abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 augustus 2016 @ 18:01:27 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_164336236
Is goud een veilige haven?

quote:
Niet alleen de olympische sporters gaan voor goud, ook beleggers kijken naar het edelmetaal. Goud doet het dit jaar heel goed met 30 procent rendement en het lijkt erop dat het een veilige haven blijft in de huidige moeilijke economische tijden

Een ounce goud (31 gram) is dit jaar al in prijs gestegen van 1060 dollar naar nu 1350 dollar: een stijging van 27 procent. Daarmee is goud dit jaar een heel goede belegging. Maar de koers staat nog niet op recordhoogte: In 2011 deed een ounce goud nog meer dan 1900 dollar.



De omslag in het denken over goud is groot, na 5 jaren van prijsdalingen zitten we nu weer in een echte 'bullmarket'. Volgens Willem Middelkoop, onze voormalige beurscommentator en goudkenner, komt dat door het feit dat grote institutionele partijen goud beginnen te promoten. "Dat is een enorme verandering van het sentiment. Opvallend is dat institutionele beleggers nu ook openlijk beginnen te adviseren om door middel van goud-posities je in te dekken tegen onzekerheden als QE, brexit en de Amerikaanse verkiezingen."

Grote beleggers als Bill Gross en George Soros speculeren momenteel ook op een verdere waardestijging van goud. Volgens zakenbank UBS is de goud daarbij 'more compelling than ever’ ofwel aanlokkelijker dan ooit. Goud doet het altijd goed in tijden van onzekerheid. Volgens Gross is de turbulentie op de markten en de lage rente de aanleiding voor een grotere interesse in edelmetalen. Goud is het beste alternatief voor staatsobligaties.

Goud kan niet zomaar worden bijgemaakt, het kan alleen worden gedolven en goud is al eeuwenlang onweerstaanbaar aantrekkelijk.

Een vrij kleine markt
Wat belangrijk is voor beleggers is dat een kleine verschuiving van het grote geld richting goud meteen al grote gevolgen heeft. De wereldwijde obligatiemarkt is maar liefst 50.000 miljard dollar groot. De totale fysieke zilvermarkt is slechts 20 miljard dollar, terwijl de marktwaarde van alle beursgenoteerde goudaandelen samen slechts 250 miljard dollar is.

Goud interessanter dan 'veilige' staatsobligaties?
Volgens RTL Z-beurscommentator Hans de Geus is goud zeker een hedge (een bescherming) tegen hoge inflatie. "Het houdt z'n waarde net als huizen. Goud is een bescherming van je vermogen in slechte tijden."

"Als de rente verder onder de 0 procent zakt, dan is goud is ook een veilige manier van opslag, een makkelijker manier dan bankbiljetten onder je matras te doen. Dan kan je misschien beter goud kopen. Daarbij worden staatsobligaties steeds gevaarlijker, want wie gaat de obligaties ooit weer van jou kopen? Misschien moeten we nu daarom meer naar goud dan naar staatsobligaties kijken."

Als zelfs de bekende obligatiebelegger Bill Gross zegt dat hij niet meer van aandelen en obligaties houdt, omdat hij ze riskant vindt, dan wordt het tijd voor een alternatief. Hij adviseert hard-assets als goud en vastgoed.

Gaat de goudprijs verder omhoog?
Middelkoop: "Goud gaat naar 1400 dollar op korte termijn, we verwachten later dit jaar ook de 1500 dollar te bereiken." Middelkoop denkt dat goud in 2017 de oude records van 1920 dollar per ounce gaat bereiken en mogelijk zelfs overtreffen.

Voor de langere termijn voorziet Willem Middelkoop een goudprijs van minimaal 5000 dollar en een zilverprijs van minimaal 100 dollar bij een huidige prijs van 20 dollar. "Binnen 10 jaar, misschien wel veel sneller. Ik zou niet verbaasd zijn als dat rond 2020 al het geval is."

Welke landen zijn actief en waarom vinden ze goud zo aantrekkelijk?
Middelkoop: "De grote vraag naar goud komt nog steeds uit Azië, waarbij China en India samen meer goud kopen dan dat de wereldwijde goudmijnproductie groot is. Ze zien het als een hedge tegen te grote dollarposities en onzekerheid in het monetaire systeem. De grote vraag uit Azië en repatriëren van goud naar Europa vanuit Amerika heeft geleid tot een grotere rol van goud in het financiële systeem."

Middelkoop verwacht dat de rol van goud binnen het monetaire systeem sterk zal worden vergroot. Met daarbij nog wat meer onzekerheid en paniek in de wereld, zorgt het voor veel interesse in goud en een flink hogere prijs.



www.rtlz.nl
Allen gegroet,

Het zeer waardevolle edelmetaal dat men sinds mensenheugenis goud noemt doet al eeuwenlang menig hart O+ sneller kloppen. Ondanks de crisis zijn er nog genoeg mensen met geld, waaronder verschillende burgers in mijn woonplaats die absoluut niet vies zijn van 'n sieraad dat uit goud of zilver bestaat.

Het edelmetaal in kwestie heeft uiteraard ook 'n functionele vinger in de pap voor succesvolle zakenlieden op verschillende plaatsen elders ter wereld. Niet minder dan 15.000 goudbaren liggen er zelfs zwaarbeveiligd opgeborgen in de kluis van DNB te A'dam. Hoewel ze op het eerste gezicht als broodjes uit een oven lijken te komen, laat de bijzondere glans van het edelmetaal er geen twijfel over bestaan dat het hier serieus om goud gaat. Schrik niet; per baar gaat het om een waarde van niet minder dan 400.000 euro. :o

Gelet op de economische strubbelingen in omringende landen, met alle onzekerheden van dien op de loer door diverse nieuwe ontwikkelingen, besluiten veel beleggers een schot voor de boeg te nemen door te denken in goud. Hier in het Haerlemsche heeft men tenslotte ook diverse ijzers in het vuur liggen voor het geval slechtere tijden zich onverhoopt aandienen. Als ondernemer is men min of meer ingedekt tegen economisch zwaar weer door het op deze manier over 'n andere boeg te gooien. o|O

Niet zelden heeft men begin dit jaar aardig wat risico's genomen op de beurs, maar een prachtig nieuw rendement ligt al klaar en het straalt menig zakenpartner flink tegemoet.
Enorme winsten liggen dit jaar te vergaren in de wat meer riskante hoek; behalve goud gloort bijvoorbeeld ook Rusland, waarvan de beurs vrij goed is en men in euro's al 25 procent te pakken zou hebben gehad! Olie en mijnbouwbedrijven zijn onlangs ook al vrij lucratief geworden, temeer omdat de prijsstijging van grondstoffen voor grote klappers zorgt van de betrokken mijnen. |:(
Op diverse plaatsen, maar ook in de Haerlemsche hogere kringen :Y) :9 weet men ervan; wie het aandurfde geniet thans een prima beursjaar, menig ondernemer heeft dat intussen al mogen ervaren.

Enfin, goud is niet het enige; zilver deed er aan het begin van deze maand zelfs nog 'n waardevol schepje bovenop, en wel met een oplopende prijs van 40 procent tegenover 30 procent rendement per goudstaaf. Begin 2016 deed een kilo zilver pak hem beet 410 euro, nu betaalt men 572 euro. Goud voert qua prijs echter de boventoon, want een baar goud van 1000 gram steeg dit jaar namelijk van 31.400 naar 38.600 euro. :9~

Men weet dat beleggen nu eenmaal risico's met zich meebrengt, het gunstige ervan is dat men tenminste meer rendement zal kunnen maken dan die schamele 0,5 procent op een spaarrekening. ;( :{ Weloverwogen beleggen in Nederland is gewoon gaan met die banaan; heeft men bijvoorbeeld grote fondsen als Unilever, ASML, Shell, Ahold, et cetera, in de portefeuille dan staat men behoorlijk in de plus. Tegelijk staat de AEX ook al op 4 procent in de plus - inclusief dividend!

Wel, er zijn echter kleinere fondsen die flink negatief kunnen uitpakken in het geval men daarop ingezet heeft, de fondsen staan namelijk flink in het rood. De Midkap, dan wel de index voor middelgrote fondsen, staat bijna op een bedroevende -10 procent en dat is natuurlijk weggegooid geld me dunkt.
Gunstige omstandigheden kunnen helaas snel veranderen in minder gunstige ontwikkelingen tot zwaar weer aan toe, daarom blijft de nabije toekomst helaas altijd wat onzeker voor beleggers.
Vandaag de dag, met alle recente ontwikkelingen van dien, is het sowieso oppassen geblazen voor ondernemers. In vergelijking tot investeren in bedrijven als Shell, zijn investeringen in vakantiehuisjes bijvoorbeeld ook niet aan te raden, omdat men daar minder snel uit kan treden. :o

Voor beleggers lijkt goud inderdaad een veilige manier; goud is namelijk niet zo 'vluchtig' als kleine fondsen en daarbij erg duurzaam. Wereldwijd lijkt het geliefde edelmetaal een passende vogelvlucht te nemen voor 'n toenemend aantal beleggers. Welnu, de inflatiebestendigheid zoals behoud van waarde bij huizen geeft tenslotte ook vrij grote zekerheid. En de 'pluim' gaf het al aan; de goudprijzen zitten dit jaar namelijk flink in de lift, ik geloof er dus wel in!

Goed, ik wens u nog een fijne dag!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_164336568
Willem plugt zijn goudbeleggingen maar weer eens. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 8 augustus 2016 @ 18:18:59 #3
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 8 augustus 2016 @ 18:41:47 #4
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_164337578
Het is wel leuk dat goud niet bijgemaakt wordt, alleen gedolven, maar dat maakt nog niet dat de waarde van een goudbaar intrinsiek is. Goud heeft wel wat waardevolle industriele toepassingen, maar niet genoeg om de belachelijke waarde te bewerkstelligen. Het is gewoon een gevoel dat mensen erbij hebben dat het de waarde geeft, wat de gek ervoor neerlegt zeg maar.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 8 augustus 2016 @ 19:19:35 #5
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_164338781
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 18:41 schreef nixxx het volgende:
Het is wel leuk dat goud niet bijgemaakt wordt, alleen gedolven, maar dat maakt nog niet dat de waarde van een goudbaar intrinsiek is. Goud heeft wel wat waardevolle industriele toepassingen, maar niet genoeg om de belachelijke waarde te bewerkstelligen. Het is gewoon een gevoel dat mensen erbij hebben dat het de waarde geeft, wat de gek ervoor neerlegt zeg maar.
Mja, het blijft puur menselijke voorkeur, een hond of kat o.i.d. geeft er natuurlijk niets om.

Kortom; het eeuwenoude gevoel dat mensen erbij krijgen, waardoor deze metaalsoort al van oudsher 'n bepaalde waarde krijgt, is ook in dezen de oorspronkelijke aanleiding. Let wel; wat men er gaarne voor geeft gaat best heel ver, en dat zorgt voor deze exorbitante geldelijke waarde van het geliefde edelmetaal.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_164338929
Je koopt staatsobligaties dan ook niet alleen voor het directe rendement maar ook of wellicht vooral ook om later weer met winst te verkopen.
pi_164338993


Afgaand op dit plaatje, zijn er nog meer markten die aantrekkelijk zijn en die niet bijgemaakt kunnen worden.
pi_164339010
Is zilver ineens uit de mode, dat was ook een behoorlijk goede belegging.
There is only one religion
pi_164339107
Als de vraag niet meer daar is?

Wapens of brood zou dat geen belegging zijn?

[ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2016 19:40:39 ]
  maandag 8 augustus 2016 @ 19:57:07 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164339886
Goud is zuiver speculatief. Het genereert geen rendement natuurlijk. Je kunt op de lange termijn beter goud hebben dan cash onder je hoofdkussen, maar een eenvoudige spaarrekening kun je er al niet mee verslaan.
Aangezien je niet weet of de komende tijd rustig of instabiel zal worden, weet je ook niet of je wel of geen goud moet kopen (los van de vraag of goud werkelijk stijgt in instabiele tijden).
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 8 augustus 2016 @ 19:58:32 #11
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_164339938
Nee.
Goud zal aan de beurt zijn als het geld op is.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_164339966
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 19:58 schreef ErwinRommel het volgende:
Nee.
Goud zal aan de beurt zijn als het geld op is.
Goud had de maat staaf voor geld moeten zijn vindt ik.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:00:47 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164340024
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 19:23 schreef WammesWaggel het volgende:
Je koopt staatsobligaties dan ook niet alleen voor het directe rendement maar ook of wellicht vooral ook om later weer met winst te verkopen.
Dat denk ik niet. Staatsobligaties worden in principe juist gekocht voor een stabiel en veilig rendement op de lange termijn! De schommelingen in waarde door algemene renteschommelingen wordt eerder als negatief gezien! Op dit moment is het rendement op veel staatsobligaties overigens negatief.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_164340083
Staatsobligaties, om te laten zien dat ze het goed doen?

Dit lijkt mij wel een goede belegging trouwens.

V&A / [TK] Doosjes gebakken lucht

[ Bericht 60% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2016 20:04:13 ]
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:08:25 #15
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_164340320
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 19:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Goud had de maat staaf voor geld moeten zijn vindt ik.
Tja, ik heb dit systeem niet verzonnen.
Voor hetzelfde geld was de maatstaf "lucht" geweest.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_164340408
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:08 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Tja, ik heb dit systeem niet verzonnen.

Ik heb het ook niet verzonnen, weet wel dat ik er tegen was.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:15:13 #17
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_164340560
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet verzonnen, weet wel dat ik er tegen was.
Het is dat je het nodig hebt. Hoe moet je anders leven?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_164340628
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:15 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Het is dat je het nodig hebt. Hoe moet je anders leven?
Voor de Euro leefde ik ook!

De meeste hier zullen het wel niet mee gemaakt hebben het ging al eens bergaf maar er was steeds ergens een lichtpuntje te zien, en naar een tijd ging het weer bergop!

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2016 20:18:26 ]
pi_164340834
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Staatsobligaties worden in principe juist gekocht voor een stabiel en veilig rendement op de lange termijn! De schommelingen in waarde door algemene renteschommelingen wordt eerder als negatief gezien! Op dit moment is het rendement op veel staatsobligaties overigens negatief.
Dat ook, neemt niet weg dat er een levendige handel is in obligaties, ongeacht het rendement.
pi_164341234
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:21 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat ook, neemt niet weg dat er een levendige handel is in obligaties, ongeacht het rendement.
Nog wel he, de vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen toch?
pi_164341465
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:32 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog wel he, de vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen toch?
Nee, men zoekt altijd naar een andere valuta of wil graag een gokje wagen en koopt bv een obligatie van Argentinnie.
Om een mooie ROI te pakken maar daar moet je wel geduld en middelen voor hebben.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:43:24 #22
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_164341594
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 18:41 schreef nixxx het volgende:
Het is wel leuk dat goud niet bijgemaakt wordt, alleen gedolven, maar dat maakt nog niet dat de waarde van een goudbaar intrinsiek is. Goud heeft wel wat waardevolle industriele toepassingen, maar niet genoeg om de belachelijke waarde te bewerkstelligen. Het is gewoon een gevoel dat mensen erbij hebben dat het de waarde geeft, wat de gek ervoor neerlegt zeg maar.
Het is zeldzaam.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:45:56 #23
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_164341674
Goud en zilver is ontstaan uit een supernova. Derhalve heb je iets buitenaards in je handen als je goud in handen hebt.

Specialer dan een stukje maansteen dus.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:52:34 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164341908
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:45 schreef MisterCe het volgende:
Goud en zilver is ontstaan uit een supernova. Derhalve heb je iets buitenaards in je handen als je goud in handen hebt.

Specialer dan een stukje maansteen dus.
Alle elementen muv waterstof zijn gevormd in de sterren. Je kunt wat dat betreft dus net zo goed een stukje ijzer koesteren als een stuk goud.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:57:19 #25
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_164342100
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Alle elementen muv waterstof zijn gevormd in de sterren. Je kunt wat dat betreft dus net zo goed een stukje ijzer koesteren als een stuk goud.
Kun je dan uitleggen hoe de aarde komt aan zijn metalen kern?
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:58:36 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164342144
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:57 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Kun je dan uitleggen hoe de aarde komt aan zijn metalen kern?
De elementen waaruit de aarde bestaat zijn vele miljarden jaren geleden ontstaan bij een supernova. Dit geldt voor alle zwaardere elementen in het universum.
De allereerste sterren hadden dus geen rotsachtige planeten om zich heen, omdat die elementen toe nog niet bestonden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:09:00 #27
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_164342582
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 19:26 schreef Dance99Vv het volgende:
Is zilver ineens uit de mode, dat was ook een behoorlijk goede belegging.
Begin jaren 80 inderdaad. Mijn oom heeft zich daar destijds flink in vertild. Hebben ze nu al dat zilver op zolder liggen.. :')
pi_164351099
Vind de TT raar. Goud is altijd een vastigheid en daarom heb ik het ook al jaren. Je weet maar nooit.
pi_164351165
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 00:38 schreef Iwanius het volgende:
Vind de TT raar. Goud is altijd een vastigheid en daarom heb ik het ook al jaren. Je weet maar nooit.
Ik mag toch hopen dat je het gekocht hebt toen het hoog stond.

Wil dus bij deze alleen aangeven hoe vast het is!

En als niemand meer iets te vreten heeft of werk, en ze moeten het verkopen denk ik niet dat het nog vast is.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2016 00:52:33 ]
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 06:13:58 #30
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_164354789
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:43 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Het is zeldzaam.
De ijzer isotoop 60Fe is ook zeldzaam..halfwaarde tijd van 2.6 miljoen jaar dus ook nog stabiel..maar niemand die er ene kloot om geeft.

Wat dat betreft zie ik nog meer brood in grond. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland. Maar uiteindelijk is je geld toch nergens veilig als er een echt grote crisis komt.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_164354922
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Staatsobligaties worden in principe juist gekocht voor een stabiel en veilig rendement op de lange termijn! De schommelingen in waarde door algemene renteschommelingen wordt eerder als negatief gezien! Op dit moment is het rendement op veel staatsobligaties overigens negatief.
Staatsobligaties werden in verleden relatief veilig gezien omdat staten niet failliet kunnen gaan, echter dat laatste is ook niet meer helemaal zeker in de Westerse wereld.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_164354931
quote:
10s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:09 schreef pfaf het volgende:

[..]

Begin jaren 80 inderdaad. Mijn oom heeft zich daar destijds flink in vertild. Hebben ze nu al dat zilver op zolder liggen.. :')
Zilver heeft een behoorlijke industriele waarde, goud alleen decoratief.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_164354936
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:57 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Kun je dan uitleggen hoe de aarde komt aan zijn metalen kern?
Allah.
pi_164355042
De prijs voor goud voor Dafne Schippers op de 200 meter is gezakt zie ik. Unibet bood m aan tegen een quotering van 1,40, maar staat alweer op 1,35.

Dus ook goud is geen zekerheid.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 07:52:20 #35
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_164355091
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zilver heeft een behoorlijke industriele waarde, goud alleen decoratief.
Toch is het een belegging van niets. Nog net niet weggegooid geld.
pi_164355123
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:52 schreef pfaf het volgende:

[..]

Toch is het een belegging van niets. Nog net niet weggegooid geld.
Mjah dat is wel overdreven, over 50 jaar kan het compleet anders zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_164355133
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:42 schreef Toefjes het volgende:
De prijs voor goud voor Dafne Schippers op de 200 meter is gezakt zie ik. Unibet bood m aan tegen een quotering van 1,40, maar staat alweer op 1,35.

Dus ook goud is geen zekerheid.
:D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 07:59:35 #38
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_164355136
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mjah dat is wel overdreven, over 50 jaar kan het compleet anders zijn.
Mjah, dat kan. Maar in 30 jaar geen cent rendement en zelfs flinke negatieve na inflatiecorrectie is geen goed track-record.
pi_164355159
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:59 schreef pfaf het volgende:

[..]

Mjah, dat kan. Maar in 30 jaar geen cent rendement en zelfs flinke negatieve na inflatiecorrectie is geen goed track-record.
BIjna geen enkele belegging heeft een gegarandeerd rendement, zelfs staatsobligaties die vroeger heilig waren zijn niet meer veilig. Er is geen econoom die nu nog durft te garanderen dat staatsobligaties van welk land dan ook veilig zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 08:11:26 #40
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_164355201
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zilver heeft een behoorlijke industriele waarde, goud alleen decoratief.
Natuurlijk niet, goud heeft tal van industriele toepassingen, meer dan zilver misschien wel. Goud geleid elektriciteit goed en blijft intakt onder de meeste omstandigheden waardoor het veel gebruikt word in elektronica en medische toepassingen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_164355244
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 08:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, goud heeft tal van industriele eigenschappen, meer dan zilver misschien wel. Goud geleid elektriciteit goed en blijft intakt onder de meeste omstandigheden waardoor het veel gebruikt word in elektronica en medische toepassingen.
De geleidingsfactor van goud is maar een zeer klein beter dan zilver, geloof me het percentage goud dat industrieel gebruikt word is te verwaarlozen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_164355677
WGR / Goud #18: Een veilige haven of een schijnvertoning?

Zilver heeft goud dit jaar tot nu toe trouwens verruit outperformed met een stijging van 40%

[ Bericht 48% gewijzigd door Digi2 op 09-08-2016 09:16:52 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_164355882
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 00:41 schreef john2406 het volgende:

En als niemand meer iets te vreten heeft of werk, en ze moeten het verkopen denk ik niet dat het nog vast is.
Mwah,
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_164359213
quote:
Wat ik beweer dus dan is het en ruilmiddel, en dan maakt wie het overnemen wil de prijs ernaar of ervan uit!
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 12:07:28 #45
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_164359327
quote:
waarbij China en India samen meer goud kopen dan dat de wereldwijde goudmijnproductie groot is
Ik meen trouwens ooit ergens gelezen te hebben dat er nu officieel al meer goud in het bezit van mensen/bedrijven/landen is dan dat er ooit uit de mijnen is gehaald. Dan moet die goudprijs dus toch ook wel een gigantische luchtbel zijn? Meerdere eigenaren voor elk stukje goud wat ergens ligt opgeslagen?
pi_164359401
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:07 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Ik meen trouwens ooit ergens gelezen te hebben dat er nu officieel al meer goud in het bezit van mensen/bedrijven/landen is dan dat er ooit is opgegraven. Dan moet die goudprijs dus toch ook wel een gigantische luchtbel zijn? Meerdere eigenaren voor elk stukje goud wat ergens ligt opgeslagen?
Puur goud of ook het veredeld goud?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2016 12:09:38 ]
pi_164359458
Hebben ze niet met vuur gespeeld en wisten of dachten niet naar over de gevolgen?
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 12:12:14 #48
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_164359500
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Puur goud of ook het veredeld goud?
Goed punt. Zal eens kijken of ik ergens de bron kan vinden. Maar is al een tijdje geleden. Als ik het me goed herinner had men het over de wereldwijde goudvoorraad, maar dat is nogal een rekbaar begrip.
pi_164361371
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:03 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat ik beweer dus dan is het en ruilmiddel, en dan maakt wie het overnemen wil de prijs ernaar of ervan uit!
Dit geldt evenzeer voor fait betaalmiddelen. Die in het geval van Zimbabwe naar bijna nul koopkracht gingen.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_164362316
Wanneer er honger lijdt kijk dan maar is wat meer waard is, een stuk brood of 20 kilo goud.
pi_164363026
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:01 schreef vigen98 het volgende:
Wanneer er honger lijdt kijk dan maar is wat meer waard is, een stuk brood of 20 kilo goud.
Als men scheel kijkt van de honger zou men dan die 20 kilo met zich mee willen slepen, of is dat dan alleen maar last?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2016 14:27:57 ]
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 14:34:48 #52
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_164363255
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Puur goud of ook het veredeld goud?
Handel in veredeld goud doet wereldwijd ook goede zaken!

quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:12 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Goed punt. Zal eens kijken of ik ergens de bron kan vinden. Maar is al een tijdje geleden. Als ik het me goed herinner had men het over de wereldwijde goudvoorraad, maar dat is nogal een rekbaar begrip.
Naast handel en investering in vrijwel puur goud, met al haar schoonheid vanwege de zachte glans als zeldzaam edelmetaal, tiert sinds jaar en dag de handel in veredeld goud ook welig. Voor minder karaat wordt uiteindelijk ook erg veel geld neergeteld. Handel blijft handel!

Goudgehaltes kunnen dus nogal verschillen:
• 08 karaat goud - percentage 33,3% goud, aanduiding 333
• 14 karaat goud - percentage 58,5% goud. aanduiding 585
• 18 karaat goud - percentage 75,0% goud, aanduiding 750
• 20 karaat goud - percentage 83,3% goud, aanduiding 833
• 21 karaat goud - percentage 87,5% goud, aanduiding 875
• 22 karaat goud - percentage 91,7% goud, aanduiding 917
• 24 karaat goud - percentage 99,9% goud, aanduiding 999
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 14:35:50 #53
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_164363291


[ Bericht 100% gewijzigd door Scjvb op 09-08-2016 14:38:14 (dubbel) ]
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_164364478
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:34 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Handel in veredeld goud doet wereldwijd ook goede zaken!

[..]

Als jij nou eens verder kijkt as je neus lang is zie je dat het een vraag over de hoeveelheid goud ging!

quote:
11s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:07 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Ik meen trouwens ooit ergens gelezen te hebben dat er nu officieel al meer goud in het bezit van mensen/bedrijven/landen is dan dat er ooit uit de mijnen is gehaald. Dan moet die goudprijs dus toch ook wel een gigantische luchtbel zijn? Meerdere eigenaren voor elk stukje goud wat ergens ligt opgeslagen?
Daar reageerde ik op en niet op jouw, waar handel in is weet ikzelf ook wel daar heb ik jouw niet voor nodig!

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2016 15:17:44 ]
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 15:31:26 #55
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_164365087
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:13 schreef john2406 het volgende:

Als jij nou eens verder kijkt as je neus lang is zie je dat het een vraag over de hoeveelheid goud ging!
Nou nou :o , snel op uw teentjes getrapt, mijnheer?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goudreserve
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_164365114
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:31 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Nou nou :o , snel op uw teentjes getrapt, mijnheer?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goudreserve
Nee helemaal niet hoor, jij wel?

Ik houdt wel van een relletje, doe dus graag iets uit de boom lokken.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2016 15:32:59 ]
pi_164365210
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:31 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Nou nou :o , snel op uw teentjes getrapt, mijnheer?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goudreserve
Hoeveel goud zou er nog in Zwitserland liggen waar geen mens iets vanaf weet?

Nouja geen mens, eentje zal het wel weten toch?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2016 15:34:46 ]
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 15:40:05 #58
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_164365347
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:32 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nee helemaal niet hoor, jij wel?

Ik houdt wel van een relletje, doe dus graag iets uit de boom lokken.
:D
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeveel goud zou er nog in Zwitserland liggen waar geen mens iets vanaf weet?

Nouja geen mens, eentje zal het wel weten toch?
Misschien wel iemand die deze wetenschap uiteindelijk mee z'n graf in neemt, of al genomen heeft. :o
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_164365383
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:40 schreef Scjvb het volgende:

[..]

:D

[..]

Misschien wel iemand die deze wetenschap uiteindelijk mee z'n graf in neemt, of al genomen heeft.
Maar goed twitch gaf dus aan dat er meer goud in het cirquit zou zitten als dat er ooit opgegraven is, hoeveel veredeld goud krijg ik uit een klomp puur goud, dan heb je het al toch?
De prijs je rijk show!
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:10:23 #60
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_164366240
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Maar goed twitch gaf dus aan dat er meer goud in het cirquit zou zitten als dat er ooit opgegraven is, hoeveel veredeld goud krijg ik uit een klomp puur goud, dan heb je het al toch?
De prijs je rijk show!
Letterlijk is dat onbestaanbaar.

Maar wanneer men bepaalde artikelen, vooral sieraden, bijna verkoopt alsof het volledig uit goud bestaat dan kan men evengoed spreken van een 'goudmijntje'. Graven is dan inderdaad niet nodig!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_164366788
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:27 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als men scheel kijkt van de honger zou men dan die 20 kilo met zich mee willen slepen, of is dat dan alleen maar last?
Zoals het praktijkvoorbeeld van Zimbabwe aantoont is dit een vals dilemma. De mensen zonder goud zijn uiteindelijk degenen die honger lijden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_164367290
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Zoals het praktijkvoorbeeld van Zimbabwe aantoont is dit een vals dilemma. De mensen zonder goud zijn uiteindelijk degenen die honger lijden.
Nou stel ze hebben geen goud maar daarvoor diamanten, hebben ze dan alsnog honger?

Uiteraard hebben de mensen die het goud hebben te eten, er zijn ja zat hongerleiders die goud zoeken voor hun, dat die daar een brood van kunnen kopen.
UIteraard niet te veel stel ze hebben geen honger meer en zoeken dan geen goud meer!
pi_164368091
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:47 schreef john2406 het volgende:

[..]
Nou stel ze hebben geen goud maar daarvoor diamanten, hebben ze dan alsnog honger?
Edelstenen kunnen soms ook voldoen. De waarde en echtheid ervan inschatten is echter lastiger evenals het opdelen ervan.
quote:
Uiteraard hebben de mensen die het goud hebben te eten, er zijn ja zat hongerleiders die goud zoeken voor hun, dat die daar een brood van kunnen kopen.
UIteraard niet te veel stel ze hebben geen honger meer en zoeken dan geen goud meer!
In het geval van Zimbabwe werden de zimbabwaanse dollars niet meer als betaalmiddel geaccepteerd. Mensen gingen goud zoeken omdat dat nog wel als betaalmiddel werd geaccepteerd. Zoals uit het videofragment blijkt waren oudjes die hun pensioentje in zimbabwaanse $ kregen uitbetaald dus zwaar de dupe evenals gehandicapten die niet in staat waren tot goudzoeken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 18:36:16 #64
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_164370454
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:42 schreef Toefjes het volgende:
De prijs voor goud voor Dafne Schippers op de 200 meter is gezakt zie ik. Unibet bood m aan tegen een quotering van 1,40, maar staat alweer op 1,35.

Dus ook goud is geen zekerheid.
Jawel, het gaat nooit naar 0.
pi_164378666
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 18:36 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Jawel, het gaat nooit naar 0.
Weet je niet waarom beleggers beleggen?

Puntje van de sluier omhoog, niet om er geld op toe te leggen toch.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2016 22:26:38 ]
pi_164388990
Op dit moment stijgen de beurzen terwijl de productiviteit en winstgevendheid dalen. De lage rente stimuleert stockbuybacks, bedrijfsovernames en malinvestments. Het is dan ook niet vreemd dat aandeelhouders die in de markt zitten voor de long haul hun aandelenposities gaan hedgen. Of goud een goede hedge voor een aandelenmarktcrash is waag ik te betwijfelen. In 2007/2008 werd juist goud verkocht om cash vrij te kunnen maken en aan de marginverplichtingen te kunnen voldoen. De dynamiek van een volgende crash kan natuurlijk wel wat anders zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 10 augustus 2016 @ 19:08:24 #67
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_164404902
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 22:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Weet je niet waarom beleggers beleggen?

Puntje van de sluier omhoog, niet om er geld op toe te leggen toch.
Prijs goud 2000 $ 250
Prijs goud 2016 $ 1350

Ik ken producten met minder rendement
pi_164411231
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:08 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Prijs goud 2000 $ 250
Prijs goud 2016 $ 1350

Ik ken producten met minder rendement
In het verleden behaalde rendementen zijn garanties, of is het nu voor die welke evt hun zooi willen verkopen reclame?
  donderdag 11 augustus 2016 @ 01:30:13 #69
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_164416667
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 22:29 schreef john2406 het volgende:

[..]

In het verleden behaalde rendementen zijn garanties, of is het nu voor die welke evt hun zooi willen verkopen reclame?
Dat beweer ik toch nergens?? Heb je wel de post gelezen waar ik op reageerde? Heb je de post waar ik op reageerde wel begrepen?
pi_164420077
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 01:30 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Dat beweer ik toch nergens?? Heb je wel de post gelezen waar ik op reageerde? Heb je de post waar ik op reageerde wel begrepen?
Ik vermoed het wel, echter heb jij hem ook door?
De bubbel van de Euro is overal terug te vinden hoor, vermoed zelfs in de goudprijs?

Als men dat nu aan moet schaffen vermoed ik is het te duur, echter heeft men op tijd gekocht lijdt men er geen schade aan!
pi_164421151
Een belangrijk verschil tussen fiat betaalmiddelen en de monetaire edelmetalen sinds het opheffen van de goudstandaard is de reële rente. Dwz door fiat betaalmiddelen uit te lenen kon je aan koopkracht winnen doordat de rente die je ontving hoger was dan de inflatie. In veel gevallen is de reële rente op fiat betaalmiddelen nu erg laag, nul of zelfs negatief. Zolang deze situatie voortduurt hebben de monetaire edelmetalen een aantal voordelen die fiat betaalmiddelen niet hebben zoals intrinsieke waarde en een schaarste die niet zoals in het geval van fiat betaalmiddelen bijgedrukt kan worden. Zoals gezegd, iets is waard wat de gek ervoor geeft. Wat men als ruilmiddelen accepteert en in welke mate bepalen de gebruikers uitendelijk zelf of het nu bitcoins, goud, zilver of fiat betaalmiddelen zijn. Alleen overheden beperken zich slechts tot acceptatie van fiat betaalmiddelen. Zitten edelmetalen al een bubble? Naar mijn idee nog niet omdat juist de grote jongens pas sinds kort in edelmetalen stappen. Op het moment dat het bij verjaardagsfeestjes en bij gesprekken met taxichauffeurs vaak ter sprake komt weet je dat je in bubble territory zit. Centrale banken zijn sinds de financiele crisis van 2007/2008 netto opkopers van goud omdat ze zoveel vertrouwen hebben in hun collega centrale banken en het financieel stelsel ;)


Het ligt er echt: voor 6 miljard euro aan goud bij DNB

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 11-08-2016 10:50:23 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_164764426
Trump Advisor calls for Gold Standard: "Money that transcends borders and time"



Het idee van gold backed bonds is niet zo vreemd. Als er een systeemcrisis uitbreekt zal het fiat stelsel nog meer ter discussie komen dan het nu al is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_176988508
De goudprijs in dollars is nu $ 1340 dat is niet veel anders dan in 2016. In euros is de prijs gedaald omdat de dollar wat is weggezakt. Door toenemende inflatie en de lage rente met name op de euro is de reële rente hier behoorlijk negatief. Een stijging van de goudprijs door de sinds kort dalende beurzen en cryptos blijft echter uit.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185137407
quote:
Central bank gold buying hits highest level in half a century

In 2018, Central banks bought the most gold by volume since 1967.
The Russian central bank is leading the way as it looks to reduce its reliance on dollar reserves.

The amount of gold bought by central banks in 2018 reached the second highest annual total on record, according to the World Gold Council (WGC).

Central banks bought the most gold by volume since 1967, according to the industry research firm, which also highlighted it was the largest amount since former U.S. President Nixon Richard's decision to end the dollar's peg to bullion in 1971.

Central bank net purchases reached 651.5 metric tons in 2018, 74 percent higher than in the previous year when 375 tons were bought. The WGC has estimated that central banks now hold nearly 34,000 tons of gold.
quote:
Hoeveel goud?
Nu rentes nog steeds historisch laag zijn, lijkt het erop dat er op dit moment weinig terughoudendheid is voor goud. Maar hoeveel goud moet je kopen? De meeste beleggingsstrategen beweren dat beleggers tussen 5 procent en 15 procent van de waarde van de portefeuille in goud moeten aanhouden. Met andere woorden, een portefeuille van 100.000 euro, moet tussen 5.000 en 15.000 euro aan goud bevatten.
Ondertussen is de goudprijs in dollars is nu opnieuw circa $1340. In euro is de goudprijs ondertussen wel gestegen omdat de euro verder gedaald is t.o.v. de $. Als een soort van verzekering tegen crises lijkt goud nog steeds van belang. De reële rente is nog steeds negatief, zeker in Nederland en de vooruitzichten dat het lang zo zal blijven nemen eerder toe dan af doordat de schuldenbergen sterk gestegen zijn. Een hoge rente kan de wereldeconomie niet meer verdragen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188396820
De goudprijs is gestegen naar circa $1500 per ounce. De oorzaak kan worden gezocht in toegenomen geopolitieke spanningen en grote centrale banken die de rente verlagen en mogelijk opnieuw tot QE overgaan. Tot normalisering van de renteniveaus en balancesheets van centrale banken is het nooit gekomen sinds het uitbreken van de kredietcrisis terwijl de bergen schulden en ongedekte verplichtingen wereldwijd sindsdien juist flink zijn toegenomen. Nog steeds kopen centrale banken grote hoeveelheden goud op.

quote:
FT: Central banks make record $15.7bn gold purchases
Central banks purchased a record $15.7bn of gold in the first six months of the year in an effort to diversify their reserves away from the US dollar as global trade tensions continue to simmer.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 11 augustus 2019 @ 21:04:13 #76
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_188397097
Wat kan je nou in godsnaam met goud? Ik begrijp op de dag van vandaag nog steeds niet waarom dat zo'n hoge waarde heeft..
pi_188397246
Om in te gaan op de vraag van de topicstarter:

Nee, goud is geen veilige haven.

Een veilige haven is om met een flink aantal gelijkgestemde mensen een lapje grond te kopen en daar een gemeenschap te stichten, die je in een drie-ploegen dienst verdedigt.

Klinkt dat apocalyptisch?

Nou, wen er maar aan :s)
pi_188397257
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:04 schreef Ciclon het volgende:
Wat kan je nou in godsnaam met goud? Ik begrijp op de dag van vandaag nog steeds niet waarom dat zo'n hoge waarde heeft..
Tsja, toch is het al duizenden jaren zo. Je kunt het ook niet ongebreideld bijdrukken zoals bijv. fait betaalmiddelen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188397283
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:04 schreef Ciclon het volgende:
Wat kan je nou in godsnaam met goud? Ik begrijp op de dag van vandaag nog steeds niet waarom dat zo'n hoge waarde heeft..
Hoofdzakelijk kun je er sieraden van maken. Maar het is vooral schaars en roest bijna niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_188397350
In elektronica vooral toch tegenwoordig?

[ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2019 21:24:14 ]
pi_188397464
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:16 schreef LelijKnap het volgende:
In electronica vooral toch tegenwoordig?
Het merendeel wordt voor sieraden gebruikt en minder dan 10% voor elektronica.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188397486
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het merendeel wordt voor sieraden gebruikt en minder dan 10% voor elektronica.
Dat zal wel naar elkaar toelopen gezien de onophoudelijke toenname van elektronica.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 21:27:26 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188397550
Goud is momenteel vooral een play op dalende rente. Het heeft een yield van 0% en een kleine carry cost (ca 0,1%). Maar 0% is beter dan het vooruitzicht op een negatieve rente daarom is goud opeens relatief aantrekkelijk.

Vastrented met een lange duratie heeft het om dezelfde reden de laatste tijd goed gedaan. Wat dacht je van deze 100-jarige Oostenrijkse staatsobligatie? Bijna 90% winst maken in minder dan een jaar tijd op een 2,1% staatsobligatie :D
Wie zei dat staatsobligaties saai zijn?

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 11 augustus 2019 @ 21:28:30 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188397569
Ik ben tegen goud, maar op dit moment is het beter dan currency
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188397645
quote:
NASA Planning Probe of Massive Golden Asteroid
Thursday, 27 June 2019 01:23 PM

NASA is planning a mission to probe a gigantic asteroid made of solid metal, including gold and platinum, which is currently in between the orbits of Mars and Jupiter, Fox News reports.

The asteroid, named Psyche 16, "appears to be the exposed nickel-iron core of an early planet," according to NASA's Jet Propulsion Laboratory at the California Institute of Technology, which is handling management, navigation, and operations for the mission led by Arizona State University.

According to Fox, the precious metals that make up the asteroid are worth an estimated $10,000 quadrillion, far more than the global economy's worth at $75.5 trillion, and enough to make every person on Earth a billionaire.

The mission's objectives are to learn more about whether Psyche is a core or "unmelted material," to "determine the ages of regions" on the asteroid's surface and "characterize Psyche's topography," as well as compare the asteroid to Earth's core.

The goals are to "understand a previously unexplored building block of planet formation: iron cores ... Look inside terrestrial planets, including Earth, by directly examining the interior of a differentiated body, which otherwise could not be seen" and "explore a new type of world. For the first time, examine a world made not of rock and ice, but metal."

The Psyche spacecraft is set to launch in 2022 from Kennedy Space Center in Florida. It is scheduled to pass Mars in 2023 and reach the asteroid's orbit in 2026, where it will remain in orbit for about one year.
Ik denk dat we rond 2050 goud uit de ruimte gaan halen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2019 21:40:15 ]
pi_188397851
Zoals altijd is spreiding het geheim tegen een crisis.
Bijna alle adviseurs adviseren om 5 a 10% goud op te nemen in de portefeuille en/of zilver.
Moet je het fysiek hebben of niet? dat hangt ervan af hoe erg het wordt. In de extreme gevallen is fysiek goud handig.

Verder is spreiding over meerdere valuta handig of beleggen in Amerikaanse, Britse, Chinese etc aandelenfondsen.
Ik zelf blijf zoveel mogelijk uit de Euro.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_188397885
Ja, en bitcoin. En veilige aandelen zoals coca cola. Spreiden is de must.
pi_188397919
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:24 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat zal wel naar elkaar toelopen gezien de onophoudelijke toenname van elektronica.
Sinds het loslaten van de goudstandaard in 1971 is tot de financiele crisis van 2007/2008 veel goud door centrale banken verkocht. De hoeveelheid goud welke als monetaire asset werd aangehouden kromp dus aanzienlijk maar dat neemt nu dus weer toe. Aangezien China nu 's werelds grootste goudproducent is hebben zij belang bij een grotere monetaire rol van goud. Komt nog bij dat mainland chinezen alleen hun familie vertrouwen en alles daarbuiten niet. Deze culturele botsing tussen mainland chinezen en de verwesterde chinezen in Hong Kong en Taiwan is dan ook heftig. In mainland China is goud geld en de renminbi een betaalmiddel dat iedereen noodzakelijkerwijs gebruikt maar wantrouwt als de pest. Zodra een chinees de kans krijgt zijn renminbi om zetten naar bijv $ of euros zal hij dat direct doen, vandaar de strenge capital controls in China.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 21:46:37 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188397932
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:28 schreef LXIV het volgende:
Ik ben tegen goud, maar op dit moment is het beter dan currency
Het is de vraag of een risico van tientallen procenten wel opweegt tegen een -0,5% penalty betalen op cash.

Natuurlijk heeft goud ook nog wel een SHTF appeal, maar zelfs dat moet je afwachten. Tijdens de Lehman crisis ging goud omlaag omdat daar nog een markt voor was en dat dus één van de weinige dingen waren die je toen nog kon verkopen om je margin call te funden.

Ik voorzie geen bankencrisis op dezelfde manier, maar het grootste risico momenteel is volgens mij de corporate bond market. Veel van dat spul is super illiquide. Dus als de crisis begint is er gewoon geen bid. Dan wordt er dus verkocht wat er nog kan worden verkocht en dat zijn vaak juist de goede beleggingen en niet de rotzooi. Dan krijg je dus een dip in kwaliteitsspul door gedwongen verkopen. Je moet zorgen dat jij op dat moment degene bent die wel cash heeft. Die -0,5% penalty is dan in feite de premie die je betaalt voor een hele winstgevende optie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 21:59:00 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188398203
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:42 schreef Oud_student het volgende:
Zoals altijd is spreiding het geheim tegen een crisis.
Bijna alle adviseurs adviseren om 5 a 10% goud op te nemen in de portefeuille en/of zilver.
Moet je het fysiek hebben of niet? dat hangt ervan af hoe erg het wordt. In de extreme gevallen is fysiek goud handig.

Verder is spreiding over meerdere valuta handig of beleggen in Amerikaanse, Britse, Chinese etc aandelenfondsen.
Ik zelf blijf zoveel mogelijk uit de Euro.
Spreiden is goed, maar overrated.

Het helpt een beetje, maar markten zijn momenteel zo sterk gecorreleerd (wereldwijde "everything bubble") dat het je maar heel beperkt gaat helpen. Correlaties worden ook altijd veel sterker tijdens een crash. AEX, USA, China etc crasht straks allemaal tegelijk. En corporate bond spreads exploderen dan ook. Staatsobligaties van solide landen (Duitsland, NL, niet Italie etc) kunnen het een beetje balanceren maar nooit genoeg om aandelen verliezen te compenseren. Goud misschien ook, maar zelfs dat is geen garantie, zoals bleek tijdens de Lehman crisis (zie mijn vorige post).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188398488
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goud misschien ook, maar zelfs dat is geen garantie, zoals bleek tijdens de Lehman crisis (zie mijn vorige post).
Wat je hiervan kan leren is dat alle assets die verkocht kunnen worden om aan marginverplichtingen te kunnen voldoen en dus voldoende liquide blijken verkocht worden in een kredietcrisis. Goud maakte daar ook deel van uit echter al vrij snel, binnen 2 jaar was de goudprijs alweer hoger dan voor de uitbraak van de crisis. Bij een volgende crisis zou zich iets vergelijkbaars kunnen afspelen maar het kan ook zo zijn dat men juist direct meer in goud vlucht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 22:28:06 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188398741
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Wat je hiervan kan leren is dat alle assets die verkocht kunnen worden om aan marginverplichtingen te kunnen voldoen en dus voldoende liquide blijken verkocht worden in een kredietcrisis. Goud maakte daar ook deel van uit echter al vrij snel, binnen 2 jaar was de goudprijs alweer hoger dan voor de uitbraak van de crisis. Bij een volgende crisis zou zich iets vergelijkbaars kunnen afspelen maar het kan ook zo zijn dat men juist direct meer in goud vlucht.
Ja alles kan. Maar na een goede crisis zijn aandelen op zeg 50% lagere koersen waarschijnlijk interessanter dan goud, aangezien de onderliggende bedrijven daadwerkelijk welvaart creëren terwijl goud niets genereert. Uiteindelijk is goud op z'n best een cash equivalent in een sterke currency. En soms is dat interessant, maar juist op het dieptepunt van een crisis of vlak daarna zijn er weer overal interessante mogelijkheden in andere assetklassen..
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188399160
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:16 schreef LelijKnap het volgende:
In elektronica vooral toch tegenwoordig?
Platina werkt beter. Is overigens nog zeldzamer en duurder dan goud, dat wel.

Goud is verder alleen interessant voor de groot belegger. Wat heb je nou aan die eenmalige 500 euro als je 1500 hebt belegd? :')

Ja het is beter dan een spaarrekening, mits het niet daalt, but thats it.
pi_188399189
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is de vraag of een risico van tientallen procenten wel opweegt tegen een -0,5% penalty betalen op cash.

Natuurlijk heeft goud ook nog wel een SHTF appeal, maar zelfs dat moet je afwachten. Tijdens de Lehman crisis ging goud omlaag omdat daar nog een markt voor was en dat dus één van de weinige dingen waren die je toen nog kon verkopen om je margin call te funden.

Ik voorzie geen bankencrisis op dezelfde manier, maar het grootste risico momenteel is volgens mij de corporate bond market. Veel van dat spul is super illiquide. Dus als de crisis begint is er gewoon geen bid. Dan wordt er dus verkocht wat er nog kan worden verkocht en dat zijn vaak juist de goede beleggingen en niet de rotzooi. Dan krijg je dus een dip in kwaliteitsspul door gedwongen verkopen. Je moet zorgen dat jij op dat moment degene bent die wel cash heeft. Die -0,5% penalty is dan in feite de premie die je betaalt voor een hele winstgevende optie.
Het ging omlaag omdat er keer op keer aan naked short selling gedaan werd.

Uit het niets 1 miljard aan goud contracten dumpen, vaak vlak voor of zelfs nadat de comex al dicht zat..
Gaat al jaren zo en zal ook zo jaren doorgaan zolang papiergoud waar alleen op papier fysiek goud tegenover hoort te staan, blijft toegestaan.

Of als de fysieke markt het inhaalt, in de zin van, het word dan duidelijk dat men iets massaal verkoopt wat er niet is.
pi_188399257
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Spreiden is goed, maar overrated.

Het helpt een beetje, maar markten zijn momenteel zo sterk gecorreleerd (wereldwijde "everything bubble") dat het je maar heel beperkt gaat helpen. Correlaties worden ook altijd veel sterker tijdens een crash. AEX, USA, China etc crasht straks allemaal tegelijk. En corporate bond spreads exploderen dan ook. Staatsobligaties van solide landen (Duitsland, NL, niet Italie etc) kunnen het een beetje balanceren maar nooit genoeg om aandelen verliezen te compenseren. Goud misschien ook, maar zelfs dat is geen garantie, zoals bleek tijdens de Lehman crisis (zie mijn vorige post).
Ik denk dat met name de Euro een klap gaat krijgen, daarom spreiden over andere valuta en aandelen. Als dan alles om laag gaat, maar de Euro het meest, dan houdt je toch misschien iets over. Maar als ik het wist, dan zat ik hier niet te typen :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_188399641
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Platina werkt beter. Is overigens nog zeldzamer en duurder dan goud, dat wel.

Eh nee, platina is goedkoper dan goud sinds circa 2009.

Platina kost nu $860 tegen $1500 per ounce voor goud.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188399924
Economisch zwaar weer ja.

Maar economisch zwaar weer kan overslaan naar politiek zwaar weer. En dan is het nog maar de vraag hoe veilig aanhouden van goud is, of dat de roverheid het komt ophalen.

Zoals bijvoorbeeld in de VS al eens is gebeurd na de crisis van 1929.
pi_188400208
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:39 schreef Wegenbouwer het volgende:
Economisch zwaar weer ja.

Maar economisch zwaar weer kan overslaan naar politiek zwaar weer. En dan is het nog maar de vraag hoe veilig aanhouden van goud is, of dat de roverheid het komt ophalen.

Zoals bijvoorbeeld in de VS al eens is gebeurd na de crisis van 1929.
Toen was de goudstandaard er nog en wilde de VS devalueren van $20.67 naar $35 per troy ounce. De goudstandaard is losgelaten sinds 1971. Sindsdien devalueert men door de rente te verlagen en/of de valutapers aan te zetten(QE).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188402053
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:39 schreef Wegenbouwer het volgende:
Economisch zwaar weer ja.

Maar economisch zwaar weer kan overslaan naar politiek zwaar weer. En dan is het nog maar de vraag hoe veilig aanhouden van goud is, of dat de roverheid het komt ophalen.

Zoals bijvoorbeeld in de VS al eens is gebeurd na de crisis van 1929.
Er is destijds geen deur ingetrapt. ( volgens mij heel erg bij uitzondering een keertje gebeurt)

Zat mensen die het goud behielden en daar absoluut geen spijt van hebben gehad.
pi_188402056
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Toen was de goudstandaard er nog en wilde de VS devalueren van $20.67 naar $35 per troy ounce. De goudstandaard is losgelaten sinds 1971. Sindsdien devalueert men door de rente te verlagen en/of de valutapers aan te zetten(QE).
Het werd niet zozeer gedevalueerd, het was een politieke beslissing om er dezelfde waarde aan te willen plakken als voor ww1.. en dat werkte niet omdat men massaal geld had zitten printen.

Goudwaarde had dus eigenlijk drastisch omhoog bijgesteld moeten worden naar de inflatie die ze geschept hadden naar goed economisch/financieel inzicht, inplaats daarvan werd het dus door de politiek bepaald.

Als het nu opnieuw gewaardeerd zou moeten worden als een goudstandaard, als in als toevoeging als een soort anker aan het mandje van wereld reserve valuta, moet je het waarderen op 10.000 tot ong. 50.000 dollar per troy ounce.

Anders werkt het niet.
Waarbij 50.000 realistischer is vanwege bijprinten door iedere centrale bank alleen al afgelopen 5 jaar.
pi_188402110
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:39 schreef Wegenbouwer het volgende: de roverheid
:')
pi_188402323
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 06:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het werd niet zozeer gedevalueerd, het was een politieke beslissing om er dezelfde waarde aan te willen plakken als voor ww1.. en dat werkte niet omdat men massaal geld had zitten printen.

Goudwaarde had dus eigenlijk drastisch omhoog bijgesteld moeten worden naar de inflatie die ze geschept hadden naar goed economisch/financieel inzicht, inplaats daarvan werd het dus door de politiek bepaald.
Het blijft een devaluatie wat er ook de oorzaak van is naar mijn mening.

quote:
Als het nu opnieuw gewaardeerd zou moeten worden als een goudstandaard, als in als toevoeging als een soort anker aan het mandje van wereld reserve valuta, moet je het waarderen op 10.000 tot ong. 50.000 dollar per troy ounce.

Anders werkt het niet.
Waarbij 50.000 realistischer is vanwege bijprinten door iedere centrale bank alleen al afgelopen 5 jaar.
De goudstandaard zie ik niet terugkeren, wel verwacht ik dat de monetaire rol van goud blijft toenemen omdat centrale banken na het uitbreken van de kredietcrisis in een valutaoorlog beland zijn. Daarnaast zal o.a.de chinese centrale bank veel goud blijven accumuleren omdat een mainland chinees nooit vertrouwen zal hebben in een renminbi die niet goudgedekt is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-08-2019 08:11:50 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188402332
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 08:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het blijft een devaluatie wat er ook de oorzaak van is naar mijn mening.
[..]

De goudstandaard zie ik niet terugkeren, wel verwacht ik dat de monetaire rol van goud blijft toenemen omdat centrale banken na het uitbreken van de kredietcrisis in een valutaoorlog beland zijn. Daarnaast zal de o.a.de chinese centrale bank veel goud blijven accumuleren omdat een mainland chinees nooit vertrouwen zal hebben in een renminbi die niet goudgedekt is.
Puur goudstandaard nee, als anker wel, ze zullen wel moeten.
  maandag 12 augustus 2019 @ 09:21:29 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188402888
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is de vraag of een risico van tientallen procenten wel opweegt tegen een -0,5% penalty betalen op cash.
.
Het is niet die 0,5% bewaarloon, maar vooral de inflatie (die ik in tegenstelling tot jij verwacht en die ik juist hoog inschat) en daarbovenop ook nog de VRH. Dan zit je al snel op 5%. En dat dan langdurig. Dan zit je na 10 jaar op een gegarandeerd verlies van 40%. Dan heb ik liever het nul rendement van goud, dat levert langdurig niks op.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188402912
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 09:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is niet die 0,5% bewaarloon, maar vooral de inflatie (die ik in tegenstelling tot jij verwacht en die ik juist hoog inschat) en daarbovenop ook nog de VRH. Dan zit je al snel op 5%. En dat dan langdurig. Dan zit je na 10 jaar op een gegarandeerd verlies van 40%. Dan heb ik liever het nul rendement van goud, dat levert langdurig niks op.
Want aandelen in commodities zijn vrijgesteld van vrh en de goudprijs wordt elk jaar aangepast aan de inflatie? :?
  maandag 12 augustus 2019 @ 09:50:51 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188403209
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 09:23 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Want aandelen in commodities zijn vrijgesteld van vrh en de goudprijs wordt elk jaar aangepast aan de inflatie? :?
Goud kun je thuis bewaren en dus los van VRH. Goud is op lange termijn vrijgesteld van inflatie uiteraard.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 12 augustus 2019 @ 09:52:10 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188403220
De reden dat ik tegen goud ben is overigens dat ik het niet goed vind om het milieu te vernietigen en arbeidstijd te verbranden om metaal uit de grond te halen, te zuiveren en vervolgens weer onder de grond te gaan bewaken. Gekkenwerk en destructief. Ik hoop dat de hoge goudprijs niet tot meer vernietiging van natuur leidt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 10:25:52 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188403530
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 09:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is niet die 0,5% bewaarloon, maar vooral de inflatie (die ik in tegenstelling tot jij verwacht en die ik juist hoog inschat) en daarbovenop ook nog de VRH. Dan zit je al snel op 5%. En dat dan langdurig. Dan zit je na 10 jaar op een gegarandeerd verlies van 40%. Dan heb ik liever het nul rendement van goud, dat levert langdurig niks op.
Goud beschermt je niet tegen routine inflatie van enkele procenten op normale tijdschaal (dus niet eeuwen). Kijk maar eens naar de correlatie van de ontwikkeling van de goudprijs versus CPI de laatste paar decennia. Daarom is het imo kolder om om die reden goud te kopen.

Maar goud heeft natuurlijk wel het potentieel om een FOMO bubble te vormen als de overheid rare dingen gaat doen. Dat zag je bijvoorbeeld bij de start van QE. En goud kan op een andere manier reageren op een crisis dan andere beleggingen, daarom kan het wel nut hebben als diversificatie, omdat het soms in een tegengestelde richting beweegt.

En over goud betaal je natuurlijk ook gewoon VRH dus dat is geen argument. Cash kun je net zo goed stiekem in je matras bewaren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 10:47:49 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188403767
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:39 schreef Wegenbouwer het volgende:
Economisch zwaar weer ja.

Maar economisch zwaar weer kan overslaan naar politiek zwaar weer. En dan is het nog maar de vraag hoe veilig aanhouden van goud is, of dat de roverheid het komt ophalen.

Zoals bijvoorbeeld in de VS al eens is gebeurd na de crisis van 1929.
Als goud een "bedreiging" wordt, bijvoorbeeld doordat het wordt gebruikt om diep negatieve rentes te ontwijken, dan zal de overheid die weg eenvoudig afsnijden door er bijvoorbeeld een 90% capital gain tax op te zetten of een directe vermogensbelasting op edelmetalen van 5% per jaar.

Ze zullen dat rechtvaardigen met te stellen dat jij een rat bent die het financiële systeem ondermijnt ten koste van "de armen". (of iets dergelijks)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188403845
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 09:52 schreef LXIV het volgende:
De reden dat ik tegen goud ben is overigens dat ik het niet goed vind om het milieu te vernietigen en arbeidstijd te verbranden om metaal uit de grond te halen, te zuiveren en vervolgens weer onder de grond te gaan bewaken. Gekkenwerk en destructief. Ik hoop dat de hoge goudprijs niet tot meer vernietiging van natuur leidt.
De goud ertsen worden steeds armer en het uitlogen van goud uit het erts gebeurt hoofdzakelijk met cyanide wat erg giftig is. In veel landen neemt de weerstand tegen dergelijke goudwinning toe evenals de kosten. Het is ook mogelijk het goud uit erts te winnen middels waterstof peroxide maar dat is nog experimenteel en waarschijnlijk (nog) economisch onrendabel. Illegale goudwinning uit het erts geschied vooral met het giftige kwikzilver dat met branders tot kwikdamp wordt verhit om het goud over te houden. Het zal weinig verbazing wekken dat China de grootste goudproducent ter wereld is geworden vanwege o.a. de gebrekkige milieu eisen.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 12 augustus 2019 @ 10:54:24 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188403850
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 10:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als goud een "bedreiging" wordt, bijvoorbeeld doordat het wordt gebruikt om diep negatieve rentes te ontwijken, dan zal de overheid die weg eenvoudig afsnijden door er bijvoorbeeld een 90% capital gain tax op te zetten of een directe vermogensbelasting op edelmetalen van 5% per jaar.

Ze zullen dat rechtvaardigen met te stellen dat jij een rat bent die het financiële systeem ondermijnt ten koste van "de armen". (of iets dergelijks)
Maar goud in de vorm van sieraden dan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188403883
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 09:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Goud kun je thuis bewaren en dus los van VRH. Goud is op lange termijn vrijgesteld van inflatie uiteraard.
En hoe denk je die goudstaven ooit te kunnen verzilveren dan? En dan goud standaard is vrijgesteld van inflatie is natuurlijk onzin. As de goudprijs gelijk blijft heb je per definitie ook inflatie.
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:03:29 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188403943
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 10:58 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

En hoe denk je die goudstaven ooit te kunnen verzilveren dan? En dan goud standaard is vrijgesteld van inflatie is natuurlijk onzin. As de goudprijs gelijk blijft heb je per definitie ook inflatie.
Dat verzilveren is lastig als je het grootschalig doet idd. Je kunt niet ' opeens' een kg goud inleveren om een huis aan te betalen.
Op de LT zal goud echter zijn waarde blijven behouden als een munt steeds verder devalueert. Dat wil zeggen dat de goudprijs in die munt steeds hoger wordt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 11:08:21 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188403991
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het ging omlaag omdat er keer op keer aan naked short selling gedaan werd.
Dit soort verhalen lees ik vaak maar niemand heeft mij nog kunnen uitleggen hou dat dan zou moeten werken.

Stel dat er een manier was om via papier de goudprijs te drukken. Als ik fysiek goud wil kopen tegen die lagere prijs dan moet ik nog steeds een koper vinden die tegen die lagere prijs het fysieke goud aan mij verkoopt.

Op korte termijn kan papier en fysiek wel eventjes uit elkaar lopen maar niet lang, want dat is gratis geld! Als ik fysiek voor $1500 kan verkopen en de "papieren" prijs is $1490 dan koop ik dat $1490 contract en laat dat fysiek settlen. Die papieren man moet dan het goud dat hij op $1490 aan mij verkocht voor $1500 kopen in de fysieke markt. Mischien zelfs wel van mijzelf! Dat is dan $10 gratis geld voor mij en $10 verlies voor de papieren man.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188404033
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit soort verhalen lees ik vaak maar niemand heeft mij nog kunnen uitleggen hou dat dan zou moeten werken.

Stel dat er een manier was om via papier de goudprijs te drukken. Als ik fysiek goud wil kopen tegen die lagere prijs dan moet ik nog steeds een koper vinden die tegen die lagere prijs het fysieke goud aan mij verkoopt.

Op korte termijn kan papier en fysiek wel eventjes uit elkaar lopen maar niet lang, want dat is gratis geld! Als ik fysiek voor $1500 kan verkopen en de "papieren" prijs is $1490 dan koop ik dat $1490 contract en laat dat fysiek laat settlen. Die papieren man moet dan het goud dat hij op $1490 aan mij verkocht voor $1500 kopen in de fysieke markt. Mischien zelfs wel van mijzelf! Dat is dan $10 gratis geld voor mij en $10 verlies voor de papieren man.
In principe heb ik het al uitgelegd.
Je verkoopt iets op papier, op grote schaal, waar iets fysieks tegenover hoort te staan maar wat er niet is.

In dit geval een hoop gold ETF's, midden in de nacht verkopen of vlak voor sluitingstijd wanneer niemand kan reageren.

Dit zag je gebeuren meerdere malen zodra zilver of goud dreigde te exploderen want je naait de short of de longs er mee want die stappen er dan uit, of die druk je eruit eigenlijk omdat ze het risico niet willen dat ze teveel verliezen.

Het is ook redelijk ingewikkeld als je het in een schema ziet zoals deze (als 't plaatje linken lukt) :

Nvm plaatje wil niet zucht.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 11:22:08 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404148
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 10:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar goud in de vorm van sieraden dan?
Daar zit meestal schrikbarend weinig goud in. De prijs van sieraden is veel hoger dan de goudwaarde. Als je vervolgens wilt verkopen dan krijg je de prijs van scrap gold, wat onder de spotprijs ligt van goud. Je neemt dus in feite al meteen een verlies van tientallen procenten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:22:57 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188404157
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar zit meestal schrikbarend weinig goud in. De prijs van sieraden is veel hoger dan de goudwaarde. Als je vervolgens wilt verkopen dan krijg je de prijs van scrap gold, wat onder de spotprijs ligt van goud. Je neemt dus in feite al meteen een verlies van tientallen procenten.
Je zou speciaal 24K gouden sieraden speciaal voor dat doel kunnen vervaardigen. Die dan gewoon tegen goudprijs verkocht worden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:23:21 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188404165
Gewoon gestandariseerde ringen met een stempeltje van Krugerrand, speciaal voor dat doel
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 11:24:57 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404182
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je zou speciaal 24K gouden sieraden speciaal voor dat doel kunnen vervaardigen. Die dan gewoon tegen goudprijs verkocht worden.
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:23 schreef LXIV het volgende:
Gewoon gestandariseerde ringen met een stempeltje van Krugerrand, speciaal voor dat doel
Ja dat kan. Maar dan maakt je het de staat weer erg gemakkelijk omdat dan volkomen duidelijk is welk doelt het dient. Kun je net zo goed weer Krugerrands kopen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:27:11 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188404205
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

Ja dat kan. Maar dan maakt je het de staat weer erg gemakkelijk omdat dan volkomen duidelijk is welk doelt het dient. Kun je net zo goed weer Krugerrands kopen.
Het is eigenlijk raar een VRH te hebben op iets dat totaal niet rendeert en eigenlijk als enige kwaliteit heeft dat het stabiel is en niet inflatiegevoelig. Dan geef je eigenlijk als overheid toe dat je vermogens wil uithollen. Als ik 100KG goud op de plank leg is dat na 100 jaar nog steeds 100KG. Je wordt dus verplicht je vermogen te consumeren. Uitstellen van deze consumptie wordt gestraft.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 11:31:11 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404257
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

In principe heb ik het al uitgelegd.
Je verkoopt iets op papier, op grote schaal, waar iets fysieks tegenover hoort te staan maar wat er niet is.

In dit geval een hoop gold ETF's, midden in de nacht verkopen of vlak voor sluitingstijd wanneer niemand kan reageren.

Dit zag je gebeuren meerdere malen zodra zilver of goud dreigde te exploderen want je naait de short of de longs er mee want die stappen er dan uit, of die druk je eruit eigenlijk omdat ze het risico niet willen dat ze teveel verliezen.

Het is ook redelijk ingewikkeld als je het in een schema ziet zoals deze (als 't plaatje linken lukt) :

Nvm plaatje wil niet zucht.
Ik weet hoe dit soort manipulaties werkt maar dat werkt alleen op korte termijn, het werkt beide kanten op en je kunt niet de prijs van fysiek goud langdurig ermee onderdrukken zoals ik hierboven al uitlegde.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 11:33:03 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404278
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is eigenlijk raar een VRH te hebben op iets dat totaal niet rendeert en eigenlijk als enige kwaliteit heeft dat het stabiel is en niet inflatiegevoelig. Dan geef je eigenlijk als overheid toe dat je vermogens wil uithollen. Als ik 100KG goud op de plank leg is dat na 100 jaar nog steeds 100KG. Je wordt dus verplicht je vermogen te consumeren. Uitstellen van deze consumptie wordt gestraft.
Sja, Nederland :')
Je bent welkom hier in Engeland. Wel opschieten! Brexit is al over minder dan 3 maanden! :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:34:06 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188404299
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sja, Nederland :')
Je bent welkom hier in Engeland. Wel opschieten! Brexit is al over minder dan 3 maanden! :D
Ik heb gelukkig geen goud.
Maar idem voor cash. Waarom VRH daarop? Dat is niet logisch. Noem het dan wat het is (vermogensbelasting)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188404380
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet hoe dit soort manipulaties werkt maar dat werkt alleen op korte termijn, het werkt beide kanten op en je kunt niet de prijs van fysiek goud langdurig ermee onderdrukken zoals ik hierboven al uitlegde.
Met oneindige hoeveelheid geld? Kun je het prima lang onderdrukken.
Combinatie van “gold fix” zoals dat al bijna honderd jaar aan de gang is, en de FED.. die bewezen zit te beleggen op de comex en commoditie markten, zelfs speciale korting krijgt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 11:40:28 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404381
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb gelukkig geen goud.
Maar idem voor cash. Waarom VRH daarop? Dat is niet logisch. Noem het dan wat het is (vermogensbelasting)
Tot 2000 (?) heette het ook gewoon vermogensbelasting. Maar toen ze 0,7% niet meer genoeg vonden en dat verhoogden naar 1,2% hebben ze de naam "vermogensrendementheffing" bedacht zodat het net lijkt alsof je een inkomen belast.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 11:45:41 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404457
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Met oneindige hoeveelheid geld? Kun je het prima lang onderdrukken.
Combinatie van “gold fix” zoals dat al bijna honderd jaar aan de gang is, en de FED.. die bewezen zit te beleggen op de comex en commoditie markten, zelfs speciale korting krijgt.
Leg nu eens uit waar het fysieke goud dan vandaan komt dat ik daadwerkelijk op die onderdrukte prijs kan kopen? Dat kun je niet bijprinten he. Dat was juist het hele punt van de goldbugs :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188404494
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Leg nu eens uit waar het fysieke goud dan vandaan komt dat ik daadwerkelijk op die onderdrukte prijs kan kopen? Dat kun je niet bijprinten he. Dat was juist het hele punt van de goldbugs :)
Dat goud is er ook niet, toegegeven door de comex, nadat hele GATA verhaal die hun gelijk hebben gekregen, maar waarmee niets gedaan word op rechtszaken na waar je praktisch niets meer over hoort.

En welk goud er wel bij komt jaarlijks daarvan gaat minimaal 50% richting China.

Edit : alleen de grote jongens, de hedgefunds en dergelijke, kunnen het fysieke goud claimen trouwens zoals de regels van ETF voorschrijft.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 12:06:17 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404740
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat goud is er ook niet, toegegeven door de comex, nadat hele GATA verhaal die hun gelijk hebben gekregen, maar waarmee niets gedaan word op rechtszaken na waar je praktisch niets meer over hoort.
Geef nu eens antwoord op mij vorige posts want een discussie heeft op deze manier natuurlijk weinig zin. Fysiek goud heb ik het over. Ik koop dat en daarna heb ik een goudstaaf in mijn handen. Ik kan dat gewoon kopen op die "onderdrukte" prijs. Als die prijs niet klopte dan vond ik toch geen verkoper?

Natuurlijk wordt er op papier veel gekocht en verkocht wat niet fysiek aanwezig is. Duh... het zijn derivaten! Dat geldt ook voor sojabonen, om maar iets te noemen. Maar de meeste contracten worden voor expiratie weer gesloten. Het zijn gewoon weddenschappen op een prijs die gebruikt kunnen worden voor hedgen. Wat uiteindelijk overblijft wordt fysiek gesetteld.

Als de prijs afwijkt van de fysieke realiteit dan ligt daar een mogelijkheid tot gratis geld, zoals ik eerder al uitlegde. Die mogelijkheden bestaan uiteraard nooit lang (meestal secondenwerk of korter).

Doe ermee wat je wilt :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188404787
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 12:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geef nu eens antwoord op mij vorige posts want een discussie heeft op deze manier natuurlijk weinig zin. Fysiek goud heb ik het over. Ik koop dat en daarna heb ik een goudstaaf in mijn handen. Ik kan dat gewoon kopen op die "onderdrukte" prijs. Als die prijs niet klopte dan vond ik toch geen verkoper?

Natuurlijk wordt er op papier veel gekocht en verkocht wat niet fysiek aanwezig is. Duh... het zijn derivaten! Dat geldt ook voor sojabonen, om maar iets te noemen. Maar de meeste contracten worden voor expiratie weer gesloten. Het zijn gewoon weddenschappen op een prijs die gebruikt kunnen worden voor hedgen. Wat uiteindelijk overblijft wordt fysiek gesetteld.

Als de prijs afwijkt van de fysieke realiteit dan ligt daar een mogelijkheid tot gratis geld, zoals ik eerder al uitlegde. Die mogelijkheden bestaan uiteraard nooit lang (meestal secondenwerk of korter).

Doe ermee wat je wilt :D
Je koopt het voor die prijs omdat de marktprijs vooralsnog bepaald word door al dat papiergoud.

Dat is de grap dan ook inderdaad.. jij koopt nu heel goedkoop goud in uiteindelijk.
Wanneer je er dan de hoofdprijs er voor terug kan krijgen ligt aan wie de langste adem heeft.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 12:20:41 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188404930
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Edit : alleen de grote jongens, de hedgefunds en dergelijke, kunnen het fysieke goud claimen trouwens zoals de regels van ETF voorschrijft.

https://www.cmegroup.com/(...)?optionProductId=192

Wordt fysiek gesettled. Dit contract kun jij ook kopen :)
Daarnaast is het vrij naïef om te denken dat hedgefunds gratis geld zouden laten liggen.

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 12:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Je koopt het voor die prijs omdat de marktprijs vooralsnog bepaald word door al dat papiergoud.
Nee! Ik koop fysiek goud omdat omdat ik goud nodig heb (industrie e.d.) of omdat het voor mij als belegger goedkoop lijkt. En als er niet evenveel fysiek goud wordt aangeboden op die prijs dan moet de prijs stijgen anders valt domweg de industrie stil.

Maar goed, we worden het toch niet eens dus ik kap er nu mee :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 augustus 2019 @ 13:24:14 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188405911
Maar ja, TheOddDutchGuy gaat er dus vanuit dat de marktprijs de werkelijke waarde van goud niet uitdrukt omdat er veel papiergoud in omloop is en goud dus eigenlijk veel waardevoller is dan de marktprijs. Als je dat geloofd dan moet je dus heel veel goud kopen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188406894
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 18:41 schreef nixxx het volgende:
Het is wel leuk dat goud niet bijgemaakt wordt, alleen gedolven, maar dat maakt nog niet dat de waarde van een goudbaar intrinsiek is. Goud heeft wel wat waardevolle industriele toepassingen, maar niet genoeg om de belachelijke waarde te bewerkstelligen. Het is gewoon een gevoel dat mensen erbij hebben dat het de waarde geeft, wat de gek ervoor neerlegt zeg maar.
Leg mij uit waar de waarde van het huidige fiatgeld op gebaseerd is.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 14:59:47 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188407239
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:32 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Leg mij uit waar de waarde van het huidige fiatgeld op gebaseerd is.
In principe is het een claim op de welvaart en het productieve vermogen van een volk van een land.

De centrale bank creëert basisgeld door staatsobligaties te kopen met dat nieuwe geld. Geld heeft waarde omdat die staatsobligaties waarde hebben. En staatsobligaties hebben waarde omdat de overheid belasting kan heffen door middel van een geweldsmonopolie. De staat eist via belastingen een deel op van de vruchten van jouw arbeid, of doet directe confiscaties zoals vermogensbelasting, onroerend goed belasting, heffen van boetes, etc.

Dus tegenover dat nieuw gecreëerde geld staat echte waarde, alleen is die waarde niet liquide. In feite is basisgeld creatie dus een transformatie van niet-liquide assets en toekomstige welvaart naar liquide assets zodat het kan worden gebruikt in dagelijkse transacties.

Hieraan zie je ook dat (in tegenstelling tot wat veel mensen denken) een centrale bank nooit de overheid kan backstoppen. Het is precies andersom: de overheid backstopt de centrale bank en het geld. Een centrale bank kan geen waarde creëren, alleen liquiditeit.

Zodra ongeloofwaardig wordt dat de overheid nog voldoende welvaart uit de economie kan halen (er zit een grens aan hoeveel belastingen je realistisch kunt heffen voordat de economie instort, het volk in opstand komt, etc) valt de dekking van het geld weg en verliest het zijn waarde.

Dus er is niets mis met fiat geld op zich, maar een onverantwoorde overheid kan tot rampen leiden (en dat gebeurt helaas regelmatig).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188407571
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:59 schreef SeLang het volgende:
Dus er is niets mis met fiat geld op zich
het is niet schaars, dus ongeschikt als oppotmiddel
pi_188407681
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 13:24 schreef LXIV het volgende:
Maar ja, TheOddDutchGuy gaat er dus vanuit dat de marktprijs de werkelijke waarde van goud niet uitdrukt omdat er veel papiergoud in omloop is en goud dus eigenlijk veel waardevoller is dan de marktprijs. Als je dat geloofd dan moet je dus heel veel goud kopen!
De crux is natuurlijk dat als het papiergoud niet zou bestaan de prijs van fysiek goud waarschijnlijk veel hoger zou liggen. En dat het papiergoud in werkelijkheid niet de fysieke backing heeft die het wel claimt maakt het voor fysieke goldbugs extra zuur. Je moet alleen heel veel goud kopen als je denkt dat op termijn het kaartenhuis wat papieren goud is in elkaar dondert omdat in korte tijd teveel mensen hun papieren goud proberen in te wisselen voor fysiek goud. En er is geen enkele garantie dat dat binnen afzienbare tijd staat te gebeuren.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  maandag 12 augustus 2019 @ 15:30:46 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188407710
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 15:28 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

De crux is natuurlijk dat als het papiergoud niet zou bestaan de prijs van fysiek goud waarschijnlijk veel hoger zou liggen. En dat het papiergoud in werkelijkheid niet de fysieke backing heeft die het wel claimt maakt het voor fysieke goldbugs extra zuur. Je moet alleen heel veel goud kopen als je denkt dat op termijn het kaartenhuis wat papieren goud is in elkaar dondert omdat in korte tijd teveel mensen hun papieren goud proberen in te wisselen voor fysiek goud. En er is geen enkele garantie dat dat binnen afzienbare tijd staat te gebeuren.
Het is juist helemaal niet zuur voor die goudbugs want ze krijgen het goud voor minder geld dan dat het waard is!! (In hun beleving). Hoe kunnen ze daar over klagen? Het zou wat anders zijn wanneer de goudprijs expres hoog gehouden werd en ze teveel voor goud moesten betalen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188408084
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 15:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is juist helemaal niet zuur voor die goudbugs want ze krijgen het goud voor minder geld dan dat het waard is!! (In hun beleving). Hoe kunnen ze daar over klagen? Het zou wat anders zijn wanneer de goudprijs expres hoog gehouden werd en ze teveel voor goud moesten betalen!
Ik ben er niet van overtuigt dat het naked shorten van goud zoveel prijsinvloed heeft. Het meeste goud gaat in sieraden en elektronica en zal toch echt uitgeleverd moeten worden. Nu centrale banken het in recordhoeveelheden accumuleren lijkt het me ook een gevaarlijk spel want die willen het fysiek in de kluizen hebben liggen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 16:16:54 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188408290
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 15:30 schreef LXIV het volgende:
Het zou wat anders zijn wanneer de goudprijs expres hoog gehouden werd en ze teveel voor goud moesten betalen!
Wie zegt dat dat niet zo is? Die goudbubble van 2011 heeft een hoop beleggers allerlei goud ETF's in gesuckerd met hoge fees. Als je mij vraagt waar de financiële industrie het meeste belang bij zou hebben dan weet ik het wel!

Maar goed, ik heb hierboven al uitgelegd dat de papieren markt de fysieke markt moet volgen en niet andersom, omdat er een arbitragemogelijkheid is via fysieke settlement en hedgefunds nu eenmaal geen gratis geld laten liggen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188411698
Vandaag protesten in Turkije tegen de geplande goudwinning die grote gevolgen heeft voor de omgeving.

Video: Umweltaktivisten protestieren gegen geplante Goldmine

quote:
A controversial gold mine project has sparked protests in northwestern Turkey.
Thousands of people rallied this week at the mine site owned by a Turkish subsidiary of Canada-based Alamos Gold.


[ Bericht 57% gewijzigd door Digi2 op 12-08-2019 21:10:53 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188421569
quote:
10s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat niet zo is? Die goudbubble van 2011 heeft een hoop beleggers allerlei goud ETF's in gesuckerd met hoge fees. Als je mij vraagt waar de financiële industrie het meeste belang bij zou hebben dan weet ik het wel!

Maar goed, ik heb hierboven al uitgelegd dat de papieren markt de fysieke markt moet volgen en niet andersom, omdat er een arbitragemogelijkheid is via fysieke settlement en hedgefunds nu eenmaal geen gratis geld laten liggen.
De markt van papier goud tegenover fysiek goud is 110x nu? Is het niet zo dat bij zo'n verschil de prijs juist gevonden wordt bij de papieren markt en niet meer bij de fysieke markt? Dat lijkt mij eigenlijk best logisch. Zolang iedereen maar vertrouwd dat papier goud as good is als echt goud natuurlijk.

Daarnaast, kun je wel alle papieren contracten omzetten naar fysiek goud eigenlijk? Volgens mij heb je toch syntetische etfs? En als een land tijdelijk zijn goud uitleent krijg je een tijdelijke verkoop druk waardoor je in bepaalde tijden als market maker toch wel een aardige druk kan uitoefenen? (Dit goud moet wel weer terug natuurlijk, dus hier zitten wel nadelen/risico's aan). Volgens mij las ik wel eens dat Nederland wel eens zijn goud heeft uitgeleend.

En als laatste is het verhaal rond de goud repatriaties waarbij vrij nieuwe serienummers worden terug gegeven ipv de oude baren die ze zogezegd al die jaren hebben bewaard op zijn minst merkwaardig. Of is dit echt gebruikelijk? Als land zou je op zijn minst de serienummers van je eigen goud moeten inventariseren en elke x jaar eens auditen of het allemaal nog wel klopt.

Nu ik er overnadenk is het wel grappig dat ik als kind uren heb lopen verspillen aan bedrijfs inventarisaties waarbij het uiteindelijk om een achterlijk laag bedrag gaat (relatief). En de miljarden aan goudbaren die men toch best eenvoudig kan tellen word nooit gedaan. _O-

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2019 12:44:22 ]
pi_188497970
Blijkbaar heeft Nederland na WOII veel dollars voor goud ingewisseld en beschikt de DNB nog steeds over een aanzienlijke voorraad.


quote:
Vergeet bitcoins of supersnelle online aandelen. Centrale banken en beleggers kopen op dit moment massaal GOUD. De goudprijs is in 6 jaar tijd niet zo hoog geweest. Ook Nederland voor 26 miljard aan goudstaven onder de grond liggen. Waarom eigenlijk?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188498741
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 22:32 schreef Digi2 het volgende:
Blijkbaar heeft Nederland na WOII veel dollars voor goud ingewisseld en beschikt de DNB nog steeds over een aanzienlijke voorraad.

[..]

Alleen is Nederland zo dom geweest om in de jaren '90 ca. 2/3 (1100 ton) van haar goudvoorraad te verkopen |:(
pi_188505052
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 23:37 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Alleen is Nederland zo dom geweest om in de jaren '90 ca. 2/3 (1100 ton) van haar goudvoorraad te verkopen |:(
Weet je misschien voor welke gemiddelde prijs dat toen verkocht is? Volgens mij moet dat tussen de $300 en $400 per ounce geweest zijn :{

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188517879
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Weet je misschien voor welke gemiddelde prijs dat toen verkocht is? Volgens mij moet dat tussen de $300 en $400 per ounce geweest zijn :{

[ afbeelding ]
Nee, maar in die orde van grootte zal het wel geweest zijn.
pi_188572330
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Weet je misschien voor welke gemiddelde prijs dat toen verkocht is? Volgens mij moet dat tussen de $300 en $400 per ounce geweest zijn :{

[ afbeelding ]
Het is wel mooi dat Nederlanders zo lekker kunnen klagen op de werkloze en arbeidsongeschikte.

Maar de klojo die dit gedaan heeft kreeg waarschijnlijk nog een dikke bonus met goude handdruk. En niemand die je er over hoord.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2019 14:46:57 ]
pi_188572397
edelmetalen zijn waardevast, het is de valuta waarin het wordt berekend die fluctueert.

Als je je cash omzet in goud, behoud je op z'n minst je kapitaalkracht.
pi_188578994
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:08 schreef SeLang het volgende:
Stel dat er een manier was om via papier de goudprijs te drukken. Als ik fysiek goud wil kopen tegen die lagere prijs dan moet ik nog steeds een koper vinden die tegen die lagere prijs het fysieke goud aan mij verkoopt.
https://www.kitco.com/ind/fekete/dec052008.html

Ik kwam hier in dit artikel tegen dat het in December 2008 het geval was. Waar de futures dus anders geprijsd waren en dat arbitrage van bullion naar paper mogelijk was maar dat dit (toen) niet gebeurde vanwege dat men liever buillion bezitte.
pi_188579061
https://www.imf.org/en/Pu(...)-Rates-A-Guide-46598

Het IMF die graag doorzet met de negatieve rente. Die bull run op goud was waarschijnlijk door deze paper getriggered.
pi_188938140
quote:
10s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:16 schreef SeLang het volgende:

Maar goed, ik heb hierboven al uitgelegd dat de papieren markt de fysieke markt moet volgen en niet andersom, omdat er een arbitragemogelijkheid is via fysieke settlement en hedgefunds nu eenmaal geen gratis geld laten liggen.
Ik begrijp deze redenering niet. Prijsvorming is een ingewikkeld proces, maar als het aanbod in papiergoud met, zeg, een factor 50 overdreven wordt, kan het niet anders dan dat de fysieke prijs daar ook op reageert. De fysieke markt wordt immers net zozeer geinformeerd door de papiermarkt als omgekeerd. Met reguliere arbitrage verander je daar niets aan; pas wanneer een excentrieke miljardair bereid is om méér dan de aanwezige handelsvoorraad goud op een beurs in papiervorm op te kopen, en het dan onverwacht fysiek op te eisen, zou je kortstondig één van de bullion banks kunnen ontmaskeren (en dan is het nog de vraag of die bank niet door de lokale Centrale Bank geholpen wordt om het geëiste goud alsnog op tijd te kunnen leveren).

Hoe dan ook, naked short selling van aandelen is vanwege die prijsdrukkende werking overal streng verboden, waarom zou het met goud dan wel moeten mogen?

Wat betreft goud en de vermogensbelasting (LXIV), ik herinner me niet meer of dit voor Nederland ook geldt, maar in sommige landen kun je aan belasting ontkomen door goud te kopen in de vorm van 'collectable' antieke munten (nadeel: meerprijs), of door het goud door een kunstenaar in de vorm van een sculptuur te laten gieten. In deze verschijningsvormen wordt goud dan als onbelast cultureel bezit aangemerkt.
pi_188938333
Het gaat goed zolang het goed gaat. Vergelijk het met een V&D kadobon: er kan zomaar een moment zijn waarop je je goudtegoedbon niet blijkt te kunnen leveren voor echt goud. Dan moment komt sowieso aangezien er veel meer goudtegoedbonnen in omloop zijn dan echt onderliggend goud.
pi_188938393
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 06:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik begrijp deze redenering niet. Prijsvorming is een ingewikkeld proces, maar als het aanbod in papiergoud met, zeg, een factor 50 overdreven wordt, kan het niet anders dan dat de fysieke prijs daar ook op reageert. De fysieke markt wordt immers net zozeer geinformeerd door de papiermarkt als omgekeerd. Met reguliere arbitrage verander je daar niets aan; pas wanneer een excentrieke miljardair bereid is om méér dan de aanwezige handelsvoorraad goud op een beurs in papiervorm op te kopen, en het dan onverwacht fysiek op te eisen, zou je kortstondig één van de bullion banks kunnen ontmaskeren (en dan is het nog de vraag of die bank niet door de lokale Centrale Bank geholpen wordt om het geëiste goud alsnog op tijd te kunnen leveren).

Hoe dan ook, naked short selling van aandelen is vanwege die prijsdrukkende werking overal streng verboden, waarom zou het met goud dan wel moeten mogen?

Wat betreft goud en de vermogensbelasting (LXIV), ik herinner me niet meer of dit voor Nederland ook geldt, maar in sommige landen kun je aan belasting ontkomen door goud te kopen in de vorm van 'collectable' antieke munten (nadeel: meerprijs), of door het goud door een kunstenaar in de vorm van een sculptuur te laten gieten. In deze verschijningsvormen wordt goud dan als onbelast cultureel bezit aangemerkt.
Er is geen expert in de goud en zilver markt, die niet van de naked short selling afweet en dat jouw blind kan laten zien dat het gebeurt.

Daar zijn hele docu's over te vinden in middels, YouTube blijft een goed platform (voorlopig) voor dat soort dingen.
pi_188938403
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 08:16 schreef CarbonC het volgende:
Het gaat goed zolang het goed gaat. Vergelijk het met een V&D kadobon: er kan zomaar een moment zijn waarop je je goudtegoedbon niet blijkt te kunnen leveren voor echt goud. Dan moment komt sowieso aangezien er veel meer goudtegoedbonnen in omloop zijn dan echt onderliggend goud.
Het is inderdaad niet anders dan een van de bekendere papieren goud/geld fraude's.
Er kwam zoveel goud binnen dat het op papier werd weggegeven, totdat men hun goud wilde hebben en het was er niet.

Ook nu ligt er per troy ounce 100 tot 2000! contracten.. dat fysieke goud is er echt niet, no way.
pi_188938889
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 08:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Er is geen expert in de goud en zilver markt, die niet van de naked short selling afweet en dat jouw blind kan laten zien dat het gebeurt.
Waar reageer je op en wat wil je ermee zeggen?
pi_189309843
quote:
China’s Gold-Buying Spree Tops 100 Tons During Trade Warl

China has added more than 100 tons of gold to its reserves since it resumed buying in December, reinforcing its standing as one of the major official accumulators as central banks stock up on the precious metal.

The People’s Bank of China picked up more gold last month, raising holdings to 62.64 million ounces in September from 62.45 million in August, according to data on its website. In tonnage terms, the latest inflow totals 5.9 tons, and follows the addition of about 99.8 tons over the prior nine months.

Bullion hit the highest in more than six years in September as slower growth, the trade war and rate cuts spurred investor demand. Central banks have been major buyers too, especially in emerging markets. Official purchases will likely continue as protectionist policies and geopolitical concerns add to demand, according Suki Cooper, precious metals analyst at Standard Chartered Bank.

“Given strained relations with the U.S., China needs a hedge against its large holdings of the dollar, and gold serves that function,” said Howie Lee, an economist at Singapore-based Oversea-Chinese Banking Corp. “As China becomes a superpower in its own right, I expect more gold-buying.”

The PBOC’s run of bullion-buying has come against the challenging backdrop of the trade war with the U.S. and marked slowdown in growth at home. While high-level negotiations are set to resume in Washington this week, Chinese officials are signaling they’re increasingly reluctant to agree to a broad deal.

Gold Reserves in China increased to 1936.49 Tonnes in the third quarter of 2019

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189311488
quote:
Het lastige is dat die cijfers alleen van de centrale bank van China afkomt.
Dat zijn de cijfers die ze verplicht zijn op te geven willen ze bij het IMF en in de wereld, handel kunnen drijven qua valuta.

Het goud onder toezicht van het leger, een ruw geschatte, 3000 ton.., hoeven ze niet op te geven.
Verklaard wel dat de meeste goudmijnen pretty much 50% van wat ze jaarlijks delven al voor het uit de grond is aan china levert.. de meeste claimen ook dat China het liefst nog meer wil dan die 50%.

Komt goed overeen, die 3000 ton, met wat bepaalde mensen die goud volgen over de wereld, al jaren zeggen wat ze die kant op zien verdwijnen.
Je kan dat volgen tot Shanghai, daarna verdwijnt het van de officiele papieren.
pi_189315735
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 10:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Het goud onder toezicht van het leger, een ruw geschatte, 3000 ton.., hoeven ze niet op te geven.

Als China naast de centrale bank op andere wijze goud accumuleert is het lastig te verifiëren als ze daar geen cijfers over naar buiten brengen. Interessant is het te weten dat na een korte pauze de centrale bank meer goud heeft opgekocht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189315829
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 15:50 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Als China naast de centrale bank op andere wijze goud accumuleert is het lastig te verifiëren als ze daar geen cijfers over naar buiten brengen. Interessant is het te weten dat na een korte pauze de centrale bank meer goud heeft opgekocht.
In 2016 werd er geschat op basis van contracten en verzendingen van goud richting China, dat China ongeveer 2500 ton had opgekocht, dat jaar kondigde ze aan dat het “maar” met 600 ton ofzoiets officieel gegroeid zou zijn.

Klopt dus niet, denk dat die 3000 ton onder toezicht van het PLA, wat ook nog eens geinig genoeg onder project valt wat afgekort SAFE heet, geen rare schatting is.

De dollar komt langzaamaan aan zijn einde qua waarde en betekenis/rol wereldwijd.. dat gaat ongetwijfeld gepaard met allerlei gerommel in de wereld.
pi_189316054
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 15:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
De dollar komt langzaamaan aan zijn einde qua waarde en betekenis/rol wereldwijd.. dat gaat ongetwijfeld gepaard met allerlei gerommel in de wereld.
De euro is geen goed alternatief voor de dollar, de renminbi evenmin. In steeds meer landen zie je een heimelijke dollarisatie omdat bevolkingen daar zelf voor kiezen zoals in Iran, Venezuela en Argentinie, ze prefereren de $ boven hun eigen munt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189316112
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 16:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De euro is geen goed alternatief voor de dollar, de renminbi evenmin. In steeds meer landen zie je een heimelijke dollarisatie omdat bevolkingen daar zelf voor kiezen zoals in Iran, Venezuela en Argentinie, ze prefereren de $ boven hun eigen munt.
Omdat het gretig word aangeboden door het IMF.
pi_189442333
DNB stelt het huidige fiat betaalmiddelen systeem ter discussie. Het ziet goud als een basis om een nieuw op te tuigen na een ineenstorting. Het aanjagen van schulden en een underpricing van risico veroorzaakt door alle grote centrale banken ter wereld krijgt een tegengeluid van DNB.

quote:
DNB DeNederlanseBank

Shares, bonds and other securities are not without risk, and prices can go down. But a bar of gold retains its value, even in times of crisis. That is why central banks, including DNB, have traditionally held considerable amounts of gold. Gold is the perfect piggy bank – it's the anchor of trustt for the financial system. If the system collapses, the gold stock can serve as a basis to build it up again. Gold bolsters confidence in the stability of the central bank's balance sheet and creates a sense of security.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:05:46 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189443550
Een nul-rendement is tegenwoordig prima. Heeft iemand een goed adres voor gouden munten? Dan ga ik die lekker belastingvrij 'verzamelen'.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189445227
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:05 schreef LXIV het volgende:
Een nul-rendement is tegenwoordig prima. Heeft iemand een goed adres voor gouden munten? Dan ga ik die lekker belastingvrij 'verzamelen'.
Ik heb zilveren munten bij Linders gekocht, altijd netjes verpakt aangekomen.

Linders
quote:
De verzendkosten binnen Nederland bedragen ¤ 15,00. Uw pakket is dan volledig verzekerd voor het aankoopbedrag. D
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:48:25 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189445235
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik heb zilveren munten bij Linders gekocht, altijd netjes verpakt aangekomen.

Linders
[..]

Betaal je op zilver geen BTW?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189445322
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Betaal je op zilver geen BTW?
Linders rekent geen BTW voor de leveringen zilveren nederlandse munten die ik heb gekocht, ze verkopen ook gouden tientjes en vijfjes.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:56:31 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189445368
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Linders rekent geen BTW voor de leveringen zilveren nederlandse munten die ik heb gekocht, ze verkopen ook gouden tientjes en vijfjes.
Dus je kunt ze voor 2% minder terugverkopen aan ze?
Betaal je wel de gewone goud/zilverprijs?
Ga je dit opgeven bij de belasting?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189445510
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Betaal je op zilver geen BTW?
Voor zilver geldt de margeregeling. Je betaalt betaalt btw over de marge die de verkoper maakt
pi_189445610
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus je kunt ze voor 2% minder terugverkopen aan ze?
Betaal je wel de gewone goud/zilverprijs?
Ga je dit opgeven bij de belasting?
Er is een pagina waar ze hun inkoop tarieven opgeven. Zilveren munten verkopen ze doorgaans 3% boven spot. Verkoop heb ik nog niet gedaan, behalve dan enkele zilveren munten met hogere muntwaarde via Marktplaats. Het is vermogen dat je aan de belasting dient op te geven.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:11:38 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189445636
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Er is een pagina waar ze hun inkoop tarieven opgeven. Zilveren munten verkopen ze doorgaans 3% boven spot. Verkoop heb ik nog niet gedaan, behalve dan enkele zilveren munten met hogere muntwaarde via Marktplaats. Het is vermogen dat je aan de belasting dient op te geven.
Ok. 3% is realistisch.
Eigenlijk vind ik het heel raar dat je hier VRH op moet betalen, want edelmetaal rendeert natuurlijk niet. Als je een kilo goud thuis neer zou leggen zou je er ieder jaar dus nu bijna 2% af moeten schrapen. Puur inleveren van vermogen! Je wordt gewoon gedwongen de inflatie te ondergaan of veel risico te nemen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:13:44 #169
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189445670
Je mag natuurlijk wel een muntenverzameling beginnen.
Bijvoorbeeld 1000 krugerrands ;-)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189445675
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:03 schreef grimselman het volgende:

[..]

Voor zilver geldt de margeregeling. Je betaalt betaalt btw over de marge die de verkoper maakt
Dat is niet terug te vinden op de facturen van Linders. BTW is met 0,00 op de facturen vermeld. Ik neem aan dat ze de BTW in hun marge van circa 3% hebben meegenomen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189445682
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Er is een pagina waar ze hun inkoop tarieven opgeven. Zilveren munten verkopen ze doorgaans 3% boven spot. Verkoop heb ik nog niet gedaan, behalve dan enkele zilveren munten met hogere muntwaarde via Marktplaats. Het is vermogen dat je aan de belasting dient op te geven.
De nominale of intrinsieke waarde?
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:15:29 #172
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189445705
quote:
Onder beleggingsgoud vallen:

goud in de vorm van staven of plaatjes met een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995/1.000
Effecten die goud vertegenwoordigen gelden ook als beleggingsgoud.
Gouden munten die voldoen aan de volgende voorwaarden:
Ze hebben een zuiverheid van ten minste 900/1.000.
Ze zijn geslagen na 1800.
Ze zijn in het land van oorsprong een wettig betaalmiddel of zijn dat geweest.
Ze worden normaal gesproken verkocht voor een prijs die de marktwaarde van het goud dat in die munten is verwerkt niet overschrijdt met meer dan 80%.
Dus munten van voor 1800, of munten die minder dan 90% zuiver zijn kun je legaal sparen zonder dat je dit hoeft op te geven..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189445833
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok. 3% is realistisch.
Eigenlijk vind ik het heel raar dat je hier VRH op moet betalen, want edelmetaal rendeert natuurlijk niet. Als je een kilo goud thuis neer zou leggen zou je er ieder jaar dus nu bijna 2% af moeten schrapen. Puur inleveren van vermogen! Je wordt gewoon gedwongen de inflatie te ondergaan of veel risico te nemen.
Op langere termijn bezien ondergaan monetaire edelmetalen die inflatie niet i.t.t. fiat betaalmiddelen, daar is het juist een hedge voor. Rendement zal je er ook niet echt op maken dus in die zin is VRH onterecht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:25:27 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189445861
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Op langere termijn ondergaan monetaire edelmetalen de inflatie niet i.t.t. fiat betaalmiddelen, daar is het juist een hedge voor. Rendement zal je er ook niet echt op maken dus in die zin is VRH onterecht.
Ja, zo denk ik er ook over.

Ik vind de overheid sowieso erg dubbel. Pensioenfondsen moeten met de nul procent rente rekenen, zelf profiteert de overheid enorm met de nulrente op staatsleningen, maar particuliere beleggers worden wel geacht 5,33% rendement te kunnen maken! Klopt echt niks van.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189446155
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 16:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Omdat het gretig word aangeboden door het IMF.
De bevolking van dergelijke landen is meestal tegen IMF leningen maar gebruikt evenwel toch liever dollars i.p.v. de eigen valuta. Men vertrouwt er terecht niet meer op dat hun overheid hoge inflatie/hyperinflatie tegengaat, herhaaldelijk door schade wijzer geworden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189446726
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus munten van voor 1800, of munten die minder dan 90% zuiver zijn kun je legaal sparen zonder dat je dit hoeft op te geven..
Dat zijn dan numismatieke ..nee ik schrijf dat verkeerd volgens mij :') maar inderdaad dat soort munten vallen er buiten als het goed is.

Denk aan gouden of zilveren munten van het oude rome of griekenland etc.
pi_189451083
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus munten van voor 1800, of munten die minder dan 90% zuiver zijn kun je legaal sparen zonder dat je dit hoeft op te geven..
Die zijn meestal meer waard dan 80% van de waarde van het goud dat er in zit.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:02:05 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189451313
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 19:51 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Die zijn meestal meer waard dan 80% van de waarde van het goud dat er in zit.
Dat is dan een nadeel.
Hoeveel goud kan ik trouwens cash kopen voordat er vragen gesteld worden?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189451782
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 20:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is dan een nadeel.
Hoeveel goud kan ik trouwens cash kopen voordat er vragen gesteld worden?
Uit mijn hoofd: in Duitsland moet met ingang van 1 januari 2020 al dit soort aankopen boven de 10.000 euro gemeld worden. Maar niets staat je vrij om in kleine brokjes te kopen, of via marktplaats o.i.d.
pi_194202275
Goudprijs is flink gestegen ondanks de economische malaise veroorzaakt door de pandemie. Ook de zilverprijs zit nu flink in de lift.





quote:
Gold
1 year chg +433.80 +30.46%
quote:
Silver
1 Year Chg +5.99 +36.64%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')