Natuurlijk wel. Macht niet concentreren maar verspreiden. Uiteindelijk heeft dan niemand mer echte macht behalve de consument.quote:Op zaterdag 17 september 2016 10:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
En concurrentie is ook niet voldoende om dat te voorkomen. Zie daar het machtsprobleem, dat nog nooit is opgelost.
De consument is even machtig als de burger die gaat stemmen. Hij is 1 persoon en zijn invloed is verwaarloosbaar. We hebben nu ook al consumenten. Die hebben nog niet veel tegen het neoliberalisme kunnen uitrichten, zoals jij het definieert in post 96. Ze zouden alle ondernemingen die met de overheid onder 1 hoedje spelen kunnen boycotten. Nog weinig van gemerkt.quote:Op zaterdag 17 september 2016 11:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Macht niet concentreren maar verspreiden. Uiteindelijk heeft dan niemand mer echte macht behalve de consument.
quote:Op donderdag 15 september 2016 15:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wie garandeert die concurrentie als machtconcentraties zich vormen, en waarop berust zijn macht (als die machtspositie er juist niet mag zijn)?
Natuurlijk niet. Consumeren doe je elke dag meerdere keren en stemmen eens in de 4 jaar. Als iedereen besluit geen producten van Apple te kopen of geen hamburgers van Mc Donalds te eten om dezelfde reden zullen de bedrijven gedwongen worden zich te conformeren aan de wensen van de klant.quote:Op zaterdag 17 september 2016 11:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De consument is even machtig als de burger die gaat stemmen. Hij is 1 persoon en zijn invloed is verwaarloosbaar. We hebben nu ook al consumenten. Die hebben nog niet veel tegen het neoliberalisme kunnen uitrichten, zoals jij het definieert in post 96. Ze zouden alle ondernemingen die met de overheid onder 1 hoedje spelen kunnen boycotten. Nog weinig van gemerkt.
En wat concurrentie betreft (wat marktideologen altijd als de oplossing aandragen voor het machtsprobleem), zie onderstaande post.
[..]
Als iedereen ... Daar zit het probleem.quote:Op zaterdag 17 september 2016 12:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Consumeren doe je elke dag meerdere keren en stemmen eens in de 4 jaar. Als iedereen besluit geen producten van Apple te kopen of geen hamburgers van Mc Donalds te eten om dezelfde reden zullen de bedrijven gedwongen worden zich te conformeren aan de wensen van de klant.
Als niemand het doet is men blijkbaar tevreden. Ook dat is democratie.quote:Op zaterdag 17 september 2016 12:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als iedereen ... Daar zit het probleem.
Dat veronderstelt dat iedereen het eens is over dat wat ook nog juist is. Met die aanname kun je het machtsprobleem oplossen door allemaal gewoon tegelijk het juiste te doen. Twee problemen dus:
1. allemaal tegelijk als één blok hetzelfde doen
2. allemaal weten dat dit het juiste is.
Allemaal als een blok hetzelfde doen vereist een vergaande organisatie van consumenten (als het wereldwijd opererende multinationals betreft, zelf wereldwijd). Dat is op zich al in strijd met een ideale vrije markt, omdat consumenten dan een kartel vormen. Ook deze macht, als het lukt, ontkomt niet aan het machtsprobleem. Want waarom zouden die consumenten organisatie weten wat goed is, zich niet arrogant gaan gedragen en met hun macht gaan spelen?
Propaganda zorgt ervoor dat het buitengewoon lastig is om te weten wat gaande is. 90% of meer, van alle informatie die mensen voor hun kiezen krijgen in het publieke debat en in reclame is propaganda. Het kaf van het koren scheiden kan alleen als je de waarheid als kent. Over het dit probleem heenlopen met beweringen dat dit gemakkelijk is, is zelf propaganda.
???quote:Op zaterdag 17 september 2016 13:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als niemand het doet is men blijkbaar tevreden. Ook dat is democratie.
Als iedereen bij de primark koopt is dat een teken dat uitbuiting en kinderarbeid oké is.quote:
De consument werkt binnen een marktkader, waarin de prijs/kwaliteitsverhouding bepalen een simpele stap moet zijn. Want dat is de manier waarop volgens het marktmodel het informatie probleem kan worden opgelost. De prijs staat op het prijskaartje, en de kwaliteit van het product wordt je geacht zo te kunnen vaststellen.quote:Op zaterdag 17 september 2016 13:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als iedereen bij de primark koopt is dat een teken dat uitbuiting en kinderarbeid oké is.
Jij bent wel een meester in het ontkennen van de verantwoordelijkheid van de individu. Het is makkelijker om 'Het Systeem' de schuld te geven. Lijkt een beetje op hoe gelovigen verantwoordelijkheid bij hun 'Meester' neerleggen.quote:Op zaterdag 17 september 2016 13:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De consument werkt binnen een marktkader, waarin de prijs/kwaliteitsverhouding bepalen een simpele stap moet zijn. Want dat is de manier waarop volgens het marktmodel het informatie probleem kan worden opgelost. De prijs staat op het prijskaartje, en de kwaliteit van het product wordt je geacht zo te kunnen vaststellen.
Maar nu blijkt dat de consument ook moet weten onder welke omstandigheden het product wordt verwaardigd (ook al is dat aan de andere kant van de aardbol). En dat is nog maar een voorbeeld, want de consument moet zo alle misstanden aanpakken. Dat betekent dat het informatie probleem helemaal niet is opgelost, maar verplaatst. Het is op het bordje van iedere individuele consument geschoven. Die kan dit niet oplossen, dus waarom doen alsof dat wel zo is?
Niet het ontkennen van de verantwoordelijkheid van het individu. Maar ik ken aan het individu geen macht toe die hij niet heeft. Het is toch wonderlijk dat datzelfde individu politiek onmachtig is, maar als consument alles in banen kan leiden.quote:Op zaterdag 17 september 2016 13:51 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Jij bent wel een meester in het ontkennen van de verantwoordelijkheid van de individu. Het is makkelijker om 'Het Systeem' de schuld te geven. Lijkt een beetje op hoe gelovigen verantwoordelijkheid bij hun 'Meester' neerleggen.
Goed in staat volgens jezelf. Ben je ook in staat om goed je stem uit te brengen en goed om te gaan met de democratie?quote:Ik ben zelf namelijk heel goed in staat om te beslissen hoe ik consumeer. Het feit dat veel mensen daar niet over nadenken is gewoon een keuze. De keuze van de individu. Die daarmee 'Het Systeem' in stand houden.
De "mierenhoop" werkt vaak beter dan een strak georganiseerde top-down-hiërarchie.quote:Op zaterdag 17 september 2016 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet het ontkennen van de verantwoordelijkheid van het individu. Maar ik ken aan het individu geen macht toe die hij niet heeft. Het is toch wonderlijk dat datzelfde individu politiek onmachtig is, maar als consument alles in banen kan leiden.
Die kan dat prima oplossen. Iedereen weet dat een tshirt van ¤2,50 incl btw niet uitkan en dus alleen door uitbuiting gemaakt kan worden. Het kopen betekent dat je dat geen reet kan schelen.quote:Op zaterdag 17 september 2016 13:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De consument werkt binnen een marktkader, waarin de prijs/kwaliteitsverhouding bepalen een simpele stap moet zijn. Want dat is de manier waarop volgens het marktmodel het informatie probleem kan worden opgelost. De prijs staat op het prijskaartje, en de kwaliteit van het product wordt je geacht zo te kunnen vaststellen.
Maar nu blijkt dat de consument ook moet weten onder welke omstandigheden het product wordt verwaardigd (ook al is dat aan de andere kant van de aardbol). En dat is nog maar een voorbeeld, want de consument moet zo alle misstanden aanpakken. Dat betekent dat het informatie probleem helemaal niet is opgelost, maar verplaatst. Het is op het bordje van iedere individuele consument geschoven. Die kan dit niet oplossen, dus waarom doen alsof dat wel zo is?
Ook als de strak top-down-hiërarchie binnen het bedrijfsleven is georganiseerd (in bedrijven, hun werkgeversorganisatie, hun media en hun lobbying capaciteiten) en deze zich verkopen als een exponent van de heerlijke vrije markt.quote:Op zaterdag 17 september 2016 14:06 schreef Igen het volgende:
[..]
De "mierenhoop" werkt vaak beter dan een strak georganiseerde top-down-hiërarchie.
Een shirt van 50 euro kan ook onder slechte arbeidsomstandigheden worden gemaakt. Als de consument ervan uitgaat dat een hogere prijs betere arbeidsomstandigheden betekent, kun je als ondernemer veel winst maken. Je maakt je product duurder en dan koopt iedereen het.quote:En als consument kun je niet alles weten, maar het is natuurlijk echt geen geheim dat een t-shirt van 3 euro niet onder geweldige arbeidsomstandigheden wordt gemaakt. Dat kunnen Henk en Ingrid ook redelijkerwijs weten en als je het dan toch koopt dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Moderne bedrijven zijn helemaal niet strak top-down georganiseerd.quote:Op zaterdag 17 september 2016 14:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook als de strak top-down-hiërarchie binnen het bedrijfsleven is georganiseerd (in bedrijven, hun werkgeversorganisatie, hun media en hun lobbying capaciteiten) en deze zich verkopen als een exponent van de heerlijke vrije markt.
Wat laf zeg. Bewust producten kopen waarvan je zeker weet dat de arbeidsomstandigheden slecht zijn omdat het alternatief misschien ook slechte arbeidsomstandigheden heeft, en je zo aan je verantwoordelijkheid onttrekken, en dan ook nog doen alsof jij degene bent met de betere morele houding. Bah.quote:[..]
Een shirt van 50 euro kan ook onder slechte arbeidsomstandigheden worden gemaakt. Als de consument ervan uitgaat dat een hogere prijs betere arbeidsomstandigheden betekent, kun je als ondernemer veel winst maken. Je maakt je product duurder en dan koopt iedereen het.
Dat een Iphone duur is, zegt weinig over de productieomstandigheden bij Foxconn.
Zie ook: POL / Neoliberalisme, wat houdt het in? Nu weer ontopic? #3
Als het niet twee kanten opwerkt, werkt het niet.
De toegevoegde waarde - en daarmee ook de lonen - van werknemers nemen toe. Hoewel ik zelf geen fan ben van de stelling dat het inkomen van de CEO wordt afgeroomd van de salarissen van de werknemers, kun je dus hebben dat de basis van de piramide er 1.000 euro op vooruit gaat, maar de top een nog veel hogere vergoeding krijgt. Je maakt gebruik van een hefboom, als de bodem groeit dan groeit de top van de piramide nog veel harder.quote:Op vrijdag 16 september 2016 17:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat staat er niet.
Het fungeert als een piramide. Een klein bedrijfje met 3 werknemers zal niet snel een miljoenen salaris kunnen op hoesten voor de baas, tenzij ze zeer uitzonderlijk zijn. Een bedrijf met 100.000 werknemers kan dat wel, door een paar tientjes af te romen van iedere werknemer. Duizend euro per werknemer is ook haalbaar. Dan loopt het op tot 100.000.000 voor de top. In een groot bedrijf is meer zelfverrijking door de baas mogelijk.
Tenzij de markt voor bazen echt zou functioneren. Want met een klein aantal grote bedrijven zitten maar weinig mensen aan de top. Je zou dus verwachten dat het dringen wordt, en dat de salarissen van topmannen daardoor nooit hoog kan oplopen. Maar het is geen functionerende markt.
Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om je informatieachterstand weg te werken en geen onafhankelijke bronnen wenst te raadplegen als je kleding koopt. Er is namelijk informatie aanwezig over de ESG-impact van bepaalde kledingmerken. Dat duur niet gelijk staat aan duurzaam, is correct, maar dat een t-shirt van 3 euro niet duurzaam kan geworden geproduceerd en van 30 euro wel, klopt ook.quote:Op zaterdag 17 september 2016 14:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een shirt van 50 euro kan ook onder slechte arbeidsomstandigheden worden gemaakt. Als de consument ervan uitgaat dat een hogere prijs betere arbeidsomstandigheden betekent, kun je als ondernemer veel winst maken. Je maakt je product duurder en dan koopt iedereen het.
Dat een Iphone duur is, zegt weinig over de productieomstandigheden bij Foxconn.
Zie ook: POL / Neoliberalisme, wat houdt het in? Nu weer ontopic? #3
Als het niet twee kanten opwerkt, werkt het niet.
Als je dit informatieprobleem zo beoordeeld, verwijt ik je dat je niet je verantwoordelijkheid neemt als burger. Natuurlijk roep jij met Von Mises dat het informatie probleem van de centrale planner niet een kwestie is van een beetje beter plannen, maar fundamenteel onoplosbaar. Want zo staat het in je boekjes.quote:Op zaterdag 17 september 2016 15:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om je informatieachterstand weg te werken en geen onafhankelijke bronnen wenst te raadplegen als je kleding koopt. Er is namelijk informatie aanwezig over de ESG-impact van bepaalde kledingmerken. Dat duur niet gelijk staat aan duurzaam, is correct, maar dat een t-shirt van 3 euro niet duurzaam kan geworden geproduceerd en van 30 euro wel, klopt ook.
Het probleem is alleen dat meer dan 90% van de T-shirts die 30 euro kost niet op een meer duurzame manier wordt geproduceerd. Ik weet niet of dat jij het weet (ik vermoed van wel), een paar euro meer wat naar de makers gaat zorgt al voor een verveelvoudiging van het salaris per kledingstuk. Laat de klant 1-2 euro meer betalen en door de producent en in heel de distributieketen 1-2 euro minder winst worden gemaakt. Probleem opgelost.quote:Op zaterdag 17 september 2016 15:58 schreef GSbrder het volgende:
Dat duur niet gelijk staat aan duurzaam, is correct, maar dat een t-shirt van 3 euro niet duurzaam kan geworden geproduceerd en van 30 euro wel, klopt ook.
Een mooie analogie, je kan inderdaad stellen dat ze het politieke orgaan indringen en daar de cellen overnemen. Dit doen ze via lobbyën, netwerken en de bekende banencarousel waarbij ze op en neer gaan tussen de politiek en de multinationals en andere grote bedrijven. In Brussel en in Washington DC is dit nog wat erger dan op het niveau van een van de lidstaten. Lobbyën is zoveel effectiever als de groep politici over een groter aantal landen beslist wat de wetgeving is.quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:57 schreef deelnemer het volgende:
Wat zijn die ondernemers toch onschuldig. Ze infiltreren de overheid, nemen die over en laten deze voor zich werken zoals een virus een cel.
Na 6 weken propaganda slikken de schaapjes het weer als zoete koek. Eventjes 1000 euro beloven voor de HARDwerkende Nederlander en het populistische VVD krijgt weer 10 zetels extra. Ik heb veel kritiek geuit op de D66 (dat zal ik blijven doen) maar in ieder geval heeft die partij zich nog niet verlaagd tot populisme van dit niveau.quote:Op zaterdag 17 september 2016 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)n-rutte-ii~a4378364/
Hopelijk trappen ze niet meer in de verkiezingsfraude
Hoe komt het dat een bedrijf als Apple niet voor duurzaamheid kiest en een bedrijf als Sennheiser wel? Blijkbaar komen de waarden van het bedrijf Sennheiser overeen met de waarden de jij als consument hebt. Dit, terwijl de gemiddelde Apple-consument niet geeft om de duurzaamheid van het product.quote:Op zaterdag 17 september 2016 19:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat meer dan 90% van de T-shirts die 30 euro kost niet op een meer duurzame manier wordt geproduceerd. Ik weet niet of dat jij het weet (ik vermoed van wel), een paar euro meer wat naar de makers gaat zorgt al voor een verveelvoudiging van het salaris per kledingstuk. Laat de klant 1-2 euro meer betalen en door de producent en in heel de distributieketen 1-2 euro minder winst worden gemaakt. Probleem opgelost.
Ik zou graag zien dat de overheid de winkels verplicht om via een label aan te geven welke merken wel en niet op een duurzame manier worden geproduceerd waarbij het volstrekt helder is wat de criteria zijn en hoe (onaangekondigde controles) wordt vastgesteld of dat een bedrijf hieraan voldoet.
Sterker nog, het liefst zou ik zien dat de overheid enkel de verkoop van duurzaam geproduceerde kleding zou toestaan maar daar zullen we helaas in stapjes naartoe moeten werken, vrees ik. In de ideale samenleving bepaalt de overheid de grenzen van de vrije markt, alleen dan kan de vrije markt echt vrij zijn en goed werken.
Waarom produceert Sennheiser wel de betere headphones van dat merk op een duurzame manier terwijl Apple niet haar computers op een duurzame manier laat bouwen? Beide zijn producten voor een premium prijs met een veronderstelde premium kwaliteit. Toch doet de een het wel en de ander het niet. Het is blijkbaar mede een kwestie van cultuur en wat een bedrijf gewend is om te doen.
Hoe?quote:Op zaterdag 17 september 2016 19:37 schreef keste010 het volgende:
Sterk staaltje marktideologie weer in deze draad. Gedrag als 100% reflectie van daadwerkelijke voorkeuren, ondanks dat de miljarden die in marketing omgaan illustreren dat het tegendeel waar is.
Door invloed te kopen, terwijl volgens de ideologie individuele consumenten gewoon hun eigen keuzes maken (niet beinvloedbaar zijn).quote:
Ik denk dat consumenten te beïnvloeden zijn. Toch denk ik nog steeds dat zij hun eigen keuzes maken. Je kan best dingen framen en consumenten proberen de producten mooier te verkopen dan dat ze zijn, maar als het teveel afwijkt van de waarheid dan zullen consumenten de producten links laten liggen.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Door invloed te kopen, terwijl volgens de ideologie individuele consumenten gewoon hun eigen keuzes maken (niet beinvloedbaar zijn).
Oh ja, die. Ik vroeg het niet aan jou.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Door invloed te kopen, terwijl volgens de ideologie
Merken kunnen een status symbool worden (dan wordt je gepakt op je statusgevoeligheid).quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat consumenten te beïnvloeden zijn. Toch denk ik nog steeds dat zij hun eigen keuzes maken. Je kan best dingen framen en consumenten proberen de producten mooier te verkopen dan dat ze zijn, maar als het teveel afwijkt van de waarheid dan zullen consumenten de producten links laten liggen.
Precies. In de eerste plaats moet je dus proberen om de publieke opinie meer de goeie kant op te buigen. Pas dan is er misschien evt. genoeg draagvlak voor regelgeving.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hoe komt het dat een bedrijf als Apple niet voor duurzaamheid kiest en een bedrijf als Sennheiser wel? Blijkbaar komen de waarden van het bedrijf Sennheiser overeen met de waarden de jij als consument hebt. Dit, terwijl de gemiddelde Apple-consument niet geeft om de duurzaamheid van het product.
Een verplicht label is in mijn ogen niet gewenst. Ik koop geen Primark- of H&M-spijkerbroeken en wel de Nudie of Kuyichi variant. Wanneer de overheid echter gaat verplichten dat consumenten minimaal 50-70 euro voor een spijkerbroekje betalen, dan heb je heel het Primark-volk tegen je. Die groep is te groot en ga je niet met wat meer bewustzijn overtuigen. Duurzaamheid is een hoop consumenten niets waard.
Dus met andere woorden, consumenten zijn dom, dus moet de overheid ingrijpen om consumenten te beschermen tegen milieubelastende producten?quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Merken kunnen een status symbool worden (dan wordt je gepakt op je statusgevoeligheid).
Slechte producten laat de consument links liggen, maar alleen als het gaat om eigen nadeel (het product beviel niet).
De wereld verbeteren via hun aankopen kun je vergeten (alleen in de vorm van een enkele hype, hoeft niet eens echt te kloppen).
Het is echter de vraag wie die publieke opinie moet ombuigen en welke middelen daarvoor worden gebruikt. We hebben in Nederland ook flink wat miljarden weten te verbranden door duurzame leaserijders te belonen. Dat zorgt nog steeds niet meteen voor een betere wereld en de enige instrumenten die de overheid lijkt te hanteren zijn de wortel en de stok.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies. In de eerste plaats moet je dus proberen om de publieke opinie meer de goeie kant op te buigen. Pas dan is er misschien evt. genoeg draagvlak voor regelgeving.
Op die manier zou er natuurlijk nooit wat zijn gedaan aan CFKs en zure regen. Dan hadden we nog steeds kale bomen gehad.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies. In de eerste plaats moet je dus proberen om de publieke opinie meer de goeie kant op te buigen. Pas dan is er misschien evt. genoeg draagvlak voor regelgeving.
Wat deelnemer zegt.quote:
Ze moeten jou ook maar eens vragen voor de film 'merchants of doubt'. De Nederlandse Wikipedia pagina is echt schandalig.quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:29 schreef GSbrder het volgende:
De massale paniek na Ulrich's conclusie van Europese boomsterfte was anderhalf decennia later ook gefalsifieerd.
Ik vraag me af of de zure regen nou echt zo effectief is opgelost door de overheid als je hier doet voorkomen, Klopkoek.
Normaal werken mensen, hebben een gezin, en het is al mooi als ze 1 uur per dag kunnen besteden aan politiek. Dat uur is besteed als je naar het journaal kijkt, koppensnellend door de krant bladdert en een paar stukken leest. Als je alleen maar correcte en relevante informatie zou krijgen, nam je nog een uurtje informatie op. Maar als die informatie echter onbetrouwbaar is, en jij de taak hebt om het kaf van het koren te scheiden, is een uurtje per dag veel te weinig.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus met andere woorden, consumenten zijn dom, dus moet de overheid ingrijpen om consumenten te beschermen tegen milieubelastende producten?
Wat hij zegt is compleet onbegrijpbaar, zoals gewoonlijk. Kun jij het echt niet beter dan wat slap gelul over een of andere ideologie?quote:
Dat is al heel wat anders dan het statement van PT:quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat consumenten te beïnvloeden zijn. Toch denk ik nog steeds dat zij hun eigen keuzes maken. Je kan best dingen framen en consumenten proberen de producten mooier te verkopen dan dat ze zijn, maar als het teveel afwijkt van de waarheid dan zullen consumenten de producten links laten liggen.
Het gelijkstellen van gedrag aan voorkeuren is zeer gevaarlijk. Juist marketing partijen hebben veel belang bij deze opvatting. Het zou namelijk beleid delegitimeren. En dat terwijl er zoveel onderzoek is dat laat zien dat wat mensen willen en hun gedrag is heel ver van elkaar vandaan ligt. Die onderzoeken op zichzelf legitimeren m.i. al regulering. De overheid is er namelijk om te zorgen voor datgene wat maatschappelijk wel als belangrijk gezien wordt, maar niet vanuit de maatschappij zelf tot stand komt.quote:Op zaterdag 17 september 2016 13:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als niemand het doet is men blijkbaar tevreden. Ook dat is democratie.
Dat kan natuurlijk prima naast elkaar lopen. Je kan het debat over duurzame productie voeren terwijl je via belastingsystemen de externaliteiten van productie belast en zo in de verkoopprijs internaliseert.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies. In de eerste plaats moet je dus proberen om de publieke opinie meer de goeie kant op te buigen. Pas dan is er misschien evt. genoeg draagvlak voor regelgeving.
Lekker staaltje framing weer. In het systeem waar producenten zelf niet gedwongen worden verantwoordelijkheid te nemen voor hun productiemethoden (want de markt is heilig) en de ethiek van consumptie dus in feite bij de consument gedumpt wordt is het gewoon noodzakelijk om de grenzen daarvan te voorzien. Dat heeft niets met domheid te maken; dat heeft te maken met dat er ook consumenten zijn die het systeem helemaal niet als 'vrij' beschouwen, omdat zij gedwongen worden de keuze te maken die ze eigenlijk van producenten verwachten.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus met andere woorden, consumenten zijn dom, dus moet de overheid ingrijpen om consumenten te beschermen tegen milieubelastende producten?
Die ideologie is juist ontzettend relevant. Die ideologie, met de 'homo economicus' die centraal staat, reduceert de wens van een consument tot de keuzes die hij/zij maakt. Die keuze zou volledig rationeel gemaakt worden. En dat terwijl rationele keuze al decennia wordt gefalsificeerd. Het feit dat de marketingindustrie zo groot is illustreert dit.quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat hij zegt is compleet onbegrijpbaar, zoals gewoonlijk. Kun jij het echt niet beter dan wat slap gelul over een of andere ideologie?
Exact. Bovendien is die 'rationele keuze' van de consument een mythe. In de eerste plaats omdat er anders geen beïnvloeding door marketing zou bestaan, maar vooral omdat die rationele keuze een volledig geïnformeerde consument verlangt en volledige transparantie vanuit het bedrijfsleven onder meer over het productieproces.quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:59 schreef keste010 het volgende:
[..]
Die ideologie is juist ontzettend relevant. Die ideologie, met de 'homo economicus' die centraal staat, reduceert de wens van een consument tot de keuzes die hij/zij maakt. Die keuze zou volledig rationeel gemaakt worden. En dat terwijl rationele keuze al decennia wordt gefalsificeerd. Het feit dat de marketingindustrie zo groot is illustreert dit.
Je moet er in ieder geval de ruimte voor krijgen. Wat consumenten uiteindelijk doen moeten ze zelf weten, maar ze moeten in ieder geval de vrijheid hebben om de keuze te maken die bij hun voorkeuren past. Terwijl jij het vrijheids-argument te pas en te onpas gebruikt om waar jij dat wilt overheidsingrijpen tegen te voorkomen, is juist vrijheid een belangrijk argument vóór regulering..quote:Op zondag 18 september 2016 07:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ook een irrationele keuze is een keuze van de consument. Waarom zou iedere keuze in het leven weloverwogen moeten zijn.
Bij sommige beslissingen speelt juist emotie een rol. We zijn toch geen robots?
Je mag best een irrationele keuze maken. Maar vind je miljarden spenderen om mensen te helpen specifiek irrationeel te zijn in jouw voordeel in overeenstemming met de heerlijke vrijheid? Zo onder de huid van mensen te gaan zitten, ze plat manipuleren, en ze serieuze informatie onthouden.quote:Op zondag 18 september 2016 07:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ook een irrationele keuze is een keuze van de consument. Waarom zou iedere keuze in het leven weloverwogen moeten zijn.
Bij sommige beslissingen speelt juist emotie een rol. We zijn toch geen robots?
Waaruit blijkt dat consumenten de keuze van producenten verwachten? Middels deze redenatie wordt gedaan alsof de latente wens of behoefte bij een product van groter belang is dan de getoonde attitude bij de aankoop. Als praktisch voorbeeld: consumenten geven aan duurzaamheid, eerlijke prijzen en een prudente omgang met de grondstoffen belangrijk te vinden, maar hun feitelijke keuzes zijn, al dan niet door marketing, fundamenteel anders.quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:56 schreef keste010 het volgende:
[..]
Lekker staaltje framing weer. In het systeem waar producenten zelf niet gedwongen worden verantwoordelijkheid te nemen voor hun productiemethoden (want de markt is heilig) en de ethiek van consumptie dus in feite bij de consument gedumpt wordt is het gewoon noodzakelijk om de grenzen daarvan te voorzien. Dat heeft niets met domheid te maken; dat heeft te maken met dat er ook consumenten zijn die het systeem helemaal niet als 'vrij' beschouwen, omdat zij gedwongen worden de keuze te maken die ze eigenlijk van producenten verwachten.
Is de overheid dan een soort supermens, ongevoelig voor marketing, lobbyisme en gedragingen? De legitimatie van regulering hangt ook af van de capaciteit van overheidsactoren om de informatie op een (arbitrair) betere manier te beoordelen en de consequenties van hun instrumentarium te kunnen voorzien. Het voorbeeld van de zuinige leaseauto's is al eerder de revue gepasseeerd: ondanks goede bedoelingen van de overheid is zij ook niet staat om voorkeuren te sturen, de producten te beoordelen en de consequenties van straffen en belonen in te schatten. Je kan zeggen dat een overheid daartoe beter in staat is dan consumenten, iets waar ik mijn vraagtekens bij zet, maar de gevolgen van een verkeerde inschatting bij regulering zijn vele malen groter, omdat je daarmee directe impact hebt op het gedrag van alle Nederlandse consumenten.quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:50 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat is al heel wat anders dan het statement van PT:
[..]
Het gelijkstellen van gedrag aan voorkeuren is zeer gevaarlijk. Juist marketing partijen hebben veel belang bij deze opvatting. Het zou namelijk beleid delegitimeren. En dat terwijl er zoveel onderzoek is dat laat zien dat wat mensen willen en hun gedrag is heel ver van elkaar vandaan ligt. Die onderzoeken op zichzelf legitimeren m.i. al regulering. De overheid is er namelijk om te zorgen voor datgene wat maatschappelijk wel als belangrijk gezien wordt, maar niet vanuit de maatschappij zelf tot stand komt.
Ik zie het meer als volgt:quote:Op zondag 18 september 2016 11:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat consumenten de keuze van producenten verwachten? Middels deze redenatie wordt gedaan alsof de latente wens of behoefte bij een product van groter belang is dan de getoonde attitude bij de aankoop. Als praktisch voorbeeld: consumenten geven aan duurzaamheid, eerlijke prijzen en een prudente omgang met de grondstoffen belangrijk te vinden, maar hun feitelijke keuzes zijn, al dan niet door marketing, fundamenteel anders.
Het kan net zo goed betekenen dat consumenten, zelfs al hebben ze een betere informatievoorziening, een sociaal wenselijk antwoord geven op de vraag wat ze belangrijk vinden, maar uiteindelijk alsnog voor de prijs gaan. Hoelang beschouw je de consument als een weerloze speelbal van crony producenten - ''Wir haben es nicht gewusst!" - en wanneer blijkt dat consumenten gewoon ook niet altijd de afweging maken naar een duurzamere wereld?
Oh dat klopt hoor. Er zit zeker een bepaalde bias in veel onderzoek. Maar de verantwoordelijkheid van producenten staat daar los van. Ik doelde ook niet op die verantwoordelijkheid als gevolg van de voorkeuren van consumenten. Het stellen dat producenten slaven zijn van het koopgedrag van consumenten zijn en hun productie puur en alleen op basis daarvan moeten afstemmen is weer zo'n aanname in de marktideologie die vele producenten goed uitkomt, maar verder nergens op berust.quote:Op zondag 18 september 2016 11:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat consumenten de keuze van producenten verwachten? Middels deze redenatie wordt gedaan alsof de latente wens of behoefte bij een product van groter belang is dan de getoonde attitude bij de aankoop. Als praktisch voorbeeld: consumenten geven aan duurzaamheid, eerlijke prijzen en een prudente omgang met de grondstoffen belangrijk te vinden, maar hun feitelijke keuzes zijn, al dan niet door marketing, fundamenteel anders.
Het kan net zo goed betekenen dat consumenten, zelfs al hebben ze een betere informatievoorziening, een sociaal wenselijk antwoord geven op de vraag wat ze belangrijk vinden, maar uiteindelijk alsnog voor de prijs gaan. Hoelang beschouw je de consument als een weerloze speelbal van crony producenten - ''Wir haben es nicht gewusst!" - en wanneer blijkt dat consumenten gewoon ook niet altijd de afweging maken naar een duurzamere wereld?
Nee, de overheid is daarin geen supermens. En het achterhalen van de daadwerkelijke kosten van productie kan dubieus zijn en inschattingen veranderen over tijd. Maar het is alleszins beter dan de huidige situatie, waar aan de besproken externaliteiten geen prijskaartje is verbonden. We kunnen bij benadering inschatten wat kosten zijn van CO2, suiker of vlees. Dat soort zaken kunnen dan ook prima (weliswaar met een lager aantal dan dat de sociale en milieukosten daadwerkelijk zijn, vanwege voorzichtigheid in het eerste stadium) nu belast gaan worden. Ik ben het dan ook niet eens met je laatste opmerking. De gevolgen van het in stand houden van de status quo zijn niet alleen groter, maar ook gevaarlijker.quote:Op zondag 18 september 2016 11:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is de overheid dan een soort supermens, ongevoelig voor marketing, lobbyisme en gedragingen? De legitimatie van regulering hangt ook af van de capaciteit van overheidsactoren om de informatie op een (arbitrair) betere manier te beoordelen en de consequenties van hun instrumentarium te kunnen voorzien. Het voorbeeld van de zuinige leaseauto's is al eerder de revue gepasseeerd: ondanks goede bedoelingen van de overheid is zij ook niet staat om voorkeuren te sturen, de producten te beoordelen en de consequenties van straffen en belonen in te schatten. Je kan zeggen dat een overheid daartoe beter in staat is dan consumenten, iets waar ik mijn vraagtekens bij zet, maar de gevolgen van een verkeerde inschatting bij regulering zijn vele malen groter, omdat je daarmee directe impact hebt op het gedrag van alle Nederlandse consumenten.
Ook een overheid kan zich vergissen of gillend gek zijn.quote:Op zondag 18 september 2016 11:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is de overheid dan een soort supermens, ongevoelig voor marketing, lobbyisme en gedragingen? De legitimatie van regulering hangt ook af van de capaciteit van overheidsactoren om de informatie op een (arbitrair) betere manier te beoordelen en de consequenties van hun instrumentarium te kunnen voorzien. Het voorbeeld van de zuinige leaseauto's is al eerder de revue gepasseeerd: ondanks goede bedoelingen van de overheid is zij ook niet staat om voorkeuren te sturen, de producten te beoordelen en de consequenties van straffen en belonen in te schatten. Je kan zeggen dat een overheid daartoe beter in staat is dan consumenten, iets waar ik mijn vraagtekens bij zet, maar de gevolgen van een verkeerde inschatting bij regulering zijn vele malen groter, omdat je daarmee directe impact hebt op het gedrag van alle Nederlandse consumenten.
Dat is geen ideologie maar een (niet altijd accuraat) model van het gedrag van een mens. Dat de markeingindustrie zo groot is bewijst juist dat die industrie helemaal niet (meestal niet) volgens dat model werkt. De markt weet al heel lang dat mensen niet puur en alleen een keuze maken met hun portemonnee en dat mensen zichzelf voor de gek houden wat betreft hun eigen keuzes. Het feit dat het bijna ondoenlijk is om van grote groepen mensen de daadwerkelijke diepe onderliggende motieven te vinden is de reden dat marketing überhaupt bestaat.quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:59 schreef keste010 het volgende:
[..]
Die ideologie is juist ontzettend relevant. Die ideologie, met de 'homo economicus' die centraal staat, reduceert de wens van een consument tot de keuzes die hij/zij maakt. Die keuze zou volledig rationeel gemaakt worden. En dat terwijl rationele keuze al decennia wordt gefalsificeerd. Het feit dat de marketingindustrie zo groot is illustreert dit.
Dat is het hele eieren eten natuurlijk. Als consumenten niet kiezen (bewust of onbewust) voor de door de extreem linkse users hier gewenste uitkomst dan is dat altijd de schuld van het neoliberalisme. Want diep van binnen zijn we eigenlijk allemaal links, toch?quote:Op zondag 18 september 2016 11:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat consumenten de keuze van producenten verwachten? Middels deze redenatie wordt gedaan alsof de latente wens of behoefte bij een product van groter belang is dan de getoonde attitude bij de aankoop. Als praktisch voorbeeld: consumenten geven aan duurzaamheid, eerlijke prijzen en een prudente omgang met de grondstoffen belangrijk te vinden, maar hun feitelijke keuzes zijn, al dan niet door marketing, fundamenteel anders.
Het kan net zo goed betekenen dat consumenten, zelfs al hebben ze een betere informatievoorziening, een sociaal wenselijk antwoord geven op de vraag wat ze belangrijk vinden, maar uiteindelijk alsnog voor de prijs gaan. Hoelang beschouw je de consument als een weerloze speelbal van crony producenten - ''Wir haben es nicht gewusst!" - en wanneer blijkt dat consumenten gewoon ook niet altijd de afweging maken naar een duurzamere wereld?
Okee, dus in feite zeg je dat consumenten de uitbuiting in de kledingindustrie (en ook smartphone onderdelen) geen ruk interesseert?quote:Op zondag 18 september 2016 12:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is het hele eieren eten natuurlijk. Als consumenten niet kiezen (bewust of onbewust) voor de door de extreem linkse users hier gewenste uitkomst dan is dat altijd de schuld van het neoliberalisme. Want diep van binnen zijn we eigenlijk allemaal links, toch?
Nee, dat zeg ik niet. 'Consumenten' als groep is daarvoor veel te heterogeen. Wat ik wel zeg is dat het mij opvalt dat het feit dat er consumenten zijn die dat inderdaad niet belangrijk vinden hier toegeschreven wordt aan manipulatie. Door een zelfbedachte ideologie.quote:Op zondag 18 september 2016 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Okee, dus in feite zeg je bla bla
Hij houd zich van de domme. Zie bijvoorbeeld deze post.quote:Op zondag 18 september 2016 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Okee, dus in feite zeg je dat consumenten de uitbuiting in de kledingindustrie (en ook smartphone onderdelen) geen ruk interesseert?
Dat het consumenten geen ruk interesseert dat ze paardenvlees verkocht krijgen als rundvlees en dat veel voedselproducenten het sowieso niet zo nauw nemen met de waarheid?
Of dat het consumenten geen ruk interesseert als Volkswagen sjoemelt met software om zodoende de uitstootcijfers te manipuleren?
Dat consumenten zich überhaupt niet voor externaliteiten interesseren?
Dat zou dan behoorlijk dom zijn, en niet rationeel (en ook volledig indruisen tegen de "economische wetenschap" die uitgaat van een rationeel en in eigen belang handelend wezen).
Zo ondermijnen ze voortdurend alle kritiek. En gaat door en door en door ....quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat hij zegt is compleet onbegrijpbaar, zoals gewoonlijk. Kun jij het echt niet beter dan wat slap gelul over een of andere ideologie?
Wat iedereen extreem rechts noemt is feitelijk socialisme, nationalisme en xenofobie in een. Met liberalisme heeft het in de verste verte niets te maken.quote:Op zondag 18 september 2016 11:06 schreef deelnemer het volgende:
Ik lees net de column van Caroline de Gruyter (de antiliberale revolutie, een déja vu) in het NRC. Dat gaat over de opkomst van extreem rechts, als een reactie op het liberalisme.
Wat volgens mij ontbreekt in de huidige kritiek op extreem rechts, is een besef waarom er een reactie plaatsvindt op het liberalisme. Volgens mij is de reden dat het liberalisme eerst zo jolig wordt, dat men verzaakt een verantwoordelijk bestuur overeind te houden, en zonder dat ze het zelf begrijpen veel mensen in moeilijkheden brengen, zowel materieel als sociaal. Met name als je alles dat gewoon sociaal is politiek ondermijnt, krijg je vanzelf een harde reactie.
Extreem rechts is een gevolg van doorgeslagen liberalisme. Een liberalisme dat ver afstaat haar goede impulsen, en lijkt op het gedrag van onvolwassen, verwende en onverantwoordelijke kinderen, die vreemd genoeg toch in posities zitten waarin ze de beslissingsbevoegdheid hebben over het leven van andere mensen. Mensen die zo leren wat lijden betekent onder een liberalistische vlag. Je leven verkloot zien worden door brallende boys.
Ja, ja en ja.quote:Op zaterdag 17 september 2016 14:01 schreef deelnemer het volgende:
Goed in staat volgens jezelf. Ben je ook in staat om goed je stem uit te brengen en goed om te gaan met de democratie?
Lijkt me evident.quote:Op zondag 18 september 2016 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Okee, dus in feite zeg je dat consumenten de uitbuiting in de kledingindustrie (en ook smartphone onderdelen) geen ruk interesseert?
Sterker nog, er zijn zelfs consumenten die met hand en tand Volkswagen verdedigen met allerlei drogredenen. Stukje normvervaging.quote:Of dat het consumenten geen ruk interesseert als Volkswagen sjoemelt met software om zodoende de uitstootcijfers te manipuleren?
Denk dat je eerst aan 80% van de bevolking moet uitleggen wat er met 'externaliteiten' bedoelt wordt.quote:Dat consumenten zich überhaupt niet voor externaliteiten interesseren?
Je klinkt bijna alsof je niet weet dat 90% van de beslissingen van de mens op emotie gebaseerd is.quote:Dat zou dan behoorlijk dom zijn, en niet rationeel (en ook volledig indruisen tegen de "economische wetenschap" die uitgaat van een rationeel en in eigen belang handelend wezen).
Het is een zelf beschermende reactie op een arrogante machtselite. Als deze arrogante machtselite zich politiek liberaal noemt, is het een reactie op dat liberalisme.quote:Op zondag 18 september 2016 14:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat iedereen extreem rechts noemt is feitelijk socialisme, nationalisme en xenofobie in een. Met liberalisme heeft het in de verste verte niets te maken.
Ik werkte bij een werkgever die het fantastisch vond om uit te leggen dat er niets rationeel is aan mensen. Je kon met de juiste aanpakt alles verkopen. Vrijwel alle communicatie is non-verbaal, omzeilt het ratio, en zet zich dan vast. Dus binnen een seconde is de zaak beslecht. Daarom kun je encyclopedie verkopen aan iemand die er al drie heeft staan, die hij ook al niet wilde. En dan lachen, lachen, lachen over je superieure inzicht. Het is peptalk voor de afdeling verkoop, zodat de verkopers geen excuus meer hebben, als ze hun target niet gehaald hebben.quote:Op zondag 18 september 2016 15:26 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Lijkt me evident.
[..]
Sterker nog, er zijn zelfs consumenten die met hand en tand Volkswagen verdedigen met allerlei drogredenen. Stukje normvervaging.
[..]
Denk dat je eerst aan 80% van de bevolking moet uitleggen wat er met 'externaliteiten' bedoelt wordt.
[..]
Je klinkt bijna alsof je niet weet dat 90% van de beslissingen van de mens op emotie gebaseerd is.
1x raden welke partij dit als standpunt heeftquote:Nederland telt bijna 700.000 – vooral kleine – bedrijven. Het midden- en kleinbedrijf heeft met recht de naam de motor van de economie te zijn en de plek waar de meeste banen worden gemaakt. Kleine ondernemers zijn van grote waarde voor de economie, maar het starten van een onderneming is onnodig moeilijk.
Dat kan tegenwoordig iedere partij zijn, van de SP tot de VVD.quote:Op zondag 18 september 2016 15:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
1x raden welke partij dit als standpunt heeft
Klopkoek zal vast heel boos zijn hoe rechts zelfs de SP tegenwoordig is.quote:Op zondag 18 september 2016 15:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
1x raden welke partij dit als standpunt heeft
Je kunt geen comeback maken als je er nooit geweest bent. En, nee, niemand zit op de SP te wachten. Het socialisme staat namelijk haaks op wat de mens is. In de basis is elke mens liberaal. En, nee, dat is niet hetzelfde als kapitalistisch.quote:Op zondag 18 september 2016 15:30 schreef deelnemer het volgende:
We wachten op een comeback van links. Stem SP.
Moet niet gekker worden, een socialistische partij die loonarbeid aanprijst, het summum van uitbuiting.quote:Op zondag 18 september 2016 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopkoek zal vast heel boos zijn hoe rechts zelfs de SP tegenwoordig is.
De SP doet dan ook meer voor het MKB dan de VVDquote:Op zondag 18 september 2016 15:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
1x raden welke partij dit als standpunt heeft
Jij bent ogenschijnlijk niet in staat om de mens (en jezelf) als iets anders te zien dan een consument.quote:Op zondag 18 september 2016 15:51 schreef deelnemer het volgende:
Het is peptalk voor de afdeling verkoop
In de basis is de mens een groepsdier. Niet liberaal.quote:Op zondag 18 september 2016 16:00 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Je kunt geen comeback maken als je er nooit geweest bent. En, nee, niemand zit op de SP te wachten. Het socialisme staat namelijk haaks op wat de mens is. In de basis is elke mens liberaal. En, nee, dat is niet hetzelfde als kapitalistisch.
Als je niet begrijpt waar liberaal voor staat, of niet begrijpt wat de meest karakteriserende eigenschap is van de mensheid, dan zou je die incorrecte conclusie kunnen trekken, ja.quote:Op zondag 18 september 2016 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de basis is de mens een groepsdier. Niet liberaal.
Jij kent natuurlijk de evidente waarheid over de meest karakteriserende eigenschap. Waarom scholen mensen altijd zo samen volgens jou? Omdat het solitair levende individuen zijn?quote:Op zondag 18 september 2016 16:09 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Als je niet begrijpt waar liberaal voor staat, of niet begrijpt wat de meest karakteriserende eigenschap is van de mensheid, dan zou je die incorrecte conclusie kunnen trekken, ja.
Zelfs 'ogenschijnlijk' lijkt me al vergezocht.quote:Op zondag 18 september 2016 16:02 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Jij bent ogenschijnlijk niet in staat om de mens (en jezelf) als iets anders te zien dan een consument.
quote:Op zondag 18 september 2016 15:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
We wachten op een comeback van links. Stem SP.
Alles wat je schrijft gaat alleen maar over de mens als economische trekpop. Ik vind ogenschijnlijk zelfs nog heel 'mild'.quote:Op zondag 18 september 2016 16:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zelfs 'ogenschijnlijk' lijkt me al vergezocht.
Vrije keuze is de meest karakteriserende eigenschap van de mens. En de laatste keer dat ik de definitie van liberaal heb gelezen, stond er niets in over 'solitair'.quote:Op zondag 18 september 2016 16:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij kent natuurlijk de evidente waarheid over de meest karakteriserende eigenschap. Waarom scholen mensen altijd zo samen volgens jou? Omdat het solitair levende individuen zijn?
Dat klopt maar dat gaat om kleine groepen waar je elkaar persoonlijk kent. En díé groepsdynamiek heb je sowieso, ongeacht welk politiek systeem er is.quote:Op zondag 18 september 2016 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de basis is de mens een groepsdier. Niet liberaal.
Liberalisme is een verheven containerbegrip. Ze zijn het er zelf niet over eens wat de menselijke conditie is.quote:Op zondag 18 september 2016 16:09 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Als je niet begrijpt waar liberaal voor staat, of niet begrijpt wat de meest karakteriserende eigenschap is van de mensheid, dan zou je die incorrecte conclusie kunnen trekken, ja.
Nee, hoor. kijk maar:quote:Op zondag 18 september 2016 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Liberalisme is een verheven containerbegrip. Ze zijn het er zelf niet over eens wat de menselijke conditie is.
Die zinsnede zegt niets over de menselijke conditie.quote:Op zondag 18 september 2016 16:47 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Nee, hoor. kijk maar:
"Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt."
Kort, bondig, eenvoudig, helder. En sociaal.
Waarom zou een ideologie iets moeten zeggen over de menselijke conditie?quote:Op zondag 18 september 2016 16:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Die zinsnede zegt niets over de menselijke conditie.
Dat is juist de kritiek op het neoliberalisme.quote:Op zondag 18 september 2016 16:23 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Alles wat je schrijft gaat alleen maar over de mens als economische trekpop. Ik vind ogenschijnlijk zelfs nog heel 'mild'.
Je bedoelt kapitalisme, toch? Dat hadden we eerder al vastgesteld. Neoliberalisme bestaat niet als ideologie.quote:Op zondag 18 september 2016 17:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is juist de kritiek op het neoliberalisme.
Alsof een definitie, die jij ergens gelezen hebt, iets bewijst. Ben je iemand die een boek over de waarheid heeft, zoals een gelovige.quote:Op zondag 18 september 2016 16:26 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Vrije keuze is de meest karakteriserende eigenschap van de mens. En de laatste keer dat ik de definitie van liberaal heb gelezen, stond er niets in over 'solitair'.
Ik verzin niet zelf een definitie (zoals jij wel doet). Die definitie is opgeschreven door John Locke, de grondlegger van het liberalisme. Nou jij weer.quote:Op zondag 18 september 2016 17:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alsof een definitie, die jij ergens gelezen hebt, iets bewijst. Ben je iemand die een boek over de waarheid heeft, zoals een gelovige.
Je moet begrippen definiëren. En de definitie van "liberalisme" is i.i.g. niet "alles waar deelnemer niet blij van wordt".quote:Op zondag 18 september 2016 17:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alsof een definitie, die jij ergens gelezen hebt, iets bewijst. Ben je iemand die een boek over de waarheid heeft, zoals een gelovige.
Dat is neoliberalisme.quote:Op zondag 18 september 2016 17:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Je moet begrippen definiëren. En de definitie van "liberalisme" is i.i.g. niet "alles waar deelnemer niet blij van wordt".
De overheid is natuurlijk net zo'n speelbal als de consument en de producent. Ook hier regeert de waan van de dag en is de horizon zelden verder weg dan een paar dagen.quote:Op zondag 18 september 2016 11:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook een overheid kan zich vergissen of gillend gek zijn.
Volgens jou kan de consument gewoon eventjes vaststellen wat de goede keuze. Anderzijds is een hele organisatie, met mensen die daarvoor opgeleid zijn en zich er full-time mee bezig houden, nauwelijks in staat om een goede keuze te maken. Helemaal vreemd wordt het, als mensen beweren dat beide evident waar zijn.
Volgens mij, als het gaat om de toekomst voorspellen, hoef je van niemand veel te verwachten. Toch kun je, volgens de marktideologie probleemloos je eigen leven plannen en sturen. Kan een bedrijf ook zonder glazen bol gewoon een traject uitzetten die medewerkers van bonus naar bonus stuurt, zonder verkeert uit te komen.
Dat brengt mij weer bij de marktideologie. Veel stellig uitgebrulde onzin die, ook volgens de bestuurselite zelf, mensen het recht geeft anderen te vernederen, als ze weigeren de brutale onzin te slikken. Gillen dat een ander dom is, een lulletje zus of een lulletje zo, als je de rechts populistische propaganda niet slikt. Nu is extreem recht bezig de liberale marktideologie te overstemmen, door nog luider te gillen. Veel goeds hoef je er niet van te verwachten.
Je schijnt niet te begrijpen dat een definitie van een stroming niet hetzelfde is als een beschrijving van de werkelijkheid.quote:Op zondag 18 september 2016 17:14 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik verzin niet zelf een definitie (zoals jij wel doet). Die definitie is opgeschreven door John Locke, de grondlegger van het liberalisme. Nou jij weer.
Jij schijnt niet te begrijpen dat de werkelijkheid niet relevant is voor de definitie of omschrijving van een ideologie. Een ideologie omschrijft namelijk wat je nastreeft, een ideaalbeeld.quote:Op zondag 18 september 2016 17:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je schijnt niet te begrijpen dat de definitie van een stroming niet hetzelfde is als een beschrijving van de werkelijkheid.
Dus hoezo is de mens van nature liberaal?quote:Op zondag 18 september 2016 18:00 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Jij schijnt niet te begrijpen dat de werkelijkheid niet relevant is voor de definitie of omschrijving van een ideologie. Een ideologie omschrijft namelijk wat je nastreeft, een ideaalbeeld.
Vrije keuze. Is wat de mens definieert.quote:Op zondag 18 september 2016 18:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus hoezo is de mens van nature liberaal?
Tja, het is meer reagering dan regering. Men handeld pas als de omstandigheden er toe dwingen, en zoals Machiavelli al schreef, dan wordt het nooit als verdienste aangezien.quote:Op zondag 18 september 2016 17:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De overheid is natuurlijk net zo'n speelbal als de consument en de producent. Ook hier regeert de waan van de dag en is de horizon zelden verder weg dan een paar dagen.
Ik ben vrij liberaal en ook niet tegen een markt.quote:Op zondag 18 september 2016 18:00 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Jij schijnt niet te begrijpen dat de werkelijkheid niet relevant is voor de definitie of omschrijving van een ideologie. Een ideologie omschrijft namelijk wat je nastreeft, een ideaalbeeld.
Maar die 'modderige politieke praktijk' is geen neoliberalisme. Dat was namelijk een stroming in de jaren '30 tot '50. Neoliberalisme is, hoe zei klopkoek het ook weer? O, ja een 'containerbegrip'.quote:Op zondag 18 september 2016 18:37 schreef deelnemer het volgende:
Dit topic gaat dus niet over de definitie van een ideologie, maar de modderige politieke praktijk van de laatste 35 jaar.
Aangezien de wetenschap grote twijfels heeft over het bestaan van een vrije wil bij de mens, is dat holle retoriek.quote:Op zondag 18 september 2016 16:26 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Vrije keuze is de meest karakteriserende eigenschap van de mens.
'De Wetenschap' is een beetje overdreven. Een handjevol hardline deteministen roepen dat, vooralsnog alleen maar ondersteund door een heleboel aannames.quote:Op zondag 18 september 2016 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Aangezien de wetenschap grote twijfels heeft over het bestaan van een vrije wil bij de mens, is dat holle retoriek.
Een van de grootste kritiekpunten van de oostenrijkste school is het gekloot van centrale banken in de economie met kunstmatige rentes en het kopen van staatsobligaties. Dit is echter precies wat de laatste tijd is verergerd en wat ook op scholen wordt onderwezen als iets goeds.quote:Op zondag 18 september 2016 18:37 schreef deelnemer het volgende:
Ik heb wel bezwaar tegen:
- de blikvernauwing die de samenleving slechts beschouwd als een markt. Dat doet het neoliberalisme. Het leunt zwaar op de Oostenrijkse school uit de politieke economie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |