Doet me inderdaad denken aan 2009, kan me ook goed herinneren hoe problematisch de hulp was op de langere termijn. Met geld dat in de zakken van corrupte lieden verdween.quote:Meerdere doden na krachtige aardbeving Italië
Het midden van Italië is in de nacht van dinsdag op woensdag getroffen door een krachtige aardbeving. Daarbij zijn meerdere doden gevallen.
De aardbeving had een magnitude van 6,2, meldt AFP op basis van het Amerikaans seismologisch instituut USGS.
De beving vond plaats in de provincie Perugia, ten noordoosten van Rome. Het epicentrum van de beving lag ongeveer 10 kilometer ten zuidoosten van de gemeente Norcia.
De politie bevestigt aan Corriere della Sera dat in het dorp Pescara del Tronto twee mensen zijn omgekomen. Een burgemeester van de gemeente Accumoli zegt tegen Rai dat zes mensen die vastzitten onder het puin in zijn gemeente geen teken van leven vertonen.
Volgens de burgemeester van de gemeente Amatrice zijn huizen ingestort, zijn wegen naar de stad toe afgesloten, kan een brug mogelijk instorten en zitten mensen gevangen onder het puin. Hij zegt tegen Rai dat de halve stad is weggevaagd. Reddingsmedewerkers zijn ter plaatse.
L'Aqiula
In 2009 werd Midden-Italië ook getroffen door een aardbeving. Toen was de schade het grootst in L'Aquila. Er kwamen toen meer dan driehonderd mensen om.
Tienduizenden mensen konden niet meer terugkeren naar hun huizen en moesten noodgedwongen in opvangkampen slapen.
"Het is een zware aardbeving, waarvan de intensiteit vergelijkbaar is met de beving in L'Aquila in 2009", zegt Fabrizio Curcio, hoofd het Italiaanse agentschap voor burgerbescherming aan RaiNews 24. "We hebben meerdere meldingen van ongevallen en verwondingen in de gebieden die zijn getroffen."
Rome
Volgens AP meldde de Italiaanse radiozender RAI dat mensen in de regio's Umbrië en de Marken naar buiten renden nadat de beving rond 3.30 uur plaatsvond. Ook in Rome werd de beving gevoeld.
Premier Matteo Renzi laat via Twitter weten dat de regering contact heeft met het Italiaanse agentschap voor burgerbescherming en dat hulp naar de gemeenten onderweg is. Nu.nl
Kan me nog wel die hele zware uit de jaren 70 herinneren en dat er op school spulletjes werden ingezameld.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 06:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Doet me inderdaad denken aan 2009, kan me ook goed herinneren hoe problematisch de hulp was op de langere termijn. Met geld dat in de zakken van corrupte lieden verdween.
Gast!quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:39 schreef George_Zina het volgende:
Ik schat 300 - 400 doden. Velen liggen onder het puin. Momenteel zijn 6 doden aangetroffen.
Niet bestquote:
Mogen meemaken nog wel. Bofkont!quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:06 schreef Lyrebird het volgende:
6,2 - dat is niet mis. Heb het zelf ook eens mee mogen maken, en dan schudden gebouwen stevig heen en weer.
??quote:Op woensdag 24 augustus 2016 10:05 schreef Xan21 het volgende:
Oh lekker, je bedoelt je dijen?
Vandaag tagliatelle... dat valt altijd zwaarder...
Hartstikke erg. Maar ja, natuurgeweld, wat doe je ertegen? Niks.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 10:24 schreef Greys het volgende:
Vreemde reacties in dit topic.
Eet smakelijk...
OT: Meer dan honderd vermisten.
Ik ben er doorheen gebackpacked, zo'n 20 jaar geleden.. Woest gebied, veel mooie natuur!quote:Op woensdag 24 augustus 2016 09:54 schreef Bayswater het volgende:
L' Aquila ontspringt net de dans dit keer. Overigens totaal geen gebied waar toeristen komen. Ten onrechte overigens. Ascoli Piceno is een prachtige stad en Gran Sasso een prachtig natuurgebied.
Zoveel schade zou hier niet zijn met zo'n beving.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 10:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Hartstikke erg. Maar ja, natuurgeweld, wat doe je ertegen? Niks.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in Nederland woon. En dan ook nog op hoger gebied.
Volgens mijn nicht kwam het allemaal snel op gang, al geraakten ze er moeilijk door op sommige plekken met de brandweerwagens en de graafmachines enzo. Ook zijn er plekken waar de ziekenhuizen en de ambulances zelf schade hebben opgelopen, althans, bij haar schoonzus is een stuk van een ziekenhuismuur op de ambulanceparking gevallen en er zijn vier ambulances beschadigd. Een vriendin meldde ook dat ze in het ziekenhuis bezig waren met alles bijeen te ruimen, gebouw zelf intact, maar veel apparatuur omgevallen en medicatie, verbanden,... de grond op.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 11:10 schreef agter het volgende:
Komt de hulpverlening al een beetje op gang?
Goeie tering wat een puinhoopquote:
Ik begrijp niet waarom ze dat steeds zeggen, vlakbij Rome. Dat is het helemaal niet. 170 km.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:40 schreef TheJanitor het volgende:
Vlakbij Rome.Teken van God? Of heeft ISIS HAARP?
Wij wel he.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 09:54 schreef Bayswater het volgende:
L' Aquila ontspringt net de dans dit keer. Overigens totaal geen gebied waar toeristen komen. Ten onrechte overigens. Ascoli Piceno is een prachtige stad en Gran Sasso een prachtig natuurgebied.
Wij wel uiteraardquote:
Zijn er paar maanden geleden nog geweest. Nog steeds een en al hijskraan, die stad. Even gebabbeld met een man die zijn huis weer aan het opbouwen was en die legde de schuld bij geen geld krijgen van de regering (maar dat zou normaal zijn) en van de verzekeringen, door grote achterstand in dossiers en zo.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 13:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Vreselijk dit zeg. Ik ben een jaar na de aardbeving van 2009 in L'Aquila geweest. Er was nog helemaal niks gebeurd daar. Het centrum was nog afgesloten voor auto's, je mocht er wel door wandelen, panden lagen er bij alsof iedereen net was weggerend. Huizen en winkels in puin, met de spullen er nog in. Je werd er helemaal stil van, ik durfde geen foto te nemen, zo schokkend was het.
Twee jaar geleden kwamen we toevallig weer langs het stadje gereden en je zag honderden hijskranen. De wederopbouw was eindelijk begonnen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)wederopbouw-a1428100quote:Op woensdag 24 augustus 2016 14:25 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Zijn er paar maanden geleden nog geweest. Nog steeds een en al hijskraan, die stad. Even gebabbeld met een man die zijn huis weer aan het opbouwen was en die legde de schuld bij geen geld krijgen van de regering (maar dat zou normaal zijn) en van de verzekeringen, door grote achterstand in dossiers en zo.
Afrika begint ten zuiden van de Alpenquote:
72 nu?quote:Op woensdag 24 augustus 2016 14:51 schreef marcb1974 het volgende:
Telling van het aantal doden gaat hard omhoog zo
Nee, want dit topic gaat over Italië.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 16:30 schreef marcb1974 het volgende:
En de doden van de aardbeving in Myanmar, tellen die hier ook mee?
En zeebevingen overdag, dat is omdat het van die spectaculaire filmpjes oplevert als een tsunami aan land komt.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 17:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Is er eigenlijk ook een reden dat aardbevingen bijna altijd 's nachts zijn, of is dat toeval?
79 geborgen, nog zeker 150 vermist. Je inschatting was dus niet eens zo gek. Helaas.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:39 schreef George_Zina het volgende:
Ik schat 300 - 400 doden. Velen liggen onder het puin. Momenteel zijn 6 doden aangetroffen.
Niet waar hoor.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 19:09 schreef capuchon_jongen het volgende:
Blijkbaar kunnen jullie de Italianen niet interesseren
Was dit in Nederland (wat niet mogelijk zou zijn, zo'n zware aardbeving) dan had de topic anders gelopen he
Welkom in NWS.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 19:09 schreef capuchon_jongen het volgende:
Blijkbaar kunnen jullie de Italianen niet interesseren
Was dit in Nederland (wat niet mogelijk zou zijn, zo'n zware aardbeving) dan had de topic anders gelopen he
Ripquote:
Woningen van 200+ jaar oud.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 21:40 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Rip
Ik had verwacht dat de huizen in Italië hier wel tegen bestand waren. Zijn het flats die het zwaar te verduren hebben of normale huizen?
Corruptie of gebrek aan controle, blijkbaar wordt er heel wat zonder bouwvergunning neergezet.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 21:40 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Rip
Ik had verwacht dat de huizen in Italië hier wel tegen bestand waren. Zijn het flats die het zwaar te verduren hebben of normale huizen?
https://www.theguardian.c(...)ax-construction-lawsquote:In 2003, after a school collapsed in Puglia, a survey was ordered of all the public buildings in areas of high seismic risk. Among those singled out was the student residence in L’Aquila. A plan was drawn up to make it safe at a cost of almost ¤1.5m (£1.28m).
The money was never spent. Or at least not on the securing the residence.
In this respect, however, Italian officialdom reflects the values of society, in particular Italians’ generalised contempt for rules of any kind, and the prevalence of lazy officials and apathetic, or even corrupt, politicians.
The reason why so many buildings fall down in earthquakes is that many were put up without planning consent and the structural guarantees that normally accompany it. According to the government statistics office, unlawful construction in Italy is of “dimensions unparalleled in other advanced economies”.
The latest estimate, for 2014, is that 18% of buildings are erected without permission. The figure for extensions and other “improvements” is doubtless much higher. They are traditionally carried out at this time of year when there are fewer people around to ask awkward questions.
Italië is een van de corruptste landen op dit continent. Plaats 61 op de corruptie-index. Hier een index op schaal van 1 tot 10.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 21:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Triest, deels om financieel gewin zijn er nu een hoop mensen overleden
Maffia, die hebben veel bouwbedrijven in handen in Italië, waardoor veel in hun zakken verdwijnt met als gevolg trage wederopbouw. Wie weet kan Italië beter buitenlandse bouwbedrijven inschakelen. Het probleem is dat veel van die maffia in hoge posities zitten waar ze elkaar dingen gunnen, zoals het opbouwen van vernielde dorpen. Het is een probleem.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 22:31 schreef Bayswater het volgende:
Nu een reportage over L'Aquila en de trage wederopbouw bij Nieuwsuur.
Tuurlijk niet. Ik ben realist en pessimist. Geen idealist.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 18:33 schreef Greys het volgende:
[..]
79 geborgen, nog zeker 150 vermist. Je inschatting was dus niet eens zo gek. Helaas.
Vooral piepkleine oude dorpen zoals Amatrice (3000 inwoners), Accumoli (700 inwoners) en Arquata del Tronto (1500 inwoners). Allemaal deels of helemaal in puin.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 21:40 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Rip
Wie weet Japanse kennis importeren? Als een volk is op deze wereld dat enorm veel kennis heeft van aardbevingbestendig bouwen dan zijn het de Japanners, maar met zo'n corrupt land als Italië? Het is lastig. Dit soort opdrachten worden doorgeschoven naar het oude vriendennetwerk. Het kost ook veel meer om dat soort bouwsels neer te zetten en de maffianetwerk wil 500% winst maken en niet 10%. Je schuift 300 miljoen euro door en 150 miljoen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Corruptie is een kanker waar volken onder lijden. Een overheid en mensen zouden moeten willen sterven om een goed en veilig leven te creëren voor hun volk en ze niet als mieren zien die alleen dienen voor macht en zelfverrijking. Bah.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 04:37 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die huizen daar vallen wel snel om.
Volgens mij bouwen ze in landen met hoog risico op natuurrampen zo eenvoudig mogelijk. Dan is de wederopbouw veel goedkoper.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 04:37 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die huizen daar vallen wel snel om.
Californië (37 miljoen inwoners) en Japan (126 miljoen inwoners) bouwen ze gewoon aardbevingsbestendig. Daar komt ook eens in de zoveel tijd een aardbeving voor van deze sterkte en de schade/doden zijn veel minder. Groningen zijn de aardbevingen veel minder sterk: 2/3 op Schaal van Richter. Dit was even andere koek. Dan zou heel Nederland mee schudden.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij bouwen ze in landen met hoog risico op natuurrampen zo eenvoudig mogelijk. Dan is de wederopbouw veel goedkoper.
Als in landen met overstromingen, orkanen en/of aardbevingen, huizen werden gebouwd zoals wij hier doen, blijven die waarschijnlijk wel overeind, maar met net zoveel schade dat het opnieuw bouwen van een eenvoudig gebouwd huis goedkoper is.
In Amerika zie je ook veel houten huizen.
Maar kijk eens naar Groningen. Degelijke huizen, maar met heel veel scheuren door de aardgaswinnning. Dit kost keer op keer veel geld om te repareren.
Oh, ik bagatelliseer dit niet. Zeker niet. En ik doelde met die houtbouw in Amerika niet op de grote steden. Dat zijn inderdaad betonnen labyrinten.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 11:00 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Californië (37 miljoen inwoners) en Japan (126 miljoen inwoners) bouwen ze gewoon aardbevingsbestendig. Daar komt ook eens in de zoveel tijd een aardbeving voor van deze sterkte en de schade/doden zijn veel minder. Groningen zijn de aardbevingen veel minder sterk: 2/3 op Schaal van Richter. Dit was even andere koek. Dan zou heel Nederland mee schudden.
Ik weet niet hoe het in Spanje zit maar dat land is aanzienlijk minder corrupt dan Italië. De infrastructuur in Spanje is uitstekend: trams, metro's, snelwegen zijn allemaal van een zeer hoog niveau. Dat is in Italië wel even anders.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 11:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, ik bagatelliseer dit niet. Zeker niet. En ik doelde met die houtbouw in Amerika niet op de grote steden. Dat zijn inderdaad betonnen labyrinten.
En inderdaad is het hier bij lange niet te vergelijken met deze ramp, maar noem het om aan te tonen dat onze huizen hier beter tegen bestand zijn, maar ook heel veel schade oplopen.
Als huizen als de onze in dat rampgebied hadden gestaan, dan was de schade niet minder geweest. De impact wel, en het aantal doden ook.
Daarom is zoiets vaker een centenkwestie dan een menselijke kwestie.
Kijk in die landen, Spanje ook, maar eens hoe de burgemeester woont. Diens huis stort niet in bij een aardbeving.
"Ik bid voor de mensen in Italië die lijden als gevolg van de aardbeving. Mijn familie zal een donatie doen om deze mooie steden bij de wederopbouw te helpen", schrijft ze op Twitter. Lady Gaga heeft Italiaanse voorouders: haar echte naam is Stefani Germanotta. Haar ouders hebben een Italiaans restaurant in New York. Hoeveel de dertigjarige ster overmaakt is niet bekend.twitter:ladygaga twitterde op woensdag 24-08-2016 om 19:08:27Praying for the people in Italy who are suffering from earthquake. My family will make a donation to help repair these beautiful cities.🇮🇹 reageer retweet
Ik vraag me af hoe diep deze aardbevingen plaatsvonden, 6 is namelijk niet zo heel hoog maar de diepte speelt ook een grote rol.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 11:00 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Californië (37 miljoen inwoners) en Japan (126 miljoen inwoners) bouwen ze gewoon aardbevingsbestendig. Daar komt ook eens in de zoveel tijd een aardbeving voor van deze sterkte en de schade/doden zijn veel minder. Groningen zijn de aardbevingen veel minder sterk: 2/3 op Schaal van Richter. Dit was even andere koek. Dan zou heel Nederland mee schudden.
Die oude stadjes hebben zo'n charmequote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:41 schreef bloodymary1 het volgende:
Nu wordt er weer overal een schuldige gezocht. Maar wat moeten ze dan? Al die monumentale dorpjes met 200 jaar en oudere panden afbreken en er nieuwbouw voor neer zetten?
Schaal van richter houd geen rekening met bodemsoort en diepte, en is dus alleen geschikt om de kracht van een aardbeving aan te geven, en absoluut ongeschikt om de gevolgen aan de oppervlakte te duiden.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 11:00 schreef George_Zina het volgende:
Californië (37 miljoen inwoners) en Japan (126 miljoen inwoners) bouwen ze gewoon aardbevingsbestendig. Daar komt ook eens in de zoveel tijd een aardbeving voor van deze sterkte en de schade/doden zijn veel minder. Groningen zijn de aardbevingen veel minder sterk: 2/3 op Schaal van Richter.
Duidelijk! Dat wist ik niet.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Schaal van richter houd geen rekening met bodemsoort en diepte, en is dus alleen geschikt om de kracht van een aardbeving aan te geven, en absoluut ongeschikt om de gevolgen aan de oppervlakte te duiden.
Nee, het epicentrum was zo'n 80 km van Perugia vandaan.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 06:18 schreef Dagoduck het volgende:
Is er ook schade in de plaats Perugia zelf?
Zojuist nog een naschok van 3.5 tot 3.8... zal nog wel doorgaanquote:Rouwend Amatrice begraaft slachtoffers aardbeving
Aan de rand van het zwaar getroffen Amatrice zijn 28 slachtoffers van de aardbeving van vorige week begraven. Tijdens de staatsbegrafenis werd opnieuw duidelijk hoe hard Italië is geraakt. In totaal zijn er 292 doden te betreuren.
Tijdens de dienst werden de namen van de slachtoffers voorgelezen. Nabestaanden waren hoorbaar aan het huilen.
Families zijn verscheurd
Voor de uitvaart hield de 84-jarige priester Luigi Aquillini een korte toespraak. Hij vertelde dat hij heeft geholpen bij de identificatie van enkele doden. "De meesten moesten we identificeren aan de hand van hun sieraden of tatoeages", zei de priester. "Gebouwen kunnen opnieuw worden opgebouwd, maar de gemeenschap? Families zijn verscheurd. Zo veel kinderen zijn omgekomen."
Militairen dragen een witte kist met een overleden kindje (tekst gaat verder onder de foto):
Voor de herdenkingsdienst was een grote tent opgetrokken in Amatrice, waar de meeste slachtoffers zijn gevallen. Het historische stadje is voor een groot deel verwoest.
Kinderen omgekomen
De nabestaanden stonden naast de kist van hun dierbare. De kisten van de kinderen die zijn omgekomen waren wit.
Bij de uitvaart waren de Italiaanse premier Matteo Renzi en president Sergio Mattarella aanwezig. Renzi had eerder de woede van de nabestaanden op zijn hals gehaald. Aanvankelijk was het plan om de staatsbegrafenis te doen vanuit een hangar, waarbij de nabestaanden op een videoscherm konden meekijken. Daartegen was fel protest, onder meer van de burgemeester van Amatrice
Bazenbeestquote:A cat was pulled from the rubble 15 days after a 6.1-magnitude earthquake hit central Italy, killing at least 300 people and devastating several towns.
Firefighters heard faint meows coming from the rubble in Amatrice as they were trying to recover personal effects from a collapsed home, The Associated Press reported.
Video shows a firefighter sifting through the rubble, eventually uncovering the feline's head. While the cat's body is still stuck, it can be seen turning its head side to side to observe its surroundings while fellow rescuers smile in the background of the video.
The cat, whose name is reportedly Pietro, appeared to be in good spirits and even attempted to scratch the hand of the firefighter who was pulling him out, according to The AP.
Gelukkig, weer een beestje in veiligheid. Hij zal wel honger hebben gehad.quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:32 schreef Frutsel het volgende:
Vorige week nog een hond levend onder het puin vandaag en vandaag een kat na 15 dagen...
http://abcnews.go.com/Int(...)ke/story?id=41959208
Kan toch haast nietWonderlijk
[..]
Bazenbeest![]()
Katten kunnen echt lang zonder eten en drinken. Die van ons heeft ooit 12 dagen bij de overburen op zolder opgesloten gezeten zonder eten en drinken. Pas na 12 dagen begon ze te miauwen en hoorden ze haar zodat ze bevrijd werd. Ze was een kilootje lichter en had hele erge honger en dorst. Maar na een dag weer helemaal de oude.quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:32 schreef Frutsel het volgende:
Vorige week nog een hond levend onder het puin vandaag en vandaag een kat na 15 dagen...
http://abcnews.go.com/Int(...)ke/story?id=41959208
Kan toch haast nietWonderlijk
[..]
Bazenbeest![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |