Een tafel met een negroïde kind met een tulband, oorbellen en een traditioneel 'organisch-rokje' als standaard die het tafelblad draagt als een dienblad.. Bijzonder, maar wat heeft dat met dit topic te maken?quote:Op zondag 6 november 2016 21:57 schreef Franny_G het volgende:
Ik kwam in zo'n gezellige tweedehandswinkel vol retro spulletjes deze week dit tegen:
[ afbeelding ]
Jij wilde bewijzen van een karikatuur zien toch?quote:Op zondag 6 november 2016 22:10 schreef madam-april het volgende:
[..]
Een tafel met een negroïde kind met een tulband, oorbellen en een traditioneel 'organisch-rokje' als standaard die het tafelblad draagt als een dienblad.. Bijzonder, maar wat heeft dat met dit topic te maken?
Ik snap ook wel dat je wat ongeschoold overkomt als je net uit Afrika komt en niet dezelfde opvoeding hebt genoten als Sjors. Als Sjimmie net als Sjors was grootgebracht in Nederland waren ze even wijs.quote:Op zondag 6 november 2016 22:10 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Behalve het uiterlijk werd Sjimmie als een hulpje van Sjors neergezet, beetje dommig. Werd soms ook letterlijk tegen hem gezegd: dat hij dom was en maar beter naar Sjors kon luisteren. Net als met zwarte piet is het de combi van uiterlijk en bepaalde eigenschappen en een minderwaardige positie als knecht.
Ik had het overquote:Op zondag 6 november 2016 22:05 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Jij lanceert de stelling dat nabestaanden van slachtoffers NATUURLIJK ook slachtoffers zijn. Maakt in weze niet uit wat voor slachtoffers het zijn.
Tsja vroeger was het normaal om zwarte mensen als minderwaardig te zien.. Ik heb hier 'Het groote negerboek' in de kast staan.. dat was vroeger vrij normaal en bewijst niks over Zwarte Piet.. Zwarte Piet is namelijk geen zwart persoon..quote:Op zondag 6 november 2016 22:10 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Behalve het uiterlijk werd Sjimmie als een hulpje van Sjors neergezet, beetje dommig. Werd soms ook letterlijk tegen hem gezegd: dat hij dom was en maar beter naar Sjors kon luisteren. Net als met zwarte piet is het de combi van uiterlijk en bepaalde eigenschappen en een minderwaardige positie als knecht.
Ik wilde bewijzen zien dat Zwarte Piet een karikatuur van een zwart persoon is.. Die heb ik nog steeds niet gezien..quote:Op zondag 6 november 2016 22:11 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Jij wilde bewijzen van een karikatuur zien toch?
Als je de overeenkomsten niet ziet, dan wil je het niet zien denk ik.quote:Op zondag 6 november 2016 22:17 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ik wilde bewijzen zien dat Zwarte Piet een karikatuur van een zwart persoon is.. Die heb ik nog steeds niet gezien..
moet je ook heul niet willenquote:Op zondag 6 november 2016 22:17 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Als je de overeenkomsten niet ziet, dan wil je het niet zien denk ik.
Als je de overeenkomsten niet ziet, dan wil je het niet zien denk ik.quote:Op zondag 6 november 2016 22:17 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ik wilde bewijzen zien dat Zwarte Piet een karikatuur van een zwart persoon is.. Die heb ik nog steeds niet gezien..
Er zijn wel overeenkomsten maar er zijn ook duidelijke verschillen..quote:Op zondag 6 november 2016 22:17 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Origineel antwoord.. helemaal zelf bedacht?quote:Op zondag 6 november 2016 22:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bronquote:Thuis zoek ik de tekenaar op, een Duitser Arthur Thiele die in 1936 is overleden en hij tekende over het algemeen humoristische kaarten. Pas als ik aangeklede poezen afgebeeld zie realiseer ik mij dat dit 80 jaar geleden lachwekkende kaartjes waren. Negers konden (en mochten) natuurlijk niet voetballen of tennissen.
maar zwarte piet is toch ook niet meer de dommige minderwaardige, onderdanige knecht die hij ooit was?quote:Op zondag 6 november 2016 22:10 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja wat wil je hier nou mee bewijzen? Dat negers als minderwaardig werden gezien ontkent niemand.. We hebben het hier over Zwarte Piet en dat is geen neger..quote:
Ja, en het is heel mooi als je die nu haarfijn kunt analyseren maar zoals je zelf al schreef: vroeger waren deze karikaturen normaal en mensen dachten daar dus niet zo scherp over na. Ik neem aan dat voor veel Nederlanders de karikaturen in Kuifje in Arika, Sjors en Sjimmie en andere boeken en Zwarte Piet allemaal zo'n beetje op hetzelfde neerkwamen.quote:Op zondag 6 november 2016 22:21 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er zijn wel overeenkomsten maar er zijn ook duidelijke verschillen..
Daar komt het huidige uiterlijk van Zwarte Piet vandaan. En dat is nog steeds kwetsend voor een aantal mensen.quote:Op zondag 6 november 2016 22:28 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ja wat wil je hier nou mee bewijzen? Dat negers als minderwaardig werden gezien ontkent niemand.. We hebben het hier over Zwarte Piet en dat is geen neger..
Klopt. En als we dat 'zwarte' er ook nog even afhalen dan zijn we dus klaar met die modernisering.quote:Op zondag 6 november 2016 22:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar zwarte piet is toch ook niet meer de dommige minderwaardige, onderdanige knecht die hij ooit was?
als de sint iets wil weten gaat hij maar zijn pieten want die weten shit en als hij weer iets kwijt is dan vinden ze zijn shit
Dat hoeft niet want hij is gewoon zwart, geen neger, gewoon zwart.. iedereen dit dit anders ziet zou eens bij zichzelf te raden moeten gaan, er is namelijk geen enkele reden te bedenken dit anno 2016 nog als kwetsend te zien (zoals je zelf al zegt: hij is veranderd)quote:Op zondag 6 november 2016 22:34 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Klopt. En als we dat 'zwarte' er ook nog even afhalen dan zijn we dus klaar met die modernisering.
Vijftig jaar geleden is dat punt ook van tafel geveegd.quote:Op zondag 6 november 2016 22:41 schreef mschol het volgende:
[..]
Dat hoeft niet want hij is gewoon zwart, geen neger, gewoon zwart.. iedereen dit dit anders ziet zou eens bij zichzelf te raden moeten gaan, er is namelijk geen enkele reden te bedenken dit anno 2016 nog als kwetsend te zien (zoals je zelf al zegt: hij is veranderd)
50 jaar terug hadden ze misschien een punt, nu: not so much..
Als je rekening moet gaan houden met ieders pijntje in een samenleving als de onze, kan je niets meer vieren.quote:Op zondag 6 november 2016 22:31 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daar komt het huidige uiterlijk van Zwarte Piet vandaan. En dat is nog steeds kwetsend voor een aantal mensen.
En toch, ondanks alle rationele argumenten, verandert het.quote:Op zondag 6 november 2016 22:41 schreef mschol het volgende:
[..]
Dat hoeft niet want hij is gewoon zwart, geen neger, gewoon zwart.. iedereen dit dit anders ziet zou eens bij zichzelf te raden moeten gaan, er is namelijk geen enkele reden te bedenken dit anno 2016 nog als kwetsend te zien (zoals je zelf al zegt: hij is veranderd)
50 jaar terug hadden ze misschien een punt, nu: not so much..
Zelfs al zou het waar zijn dat het uiterlijk van Zwarte Piet daarop is gebaseerd.. Dan nog is ligt het aan de mensen die zich gekwetst voelen dat ze de huidige Zwarte Piet niet los kunnen zien van die associatie.quote:Op zondag 6 november 2016 22:31 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daar komt het huidige uiterlijk van Zwarte Piet vandaan. En dat is nog steeds kwetsend voor een aantal mensen.
quote:Op zaterdag 5 november 2016 19:59 schreef Red_85 het volgende:
De aanhangers van de pvv zijn ook boos, schreeuwen en zijn ook niet in de meerderheid. Hun ook maar de zin geven en alle marokkanen het land uit trappen? Die zijn immers oververtegenwoordigd in alle negatieve statistieken en heel veel mensen hebben nare herinneringen en ervaringen met ze.
Zo democratisch ridicuul is het.
De angst om voor racist uitgemaakt te worden is helaas erg groot inderdaad..quote:Op zondag 6 november 2016 22:48 schreef agter het volgende:
[..]
En toch, ondanks alle rationele argumenten, verandert het.
Argumenten hebben kennelijk niet zoveel waarde als het om sentiment gaat.
Heb ik gedaan en je punt is?quote:Op zondag 6 november 2016 22:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je rekening moet gaan houden met ieders pijntje in een samenleving als de onze, kan je niets meer vieren.
Het is echt onzin om daar aan toe te geven.
Ik raad je aan om deze te bekijken:
Je zou daar rekening mee kunnen houden? Het is maar een idee hoorquote:Op zondag 6 november 2016 22:50 schreef madam-april het volgende:
[..]
Zelfs al zou het waar zijn dat het uiterlijk van Zwarte Piet daarop is gebaseerd.. Dan nog is ligt het aan de mensen die zich gekwetst voelen dat ze de huidige Zwarte Piet niet los kunnen zien van die associatie.
Zij hebben last van iets dat niks met Zwarte Piet te maken heeft, zij voelen zich slachtoffer van iets dat zij nooit hebben meegemaakt..
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |