abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165812738
Een combinatie van hoge huurprijzen, een gebrek aan woningen (lange wachttijden, of betaalbare koopwoningen), en het moeilijk vinden van een baan met een vast contract zijn de redenen van deze ontwikkeling. Met de toename van studieschuld en de groei van de bevolking zal dit fenomeen nog sterker toenemen. Huizen worden ook steeds ouder. Het is vraag wanneer de jaren 50, 60, 70 woningen allemaal vernieuwd dienen te worden. Er zit namelijk wel een houdbaarheidsdatum op. Maar wie gaat dat betalen en wie kan de nieuwbouw opbrengen?
pi_165818153
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:05 schreef Cockwhale het volgende:
Een combinatie van hoge huurprijzen, een gebrek aan woningen (lange wachttijden, of betaalbare koopwoningen), en het moeilijk vinden van een baan met een vast contract zijn de redenen van deze ontwikkeling. Met de toename van studieschuld en de groei van de bevolking zal dit fenomeen nog sterker toenemen. Huizen worden ook steeds ouder. Het is vraag wanneer de jaren 50, 60, 70 woningen allemaal vernieuwd dienen te worden. Er zit namelijk wel een houdbaarheidsdatum op. Maar wie gaat dat betalen en wie kan de nieuwbouw opbrengen?
Je ziet nu al dat je steeds makkelijker kunt kopen, ook al heb je strikt genomen géén vast contract. Want die vaste contracten, die bestaan gewoon niet voor starters anno 2016. En de hypotheekmarkt ziet dat ook wel in. Zij willen ook niet dat huizen op een gegeven moment onverkoopbaar worden (vooral appartementen, die lui van 35 met 2 kinderen en een hond niet willen, en starters dus niet kunnen betalen want geen vast contract), en de bubbel barst.

Familie van mij heeft een contract voor 4 jaar maar kreeg toch een hypotheek van ongeveer 120.000 euro (weet het exacte bedrag niet hoor).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_165818232
Sowieso, wie moet volgens die hypotheekverstrekkers, zo'n woning kopen:

- Gelegen in een niet al te beste buurt/voorstad
- prijzen rond de 120-150k
-Appartement 3 hoog achter, niet al te ruim dus ongeschikt voor een gezin

Dat moet een hypothetisch persoon zijn met een vast contract, zonder kidneren, die het niet erg vindt om niet op een wat betere locatie te wonen, en niet in een huis hoeft te wonen...?

Die bestaan toch niet?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_165867934
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 16:05 schreef Cockwhale het volgende:
Huizen worden ook steeds ouder. Het is vraag wanneer de jaren 50, 60, 70 woningen allemaal vernieuwd dienen te worden. Er zit namelijk wel een houdbaarheidsdatum op. Maar wie gaat dat betalen en wie kan de nieuwbouw opbrengen?
Welke houdbaarheidsdatum precies en welk soort woningen? Bakstenen blijven heus wel staan hoor. Voorlopig is wat jij stelt nog lang niet aan de orde. Sterker nog, jaren 50, 60 en 70 woningen doen, mits netjes gerenoveerd/onderhouden. amper onder aan veel nieuwere woningen. Ik heb jaren 80 / 90 / 00 woningen gezien die er slechter uit zagen dan het jaren 60 huis waar mn ouders in wonen. Gewoonweg omdat mensen verzuimen onderhoud te laten verrichten (schilderwerk, cv-ketels, modernisatie). Ik heb ook nieuwbouwwoningen gezien met keukens en badkamers die na een jaar al 'doorgeleefd' waren omdat mensen voor goedkoop prul kozen (maar wel een hippe 'nieuwbouw' woning hè) en na 15 jaar nog steeds geen nieuw laagje verf hebben gehad.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat alleen woningeigenaren voor kosten van renovatie/nieuwbouw op kunnen draaien. De overheid kan er hooguit voor zorgen dat de omgeving waarin oude woningen staan aantrekkelijk blijven en dat is wat de laatste tijd best veel gebeurt volgens mij.
  maandag 10 oktober 2016 @ 09:52:11 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165868008
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 09:45 schreef Justinn het volgende:

[..]

Welke houdbaarheidsdatum precies en welk soort woningen? Bakstenen blijven heus wel staan hoor. Voorlopig is wat jij stelt nog lang niet aan de orde. Sterker nog, jaren 50, 60 en 70 woningen doen, mits netjes gerenoveerd/onderhouden. amper onder aan veel nieuwere woningen. Ik heb jaren 80 / 90 / 00 woningen gezien die er slechter uit zagen dan het jaren 60 huis waar mn ouders in wonen. Gewoonweg omdat mensen verzuimen onderhoud te laten verrichten (schilderwerk, cv-ketels, modernisatie). Ik heb ook nieuwbouwwoningen gezien met keukens en badkamers die na een jaar al 'doorgeleefd' waren omdat mensen voor goedkoop prul kozen (maar wel een hippe 'nieuwbouw' woning hè) en na 15 jaar nog steeds geen nieuw laagje verf hebben gehad.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat alleen woningeigenaren voor kosten van renovatie/nieuwbouw op kunnen draaien. De overheid kan er hooguit voor zorgen dat de omgeving waarin oude woningen staan aantrekkelijk blijven en dat is wat de laatste tijd best veel gebeurt volgens mij.
Compleet off-topic, maar een leuk blog hierover: http://www.kaw.nl/blog-ho(...)ariteitsrace-winnen/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165887939
Ben zelf vroeg het huis uitgegaan, studie afgerond, gaan werken en hard sparen. Alleen een huis gekocht. Op een gegeven moment een relatie met wat ik dacht een perfecte meid. Samen gaan wonen in een koophuis. Jaren ging alles goed, door mijn werk zat ik veel in het buitenland op de meest afgelegen plekken en voor periodes van 1 week tot 8 weken en daarom regelde mijn ex de financiën. Grootste fout ooit. Lang verhaal kort, betaal en spaar rekening leeg, relatie over, huis verkocht met schuld, schulden met mijn creditcard gemaakt, rechtszaak aangegaan en gewonnen, mevrouw ging in de schuldsanering waardoor ik alles kon ophoesten. Ik verdiende nog wel goed en heb alles redelijk snel afbetaald maar omdat ik toch veel weg was en mijn moeder een huis had die praktisch onbewoond was ben ik ook weer een periode terug naar het nest gegaan.
Heb altijd een goede band gehad met mijn moeder maar vond het wel vreemd. Moeder was 90% bij haar vriend en ik had alle vrijheid maar toch ben je niet meer baas in eigen huis.
En moet zeggen dat ik veel verhalen hoor om mij heen van mensen die weer terug naar ouders gaan, zelfs met een gezin. Sprak laatst nog een oude kennis die weer voor twee maanden thuis zat met zijn vriendin en zoontje vanwege een overbrugging van de koop en verkoop van een huis.
Ander stel ging weer terug omdat hun bedrijf stuk ging.

Zo vreemd is het dus niet. Zolang je goede afspraken maakt en mensen niet in de weg zit, waarom niet? Daar is familie immers voor.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:52:47 #107
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_165890520
Bij mijn buurvrouw zijn een halfjaar geleden twee van de drie kinderen weer ingetrokken. Volgens mij vindt ze het wel fijn, omdat ze zich wat eenzaam voelde in een groot huis na het overlijden van haar man. Haar ingetrokken zoon is autistisch en kan eigenlijk niet op zichzelf wonen. Haar ingetrokken dochter studeert iets, maar weet niet wat ze eigenlijk wil, begreep ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')