http://www.sciencealert.c(...)ive-really-does-workquote:The results of NASA's tests on the 'impossible' EM Drive have been leaked, and they reveal that the controversial propulsion system really does work, and is capable of generating impressive thrust in a vacuum, even after error measurements have been accounted for.
The EM Drive has made headlines over the past year, because it offers the incredible possibility of a fuel-free propulsion system that could potentially get us to Mars in just 70 days. But there's one major problem: according to the current laws of physics, it shouldn't work.
De gemiddelde snelheid van een tripje Aarde - Mars hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan de gemiddelde snelheid van een tripje Aarde - Alpha Centauri hè. Daarbij is 20 jaar niks. Het snelst bewegende door mensen gemaakte object is Voyager, die zal er 70.000 jaar over doen om bij Alpha Centuari te arriveren als het die richting op vloog.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:25 schreef Dven het volgende:
Mogelijk in 70 dagen naar Mars. Dat is dus ten minste 275.000.000 kilometer en maximaal iets meer dan 2.000.000.000 kilometer per jaar. (minimale afstand Aarde-Mars is 55.000.000 km. Maximaal 400.000.000 km)
Proxima Centauri is de meest dichtbijzijnde ster op ongeveer 4.25 lichtjaar toch? Wat circa 40.000.000.000 is. Zelfs met de maximale snelheid is het alsnog een tripje van 20 jaar. Maar alleszins alsnog vele malen sneller dan nu mogelijk is
In theorie kun je idd veel langer doorversnellen als je een intergalactische reis maakt.. Naar Mars moet je al snel weer gaan afremmen, anders schiet je er met duizelingwekkende snelheid voorbij.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:53 schreef Rezania het volgende:
[..]
De gemiddelde snelheid van een tripje Aarde - Mars hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan de gemiddelde snelheid van een tripje Aarde - Alpha Centauri hè. Daarbij is 20 jaar niks. Het snelst bewegende door mensen gemaakte object is Voyager, die zal er 70.000 jaar over doen om bij Alpha Centuari te arriveren als het die richting op vloog.
Is het idee niet om elektrische energie om te zetten naar elektromagnetische energie en jezelf af te zetten tegen die golven? Zolang je zonlicht en zonnepanelen hebt zou je dus in theorie door kunnen blijven gaan. In dat principe is het niet veel anders dan een elektrische auto met zonnepanelen, kost ook geen brandstof.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:01 schreef Molurus het volgende:
Als je 1-2 jaar nonstop doorgaat met een klein beetje versnellen dan moet je toch een heel indrukwekkende snelheid bereiken.
En het zou geen brandstof kosten, iets wat bij mij toch wel echt vraagtekens oproept. Maar het lijkt erop dat de gehele wetenschappelijke wereld dat vreemd vindt.
Het kost wel energie.. Wat ik niet snap is dat gemeld wordt dat het tegen natuurwetten indruist. Blijkbaar speelt er iets anders nog dan dit effect: https://en.wikipedia.org/(...)le_model:_photons.29quote:Op donderdag 10 november 2016 17:01 schreef Molurus het volgende:
Als je 1-2 jaar nonstop doorgaat met een klein beetje versnellen dan moet je toch een heel indrukwekkende snelheid bereiken.
En het zou geen brandstof kosten, iets wat bij mij toch wel echt vraagtekens oproept. Maar het lijkt erop dat de gehele wetenschappelijke wereld dat vreemd vindt.
Hier staat het enigszins uitgelegd:quote:
Het gekke is: je hebt niks om je tegen af te zetten. Dat is ook de reden dat het geen zin heeft om een ventilator mee te nemen aan boord van een zeilboot.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:08 schreef Rezania het volgende:
[..]
Is het idee niet om elektrische energie om te zetten naar elektromagnetische energie en jezelf af te zetten tegen die golven? Zolang je zonlicht en zonnepanelen hebt zou je dus in theorie door kunnen blijven gaan. In dat principe is het niet veel anders dan een elektrische auto met zonnepanelen, kost ook geen brandstof.
Het probleem is dat de bron van straling onderdeel is van het voertuig. Zoals een ventilator aan boord van een zeilboot.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het kost wel energie.. Wat ik niet snap is dat gemeld wordt dat het tegen natuurwetten indruist. Blijkbaar speelt er iets anders nog dan dit effect: https://en.wikipedia.org/(...)le_model:_photons.29
Ik zie dat apparaat meer zoals dit:quote:Op donderdag 10 november 2016 17:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem is dat de bron van straling onderdeel is van het voertuig. Zoals een ventilator aan boord van een zeilboot.
Dat zou een goede analogie zijn, als er werkelijk straling in de tegengestelde richting werd uitgestraald door het voortuig.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zie dat apparaat meer zoals dit:
[ afbeelding ]
Maar dan met fotons als 'uitlaatgas'.
Zie ook: http://www.sciencealert.c(...)-s-3rd-law-after-all
Zie ook dat linkje in mijn post voor de jouwe.. Al is het een beetje vreemd hoe fotonen die elkaar 'cancellen' wel impuls hebben..quote:Op donderdag 10 november 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:
De 'doos' waarin ze microgolven heen en weer kaatsen is als ik het goed begrijp geheel gesloten. Er is geen uitlaatgas.
Ja, het lijkt me dat er maar twee mogelijkheden zijn:quote:Op donderdag 10 november 2016 17:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zie ook dat linkje in mijn post voor de jouwe.. Al is het een beetje vreemd hoe fotonen die elkaar 'cancellen' wel impuls hebben..
Nouja, uitstoot van energie (fotonen zijn technisch gezien massaloos).quote:Op donderdag 10 november 2016 17:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, het lijkt me dat er maar twee mogelijkheden zijn:
1) of het is strijdig, per definitie, met de derde wet van Newton.
2) of het is een reguliere raketmotor die het moet hebben van de uitstoot van massa.
Massaverlies ter grootte van E=MC2, waarbij E de energie is die nodig is voor de versnelling.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nouja, uitstoot van energie (fotonen zijn technisch gezien massaloos).
Mja daar zat ik ook aan te denken idd. Het hele onderwerp heeft ook wel iets van de traditionele perpetuum mobile discussie.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Massaverlies ter grootte van E=MC2, waarbij E de energie is die nodig is voor de versnelling.
Nou zou dat an sich ook nog wel mee kunnen vallen bedenk ik nu. Het roept bij mij wel de vraag op: wat is hier fundamenteel anders aan dan, zeg, een laserlamp een bepaalde kant uitrichten?
Als dit werkelijk te rijmen is met de derde wet van Newton dan zou de impuls van het voertuig gelijk maar tegengesteld moeten zijn aan de impuls van de uitgestoten fotonen, of mis ik iets?
Blijkbaar wel hè. Maar goed, dat snapte ik al niet bij normale raketten, waar ze je jezelf tegen af? Ik denk dat die weer zoiets is waar de klassieke mechanica niet klopt maar het wel werkt en blablabla. Natuurkunde is soms heel verwarrend.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het gekke is: je hebt niks om je tegen af te zetten. Dat is ook de reden dat het geen zin heeft om een ventilator mee te nemen aan boord van een zeilboot.
Inderdaad, daar dacht ik ook aan.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het hele onderwerp heeft ook wel iets van de traditionele perpetuum mobile discussie.
Bij gewone raketten stoten ze met grote snelheid massa uit in tegengestelde richting. Je duwt tegen de brandstof waardoor je zelf de andere kant op gaat.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:38 schreef Rezania het volgende:
[..]
Blijkbaar wel hè. Maar goed, dat snapte ik al niet bij normale raketten, waar ze je jezelf tegen af? Ik denk dat die weer zoiets is waar de klassieke mechanica niet klopt maar het wel werkt en blablabla. Natuurkunde is soms heel verwarrend.
kan geen foton impuls zijn, 1.2 mN per kW is veel te veel, foton aandrijving zou slechts een impuls van 0.0033 mN per kW (bij 100% rendement) mogen halen (F=E/c).quote:Op donderdag 10 november 2016 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Massaverlies ter grootte van E=MC2, waarbij E de energie is die nodig is voor de versnelling.
Nou zou dat an sich ook nog wel mee kunnen vallen bedenk ik nu. Het roept bij mij wel de vraag op: wat is hier fundamenteel anders aan dan, zeg, een laserlamp een bepaalde kant uitrichten?
Als dit werkelijk te rijmen is met de derde wet van Newton dan zou de impuls van het voertuig gelijk maar tegengesteld moeten zijn aan de impuls van de uitgestoten fotonen, of mis ik iets?
Doet mij denken aan cold fusion. Daar mat men onverklaarbare warmteontwikkeling, hier meet men onverklaarbare thrust, in beide gevallen lijkt het een twijfelachtige interpretatie van de data.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mja daar zat ik ook aan te denken idd. Het hele onderwerp heeft ook wel iets van de traditionele perpetuum mobile discussie.
Maar ff een publicatie afwachten als die er komt en de reacties daarop afwachten
1.576 km/squote:Op vrijdag 11 november 2016 11:25 schreef LXIV het volgende:
Een versnelling van 0,01 m/s2 lijkt niks.
In een auto duurt het dan een uur voordat je 100 km/u rijdt!
Maar nu in een ruimteschip, gaan we 5 jaar versnellen:
3600*24*365*5*0,01= 1.576.800 m/s
Is er eigenlijk ooit duidelijk geworden wat de effecten veroorzaakte die Pons en Fleischmann zo verkeerd intrepreteerden en hun carriere verwoeste?quote:Op vrijdag 11 november 2016 10:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Doet mij denken aan cold fusion. Daar mat men onverklaarbare warmteontwikkeling, hier meet men onverklaarbare thrust, in beide gevallen lijkt het een twijfelachtige interpretatie van de data.
Neem aan dat je de verhoogde warmteproduktie (hogere temperatuur) bedoelt die af en toe zou opgetreden hebben in sommige van de geteste cellen?quote:Op vrijdag 11 november 2016 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is er eigenlijk ooit duidelijk geworden wat de effecten veroorzaakte die Pons en Fleischmann zo verkeerd intrepreteerden en hun carriere verwoeste?
Prutswerk dus, mooi voorbeeld van tunnelvisie en slordigheid. Fraude lijkt me niet, zie niet hoe ze er beter van hadden kunnen worden. Ze hebben zichzelf met een kanon in hun voeten geschoten.quote:Op vrijdag 11 november 2016 16:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Neem aan dat je de verhoogde warmteproduktie (hogere temperatuur) bedoelt die af en toe zou opgetreden hebben in sommige van de geteste cellen?
Er zijn meerdere verklaringen geopperd, zo zou volgens één paper de absorptie van waterstof in paladium zowel endotherm als exotherm kunnen zijn, afhankelijk van de isotoop in de watermoleculen aanwezig in het palladium en de isotoop (H of D) die geabsorbeerd wordt.
Andere mogelijkheden: foute handelingen, foute berekeningen, foute metingen, verontreinigingen in het toegevoegde zware water (de cellen moesten regelmatig bijgevuld worden), water op de thermistorcontacten, recombinatie van geabsorbeerd gas, reacties met lithium, exotherme ontbinding van eerder gevormde reactieprodukten...
Weinigen hebben het kunnen reproduceren, en sommigen van hen hebben later hun claims ingetrokken, nadat ze fouten in hun setup vonden (in één geval een draad die niet aangesloten was...). Anderen die het reproduceerden merkten hetzelfde effect ook in hun controlecellen met gewoon water (P&F gebruikten geen controle setup).
Ook gewoon bedrog is een mogelijkheid, Pons' gedrag na de publicatie hielp alvast niet: het "dubbel-blind" testen van de platimum electrodes op helium-4 bvb, Pons gaf de rods aan een tussenpersoon die ze over zes labs verdeelde. Bij de overhandiging van de testresultaten zou Pons bekend maken welke rods "fusie" (excess heat) hadden opgeleverd. Maar dat deed hij niet; later, nadat hij de resultaten had kunnen bekijken (geen van de labs had verhoogde hoeveelheid helium-4 gevonden) zei hij dat geen van de rods uit één van de "geslaagde" cellen kwam. En nadat Michael Salamon toegang kreeg tot het lab en 5 weken lang geen geproduceerde neutronen detecteerde verklaarde Pons dat de cel wel degelijk extra warmte had geproduceerd, maar enkel gedurende 2 uur, die toevallig samenvielen met een stroomuitval. Rekende hij erop dat Salamon's detector niet werkte in die periode? Hij werkte wel, en detecteerde geen neutronen.
Het hele experiment was slecht opgezet, en ze publiceerden hun paper op basis van calorimetrische metingen, zonder enig bewijs voor fusie. Hun enige argument was: we weten niet waar de warmte anders vandaan kan komen.
Om "opgeslagen" energie (gevormde chemische verbindingen of geabsorbeerd gas) als verklaring uit te sluiten moest de totale warmte vrijgekomen sinds het begin van het experiment groter zijn dan de totale ingevoerde elektrische energie. Maar er waren genoeg redenen om aan de data van P&F te twijfelen.
- ze zouden uitgegaan zijn van een te hoge efficientie voor de elektrolyse van water. Beetje vreemd, dat zou betekenen dat ze niet maten hoeveel zuurstof er geproduceerd werd, maar het klopt wel met wat ik gelezen heb, namelijk dat de vrijgekomen gassen niet apart afgevoerd werden. De hoeveelheid zuurstof geeft aan hoeveel water er ontleed is, de hoeveelheid waterstof niet omdat een deel daarvan geabsorbeerd wordt in de platinum elektrode.
- overschatting van de hoeveelheid geproduceerde warmte of onderschatting van de foutmarges. Bij calorimetrische experimenten is een correcte bepaling van de foutmarge essentieel. De geproduceerde warmte kan niet rechtstreeks gemeten worden, je leidt de warmteflux af uit de gemeten temperatuursverschillen en de parameters van de gebruikte calorimeter. Dat veronderstelt dat de condities overeenkomen met die tijdens de calibratie. Bij een homogene temperatuur geen probleem, maar Pons en Fleischmann gebruikten geen roerder, waardoor de temperatuursverdeling afhankelijk is van de (convectie)stroming in de vloeistof, wat de meting minder nauwkeurig maakt en bovendien verstoord kan worden door bvb de vrijkomende gasbellen.
De geproduceerde gassen voerden ook een deel van de warmte af (rechtstreeks en in de vorm van latente warmte, ie waterdamp), deze hoeveelheid werd blijkbaar simpelweg geschat, zonder meting.
Kortom: ze kozen calorimetrie om fusie te detecteren, een methode met lage gevoeligheid (er moet zoveel warmte geproduceerd worden dat enkel fusie het kan verklaren) en nauwkeurigheid, kozen een setup met grote foutmarge, en gebruikten schattingen voor waarden die men had kunnen meten. Ze interpreteerden de resultaten als bewijs voor fusie en publiceerden hun paper, zonder tests te doen die rechtstreeks fusie konden aantonen en dus van een puur chemische reactie konden onderscheiden.
Ah,magneten, magnetische velden, de favoriet van iedere perpetuum mobile bedenkerquote:Op zondag 13 november 2016 13:23 schreef Schonedal het volgende:
Een goed principe van een aandrijving voor een ruimteschip lijkt mij zoiets als we zien bij een zwart gat.
Langs de draaiingsas wordt met lichtsnelheid geïoniseerd gas uitgestoten, dit gebeurt dan wel in beide richtingen terwijl we een gasstroom in één richting moeten hebben.
Ik denk dat het mogelijk is dit op kleine schaal na te bootsen, je hebt er geen zwart gat voor nodig maar een kunstmatig magnetisch veld dat met grote snelheid ronddraait.
De magnetische veldlijnen gaan een schroefvormige bundel vormen waaraan er dan een geïoniseerd gas aan toegevoegd moet worden.
Hier heb je maar een kleine hoeveelheid van nodig want het levert een grote kracht op als het tot de lichtsnelheid versneld wordt.
Denk liever na voor je van leer trekt, in de eerste plaats ben ik geen PM bedenker,(wel een PM3 en dat is heel wat anders) en nergens staat dat ik geen energiebron nodig heb.quote:Op zondag 13 november 2016 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah,magneten, magnetische velden, de favoriet van iedere perpetuum mobile bedenker
Waarom dat niet werkt is middelbareschoolnatuurkunde.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier staat het enigszins uitgelegd:
http://www.emdrive.com/theorypaper9-4.pdf
Het is een beetje alsof je in een zeilbootje een ventilator neerzet die in het zeil blaast
Vandaar ook dat de hele wetenschappelijke wereld er met verbazing naar kijkt.quote:Op maandag 14 november 2016 12:52 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waarom dat niet werkt is middelbareschoolnatuurkunde.
Wat nog zou kunnen werken is een ventilator schuin naar achteren langs een vleugelprofiel laten blazen, analoog aan 'aan de wind varen'. Of recht naar achteren als een soort heel inefficiente straalmotor. Maar in beide gevallen kost dat energie om je ventilator aan te drijven. En waar haal je die vandaan als je geen brandstof mee neemt? Als dit al een goede analogie is, laat ie meteen zien dat het niet werkt.quote:Op maandag 14 november 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vandaar ook dat de hele wetenschappelijke wereld er met verbazing naar kijkt.
Het zou iets te maken hebben met onafhankelijke referentiekaders ofzo.
Bovendien wordt zo'n straalmotor gevoed met lucht uit de atmosfeer. Het fundamentele probleem in de ruimte is dat je niets hebt om uit te stoten anders dan de brandstof die je meeneemt.quote:Op maandag 14 november 2016 12:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Wat nog zou kunnen werken is een ventilator schuin naar achteren langs een vleugelprofiel laten blazen, analoog aan 'aan de wind varen'. Of recht naar achteren als een soort heel inefficiente straalmotor. Maar in beide gevallen kost dat energie om je ventilator aan te drijven. En waar haal je die vandaan als je geen brandstof mee neemt? Als dit al een goede analogie is, laat ie meteen zien dat het niet werkt.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook ja. Toch weer in getrapt.quote:Op maandag 14 november 2016 13:11 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Overigens wordt het weer hardstikke mysterieus gemaakt door te roepen dat er een rapport gelekt is, wat suggereert dat het allemaal hardstikke geheim is. Toch apart dat dit artikel anderhalf jaar geleden al gewoon gepubliceerd was (29 april 2015). Mijn conclusie is voorlopig dat de suggesties uit de in de OP gequote bronnen opgeblazen pseudowetenschap zijn.
quote:It's official: NASA's peer-reviewed EM Drive paper has finally been published
It works.
After months of speculation and leaked documents, NASA's long-awaited EM Drive paper has finally been peer-reviewed and published. And it shows that the 'impossible' propulsion system really does appear to work.
(...)
Last year, NASA's Eagleworks Laboratory team got their hands on an EM Drive to try to figure out once and for all what was going on.
And now we finally have those results.
The new peer-reviewed paper is titled "Measurement of Impulsive Thrust from a Closed Radio-Frequency Cavity in Vacuum", and has been published online as an open access 'article in advance' in the American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)’s Journal of Propulsion and Power. It'll appear in the December print edition.
It's very similar to the paper that was leaked online earlier this month and, most notably, shows that the drive does indeed produce 1.2 millinewtons per kilowatt of thrust in a vacuum
(...)
http://www.sciencealert.c(...)nally-been-published
Een leuk curieus effect dus waarschijnlijk, in de praktijk wellicht ooit genoeg satellieten precies in hun baan te houden.quote:Op zaterdag 19 november 2016 15:50 schreef Montov het volgende:
Peer review: http://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.B36120
[..]
Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat onze modellen misschien niet compleet zijn en dat ze niet alles kunnen verklaren? Je klinkt nog steeds alsof je liever ziet dat deze publicatie een leugen of fout is.quote:Op zaterdag 19 november 2016 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een leuk curieus effect dus waarschijnlijk, in de praktijk wellicht ooit genoeg satellieten precies in hun baan te houden.
Ik begrijp die scepsis wel hoor. Meestal als de resultaten van experimenten onverwacht zijn betekent dat dat er iets mis is met het experiment. Niet altijd, maar in het merendeel van de gevallen wel.quote:Op zaterdag 19 november 2016 17:26 schreef Rezania het volgende:
[..]
Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat onze modellen misschien niet compleet zijn en dat ze niet alles kunnen verklaren? Je klinkt nog steeds alsof je liever ziet dat deze publicatie een leugen of fout is.
Nee, ik zou ook sceptisch zijn, natuurlijk. Maar je moet wel in gedachten houden dat onze modellen niet compleet zijn. Dat is juist wetenschap, het is hooguit een benadering van de waarheid, niet de waarheid zelf.quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik begrijp die scepsis wel hoor. Meestal als de resultaten van experimenten onverwacht zijn betekent dat dat er iets mis is met het experiment. Niet altijd, maar in het merendeel van de gevallen wel.
Het document waar het om gaat is dan ook helemaal niet gelekt, maar is in 2015 al gewoon gepubliceerd. Het is jammer dat er zo complotterig over wordt gedaan want daar is zo te zien helemaal geen reden voor.quote:Op zaterdag 19 november 2016 21:48 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zie nergens bewijs van een gelekt document, wie verzint dat? Iedereen kan wel "NASA" boven een zelfgeschreven document zetten...
Snap niet wat jouw probleem isquote:Op zaterdag 19 november 2016 17:26 schreef Rezania het volgende:
[..]
Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat onze modellen misschien niet compleet zijn en dat ze niet alles kunnen verklaren? Je klinkt nog steeds alsof je liever ziet dat deze publicatie een leugen of fout is.
Dat zou al fantastisch nieuws zijn als het waar is natuurlijk. Dan zou een ruimteschip met een eenvoudige kernreactor enorme snelheden moeten kunnen bereiken die voorheen niet mogelijk waren.quote:Op zaterdag 19 november 2016 22:21 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om een effect dat een motor die werkt zonder stuwstof mogelijk maakt. Het gaat niet om een motor zonder brandstof of andere energiebron.
De vraag is of je die snelheid al bereikt hebt voor je kernreactor door zijn splijtbare materiaal heen is.quote:Op zaterdag 19 november 2016 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou al fantastisch nieuws zijn als het waar is natuurlijk. Dan zou een ruimteschip met een eenvoudige kernreactor enorme snelheden moeten kunnen bereiken die voorheen niet mogelijk waren.
Moet je die versnelling wel zien te halen natuurlijkquote:Op zaterdag 19 november 2016 23:11 schreef Molurus het volgende:
Als je een versnelling haalt van 0,1 m/s2 en die continue volhoudt dan ben je in pak hem beet 120 dagen bij Mars. (Of ik moet ergens een rekenfoutje maken.) Een kernreactor moet het toch wel een paar jaar uit kunnen houden lijkt me.
Dus als dit echt werkt zie ik ook goede mogelijkheden voor onderzoek van het zonnestelsel.
Dat lijkt me helemaal niet veel. Maar misschien verwacht ik er te veel van.quote:Op zaterdag 19 november 2016 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet je die versnelling wel zien te halen natuurlijk
Wat denk je wat de massa is van een kernreactor en het bijbehorende ruimteschip? Dat zijn heel wat Newtonsquote:Op zaterdag 19 november 2016 23:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me helemaal niet veel. Maar misschien verwacht ik er te veel van.
Geen zin om het na te rekenen, maar ik zou halverwege wel alvast weer beginnen met afremmen:Pquote:Op zaterdag 19 november 2016 23:11 schreef Molurus het volgende:
Als je een versnelling haalt van 0,1 m/s2 en die continue volhoudt dan ben je in pak hem beet 120 dagen bij Mars. (Of ik moet ergens een rekenfoutje maken.) Een kernreactor moet het toch wel een paar jaar uit kunnen houden lijkt me.
Dus als dit echt werkt zie ik ook goede mogelijkheden voor onderzoek van het zonnestelsel.
Zo heb ik het ook uitgerekend.quote:Op zondag 20 november 2016 10:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geen zin om het na te rekenen, maar ik zou halverwege wel alvast weer beginnen met afremmen:P
Bizar wel hoe ver je komt binnen relatief korte tijd met een kleine maar aanhoudende versnelling.quote:Op zondag 20 november 2016 11:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook uitgerekend.
Edit: hm... alsnog foutje gemaakt geloof ik. Het komt dan meer neer op ongeveer 34 dagen.Na 17 dagen versnellen met 0,1 m/s2 is er 25 miljoen km afgelegd.
Precies!quote:Op zondag 20 november 2016 11:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bizar wel hoe ver je komt binnen relatief korte tijd met een kleine maar aanhoudende versnelling.
Het gaat allemaal om de verhouding stuwkracht/gewicht.quote:Op zondag 20 november 2016 11:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies!Als dit werkt dan is dat goud waard. Vraag is natuurlijk of zo'n kleine versnelling ook gehaald kan worden.
Wat de vraag oproept: bij welke omvang van een kernreactor is de verhouding tussen geleverd vermogen en gewicht van de installatie optimaal?quote:Op zondag 20 november 2016 11:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat allemaal om de verhouding stuwkracht/gewicht.
Ja, alles wat electriciteit kan leveren kan worden gebruikt natuurlijk.quote:Op zondag 20 november 2016 11:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat de vraag oproept: bij welke omvang van een kernreactor is de verhouding tussen geleverd vermogen en gewicht van de installatie optimaal?
Ik heb te weinig verstand van kernreactoren om daar iets over te zeggen. Hadden de Voyager missies geen kernreactoren aan boord?
Edit:
De Voyagers maken gebruik van zo'n ding:
https://en.wikipedia.org/(...)moelectric_generator
Is dat potentieel in te zetten voor een EM motor?
Worden de Voyagers straks gevonden door een buitenaardse beschaving... en dan denken ze: "wat suf. Dat ding heeft niet eens een EM motor."quote:Op zondag 20 november 2016 12:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, alles wat electriciteit kan leveren kan worden gebruikt natuurlijk.
Je hebt alleen wel steeds meer vermogen nodig om die versnelling te behouden. F= dp/dt en p=ymv enzo.quote:Op zondag 20 november 2016 11:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bizar wel hoe ver je komt binnen relatief korte tijd met een kleine maar aanhoudende versnelling.
Just sayin'quote:
Dat begint toch pas bij substantiele fracties van de lichtsnelheid echt te tellen, of ben ik abuis?quote:Op zondag 20 november 2016 13:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je hebt alleen wel steeds meer vermogen nodig om die versnelling te behouden. F= dp/dt en p=ymv enzo.
Hangt af van het type motor. Weliswaar is de energietoename gelijk aan kracht * verplaatsing, en stijgt het nuttig geleverde vermogen dus bij hogere snelheden, maar bij een reactiemotor krijgt ook de reactiemassa (de uitlaatgassen) energie mee. Die energie daalt naarmate de raket sneller beweegt, waardoor je met een constant brandstofdebiet dezelfde versnelling behoudt (door het verlies aan massa zal de versnelling zelfs stijgen).quote:Op zondag 20 november 2016 13:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat begint toch pas bij substantiele fracties van de lichtsnelheid echt te tellen, of ben ik abuis?
Dat lijkt me nogal vreemd: Snelheid is toch uitsluitend relatief ten opzichte van andere objecten?quote:Op zondag 20 november 2016 20:31 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als deze motor zich ook zo zou gedragen, maw een kracht van 1.2 mN per KW, onafhankelijk van de snelheid, dan levert hij bij een snelheid van 850 km/s meer energie dan hij verbruikt (nog afgezien van de warmte die het circuit produceert).
Vertel waar baseer je dit op?quote:Op zondag 20 november 2016 20:31 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als deze motor zich ook zo zou gedragen, maw een kracht van 1.2 mN per KW, onafhankelijk van de snelheid, dan levert hij bij een snelheid van 850 km/s meer energie dan hij verbruikt (nog afgezien van de warmte die het circuit produceert).
P
Arbeid = kracht * afgelegde wegquote:Op zondag 20 november 2016 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel waar baseer je dit op?
Kinetische energie = mv²/2, of voor een massa van 1 kg: v²/2quote:Op zondag 20 november 2016 20:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal vreemd: Snelheid is toch uitsluitend relatief ten opzichte van andere objecten?
Motus inter corpora relativus tantum est, enzo.
Hoe kan de hoeveelheid energie die wordt geleverd afhankelijk zijn van een relatieve grootheid?
Ik zou het moeten narekenen, maar volgens mij zou het wel een substantieel verschil kunnen zijn. Je zit bv met een constante versnelling immers al vrij vlot op hoge snelheden.quote:Op zondag 20 november 2016 13:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat begint toch pas bij substantiele fracties van de lichtsnelheid echt te tellen, of ben ik abuis?
Hmm, tenzij ik een foutje heb gemaakt zit je dan halverwege een reisje naar Mars op een snelheid van ongeveer 260,000 km/u. Dat is nog steeds maar 0,00002% van de lichtsnelheid.quote:Op maandag 21 november 2016 07:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou het moeten narekenen, maar volgens mij zou het wel een substantieel verschil kunnen zijn. Je zit bv met een constante versnelling immers al vrij vlot op hoge snelheden.
Begrijp ik je goed dat je zegt dat de kinetische energie dus groter wordt dan de hoeveelheid energie die theoretisch nodig is voor de versnelling?quote:Op maandag 21 november 2016 03:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Arbeid = kracht * afgelegde weg
W=F.Δx
(als kracht en afgelegde weg dezelfde richting en zin hebben; anders moet je het scalair produkt van de vectoren gebruiken)
of:
Vermogen = kracht * snelheid
P=F.v
Per seconde legt ie 850 km af, de geleverde arbeid (door de kracht van 1.2 mN) bedraagt:
W=1.2 mN * 850 km = 1.2 *10-3 N *850*103 m =1020 N.s = 1020 Joule
wat meer is dan 1000 Joule (1 KW=1000J/s)
of rechtstreeks P = 1.2 mN * 850 km/s = 1020 Watt
[..]
Kinetische energie = mv²/2, of voor een massa van 1 kg: v²/2
energieverschil tussen v=0 en v= 1 m/s: ΔE=1²/2 - 0=0.5
tussen v=1000 m/s en v=1001 m/s: ΔE=1001²/2-1000²/2=1000.5
(je kan ook de formules uit de speciale relativiteit gebruiken waar Haushofer naar verwijst, maar dat maakt bij kleine snelheden weinig verschil).
Kinetische energie, en de verandering in kinetische energie, hangt dus af van het referentieframe. In "normale" gevallen is dat geen probleem, omdat "er voor elke actie een reactie is".. Neem bvb een raket, als je de verandering in kinetische energie van de raket en van de reactiemassa (uitlaatgassen) optelt krijg je dezelfde waarde (de toegevoegde energie), ongeacht de snelheid van de waarnemer. Met een kracht die uit het niets komt wordt dat moeilijker...
Je laatste zin geldt ook voor je antwoord op de eerste quote.quote:Op maandag 21 november 2016 03:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Arbeid = kracht * afgelegde weg
W=F.Δx
(als kracht en afgelegde weg dezelfde richting en zin hebben; anders moet je het scalair produkt van de vectoren gebruiken)
of:
Vermogen = kracht * snelheid
P=F.v
Per seconde legt ie 850 km af, de geleverde arbeid (door de kracht van 1.2 mN) bedraagt:
W=1.2 mN * 850 km = 1.2 *10-3 N *850*103 m =1020 N.s = 1020 Joule
wat meer is dan 1000 Joule (1 KW=1000J/s)
of rechtstreeks P = 1.2 mN * 850 km/s = 1020 Watt
[..]
Kinetische energie = mv²/2, of voor een massa van 1 kg: v²/2
energieverschil tussen v=0 en v= 1 m/s: ΔE=1²/2 - 0=0.5
tussen v=1000 m/s en v=1001 m/s: ΔE=1001²/2-1000²/2=1000.5
(je kan ook de formules uit de speciale relativiteit gebruiken waar Haushofer naar verwijst, maar dat maakt bij kleine snelheden weinig verschil).
Kinetische energie, en de verandering in kinetische energie, hangt dus af van het referentieframe. In "normale" gevallen is dat geen probleem, omdat "er voor elke actie een reactie is".. Neem bvb een raket, als je de verandering in kinetische energie van de raket en van de reactiemassa (uitlaatgassen) optelt krijg je dezelfde waarde (de toegevoegde energie), ongeacht de snelheid van de waarnemer. Met een kracht die uit het niets komt wordt dat moeilijker...
zij suggereren dat de motor zich tegen quantum fluctuaties afzet.quote:Op maandag 21 november 2016 22:15 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Je laatste zin geldt ook voor je antwoord op de eerste quote.
Die 850km/s slaat nergens op want hij zet zich nergens op af.
quote:It is proposed that the tapered RF test article pushes off of quantum vacuum fluctuations, and the thruster generates a volumetric body force and moves in one direction while a wake is established in the quantum vacuum that moves in the other direction.
Die zich in hetzelfde referentiekader bevinden als de motor zelf, dat is de clue.quote:Op maandag 21 november 2016 22:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
zij suggereren dat de motor zich tegen quantum fluctuaties afzet.
[..]
Nee, ik geef slechts aan dat als behoud van energie geldt, de motor slechts constante thrust kan leveren als het elekrische vermogen stijgt naarmate hij sneller gaat. En dat dit niet slechts bij relativistische snelheden significant wordt.quote:Op maandag 21 november 2016 11:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Begrijp ik je goed dat je zegt dat de kinetische energie dus groter wordt dan de hoeveelheid energie die theoretisch nodig is voor de versnelling?
De assumptie die er is bij deze motor is trouwens niet dat de kracht uit het niets komt, maar dat de stuwkracht dmv electrische energie die omgezet in microgolven deze opwekt. Er wordt dus wel degelijk energie ingestopt.
Tijdje terug gelezen dat men bij het testen van het effect, ofwel geen effect vond, of slechts zijwaardse stuwkracht en niet op en neer (dus van het midden van de aarde naar boven), kan dat alleen ff niet vinden nuquote:Op maandag 21 november 2016 22:25 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nee, ik geef slechts aan dat als behoud van energie geldt, de motor slechts constante thrust kan leveren als het elekrische vermogen stijgt naarmate hij sneller gaat. En dat dit niet slechts bij relativistische snelheden significant wordt.
Normale raketmotoren, ion thrusters etc.. kunnen met constant vermogen steeds dezelfde thrust leveren, ongeacht de snelheid. Maar die doen dat door het uitstoten van massa, en die massa heb je voordien tot die snelheid moeten versnellen. There's no such thing as a free lunch, zeg maar...
Het blijft wat mij betreft een puur theoretische discussie, volges mij meten ze gewoon een verplaatsing van het zwaartepunt, wat niet voorkomt in hun "list of possible error sources", terwijl het wel de verklaring is die ze voor de thermische component van het signaal geven.
Als je het thrust noemt ben je misschien geneigd om enkel naar interacties met de omgeving te zoeken, niet naar intern optredende krachten...
Ik heb nergens over absolute snelheid gesproken. Ik heb het over snelheid tov van de waarnemer in rust tov de raket wanneer die haar reis aanvangt.quote:Op maandag 21 november 2016 22:28 schreef Molurus het volgende:
Het zou ook heel raar zijn als je aan de hand van quantumfluctuaties je absolute snelheid kon bepalen trouwens.
Zoals Einstein al opmerkte: als je in een ruimteschip zonder ramen zit kun je wel versnelling meten, maar het is fundamenteel onmogelijk om vast te snellen of je uberhaupt een snelheid hebt en hoe hoog die snelheid dan is.
Motus inter corpora relativus tantum est! De onderlinge beweging van objecten is uitsluitend relatief.
quote:As Carroll later tweeted, "The eagerness with which folks embrace sketchy claims about impossible space drives would make astrology fans blush."
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | 40W 60W 80W Forward thrust (in micronewton): 1: 48 106 76 2: 30 91 119 3: 53 128 117 avg: 44 108 104 Reverse thrust: 1: 40 43 74 2: 30 83 71 3: 30 67 69 avg: 33 64 71 |
Hmm, niet noodzakelijk denk ik. Ik kan wel praktische voorbeelden bedenken waarbij te veel vermogen contraproductief is.quote:Op maandag 28 november 2016 14:41 schreef crystal_meth het volgende:
De thrust, die evenredig zou moeten zijn met het vermogen, is bij forward meting bij 60W hoger dan bij 80W.
Als men het geheel 180° draait krijgt men lagere waarden in tegengestelde richting.
Als het echt thrust betrof, of magnetische flux, of verplaatsing van het zwaartepunt door thermische uitzetting, dan verwacht je dat de resultaten evenredig zijn met de stroom en minder variantie vertonen.
Tja, zij gaan zelf uit van een lineaire relatie, wie ben ik om hen tegen te spreken. "The vacuum test data collected show a consistent performance of 1.2±0.1 mN/kW".quote:Op maandag 28 november 2016 19:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm, niet noodzakelijk denk ik. Ik kan wel praktische voorbeelden bedenken waarbij te veel vermogen contraproductief is.
Bij zo'n ding bijvoorbeeld heb je er niks aan om zo hard mogelijk te zwaaien:
[ afbeelding ]
Alleen bij "precies goed" schiet je iets op. Ik kan me voorstellen dat hier een soortgelijk mechanisme speelt.
Daarmee is overigens niet gezegd dat het dan wel werkt. Alleen is het idee dat het vermogen lineair zou moeten correleren met de thrust niet noodzakelijk juist.
Met een balans die geen onderscheid kan maken tussen thrust en verandering in massaverdeling zal je nooit zeker zijn dat je thrust meet.quote:Op maandag 28 november 2016 21:52 schreef Molurus het volgende:
Ok, dan heb ik niks gezegd. Het lijkt me in dat geval duidelijk dat er ieg iets niet klopt met die foutmarges, of dat er bepaalde aannames in deze grafiek zitten die niet deugen.
Hoe dan ook geven deze resultaten wel eventueel aanleiding tot meer (en nauwkeuriger) onderzoek. Het lijkt me alsnog wel wat vroeg voor definitieve conclusies: zelfs als er slordig is gewerkt is alles meer dan 0 natuurlijk vreemd.
Men wil die EM motor natuurlijk ook niet gaan gebruiken om te ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:37 schreef t4600c het volgende:
Dus om 1 mens van de grond te lichten heb je... 10.000.000 EM motoren nodig.
Zijn Ionenmotoren dan niet efficienter per watt dan EM? en al bewezen technologie, niet een of andere vage test.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Men wil die EM motor natuurlijk ook niet gaan gebruiken om te ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde.
Een heel klein beetje versnelling in de ruimte is al heel waardevol. Zeker zonder wrijving of zwaartekracht van wat voor soort dan ook.
We hebben helemaal geen 9,8 m/s2 nodig. Een miljoenste daarvan is ook goed.
Die hebben 'brandstof' nodig (een bron van ionen).. Deze zou dat in theorie niet nodig hebben.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:50 schreef t4600c het volgende:
[..]
Zijn Ionenmotoren dan niet efficienter per watt dan EM? en al bewezen technologie, niet een of andere vage test.
Maar misschien worden ze wel veel zuiniger in de toekomst.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:37 schreef t4600c het volgende:
Laten we zeggen dat het echt thrust veroorzakt (Wat uit testen van derde partijen in twijfel wordt gebracht.)
laten we even wat rekenen...
De EM Drive genereerd 40 tot 80 mironewtons of thrust voor 80 Watts.
gemiddeld weegt een mens 100 kg.
Force (newtons) = Mass (kg) x acceleratie (m/s^2)
Dus... 1000N = 100 kg * 10 m/s^2 (Op aarde)
1 EM motor = 80 microNewtons... laten we het 100 maken omdat dat makkelijker is. dus 0.000.100 Newtons
Dus om 1 mens van de grond te lichten heb je... 10.000.000 EM motoren nodig.
Verder... 0.001.000 Newtons voor 100 Watts.
Dan heb je... 1.000.000.000 Watts nodig, of 1 GigaWatt nodig om 100kg omhoog te duwen. 1 Persoon!
Om dat in perspectief te brengen... het COMPLETTE hoogspannings net van HEEL USA is 1000 Gigawatt. Dus met ALL het stroom in HEEL USA kan je 1000 mensen omhoog duwen, of 100 ton.
Een CH-47C Helicopter kan 20 ton (+ zichzelf natuurlijk) in de lucht brengen met maar 2 Megawatt. Dus 5 kunnen 100 ton doen.
CH-47C hebt totaal 10.000.000 Watts nodig.
EM 1.000.000.000.000 Watts om hetzelfde te doen.
En dit hebben ze alleen kunnen 'meten' met een extreem gevoelig meet instrument waarbij zelfs het magnetisch veld van gelijders invloed zou kunnen hebben op de metingen. En waarbij errors zijn gevonden in metingen door derde partijen. En een groot deel van de geleverde energie wordt omgezet in warmte naar metalen delen! Wanneer je een meetinstrument moet bouwen ZO precies, ZO fragiel om ook maar IETS te KUNNEN meten....
Met chemische raketmotoren is het juist de truc om een meetinstrument te maken wat de motor uberhaupt kan vasthouden!
Zelfs Ionemotoren zijn veel efficienter en zijn ook al gebruikt in de ruimte.
"Maar EM drive is nog wel handig voor kleine probes in de ruimte."
Nee... kompleet fout!
De Voyager weegt 825Kg en genereerde aan het begin 420 watts. (Nu al veeeel minder)
Als je dat met EM drive wil manoeuvreren heb je een paar gigantische kern generators nodig die met machten groter zijn dan de probe zelf.
Zou het dan echt?quote:Op dinsdag 29 november 2016 12:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die hebben 'brandstof' nodig (een bron van ionen).. Deze zou dat in theorie niet nodig hebben.
Naarmate men nauwkeuriger meet is de thrust steeds gezakt...quote:Op dinsdag 29 november 2016 13:12 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Maar misschien worden ze wel veel zuiniger in de toekomst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |