SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Los!
Voor dat budget koop je meer dan een beginnersfiets, keuze genoeg.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 15:47 schreef pfamet het volgende:
Ik ben opzoek naar een eerste racefiets. Ben een hardloper maar wil dit nu gaan combineren met sportief fietsen. Ook wil ik in de vakantie(s) wat bergen gaan bedwingen en daarnaast staat er ook in de planning om in de toekomst mee te gaan doen met duathlons en eventuele triathlons. Daardoor twijfel ik een beetje of ik echt voor een beginners fiets moet gaan of toch direct wat meer geld moet uitgeven. Ik heb helaas geen kennis van fietsen en advies wordt dus erg gewaardeerd!
Budget: max. ¤2.000,-
Bij bijvoorbeeld Cannondale zijn de dames varianten toch wel echt anders qua geometrie.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 22:27 schreef T_Fuff het volgende:
O en dames/heren is dat nou echt alleen marketing? Gezien mijn vriendin op een 'heren'-fiets (caad10) heeft gereden en dat heel erg prima vond. Lijkt mij weinig verschil maken m.u.v. zadel toch?
Waarop is dat dan gebaseerd? Vrouwen en mannen zijn naar mijn weten toch gelijkwaardig geproportioneerd? Een breder bekken snap ik, maar geometrie is toch vooral verhouding benen armen en romp? Of mis ik nu echt watquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 22:41 schreef ratatat het volgende:
[..]
Bij bijvoorbeeld Cannondale zijn de dames varianten toch wel echt anders qua geometrie.
http://www.womenscycling.(...)ions-different-mens/quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:05 schreef T_Fuff het volgende:
[..]
Waarop is dat dan gebaseerd? Vrouwen en mannen zijn naar mijn weten toch gelijkwaardig geproportioneerd? Een breder bekken snap ik, maar geometrie is toch vooral verhouding benen armen en romp? Of mis ik nu echt wat
Uiteraard, ik snap hem. Het gaat om veel meer dan alleen wat ik zei! Thanks voor de info! Verklaart een hoop.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:22 schreef ratatat het volgende:
[..]
http://www.womenscycling.(...)ions-different-mens/
Super interessant verhaal. Ik dacht ook dat het 'alleen' om de benen/romp verhouding ging. Het schijnt ook dat de remmen/shifters aangepast worden op de kleinere handen van vrouwen.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:22 schreef ratatat het volgende:
[..]
http://www.womenscycling.(...)ions-different-mens/
Als ik m'n handen in de beugels heb kan ik nog maar nét met m'n vingertoppen bij de shiftersquote:Op donderdag 11 augustus 2016 11:14 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Super interessant verhaal. Ik dacht ook dat het 'alleen' om de benen/romp verhouding ging. Het schijnt ook dat de remmen/shifters aangepast worden op de kleinere handen van vrouwen.
Alleen, ik ben 1.84m, ik vrees dat ik dan sowieso buiten de 'damesmaatjes' val Nu heb ik een herenmodel, maar wel een smaller stuur en dameszadel erop laten zetten.
Misschien is dat af te stellen, of te veranderen/vervangen? Dat weten de heren hier vast welquote:Op donderdag 11 augustus 2016 11:40 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Als ik m'n handen in de beugels heb kan ik nog maar nét met m'n vingertoppen bij de shifters
Nou ben ik ook echt niet zo groot, 1.65. maar dat is wel een goede tip idd 😀quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 21:01 schreef IrishBastard het volgende:
Ik weet niet hoe groot je bent, maar dit is wel een vrij klein frame. Ik zou mezelf even laten meten bij een fietsenmaker als ik jou was
Goede basis om te zoeken.
Scott foil met dura ace di2?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 16:52 schreef T_Fuff het volgende:
Van het weekend met mijn vriendin naar grote fietswinkel geweest en gevraagd of het nu werkelijk zoveel verschil maakt om een damesmodel te nemen. Antwoord was direct ja, juist omdat mijn vriendin nogal klein is, 1.63m. Verkoper liet gelijk ervaren wat het verschil was. Op kleine herenmaten helemaal oversteekt en te grote reach. Die korte stuurpen en smaller stuur heeft ze duidelijk nodig.
Best jammer want dat betekent wel een flink kleiner aanbod. Uiteindelijk een mooie deal kunnen maken en een Scott Contessa Speedster 15 2016 mee naar huis genomen. Nu ik nog
Ja, mooie fiets, beetje hoog gegrepen wel voor een 1e fietsquote:Op woensdag 17 augustus 2016 16:55 schreef Andyy het volgende:
[..]
Scott foil met dura ace di2?
Hebben jullie mooi matchende fietsen, enigszins.
Overpriced oude crapquote:Op maandag 29 augustus 2016 08:41 schreef Bronson het volgende:
Dag heren en dames,
ik wil graag naast het mtben af en toe ook de racefiets pakken. Dus ik zoek voor max. ¤ 400,- een racefiets.
Wat denken jullie van deze: http://www.marktplaats.nl(...)orizontalRichSnippet
Ok. Ik zit alleen met de framemaat. De keuze is niet bepaald reuze daardoor.quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:19 schreef Andyy het volgende:
Voor dat geld kan je iets moderners krijgen met een nieuwere groep
gezien de maat die je kiest ben je 2.05 meter?quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:28 schreef Bronson het volgende:
[..]
Ok. Ik zit alleen met de framemaat. De keuze is niet bepaald reuze daardoor.
Hm, ik ben 1.93m.quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:34 schreef dop het volgende:
[..]
gezien de maat die je kiest ben je 2.05 meter?
welke maat mtb heb je ?
met 193 zou je verwachten dat je ergens tussen de 59 en 62 cm frame uitkomt.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:02 schreef Bronson het volgende:
[..]
Hm, ik ben 1.93m.
Heb de XL maat van Giant. Precieze framemaat zou ik even na moeten kijken.
Nette fiets voor een nette prijs. Met Shimano 105 zit je nooit verkeerd.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:59 schreef Bronson het volgende:
Is dit een betere optie?
http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=lr&pos=30
Top.quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:10 schreef Coppi het volgende:
[..]
Nette fiets voor een nette prijs. Met Shimano 105 zit je nooit verkeerd.
Heb hem gekocht.quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:10 schreef Coppi het volgende:
[..]
Nette fiets voor een nette prijs. Met Shimano 105 zit je nooit verkeerd.
Nice, nu lekker kilometers maken. Ik heb een Bulls Harrier 1 met volledige 105 5800 groep op de kop getikt voor ¤725, nieuw! Fietst erg fijn en inmiddels iets meer dan 100km geredenquote:Op woensdag 31 augustus 2016 08:04 schreef Bronson het volgende:
[..]
Heb hem gekocht.
Even goed schoonmaken en nieuwe buitenbandjes en hij ziet er weer prima uit.
Top!quote:Op woensdag 31 augustus 2016 09:37 schreef T_Fuff het volgende:
[..]
Nice, nu lekker kilometers maken. Ik heb een Bulls Harrier 1 met volledige 105 5800 groep op de kop getikt voor ¤725, nieuw! Fietst erg fijn en inmiddels iets meer dan 100km gereden
Vanavond een klein rondje doen met de vrouw des huizes.
Doe jezelf dan ook nog een nieuw stuurlintje kado, geeft meteen een volledig nieuwe indruk.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 08:04 schreef Bronson het volgende:
[..]
Heb hem gekocht.
Even goed schoonmaken en nieuwe buitenbandjes en hij ziet er weer prima uit.
Heb al boodschappenlijstje:quote:Op woensdag 31 augustus 2016 10:37 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Doe jezelf dan ook nog een nieuw stuurlintje kado, geeft meteen een volledig nieuwe indruk.
Ik zou wel voor spd-sl pedalen gaan dan. Tenzij je met mtb schoen gaat fietsen.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 10:48 schreef Bronson het volgende:
[..]
Heb al boodschappenlijstje:
• stuurlint
• buitenbanden
• spd pedalen
• batterij voor flightdeck
Er zitten nu spd-sl pedalen op. Maar dan zou ik weer speciaal daarvoor schoenen moeten kopen.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 10:50 schreef Najieto het volgende:
[..]
Ik zou wel voor spd-sl pedalen gaan dan. Tenzij je met mtb schoen gaat fietsen.
Nee man, gewoon met SPD's werkt prima. Loop je ook niet als een manke eend zo tussen het fietsen door.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 10:55 schreef Bronson het volgende:
[..]
Er zitten nu spd-sl pedalen op. Maar dan zou ik weer speciaal daarvoor schoenen moeten kopen.
Ik heb nu goeie mtb schoenen, dus dan koop ik liever een setje spd pedalen.
Mocht dat nou uiteindelijk niet bevallen kan ik nog altijd raceschoenen kopen.
Dan moet je ook niet lopenquote:Op donderdag 1 september 2016 00:51 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Nee man, gewoon met SPD's werkt prima. Loop je ook niet als een manke eend zo tussen het fietsen door.
Ja, maar..... Hoe kom je anders de Keutenberg op tijdens de AGR?quote:Op donderdag 1 september 2016 09:24 schreef Leonos het volgende:
Als je gaat fietsen, hoef je niet te lopen he.
Bunnyhoppen lerenquote:Op donderdag 1 september 2016 11:50 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, maar..... Hoe kom je anders de Keutenberg op tijdens de AGR?
belangrijker is wat je met de Cascarsi gaat doen .quote:Op vrijdag 2 september 2016 18:08 schreef IrishBastard het volgende:
Na laatst een meting gedaan te hebben nu op zoek naar 56cm frame om mijn 90's Dura Ace (Cascarsi frame, dunwandig staal) fietsje te vervangen. Zie nu twee interessante opties:
http://www.marktplaats.nl(...)enfiets-ultegra.html
http://www.marktplaats.nl(...)ura-ace-maat-56.html
Budget is rond de 850 euro, maar indien nodig kan er iets bij. Heb zelf wel SPD pedalen die ik zo op die Isaac kan monteren, en setje wielen is ook wel te fixen (desnoods later te upgraden). Wat raden jullie aan, en waarom?
De ene 56 is de andere niet.quote:Op vrijdag 2 september 2016 18:08 schreef IrishBastard het volgende:
Na laatst een meting gedaan te hebben nu op zoek naar 56cm frame
Beide advertenties zeggen 56 of ben ik nou gek?quote:
Hoezo?quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:01 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
belangrijker is wat je met de Cascarsi gaat doen .
Ik bedoel in het algemeen. Een losse framemaat zegt bizar weinig.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:07 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Beide advertenties zeggen 56 of ben ik nou gek?
De Isaac lijkt mij qua groep etc een stuk beter en 2 jaar jonger, natuurlijk?
Ach so. Zag dat de reach van de Isaac ook redelijk volgens meting is, maar lijkt me dan ook weer sterk afhankelijk van stuurpen etc?quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik bedoel in het algemeen. Een losse framemaat zegt bizar weinig.
Ik heb bij specialized een 58 nodig, bij cannondale weer een 60.
En dan nog zit een 58cm specialized Roubaix anders dan een 58cm specialized Venge
De geometrietabel.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:12 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ergo: als ik niet puur naar de framemaat moet kijken, waarnaar dan wel?
Ja, die had ik er net dus voor de Isaac al even naast gehad. Voor de Cube kon ik 'm zo nog niet vinden. Die Cube is verder ook niet zo heel bijzonder toch?quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:15 schreef muzas het volgende:
[..]
De geometrietabel.
Je hebt een meting laten doen toch? dan heb je meer gekregen dan alleen een effectieve zadelbuislengte (ofwel 'framemaat')
Nou kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wil; uiteindelijk valt een hoop te schuiven met stuurpennen, spacers etc.. Maar ik wilde alleen even optekenen dat blind staren op 'framemaat' misleidend kan zijn.
Overigens is die cube alles behalve ultegra. Ja de achterderailleur. De rest (shifters, crankset, remmen(?)) is 105.
De schakelgroep(en) toch ook? Alleen de crankset is DA. Di2 systeem is Ultegraquote:Op vrijdag 2 september 2016 19:20 schreef muzas het volgende:
Ik weet niet hoe goed die eerste serie DA di2 is. De shifters zijn overigens ultegra... Waarom?
Oh ja ik zie het.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:23 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
De schakelgroep(en) toch ook? Alleen de crankset is DA. Di2 systeem is Ultegra
Omdat het een frame is dat een bepaald type liefhebber doet watertanden. Ik vraag mij overigens af of je voor de door jou genoemde prijs een beter frame kunt krijgen dan dat je nu hebt, Columbus EL was destijds een top buizenset en nu ga je voor maximaal middenklasse spul. Je hebt eigenlijk 2 opties met beter resultaat:quote:
Helder Ik had de indruk dat met de gemonteerde groepen en andere onderdelen, indien in nette staat en met bijv. een ander setje tweedehands wielen voor +/- 100 euro het best een leuke deal zou kunnen zijn. Overigens zou ik wel kijken wat er nog van de prijs af zou kunnen bij deze, natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:25 schreef muzas het volgende:
[..]
Oh ja ik zie het.
Ik vind het veel geld voor een fiets zonder wielen.
O. Daar vertel je me iets nieuwsquote:Op vrijdag 2 september 2016 19:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Omdat het een frame is dat een bepaald type liefhebber doet watertanden. Ik vraag mij overigens af of je voor de door jou genoemde prijs een beter frame kunt krijgen dan dat je nu hebt, Columbus EL was destijds een top buizenset en nu ga je voor maximaal middenklasse spul. Je hebt eigenlijk 2 opties met beter resultaat:
-Het geld investeren in je huidige fiets en er helemaal een topfiets van maken met veel karakter
-deze fiets aan een liefhebber verkopen en het geld bij je budget optellen zodat je een betere middenklasser kunt kopen.
Ik vind die Cube persoonlijk driekeer niks maar dat is smaak. Lijkt wel een kinderfiets qua kleuren. In wat voor staat zijn de onderdelen op die Isaac fiets? Als je gelijk aandrijflijn moet vervangen met dura ace spul ben je sloot aan geld kwijt.quote:Op vrijdag 2 september 2016 18:08 schreef IrishBastard het volgende:
Na laatst een meting gedaan te hebben nu op zoek naar 56cm frame om mijn 90's Dura Ace (Cascarsi frame, dunwandig staal) fietsje te vervangen. Zie nu twee interessante opties:
http://www.marktplaats.nl(...)enfiets-ultegra.html
http://www.marktplaats.nl(...)ura-ace-maat-56.html
Budget is rond de 850 euro, maar indien nodig kan er iets bij. Heb zelf wel SPD pedalen die ik zo op die Isaac kan monteren, en setje wielen is ook wel te fixen (desnoods later te upgraden). Wat raden jullie aan, en waarom?
Als ik de link die je op de vorige pagina postte goed interpreteer heb je een modern stalen frame, eentje met 130mm tussen de achtervork. Als je Dura Ace groep 8 of meer kransjes heeft dan klopt dit. In dat geval passen alle moderne wielen. Met een beetje goed shoppen kun je makkelijk een set mooie wielen voor 300-400 Euro scoren. Er zijn zat specialisten op dit gebied hier.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:33 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
O. Daar vertel je me iets nieuws
Maar zou ik dan niet een volledige overhaul moeten doen? Zitten matige Mavic velgen op, naven krijgen speling, cassette en ketting aan vervanging toe, stuur verkeerde maat etc etc...
Ben je dan niet net zo goed een bak geld kwijt voor dan een erg oud frame? Ik heb ieets minder nostalgische binding, zoals je merkt
Is inderdaad 8 kransen. Qua stuur moet ik dan kijken, er zit nu zo'n stuurpen op die over het stuur heen schuift net als een oude stadsfiets. Altijd een rond stuur dus, waar ik afgeplat bovenop wat aangenamer zou vinden. Maar dan zou ik de pen natuurlijk gewoon kunnen vervangen.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:46 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als ik de link die je op de vorige pagina postte goed interpreteer heb je een modern stalen frame, eentje met 130mm tussen de achtervork. Als je Dura Ace groep 8 of meer kransjes heeft dan klopt dit. In dat geval passen alle moderne wielen. Met een beetje goed shoppen kun je makkelijk een set mooie wielen voor 300-400 Euro scoren. Er zijn zat specialisten op dit gebied hier.
Cassette en ketting horen tot normaal onderhoud, die moet je bij normaal gebruik toch 1x per jaar vervangen en kun je buiten je aankoop budget houden. Kosten trouwens niet zoveel in 8-speed. het stuur, noem eens even op wat je nodig hebt (breedte hart op hart en diameter net naast de stuurpen), wellicht dat ik nog wat heb liggen.
Dit frame was in zijn tijd een topframe, goed vakmanschap vergaat niet.
Logische vraag, maar dat is bij iedere tweedehands fiets toch? Dat zul je altijd op locatie moeten checken lijkt mequote:Op vrijdag 2 september 2016 19:46 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Ik vind die Cube persoonlijk driekeer niks maar dat is smaak. Lijkt wel een kinderfiets qua kleuren. In wat voor staat zijn de onderdelen op die Isaac fiets? Als je gelijk aandrijflijn moet vervangen met dura ace spul ben je sloot aan geld kwijt.
https://www.mantel.com/sh(...)cy1yYWNlI3N0YXJ0OQ==
Vast nog wel ergens goedkoper te krijgen maar even als vergelijk.
Eeuwig niet, maar het wel degelijk spul. Ik denk dat Ivo nog wel met oudere groepen rijdt.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:54 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Is inderdaad 8 kransen. Qua stuur moet ik dan kijken, er zit nu zo'n stuurpen op die over het stuur heen schuift net als een oude stadsfiets. Altijd een rond stuur dus, waar ik afgeplat bovenop wat aangenamer zou vinden. Maar dan zou ik de pen natuurlijk gewoon kunnen vervangen.
Moet hij wel eerst los komen, nu zit hij vastgeroest oid kan hem dus nu ook niet in hoogte verstellen, en volgens de meting zou hij ongeveer 6-7 cm omhoog moeten dit om de lijn met de zadelhoogte goed te krijgen. Ben nu dus wat meer onderrug aan het trainen
Hoe zit dat dan eigenlijk met die groepen? Ik bedoel, dat het een DA remmenset en voor/achter derrailleur zijn betekent toch niet dat die het eeuwige leven hebben, lijkt me?
repliquequote:Op vrijdag 2 september 2016 20:36 schreef IrishBastard het volgende:
Is deze combinatie van frame/groepen nou heel goedkoop of ligt dat aan mij? Alle vergelijkbare frames zijn ¤400 duurder, zou deze of beschadigd of gejat zijn ofzo?
http://www.marktplaats.nl(...)rd-groep-fuul.html?1
quote:Op vrijdag 2 september 2016 20:45 schreef muzas het volgende:
[..]
Da's chinees voor nep, IrishBastard.
Ik vertaal het ff voor je. Zo ben ik.
Pennen zijn inderdaad te vervangen. Je kunt ook met een adapter een moderne ahead stuurpen erop zetten. Persoonlijk vindt ik dat lelijk uitzien. Je kunt een klassieke stuurpen tot een bepaalde hoogte verstellen, er zit een markering op tot hoe ver het mag. 6-7cm omhoog is best veel, dat geeft mij het gevoel dat je frame wel eens wat te klein kan zijn. Een vuistregel voor klassieke frame is dat je zadelpen ongeveer een vuist boven je bovenbuis uitsteekt. Is dat bij jou het geval of steekt je zadelpen verder uit?quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:54 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Is inderdaad 8 kransen. Qua stuur moet ik dan kijken, er zit nu zo'n stuurpen op die over het stuur heen schuift net als een oude stadsfiets. Altijd een rond stuur dus, waar ik afgeplat bovenop wat aangenamer zou vinden. Maar dan zou ik de pen natuurlijk gewoon kunnen vervangen.
Moet hij wel eerst los komen, nu zit hij vastgeroest oid kan hem dus nu ook niet in hoogte verstellen, en volgens de meting zou hij ongeveer 6-7 cm omhoog moeten dit om de lijn met de zadelhoogte goed te krijgen. Ben nu dus wat meer onderrug aan het trainen
Hoe zit dat dan eigenlijk met die groepen? Ik bedoel, dat het een DA remmenset en voor/achter derrailleur zijn betekent toch niet dat die het eeuwige leven hebben, lijkt me?
De 90-ies zijn tamelijk specifiek qua smaak, zeker bij frames die een Italiaanse sfeer moeten oproepen. Daar moet je van houden. Mijn smaak is het iig niet.quote:Op vrijdag 2 september 2016 20:08 schreef IrishBastard het volgende:
Voor mijn beeldvorming trouwens: wat zou zo'n klassieker ongeveer waard zijn dan? Ik hecht er namelijk echt niets aan en vind 'm zelfs lelijk Ook dat zou voor mij reden zijn iets nieuwers te zoeken, natuurlijk
Let wel: frame is verre van perfect. Er zit een deuk in de bovenste stang (van het stuur dat er eens tegen aan geslagen is waarschijnlijk), er zit roest op de verchroomde achterbrug en wat aan het frame.
Zadelpen zit wel ongeveer een volledige handbreedte boven de buis, heb geen hele grote handen, dus dat lijkt te kloppen. Zal eens nameten hoe ik met het stuur zit dan.quote:Op vrijdag 2 september 2016 20:52 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Pennen zijn inderdaad te vervangen. Je kunt ook met een adapter een moderne ahead stuurpen erop zetten. Persoonlijk vindt ik dat lelijk uitzien. Je kunt een klassieke stuurpen tot een bepaalde hoogte verstellen, er zit een markering op tot hoe ver het mag. 6-7cm omhoog is best veel, dat geeft mij het gevoel dat je frame wel eens wat te klein kan zijn. Een vuistregel voor klassieke frame is dat je zadelpen ongeveer een vuist boven je bovenbuis uitsteekt. Is dat bij jou het geval of steekt je zadelpen verder uit?
De 8-vits Dura Ace groep is een van de meest langlevende groepen die ooit gebouwd is. Eigenlijk een van de beste combinaties van duurzaamheid, modernheid en makkelijke verkrijgbaarheid van onderdelen. Voor een gebruiksklassieker is dit een hele goede keuze. Nadeel is alleen dat de schakeling niet combineerbaar is met andere Shimano groepen. Maar ook daar zijn wat trucjes voor .
[..]
De 90-ies zijn tamelijk specifiek qua smaak, zeker bij frames die een Italiaanse sfeer moeten oproepen. Daar moet je van houden. Mijn smaak is het iig niet.
Ik zou zeggen dat een Columbus EL frame in goede staat (geen roest en geen deuken) kaal op iets van 200-400 Euro komt, het prijsverschil zit 'm in de finesse van de lugs en afwerking en in het merk. DA 8-vits groep is minimaal 200. Verkoop je deze fiets via marktplaats dan kom je op hooguit 200 Euro, de prijs in Nederland ligt gewoon erg laag. Bied je 'm in Duitsland aan dan is 500 Euro haalbaar, met een beetje moeite, goede presentatie en wat zorg vooraf (stuurpen loshalen).
Ja, vooral omdat ik niet goed weet hoeveel een degelijke beginnersfiets zou moeten kosten. Uiteindelijk zou ik maximaal 1200-1500 euro willen uitgeven, maar omdat ik toch ook nog een beetje het water moet testen wil ik er ook niet meteen een fortuin aan kwijt zijn.quote:Op zaterdag 3 september 2016 18:56 schreef cafca het volgende:
Je budget is erg breed, er zit nog al een verschil tussen 500 en 1500 euro.
En is dat voor de fiets alleen, of inclusief kleding, helm en pedalen?
Oké, bedankt voor de heads-up!quote:Voor 500 euro koop je zeker geen goede nieuwe racefiets, voor 1500 zeker wel.
Welke framemaat je hebt is ook afhankelijk van merk en type.
De fietsen uit je linker hebben de goedkoopste (claris) en op een na goedkoopste groepen die er zijn, zou ik niemand aanraden.
Schijndel is inderdaad niet zo ver van me vandaan, dus ik zal daar eens langsgaan. Goed om te lezen dat ze je niet meteen het duurste willen aansmeren. Bedankt voor de tip, ook de fiets!quote:Ik zou voor minimaal Tiagra gaan, bij voorkeur 105.
Ik zou naar een goede speciaalzaak gaan en je daar laten adviseren.
Ik ben niet heel goed bekend in Eindhoven kwa fietsenwinkels, maar ik kom nog wel eens bij Mutsaars in Schijndel,is toch redelijk in de buurt, dat vind ik een hele fijne zaak, deskundig advies en ze proberen je niet per se het duurste te verkopen.
Voorbeeldje: https://www.salden.nl/nl/(...)-tempo-race-105.html
105 is dus de middenklasse groep van Shimano, zeg maar.quote:om bij Shimano te blijven, er zijn verschillende afmontagen niveau's.
de laagste Claris het hoogste Dura Ace.
Claris
Sora
Tiagra
105
Ultegra
Dura-Ace
de eerste 2 word gezien als echt budget, de laatste 2 moet je duidelijk extra voor in de buidel tasten.
over het algemeen roepen we altijd als beginner mik bij een tweedehands fiets op 105, maar een leuke tiagra afmontage hoef je ook je neus niet voor op te halen.
en een ouder Ultegra afmontage kan ook binnen je budget passen
En om het nog makkelijker te maken; Ik rij liever met een nieuwe tiagra 4700 dan met een oude ultegra 6600quote:Op zaterdag 3 september 2016 21:49 schreef cafca het volgende:
Uit de OP:
[..]
105 is dus de middenklasse groep van Shimano, zeg maar.
Goede rugzak kopen. Je hebt er genoeg die speciaal gevormd zijn voor de racer.quote:Op zaterdag 3 september 2016 23:52 schreef Andyy het volgende:
Rij je naar werk met of zonder rugzak? Met is niet heel prettig op een racer vind ik
Vaude heeft ook hele goede. Met een soort 'net' wat voor ventilatie zorgt en waardoor de achterkant van je rugzak niet tegen je rug plakt. Daarnaast handige extra's zoals een bevestigingsysteem voor je helm en een beschermhoes voor als het gaat regenen.quote:Op zondag 4 september 2016 08:54 schreef muzas het volgende:
[..]
Goede rugzak kopen. Je hebt er genoeg die speciaal gevormd zijn voor de racer.
Ik heb de deuter race exp air. Zou er zo een toch van 100+ mee rijden.
Totaal overheen gelezen, bedankt!quote:Op zaterdag 3 september 2016 21:49 schreef cafca het volgende:
Uit de OP:
[..]
105 is dus de middenklasse groep van Shimano, zeg maar.
Waarschijnlijk met een klein rugzakje. Zou ik die niet op een snelbinder kunnen vastmaken of draag ik die beter op m'n rug?quote:Op zaterdag 3 september 2016 23:52 schreef Andyy het volgende:
Rij je naar werk met of zonder rugzak? Met is niet heel prettig op een racer vind ik
Dat heeft die deuter dus ook allemaal.quote:Op zondag 4 september 2016 09:59 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Vaude heeft ook hele goede. Met een soort 'net' wat voor ventilatie zorgt en waardoor de achterkant van je rugzak niet tegen je rug plakt. Daarnaast handige extra's zoals een bevestigingsysteem voor je helm en een beschermhoes voor als het gaat regenen.
Laatst 70km gefiets met een propvol rugzak en geen moment last van gehad.
Met een snelbinder kun je niks vastmaken. Als je iets goed op de fiets wil zetten voor woon-werk en het er snel weer af kunt halen, dan kun je kijken naar een Topeak Rackpack met bijbehorende drager. Die schuif je er zo op en klikt vast. Zit muurvast totdat je op het knopje drukt en je hem er weer af kunt schuiven. De dragers zijn er ook voor racefietsen zonder oogjes, die zitten dan aan de zadelpen vast. Let wel op, dit kun je niet doen bij een carbon zadelpen.quote:Op zondag 4 september 2016 10:03 schreef sm4rtb1ts het volgende:
[..]
Totaal overheen gelezen, bedankt!
[..]
Waarschijnlijk met een klein rugzakje. Zou ik die niet op een snelbinder kunnen vastmaken of draag ik die beter op m'n rug?
Maakt dat voor woon-werk-verkeer echt veel uit? Ik ben me ook aan het oriënteren op een racefiets (ik heb nu een oude hybride).quote:Op zaterdag 3 september 2016 18:56 schreef cafca het volgende:
Ik zou voor minimaal Tiagra gaan, bij voorkeur 105.
Als je niet veel schakelt maakt het in gebruik niet heel veel uit, maar wel kwa duurzaamheid. Zoals hierboven beschreven: een Dura Ace groep uit de jaren 90 schakelt nog prima (en houdt nog wat restwaarde als je hem wilt verkopen), een Sora groep van 10 jaar oud kun je waarschijnlijk zo weggooien. Wat dat betreft geldt 105 zo'n beetje als de gulden middenweg.quote:Op zondag 4 september 2016 11:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maakt dat voor woon-werk-verkeer echt veel uit? Ik ben me ook aan het oriënteren op een racefiets (ik heb nu een oude hybride).
Ik fiets uitsluitend over vlak geasfalteerd wegdek, dus geen heuvels hier. Ik hoe dus nauwelijks te schakelen. Heeft een duurdere groep dan nog veel meerwaarde eigenlijk?
OK. Ik heb wel eens gehoord dat het echt duurdere spul minder duurzaam is, omdat hier alles aangedaan is om gewicht te besparen, en dat dit de duurzaamheid niet ten goede komt. Klopt dit?quote:Op zondag 4 september 2016 13:12 schreef cafca het volgende:
maar wel kwa duurzaamheid. Zoals hierboven beschreven: een Dura Ace groep uit de jaren 90 schakelt nog prima (en houdt nog wat restwaarde als je
Dat is bij de allerbeste groepen het geval. De Dura Ace uit het begin van de jaren '90 was daarop een uitzondering. Voor de beste prijs/kwaliteit/duurzaamheid verhouding kom je normaliter uit bij de middenklasse groepen als Veloce, 105, Cyclone, Athena en Ultegra (om het niet alleen tot Shimano te beperken).quote:Op zondag 4 september 2016 14:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
OK. Ik heb wel eens gehoord dat het echt duurdere spul minder duurzaam is, omdat hier alles aangedaan is om gewicht te besparen, en dat dit de duurzaamheid niet ten goede komt. Klopt dit?
Veel plezier ermee. Er rijdt niets zo lekker als een nieuwe (tweedehands) fiets.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 08:04 schreef Bronson het volgende:
[..]
Heb hem gekocht.
Even goed schoonmaken en nieuwe buitenbandjes en hij ziet er weer prima uit.
zonder is natuurlijk altijd lekkerder.quote:Op zaterdag 3 september 2016 23:52 schreef Andyy het volgende:
Rij je naar werk met of zonder rugzak? Met is niet heel prettig op een racer vind ik
som is dat zeker waar.quote:Op zondag 4 september 2016 14:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
OK. Ik heb wel eens gehoord dat het echt duurdere spul minder duurzaam is, omdat hier alles aangedaan is om gewicht te besparen, en dat dit de duurzaamheid niet ten goede komt. Klopt dit?
Weet je al welk soort geo je wil? Meer op comfort gericht of toch meer een beenhard sprintersmodel.quote:Op maandag 5 juni 2017 12:32 schreef stripe het volgende:
Op zoek naar ervaringen en do's en don'ts:
Wat raden jullie aan? Bij praktisch alle merken kan je voor rond de ¤2000 een carbon frame krijgen met een goede groep, maar wat zijn écht goede frames? Is het het geld waard om direct voor een Ultegra groep te gaan of volstaat 105?
Dank voor je reactie. Daar heb ik eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht. Ga me eerst even inlezen in de verschillen!quote:Op maandag 5 juni 2017 13:50 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Weet je al welk soort geo je wil? Meer op comfort gericht of toch meer een beenhard sprintersmodel.
sommige onderdelen kan het lonen om voor ultegra te kiezen , maar met 105 heb je ook een prima groep.quote:Op maandag 5 juni 2017 12:32 schreef stripe het volgende:
Op zoek naar ervaringen en do's en don'ts:
Fiets nu al een jaar of 5-6 op mijn beginnersfiets (Koga Miyata Flyer uit 2009 afgemonteerd met Shimano Tiagra. Aluminium frame met carbon voorvork.
Nu het wielrennen wat serieuzer wordt en ik me over een paar maanden wil aansluiten bij een wielerclub ben ik aan het kijken naar een andere fiets:
- carbon frame
- Shimano Ultegra/Dura Ace (of evt. 105) het liefst shimano omdat ik daar eigenlijk al het gereedschap voor heb, en tevreden ben over de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen.
Wat raden jullie aan? Bij praktisch alle merken kan je voor rond de ¤2000 een carbon frame krijgen met een goede groep, maar wat zijn écht goede frames? Is het het geld waard om direct voor een Ultegra groep te gaan of volstaat 105?
Ik heb een bike fit gedaan en vond het resultaat op zich best fijn. Ging "wat" verder dan het zadel op de goeie hoogte zetten - logisch op zich, maar hij heeft bv ook het stuur met wat gerommel hoger gezet, de plaatjes in mijn schoenen wat versteld, etc.quote:Op woensdag 7 juni 2017 23:23 schreef Bogatell het volgende:
Wat is in jullie opinie de toegevoegde waarde van een zgn. ''bike fitting''?
Bedrijf waar ik mijn Specialized fiets heb gekocht werkt samen met een soort 'in house' franchiser die dan anderhalf uur de tijd voor je neemt om jou zgn. helemaal 'perfect' op de fiets te zetten.
Bij de verkoop viel mij al op dat de dealer nogal aandrong op het doen van een dergelijke bike fitting, met name omdat ik door de aankoop van mijn fiets 50% korting daarop krijg.
Desondanks kost het me alsnog bijna 80 euro. Aanvankelijk was ik enthousiast en zei ik dat ik dit zeker ging doen, maar bij nader inzien vraag ik mij eigenlijk af of dit echt toegevoegde waarde heeft voor mij als amateur fietser die gemiddeld vier keer per maand een rondje zal gaan fietsen.
Ik neem toch aan dat de dealer mijn standaard maten opmeet om daar de fiets op in te stellen zoals ze zelfs bij de Vos doen, en dat de bike fitting meer fine tuning is. Zijn natuurlijk ook weer allerlei bedrijfjes om de fietsen business heen die er een graantje van mee willen pikken. Doen of niet wat vinden jullie?
Bianchi zijn wel echt mooie fietsen, mooi afgewerkt en de infinito echte comfortracer, kan je niet veel fout mee doen. Maar bij een Bianchi fiets zou ik voor Campagnolo afmontage gaan, Athena dan of zo.quote:Op woensdag 7 juni 2017 14:26 schreef stripe het volgende:
Hoe wordt hier gedacht over het merk Bianchi?
Ik twijfel tussen een aantal merken maar heb een kans om deze fiets te kopen (praktisch nieuw).
De fiets voldoet eigenlijk volledig aan mijn eisen:
- Goed frame (carbon)
- Volledig Shimano Ultegra 11spd afgemonteerd
- Model is wel 2015 maar de prijs is een stuk aantrekkelijker vergeleken met andere full-carbon fietsen.
[ afbeelding ]
Mooie fietsen, prima groepset. Maar heb weleens klachten gehoord over de verdere afmontage, en dan voornamelijk wielen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 14:26 schreef stripe het volgende:
Hoe wordt hier gedacht over het merk Bianchi?
Ik twijfel tussen een aantal merken maar heb een kans om deze fiets te kopen (praktisch nieuw).
De fiets voldoet eigenlijk volledig aan mijn eisen:
- Goed frame (carbon)
- Volledig Shimano Ultegra 11spd afgemonteerd
- Model is wel 2015 maar de prijs is een stuk aantrekkelijker vergeleken met andere full-carbon fietsen.
[ afbeelding ]
Ik zoek eigenlijk specifiek een Shimano afmontage omdat ik daar al het gereedschap voor heb en dus weet hoe alles onderhouden moet worden. De fiets die ik evt. Kan kopen heeft alleen wat testkilometers gemaakt en is dus praktisch nieuw, de korting is wel aanzienlijk dus echt wel het overwegen waard. Maar met Shimano Ultergra is niks mis lijkt me toch? Het evt. kiezen voor Campagnolo zou dan puur persoonlijke voorkeur zijn of is er nog een andere reden om toch voor Campagnolo te gaan?quote:Op donderdag 8 juni 2017 10:43 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Bianchi zijn wel echt mooie fietsen, mooi afgewerkt en de infinito echte comfortracer, kan je niet veel fout mee doen. Maar bij een Bianchi fiets zou ik voor Campagnolo afmontage gaan, Athena dan of zo.
Die bike fitting van 80 euro maakt toch ook niets meer uit wanneer je zulk bedrag aan een fiets uitgeeft, maar je zit beter op je fiets. En een normale fietshandelaar rekent ook niets aan om die iets langere of korter stuurpen te vervangen als dat nodig is.
Campagnolo ziet er mooi uit en remt beter heb ik het idee. Kwalitatief is het allemaal prima spul, of je nu Shimano of Campagnolo neemt.quote:Op donderdag 8 juni 2017 11:24 schreef stripe het volgende:
[..]
Ik zoek eigenlijk specifiek een Shimano afmontage omdat ik daar al het gereedschap voor heb en dus weet hoe alles onderhouden moet worden. De fiets die ik evt. Kan kopen heeft alleen wat testkilometers gemaakt en is dus praktisch nieuw, de korting is wel aanzienlijk dus echt wel het overwegen waard. Maar met Shimano Ultergra is niks mis lijkt me toch? Het evt. kiezen voor Campagnolo zou dan puur persoonlijke voorkeur zijn of is er nog een andere reden om toch voor Campagnolo te gaan?
Dank voor je reactie in ieder geval!
Nee is niks mis met shimano, en zeker met die korting is dat een logische keuze.quote:Op donderdag 8 juni 2017 11:24 schreef stripe het volgende:
[..]
Ik zoek eigenlijk specifiek een Shimano afmontage omdat ik daar al het gereedschap voor heb en dus weet hoe alles onderhouden moet worden. De fiets die ik evt. Kan kopen heeft alleen wat testkilometers gemaakt en is dus praktisch nieuw, de korting is wel aanzienlijk dus echt wel het overwegen waard. Maar met Shimano Ultergra is niks mis lijkt me toch? Het evt. kiezen voor Campagnolo zou dan puur persoonlijke voorkeur zijn of is er nog een andere reden om toch voor Campagnolo te gaan?
Dank voor je reactie in ieder geval!
Hoezo zakt je broek af van potenzo dop?quote:Op donderdag 8 juni 2017 13:38 schreef dop het volgende:
Compleet gemonteerde fiets met campy is geld weggooien, potenza zakt mijn broek van af, en alle hogere groepen betaal je minimaal ¤500 meer voor een gelijkwaardige fiets. (geld steek ik liever in goede/betere wielen)
Keuze voor Sram kan. ik nog wel inkomen maar de keuzen word dan nogal beperkt , gewoon weinig te vinden tenzij je echt meer geld gaat uitgeven.
budget tot 2000 euro gewoon braaf shimano, bang for the buck
Wat ga je met die fiets doen? Wedstrijden? dan race. Toeren? dan comfort.quote:Op donderdag 8 juni 2017 13:54 schreef stripe het volgende:
Dank voor alle reacties hier. Zelf altijd fietsen gehad met Shimano en daar tevreden over. Dit wordt wel een 'duurdere' groep van Shimano die ik nooit eerder heb gehad dus zal vanzelf zien hoe het bevalt.
Laatste twijfel over de fiets is zitpositie. Het frame is in tegenstelling tot mijn huidige fiets meer gericht op 'comfort' dan 'race'.
[ afbeelding ]
Zie hier links en rechts.
Wat zijn jullie ervaringen met een frame meer gebaseerd op comfort? Het raceframe van aluminium dat ik nu heb kan ik ook wel 100km op fietsen zonder enige klachten en is vrij sportief qua zitpositie. Wel heb ik de originele stuurpen vervangen door een korter exemplaar. Het stuur is wel op dezelfde hoogte gebleven.
loopt achter de feiten aan, te weinig prijs verschil met athena wat ik nog wel de campy uitstraling vind hebben. potenza komt op mij over als tiagra met een campy stikker (okay ik draaf door)quote:Op donderdag 8 juni 2017 13:46 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hoezo zakt je broek af van potenzo dop?
Moah, ik vind het wel een mooie groep. Alleen voor mezelf heb ik liefst minstens chorus.quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:01 schreef dop het volgende:
[..]
loopt achter de feiten aan, te weinig prijs verschil met athena wat ik nog wel de campy uitstraling vind hebben. potenza komt op mij over als tiagra met een campy stikker (okay ik draaf door)
word jij als campy fan er blij van (potenza)
Ik fiets op jouw aanraden met Chorus in combinatie met een Ultegra-cassette. Bevalt me prima en nu heb ik voor 55 euro er een klimcassette bij kunnen kopen in plaats van 100.quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:09 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Moah, ik vind het wel een mooie groep. Alleen voor mezelf heb ik liefst minstens chorus.
Athena gaat met pensioen en veloce ook. Daarvoor in de plaats krijg je nu centaur en potenza. Waarom ze dat zo doen is mij een raadsel.
Verder is het aanbod erg klein met Campy afgemonteerde fietsen dus de kans dat je er een aanbieding mee hebt is marginaal. En de cassette's zijn duur, maar dat ligt denk ikook aan het kleine aanbod.
Nouja ongeveer om de 10.000 km dus voor sommigen al 2 per jaar.quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik fiets op jouw aanraden met Chorus in combinatie met een Ultegra-cassette. Bevalt me prima en nu heb ik voor 55 euro er een klimcassette bij kunnen kopen in plaats van 100.
Al valt dat ook wel weer mee qua kosten, want hoe vaak vervang je je cassette nou?
Merk je daar wat van, Ultegra vs. Dura Aids (hi ha ho)?quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:34 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nouja ongeveer om de 10.000 km dus voor sommigen al 2 per jaar.
Ik heb zelf nu dura ace cassettes in de aanbieding voor 100.-
Verschilt per persoon. Ik heb een aerofiets en ga daar 2x 300+ fietsen komende maand, gaat prima waarschijnlijk.quote:Op donderdag 8 juni 2017 13:54 schreef stripe het volgende:
Dank voor alle reacties hier. Zelf altijd fietsen gehad met Shimano en daar tevreden over. Dit wordt wel een 'duurdere' groep van Shimano die ik nooit eerder heb gehad dus zal vanzelf zien hoe het bevalt.
Laatste twijfel over de fiets is zitpositie. Het frame is in tegenstelling tot mijn huidige fiets meer gericht op 'comfort' dan 'race'.
[ afbeelding ]
Zie hier links en rechts.
Wat zijn jullie ervaringen met een frame meer gebaseerd op comfort? Het raceframe van aluminium dat ik nu heb kan ik ook wel 100km op fietsen zonder enige klachten en is vrij sportief qua zitpositie. Wel heb ik de originele stuurpen vervangen door een korter exemplaar. Het stuur is wel op dezelfde hoogte gebleven.
de dura ace heeft titanium kransjes. Niet allemaal alleen de grootste. Dat is iets lichter.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Merk je daar wat van, Ultegra vs. Dura Aids (hi ha ho)?
Is lichter, dus ken je harder fietsen. Vooral bergop.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Merk je daar wat van, Ultegra vs. Dura Aids (hi ha ho)?
quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:22 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
de dura ace heeft titanium kransjes. Niet allemaal alleen de grootste. Dat is iets lichter.
Je merkt er dus niks van. Buiten het feit dat je de boel eerder moet vervangen.quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:39 schreef cafca het volgende:
[..]
Is lichter, dus ken je harder fietsen. Vooral bergop.
Maar ook eerder versleten.
Ik zal dat niet ontkennen, voor de recreant is ultegra level kwalitieit ruim voldoende. Betere kwaliteit koop je vooral omdat je het ervoor over hebt en niet zozeer omdat je dat nodig hebt.quote:Op donderdag 8 juni 2017 17:08 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
Je merkt er dus niks van. Buiten het feit dat je de boel eerder moet vervangen.
neequote:
Lijkt me sterk dat je voor 750 niet ergens een overjarig modelletje kunt kopen wat beter is.quote:Op maandag 12 juni 2017 11:03 schreef Jantjoo123 het volgende:
Wie o wie kan mij helpen. Ik heb heel veel pagina's van dit forum doorgelezen en de meeste van jullie lijken toch wel echte diehards. Ik ben op zoek naar mijn eerste racefiets en die mag best een beetje goedkoop zijn.
Nu kwam ik via google bijvoorbeeld hier terecht http://www.goedkopefietskopen.nl/top-5-goede-goedkope-racefietsen-beginners-2017-modellen/ dat is een top 5 met goedkope racefietsen voor beginners, ik dus. Al die linkjes verwijzen overigens door naar fietsenwinkel, maar ik heb natuurlijk even rond gebeld en een aantal van die fietsen kan ik hier in de buurt proberen. O.a. de Sensa, Scott en Giant. De Giant heeft voor nu mijn voorkeur.
Maar zijn dit echt tot 750 zo'n beetje de beste fietsen die ik kan kopen of zijn er vergelijkbare fietsen welke bijvoorbeeld nog goedkoper of veel beter zijn? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb die 5 fietsen tegen alle forum berichten hier gehouden en dan lijkt het alleen maar troep te zijn. Is dat zo of kan ik als beginner hier goed mee uit de voeten? Ik verwacht ongeveer twee keer per week een kilometer of 40-50 te gaan fietsen, puur voor conditie. En in de zomer mag de fiets mee naar ons vakantiehuis in de bourgogne, ik moet dus wel voldoende speling qua versnellingen hebben.
Alvast bedankt!
Gr Jantjoo
Nee, maar Tiagra is wel een stuk beter dan Claris oid. Zeker als je die voor hetzelfde geld kunt krijgen, wat m.i. moet lukkenquote:Op dinsdag 13 juni 2017 11:01 schreef Devv het volgende:
Ik denk dat je voor woon-werkverkeer niet te moeilijk moet doen tenzij je geld hebt om uit te geven. De alu fiets die ik voor woon-werkverkeer gebruik mag best een krasje krijgen.
Want? Wat zou een goed alternatief zijn? Ik kan geen 2k neerleggen voor een oerdegelijke fietsquote:
Hij is zwaar, heeft slechte schakelapparatuur en remmen voor een racefiets.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 16:20 schreef ledlamp het volgende:
[..]
Want? Wat zou een goed alternatief zijn? Ik kan geen 2k neerleggen voor een oerdegelijke fiets
Is dit misschien wat? https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-umbria-21-2017
Deze fiets kun je na een jaar weggooien.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 16:20 schreef ledlamp het volgende:
[..]
Want? Wat zou een goed alternatief zijn? Ik kan geen 2k neerleggen voor een oerdegelijke fiets
Is dit misschien wat? https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-umbria-21-2017
Inderdaad, zo heb ik een overjarig model gehaald tijdens een tour de france actie. Bulls Harrier 1, volledig 105 afgemonteerd (nieuwste groep) voor ¤725.quote:Op maandag 12 juni 2017 11:12 schreef cafca het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat je voor 750 niet ergens een overjarig modelletje kunt kopen wat beter is.
Ik heb er geen ervaring mee, maar tourney en claris is wel echt de onderkant van Shimano aan schakelmateriaal.
Je zou ook kunnen kijken op marktplaats, of als je daar geen vertrouwen in hebt, bij de fietsenmaker kijken voor een 2e hands fiets met beperkte garantie
quote:Op dinsdag 13 juni 2017 21:20 schreef cafca het volgende:
Hier staat nog een mooie racefiets op mp:
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons
Wel wat werk aan, maar voor dat geld toch een koopje
Ja, precies.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 21:03 schreef T_Fuff het volgende:
Daarnaast kun je op marktplaats of bij de goeie fietsboer echt prima 2e hands spul krijgen, denk dat je voor ¤500 prima een goeie 105 kan krijgen, enige wat je nodig hebt is geduld.
Dat zijn toch lagers?quote:
2011 model 9 speed nieuwprijs 1000 dollarquote:Op woensdag 14 juni 2017 17:22 schreef ledlamp het volgende:
Ik heb me even ingelezen en ben daarna op zoek gegaan naar fietsen met tiagra of 105 als groep. Hoe kan ik zien uit welk jaar de fiets komt? De modellen uit 2017 zijn namelijk net iets te prijzig voor mij. Ook heb ik op marktplaats naar tweedehands fietsen gekeken maar er zit erg veel verschil in qua prijs terwijl er vaak wel dezelfde groep op zit. Is bv deze fiets goed? https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=13
Wat voor prijs zou redelijk zijn voor zoiets? Ze hebben m net opnieuw er op gezet met min. 380 als biedprijs omdat ze hem waarschijnlijk niet verkocht kregen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 18:08 schreef dop het volgende:
[..]
2011 model 9 speed nieuwprijs 1000 dollar
vind ik de reeds geboden ¤410 vrij stevig , op de foto lijkt hij wel in goede staat.
markt van vraag en aanbodquote:Op woensdag 14 juni 2017 19:06 schreef ledlamp het volgende:
[..]
Wat voor prijs zou redelijk zijn voor zoiets? Ze hebben m net opnieuw er op gezet met min. 380 als biedprijs omdat ze hem waarschijnlijk niet verkocht kregen.
Ik woon 10km van mijn werk. Laten we mijn fietsrit naar werk maar geen wielrennen noemen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 23:52 schreef Devv het volgende:
Je gaat eerst wielrennen en dan zit je de hele dag met die schoenen op kantoor?! Lekker fris.
Ik gebruik ook 'gewoon' SPD. Erg tevreden over want wel fijn (redelijk) comfortabel lopen. Ik zou wel aanraden pedalen met een grotere 'kooi' (rand om het kliksysteem) te kopen, dus specifiek voor wielrennen. Geeft veel meer steun dan de echte mountainbike pedalen die ik eerst had, wat op langere ritten scheelt in hoe vermoeid je voeten worden.quote:Op woensdag 14 juni 2017 23:48 schreef LintuxCx het volgende:
SPD-Multi Release is een SPD variant, SPD-SL is heel wat anders.
Ikzelf heb SPD (en volgens mij de Multi Release variant) en ben daar tevreden mee. Is eigenlijk voor Mountain Bikes, SPD-SL is gebruikelijker op racefietsen ... maar ik vind het nou eenmaal wel fijn om op mijn fietsschoenen ook nog gewoon te kunnen lopen.
En dat kan met SPD wel, want het plaatje zit een beetje in de zool verborgen zegmaar, steekt (zo goed als) niet uit. Bij SPD-SL zit 'ie echt onder de schoen, waardoor lopen niet echt plezierig is.
Voordeel van SPD-SL is vziw ook nog dat de onderkant van de schoen helemaal hard/stijf is waardoor je beter kracht kunt zetten, terwijl SPD wat meer aanvoelt als een gewone schoen.
Dus ik loop wel wat kracht mis, maar ik hoef iig geen extra paar schoenen op werk te hebben liggen.
Dit.quote:Op woensdag 14 juni 2017 23:48 schreef LintuxCx het volgende:
SPD-Multi Release is een SPD variant, SPD-SL is heel wat anders.
Ikzelf heb SPD (en volgens mij de Multi Release variant) en ben daar tevreden mee. Is eigenlijk voor Mountain Bikes, SPD-SL is gebruikelijker op racefietsen ... maar ik vind het nou eenmaal wel fijn om op mijn fietsschoenen ook nog gewoon te kunnen lopen.
En dat kan met SPD wel, want het plaatje zit een beetje in de zool verborgen zegmaar, steekt (zo goed als) niet uit. Bij SPD-SL zit 'ie echt onder de schoen, waardoor lopen niet echt plezierig is.
Voordeel van SPD-SL is vziw ook nog dat de onderkant van de schoen helemaal hard/stijf is waardoor je beter kracht kunt zetten, terwijl SPD wat meer aanvoelt als een gewone schoen.
Dus ik loop wel wat kracht mis, maar ik hoef iig geen extra paar schoenen op werk te hebben liggen.
Kan toch een extra paar schoenen op werk leggen?quote:Op donderdag 15 juni 2017 00:33 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ik woon 10km van mijn werk. Laten we mijn fietsrit naar werk maar geen wielrennen noemen.
quote:Op donderdag 15 juni 2017 09:42 schreef Leonos het volgende:
[..]
Kan toch een extra paar schoenen op werk leggen?
Heel de dag op je fietsschoenen lopen is wel beetje raar
raar is iets doen omdat een ander er iets van vind.quote:Op donderdag 15 juni 2017 09:42 schreef Leonos het volgende:
[..]
Kan toch een extra paar schoenen op werk leggen?
Heel de dag op je fietsschoenen lopen is wel beetje raar
Oké dopquote:Op donderdag 15 juni 2017 10:04 schreef dop het volgende:
[..]
raar is iets doen omdat een ander er iets van vind.
quote:Op donderdag 15 juni 2017 10:04 schreef dop het volgende:
[..]
raar is iets doen omdat een ander er iets van vind.
Ook een goeie. Dat heb ik idd op beide fietsen, en op één dan klik aan beide kanten en op één klik aan één kant en beiden hebben in mijn ervaring wel zo hun voordeel - die laatste kun je evt ook nog op gewone schoenen gebruiken (en ja, waarom dan een racefiets kopen etc, ik weet 't, maar voor mijn gebruik kan dit soms goed uitkomen ). Op dat eerste kan het ook maar voelt 't onplezierig aan, die bobbel onder je schoen.quote:Op donderdag 15 juni 2017 08:20 schreef IrishBastard het volgende:
Ik zou wel aanraden pedalen met een grotere 'kooi' (rand om het kliksysteem) te kopen, dus specifiek voor wielrennen. Geeft veel meer steun dan de echte mountainbike pedalen die ik eerst had, wat op langere ritten scheelt in hoe vermoeid je voeten worden.
in de ziekenhuis?quote:Op donderdag 15 juni 2017 17:07 schreef Andyy het volgende:
Ik kan niet douchen in de ziekenhuis. Ze hebben in de douche van de kleedkamer schoenenrekken staan
Wij hebben een verwarmde/airco fietsenkelder met luchtcompressortje, speciale droogkasten voor natte kleding, muziekje op de achtergrond, alles.quote:Op donderdag 15 juni 2017 17:07 schreef Andyy het volgende:
Ik kan niet douchen in de ziekenhuis. Ze hebben in de douche van de kleedkamer schoenenrekken staan
Ja de vraagsteller was ik zelf Heb nog steeds geen fiets gevonden. Ik zie af en toe wel wat moois voorbij komen maar kan de knoop maar niet doorhakkenquote:Op woensdag 5 juli 2017 19:02 schreef IrishBastard het volgende:
Lees even deze en vorige pagina terug, volgens mij was exact dezelfde vraag net gesteld.
Eindconclusie was volgens mij om voor dat geld liever een goede tweedehands te zoeken
Positief of negatief? Op pagina 2 van dit topic was men namelijk nog niet razend enthousiast toen ik de link deelde vorig jaar Moet zeggen dat de algehele deal met die Ksyriums toen wel beter uitviel dan ik van tevoren verwacht hadquote:
positiefquote:Op vrijdag 7 juli 2017 08:38 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Positief of negatief? Op pagina 2 van dit topic was men namelijk nog niet razend enthousiast toen ik de link deelde vorig jaar Moet zeggen dat de algehele deal met die Ksyriums toen wel beter uitviel dan ik van tevoren verwacht had
Ja, positief. Sorry, bedacht me later ook dat dat idd dubbelzinnig was.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 08:38 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Positief of negatief? Op pagina 2 van dit topic was men namelijk nog niet razend enthousiast toen ik de link deelde vorig jaar Moet zeggen dat de algehele deal met die Ksyriums toen wel beter uitviel dan ik van tevoren verwacht had
ben je palletsorteerder of zo als je de hele dag met SPD schoenen op het werk kan rondlopen?quote:Op woensdag 14 juni 2017 23:48 schreef LintuxCx het volgende:
SPD-Multi Release is een SPD variant, SPD-SL is heel wat anders.
Ikzelf heb SPD (en volgens mij de Multi Release variant) en ben daar tevreden mee. Is eigenlijk voor Mountain Bikes, SPD-SL is gebruikelijker op racefietsen ... maar ik vind het nou eenmaal wel fijn om op mijn fietsschoenen ook nog gewoon te kunnen lopen.
En dat kan met SPD wel, want het plaatje zit een beetje in de zool verborgen zegmaar, steekt (zo goed als) niet uit. Bij SPD-SL zit 'ie echt onder de schoen, waardoor lopen niet echt plezierig is.
Voordeel van SPD-SL is vziw ook nog dat de onderkant van de schoen helemaal hard/stijf is waardoor je beter kracht kunt zetten, terwijl SPD wat meer aanvoelt als een gewone schoen.
Dus ik loop wel wat kracht mis, maar ik hoef iig geen extra paar schoenen op werk te hebben liggen.
En soberso, wielrenschoenen zijn niet om op te lopenquote:Op vrijdag 7 juli 2017 11:32 schreef Devv het volgende:
Buiten de discussie of het fris is om de hele dag met je wielrenschoenen rond te lopen, horen op een wielrenfiets gewoon SPD-SL pedalen.
Ik zou het wel handig vinden, als ze een vergelijkbare schoen maken als bij MTB.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 13:54 schreef cafca het volgende:
[..]
En soberso, wielrenschoenen zijn niet om op te lopen
Dat lukt toch wel op racefiets schoenen?quote:Op vrijdag 7 juli 2017 18:22 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik zou het wel handig vinden, als ze een vergelijkbare schoen maken als bij MTB.
Kan je gewoon zonder van schoen te wisselen met je maten het restaurant of terras op lopen
Bijna goed, volgens mij heet het tegenwoordig "systems engineer" bij mij.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 10:34 schreef 20100 het volgende:
[..]
ben je palletsorteerder of zo als je de hele dag met SPD schoenen op het werk kan rondlopen?
Jawel, maar dat is slecht voor die schoenen...quote:Op vrijdag 7 juli 2017 19:17 schreef cafca het volgende:
[..]
Dat lukt toch wel op racefiets schoenen?
nee hoor, wel voor de schoenplaatjesquote:Op zaterdag 8 juli 2017 04:05 schreef Godshand het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is slecht voor die schoenen...
ik heb geen sigma ervring , wel bryton.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 11:12 schreef Stienn het volgende:
Oke, ik heb sinds kort een racefiets. Nu ben ik opzoek naar een fietscomputer die ik kan koppelen met Strava.
Ik heb nu een tweetal gevonden die me interessant lijken
Bryton Rider 310
Sigma fox 7.0
Wat raden jullie aan? Of moet ik naar heel iets anders kijken?
jep of als e vragen hebtquote:Op vrijdag 28 juli 2017 12:06 schreef Stienn het volgende:
Slechte support als in als er iets defect is?
Ok, dat bedoel ik ook jaquote:Op vrijdag 28 juli 2017 11:53 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
nee hoor, wel voor de schoenplaatjes
http://road.cc/content/te(...)hoes-recessed-cleatsquote:Op vrijdag 7 juli 2017 18:22 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik zou het wel handig vinden, als ze een vergelijkbare schoen maken als bij MTB.
Kan je gewoon zonder van schoen te wisselen met je maten het restaurant of terras op lopen
Wahoo Elemnt Boltquote:Op vrijdag 28 juli 2017 11:12 schreef Stienn het volgende:
Oke, ik heb sinds kort een racefiets. Nu ben ik opzoek naar een fietscomputer die ik kan koppelen met Strava.
Ik heb nu een tweetal gevonden die me interessant lijken
Bryton Rider 310
Sigma fox 7.0
Wat raden jullie aan? Of moet ik naar heel iets anders kijken?
Als het puur om strava gaat. Dan de Wahoo Elemnt Mini.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 11:12 schreef Stienn het volgende:
Oke, ik heb sinds kort een racefiets. Nu ben ik opzoek naar een fietscomputer die ik kan koppelen met Strava.
Ik heb nu een tweetal gevonden die me interessant lijken
Bryton Rider 310
Sigma fox 7.0
Wat raden jullie aan? Of moet ik naar heel iets anders kijken?
die heeft geen GPS heb je telefoon bij nodigquote:Op vrijdag 4 augustus 2017 16:13 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als het puur om strava gaat. Dan de Wahoo Elemnt Mini.
Ik vind Sensa een prima merk. De Shimano Tiagra 4700 groep schijnt prima te zijn, maar kan niet zien of dit een oudere is.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:32 schreef mrbombastic het volgende:
Ik wil gaan beginnen met wielrennen, 2x per week fietsen in de polder.
Ben 1.88m lang, dus framemaat 60 volgens mij.
Ik heb me een klein beetje ingelezen, maar eigenlijk nog weinig verstand ervan.
Ik zoek een fiets die ook op mijn lichaamsmaten wordt ingesteld. Nu kwam ik onderstaande fiets tegen op http://www.vosfietsen.nl/ voor 699 euro.
Sensa Romagna
Afmontage: Vol Shimano Tiagra Triple
Wielset: Supra RA Comp
Zadel: Supra Comp Line
Stuur & nok: Supra
Wat denken jullie hiervan?
Jaaaquote:
Wat mij sowieso opvalt als ik naar de foto kijk is dat de bekabeling naar de shifters nogal apart verloopt.....quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:32 schreef mrbombastic het volgende:
Ik wil gaan beginnen met wielrennen, 2x per week fietsen in de polder.
Ben 1.88m lang, dus framemaat 60 volgens mij.
Ik heb me een klein beetje ingelezen, maar eigenlijk nog weinig verstand ervan.
Ik zoek een fiets die ook op mijn lichaamsmaten wordt ingesteld. Nu kwam ik onderstaande fiets tegen op http://www.vosfietsen.nl/ voor 699 euro.
Sensa Romagna
Afmontage: Vol Shimano Tiagra Triple
Wielset: Supra RA Comp
Zadel: Supra Comp Line
Stuur & nok: Supra
Wat denken jullie hiervan?
Heb je een alert aanstaan voor elke keer dat die genoemd wordt?quote:
krijg een smsjequote:Op vrijdag 4 augustus 2017 19:31 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Heb je een alert aanstaan voor elke keer dat die genoemd wordt?
Zo te zien is het een 4700, 4600 was alleen in zilverkleurig volgens mij.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik vind Sensa een prima merk. De Shimano Tiagra 4700 groep schijnt prima te zijn, maar kan niet zien of dit een oudere is.
Persoonlijk zou ik eerder voor een 105 afgemonteerde fiets gaan zonder triple, maar met een compact. Zoals die Bulls Harrier van 824.
Over Vos heb ik ook negatieve verhalen gehoord, wellicht interessant om dat te checken.
Bedankt voor de tips. Over Vos zie ik ook veel negatieve reacties en wordt aangereden om ergens anders heen te gaan als beginner.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik vind Sensa een prima merk. De Shimano Tiagra 4700 groep schijnt prima te zijn, maar kan niet zien of dit een oudere is.
Persoonlijk zou ik eerder voor een 105 afgemonteerde fiets gaan zonder triple, maar met een compact. Zoals die Bulls Harrier van 824.
Over Vos heb ik ook negatieve verhalen gehoord, wellicht interessant om dat te checken.
Om te beginnen en twee keer in de week wat te fietsen, prima. Je kunt wel voor een veel duurder exemplaar gaan, maar als je er straks niks aan vindt of toch minder gaat, dan is dat zonde.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:32 schreef mrbombastic het volgende:
Ik wil gaan beginnen met wielrennen, 2x per week fietsen in de polder.
Ben 1.88m lang, dus framemaat 60 volgens mij.
Ik heb me een klein beetje ingelezen, maar eigenlijk nog weinig verstand ervan.
Ik zoek een fiets die ook op mijn lichaamsmaten wordt ingesteld. Nu kwam ik onderstaande fiets tegen op http://www.vosfietsen.nl/ voor 699 euro.
Sensa Romagna
Afmontage: Vol Shimano Tiagra Triple
Wielset: Supra RA Comp
Zadel: Supra Comp Line
Stuur & nok: Supra
Wat denken jullie hiervan?
Zo simpel werkt dat niet. Ik ben 5 cm kleiner en rijdt rond op een 54. Je moet kijken naar de geometrie en hoe jouw lichaamsverhoudingen zijn.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:32 schreef mrbombastic het volgende:
Ben 1.88m lang, dus framemaat 60 volgens mij.
tegen op http://www.vosfietsen.nl/ voor 699 euro.
Specialized fietsen worden regelmatig gejat, misschien iets om op te letten als je hem gaat bekijken.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 12:30 schreef nickjanssen777 het volgende:
Beste leden .
Mag ik een mening over een tweedehands Specialized Venge pro uit 2015 de adverteerder wilt er tussen de 1900,00/2200,00 euro voor hebben . toen ik een bod deed van 1500,00 euro ging hij meteen akkoord met het bedrag. Wat vinden jullie hiervan wel of niet doen ?
https://www.marktplaats.n(...)c624&previousPage=lr
quote:Op vrijdag 2 februari 2018 12:16 schreef mrPanerai het volgende:
De Venge is een snelle fiets maar wel beenhard, wil je dat voor 200+ km?
Dan de prijs is ook zeker ok, maar ga zeker kijken naar barsten of breuken in het carbon.
dus ook rondom de trapas, achter bruggen, enz.
Het is nu vroeg donker maar doe de bezichting als het licht is; dan zie je meer, en een felle lamp meenemen voor je zoektocht naar breukjes
prijs lees lijkt scherp.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 12:30 schreef nickjanssen777 het volgende:
Beste leden .
Mag ik een mening over een tweedehands Specialized Venge pro uit 2015 de adverteerder wilt er tussen de 1900,00/2200,00 euro voor hebben . toen ik een bod deed van 1500,00 euro ging hij meteen akkoord met het bedrag. Wat vinden jullie hiervan wel of niet doen ?
https://www.marktplaats.n(...)c624&previousPage=lr
Heb je de specificaties van die Domane?quote:Op woensdag 14 maart 2018 14:01 schreef Remzz het volgende:
Ik wil een nieuwe fiets, heb ooit 8 jaar terug een instapmodel gekocht merk Moser met Shimano Tiagra erop voor iets van 700 euro alles standaard.
Nu was ik bij een fietsenwinkel en mijn budget ligt rond de 1500 euro. Daar raadden ze me een Trek Domaine fiets aan, met Shimano Tiagra en zonder carbon o.i.d. nu werd me verteld dat de frames van Trek erg goed zijn en dat die fiets daarom beter is dan bijvoorbeeld een Cube Attain die wel Shimano 105 heeft en carbon frame. In hoeverre klopt dit, en is een Trek Domaine voor 1300 euro een goede fiets afgemonteerd met Tiagra.
Ik fiets in de zomermaanden zo'n 300 kilometer per maand.
Bijna zeker dat het deze was:quote:Op woensdag 14 maart 2018 14:04 schreef Leonos het volgende:
[..]
Heb je de specificaties van die Domane?
https://www.12gobiking.nl/trek-domane
Zie hier namelijk duizend verschillende
Sensa Milano ¤600 is veel gevraagd voor een fiets die nu voor ¤700 nieuw te koop is. Snap dat het geen storm loopt dan.quote:Op zondag 10 juni 2018 14:47 schreef Waterdrinker het volgende:
Voor zover dit topic nog actief is...
Ik wil ook een racefiets! Ik wil een paar keer per maand een stukje (100km) fietsen. Nu doe ik dat op m'n mountainbike, maar dat fietst dus niet optimaal op asfalt. Ooit wil ik nog eens naar Noord Frankrijk fietsen, dus wat heuvels moet 'ie wel kunnen handlen, maar bergen heb ik niet op de planning staan. Drie kettingwielen is niet nodig dan, toch?
Ik heb geprobeerd m'n binnenbeenlengte op te meten en kom op 78cm uit (ik ben ook maar 1,77m ofzo lang). Dat zou dan 53cm framehoogte moeten zijn als je 0,68 * 78 doet, maar andere sites zeggen weer 0,66 * 78 en dan kom je op 51,5 dus 52 cm framehoogte. Lijkt me dat ik dan echt 52 of 53 moet hebben, en 54 dus te groot is? Op Marktplaats zijn er nog wel wat fietsen van 54cm, maar kleiner vind ik nauwelijks. Ik snap dat ik een proefritje moet maken, maar omdat ik 0 racefiets-ervaring heb, voel ik ook niet direct wat goed rijdt en wat niet.
M'n budget is vrij beperkt eigenlijk, wil eerst kijken of het bevalt voor ik dieper in de buidel tast. Moet een Shimano 105 te doen zijn voor iets van 400 euro? Budget kan ik indien nodig nog wel verhogen, maar ik moet ook nog kleding en schoenen hebben, en ik wil het een beetje binnen de perken houden.
Zo zie ik nu https://link.marktplaats.nl/m1275789201 op Marktplaats staan, maar die staat er al bijna 2 maanden op en daar wordt relatief laag op geboden. Is er dan wat mee, of is 320 (huidige hoogste bod) niet eens zo gek veel voor zo'n Sensa Milano?
https://link.marktplaats.nl/m1288006220 dat is een Sensa Modena, maar daar is dus al 475 op geboden (terwijl de nieuwwaarde een euro of 900 is, als ik zo even Google). Gek toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |