Ik vind beide lachwekkend.quote:Op donderdag 8 december 2016 11:56 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Frappant dat u dit wél lachwekkend vindt maar een scheppingsverhaal niet.
Daarom wil even af van die definitie kwestie rond atheïst en naar de kern gaan. Begrijp ik goed dat je dus inderdaad iemand die zijn gedachtegoed baseert op waarnemingen gelijkstelt aan iemand die zijn gedachtegoed baseert op bedenkels?quote:Op maandag 12 december 2016 10:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan heb je mijn gegeven voorbeeld van wel of geen doelgerichtheid binnen evolutie niet goed begrepen. Verder schrijf ik tegen jou hetzelfde op als tegen de vorige deelnemer, ik verander niet mijn standpunt omtrent de geloofsopvattingen van een atheïst. Dus er telkens weerstand aan proberen te geven leidt alleen maar tot een zinloos ja-nietus waar niemand iets mee bereikt.
Ah kijk, dogmatisme. Niet openstaan voor het idee dat je het misschien verkeerd heb. Niet openstaan voor nieuwe informatie of inzichten. En dan anderen daarvan beschuldigen.quote:Op maandag 12 december 2016 10:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan heb je mijn gegeven voorbeeld van wel of geen doelgerichtheid binnen evolutie niet goed begrepen. Verder schrijf ik tegen jou hetzelfde op als tegen de vorige deelnemer, ik verander niet mijn standpunt omtrent de geloofsopvattingen van een atheïst. Dus er telkens weerstand aan proberen te geven leidt alleen maar tot een zinloos ja-nietus waar niemand iets mee bereikt.
Ik ook, maar vooral omdat je van de Big Bang een niet kloppende karikatuur (creationistische stroman) hebt gemaakt, en niet beschrijft wat er daadwerkelijk met de theorie wordt bedoeld.quote:
Zoals jij het schetst is het ook lachwekkend. Ik stel voor dat u zich iets verdiept in een oerknal-theorie.quote:
Je blijft het proberen maar geloof in een bestaan zonder goden is hetzelfde als het geloof in een bestaan met goden. Ik verander hierover mijn mening niet. Degene die het hier niet mee eens zijn, zijn hier net zo volhardend in. Het blijft toch de eeuwige pijnprikkel van de atheïst. Gekwalificeerd worden als iemand met een specifieke geloofsopvatting. Anders blijven ze hier niet telkens op terug komen.quote:Op maandag 12 december 2016 10:44 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Omdat jij continue een andere invulling geeft aan de term waarmee een groep mensen zich identificeert. Jij probeert dus op te leggen waar iemand wel/niet in gelooft. Dat roept weerstand op. De vraag is waarom je er zo volhardend in bent.
[..]
Dat toont natuurlijk helemaal niets aan. Enkel dat het een eigenschap is die bij meerdere mensen voorkomt, en dus tenminste geen nadelig effect heeft op de prestatie van een organisme.
[..]
"Ik zie er een doelgerichte handeling in" maar je kunt niet aantonen waarom het nou doelgericht is. Je vindt het gewoon?
Dit is zeer zeker niet hetzelfde. Voor het laatste is een heleboel fantasie en eenzijdig kritiekloos denken nodig.quote:Op maandag 12 december 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je blijft het proberen maar geloof in een bestaan zonder goden is hetzelfde als het geloof in een bestaan met goden.
Deze is meetbaar.quote:Op maandag 12 december 2016 10:55 schreef Munktar het volgende:
De oerkanl is inderdaad niet meer dan een theorie..
A-theistisch. Geen aanhanger van de theorie van schepping door God. Anders zeg je toch gewoon dat je Agnost bent? Of je zegt gewoon niets kan ook. Zodra je wordt meegezogen in dot debat ben je een van de twee. En waar twee vechten..quote:Op maandag 21 november 2016 18:03 schreef Angst het volgende:
Als ik zeg ik geloof niet, wordt gezegd nee dat is ook een geloof.
Het is een manier om te doen alsof atheïsten even irrationeel zijn.
Dit is over het algemeen niet zo. Ik geloof niet in wetenschap. De wetenschap is een manier om de werkelijkheid te onderzoeken die vaak werkt. De wetenschap zorgt ervoor dat we weten hoe onze wereld werkt. Hierdoor kan het op sommige vlakken geloof vervangen ,(waarom regent het/waarom zijn er ziektes etcetera).
De uiteindelijke levensvragen, wat is goed en wat is slecht, waarom is er iets in plaats van niets, vallen in het domein van filosofie. Deze zijn niet te bewijzen en vallen dus buiten de te onderzoeken wetenschap. Hier geeft atheïsme volgens mij ook geen antwoord op.
Als atheist denk ik dat morele vraagstukken het best te beantwoorden zijn om op je gevoel en cultuur af te gaan en dat er geen absolute waarheid is. De vraag waarom er iets in plaats van niets, denk ik dat daar geen reden voor is. Dat accepteer ik.
Ik vind geloof dermate ongeloofwaardig, dat ik het uiterst aannemelijk vind dat er geen god is. Daarom ben ik atheist en niet agnost.
Als iemand mij kan overtuigen dan ben ik best bereid mijn mening hierover te veranderen. Maar niemand heeft mij met valide argumenten weten te overtuigen. Niet in #1 en aangezien ik nog steeds dezelfde argumenten (keer op keer) lees verwacht ik niet dat dit ook in #2 ga lukken.quote:Op maandag 12 december 2016 10:51 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ah kijk, dogmatisme. Niet openstaan voor het idee dat je het misschien verkeerd heb. Niet openstaan voor nieuwe informatie of inzichten. En dan anderen daarvan beschuldigen.
Ik heb het over een uitdijend universum, ergo: Er was een beginpunt. Een 'explosie' is onzinnig geformuleerd door iemand zonder kennis van zaken.quote:Op maandag 12 december 2016 10:59 schreef Munktar het volgende:
nee je meer je achtergrond straling een effect waarvan je hypothetiseerd dat het van de achtergrond straling komt, echter is de hypothese al zo vaak aan verandering onderhevig dat alleen een idioot dit nog serieus neemt..
Btw het geloof in goden en andere tovermannen in de lucht is in een vlaag van overdadig LSD gebruik ontstaan dat niemand dit ooit serieus moet nemen.
Geloof is vooral een gereedschap om niet verklaarbare zaken te verklaren
Ik vat je ontwijken van de vraag maar op alsof je inderdaad iemand die zijn gedachtegoed baseert op waarnemingen gelijkstelt aan iemand die zijn gedachtegoed baseert op bedenkels. Dus als je daar nu gewoon eerlijker en open over was geweest dan was heel die discussie over de definitie van atheïst niet nodig geweest.quote:Op maandag 12 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als iemand mij kan overtuigen dan ben ik best bereid mijn mening hierover te veranderen. Maar niemand heeft mij met valide argumenten weten te overtuigen. Niet in #1 en aangezien ik nog steeds dezelfde argumenten (keer op keer) lees verwacht ik niet dat dit ook in #2 ga lukken.
Soms moet je gewoon accepteren dat je verschilt van mening. Niets mis mee.
Semantiek van iemand die niet herkent dat het ene gecharcheerde opmerking was... Jammerquote:Op maandag 12 december 2016 11:01 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Ik heb het over een uitdijend universum, ergo: Er was een beginpunt. Een 'explosie' is onzinnig geformuleerd door iemand zonder kennis van zaken.
Iemand die in een goddelijke schepper gelooft kan je ook niet met rationele argumenten overtuigen want die persoon heeft alle ratio overboord gegooid en is in sprookjes aan het geloven.quote:Op maandag 12 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als iemand mij kan overtuigen dan ben ik best bereid mijn mening hierover te veranderen. Maar niemand heeft mij met valide argumenten weten te overtuigen. Niet in #1 en aangezien ik nog steeds dezelfde argumenten (keer op keer) lees verwacht ik niet dat dit ook in #2 ga lukken.
Je blijft het maar proberen, maar ik heb al eerder aangegeven dat je hierin gelijk hebt. Echter, atheisten hebben niet een geloof in een bestaan zonder goden, maar hebben geen geloof in een bestaan met of zonder goden. En dat gaat er in jou dogmatische hokje maar niet in. Oren dicht, en je mantra blijven herhalen als een gelovige.quote:Op maandag 12 december 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je blijft het proberen maar geloof in een bestaan zonder goden is hetzelfde als het geloof in een bestaan met goden. Ik verander hierover mijn mening niet. Degene die het hier niet mee eens zijn, zijn hier net zo volhardend in. Het blijft toch de eeuwige pijnprikkel van de atheïst. Gekwalificeerd worden als iemand met een specifieke geloofsopvatting. Anders blijven ze hier niet telkens op terug komen.
Je langspeelplaat slaat over.quote:Ik denk dat een discussie over wel of geen doelgerichtheid binnen evolutie tot eenzelfde ja-nietus blijft. Beide partijen kunnen hun gelijk of ongelijk niet bewijzen.
Afgifte van een overdaad aan gelukstofjes op het stervensmoment lijkt te wijzen op het verzachten van een fysiek pijnlijk proces, namelijk de uitval van lichaamsfuncties. Als die overdaad leidt tot gelukzalige visioenen waarin men gelooft het hiernamaals te kunnen aanschouwen en overleden familieleden te ontmoeten (zoals bij een BDE) dan lijkt verzachting of voorbereiding tot het definitieve einde het enige doel.
Dit gaat over definities. Jij zegt over mij dat ik "geloof in een bestaan zonder goden". Ik reageer daarop door te zeggen dat dat niet overeenkomt met wat ik vind, en dat mijn positie is dat "het geloof in een bestaan met/zonder goden" afwezig is bij mij.quote:Op maandag 12 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik herhaal hier niet steeds dezelfde mantra. Dat doen de hier aanwezige atheïsten die maar blijven stampvoeten als een verongelijkte kleuter zijn zin niet krijgt. Het geloof in een bestaan zonder goden is een geloofsopvatting. Net zoals een iemand die wel gelooft in God maar niet gelooft in de atheïstische opvatting ineens geen geloof aanhangt. Dat is natuurlijk net zo'n grote onzin te veronderstellen dat de atheïst geen geloofsopvatting kent. Ja, je kunt een geloofsopvatting hebben zonder God of goden. Dat kwartje schijnt maar niet te vallen.quote:Op maandag 12 december 2016 11:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je blijft het maar proberen, maar ik heb al eerder aangegeven dat je hierin gelijk hebt. Echter, atheisten hebben niet een geloof in een bestaan zonder goden, maar hebben geen geloof in een bestaan met of zonder goden. En dat gaat er in jou dogmatische hokje maar niet in. Oren dicht, en je mantra blijven herhalen als een gelovige.
[..]
Je langspeelplaat slaat over.
Zoek aub één keer de definitie van 'geloof' op.quote:Op maandag 12 december 2016 11:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik herhaal hier niet steeds dezelfde mantra. Dat doen de hier aanwezige atheïsten die maar blijven stampvoeten als een verongelijkte kleuter zijn zin niet krijgt. Het geloof in een bestaan zonder goden is een geloofsopvatting. Net zoals een iemand die wel gelooft in God maar niet gelooft in de atheïstische opvatting ineens geen geloof aanhangt. Dat is natuurlijk net zo'n grote onzin te veronderstellen dat de atheïst geen geloofsopvatting kent. Ja, je kunt een geloofsopvatting hebben zonder God of goden. Dat kwartje schijnt maar niet te vallen.
Nogmaals, beide partijen kunnen hun gelijk of ongelijk niet aantonen dus spreek je over een geloofsopvatting. Dan kunnen we natuurlijk weer legio kaboutertjes, eenhoorns en andere grappige wezentjes erbij gaan halen, dat argument is talloze keren door mijzelf weerlegd in #1 en daar zal #2 geen verandering in brengen.
Accepteer gewoon dat we hierover van mening verschillen en blijven verschillen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I wonder what it's all about
Is je doel dan om ervoor te zorgen dat mensen die van zichzelf zeggen dat "het geloof in goden afwezig is" een andere term dan atheist gaan gebruiken? Of gaat dan bij die nieuwe term hetzelfde mantra op herhaling?quote:Op maandag 12 december 2016 11:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik herhaal hier niet steeds dezelfde mantra. Dat doen de hier aanwezige atheïsten die maar blijven stampvoeten als een verongelijkte kleuter zijn zin niet krijgt. Het geloof in een bestaan zonder goden is een geloofsopvatting. Net zoals een iemand die wel gelooft in God maar niet gelooft in de atheïstische opvatting ineens geen geloof aanhangt. Dat is natuurlijk net zo'n grote onzin te veronderstellen dat de atheïst geen geloofsopvatting kent. Ja, je kunt een geloofsopvatting hebben zonder God of goden. Dat kwartje schijnt maar niet te vallen.
Nogmaals, beide partijen kunnen hun gelijk of ongelijk niet aantonen dus spreek je over een geloofsopvatting. Dan kunnen we natuurlijk weer legio kaboutertjes, eenhoorns en andere grappige wezentjes erbij gaan halen, dat argument is talloze keren door mijzelf weerlegd in #1 en daar zal #2 geen verandering in brengen.
Ja, het is niet alsof jij ze aan het vertellen bent wat zij geloven.quote:Op maandag 12 december 2016 11:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik herhaal hier niet steeds dezelfde mantra. Dat doen de hier aanwezige atheïsten die maar blijven stampvoeten als een verongelijkte kleuter zijn zin niet krijgt. Het geloof in een bestaan zonder goden is een geloofsopvatting.
Ja. Dat verschil snap je niet. Je bent er te dom voor, helaas.quote:
Hier moest ik ook wel om lachen ja.quote:Op zondag 11 december 2016 18:16 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ontbrekende hiaten, zelfs! Oh, dat is echt heel ernstig! Dat de hiaten ontbreken. Er niet zijn, zeg maar. De hiaten.
Ik bene geen agnost, ik twijfel niet of er wel of geen god is. Ik geloof dat er geen god is, dus ik ben atheïstisch.quote:Op maandag 12 december 2016 10:58 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
A-theistisch. Geen aanhanger van de theorie van schepping door God. Anders zeg je toch gewoon dat je Agnost bent? Of je zegt gewoon niets kan ook. Zodra je wordt meegezogen in dot debat ben je een van de twee. En waar twee vechten..
Wetenschap wordt beschouwd als je van het. Terwijl er met cijfers ook flink gesjoemeld wordt.
Ik begin er wel moe van te worden.quote:Op maandag 12 december 2016 11:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kan niet discussiëren over de definitie van 'geloof'. Je kan het alleen goed of, foutief gebruiken zoals TS en Elzies doen.quote:Op maandag 12 december 2016 15:32 schreef Angst het volgende:
[..]
Ik begin er wel moe van te worden.
In jou definitie geloofd iedereen. Of je bent een twijfelkont, maar dan geloof je dat je twijfelt.
Dus iedereen gelovig jij je zin. Dan kan je ook de term gelofen afschaffen.Als je zegt ik geloof, betekent dat dan dus helemaal niets meer.
We geloven allemaal wel in het een of ander. Het feit dat je de mening van een ander niet gelooft vrijwaart natuurlijk niemand in het geloven van een eigen opvatting. Ongeacht daar nu wel of geen God of goden in voorkomen. Dat geldt natuurlijk ook voor de atheïst die gelooft in een bestaan zonder God of goden en in negen van de tien keer gelooft in de evolutietheorie. Dat maakt ons allemaal tot één grote familie van gelovigen.quote:Op maandag 12 december 2016 15:32 schreef Angst het volgende:
[..]
Ik begin er wel moe van te worden.
In jou definitie geloofd iedereen. Of je bent een twijfelkont, maar dan geloof je dat je twijfelt.
Dus iedereen gelovig jij je zin. Dan kan je ook de term gelofen afschaffen.Als je zegt ik geloof, betekent dat dan dus helemaal niets meer.
Dat is jouw geloof. Net zoals jij als satanist gelooft in Satan.quote:
Sinds wanneer geloven Satanisten in Satan ?quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat is jouw geloof. Net zoals jij als satanist gelooft in Satan.
Je hebt nog steeds niet een antwoord gegeven op de achterliggende vraag achter de hele definitie discussie. Vind je een gedachtegoed op basis van waarneming gelijk aan die op basis van bedenkesels? En dan heb ik het niet over de waarde, die moet je er zelf maar aangeven. De vraag is, zijn ze hetzelfde?quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar de claim bewijzen. Dat zal je nooit lukken.
quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
We geloven allemaal wel in het een of ander. Het feit dat je de mening van een ander niet gelooft vrijwaart natuurlijk niemand in het geloven van een eigen opvatting. Ongeacht daar nu wel of geen God of goden in voorkomen. Dat geldt natuurlijk ook voor de atheïst die gelooft in een bestaan zonder God of goden en in negen van de tien keer gelooft in de evolutietheorie. Dat maakt ons allemaal tot één grote familie van gelovigen.![]()
En jij bent de grote solipsist die de poppetjes die hij tegenkomt (zoals mij) inkleurt zoals hij wil. Sputtert het poppetje tegen? Gewoon hetzelfde riedeltje herhalen; na vaak genoeg herhalen voegt het poppetje zich vast wel naar het beeld van de werkelijkheid zoals Elzies dat heeft. Dat is belangrijker dan proberen je beeld dichter bij de realiteit te krijgen. Lekker in je veilige bubbel leven, en lalalala roepen met je vingers in je oren als iemand er kritiek op heeft.quote:Er bestaat immers geen onafhankelijke objectieve werkelijkheid zonder dat die is ingekleurd door allerlei geloofsstructuren. Wij creëren ons eigen raamwerk van hoe we onze werkelijkheid willen zien.
Wat een prachtige beschrijving van een gemiddelde atheïst.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:39 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
[..]
Lekker in je veilige bubbel leven, en lalalala roepen met je vingers in je oren als iemand er kritiek op heeft.
Een paar reacties terug heb ik dat haarfijn uit de doeken gedaan. Dus ga eerst lezen alvorens er vragen over te stellen.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds niet een antwoord gegeven op de achterliggende vraag achter de hele definitie discussie. Vind je een gedachtegoed op basis van waarneming gelijk aan die op basis van bedenkesels? En dan heb ik het niet over de waarde, die moet je er zelf maar aangeven. De vraag is, zijn ze hetzelfde?
Die flauwekul heb ik al vaker gehoord.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:29 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Sinds wanneer geloven Satanisten in Satan ?
Een betere vergelijking is "Katholieken die geen Katten aanbidden"quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die flauwekul heb ik al vaker gehoord.
Prima hoor, geldt ook bepaalde voor christenen die niet in Christus geloven.
Ach, ieder zijn geloof.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Een betere vergelijking is "Katholieken die geen Katten aanbidden"
Dit zijn natuurlijk precies de reacties waar ik op doel. Nergens serieus op ingaan; de kritiek afdoen met een 'grapje' en lekker in je bubbeltje blijven.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:41 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat een prachtige beschrijving van een gemiddelde atheïst.
Te makkelijk. Dus ik zal het iets specificeren, een herhaalbare , toetsbare waarneming stel jij gelijk aan een niet toetsbare, niet herhaalbare, afwezigheid van waarneming?quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Geen enkele objectieve waarneming is gevrijwaard van een subjectieve mening. We bedenken voortdurend iets over wat we waarnemen.
Op dit soort vragen zal Elzies geen een keer fatsoenlijk antwoord geven.quote:Op dinsdag 13 december 2016 10:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Te makkelijk. Dus ik zal het iets specificeren, een herhaalbare , toetsbare waarneming stel jij gelijk aan een niet toetsbare, niet herhaalbare, afwezigheid van waarneming?
Je doet dit jezelf aan. Ik heb mijn standpunten in topic #1 en nu #2 voldoende toegelicht en aangegeven nergens ook maar één spoortje van een gedegen weerlegging te hebben gelezen in een van de vele reacties. In #235 zal ik precies hetzelfde antwoord blijven geven namelijk dat atheïsme een geloofsopvatting is. Dus ik lees weinig meerwaarde. Nu niet, nooit niet. Dus geloof wat je wilt geloven. Het zal mijn mening niet doen veranderen, iedere atheïst ten spijt.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:55 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dit zijn natuurlijk precies de reacties waar ik op doel. Nergens serieus op ingaan; de kritiek afdoen met een 'grapje' en lekker in je bubbeltje blijven.
Zijn jouw eigen woorden die ik nergens heb opgeschreven. Ik schreef op dat iedere objectieve waarneming wordt ingekleurd door een subjectieve mening.quote:Op dinsdag 13 december 2016 10:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Te makkelijk. Dus ik zal het iets specificeren, een herhaalbare , toetsbare waarneming stel jij gelijk aan een niet toetsbare, niet herhaalbare, afwezigheid van waarneming?
Dus je sluit je oren en ogen voor goede argumentatie waarom dat niet zo is. Je weigert de definitie van 'geloven' juist te gebruiken en als iemand je daar op wijst dan reageer je niet.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je doet dit jezelf aan. Ik heb mijn standpunten in topic #1 en nu #2 voldoende toegelicht en aangegeven nergens ook maar één spoortje van een gedegen weerlegging te hebben gelezen in een van de vele reacties. In #235 zal ik precies hetzelfde antwoord blijven geven namelijk dat atheïsme een geloofsopvatting is. Dus ik lees weinig meerwaarde. Nu niet, nooit niet. Dus geloof wat je wilt geloven. Het zal mijn mening niet doen veranderen, iedere atheïst ten spijt.
quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik sluit mijn oren en ogen niet. Ik vind het simpelweg geen goede argumentatie. Dat heb ik voldoende toegelicht. Ik heb inderdaad een prachtig leven.![]()
Maar of je dat voldoende hebt toegelicht is niet aan jou om te bepalen toch. En er staan nog een heleboel vervolgvragen open waar je niet op reageert.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik sluit mijn oren en ogen niet. Ik vind het simpelweg geen goede argumentatie. Dat heb ik voldoende toegelicht.
Dat is geheel aan mezelf te bepalen, net zoals de atheïst bepaald dat hij gelooft om niet te willen geloven.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:49 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Maar of je dat voldoende hebt toegelicht is niet aan jou om te bepalen toch
Dat zeker. Maar Katholieken aanbidden dus Katten, Moslims aanbidden Mos, Hindoes aanbidden Hindes en Satanisten aanbidden Satan. Heil pastaquote:
De enige echte God.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat zeker. Maar Katholieken aanbidden dus Katten, Moslims aanbidden Mos, Hindoes aanbidden Hindes en Satanisten aanbidden Satan. Heil pasta
Zoals ik al eerder al enkele malen heb gezegd. Dit is een definitiekwestie. Iedere atheist in dit topic definiteert zijn/haar atheisme als: de afwezigheid van geloof in god(en). Jij wilt graag dat atheisme iets anders betekent.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je doet dit jezelf aan. Ik heb mijn standpunten in topic #1 en nu #2 voldoende toegelicht en aangegeven nergens ook maar één spoortje van een gedegen weerlegging te hebben gelezen in een van de vele reacties. In #235 zal ik precies hetzelfde antwoord blijven geven namelijk dat atheïsme een geloofsopvatting is. Dus ik lees weinig meerwaarde. Nu niet, nooit niet. Dus geloof wat je wilt geloven. Het zal mijn mening niet doen veranderen, iedere atheïst ten spijt.
Ik geloof niet in Satan en evolutie is al lang en breed bewezen.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar de claim bewijzen. Dat zal je nooit lukken.
Ik heb er geen enkele moeite mee. Alleen spreken ze hun eigen definitie tegen. Dat heb ik voldoende toegelicht.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:55 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder al enkele malen heb gezegd. Dit is een definitiekwestie. Iedere atheist in dit topic definiteert zijn/haar atheisme als: de afwezigheid van geloof in god(en). Jij wilt graag dat atheisme iets anders betekent.
Dat kan twee kanten op:
1) Alle atheisten nemen afstand van het label 'atheist' en moeten op zoek naar een ander label. Heb ik op zich geen problemen mee, maar ik vermoed dat dan Elzies om de hoek komt om ook die nieuwe term te herdefinieren zodat het in zijn veilige indeling van de wereld past.
2) Elzies wijzigt zijn zelfverzonnen definitie van 'atheist' zodat het overeenkomt met het standpunt van atheisten.
De vraag blijft waarom je zo'n moeite hebt met de definitie die atheisten zelf aan hun standpunt geven?
Ontbreekt het je nu echt aan een goed verhaal, dat je je moet verlagen tot dit soort kleinzerige insinuaties?quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkele moeite mee. Alleen spreken ze hun eigen definitie tegen. Dat heb ik voldoende toegelicht.
Ik vraag me af waarom atheïsten zo krampachtig reageren wanneer anderen kritiek op hun definitie hebben. Dat doe je niet als je definitie duidelijk en haarscherp is.
Kijk, atheïsme is nu eenmaal een kleine fragiele geloofsstroming. Misschien ligt daar de zere plek.
Het is duidelijk een haarscherp, en iedereen snapt dat. Behalve jij omdat jij de definitie van geloof niet juist geleerd hebt.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkele moeite mee. Alleen spreken ze hun eigen definitie tegen. Dat heb ik voldoende toegelicht.
Ik vraag me af waarom atheïsten zo krampachtig reageren wanneer anderen kritiek op hun definitie hebben. Dat doe je niet als je definitie duidelijk en haarscherp is.
Kijk, atheïsme is nu eenmaal een kleine fragiele geloofsstroming. Misschien ligt daar de zere plek.
Je lijkt er anders al een paar honderd posts moeite mee te hebben dat iets precies het tegenovergestelde is van wat jij zegt.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is een vraag, en naar mijn mening de achterliggende vraag achter deze discussie. Dus nogmaals, stel jij een herhaalbare , toetsbare waarneming gelijk aan een niet toetsbare, niet herhaalbare, afwezigheid van waarneming?quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zijn jouw eigen woorden die ik nergens heb opgeschreven. Ik schreef op dat iedere objectieve waarneming wordt ingekleurd door een subjectieve mening.
Nee, je zuigt een afwijkende definitie uit je duim.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nu denk ik niet dat er ook maar iemand op FOK is die op deze nette wijze kritiek kan leveren. Maar bij de meeste mensen gaat het al direct mis bij punt 1), ook bij Elzies. Er zijn namelijk nagenoeg geen atheïsten die het eens zouden zijn met zijn definitie van het begrip "atheïsme".quote:How to compose a successful critical commentary:
1) You should attempt to re-express your target's position so clearly, vividly, and fairly that your target says, "Thanks, I wish I'd thought of putting it that way."
2) You should list any points of agreement (especially if they are not matters of general or widespread agreement).
3) You should mention anything you have learned from your target.
4) Only then are you permitted to say so much as a word of rebuttal or criticism.
Daniel C. Dennett
Dus het heeft geen zin dat geloof te noemen.quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
We geloven allemaal wel in het een of ander. Het feit dat je de mening van een ander niet gelooft vrijwaart natuurlijk niemand in het geloven van een eigen opvatting. Ongeacht daar nu wel of geen God of goden in voorkomen. Dat geldt natuurlijk ook voor de atheïst die gelooft in een bestaan zonder God of goden en in negen van de tien keer gelooft in de evolutietheorie. Dat maakt ons allemaal tot één grote familie van gelovigen.![]()
Er bestaat immers geen onafhankelijke objectieve werkelijkheid zonder dat die is ingekleurd door allerlei geloofsstructuren. Wij creëren ons eigen raamwerk van hoe we onze werkelijkheid willen zien.
Een probleem is dat we in Nederland niet het onderscheid hebben dat ze in het Engels wel hebben: 'believe' en 'faith'. In het Nederlands valt dat beiden onder 'geloof'. Wat zie jij als het verschil tussen 'geloven' en 'denken dat iets waar is'?quote:Op dinsdag 13 december 2016 15:14 schreef Angst het volgende:
[..]
Dus het heeft geen zin dat geloof te noemen.
Ik geloof niet evolutietheorie. Ik denk dat de theorie waar is. Als er andere bewijzen komen dan pas ik mijn opvatting aan.
Dat is het verschil met gelovige. Die blijven geloven, ook als er andere bewijzen komen.
Wat jij verder zegt ("ik denk dat er geen god is") is trouwens wel interessant, want dan val je m.i. wel onder de definitie van atheist die Elzies geeft. Terwijl 'ik geloof niet dat goden bestaan' toepasbaar is op alle godshypotheses; het geeft dus in brede zin veel beter mijn positie aan dan "ik denk dat er geen god is" die maar van toepassing is op een kleinere hoeveelheid godshypotheses.quote:Ik ben atheist omdat ik denk dat er geen god is. Als Jezus zelf hier aan belt en zegt goh Angst, ik ben de zoon van god en dan een duidelijk wondertje doet, dan ben ik wel om hoor. Een gelovige daarentegen blijft geloven wat er ook gebeurt.
Tenminste anders is het geen goede gelovige. Ja in bepaalde christelijke kringen ben je al afvallig als je nadenkt over je geloof.
Wat is een "duidelijk wondertje"?quote:Op dinsdag 13 december 2016 15:14 schreef Angst het volgende:
[..]
Als Jezus zelf hier aan belt en zegt goh Angst, ik ben de zoon van god en dan een duidelijk wondertje doet, dan ben ik wel om hoor.
Huh? Jouw standpunten zijn toch allemaal al lang afgefakkeld? Dat je dat door je oogkleppen niet kunt zien, betekent natuurlijk niet dat het niet zo is.quote:Op dinsdag 13 december 2016 11:44 schreef Elzies het volgende:
Ik heb mijn standpunten in topic #1 en nu #2 voldoende toegelicht en aangegeven nergens ook maar één spoortje van een gedegen weerlegging te hebben gelezen in een van de vele reacties.
Geloof is veel sterker. Geloof gaat per definitie om zaken die niet te bewijzen zijn en waar geen absolute waarheid in gekend kan worden. Dus de tegenhanger van weten. Je kunt het niet weten, alleen geloven.quote:Op dinsdag 13 december 2016 17:23 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Een probleem is dat we in Nederland niet het onderscheid hebben dat ze in het Engels wel hebben: 'believe' en 'faith'. In het Nederlands valt dat beiden onder 'geloof'. Wat zie jij als het verschil tussen 'geloven' en 'denken dat iets waar is'?
Ik volg je hier niet helemaal. Dus misschien dat ik niet passend reageer.quote:Wat jij verder zegt ("ik denk dat er geen god is") is trouwens wel interessant, want dan val je m.i. wel onder de definitie van atheist die Elzies geeft. Terwijl 'ik geloof niet dat goden bestaan' toepasbaar is op alle godshypotheses; het geeft dus in brede zin veel beter mijn positie aan dan "ik denk dat er geen god is" die maar van toepassing is op een kleinere hoeveelheid godshypotheses.
oh ik denk dat als Jezus voor mijn neus staat hij mij snel kan overtuigenquote:Op dinsdag 13 december 2016 17:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is een "duidelijk wondertje"?
Lijkt een flauwe vraag... maar dit is iets waar filosofen lang mee hebben geworsteld. David Hume's "Of miracles" is een bekende verhandeling daarover.
Ook deze quote is heel bekend:
"No testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous than the fact which it endeavors to establish."
Een eis, een maxime, waaraan nooit kan worden voldaan.
De filosofische vraag is natuurlijk: hoe maak jij een onderscheid tussen een wonder en iets dat je gewoon niet kunt verklaren?quote:Op dinsdag 13 december 2016 19:49 schreef Angst het volgende:
[..]
oh ik denk dat als Jezus voor mijn neus staat hij mij snel kan overtuigen. De vraag hoe dat filosofisch zit is velen malen moeilijker.
Tja, da is het met geloof he. Zeker weten doe je het nooitquote:Op dinsdag 13 december 2016 20:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
De filosofische vraag is natuurlijk: hoe maak jij een onderscheid tussen een wonder en iets dat je gewoon niet kunt verklaren?
Voor hetzelfde geld verklaar je een goochelaar voor Jezus.
Er is niks dat je zeker kunt weten. Dit gaat meer over geheel niet kunnen weten.quote:Op dinsdag 13 december 2016 20:09 schreef Angst het volgende:
[..]
Tja, da is het met geloof he. Zeker weten doe je het nooit.
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2016 12:06 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ontbreekt het je nu echt aan een goed verhaal, dat je je moet verlagen tot dit soort kleinzerige insinuaties?
Je hebt geen kritiek op de definitie, je geeft een andere definitie. Een die niet overeenkomt met wat het standpunt van atheisten is. De vraag blijft waarom je zo'n moeite hebt met de door atheisten zelf gegeven definitie, of wat er voor tegenspraak in zit*?
*Laat me raden, "dat heb je al zo vaak aangegeven dat je dat nu niet meer gaat doen. Zoek maar terug door 2 of meer topics hierover". Makkelijk ontwijken.
Babies worden als atheïst geboren, ben je het daar iig wel mee eens?quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Prima hoor, maar mij overtuig je niet met de hier gelezen argumenten. Atheïsme is en blijft gestoeld op een geloofsopvatting waar geen ruimte meer bestaat voor een God of goden. Daar is ook helemaal niets mis mee.
We vergaren onze opvattingen en structuren door derden. Een baby wordt blanco geboren.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Babies worden als atheïst geboren, ben je het daar iig wel mee eens?
Ik snap je punt en ik ben het er in zekere zin mee eens. Atheïsme is geen religie, maar atheïsten hebben wel degelijk een geloofsovertuiging. Ze geloven namelijk niet dat god bestaat.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.
Ik ben niet degene die daar gefrustreerd over doet, dat doen al die stampvoetende atheïsten die iedere dag gefrustreerd reageren omdat ze vinden dat ik geen recht doe aan hun beperkte denkhokje.
Hypocriet overigens, want zodra hier iemand een andersdenkende mening op dit forum plaatst komen onze atheïsten als haviken uit hun internetkrochten tevoorschijn om die mening af te branden om vervolgens hun eigen geloofsopvatting in een bestaan zonder God of goden op te dringen als enige waarheid. Maar zodra ze zelf op een vrij simplistische wijze op hun plek worden gezet gaan ze jammerklagen en stampvoeten als een kleuter die zijn zin niet krijgt. Alsof je een blinde een spiegel probeert voor te houden.![]()
Ik heb al tig reacties terug opgeschreven dat de atheïst met geen enkel valide argument komt om zijn gelijk aan te tonen. Ik lees louter ontkenningen dat de atheïst toch wel degelijk een geloofsopvatting erop na houdt. Prima hoor, maar mij overtuig je niet met de hier gelezen argumenten. Atheïsme is en blijft gestoeld op een geloofsopvatting waar geen ruimte meer bestaat voor een God of goden. Daar is ook helemaal niets mis mee.
Definitie geloof: Overtuiging dat iets waar is of bestaat.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.
Blanco en atheïsme sluiten elkaar niet uit. Ook bij blanco personen is er een afwezigheid van een geloof in goden namelijk. Bij bakstenen ook trouwens.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
We vergaren onze opvattingen en structuren door derden. Een baby wordt blanco geboren.
Geloof jij dat kabouters niet bestaan?quote:Op woensdag 14 december 2016 09:51 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Ik snap je punt en ik ben het er in zekere zin mee eens. Atheïsme is geen religie, maar atheïsten hebben wel degelijk een geloofsovertuiging. Ze geloven namelijk niet dat god bestaat.
Atheïst: gelooft niet. Heeft een niet-geloofsovertuiging.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:52 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Definitie geloof: Overtuiging dat iets waar is of bestaat.
Atheist: Iemand die het bestaan en het kunnen bestaan van goden ontkent.
Dus geloven ze in een bestaan zonder God. Een claim die niet valt hard te maken, dus geloof. Het is maar net wat voor selectieve bril iemand wil opzetten. Dat is de kern van deze discussie.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:51 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Ik snap je punt en ik ben het er in zekere zin mee eens. Atheïsme is geen religie, maar atheïsten hebben wel degelijk een geloofsovertuiging. Ze geloven namelijk niet dat god bestaat.
Dat geloof ik.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:54 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Geloof jij dat kabouters niet bestaan?
Let op: dat is niet hetzelfde als geloven dat er geen goden bestaan.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:51 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Ik niet.quote:
Alles wat je niet kan bewijzen is geloof. Het ontkennen dat god niet bestaat is in zekere zin ook geloven daar niemand dat ook kan bewijzen.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:52 schreef Habbezak het volgende:
[..]
De overtuiging dat iets NIET waar is of NIET bestaat is geen geloof. Dan is namelijk alles een geloof.
Nee, Elzies. Je blijft "ik geloof niet dat er een god bestaat" maar uitleggen als "ik geloof dat er geen god bestaat". Die zijn niet hetzelfde en zullen ook nooit hetzelfde worden, ongeacht hoe vaak je dit herhaalt.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dus geloven ze in een bestaan zonder God.
Zie mijn post van nummer 186quote:Op woensdag 14 december 2016 09:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Let op: dat is niet hetzelfde als geloven dat er geen goden bestaan.
Iets niet geloven is niet hetzelfde als geloven dat het tegenovergestelde waar is. Een helaas veel gemaakte fout.
Hetzelfde verhaal.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:54 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Geloof jij dat kabouters niet bestaan?
Dat is niet waar de definitie van geloof is (zoals ik hierboven ook heb aangegeven): De overtuiging dat iets waar is of bestaat.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:59 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Alles wat je niet kan bewijzen is geloof. Het ontkennen dat god niet bestaat is in zekere zin ook geloven daar niemand dat ook kan bewijzen.
Nogmaals het valt niet allebei onder de definitie van geloof.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt geloven in een bestaan mét kabouters en geloven in een bestaan zonder kabouters. Valt allemaal onder de definitie van geloof als je het tegendeel niet kunt bewijzen.
Je bekijkt deze definitie van één kant. Namelijk de gangbare. Maar wanneer je er dieper over nadenkt kun je de andere kant ook toepassen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:01 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dat is niet waar de definitie van geloof is (zoals ik hierboven ook heb aangegeven): De overtuiging dat iets waar is of bestaat.
Als jij kan bewijzen dat God niet bestaat ben ik bereid het geloofsgehalte bij de atheïst weg te nemen. We weten allebei dat je dat nooit zal lukken, hoeveel kaboutervergelijkingen men ook erbij probeert te halen.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, Elzies. Je blijft "ik geloof niet dat er een god bestaat" maar uitleggen als "ik geloof dat er geen god bestaat". Die zijn niet hetzelfde en zullen ook nooit hetzelfde worden, ongeacht hoe vaak je dit herhaalt.
Bewijzen dat iets niet bestaat is per definitie onmogelijk. Jij kunt bijvoorbeeld ook niet bewijzen dat het Vliegende Spaghettimonster niet bestaat.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als jij kan bewijzen dat God niet bestaat ben ik bereid het geloofsgehalte bij de atheïst weg te nemen.
Deze discussie heeft imo lang genoeg geduurd. Als jij definities van woorden foutief wilt blijven gebruiken, prima.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als jij kan bewijzen dat God niet bestaat ben ik bereid het geloofsgehalte bij de atheïst weg te nemen. We weten allebei dat je dat nooit zal lukken, hoeveel kaboutervergelijkingen men ook erbij probeert te halen.
Tot die tijd valt atheïsme gewoon onder de definitie van geloof in een bestaan zonder God of goden.
Ik begrijp ook niet dat de atheïst zo krampachtig blijft ontkennen dat hij er een bepaalde geloofsopvatting op na houdt.
Ik kan ook geloven dat ik op Oudejaarsavond de loterij wint. Komt evenwel geen God bij te pas. Slechts geluk.
Atheïsten geloven praatjes over goden niet. Dat is alles. Ze zeggen niks anders dan dat verhalen over bovennatuurlijke wezens niet bepaald overtuigend klinken in hun oren.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:10 schreef Hi_flyer het volgende:
Mijn mening. Een geloof is een levensovertuiging, maar een levensovertuiging is niet per definitie een geloof. Atheïsme is een levensovertuiging.
Waarom zou ik iets moeten bewijzen dat ik niet beweer? Kun jij me dat uitleggen?quote:Op woensdag 14 december 2016 10:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als jij kan bewijzen dat God niet bestaat ben ik bereid het geloofsgehalte bij de atheïst weg te nemen.
En dus geen geloofquote:Op woensdag 14 december 2016 10:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het atheïstische standpunt is geen waarheidsclaim.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |