Dat dus. Zelf ben ik ook zo'n geval, van mijn 18e tot mijn 27 woonde ik op mezelf (en later met mijn ex samen). Daarna heb ik 2 jaar bij mijn vader gewoond omdat ik geen vast werk kon vinden ondanks twee masters en het fantastische beleid van de regering mbt starters, werk en woonruimte. Daarna heb ik een jaar iets samen gehuurd met mijn beste vriend en nu na een weekje weer thuis wonen kreeg ik gisteren de sleutel van mijn nieuwe appartementje. En ik ben zeker niet de enige TS. Wat fera ook al aangeeft, het is gewoon heel moeilijk voor de huidige generatie 20-30 jarigen om werk te vinden en iets te huren/kopen. Helaas mis ik daar de discussie in politiek Nederland nogal over, die hebben het liever over de generatie die niets te klagen heeft maar toch het hardste klaagt (de babyboomers).quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 01:13 schreef Fera het volgende:
Tegenwoordig zie je het wel vaker. Het wordt voor jongeren steeds lastiger om betaalbare woonruimte te krijgen. Vaak zijn ze of werkloos of hebben ze een contract van een aantal maanden, waardoor ze het niet aandurven om zelf iets te huren (want voor je het weet moet je weer weg omdat je het niet kan rooien) of inderdaad om een fatsoenlijke buffer op te bouwen.
Mijn broertje en ik zijn beiden teruggegaan naar mijn moeder. We waren dan wel niet zo oud en voor ons was het tijdelijk (anderhalf tot twee jaar). Ik wilde eigenlijk zo snel mogelijk weer op mezelf wonen en greep de kans zodra die er was. Mijn broertje woont nu samen met zijn vriendin.
Ik hoop dat je ook geen noodzaak had om bij je vader te gaan wonen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:38 schreef Harvest89 het volgende:
Bij mij was dat nooit mogelijk helaas. Moeder stierf toen ik jong was, en met vader heb ik nooit een topband gehad.
Nee niet echt. Alhoewel het in het begin best zwaar was.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik hoop dat je ook geen noodzaak had om bij je vader te gaan wonen.
Hoe hebben die broers en zussen daar last van? En hoezo 'claimen'? Hebben die ouders dan minder tijd voor hun uitwonende kinderen omdat ze er nog eentje thuis hebben?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:08 schreef Lunatiek het volgende:
Tegenover broers en zussen is het niet fair om je ouders zo te claimen en te gebruiken.
Ook als je werkt kun in een 'gat' vallen. Je kunt te veel verdienen voor sociale huurwoningen of gewoon niet aan de beurt zijn en te weinig verdienen voor particuliere huurwoningen, aangezien daar drie tot vier keer huur wordt gevraagd als inkomenseis. Dan eindig je alsnog op een studentenkamer of in een of ander peperduur hok. Dat is eventjes leuk, maar je wilt ook door kunnen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:57 schreef Snepar het volgende:
Het ligt natuurlijk aan de context.
Als je een "normaal" inkomen en baan hebt is het wel vreemd. Alsof je je ouders gebruikt voor extra comfort. Op de langere termijn word je er ook niet zelfstandiger op.
Maar als je bijvoorbeeld financieel er slecht voor staat is het wel logisch. Ik ben zelf 25 jaar en studeer weer, en daarom woon ik bij mijn ouders. Daarvoor betaal ik mijn ouders maar het is een stuk minder dan iets huren. Zo houd ik nog geld over om op terug te vallen. Na het studeren ga ik weer fulltime werken en hoop ik een woning te kunnen kopen
80% eigen geld is veel te hoog gezien de bizarre prijzen die men in Nederland voor huizen vraagt. En dan zowel koop als huur.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 11:20 schreef nightsleeper het volgende:
Ergens is het ook wel slim natuurlijk. Thuiswonen, werken en stevig sparen en dan in één keer je eerste woning kopen.
In andere landen (bijvoorbeeld Duitsland) is dat heel gangbaar omdat je maximaal 80% kunt lenen. Die kant moeten wij ook op.
Er staat niet 80% eigen geld.... Ik vind het goede zaak dat je mimimaal 20% moet inbrengen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:32 schreef yats het volgende:
[..]
80% eigen geld is veel te hoog gezien de bizarre prijzen die men in Nederland voor huizen vraagt. En dan zowel koop als huur.
Toen ik een tijdje terug naar huizen zocht kreeg ik 'woningen' aangeboden die nog net geen 20m2 waren en rond de 700 euro moesten kosten, bizar veel dus. En dan eist een verhuurder vaak ook nog dat een huurder drie keer de huur netto verdiend. Gek he dat mensen thuis blijven wonen?
Ik zie het nu, verkeerd gelezenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:37 schreef Californium het volgende:
[..]
Er staat niet 80% eigen geld.... Ik vind het goede zaak dat je mimimaal 20% moet inbrengen.
Tevens snap ik best een inkomseneis ivm risico. Alleen vind ik dat de huizen te duur zijn vooral in de grote steden...
Oh, vertel?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:31 schreef ems. het volgende:
Ik vind het feit dat je hier een topic over maakt een stuk raarder.
Is het ook sinds juni uit met je ex dan?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 10:57 schreef Peejtur het volgende:
Ik heb een jaar of 8 alleen/samen met ex gewoond. Nu tijdelijk sinds juni bij mijn moeder maar binnen nu en 2 maanden woon ik weer samen met verloofde. Ben blij met deze mogelijkheid en backup maar nog blijer dat ik er straks weer weg ben.
Ik ben nu 34
Grappig want ik zie het dus juist vooral bij mbo-ers niv. 2 en 3 en dan vooral in de sectoren waarin ze veel oneerlijke concurrentie hebben van MOElanders, jongeren, leerlingen of tegenwoordig bijstandsgerechtigden. Deze groep komt te vaak alleen aan (vast) werk door zich te laten uitbuiten opdat ze met die groepen kunnen concurreren. En met een schijtloontje van net onder de duizend euro bruto voor meer dan 50 uur werk per week wordt op jezelf wonen een echte uitdaging als je meer dan tien jaar op een wachtlijst moet staan voor een sociale huurwoning.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 15:46 schreef Enowapi het volgende:
Overigens ben ik het niet eens met de opmerking die ik hier vaak terug lees dat de mensen die op latere leeftijd nog thuis wonen de ''retards'' zijn die min of meer gedoemd zijn om te mislukken.
Vaak zijn het juist hoog opgeleide jongeren. Ik ken eigenlijk geen mbo'ers bijvoorbeeld die nog bij hun ouders wonen. Die werken allemaal al jaren en hebben de boel al lang op het droge. Het zijn juist voornamelijk de universitair afgestudeerden die niet voorbij die fase van stages / uitzendwerk enzo komen.
Als het niet anders kan, door verbreking relatie oid, waarom niet, je kan dan wel lekker sparen en weer opzoek gaan naar je eigen cribbquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 01:06 schreef Rene_Froger het volgende:
Na in zoveel steden gewoond te hebben vanaf z'n 19e, woont m'n broertje vanaf 26e weer bij onze ouders in.
Huur was voor hem vrij hoog, op deze manier kan-ie sparen (al 3 jaar).
Echter, ik vraag mij af of de Fokkers dit ook herkennen in hun omgeving of bij zichzelf? In m'n directe omgeving ken ik namelijk geen voorbeelden, van mensen die op late leeftijd nog bij hun ouders wonen.
Dan vraag ik mij af of dit nog normaal is, en of het wel 'gezond' is. Of is het iets van de laatste tijd?
Zoals altijd ligt het natuurlijk gewoon aan de persoon in kwestie. Ik ken verschrikkelijk kinderachtige en onverantwoordelijke mensen die al jaren op kamers wonen, maar ondertussen door hun ouders worden gesponsord en al jaren volgas bijlenen. Wat die allemaal uitvreten slaat soms ook nergens op.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 17:50 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het een beetje kiezen voor de weg van de minste weerstand. Waarom moet je per se beginnen met een heel huis voor jezelf? Je kan ook met een gedeelde woning of studi oid beginnen. Kijk het is lekker goedkoop om bij je ouders te blijven plakken. Maar je mist al snel een stuk ontwikkeling die je met op jezelf wonen krijgt. Niet voor niets doen jongeren die tijdig het huis uit gaan het beter op de arbeidsmarkt en in de liefde.
Ik zou er als ouder ook niet echt blij mee zijn als mijn kind halverwege zijn 20e nog geen aanstalten zou maken om een keer op eigen benen te gaan staan.
Nogal een slappe dooddoener. Ik ken ook mensen die thuiswonen en er een puinhoop van maken..Dat soort valse tegenstellingen daar trap ik niet in.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 20:01 schreef Enowapi het volgende:
[..]
Zoals altijd ligt het natuurlijk gewoon aan de persoon in kwestie. Ik ken verschrikkelijk kinderachtige en onverantwoordelijke mensen die al jaren op kamers wonen, maar ondertussen door hun ouders worden gesponsord en al jaren volgas bijlenen. Wat die allemaal uitvreten slaat soms ook nergens op.
Daarnaast ken ik ook zat mensen die nog bij hun ouders wonen, maar die zich veel veel volwassener gedragen, hun dag vullen met (zinvolle) verplichtingen en dergelijke.
Man, hoe veel van de studenten financiert nu zijn / haar eigen hippe optrekje in de Pijp of de Jordaan? Heb in meerdere corps/studentenhuizen gewoond gedurende vijf jaar, en ik stond bekend als die ''workaholic'' en ben zelfs regelmatig ''knor'' genoemd, omdat ik zo'n beetje als enige nog een bijbaantje erop nahield voor 25-30 uur per week. Vooral tijdens de eerste drie jaren van de studietijd deed vrijwel niemand een reet, behalve druk zijn in het verenigingsleven en zuipen en bijlenen.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 22:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nogal een slappe dooddoener. Ik ken ook mensen die thuiswonen en er een puinhoop van maken..Dat soort valse tegenstellingen daar trap ik niet in.
Het gaat tussen op eigen benen staan of niet. En ik vind dat doelbewust uitstellen omdat het zo makkelijk/goedkoop is geen goede keuze. Het gaat vaak ten koste van persoonlijke groei. Niet voor niets vind menig vrouw het een enorme afknapper als een man van ruim over de twintig nog bij pa en ma woont. En kennelijk is het ook voor je baankansen beter. http://www.elsevier.nl/ca(...)n-een-baan-1539067W/
Alweer diezelfde valse tegenstellingquote:Op woensdag 5 oktober 2016 22:40 schreef Enowapi het volgende:
[..]
Man, hoe veel van de studenten financiert nu zijn / haar eigen hippe optrekje in de Pijp of de Jordaan? Heb in meerdere corps/studentenhuizen gewoond gedurende vijf jaar, en ik stond bekend als die ''workaholic'' en ben zelfs regelmatig ''knor'' genoemd, omdat ik zo'n beetje als enige nog een bijbaantje erop nahield voor 25-30 uur per week. Vooral tijdens de eerste drie jaren van de studietijd deed vrijwel niemand een reet, behalve druk zijn in het verenigingsleven en zuipen en bijlenen.
Maar voor beide is op eigen benen staan ee behoorlijke vooruitgang itt tot bij je ouders blijven hangen voor het gemak.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 23:14 schreef Eden_88 het volgende:
Er zijn zo veel manieren van zelfstandig zijn. De een verdient tot ver in de twintig nog niets, maar maakt wel veel mee / veel nieuwe contacten tijdens de studententijd en groeit daar door. De ander verdient misschien al vanaf zijn/haar 20e salaris, maar blijft weer zijn hele leven met zijn drie basisschoolvrienden om gaan en komt zelden tot nooit het dorp uit.
Beiden zijn op hun eigen manier zelfstandiger dan de ander.
Maar onder "op eigen benen staan" versta ik dat je alles zelf moet financieren en daar gaat het vaak fout want dát kan dan weer niet. En sommigen kiezen ervoor om op een studentenkamer te blijven hangen bij gebrek aan beter en de ander gaat weer tijdelijk bij de ouders wonen. Iedereen maakt zo z'n keuzes. Ik heb nu niet het idee dat ik een enorme achterstand heb opgelopen vergelek met mensen die op hun 18e met gierende banden het huis uitgingen of iets later. Integendeel, ik had amper studieschuld en ben nu schuldenvrij (op de hypotheek naquote:Op woensdag 5 oktober 2016 23:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar voor beide is op eigen benen staan ee behoorlijke vooruitgang itt tot bij je ouders blijven hangen voor het gemak.
In heel Latijns Amerika is het de norm dat kinderen bij hun ouders blijven wonen omdat ze geen huis kunnen betalen. Enkel mensen met een dikke baan kunnen dat nog. En die worden schuldslaaf van de bank voor de komende 30 jaar.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 00:28 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Als je op je 30e uit luiheid nog steeds bij je ouders woont is het wel veronrustend, maar veruit de meeste mensen kunnen geen kant op en wonen liever weer even bij hun ouders dan in een of ander antikraakpand. Keuzes, keuzes. De een is niet beter dan de andere.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 06:37 schreef yats het volgende:
[..]
van mijn 18e tot mijn 27 woonde ik op mezelf (en later met mijn ex samen).
Omdat het toen nog niet mijn ex wasquote:Op donderdag 6 oktober 2016 11:01 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]waarom zou je gaan samenwonen met je ex?
quote:Op donderdag 6 oktober 2016 11:01 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]waarom zou je gaan samenwonen met je ex?
Dat hij zware klussen voor zijn ouders doet siert hem zeker.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 10:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoe hebben die broers en zussen daar last van? En hoezo 'claimen'? Hebben die ouders dan minder tijd voor hun uitwonende kinderen omdat ze er nog eentje thuis hebben?
Mijn vriend woont met z'n 32ste ook nog 'thuis'. Hij betaalt geen kostgeld en hoeft vrijwel niets te doen in het huishouden. Hij kan gaan en staan waar wil zolang zijn moeder maar weet of ze op hem moet rekenen met het eten.
Zijn ouders gaan en staan ook waar ze willen zonder rekening te houden met hem. Wel verwachten zij dat hij 'op het huis past' als zij weer eens op vakantie zijn. Dan mag hij dus niet bij mij blijven slapen.
En hij doet zat voor ze hoor want ze zijn al wat ouder (echte babyboomers). Dus tuinonderhoud, klussen aan hun auto's, zware klussen, doet hij altijd.
En hij is daar in die omgeving de enige niet. Een lange wachtlijst voor een sociale huurwoning (meer dan 10 jaar), hoge private huren en uitbuitende werkgevers die zelfs het minimumloon te hoog vinden hoe goed ze ook hun werk doen. Als ik nadenk kom ik zeker op een stuk of 25 'jongeren' tussen de 25 en 30 jaar die daarom nog 'thuis' wonen. Allemaal mbo 3 niveau. Bouw, transport, hoveniers, automonteurs.
Zoals ik al schreef gaat het bij mijn vriend en de anderen die ik ken in die situatie dus om 'jongeren' die kanonnenhard werken voor een schijntje dat het minimumloon nog niet haalt. Jongens die van arremoede zich maar uitlaten buiten om toch maar een baan te hebben. 6 dagen in de week, 10 uur per dag. Zij harken dus geen tonnen binnen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 12:37 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat hij zware klussen voor zijn ouders doet siert hem zeker.
Maar ik vind het eigenlijk een zwaktebod van ouders om een kind van over de 25 nog thuis te laten wonen, zonder kostgeld, en dan ook nog eens ervoor te koken, kleren strijken en alles achter de kont op ruimen. En ondertussen harkt dat 'lieve kindje' tonnen binnen omdat hij nauwelijks uitgaven heeft en wel veel inkomsten en daar zien de ouders niks van terug.
>knip<
Dat thuis wonen zonder kostgeld vind ik hooguit acceptabel in tijdelijke gevallen (bv samenwonen in duur huurhuis en dan gaat de relatie opeens uit en kun je het dureh uurhuis niet meer betalen). Hotel mamma is een vangnet maar geen manier om lekker cheap te wonen en geld binnen te harken.
Ik proef hieruit dat er ook een stukje jaloezie zit in je negatieve beoordeling van thuiswoners.quote:In mijn situatie is thuiswonen al vanaf mijn 17 e niet mogelijk. Mijn ouders woonden eerst in de middle of nowhere 3 uur enkele reis van mijn studie vandaan, en toen verhuisden ze naar het buitenland.
Ik zou wel bij mijn broer (getrouwd, koophuis) kunnen inwonen maar wees eens eerlijk, zouden jullie dat doen? Never te nooit niet, hoe aardig hij ook is, dat doe je gewoon niet.
Als je 60 uur werkt voor minimumloon dan zul je het er zelf naar gemaakt hebben. Heb ik geen medelijden mee.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef gaat het bij mijn vriend en de anderen die ik ken in die situatie dus om 'jongeren' die kanonnenhard werken voor een schijntje dat het minimumloon nog niet haalt. Jongens die van arremoede zich maar uitlaten buiten om toch maar een baan te hebben. 6 dagen in de week, 10 uur per dag. Zij harken dus geen tonnen binnen.
De ouders van deze groep zijn vaak goedboerende babyboomers. Die lijden niet onder de kosten en wassen en koken moet je toch. Strijken gebeurt niet zo veel meer tegenwoordig en als mijn vriend eens een overhemd draagt strijkt hij die zelf.
Ik ben juist blij dat ik zelf mijn eigen boontjes moest doppen, al van jonge leeftijd, en niet zo gepamperd word door mn ouders. En ik vind het een armoede in de samenleving dat er zoveel jongeren zijn die helemaal geen idee hebben hoe het is om je eigen boontjes te doppen en allleen maar gepamperd worden door hun ouders. Daar krijg je en zwakke, laffe maatschappij van.quote:[..]
Ik proef hieruit dat er ook een stukje jaloezie zit in je negatieve beoordeling van thuiswoners.
wehe jaloersquote:Op donderdag 6 oktober 2016 13:12 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je 60 uur werkt voor minimumloon dan zul je het er zelf naar gemaakt hebben. Heb ik geen medelijden mee.
[..]
Ik ben juist blij dat ik zelf mijn eigen boontjes moest doppen, al van jonge leeftijd, en niet zo gepamperd word door mn ouders. En ik vind het een armoede in de samenleving dat er zoveel jongeren zijn die helemaal geen idee hebben hoe het is om je eigen boontjes te doppen en allleen maar gepamperd worden door hun ouders. Daar krijg je en zwakke, laffe maatschappij van.
Ik ren na een bezoekje van een week al gillend weg, bij wijze van spreken.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 13:22 schreef Catch22- het volgende:
Ik ben op mijn 24e na een paar jaar uit huis ook teruggeweest. Dat werkte niet
Je kan zo de politiek in met dergelijke oneliners. Kom op zeg, als je veel werkt voor een schijntje heb je het er naar gemaakt? Jij moet ofwel een verzuurde babyboomer zijn zonder enige kennis van de huidige arbeidsmarkt ofwel toevallig zelf het geluk gehad te hebben makkelijk een goede baan te vinden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 13:12 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je 60 uur werkt voor minimumloon dan zul je het er zelf naar gemaakt hebben. Heb ik geen medelijden mee.
[..]
Ik ben juist blij dat ik zelf mijn eigen boontjes moest doppen, al van jonge leeftijd, en niet zo gepamperd word door mn ouders. En ik vind het een armoede in de samenleving dat er zoveel jongeren zijn die helemaal geen idee hebben hoe het is om je eigen boontjes te doppen en allleen maar gepamperd worden door hun ouders. Daar krijg je en zwakke, laffe maatschappij van.
Was ik maar een babyboomer. Nee hoor ik ben gewoon een student die op kamers woont en zélf alles moet betalen (iun tegenstelling tot sommige medestudenten die alle kosten voor de studie, en sommigen zelfs de kamerhuur, van pappie en mammie krijgen, of anderen die nog in hotel mamma wonen).quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:43 schreef yats het volgende:
[..]
Je kan zo de politiek in met dergelijke oneliners. Kom op zeg, als je veel werkt voor een schijntje heb je het er naar gemaakt? Jij moet ofwel een verzuurde babyboomer zijn zonder enige kennis van de huidige arbeidsmarkt ofwel toevallig zelf het geluk gehad te hebben makkelijk een goede baan te vinden.`
Met 1500 netto kun je toch prima een klein studiootje nemen in de randstad van 600 in de maand? Of desnoods op een (wat luxere) studentenkamer. Lekker makkelijk om maar bij mamma aan te kloppen zeg. Auto weg, fietsen of met het OV naar je werk, en geen overdreven uitgaven. Van 900 in de maand na aftrekking van mijn woonlasten zou ik prima kunnen leven in ieder geval.quote:Wat ouder1 al postte is zeer herkenbaar, zowel in mijn eigen leven als bij veel van mijn oud studiegenoten en bij vrienden. En nee, ik heb geen onzinnige pretstudie gedaan of geen tot weinig opleiding, en datzelfde geldt voor de meeste mensen in mijn omgeving. Ik heb 'gewoon' twee universitaire (juridische) Masters, en toch werk ik nu 40 tot 50 uur per week en ben ik aan het einde van de maand blij als ik ongeveer 1500 euro verdiend heb. Werkgevers staan gewoon sterk en je moet tegenwoordig vaak wel accepteren omdat je anders werkloos thuis kunt zitten en daar niets mee opschiet. Maar blijf jij maar lekker uit de hoogte doen...pfff
Als je nog een student bent verbaasd jouw reactie me alleen maar meer aangezien juist veel studenten nu beginnen te merken dat het leven niet (meer) zo makkelijk is als jaren geleden. De stufi word gekort, de huren worden hoger, lenen word moeilijker en studeren juist duurder.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:54 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Was ik maar een babyboomer. Nee hoor ik ben gewoon een student die op kamers woont en zélf alles moet betalen (iun tegenstelling tot sommige medestudenten die alle kosten voor de studie, en sommigen zelfs de kamerhuur, van pappie en mammie krijgen, of anderen die nog in hotel mamma wonen).
Maar iedereen die ik ken die is afgestudeerd (kleine alfastudie, weinig baankansen), heeft een baan. Meestal een PhD positie, dus verder in de academische wereld. En anderen een relevante stage of iets dergelijks die perspectief biedt op iets beters.
Als je je laat afbeulen voor minimumloon voor 60 uur in de week dan heb je het er écht zelf van gemaakt, zeker als je juridische opleidingen hebt gedaan die veel baankansen hebben.
[..]
Met 1500 netto kun je toch prima een klein studiootje nemen in de randstad van 600 in de maand? Of desnoods op een (wat luxere) studentenkamer. Lekker makkelijk om maar bij mamma aan te kloppen zeg. Auto weg, fietsen of met het OV naar je werk, en geen overdreven uitgaven. Van 900 in de maand na aftrekking van mijn woonlasten zou ik prima kunnen leven in ieder geval.
Lenen wordt helemaal niet moeilijk maar juist makkelijker. Je hebt nu veel langer de tijd om af te lossen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:16 schreef yats het volgende:
[..]
Als je nog een student bent verbaasd jouw reactie me alleen maar meer aangezien juist veel studenten nu beginnen te merken dat het leven niet (meer) zo makkelijk is als jaren geleden. De stufi word gekort, de huren worden hoger, lenen word moeilijker en studeren juist duurder.
Voor 600 kun je wel een ruime studentenkamer hebben, sommige zelfs met keukentje en badkamertje.quote:Oh, en een studio in de randstad voor 600 euro? Dream on! Ik heb recent een appartementje gevonden voor 875 euro inclusief die akkoord ging met mijn salaris van 1500 netto, en daar heb ik erg veel geluk mee gehad. Dus zo simpel is het niet, zeker in de randstad. Kort om, verlaat die ivoren toren eens en kijk naar de praktijk!
quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:31 schreef sirdanilot het volgende:
http://www.funda.nl/huur/(...)raadstraat-155-voor/
Hier, 341 per maand, heb je 30 vierkante meter en zit je in den haag, en je eigen badkamer en douche (wel gedeelde keuken).
http://www.funda.nl/huur/(...)oucklaan-97-4-t-m27/
500 euro per maand in een studio met keuken en badkamer douche.
Echt niet onmogelijk te betalen van 1500 netto hoor.
Het probleem is dat mensen denken dat ze recht hebben op een luxe levensstijl met een groot appartement, terwijl dat g ewoonweg niet kan met zo'n loon, en mensen willen dat niet accepteren.
Het is nu eenmaal niet meer zo dat je na je studie een vast contract en een koophuis kunt krijgen.
quote:Huurkandidaten dienen een aantoonbaar vast maandelijks inkomen of borgstelling te kunnen overleggen
"moeten gaan werken", 50 jaar geleden misschien ja.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 12:37 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat hij zware klussen voor zijn ouders doet siert hem zeker.
Maar ik vind het eigenlijk een zwaktebod van ouders om een kind van over de 25 nog thuis te laten wonen, zonder kostgeld, en dan ook nog eens ervoor te koken, kleren strijken en alles achter de kont op ruimen. En ondertussen harkt dat 'lieve kindje' tonnen binnen omdat hij nauwelijks uitgaven heeft en wel veel inkomsten en daar zien de ouders niks van terug.
Ik ken ook zo'n figuur, heeft al 3 studies verkloot en werkt niet. Waarom? at the end of the day woont hij nog gewoon bij mamma en staat s avonds het eten klaar, of hij nou iets met zn leven doet of niet. Dat soort gevallen zou ik er gewoon uit trappen, dan zullen ze wel móeten gaan werken en iets met hun leven doen.
Dat thuis wonen zonder kostgeld vind ik hooguit acceptabel in tijdelijke gevallen (bv samenwonen in duur huurhuis en dan gaat de relatie opeens uit en kun je het dureh uurhuis niet meer betalen). Hotel mamma is een vangnet maar geen manier om lekker cheap te wonen en geld binnen te harken.
In mijn situatie is thuiswonen al vanaf mijn 17 e niet mogelijk. Mijn ouders woonden eerst in de middle of nowhere 3 uur enkele reis van mijn studie vandaan, en toen verhuisden ze naar het buitenland.
Ik zou wel bij mijn broer (getrouwd, koophuis) kunnen inwonen maar wees eens eerlijk, zouden jullie dat doen? Never te nooit niet, hoe aardig hij ook is, dat doe je gewoon niet.
Borgstelling is dus een of twee maanden huur vooruit betalen. Die studios zijn juist erg in trek bij jongeren die nog niet zoveel vastigheid hebben.quote:
Dat vind ik ook altijd zo opvallend. Per se een appartement in het centrum van een van de grote steden willen hebben. Ja dan gaat het niet lukken als alleenstaande net afgestudeerde.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:27 schreef sirdanilot het volgende:
Voor 600 kun je wel een ruime studentenkamer hebben, sommige zelfs met keukentje en badkamertje.
Een volledig appartement of een volledige grote studie, nee dat gaat niet nee.
Je kunt ook altijd kijken buiten de grote 4 steden, of b.v. in wat slechtere buurten. Voorsteden zoals Zoetermeer of zo zijn écht niet zo duur. Je hoeft toch niet aan het Damrak te zitten?
Dat dacht je. Nogmaals, ik ben de afgelopen twee maanden in en rond den Haag op zoek geweest naar een woning en had weinig eisen. Ik weet wat dat betreft exact hoe het daar werkt en het is dus niet wat jij zegt. Sterker nog, ik heb zelfs op een van die huizen gereageerd en werd afgewezen ivm te laag inkomen en afdoende interesse. Blijkbaar zijn er nu weer nieuwe woningen beschikbaar in die flat, of zijn er toch niet genoeg kandidaten die aan al hun eisen voldoen...quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Borgstelling is dus een of twee maanden huur vooruit betalen. Die studios zijn juist erg in trek bij jongeren die nog niet zoveel vastigheid hebben.
Nee hoor, in een vrij groot dorp op de Veluwe. Utrecht ging inderdaad niet lukken, toen ik eenmaal aan de beurt was met Woonstede had ik geen binding meer met de stad. Vanwege de koopgrens ging kopen toen ook niet meer lukken.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd zo opvallend. Per se een appartement in het centrum van een van de grote steden willen hebben. Ja dan gaat het niet lukken als alleenstaande net afgestudeerde.
Ik baseer me een beetje op eigen ervaringen in de afgelopen tien jaar. Ik heb ook eigenlijk pas sinds dit jaar een vast contract en een koophuis (op mn 32e) en nooit in een sociale huurwoning gewoond. Ik heb het nooit moeilijk gehad om wat te vinden. Nou is Eindhoven wellicht wat makkelijker dan Den Haag. Maar hoe dan ook lukt het veel jonge alleenstaanden zonder vaste baan het toch wel om iets te vinden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:07 schreef yats het volgende:
[..]
Dat dacht je. Nogmaals, ik ben de afgelopen twee maanden in en rond den Haag op zoek geweest naar een woning en had weinig eisen. Ik weet wat dat betreft exact hoe het daar werkt en het is dus niet wat jij zegt. Sterker nog, ik heb zelfs op een van die huizen gereageerd en werd afgewezen ivm te laag inkomen en afdoende interesse. Blijkbaar zijn er nu weer nieuwe woningen beschikbaar in die flat, of zijn er toch niet genoeg kandidaten die aan al hun eisen voldoen...
Aan het begin van mijn studie had ik me ingeschreven voor de woningcorporatie, en nu maak ik al 'gemiddeld' kans op sommige woningen, zo te zien.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:07 schreef yats het volgende:
[..]
Dat dacht je. Nogmaals, ik ben de afgelopen twee maanden in en rond den Haag op zoek geweest naar een woning en had weinig eisen. Ik weet wat dat betreft exact hoe het daar werkt en het is dus niet wat jij zegt. Sterker nog, ik heb zelfs op een van die huizen gereageerd en werd afgewezen ivm te laag inkomen en afdoende interesse. Blijkbaar zijn er nu weer nieuwe woningen beschikbaar in die flat, of zijn er toch niet genoeg kandidaten die aan al hun eisen voldoen...
Je bent echt wereldvreemdquote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:27 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Lenen wordt helemaal niet moeilijk maar juist makkelijker. Je hebt nu veel langer de tijd om af te lossen.
Studeren wordt duurder ja, maar je kunt wel gewoon bijlenen. En afbetalen studieschuld is naar draagkracht, dus als je echt zo huilie huilie weinig verdient hoef je nauwelijks af te betalen per maand.
En is het moeilijker dan jaren geleden toen je gewoon fluitend kon langstuderen zonder enig probleem? Ja natuurlijk. Maar waarom naar het verleden kijken vol jaloezie, kijk naar de toekomst. Met hoe het tien jaar geleden was heb ik niks te maken.
[..]
Voor 600 kun je wel een ruime studentenkamer hebben, sommige zelfs met keukentje en badkamertje.
Een volledig appartement of een volledige grote studie, nee dat gaat niet nee.
Je kunt ook altijd kijken buiten de grote 4 steden, of b.v. in wat slechtere buurten. Voorsteden zoals Zoetermeer of zo zijn écht niet zo duur. Je hoeft toch niet aan het Damrak te zitten?
Tsja, was het legale onderhuur?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:29 schreef CherryLips het volgende:
Ik woonde in leidsche Rijn. In onderhuur.
En ben na een jaar met gierende banden (tijdelijk) terug naar m'n ouders gegaan
De woningmarkt is ook wel aardig verziekt voor starters of mensen met weinig inkomen inderdaad. Vooral als eenverdiener....quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Aan het begin van mijn studie had ik me ingeschreven voor de woningcorporatie, en nu maak ik al 'gemiddeld' kans op sommige woningen, zo te zien.
Dat is dus ook iets om aan te denken als je begint. Nu is het te laat denk ik. De wachtrijen zijn namelijk enorm. Je hebt flink wat wachtjaren nodig om kans te maken.
Niet legaal, via familie, maar er was een paar keer ingebroken, gezeik in de straat, veel criminaliteit. Ik zat liever bij m'n pappie en mammie, zeg maar. Dus je kunt wel wat vinden voor een habbekrats, ook zonder vaste baan, maar je wilt niet in een getto of open riool gaan zitten. Dan liever zogenaamd m'n handje ophouden in hotel mama.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:32 schreef Godshand het volgende:
[..]
Tsja, was het legale onderhuur?
Vooral in studentensteden wordt zoveel stiekem illegaal onderverhuurd...
"Ja hoor, je mag mn kamer wel hebben". Officieel mag het niet maar de meeste huisbazen interesseert het geen neuk, zolang ze hun geld maar krijgen.
Als je de wachttijd opbouwt in dezelfde stad als waar je studeert of vandaan komt heb je volledig gelijk. Alleen, wat nu als je dat in een andere stad hebt? Ik heb 10 jaar wachttijd in Arnhem, kan daar waarschijnlijk zo een leuk huis vinden maar laat daar nu net geen werk zijn. Vanwege werk ben ik naar den Haag gekomen, maar dan begin je dus op 0 en word het moeilijk. Dan ben je immers op particulier huren aangewezen. En dat is dus een fout in ons systeem in een van de redenen waarom mensen langer thuis (moeten) blijven wonen, hetgeen ik aan probeer te geven maar blijkbaar niet duidelijk genoeg over komt.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Aan het begin van mijn studie had ik me ingeschreven voor de woningcorporatie, en nu maak ik al 'gemiddeld' kans op sommige woningen, zo te zien.
Dat is dus ook iets om aan te denken als je begint. Nu is het te laat denk ik. De wachtrijen zijn namelijk enorm. Je hebt flink wat wachtjaren nodig om kans te maken.
Ja Arnhem, heel leuk dat je wachttijd hebt in de middle of nowhere maar je wist natuurlijk zelf al dat je daar nooit van je leven iets aan zou hebben hè.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:09 schreef yats het volgende:
[..]
Als je de wachttijd opbouwt in dezelfde stad als waar je studeert of vandaan komt heb je volledig gelijk. Alleen, wat nu als je dat in een andere stad hebt? Ik heb 10 jaar wachttijd in Arnhem, kan daar waarschijnlijk zo een leuk huis vinden maar laat daar nu net geen werk zijn. Vanwege werk ben ik naar den Haag gekomen, maar dan begin je dus op 0 en word het moeilijk. Dan ben je immers op particulier huren aangewezen. En dat is dus een fout in ons systeem in een van de redenen waarom mensen langer thuis (moeten) blijven wonen, hetgeen ik aan probeer te geven maar blijkbaar niet duidelijk genoeg over komt.
Dat denk je maar. Werkloosheid is niet zo significant gestegen, in de afgelopen 50 jaar. Altijd netjes onder 10% gebleven.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
"moeten gaan werken", 50 jaar geleden misschien ja.
Tegenwoordig mag je daar invullen "proberen werk te vinden".
Je moeder is geen mooie leuke partner.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 01:18 schreef UitStraling het volgende:
Als je moeilijk een baan kunt vinden ligt het toch echt gewoon voor 100 procent aan jezelf, ik moet altijd wel een beetje lachen om mensen die een dikke studie hebben gevolgd en vervolgens raar staan te kijken dat werkgevers niet op ze zitten te wachten,,,,,,,dan heb je dus de uitstraling van een naaktslak en ben je wel geschoold voor je gekozen beroep maar kun je jezelf niet verkopen en geen goede baan is dus ook gewoon geen leuk huisje en geen mooie leuke partner, is gewoon de manier waarop de natuur werkt
Valt wel mee hoor. Sommige beroepen is de arbeidsmarkt echt verzadigd.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 01:18 schreef UitStraling het volgende:
Als je moeilijk een baan kunt vinden ligt het toch echt gewoon voor 100 procent aan jezelf, ik moet altijd wel een beetje lachen om mensen die een dikke studie hebben gevolgd en vervolgens raar staan te kijken dat werkgevers niet op ze zitten te wachten,,,,,,,dan heb je dus de uitstraling van een naaktslak en ben je wel geschoold voor je gekozen beroep maar kun je jezelf niet verkopen en geen goede baan is dus ook gewoon geen leuk huisje en geen mooie leuke partner, is gewoon de manier waarop de natuur werkt
Tja, Eindhoven, dan begrijp ik het wel...quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik baseer me een beetje op eigen ervaringen in de afgelopen tien jaar. Ik heb ook eigenlijk pas sinds dit jaar een vast contract en een koophuis (op mn 32e) en nooit in een sociale huurwoning gewoond. Ik heb het nooit moeilijk gehad om wat te vinden. Nou is Eindhoven wellicht wat makkelijker dan Den Haag. Maar hoe dan ook lukt het veel jonge alleenstaanden zonder vaste baan het toch wel om iets te vinden.
Dat cijfer is enigszins vertekend omdat met name veel starters en 50plussers die langere tijd naar werk zoeken (wat voor hen gewoon moeilijker is) het uiteindelijk opgeven en zich uitschrijven als werkzoekend, weer gaan studeren of bijvoorbeeld emigreren. Het UWV weet hier overigens van, maar die mensen komen dus niet in de statistieken voor. Verder bestaat een groot deel van die 10% uit met name starters en 50plussers, onder die groepen ligt het werkloosheidscijfer vele malen hoger dan 10% (de jongerenwerkloosheid lag een tijdje terug op bijna 25%!). Dus ja, onder de gemiddelde bevolking valt het cijfer mee. Maar juist onder de kwetsbare groepen is het een stuk moeilijker.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:53 schreef Rene_Froger het volgende:
[..]
Dat denk je maar. Werkloosheid is niet zo significant gestegen, in de afgelopen 50 jaar. Altijd netjes onder 10% gebleven.
Ik heb een tijdje bij mn vriendin(nu vrouw) in Boskoop gewoond en daar hadden we een mini 1kamer appartement voor 300pm. 4x7 ofzo dus erg klein maar ook goedkoop.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:33 schreef smeerpijp. het volgende:
[..]
De woningmarkt is ook wel aardig verziekt voor starters of mensen met weinig inkomen inderdaad. Vooral als eenverdiener....
Via sociale huur zijn de wachtlijsten jaren lang en in de particuliere sector begint het vanaf 700.. Kun je lekker heen werken om NET aan al je vaste laten te kunnen voldoen zonder geld over te houden om te sparen of voor leuke dingen. Wat het kopen van een eventuele woning nog verder bemoeilijkt.
Om nog maar niet te spreken over een eventuele studie schuld.
Je ziet nu al dat je steeds makkelijker kunt kopen, ook al heb je strikt genomen géén vast contract. Want die vaste contracten, die bestaan gewoon niet voor starters anno 2016. En de hypotheekmarkt ziet dat ook wel in. Zij willen ook niet dat huizen op een gegeven moment onverkoopbaar worden (vooral appartementen, die lui van 35 met 2 kinderen en een hond niet willen, en starters dus niet kunnen betalen want geen vast contract), en de bubbel barst.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:05 schreef Cockwhale het volgende:
Een combinatie van hoge huurprijzen, een gebrek aan woningen (lange wachttijden, of betaalbare koopwoningen), en het moeilijk vinden van een baan met een vast contract zijn de redenen van deze ontwikkeling. Met de toename van studieschuld en de groei van de bevolking zal dit fenomeen nog sterker toenemen. Huizen worden ook steeds ouder. Het is vraag wanneer de jaren 50, 60, 70 woningen allemaal vernieuwd dienen te worden. Er zit namelijk wel een houdbaarheidsdatum op. Maar wie gaat dat betalen en wie kan de nieuwbouw opbrengen?
Welke houdbaarheidsdatum precies en welk soort woningen? Bakstenen blijven heus wel staan hoor. Voorlopig is wat jij stelt nog lang niet aan de orde. Sterker nog, jaren 50, 60 en 70 woningen doen, mits netjes gerenoveerd/onderhouden. amper onder aan veel nieuwere woningen. Ik heb jaren 80 / 90 / 00 woningen gezien die er slechter uit zagen dan het jaren 60 huis waar mn ouders in wonen. Gewoonweg omdat mensen verzuimen onderhoud te laten verrichten (schilderwerk, cv-ketels, modernisatie). Ik heb ook nieuwbouwwoningen gezien met keukens en badkamers die na een jaar al 'doorgeleefd' waren omdat mensen voor goedkoop prul kozen (maar wel een hippe 'nieuwbouw' woning hè) en na 15 jaar nog steeds geen nieuw laagje verf hebben gehad.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:05 schreef Cockwhale het volgende:
Huizen worden ook steeds ouder. Het is vraag wanneer de jaren 50, 60, 70 woningen allemaal vernieuwd dienen te worden. Er zit namelijk wel een houdbaarheidsdatum op. Maar wie gaat dat betalen en wie kan de nieuwbouw opbrengen?
Compleet off-topic, maar een leuk blog hierover: http://www.kaw.nl/blog-ho(...)ariteitsrace-winnen/quote:Op maandag 10 oktober 2016 09:45 schreef Justinn het volgende:
[..]
Welke houdbaarheidsdatum precies en welk soort woningen? Bakstenen blijven heus wel staan hoor. Voorlopig is wat jij stelt nog lang niet aan de orde. Sterker nog, jaren 50, 60 en 70 woningen doen, mits netjes gerenoveerd/onderhouden. amper onder aan veel nieuwere woningen. Ik heb jaren 80 / 90 / 00 woningen gezien die er slechter uit zagen dan het jaren 60 huis waar mn ouders in wonen. Gewoonweg omdat mensen verzuimen onderhoud te laten verrichten (schilderwerk, cv-ketels, modernisatie). Ik heb ook nieuwbouwwoningen gezien met keukens en badkamers die na een jaar al 'doorgeleefd' waren omdat mensen voor goedkoop prul kozen (maar wel een hippe 'nieuwbouw' woning hè) en na 15 jaar nog steeds geen nieuw laagje verf hebben gehad.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat alleen woningeigenaren voor kosten van renovatie/nieuwbouw op kunnen draaien. De overheid kan er hooguit voor zorgen dat de omgeving waarin oude woningen staan aantrekkelijk blijven en dat is wat de laatste tijd best veel gebeurt volgens mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |