Je ziet nu al dat je steeds makkelijker kunt kopen, ook al heb je strikt genomen géén vast contract. Want die vaste contracten, die bestaan gewoon niet voor starters anno 2016. En de hypotheekmarkt ziet dat ook wel in. Zij willen ook niet dat huizen op een gegeven moment onverkoopbaar worden (vooral appartementen, die lui van 35 met 2 kinderen en een hond niet willen, en starters dus niet kunnen betalen want geen vast contract), en de bubbel barst.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:05 schreef Cockwhale het volgende:
Een combinatie van hoge huurprijzen, een gebrek aan woningen (lange wachttijden, of betaalbare koopwoningen), en het moeilijk vinden van een baan met een vast contract zijn de redenen van deze ontwikkeling. Met de toename van studieschuld en de groei van de bevolking zal dit fenomeen nog sterker toenemen. Huizen worden ook steeds ouder. Het is vraag wanneer de jaren 50, 60, 70 woningen allemaal vernieuwd dienen te worden. Er zit namelijk wel een houdbaarheidsdatum op. Maar wie gaat dat betalen en wie kan de nieuwbouw opbrengen?
Welke houdbaarheidsdatum precies en welk soort woningen? Bakstenen blijven heus wel staan hoor. Voorlopig is wat jij stelt nog lang niet aan de orde. Sterker nog, jaren 50, 60 en 70 woningen doen, mits netjes gerenoveerd/onderhouden. amper onder aan veel nieuwere woningen. Ik heb jaren 80 / 90 / 00 woningen gezien die er slechter uit zagen dan het jaren 60 huis waar mn ouders in wonen. Gewoonweg omdat mensen verzuimen onderhoud te laten verrichten (schilderwerk, cv-ketels, modernisatie). Ik heb ook nieuwbouwwoningen gezien met keukens en badkamers die na een jaar al 'doorgeleefd' waren omdat mensen voor goedkoop prul kozen (maar wel een hippe 'nieuwbouw' woning hè) en na 15 jaar nog steeds geen nieuw laagje verf hebben gehad.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:05 schreef Cockwhale het volgende:
Huizen worden ook steeds ouder. Het is vraag wanneer de jaren 50, 60, 70 woningen allemaal vernieuwd dienen te worden. Er zit namelijk wel een houdbaarheidsdatum op. Maar wie gaat dat betalen en wie kan de nieuwbouw opbrengen?
Compleet off-topic, maar een leuk blog hierover: http://www.kaw.nl/blog-ho(...)ariteitsrace-winnen/quote:Op maandag 10 oktober 2016 09:45 schreef Justinn het volgende:
[..]
Welke houdbaarheidsdatum precies en welk soort woningen? Bakstenen blijven heus wel staan hoor. Voorlopig is wat jij stelt nog lang niet aan de orde. Sterker nog, jaren 50, 60 en 70 woningen doen, mits netjes gerenoveerd/onderhouden. amper onder aan veel nieuwere woningen. Ik heb jaren 80 / 90 / 00 woningen gezien die er slechter uit zagen dan het jaren 60 huis waar mn ouders in wonen. Gewoonweg omdat mensen verzuimen onderhoud te laten verrichten (schilderwerk, cv-ketels, modernisatie). Ik heb ook nieuwbouwwoningen gezien met keukens en badkamers die na een jaar al 'doorgeleefd' waren omdat mensen voor goedkoop prul kozen (maar wel een hippe 'nieuwbouw' woning hè) en na 15 jaar nog steeds geen nieuw laagje verf hebben gehad.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat alleen woningeigenaren voor kosten van renovatie/nieuwbouw op kunnen draaien. De overheid kan er hooguit voor zorgen dat de omgeving waarin oude woningen staan aantrekkelijk blijven en dat is wat de laatste tijd best veel gebeurt volgens mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |