Dat dus. Zelf ben ik ook zo'n geval, van mijn 18e tot mijn 27 woonde ik op mezelf (en later met mijn ex samen). Daarna heb ik 2 jaar bij mijn vader gewoond omdat ik geen vast werk kon vinden ondanks twee masters en het fantastische beleid van de regering mbt starters, werk en woonruimte. Daarna heb ik een jaar iets samen gehuurd met mijn beste vriend en nu na een weekje weer thuis wonen kreeg ik gisteren de sleutel van mijn nieuwe appartementje. En ik ben zeker niet de enige TS. Wat fera ook al aangeeft, het is gewoon heel moeilijk voor de huidige generatie 20-30 jarigen om werk te vinden en iets te huren/kopen. Helaas mis ik daar de discussie in politiek Nederland nogal over, die hebben het liever over de generatie die niets te klagen heeft maar toch het hardste klaagt (de babyboomers).quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 01:13 schreef Fera het volgende:
Tegenwoordig zie je het wel vaker. Het wordt voor jongeren steeds lastiger om betaalbare woonruimte te krijgen. Vaak zijn ze of werkloos of hebben ze een contract van een aantal maanden, waardoor ze het niet aandurven om zelf iets te huren (want voor je het weet moet je weer weg omdat je het niet kan rooien) of inderdaad om een fatsoenlijke buffer op te bouwen.
Mijn broertje en ik zijn beiden teruggegaan naar mijn moeder. We waren dan wel niet zo oud en voor ons was het tijdelijk (anderhalf tot twee jaar). Ik wilde eigenlijk zo snel mogelijk weer op mezelf wonen en greep de kans zodra die er was. Mijn broertje woont nu samen met zijn vriendin.
Ik hoop dat je ook geen noodzaak had om bij je vader te gaan wonen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:38 schreef Harvest89 het volgende:
Bij mij was dat nooit mogelijk helaas. Moeder stierf toen ik jong was, en met vader heb ik nooit een topband gehad.
Nee niet echt. Alhoewel het in het begin best zwaar was.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik hoop dat je ook geen noodzaak had om bij je vader te gaan wonen.
Hoe hebben die broers en zussen daar last van? En hoezo 'claimen'? Hebben die ouders dan minder tijd voor hun uitwonende kinderen omdat ze er nog eentje thuis hebben?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:08 schreef Lunatiek het volgende:
Tegenover broers en zussen is het niet fair om je ouders zo te claimen en te gebruiken.
Ook als je werkt kun in een 'gat' vallen. Je kunt te veel verdienen voor sociale huurwoningen of gewoon niet aan de beurt zijn en te weinig verdienen voor particuliere huurwoningen, aangezien daar drie tot vier keer huur wordt gevraagd als inkomenseis. Dan eindig je alsnog op een studentenkamer of in een of ander peperduur hok. Dat is eventjes leuk, maar je wilt ook door kunnen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:57 schreef Snepar het volgende:
Het ligt natuurlijk aan de context.
Als je een "normaal" inkomen en baan hebt is het wel vreemd. Alsof je je ouders gebruikt voor extra comfort. Op de langere termijn word je er ook niet zelfstandiger op.
Maar als je bijvoorbeeld financieel er slecht voor staat is het wel logisch. Ik ben zelf 25 jaar en studeer weer, en daarom woon ik bij mijn ouders. Daarvoor betaal ik mijn ouders maar het is een stuk minder dan iets huren. Zo houd ik nog geld over om op terug te vallen. Na het studeren ga ik weer fulltime werken en hoop ik een woning te kunnen kopen
80% eigen geld is veel te hoog gezien de bizarre prijzen die men in Nederland voor huizen vraagt. En dan zowel koop als huur.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 11:20 schreef nightsleeper het volgende:
Ergens is het ook wel slim natuurlijk. Thuiswonen, werken en stevig sparen en dan in één keer je eerste woning kopen.
In andere landen (bijvoorbeeld Duitsland) is dat heel gangbaar omdat je maximaal 80% kunt lenen. Die kant moeten wij ook op.
Er staat niet 80% eigen geld.... Ik vind het goede zaak dat je mimimaal 20% moet inbrengen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:32 schreef yats het volgende:
[..]
80% eigen geld is veel te hoog gezien de bizarre prijzen die men in Nederland voor huizen vraagt. En dan zowel koop als huur.
Toen ik een tijdje terug naar huizen zocht kreeg ik 'woningen' aangeboden die nog net geen 20m2 waren en rond de 700 euro moesten kosten, bizar veel dus. En dan eist een verhuurder vaak ook nog dat een huurder drie keer de huur netto verdiend. Gek he dat mensen thuis blijven wonen?
Ik zie het nu, verkeerd gelezenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:37 schreef Californium het volgende:
[..]
Er staat niet 80% eigen geld.... Ik vind het goede zaak dat je mimimaal 20% moet inbrengen.
Tevens snap ik best een inkomseneis ivm risico. Alleen vind ik dat de huizen te duur zijn vooral in de grote steden...
Oh, vertel?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:31 schreef ems. het volgende:
Ik vind het feit dat je hier een topic over maakt een stuk raarder.
Is het ook sinds juni uit met je ex dan?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 10:57 schreef Peejtur het volgende:
Ik heb een jaar of 8 alleen/samen met ex gewoond. Nu tijdelijk sinds juni bij mijn moeder maar binnen nu en 2 maanden woon ik weer samen met verloofde. Ben blij met deze mogelijkheid en backup maar nog blijer dat ik er straks weer weg ben.
Ik ben nu 34
Grappig want ik zie het dus juist vooral bij mbo-ers niv. 2 en 3 en dan vooral in de sectoren waarin ze veel oneerlijke concurrentie hebben van MOElanders, jongeren, leerlingen of tegenwoordig bijstandsgerechtigden. Deze groep komt te vaak alleen aan (vast) werk door zich te laten uitbuiten opdat ze met die groepen kunnen concurreren. En met een schijtloontje van net onder de duizend euro bruto voor meer dan 50 uur werk per week wordt op jezelf wonen een echte uitdaging als je meer dan tien jaar op een wachtlijst moet staan voor een sociale huurwoning.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 15:46 schreef Enowapi het volgende:
Overigens ben ik het niet eens met de opmerking die ik hier vaak terug lees dat de mensen die op latere leeftijd nog thuis wonen de ''retards'' zijn die min of meer gedoemd zijn om te mislukken.
Vaak zijn het juist hoog opgeleide jongeren. Ik ken eigenlijk geen mbo'ers bijvoorbeeld die nog bij hun ouders wonen. Die werken allemaal al jaren en hebben de boel al lang op het droge. Het zijn juist voornamelijk de universitair afgestudeerden die niet voorbij die fase van stages / uitzendwerk enzo komen.
Als het niet anders kan, door verbreking relatie oid, waarom niet, je kan dan wel lekker sparen en weer opzoek gaan naar je eigen cribbquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 01:06 schreef Rene_Froger het volgende:
Na in zoveel steden gewoond te hebben vanaf z'n 19e, woont m'n broertje vanaf 26e weer bij onze ouders in.
Huur was voor hem vrij hoog, op deze manier kan-ie sparen (al 3 jaar).
Echter, ik vraag mij af of de Fokkers dit ook herkennen in hun omgeving of bij zichzelf? In m'n directe omgeving ken ik namelijk geen voorbeelden, van mensen die op late leeftijd nog bij hun ouders wonen.
Dan vraag ik mij af of dit nog normaal is, en of het wel 'gezond' is. Of is het iets van de laatste tijd?
Zoals altijd ligt het natuurlijk gewoon aan de persoon in kwestie. Ik ken verschrikkelijk kinderachtige en onverantwoordelijke mensen die al jaren op kamers wonen, maar ondertussen door hun ouders worden gesponsord en al jaren volgas bijlenen. Wat die allemaal uitvreten slaat soms ook nergens op.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 17:50 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het een beetje kiezen voor de weg van de minste weerstand. Waarom moet je per se beginnen met een heel huis voor jezelf? Je kan ook met een gedeelde woning of studi oid beginnen. Kijk het is lekker goedkoop om bij je ouders te blijven plakken. Maar je mist al snel een stuk ontwikkeling die je met op jezelf wonen krijgt. Niet voor niets doen jongeren die tijdig het huis uit gaan het beter op de arbeidsmarkt en in de liefde.
Ik zou er als ouder ook niet echt blij mee zijn als mijn kind halverwege zijn 20e nog geen aanstalten zou maken om een keer op eigen benen te gaan staan.
Nogal een slappe dooddoener. Ik ken ook mensen die thuiswonen en er een puinhoop van maken..Dat soort valse tegenstellingen daar trap ik niet in.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 20:01 schreef Enowapi het volgende:
[..]
Zoals altijd ligt het natuurlijk gewoon aan de persoon in kwestie. Ik ken verschrikkelijk kinderachtige en onverantwoordelijke mensen die al jaren op kamers wonen, maar ondertussen door hun ouders worden gesponsord en al jaren volgas bijlenen. Wat die allemaal uitvreten slaat soms ook nergens op.
Daarnaast ken ik ook zat mensen die nog bij hun ouders wonen, maar die zich veel veel volwassener gedragen, hun dag vullen met (zinvolle) verplichtingen en dergelijke.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |