abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 november 2016 @ 11:34:33 #101
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166927784
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 15:56 schreef Mainport het volgende:
Daarnaast is wetenschap gedreven door ideologieėn, zoals Comtes positivisme; de drang om alles te meten en te classificeren brengt slechts een beperkte vorm van kennis voort.
Ik heb de volgende indruk. Als de wetenschapsfilosofie een ontwikkeling doormaakt, dan wijken latere hoofdstroom versies af van eerdere versies. Degene die terugkijken, denken vaak dat de eerdere versies ook werkelijk beschrijven wat wetenschappers in die tijd dachten en deden. In werkelijkheid trekken veel wetenschappers zich nauwelijks iets aan van de wetenschapsfilosofie.

De algemene ideologische trends, die in de samenleving een rol spelen, hebben wel veel invloed. Wetenschappers zijn deel van de samenleving en bewegen daarin mee met de rest.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:19 schreef Mainport het volgende:
Dogma's: meten = weten, falsifieerbaarheid
God: de wetenschappelijke methode
Heilige geschriften: methodologie, rationaliteit
Heiligen: Albert Einstein?
Voorbeeld. Wetenschapsfilosofie is in Nederland geen onderdeel van een studie natuurkunde. Dat is volgens mij wereldwijd zo. Natuurkundige funderen hun wetenschap niet op de wetenschappelijke methode, maar op hun eigen tradities, die vooral een project is om de wereld te vangen in een mechanisch model.

[ Bericht 27% gewijzigd door deelnemer op 27-11-2016 11:40:17 ]
The view from nowhere.
pi_166927950
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 11:22 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat een warrig gebrabbel.
Zoals blijkt, enige redelijke discussie met evolutie wetenschappers is onmogelijk, omdat met het ontkennen van vrije wil het geweten niet meer functioneerd.
  zondag 27 november 2016 @ 11:48:09 #103
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166927952
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:

[..]

Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.

Zo lang wetenschap zich beroept op objectiviteit, beroept ze zich per definitie ook op de waarheid.
Wetenschap berust op patroonherkenning. Veel mensen doen alsof alle patronen subjectief zijn.

Het objectieve berust dus op zintuiglijke waarneming, inclusief patroonherkenning. Omdat het daarop rust is het niet absoluut. Het is wel gemeenschappelijk toegankelijk (iedereen kan er in principe naar kijken), en dat noemt men objectief.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 27-11-2016 12:18:28 ]
The view from nowhere.
pi_166927971
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 11:48 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Zoals blijkt, enige redelijke discussie met evolutie wetenschappers is onmogelijk, omdat met het ontkennen van vrije wil het geweten niet meer functioneerd.
Wetenschap, evolutie, vrije wil, geweten, functioneren, kan je nog meer in 1 zin proppen om het nog onduidelijker te maken?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 27 november 2016 @ 11:50:08 #105
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166927979
quote:
7s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:49 schreef Semisane het volgende:
Enkel ik ben me ook bewust dat kritiek zonder alternatief als snel weinig interessant wordt. Het is namelijk vaak niet de kritiek die inhoud geeft aan een discussie, maar een alternatief denkbeeld.
^O^
The view from nowhere.
  zondag 27 november 2016 @ 11:54:06 #106
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166928038
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:59 schreef Molurus het volgende:
De wetenschappelijke methode is empirisch van aard, en er is inderdaad geen andere manier om de validiteit daarvan te rechtvaardigen zonder je te beroepen op diezelfde empirie.
Klopt.

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Oftewel, wat andere geloofsmethodes als zwakte hebben (het kan nooit onomstotelijk worden bewezen) heeft Poppers nu juist als kenmerkende eigenschap van wetenschap gedoopt (je kunt alleen falsificeren).
Falsificatie boven verificatie stellen, berust ook op inductie.

[ Bericht 31% gewijzigd door deelnemer op 27-11-2016 12:15:18 ]
The view from nowhere.
  zondag 27 november 2016 @ 12:03:46 #107
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166928132
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:25 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Neem de definitie van een driehoek: een verbinding van drie punten die niet op een rechte lijn liggen en met elkaar verbonden zijn. Het feit dat de som van alle hoeken altijd 180 graden bedraagt is a priori, maar deze kennis volgt niet uit de definitie van een driehoek. Stel dat we dit voor het eerst ontdekt hebben, dan hebben we dus nieuwe kennis over een driehoek die niet empirisch van aard is. Maar je mag elke driehoek wel controleren als je dat wil. :P :P
Toch is het in een gekromde tijdruimte niet correct.

quote:
[..]

Dat ontken ik niet, ik zeg alleen dat die aanname zelf niet empirisch is verkregen. We kunnen met goede redenen die aanname heus wel maken en daaropvolgend onze voorspellingen empirisch toetsen.
De apriori kennis mbt tot wiskunde kan prima verklaart worden aan de hand van evolutionaire adaptatie.
The view from nowhere.
pi_166928155
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Onzin. Niks is onomstotelijk in de wetenschap, zoals ik aanstipte.
Dat bedoelde ik ook ;)
pi_166928318
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:50 schreef Haushofer het volgende:
Dus omdat wetenschap niet "onomstotelijk" kan bewijzen schuif je de methode bij elke andere vorm van geloof? Vind je dat niet wat simplistisch? Bv, bevatten die andere geloofsmethodes ook falsificatiemogelijkheden?
Het hoeft inderdaad niet zo moeilijk te zijn. Onomstotelijk bewijs is onomstotelijk bewijs.

Het is inderdaad simplistisch te veronderstellen dat bepaalde hypothesen niet onderworpen zouden zijn aan een of andere geloofsstructuur. Het gros van alle waarheidsclaims is juist gebaseerd op blind geloof. Maar omdat we zo sterk geloven in onze eigen denkhokjes vergeten we al snel dat er toch deel van uitmaken.
pi_166928543
Het is duidelijk dat er wat schort aan de emotionele basis van evolutiewetenschappers. Het vergt moed om sommige feiten te accepteren. En die moed hebben evolutie wetenschappers niet omdat ze geen aandacht besteden aan hun emotionele basis.
pi_166928621
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:03 schreef deelnemer het volgende:

De apriori kennis mbt tot wiskunde kan prima verklaart worden aan de hand van evolutionaire adaptatie.
?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 27 november 2016 @ 12:41:51 #112
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166928677
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 11:05 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.

Er is geen redelijke discussie mogelijk met evolutie wetenschappers. Ontkenning van vrije wil is gebaseerd op ordinaire zonde.
Weer zo'n uitspraak waarbij de wetenschap als het probleem wordt weggezet terwijl die gewoon vraagd om een alternatief waar over te discusieren valt, die voorspellingen doet welke zijn te testen en die de huidige observaties, resultaten en mechanismen op een dusdanige manier kan verklaren dat er van een alternatieve theorie sprake is.

Maar in plaats dat aan te leveren is het enige wat jij doet zeuren dat er niet met de wetenschap valt te discusieren...maar vind je het gek? Je bied niks om over te discusieren... :|
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  zondag 27 november 2016 @ 12:42:11 #113
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166928682
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:38 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

?
Ons gevoel voor meetkunde (ruimtelijk voorstellingsvermogen) en algebra (samenstellen en ontleden) komen ergens vandaan? Waarom zou dit niet berusten op evolutionaire adaptatie? Dat zou betekenen dat de patronen in de wereld zelf zitten, en wij daarop aangepast zijn.
The view from nowhere.
pi_166928913
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ons gevoel voor meetkunde (ruimtelijk voorstellingsvermogen) en algebra (samenstellen en ontleden) komen ergens vandaan? Waarom zou dit niet berusten op evolutionaire adaptatie? Dat zou betekenen dat de patronen in de wereld zelf zitten, en wij daarop aangepast zijn.
Waarom al die moeite doen om dat evolutionair willen verklaren? Als ik wil gaan slapen ga ik dat toch niet evolutionair verklaren, ik zeg gewoon dat ik moe ben. Die rede verklaart dat volledig, ik hoef toch niet nog eens te verklaren waarom ik moe ben? Op zo'n manier geven we verklaringen van verklaringen.
  zondag 27 november 2016 @ 12:58:51 #115
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166928920
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 09:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bovendien is de reactie hypocriet. Zelfbenoemde atheļsten en evolutionisten springen als haviken op andersdenkenden meningen binnen dit forum en claimen op arrogante wijze hun eigen verzonnen waarheid. Ze vertonen allesbehalve de goede wil om naar een ander te willen luisteren.
Je kunt alleen luisteren naar mensen die wat zeggen. Na al die tijd hier heb je nog niets nieuws ingebracht. Alleen wat ik hierboven al een keer beschreven had. Je hebt gewoon de ruimte om hier te posten, andere mensen reageren daar op en stellen jou zelfs directe vragen om meer te weten te komen over jouw eigen denkbeelden. Dat je daar vervolgens geen antwoord op kan geven ligt aan jou.

quote:
Maar het geloof in atheļsme en in de evolutietheorie is gestoeld op een geloofsstructuur zolang het geheel niet onomstotelijk is aangetoond of bewezen Dus op dat vlak mogen jullie netjes aanschuiven bij alle vergelijkbare geloofsgenoten. Daar sta je echt niet boven, onder of los van.
"Geloof in atheisme" is een contradictio in terminis. Zou je inmiddels moeten weten.

Je legt de lat verkeerd. Niets kan 'onomstotelijk' bewezen worden, ook niet door wetenschap. Dat blijkt wel uit dit topic. Maar voor zover men er dichtbij kan komen is de evolutietheorie de beste wetenschappelijke theorie die er is. En dat heeft niets met geloof te maken. Er is ook niemand die beweert dat de evolutietheorie 'boven' geloven staat, of iets dergelijks. Zoals gezegd, de theorie is waar ongeacht of jij het verwerpt of niet.

Maar goed, het antwoord op mijn eerder gestelde vraag is dus 'nee'?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 27 november 2016 @ 12:59:40 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166928931
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 11:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Natuurkundige funderen hun wetenschap niet op de wetenschappelijke methode,
Wat?
  zondag 27 november 2016 @ 13:00:56 #117
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166928955
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, dat zou dat niet betekenen. Niet alles wat is geėvolueerd heeft een duidelijk causaal verband met de omgeving. Evolutie heeft geen doel, dat moet je altijd goed onthouden.
pi_166928987
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 12:41 schreef Semisane het volgende:

[..]

Weer zo'n uitspraak waarbij de wetenschap als het probleem wordt weggezet terwijl die gewoon vraagd om een alternatief waar over te discusieren valt, die voorspellingen doet welke zijn te testen en die de huidige observaties, resultaten en mechanismen op een dusdanige manier kan verklaren dat er van een alternatieve theorie sprake is.

Maar in plaats dat aan te leveren is het enige wat jij doet zeuren dat er niet met de wetenschap valt te discusieren...maar vind je het gek? Je bied niks om over te discusieren... :|
Bijvoorbeeld DNA werelden theorie - intelligent ontwerp

Het DNA systeem is een wereld op zich, gelijk hoe de menselijke verbeelding, of een 3D computerspel werelden op zich zijn.

In de DNA wereld wordt een representatie van de volwassen vorm van het organisme op intelligente manier gekozen, waarna deze 3D representatie de ontwikkeling van het organisme naar volwassenheid leidt. etc. etc.

Evolutie wetenschappers hebben niet de emotionele basis om op een eerlijke manier met zo'n hypothese om te gaan.

De houding is van gadverdamme, ik heb geen zin in vrije wil, en evolutie wetenschappers komen nooit los van die houding.
  zondag 27 november 2016 @ 13:03:40 #119
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166928992
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:20 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is inderdaad simplistisch te veronderstellen dat bepaalde hypothesen niet onderworpen zouden zijn aan een of andere geloofsstructuur.
Dat is een hypothese ja. Die kan gebaseerd zijn op van alles, van waarnemingen tot een 'gevoel'. Vervolgens ga je die testen.

Of zoals Feynman het zegt:

Het valt me keer op keer op dat men simpelweg geen idee heeft waar men nou eigenlijk kritiek op heeft :{.
  zondag 27 november 2016 @ 13:04:28 #120
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166929006
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Syamsu het volgende:

[..]

In de DNA wereld wordt een representatie van de volwassen vorm van het organisme op intelligente manier gekozen
Nee.
  zondag 27 november 2016 @ 13:05:46 #121
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166929031
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:20 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het hoeft inderdaad niet zo moeilijk te zijn. Onomstotelijk bewijs is onomstotelijk bewijs.
En dat is er voor evolutie genoeg. Maar dat weet je niet want je weet helemaal niets :). Zoek het eens op, lees eens wat boeken, denk eens na.
pi_166929197
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2016 12:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je kunt alleen luisteren naar mensen die wat zeggen. Na al die tijd hier heb je nog niets nieuws ingebracht. Alleen wat ik hierboven al een keer beschreven had. Je hebt gewoon de ruimte om hier te posten, andere mensen reageren daar op en stellen jou zelfs directe vragen om meer te weten te komen over jouw eigen denkbeelden. Dat je daar vervolgens geen antwoord op kan geven ligt aan jou.

[..]

"Geloof in atheisme" is een contradictio in terminis. Zou je inmiddels moeten weten.

Je legt de lat verkeerd. Niets kan 'onomstotelijk' bewezen worden, ook niet door wetenschap. Dat blijkt wel uit dit topic. Maar voor zover men er dichtbij kan komen is de evolutietheorie de beste wetenschappelijke theorie die er is. En dat heeft niets met geloof te maken. Er is ook niemand die beweert dat de evolutietheorie 'boven' geloven staat, of iets dergelijks. Zoals gezegd, de theorie is waar ongeacht of jij het verwerpt of niet.

Maar goed, het antwoord op mijn eerder gestelde vraag is dus 'nee'?
Oud forumtrucje om te claimen dat wanneer iemand iets toelicht bij gebrek aan weerwoord te roepen dat iemand iets niet heeft toegelicht. Een stukje simplistisch beredeneren waar we natuurlijk niet intrappen. Iets beter je best doen. :)

Ik heb klip en klaar aangetoond dat atheļsme is gegrondvest op een geloofsstructuur. Namelijk het geloof in een goddeloos universum zonder reden of doel wat zichzelf ontvouwd op basis van een toevallige samenloop van omstandigheden.

Een claim die je net als het wel of niet bestaan van God nooit kunt bewijzen. Dus spreek je over een individuele geloofsopvatting die je al dan niet in groepsverband kunt delen.
  zondag 27 november 2016 @ 13:21:50 #123
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166929328
En weer het riedeltje herhalen _O-.

Godverdomme zeg :'). Volgens mij praat ik met een bot.
  zondag 27 november 2016 @ 13:22:34 #124
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166929344
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 13:15 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik heb klip en klaar aangetoond dat atheļsme is gegrondvest op een geloofsstructuur. Namelijk het geloof in een goddeloos universum zonder reden of doel wat zichzelf ontvouwd op basis van een toevallige samenloop van omstandigheden.
Een stroman. Hoe vaak moet men dat nog uitleggen :D :').
pi_166929469
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2016 13:22 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Een stroman. Hoe vaak moet men dat nog uitleggen :D :').
Er is geen woord van gelogen. Alle definities sluiten aan bij de individuele geloofsopvatting van een gemiddelde atheļst. Of blijf je nu stoļcijns geloven dat geloof louter is voorbehouden aan het geloof in een monotheļstisch godsbeeld?
  zondag 27 november 2016 @ 13:39:31 #126
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166929607
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 13:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

Er is geen woord van gelogen. Alle definities sluiten aan bij de individuele geloofsopvatting van een gemiddelde atheļst. Of blijf je nu stoļcijns geloven dat geloof louter is voorbehouden aan het geloof in een monotheļstisch godsbeeld?
En weer een stroman. Bingokaart is bijna vol!

Voor de zoveelste keer, een atheist kan best gelovig zijn. Er zijn atheisten die in homeopathie geloven. Of UFO's en aliens. Whatever. Lees het topic daar over nog maar eens een keer door. Dit is het probleem met jou, je leest simpelweg niet. Niets komt binnen. Het is uncanny :').

Maar voor de zoveelste keer: is de evolutietheorie de beste manier om de diversiteit aan soorten op deze planeet te verklaren? Waarom durf je niet gewoon antwoord te geven?
pi_166929645
quote:
7s.gif Op zondag 27 november 2016 13:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee.
Je bedoelt nietus.
  zondag 27 november 2016 @ 13:43:28 #128
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166929662
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 13:42 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Je bedoelt nietus.
Nee, gewoon nee. Wat je daar schrijft is onzin van het zuiverste soort. Een totaal onbegrip van de kennis.
  zondag 27 november 2016 @ 14:25:18 #129
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166930708
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:58 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Waarom al die moeite doen om dat evolutionair willen verklaren? Als ik wil gaan slapen ga ik dat toch niet evolutionair verklaren, ik zeg gewoon dat ik moe ben. Die rede verklaart dat volledig, ik hoef toch niet nog eens te verklaren waarom ik moe ben? Op zo'n manier geven we verklaringen van verklaringen.
Als ons logisch inzicht terug te voeren is op de evolutieleer, hoef je er geen bron van a priori kennis aan te koppelen. Dan vervalt ook jouw argument dat wetenschap altijd begint met a priori elementen.
The view from nowhere.
pi_166931212
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 14:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als ons logisch inzicht terug te voeren is op de evolutieleer, hoef je er geen bron van a priori kennis aan te koppelen. Dan vervalt ook jouw argument dat wetenschap altijd begint met a priori elementen.
Wat dat betreft kun je alles terugvoeren naar de evolutieleer. Leidt alleen maar tot buitenwereld scepticisme en solipsisme. Wie zegt dan dat onze capaciteiten t.o.v. kennis betrouwbaar zijn, evolutie draait strikt gezien om overleving. Het zou moeilijk zijn om überhaupt van wetenschappelijke kennis te spreken dan, want ja wellicht is het terug te voeren op evolutionaire processen die om overleving draaien.
  zondag 27 november 2016 @ 14:44:18 #131
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166931297
quote:
15s.gif Op zondag 27 november 2016 12:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat?
quote:
15s.gif Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is een hypothese ja. Die kan gebaseerd zijn op van alles, van waarnemingen tot een 'gevoel'. Vervolgens ga je die testen.

Of zoals Feynman het zegt:

Het valt me keer op keer op dat men simpelweg geen idee heeft waar men nou eigenlijk kritiek op heeft :{.
Dat is ook het enige dat natuurkundigen erkennen aan de wetenschappelijke methode: dat je moet testen. Het maakt deel uit van hun eigen traditie. Het is ook al heel lang onderdeel van gezond verstand in het alledaagse leven.

De wetenschappelijke methode wordt niet onderwezen, omdat het gebakken lucht is. Het echte probleem is om tot nieuwe ideeen te komen. Daarover denken ze wel na, maar het blijkt zich aan iedere methodische aanpak te onttrekken (anything goes).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-11-2016 14:49:20 ]
The view from nowhere.
  zondag 27 november 2016 @ 14:44:50 #132
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166931320
quote:
2s.gif Op zondag 27 november 2016 13:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, dat zou dat niet betekenen. Niet alles wat is geėvolueerd heeft een duidelijk causaal verband met de omgeving. Evolutie heeft geen doel, dat moet je altijd goed onthouden.
Dat staat er ook niet. Adaptatie veronderstelt geen doel, het is een afstemmingsmechanisme.
The view from nowhere.
pi_166931400
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 14:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De wetenschappelijke methode wordt niet onderwezen, omdat het gebakken lucht is. Het echte probleem is om tot nieuwe ideeen te komen. Daarover denken ze wel na, maar het blijkt zich aan iedere methodische aanpak te onttrekken (anything goes).
Nou, nou, nou.. dit lijkt me wel heel kort door de bocht.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 27 november 2016 @ 14:54:44 #134
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166931631
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 14:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, nou, nou.. dit lijkt me wel heel kort door de bocht.
Dit is de traditie in de natuurkunde, zoals ik die uit eigen ervaring ken. Maar Molurus, ik heb door de jaren geleerd dat jij alles beter weet. Bespaar me de uitleg.
The view from nowhere.
pi_166931946
quote:

[..]

Ik zou zeggen dat binnen 'normal science' de wetenschappelijke methode erg goed werkt, maar als er een groot probleem opduikt men sneller geneigd is die aan de kant te gooien. 'Anything goes' geldt pas als we er helemaal niet uitkomen.

Vind sowieso de geschiedenis argumenten van Kuhn en Feyerabend ietwat sterker dan zuiver filosofische argumenten omdat het zo duidelijk uit de geschiedenis blijkt. https://en.wikipedia.org/wiki/Pessimistic_induction
  zondag 27 november 2016 @ 15:20:27 #136
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166932439
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 15:04 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat binnen 'normal science' de wetenschappelijke methode erg goed werkt, maar als er een groot probleem opduikt men sneller geneigd is die aan de kant te gooien. 'Anything goes' geldt pas als we er helemaal niet uitkomen.

Vind sowieso de geschiedenis argumenten van Kuhn en Feyerabend ietwat sterker dan zuiver filosofische argumenten omdat het zo duidelijk uit de geschiedenis blijkt. https://en.wikipedia.org/wiki/Pessimistic_induction
'Anything goes' geldt alleen voor de vraag: Hoe kom je tot nieuwe ideeen. In de wetenschappelijke methode is dat de hypothese. Waar komt die vandaan?

Er zijn natuurlijk allerlei 13 in een dozijn hypotheses. Die vereisen geen nieuw idee. Een echt nieuw idee vinden, is wat anders. Feynman zegt daarover het volgende. Als niemand het antwoord weet op een reeds lang openstaand probleem, dan is alles al geprobeerd. Vaak vereist het een nieuwe idee. Ook alle manieren om op een nieuw idee te komen zijn al geprobeerd. Het vereist een nieuw gezichtspunt (a new point of view). Als je kijkt hoe mensen daarop komen, dan is alles mogelijk:
- associatie en analogieen
- er bij toeval over struikelen
- heel intensief ermee bezig zijn, en dan ineens zie je het (het eureka effect)
- heel sterk overtuigd zijn van iets, dat toevallig behulpzaam is bij het probleem dat je probeert te tackelen.
- je laten leiden door schoonheid (Paul Dirac heeft de Dirac vergelijking bedacht van uit zijn criterium van schoonheid)
- etc ...
The view from nowhere.
pi_166933324
quote:

[..]

[..]

Dat is ook het enige dat natuurkundigen erkennen aan de wetenschappelijke methode: dat je moet testen. Het maakt deel uit van hun eigen traditie. Het is ook al heel lang onderdeel van gezond verstand in het alledaagse leven.

Het lijkt mij dat de wetenschappelijke methode juist behoorlijk beļnvloed is door de natuurkunde. En nog steeds wordt beļnvloed. Zie b.v. Richard Dawid,

http://philsci-archive.pitt.edu/1240/1/re+str.PDF

Het gebrek aan een methode lijkt me vooral op z'n plek bij paradigmaverschuivingen. De reden daarvoor is, denk ik, simpelweg omdat de methode ons niet vertelt waarom de natuur is zoals ze is, maar slechts een voorstel doet om dat te onderzoeken.

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 11:54 schreef deelnemer het volgende:
Falsificatie boven verificatie stellen, berust ook op inductie.
Zover ik weet is er idd geen bevredigend antwoord op Hume's inductieprobleem, als je dat bedoelt :)
  zondag 27 november 2016 @ 15:56:07 #138
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166933588
quote:

[..]

[..]

Hoezo het enige? Natuurkunde is juist een van de wetenschapsdisciplines die het meest trouw is aan de wetenschappelijke methode.

quote:
De wetenschappelijke methode wordt niet onderwezen, omdat het gebakken lucht is.
Eh, nee. Hier ga je gigantisch de mist in.
  zondag 27 november 2016 @ 15:56:41 #139
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166933609
quote:

[..]

Dat staat er ook niet. Adaptatie veronderstelt geen doel, het is een afstemmingsmechanisme.
Dat klopt, maar niet alle eigenschappen ontstaan door adaptatie.
  zondag 27 november 2016 @ 15:57:26 #140
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166933632
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 15:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

'Anything goes' geldt alleen voor de vraag: Hoe kom je tot nieuwe ideeen. In de wetenschappelijke methode is dat de hypothese. Waar komt die vandaan?

Er zijn natuurlijk allerlei 13 in een dozijn hypotheses. Die vereisen geen nieuw idee. Een echt nieuw idee vinden, is wat anders. Feynman zegt daarover het volgende. Als niemand het antwoord weet op een reeds lang openstaand probleem, dan is alles al geprobeerd. Vaak vereist het een nieuwe idee. Ook alle manieren om op een nieuw idee te komen zijn al geprobeerd. Het vereist een nieuw gezichtspunt (a new point of view). Als je kijkt hoe mensen daarop komen, dan is alles mogelijk:
- associatie en analogieen
- er bij toeval over struikelen
- heel intensief ermee bezig zijn, en dan ineens zie je het (het eureka effect)
- heel sterk overtuigd zijn van iets, dat toevallig behulpzaam is bij het probleem dat je probeert te tackelen.
- je laten leiden door schoonheid (Paul Dirac heeft de Dirac vergelijking bedacht van uit zijn criterium van schoonheid)
- etc ...
Maar wat is dan je probleemstelling? Zoals gewoonlijk is dat weer totaal onduidelijk.
  zondag 27 november 2016 @ 16:25:29 #141
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166934412
quote:
5s.gif Op zondag 27 november 2016 15:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar wat is dan je probleemstelling? Zoals gewoonlijk is dat weer totaal onduidelijk.
Ten eerste:

Jij vindt het onduidelijk, is niet hetzelfde als, het is onduidelijk.

Ten tweede:

Zie mijn beginpost:
F&L / Wetenschapsontkenning #2

Veel kritiek op de wetenschap wijst niet naar wetenschappers of de wetenschap. Het wijst naar naar filosofen, die iets beweren over wetenschap. Ik reageer op een post, die stelt dat wetenschap gedreven wordt door ideologieėn, zoals het positivisme. Is het nu zo dat de wetenschappers daar allemaal zo in staan, of is het een stroming in de wetenschapsfilosofie?

Of neem de wetenschappelijke methode. Is dat een methode die de wetenschap zelf geformuleerd heeft? Nee het waren dat filosofen. Zijn alle wetenschapper het er mee eens? Nee, in de natuurkunde vindt men dat het weinig om het lijf heeft en ook misleidend is. De wetenschappelijke methode is wel fantastisch als wapen tegen religies. Daarom is het hier zo populair.
The view from nowhere.
  zondag 27 november 2016 @ 16:27:25 #142
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166934454
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 16:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, in de natuurkunde vindt men dat het weinig om het lijf heeft en ook misleidend is.
Dit is natuurlijk gewoon onzin. Zoals gezegd, natuurkunde leeft van die methode. Zonder dat is het niets. Dus het is de vraag hoe je bij deze onzin komt. Ga je dat nog uitleggen?
  zondag 27 november 2016 @ 17:06:24 #143
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166935480
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2016 16:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk gewoon onzin. Zoals gezegd, natuurkunde leeft van die methode. Zonder dat is het niets. Dus het is de vraag hoe je bij deze onzin komt. Ga je dat nog uitleggen?
De hele methode bestaat uit de gedachte dat je moet toetsen of je theorie wel werkt. Dat deed men al van het begin af aan. Het is ook normaal onder gewone mensen, die iets bedenken en het uitproberen.

Natuurlijk bewijst een toets geen waarheid. Inductie speelt nu eenmaal een rol in kennisverwerving, en deze is daarom nooit zeker. Deductie is wel zeker, maar is alleen van toepassing als je start vanuit axioma's. Dit wisten de oude grieken al (Aristoteles). Falsificatie lijkt een betere formulering, maar berust zelf weer op inductie. Dit alles is onder de noemer van wetenschapsfilosofie zozeer opgeklopt, dat mensen zich eraan ergeren.

Als je de wetenschappelijke methode te serieus neemt, wordt het ook misleidend. Meetresultaten zijn niet zomaar correct, en moeilijk te beoordelen als men iets voor het eerst meet. Dus publiceren mensen vaak verkeerde meetwaarden. Murray Gell-Mann publiceerde zijn theorie voor de sterke kernkracht, terwijl deze in strijd was met alle experimenten op dat moment (welke toen bestond uit 7 verschillende artikelen).

Niet alleen kunnen metingen onbetrouwbaar zijn, ook de complexiteit van de echte wereld maak theorieen vaak moeilijk toetsbaar. In werkelijkheid is het een heel complex van elkaar ondersteunende elementen. Je gebruikt meetapparatuur (waarvan de werking zelf weer op theorie berust), je gebruikt benaderende rekentechnieken, etc ... Je toetst dus niet zomaar even iets. De suggestie, dat mensen niet beseffen dat een theorie onwaar kan zijn en je deze zou moeten toetsen, is misleidend (dat weten verstandige mensen wel, en al heel lang).

Als je de wetenschappelijke methode helemaal snapt, ben je daarmee nog geen goede wetenschapper. Het helpt je niet, want het echte probleem ligt elders. Met name, in het komen tot goede hypotheses. Daarover zegt de methode niets.

Door de wetenschap alleen als een methode te definieren, en niet in termen van zijn theorieen, veeg je het wetenschappelijke wereldbeeld van tafel. Toch werkt de wetenschap toe naar een betrouwbare objectieve voorstelling van de wereld (met vallen en opstaan).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-11-2016 17:22:24 ]
The view from nowhere.
  zondag 27 november 2016 @ 17:28:03 #144
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166936057
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 17:06 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De hele methode bestaat uit de gedachte dat je moet toetsen of je theorie wel werkt. Dat deed men al van het begin af aan. Het is ook normaal onder gewone mensen, die iets bedenken en het uitproberen.

Natuurlijk bewijst een toets geen waarheid. Inductie speelt nu eenmaal een rol in kennisverwerving, en deze is daarom nooit zeker. Deductie is wel zeker, maar is alleen van toepassing als je start vanuit axioma's. Dit wisten de oude grieken al (Aristoteles). Falsificatie lijkt een betere formulering, maar berust zelf weer op inductie. Dit alles is onder de noemer van wetenschapsfilosofie zozeer opgeklopt, dat mensen zich eraan ergeren.
Ja leuk, allemaal filosofisch gewauwel. Geen wonder dat natuurkundigen daar niets mee hebben. Die gebruiken de methode omdat het werkt.

quote:
Als je de wetenschappelijke methode te serieus neemt, wordt het ook misleidend. Meetresultaten zijn niet zomaar correct, en moeilijk te beoordelen als men iets voor het eerst meet. Dus publiceren mensen vaak verkeerde meetwaarden. Murray Gell-Mann publiceerde zijn theorie voor de sterke kernkracht, terwijl deze in strijd was met alle experimenten op dat moment (welke toen bestond uit 7 verschillende artikelen).
En die waarden worden gecontroleerd door anderen. Volgens de methode.

quote:
De suggestie, dat mensen niet beseffen dat een theorie onwaar kan zijn en je deze zou moeten toetsen, is misleidend (dat weten verstandige mensen wel, en al heel lang).
Wederom geen idee wat je hier probeert te zeggen. Je moet duidelijker zijn, je zinnen zijn bijna onmogelijk te volgen.

quote:
Als je de wetenschappelijke methode helemaal snapt, ben je daarmee nog geen goede wetenschapper. Het helpt je niet, want het echte probleem ligt elders. Met name, in het komen tot goede hypotheses. Daarover zegt de methode niets.
Dat is juist de kracht. De origine van een idee is niet interessant of relevant. Het wordt interessant als je het kunt toetsen, en dat doe je met de methode. Geen idee waarom je dat als een manke kunt zien.

quote:
Door de wetenschap alleen als een methode te definieren, en niet in termen van zijn theorieen, veeg je het wetenschappelijke wereldbeeld van tafel.
Dat bestaat dan ook niet.

quote:
Toch werkt de wetenschap toe naar een betrouwbare objectieve voorstelling van de wereld (met vallen en opstaan).
Dat klopt, dat doet een wetenschapper. 'De wetenschap' bestaat dan ook eigenlijk niet maar is een taalkundige verzamelnaam. Noem het een model.
pi_166939012
Uiteindelijk hangen jullie beiden een andere overtuiging aan. Door argumenten heen en weer te spelen zal de ander niet van zijn geloof vallen. Jullie gebruiken de ratio als instrument om het woord te verspreiden.

Het verschil zit er hoogstens in wie zich beroept op zijn eigen gelijk, de waarheid dus.
Graag op anoniem
pi_166940269
Kants Ding an sich stelt dat de werkelijkheid niet gekend kan worden, maar een combinatie is van subjectieve waarnemingen en interpretatie.

Hegel stelt dat de werkelijkheid niet op zichzelf bestaat, maar altijd in relatie staat tot de menselijke ervaring. Er is geen realiteit, alleen ideologie.
Graag op anoniem
  zondag 27 november 2016 @ 20:17:22 #147
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166940875
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 19:58 schreef Mainport het volgende:
Kants Ding an sich stelt dat de werkelijkheid niet gekend kan worden, maar een combinatie is van subjectieve waarnemingen en interpretatie.

Hegel stelt dat de werkelijkheid niet op zichzelf bestaat, maar altijd in relatie staat tot de menselijke ervaring. Er is geen realiteit, alleen ideologie.
Beiden zijn onwaar.
  zondag 27 november 2016 @ 20:18:16 #148
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166940897
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 19:12 schreef Mainport het volgende:
Uiteindelijk hangen jullie beiden een andere overtuiging aan. Door argumenten heen en weer te spelen zal de ander niet van zijn geloof vallen. Jullie gebruiken de ratio als instrument om het woord te verspreiden.
Ratio is het enige dat werkt om welk 'woord' dan ook tussen mensen concreet te maken.
pi_166941148
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2016 20:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Beiden zijn onwaar.
Het is fijn dat je ons deelgenoot maakt van je overtuigingen, blijkbaar zijn ze volgens jou zo 'waar' dat ze verder geen uitleg behoeven.
Graag op anoniem
  maandag 28 november 2016 @ 08:32:09 #150
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166949162
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld DNA werelden theorie - intelligent ontwerp

Het DNA systeem is een wereld op zich, gelijk hoe de menselijke verbeelding, of een 3D computerspel werelden op zich zijn.

In de DNA wereld wordt een representatie van de volwassen vorm van het organisme op intelligente manier gekozen, waarna deze 3D representatie de ontwikkeling van het organisme naar volwassenheid leidt. etc. etc.
Ik ken deze hypothese niet (Ik ken enkel de RNA wereld theorie).

Maar geeft het ook antwoord op vragen als punt-mutaties, frameshifts, double-strand break repairs en de eventuele gevolgen van dat soort mutaties, of geeft het een verklaring op SNPs (Single nucleotide polymorphisms of CNVs (copy number variations)?

Dit zijn namelijk gewoon wat voorbeelden die zich direct afspelen op het niveau van het DNA en die aan de basis van mutatie, gene variation en dus ook evolutie liggen. Dit ligt aan de basis van ziekten, zoals kanker, maar uiteraard ook aan de basis van variaties in genotypes en dus fenotypes.

_En_ dat zijn observaties die biologen proberen verklaren aan de hand van de evolutietheorie. Als er zaken zijn die jouw DNA werelden hypothese beter verklaren, dan zullen biologen daar gewoon serieus naar kijken en over willen discussiėren.

quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Syamsu het volgende:Evolutie wetenschappers hebben niet de emotionele basis om op een eerlijke manier met zo'n hypothese om te gaan.

De houding is van gadverdamme, ik heb geen zin in vrije wil, en evolutie wetenschappers komen nooit los van die houding.
Drogredenatie, dit is je eigen verzonnen onzin die je nu als argument gebruikt. Je kan het blijven herhalen, maar dat maakt het niet op eens zinnig. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Semisane op 28-11-2016 09:01:22 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')