abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 september 2016 @ 12:01:28 #126
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468634
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:00 schreef FANN het volgende:

[..]

goorlap :+
Moet wel lang sudderen...
  woensdag 21 september 2016 @ 12:02:58 #127
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468664
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:01 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Laat Zolderkamer toch lekker... Reageren op trollen vervuilt alleen maar de thread. TS weet niet wat ze ziet als ze straks komt kijken of ze al reacties heeft.
Altijd leuk.. mensen die je uitmaken voor troll als je gewoon de waarheid zegt...
Iets van deeg kan nooit iets met vlees te maken hebben..

Wie is hier nou de troll...? _O-
pi_165468676
Als je op jezelf gaat wonen moet je aan zoveel nieuwe dingen wennen, misschien is dit niet het juiste moment om zo'n lifestyle verandering door te voeren.
pi_165469522
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:03 schreef zovty het volgende:
Als je op jezelf gaat wonen moet je aan zoveel nieuwe dingen wennen, misschien is dit niet het juiste moment om zo'n lifestyle verandering door te voeren.
Nuhou Pa dat is niet eens zo'n slecht advies :D maar als ze zich er nu al in verdiept hoe je in elk
geval, gezond en lekker vegetarisch kan eten én dus ook rekening kan houden met de boodschappen enzo, is ook wel weer handig toch?
pi_165469523
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:01 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Laat Zolderkamer toch lekker... Reageren op trollen vervuilt alleen maar de thread. TS weet niet wat ze ziet als ze straks komt kijken of ze al reacties heeft.
Het is Fok Mop :+ dat is altijd even wennen .... :P
pi_165469589
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Het is Fok Mop :+ dat is altijd even wennen .... :P
Gewend zijn is iets anders dan stimuleren :)
pi_165469597
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Nuhou Pa dat is niet eens zo'n slecht advies :D maar als ze zich er nu al in verdiept hoe je in elk
geval, gezond en lekker vegetarisch kan eten én dus ook rekening kan houden met de boodschappen enzo, is ook wel weer handig toch?
Ik vind het wel slecht advies. Op jezelf gaan wonen betekent verantwoordelijkheid dragen voor je eigen boodschappen en andere handelingen. Daarbij is een veganistische leefstijl een hele verantwoordelijke keuze.
pi_165469649
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:58 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Gewend zijn is iets anders dan stimuleren :)
Neu... maar je kan er een heel vervelende discussie van gaan maken, zodat de hele boel belachlijk wordt gemaakt of je kan er gewoon plezier in hebben om het er over te hebben...

en gewoon te discuseren..

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:59 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik vind het wel slecht advies. Op jezelf gaan wonen betekent verantwoordelijkheid dragen voor je eigen boodschappen en andere handelingen. Daarbij is een veganistische leefstijl een hele verantwoordelijke keuze.
Maar dat zeg ik ook... :Y het is wel een goed advies maar...........

en dan zeg ik beter eerst beginnen met vegetarisch, in één klap veganistisch is best wel
véél wat je moet schrappen en als je dan nog niet goed op de hoogte bent van alles is
dát dan weer niet zo verstandig, maar vegetarisch kan best en is juist ook wel
goed om daarmee meteen te beginnen.

dat zei ik :Y
pi_165469707
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:03 schreef FANN het volgende:

[..]

Neu... maar je kan er een heel vervelende discussie van gaan maken, zodat de hele boel belachlijk wordt gemaakt of je kan er gewoon plezier in hebben om het er over te hebben...

en gewoon te discuseren..

[..]

Maar dat zeg ik ook... :Y het is wel een goed advies maar...........

en dan zeg ik beter eerst beginnen met vegetarisch, in één klap veganistisch is best wel
véél wat je moet schrappen en als je dan nog niet goed op de hoogte bent van alles is
dát dan weer niet zo verstandig, maar vegetarisch kan best en is juist ook wel
goed om daarmee meteen te beginnen.

dat zei ik :Y
Ik denk dat je daarbij veganisme vooral als een dieet ziet. Maar als je perspectief veranderd is de stap helemaal niet zo groot meer. Dan is het een logisch gevolg, of consequentie, van dat perspectief. Dieren gebruiken (exploiteren) en doden is voor de meeste mensen normaal, maar een hond schoppen niet. Als je die zaken combineert in je hoofd kun je alleen maar tot de conclusie komen dat veganisme de enige moreel verdedigbare keuze is. Om dieren geven en ze tegelijkertijd exploiteren kan alleen zolang je er niet kritisch over nadenkt.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:06:59 #135
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469708
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:59 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Precies een hele verantwoordelijke keuze..Je kan dus beter eerst even de boel goed bekijken ipv alles tegelijk te willen...
pi_165469737
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:06 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik denk dat je daarbij veganisme vooral als een dieet ziet. Maar als je perspectief veranderd is de stap helemaal niet zo groot meer. Dan is het een logisch gevolg, of consequentie, van dat perspectief. Dieren gebruiken (exploiteren) en doden is voor de meeste mensen normaal, maar een hond schoppen niet. Als je die zaken combineert in je hoofd kun je alleen maar tot de conclusie komen dat veganisme de enige moreel verdedigbare keuze is. Om dieren geven en ze tegelijkertijd exploiteren kan alleen zolang je er niet kritisch over nadenkt.
Nou TS vraagt vooral naar de eet en leefgewoonte van veganisten, als jij veganist bent,
kan jij dat beter vertellen dan ik, want ik heb net appeltaart gehaald en die is niet veganistisch
dat kan ik je nu al vertellen...

quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2016 22:41 schreef girlnextdoor. het volgende:
Hoi mede-FOK!kers,

Heeft er hier iemand ervaring met veganisme? Ik probeer er meer informatie over in te winnen.

Ik ga komende week op mezelf wonen, en vind dat een mooie gelegenheid om ook eens de eet- en leefgewoonten onder de loep te nemen. Ik zie steeds vaker de term veganisme voorbij komen, en geloof ook wel dat dat erg gezond is. Door de interesse wil ik me er graag in gaan verdiepen.

Graag serieuze reacties hierop ;)
  woensdag 21 september 2016 @ 13:09:32 #137
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469740
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:06 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Veganisme kan ook alleen als je er niet te kritisch over nadenkt.. Het meest veganistische is namelijk stoppen met leven...
Hoe groeien de groente die je eet..? Met dierlijke mest? En wat gebeurt er zoal met die dieren?
Wat ga je waarvandaan halen?
Hoeveel kilometer is een biologische banaan onderweg en is die dan slechter of beter dan je stukje vlees van de bioboer op de hoek.. etc etc..
pi_165469800
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vegansime kan ook alleen als je er niet te kritisch over nadenkt..
Hoe groeien de groente die je eet..? Met dierlijke mest? En wat gebeurt er zoal met die dieren?
Wat ga je waarvandaan halen?
Hoeveel kilometer is een biologische banaan onderweg en is die dan slechter of beter dan je stukje vlees van de bioboer op de hoek.. etc etc..
Eindelijk een serieuze reactie.

Je gaat er nog steeds vanuit dat veganisme perfect pretendeert te zijn. Dat er geen dieren gedood worden of milieu geschaad wordt door onze consumptie. Dat is een onterecht vooroordeel. Hierboven kun je zien dat ik de definitie van veganisme (welliswaar in het engels) heb neergezet. Ik zou dat nog eens lezen.

Als je diergebruik / leed kwantitatief zou uitdrukken (iets waar ik een hekel aan heb, want ik denk dat het individu telt) kun je ook stellen dat de veelvoud aan planten die nodig zijn voor dierlijk voedsel (de dieren eten die planten om te groeien) dus meer leed veroorzaken dan de planten die nodig zijn voor directe consumptie.
pi_165469919
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:13 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Je gaat er nog steeds vanuit dat veganisme perfect pretendeert te zijn. Dat er geen dieren gedood worden of milieu geschaad wordt door onze consumptie. Dat is een onterecht vooroordeel. Hierboven kun je zien dat ik de definitie van veganisme (welliswaar in het engels) heb neergezet. Ik zou dat nog eens lezen.

Als je diergebruik / leed kwantitatief zou uitdrukken (iets waar ik een hekel aan heb, want ik denk dat het individu telt) kun je ook stellen dat de veelvoud aan planten die nodig zijn voor dierlijk voedsel (de dieren eten die planten om te groeien) dus meer leed veroorzaken dan de planten die nodig zijn voor directe consumptie.
Maar TS vraagt toch niet hoe ze meteen de hele wereld kan redden?
TS wil de eet en leefgewoonte van jou en andere veganisten weten.

Dus wat je zoal eet....
  woensdag 21 september 2016 @ 13:23:04 #140
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469924
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:13 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Nee eindelijk een reactie die je serieus wilt nemen.. das heel iets anders..
Ik ga er vanuit dat als jij zo kritisch bent op niet-veganisten.. dat ik dan net zo kritisch naar veganisten mag zijn.. wel zo eerlijk he?

Waarom zou een dier geen planten mogen eten om te groeien en een mens wel? Een mens veroorzaakt veel meer natuurlijk leed.. Je had het over moreel verdedigbare keuzes...

Als je wel dieren dood, maar niet het hele dier wilt of kan gebruiken dan is dat meer moreel verwerpelijk dan het beestje een goed leven te geven en te gebruiken zoals een omnivoor dat altijd al gedaan heeft..
pi_165469943
Als ik TS was zou ik naar http://www.veganisme.org/forum/ gaan...
  woensdag 21 september 2016 @ 13:25:50 #142
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469959
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:24 schreef FANN het volgende:
Als ik TS was zou ik naar http://www.veganisme.org/forum/ gaan...
TS kan uit dit topic heel goed een gemiddelde halen denk ik.. ^O^
pi_165470022
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

TS kan uit dit topic heel goed een gemiddelde halen denk ik.. ^O^
nou eh... als ik iedere keer als ik een banaan eet moet uitrekenen hoe lang dat ding onderweg is
geweest hoef ik al geen banaan meer...

daar vraagt ze ook niet naar...
pi_165470094
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:23 schreef Zolderkamer het volgende:

Nee eindelijk een reactie die je serieus wilt nemen.. das heel iets anders..

Er lijkt mij een duidelijk verschil in bedoeling tussen
"Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*"
en dit.

quote:
Ik ga er vanuit dat als jij zo kritisch bent op niet-veganisten.. dat ik dan net zo kritisch naar veganisten mag zijn.. wel zo eerlijk he?
Uiteraard. Ik denk dat kritisch denken aan de grondslag ligt van menselijke vooruitgang. Elkaar bekritiseren is daar een heel belangrijk aspect in.

quote:
Waarom zou een dier geen planten mogen eten om te groeien en een mens wel? Een mens veroorzaakt veel meer natuurlijk leed.. Je had het over moreel verdedigbare keuzes...
Het gaat natuurlijk om de verantwoordelijkheid die we als mens nemen die dieren te fokken en te voeren. Als we dat doen kiezen we er voor om 10 kilo planten voor 1 kilo vlees te gebruiken. Als je dan in wilt gaan op het leed dat je veroorzaakt bij het oogsten van planten (en laten we het kappen van regenwouden niet vergeten om ruimte te maken voor die planten), dan moet je er dus ook vanuit gaan dat iemand die vlees gebruikt 10x zo veel veroorzaakt, plus het leed van het dier dat gebruikt wordt, dan iemand die dat niet gebruikt.

quote:
Als je wel dieren dood, maar niet het hele dier wilt of kan gebruiken dan is dat meer moreel verwerpelijk dan het beestje een goed leven te geven en te gebruiken zoals een omnivoor dat altijd al gedaan heeft..
"Een goed leven" is niet door jou in te vullen. Dat heet antropomorfisme. Het dier dient de vrijheid te hebben om daarin zelf een keuze te maken. Opsluiten, intensief gebruiken en doden kan je nog zo mooi opdoffen, maar het druist in tegen wat het dier als minimale rechten zou mogen verwachten.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:37:01 #145
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470107
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:31 schreef FANN het volgende:

[..]

nou eh... als ik iedere keer als ik een banaan eet moet uitrekenen hoe lang dat ding onderweg is
geweest hoef ik al geen banaan meer...

daar vraagt ze ook niet naar...
Nee maar ze kan er wel uit opmaken waar ze evt kritisch naar kan kijken...

Ik probeer wel altijd een beetje te letten op de kilometers die mn eten maakt..
En dan hoeft het helemaal niet bio te zijn.. maar ik heb liever een scholletje uit de Noordzee dan eentje uit de Atlantische zee.. En laat ik het maar niet over garnalen hebben die op vakantie gaan naar Marokko en dan weer terugkomen..
Dat soort dingen vind ik veel belangrijker dan of het wel of niet bio, vega, etc, is
pi_165470112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:22 schreef FANN het volgende:

[..]

Maar TS vraagt toch niet hoe ze meteen de hele wereld kan redden?
TS wil de eet en leefgewoonte van jou en andere veganisten weten.

Dus wat je zoal eet....
Absoluut. Deze discussie staat voor mij ook los van de vraag van TS. Ik heb die naar mijn weten al beantwoord en ga nu in op de discussie die er op volgt. Als zij nog vragen heeft kan ik daar natuurlijk verder op in gaan.

Wat ik zoal eet?
Deze week:
Maandag: Andijviestamppot met jus en worst
Dinsdag: Curry met kipstuckjes van de vegaslager
Woensdag: Moussaka met plantaardig roerbakgehakt en wilmersburger kaas.

Als lunch gewoon wat iedereen eet, maar dan de plantaardige alternatieven:
Brood met boterhammenworst (die van de vegaslager is erg lekker)
Broodje avocado
Smoothie van aardbeien en cranberry.

's avonds op de bank lekker chips met dipsaus, of een zak popcorn...\

Dat soort dingen.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:38:59 #147
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470138
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:36 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Er lijkt mij een duidelijk verschil in bedoeling tussen
"Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*"
en dit.

[..]

Uiteraard. Ik denk dat kritisch denken aan de grondslag ligt van menselijke vooruitgang. Elkaar bekritiseren is daar een heel belangrijk aspect in.

[..]

Het gaat natuurlijk om de verantwoordelijkheid die we als mens nemen die dieren te fokken en te voeren. Als we dat doen kiezen we er voor om 10 kilo planten voor 1 kilo vlees te gebruiken. Als je dan in wilt gaan op het leed dat je veroorzaakt bij het oogsten van planten (en laten we het kappen van regenwouden niet vergeten om ruimte te maken voor die planten), dan moet je er dus ook vanuit gaan dat iemand die vlees gebruikt 10x zo veel veroorzaakt, plus het leed van het dier dat gebruikt wordt, dan iemand die dat niet gebruikt.

[..]

"Een goed leven" is niet door jou in te vullen. Dat heet antropomorfisme. Het dier dient de vrijheid te hebben om daarin zelf een keuze te maken. Opsluiten, intensief gebruiken en doden kan je nog zo mooi opdoffen, maar het druist in tegen wat het dier als minimale rechten zou mogen verwachten.
Iets met een biefstuk van deeg...

Verder vind ik je maar een vervelend persoon... :W
Reacties gaan quoten die in je straatje passen maar niet voor jou bedoeld zijn.. ben ik wel klaar mee..
  woensdag 21 september 2016 @ 13:41:47 #148
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_165470194
Mensen eten ipv vegan beter zoveel mogelijk bewerkte vleeswaren, dan gaan ze eerder dood en dat is beter voor het milieu.
pi_165470197
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Iets met een biefstuk van deeg...

Verder vind ik je maar een vervelend persoon... :W
Hoe kan ik jouw provocaties en vragen beantwoorden zonder dat je me vervelend vindt?

Biefstuk van deeg?
Wat bedoel je? Dat dat een serieuze reactie was van je? Ja, prima. Het staat je niet aan om dat te eten. Ik begrijp het.

Verder ga je (natuurlijk) niet in op wat ik je uitleg over het dierenleed wat gepaard gaat met het oogsten van planten. Een drogreden inderdaad, die had je beter niet kunnen noemen.
pi_165470217
Zie je nou... dat bedoelde ik zojuist maar je wilde niet luisteren :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')