

En in Blaricum trouwens, niet zoals ik eerder zei in Baarn :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166876052
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166876123
quote:
Zo te zien veel in te zien.
I´m back.
  donderdag 24 november 2016 @ 19:52:09 #57
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_166876165
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 02:15 schreef golfer het volgende:
Als binnenkort ooit eens de archieven rondom deze zaak en alles wat die rat Van Agt heeft gedaan in die tijd openbaar wordt krijg je een heel ander beeld over een aantal zaken.
"Binnenkort"
"Ooit"

En wanneer is dat? :P

Niet gekeken, vergeten! maar even via UG kijken binnenkort ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 24 november 2016 @ 20:05:20 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_166876508
Ik kan het ook zien op Uitzending Gemist (soms is dat hier geblokkeerd). Beschikbaar tot 18 december, dus ik wacht wel even tot alle 3 de uitzendingen er staan en kijk het dan in één keer.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_166876923
quote:
14s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:05 schreef SeLang het volgende:
Ik kan het ook zien op Uitzending Gemist (soms is dat hier geblokkeerd). Beschikbaar tot 18 december, dus ik wacht wel even tot alle 3 de uitzendingen er staan en kijk het dan in één keer.
Als je net als ik in het buitenland woont dan is Hola een goed hulpmiddel. Daarmee kun je ook geblokkeerde programma's vanuit het buitenland bekijken. Ook die van de RTL zenders trouwens.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 24 november 2016 @ 20:24:16 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_166877141
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:17 schreef praadje het volgende:

[..]

Als je net als ik in het buitenland woont dan is Hola een goed hulpmiddel. Daarmee kun je ook geblokkeerde programma's vanuit het buitenland bekijken. Ook die van de RTL zenders trouwens.
Meestal interesseert het me niet aangezien alleen al de BBC meer interessante programma's heeft dan ik tijd heb om te kijken (90% van wat ik kijk is de BBC). Maar zo'n programma als dit is een uitzondering.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 november 2016 @ 06:35:50 #62
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_166885495
quote:
14s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:46 schreef golfer het volgende:
Auto's en kleding en inrichting van huizen kloppen allemaal met mijn herinneringen. ^O^
Bij mijn ook..Fantastische serie, goede cast, Tim Oliehoek fantastische regisseur. Ik blijf kijken.
  vrijdag 25 november 2016 @ 06:40:27 #63
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_166885505
quote:
12s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:25 schreef Copycat het volgende:

40 jaar geleden. Ik ben nog niet zo oud. En Moonah al helemaal niet O~) .
Ik was toen 19 jaar..ahum. :@
pi_166909438
Goede serie. Andrzej Blumenfeld speelde ook in The Pianist. :)

En leuk om Jules Royaards nog eens te zien. :) Nol BrouwerGod.

Hier is nog een aflevering van Andere Tijden uit 2001:

http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten
  zaterdag 26 november 2016 @ 16:29:39 #65
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166913157
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 13:20 schreef Zipportal het volgende:

Hier is nog een aflevering van Andere Tijden uit 2001:

http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten
Joh. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 19:59 schreef SeLang het volgende:
Aflevering van Andere Tijden uit 2001 over deze affaire kun je online bekijken:
http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_166913163
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 november 2016 16:29 schreef golfer het volgende:

[..]

Joh. ;)

[..]

:')
pi_166915244
Toffe serie. Ik was ook te jong om het te snappen maar kreeg het wel mee.
O+
Stranglers
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_166916324
quote:
Jaaaah! Ik hoorde ze ook!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 27 november 2016 @ 10:09:55 #69
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166926568

Aardige BBC-documentaire uit die tijd over deze zaak, met oa Knoop. Of Kanoep, zoals de Britten hem noemen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166963794
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 13:20 schreef Zipportal het volgende:
En leuk om Jules Royaards nog eens te zien. :) Nol BrouwerGod.
Dit ja :)
pi_167011982
Potverdorie, die scène waarin Menten die schilderijen 'kocht'... Heftig weer.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_167014163
Prachtig gemaakt, ook veel moeite gedaan om ook echt mensen te casten die geloofwaardig zijn als de betreffende personen. En dat integreren van echte oude filmbeelden in de nieuwe opnamen is echt prachtig gedaan. Ook het filmen van "Knoop" en daarmee de kijker daadwerkelijk via hem naar 1976 te transporteren; echt geweldig.

quote:
14s.gif Op woensdag 23 november 2016 21:46 schreef golfer het volgende:
Auto's en kleding en inrichting van huizen kloppen allemaal met mijn herinneringen. ^O^
Minpuntjes vallen mij als autist meteen op: De auto's zijn prima uit die tijd. Enkel jammer dat ze niet even de moeite hebben genomen om de importkentekens uit de DE, AM, YA reeksen te vervangen door de juiste series. En die Russische auto van Wladimir had ook wel een USSR-plaat mogen hebben in plaats van een Nederlandse. Oh, en een 2CV in de USSR? Vrij onwaarschijnlijk...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  woensdag 30 november 2016 @ 23:37:58 #73
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_167014570
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 23:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
En die Russische auto van Wladimir had ook wel een USSR-plaat mogen hebben in plaats van een Nederlandse.
Dat viel mij ook op. Nogal suf om niet even voor een paar tientjes Russische platen uit die periode te laten maken als je de rest juist zo goed voor elkaar hebt.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  woensdag 30 november 2016 @ 23:46:07 #74
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167014760
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 23:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
Prachtig gemaakt, ook veel moeite gedaan om ook echt mensen te casten die geloofwaardig zijn als de betreffende personen. En dat integreren van echte oude filmbeelden in de nieuwe opnamen is echt prachtig gedaan. Ook het filmen van "Knoop" en daarmee de kijker daadwerkelijk via hem naar 1976 te transporteren; echt geweldig.

Oh, en een 2CV in de USSR? Vrij onwaarschijnlijk...
2CV en Ami waren opnames uit Parijs.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 30 november 2016 @ 23:49:19 #75
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167014829
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:01 schreef Moonah het volgende:
Potverdorie, die scène waarin Menten die schilderijen 'kocht'... Heftig weer.
Ik zat er met bijna tranen in de ogen naar te kijken met de herinneringen aan mijn Pools Joodse vader die dat land net op tijd ontvlucht is en mijn opa die nogal veel bezit had in dat kutland.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 1 december 2016 @ 11:05:10 #76
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_167018937
Jammer zo weinig kijkers 902.000 kijkers. Ik heb ook gekeken zo mooi gemaakt die serie. Had toch meer kijkers verdiend.
  donderdag 1 december 2016 @ 11:11:20 #77
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_167019061
quote:
99s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:05 schreef Haaibaaike het volgende:
Jammer zo weinig kijkers 902.000 kijkers. Ik heb ook gekeken zo mooi gemaakt die serie. Had toch meer kijkers verdiend.
Ik moet nog kijken.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 1 december 2016 @ 11:19:08 #78
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_167019191
quote:
99s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:05 schreef Haaibaaike het volgende:
Jammer zo weinig kijkers 902.000 kijkers. Ik heb ook gekeken zo mooi gemaakt die serie. Had toch meer kijkers verdiend.
Veel mensen kijken niet meer rechtstreeks dus wat zeggen kijkcijfers eigenlijk nog?
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  donderdag 1 december 2016 @ 11:19:28 #79
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_167019198
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:11 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik moet nog kijken.
Dat bedoel ik.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  donderdag 1 december 2016 @ 12:08:20 #80
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167020215
Bron NOS:

Meta Menten-Pauw, de weduwe van oorlogsmisdadiger Pieter Menten, is vorige week in Hilversum overleden. Buurtbewoners bevestigen het bericht hierover in De Telegraaf. De 90-jarige vrouw stierf volgens de krant een dag na de uitzending van de eerste aflevering van de tv-serie De zaak Menten.

Waarschijnlijk is er geen verband tussen de start van de serie en het moment van overlijden. Bewoners van het appartementencomplex in Hilversum, waar zij woonde, zeggen dat zij al een aantal jaren dementerend was. In de laatste periode werd zij permanent verzorgd.

Meta Pauw was Mentens tweede echtgenote. Hij leerde haar na de oorlog kennen. Met de oorlogsmisdaden van haar man had zij dan ook niets te maken. Wel hielp zij haar man bij diens pogingen om het onderzoek van Knoop en het Openbaar Ministerie te dwarsbomen.

Een medebewoonster van Pauw zegt dat zij vorige week vrijdag door buren werd gebeld, dat haar buurvrouw dood was. Zij was boos dat zij daar niet door Pauws verzorgers over was ingelicht. Toen zij bij het appartement van Pauw verhaal kwam halen, zei een verzorgster: "Wij doen alles in stilte". In de dagen daarna werd allerlei apparatuur uit Pauws appartement weggehaald, zoals een tillift.

Ook een andere bewoner zegt er zeker van te zijn dat Meta Pauw dood is. Hij hoorde het van medebewoners en zag vorige week een lijkwagen voor de deur staan. Hij verbaast zich erover dat er geen overlijdensadvertentie is geplaatst.

De gemeente Hilversum mag haar overlijden niet bevestigen. "Het is aan de familie van een overledenen om daar mededelingen over te doen", zei een woordvoerder. Het echtpaar Menten kreeg geen kinderen.

Hans Knoop zegt in De Telegraaf dat het overlijden van Meta Menten hem ter ore is gekomen, maar dat hij het niet bevestigd heeft gekregen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167022520
Werd tv-serie META MENTEN (90) te veel?

Opnieuw hebben gisteravond een miljoen mensen gekeken naar dramaserie De Zaak Menten, waarin Omroep MAX de thriller rond de multimiljonair die door Telegraaf-journalist HANS KNOOP als oorlogsmisdadiger werd ontmaskerd, laat herleven. Wat niemand weet: juist deze week stief weduwe META op, zeg maar gerust, mysterieuze wijze...

Wat een toeval: META MENTEN is dood.
Uitgerekend nu, terwijl de tv-serie De zaak Menten van Omroep MAX Nederland aan de buis kluistert, overleed de ’zwarte’ weduwe van PIETER MENTEN , de multimiljonair die in de jaren zeventig door journalist HANS KNOOP als groot oorlogsmisdadiger werd ontmaskerd.

Meta, in de dramareeks even kil en hartvochtig gespeeld door CARINE CRUTZEN , stierf in Hilversum bijna anoniem en in stilte – één dag nadat de eerste aflevering werd uitgezonden.

HET IS NIET MINDER DAN EEN BIZARRE SAMENLOOP VAN OMSTANDIGHEDEN…




Lijkwagen
Terwijl omroepbaas JAN SLAGTER vorige week tevreden constateerde dat de start van zijn serie meteen ruim een miljoen kijkers naar NPO2 trok, reed - slechts een paar honderd meter bij zijn kantoor vandaan - een onopvallende lijkwagen voorbij het luxe en goed beveiligde appartementencomplex in de omroepstad, waar Meta Menten de laatste jaren van haar lange leven sleet.

Dat deed zij in grote afzondering.

Aan de Schuttersweg in de omroepstad, waar bij de oprit van Residences Corverserf het bordje ’Verboden voor onbevoegden’ nieuwsgierigen meteen al op afstand houdt, waren zelfs niet alle medebewoners ervan op de hoogte wie daar jarenlang schuilging achter het onopvallende naamplaatje ’M. Pauw’ op het bellenplateau.

Maar een groot deel wist wel degelijk dat deze ’mevrouw Pauw van nummer 82’ vroeger trotser was op de naam die zij in 1953 bij haar huwelijk kreeg: Meta Menten. Aldus werd zij even bekend als gehaat, toen de affaire rond haar 27 jaar oudere man steeds hoger opliep en de bewijzen zich, door de onophoudelijke stroom publicaties van Knoop, maar bleven opstapelen.

Meta, geboren in juli 1926, had Pieter Menten pas na de oorlog leren kennen en droeg dus geen schuld aan het schrikbewind dat hij had gevoerd en dat in Polen honderden, vooral Joodse, mensen het leven kostte.

Aan de andere kant had Meta er, zonder maar het minste spoor van wroeging, kennelijk ook geen moeite mee in onvoorstelbare luxe te leven met de man die, alsnog, als een van de grootste Nederlandse schurken de geschiedenis in zou gaan.

Ze vocht voor hem als een leeuwin voor haar welpen.

http://www.telegraaf.nl/p(...)_90__te_veel___.html

:D :P
  donderdag 1 december 2016 @ 16:42:04 #82
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_167025387
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:19 schreef Gutmensch het volgende:


Veel mensen kijken niet meer rechtstreeks dus wat zeggen kijkcijfers eigenlijk nog?
Op zo'n manier niks hè ?!
pi_167065070
Ik weet niet of iemand het boek van Knoop heeft gelezen, ik wel, maar in deze serie komt Dries van Agt er tot dusverre wel erg eenvoudig vanaf zeg.
pi_167065086
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:31 schreef Slaro het volgende:
Ik weet niet of iemand het boek van Knoop heeft gelezen, ik wel, maar in deze serie komt Dries van Agt er tot dusverre wel erg eenvoudig vanaf zeg.
Andere Tijden heeft daar ook een uitzending over.
Make my day!
pi_167065107
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:31 schreef agter het volgende:

[..]

Andere Tijden heeft daar ook een uitzending over.
Over Van Agt?
pi_167065132
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:33 schreef Slaro het volgende:

[..]

Over Van Agt?
Ja.
Juist in De zaak Menten.
Edit: http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten

Uit 2001 zelfs. :D
Make my day!
pi_167065232
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:34 schreef agter het volgende:

[..]

Ja.
Juist in De zaak Menten.
Edit: http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten

Uit 2001 zelfs. :D
De dubieuze rol van Van Agt bij deze zaak moet nog maar eens onder de loep worden genomen, zal de aflevering nog eens proberen te kijken, dank!
pi_167065273
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:39 schreef Slaro het volgende:

[..]

De dubieuze rol van Van Agt bij deze zaak moet nog maar eens onder de loep worden genomen, zal de aflevering nog eens proberen te kijken, dank!
Van Agt vond het ook geen geweldig optreden van zichzelf. Hij doet wel wat aan reflectie (in bepaalde mate dan).
Make my day!
pi_167065300
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:42 schreef agter het volgende:

[..]

Van Agt vond het ook geen geweldig optreden van zichzelf. Hij doet wel wat aan reflectie (in bepaalde mate dan).
Dat moet hij nu wel zeggen, je moet het Boek van Knoop maar eens lezen, die twee kunnen nog steeds niet door een deur met elkaar. De zaak Menten, dubieuze uitspraken, de drie of vier van Breda, Van Agt heeft een verzameling vreemde standpunten over dit thema, het laat je denken.
pi_167065354
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:44 schreef Slaro het volgende:

[..]

Dat moet hij nu wel zeggen, je moet het Boek van Knoop maar eens lezen, die twee kunnen nog steeds niet door een deur met elkaar. De zaak Menten, dubieuze uitspraken, de drie of vier van Breda, Van Agt heeft een verzameling vreemde standpunten over dit thema, het laat je denken.
Van Agt zegt dat niet speciaal nu. Hij zegt nu helemaal niets over de zaak.
Hij zei dit 15/20 jaar geleden al.

Het is een wat bijzondere man, zullen we maar zeggen. :D
Make my day!
pi_167065377
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:48 schreef agter het volgende:

[..]

Van Agt zegt dat niet speciaal nu. Hij zegt nu helemaal niets over de zaak.
Hij zei dit 15/20 jaar geleden al.

Het is een wat bijzondere man, zullen we maar zeggen. :D
Ik vind hem een afschuwelijke man, maar zijn verleden haalt hem nog wel eens in, overigens interessante username ;).
pi_167065413
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:51 schreef Slaro het volgende:

[..]

Ik vind hem een afschuwelijke man, maar zijn verleden haalt hem nog wel eens in, overigens interessante username ;).
Ha!
Nee. Geen familie.
Maar hij was er toch ook tijdens de treinkaping? Het waren bijzondere tijden. Net als de onze.
Make my day!
pi_167065425
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 01:54 schreef agter het volgende:

[..]

Ha!
Nee. Geen familie.
Maar hij was er toch ook tijdens de treinkaping? Het waren bijzondere tijden. Net als de onze.
Het waren zijn en worden zeker interessante tijden, Van Agt was inderdaad van de treinkaping onder meer, zijn ware aard bleef hem veelvuldig achtervolgen :D.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 3 december 2016 @ 08:40:54 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167066535
quote:
99s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:05 schreef Haaibaaike het volgende:
Jammer zo weinig kijkers 902.000 kijkers. Ik heb ook gekeken zo mooi gemaakt die serie. Had toch meer kijkers verdiend.
Ik ga pas kijken als alle afleveringen online staan
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 3 december 2016 @ 12:16:52 #95
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_167070034
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 08:40 schreef SeLang het volgende:


Ik ga pas kijken als alle afleveringen online staan
Mag ook. :)
pi_167081376
Schitterende serie tot nu toe.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_167102582
Tot zo ver ik gezien heb vind ik het een goede serie, vraag mij alleen nog steeds af hoe die met zo'n lage straf weg kon komen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_167125042
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 20:21 schreef FlippingCoin het volgende:
Tot zo ver ik gezien heb vind ik het een goede serie, vraag mij alleen nog steeds af hoe die met zo'n lage straf weg kon komen.
Gezien zijn leeftijd was de straf niet echt weinig, na vrij komen was ie binnen twee jaar dood. Het meest jammer is dat ie in de jaren vijftig er zo makkelijk van af kwam.
  maandag 5 december 2016 @ 20:03:27 #99
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_167126449
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 20:21 schreef FlippingCoin het volgende:
Tot zo ver ik gezien heb vind ik het een goede serie, vraag mij alleen nog steeds af hoe die met zo'n lage straf weg kon komen.
Die gevangenisstraf is bekend, maar waar is alle poen gebleven :?
Terug naar de bestolene ^O^
Of weer weggesluisd :r :X
pi_167126611
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 19:21 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Gezien zijn leeftijd was de straf niet echt weinig, na vrij komen was ie binnen twee jaar dood. Het meest jammer is dat ie in de jaren vijftig er zo makkelijk van af kwam.
Maar verdien je na zulke dingen nog om dood te gaan als vrij man, en ze wisten niet dat die zo snel dood zou gaan toch?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 5 december 2016 @ 20:14:59 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167126884
Hij overleed 2 jaar later op 88-jarige leeftijd terwijl hij dement was.
Als je iemand op z'n 78ste nog veroordeelt tot 10 jaar cel, dan het al een wonder dat hij die uit kan zitten tot tweederde van de straf voorbij is.
Een gevangenis zal niet de faciliteiten hebben, om demente 80-plussers te kunnen herbergen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 december 2016 @ 20:19:15 #102
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_167127038
2Doc: De claim - zoektocht naar roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog (2013)
5 december 2016, 20:25 - 22:00 uurNPO 2

In Nederlandse musea bevinden zich kunstwerken die in de oorlog door de Duitse bezetter zijn geroofd. Erfgenamen komen die werken op het spoor en claimen hun eigendomsrecht.

Pas recent heeft de overheid de Restitutiecommissie in het leven geroepen om die claims te behandelen. In deze documentaire volgt Ditteke Mensink het onderzoek in twee zaken, waarbij vooral het verhaal van de betrokken joodse familie wordt verteld.

Centrale vragen: Kloppen alle herinneringen en denken we over sommige gebeurtenissen nu anders dan dat er toen over gedacht werd? Ook het perspectief van de musea komt aan bod. Wisten zij dat zij roofkunst in hun bezit hadden en waarom hebben ze niet eerder gehandeld?

http://www.tvgids.nl/2doc(...)/programma/21561755/

Misschien geeft dit een antwoord :?
  maandag 5 december 2016 @ 20:26:59 #103
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167127334
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 20:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
2Doc: De claim - zoektocht naar roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog (2013)
5 december 2016, 20:25 - 22:00 uurNPO 2

http://www.tvgids.nl/2doc(...)/programma/21561755/

Misschien geeft dit een antwoord :?
Nee, want dit gaat over in Nederland geroofde kunst en Menten roofde vooral in Polen.
Kennis van mij (Lion Tokkie) is 1 van die personen die probeert iets terug te krijgen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167128193
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 20:07 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar verdien je na zulke dingen nog om dood te gaan als vrij man, en ze wisten niet dat die zo snel dood zou gaan toch?
Daar heb je best wel een punt. De drie van Breda zijn echter in het oog van de dood ook naar huis gestuurd. Dat was wel anders want die hadden levenslang. Menten heeft echter na de ontmoeting met Knoop nooit meer van het leven genoten.

Ach, waarom zou ik dertig jaar na dato nog een mening moeten hebben over de strafmaat.
pi_167128373
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 20:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Daar heb je best wel een punt. De drie van Breda zijn echter in het oog van de dood ook naar huis gestuurd. Dat was wel anders want die hadden levenslang. Menten heeft echter na de ontmoeting met Knoop nooit meer van het leven genoten.

Ach, waarom zou ik dertig jaar na dato nog een mening moeten hebben over de strafmaat.
Van de week las ik dat een corrupte douanier zestien jaar tegen zich geëist kreeg, dan leek mij de straf van Menten voor een prominente rol in een massamoord nogal scheef.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 5 december 2016 @ 20:54:30 #106
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167128458
Strafmaten zijn sinds de jaren 70 nogal aangepast. Dus kan je die niet met elkaar vergelijken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 5 december 2016 @ 21:35:23 #107
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_167130028
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 20:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
2Doc: De claim - zoektocht naar roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog (2013)
5 december 2016, 20:25 - 22:00 uurNPO 2

In Nederlandse musea bevinden zich kunstwerken die in de oorlog door de Duitse bezetter zijn geroofd. Erfgenamen komen die werken op het spoor en claimen hun eigendomsrecht.

Pas recent heeft de overheid de Restitutiecommissie in het leven geroepen om die claims te behandelen. In deze documentaire volgt Ditteke Mensink het onderzoek in twee zaken, waarbij vooral het verhaal van de betrokken joodse familie wordt verteld.

Centrale vragen: Kloppen alle herinneringen en denken we over sommige gebeurtenissen nu anders dan dat er toen over gedacht werd? Ook het perspectief van de musea komt aan bod. Wisten zij dat zij roofkunst in hun bezit hadden en waarom hebben ze niet eerder gehandeld?

http://www.tvgids.nl/2doc(...)/programma/21561755/

Misschien geeft dit een antwoord :?
Gaat niet over Menten, maar wel zeer interessant, een aanrader voor een ieder die De Zaak Menten ook interessant vindt. :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_167130226
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 20:54 schreef golfer het volgende:
Strafmaten zijn sinds de jaren 70 nogal aangepast. Dus kan je die niet met elkaar vergelijken.
Ja daar heb je wel een punt, maar zijn ze dan daadqerkelijk zo sterk verandert? Korter na de oorlog kregen zulke mensen toch nog de doodstraf, niet dat ik voor een doodstraf ben.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 6 december 2016 @ 00:18:14 #109
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167134737
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 21:35 schreef monkyyy het volgende:

Gaat niet over Menten, maar wel zeer interessant, een aanrader voor een ieder die De Zaak Menten ook interessant vindt. :Y
Veel bekenden gezien.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167136447
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 20:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Van de week las ik dat een corrupte douanier zestien jaar tegen zich geëist kreeg, dan leek mij de straf van Menten voor een prominente rol in een massamoord nogal scheef.
Klopt. In Duitsland ook, vaak vrijgelaten na een paar jaar, had meer met schaamte en politiek te maken inderdaad.
pi_167137572
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 20:14 schreef Leandra het volgende:
Hij overleed 2 jaar later op 88-jarige leeftijd terwijl hij dement was.
Als je iemand op z'n 78ste nog veroordeelt tot 10 jaar cel, dan het al een wonder dat hij die uit kan zitten tot tweederde van de straf voorbij is.
Een gevangenis zal niet de faciliteiten hebben, om demente 80-plussers te kunnen herbergen.
Hij werd veroordeeld voor 10 jaar cel, kreeg een boete van 100.000 gulden, de celstraf is hilarisch laag (zelfs al laat je hem vervroegd vrij ivm hoge leeftijd) en de boete eveneens. Vlak na de oorlog, toen de eerste rechtszaak tegen Menten mislukte, klaagde hij de Nederlandse staat aan voor een schadevergoeding en kreeg voor dit alles veel meer dan die 100.000 gulden. Met Dries van Agt op Justitie niet zo vreemd uiteraard maar wel bijzonder pijnlijk te noemen.
  dinsdag 6 december 2016 @ 09:58:49 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167137584
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 09:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hij werd veroordeeld voor 10 jaar cel, kreeg een boete van 100.000 gulden, de celstraf is hilarisch laag (zelfs al laat je hem vervroegd vrij ivm hoge leeftijd) en de boete eveneens. Vlak na de oorlog, toen de eerste rechtszaak tegen Menten mislukte, klaagde hij de Nederlandse staat aan voor een schadevergoeding en kreeg voor dit alles veel meer dan die 100.000 gulden. Met Dries van Agt op Justitie niet zo vreemd uiteraard maar wel bijzonder pijnlijk te noemen.
Nee idd, met van Agt op justitie is het allemaal niet zo'n verrassing.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 6 december 2016 @ 11:04:02 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167138600
Maar was van Agt nu gewoon fout of een zeer (veel te) formele jurist?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 6 december 2016 @ 14:36:26 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167143201
Goeie serie trouwens, hoop voor Max dat ze het door kunnen verkopen aan Amazon of Netflix, zodat ze meer van dit soort dingen kunnen produceren en deze serie ook in het buitenland aandacht krijgt. Een relatief kleine productie als Deutschland 83 kreeg zo ook internationaal succes en won een Emmy
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 6 december 2016 @ 16:08:52 #115
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167145551
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar was van Agt nu gewoon fout of een zeer (veel te) formele jurist?
Gewoon te formeel en te weinig hands on dus, en nog steeds stronteigenwijs
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 6 december 2016 @ 16:31:33 #116
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167146057
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon te formeel en te weinig hands on dus, en nog steeds stronteigenwijs
Je geeft jezelf dus maar antwoord op jouw eigen vraag? :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 6 december 2016 @ 16:37:23 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167146180
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 16:31 schreef golfer het volgende:

[..]

Je geeft jezelf dus maar antwoord op jouw eigen vraag? :+
Ja, ben er na het inlezen en bekijken van andere tijden inmiddels achter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167146619
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon te formeel en te weinig hands on dus, en nog steeds stronteigenwijs
Toch vreemd dat-ie na zijn werkzame leven zo'n meer dan gemiddeld grote Palestijnen freund is geworden, of niet?
I´m back.
pi_167147040
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 09:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hij werd veroordeeld voor 10 jaar cel, kreeg een boete van 100.000 gulden, de celstraf is hilarisch laag (zelfs al laat je hem vervroegd vrij ivm hoge leeftijd) en de boete eveneens. Vlak na de oorlog, toen de eerste rechtszaak tegen Menten mislukte, klaagde hij de Nederlandse staat aan voor een schadevergoeding en kreeg voor dit alles veel meer dan die 100.000 gulden. Met Dries van Agt op Justitie niet zo vreemd uiteraard maar wel bijzonder pijnlijk te noemen.
In 1951 zat Van Agt toch nog niet op justitie?
Die zat onder Biesheuvel op justitie 1971-1973.
Onder van Uyl werd-ie meegenomen als minister van justitie, werd ook gezien als een heel progressieve katholieke jurist: 1973-1977. Werden door hem in kabinet Biesheuvel al veel strafrecht- en strafvorderingshervormingen doorgevoerd, dacht ik.
Toen kabinet Van Agt 1: 1977-1981. CDA-VVD.
Toen kabinet Van Agt 2: 1981-1982 CDA, PvdA, D66 en
In feite rompkabinet Van Agt: 1982: CDA, D66.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 06-12-2016 17:23:13 ]
I´m back.
  dinsdag 6 december 2016 @ 17:20:20 #120
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167147086
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 16:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Toch vreemd dat-ie na zijn werkzame leven zo'n meer dan gemiddeld grote Palestijnen freund is geworden, of niet?
Ik volg je niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167147116
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik volg je niet?
Nou ja, hij is dus later fel Palestijnen freund geworden en erg kritisch tav Israël, zou dat toen al niet zijn strikt formele houding kunnen verklaren?
I´m back.
  dinsdag 6 december 2016 @ 17:23:14 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167147146
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, hij is dus later fel Palestijnen freund geworden en erg kritisch tav Israël, zou dat toen al niet zijn strikt formele houding kunnen verklaren?
Ik snap niet wat je bedoeld. Wil je zeggen dat hij antisemiet is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167147168
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je bedoeld. Wil je zeggen dat hij antisemiet is?
Zover wil ik niet gaan.
Het is natuurlijk toch een interessante vraag waarom zijn houding zo formeel is geweest. Daar waar toch echt al voldoende strafrechtelijke gronden aanwezig waren (je ziet in deel 2 bijv. ook dat Knoop al met een hele reportage kwam) om iig het paspoort van Menten in te trekken.
I´m back.
  dinsdag 6 december 2016 @ 17:29:26 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167147323
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zover wil ik niet gaan.
Het is natuurlijk toch een interessante vraag waarom zijn houding zo formeel is geweest. Daar waar toch echt al voldoende strafrechtelijke gronden aanwezig waren (je ziet in deel 2 bijv. ook dat Knoop al met een hele reportage kwam) om iig het paspoort van Menten in te trekken.
Volgens mij is van Agt een vreselijke jurinerd, een formalist die helemaal in regels en procedures denkt, een doosdenker. Zie ook de aflevering van andere tijden, hoe hij in het debat in de kamer is, maar ook jaren en jaren later nog steeds in het interview. Typisch een man voor de overheid, heel erg van de procedure volgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167147350
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Goeie serie trouwens, hoop voor Max dat ze het door kunnen verkopen aan Amazon of Netflix, zodat ze meer van dit soort dingen kunnen produceren en deze serie ook in het buitenland aandacht krijgt. Een relatief kleine productie als Deutschland 83 kreeg zo ook internationaal succes en won een Emmy
Overigens hier ben ik het mee eens; lang geleden dat ik een NLse serie of film heb gezien die qua verhaal, opbouw van verhaal, acteerprestaties, vormgeving van een dergelijk niveau is.
Men kan het dus wel in NL.

Overigens kan me voorstellen dat Hollywood er een film over wilde maken.
Je kunt er ook een wat langere serie van maken trouwens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 06-12-2016 17:55:28 ]
I´m back.
  dinsdag 6 december 2016 @ 17:33:02 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167147424
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Overigens hier ben ik het mee eens; lang geleden dat ik een NLse serie of film heb gezien die op qua verhaal, opbouw van verhaal, acteerprestaties, vormgeving van een dergelijk niveau is.
Men kan het dus wel in NL.

Overigens kan me voorstellen dat Hollywood er een film over wilde maken.
Je kunt er ook een wat langere serie van maken trouwens.
Laatste wat ik mij kan herinneren van deze kwaliteit was: bij nader inzien. Vind het trouwens erg leuk hoe ze dure opnames hebben vermeden door oude 8 mm opnames te gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167147431
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij is van Agt een vreselijke jurinerd, een formalist die helemaal in regels en procedures denkt, een doosdenker
Ik weet het niet, vind het alleen frappant, wat ik hier noem.
Ik weet wel dat rond 1976 de onderlinge verstandhouding Van Agt-Den Uyl al niet meer goed was, ook door de Drie Van Breda-debatten, en het feit dat ze elkaar totaal niet lagen qua persoonlijkheid, maar op het moment van handelen in de serie is het nog net geen politieke kwestie, volgens mij. Dus dat kan het ook niet helemaal verklaren.
I´m back.
pi_167147476
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laatste wat ik mij kan herinneren van deze kwaliteit was: bij nader inzien. Vind het trouwens erg leuk hoe ze dure opnames hebben vermeden door oude 8 mm opnames te gebruiken.
Ja, Bij Nader Inzien is eind jaren 80 dacht ik, kun je nagaan.
Ja, die 8 mm opnames geven echt ook een stukje tijdsbeeld weer, dus dat is echt wel goed gedaan.
I´m back.
pi_167148175
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In 1951 zat Van Agt toch nog niet op justitie?
Die zat onder Biesheuvel op justitie 1971-1973.
Onder van Uyl werd-ie meegenomen als minister van justitie, werd ook gezien als een heel progressieve katholieke jurist: 1973-1977. Werden door hem in kabinet Biesheuvel al veel strafrecht- en strafvorderingshervormingen doorgevoerd, dacht ik.
Toen kabinet Van Agt 1: 1977-1981. CDA-VVD.
Toen kabinet Van Agt 2: 1981-1982 CDA, PvdA, D66 en
In feite rompkabinet Van Agt: 1982: CDA, D66.
Met Dries van Agt verwees ik naar het uiteindelijke onderzoek en de uiteindelijke veroordeling. Dries van Agt had een bedenkelijke reputatie wanneer het op oorlogsmisdadigers aankwam.
pi_167148213
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar was van Agt nu gewoon fout of een zeer (veel te) formele jurist?
Als het nou zijn enige incident was met oorlogsmisdadigers, maar van Agt heeft vaker rare uitspraken gedaan en voor vreemde standpunten gestaan omtrent deze situatie, ik ga voor het eerste.
pi_167148278
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als het nou zijn enige incident was met oorlogsmisdadigers, maar van Agt heeft vaker rare uitspraken gedaan en voor vreemde standpunten gestaan omtrent deze situatie, ik ga voor het eerste.
Drie van Breda was uiteraard ook onder zijn hoede. Of waren het toen al de twee van Breda?
Maar ik laat het open, heb er toch ook terzijdes bij, vanuit weer een andere benadering, zie boven.
I´m back.
pi_167148288
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Drie van Breda was uiteraard ook onder zijn hoede. Of waren het toen al de twee van Breda?
Maar ik laat het open, heb er toch ook terzijdes bij, vanuit weer een andere benadering, zie boven.
Begon het niet al met de vier van Breda nog?
pi_167148327
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:07 schreef DeParo het volgende:

[..]

Begon het niet al met de vier van Breda nog?
Ja, eentje ging dood, voor Van Agt. Eentje was doodziek en werd vrijgelaten, volgens mij ook voor Van Agt of niet?, maar leefde nog wel 5 jaar oid. En dan de laatste twee, en dat was onder Van Agt, dacht ik.
I´m back.
pi_167148354
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, eentje ging dood, voor Van Agt. Eentje was doodziek en werd vrijgelaten, volgens mij ook voor Van Agt of niet?, maar leefde nog wel 5 jaar oid. En dan de laatste twee, en dat was onder Van Agt, dacht ik.
Je hebt gelijk. Wel drie overigens.
pi_167148637
Ik vind van Agt zijn standpunten in de situatie omtrent het Israël-Palestina conflict op zijn minst bedenkelijk. Daarnaast is er inderdaad nog de zaak omtrent de drie van Breda...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_167148692
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:11 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Wel drie overigens.
Het is anders idd.
Het waren er aanvankelijk tientallen, maar er bleven er vier over.
Lages werd in 1966 (voor Van Agt) vrijgelaten vanwege doodziek, maar leefde nog 5 jaar.
Bleven er 3 over en toen kreeg je een hoorzitting en dat "beroemde" debat in 1972, Van Agt wilde ze vrijlaten, maar dat gebeurde dus niet.
Kotälla stierf in de gevangenis in 1979.
Overige twee, Aus der Fünten en Fisher, werden na Van Agt in 1989 vrijgelaten en stierven beiden in datzelfde jaar nog.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drie_van_Breda

Maar ook hier weer dus een Van Agt die ze vrij wilden laten, weliswaar op instigatie van... maar dan nog.
I´m back.
pi_167148747
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is anders idd.
Het waren er aanvankelijk tientallen, maar er bleven er vier over.
Lages werd in 1966 (voor Van Agt) vrijgelaten vanwege doodziek, maar leefde nog 5 jaar.
Bleven er 3 over en toen kreeg je een hoorzitting en dat "beroemde" debat in 1972, Van Agt wilde ze vrijlaten, maar dat gebeurde dus niet.
Kotälla stierf in de gevangenis in 1979.
Overige twee, Aus der Fünten en Fisher, werden na Van Agt in 1989 vrijgelaten en stierven beiden in datzelfde jaar nog.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drie_van_Breda

Maar ook hier weer dus een Van Agt die ze vrij wilden laten, weliswaar op instigatie van... maar dan nog.
Uiteraard, misschien zelfs nog wel meer dan tientallen, maar het ging uiteindelijk om de vier van Breda. Toen van Agt actief op deze zaak ging zitten nog maar drie over in de gevangenis.
  dinsdag 6 december 2016 @ 18:31:45 #138
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167148760
Van Agt ligt met het optreden tegen het moluks terrorisme in NL ook weer onder vuur. Waar heeft ie nu wel en niet toestemming voor gegeven. Al met al een roerige tijd, die jaren 70
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167148782
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Van Agt ligt met het optreden tegen het moluks terrorisme in NL ook weer onder vuur. Waar heeft ie nu wel en niet toestemming voor gegeven. Al met al een roerige tijd, die jaren 70
Ja, dat is ook nog steeds een zaak idd.
I´m back.
pi_167148808
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:31 schreef DeParo het volgende:

[..]

Uiteraard, misschien zelfs nog wel meer dan tientallen, maar het ging uiteindelijk om de vier van Breda. Toen van Agt actief op deze zaak ging zitten nog maar drie over in de gevangenis.
Je ziet toch wel een patroon bij Van Agt dus...
I´m back.
  dinsdag 6 december 2016 @ 18:37:16 #141
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167148894
Mentens advocaat na de oorlog was trouwens Rad Kortenhorst, ook van de KVP en zelfs kamervoorzitter.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rad_Kortenhorst

Opvallend trouwens hoe beperkt de wikipediapagina over Menten is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167149112
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Mentens advocaat na de oorlog was trouwens Rad Kortenhorst, ook van de KVP en zelfs kamervoorzitter.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rad_Kortenhorst

Opvallend trouwens hoe beperkt de wikipediapagina over Menten is.
Ja, dat laatste idd is heel opvallend, en zo gauw kan ik ook geen literatuur over hem vinden.
Doofpotje?
Niets over: wat deed die man daar in Polen, hoelang zat-ie er al, hoe kwam hij aan die rijkdom, waar bestond dat zakengeschil uit daar in Polen? Wat deed-ie goed en wel voor de kost? Ja, entrepreneur, wordt er gezegd. Ondernemer dus, maar dat zegt niet veel dus. Waar komt-ie vandaan, zijn ouders, zijn broer?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 06-12-2016 19:33:13 ]
I´m back.
pi_167149555
Wat een goed gemaakte serie! Ben enorm onder de indruk van acteerwerk, setting en natuurlijk het verhaal. Ik ben van 77, en kende dit verhaal helemaal niet.
  dinsdag 6 december 2016 @ 19:02:30 #144
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167149591
Meer over Menten en van Agt, Knoop over van Agt
https://www.historischnie(...)r-pieter-menten.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167149617
Familie Menten is nog steeds een rijke familie met in ieder geval ook nog bemoeienissen in nl. Na de affaire van ome Pieter zijn ze wel heel goed onder de radar verdwenen maar ze bestaan nog steeds, hebben veel geld met bijbehorende arrogantie.
pi_167150410
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Meer over Menten en van Agt, Knoop over van Agt
https://www.historischnie(...)r-pieter-menten.html
Blijft echt een interessante zaak, soort jongensdroom voor een journalist als Knoop, denk ik.

quote:
Menten was voor de oorlog ook al een schoft; zijn fortuin had hij met diefstal en intimidatie bij elkaar gebracht.
Kijk dit is al iets over Mentens verleden voor de oorlog.

En dit is toch eigenlijk ook bizar:
quote:
De massamoorden waarbij hij betrokken was zijn in geen enkel archief terug te vinden. Natuurlijk niet. Het waren geen Duitse acties; het waren Menten-acties.'
Moet je bij aantekenen dat Menten idd aangenomen was door die Schöngart (trouwens bekende naam, volgens mij na de oorlog opgehangen voor oorlogsmisdaden) werd aangenomen als tolk in de vergelijkende rang van sergeant-majoor. Dus de betrekkelijk lage rang van onderofficier.

En dan dit:
quote:
Is het waar dat Menten na zijn veroordeling tweehonderdduizend gulden heeft overgemaakt aan de KVP?

Jazeker. Daarvoor is alleen nooit een hard bewijs boven water gekomen. Maar een werknemer van de Dresder Bank heeft mij indertijd een kopie van de overschrijving aan Kortenhorst laten zien.
:{.

Over de kwestie dus Van Agt:
quote:
Is er een lijn te trekken van het KVP-optreden na de oorlog naar de laksheid van minister van Justitie Van Agt in 1976?

`Nee, dat was toeval. Van Agt heeft in tegenstelling tot Kortenhorst nooit bewust geprobeerd Menten te zuiveren. Van Agt was gewoon niet in de zaak geïnteresseerd. Hij was een onhandige minister die geen gevoel had voor wat er in de samenleving leefde, laat staan in kringen van het voormalig verzet en de Joodse gemeenschap. Dat is iets anders dan Menten de dans laten ontspringen.'
I´m back.
pi_167150630
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:03 schreef qajariaq het volgende:
Familie Menten is nog steeds een rijke familie met in ieder geval ook nog bemoeienissen in nl. Na de affaire van ome Pieter zijn ze wel heel goed onder de radar verdwenen maar ze bestaan nog steeds, hebben veel geld met bijbehorende arrogantie.
Jij weet meer?
I´m back.
pi_167150831
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij weet meer?
Niet veel meer dan dit. Aangezien rijk en arrogant geen misdaad is eigenlijk ook niet interessant. Ook uit de serie is wel duidelijk dat het oud geld is.
pi_167150888
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Niet veel meer dan dit. Aangezien rijk en arrogant geen misdaad is eigenlijk ook niet interessant. Ook uit de serie is wel duidelijk dat het oud geld is.
Ja, okee, maar die rijkdom dateerde dan dus al voor de generatie van Pieter en Dirk?
I´m back.
pi_167151197
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee, maar die rijkdom dateerde dan dus al voor de generatie van Pieter en Dirk?
Volgens de serie had Pieter voor de oorlog al een aardig onderkomen in Polen. Hou oud was hij toen helemaal?
pi_167151336
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Volgens de serie had Pieter voor de oorlog al een aardig onderkomen in Polen. Hou oud was hij toen helemaal?
In 1899 geboren, de serie begint met zijn verhuizing naar Polen in 1933 dus met 34 jaar.
Maar Oud Geld, daarbij denk ik aan mensen die al sinds de 17de eeuw veel geld hebben, maar dat was niet zo?
Wat heeft Menten gestudeerd dan? Wie zijn z'n ouders, hadden die veel geld, moet wel als ze Oud Geld zijn. In de wiki staat dat-ie NLse producten importeert in Polen, maar welk bedrijf, hoe werkte dat, hoe begon hij er mee? Hij sprak ook de taal (in 33 al), maar Pools is geen makkelijk taal om te leren, het is geen Duits of Engels, hoe zit dat?
Snap niet dat er geen historicus is geweest tot nu toe die dit allemaal heeft uitgezocht, an sich interessant namelijk.
I´m back.
pi_167151577
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 08:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga pas kijken als alle afleveringen online staan
Dito.

Was jong maar kan me nog goed herinneren, de zaak Menten was regelmatig onderwerp van gesprek bij ons thuis.

In dit licht is de uitzending van 2doc - De Claim - ook een aanrader.

Over 2 claims van 'gePulste' roofkunst (door de firma A. Puls, uit naar zeggen 29.000 huizen van gedeporteerden, zoveel iig dat pulsen een werkwoord werd), de behandeling door Restitutiecommissie en musea zoals Museum Tongerlohuys in Roosendaal, die met boter op hun hoofd wegkeken.

'Onderzoek kwam er eigenlijk nooit van, we hadden ook niets 17e eeuws in onze collectie en dan zijn dit mooie stukken', 'ja, achteraf gek he, eigenlijk'.

Ook inspirerend, de zelfgenoegzaamheid en het dedain waarmee overlevenden door sommige nieuwe 'eigenaren' na de oorlog per brief werden bejegend als zij probeerden hun familiestukken te achterhalen. Een paar A4tjes in de trant van 'wij hebben het ook moeilijk gehad, hoor'.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_167151818
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In 1899 geboren, de serie begint met zijn verhuizing naar Polen in 1933 dus met 34 jaar.
Maar Oud Geld, daarbij denk ik aan mensen die al sinds de 17de eeuw veel geld hebben, maar dat was niet zo?
Wat heeft Menten gestudeerd dan? Wie zijn z'n ouders, hadden die veel geld, moet wel als ze Oud Geld zijn. In de wiki staat dat-ie NLse producten importeert in Polen, maar welk bedrijf, hoe werkte dat, hoe begon hij er mee? Hij sprak ook de taal (in 33 al), maar Pools is geen makkelijk taal om te leren, het is geen Duits of Engels, hoe zit dat?
Snap niet dat er geen historicus is geweest tot nu toe die dit allemaal heeft uitgezocht, an sich interessant namelijk.
Sorry, ik weet echt niet meer dan ik schreef. Een jaar of wat ben ik eens bij een Menten in huis geweest. Die naam kende ik nog en ik kreeg via via de bevestiging dat het familie was. In ieder geval rijker dan modaal miljonair.

Als je met een jaar of dertig zulke buitenlandse bezittingen hebt en ook de taal spreekt ben je daar niet als schillenboer begonnen lijkt mij.
pi_167152411
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Sorry, ik weet echt niet meer dan ik schreef. Een jaar of wat ben ik eens bij een Menten in huis geweest. Die naam kende ik nog en ik kreeg via via de bevestiging dat het familie was. In ieder geval rijker dan modaal miljonair.

Als je met een jaar of dertig zulke buitenlandse bezittingen hebt en ook de taal spreekt ben je daar niet als schillenboer begonnen lijkt mij.
Nou ja, het blijft vreemd dat er verder weinig info openbaar te vinden valt over Menten, zijn achtergrond etc.

En idd is die Polen-connectie iig niet voor de hand liggend.
Grappige is dus wel zoals je in deel 2 ziet: hij is gevraagd om plaatsvervangend NLs consul te worden en door de Nazi's om als tolk te dienen. En hij zal in het oosten van Polen en heeft ook nog eens de invasie van de Sovjets meegemaakt agv Molotov-Ribbentrop deal. En dan heeft-ie, volgens Knoop, als SS-sergeant-majoor zelf een slachtpartij geregeld onder die Pools-Joodse burgers daar in Podhordzje? Vanwege een zakengeschil.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 07-12-2016 15:30:20 ]
I´m back.
  woensdag 7 december 2016 @ 10:54:53 #155
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_167163655
'Er gaat nog geen streep onder de zaak Menten'

De zaak Menten, de serie over de ontmaskering in de jaren zeventig van de Blaricumse zakenman Pieter Menten als oorlogsmisdadiger, houdt al twee weken bijna een miljoen kijkers aan de buis gekluisterd. Ook vanuit het buitenland is er nieuwe interesse.

,,Op dit moment is het meer dan een fulltime baan.''

Oud-journalist Hans Knoop (72) zucht even. Hij had best verwacht dat er aandacht zou zijn voor de serie De zaak Menten, maar de mate waarin dat gebeurt, is overweldigend, zegt hij. ,,De zaak speelde in de jaren zeventig: daar zijn inmiddels bijna twee generaties overheen gegaan. Zestigers zullen zich de zaak zeker herinneren, maar veel jongere mensen kennen hem niet. Blijkbaar raakt het daar ook een snaar."

Vanavond zendt Omroep Max het laatste deel uit van de driedelige serie die gaat over een van de geruchtmakendste zaken in de vorige eeuw. Knoop, destijds journalist voor het aan De Telegraaf verbonden weekblad Accent, ontmaskerde de Blaricumse zakenman Pieter Menten als oorlogsmisdadiger.

Menten had vanuit Polen treinladingen kunst laten komen en was betrokken bij massa-executies van Joden. In 1980 leidden de onthullingen van Knoop tot de veroordeling van Menten - in de serie ijzersterk neergezet door Aus Greidanus sr. - tot tien jaar cel. Na zijn vervroegde vrijlating in 1985 stierf Menten twee jaar later, volledig dement.

De eerste twee afleveringen trokken bijna een miljoen kijkers. Knoop keek de eerste aflevering samen met zijn kinderen in Bussum, waar zijn zoon woont. Via Facebook en Twitter - Knoop is net ontkomen aan digitaal analfabetisme, zegt hij - stroomden de reacties binnen. ,,Het viel me op dat tijdens de uitzending nauwelijks berichten werden gepost, maar na de uitzending was De zaak Menten trending. Kennelijk hebben mensen zo gefascineerd gekeken dat ze geen tijd hadden om te twitteren. Ik las ergens dat de serie 'de Schindler's list van de Lage Landen' werd genoemd. Dat is vooral een groot compliment voor de makers van de serie.''

Intimidaties
In oktober bracht Knoop al zijn boek over de kwestie uit: De zaak Menten - het complete verhaal. Daarin beschrijft hij gedetailleerd hoe de zaak zich in de jaren zeventig ontwikkelde. In 1976 had Knoop een eerste versie van het boek gepubliceerd. ,,Al meteen toen Menten was gearresteerd na zijn vluchtpoging naar Zwitserland, stonden er uitgevers op de stoep met de vraag om een boek. Ik heb me toen laten overhalen, maar het interessante proces in de rechtszaal en de consequenties die de zaak voor mijn privéleven heeft gehad - de intimidaties, bedreigingen, het ontslag bij Accent - waren niet meegenomen."

Het boek is volgens uitgever Just Publishers inmiddels toe aan een derde druk. Scenaristen Robert Jan Overeem en Jan Harm Dekker namen het boek als uitgangspunt voor het scenario van de serie.

Knoop: ,,Het is een voorwaarde van mij geweest dat het waarheidsgetrouw werd gemaakt. In deze zaak is de waarheid bovendien mooier dan fictie: je duim is nooit dik genoeg om er een beter verhaal uit te zuigen."

Of hij een veto had om het scenario te wijzigen? Ja, dat had hij. "Maar ik heb geen inspraak gehad in het maken van de serie of het casten van de acteurs. De credits voor de serie zijn dus niet voor mij." In de serie wordt Knoop gespeeld door acteur Guy Clemens.

Omroep Max was absoluut niet de eerste met interesse in het verhaal van Knoop. Al in 1977 vond er in Hollywood een gesprek plaats met een grote studio, waarbij Robert De Niro Knoop zou moeten vertolken, maar de studio ging failliet en een film bleef voorlopig achterwege.

Ook pogingen van een Franse belangstellende strandden voortijdig. Door het succes van boek en serie in Nederland is de buitenlandse interesse echter weer op gang gekomen, zegt Knoop. ,,Het draait dan wel om een Nederlandse oorlogsmisdadiger, maar de zaak kreeg in de jaren zeventig ook in het buitenland al veel aandacht. Er gaat voorlopig nog geen streep onder de zaak.''

Voor Knoop betekent dat dat hij dagelijks in de weer is met signeersessies, lezingen en interviews. Een profiel over hem, deels met gefilmde beelden en interviews met kennissen, is in het voorjaar bij Omroep Max te zien. ,,Op nationaal niveau is de huidige aandacht wel te vergelijken met veertig jaar geleden. Ik vind het wel leuk hoor. Ik ben nog steeds journalist en slaap nu, net als destijds, maar een paar uur per nacht.''

http://www.ad.nl/tv-en-ra(...)aak-menten~a27b001e/

:D ^O^
  woensdag 7 december 2016 @ 11:07:51 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167163837
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 7 december 2016 @ 11:09:50 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167163879
Mooi dat er buitenlandse intresse is. Heb sowieso de indruk dat er steeds meer interesse is in niet amerikaanse series, zou dat een netflix effect zijn?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 7 december 2016 @ 13:05:55 #158
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167165602
Ook wel interessant is de mening van deze blogger over o.a. de rol van Van Agt en Prins Bernhard:

http://www.dedokwerker.nl/pieter_menten.html
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167165685
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In 1899 geboren, de serie begint met zijn verhuizing naar Polen in 1933 dus met 34 jaar.
Maar Oud Geld, daarbij denk ik aan mensen die al sinds de 17de eeuw veel geld hebben, maar dat was niet zo?
Wat heeft Menten gestudeerd dan? Wie zijn z'n ouders, hadden die veel geld, moet wel als ze Oud Geld zijn. In de wiki staat dat-ie NLse producten importeert in Polen, maar welk bedrijf, hoe werkte dat, hoe begon hij er mee? Hij sprak ook de taal (in 33 al), maar Pools is geen makkelijk taal om te leren, het is geen Duits of Engels, hoe zit dat?
Snap niet dat er geen historicus is geweest tot nu toe die dit allemaal heeft uitgezocht, an sich interessant namelijk.
http://resources.huygens.(...)emmata/b/bwn4/menten

in dit artikel staat dat hij kwam uit een eenvoudig middenstandsgezin en als vertegenwoordiger voor de oud-papierfirma van zijn vader naar Polen is vertrokken.
pi_167165938
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 13:05 schreef golfer het volgende:
Ook wel interessant is de mening van deze blogger over o.a. de rol van Van Agt en Prins Bernhard:

http://www.dedokwerker.nl/pieter_menten.html
The plot thickens... :{.

Deze link hoort er ter lezing bij over de zogenaamde Velser Affaire:

http://www.dedokwerker.nl/velser_affaire.html

En deze:

http://www.dedokwerker.nl/slobodan_mitric.html

25 november jl. overleden en is wrs ook schakel Menten-Bernhard?

NB.

Meta Menten-Pauw dus 24 november jl. overleden.

Eerste uitzending serie De Zaak Menten 23 november jl.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ryan3 op 07-12-2016 14:10:43 ]
I´m back.
pi_167165972
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 13:11 schreef JJ76 het volgende:

[..]

http://resources.huygens.(...)emmata/b/bwn4/menten

in dit artikel staat dat hij kwam uit een eenvoudig middenstandsgezin en als vertegenwoordiger voor de oud-papierfirma van zijn vader naar Polen is vertrokken.
Interessant thx.
I´m back.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:47:00 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167167295
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 13:11 schreef JJ76 het volgende:

[..]

http://resources.huygens.(...)emmata/b/bwn4/menten

in dit artikel staat dat hij kwam uit een eenvoudig middenstandsgezin en als vertegenwoordiger voor de oud-papierfirma van zijn vader naar Polen is vertrokken.
Voor het eerst dat ik de uitdrukking "satrapen" tegen kom.
Intressant artikel.
Maar wat een opeenstapeling van prutswerk die vervolging van Menten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167167738
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor het eerst dat ik de uitdrukking "satrapen" tegen kom.
Intressant artikel.
Maar wat een opeenstapeling van prutswerk die vervolging van Menten.
Ja, en dat prutswerk zou dus verklaard kunnen worden vanuit de veronderstelling dat Pieter Menten, bevriend was met Bernhard en omdat-ie ook bevriend was met OvJ Sikkel. Via de laatste zou Menten op de hoogte zijn van het feit of zelfs bewijzen hebben dienaangaande dat tijdens de oorlog het communistische verzet werd tegengewerkt door de NLse autoriteiten in Londen. Dit verklaart dan het arrestatiebevel op donderdag, terwijl pas op maandag men tot arrestatie overging. Dus Menten pakt dan zijn koffers op zondag om te vertrekken en "men" haalt uit zijn kluis dan die bewijzen omtrent die tegenwerking van het communistische verzet door de NLse autoriteiten in Londen. De bewijzen zijn op die manier verdwenen en niets staat meer in de weg om Menten dan in Zwitserland op te halen en te berechten.
Dat is in wezen heel globaal de samenzweringstheorie die erachter zit.
I´m back.
  woensdag 7 december 2016 @ 21:09:05 #164
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_167175412
Hoeveel afleveringen heeft deze serie eigenlijk?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_167175560
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:09 schreef monkyyy het volgende:
Hoeveel afleveringen heeft deze serie eigenlijk?
3.
De laatste is nu bezig, ik zie hem straks in de herhaling.
I´m back.
  woensdag 7 december 2016 @ 21:58:11 #166
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167177104
Wat een rat. Die collega-fotograaf. :r
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 7 december 2016 @ 22:00:41 #167
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167177190
De Telegraaf was ook na de oorlog dus nog erg fout. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 7 december 2016 @ 22:09:44 #168
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_167177532
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

3.
De laatste is nu bezig, ik zie hem straks in de herhaling.
Ah, halverwege de uitzending ging de tijdslijn opeens met sprongen voorwaarts dat ik dacht dat daar het verhaal weer verder zou gaan. Het voelt nu een beetje afgekapt. :{

Prima serie verder! Met plezier naar gekeken. :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 7 december 2016 @ 23:06:44 #169
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_167179541
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:09 schreef monkyyy het volgende:Ah, halverwege de uitzending ging de tijdslijn opeens met sprongen voorwaarts dat ik dacht dat daar het verhaal weer verder zou gaan. Het voelt nu een beetje afgekapt. :{
Idd hadden makkelijk 5 afleveringen kunnen zijn
Maar briljante serie, puntje van me stoel _O_ _O_
pi_167180600
Zo zeg.... laatste aflevering....


Beste NLse serie ooit wmb...

Iemand had het over Shindler's list, dat ligt geheel anders uiteraard, maar deze serie is ook heel aangrijpend toch.
I´m back.
  woensdag 7 december 2016 @ 23:57:31 #171
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167180867
Was een leuke serie, kende dit verhaal eigenlijk ook niet. Maar goed in beeld gebracht. En zowel de oude als de jonge Menten zijn prima gecast. Wat een ongure schurkenkop.
pi_167180976
quote:
13s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:00 schreef golfer het volgende:
De Telegraaf was ook na de oorlog dus nog erg fout. :{w
Ja, opmerkelijk wel idd, bij ons lazen we de Telegraaf niet en heb dat dus niet meegekregen iig.
I´m back.
pi_167181001
quote:
13s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:58 schreef golfer het volgende:
Wat een rat. Die collega-fotograaf. :r
Werd ingeleid in aflevering 2; met zijn scheiding en zijn financiële problemen daaruit voortvloeiende. Is wrs toch wel op feiten gebaseerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 08-12-2016 01:13:43 ]
I´m back.
  donderdag 8 december 2016 @ 00:32:20 #174
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167181292
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:05 schreef Ryan3 het volgende:

Ja, opmerkelijk wel idd, bij ons lazen we de Telegraaf niet en heb dat dus niet meegekregen iig.
Mijn (stief)vader was journalist bij het Vrije Volk en daarna bij het Handelsblad en die moest dus niks hebben van De Telegraaf, Accent en dus ook van Hans Knoop.
We hebben daar heel wat discussies over gevoerd ten tijde van de onthullingen over Menten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167181506
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:32 schreef golfer het volgende:

[..]

Mijn (stief)vader was journalist bij het Vrije Volk en daarna bij het Handelsblad en die moest dus niks hebben van De Telegraaf, Accent en dus ook van Hans Knoop.
We hebben daar heel wat discussies over gevoerd ten tijde van de onthullingen over Menten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vader had op 1 of andere manier ook altijd kritiek op Knoop, maar hoe dat zat weet ik dus niet meer. Ik ben wel 8 jaar jonger dan jij hè. Maar heeft ook wel wat met de Telegraaf te maken. Helaas is mijn vader alweer 17 jaar dood, dus kan niet meer vragen. Maar dit bekijkende krijgt Knoop een dikke pluim van mij.
(Overigens mijn vrouw haar opa was ook fotograaf bij de Telegraaf en bekende van Bernhard en ook verzet, wel overleden btw in 1998, dus ik kan ook niets vragen. We zagen onlangs wel een foto van hem van Churchill op twitter btw.).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 08-12-2016 00:58:55 ]
I´m back.
  donderdag 8 december 2016 @ 01:26:08 #176
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_167181929
Hadden best 5 afleveringen ofzo mogen zijn, om het allemaal iets uitgebreider te behandelen. Zeer boeiend verhaal.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_167181992
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 01:26 schreef Szura het volgende:
Hadden best 5 afleveringen ofzo mogen zijn, om het allemaal iets uitgebreider te behandelen. Zeer boeiend verhaal.
Ja, ik denk wel 10 afleveringen, ga je wel wat fictie erin verweven, maar qua basic verhaal blijft dat hetzelfde.

Ik zie wel een remake of als film of als 10-delige serie in het verschiet. Iets voor Stephan Spielberg.

Ook toch nog wel wat historisch onderzoek is op zijn plaats.
I´m back.
  donderdag 8 december 2016 @ 01:40:30 #178
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167182029
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 01:34 schreef Ryan3 het volgende:

Ja, ik denk wel 10 afleveringen, ga je wel wat fictie erin verweven, maar qua basic verhaal blijft dat hetzelfde.

Ik zie wel een remake of als film of als 10-delige serie in het verschiet. Iets voor Stephan Spielberg.

Niemand in Hollywood heeft het tot nu toe aangedurft of gefinancierd gekregen.
Knoop had het boek en de rechten al verkocht en toch is de film en de serie er nooit van gekomen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167182051
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 01:40 schreef golfer het volgende:

[..]

Niemand in Hollywood heeft het tot nu toe aangedurft of gefinancierd gekregen.
Knoop had het boek en de rechten al verkocht en toch is de film en de serie er nooit van gekomen.
Moet nu toch wel kunnen. Niet dat ik zeg dat dit niet van hoge klasse is. Maar het is sws een zeer pakkend verhaal. Ik krijg de indruk, zeker nu zoveel jaar na de oorlog nog, dat het veel mensen wel boeit.
Laten we wel zijn met al die populisten die voor fascist worden uitgemaakt, allemaal leuk en aardig maar alleen de nazi's waren het echte kwaad hè. Die populisten van nu uiteraard niet.
I´m back.
pi_167191700
Echt een goede serie zeg, jammer dat dit alweer de laatste aflevering was. Ik dacht dat het een veel langere serie was. Wat ik ook jammer vond was het eind, ging ineens veel te snel. Dat deel van de broer in de rechtbank was hèt omslagpunt in feite, maar behalve dat je hem binnen zag komen werd daar verder qua beeld niets mee gedaan. Gemiste kans.

Verder goed geregisseerd door Tim Oliehoek en de sfeer van die tijd prachtig neergezet tot in de detail. Echt genoten van deze serie, al blijft het natuurlijk dubbel vanwege de gruwelijke gebeurtenissen...
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 december 2016 @ 16:16:00 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167191804
Net alle 3 achter elkaar gekeken. Mooie serie, maar het einde is inderdaad net ff te snel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 december 2016 @ 16:21:55 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167191903
Heb het idee dat een vierde uur goed was geweest, wat meer achtergrond van Menten, de zaak vlak na de oorlog met de KVP man die zijn advocaat was. Niet meer dan vier uur, dan zou het le langdradig worden. Maar zoals de serie nu was zat hij zeer dicht aan perfectie niettemin, goede acteurs, mooie montage, heel creatief werken met een beperkt budget. Zo zie je maar weer dat er ook in NL heel mooie dingen gemaakt kunnen worden als men de lat maar hoog legt en de ambitie heeft wat moois te maken.
Ach, als de PO geld aan mooi drama zou besteden ipv aan stompzinnige kwissen en vele vele miljoenen aan sportrechten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 8 december 2016 @ 16:25:53 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167191976
Snap trouwens niet zo goed waarom deze zaak Knoop zijn carriere koste, vanwege die beschuldiging van die fotograaf? Waarom kon hij niet zo aan de slag bij Stern, NZZ of Time?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 8 december 2016 @ 16:52:05 #184
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167192545
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap trouwens niet zo goed waarom deze zaak Knoop zijn carriere koste, vanwege die beschuldiging van die fotograaf? Waarom kon hij niet zo aan de slag bij Stern, NZZ of Time?
Hij nam zelf ontslag en begon als freelancer o.a. een media-adviesbureau.
Hij schrijft nog regelmatig stukjes in het NIW.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 8 december 2016 @ 16:55:14 #185
11682 Moonah
Jolie femme
pi_167192629
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 16:16 schreef SeLang het volgende:
Net alle 3 achter elkaar gekeken. Mooie serie, maar het einde is inderdaad net ff te snel.
Ja, dat vind ik ook.

En wat een lul zeg, die fotograaf...

Overigens zou ik het jammer vinden als er meer fictie toegevoegd zou worden om hier een film/langere serie van te maken. Juist dit authentieke raakte mij zeer.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 8 december 2016 @ 16:58:44 #186
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167192731
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 16:55 schreef Moonah het volgende:

En wat een lul zeg, die fotograaf...

Guus de Jong. Overleden in 2015
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 8 december 2016 @ 16:59:07 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167192746
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 16:52 schreef golfer het volgende:

[..]

Hij nam zelf ontslag en begon als freelancer o.a. een media-adviesbureau.
Hij schrijft nog regelmatig stukjes in het NIW.
Maar begrijp niet zo goed waarom hij niet aan het werk kwam bij een internationaal toonaangevend blad. Wilde hij dat niet? Dat hij niet bij VN of de Groene aan de slag kwam begrijp ik, daar was hij te rechts voor volgens mij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 december 2016 @ 17:00:49 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167192791
Anno 2016 zou hij ook alleen nog bij GeenStijl ofzo terecht kunnen. Linkse media enzo...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 december 2016 @ 17:04:45 #189
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167192889
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:

Maar begrijp niet zo goed waarom hij niet aan het werk kwam bij een internationaal toonaangevend blad. Wilde hij dat niet? Dat hij niet bij VN of de Groene aan de slag kwam begrijp ik, daar was hij te rechts voor volgens mij.
Zijn eigen keuze.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 8 december 2016 @ 17:22:28 #190
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167193301
Ook die 'foute' Telegraafjournalist Henk de Mari is al overleden in 2014.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 8 december 2016 @ 17:22:46 #191
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_167193304
Originele aangifteformulieren roofkunst Tweede Wereldoorlog online in te zien

Veertienduizend formulieren waarin Joodse Nederlanders na de Tweede Wereldoorlog aangifte hebben gedaan van roof van goederen door de Duitse bezetter, zijn vanaf vrijdag te raadplegen op internet.

http://herkomstgezocht.nl/nl/index.html

Op de website herkomstgezocht.nl kunnen erfgenamen nagaan of hun voorouders kunst en cultuurgoederen als vermist hebben opgegeven. 'Een heleboel erfgenamen weten niet wat er in de familie verloren is gegaan', zegt de kunsthistoricus en roofkunstexpert Rudi Ekkart (68), onder wiens leiding de website is gemaakt. Het bestaan van een aangifteformulier kan ook een belangrijk bewijsstuk zijn als erfgenamen proberen geroofde voorwerpen terug te krijgen.



Vermist
Van de vermissing van bovenstaand schilderij, 'Moeder en kinderen' van de hand van Albert Neuhuys (1844-1914), is na de oorlog aangifte gedaan door de Almelose textielfabrikant Jacques Hedeman en zijn vrouw, die een foto van het werk hadden bijgevoegd. Hun kunstverzameling was geplunderd door de Duitse bezetter.

Een zoektocht op Google leert dat een Duitse verzamelaar dit werk in 1999 heeft laten veilen in Amsterdam. Onbekend is wie de nieuwe eigenaar is. De erfgenamen van de Hedemans zijn wel bekend.

Musea, veilinghuizen en kunstverzamelaars kunnen op de website checken of stukken uit hun collectie mogelijk roofkunst zijn. Ekkart heeft al enkele musea, waaronder buitenlandse, gewaarschuwd dat ze mogelijk werken in hun collectie hebben die zijn meegenomen door de Duitse bezetter of onvrijwillig zijn verkocht.

Bureau Herkomst Gezocht heeft twee jaar gewerkt aan het digitaliseren van de papieren aangifteformulieren. Bij ongeveer 1.800 formulieren waren foto's bijgevoegd van de zaken die door de Duitsers zouden zijn meegenomen. Ook die zijn op de site gezet. Het gaat in totaal om zo'n 15 duizend voorwerpen, waaronder 7.648 schilderijen, 1.316 meubels en 1.144 tekeningen.

Na de oorlog kwam er veel kunst en cultuurgoederen van Duitsland naar Nederland terug. Met behulp van de formulieren werd bepaald wat waarheen moest. In 1952 stopte de Nederlandse overheid met de teruggave van roofkunst, waarna de formulieren decennia lang lagen opgeslagen zonder dat ze veel werden geraadpleegd.

Dat veranderde toen vanaf 1997 onder leiding van Ekkart een onderzoek begon naar roofkunst die nog niet was teruggegeven. De Nederlandse Staat had nog 4.800 kunstwerken in zijn bezit die nooit waren geclaimd door de erfgenamen van de oorspronkelijke eigenaren. Inmiddels zijn er daarvan meer dan 500 alsnog teruggegeven. Alle nog niet geclaimde kunstwerken zijn al jaren op herkomstgezocht.nl raadpleegbaar.

Ook de Nederlandse musea hebben een onderzoek uitgevoerd naar mogelijke roofkunst in hun collecties. In 2013 werden de resultaten gepubliceerd: in 41 musea waren 139 kunstwerken aangetroffen die mogelijk door de Duitsers waren geroofd. Inmiddels is daarvan ook een klein deel terug naar de erfgenamen van de oorspronkelijke eigenaars.

DIGITALISERING
De digitalisering van de aangifteformulieren is het volgende grote project in deze rij. Ekkart heeft lang naar geld moeten zoeken hiervoor. Uiteindelijk waren het ministerie van OCW en Claims Conference, een Israëlische organisatie die slachtoffers van de Holocaust bijstaat, bereid elk de helft bij te dragen van de benodigde 200 duizend euro.

'Het was een archief waarin geen hond zijn weg vond', zegt Ekkart. Doordat alle antwoorden op de aangifteformulieren de afgelopen twee jaar in een database zijn gezet, zijn ze nu goed doorzoekbaar. Zo kan op familienaam worden gezocht, of op de naam van de kunstenaar. Ook kunnen over elk aangifteformulier vragen worden gesteld.

http://www.volkskrant.nl/(...)in-te-zien~a4429794/

^O^
  donderdag 8 december 2016 @ 17:34:19 #192
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167193604
Morgen dus maar eens zoeken gaan op die site.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167193686
DVD is al te pre-orderen.

https://www.bol.com/nl/p/(...)tionType=typedsearch

Jammer dat het een DVD is. Prachtig in HD gefilmd, krijg je nog die SD bagger.
  donderdag 8 december 2016 @ 17:57:54 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167194091
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 17:04 schreef golfer het volgende:

[..]

Zijn eigen keuze.
Volgens dit artikel iig niet, hij verteld dat je als voormalig Telegraaf journalist in NL nergens aan de slag kwam in de jaren 70
http://www.timesofisrael.(...)unmasking-a-monster/

Artikel doet me vermoeden dat de serie iig in Israel zal worden uitgezonden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 8 december 2016 @ 18:03:23 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167194236
NYT artikel over gestolen kunst en de broers Menten los van de serie
http://www.nytimes.com/20(...)d-by-nazis.html?_r=0
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167197817
Hoe is het eigenlijk afgelopen met dat nichtje, die dochter van Dirk Menten die bezig was meineed te plegen toen haar vader opeens opdook?
pi_167202390
Vanavond in 1 keer gezien, goede serie, erg knap gemaakt. Mooi tijdsbeeld, met veel rokende mensen.

Ik was 11, heb er slechts heel zijdelings iets van meegekregen, interessant verhaal.
  donderdag 8 december 2016 @ 22:48:05 #198
155387 Martinello
Pretty, Pretty, Pretty Good
pi_167203091
Ik vond het een erg mooi gemaakte serie. Indrukwekkend verhaal, goed gespeeld, mooi gefilmd, mooie auto's zoals de Citroën CX van Hans Knoop. Maar mijn aversie tegen Dries van Agt is er bepaald niet minder op geworden. Wat is deze man toch een totale verschrikking, tot op de dag van vandaag.
Just remember, it’s not a lie if you believe it.
  donderdag 8 december 2016 @ 23:01:06 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167203588
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 22:48 schreef Martinello het volgende:
Ik vond het een erg mooi gemaakte serie. Indrukwekkend verhaal, goed gespeeld, mooi gefilmd, mooie auto's zoals de Citroën CX van Hans Knoop. Maar mijn aversie tegen Dries van Agt is er bepaald niet minder op geworden. Wat is deze man toch een totale verschrikking, tot op de dag van vandaag.
Heb je de "menten" andere tijden aflevering gezien? Te-nen-krom-mend! Echt wat een vreselijk jurinerd, arrogant en een echte jezuitenspruit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167207506
vond de laatste aflevering wel erg snel afgeraffeld worden
pi_167253158
Heftig.
  zondag 11 december 2016 @ 11:13:34 #202
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_167253185
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 11:12 schreef Slaro het volgende:
Heftig.
Is al op dvd verkrijgbaar las ik gisteren ergens op facebook.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 december 2016 @ 12:08:12 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167253854
Ze staan ook gewoon op youtube en op torrent sites. Daar heb ik ze gekeken omdat uitzending gemist niet lekker liep bij mij.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_171611484
Topserie. En wat is uitzending gemist toch waardeloos. Kan de serie vanuit de VS niet zien dus enige mogelijkheid is via torrent.
Jesus saves but death prevails.
  zondag 11 juni 2017 @ 08:24:26 #205
13309 nostra
ask why
pi_171611704
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 06:19 schreef Shivo het volgende:
Topserie. En wat is uitzending gemist toch waardeloos. Kan de serie vanuit de VS niet zien dus enige mogelijkheid is via torrent.
VPN kan ook.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 13 juni 2017 @ 09:51:38 #206
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_171660350
Menten

De Nederlandse serie De Zaak Menten is vanavond ook met een BANFF Rockie Award bekroond. De miniserie van omroep Max en producent NL Film laat zien hoe Telegraaf-journalist Hans Knoop in de jaren zeventig betrokken raakte bij de jacht op oorlogsmisdadiger Pieter Menten.

http://www.ad.nl/show/ook(...)ckie-award~ac33a865/

_O_ _O_

[ Bericht 8% gewijzigd door ikweethetookniet op 13-06-2017 12:06:13 ]
  dinsdag 13 juni 2017 @ 09:52:27 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171660366
Oh, mooi!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 juni 2017 @ 22:50:30 #208
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_171679166
Hans knoop nu bij rtl latenight op rtl4 over de gewonnen prijs :P

[ Bericht 0% gewijzigd door ikweethetookniet op 13-06-2017 23:08:57 ]
  dinsdag 13 juni 2017 @ 23:08:25 #209
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_171679748
De komende drie weken weer te zien via npo gemist ^O^ _O_
En in oktober weten we of er een Emmy award gaat komen :D ^O^
pi_171770390
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind nergen waarik deze serie kan kijken. Ik heb al vaker gezocht, maar tot nu toe zonder resultaat. Ook bij NPO gemist kan ik hem niet vinden. Op You tube niet de volledige afleveringen. Iemand een goede tip of link?
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  zondag 18 juni 2017 @ 14:29:02 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171770475
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:22 schreef Injetta het volgende:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind nergen waarik deze serie kan kijken. Ik heb al vaker gezocht, maar tot nu toe zonder resultaat. Ook bij NPO gemist kan ik hem niet vinden. Op You tube niet de volledige afleveringen. Iemand een goede tip of link?
Ben je in NL?
https://www.npo.nl/de-zaak-menten/23-11-2016/POW_03283972
Als je dat niet bent is het lastig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171771246
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben je in NL?
https://www.npo.nl/de-zaak-menten/23-11-2016/POW_03283972
Als je dat niet bent is het lastig
Thanks! Ik heb gekeken in de app en op de tv bij NPO gemist. Daar is het dus niet te vinden, maar wel,op,de site. Vreemd.
Ik ga meteen kjken.
^O^
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  donderdag 20 juli 2017 @ 20:09:18 #213
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_172557742
Hans Knoop spreekt

INFORMATIEF Onderzoeksjournalist Hans Knoop, die de Blaricumse oorlogsmisdadiger Pieter Menten opspoorde, is te gast in Recht van spreken. Ook oud-premier Dries van Agt komt aan het woord over zijn rol in de affaire Menten.

De diverse malen bekroondè serie De zaak Menten had nooit gemaakt kunnen worden zonder het volhardende werk van onderzoeksjournalist Hans Knoop. Hij zorgde er namelijk eigenhandig voor dat oorlogsmisdadiger Pieter Menten niet in het niets verdween. In Recht van spreken praat hij er openhartig over met presentatrice http://www.tvgids.nl/hans-knoop-spreekt/artikel/146131/Elles de Bruin. Zo zegt hij: "Ik geneer me er niet voor dat het me nog dagelijks een goed gevoel geeft dat ik deze onvoorstelbare schurk een paar afschuwelijke laatste levensjaren heb bezorgd."

Vakidioot
Volgens Knoops vrouw Betty is de journalist een echte vakidioot. "Toen we trouwden zei Hans: ‘Je zult nooit de eerste zijn, mijn werk zal altijd voorgaan’", aldus Betty Knoop in het MAX-programma. Ook Dries van Agt, destijds minister van Justitie, vertelt.

http://www.tvgids.nl/hans-knoop-spreekt/artikel/146131/
pi_172594697
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 17:37 schreef Zipportal het volgende:
DVD is al te pre-orderen.

https://www.bol.com/nl/p/(...)tionType=typedsearch

Jammer dat het een DVD is. Prachtig in HD gefilmd, krijg je nog die SD bagger.
Op nieuwsgroepen in 1080p _O_
  zaterdag 7 april 2018 @ 05:46:56 #215
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_178359805
Raadsels rond dood van MENTEN’s meedogenloze Meta

Vanaf vanavond kan Nederland er weer voor gaan zitten. Omroep MAX herhaalt de spraakmakende en alom geprezen dramaserie De Zaak Menten, het verhaal over oorlogsmisdadiger PIETER MENTEN en zijn vrouw, de meedogenloze META. De serie laat zien hoe journalist HANS KNOOP zich vastbijt in het oorlogsverleden van de vooraanstaande kunstverzamelaar uit Blaricum. Het vertelt hoe de Menten-jager de strijdlustige miljonair ten val brengt en later de klopjacht op hem opent, die leidt tot Mentens arrestatie in Zwitserland.

Anderhalf jaar geleden, in de nacht na de uitzending van de eerste aflevering, kreeg die zo’n verrassend en onverwacht vervolg toen een lijkwagen voorreed bij een chic appartementencomplex in Hilversum. Daar moest in alle vroegte het ontzielde lichaam van een oudere vrouw, zo onopvallend mogelijk, worden opgehaald en afgevoerd.

Een afscheidsdienst, een rouwannonce, het zou er allemaal niet van komen.

De overledene was namelijk niemand minder dan Meta Menten-Pauw, die uitgerekend in de uren na het uitzenden van de reeks - waarin zij door actrice CARINE CRUTZEN even kil als hartvochtig werd neergezet - het tijdige met het eeuwige verwisselde. Hans Knoop denkt er het zijne van.

U vindt het, ook nu nog, allemaal net even iets te toevallig?

,,Maar natuurlijk. Deze vrouw was negentig jaar oud. Heeft altijd met een verbetenheid, die ik lang van nabij heb meegemaakt, gestreden. En sterft dan een paar uur nadat een miljoen Nederlanders kijken naar de verfilming van – deels - ook haar levensverhaal?’’

U kunt dat niet los van elkaar zien?

,,Nee, die uitzending, en alle publiciteit eromheen, moeten op de een of andere manier iets met haar hebben gedaan. Wat, ik weet het niet. Zij leefde in grote afzondering van de buitenwereld. Zelfs het naambordje M. Pauw gaf weinig prijs van haar ware identiteit. De meeste bewoners van de flat wisten trouwens wel van meet af aan wie zij was. Toen zij daar kwam wonen is een joods echtpaar, vrienden van me, direct verhuisd omdat zij niet het risico wilde lopen met haar in de lift te staan. Uit die flat kreeg ik ook de eerste geluiden dat zij dood was.’’

Hoe ging dat toen?

,,Nou ja, die lijkwagen was natuurlijk gezien. En in zo’n flat met veel oudere mensen is dat een lopend vuurtje. Wie was er dood? Die mevrouw van nummer 82. De ochtend na de uitzending, vlak nadat JAN SLAGTER belde met de prachtige kijkcijfers, kreeg ik de eerste tip. Iemand vermoedde dat mij wel zou interesseren dat Meta Menten die nacht was overleden. Ik dacht: ’Wat is dit nu voor verhaal?’ Het viel ook bijna niet te checken. Zij ging vrijwel met niemand om. Alleen dat kleine groepje wat haar, de klok rond, professioneel verzorgde en een gezelschapje vertrouwelingen kwam in dat appartement over de vloer.’’

Als het de slotscène uit de serie was, hoe zou die dan zijn geweest?

,,Ik ben er niet bij geweest, maar ik denk dat zij zich de rest van de uitzendingen heeft willen besparen. Meta was al jaren hulpbehoevend, was misschien niet aan bed gekluisterd maar kwam de deur nog maar nauwelijks uit. Dan kan ik niet uitsluiten dat er een buisje aspirine aan te pas gekomen is. Dat zal niemand me ooit vertellen, maar ik vind het na dat lange leven van negentig jaar allemaal net even te toevallig dat je sterft, uitgerekend een paar úúr nadat je weer zo in het nieuws bent, en op tv je eigen leven aan je voorbij hebt zien trekken. Het is gewoon allemaal te eigenaardig om in toeval en een natuurlijke dood te geloven. Maar nogmaals, dat weten dus alleen die intimi en die haten mij waarschijnlijk net zoals Meta dat deed.’’

U weet wie dat zijn?

,,Deels. In elk geval de mysterieuze erfgename die in Frankrijk woont, een buitenechtelijke dochter van Menten, die met een voormalige president-directeur van de SNCF (de Franse Spoorwegen, ES) is getrouwd.’’

Zijn bij haar nu de Menten-miljoenen gebleven?

,,Dat weet alleen de notaris. En die heeft zwijgplicht. Die dochter dateert uit Mentens jaren van vóór Meta. Maar zij hadden wel een goede band. Zij kwam veel in Blaricum over de vloer en was in de vier lange jaren dat haar vader voor de rechter stond, met Meta ook weleens bij een zitting. Daar heb ik haar wel gezien, en werd me ook verteld wie zij was…’’

Maar het ligt voor de hand dat het geld naar haar is?

,,Ja, en er is nog een dochter. Dat weet ik zowel van intimi als de huisknecht. Zij woont in Frankfurt en moet kort na de oorlog geboren zijn. Haar moeder is de weduwe van SS-generaal EBERHARD SCHOENGARTH. Die is na het laten executeren van enkele Britse piloten in Twente, na de oorlog, door de Britten terechtgesteld. Schoengarth was in Polen de beschermheer van Menten geweest, die hem in staat stelde al die kunst te roven. Na z’n dood ontfermde Pieter zich over zijn weduwe, met die vrouw in Frankfurt tot gevolg. Meta en Pieter Menten bleven kinderloos. Aanvankelijk heeft zij dus vrijwel zeker alles geërfd, maar ze woonde redelijk bescheiden in de Hilversumse flat die later voor vier ton op de markt kwam. En nu zal wat ervan over is naar Mentens dochters in Frankrijk en Duitsland zijn gegaan.’’

Kunt u de zaak nu, na veertig jaar, eindelijk laten rusten?

,,Ach jawel. De dood van Meta Menten sluit het hoe dan ook toch echt af. Laat ik voorop stellen, dat wijf – ik kan haar echt niet anders noemen, ook nu niet – was verschrikkelijk. Een notoire antisemiet. Wat ik in die vier jaar procederen, tijdens de schorsingen, bij de koffieautomaat niet allemaal naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen… Maar ze had van mij niet dood gehoeven. Ik gunde haar zolang mogelijk een erbarmelijk leven. Echt. Let wel: zij heeft zich niet schuldig gemaakt aan de oorlogsmisdaden waarvoor haar man is veroordeeld. Maar hoe zij zich later naast hem heeft gemanifesteerd, het was verschrikkelijk.’’

Maar afsluiten?

,,Gek genoeg kan ik dat nu door de serie nog niet. De zaak Menten is inmiddels wereldwijd een enorm succes. De reeks is aan talloze landen verkocht, wordt vertoond op film- en televisiefestivals en valt daar bijna overal in de prijzen. Vaak word ik gevraagd daarbij te zijn om een inleidend verhaal te vertellen en dat doe ik graag. Het verhaal moet verteld blijven worden. Regisseur TIM OLIEHOEK won een Gouden Kalf, in Canada een Rockie Award, het TV-beeld, een nominatie voor de Nipkov-schijf. Vorige week waren we nog in Palm Beach en binnenkort volgen festivals in Dallas, Australië en Londen. Er is een bioscoopversie waarin alle afleveringen in 2,5 uur achter elkaar worden vertoond en waarbij je een speld kunt horen vallen. Hoogtepunt wat dit betreft: het filmfestival in Jeruzalem met veel Nederlandse immigranten in het publiek. Ik wist dat de zaak-Menten mijn leven zou veranderen. En dat heeft hij ook zeker gedaan. Maar ik had nooit kunnen denken dat ik in 2018 er nóg druk mee zou zijn.’’

Het blijft ook een fascinerende zaak.

,,Jan Slagter zei: ’Als je eens wist hoeveel verzoeken we hebben gekregen om de serie te herhalen.’ De vorige keer stond de eerste aflevering tegenover een wedstrijd van PSV in de Champions League, de mensen die de start toen hebben gemist krijgen nu een herkansing en kijken dan vast ook weer het vervolg.’’

Dat deed Meta anders niet.

,,Nee! Maar van mij had ze op haar flatje nog heel, héél lang mogen blijven leven. Gerouwd heb ik dan weer niet. Een Joods gebruik is dat je na een overlijden een week lang plaatsneemt op een laag stoeltje. Dat hebben we bij ons thuis na haar dood maar overgeslagen.’’

https://www.telegraaf.nl/(...)-s-meedogenloze-meta

Kijken dus vanavond 8-)
NPO 2 om 20:25 de eerste aflevering _O_
pi_178360226
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2018 05:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
Raadsels rond dood van MENTEN’s meedogenloze Meta

Vanaf vanavond kan Nederland er weer voor gaan zitten. Omroep MAX herhaalt de spraakmakende en alom geprezen dramaserie De Zaak Menten, het verhaal over oorlogsmisdadiger PIETER MENTEN en zijn vrouw, de meedogenloze META. De serie laat zien hoe journalist HANS KNOOP zich vastbijt in het oorlogsverleden van de vooraanstaande kunstverzamelaar uit Blaricum. Het vertelt hoe de Menten-jager de strijdlustige miljonair ten val brengt en later de klopjacht op hem opent, die leidt tot Mentens arrestatie in Zwitserland.

Anderhalf jaar geleden, in de nacht na de uitzending van de eerste aflevering, kreeg die zo’n verrassend en onverwacht vervolg toen een lijkwagen voorreed bij een chic appartementencomplex in Hilversum. Daar moest in alle vroegte het ontzielde lichaam van een oudere vrouw, zo onopvallend mogelijk, worden opgehaald en afgevoerd.

Een afscheidsdienst, een rouwannonce, het zou er allemaal niet van komen.

De overledene was namelijk niemand minder dan Meta Menten-Pauw, die uitgerekend in de uren na het uitzenden van de reeks - waarin zij door actrice CARINE CRUTZEN even kil als hartvochtig werd neergezet - het tijdige met het eeuwige verwisselde. Hans Knoop denkt er het zijne van.

U vindt het, ook nu nog, allemaal net even iets te toevallig?

,,Maar natuurlijk. Deze vrouw was negentig jaar oud. Heeft altijd met een verbetenheid, die ik lang van nabij heb meegemaakt, gestreden. En sterft dan een paar uur nadat een miljoen Nederlanders kijken naar de verfilming van – deels - ook haar levensverhaal?’’

U kunt dat niet los van elkaar zien?

,,Nee, die uitzending, en alle publiciteit eromheen, moeten op de een of andere manier iets met haar hebben gedaan. Wat, ik weet het niet. Zij leefde in grote afzondering van de buitenwereld. Zelfs het naambordje M. Pauw gaf weinig prijs van haar ware identiteit. De meeste bewoners van de flat wisten trouwens wel van meet af aan wie zij was. Toen zij daar kwam wonen is een joods echtpaar, vrienden van me, direct verhuisd omdat zij niet het risico wilde lopen met haar in de lift te staan. Uit die flat kreeg ik ook de eerste geluiden dat zij dood was.’’

Hoe ging dat toen?

,,Nou ja, die lijkwagen was natuurlijk gezien. En in zo’n flat met veel oudere mensen is dat een lopend vuurtje. Wie was er dood? Die mevrouw van nummer 82. De ochtend na de uitzending, vlak nadat JAN SLAGTER belde met de prachtige kijkcijfers, kreeg ik de eerste tip. Iemand vermoedde dat mij wel zou interesseren dat Meta Menten die nacht was overleden. Ik dacht: ’Wat is dit nu voor verhaal?’ Het viel ook bijna niet te checken. Zij ging vrijwel met niemand om. Alleen dat kleine groepje wat haar, de klok rond, professioneel verzorgde en een gezelschapje vertrouwelingen kwam in dat appartement over de vloer.’’

Als het de slotscène uit de serie was, hoe zou die dan zijn geweest?

,,Ik ben er niet bij geweest, maar ik denk dat zij zich de rest van de uitzendingen heeft willen besparen. Meta was al jaren hulpbehoevend, was misschien niet aan bed gekluisterd maar kwam de deur nog maar nauwelijks uit. Dan kan ik niet uitsluiten dat er een buisje aspirine aan te pas gekomen is. Dat zal niemand me ooit vertellen, maar ik vind het na dat lange leven van negentig jaar allemaal net even te toevallig dat je sterft, uitgerekend een paar úúr nadat je weer zo in het nieuws bent, en op tv je eigen leven aan je voorbij hebt zien trekken. Het is gewoon allemaal te eigenaardig om in toeval en een natuurlijke dood te geloven. Maar nogmaals, dat weten dus alleen die intimi en die haten mij waarschijnlijk net zoals Meta dat deed.’’

U weet wie dat zijn?

,,Deels. In elk geval de mysterieuze erfgename die in Frankrijk woont, een buitenechtelijke dochter van Menten, die met een voormalige president-directeur van de SNCF (de Franse Spoorwegen, ES) is getrouwd.’’

Zijn bij haar nu de Menten-miljoenen gebleven?

,,Dat weet alleen de notaris. En die heeft zwijgplicht. Die dochter dateert uit Mentens jaren van vóór Meta. Maar zij hadden wel een goede band. Zij kwam veel in Blaricum over de vloer en was in de vier lange jaren dat haar vader voor de rechter stond, met Meta ook weleens bij een zitting. Daar heb ik haar wel gezien, en werd me ook verteld wie zij was…’’

Maar het ligt voor de hand dat het geld naar haar is?

,,Ja, en er is nog een dochter. Dat weet ik zowel van intimi als de huisknecht. Zij woont in Frankfurt en moet kort na de oorlog geboren zijn. Haar moeder is de weduwe van SS-generaal EBERHARD SCHOENGARTH. Die is na het laten executeren van enkele Britse piloten in Twente, na de oorlog, door de Britten terechtgesteld. Schoengarth was in Polen de beschermheer van Menten geweest, die hem in staat stelde al die kunst te roven. Na z’n dood ontfermde Pieter zich over zijn weduwe, met die vrouw in Frankfurt tot gevolg. Meta en Pieter Menten bleven kinderloos. Aanvankelijk heeft zij dus vrijwel zeker alles geërfd, maar ze woonde redelijk bescheiden in de Hilversumse flat die later voor vier ton op de markt kwam. En nu zal wat ervan over is naar Mentens dochters in Frankrijk en Duitsland zijn gegaan.’’

Kunt u de zaak nu, na veertig jaar, eindelijk laten rusten?

,,Ach jawel. De dood van Meta Menten sluit het hoe dan ook toch echt af. Laat ik voorop stellen, dat wijf – ik kan haar echt niet anders noemen, ook nu niet – was verschrikkelijk. Een notoire antisemiet. Wat ik in die vier jaar procederen, tijdens de schorsingen, bij de koffieautomaat niet allemaal naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen… Maar ze had van mij niet dood gehoeven. Ik gunde haar zolang mogelijk een erbarmelijk leven. Echt. Let wel: zij heeft zich niet schuldig gemaakt aan de oorlogsmisdaden waarvoor haar man is veroordeeld. Maar hoe zij zich later naast hem heeft gemanifesteerd, het was verschrikkelijk.’’

Maar afsluiten?

,,Gek genoeg kan ik dat nu door de serie nog niet. De zaak Menten is inmiddels wereldwijd een enorm succes. De reeks is aan talloze landen verkocht, wordt vertoond op film- en televisiefestivals en valt daar bijna overal in de prijzen. Vaak word ik gevraagd daarbij te zijn om een inleidend verhaal te vertellen en dat doe ik graag. Het verhaal moet verteld blijven worden. Regisseur TIM OLIEHOEK won een Gouden Kalf, in Canada een Rockie Award, het TV-beeld, een nominatie voor de Nipkov-schijf. Vorige week waren we nog in Palm Beach en binnenkort volgen festivals in Dallas, Australië en Londen. Er is een bioscoopversie waarin alle afleveringen in 2,5 uur achter elkaar worden vertoond en waarbij je een speld kunt horen vallen. Hoogtepunt wat dit betreft: het filmfestival in Jeruzalem met veel Nederlandse immigranten in het publiek. Ik wist dat de zaak-Menten mijn leven zou veranderen. En dat heeft hij ook zeker gedaan. Maar ik had nooit kunnen denken dat ik in 2018 er nóg druk mee zou zijn.’’

Het blijft ook een fascinerende zaak.

,,Jan Slagter zei: ’Als je eens wist hoeveel verzoeken we hebben gekregen om de serie te herhalen.’ De vorige keer stond de eerste aflevering tegenover een wedstrijd van PSV in de Champions League, de mensen die de start toen hebben gemist krijgen nu een herkansing en kijken dan vast ook weer het vervolg.’’

Dat deed Meta anders niet.

,,Nee! Maar van mij had ze op haar flatje nog heel, héél lang mogen blijven leven. Gerouwd heb ik dan weer niet. Een Joods gebruik is dat je na een overlijden een week lang plaatsneemt op een laag stoeltje. Dat hebben we bij ons thuis na haar dood maar overgeslagen.’’

https://www.telegraaf.nl/(...)-s-meedogenloze-meta

Kijken dus vanavond 8-)
NPO 2 om 20:25 de eerste aflevering _O_
Bizar idd dat ze overleed vlak na de uitzending.

Overigens wel een zeer geslaagde NLse miniserie dus en ook het bewijs dat NLers best goede tv kunnen maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 07-04-2018 09:33:07 ]
I´m back.
pi_178360544
Mooi dat het weer herhaald wordt.
Ik kan me de affaire nog wel herinneren.
Ook mooi om de fragmenten uit de Tweede Kamer weer te zien.
Vooral Marcus Bakker van de CPN. En Hendrik Koekoek van de Boerenpartij.
En dan die verongelijkte Dries van Agt, die zich niet meteen een houding weet te geven.

Destijds had men wel het fatsoen om niet met woorden als "kopvoddentax" aan te komen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178360890
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 19:59 schreef SeLang het volgende:
Aflevering van Andere Tijden uit 2001 over deze affaire kun je online bekijken:
http://anderetijden.nl/aflevering/569/De-zaak-Menten

Gaat wel vooral over de politiek er omheen
Interessante documentaire.
Vooral aan het eind (na 23 minuten). Deze affaire heeft invloed gehad op de kansen van enerzijds een kabinet CDA-PvdA of CDA-VVD. Het CDA (Dries van Agt) had het voor het uitkiezen en de PvdA waande zich met die meer dan 50 zetels (vette nr 1) in een overwinningsroes. En die arrogantie heeft hen genekt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 7 april 2018 @ 09:58:40 #219
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178360936
Nu Hans Knoop nog.
Dan kan ik het pas afsluiten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178361035
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 09:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Interessante documentaire.
Vooral aan het eind (na 23 minuten). Deze affaire heeft invloed gehad op de kansen van enerzijds een kabinet CDA-PvdA of CDA-VVD. Het CDA (Dries van Agt) had het voor het uitkiezen en de PvdA waande zich met die meer dan 50 zetels (vette nr 1) in een overwinningsroes. En die arrogantie heeft hen genekt.
Mwaoh, is wel een andere theorie over hoor. PvdA won 10 zetels, dus een overwinningsroes was wel enigszins terecht. Echter het boterde niet tussen Den Uyl en Van Agt; de zaak Menten heeft hierin geen goed gedaan, zoals overige spraakmakende affaires, onder meer mbt De Drie van Breda, in die tijd ook niet. Hoewel Van Thijn de hoofdonderhandelaar was voor de PvdA en niet Den Uyl sleepten de coalitie onderhandelingen zich voort tot december en gingen stuk eigenlijk op heel onnozele zaken. Er was duidelijk onwil van de kant van Van Agt in het geding. Een plotseling etentje (bij de Chinees dacht ik) waarbij Van Agt en Wiegel aanwezig waren, bracht ineens een wending tot stand en binnen een mum van tijd stond het kabinet Van Agt-Wiegel CDA-VVD op het bordes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 07-04-2018 10:16:02 ]
I´m back.
  zaterdag 7 april 2018 @ 10:24:05 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178361255
Leuk dat ze het opnieuw uitzenden, jammer dat ze het niet als die 2,5 uur durende bioscoopversie doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178363059
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 10:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mwaoh, is wel een andere theorie over hoor. PvdA won 10 zetels, dus een overwinningsroes was wel enigszins terecht. Echter het boterde niet tussen Den Uyl en Van Agt; de zaak Menten heeft hierin geen goed gedaan, zoals overige spraakmakende affaires, onder meer mbt De Drie van Breda, in die tijd ook niet. Hoewel Van Thijn de hoofdonderhandelaar was voor de PvdA en niet Den Uyl sleepten de coalitie onderhandelingen zich voort tot december en gingen stuk eigenlijk op heel onnozele zaken. Er was duidelijk onwil van de kant van Van Agt in het geding. Een plotseling etentje (bij de Chinees dacht ik) waarbij Van Agt en Wiegel aanwezig waren, bracht ineens een wending tot stand en binnen een mum van tijd stond het kabinet Van Agt-Wiegel CDA-VVD op het bordes.
Het is logisch dat de "onwil" bij van Agt lag. Dries had immers 2 troeven, namelijk ook nog met de VVD in zee gaan (77 zeteltjes.... genoeg is genoeg). Van Agt was veel minder principieel calvinistisch, en meer een katholieke performer. Zo verscheen hij ook in een politiepak ten tijde van de gijzelingen in de Punt en Bovensmilde (dat speelde ook nog eens). Van Agt wist zoiets publicitair uit te buiten.
Bovendien was die Aad Kosto als politicus natuurlijk een kluns. Hij dient een motie van wantrouwen in om van Agt te kijk te zetten, maar neemt niet de uiteindelijke consequentie om het kabinet te laten vallen. Dat is natuurlijk een halve lolly richting het PvdA-stemvee (en wellicht is daar menig zeteltje voor de PvdA aan te danken), maar uiteindelijk heeft dat de kans op regeringsdeelname aanzienlijk verslechterd. Want een paars kabinet was toen nog ondenkbaar.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178363179
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 10:24 schreef Leandra het volgende:
Leuk dat ze het opnieuw uitzenden, jammer dat ze het niet als die 2,5 uur durende bioscoopversie doen.
Eigenlijk hebben series veel meer hun tijd gehad met de nieuwe social media. Niemand heeft zin om wéér een week te wachten hoe het afloopt. Nu wacht men totdat de hele zwik ergens op "uitzending gemist" opduikt, dan kun je uren achtereen het hele gebeuren in één keer verorberen.
Eigenlijk wel jammer. Zo heb je nooit meer het "Q en Q"-gevoel bij het gelijknamige liedje dat nét werd ingezet op het moment dat duidelijk werd dat er zich een spannende wending voltrok in het verhaal. Daar kon je dan een hele week op azen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_178363371
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 april 2018 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Nu Hans Knoop nog.
Dan kan ik het pas afsluiten.
Wat moet er met Hans Knoop gebeuren.
Hij heeft na dit wapenfeit ook nog eens politieke aspiraties gehad. Namelijk met een partij
"Realisten 81". Maar dat is niks geworden.
Verder zijn Hans' tenen nogal lang als je vindt dat niemand je "sjacheraar" mag noemen, omdat dat anti-semitisch klinkt. Wat natuurlijk onzin is, omdat het woord "sjacheren", net als goochem, sjoofel, gabber juist door Joden is bedacht. Hoe kan het dan anti-semitisch zijn?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 7 april 2018 @ 14:23:40 #225
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178364450
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 12:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Eigenlijk hebben series veel meer hun tijd gehad met de nieuwe social media. Niemand heeft zin om wéér een week te wachten hoe het afloopt. Nu wacht men totdat de hele zwik ergens op "uitzending gemist" opduikt, dan kun je uren achtereen het hele gebeuren in één keer verorberen.
Eigenlijk wel jammer. Zo heb je nooit meer het "Q en Q"-gevoel bij het gelijknamige liedje dat nét werd ingezet op het moment dat duidelijk werd dat er zich een spannende wending voltrok in het verhaal. Daar kon je dan een hele week op azen.
Oh, Q&Q O+
Die tune mogen ze op mijn begrafenis draaien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:52:12 #226
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_189572969
Straks weer op tv _O_ _O_ _O_

De zaak Menten

NPO 2 ; 23:30 - 00:20

Drieluik over de jacht op de steenrijke oorlogsmisdadiger Pieter Menten. Journalist Hans Knoop bijt zich vast in de zaak en verzamelt harde bewijzen tegen de miljonair. Maar die laat zich niet zomaar inrekenen.
De zaak Menten is een driedelige dramaserie over de (waargebeurde) jacht op de steenrijke kunstverzamelaar Pieter Menten (Aus Greidanus). Die komt halverwege de jaren 70 onder vuur te liggen na een tip aan journalist Hans Knoop (Guy Clemens), hoofdredacteur van weekblad Accent.

Journalist vs oorlogsmisdadiger
Menten zou tijdens de oorlog in Polen samen met de nazi's moorden hebben gepleegd. Als fanatieke nieuwsjager bijt Knoop zich vast in de zaak en hij confronteert Menten met de geruchten. Die wuift ze vriendelijk weg en probeert Knoop daarna in te pakken en te intimideren. Maar Knoop, rechtschapen journalist, laat zich niet inpalmen en hij verzamelt al snel harde bewijzen tegen de miljonair. De zaak Menten won twee jaar geleden een Gouden Kalf voor beste televisiedrama.

_O_ _O_ _O_
Kwaliteit ten top :7
pi_189572993
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Straks weer op tv _O_ _O_ _O_

De zaak Menten

NPO 2 ; 23:30 - 00:20

Drieluik over de jacht op de steenrijke oorlogsmisdadiger Pieter Menten. Journalist Hans Knoop bijt zich vast in de zaak en verzamelt harde bewijzen tegen de miljonair. Maar die laat zich niet zomaar inrekenen.
De zaak Menten is een driedelige dramaserie over de (waargebeurde) jacht op de steenrijke kunstverzamelaar Pieter Menten (Aus Greidanus). Die komt halverwege de jaren 70 onder vuur te liggen na een tip aan journalist Hans Knoop (Guy Clemens), hoofdredacteur van weekblad Accent.

Journalist vs oorlogsmisdadiger
Menten zou tijdens de oorlog in Polen samen met de nazi's moorden hebben gepleegd. Als fanatieke nieuwsjager bijt Knoop zich vast in de zaak en hij confronteert Menten met de geruchten. Die wuift ze vriendelijk weg en probeert Knoop daarna in te pakken en te intimideren. Maar Knoop, rechtschapen journalist, laat zich niet inpalmen en hij verzamelt al snel harde bewijzen tegen de miljonair. De zaak Menten won twee jaar geleden een Gouden Kalf voor beste televisiedrama.

_O_ _O_ _O_
Kwaliteit ten top :7
Dat was een hele goede ja. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')