abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 september 2016 @ 10:44:37 #101
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165467308
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:16 schreef Qternocq het volgende:

De stelling dat ik appels met peren vergeleek, en dat een carnist / alleseter die goed oplet op wat hij/zij eet net zo gezond is als een veganist die datzelfde doet, is denk ik onjuist. Wat het op z'n minst betekent is dat die persoon steeds meer plantaardig gaat eten naarmate die bewuster met zijn/haar eten bezig is.
Ik denk ook dat die stelling onjuist is. Wat het op zijn minst betekent is dat een alleseter gezonder bezig is dan een veganist, doordat hij niet onredelijk beperkt wordt in zijn keuze. Een alleseter kan meer en betere keuzes maken op basis van wat daadwerkelijk 'gezond' en 'goed' voor hem is, zonder daarbij voedingsmiddelen uit te moeten sluiten enkel omdat ze (deels) van dieren af komen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_165467838
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:44 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Ik denk ook dat die stelling onjuist is. Wat het op zijn minst betekent is dat een alleseter gezonder bezig is dan een veganist, doordat hij niet onredelijk beperkt wordt in zijn keuze. Een alleseter kan meer en betere keuzes maken op basis van wat daadwerkelijk 'gezond' en 'goed' voor hem is, zonder daarbij voedingsmiddelen uit te moeten sluiten enkel omdat ze (deels) van dieren af komen.
Alleen het feit dat een veganist bepaalde producten uitsluit, is geen argument dat het ongezonder is.

Wat hier gebeurt is de focus leggen op aspecten die voor veganisme bijzaken zijn, zoals gezondheid en milieu. Op zich prima, maar zo lang jullie geen argument kunnen inbrengen omtrent ethiek hebben jullie tegen veganisme geen poot om op te staan. Dat het gezond is en beter voor het milieu is staat wat mij betreft buiten kijf. Ik wil best nog meer onderzoeken aandragen en voor jullie het eerder genoemde artikel uitpluizen en citaten voor jullie opsnorren (aangezien hier tientallen relevante, peer-reviewed onderzoeken in genoemd worden), maar als er niet gelezen wordt, door mensen die wel denken dat ze nieuwe, goede argumenten kunnen aandragen, vind ik dat niet zo interessant. Waar doe ik het dan voor?

Ik ben ook de enige in deze hele discussie die constant zijn argumenten onderbouwt met degelijke wetenschappelijke onderzoeken, artikelen die daarnaar verwijzen, en logische beredeneringen.

Hoewel ik denk dat TS hier niet mee geholpen is wil ik toch mee blijven doen met de discussie. Als ze nog vragen heeft naar aanleiding van mijn betoog help ik haar graag.
  woensdag 21 september 2016 @ 11:21:48 #103
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165467912
Met de ethiek die een veganist erbij ervaart heb ik dan ook geen problemen. Wel met de claims dat veganistisch eten per definitie gezonder is dan niet-veganistisch eten.
En met de zendingsdrang natuurlijk.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_165467974
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:18 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Alleen het feit dat een veganist bepaalde producten uitsluit, is geen argument dat het ongezonder is.

Wat hier gebeurt is de focus leggen op aspecten die voor veganisme bijzaken zijn, zoals gezondheid en milieu. Op zich prima, maar zo lang jullie geen argument kunnen inbrengen omtrent ethiek hebben jullie tegen veganisme geen poot om op te staan. Dat het gezond is en beter voor het milieu is staat wat mij betreft buiten kijf. Ik wil best nog meer onderzoeken aandragen en voor jullie het eerder genoemde artikel uitpluizen en citaten voor jullie opsnorren (aangezien hier tientallen relevante, peer-reviewed onderzoeken in genoemd worden), maar als er niet gelezen wordt, door mensen die wel denken dat ze nieuwe, goede argumenten kunnen aandragen, vind ik dat niet zo interessant. Waar doe ik het dan voor?

Ik ben ook de enige in deze hele discussie die constant zijn argumenten onderbouwt met degelijke wetenschappelijke onderzoeken, artikelen die daarnaar verwijzen, en logische beredeneringen.

Hoewel ik denk dat TS hier niet mee geholpen is wil ik toch mee blijven doen met de discussie. Als ze nog vragen heeft naar aanleiding van mijn betoog help ik haar graag.
Als je écht héél strikt veganistisch wil gaan eten is het wel héél belangrijk om je daar goed in te verdiepen, voor dat je het weet heb je allerlei tekorten.

TS kan beter eerst vegetarisch gaan eten, met vegetarisch eten is niks mis, als je het goed
doet heb je nergens tekort aan.
pi_165468019
Ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen veel te veel vlees eten en ik denk ook dat dat
hélemaal niet zo gezond is als ze zelf denken, maar ja moeten ze zelf weten, er is informatie
genoeg beschikbaar over vlees en de gevolgen van te veel vlees, dus een beetje minder kan voor
niemand kwaad, ook niet voor Ludolf :P
pi_165468043
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:25 schreef FANN het volgende:

[..]

Als je écht héél strikt veganistisch wil gaan eten is het wel héél belangrijk om je daar goed in te verdiepen, voor dat je het weet heb je allerlei tekorten.

TS kan beter eerst vegetarisch gaan eten, met vegetarisch eten is niks mis, als je het goed
doet heb je nergens tekort aan.
Als je vegetarisch wilt eten, of welk dieet dan ook, is het ook belangrijk om je te verdiepen in wat je exact eet.

Met plantaardig eten is niks mis. Als je het goed doet heb je nergens tekort aan. Met vegetarisch eten is wel iets mis: het is niet ethisch.

Ik denk niet dat TS "beter" eerst vegetarisch kan gaan eten. Eieren en melk zijn helemaal niet nuttig voor het lichaam en de producten die van geproduceerd worden al helemaal niet, daarnaast is het, zoals ik hierboven al zeg, niet ethisch verantwoord. Dieren gebruiken en doden omdat je zonder argumenten melk en eieren nodig denkt te hebben slaat nergens op.
pi_165468171
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:29 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Als je vegetarisch wilt eten, of welk dieet dan ook, is het ook belangrijk om je te verdiepen in wat je exact eet.

Met plantaardig eten is niks mis. Als je het goed doet heb je nergens tekort aan. Met vegetarisch eten is wel iets mis: het is niet ethisch.

Ik denk niet dat TS "beter" eerst vegetarisch kan gaan eten. Eieren en melk zijn helemaal niet nuttig voor het lichaam en de producten die van geproduceerd worden al helemaal niet, daarnaast is het, zoals ik hierboven al zeg, niet ethisch verantwoord. Dieren gebruiken en doden omdat je zonder argumenten melk en eieren nodig denkt te hebben slaat nergens op.
Ja,ja ja ja .... niet gaan prediken nou........... melk is héél makkelijk te schrappen, heb je niet
echt nodig, een ei kan ook geschrapt worden, maar je moet wel ergens je vitamine B12 uit
halen, dus voordat TS álles gaat schrappen kan ze zich beter eerst goed verdiepen in de
vervangende voedingsmiddelen.

Ik zou meteen een kookcursus doen ook :+ je moet wel even weten wát je gaat doen ....

Ik drink zelf ook geen melk meer, kreeg ik buikklachten van, maar voor de rest ga ik niet
opletten of ergens melk in zit, ik eet ook af en toe een ijsje hoor, zelf ben ik niet zo strikt,
maar ik denk wél dat zuivelprodukten eigenlijk niet zo goed voor je zijn.

Maar ja... tóch ga ik geen veganist worden.
pi_165468264
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:36 schreef FANN het volgende:

[..]

Ja,ja ja ja .... niet gaan prediken nou........... melk is héél makkelijk te schrappen, heb je niet
echt nodig, een ei kan ook geschrapt worden, maar je moet wel ergens je vitamine B12 uit
halen, dus voordat TS álles gaat schrappen kan ze zich beter eerst goed verdiepen in de
vervangende voedingsmiddelen.

Ik zou meteen een kookcursus doen ook :+ je moet wel even weten wát je gaat doen ....

Ik drink zelf ook geen melk meer, kreeg ik buikklachten van, maar voor de rest ga ik niet
opletten of ergens melk in zit, ik eet ook af en toe een ijsje hoor, zelf ben ik niet zo strikt,
maar ik denk wél dat zuivelprodukten eigenlijk niet zo goed voor je zijn.

Maar ja... tóch ga ik geen veganist worden.
Ik begrijp het. Het is nou eenmaal normaal. Als we vanaf het begin fatsoenlijke keuzes hadden gemaakt (helaas komt het wetenschappelijk, voortschrijdend inzicht, pas later) had nu niet in al die lekkere dingen melk en ei gezeten.

Het is niet als prediken bedoelt, maar ik begrijp wel dat je dat zo opvatte.
Wat gewoon het belangrijkste vraagstuk voor veganisme is is: hoe kun je leven zonder daarbij dieren onethisch te behandelen (vrijheid ontnemen en doden)? Dat vraagstuk wordt in alle vooroordelen, goede raad en waarschuwingen overgeslagen. Dat wilde ik aan de orde brengen. Dat was niet (alleen) persoonlijk aan jou gericht.
pi_165468376
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:42 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik begrijp het. Het is nou eenmaal normaal. Als we vanaf het begin fatsoenlijke keuzes hadden gemaakt (helaas komt het wetenschappelijk, voortschrijdend inzicht, pas later) had nu niet in al die lekkere dingen melk en ei gezeten.

Het is niet als prediken bedoelt, maar ik begrijp wel dat je dat zo opvatte.
Wat gewoon het belangrijkste vraagstuk voor veganisme is is: hoe kun je leven zonder daarbij dieren onethisch te behandelen (vrijheid ontnemen en doden)? Dat vraagstuk wordt in alle vooroordelen, goede raad en waarschuwingen overgeslagen. Dat wilde ik aan de orde brengen. Dat was niet (alleen) persoonlijk aan jou gericht.
Ik begrijp jou ook wel hoor :Y Bio Industrie en al die shit mogen ze van mij vandaag nog afschaffen, dat is ook best wel een belangrijk aspect, maar zodra je daar over begint gaan
mensen steigeren, maar als ze wéten dat dierlijke produkten helemaal niet zo gezond voor
hun lichaam is zijn ze ineens wél geinteresseerd....

En dat komt gewoon omdat mensen grote egoisten zijn natuurlijk :D

Ik ben zelf ook niet bepaald heilig, vanmorgen zat er een muis in mijn muizenval :@

had ik ook anders kunnen proberen te vangen, maar duurt te lang en gif is helemaal erg,
langzame dood enzo, dus dan maar knak, nekkie gebroken, ik vond het wel sneu :')
pi_165468390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:21 schreef MutedFaith het volgende:
Met de ethiek die een veganist erbij ervaart heb ik dan ook geen problemen. Wel met de claims dat veganistisch eten per definitie gezonder is dan niet-veganistisch eten.
En met de zendingsdrang natuurlijk.
Ik heb nergens gezegd dat veganistisch eten per definitie gezonder is. Ik heb het als bijkomend voordeel genoemd en daarbij gezegd dat het moet gaan om een gevarieerd en compleet dieet. Ik heb daar ook de nodige onderbouwing bij gegeven.

De zendingsdrang is een lastig vooroordeel dat ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen. Ik heb echter veel meer provocaties, vooroordelen en adviezen gelezen van niet-veganisten in deze thread. Het vooroordeel wordt dus hier niet bevestigd. Ik zou mijn initiele post er ook niet onder willen scharen aangezien ik antwoord probeerde te geven op de vraag van de TS en alle negativiteit (nagenoeg) negeerde. Pas na reacties op mijn bericht(en) ben ik de discussie verder aangegaan. Ook dat zou ik geen zendingsdrang willen noemen.
pi_165468449
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:48 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat veganistisch eten per definitie gezonder is. Ik heb het als bijkomend voordeel genoemd en daarbij gezegd dat het moet gaan om een gevarieerd en compleet dieet. Ik heb daar ook de nodige onderbouwing bij gegeven.

De zendingsdrang is een lastig vooroordeel dat ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen. Ik heb echter veel meer provocaties, vooroordelen en adviezen gelezen van niet-veganisten in deze thread. Het vooroordeel wordt dus hier niet bevestigd. Ik zou mijn initiele post er ook niet onder willen scharen aangezien ik antwoord probeerde te geven op de vraag van de TS en alle negativiteit (nagenoeg) negeerde. Pas na reacties op mijn bericht(en) ben ik de discussie verder aangegaan. Ook dat zou ik geen zendingsdrang willen noemen.
Kan ik je een beetje troosten als ik zeg dat ik nu aan een Smoothie van banaan/aardbeien en notenmelk zit? :D

Is érg lekker trouwens, en ik doe er notenmix in, ik koop allelei soorten noten, hup in de hakmolen,
pot vullen en dat doe ik dan altijd door mijn Smoothie's.

is lekker O+
pi_165468472
dat was 3x een edit.... komt door mijn toetsenbord....
  woensdag 21 september 2016 @ 11:54:50 #113
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468499
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 20:56 schreef FANN het volgende:

[..]

mijn toetsenbord is naar de klote :')
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:53 schreef FANN het volgende:
dat was 3x een edit.... komt door mijn toetsenbord....
Anders koop je ff een nieuwe... :')
pi_165468508
quote:
17s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Kan ik je een beetje troosten als ik zeg dat ik nu aan een Smoothie van banaan/aardbeien en notenmelk zit? :D

Is érg lekker trouwens, en ik doe er notenmix in, ik koop allelei soorten noten, hup in de hakmolen,
pot vullen en dat doe ik dan altijd door mijn Smoothie's.

is lekker O+
Plantaardig eten kan je zo lekker maken als je wilt :-). Zelfs de taaie bite van biestuk en de aromatische geuren die er bij komen als je het bakt. De vegetarische slager heeft onlangs (een jaar geleden alweer?) een nieuwe fabriek geopend waar ze plantaardige biefstuk maken. Kan niet wachten tot die in de winkel ligt!
pi_165468530
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Anders koop je ff een nieuwe... :')
ja moet ik ook gaan zoeken, maar vandaag effe geen tijd :P ik krijg zo visite en moet nog boodschappen doe, iets lekkers bij de koffie enzo je kent het wel :+

Zijn Vleeseters, zal ik ze worst gven bij de koffie? :D
  woensdag 21 september 2016 @ 11:56:34 #116
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468536
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:55 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Plantaardig eten kan je zo lekker maken als je wilt :-). Zelfs de taaie bite van biestuk en de aromatische geuren die er bij komen als je het bakt. De vegetarische slager heeft onlangs (een jaar geleden alweer?) een nieuwe fabriek geopend waar ze plantaardige biefstuk maken. Kan niet wachten tot die in de winkel ligt!
Plantaardig kan nooit iets met biefstuk te maken hebben..
pi_165468548
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:55 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik eet zo af en toe de kipstuckjes die vind ik zooooooooooo lekker :D
pi_165468556
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Plantaardig kan nooit iets met biefstuk te maken hebben..
Ga je moeder pesten jij, die grapjes kennen wij al
  woensdag 21 september 2016 @ 11:57:52 #119
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468565
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:56 schreef FANN het volgende:

Zijn Vleeseters, zal ik ze worst gven bij de koffie? :D
Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*
pi_165468578
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*
bah :')

ik eet wel vegetarische braadworstjes :+
  woensdag 21 september 2016 @ 11:58:53 #121
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468581
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:57 schreef FANN het volgende:

[..]

Ga je moeder pesten jij, die grapjes kennen wij al
Ja.. je toetsenbord heeft inderdaad kuren... :6
pi_165468601
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja.. je toetsenbord heeft inderdaad kuren... :6
Nah.. ik ga effe naar de super... ik denk dat ik appeltaart neem :P
  woensdag 21 september 2016 @ 12:00:19 #123
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468608
quote:
17s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:59 schreef FANN het volgende:

[..]

Nah.. ik ga effe naar de super... ik denk dat ik appeltaart neem :P
Met salami erop ^O^
pi_165468619
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:00 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Met salami erop ^O^
goorlap :+
pi_165468631
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:00 schreef FANN het volgende:

[..]

Laat Zolderkamer toch lekker... Reageren op trollen vervuilt alleen maar de thread. TS weet niet wat ze ziet als ze straks komt kijken of ze al reacties heeft.
  woensdag 21 september 2016 @ 12:01:28 #126
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468634
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:00 schreef FANN het volgende:

[..]

Moet wel lang sudderen...
  woensdag 21 september 2016 @ 12:02:58 #127
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165468664
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:01 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Laat Zolderkamer toch lekker... Reageren op trollen vervuilt alleen maar de thread. TS weet niet wat ze ziet als ze straks komt kijken of ze al reacties heeft.
Altijd leuk.. mensen die je uitmaken voor troll als je gewoon de waarheid zegt...
Iets van deeg kan nooit iets met vlees te maken hebben..

Wie is hier nou de troll...? _O-
pi_165468676
Als je op jezelf gaat wonen moet je aan zoveel nieuwe dingen wennen, misschien is dit niet het juiste moment om zo'n lifestyle verandering door te voeren.
pi_165469522
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:03 schreef zovty het volgende:
Als je op jezelf gaat wonen moet je aan zoveel nieuwe dingen wennen, misschien is dit niet het juiste moment om zo'n lifestyle verandering door te voeren.
Nuhou Pa dat is niet eens zo'n slecht advies :D maar als ze zich er nu al in verdiept hoe je in elk
geval, gezond en lekker vegetarisch kan eten én dus ook rekening kan houden met de boodschappen enzo, is ook wel weer handig toch?
pi_165469523
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:01 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Het is Fok Mop :+ dat is altijd even wennen .... :P
pi_165469589
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Het is Fok Mop :+ dat is altijd even wennen .... :P
Gewend zijn is iets anders dan stimuleren :)
pi_165469597
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:52 schreef FANN het volgende:

[..]

Nuhou Pa dat is niet eens zo'n slecht advies :D maar als ze zich er nu al in verdiept hoe je in elk
geval, gezond en lekker vegetarisch kan eten én dus ook rekening kan houden met de boodschappen enzo, is ook wel weer handig toch?
Ik vind het wel slecht advies. Op jezelf gaan wonen betekent verantwoordelijkheid dragen voor je eigen boodschappen en andere handelingen. Daarbij is een veganistische leefstijl een hele verantwoordelijke keuze.
pi_165469649
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:58 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Gewend zijn is iets anders dan stimuleren :)
Neu... maar je kan er een heel vervelende discussie van gaan maken, zodat de hele boel belachlijk wordt gemaakt of je kan er gewoon plezier in hebben om het er over te hebben...

en gewoon te discuseren..

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:59 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik vind het wel slecht advies. Op jezelf gaan wonen betekent verantwoordelijkheid dragen voor je eigen boodschappen en andere handelingen. Daarbij is een veganistische leefstijl een hele verantwoordelijke keuze.
Maar dat zeg ik ook... :Y het is wel een goed advies maar...........

en dan zeg ik beter eerst beginnen met vegetarisch, in één klap veganistisch is best wel
véél wat je moet schrappen en als je dan nog niet goed op de hoogte bent van alles is
dát dan weer niet zo verstandig, maar vegetarisch kan best en is juist ook wel
goed om daarmee meteen te beginnen.

dat zei ik :Y
pi_165469707
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:03 schreef FANN het volgende:

[..]

Neu... maar je kan er een heel vervelende discussie van gaan maken, zodat de hele boel belachlijk wordt gemaakt of je kan er gewoon plezier in hebben om het er over te hebben...

en gewoon te discuseren..

[..]

Maar dat zeg ik ook... :Y het is wel een goed advies maar...........

en dan zeg ik beter eerst beginnen met vegetarisch, in één klap veganistisch is best wel
véél wat je moet schrappen en als je dan nog niet goed op de hoogte bent van alles is
dát dan weer niet zo verstandig, maar vegetarisch kan best en is juist ook wel
goed om daarmee meteen te beginnen.

dat zei ik :Y
Ik denk dat je daarbij veganisme vooral als een dieet ziet. Maar als je perspectief veranderd is de stap helemaal niet zo groot meer. Dan is het een logisch gevolg, of consequentie, van dat perspectief. Dieren gebruiken (exploiteren) en doden is voor de meeste mensen normaal, maar een hond schoppen niet. Als je die zaken combineert in je hoofd kun je alleen maar tot de conclusie komen dat veganisme de enige moreel verdedigbare keuze is. Om dieren geven en ze tegelijkertijd exploiteren kan alleen zolang je er niet kritisch over nadenkt.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:06:59 #135
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469708
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:59 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Precies een hele verantwoordelijke keuze..Je kan dus beter eerst even de boel goed bekijken ipv alles tegelijk te willen...
pi_165469737
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:06 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Ik denk dat je daarbij veganisme vooral als een dieet ziet. Maar als je perspectief veranderd is de stap helemaal niet zo groot meer. Dan is het een logisch gevolg, of consequentie, van dat perspectief. Dieren gebruiken (exploiteren) en doden is voor de meeste mensen normaal, maar een hond schoppen niet. Als je die zaken combineert in je hoofd kun je alleen maar tot de conclusie komen dat veganisme de enige moreel verdedigbare keuze is. Om dieren geven en ze tegelijkertijd exploiteren kan alleen zolang je er niet kritisch over nadenkt.
Nou TS vraagt vooral naar de eet en leefgewoonte van veganisten, als jij veganist bent,
kan jij dat beter vertellen dan ik, want ik heb net appeltaart gehaald en die is niet veganistisch
dat kan ik je nu al vertellen...

quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2016 22:41 schreef girlnextdoor. het volgende:
Hoi mede-FOK!kers,

Heeft er hier iemand ervaring met veganisme? Ik probeer er meer informatie over in te winnen.

Ik ga komende week op mezelf wonen, en vind dat een mooie gelegenheid om ook eens de eet- en leefgewoonten onder de loep te nemen. Ik zie steeds vaker de term veganisme voorbij komen, en geloof ook wel dat dat erg gezond is. Door de interesse wil ik me er graag in gaan verdiepen.

Graag serieuze reacties hierop ;)
  woensdag 21 september 2016 @ 13:09:32 #137
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469740
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:06 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Veganisme kan ook alleen als je er niet te kritisch over nadenkt.. Het meest veganistische is namelijk stoppen met leven...
Hoe groeien de groente die je eet..? Met dierlijke mest? En wat gebeurt er zoal met die dieren?
Wat ga je waarvandaan halen?
Hoeveel kilometer is een biologische banaan onderweg en is die dan slechter of beter dan je stukje vlees van de bioboer op de hoek.. etc etc..
pi_165469800
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vegansime kan ook alleen als je er niet te kritisch over nadenkt..
Hoe groeien de groente die je eet..? Met dierlijke mest? En wat gebeurt er zoal met die dieren?
Wat ga je waarvandaan halen?
Hoeveel kilometer is een biologische banaan onderweg en is die dan slechter of beter dan je stukje vlees van de bioboer op de hoek.. etc etc..
Eindelijk een serieuze reactie.

Je gaat er nog steeds vanuit dat veganisme perfect pretendeert te zijn. Dat er geen dieren gedood worden of milieu geschaad wordt door onze consumptie. Dat is een onterecht vooroordeel. Hierboven kun je zien dat ik de definitie van veganisme (welliswaar in het engels) heb neergezet. Ik zou dat nog eens lezen.

Als je diergebruik / leed kwantitatief zou uitdrukken (iets waar ik een hekel aan heb, want ik denk dat het individu telt) kun je ook stellen dat de veelvoud aan planten die nodig zijn voor dierlijk voedsel (de dieren eten die planten om te groeien) dus meer leed veroorzaken dan de planten die nodig zijn voor directe consumptie.
pi_165469919
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:13 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Je gaat er nog steeds vanuit dat veganisme perfect pretendeert te zijn. Dat er geen dieren gedood worden of milieu geschaad wordt door onze consumptie. Dat is een onterecht vooroordeel. Hierboven kun je zien dat ik de definitie van veganisme (welliswaar in het engels) heb neergezet. Ik zou dat nog eens lezen.

Als je diergebruik / leed kwantitatief zou uitdrukken (iets waar ik een hekel aan heb, want ik denk dat het individu telt) kun je ook stellen dat de veelvoud aan planten die nodig zijn voor dierlijk voedsel (de dieren eten die planten om te groeien) dus meer leed veroorzaken dan de planten die nodig zijn voor directe consumptie.
Maar TS vraagt toch niet hoe ze meteen de hele wereld kan redden?
TS wil de eet en leefgewoonte van jou en andere veganisten weten.

Dus wat je zoal eet....
  woensdag 21 september 2016 @ 13:23:04 #140
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469924
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:13 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Nee eindelijk een reactie die je serieus wilt nemen.. das heel iets anders..
Ik ga er vanuit dat als jij zo kritisch bent op niet-veganisten.. dat ik dan net zo kritisch naar veganisten mag zijn.. wel zo eerlijk he?

Waarom zou een dier geen planten mogen eten om te groeien en een mens wel? Een mens veroorzaakt veel meer natuurlijk leed.. Je had het over moreel verdedigbare keuzes...

Als je wel dieren dood, maar niet het hele dier wilt of kan gebruiken dan is dat meer moreel verwerpelijk dan het beestje een goed leven te geven en te gebruiken zoals een omnivoor dat altijd al gedaan heeft..
pi_165469943
Als ik TS was zou ik naar http://www.veganisme.org/forum/ gaan...
  woensdag 21 september 2016 @ 13:25:50 #142
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165469959
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:24 schreef FANN het volgende:
Als ik TS was zou ik naar http://www.veganisme.org/forum/ gaan...
TS kan uit dit topic heel goed een gemiddelde halen denk ik.. ^O^
pi_165470022
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

TS kan uit dit topic heel goed een gemiddelde halen denk ik.. ^O^
nou eh... als ik iedere keer als ik een banaan eet moet uitrekenen hoe lang dat ding onderweg is
geweest hoef ik al geen banaan meer...

daar vraagt ze ook niet naar...
pi_165470094
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:23 schreef Zolderkamer het volgende:

Nee eindelijk een reactie die je serieus wilt nemen.. das heel iets anders..

Er lijkt mij een duidelijk verschil in bedoeling tussen
"Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*"
en dit.

quote:
Ik ga er vanuit dat als jij zo kritisch bent op niet-veganisten.. dat ik dan net zo kritisch naar veganisten mag zijn.. wel zo eerlijk he?
Uiteraard. Ik denk dat kritisch denken aan de grondslag ligt van menselijke vooruitgang. Elkaar bekritiseren is daar een heel belangrijk aspect in.

quote:
Waarom zou een dier geen planten mogen eten om te groeien en een mens wel? Een mens veroorzaakt veel meer natuurlijk leed.. Je had het over moreel verdedigbare keuzes...
Het gaat natuurlijk om de verantwoordelijkheid die we als mens nemen die dieren te fokken en te voeren. Als we dat doen kiezen we er voor om 10 kilo planten voor 1 kilo vlees te gebruiken. Als je dan in wilt gaan op het leed dat je veroorzaakt bij het oogsten van planten (en laten we het kappen van regenwouden niet vergeten om ruimte te maken voor die planten), dan moet je er dus ook vanuit gaan dat iemand die vlees gebruikt 10x zo veel veroorzaakt, plus het leed van het dier dat gebruikt wordt, dan iemand die dat niet gebruikt.

quote:
Als je wel dieren dood, maar niet het hele dier wilt of kan gebruiken dan is dat meer moreel verwerpelijk dan het beestje een goed leven te geven en te gebruiken zoals een omnivoor dat altijd al gedaan heeft..
"Een goed leven" is niet door jou in te vullen. Dat heet antropomorfisme. Het dier dient de vrijheid te hebben om daarin zelf een keuze te maken. Opsluiten, intensief gebruiken en doden kan je nog zo mooi opdoffen, maar het druist in tegen wat het dier als minimale rechten zou mogen verwachten.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:37:01 #145
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470107
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:31 schreef FANN het volgende:

[..]

nou eh... als ik iedere keer als ik een banaan eet moet uitrekenen hoe lang dat ding onderweg is
geweest hoef ik al geen banaan meer...

daar vraagt ze ook niet naar...
Nee maar ze kan er wel uit opmaken waar ze evt kritisch naar kan kijken...

Ik probeer wel altijd een beetje te letten op de kilometers die mn eten maakt..
En dan hoeft het helemaal niet bio te zijn.. maar ik heb liever een scholletje uit de Noordzee dan eentje uit de Atlantische zee.. En laat ik het maar niet over garnalen hebben die op vakantie gaan naar Marokko en dan weer terugkomen..
Dat soort dingen vind ik veel belangrijker dan of het wel of niet bio, vega, etc, is
pi_165470112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:22 schreef FANN het volgende:

[..]

Maar TS vraagt toch niet hoe ze meteen de hele wereld kan redden?
TS wil de eet en leefgewoonte van jou en andere veganisten weten.

Dus wat je zoal eet....
Absoluut. Deze discussie staat voor mij ook los van de vraag van TS. Ik heb die naar mijn weten al beantwoord en ga nu in op de discussie die er op volgt. Als zij nog vragen heeft kan ik daar natuurlijk verder op in gaan.

Wat ik zoal eet?
Deze week:
Maandag: Andijviestamppot met jus en worst
Dinsdag: Curry met kipstuckjes van de vegaslager
Woensdag: Moussaka met plantaardig roerbakgehakt en wilmersburger kaas.

Als lunch gewoon wat iedereen eet, maar dan de plantaardige alternatieven:
Brood met boterhammenworst (die van de vegaslager is erg lekker)
Broodje avocado
Smoothie van aardbeien en cranberry.

's avonds op de bank lekker chips met dipsaus, of een zak popcorn...\

Dat soort dingen.
  woensdag 21 september 2016 @ 13:38:59 #147
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165470138
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:36 schreef Qternocq het volgende:

[..]

Er lijkt mij een duidelijk verschil in bedoeling tussen
"Worst is altijd goed... _O_ O+ :9
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken! *O*"
en dit.

[..]

Uiteraard. Ik denk dat kritisch denken aan de grondslag ligt van menselijke vooruitgang. Elkaar bekritiseren is daar een heel belangrijk aspect in.

[..]

Het gaat natuurlijk om de verantwoordelijkheid die we als mens nemen die dieren te fokken en te voeren. Als we dat doen kiezen we er voor om 10 kilo planten voor 1 kilo vlees te gebruiken. Als je dan in wilt gaan op het leed dat je veroorzaakt bij het oogsten van planten (en laten we het kappen van regenwouden niet vergeten om ruimte te maken voor die planten), dan moet je er dus ook vanuit gaan dat iemand die vlees gebruikt 10x zo veel veroorzaakt, plus het leed van het dier dat gebruikt wordt, dan iemand die dat niet gebruikt.

[..]

"Een goed leven" is niet door jou in te vullen. Dat heet antropomorfisme. Het dier dient de vrijheid te hebben om daarin zelf een keuze te maken. Opsluiten, intensief gebruiken en doden kan je nog zo mooi opdoffen, maar het druist in tegen wat het dier als minimale rechten zou mogen verwachten.
Iets met een biefstuk van deeg...

Verder vind ik je maar een vervelend persoon... :W
Reacties gaan quoten die in je straatje passen maar niet voor jou bedoeld zijn.. ben ik wel klaar mee..
  woensdag 21 september 2016 @ 13:41:47 #148
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_165470194
Mensen eten ipv vegan beter zoveel mogelijk bewerkte vleeswaren, dan gaan ze eerder dood en dat is beter voor het milieu.
pi_165470197
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Iets met een biefstuk van deeg...

Verder vind ik je maar een vervelend persoon... :W
Hoe kan ik jouw provocaties en vragen beantwoorden zonder dat je me vervelend vindt?

Biefstuk van deeg?
Wat bedoel je? Dat dat een serieuze reactie was van je? Ja, prima. Het staat je niet aan om dat te eten. Ik begrijp het.

Verder ga je (natuurlijk) niet in op wat ik je uitleg over het dierenleed wat gepaard gaat met het oogsten van planten. Een drogreden inderdaad, die had je beter niet kunnen noemen.
pi_165470217
Zie je nou... dat bedoelde ik zojuist maar je wilde niet luisteren :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')