En om het nog makkelijker te maken; Ik rij liever met een nieuwe tiagra 4700 dan met een oude ultegra 6600quote:Op zaterdag 3 september 2016 21:49 schreef cafca het volgende:
Uit de OP:
[..]
105 is dus de middenklasse groep van Shimano, zeg maar.
Goede rugzak kopen. Je hebt er genoeg die speciaal gevormd zijn voor de racer.quote:Op zaterdag 3 september 2016 23:52 schreef Andyy het volgende:
Rij je naar werk met of zonder rugzak? Met is niet heel prettig op een racer vind ik
Vaude heeft ook hele goede. Met een soort 'net' wat voor ventilatie zorgt en waardoor de achterkant van je rugzak niet tegen je rug plakt. Daarnaast handige extra's zoals een bevestigingsysteem voor je helm en een beschermhoes voor als het gaat regenen.quote:Op zondag 4 september 2016 08:54 schreef muzas het volgende:
[..]
Goede rugzak kopen. Je hebt er genoeg die speciaal gevormd zijn voor de racer.
Ik heb de deuter race exp air. Zou er zo een toch van 100+ mee rijden.
Totaal overheen gelezen, bedankt!quote:Op zaterdag 3 september 2016 21:49 schreef cafca het volgende:
Uit de OP:
[..]
105 is dus de middenklasse groep van Shimano, zeg maar.
Waarschijnlijk met een klein rugzakje. Zou ik die niet op een snelbinder kunnen vastmaken of draag ik die beter op m'n rug?quote:Op zaterdag 3 september 2016 23:52 schreef Andyy het volgende:
Rij je naar werk met of zonder rugzak? Met is niet heel prettig op een racer vind ik
Dat heeft die deuter dus ook allemaal.quote:Op zondag 4 september 2016 09:59 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Vaude heeft ook hele goede. Met een soort 'net' wat voor ventilatie zorgt en waardoor de achterkant van je rugzak niet tegen je rug plakt. Daarnaast handige extra's zoals een bevestigingsysteem voor je helm en een beschermhoes voor als het gaat regenen.
Laatst 70km gefiets met een propvol rugzak en geen moment last van gehad.
Met een snelbinder kun je niks vastmaken. Als je iets goed op de fiets wil zetten voor woon-werk en het er snel weer af kunt halen, dan kun je kijken naar een Topeak Rackpack met bijbehorende drager. Die schuif je er zo op en klikt vast. Zit muurvast totdat je op het knopje drukt en je hem er weer af kunt schuiven. De dragers zijn er ook voor racefietsen zonder oogjes, die zitten dan aan de zadelpen vast. Let wel op, dit kun je niet doen bij een carbon zadelpen.quote:Op zondag 4 september 2016 10:03 schreef sm4rtb1ts het volgende:
[..]
Totaal overheen gelezen, bedankt!
[..]
Waarschijnlijk met een klein rugzakje. Zou ik die niet op een snelbinder kunnen vastmaken of draag ik die beter op m'n rug?
Maakt dat voor woon-werk-verkeer echt veel uit? Ik ben me ook aan het oriënteren op een racefiets (ik heb nu een oude hybride).quote:Op zaterdag 3 september 2016 18:56 schreef cafca het volgende:
Ik zou voor minimaal Tiagra gaan, bij voorkeur 105.
Als je niet veel schakelt maakt het in gebruik niet heel veel uit, maar wel kwa duurzaamheid. Zoals hierboven beschreven: een Dura Ace groep uit de jaren 90 schakelt nog prima (en houdt nog wat restwaarde als je hem wilt verkopen), een Sora groep van 10 jaar oud kun je waarschijnlijk zo weggooien. Wat dat betreft geldt 105 zo'n beetje als de gulden middenweg.quote:Op zondag 4 september 2016 11:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maakt dat voor woon-werk-verkeer echt veel uit? Ik ben me ook aan het oriënteren op een racefiets (ik heb nu een oude hybride).
Ik fiets uitsluitend over vlak geasfalteerd wegdek, dus geen heuvels hier. Ik hoe dus nauwelijks te schakelen. Heeft een duurdere groep dan nog veel meerwaarde eigenlijk?
OK. Ik heb wel eens gehoord dat het echt duurdere spul minder duurzaam is, omdat hier alles aangedaan is om gewicht te besparen, en dat dit de duurzaamheid niet ten goede komt. Klopt dit?quote:Op zondag 4 september 2016 13:12 schreef cafca het volgende:
maar wel kwa duurzaamheid. Zoals hierboven beschreven: een Dura Ace groep uit de jaren 90 schakelt nog prima (en houdt nog wat restwaarde als je
Dat is bij de allerbeste groepen het geval. De Dura Ace uit het begin van de jaren '90 was daarop een uitzondering. Voor de beste prijs/kwaliteit/duurzaamheid verhouding kom je normaliter uit bij de middenklasse groepen als Veloce, 105, Cyclone, Athena en Ultegra (om het niet alleen tot Shimano te beperken).quote:Op zondag 4 september 2016 14:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
OK. Ik heb wel eens gehoord dat het echt duurdere spul minder duurzaam is, omdat hier alles aangedaan is om gewicht te besparen, en dat dit de duurzaamheid niet ten goede komt. Klopt dit?
Veel plezier ermee. Er rijdt niets zo lekker als een nieuwe (tweedehands) fiets.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 08:04 schreef Bronson het volgende:
[..]
Heb hem gekocht.
Even goed schoonmaken en nieuwe buitenbandjes en hij ziet er weer prima uit.
zonder is natuurlijk altijd lekkerder.quote:Op zaterdag 3 september 2016 23:52 schreef Andyy het volgende:
Rij je naar werk met of zonder rugzak? Met is niet heel prettig op een racer vind ik
som is dat zeker waar.quote:Op zondag 4 september 2016 14:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
OK. Ik heb wel eens gehoord dat het echt duurdere spul minder duurzaam is, omdat hier alles aangedaan is om gewicht te besparen, en dat dit de duurzaamheid niet ten goede komt. Klopt dit?
Weet je al welk soort geo je wil? Meer op comfort gericht of toch meer een beenhard sprintersmodel.quote:Op maandag 5 juni 2017 12:32 schreef stripe het volgende:
Op zoek naar ervaringen en do's en don'ts:
Wat raden jullie aan? Bij praktisch alle merken kan je voor rond de ¤2000 een carbon frame krijgen met een goede groep, maar wat zijn écht goede frames? Is het het geld waard om direct voor een Ultegra groep te gaan of volstaat 105?
Dank voor je reactie. Daar heb ik eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht. Ga me eerst even inlezen in de verschillen!quote:Op maandag 5 juni 2017 13:50 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Weet je al welk soort geo je wil? Meer op comfort gericht of toch meer een beenhard sprintersmodel.
sommige onderdelen kan het lonen om voor ultegra te kiezen , maar met 105 heb je ook een prima groep.quote:Op maandag 5 juni 2017 12:32 schreef stripe het volgende:
Op zoek naar ervaringen en do's en don'ts:
Fiets nu al een jaar of 5-6 op mijn beginnersfiets (Koga Miyata Flyer uit 2009 afgemonteerd met Shimano Tiagra. Aluminium frame met carbon voorvork.
Nu het wielrennen wat serieuzer wordt en ik me over een paar maanden wil aansluiten bij een wielerclub ben ik aan het kijken naar een andere fiets:
- carbon frame
- Shimano Ultegra/Dura Ace (of evt. 105) het liefst shimano omdat ik daar eigenlijk al het gereedschap voor heb, en tevreden ben over de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen.
Wat raden jullie aan? Bij praktisch alle merken kan je voor rond de ¤2000 een carbon frame krijgen met een goede groep, maar wat zijn écht goede frames? Is het het geld waard om direct voor een Ultegra groep te gaan of volstaat 105?
Ik heb een bike fit gedaan en vond het resultaat op zich best fijn. Ging "wat" verder dan het zadel op de goeie hoogte zetten - logisch op zich, maar hij heeft bv ook het stuur met wat gerommel hoger gezet, de plaatjes in mijn schoenen wat versteld, etc.quote:Op woensdag 7 juni 2017 23:23 schreef Bogatell het volgende:
Wat is in jullie opinie de toegevoegde waarde van een zgn. ''bike fitting''?
Bedrijf waar ik mijn Specialized fiets heb gekocht werkt samen met een soort 'in house' franchiser die dan anderhalf uur de tijd voor je neemt om jou zgn. helemaal 'perfect' op de fiets te zetten.
Bij de verkoop viel mij al op dat de dealer nogal aandrong op het doen van een dergelijke bike fitting, met name omdat ik door de aankoop van mijn fiets 50% korting daarop krijg.
Desondanks kost het me alsnog bijna 80 euro. Aanvankelijk was ik enthousiast en zei ik dat ik dit zeker ging doen, maar bij nader inzien vraag ik mij eigenlijk af of dit echt toegevoegde waarde heeft voor mij als amateur fietser die gemiddeld vier keer per maand een rondje zal gaan fietsen.
Ik neem toch aan dat de dealer mijn standaard maten opmeet om daar de fiets op in te stellen zoals ze zelfs bij de Vos doen, en dat de bike fitting meer fine tuning is. Zijn natuurlijk ook weer allerlei bedrijfjes om de fietsen business heen die er een graantje van mee willen pikken. Doen of niet wat vinden jullie?
Bianchi zijn wel echt mooie fietsen, mooi afgewerkt en de infinito echte comfortracer, kan je niet veel fout mee doen. Maar bij een Bianchi fiets zou ik voor Campagnolo afmontage gaan, Athena dan of zo.quote:Op woensdag 7 juni 2017 14:26 schreef stripe het volgende:
Hoe wordt hier gedacht over het merk Bianchi?
Ik twijfel tussen een aantal merken maar heb een kans om deze fiets te kopen (praktisch nieuw).
De fiets voldoet eigenlijk volledig aan mijn eisen:
- Goed frame (carbon)
- Volledig Shimano Ultegra 11spd afgemonteerd
- Model is wel 2015 maar de prijs is een stuk aantrekkelijker vergeleken met andere full-carbon fietsen.
[ afbeelding ]
Mooie fietsen, prima groepset. Maar heb weleens klachten gehoord over de verdere afmontage, en dan voornamelijk wielen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 14:26 schreef stripe het volgende:
Hoe wordt hier gedacht over het merk Bianchi?
Ik twijfel tussen een aantal merken maar heb een kans om deze fiets te kopen (praktisch nieuw).
De fiets voldoet eigenlijk volledig aan mijn eisen:
- Goed frame (carbon)
- Volledig Shimano Ultegra 11spd afgemonteerd
- Model is wel 2015 maar de prijs is een stuk aantrekkelijker vergeleken met andere full-carbon fietsen.
[ afbeelding ]
Ik zoek eigenlijk specifiek een Shimano afmontage omdat ik daar al het gereedschap voor heb en dus weet hoe alles onderhouden moet worden. De fiets die ik evt. Kan kopen heeft alleen wat testkilometers gemaakt en is dus praktisch nieuw, de korting is wel aanzienlijk dus echt wel het overwegen waard. Maar met Shimano Ultergra is niks mis lijkt me toch? Het evt. kiezen voor Campagnolo zou dan puur persoonlijke voorkeur zijn of is er nog een andere reden om toch voor Campagnolo te gaan?quote:Op donderdag 8 juni 2017 10:43 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Bianchi zijn wel echt mooie fietsen, mooi afgewerkt en de infinito echte comfortracer, kan je niet veel fout mee doen. Maar bij een Bianchi fiets zou ik voor Campagnolo afmontage gaan, Athena dan of zo.
Die bike fitting van 80 euro maakt toch ook niets meer uit wanneer je zulk bedrag aan een fiets uitgeeft, maar je zit beter op je fiets. En een normale fietshandelaar rekent ook niets aan om die iets langere of korter stuurpen te vervangen als dat nodig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |