Ik denk ook dat die stelling onjuist is. Wat het op zijn minst betekent is dat een alleseter gezonder bezig is dan een veganist, doordat hij niet onredelijk beperkt wordt in zijn keuze. Een alleseter kan meer en betere keuzes maken op basis van wat daadwerkelijk 'gezond' en 'goed' voor hem is, zonder daarbij voedingsmiddelen uit te moeten sluiten enkel omdat ze (deels) van dieren af komen.quote:Op woensdag 21 september 2016 09:16 schreef Qternocq het volgende:
De stelling dat ik appels met peren vergeleek, en dat een carnist / alleseter die goed oplet op wat hij/zij eet net zo gezond is als een veganist die datzelfde doet, is denk ik onjuist. Wat het op z'n minst betekent is dat die persoon steeds meer plantaardig gaat eten naarmate die bewuster met zijn/haar eten bezig is.
Alleen het feit dat een veganist bepaalde producten uitsluit, is geen argument dat het ongezonder is.quote:Op woensdag 21 september 2016 10:44 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Ik denk ook dat die stelling onjuist is. Wat het op zijn minst betekent is dat een alleseter gezonder bezig is dan een veganist, doordat hij niet onredelijk beperkt wordt in zijn keuze. Een alleseter kan meer en betere keuzes maken op basis van wat daadwerkelijk 'gezond' en 'goed' voor hem is, zonder daarbij voedingsmiddelen uit te moeten sluiten enkel omdat ze (deels) van dieren af komen.
Als je écht héél strikt veganistisch wil gaan eten is het wel héél belangrijk om je daar goed in te verdiepen, voor dat je het weet heb je allerlei tekorten.quote:Op woensdag 21 september 2016 11:18 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Alleen het feit dat een veganist bepaalde producten uitsluit, is geen argument dat het ongezonder is.
Wat hier gebeurt is de focus leggen op aspecten die voor veganisme bijzaken zijn, zoals gezondheid en milieu. Op zich prima, maar zo lang jullie geen argument kunnen inbrengen omtrent ethiek hebben jullie tegen veganisme geen poot om op te staan. Dat het gezond is en beter voor het milieu is staat wat mij betreft buiten kijf. Ik wil best nog meer onderzoeken aandragen en voor jullie het eerder genoemde artikel uitpluizen en citaten voor jullie opsnorren (aangezien hier tientallen relevante, peer-reviewed onderzoeken in genoemd worden), maar als er niet gelezen wordt, door mensen die wel denken dat ze nieuwe, goede argumenten kunnen aandragen, vind ik dat niet zo interessant. Waar doe ik het dan voor?
Ik ben ook de enige in deze hele discussie die constant zijn argumenten onderbouwt met degelijke wetenschappelijke onderzoeken, artikelen die daarnaar verwijzen, en logische beredeneringen.
Hoewel ik denk dat TS hier niet mee geholpen is wil ik toch mee blijven doen met de discussie. Als ze nog vragen heeft naar aanleiding van mijn betoog help ik haar graag.
Als je vegetarisch wilt eten, of welk dieet dan ook, is het ook belangrijk om je te verdiepen in wat je exact eet.quote:Op woensdag 21 september 2016 11:25 schreef FANN het volgende:
[..]
Als je écht héél strikt veganistisch wil gaan eten is het wel héél belangrijk om je daar goed in te verdiepen, voor dat je het weet heb je allerlei tekorten.
TS kan beter eerst vegetarisch gaan eten, met vegetarisch eten is niks mis, als je het goed
doet heb je nergens tekort aan.
Ja,ja ja ja .... niet gaan prediken nou........... melk is héél makkelijk te schrappen, heb je nietquote:Op woensdag 21 september 2016 11:29 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Als je vegetarisch wilt eten, of welk dieet dan ook, is het ook belangrijk om je te verdiepen in wat je exact eet.
Met plantaardig eten is niks mis. Als je het goed doet heb je nergens tekort aan. Met vegetarisch eten is wel iets mis: het is niet ethisch.
Ik denk niet dat TS "beter" eerst vegetarisch kan gaan eten. Eieren en melk zijn helemaal niet nuttig voor het lichaam en de producten die van geproduceerd worden al helemaal niet, daarnaast is het, zoals ik hierboven al zeg, niet ethisch verantwoord. Dieren gebruiken en doden omdat je zonder argumenten melk en eieren nodig denkt te hebben slaat nergens op.
Ik begrijp het. Het is nou eenmaal normaal. Als we vanaf het begin fatsoenlijke keuzes hadden gemaakt (helaas komt het wetenschappelijk, voortschrijdend inzicht, pas later) had nu niet in al die lekkere dingen melk en ei gezeten.quote:Op woensdag 21 september 2016 11:36 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja,ja ja ja .... niet gaan prediken nou........... melk is héél makkelijk te schrappen, heb je niet
echt nodig, een ei kan ook geschrapt worden, maar je moet wel ergens je vitamine B12 uit
halen, dus voordat TS álles gaat schrappen kan ze zich beter eerst goed verdiepen in de
vervangende voedingsmiddelen.
Ik zou meteen een kookcursus doen ookje moet wel even weten wát je gaat doen ....
Ik drink zelf ook geen melk meer, kreeg ik buikklachten van, maar voor de rest ga ik niet
opletten of ergens melk in zit, ik eet ook af en toe een ijsje hoor, zelf ben ik niet zo strikt,
maar ik denk wél dat zuivelprodukten eigenlijk niet zo goed voor je zijn.
Maar ja... tóch ga ik geen veganist worden.
Ik begrijp jou ook wel hoorquote:Op woensdag 21 september 2016 11:42 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Ik begrijp het. Het is nou eenmaal normaal. Als we vanaf het begin fatsoenlijke keuzes hadden gemaakt (helaas komt het wetenschappelijk, voortschrijdend inzicht, pas later) had nu niet in al die lekkere dingen melk en ei gezeten.
Het is niet als prediken bedoelt, maar ik begrijp wel dat je dat zo opvatte.
Wat gewoon het belangrijkste vraagstuk voor veganisme is is: hoe kun je leven zonder daarbij dieren onethisch te behandelen (vrijheid ontnemen en doden)? Dat vraagstuk wordt in alle vooroordelen, goede raad en waarschuwingen overgeslagen. Dat wilde ik aan de orde brengen. Dat was niet (alleen) persoonlijk aan jou gericht.
Ik heb nergens gezegd dat veganistisch eten per definitie gezonder is. Ik heb het als bijkomend voordeel genoemd en daarbij gezegd dat het moet gaan om een gevarieerd en compleet dieet. Ik heb daar ook de nodige onderbouwing bij gegeven.quote:Op woensdag 21 september 2016 11:21 schreef MutedFaith het volgende:
Met de ethiek die een veganist erbij ervaart heb ik dan ook geen problemen. Wel met de claims dat veganistisch eten per definitie gezonder is dan niet-veganistisch eten.
En met de zendingsdrang natuurlijk.
Kan ik je een beetje troosten als ik zeg dat ik nu aan een Smoothie van banaan/aardbeien en notenmelk zit?quote:Op woensdag 21 september 2016 11:48 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat veganistisch eten per definitie gezonder is. Ik heb het als bijkomend voordeel genoemd en daarbij gezegd dat het moet gaan om een gevarieerd en compleet dieet. Ik heb daar ook de nodige onderbouwing bij gegeven.
De zendingsdrang is een lastig vooroordeel dat ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen. Ik heb echter veel meer provocaties, vooroordelen en adviezen gelezen van niet-veganisten in deze thread. Het vooroordeel wordt dus hier niet bevestigd. Ik zou mijn initiele post er ook niet onder willen scharen aangezien ik antwoord probeerde te geven op de vraag van de TS en alle negativiteit (nagenoeg) negeerde. Pas na reacties op mijn bericht(en) ben ik de discussie verder aangegaan. Ook dat zou ik geen zendingsdrang willen noemen.
quote:
Anders koop je ff een nieuwe...quote:Op woensdag 21 september 2016 11:53 schreef FANN het volgende:
dat was 3x een edit.... komt door mijn toetsenbord....
Plantaardig eten kan je zo lekker maken als je wilt :-). Zelfs de taaie bite van biestuk en de aromatische geuren die er bij komen als je het bakt. De vegetarische slager heeft onlangs (een jaar geleden alweer?) een nieuwe fabriek geopend waar ze plantaardige biefstuk maken. Kan niet wachten tot die in de winkel ligt!quote:Op woensdag 21 september 2016 11:52 schreef FANN het volgende:
[..]
Kan ik je een beetje troosten als ik zeg dat ik nu aan een Smoothie van banaan/aardbeien en notenmelk zit?![]()
Is érg lekker trouwens, en ik doe er notenmix in, ik koop allelei soorten noten, hup in de hakmolen,
pot vullen en dat doe ik dan altijd door mijn Smoothie's.
is lekker
ja moet ik ook gaan zoeken, maar vandaag effe geen tijdquote:Op woensdag 21 september 2016 11:54 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Anders koop je ff een nieuwe...
Plantaardig kan nooit iets met biefstuk te maken hebben..quote:Op woensdag 21 september 2016 11:55 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Plantaardig eten kan je zo lekker maken als je wilt :-). Zelfs de taaie bite van biestuk en de aromatische geuren die er bij komen als je het bakt. De vegetarische slager heeft onlangs (een jaar geleden alweer?) een nieuwe fabriek geopend waar ze plantaardige biefstuk maken. Kan niet wachten tot die in de winkel ligt!
Ik eet zo af en toe de kipstuckjes die vind ik zooooooooooo lekkerquote:Op woensdag 21 september 2016 11:55 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Plantaardig eten kan je zo lekker maken als je wilt :-). Zelfs de taaie bite van biestuk en de aromatische geuren die er bij komen als je het bakt. De vegetarische slager heeft onlangs (een jaar geleden alweer?) een nieuwe fabriek geopend waar ze plantaardige biefstuk maken. Kan niet wachten tot die in de winkel ligt!
Ga je moeder pesten jij, die grapjes kennen wij alquote:Op woensdag 21 september 2016 11:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Plantaardig kan nooit iets met biefstuk te maken hebben..
Worst is altijd goed...quote:Op woensdag 21 september 2016 11:56 schreef FANN het volgende:
Zijn Vleeseters, zal ik ze worst gven bij de koffie?
bahquote:Op woensdag 21 september 2016 11:57 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Worst is altijd goed...![]()
![]()
![]()
Droge, gerookte, je kan me voor iedere worst wakker maken!
Ja.. je toetsenbord heeft inderdaad kuren...quote:Op woensdag 21 september 2016 11:57 schreef FANN het volgende:
[..]
Ga je moeder pesten jij, die grapjes kennen wij al
Nah.. ik ga effe naar de super... ik denk dat ik appeltaart neemquote:Op woensdag 21 september 2016 11:58 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja.. je toetsenbord heeft inderdaad kuren...
Met salami eropquote:Op woensdag 21 september 2016 11:59 schreef FANN het volgende:
[..]
Nah.. ik ga effe naar de super... ik denk dat ik appeltaart neem
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |