Huh?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 20:01 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En zo heeft de reiziger het weer gedaan
Is dat omdat ze het niet nuttig vinden of omdat ze het niet weten? En welke gemiddelde forens kijkt in de app? Die kent de tijden wel..quote:Op woensdag 3 augustus 2016 18:25 schreef ReisT het volgende:
Voor wie doen ze dat eigenlijk, die treinlengtes in de app? De gemiddelde forens lijkt er in elk geval niet naar te kijken.
Een meer praktische oplossing lijkt me om de sectiebordjes (die je nu nog ziet op internationale stations) te plaatsen op alle stations en op de reisinformatieschermen ook te tonen wáár de trein gaat stoppen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:13 schreef Prins_Pils het volgende:
Misschien dat je mensen bakbordjes kunt leren lezen door op de app in plaats van 'lengte vier delen' een plaatje te doen: 'lengte: <4>'? (plaatje van bakbordje dus)
Wil je alsjeblieft beloven dat je nooit iets in usability/UX/voorlichting gaat doen?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:45 schreef b2py het volgende:
[..]
Is dat omdat ze het niet nuttig vinden of omdat ze het niet weten? En welke gemiddelde forens kijkt in de app? Die kent de tijden wel..
Wireframes/user interfaces.quote:
Omdat de door jou aangedragen oplossingen voor deze problemen alleen werken voor wiskundigen en kenners en niet voor eindgebruikers.quote:
daar heb je toch ook niks aan? Die staan op Amstel in ieder geval aan voorkant van perron. Er zijn geen bordjes waar trein dan eindigt als je achterin wil instappen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:13 schreef Prins_Pils het volgende:
Misschien dat je mensen bakbordjes kunt leren lezen door op de app in plaats van 'lengte vier delen' een plaatje te doen: 'lengte: <4>'? (plaatje van bakbordje dus)
Ligt er aan welke tekeningen je gebruikt.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 20:02 schreef Peterselieman het volgende:
en op officiële tekeningen staan de bakborden dan weer niet. Die worden namelijk in overleg met de vervoerder geplaatst
Mijn ervaring is dat er doorgaans toch netjes bij de juiste bakborden wordt gestopt.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 08:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar in de praktijk maakt het allemaal niet uit en is het "Kijk maar waar de trein stopt".
quote:Op donderdag 4 augustus 2016 09:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Zolang de materieelsamenstelling is zoals gebruikelijk, gaat het over het algemeen prima inderdaad
even een vraagje nav een "incidentje" van gisteren. heeft de treindienstleider actuele info over hoelang een trein is? of alleen hoe lang die gepland is?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 08:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ligt er aan welke tekeningen je gebruikt.
Datquote:Op donderdag 4 augustus 2016 11:44 schreef _serial_ het volgende:
Het is maar goed dat niet elke random forens weet wat die bakbordjes betekenen, en hoe lang de aankomende trein is, zolang ik het maar weet, en de rest als kudde rondom de trappen blijft hangen, heb ik ruim op tijd een zitplaats
Wel raar dan he, dat NS zoveel moeite steekt in het oplossen van een probleem dat kennelijk helemaal niet bestaatquote:Op donderdag 4 augustus 2016 10:01 schreef b2py het volgende:
[..]![]()
De machinist weet vrijwel altijd wat hij mee heeft en zal daar dan ook stoppen
Kern van 'probleem' is dat de informatie voor de machinist altijd bekend is, die kan gewoon naar achter kijken of in de railpocket kijken. De reiziger was aangewezen op een gok op eerdere ervaringen maar kan het nu dus in de app zien. Extra feature is dus nu dat je ook kan zien of de trein korter dan normaal is doordat je je kan voorbereiden op extra drukte.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 12:53 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wel raar dan he, dat NS zoveel moeite steekt in het oplossen van een probleem dat kennelijk helemaal niet bestaat
En wat doe je dan? Tas leegmaken, alvast je buik inhouden als de trein er aan komt?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:01 schreef b2py het volgende:
je je kan voorbereiden op extra drukte.
Niet aan de andere kant van het perron gaan staan zodat je als de veel te korte trein arriveert dat hele eind weer terug kan lopen om vervolgens helemaal achterin de rij aan te sluiten en daarbij het risico te lopen dat de overijverige conducteur alvast begonnen is met fluiten zodat hij/zij eerder verder kan met de sudoku.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En wat doe je dan? Tas leegmaken, alvast je buik inhouden als de trein er aan komt?
Volgende nemen oidquote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En wat doe je dan? Tas leegmaken, alvast je buik inhouden als de trein er aan komt?
kalmerende yoga oefeningen op perron ipv koffie halenquote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En wat doe je dan? Tas leegmaken, alvast je buik inhouden als de trein er aan komt?
Treintjes op Netflix!quote:Sakte TV (Langzame televisie) is gemaakt door de Noorse publieke omroep NRK. Het begon in 2009. Kijkers zagen een zeven uur durende treinrit van Bergen naar Oslo, van begin tot eind, zonder onderbrekingen. De 182 tunnels onderweg waren het spannendste onderdeel van de reis
Oh ja goed ideequote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:41 schreef computergirl het volgende:
[..]
kalmerende yoga oefeningen op perron ipv koffie halen
quote:Bekanntmachung der Aufhebung der Tarifkooperation mit HKX
Zum 01. September 2016 wird die Tarifkooperation zwischen der DB Regio AG und dem Hamburg-Köln-Express (HKX) aufgehoben.
Ab diesem Zeitpunkt werden Fahrkarten des DB-Tarifs bei HKX nicht mehr anerkannt.
HKX wird aus den Geltungsbereichen der betroffenen DB-Angebote entfernt.
Für Kunden gelten folgende Kulanzregeln:
- Die DB nimmt Fahrscheine mit Gültigkeit ab dem 01. September 2016, die auf Grund der für HKX-Züge erforderlichen Zugbindung nicht mehr benötigt werden, kostenlos zurück, sofern diese vor Fahrtantritt zurückgegeben werden.
- HKX erkennt bis zum 30. November 2016 weiterhin Fahrscheine des DB-Tarifs an, sofern diese im Vorverkauf vor dem 01. September 2016 erworben wurden.
quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 08:49 schreef JDude het volgende:
[..]
Daaronder staat waarschijnlijk dat hij D. Arquing Duque van de firma Badslipper Express is.
Dit, t is uiterst triest dat dit ontwikkelt is voor die app, sterker nog, dat die hele app zo ontwikkelt is...quote:Op woensdag 3 augustus 2016 17:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ehm, nee. Zorg gewoon dat treinen lang genoeg zijn. Altijd.
Dit is niet anders dan de Belg die een bordje "Slecht wegdek" plaatst.
quote:Heb jij in de periode van 5 t/m 26 juli 2016 je treinreis afgelegd met NS en Arriva in de regio Achterhoek, de MerwedeLingelijn of Vechtdallijnen? En reisde je daarbij de hele tijd op saldo? Dan is er mogelijk onterecht teveel saldo van je OV-chipkaart afgeschreven door een fout in de prijsberekening van onze OV-chipkaartapparatuur na een software-update. Je kunt via onze website je geld terugvragen. http://bit.ly/2azsAb2
Ik mag hopen dat ze dat ook middels Metro en flyers in de treinen publiekelijk maken?quote:
Wat is dat voor rijdend stuk schroot? Wel een fraaie plaat.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 00:19 schreef James1988 het volgende:
Uit d'n oude doosch, voor onze donkergevleugelde eend:
[ afbeelding ]
Oud TER-spul (regionaal) uit Frankrijk. Rijdt ook in Luxemburg trouwensquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 00:28 schreef WebHawk het volgende:
[..]
Wat is dat voor rijdend stuk schroot?
Thanks!quote:Wel een fraaie plaat.
Nog onderdeel geweest van het Treinentopic nieuwjaarsrondje zelfsquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 00:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
Oud TER-spul (regionaal) uit Frankrijk. Rijdt ook in Luxemburg trouwens
[..]
Thanks!
Prachtige platen weer, met uitstekend commentaar. En wat een mooie brug.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 10:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Berlijn blijft mooi, ook de 20e keer....
[ link | afbeelding ]De
Vet, zouden die nog ergens rijden?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 00:19 schreef James1988 het volgende:
Uit d'n oude doosch, voor onze donkergevleugelde eend:
[ afbeelding ]
Als je de SNCF applicatie download kan je sinds een aantal dagen je TER ticket van die regio op voorhand kopen en opslaan op je telefoon.quote:Achetez votre billet TER Nord-Pas-de-Calais directement sur l’appli (au fur et à mesure dans d’autres régions), votre billet sera automatiquement ajouté.
Ajoutez simplement tous vos billets sur l’appli grâce au scan du QRCode.
Sur la carte, accédez au nombre de vélos disponibles dans chaque station de vélos en libre-service.
Présentez à l’étranger votre carte fréquence ou jeune dématérialisée dans l’appli au contrôleur.
Commandez votre repas via l’appli dans 10 TGV Paris-Lyon.
Bons voyages !
Heel oud is de foto niet hoor, ik heb 'm in mei 2015 gemaakt in Languedoc-Roussillonquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 16:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Vet, zouden die nog ergens rijden?
Dat zie ik aan de kleurtjes, ik vraag mij trouwens niet af of ik daar niet met Fles in heb gezeten toen we langs de Batsfabriek reden...quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 17:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Heel oud is de foto niet hoor, ik heb 'm in mei 2015 gemaakt in Languedoc-Roussillon
De Z2's worden langzamerhand vervangen door nieuwe Régiolissen en Regio2N's, maar nog niet iedere regio had al nieuwe treinen besteld.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 18:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dat zie ik aan de kleurtjes, ik vraag mij trouwens niet af of ik daar niet met Fles in heb gezeten toen we langs de Batsfabriek reden...
Goede vraag!quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 19:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
De Z2's worden langzamerhand vervangen door nieuwe Régiolissen en Regio2N's, maar nog niet iedere regio had al nieuwe treinen besteld.
Misschien zijn er ook minder treinen nodig nu de regio's zijn herschikt?
Wordt niet alleen de rijdraad op spanning gehouden door die gewichten? De hele draadconstructie waar die rijdraad aan hangt kan natuurlijk wel uitzetten waardoor de rijdraad een stuk lager hangt..quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:54 schreef dennistd het volgende:
Daarvoor heb je toch van die blokken beton aan de uiteinden van een sectie hangen?
@James: in dat geval zou je een gat in de grond moeten maken waar dat gewicht in kan zakken op hete dagen, zodat ie de grond niet raakt.
Is (helaas) alweer een tijdje geleden dat ik met regelmaat even een "idiotenreisje" op zaterdag deed. Toen draaide ik nog regelmatige diensten, 1x/2 weken 5-14u ma-vr en 1x/2 weken 14-23u ma-vr. Dan ging ik gewoon elke 2 weken een tripje maken.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 16:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Greavy, jij gaat toch regelmatig TERren in Nord pas de Calais loop toch tegen het probleem aan dat je te weinig overstaptijd hebt om een kaartje te kopen, nu dat is verleden tijd want
[..]
Als je de SNCF applicatie download kan je sinds een aantal dagen je TER ticket van die regio op voorhand kopen en opslaan op je telefoon.![]()
Dit is de eerste regio die dat heeft...
Je kan er prima wat aan doen, in jargon genaamd op temperatuur zetten. Je kan de draad verkorten door er gewoon een stukje uit te halen en de gewichten hoger te hangen. Lengte van een sectie (Max 1500/1600 meter) houdt ook rekening met deze verlenging door hitte als de draad goed is afgespannen. Bij een veer of gasafspanning heb je er geen last van..quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:53 schreef James1988 het volgende:
Doorhangende bovenleiding als gevolg van hitte is zeker een probleem. De hele constructie wordt ontworpen op bepaalde temperaturen, en hierop worden de contragewichten afgesteld. In Nederland worden daarvoor andere parameters gebruikt dan bijvoorbeeld in het zuiden van Italië.
Zoals je weet: bij warm weer zet koper uit, bij koud weer krimpt het. Als het warm wordt dalen de contragewichten waardoor de bovenleiding strakgetrokken wordt, als het koud wordt hangen de contragewichten juist weer hoger.
Als het té warm wordt komt er een moment waarop de contragewichten op de grond staan, de bovenleiding begint dan door te zakken. Je kunt dan niks anders doen behalve wachten tot het weer afkoelt. Als je de contragewichten afstelt op het warme zomerse weer heb je in de winter weer een probleem.
20-30 min per setje gewichten, je hebt er een buitendienststelling voor nodig van flinke duur ivm spanningsloosstelling. Een voertuiginzetplaats of een overweg etc etc.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:55 schreef James1988 het volgende:
Is dat snel te doen, of heb je dan lange buitendienststellingen nodig?
Volgens mij heb je ongelijk, ook die hebben een beperkt werkingsgebied.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:51 schreef b2py het volgende:
[..]
Bij een veer of gasafspanning heb je er geen last van..
Ofwel, niet iets wat je doet voor een paar dagen extreme hitte?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:57 schreef b2py het volgende:
[..]
20-30 min per setje gewichten, je hebt er een buitendienststelling voor nodig van flinke duur ivm spanningsloosstelling. Een voertuiginzetplaats of een overweg etc etc.
Zo, even de tijd genomen om de hele post te lezen en te bekijken! Schitterend, mijn complimenten.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 10:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Berlijn blijft mooi, ook de 20e keer....
[ link | afbeelding ]Ook in de zomer van 2016 rijdt er weer een nachttrein tussen Berlijn en Malmö. De trein is al jaren populair onder jongeren die deze verbinding gebruiken tijdens hun Interrailtour. De trein bestaat sinds enkele jaren niet meer uit slaaprijtuigen van de Zweedse staatsspoorwegen SJ maar uit ligrijtuigen van Veolia. Hierdoor heeft de trein niet meer het predikaat Euronight maar is het 'gewoon' een D-trein.
De trein maakt tussen Sassnitz en Trelleborg gebruik van de veerpont van Scandlines. De tractie tussen Berlijn en Sassnitz wordt al jaren geleverd door een van de drie Holzrollers van GVG, de Georg Verkehrsorganisation GmbH.
De nachttrein vertrekt drie keer per week rond 19:30 vanaf het Hauptbahnhof in de Duitse hoofdstad. Dat is twee en een half uur eerder dan voorgaande jaren waardoor de aanvoertrein nu met daglicht fotografeerbaar is. Op zondag 24 juli 2016 is lok 109-3 onderweg met het ledig materieel vanaf het opstelterrein in Berlin-Lichtenberg naar Berlin Hbf (tief) als het hier op de Innenring ter hoogte van S-Bahnhof Storkower Straße passeert.
[ link | afbeelding ]Op maandagmorgen 25 juli 2016 was het voor een paar uur zonnig in en rond Berlijn. Uiteindelijk zou dit een van de spaarzame momenten blijken te zijn in de week dat ik in Berlijn was. Op maandag rijdt elke week een kalkslurrytrein met een 232'er over de Ostbahn naar Polen. Deze trein rijdt doorgaans ook op woensdag alleen dan veel onregelmatiger dan op maandag.
Deze ochtend besloot ik in Fredersdorf bei Berlin te gaan staan, alwaar ik al snel werd vergezeld door twee lokale fotografen. Het maakte het wachten wat aangenamer. Tot Strausberg wordt de Ostbahn ook gebruikt door S-Bahn lijn S5 die daarna afbuigt naar Strausberg Nord. Het emplacement in Fredersdorf bestaat naast de twee perronsporen voor de S-Bahn uit een doorgangsspoor en drie wachtsporen die met name gebruikt worden voor de cement- en kolentreinen die het nabijgelegen Rüdersdorf als herkomst/bestemming hebben.
Sinds enkele jaren staat de S-Bahn Berlin reclame toe op de treinstellen waardoor ze een leuk jachtobject zijn geworden. De voor de Duitse TV-satellietfabrikant Technisat wervende 481/482 064 is samen met de 481/482 378, 481/482 385 en 481/482 336 onderweg als S5 van Berlin-Spandau naar Strausberg Nord en maakt hier een tussenstop in Fredersdorf. Die goederentrein kwam uiteindelijk niet opdagen helaas...
[ link | afbeelding ]Op de meeste dagen in de week rijden de Poolse staatsspoorwegen PKP in samenwerking met de Deutsche Bahn vier EC-treinparen tussen Berlijn en Warschau. Ze vormen de belangrijkste spoorverinding tussen Duitsland en Polen en leggen het ruim 500 km lange traject af in een kleine 6 uur. Daarnaast rijdt er één EC-treinpaar per dag tussen Berlijn en het aan de Oostzee gelegen Gdynia.
De PKP heeft in 2008 een order van 10 loks van het type ES64-U4 geplaatst bij Siemens waarna ze tussen 2009 en 2010 aan PKP IC zijn uitgeleverd. De locomotieven zijn de afgelopen jaren regelmatig bestickerd. Zo kregen alle loks tijdens het EK-voetbal van 2012 in Polen en Oekraïne een outfit van een van de deelnemende landen of stadions aangemeten. In 2013 volgden twee exemplaren met het wit-groene Heineken Open'er Festival en in 2014 werd dit overgedaan met twee witte loks wervend voor het Open'er Festival. Eind 2014 sloot PKP IC een overeenkomst met T-mobile voor Wifi in de trein. In totaal vijf loks zijn sindsdien in het T-mobile-roze gestoken. Inmiddels heeft de 5 370 002 extra stickers gekregen van Huawei en T-Mobile.
Op maandag 25 juli vertrok de 5 370 002 met EC 55 uit het Berliner Hauptbahnhof en rijdt het hier over de brug over het Berlin-Spandauer-Schifffahrtskanal. Op de achtergrond is de Humboldthafen te zien.
[ link | afbeelding ]Berlijn is als hoofdstad van Duitsland een van de belangrijkste bestemmingen van de ICE-treinen die door DB Fernverkehr wordt geëxploiteerd. Daarbij zijn ook nog eens meerdere ICE-materieeltypen aan te treffen: ICE-1 op de relatie München/Zürich-Basel-Frankfurt/Main-Kassel-Braunschweig-Berlijn, ICE-2 op de relatie Köln/Bonn Flughafen/Düsseldorf-Hannover-Berlijn en ICE-T op de relatie Hamburg-Berlijn-Leipzig-Nürnberg-München. Daarnaast rijden enkele ICE-treinen rond Berlijn ook met het nieuwere ICE-3.
Het merendeel van deze ICE-treinen rijden inmiddels door de Noord-Zuid-tunnel van/naar Berlin Hauptbahnhof, alleen de ICE's tussen Berlijn en Basel-Zürich/München rijden nog over de Stadtbahn. Uitzonderingen daargelaten rijdt bijna alle hierboven genoemde ICE-verbindingen volgens een uurdienstregeling.
Op dinsdag 26 juli 2016 arriveerde ICE-stel 401 063/563 als ICE 690 uit München Hbf in Berlijn en rijdt hier op de Stadtbahn ter hoogte van de Jannowitzbrücke het eindstation Berlin Ostbahnhof tegemoet.
[ link | afbeelding ]Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 11 december 2016 stopt DB Autozug met alle nachttreinen in Duitsland. Sommige verbindingen worden overgenomen door de ÖBB, maar de nachttrein Keulen-Warschau heeft vooralsnog helaas geen toekomst.
De Jan Kiepura, zoals de naam van deze nachttrein officieel heet, had in de voorbije jaren verschillende bestemmingen in West-Europa zoals Oostende, Frankfurt(Main) en ook Amsterdam. De afgelopen jaren bevonden zich zelfs nog rijtuigen naar Minsk en Moskou in deze nachttrein, maar dat is inmiddels verleden tijd.
Wat anno 2016 overblijft zijn drie of vier rijtuigen naar Warschau. Ze liften vanaf Berlijn mee in de eerste Eurocity van de dag naar de Poolse hoofdstad, waarmee de aankomsttijd op de eindbestemming alleen nog maar later is geworden. Nachttrein onwaardig eigenlijk, als je heel eerlijk bent.
Op donderdag 28 juli 2016 trok lok 5 370 010 van de Poolse Staatsspoorwegen PKP de gecombineerde Eurocity 41 en Euronight 447 langs Berlin-Köpenick op weg richting Frankfurt/Oder.
[ link | afbeelding ]Begin mei 2016 heeft lok 182 002 van DB Regio totaalreclame gekregen met de tekst "Es gibt immer was zu entdecken mit dem RE1". Het is een prima vervanger voor de voormalige BUGA lok 182 013, die na een crash nu weer in het DB-Verkehrsrot terug op de baan is.
De fraaie lok kwam op donderdag 28 juli 2016 met vijf Doppelstockwagen aan de haak als RE 18169 uit Magdeburg Hbf hier door Berlin-Köpenick op weg naar Frankfurt/Oder. De menigte rechts in beeld staat te wachten op de aankomende S3 naar Berlin Ostkreuz die achter de fotograaf het station binnenrijdt.
[ link | afbeelding ]Zoals ik al eerder schreef neemt het aantal getrokken nachttreinen in Duitsland in rap tempo af, zeker nu DB Autozug heeft aangekondigd hiermee aan het einde van dit dienstregelingjaar te stoppen. Naast de Oostenrijkers, die wel brood zien in een deel van het Duitse nachtelijke vervoer, zijn ook de Russische spoorwegen (RZD) al sinds jaar en dag meester in het rijden van nachttreinen. Dat is ook logisch want in Rusland zijn de afstanden enorm en ligt het gebruik ervan erg hoog, ondanks de tijdwinst die met het vliegtuig behaald kan worden.
Driemaal per week rijdt momenteel de Euronight tussen Paris-Est en Moskou Belorusskaja. Deze trein doet in totaal bijna 37,5 uur over deze treinrit die via Straatsburg, Frankfurt(Main), Erfurt, Berlijn, Warschau, Brest en Minsk verloopt. Tussen de Frans/Duitse grens en Berlin-Lichtenberg wordt de trein door een DB-lok serie 101 of 120 gereden waarna in laatstgenoemd station de lokwissel op een van Railpool gehuurde 186'er plaatsvindt. Deze lok trekt de trein tot aan de Pools/Wit-Russische grens bij Terespol/Brest.
Op donderdag 28 juli 2016 heeft de 186 143 een half uur eerder in Berlin-Lichtenberg Euronight 453 overgenomen en is nu op weg naar de Duits/Poolse grens als het hier het in onbruik geraakte voormalige perron van Erkner in oostelijke richting passeert. Door enkele wijzigingen in de dienstregeling vertrekt de trein nu eerder uit Berlijn en komt deze later aan dan vorig jaar, waardoor plaatjes met een rode DB-lok met zonlicht haast niet meer mogelijk zijn.
Overigens neemt het aantal mogelijke fotopunten op deze lijn in rap tempo af. De spoorlijn tussen Berlijn en Frankfurt/Oder wordt namelijk aangepast om snelheden tot 160 km/h te kunnen bereiken, waar dat nu nog max 120 km/h is. Om die reden worden de sporen tussen Köpenick en Erkner vervangen waardoor er momenteel maar één spoor beschikbaar is tussen Köpenick en Rahnsdorf. Alle tussengelegen fotopunten zijn inmiddels niet meer bruikbaar door de bouw van nieuwere portalen die dichter op elkaar staan en er wordt tevens kilometers geluidswand geplaatst...
[ link | afbeelding ]Sinds 1999 staat het Museumsinsel in Berlijn op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het Museumsinsel is een eiland in de rivier de Spree, die door Berlijn stroomt. Op dit eiland bevinden zich vijf musea, waaronder het Bode-museum, de Alte Nationalgalerie en het Pergamonmuseum. Tevens ligt ook de Berliner Dom op dit eiland.
Nadat de afgelopen jaren onder andere het Bodemuseum en de Alte Nationalgalerie zijn gerestaureerd, is onlangs begonnen met de restauratie van het Perganommuseum. Hierdoor is het klassieke shot met trein op dit fotopunt nu niet mogelijk. Daarom koos ik er op donderdag 28 juli 2016 voor om het geheel iets meer van een afstandje te bekijken. Nog voordat de vele toeristenboten de Spree massaal opvaren kon de passage van de tweede EC naar Warschau van de dag worden vastgelegd, hier met de 5 370 006 aan kop.
[ link | afbeelding ]De Berlijnse metrolijn U1 verbindt het S-Bahnstation Warschauer Straße in Friedrichshain via de wijk Kreuzberg met de Kurfürstendamm in het westelijke stadscentrum. Deze smalprofiellijn telt 13 stations en heeft een lengte van 8,8 kilometer; de reistijd over de gehele lijn bedraagt ruim 20 minuten. De huidige U1 bestaat uit de oostelijke tak van het in 1902 geopende stamtracé, de eerste Berlijnse metrolijn. De van oost naar west lopende lijn ligt grotendeels op een viaduct (Hochbahn), die onder monumentenbescherming staat.
Op U-Bahn-lijn U1 wordt vooralsnog alleen verouderd materieel ingezet van het type A3 (vooral herkenbaar aan de ronde of vierhoekige frontseinen). Sinds december 2015 wordt ook het type G ingezet op de U1, terwijl dit daarvoor alleen op de U2 werd ingezet. In tegenstelling tot alle andere "Baureihen" is type G, dat als bijnaam Gisela heeft, als enige ontwikkeld en gebouwd in de voormalige DDR.
Terwijl in West-Berlijn in de jaren 70 van de vorige eeuw nieuw metromaterieel instroomde reed men in Oost-Berlijn door met materieel uit het begin van de eeuw. Dit was inmiddels al ruim 70 jaar oud en was toe aan vervanging. Ondanks opties om oud S-Bahn materieel om te bouwen of metrostellen vanuit Moskou over te nemen werd steeds tegen problemen opgelopen in verband met het smallere profiel. Er zat niets anders op dan zelf een nieuwe serie te ontwerpen. Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) uit het bij Berlijn gelegen Hennigsdorf bouwde zodoende tussen 1974 en 1979 in totaal 123 stellen van dit type, waarvan er anno 2016 nog steeds een aantal in Berlijn rondrijden.
Op donderdag 28 juli 2016 zijn de vierwagenstellen 1089 en 1084 onderweg op de U1 en rijden hier op de Hochbahn boven het Landwehrkanal in de wijk Kreuzberg. Ze naderen het station Möckernbrücke op weg van de Warschauer Straße naar Uhlandstraße.
[ link | afbeelding ]U-Bahnhof Gleisdreieck in Berlijn is een ongelijkvloers kruisingsstation van de metrolijnen U1 en U2. De situatie rond dit station is er een met een rijke historie. Ruim 100 jaar geleden lag er hier een Gleisdreieck en kon van en naar elke richting gereden worden. Dit leidde soms tot gevaarlijke situaties indien een rood sein over het hoofd gezien werd. Op 26 september 1908 gebeurde er daadwerkelijk een ongeluk: een treinstel botste tegen de zijkant van een andere trein, waardoor twee wagons ontspoorden en van het viaduct naar beneden stortten; 21 mensen kwamen om het leven. Naar aanleiding van het ongeval werd besloten de spoordriehoek om te bouwen tot de huidige situatie.
BVG-vierwagenstellen 1081 en 1087 arriveren hier als U1 op station Gleisdreieck en zullen daarna ondergronds verder gaan naar eindpunt Uhlandstraße. Het fraaie bakstenen gebouw op de achtergrond is het Kühlhaus Gleisdreieck Berlin, het staat op de monumentenlijst en is vandaag de dag in gebruik als kunst- en cultureel centrum.
[ link | afbeelding ]De Oberbaumbrücke is een brug over de Spree in Berlijn. De brug verbindt de wijken Kreuzberg en Friedrichshain en bestaat uit twee niveaus, één voor het autoverkeer en voetgangers en één voor de metrolijn U1.
De eerste Oberbaumbrücke lag iets ten zuiden van het Spreeinsel (huidige Museumsinsel) en was onderdeel van de stadsmuur van Berlijn. In het midden van de brug bevond zich een smalle doorgang, waar tol geheven werd. 's Nachts werd deze doorgang afgesloten met een slagboom, de zogenaamde Baum. Terwijl zich in het westen van de stad de Unterbaum (nederslagboom, stroomafwaarts) bevond, was er stroomopwaarts van de Spree in het oosten van Berlijn de Oberbaum. In 1732 werd de stadsmuur enkele kilometers verplaatst en werd een nieuwe (houten) brug aangelegd op de huidige locatie.
Deze houten brug voldeed als gevolg van de verkeerstoename eind 19e eeuw niet meer. Er werd een nieuwe brug ontworpen die, met het oog op de bouw van een metrolijn, naast autoverkeer en voetgangers ook ruimte moest bieden aan de metro. Tussen 1894 en 1898 verrees zo de derde Oberbaumbrücke: een bakstenen bouwwerk met twee 34 meter hoge torens in het midden.
Op 15 februari 1902 vond de openingsrit van de Berlijnse metro plaats en reed er voor het eerst een trein over de brug. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Oberbaumbrücke ernstig beschadigd door bombardementen. Na de oorlog werd de brug provisorisch hersteld. Berlijn was inmiddels verdeeld in vier sectoren en de Oberbaumbrücke kwam op de grens van de Sovjet- en de Amerikaanse sector te liggen. De bouw van de Berlijnse Muur leidde in 1961 tot de sluiting van de brug. In 1963 werd op de Oberbaumbrücke een grensovergang voor voetgangers ingericht, die enkel door inwoners van West-Berlijn gebruikt mocht worden. Na de val van de Muur in 1989 en de Duitse Hereniging werd de brug gerenoveerd. De eerste metro reed pas in oktober 1995 weer over de Oberbaumbrücke.
Gewichten die de grond raken heb je geen last van met veer of gas, dat bedoelde ikquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 22:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Volgens mij heb je ongelijk, ook die hebben een beperkt werkingsgebied.
Je kunt ook nog de gewichten in de breedte ophangen in plaats van in de lengte, dat scheelt. Of je sectie verkorten. Naast de omgevingstemperatuur wordt de draad ook warm door de tractiestromen, dus de middagspits op een warme zomerdag is dubbel kut.
Zijn zaken die je gewoon op orde moet hebben in april/mei, ad-hoc kan wel maar bureaucratisch moeilijk omdat het wel echt heel erg moet zijn wil je een buitendienststelling krijgen. Als de gewichten de grond raken gaat volgens mij sowieso het baanvak plat vanwege risico op slappe draad en mogelijk eerdere draadbreuken. Voor zover ik weet gebeurt het nauwelijks tot nooit dat zoiets in NL ad-hoc gefixed moet wordenquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 22:33 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ofwel, niet iets wat je doet voor een paar dagen extreme hitte?
Derde rail i.p.v. bovenleiding helpt ook.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 23:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Gewichten die de grond raken heb je geen last van met veer of gas, dat bedoelde ik
Maar dat heeft dan weer andere nadelenquote:Op zondag 7 augustus 2016 09:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Derde rail i.p.v. bovenleiding helpt ook.
Wil je stoom ook nog horen?quote:Op zondag 7 augustus 2016 09:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Derde rail i.p.v. bovenleiding helpt ook.
Ik heb het even getest, je plant een route in de App binnen de Regio Nord - Pas de Calais, kiest een treinquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:30 schreef greavy het volgende:
Maar kan je die kaartjes nou ook met iDeal/Paypal oid kopen, of alleen Creditcard via de app?
quote:
quote:
quote:
quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 10:29 schreef b2py het volgende:
Prachtig, en die verhalen
Het was eigenlijk alweer te lang geleden, die plaatjes van Zug
quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 13:04 schreef Prins_Pils het volgende:
Ik herkende alleen Köpenick niet meteen zonder het bijschrift te lezen, de rest wel![]()
Prachtige plaatjes! Berlijn![]()
quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 17:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Geyle plaatjes <3 Fijn wakker worden!
Bedankt allemaal voor de mooie woorden en fijn dat plaatjes hier nog gewaardeerd worden :-)quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 22:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zo, even de tijd genomen om de hele post te lezen en te bekijken! Schitterend, mijn complimenten.
De laatste jaren reden vanuit NL geen koerswagens meer naar Minsk en Moskou, maar vanuit Köln nog wel als ik jou zo begrijp?
fotoiskapot.nl hier dan tenminste.quote:Op maandag 8 augustus 2016 06:59 schreef _serial_ het volgende:
Hmm ineens nieuwe tafeltjes in VIRM
[ afbeelding ]
Er rijden al anderhalf jaar geen treinen 's na 20:30 op dat traject dus opzich niet vreemd om dat even om te roepenquote:Op zondag 7 augustus 2016 22:45 schreef dennistd het volgende:
"De sprinter naar Almelo, Wierden en Wierden van 22 uur 46 rijdt verder naar Zwolle"
Die gaan pas in september weer verderquote:Op maandag 8 augustus 2016 14:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Er rijden al anderhalf jaar geen treinen 's na 20:30 op dat traject dus opzich niet vreemd om dat even om te roepen
Via Duivenrecht/Amsterdam Zuid mag je met ICM..quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:37 schreef b2py het volgende:
Snap het nu al, dat gemopper op SLT. Moeten staan naar je werk is maximaal kut zo vroeg in de ochtend. #laatstezitplaats
Wel als ie naar Almelo, Wierden en Wierden gaat...quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Er rijden al anderhalf jaar geen treinen 's na 20:30 op dat traject dus opzich niet vreemd om dat even om te roepen
het is handig omdat het een kwartiertje scheelt richting Schipholquote:Op maandag 8 augustus 2016 20:20 schreef James1988 het volgende:
Fuck de Zuidtak, meest overgewaardeerde stuk grond van het land.
Als je 10 uur in een vliegtuig gaat zitten kan een kwartiertje langer in de trein er ook nog wel bij.quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het is handig omdat het een kwartiertje scheelt richting Schiphol
Ze vinden de Alexanders, de Heemstedes en de Sloterdijken niet belangrijk; alleen echte IC's. Vraag me af wat er dan tussen Deventer en Hengelo gaat rijden? IC's zullen leeg zijn, sprinters zullen strak op de IC's moeten aansluiten en dat gaat je nooit lukken... En verbindingen als Zoetermeer-Utrecht gaat wel erg veel stops hebben in vergelijking met dan (nu met overstap op Gouda).quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:04 schreef boriq het volgende:
Ik kwam net dit op Reddit tegen![]()
![]()
Schrijver wil dat NS "echte intercities" laat rijden en heeft een nieuw lijnenplan ontwikkeld
[ afbeelding ]
via NS, geef ons échte intercity’s
Ah, die doorklieven je buikwand tenminste niet bij een aanrijding.quote:Op maandag 8 augustus 2016 06:59 schreef _serial_ het volgende:
Hmm ineens nieuwe tafeltjes in VIRM
[ afbeelding ]
Ik zat wel naar die kaart te kijken van "waar zou deze figuur wonen?"quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:38 schreef boriq het volgende:
Het allerbelangrijkste uit dat hele plan is wel een positief punt; Hoogeveen heeft nog steeds geen IC.
Waar staat dat alle IC's via Amsterdam CS moeten dan?quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:08 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zie in het plan wel erg weinig IC's over de Zuidtak
Het lijntje zou anders om Amsterdam heen hebben gelopenquote:Op maandag 8 augustus 2016 20:51 schreef ReisT het volgende:
[..]
Waar staat dat alle IC's via Amsterdam CS moeten dan?
Waarom, als je over de zuidtak rijdt stop je ook in Amsterdam.quote:Op maandag 8 augustus 2016 22:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het lijntje zou anders om Amsterdam heen hebben gelopen
Het idee is goed, timing (waarom nu wel, bij grotere werkzaamheden niet) en uitvoering niet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 09:19 schreef b2py het volgende:
Ohnee, ik word proactief geïnformeerd, schande dat het is!
Je moet een keer beginnen met dit soort dingenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 11:29 schreef ReisT het volgende:
[..]
Het idee is goed, timing (waarom nu wel, bij grotere werkzaamheden niet) en uitvoering niet.
Niet meer dan terecht, al zou het mooier zijn als zoiets automatisch verrekend zou kunnen wordenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 11:07 schreef greavy het volgende:
Arriva op Twitter heeft zojuist mij laten weten dat ze op stations en in treinen posters gaan ophangen over de te hoog afgeschreven bedragen. Dat waren ze eerst niet van plan.
Ze begonnen er alleen niet net mee, dat doen al vrij lang Je kreeg die pinpasformaat-kaartjes tenminste al bij de ombouw van Enschede in 2013. Arnhem durf ik niet te zeggen...quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 11:33 schreef b2py het volgende:
[..]
Je moet een keer beginnen met dit soort dingen
Die lijnen 1 en 9 bijv. kunnen volgens mij prima via de Zuidtak. Er staat niet "Amsterdam Centraal" in het diagram hè.quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:08 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zie in het plan wel erg weinig IC's over de Zuidtak
Heerlen en Sittard-Geleen wonen ook ongeveer 100.000 mensen en zijn beide groter dan Roermond en Venlo, dat zijn dan dorpen in dit plan?quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:04 schreef boriq het volgende:
Ik kwam net dit op Reddit tegen![]()
![]()
Schrijver wil dat NS "echte intercities" laat rijden en heeft een nieuw lijnenplan ontwikkeld
[ afbeelding ]
via NS, geef ons échte intercity’s
En dan loopt de schrijver te klagen over stations als Schiedam Centrum (77000 inwoners) maar neemt Den Helder (56000 inwoners) wel op in het intercity netwerk.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 13:55 schreef J.B. het volgende:
[..]
Heerlen en Sittard-Geleen wonen ook ongeveer 100.000 mensen en zijn beide groter dan Roermond en Venlo, dat zijn dan dorpen in dit plan?
Lijn 0 zou een beter nummer zijn. Niet omdat het een ringlijn is maar vanwege de toegevoegde waarde van zo' n lijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:53 schreef MTL het volgende:
[..]
Ook leuk is lijn 1, die zogenaamd rond zou moeten rijden tussen Amsterdam-Utrecht-Rotterdam-Den Haag-Amsterdam, maar ik denk niet dat de ontwerper door heeft dat er dan tweemaal van rijrichting gewisseld moet worden en het dus totaal niet efficiënt zou zijn.
Schiedam gewoon weer Rotterdam West noemen en via de westelijke splitsing rijden en je hoeft nog maar 1 keer kop te makenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:53 schreef MTL het volgende:
[..]
En dan loopt de schrijver te klagen over stations als Schiedam Centrum (77000 inwoners) maar neemt Den Helder (56000 inwoners) wel op in het intercity netwerk.
Ook leuk is lijn 1, die zogenaamd rond zou moeten rijden tussen Amsterdam-Utrecht-Rotterdam-Den Haag-Amsterdam, maar ik denk niet dat de ontwerper door heeft dat er dan tweemaal van rijrichting gewisseld moet worden en het dus totaal niet efficiënt zou zijn.
Lange afstandskorting werd niet goed verrekend bij overstappen waardoor je teveel betaaldequote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:48 schreef James1988 het volgende:
Kopmaken kan in een paar minuten als je werkt met wisselmachinisten.
Maar wat is er met Arriva en te hoog afgeschreven bedragen?
de lange-afstandskorting werd bij Arriva niet berekend als je met 2 vervoerders (of meer) reisde. Arriva dacht dus door een bericht op FB en Twitter wel genoeg gedaan te hebben over de mogelijkheden het terug te vragen, maar nu heeft Arriva (volgens de Twitter webcare) toch besloten dit ook op stations/in treinen te vermelden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:48 schreef James1988 het volgende:
Kopmaken kan in een paar minuten als je werkt met wisselmachinisten.
Maar wat is er met Arriva en te hoog afgeschreven bedragen?
Oopsquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 23:20 schreef dennistd het volgende:
Gevalletje 'oeps':
[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)908414812181/?type=3
ja en Amstelveen is nog groter en daar komt helemaal geen trein.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 13:55 schreef J.B. het volgende:
[..]
Heerlen en Sittard-Geleen wonen ook ongeveer 100.000 mensen en zijn beide groter dan Roermond en Venlo, dat zijn dan dorpen in dit plan?
Wat dacht je van Oosterhout....quote:Op woensdag 10 augustus 2016 09:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja en Amstelveen is nog groter en daar komt helemaal geen trein.
Thank God for geel-knipper.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 02:57 schreef dennistd het volgende:
Gisteravond in Oldenzaal, zowel Sherloc (meetvoertuig van VolkerRail) als de Lint van Syntus op spoor 1:
[ afbeelding ]
Nou vooral heel lelijk! No offence Dennis.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:03 schreef dennistd het volgende:
Vanavond eindelijk de Van Gogh-loc op de foto. Weliswaar met de telefoon en een niet al te mooie plek, maar toch...
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |