abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 00:29:23 #201
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164257317
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 00:28 schreef WebHawk het volgende:

[..]

Wat is dat voor rijdend stuk schroot?
Oud TER-spul (regionaal) uit Frankrijk. Rijdt ook in Luxemburg trouwens :Y

quote:
Wel een fraaie plaat.
Thanks! *O*
pi_164262874
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 00:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Oud TER-spul (regionaal) uit Frankrijk. Rijdt ook in Luxemburg trouwens :Y

[..]

Thanks! *O*
Nog onderdeel geweest van het Treinentopic nieuwjaarsrondje zelfs
pi_164263702
Berlijn blijft mooi, ook de 20e keer....

Ook in de zomer van 2016 rijdt er weer een nachttrein tussen Berlijn en Malmö. De trein is al jaren populair onder jongeren die deze verbinding gebruiken tijdens hun Interrailtour. De trein bestaat sinds enkele jaren niet meer uit slaaprijtuigen van de Zweedse staatsspoorwegen SJ maar uit ligrijtuigen van Veolia. Hierdoor heeft de trein niet meer het predikaat Euronight maar is het 'gewoon' een D-trein.

De trein maakt tussen Sassnitz en Trelleborg gebruik van de veerpont van Scandlines. De tractie tussen Berlijn en Sassnitz wordt al jaren geleverd door een van de drie Holzrollers van GVG, de Georg Verkehrsorganisation GmbH.

De nachttrein vertrekt drie keer per week rond 19:30 vanaf het Hauptbahnhof in de Duitse hoofdstad. Dat is twee en een half uur eerder dan voorgaande jaren waardoor de aanvoertrein nu met daglicht fotografeerbaar is. Op zondag 24 juli 2016 is lok 109-3 onderweg met het ledig materieel vanaf het opstelterrein in Berlin-Lichtenberg naar Berlin Hbf (tief) als het hier op de Innenring ter hoogte van S-Bahnhof Storkower Straße passeert.

Op maandagmorgen 25 juli 2016 was het voor een paar uur zonnig in en rond Berlijn. Uiteindelijk zou dit een van de spaarzame momenten blijken te zijn in de week dat ik in Berlijn was. Op maandag rijdt elke week een kalkslurrytrein met een 232'er over de Ostbahn naar Polen. Deze trein rijdt doorgaans ook op woensdag alleen dan veel onregelmatiger dan op maandag.

Deze ochtend besloot ik in Fredersdorf bei Berlin te gaan staan, alwaar ik al snel werd vergezeld door twee lokale fotografen. Het maakte het wachten wat aangenamer. Tot Strausberg wordt de Ostbahn ook gebruikt door S-Bahn lijn S5 die daarna afbuigt naar Strausberg Nord. Het emplacement in Fredersdorf bestaat naast de twee perronsporen voor de S-Bahn uit een doorgangsspoor en drie wachtsporen die met name gebruikt worden voor de cement- en kolentreinen die het nabijgelegen Rüdersdorf als herkomst/bestemming hebben.

Sinds enkele jaren staat de S-Bahn Berlin reclame toe op de treinstellen waardoor ze een leuk jachtobject zijn geworden. De voor de Duitse TV-satellietfabrikant Technisat wervende 481/482 064 is samen met de 481/482 378, 481/482 385 en 481/482 336 onderweg als S5 van Berlin-Spandau naar Strausberg Nord en maakt hier een tussenstop in Fredersdorf. Die goederentrein kwam uiteindelijk niet opdagen helaas...

Op de meeste dagen in de week rijden de Poolse staatsspoorwegen PKP in samenwerking met de Deutsche Bahn vier EC-treinparen tussen Berlijn en Warschau. Ze vormen de belangrijkste spoorverinding tussen Duitsland en Polen en leggen het ruim 500 km lange traject af in een kleine 6 uur. Daarnaast rijdt er één EC-treinpaar per dag tussen Berlijn en het aan de Oostzee gelegen Gdynia.

De PKP heeft in 2008 een order van 10 loks van het type ES64-U4 geplaatst bij Siemens waarna ze tussen 2009 en 2010 aan PKP IC zijn uitgeleverd. De locomotieven zijn de afgelopen jaren regelmatig bestickerd. Zo kregen alle loks tijdens het EK-voetbal van 2012 in Polen en Oekraïne een outfit van een van de deelnemende landen of stadions aangemeten. In 2013 volgden twee exemplaren met het wit-groene Heineken Open'er Festival en in 2014 werd dit overgedaan met twee witte loks wervend voor het Open'er Festival. Eind 2014 sloot PKP IC een overeenkomst met T-mobile voor Wifi in de trein. In totaal vijf loks zijn sindsdien in het T-mobile-roze gestoken. Inmiddels heeft de 5 370 002 extra stickers gekregen van Huawei en T-Mobile.

Op maandag 25 juli vertrok de 5 370 002 met EC 55 uit het Berliner Hauptbahnhof en rijdt het hier over de brug over het Berlin-Spandauer-Schifffahrtskanal. Op de achtergrond is de Humboldthafen te zien.

Berlijn is als hoofdstad van Duitsland een van de belangrijkste bestemmingen van de ICE-treinen die door DB Fernverkehr wordt geëxploiteerd. Daarbij zijn ook nog eens meerdere ICE-materieeltypen aan te treffen: ICE-1 op de relatie München/Zürich-Basel-Frankfurt/Main-Kassel-Braunschweig-Berlijn, ICE-2 op de relatie Köln/Bonn Flughafen/Düsseldorf-Hannover-Berlijn en ICE-T op de relatie Hamburg-Berlijn-Leipzig-Nürnberg-München. Daarnaast rijden enkele ICE-treinen rond Berlijn ook met het nieuwere ICE-3.

Het merendeel van deze ICE-treinen rijden inmiddels door de Noord-Zuid-tunnel van/naar Berlin Hauptbahnhof, alleen de ICE's tussen Berlijn en Basel-Zürich/München rijden nog over de Stadtbahn. Uitzonderingen daargelaten rijdt bijna alle hierboven genoemde ICE-verbindingen volgens een uurdienstregeling.

Op dinsdag 26 juli 2016 arriveerde ICE-stel 401 063/563 als ICE 690 uit München Hbf in Berlijn en rijdt hier op de Stadtbahn ter hoogte van de Jannowitzbrücke het eindstation Berlin Ostbahnhof tegemoet.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 11 december 2016 stopt DB Autozug met alle nachttreinen in Duitsland. Sommige verbindingen worden overgenomen door de ÖBB, maar de nachttrein Keulen-Warschau heeft vooralsnog helaas geen toekomst.

De Jan Kiepura, zoals de naam van deze nachttrein officieel heet, had in de voorbije jaren verschillende bestemmingen in West-Europa zoals Oostende, Frankfurt(Main) en ook Amsterdam. De afgelopen jaren bevonden zich zelfs nog rijtuigen naar Minsk en Moskou in deze nachttrein, maar dat is inmiddels verleden tijd.

Wat anno 2016 overblijft zijn drie of vier rijtuigen naar Warschau. Ze liften vanaf Berlijn mee in de eerste Eurocity van de dag naar de Poolse hoofdstad, waarmee de aankomsttijd op de eindbestemming alleen nog maar later is geworden. Nachttrein onwaardig eigenlijk, als je heel eerlijk bent.

Op donderdag 28 juli 2016 trok lok 5 370 010 van de Poolse Staatsspoorwegen PKP de gecombineerde Eurocity 41 en Euronight 447 langs Berlin-Köpenick op weg richting Frankfurt/Oder.

Begin mei 2016 heeft lok 182 002 van DB Regio totaalreclame gekregen met de tekst "Es gibt immer was zu entdecken mit dem RE1". Het is een prima vervanger voor de voormalige BUGA lok 182 013, die na een crash nu weer in het DB-Verkehrsrot terug op de baan is.

De fraaie lok kwam op donderdag 28 juli 2016 met vijf Doppelstockwagen aan de haak als RE 18169 uit Magdeburg Hbf hier door Berlin-Köpenick op weg naar Frankfurt/Oder. De menigte rechts in beeld staat te wachten op de aankomende S3 naar Berlin Ostkreuz die achter de fotograaf het station binnenrijdt.

Zoals ik al eerder schreef neemt het aantal getrokken nachttreinen in Duitsland in rap tempo af, zeker nu DB Autozug heeft aangekondigd hiermee aan het einde van dit dienstregelingjaar te stoppen. Naast de Oostenrijkers, die wel brood zien in een deel van het Duitse nachtelijke vervoer, zijn ook de Russische spoorwegen (RZD) al sinds jaar en dag meester in het rijden van nachttreinen. Dat is ook logisch want in Rusland zijn de afstanden enorm en ligt het gebruik ervan erg hoog, ondanks de tijdwinst die met het vliegtuig behaald kan worden.

Driemaal per week rijdt momenteel de Euronight tussen Paris-Est en Moskou Belorusskaja. Deze trein doet in totaal bijna 37,5 uur over deze treinrit die via Straatsburg, Frankfurt(Main), Erfurt, Berlijn, Warschau, Brest en Minsk verloopt. Tussen de Frans/Duitse grens en Berlin-Lichtenberg wordt de trein door een DB-lok serie 101 of 120 gereden waarna in laatstgenoemd station de lokwissel op een van Railpool gehuurde 186'er plaatsvindt. Deze lok trekt de trein tot aan de Pools/Wit-Russische grens bij Terespol/Brest.

Op donderdag 28 juli 2016 heeft de 186 143 een half uur eerder in Berlin-Lichtenberg Euronight 453 overgenomen en is nu op weg naar de Duits/Poolse grens als het hier het in onbruik geraakte voormalige perron van Erkner in oostelijke richting passeert. Door enkele wijzigingen in de dienstregeling vertrekt de trein nu eerder uit Berlijn en komt deze later aan dan vorig jaar, waardoor plaatjes met een rode DB-lok met zonlicht haast niet meer mogelijk zijn.

Overigens neemt het aantal mogelijke fotopunten op deze lijn in rap tempo af. De spoorlijn tussen Berlijn en Frankfurt/Oder wordt namelijk aangepast om snelheden tot 160 km/h te kunnen bereiken, waar dat nu nog max 120 km/h is. Om die reden worden de sporen tussen Köpenick en Erkner vervangen waardoor er momenteel maar één spoor beschikbaar is tussen Köpenick en Rahnsdorf. Alle tussengelegen fotopunten zijn inmiddels niet meer bruikbaar door de bouw van nieuwere portalen die dichter op elkaar staan en er wordt tevens kilometers geluidswand geplaatst...

Sinds 1999 staat het Museumsinsel in Berlijn op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het Museumsinsel is een eiland in de rivier de Spree, die door Berlijn stroomt. Op dit eiland bevinden zich vijf musea, waaronder het Bode-museum, de Alte Nationalgalerie en het Pergamonmuseum. Tevens ligt ook de Berliner Dom op dit eiland.

Nadat de afgelopen jaren onder andere het Bodemuseum en de Alte Nationalgalerie zijn gerestaureerd, is onlangs begonnen met de restauratie van het Perganommuseum. Hierdoor is het klassieke shot met trein op dit fotopunt nu niet mogelijk. Daarom koos ik er op donderdag 28 juli 2016 voor om het geheel iets meer van een afstandje te bekijken. Nog voordat de vele toeristenboten de Spree massaal opvaren kon de passage van de tweede EC naar Warschau van de dag worden vastgelegd, hier met de 5 370 006 aan kop.

De Berlijnse metrolijn U1 verbindt het S-Bahnstation Warschauer Straße in Friedrichshain via de wijk Kreuzberg met de Kurfürstendamm in het westelijke stadscentrum. Deze smalprofiellijn telt 13 stations en heeft een lengte van 8,8 kilometer; de reistijd over de gehele lijn bedraagt ruim 20 minuten. De huidige U1 bestaat uit de oostelijke tak van het in 1902 geopende stamtracé, de eerste Berlijnse metrolijn. De van oost naar west lopende lijn ligt grotendeels op een viaduct (Hochbahn), die onder monumentenbescherming staat.

Op U-Bahn-lijn U1 wordt vooralsnog alleen verouderd materieel ingezet van het type A3 (vooral herkenbaar aan de ronde of vierhoekige frontseinen). Sinds december 2015 wordt ook het type G ingezet op de U1, terwijl dit daarvoor alleen op de U2 werd ingezet. In tegenstelling tot alle andere "Baureihen" is type G, dat als bijnaam Gisela heeft, als enige ontwikkeld en gebouwd in de voormalige DDR.

Terwijl in West-Berlijn in de jaren 70 van de vorige eeuw nieuw metromaterieel instroomde reed men in Oost-Berlijn door met materieel uit het begin van de eeuw. Dit was inmiddels al ruim 70 jaar oud en was toe aan vervanging. Ondanks opties om oud S-Bahn materieel om te bouwen of metrostellen vanuit Moskou over te nemen werd steeds tegen problemen opgelopen in verband met het smallere profiel. Er zat niets anders op dan zelf een nieuwe serie te ontwerpen. Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) uit het bij Berlijn gelegen Hennigsdorf bouwde zodoende tussen 1974 en 1979 in totaal 123 stellen van dit type, waarvan er anno 2016 nog steeds een aantal in Berlijn rondrijden.

Op donderdag 28 juli 2016 zijn de vierwagenstellen 1089 en 1084 onderweg op de U1 en rijden hier op de Hochbahn boven het Landwehrkanal in de wijk Kreuzberg. Ze naderen het station Möckernbrücke op weg van de Warschauer Straße naar Uhlandstraße.

U-Bahnhof Gleisdreieck in Berlijn is een ongelijkvloers kruisingsstation van de metrolijnen U1 en U2. De situatie rond dit station is er een met een rijke historie. Ruim 100 jaar geleden lag er hier een Gleisdreieck en kon van en naar elke richting gereden worden. Dit leidde soms tot gevaarlijke situaties indien een rood sein over het hoofd gezien werd. Op 26 september 1908 gebeurde er daadwerkelijk een ongeluk: een treinstel botste tegen de zijkant van een andere trein, waardoor twee wagons ontspoorden en van het viaduct naar beneden stortten; 21 mensen kwamen om het leven. Naar aanleiding van het ongeval werd besloten de spoordriehoek om te bouwen tot de huidige situatie.

BVG-vierwagenstellen 1081 en 1087 arriveren hier als U1 op station Gleisdreieck en zullen daarna ondergronds verder gaan naar eindpunt Uhlandstraße. Het fraaie bakstenen gebouw op de achtergrond is het Kühlhaus Gleisdreieck Berlin, het staat op de monumentenlijst en is vandaag de dag in gebruik als kunst- en cultureel centrum.

De Oberbaumbrücke is een brug over de Spree in Berlijn. De brug verbindt de wijken Kreuzberg en Friedrichshain en bestaat uit twee niveaus, één voor het autoverkeer en voetgangers en één voor de metrolijn U1.

De eerste Oberbaumbrücke lag iets ten zuiden van het Spreeinsel (huidige Museumsinsel) en was onderdeel van de stadsmuur van Berlijn. In het midden van de brug bevond zich een smalle doorgang, waar tol geheven werd. 's Nachts werd deze doorgang afgesloten met een slagboom, de zogenaamde Baum. Terwijl zich in het westen van de stad de Unterbaum (nederslagboom, stroomafwaarts) bevond, was er stroomopwaarts van de Spree in het oosten van Berlijn de Oberbaum. In 1732 werd de stadsmuur enkele kilometers verplaatst en werd een nieuwe (houten) brug aangelegd op de huidige locatie.

Deze houten brug voldeed als gevolg van de verkeerstoename eind 19e eeuw niet meer. Er werd een nieuwe brug ontworpen die, met het oog op de bouw van een metrolijn, naast autoverkeer en voetgangers ook ruimte moest bieden aan de metro. Tussen 1894 en 1898 verrees zo de derde Oberbaumbrücke: een bakstenen bouwwerk met twee 34 meter hoge torens in het midden.

Op 15 februari 1902 vond de openingsrit van de Berlijnse metro plaats en reed er voor het eerst een trein over de brug. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Oberbaumbrücke ernstig beschadigd door bombardementen. Na de oorlog werd de brug provisorisch hersteld. Berlijn was inmiddels verdeeld in vier sectoren en de Oberbaumbrücke kwam op de grens van de Sovjet- en de Amerikaanse sector te liggen. De bouw van de Berlijnse Muur leidde in 1961 tot de sluiting van de brug. In 1963 werd op de Oberbaumbrücke een grensovergang voor voetgangers ingericht, die enkel door inwoners van West-Berlijn gebruikt mocht worden. Na de val van de Muur in 1989 en de Duitse Hereniging werd de brug gerenoveerd. De eerste metro reed pas in oktober 1995 weer over de Oberbaumbrücke.
pi_164263825
Tl;dr

Maar mooie plaatjes :) :P
  Moderator zaterdag 6 augustus 2016 @ 10:21:53 #205
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164263939
Tl;Dr

Ik lees het vaker, wat bedoel je?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_164263974
Leuke informatieve post ^O^
dag
pi_164264033
Prachtig, en die verhalen _O_
Het was eigenlijk alweer te lang geleden, die plaatjes van Zug
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 10:33:17 #208
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_164264067
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 10:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Berlijn blijft mooi, ook de 20e keer....

[ link | afbeelding ]De
Prachtige platen weer, met uitstekend commentaar. En wat een mooie brug.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 13:04:11 #209
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_164266221
Ik herkende alleen Köpenick niet meteen zonder het bijschrift te lezen, de rest wel :@
Prachtige plaatjes! Berlijn O+ O+
doei
  Redactie Sport zaterdag 6 augustus 2016 @ 15:16:59 #210
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_164269247
'De railcatering zal zometeen rond gaan lopen op het achterste treinstel met nummer 8738'.

Ik hoop dat ie niet rechtop gaat lopen bovenop deze VIRM....
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 16:52:29 #211
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164271890
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 00:19 schreef James1988 het volgende:
Uit d'n oude doosch, voor onze donkergevleugelde eend:

[ afbeelding ]
Vet, zouden die nog ergens rijden? *O*
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 16:56:05 #212
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164272002
Greavy, jij gaat toch regelmatig TERren in Nord pas de Calais loop toch tegen het probleem aan dat je te weinig overstaptijd hebt om een kaartje te kopen, nu dat is verleden tijd want

quote:
Achetez votre billet TER Nord-Pas-de-Calais directement sur l’appli (au fur et à mesure dans d’autres régions), votre billet sera automatiquement ajouté.
Ajoutez simplement tous vos billets sur l’appli grâce au scan du QRCode.
Sur la carte, accédez au nombre de vélos disponibles dans chaque station de vélos en libre-service.
Présentez à l’étranger votre carte fréquence ou jeune dématérialisée dans l’appli au contrôleur.
Commandez votre repas via l’appli dans 10 TGV Paris-Lyon.
Bons voyages !
Als je de SNCF applicatie download kan je sinds een aantal dagen je TER ticket van die regio op voorhand kopen en opslaan op je telefoon. 8-)

Dit is de eerste regio die dat heeft...
pi_164273534
Geyle plaatjes <3 Fijn wakker worden!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 17:53:26 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164273733
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 16:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Vet, zouden die nog ergens rijden? *O*
Heel oud is de foto niet hoor, ik heb 'm in mei 2015 gemaakt in Languedoc-Roussillon :P
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 18:38:11 #215
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164274839
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 17:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

Heel oud is de foto niet hoor, ik heb 'm in mei 2015 gemaakt in Languedoc-Roussillon :P
Dat zie ik aan de kleurtjes, ik vraag mij trouwens niet af of ik daar niet met Fles in heb gezeten toen we langs de Batsfabriek reden...
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 19:18:37 #216
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164275990
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 18:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat zie ik aan de kleurtjes, ik vraag mij trouwens niet af of ik daar niet met Fles in heb gezeten toen we langs de Batsfabriek reden...
De Z2's worden langzamerhand vervangen door nieuwe Régiolissen en Regio2N's, maar nog niet iedere regio had al nieuwe treinen besteld.

Misschien zijn er ook minder treinen nodig nu de regio's zijn herschikt?
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 20:12:32 #217
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164277709
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 19:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

De Z2's worden langzamerhand vervangen door nieuwe Régiolissen en Regio2N's, maar nog niet iedere regio had al nieuwe treinen besteld.

Misschien zijn er ook minder treinen nodig nu de regio's zijn herschikt?
Goede vraag!
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 20:40:31 #218
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164278833
Ik dacht altijd dat de rails het probleem waren met de hitte.

Maar in Camembert-Land is het weer anders 8)7


  zaterdag 6 augustus 2016 @ 20:53:49 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164279370
Doorhangende bovenleiding als gevolg van hitte is zeker een probleem. De hele constructie wordt ontworpen op bepaalde temperaturen, en hierop worden de contragewichten afgesteld. In Nederland worden daarvoor andere parameters gebruikt dan bijvoorbeeld in het zuiden van Italië.

Zoals je weet: bij warm weer zet koper uit, bij koud weer krimpt het. Als het warm wordt dalen de contragewichten waardoor de bovenleiding strakgetrokken wordt, als het koud wordt hangen de contragewichten juist weer hoger.

Als het té warm wordt komt er een moment waarop de contragewichten op de grond staan, de bovenleiding begint dan door te zakken. Je kunt dan niks anders doen behalve wachten tot het weer afkoelt. Als je de contragewichten afstelt op het warme zomerse weer heb je in de winter weer een probleem. :{
  Redactie Sport zaterdag 6 augustus 2016 @ 20:54:12 #220
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_164279385
Daarvoor heb je toch van die blokken beton aan de uiteinden van een sectie hangen?

@James: in dat geval zou je een gat in de grond moeten maken waar dat gewicht in kan zakken op hete dagen, zodat ie de grond niet raakt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_164279547
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 20:54 schreef dennistd het volgende:
Daarvoor heb je toch van die blokken beton aan de uiteinden van een sectie hangen?

@James: in dat geval zou je een gat in de grond moeten maken waar dat gewicht in kan zakken op hete dagen, zodat ie de grond niet raakt.
Wordt niet alleen de rijdraad op spanning gehouden door die gewichten? De hele draadconstructie waar die rijdraad aan hangt kan natuurlijk wel uitzetten waardoor de rijdraad een stuk lager hangt..
dag
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 21:07:49 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164279860
SNCF had een tijd terug al eens een filmpje gemaakt waarin ze het probleem uitleggen, maar wel in het Frans :P

  zaterdag 6 augustus 2016 @ 21:30:59 #223
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_164280707
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 16:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Greavy, jij gaat toch regelmatig TERren in Nord pas de Calais loop toch tegen het probleem aan dat je te weinig overstaptijd hebt om een kaartje te kopen, nu dat is verleden tijd want

[..]

Als je de SNCF applicatie download kan je sinds een aantal dagen je TER ticket van die regio op voorhand kopen en opslaan op je telefoon. 8-)

Dit is de eerste regio die dat heeft...
Is (helaas) alweer een tijdje geleden dat ik met regelmaat even een "idiotenreisje" op zaterdag deed. Toen draaide ik nog regelmatige diensten, 1x/2 weken 5-14u ma-vr en 1x/2 weken 14-23u ma-vr. Dan ging ik gewoon elke 2 weken een tripje maken.
Nu vertrek ik op zondagmiddag/avond of maandagochtend, en weet dat ik vrijdagavond (laat) of zaterdagochtend thuis kom, maar veel meer kan ik helaas van te voren niet weten.... En na ca. 65-70 werkuren en de hele week van huis, is de put er gewoon niet altijd meer voor.

Ik wil het wel weer gaan doen. En dan had ik vaak óf 12 minuten overstap op een bepaalde TER, of bijna 2 uur. Dat was wel weer klote, ja. Waarom kan je TGV enz wel online kopen, maar TER niet???...
Maar kan je die kaartjes nou ook met iDeal/Paypal oid kopen, of alleen Creditcard via de app?
pi_164281378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 20:53 schreef James1988 het volgende:
Doorhangende bovenleiding als gevolg van hitte is zeker een probleem. De hele constructie wordt ontworpen op bepaalde temperaturen, en hierop worden de contragewichten afgesteld. In Nederland worden daarvoor andere parameters gebruikt dan bijvoorbeeld in het zuiden van Italië.

Zoals je weet: bij warm weer zet koper uit, bij koud weer krimpt het. Als het warm wordt dalen de contragewichten waardoor de bovenleiding strakgetrokken wordt, als het koud wordt hangen de contragewichten juist weer hoger.

Als het té warm wordt komt er een moment waarop de contragewichten op de grond staan, de bovenleiding begint dan door te zakken. Je kunt dan niks anders doen behalve wachten tot het weer afkoelt. Als je de contragewichten afstelt op het warme zomerse weer heb je in de winter weer een probleem. :{
Je kan er prima wat aan doen, in jargon genaamd op temperatuur zetten. Je kan de draad verkorten door er gewoon een stukje uit te halen en de gewichten hoger te hangen. Lengte van een sectie (Max 1500/1600 meter) houdt ook rekening met deze verlenging door hitte als de draad goed is afgespannen. Bij een veer of gasafspanning heb je er geen last van..
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 21:55:45 #225
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164281496
Is dat snel te doen, of heb je dan lange buitendienststellingen nodig?
pi_164281547
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 21:55 schreef James1988 het volgende:
Is dat snel te doen, of heb je dan lange buitendienststellingen nodig?
20-30 min per setje gewichten, je hebt er een buitendienststelling voor nodig van flinke duur ivm spanningsloosstelling. Een voertuiginzetplaats of een overweg etc etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 06-08-2016 22:05:26 ]
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 22:20:48 #227
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_164282357
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 21:51 schreef b2py het volgende:

[..]

Bij een veer of gasafspanning heb je er geen last van..
Volgens mij heb je ongelijk, ook die hebben een beperkt werkingsgebied.

Je kunt ook nog de gewichten in de breedte ophangen in plaats van in de lengte, dat scheelt. Of je sectie verkorten. Naast de omgevingstemperatuur wordt de draad ook warm door de tractiestromen, dus de middagspits op een warme zomerdag is dubbel kut.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 22:33:21 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164282751
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 21:57 schreef b2py het volgende:

[..]

20-30 min per setje gewichten, je hebt er een buitendienststelling voor nodig van flinke duur ivm spanningsloosstelling. Een voertuiginzetplaats of een overweg etc etc.
Ofwel, niet iets wat je doet voor een paar dagen extreme hitte? :)
  Moderator zaterdag 6 augustus 2016 @ 22:35:11 #229
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164282814
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 10:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Berlijn blijft mooi, ook de 20e keer....

[ link | afbeelding ]Ook in de zomer van 2016 rijdt er weer een nachttrein tussen Berlijn en Malmö. De trein is al jaren populair onder jongeren die deze verbinding gebruiken tijdens hun Interrailtour. De trein bestaat sinds enkele jaren niet meer uit slaaprijtuigen van de Zweedse staatsspoorwegen SJ maar uit ligrijtuigen van Veolia. Hierdoor heeft de trein niet meer het predikaat Euronight maar is het 'gewoon' een D-trein.

De trein maakt tussen Sassnitz en Trelleborg gebruik van de veerpont van Scandlines. De tractie tussen Berlijn en Sassnitz wordt al jaren geleverd door een van de drie Holzrollers van GVG, de Georg Verkehrsorganisation GmbH.

De nachttrein vertrekt drie keer per week rond 19:30 vanaf het Hauptbahnhof in de Duitse hoofdstad. Dat is twee en een half uur eerder dan voorgaande jaren waardoor de aanvoertrein nu met daglicht fotografeerbaar is. Op zondag 24 juli 2016 is lok 109-3 onderweg met het ledig materieel vanaf het opstelterrein in Berlin-Lichtenberg naar Berlin Hbf (tief) als het hier op de Innenring ter hoogte van S-Bahnhof Storkower Straße passeert.

[ link | afbeelding ]Op maandagmorgen 25 juli 2016 was het voor een paar uur zonnig in en rond Berlijn. Uiteindelijk zou dit een van de spaarzame momenten blijken te zijn in de week dat ik in Berlijn was. Op maandag rijdt elke week een kalkslurrytrein met een 232'er over de Ostbahn naar Polen. Deze trein rijdt doorgaans ook op woensdag alleen dan veel onregelmatiger dan op maandag.

Deze ochtend besloot ik in Fredersdorf bei Berlin te gaan staan, alwaar ik al snel werd vergezeld door twee lokale fotografen. Het maakte het wachten wat aangenamer. Tot Strausberg wordt de Ostbahn ook gebruikt door S-Bahn lijn S5 die daarna afbuigt naar Strausberg Nord. Het emplacement in Fredersdorf bestaat naast de twee perronsporen voor de S-Bahn uit een doorgangsspoor en drie wachtsporen die met name gebruikt worden voor de cement- en kolentreinen die het nabijgelegen Rüdersdorf als herkomst/bestemming hebben.

Sinds enkele jaren staat de S-Bahn Berlin reclame toe op de treinstellen waardoor ze een leuk jachtobject zijn geworden. De voor de Duitse TV-satellietfabrikant Technisat wervende 481/482 064 is samen met de 481/482 378, 481/482 385 en 481/482 336 onderweg als S5 van Berlin-Spandau naar Strausberg Nord en maakt hier een tussenstop in Fredersdorf. Die goederentrein kwam uiteindelijk niet opdagen helaas...

[ link | afbeelding ]Op de meeste dagen in de week rijden de Poolse staatsspoorwegen PKP in samenwerking met de Deutsche Bahn vier EC-treinparen tussen Berlijn en Warschau. Ze vormen de belangrijkste spoorverinding tussen Duitsland en Polen en leggen het ruim 500 km lange traject af in een kleine 6 uur. Daarnaast rijdt er één EC-treinpaar per dag tussen Berlijn en het aan de Oostzee gelegen Gdynia.

De PKP heeft in 2008 een order van 10 loks van het type ES64-U4 geplaatst bij Siemens waarna ze tussen 2009 en 2010 aan PKP IC zijn uitgeleverd. De locomotieven zijn de afgelopen jaren regelmatig bestickerd. Zo kregen alle loks tijdens het EK-voetbal van 2012 in Polen en Oekraïne een outfit van een van de deelnemende landen of stadions aangemeten. In 2013 volgden twee exemplaren met het wit-groene Heineken Open'er Festival en in 2014 werd dit overgedaan met twee witte loks wervend voor het Open'er Festival. Eind 2014 sloot PKP IC een overeenkomst met T-mobile voor Wifi in de trein. In totaal vijf loks zijn sindsdien in het T-mobile-roze gestoken. Inmiddels heeft de 5 370 002 extra stickers gekregen van Huawei en T-Mobile.

Op maandag 25 juli vertrok de 5 370 002 met EC 55 uit het Berliner Hauptbahnhof en rijdt het hier over de brug over het Berlin-Spandauer-Schifffahrtskanal. Op de achtergrond is de Humboldthafen te zien.

[ link | afbeelding ]Berlijn is als hoofdstad van Duitsland een van de belangrijkste bestemmingen van de ICE-treinen die door DB Fernverkehr wordt geëxploiteerd. Daarbij zijn ook nog eens meerdere ICE-materieeltypen aan te treffen: ICE-1 op de relatie München/Zürich-Basel-Frankfurt/Main-Kassel-Braunschweig-Berlijn, ICE-2 op de relatie Köln/Bonn Flughafen/Düsseldorf-Hannover-Berlijn en ICE-T op de relatie Hamburg-Berlijn-Leipzig-Nürnberg-München. Daarnaast rijden enkele ICE-treinen rond Berlijn ook met het nieuwere ICE-3.

Het merendeel van deze ICE-treinen rijden inmiddels door de Noord-Zuid-tunnel van/naar Berlin Hauptbahnhof, alleen de ICE's tussen Berlijn en Basel-Zürich/München rijden nog over de Stadtbahn. Uitzonderingen daargelaten rijdt bijna alle hierboven genoemde ICE-verbindingen volgens een uurdienstregeling.

Op dinsdag 26 juli 2016 arriveerde ICE-stel 401 063/563 als ICE 690 uit München Hbf in Berlijn en rijdt hier op de Stadtbahn ter hoogte van de Jannowitzbrücke het eindstation Berlin Ostbahnhof tegemoet.

[ link | afbeelding ]Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 11 december 2016 stopt DB Autozug met alle nachttreinen in Duitsland. Sommige verbindingen worden overgenomen door de ÖBB, maar de nachttrein Keulen-Warschau heeft vooralsnog helaas geen toekomst.

De Jan Kiepura, zoals de naam van deze nachttrein officieel heet, had in de voorbije jaren verschillende bestemmingen in West-Europa zoals Oostende, Frankfurt(Main) en ook Amsterdam. De afgelopen jaren bevonden zich zelfs nog rijtuigen naar Minsk en Moskou in deze nachttrein, maar dat is inmiddels verleden tijd.

Wat anno 2016 overblijft zijn drie of vier rijtuigen naar Warschau. Ze liften vanaf Berlijn mee in de eerste Eurocity van de dag naar de Poolse hoofdstad, waarmee de aankomsttijd op de eindbestemming alleen nog maar later is geworden. Nachttrein onwaardig eigenlijk, als je heel eerlijk bent.

Op donderdag 28 juli 2016 trok lok 5 370 010 van de Poolse Staatsspoorwegen PKP de gecombineerde Eurocity 41 en Euronight 447 langs Berlin-Köpenick op weg richting Frankfurt/Oder.

[ link | afbeelding ]Begin mei 2016 heeft lok 182 002 van DB Regio totaalreclame gekregen met de tekst "Es gibt immer was zu entdecken mit dem RE1". Het is een prima vervanger voor de voormalige BUGA lok 182 013, die na een crash nu weer in het DB-Verkehrsrot terug op de baan is.

De fraaie lok kwam op donderdag 28 juli 2016 met vijf Doppelstockwagen aan de haak als RE 18169 uit Magdeburg Hbf hier door Berlin-Köpenick op weg naar Frankfurt/Oder. De menigte rechts in beeld staat te wachten op de aankomende S3 naar Berlin Ostkreuz die achter de fotograaf het station binnenrijdt.

[ link | afbeelding ]Zoals ik al eerder schreef neemt het aantal getrokken nachttreinen in Duitsland in rap tempo af, zeker nu DB Autozug heeft aangekondigd hiermee aan het einde van dit dienstregelingjaar te stoppen. Naast de Oostenrijkers, die wel brood zien in een deel van het Duitse nachtelijke vervoer, zijn ook de Russische spoorwegen (RZD) al sinds jaar en dag meester in het rijden van nachttreinen. Dat is ook logisch want in Rusland zijn de afstanden enorm en ligt het gebruik ervan erg hoog, ondanks de tijdwinst die met het vliegtuig behaald kan worden.

Driemaal per week rijdt momenteel de Euronight tussen Paris-Est en Moskou Belorusskaja. Deze trein doet in totaal bijna 37,5 uur over deze treinrit die via Straatsburg, Frankfurt(Main), Erfurt, Berlijn, Warschau, Brest en Minsk verloopt. Tussen de Frans/Duitse grens en Berlin-Lichtenberg wordt de trein door een DB-lok serie 101 of 120 gereden waarna in laatstgenoemd station de lokwissel op een van Railpool gehuurde 186'er plaatsvindt. Deze lok trekt de trein tot aan de Pools/Wit-Russische grens bij Terespol/Brest.

Op donderdag 28 juli 2016 heeft de 186 143 een half uur eerder in Berlin-Lichtenberg Euronight 453 overgenomen en is nu op weg naar de Duits/Poolse grens als het hier het in onbruik geraakte voormalige perron van Erkner in oostelijke richting passeert. Door enkele wijzigingen in de dienstregeling vertrekt de trein nu eerder uit Berlijn en komt deze later aan dan vorig jaar, waardoor plaatjes met een rode DB-lok met zonlicht haast niet meer mogelijk zijn.

Overigens neemt het aantal mogelijke fotopunten op deze lijn in rap tempo af. De spoorlijn tussen Berlijn en Frankfurt/Oder wordt namelijk aangepast om snelheden tot 160 km/h te kunnen bereiken, waar dat nu nog max 120 km/h is. Om die reden worden de sporen tussen Köpenick en Erkner vervangen waardoor er momenteel maar één spoor beschikbaar is tussen Köpenick en Rahnsdorf. Alle tussengelegen fotopunten zijn inmiddels niet meer bruikbaar door de bouw van nieuwere portalen die dichter op elkaar staan en er wordt tevens kilometers geluidswand geplaatst...

[ link | afbeelding ]Sinds 1999 staat het Museumsinsel in Berlijn op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het Museumsinsel is een eiland in de rivier de Spree, die door Berlijn stroomt. Op dit eiland bevinden zich vijf musea, waaronder het Bode-museum, de Alte Nationalgalerie en het Pergamonmuseum. Tevens ligt ook de Berliner Dom op dit eiland.

Nadat de afgelopen jaren onder andere het Bodemuseum en de Alte Nationalgalerie zijn gerestaureerd, is onlangs begonnen met de restauratie van het Perganommuseum. Hierdoor is het klassieke shot met trein op dit fotopunt nu niet mogelijk. Daarom koos ik er op donderdag 28 juli 2016 voor om het geheel iets meer van een afstandje te bekijken. Nog voordat de vele toeristenboten de Spree massaal opvaren kon de passage van de tweede EC naar Warschau van de dag worden vastgelegd, hier met de 5 370 006 aan kop.

[ link | afbeelding ]De Berlijnse metrolijn U1 verbindt het S-Bahnstation Warschauer Straße in Friedrichshain via de wijk Kreuzberg met de Kurfürstendamm in het westelijke stadscentrum. Deze smalprofiellijn telt 13 stations en heeft een lengte van 8,8 kilometer; de reistijd over de gehele lijn bedraagt ruim 20 minuten. De huidige U1 bestaat uit de oostelijke tak van het in 1902 geopende stamtracé, de eerste Berlijnse metrolijn. De van oost naar west lopende lijn ligt grotendeels op een viaduct (Hochbahn), die onder monumentenbescherming staat.

Op U-Bahn-lijn U1 wordt vooralsnog alleen verouderd materieel ingezet van het type A3 (vooral herkenbaar aan de ronde of vierhoekige frontseinen). Sinds december 2015 wordt ook het type G ingezet op de U1, terwijl dit daarvoor alleen op de U2 werd ingezet. In tegenstelling tot alle andere "Baureihen" is type G, dat als bijnaam Gisela heeft, als enige ontwikkeld en gebouwd in de voormalige DDR.

Terwijl in West-Berlijn in de jaren 70 van de vorige eeuw nieuw metromaterieel instroomde reed men in Oost-Berlijn door met materieel uit het begin van de eeuw. Dit was inmiddels al ruim 70 jaar oud en was toe aan vervanging. Ondanks opties om oud S-Bahn materieel om te bouwen of metrostellen vanuit Moskou over te nemen werd steeds tegen problemen opgelopen in verband met het smallere profiel. Er zat niets anders op dan zelf een nieuwe serie te ontwerpen. Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) uit het bij Berlijn gelegen Hennigsdorf bouwde zodoende tussen 1974 en 1979 in totaal 123 stellen van dit type, waarvan er anno 2016 nog steeds een aantal in Berlijn rondrijden.

Op donderdag 28 juli 2016 zijn de vierwagenstellen 1089 en 1084 onderweg op de U1 en rijden hier op de Hochbahn boven het Landwehrkanal in de wijk Kreuzberg. Ze naderen het station Möckernbrücke op weg van de Warschauer Straße naar Uhlandstraße.

[ link | afbeelding ]U-Bahnhof Gleisdreieck in Berlijn is een ongelijkvloers kruisingsstation van de metrolijnen U1 en U2. De situatie rond dit station is er een met een rijke historie. Ruim 100 jaar geleden lag er hier een Gleisdreieck en kon van en naar elke richting gereden worden. Dit leidde soms tot gevaarlijke situaties indien een rood sein over het hoofd gezien werd. Op 26 september 1908 gebeurde er daadwerkelijk een ongeluk: een treinstel botste tegen de zijkant van een andere trein, waardoor twee wagons ontspoorden en van het viaduct naar beneden stortten; 21 mensen kwamen om het leven. Naar aanleiding van het ongeval werd besloten de spoordriehoek om te bouwen tot de huidige situatie.

BVG-vierwagenstellen 1081 en 1087 arriveren hier als U1 op station Gleisdreieck en zullen daarna ondergronds verder gaan naar eindpunt Uhlandstraße. Het fraaie bakstenen gebouw op de achtergrond is het Kühlhaus Gleisdreieck Berlin, het staat op de monumentenlijst en is vandaag de dag in gebruik als kunst- en cultureel centrum.

[ link | afbeelding ]De Oberbaumbrücke is een brug over de Spree in Berlijn. De brug verbindt de wijken Kreuzberg en Friedrichshain en bestaat uit twee niveaus, één voor het autoverkeer en voetgangers en één voor de metrolijn U1.

De eerste Oberbaumbrücke lag iets ten zuiden van het Spreeinsel (huidige Museumsinsel) en was onderdeel van de stadsmuur van Berlijn. In het midden van de brug bevond zich een smalle doorgang, waar tol geheven werd. 's Nachts werd deze doorgang afgesloten met een slagboom, de zogenaamde Baum. Terwijl zich in het westen van de stad de Unterbaum (nederslagboom, stroomafwaarts) bevond, was er stroomopwaarts van de Spree in het oosten van Berlijn de Oberbaum. In 1732 werd de stadsmuur enkele kilometers verplaatst en werd een nieuwe (houten) brug aangelegd op de huidige locatie.

Deze houten brug voldeed als gevolg van de verkeerstoename eind 19e eeuw niet meer. Er werd een nieuwe brug ontworpen die, met het oog op de bouw van een metrolijn, naast autoverkeer en voetgangers ook ruimte moest bieden aan de metro. Tussen 1894 en 1898 verrees zo de derde Oberbaumbrücke: een bakstenen bouwwerk met twee 34 meter hoge torens in het midden.

Op 15 februari 1902 vond de openingsrit van de Berlijnse metro plaats en reed er voor het eerst een trein over de brug. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Oberbaumbrücke ernstig beschadigd door bombardementen. Na de oorlog werd de brug provisorisch hersteld. Berlijn was inmiddels verdeeld in vier sectoren en de Oberbaumbrücke kwam op de grens van de Sovjet- en de Amerikaanse sector te liggen. De bouw van de Berlijnse Muur leidde in 1961 tot de sluiting van de brug. In 1963 werd op de Oberbaumbrücke een grensovergang voor voetgangers ingericht, die enkel door inwoners van West-Berlijn gebruikt mocht worden. Na de val van de Muur in 1989 en de Duitse Hereniging werd de brug gerenoveerd. De eerste metro reed pas in oktober 1995 weer over de Oberbaumbrücke.
Zo, even de tijd genomen om de hele post te lezen en te bekijken! Schitterend, mijn complimenten.
De laatste jaren reden vanuit NL geen koerswagens meer naar Minsk en Moskou, maar vanuit Köln nog wel als ik jou zo begrijp? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_164284704
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 22:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij heb je ongelijk, ook die hebben een beperkt werkingsgebied.

Je kunt ook nog de gewichten in de breedte ophangen in plaats van in de lengte, dat scheelt. Of je sectie verkorten. Naast de omgevingstemperatuur wordt de draad ook warm door de tractiestromen, dus de middagspits op een warme zomerdag is dubbel kut.
Gewichten die de grond raken heb je geen last van met veer of gas, dat bedoelde ik :Y
pi_164284736
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 22:33 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ofwel, niet iets wat je doet voor een paar dagen extreme hitte? :)
Zijn zaken die je gewoon op orde moet hebben in april/mei, ad-hoc kan wel maar bureaucratisch moeilijk omdat het wel echt heel erg moet zijn wil je een buitendienststelling krijgen. Als de gewichten de grond raken gaat volgens mij sowieso het baanvak plat vanwege risico op slappe draad en mogelijk eerdere draadbreuken. Voor zover ik weet gebeurt het nauwelijks tot nooit dat zoiets in NL ad-hoc gefixed moet worden
  zondag 7 augustus 2016 @ 09:11:15 #232
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_164290604
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 23:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Gewichten die de grond raken heb je geen last van met veer of gas, dat bedoelde ik :Y
Derde rail i.p.v. bovenleiding helpt ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 7 augustus 2016 @ 09:38:47 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164290806
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Derde rail i.p.v. bovenleiding helpt ook.
Maar dat heeft dan weer andere nadelen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_164290857
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Derde rail i.p.v. bovenleiding helpt ook.
Wil je stoom ook nog horen? :D
  zondag 7 augustus 2016 @ 10:51:39 #235
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164291602
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 21:30 schreef greavy het volgende:
Maar kan je die kaartjes nou ook met iDeal/Paypal oid kopen, of alleen Creditcard via de app?
Ik heb het even getest, je plant een route in de App binnen de Regio Nord - Pas de Calais, kiest een trein

Daarna geef je je kortingskaart op je leeftijd je naam en je kiest het tarief wat bij je past.

Daarna een emailadres, en daarna betaling met CB (Carte Bleu Mastercard Visa)

Dan heb je de streepjescode op de App :)
  zondag 7 augustus 2016 @ 10:55:56 #236
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164291692
Overigens kan nu iedereen de SNCF klantenkaart aanvragen ook als je in Nederland woont

https://www.programme-voyageur.sncf.com/elixir/prehome?init=true

Als ik het goed begrepen heb kan je op deze kaart op voorhand al je tickets zetten (TGV, TER, Intercite) als je bij het bestellen van je ticket je klantnummer doorgeeft (Soort NS extra eigenlijk)

Je ticket komt dan op de kaart te staan, zodat de Conducteur m kan scannen :s)

Aanvraagen en adres op geven, Nederland staat er sinds kort bij zie ik *O*
  zondag 7 augustus 2016 @ 10:58:41 #237
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_164291765
Oh en ik zie nu ook dat als je je kaartnummer in de appli opgeeft ze daar automatisch in komen te staan 8-)
  zondag 7 augustus 2016 @ 19:20:35 #238
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_164304792
Vandaag moest ik eventjes langs het werk, dus werd ook even in de havens gekeken.
7 Augustus 2016 - Omdat ik vandaag even naar het werk moest, gelijk even in de havens gekeken. Tot op heden had ik nog geen bediening bij Vopak TTR kunnen vastleggen, maar ik ging er altijd even kijken, en vandaag was het beet.
Rurtalbahn was bij Vopak TTR aan de Torontostraat aan het rangeren met een (lege) styreentrein, en vertrok later als losselok naar Pernis, alwaar de lok weer geparkeerd werd.

7 Augustus 2016 - Nadat Rurtalbahn geklikt was, en de lok los vertrok, werd gelijk koers gezet naar de naburige Vopak-vestiging aan de Welplaatweg. HSLL wil daar met enige regelmaat op zondagen een trein uithalen, en gezien de HSLL 203 102 gemeld was richting IJsselmonde vanuit Vlaardingen, was de hoop ontstaan dat de lok hierheen kwam.
Iets vroeger als verwacht was de lok al bij Vopak binnen de poort, en na een tien minuten wachten kwam er beweging in de trein en werd vertrokken richting Emplacement Botlek, met aan de haak een fraaie sleep GATX/LOTOS ketelwagens.
  zondag 7 augustus 2016 @ 19:23:20 #239
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_164304893
Maandag 8 t/m vrijdag 12 augustus 2016: Rail Away in Rio
Vijf nieuwe afleveringen. NPO 2 om 19.20 uur.
In de eerste week van de Olympische Spelen in Brazilië reist ook Rail Away af naar Zuid-Amerika. Via bijzondere treinroutes maken we op een andere manier kennis met dit land. Brazilië is rijk aan grondstoffen, historie en cultuur. Deze zijn mede bepalend geweest voor de aanleg van de treinroutes. De treinen passeren prachtig bewaard gebleven koloniale mijndorpjes en we maken kennis met de kleurrijke geschiedenis en cultuur van Brazilië. De serie wordt afgesloten met een spooravontuur door het bruisende Rio de Janeiro, gast-stad van de Spelen. Voor al die mensen die al klaar zijn met de sportzomer, maar wél graag meer zien van Brazilië, zijn deze nieuwe afleveringen van Rail Away een welkom alternatief.

maandag: Ouro Preto - Mariana; São João del Rei - Tiradentes
dinsdag: Belo Horizonte - Barão de Cocais
woensdag: Passa Quatro - Coronel Fulgêncio
donderdag: Curitiba - Morretes
vrijdag: Rio de Janeiro

Rail Away
Het treinreisprogramma Rail Away is al twintig jaar een vaste waarde op televisie. In elke aflevering aandacht voor markante spoorlijnen in een ander land. Met de trein als leidraad maakt de kijker kennis met bijzondere spoorroutes, reist mee door inspirerende landschappen, culturen en toeristische bezienswaardigheden. Voor het eerst in de twintigjarige geschiedenis van Rail Away bezoekt het programma vijf aaneengesloten afleveringen hetzelfde land.
pi_164306389
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 10:11 schreef Yreal het volgende:
Tl;dr

Maar mooie plaatjes :) :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 10:24 schreef Peter het volgende:
Leuke informatieve post ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 10:24 schreef Peter het volgende:
Leuke informatieve post ^O^
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 10:29 schreef b2py het volgende:
Prachtig, en die verhalen _O_
Het was eigenlijk alweer te lang geleden, die plaatjes van Zug
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 13:04 schreef Prins_Pils het volgende:
Ik herkende alleen Köpenick niet meteen zonder het bijschrift te lezen, de rest wel :@
Prachtige plaatjes! Berlijn O+ O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 17:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Geyle plaatjes <3 Fijn wakker worden!
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 22:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zo, even de tijd genomen om de hele post te lezen en te bekijken! Schitterend, mijn complimenten.
De laatste jaren reden vanuit NL geen koerswagens meer naar Minsk en Moskou, maar vanuit Köln nog wel als ik jou zo begrijp? :)
Bedankt allemaal voor de mooie woorden en fijn dat plaatjes hier nog gewaardeerd worden :-)

@derLudolf: nee op een gegeven moment zijn de koerswagens naar Minsk en Moskou gewoon uit de trein gehaald. Er werd niet gerangeerd in Köln bv, om jou vraag aan te halen. Wat nu rest zijn vier lig/slaaprijtuigen Köln-Warschau. Enige West-Europese trein die nog verder dan Polen gaat is de Euronight Parijs-Moskou.
  zondag 7 augustus 2016 @ 20:47:36 #241
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_164308291
Bij Wandsworth Common is een ongeluk gebeurd waarbij een reiziger is overleden. Het slachtoffer hing naar verluidt uit het raam van een Class 442 van Gatwick Express en heeft met zijn hoofd een paal geraakt. :{

edit: ik zie ook wat tweets waarin wordt gesteld dat hij een andere trein heeft geraakt.

edit 2: het gaat inderdaad om een andere trein. http://www.independent.co(...)common-a7177791.html

[ Bericht 21% gewijzigd door James1988 op 07-08-2016 22:16:28 ]
  zondag 7 augustus 2016 @ 22:05:38 #242
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_164311965
Geinig, de voorstadsspoorlijnen van Lissabon hebben streetview, ze hebben de camera op een trein gezet :D
doei
  Redactie Sport zondag 7 augustus 2016 @ 22:45:25 #243
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_164313580
"De sprinter naar Almelo, Wierden en Wierden van 22 uur 46 rijdt verder naar Zwolle" 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_164322136
Hmm ineens nieuwe tafeltjes in VIRM



[ Bericht 32% gewijzigd door _serial_ op 08-08-2016 07:33:55 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_164322202
Snap het nu al, dat gemopper op SLT. Moeten staan naar je werk is maximaal kut zo vroeg in de ochtend. #laatstezitplaats
pi_164329252
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 06:59 schreef _serial_ het volgende:
Hmm ineens nieuwe tafeltjes in VIRM

[ afbeelding ]
fotoiskapot.nl hier dan tenminste.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_164329287
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 22:45 schreef dennistd het volgende:
"De sprinter naar Almelo, Wierden en Wierden van 22 uur 46 rijdt verder naar Zwolle" 8)7
Er rijden al anderhalf jaar geen treinen 's na 20:30 op dat traject dus opzich niet vreemd om dat even om te roepen :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 8 augustus 2016 @ 16:05:52 #248
67174 Dos37
Come on Twente
pi_164332383
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 14:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er rijden al anderhalf jaar geen treinen 's na 20:30 op dat traject dus opzich niet vreemd om dat even om te roepen :D
Die gaan pas in september weer verder
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_164333024
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 07:37 schreef b2py het volgende:
Snap het nu al, dat gemopper op SLT. Moeten staan naar je werk is maximaal kut zo vroeg in de ochtend. #laatstezitplaats
Via Duivenrecht/Amsterdam Zuid mag je met ICM..
Of met de bus ( :D ) via Maarten-( :D )sdijk
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_164334106
Dan moet ik langer in SLT verblijven dan ik nu doe :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')