abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 september 2016 @ 10:44:37 #101
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165467308
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:16 schreef Qternocq het volgende:

De stelling dat ik appels met peren vergeleek, en dat een carnist / alleseter die goed oplet op wat hij/zij eet net zo gezond is als een veganist die datzelfde doet, is denk ik onjuist. Wat het op z'n minst betekent is dat die persoon steeds meer plantaardig gaat eten naarmate die bewuster met zijn/haar eten bezig is.
Ik denk ook dat die stelling onjuist is. Wat het op zijn minst betekent is dat een alleseter gezonder bezig is dan een veganist, doordat hij niet onredelijk beperkt wordt in zijn keuze. Een alleseter kan meer en betere keuzes maken op basis van wat daadwerkelijk 'gezond' en 'goed' voor hem is, zonder daarbij voedingsmiddelen uit te moeten sluiten enkel omdat ze (deels) van dieren af komen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_165467838
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:44 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Ik denk ook dat die stelling onjuist is. Wat het op zijn minst betekent is dat een alleseter gezonder bezig is dan een veganist, doordat hij niet onredelijk beperkt wordt in zijn keuze. Een alleseter kan meer en betere keuzes maken op basis van wat daadwerkelijk 'gezond' en 'goed' voor hem is, zonder daarbij voedingsmiddelen uit te moeten sluiten enkel omdat ze (deels) van dieren af komen.
Alleen het feit dat een veganist bepaalde producten uitsluit, is geen argument dat het ongezonder is.

Wat hier gebeurt is de focus leggen op aspecten die voor veganisme bijzaken zijn, zoals gezondheid en milieu. Op zich prima, maar zo lang jullie geen argument kunnen inbrengen omtrent ethiek hebben jullie tegen veganisme geen poot om op te staan. Dat het gezond is en beter voor het milieu is staat wat mij betreft buiten kijf. Ik wil best nog meer onderzoeken aandragen en voor jullie het eerder genoemde artikel uitpluizen en citaten voor jullie opsnorren (aangezien hier tientallen relevante, peer-reviewed onderzoeken in genoemd worden), maar als er niet gelezen wordt, door mensen die wel denken dat ze nieuwe, goede argumenten kunnen aandragen, vind ik dat niet zo interessant. Waar doe ik het dan voor?

Ik ben ook de enige in deze hele discussie die constant zijn argumenten onderbouwt met degelijke wetenschappelijke onderzoeken, artikelen die daarnaar verwijzen, en logische beredeneringen.

Hoewel ik denk dat TS hier niet mee geholpen is wil ik toch mee blijven doen met de discussie. Als ze nog vragen heeft naar aanleiding van mijn betoog help ik haar graag.
  woensdag 21 september 2016 @ 11:21:48 #103
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165467912
Met de ethiek die een veganist erbij ervaart heb ik dan ook geen problemen. Wel met de claims dat veganistisch eten per definitie gezonder is dan niet-veganistisch eten.
En met de zendingsdrang natuurlijk.
pi_165467974
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:18 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Alleen het feit dat een veganist bepaalde producten uitsluit, is geen argument dat het ongezonder is.

Wat hier gebeurt is de focus leggen op aspecten die voor veganisme bijzaken zijn, zoals gezondheid en milieu. Op zich prima, maar zo lang jullie geen argument kunnen inbrengen omtrent ethiek hebben jullie tegen veganisme geen poot om op te staan. Dat het gezond is en beter voor het milieu is staat wat mij betreft buiten kijf. Ik wil best nog meer onderzoeken aandragen en voor jullie het eerder genoemde artikel uitpluizen en citaten voor jullie opsnorren (aangezien hier tientallen relevante, peer-reviewed onderzoeken in genoemd worden), maar als er niet gelezen wordt, door mensen die wel denken dat ze nieuwe, goede argumenten kunnen aandragen, vind ik dat niet zo interessant. Waar doe ik het dan voor?

Ik ben ook de enige in deze hele discussie die constant zijn argumenten onderbouwt met degelijke wetenschappelijke onderzoeken, artikelen die daarnaar verwijzen, en logische beredeneringen.

Hoewel ik denk dat TS hier niet mee geholpen is wil ik toch mee blijven doen met de discussie. Als ze nog vragen heeft naar aanleiding van mijn betoog help ik haar graag.
Als je écht héél strikt veganistisch wil gaan eten is het wel héél belangrijk om je daar goed in te verdiepen, voor dat je het weet heb je allerlei tekorten.

TS kan beter eerst vegetarisch gaan eten, met vegetarisch eten is niks mis, als je het goed
doet heb je nergens tekort aan.
pi_165468019
Ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen veel te veel vlees eten en ik denk ook dat dat
hélemaal niet zo gezond is als ze zelf denken, maar ja moeten ze zelf weten, er is informatie
genoeg beschikbaar over vlees en de gevolgen van te veel vlees, dus een beetje minder kan voor
niemand kwaad, ook niet voor Ludolf :P
pi_165468043
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:25 schreef FANN het volgende:

[..]

Als je écht héél strikt veganistisch wil gaan eten is het wel héél belangrijk om je daar goed in te verdiepen, voor dat je het weet heb je allerlei tekorten.

TS kan beter eerst vegetarisch gaan eten, met vegetarisch eten is niks mis, als je het goed
doet heb je nergens tekort aan.
Als je vegetarisch wilt eten, of welk dieet dan ook, is het ook belangrijk om je te verdiepen in wat je exact eet.

Met plantaardig eten is niks mis. Als je het goed doet heb je nergens tekort aan. Met vegetarisch eten is wel iets mis: het is niet ethisch.

Ik denk niet dat TS "beter" eerst vegetarisch kan gaan eten. Eieren en melk zijn helemaal niet nuttig voor het lichaam en de producten die van geproduceerd worden al helemaal niet, daarnaast is het, zoals ik hierboven al zeg, niet ethisch verantwoord. Dieren gebruiken en doden omdat je zonder argumenten melk en eieren nodig denkt te hebben slaat nergens op.
pi_165468171
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:29 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Als je vegetarisch wilt eten, of welk dieet dan ook, is het ook belangrijk om je te verdiepen in wat je exact eet.

Met plantaardig eten is niks mis. Als je het goed doet heb je nergens tekort aan. Met vegetarisch eten is wel iets mis: het is niet ethisch.

Ik denk niet dat TS "beter" eerst vegetarisch kan gaan eten. Eieren en melk zijn helemaal niet nuttig voor het lichaam en de producten die van geproduceerd worden al helemaal niet, daarnaast is het, zoals ik hierboven al zeg, niet ethisch verantwoord. Dieren gebruiken en doden omdat je zonder argumenten melk en eieren nodig denkt te hebben slaat nergens op.
Ja,ja ja ja .... niet gaan prediken nou........... melk is héél makkelijk te schrappen, heb je niet
echt nodig, een ei kan ook geschrapt worden, maar je moet wel ergens je vitamine B12 uit
halen, dus voordat TS álles gaat schrappen kan ze zich beter eerst goed verdiepen in de
vervangende voedingsmiddelen.

Ik zou meteen een kookcursus doen ook :+ je moet wel even weten wát je gaat doen ....

Ik drink zelf ook geen melk meer, kreeg ik buikklachten van, maar voor de rest ga ik niet
opletten of ergens melk in zit, ik eet ook af en toe een ijsje hoor, zelf ben ik niet zo strikt,
maar ik denk wél dat zuivelprodukten eigenlijk niet zo goed voor je zijn.

Maar ja... tóch ga ik geen veganist worden.
pi_165468264
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:36 schreef FANN het volgende:

[..]

Ja,ja ja ja .... niet gaan prediken nou........... melk is héél makkelijk te schrappen, heb je niet
echt nodig, een ei kan ook geschrapt worden, maar je moet wel ergens je vitamine B12 uit
halen, dus voordat TS álles gaat schrappen kan ze zich beter eerst goed verdiepen in de
vervangende voedingsmiddelen.

Ik zou meteen een kookcursus doen ook :+ je moet wel even weten wát je gaat doen ....

Ik drink zelf ook geen melk meer, kreeg ik buikklachten van, maar voor de rest ga ik niet
opletten of ergens melk in zit, ik eet ook af en toe een ijsje hoor, zelf ben ik niet zo strikt,
maar ik denk wél dat zuivelprodukten eigenlijk niet zo goed voor je zijn.

Maar ja... tóch ga ik geen veganist worden.
Ik begrijp het. Het is nou eenmaal normaal. Als we vanaf het begin fatsoenlijke keuzes hadden gemaakt (helaas komt het wetenschappelijk, voortschrijdend inzicht, pas later) had nu niet in al die lekkere dingen melk en ei gezeten.

Het is niet als prediken bedoelt, maar ik begrijp wel dat je dat zo opvatte.
Wat gewoon het belangrijkste vraagstuk voor veganisme is is: hoe kun je leven zonder daarbij dieren onethisch te behandelen (vrijheid ontnemen en doden)? Dat vraagstuk wordt in alle vooroordelen, goede raad en waarschuwingen overgeslagen. Dat wilde ik aan de orde brengen. Dat was niet (alleen) persoonlijk aan jou gericht.
pi_165468376
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:42 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik begrijp het. Het is nou eenmaal normaal. Als we vanaf het begin fatsoenlijke keuzes hadden gemaakt (helaas komt het wetenschappelijk, voortschrijdend inzicht, pas later) had nu niet in al die lekkere dingen melk en ei gezeten.

Het is niet als prediken bedoelt, maar ik begrijp wel dat je dat zo opvatte.
Wat gewoon het belangrijkste vraagstuk voor veganisme is is: hoe kun je leven zonder daarbij dieren onethisch te behandelen (vrijheid ontnemen en doden)? Dat vraagstuk wordt in alle vooroordelen, goede raad en waarschuwingen overgeslagen. Dat wilde ik aan de orde brengen. Dat was niet (alleen) persoonlijk aan jou gericht.
Ik begrijp jou ook wel hoor :Y Bio Industrie en al die shit mogen ze van mij vandaag nog afschaffen, dat is ook best wel een belangrijk aspect, maar zodra je daar over begint gaan
mensen steigeren, maar als ze wéten dat dierlijke produkten helemaal niet zo gezond voor
hun lichaam is zijn ze ineens wél geinteresseerd....

En dat komt gewoon omdat mensen grote egoisten zijn natuurlijk :D

Ik ben zelf ook niet bepaald heilig, vanmorgen zat er een muis in mijn muizenval :@

had ik ook anders kunnen proberen te vangen, maar duurt te lang en gif is helemaal erg,
langzame dood enzo, dus dan maar knak, nekkie gebroken, ik vond het wel sneu :')
pi_165468390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:21 schreef MutedFaith het volgende:
Met de ethiek die een veganist erbij ervaart heb ik dan ook geen problemen. Wel met de claims dat veganistisch eten per definitie gezonder is dan niet-veganistisch eten.
En met de zendingsdrang natuurlijk.
Ik heb nergens gezegd dat veganistisch eten per definitie gezonder is. Ik heb het als bijkomend voordeel genoemd en daarbij gezegd dat het moet gaan om een gevarieerd en compleet dieet. Ik heb daar ook de nodige onderbouwing bij gegeven.

De zendingsdrang is een lastig vooroordeel dat ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen. Ik heb echter veel meer provocaties, vooroordelen en adviezen gelezen van niet-veganisten in deze thread. Het vooroordeel wordt dus hier niet bevestigd. Ik zou mijn initiele post er ook niet onder willen scharen aangezien ik antwoord probeerde te geven op de vraag van de TS en alle negativiteit (nagenoeg) negeerde. Pas na reacties op mijn bericht(en) ben ik de discussie verder aangegaan. Ook dat zou ik geen zendingsdrang willen noemen.
pi_165468449
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:48 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat veganistisch eten per definitie gezonder is. Ik heb het als bijkomend voordeel genoemd en daarbij gezegd dat het moet gaan om een gevarieerd en compleet dieet. Ik heb daar ook de nodige onderbouwing bij gegeven.

De zendingsdrang is een lastig vooroordeel dat ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen. Ik heb echter veel meer provocaties, vooroordelen en adviezen gelezen van niet-veganisten in deze thread. Het vooroordeel wordt dus hier niet bevestigd. Ik zou mijn initiele post er ook niet onder willen scharen aangezien ik antwoord probeerde te geven op de vraag van de TS en alle negativiteit (nagenoeg) negeerde. Pas na reacties op mijn bericht(en) ben ik de discussie verder aangegaan. Ook dat zou ik geen zendingsdrang willen noemen.
Kan ik je een beetje troosten als ik zeg dat ik nu aan een Smoothie van banaan/aardbeien en notenmelk zit? :D

Is érg lekker trouwens, en ik doe er notenmix in, ik koop allelei soorten noten, hup in de hakmolen,
pot vullen en dat doe ik dan altijd door mijn Smoothie's.

is lekker O+
pi_165468472
dat was 3x een edit.... komt door mijn toetsenbord....
  woensdag 21 september 2016 @ 11:54:50 #113
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468499
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 20:56 schreef FANN het volgende:

[..]

mijn toetsenbord is naar de klote :')
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:53 schreef FANN het volgende:
dat was 3x een edit.... komt door mijn toetsenbord....
Anders koop je ff een nieuwe... :')
pi_165468508
quote:
17s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Kan ik je een beetje troosten als ik zeg dat ik nu aan een Smoothie van banaan/aardbeien en notenmelk zit? :D

Is érg lekker trouwens, en ik doe er notenmix in, ik koop allelei soorten noten, hup in de hakmolen,
pot vullen en dat doe ik dan altijd door mijn Smoothie's.

is lekker O+
Plantaardig eten kan je zo lekker maken als je wilt :-). Zelfs de taaie bite van biestuk en de aromatische geuren die er bij komen als je het bakt. De vegetarische slager heeft onlangs (een jaar geleden alweer?) een nieuwe fabriek geopend waar ze plantaardige biefstuk maken. Kan niet wachten tot die in de winkel ligt!
pi_165468530
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Anders koop je ff een nieuwe... :')
ja moet ik ook gaan zoeken, maar vandaag effe geen tijd :P ik krijg zo visite en moet nog boodschappen doe, iets lekkers bij de koffie enzo je kent het wel :+

Zijn Vleeseters, zal ik ze worst gven bij de koffie? :D
  woensdag 21 september 2016 @ 11:56:34 #116
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468536
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:55 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Plantaardig eten kan je zo lekker maken als je wilt :-). Zelfs de taaie bite van biestuk en de aromatische geuren die er bij komen als je het bakt. De vegetarische slager heeft onlangs (een jaar geleden alweer?) een nieuwe fabriek geopend waar ze plantaardige biefstuk maken. Kan niet wachten tot die in de winkel ligt!
Plantaardig kan nooit iets met biefstuk te maken hebben..
pi_165468548
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:55 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik eet zo af en toe de kipstuckjes die vind ik zooooooooooo lekker :D
pi_165468556
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Plantaardig kan nooit iets met biefstuk te maken hebben..
Ga je moeder pesten jij, die grapjes kennen wij al
  woensdag 21 september 2016 @ 11:57:52 #119
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468565
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:56 schreef FANN het volgende:

Zijn Vleeseters, zal ik ze worst gven bij de koffie? :D
Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*
pi_165468578
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*
bah :')

ik eet wel vegetarische braadworstjes :+
  woensdag 21 september 2016 @ 11:58:53 #121
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468581
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:57 schreef FANN het volgende:

[..]

Ga je moeder pesten jij, die grapjes kennen wij al
Ja.. je toetsenbord heeft inderdaad kuren... :6
pi_165468601
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja.. je toetsenbord heeft inderdaad kuren... :6
Nah.. ik ga effe naar de super... ik denk dat ik appeltaart neem :P
  woensdag 21 september 2016 @ 12:00:19 #123
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468608
quote:
17s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:59 schreef FANN het volgende:

[..]

Nah.. ik ga effe naar de super... ik denk dat ik appeltaart neem :P
Met salami erop ^O^
pi_165468619
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:00 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Met salami erop ^O^
goorlap :+
pi_165468631
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:00 schreef FANN het volgende:

[..]

Laat Zolderkamer toch lekker... Reageren op trollen vervuilt alleen maar de thread. TS weet niet wat ze ziet als ze straks komt kijken of ze al reacties heeft.
  woensdag 21 september 2016 @ 12:01:28 #126
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468634
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:00 schreef FANN het volgende:

[..]

Moet wel lang sudderen...
  woensdag 21 september 2016 @ 12:02:58 #127
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468664
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:01 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Laat Zolderkamer toch lekker... Reageren op trollen vervuilt alleen maar de thread. TS weet niet wat ze ziet als ze straks komt kijken of ze al reacties heeft.
Altijd leuk.. mensen die je uitmaken voor troll als je gewoon de waarheid zegt...
Iets van deeg kan nooit iets met vlees te maken hebben..

Wie is hier nou de troll...? _O-
pi_165468676
Als je op jezelf gaat wonen moet je aan zoveel nieuwe dingen wennen, misschien is dit niet het juiste moment om zo'n lifestyle verandering door te voeren.
pi_165469522
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:03 schreef zovty het volgende:
Als je op jezelf gaat wonen moet je aan zoveel nieuwe dingen wennen, misschien is dit niet het juiste moment om zo'n lifestyle verandering door te voeren.
Nuhou Pa dat is niet eens zo'n slecht advies :D maar als ze zich er nu al in verdiept hoe je in elk
geval, gezond en lekker vegetarisch kan eten én dus ook rekening kan houden met de boodschappen enzo, is ook wel weer handig toch?
pi_165469523
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:01 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Het is Fok Mop :+ dat is altijd even wennen .... :P
pi_165469589
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Het is Fok Mop :+ dat is altijd even wennen .... :P
Gewend zijn is iets anders dan stimuleren :)
pi_165469597
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Nuhou Pa dat is niet eens zo'n slecht advies :D maar als ze zich er nu al in verdiept hoe je in elk
geval, gezond en lekker vegetarisch kan eten én dus ook rekening kan houden met de boodschappen enzo, is ook wel weer handig toch?
Ik vind het wel slecht advies. Op jezelf gaan wonen betekent verantwoordelijkheid dragen voor je eigen boodschappen en andere handelingen. Daarbij is een veganistische leefstijl een hele verantwoordelijke keuze.
pi_165469649
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:58 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Gewend zijn is iets anders dan stimuleren :)
Neu... maar je kan er een heel vervelende discussie van gaan maken, zodat de hele boel belachlijk wordt gemaakt of je kan er gewoon plezier in hebben om het er over te hebben...

en gewoon te discuseren..

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:59 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik vind het wel slecht advies. Op jezelf gaan wonen betekent verantwoordelijkheid dragen voor je eigen boodschappen en andere handelingen. Daarbij is een veganistische leefstijl een hele verantwoordelijke keuze.
Maar dat zeg ik ook... :Y het is wel een goed advies maar...........

en dan zeg ik beter eerst beginnen met vegetarisch, in één klap veganistisch is best wel
véél wat je moet schrappen en als je dan nog niet goed op de hoogte bent van alles is
dát dan weer niet zo verstandig, maar vegetarisch kan best en is juist ook wel
goed om daarmee meteen te beginnen.

dat zei ik :Y
pi_165469707
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:03 schreef FANN het volgende:

[..]

Neu... maar je kan er een heel vervelende discussie van gaan maken, zodat de hele boel belachlijk wordt gemaakt of je kan er gewoon plezier in hebben om het er over te hebben...

[..]

Maar dat zeg ik ook... :Y het is wel een goed advies maar...........

en dan zeg ik beter eerst beginnen met vegetarisch, in één klap veganistisch is best wel
véél wat je moet schrappen en als je dan nog niet goed op de hoogte bent van alles is
dát dan weer niet zo verstandig, maar vegetarisch kan best en is juist ook wel
goed om daarmee meteen te beginnen.

dat zei ik :Y
Ik denk dat je daarbij veganisme vooral als een dieet ziet. Maar als je perspectief veranderd is de stap helemaal niet zo groot meer. Dan is het een logisch gevolg, of consequentie, van dat perspectief. Dieren gebruiken (exploiteren) en doden is voor de meeste mensen normaal, maar een hond schoppen niet. Als je die zaken combineert in je hoofd kun je alleen maar tot de conclusie komen dat veganisme de enige moreel verdedigbare keuze is. Om dieren geven en ze tegelijkertijd exploiteren kan alleen zolang je er niet kritisch over nadenkt.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:06:59 #135
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469708
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:59 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Precies een hele verantwoordelijke keuze..Je kan dus beter eerst even de boel goed bekijken ipv alles tegelijk te willen...
pi_165469737
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:06 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik denk dat je daarbij veganisme vooral als een dieet ziet. Maar als je perspectief veranderd is de stap helemaal niet zo groot meer. Dan is het een logisch gevolg, of consequentie, van dat perspectief. Dieren gebruiken (exploiteren) en doden is voor de meeste mensen normaal, maar een hond schoppen niet. Als je die zaken combineert in je hoofd kun je alleen maar tot de conclusie komen dat veganisme de enige moreel verdedigbare keuze is. Om dieren geven en ze tegelijkertijd exploiteren kan alleen zolang je er niet kritisch over nadenkt.
Nou TS vraagt vooral naar de eet en leefgewoonte van veganisten, als jij veganist bent,
kan jij dat beter vertellen dan ik, want ik heb net appeltaart gehaald en die is niet veganistisch
dat kan ik je nu al vertellen...

quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2016 22:41 schreef girlnextdoor. het volgende:
Hoi mede-FOK!kers,

Heeft er hier iemand ervaring met veganisme? Ik probeer er meer informatie over in te winnen.

Ik ga komende week op mezelf wonen, en vind dat een mooie gelegenheid om ook eens de eet- en leefgewoonten onder de loep te nemen. Ik zie steeds vaker de term veganisme voorbij komen, en geloof ook wel dat dat erg gezond is. Door de interesse wil ik me er graag in gaan verdiepen.

Graag serieuze reacties hierop ;)
  woensdag 21 september 2016 @ 13:09:32 #137
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469740
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:06 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Veganisme kan ook alleen als je er niet te kritisch over nadenkt.. Het meest veganistische is namelijk stoppen met leven...
Hoe groeien de groente die je eet..? Met dierlijke mest? En wat gebeurt er zoal met die dieren?
Wat ga je waarvandaan halen?
Hoeveel kilometer is een biologische banaan onderweg en is die dan slechter of beter dan je stukje vlees van de bioboer op de hoek.. etc etc..
pi_165469800
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vegansime kan ook alleen als je er niet te kritisch over nadenkt..
Hoe groeien de groente die je eet..? Met dierlijke mest? En wat gebeurt er zoal met die dieren?
Wat ga je waarvandaan halen?
Hoeveel kilometer is een biologische banaan onderweg en is die dan slechter of beter dan je stukje vlees van de bioboer op de hoek.. etc etc..
Eindelijk een serieuze reactie.

Je gaat er nog steeds vanuit dat veganisme perfect pretendeert te zijn. Dat er geen dieren gedood worden of milieu geschaad wordt door onze consumptie. Dat is een onterecht vooroordeel. Hierboven kun je zien dat ik de definitie van veganisme (welliswaar in het engels) heb neergezet. Ik zou dat nog eens lezen.

Als je diergebruik / leed kwantitatief zou uitdrukken (iets waar ik een hekel aan heb, want ik denk dat het individu telt) kun je ook stellen dat de veelvoud aan planten die nodig zijn voor dierlijk voedsel (de dieren eten die planten om te groeien) dus meer leed veroorzaken dan de planten die nodig zijn voor directe consumptie.
pi_165469919
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:13 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Je gaat er nog steeds vanuit dat veganisme perfect pretendeert te zijn. Dat er geen dieren gedood worden of milieu geschaad wordt door onze consumptie. Dat is een onterecht vooroordeel. Hierboven kun je zien dat ik de definitie van veganisme (welliswaar in het engels) heb neergezet. Ik zou dat nog eens lezen.

Als je diergebruik / leed kwantitatief zou uitdrukken (iets waar ik een hekel aan heb, want ik denk dat het individu telt) kun je ook stellen dat de veelvoud aan planten die nodig zijn voor dierlijk voedsel (de dieren eten die planten om te groeien) dus meer leed veroorzaken dan de planten die nodig zijn voor directe consumptie.
Maar TS vraagt toch niet hoe ze meteen de hele wereld kan redden?
TS wil de eet en leefgewoonte van jou en andere veganisten weten.

Dus wat je zoal eet....
  woensdag 21 september 2016 @ 13:23:04 #140
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469924
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:13 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Nee eindelijk een reactie die je serieus wilt nemen.. das heel iets anders..
Ik ga er vanuit dat als jij zo kritisch bent op niet-veganisten.. dat ik dan net zo kritisch naar veganisten mag zijn.. wel zo eerlijk he?

Waarom zou een dier geen planten mogen eten om te groeien en een mens wel? Een mens veroorzaakt veel meer natuurlijk leed.. Je had het over moreel verdedigbare keuzes...

Als je wel dieren dood, maar niet het hele dier wilt of kan gebruiken dan is dat meer moreel verwerpelijk dan het beestje een goed leven te geven en te gebruiken zoals een omnivoor dat altijd al gedaan heeft..
pi_165469943
Als ik TS was zou ik naar http://www.veganisme.org/forum/ gaan...
  woensdag 21 september 2016 @ 13:25:50 #142
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469959
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:24 schreef FANN het volgende:
Als ik TS was zou ik naar http://www.veganisme.org/forum/ gaan...
TS kan uit dit topic heel goed een gemiddelde halen denk ik.. ^O^
pi_165470022
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

TS kan uit dit topic heel goed een gemiddelde halen denk ik.. ^O^
nou eh... als ik iedere keer als ik een banaan eet moet uitrekenen hoe lang dat ding onderweg is
geweest hoef ik al geen banaan meer...

daar vraagt ze ook niet naar...
pi_165470094
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:23 schreef Zolderkamer het volgende:

Nee eindelijk een reactie die je serieus wilt nemen.. das heel iets anders..

Er lijkt mij een duidelijk verschil in bedoeling tussen
"Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*"
en dit.

quote:
Ik ga er vanuit dat als jij zo kritisch bent op niet-veganisten.. dat ik dan net zo kritisch naar veganisten mag zijn.. wel zo eerlijk he?
Uiteraard. Ik denk dat kritisch denken aan de grondslag ligt van menselijke vooruitgang. Elkaar bekritiseren is daar een heel belangrijk aspect in.

quote:
Waarom zou een dier geen planten mogen eten om te groeien en een mens wel? Een mens veroorzaakt veel meer natuurlijk leed.. Je had het over moreel verdedigbare keuzes...
Het gaat natuurlijk om de verantwoordelijkheid die we als mens nemen die dieren te fokken en te voeren. Als we dat doen kiezen we er voor om 10 kilo planten voor 1 kilo vlees te gebruiken. Als je dan in wilt gaan op het leed dat je veroorzaakt bij het oogsten van planten (en laten we het kappen van regenwouden niet vergeten om ruimte te maken voor die planten), dan moet je er dus ook vanuit gaan dat iemand die vlees gebruikt 10x zo veel veroorzaakt, plus het leed van het dier dat gebruikt wordt, dan iemand die dat niet gebruikt.

quote:
Als je wel dieren dood, maar niet het hele dier wilt of kan gebruiken dan is dat meer moreel verwerpelijk dan het beestje een goed leven te geven en te gebruiken zoals een omnivoor dat altijd al gedaan heeft..
"Een goed leven" is niet door jou in te vullen. Dat heet antropomorfisme. Het dier dient de vrijheid te hebben om daarin zelf een keuze te maken. Opsluiten, intensief gebruiken en doden kan je nog zo mooi opdoffen, maar het druist in tegen wat het dier als minimale rechten zou mogen verwachten.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:37:01 #145
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470107
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:31 schreef FANN het volgende:

[..]

nou eh... als ik iedere keer als ik een banaan eet moet uitrekenen hoe lang dat ding onderweg is
geweest hoef ik al geen banaan meer...

daar vraagt ze ook niet naar...
Nee maar ze kan er wel uit opmaken waar ze evt kritisch naar kan kijken...

Ik probeer wel altijd een beetje te letten op de kilometers die mn eten maakt..
En dan hoeft het helemaal niet bio te zijn.. maar ik heb liever een scholletje uit de Noordzee dan eentje uit de Atlantische zee.. En laat ik het maar niet over garnalen hebben die op vakantie gaan naar Marokko en dan weer terugkomen..
Dat soort dingen vind ik veel belangrijker dan of het wel of niet bio, vega, etc, is
pi_165470112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:22 schreef FANN het volgende:

[..]

Maar TS vraagt toch niet hoe ze meteen de hele wereld kan redden?
TS wil de eet en leefgewoonte van jou en andere veganisten weten.

Dus wat je zoal eet....
Absoluut. Deze discussie staat voor mij ook los van de vraag van TS. Ik heb die naar mijn weten al beantwoord en ga nu in op de discussie die er op volgt. Als zij nog vragen heeft kan ik daar natuurlijk verder op in gaan.

Wat ik zoal eet?
Deze week:
Maandag: Andijviestamppot met jus en worst
Dinsdag: Curry met kipstuckjes van de vegaslager
Woensdag: Moussaka met plantaardig roerbakgehakt en wilmersburger kaas.

Als lunch gewoon wat iedereen eet, maar dan de plantaardige alternatieven:
Brood met boterhammenworst (die van de vegaslager is erg lekker)
Broodje avocado
Smoothie van aardbeien en cranberry.

's avonds op de bank lekker chips met dipsaus, of een zak popcorn...\

Dat soort dingen.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:38:59 #147
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470138
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:36 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Er lijkt mij een duidelijk verschil in bedoeling tussen
"Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*"
en dit.

[..]

Uiteraard. Ik denk dat kritisch denken aan de grondslag ligt van menselijke vooruitgang. Elkaar bekritiseren is daar een heel belangrijk aspect in.

[..]

Het gaat natuurlijk om de verantwoordelijkheid die we als mens nemen die dieren te fokken en te voeren. Als we dat doen kiezen we er voor om 10 kilo planten voor 1 kilo vlees te gebruiken. Als je dan in wilt gaan op het leed dat je veroorzaakt bij het oogsten van planten (en laten we het kappen van regenwouden niet vergeten om ruimte te maken voor die planten), dan moet je er dus ook vanuit gaan dat iemand die vlees gebruikt 10x zo veel veroorzaakt, plus het leed van het dier dat gebruikt wordt, dan iemand die dat niet gebruikt.

[..]

"Een goed leven" is niet door jou in te vullen. Dat heet antropomorfisme. Het dier dient de vrijheid te hebben om daarin zelf een keuze te maken. Opsluiten, intensief gebruiken en doden kan je nog zo mooi opdoffen, maar het druist in tegen wat het dier als minimale rechten zou mogen verwachten.
Iets met een biefstuk van deeg...

Verder vind ik je maar een vervelend persoon... :W
Reacties gaan quoten die in je straatje passen maar niet voor jou bedoeld zijn.. ben ik wel klaar mee..
  woensdag 21 september 2016 @ 13:41:47 #148
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_165470194
Mensen eten ipv vegan beter zoveel mogelijk bewerkte vleeswaren, dan gaan ze eerder dood en dat is beter voor het milieu.
pi_165470197
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Iets met een biefstuk van deeg...

Verder vind ik je maar een vervelend persoon... :W
Hoe kan ik jouw provocaties en vragen beantwoorden zonder dat je me vervelend vindt?

Biefstuk van deeg?
Wat bedoel je? Dat dat een serieuze reactie was van je? Ja, prima. Het staat je niet aan om dat te eten. Ik begrijp het.

Verder ga je (natuurlijk) niet in op wat ik je uitleg over het dierenleed wat gepaard gaat met het oogsten van planten. Een drogreden inderdaad, die had je beter niet kunnen noemen.
pi_165470217
Zie je nou... dat bedoelde ik zojuist maar je wilde niet luisteren :')
  woensdag 21 september 2016 @ 13:43:44 #151
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470228
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:41 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Hoe kan ik jouw provocaties en vragen beantwoorden zonder dat je me vervelend vindt?

Biefstuk van deeg?
Wat bedoel je? Dat dat een serieuze reactie was van je? Ja, prima. Het staat je niet aan om dat te eten. Ik begrijp het.

Verder ga je (natuurlijk) niet in op wat ik je uitleg over het dierenleed wat gepaard gaat met het oogsten van planten. Een drogreden inderdaad, die had je beter niet kunnen noemen.
Nee.. ik ga niet in op jou.. Dat heb je zelf zojuist veroorzaakt.. ^O^
Doe je de groeten aan de slager die geen vlees heeft?
pi_165470271
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee.. ik ga niet in op jou.. Dat heb je zelf zojuist veroorzaakt.. ^O^
Doe je de groeten aan de slager die geen vlees heeft?
Ik zie dat je ook niet bekend bent met de verantwoordelijkheid die je hebt over je eigen handelen. Als je me te veel macht over je geeft ga ik die misschien nog misbruiken 8-)

Wat kan ik je nog meer laten doen?

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:03 schreef FANN het volgende:

[..]

[..]

Beter?
pi_165470308
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:46 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Beter?
Je begint het door te krijgen :+
  woensdag 21 september 2016 @ 13:48:43 #154
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470315
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:46 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik zie dat je ook niet bekend bent met de verantwoordelijkheid die je hebt over je eigen handelen. Als je me te veel macht over je geeft ga ik die misschien nog misbruiken 8-)

Wat kan ik je nog meer laten doen?

[..]

Beter?
Je maakt goede reclame voor je overtuiging...
pi_165470343
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:48 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je maakt goede reclame voor je overtuiging...
Dat het jou irriteert begrijp ik wel. Ik begrijp echter niet waarom je je argument niet meer verdedigd of toegeeft dat je het mis had. Je wilde zo graag serieus genomen worden, maar op het moment dat ik je argument ontkracht vlucht je.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:51:41 #156
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165470379
Wat ik me trouwens afvraag. Waarom doen veganisten en vegetariërs zoveel moeite om geen vlees te eten, om vervolgens weer veel geld neer te leggen voor eten dat er uit ziet als vlees en in sommige gevallen zelfs schijnt te smaken als vlees (maar het niet is)?
pi_165470411
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:51 schreef MutedFaith het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag. Waarom doen veganisten en vegetariërs zoveel moeite om geen vlees te eten, om vervolgens weer veel geld neer te leggen voor eten dat er uit ziet als vlees en in sommige gevallen zelfs schijnt te smaken als vlees (maar het niet is)?
Dat doen ze omdat ze dat lekker vinden om te eten... Niets meer, niets minder.

Die markt wordt ook veelvuldig gebruikt door vlees-eters die om het milieu of voor dierenleed graag minder vlees willen eten, maar hun maaltijd niet te veel willen aanpassen.

Het is toch handig? Wel de smaak, niet de exploitatie.
pi_165470414
quote:
Kun je dat nou echt niet zelf bedenken? Wat zou nou de reden kunnen zijn dat vegetariërs en veganisten geen vlees eten?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  woensdag 21 september 2016 @ 13:53:46 #159
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470422
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:50 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Dat het jou irriteert begrijp ik wel. Ik begrijp echter niet waarom je je argument niet meer verdedigd of toegeeft dat je het mis had. Je wilde zo graag serieus genomen worden, maar op het moment dat ik je argument ontkracht vlucht je.
Omdat ik de moeite niet steek in mensen die een ander belachelijk proberen te maken om hun eigen gedrag te verhullen..
pi_165470427
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:53 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Omdat ik de moeite niet steek in mensen die een ander belachelijk proberen te maken om hun eigen gedrag te verhullen..
Wow...
  woensdag 21 september 2016 @ 13:56:31 #161
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165470481
Ik vind t vooral getuigen van een gebrek aan creativiteit. Er is zoveel lekkers te maken zonder vlees. En nepvlees draagt echt niet bij aan bewustwording van de kant van de omnivoren. Die zien het meer als een bevestiging dat vlees inderdaad onmisbaar is.

Overigens eet ik gemiddeld 2 of 3 dagen per week vegetarisch. Bevalt prima, maar ik zou niet volledig vlees- en visloos willen.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:56:32 #162
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470483
quote:
Gouden handel.. En dan vooral namen van meest voorkomende stukken vlees gebruiken.. :Y
Want een groenteburger klinkt veel truttiger dan een vegetarische hamburger..
pi_165470494
quote:
Ik kan niet voor álle vegetariërs en al helemaal niet voor de veganisten praten, maar ik eet
bijvoorbeeld ''wel eens'' en dat is echt maar een enkele keer de plantaardige kip van de Vega
slager, gewoon omdat ik kip altijd lekker vond en eigenlijk vind ik het dus nog steeds lekker :Y

Die plantaardige kip van de vega slager vind ik nét zo lekker als kip, die is écht verbazend goed
kan ik je vertellen, al zal je dat wel niet geloven en wat ik meestal bij een ''Hollandse Maaltijd''
eet is een Vega braadworstje, die lijken precies op de saucijsjes die mijn moeder vroeger
altijd maakte...

daarom dus....

Als je vegetarisch gaat eten wil dat niet altijd zeggen dat je vlees vies vind hoor, dat is een heel
raar misverstand.

Ik eet zo af en toe wel vis trouwens, dus ik hang er een beetje tusenin... al ik stampot eet
neem ik biologische spekkies, want die sojaspekkies vind ik niet te hachelen.
pi_165470515
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:57 schreef FANN het volgende:

[..]

Ik kan niet voor álle vegetariërs en al helemaal niet voor de veganisten praten, maar ik eet
bijvoorbeeld ''wel eens'' en dat is echt maar een enkele keer de plantaardige kip van de Vega
slager, gewoon omdat ik kip altijd lekker vond en eigenlijk vind ik het dus nog steeds lekker :Y

Die plantaardige kip van de vega slager vind ik nét zo lekker als kip, die is écht verbazend goed
kan ik je vertellen, al zal je dat wel niet geloven en wat ik meestal bij een ''Hollandse Maaltijd''
eet is een Vega braadworstje, die lijken precies op de saucijsjes die mijn moeder vroeger
altijd maakte...

daarom dus....

Als je vegetarisch gaat eten wil dat niet altijd zeggen dat je vlees vies vind hoor, dat is een heel
raar misverstand.

Ik eet zo af en toe wel vis trouwens, dus ik hang er een beetje tusenin... al ik stampot eet
Ken je de spekjes van de vegaslager?
  woensdag 21 september 2016 @ 13:59:19 #165
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470542
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:57 schreef FANN het volgende:

[..]

altijd maakte...

daarom dus....

raar misverstand.

Ik eet vaak stukken kip (in kipmasala bijv) omdat het bot zoveel meer smaak afgeeft..
Bestaat zoiets ook in de vegawereld?
pi_165470543
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:56 schreef MutedFaith het volgende:
Ik vind t vooral getuigen van een gebrek aan creativiteit. Er is zoveel lekkers te maken zonder vlees. En nepvlees draagt echt niet bij aan bewustwording van de kant van de omnivoren. Die zien het meer als een bevestiging dat vlees inderdaad onmisbaar is.

Overigens eet ik gemiddeld 2 of 3 dagen per week vegetarisch. Bevalt prima, maar ik zou niet volledig vlees- en visloos willen.
als je maar 2 of 3 dagen vegetarish eet heb je ook helemaal geen behoefte aan vleesvervangers
hé hé :')

maar als je na 2 maanden een keer lekker Kip / kerrie wil eten dan kan je de Vega kip
nemen, is dat zo moeilijk te begrijpen?
pi_165470550
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:58 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ken je de spekjes van de vegaslager?
vin ik niet lekker
pi_165470561
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:56 schreef MutedFaith het volgende:

Tja.. Een zak chips opentrekken is ook niet creatief. Dat hoeft toch niet altijd? Ik ben vaak creatief in de keuken hoor... Maar soms heb ik zin in een stuk taai vlees, en ja, dan wil ik nog steeds geen dieren lastigvallen met die behoefte.

Dat het niet bijdraagt aan bewustzijn kan ik geen uitspraken over doen. Ik vrees jij ook niet, maar misschien heb je er wel iets over gelezen. Ik zou dan graag je bron zien. Ik denk dat het lastig is om in te schatten. Het gaat er natuurlijk om waarom ze het doen. Zo lang het niet hun eindstation is houd ik hoop dat hun perspectief op een dag veranderd.
pi_165470563
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik eet vaak stukken kip (in kipmasala bijv) omdat het bot zoveel meer smaak afgeeft..
denk het niet heh? zit geen bot in de vegakip
pi_165470584
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Gouden handel.. En dan vooral namen van meest voorkomende stukken vlees gebruiken.. :Y
Want een groenteburger klinkt veel truttiger dan een vegetarische hamburger..
een groentenburger is ook heel iets anders dan een vega burger :P
pi_165470588
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik denk dat smaak het minst relevant is in een discussie over ethiek...

Ik denk echter wel dat ik kipmasala kan maken die jij ook lekker vindt :)
pi_165470608
quote:
Omdat geen vlees meer willen eten wat anders is dan vlees niet lekker vinden.
Persoonlijk vind ik het meestal vooral teleurstellend, dus eet ik liever geen vleesvervangers.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165470626
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:02 schreef erodome het volgende:

[..]

dat zeg ik :D
  woensdag 21 september 2016 @ 14:03:33 #174
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470633
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:00 schreef FANN het volgende:

[..]

denk het niet heh? zit geen bot in de vegakip
Ja nee nou ja.. ik weet niet wat er zoal op de markt is..
Zou prima gemaakt kunnen worden denk ik..
Kip(beter gezegd vlees) met of zonder bot is een wereld van verschil in smaak.. Als de kip zonder vlees dan zo goed zou zijn ben ik ook wel benieuwd natuurlijk..
Ik blijf het een beetje de saromapudding/karton met een smaakje vinden in mijn gedachte..
  woensdag 21 september 2016 @ 14:05:03 #175
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470655
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:01 schreef FANN het volgende:

[..]

een groentenburger is ook heel iets anders dan een vega burger :P
Ja dat weet ik toch ook heulemaal niet? Ik vind het maar vreemd om voedsel onherkenbaar te maken.. :P
pi_165470668
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja nee nou ja.. ik weet niet wat er zoal op de markt is..
Zou prima gemaakt kunnen worden denk ik..
Kip(beter gezegd vlees) met of zonder bot is een wereld van verschil in smaak.. Als de kip zonder vlees dan zo goed zou zijn ben ik ook wel benieuwd natuurlijk..
Ik blijf het een beetje de saromapudding/karton met een smaakje vinden in mijn gedachte..
Nah, als je het zou proberen en het lekker zou vinden zou je het hier niet gaan toegeven denk ik :+
pi_165470677
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:05 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja dat weet ik toch ook heulemaal niet? Ik vind het maar vreemd om voedsel onherkenbaar te maken.. :P
Och ze hadden ook vierkante burgers kunnen maken, maar die passen lastig op een broodje :D
  woensdag 21 september 2016 @ 14:07:16 #178
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470690
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:01 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik denk dat smaak het minst relevant is in een discussie over ethiek...

Ik denk echter wel dat ik kipmasala kan maken die jij ook lekker vindt :)
Ja dat is niet zo moeilijk.. ik ben een alleseter.. en het liefst net even te veel als het lekker is...
Maar ik heb dan liever iets wat geen kip heet als het geen kip is..
Hoeft het niet minder lekker om te zijn.. maar het is gewoon iets anders..
pi_165470706
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:05 schreef FANN het volgende:

[..]

Nah, als je het zou proberen en het lekker zou vinden zou je het hier niet gaan toegeven denk ik :+
Is meestal idd zo ;)

Zelf vind ik die kipstukjes van de vega slager wel lekker en een kaasschnitzel gaat er ook wel in. Verder eigenlijk nog niets tegen gekomen wat ik echt lekker vond, wat dus een meerwaarde bij mijn eten was.

Maar goed, ik eet een paar dagen per week wel vlees/vis/gevogelte, dus hoef ook niet te kijken naar vervangers. Dan is het vaak makkelijker en lekkerder om gewoon iets te maken waar het vlees/vervanger gewoon niet bij nodig is, geen meerwaarde heeft.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 21 september 2016 @ 14:09:22 #180
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165470724
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het meestal vooral teleurstellend, dus eet ik liever geen vleesvervangers.
Maar waarom moet t per se de vorm en naam van vlees hebben?

En dan snap ik een worst- of burgervormig ding nog,want lekker makkelijk.

Maar kipstuckjes? Serieus?
pi_165470747
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:07 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja dat is niet zo moeilijk.. ik ben een alleseter.. en het liefst net even te veel als het lekker is...
Maar ik heb dan liever iets wat geen kip heet als het geen kip is..
Hoeft het niet minder lekker om te zijn.. maar het is gewoon iets anders..
Die namen maken het vooral makkelijker te verkopen, vooral ook omdat mensen dan weten waarvoor ze het kunnen gebruiken. De smaak ligt er ook bij in de buurt, soms wat mislukt, soms verdomd goed gelukt.

Een burger is trouwens niet perse vlees, een hamburger wel. Dus een notenburger bv probeert geen vleesnaam aan te nemen, het is wat het is, een burger gemaakt van noten en dat zegt de naam dus vrij letterlijk.
pi_165470782
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:09 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Omdat het qua smaak ook in die lijn ligt, er is gepoogd (en bij die kipstukjes zijn ze daar erg goed in geslaagd) om de structuur en smaak van kipstukjes te benaderen.
Het is niet noodzakelijk, maar maakt het wel erg makkelijk voor veel mensen.
  woensdag 21 september 2016 @ 14:13:26 #183
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470794
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:05 schreef FANN het volgende:

[..]

Vast wel.. maar tot nu toe is dat nog nooit iemand gelukt.. (vooral ook om de beleving die ik krijg als iemand zegt dat het vlees is zonder vlees..) mn moeder heeft wel eens wat verwoede pogingen gedaan, en die kan koken als de beste.. Maar die krijgt het er ook niet in bij mij..

Het is niet dat ik vind dat iemand niet lekker kan koken, maar ik ga ook niet zeggen dat deze stamppot boerenkool eigenlijk groentesoep is..

Ik probeer trouwens alles aan voedsel wat niet meer beweegt of leeft, uit.. Dus heb ik natuurlijk ook genoeg vegamaaltijden gegeten.. Maar ik weet niets van vegaslagers.. gewoon omdat ik het een vorm van bedrog vind, die verboden zou moeten worden...

Wij stoppen hier in NL bijvoorbeeld vezels in (reguliere) rookworst.. waar je in Duitsland 4 jaar gevangenisstraf voor kunt krijgen (en terecht)

[ Bericht 8% gewijzigd door Zolderkamer op 21-09-2016 14:18:31 ]
  woensdag 21 september 2016 @ 14:22:16 #184
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470939
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:09 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Ja.. voor ¤3,69 per 160 gram.. _O-
Beetje bloem.. wat water.. wat aroma's..

Wat ik zeg.. gouden handel die illusies.. :Y
pi_165471053
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:13 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vast wel.. maar tot nu toe is dat nog nooit iemand gelukt.. (vooral ook om de beleving die ik krijg als iemand zegt dat het vlees is zonder vlees..) mn moeder heeft wel eens wat verwoede pogingen gedaan, en die kan koken als de beste.. Maar die krijgt het er ook niet in bij mij..

Het is niet dat ik vind dat iemand niet lekker kan koken, maar ik ga ook niet zeggen dat deze stamppot boerenkool eigenlijk groentesoep is..

Ik probeer trouwens alles aan voedsel wat niet meer beweegt of leeft, uit.. Dus heb ik natuurlijk ook genoeg vegamaaltijden gegeten.. Maar ik weet niets van vegaslagers.. gewoon omdat ik het een vorm van bedrog vind, die verboden zou moeten worden...

Wij stoppen hier in NL bijvoorbeeld vezels in (reguliere) rookworst.. waar je in Duitsland 4 jaar gevangenisstraf voor kunt krijgen (en terecht)
Dan moet je echt die nep kipstukjes eens proberen... Bij de meeste van die producten denk ik echt hetzelfde als jij qua smaak, maar die kipstukjes steken er echt met kop en schouder bovenuit.
Wel in een gerecht verwerken, een curry ofzo.
pi_165471103
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:22 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja.. voor ¤3,69 per 160 gram.. _O-
Beetje bloem.. wat water.. wat aroma's..

Wat ik zeg.. gouden handel die illusies.. :Y
Het probleem is vraag-en-aanbod... Of nouja, probleem. Daarom is het duurder. En het gebrek aan subsidies, die de veehouders natuurlijk wel opstrijken.

Edit: ok ok, sorry. Opstrijken is natuurlijk wat respectloos (hoewel ik absoluut geen respect voor hun werk heb), maar dat maakt vlees gewoon wel een stuk goedkoper.

Nog een edit: Het is wel meer dan bloem. Die kipstuckjes bijvoorbeeld, zijn verlengde plantaardige eiwitvezels om een taaiere bite te creëren.
  woensdag 21 september 2016 @ 14:35:27 #187
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165471182
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Dan moet je echt die nep kipstukjes eens proberen... Bij de meeste van die producten denk ik echt hetzelfde als jij qua smaak, maar die kipstukjes steken er echt met kop en schouder bovenuit.
Wel in een gerecht verwerken, een curry ofzo.
Ja maar daar gebruik ik dus normaal kip met bot voor.. Ik ben wel benieuwd hoor.. :Y
Maar het is voor mij dan net zo als een milkshake van de mcdonalds.. die neemt dan toevallig iemand mee..
Ik zou het niet zo 123 uit mezelf kopen..

Dan zou ik zorgen dat ik zelf iets smakelijks met soja maak bijv.. (Ik weiger om zo'n prijs te betalen aan iemand die er steenrijk van word)
  woensdag 21 september 2016 @ 14:41:58 #188
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165471296
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:30 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Het probleem is vraag-en-aanbod... Of nouja, probleem. Daarom is het duurder. En het gebrek aan subsidies, die de veehouders natuurlijk wel opstrijken.

Edit: ok ok, sorry. Opstrijken is natuurlijk wat respectloos (hoewel ik absoluut geen respect voor hun werk heb), maar dat maakt vlees gewoon wel een stuk goedkoper.

Nog een edit: Het is wel meer dan bloem. Die kipstuckjes bijvoorbeeld, zijn verlengde plantaardige eiwitvezels om een taaiere bite te creëren.
Want akkerbouwers die soja telen (met behulp van dierenmest van veehouders) krijgen geen subsidies?

(edit: om even toe te voegen dat ik wel respect heb voor mensen die de wereld te eten geven.. boeren in alle soorten en maten dus)

Tuurlijk is het wat meer dan dat rijtje die ik opnoem.. maar uiteindelijk zijn/waren het planten.. in een ander jasje.. en die prijs heeft echt helemaal niets met de kostprijs van doen..
Dat kun je niet recht lullen.. :N
Ik weiger om met dat soort praktijken mee te gaan.. Moet verder iedereen voor zichzelf weten.. Maar het is gewoon iemand met boerenslimheid die heel hard aan het binnenlopen is.. En van mij mag ie.. maar ik doe er niet aan mee.. :N

[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 21-09-2016 14:47:40 ]
pi_165471433
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Want akkerbouwers die soja telen (met behulp van dierenmest van veehouders) krijgen geen subsidies?
Tuurlijk is het wat meer dan dat rijtje die ik opnoem.. maar uiteindelijk zijn/waren het planten.. in een ander jasje.. en die prijs heeft echt helemaal niets met de kostprijs van doen..
Ik weiger om met dat soort praktijken mee te gaan.. Moet verder iedereen voor zichzelf weten.. Maar het is gewoon iemand met boerenslimheid die heel hard aan het binnenlopen is.. En van mij mag ie.. maar ik doe er niet aan mee.. :N
Ik vrees dat het zo niet werkt.

De soja die die dieren eten komt overigens allemaal uit zuid-amerika (ik vertelde al eerder over het kappen van regenwouden? Dat is voor sojaplantages). Dat is rete goedkoop en zo lang de veehouder niet rond komt omdat de italiaanse veehouder minder huur betaalt en veel te hard zou kunnen concurreren, krijgt hij van de overheid subsidies.

De vegetarische slager wil daar niet aan mee doen en gebruikt zo veel mogelijk regionaal geteelde soja (en lupine etc). Zelfde geldt voor merken als Alpro. Dat is duurder inderdaad... Maar ik doe daar liever aan mee dan aan de bio-industrie. Bot of geen bot.

Dit alles gaat overigens nog steeds de ethische discussie uit de weg.
pi_165471435
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:35 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja maar daar gebruik ik dus normaal kip met bot voor.. Ik ben wel benieuwd hoor.. :Y
Maar het is voor mij dan net zo als een milkshake van de mcdonalds.. die neemt dan toevallig iemand mee..
Ik zou het niet zo 123 uit mezelf kopen..

Dan zou ik zorgen dat ik zelf iets smakelijks met soja maak bijv.. (Ik weiger om zo'n prijs te betalen aan iemand die er steenrijk van word)
Hier hetzelfde, maar heb al een aantal keer gewoon voor de lol fervente vleeseters die nep kipstukjes voorgezet. Wel bij mensen die daar ook de lol van in konden zien natuurlijk, anders is het gewoon gemeen. Het werkte eigenlijk bij iedereen, alleen bij mijn zoon niet, die was gelijk wantrouwig, kent me te goed en zag de lach in mijn ogen ;)
pi_165471461
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Hier hetzelfde, maar heb al een aantal keer gewoon voor de lol fervente vleeseters die nep kipstukjes voorgezet. Wel bij mensen die daar ook de lol van in konden zien natuurlijk, anders is het gewoon gemeen. Het werkte eigenlijk bij iedereen, alleen bij mijn zoon niet, die was gelijk wantrouwig, kent me te goed en zag de lach in mijn ogen ;)
Bij ons is ook iedereen er enthousiast over (vlees eters). Wel belangrijk om te vertellen dat het natuurlijk niet alleen om de smaak gaat, maar ook om alles wat je er mee bereikt als je zo'n product gebruikt in plaats van een dood lichaam.
pi_165471497
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

(edit: om even toe te voegen dat ik wel respect heb voor mensen die de wereld te eten geven.. boeren in alle soorten en maten dus)

"Betere" teelt krijgt amper subsidie of zelfs helemaal niet. Sterker nog, het wordt vaak erg lastig gemaakt (hier in nederland zeker).
Maar om eerlijk te zijn heb ik liever dat boer en handelaar er goed aan verdienen, vind wat andersom gebeurd bij bv de bio-industrie veel erger, dat de boer geen eerlijke prijs krijgt, dat de prijs kunstmatig laag gehouden wordt. Dat geeft veel leed bij de boeren die gewoonweg van de bank zijn erdoor en gedwongen worden steeds massaler te worden. En geeft het idee dat voeding veel goedkoper is dan het werkelijk is, de kosten worden gewoon uitgesmeerd ipv bij de consument gelegd.

Iets wat een goed product is mag best beloond worden, daarvoor betalen vind ik vrij normaal.
pi_165471554
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:48 schreef Qternocq het volgende:

Nee hoor, het wel en wee van de boer e.d. is ook een ethisch verhaal.
Ik ken echt schrijnende verhalen van (vlees)boeren die echt in een hoek gedrukt worden hier. Of de (planten) boeren in het buitenland die voor een appel en een ei werken, hun land dat kapot gaat omdat ze niet anders kunnen dan zo spotgoedkoop leveren voor het veevoer. En die met lege handen achterblijven, geen andere keuze hebben omdat ze anders geen eten op tafel kunnen zetten.
  woensdag 21 september 2016 @ 14:56:08 #194
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165471563
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Oh dat lukt bij mij ook niet bij de mensen die ik ken.. ken ik ze ook veel te goed voor.. 8-)
Ik zie de lol er ook wel van in hoor.. zolang ook maar duidelijk is wat het echte spul is.. Uiteindelijk zit ik niet te wachten op surimi in de vorm van een vis.. doe me dan maar gewoon de wijting waar ie van gemaakt is..

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:48 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik vrees dat het zo niet werkt.

De soja die die dieren eten komt overigens allemaal uit zuid-amerika (ik vertelde al eerder over het kappen van regenwouden? Dat is voor sojaplantages). Dat is rete goedkoop en zo lang de veehouder niet rond komt omdat de italiaanse veehouder minder huur betaalt en veel te hard zou kunnen concurreren, krijgt hij van de overheid subsidies.

De vegetarische slager wil daar niet aan mee doen en gebruikt zo veel mogelijk regionaal geteelde soja (en lupine etc). Zelfde geldt voor merken als Alpro. Dat is duurder inderdaad... Maar ik doe daar liever aan mee dan aan de bio-industrie. Bot of geen bot.

Hier ga je alweer erg verhullend te werk.. zeg toch gewoon hoe het zit..
Ik word zo moe van dat gedoe en gedraai.. :O
  woensdag 21 september 2016 @ 14:56:35 #195
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165471569
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:50 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Bij ons is ook iedereen er enthousiast over (vlees eters). Wel belangrijk om te vertellen dat het natuurlijk niet alleen om de smaak gaat, maar ook om alles wat je er mee bereikt als je zo'n product gebruikt in plaats van een dood lichaam.
En een dode plant.. dat is dan weer geen probleem?
  woensdag 21 september 2016 @ 14:58:54 #196
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165471612
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:52 schreef erodome het volgende:

[..]

"Betere" teelt krijgt amper subsidie of zelfs helemaal niet. Sterker nog, het wordt vaak erg lastig gemaakt (hier in nederland zeker).
Maar om eerlijk te zijn heb ik liever dat boer en handelaar er goed aan verdienen, vind wat andersom gebeurd bij bv de bio-industrie veel erger, dat de boer geen eerlijke prijs krijgt, dat de prijs kunstmatig laag gehouden wordt. Dat geeft veel leed bij de boeren die gewoonweg van de bank zijn erdoor en gedwongen worden steeds massaler te worden. En geeft het idee dat voeding veel goedkoper is dan het werkelijk is, de kosten worden gewoon uitgesmeerd ipv bij de consument gelegd.

Iets wat een goed product is mag best beloond worden, daarvoor betalen vind ik vrij normaal.
Niet alleen door de bank.. maar ook door de overheid (met name de EU)

Gelukkig kan ik hier in de omgeving een enorme variatie aan boeren vinden waar ik mn vlees levend en wel kan uitkiezen en kopen... ^O^
pi_165471661
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:50 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Tja, ik denk heel anders dan jij over dat dode lichaam. Heb daar echt geen enkel probleem mee mits het dier een goed leven heeft gehad en een snelle dood.
Vind wel dat "we" teveel vlees eten en dat dat niet uitkan, teveel druk legt op de wereld. Maar met mate vlees eten zie ik echt geen probleem in.

Bij veel plantaardig moet je ook oppassen, ook dat is lang niet altijd zonder vergaande gevolgen. Het teruglopen van bio-diversiteit ligt toch grotendeels bij plantaardige teelt bv. En langzaam leren we meer over planten, waaronder het feit dat een heel aantal plantensoorten soortgenoten "waarschuwen" als ze aangevreten e.d. worden.
Vergeet niet dat we een 50 jaar geleden nog heilig overtuigt waren dat vissen geen pijn voelde, wie weet wat we nog leren over planten...
pi_165471701
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Niet alleen door de bank.. maar ook door de overheid (met name de EU)

Gelukkig kan ik hier in de omgeving een enorme variatie aan boeren vinden waar ik mn vlees levend en wel kan uitkiezen en kopen... ^O^
Idd, daarop letten zet aardig wat zoden aan de dijk. En geeft een win-win voor ons als consument, je betaald wel wat meer dan voor goedkoop supermarktvlees, maar betaald een hele mooie prijs voor erg goede kwaliteit. Je bent dus goedkoper uit dan wanneer je biologisch supermarktvlees zou kopen en krijgt veel meer kwaliteit.

Je kan ook boeren uitkiezen die passen bij jouw visie van hoe de dieren gehouden moeten worden en die ondersteunen, vind ik ook een fijn idee.
pi_165471714
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En een dode plant.. dat is dan weer geen probleem?
Klopt... Vind je dat raar?
pi_165471784
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 15:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, ik denk heel anders dan jij over dat dode lichaam. Heb daar echt geen enkel probleem mee mits het dier een goed leven heeft gehad en een snelle dood.
Vind wel dat "we" teveel vlees eten en dat dat niet uitkan, teveel druk legt op de wereld. Maar met mate vlees eten zie ik echt geen probleem in.

Bij veel plantaardig moet je ook oppassen, ook dat is lang niet altijd zonder vergaande gevolgen. Het teruglopen van bio-diversiteit ligt toch grotendeels bij plantaardige teelt bv. En langzaam leren we meer over planten, waaronder het feit dat een heel aantal plantensoorten soortgenoten "waarschuwen" als ze aangevreten e.d. worden.
Vergeet niet dat we een 50 jaar geleden nog heilig overtuigt waren dat vissen geen pijn voelde, wie weet wat we nog leren over planten...
Waarom denkt iedereen voor dieren te kunnen bepalen wat een goed leven is? Als we het met mensen zouden doen zou dat toch ook niet opgaan? Iemand opsluiten, verkrachten (kunstmatig insemineren bedoel ik natuurlijk) en vermoorden, maar WEL met iets meer ruimte dan de reguliere bio-industrie, want dat is beter voor het dier... ? Wat?! Kom op zeg. Een goed leven heeft NIETS te maken met gebruikt worden. Dat slaat nergens op.

Het grootste gedeelte van de intensieve plantaardige teelt gaat toch echt naar de bio-industrie. Het grootste verlies van bio-diversiteit is te danken aan de oerwoudkap waar sojaplantages neergezet worden voor veevoer. Dus als jij zegt "te veel plantaardig" bedoel je dat we minder planten moeten eten en meer dierlijk? Dierlijk eten drukt een veel grotere stempel op landbouw vanwege al het veevoer dat nodig is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')