abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166386236
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 09:25 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat is wel een mooi ding, maar heeft toch ook z'n issues lees ik hier en daar.
Zoals?

Overigens zal ik nergens beweren dat deze laptop wel perfect is, hoor. Zeker niet voor mij, gezien ik eigenlijk gewoon een MacOS gebruiker ben. De accuduur is minder dan je van een MacBook mag verwachten, en hoewel het trackpad heel goed is voor een Windows laptop, komt het niet in de buurt van de forcetouch trackpad van een MacBook. Windows 10 kopieert gelukkig wel een aantal multitouch gestures, en het touchscreen helpt enorm. Ik riep vroeger ook net zo hard als de mensen hier dat touchscreen op een laptop onzin was. Nu heb ik het, en zou ik het oprecht missen als ik het niet meer heb. En het gebruik ervan (hoe sporadisch ook) is inmiddels zo natuurlijk, dat het mij regelmatig gebeurt dat ik bij de MacBook van mijn vriendin het scherm aantik om iets te openen of een pagina te scrollen.

De Razer Blade biedt verder veel van wat de MacBooks zo aantrekkelijk maakt: een aantrekkelijk design, uitzonderlijke bouwkwaliteit, en veel power in een compacte en lichte behuizing. De speakers zijn uitstekend, de koeling is dik in orde, en de ventilatoren maken alleen lawaai als je zware games draait. Bij normaal gebruik hoor je ze niet. Echt heet wordt hij ook niet (de 15" rMBP die ik hiervoor had werd warmer), en het scherm is top. Had wat feller gemogen voor gebruik buitenshuis, maar kleurweergave is heel goed en het is een scherp beeld.

Geen enkele laptop is perfect, mijn laptop ook niet. Maar ik heb nu minder betaald dan de 13" MacBook pro mij zou kosten, voor een laptop die krachtiger is dan de meest krachtige versie van de 15" MacBook pro. En buiten de accuduur en het OS lever ik vrijwel niets in. Design, bouwkwaliteit en "oog voor detail" zijn allemaal net zo goed. Plus dat ik een veel beter toetsenbord heb én mij. iPhone kan syncen
  donderdag 3 november 2016 @ 09:52:48 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166386365
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 09:46 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Geen enkele laptop is perfect, mijn laptop ook niet. Maar ik heb nu minder betaald dan de 13" MacBook pro mij zou kosten, voor een laptop die krachtiger is dan de meest krachtige versie van de 15" MacBook pro. En buiten de accuduur en het OS lever ik vrijwel niets in. Design, bouwkwaliteit en "oog voor detail" zijn allemaal net zo goed. Plus dat ik een veel beter toetsenbord heb én mij. iPhone kan syncen
Nee, iedere laptop is een compromis tussen vele variabelen en jij hebt een laptop met betere spec's voor bepaalde individuele onderdelen. Je hebt ook een compromis, maar een ander.
Of jouw laptop in the real world sneller is moet nog maar blijken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166386480
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je wilt helemaal niet voorkomen dat je computer gaat swappen, virtueel geheugen is iets goeds, het is een integraal deel van de manier waarop je OS optimaal werkt.
een OS gaat swappen omdat het te weinig geheugen heeft, dat is niet "hoe je OS optimaal werkt"
je zou zelfs kunnen stellen dat zodra je OS gaat swappen je hardware (geheugen) niet meer toereikend is
je wilt ten alle tijden verkomen namelijk dat processen geladen moeten worden van de, veel tragere, HDD/SSD

zelf heb ik 24GB ram en wordt mijn swapfile nooit aangesproken
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  donderdag 3 november 2016 @ 10:01:56 #104
45206 Pietverdriet
pi_166386507
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:00 schreef mschol het volgende:

[..]

een OS gaat swappen omdat het te weinig geheugen heeft, dat is niet "hoe je OS optimaal werkt"
je zou zelfs kunnen stellen dat zodra je OS gaat swappen je hardware (geheugen) niet meer toereikend is
je wilt ten alle tijden verkomen namelijk dat processen geladen moeten worden van de, veel tragere, HDD/SSD

zelf heb ik 24GB ram en wordt mijn swapfile nooit aangesproken
Lees je eens in ipv maar wat te roepen
  donderdag 3 november 2016 @ 10:08:23 #105
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_166386610
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 09:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gebruikt het geheugen optimaler, je hoeft applicaties niet gedeeld geheugen te laten managen, het is veiliger en je kan meer geheugen gebruiken dan je eigenlijk hebt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory

Bij MacOSX is er een deel van je schijf een partitie voor je VM, deze is een raw partitie, hij is dus niet geformateerd. Dit maakt het geheel nog sneller.
Onder de streep, zeker op moderne unix varianten is dezelfde computer juist sneller omdat het VM aanstaat omdat het geheugenbeheer veel beter werkt. Daarom moet je het ook niet uitzetten (als het al zou kunnen). Als je geen VM zou gebruiken moesten al je applicaties zelf hun geheugenbeheer van het gedeelde geheugen laten managen.
Geheugengebruik door applicaties is trouwens de belangrijkste oorzaak van Bugs en dat is weer de reden waarom een programmeertaal als Java dit door de compiler laat regelen en niet door de programmeur.

Als je er nog meer van wilt weten moet je je maar eens verdiepen in het concept van besturingssystemen
Virtual memory kan prima in het geheugen geadresseerd worden, daar heb je geen swapfile voor nodig op je harddisk.

Als je geheugen groot genoeg is, is er geen enkele reden om te swappen naar je harddisk.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 3 november 2016 @ 10:18:45 #106
45206 Pietverdriet
pi_166386767
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:08 schreef fathank het volgende:

[..]

Virtual memory kan prima in het geheugen geadresseerd worden, daar heb je geen swapfile voor nodig op je harddisk.

[ afbeelding ]

Als je geheugen groot genoeg is, is er geen enkele reden om te swappen naar je harddisk.
Zet virtueel geheugen maar eens uit op een unix machine.
pi_166386782
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, iedere laptop is een compromis tussen vele variabelen en jij hebt een laptop met betere spec's voor bepaalde individuele onderdelen. Je hebt ook een compromis, maar een ander.
Of jouw laptop in the real world sneller is moet nog maar blijken.
Nee hoor. Dat is hij.

Ook: "bepaalde individuele onderdelen". Is dat typisch Apple, ofzo? Dingen vooral niet concreet maken, zodat je altijd de schijn op kunt houden dat je product beter is? Ik maak de plus- en minpunten tenminste concreet. En zoveel variabelen waarin de 15" MBP beter is zijn er niet, zeker niet voor de exorbitante prijspremium.

[ Bericht 19% gewijzigd door Splackavellie02 op 03-11-2016 10:25:34 ]
pi_166386864
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:08 schreef fathank het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Op zich waar, maar Apple zou graag kiezen voor 32Gb, ware het niet dat dat veel nadelen op andere vlakken met zich brengt en dat ligt niet alleen maar aan Apple.

Het is dus geen keuze onder het mom van 16 is wel genoeg, maar meer een keuze onder het mom we gaan niet alle andere uitgangspunten (zoals compacte bouw, accuduur) laten vallen hiervoor.

Het is, kortom, een compromis gebaseerd op wat de grote groep aan gebruikers zal willen.

Onder de streep heb je altijd mensen die nog meer willen. Dus welk compromis je ook neemt, er is altijd iemand niet gelukkig.
pi_166386928
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:19 schreef Splackavellie02 het volgende:

Nee hoor. Dat is hij.

Afhankelijk van wat je doet. Bij heel veel zaken is de gebruiker de beperking, of de snelheid van het netwerk. Of de accu die leeg is...
pi_166386937
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Op zich waar, maar Apple zou graag kiezen voor 32Gb, ware het niet dat dat veel nadelen op andere vlakken met zich brengt en dat ligt niet alleen maar aan Apple.

Het is dus geen keuze onder het mom van 16 is wel genoeg, maar meer een keuze onder het mom we gaan niet alle andere uitgangspunten (zoals compacte bouw, accuduur) laten vallen hiervoor.

Het is, kortom, een compromis gebaseerd op wat de grote groep aan gebruikers zal willen.

Onder de streep heb je altijd mensen die nog meer willen. Dus welk compromis je ook neemt, er is altijd iemand niet gelukkig.
De compromis die ze kiezen illustreert echter dat Apple zich liever op de prosumer richt dan de echte professional. En echte professional heeft veel liever de optie voor meer RAM en een betere GPU dan een paar mm minder dikte en een paar ons minder gewicht op een laptop die al tot de dunste in zijn klasse behoorde. Het moet allemaal mooier, dunner en vooral vastgesoldeerd. Prima dat dat je keuze is, maar pretendeer dan niet je vooral op de professionals te richten.
pi_166386978
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat je doet. Bij heel veel zaken is de gebruiker de beperking, of de snelheid van het netwerk. Of de accu die leeg is...
:')

Het mooie van de Razer is dat ik de netwerkkaart zou kunnen vervangen als deze niet toereikend is. Dus het netwerk zou bij een MacBook eerder een limiterende factor zijn dan bij mijn laptop.

Daarnaast neem ik mijn lader gewoon mee als ik zwaar werk wil doen. Een enkele laptop lader neemt nog altijd minder ruimte in mijn tas in dan 24 verschillende dongles.
pi_166387145
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:28 schreef Splackavellie02 het volgende:

De compromis die ze kiezen illustreert echter dat Apple zich liever op de prosumer richt dan de echte professional. En echte professional heeft veel liever de optie voor meer RAM en een betere GPU dan een paar mm minder dikte en een paar ons minder gewicht op een laptop die al tot de dunste in zijn klasse behoorde. Het moet allemaal mooier, dunner en vooral vastgesoldeerd. Prima dat dat je keuze is, maar pretendeer dan niet je vooral op de professionals te richten.
Wat is volgens jou het profiel van de professional? Want ik vermoed dat ik een veel bredere groep herken dan jij.
pi_166387179
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:30 schreef Splackavellie02 het volgende:

:')

Het mooie van de Razer is dat ik de netwerkkaart zou kunnen vervangen als deze niet toereikend is. Dus het netwerk zou bij een MacBook eerder een limiterende factor zijn dan bij mijn laptop.

Daarnaast neem ik mijn lader gewoon mee als ik zwaar werk wil doen. Een enkele laptop lader neemt nog altijd minder ruimte in mijn tas in dan 24 verschillende dongles.
Als jij jouw netwerkkaart vervangt los jij mogelijke beperkingen van het netwerk niet op, of wel?

Ik heb 0 dongels. Bijna zeker van dat ik de macbook professioneel gebruik.

Ben jij niet heel erg bezig met jezelf te zien als 'de gebruiker'?
  donderdag 3 november 2016 @ 10:48:54 #114
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_166387273
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2016 23:42 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Wat een flapdrol :')
Elke slaapkamerproducer, en daarnaast, elke pro-producer heeft een USB I/O box voor z'n audio, USB 2.0, 3.0 maar geen C, lullo :')
Dus die mogen allemaal aan de dongel, net als iedereen die z'n MBP aan een HDMI scherm heeft hangen, ook een dongel, of het syncen via kabel met je iPhone, ook n dongel, of of of, je zou bijna denken dat de keuze voor louter USB-C gebaseerd is op de verwachte verkoop van dongels :')
Inderdaad. De 3,5mm audio-uitgang van de workstation nauwelijks wordt gebruikt in een studio-situatie, want alle signalen lopen via externe apparaten.

Het ironische is echter, het komt wel heel vaak voor dat muzikanten een demootje hebben opgenomen en deze even via hun telefoon willen afspelen ter referentie. Dat is via de 3,5mm uitgang van de telefoon dan zo aangesloten op de monitors, terwijl het opzetten van een draadloze verbinding veel meer gedoe is.
pi_166387396
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wat is volgens jou het profiel van de professional? Want ik vermoed dat ik een veel bredere groep herken dan jij.
Knap dan, dat die bredere groep die jij herkent allemaal genoeg hebben aan 16GB RAM.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Als jij jouw netwerkkaart vervangt los jij mogelijke beperkingen van het netwerk niet op, of wel?
Dat ligt aan welke problemen er zijn. Als het ontvangst is, deels wel. Als er helemaal geen netwerk is, slaat je opmerking nergens op, want dan heeft geen enkele laptop een netwerkverbinding. En met mijn laptop kan ik via USB het internet van mijn telefoon gebruiken.
quote:
Ik heb 0 dongels. Bijna zeker van dat ik de macbook professioneel gebruik.
Gefeliciteerd. Niemand zegt dat je de MacBook niet professioneel kunt gebruiken. Dat is niet het punt.
quote:
Ben jij niet heel erg bezig met jezelf te zien als 'de gebruiker'?
Nee hoor. Ik kan prima vooruit met 16GB RAM. Je ziet alleen in dit topic echter al genoeg mensen die meer nodig hebben. Mijn gebruik is ook niet relevant voor het argument.

Het punt is dat Apple pretendeert dat alles in het design van de nieuwe MacBook Pro gedaan is met de professionele gebruiker in gedachten. En dat is gewoon pertinent niet waar, zoals blijkt uit de vele professionals die hun onvrede over bepaalde keuzes uitspreken.

Is het een goede laptop? Zonder meer. Is de MBP geschikt voor professioneel gebruik? Absoluut, tenzij je heel specifieke eisen hebt voor jouw professionele gebruik. Is het zonder meer de beste optie voor professionals? Nee.

Het punt is dat de MacBook Pro voorheen voor veel professionals buiten kijf stond als de beste keuze. Door de combinatie van de veel beter geworden producten van de concurrentie, en een aantal bizarre keuzes van Apple, is het gat tussen de MacBook Pro en de concurrenten veel kleiner geworden. En is de MBP niet meer blindelings de beste keuze. Het kan best dat dat voor jou wel zo is. Prima, je zal geen spijt hebben van je aankoop. Maar nogmaals: dat jij er tevreden mee bent, is niet relevant. Net zo min als dat het relevant is dat ik teleurgesteld ben. Het punt is dat Apple zich door de huidige keuzes steeds meer weg lijkt te bewegen van de professionele markt en meer naar de prosumer.
pi_166387402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 09:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Enige vorm van draagbaarheid is nog wel gewenst, ken veel architecten, cad tekenaars etc en die zijn steeds vaker zzp'er. Een big tower workstation is wat lastiger mee te slepen van project naar project.
Dat snap ik. Maar ik ken zelf niet heel veel architecten en cad tekenaars op een laptop. Sowieso zie ik niet heel veel architecten en cad tekenaars op MacBooks...

Als je daadwerkelijk je tekeningen moet produceren zie ik toch veel dat ze een productie machine gebruiken om echt te tekenen, met grote schermen en specifieke randapparatuur. En daarnaast voor presentaties en dergelijke een eenvoudiger laptop.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_166387429
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:57 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar ik ken zelf niet heel veel architecten en cad tekenaars op een laptop. Sowieso zie ik niet heel veel architecten en cad tekenaars op MacBooks...
Nee die werken meer op Z books en vergelijkbare workstations.

quote:
Als je daadwerkelijk je tekeningen moet produceren zie ik toch veel dat ze een productie machine gebruiken om echt te tekenen, met grote schermen en specifieke randapparatuur. En daarnaast voor presentaties en dergelijke een eenvoudiger laptop.
Dat word juist steeds minder merk ik, vooral omdat ze steeds minder in loondienst werken.
pi_166387704
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 10:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee die werken meer op Z books en vergelijkbare workstations.
[..]
Dat word juist steeds minder merk ik, vooral omdat ze steeds minder in loondienst werken.
Oh, dat zou goed kunnen. Maar in ieder geval niet de markt voor een macbook dus. Ook niet met 32GB.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_166387724
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 11:16 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Oh, dat zou goed kunnen. Maar in ieder geval niet de markt voor een macbook dus. Ook niet met 32GB.
Nee die markt is Apple wel kwijt geraakt.
  donderdag 3 november 2016 @ 11:45:45 #120
12221 Tijn