Code kan je hier aanvragen: https://essr.esa.int/quote:Op zondag 23 oktober 2016 13:49 schreef crystal_meth het volgende:
Parachute te vroeg losgelaten, en thrusters 3 ipv 30 seconden gebrand...
Wordt het geen tijd dat ESA en anderen lessen leren uit het succes van linux en open source software? Zet de specificaties van de hardware en de source code van de besturingssoftware online, heb je meteen tienduizenden extra programmeurs, fysici en ingenieurs die eventuele fouten zouden kunnen opmerken, zonder dat het je een cent kost.
Hoeveel mislukkingen hadden vermeden kunnen worden als men dat met vorige missies had gedaan? Verkeerde eenheden gebruikt, short integer overflow, op basis van één sensor(?) concluderen dat men geland was waardoor de motor uitgeschakeld werd etc., fouten die haast zeker zouden opgemerkt zijn als genoeg mensen de code hadden nagekeken.
Misschien niet haalbaar (wegens concurrentie en commerciële belangen), dunno...
Interessant, thx!quote:Op zondag 23 oktober 2016 14:18 schreef t4600c het volgende:
[..]
Code kan je hier aanvragen: https://essr.esa.int/
Ik raad aan VxWorks te gebruiken, dit wordt namelijk door veel dingen op mars gebruikt (Rovers, orbiters, landers) en over het algemeen ruimte sondes, ruimte telescopen, ISS.
02-11-2016quote:Op zondag 30 oktober 2016 21:28 schreef -CRASH- het volgende:
Mars Curiosity Rover page with up-to-date Mosaics and Panoramas
[ afbeelding ]
Looks like Curiosity Rover has found a small Nickel-Iron meteorite. This close-up image was acquired by the rover's Remote Micro Imager (RMI-ChemCam). A second image is added to the comments below this post that shows an array of small pits on the surface of the meteorite, these were caused by a series of laser strikes from Curiosity's 'Chemistry Camera Laser', which will have analysed the light produced by the plasma generated during each laser strike. That data will enable the rover team to identify the precise chemical makeup of the meteorite. More information will follow when additional data becomes available.
Image credit: NASA/JPL-CalTech/LANL.
[ afbeelding ]
(PH)
Is er wel zuurstof op mars aanwezig om oxidatie laten optreden? Of mis ik iets?quote:Op zaterdag 12 november 2016 09:36 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
11-11-2016
Mars is echt kurkdroog
[ afbeelding ]
Deze ijzermeteoriet, ter grootte van een Marsmeteoriet, is in 2005 gevonden door de Marsverkenner Opportunity. (NASA/JPL/Cornell)
Het oppervlak van de planeet Mars is vele malen droger dan de droogste plekken op aarde, en dat is waarschijnlijk al miljoenen jaren zo. Tot die conclusie komen wetenschappers na onderzoek van meteorieten op Mars, die opgespoord zijn door de kleine Marsverkenner Opportunity. Deze meteorieten vertonen zo weinig roest, dat water – zelfs in minieme hoeveelheden – schaars moet zijn (Nature Communications, 11 november).
Onderzoek, gebaseerd op gegevens van de Marsverkenner Curiosity, dat vorig jaar is gepubliceerd leek er juist op te wijzen dat de planeet niet helemáál kurkdroog is. In de loop van de nacht zou er een zeer zoute ‘dauw’ op de Marsbodem neerslaan. Dat is volgens de wetenschappers die betrokken zijn bij het nieuwe onderzoek best mogelijk, maar de hoeveelheden moeten uitermate gering zijn.
De wetenschappers hebben voor verschillende waterconcentraties berekend hoe snel het metaal in meteorieten op Mars zou gaan roesten. De uitkomsten daarvan zijn vergeleken met een groepje meteorieten dat Opportunity heeft aangetroffen op Merdiani Planum, een gebied nabij de evenaar van Mars. Het resultaat: de waargenomen roestvorming wijst erop dat het chemische verweringsproces van meteorieten op Mars tien tot tienduizend keer trager verloopt dan op de droogste plekken op aarde. (EE)
(allesoversterrenkunde)
quote:Onmogelijke NASA-motor lijkt toch te werken: straks in amper 70 dagen naar Mars?
Voor het eerst is er een peer-reviewed wetenschappelijk artikel over een prototype van de zogenaamde EmDrive gepubliceerd. "Een mijlpaal om dit werk serieus te nemen", beweert Forbes. Als die fysisch onmogelijk geachte motor toch écht zou kunnen bestaan, dan zouden astronauten na een reis van amper 70 dagen op Mars kunnen staan, in anderhalf jaar op Pluto en in amper vier uur op de maan.
Sinds de Britse uitvinder Roger Shawyer eind vorige eeuw voor het eerst met de Electromagnetic Propulsion Drive - kortweg EmDrive - afkwam, botste hij op enorme wetenschappelijke scepsis. De controversiële voortstuwingsmotor druist dan ook in tegen de derde wet van Newton, die zegt dat actie gelijk is aan reactie. Met andere woorden: om vooruit te komen moet een voorwerp een tegenkracht kennen. Voor een motor komt die kracht van buitenaf uit de energie opgewekt door brandstof. Welnu, de EmDrive doet het helemaal zonder en dat kan dus volgens de fysica niet.
Sciencefiction
Het leek van in den beginne dan ook sciencefiction: een ruimtevaartuig met een motor die geen mee te voeren brandstof gebruikt maar die gewoon haalt uit het vacuüm van de ruimte zelf. Maar het Eagleworks Laboratory - een experimenteel labo van de NASA - heeft de EmDrive getest en die blijkt een voortstuwing van 1,2 millinewton per kilowatt te kunnen opwekken in een vacuüm. Dat is ongeveer evenveel als de gemeten stuwkracht in een niet-luchtledige ruimte.
De voortstuwing wordt veroorzaakt door microgolven die, opgesloten in een kegelvormige kamer, tegen de reflecterende wanden in het rond botsen. Aan het bredere uiteinde van de kegel bereiken de microgolven hun topsnelheid, waardoor er een enorme druk ontstaat die voor voortstuwing zorgt.
Het fenomeen plaatst wetenschappers al jaren voor een raadsel en het was lang wachten op het peer-reviewed artikel dat nu pas gepubliceerd werd in het Journal of Propulsion and Power van het Institute of Aeronautics and Astronautics. Peer-review betekent dat 'gelijken' - peers, in het Engels, of onafhankelijke collega's met een degelijke wetenschappelijke kennis over de specialisatie - de gebruike testmethodes en -metingen met een erg kritische blik bekeken hebben en dat ze daarin geen fouten hebben aangetroffen en ze dus aanvaardbaar vonden. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ook de conclusie van de auteurs klopt, en dat een voortstuwingsmotor zonder tegenreactie echt bestaat. Ook de peers kunnen immers iets over het hoofd gezien hebben. Het betekent wél dat wetenschappers op iets gebotst zijn dat ze voorlopig nog niet kunnen verklaren. De externe kracht is er bijvoorbeeld misschien wel, ook al kan ze (nog) niet benoemd worden.
Ultieme test: de ruimte in
Een van de belangrijkste kritieken was dat de motor opwarmt als hij in werking wordt gesteld, dat zo ook de lucht rondom warm wordt en dat de bewuste kleine voortstuwing daardoor zou ontstaan. De test die het artikel bespreekt, maakt daar nu komaf mee omdat die werd gehouden in een bijna-vacuüm.
Maar stel nu even dat het zomaar kán, voortstuwing zónder brandstof. Dan zouden niet alleen het klimaat maar ook de ruimtevaart daar wel bij kunnen varen. Ruimtevaartuigen zouden geen liters en liters brandstof meer moeten meezeulen, wat ze een essentieel pak lichter zou maken. Ze zouden gewoon kunnen blíjven vliegen, bovendien ook nog eens aan extreem hoge snelheden. Op enkele maanden tijd zouden ruimteschepen zo de uitersten van ons zonnestelsel kunnen bereiken. De elektriciteit, die ook de EmDrive nodig heeft voor zijn werking, kan gegenereerd worden door zonnepanelen.
Het gepubliceerde artikel - na intussen alweer maanden van verhitte debatten door het vroegtijdig uitlekken van de mogelijke peer-review - maakt het voor alle experten ter zake nu alvast mogelijk om de studie minutieus onder de figuurlijke microscoop te leggen. Feit is dat experimenten die fundamentele fysische wetten lijken te schenden in het verleden op het einde bijna altijd fout bleken te zijn.
Zoals wel vaker ligt 'the proof of the pudding in the eating'. Of, zoals de Australische deskundige, dr. Patrick Neumann, het zegt: "Uiteindelijk zal de grote test erin bestaan om de motor de ruimte in te sturen". De onderzoekers zouden inderdaad van plan zijn hun volgende experiment in de ruimte te doen. Spannend afwachten wat dat wordt.
www.hln.be
Een (tik)foutje in het programmeren is zo gemaakt!!!quote:Op vrijdag 25 november 2016 13:46 schreef xzaz het volgende:
Echt schandalig eigenlijk, dat zo'n fout tegenwoordig nog voor KAN komen. Het softwareprofiel is abnormaal (snelheid van de lander + de hoogte). Waarom schakelt de software dan de motoren in en de parachute weg?
Er is hier echt iets goed mis gegaan in de testfase.
Een programmeer foutje is zo gemaakt maar dat moet afgehandeld worden in de testfase. Je kan de programmeur ook moeilijk verwijten dat hij iets fout heeft gedaan. Dit is gewoon een procedure fout; er is blijkbaar niet getest en niet gevlogen met 'nominal flight profiles'.quote:Op zaterdag 26 november 2016 14:09 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Een (tik)foutje in het programmeren is zo gemaakt!!!
1 letter/cijfer verkeert of gewist... en alles kan in de soep lopen
Leeft dat ding nog steeds?quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:01 schreef -CRASH- het volgende:
Opportunity rijdt alweer 13 jaar op Mars rond
YUUUUUUP!quote:
Hij klikt er nog steeds op losquote:Op dinsdag 24 januari 2017 21:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik dacht dat ie allang bij zijn broer in de robothemel was
quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:01 schreef -CRASH- het volgende:
Opportunity rijdt alweer 13 jaar op Mars rond
absurd tochquote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:01 schreef -CRASH- het volgende:
Opportunity rijdt alweer 13 jaar op Mars rond
Wow. Ik heb me ook altijd ingebeeld dat dat ding zo groot als een skelter was. Of dit moet natuurlijk het kleine zusje van Roel van Velzen zijn.quote:
ik had me hem ook veel kleiner voorgesteldquote:
Of lage pH? blijkbaar zou dat de vorming van carbonaten voorkomen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |