abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163959323
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 18:55 schreef RobinOok het volgende:
Ik denk dat de kok wel weet waar het naar smaakt. :-)
Maar vond je het nou lekker of niet?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 23 juli 2016 @ 19:02:57 #106
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_163959343
Ja, absoluut. Verrassend lekker. En dat schreef ik ook :

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 22:32 schreef RobinOok het volgende:
Ik vond de bloedworst macarons enigzins belachelijk, maar wel erg lekker!
pi_163959391
Ik heb een hekel aan bloedworst omdat ik niet van kruidnagel houdt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_163959403
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ok.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_163959417
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

ben ik eigenlijk ook wel heel benieuwd naar! In Spanje een paar keer Morcilla - Arroz ( bloedworst met rijst gehad) en vond dat ook erg lekker, maar moeilijk te plaatsen qua smaak.
  zaterdag 23 juli 2016 @ 19:09:39 #110
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_163959436
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:06 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb een hekel aan bloedworst omdat ik niet van kruidnagel houdt.
Dan is dit voorgerechtje niks van mij voor jou (!), want het is Drentse bloedworst, dus daar zit extra veel kruidnagel in. Lekker!!!
pi_163959464
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:09 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dan is dit voorgerechtje niks van mij, want het is Drentse bloedworst, dus daar zit extra veel kruidnagel in. Lekker!!!
LOL!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_164037819
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:09 schreef RobinOok het volgende:

Dan is dit voorgerechtje niks van mij voor jou (!), want het is Drentse bloedworst, dus daar zit extra veel kruidnagel in. Lekker!!!
En zo hebben we allemaal onze voorkeuren op eet gebied en dat is maar goed ook.
pi_164038062
Leuk topic dit, wie weet draag ik ook eens wat bij, lees met plezier mee.
pi_164074586
Waar: Restaurant Lime
Wat at je: Het chefs menu, vier gerechten, voorafgegaan door een amuse van een geitenkaasje met gepofte biet en tuinbonen:
• Gemarineerde verse makreel met een doperwtencurry, radijs, ramanas en kokossaus.
• Krokant gebakken dorade, gegrillde inktvis met een vinaigrette van tomaat, basilicum en groene olijven
• Kalfsstaartstuk van de bbq met jonge prei, geconfijte wortel, crème van knolselder en jus met dragon
• Cocktail van watermeloen, framboos en gember

Impressie: Toen bijna twee jaar geleden Ysbrandt Wermenbol en Sandra Musumeci ruim anderhalf jaar geleden aankondigden de deuren van Le Marron (een ster) en brasserie Second Food te sluiten was dat wel een teleurstelling. We hebben vanaf het eerste toevallige bezoek nog vóór de ster verdiend was, diverse malen met veel plezier een avond bij Le Marron en later ook bij Second Food doorgebracht. Gek genoeg is het er daarna tot gisteravond nooit van gekomen om bij hun nieuwe "huiskamerrestaurant" Lime te gaan eten. De term "huiskamerrestaurant" is wat misplaatst, want je bent wel echt in een restaurant, en binnen is ruimte voor 36 couverts. Op het terras is plaats voor nog meer gasten. Het restaurant was gisteren niet helemaal vol maar wel tamelijk goed bezet. Toch slagen Ysbrandt en zijn personeel er met slechts twee personen in de keuken en eentje in de bediening, waarbij de chef zelf af en toe ook in de bediening bijsprong er in om iedere gast adequaat te bedienen en de juiste hoeveelheid aandacht te geven.

De keuken is volledig open, en wij hadden gekozen voor een plek aan de keukenzijde waar hoge tafels staan zodat je extra goed zicht hebt om als je dat wil de bereiding van alle gerechten tot in detail te volgen. Dan zie je ook dat de organisatie en coordinatie in de keuken bijzonder goed geregeld is. Alles gaat met de hand, in zo een open keuken kan je geen lawaaige apparaten met een snoer gebruiken.

Alle vier de gerechten zijn met goede ingredienten en vakmanschap bereid. We hebben bij ieder gerecht een passend glas wijn door de sommelier laten adviseren, en die adviezen waren een schot in de roos. De rauwe gemarineerde makreel met doperwtencurry waarin knoflook, gember en sereh zijn te proeven is meteen een prachtige opening. Subtiele herkenbare smaken zonder dat één smaak een andere overheerst.

Daarna volgde de dorade. Een prima gerecht, mooi kort gebakken maar wel met een krokante huid. De warme vinaigrette met hele ontvelde kerstomaatjes maakte hier een heel lekker visgerecht van.

Het kalfsstaartstuk van de bbq was van de vier gerechten eigenlijk het minst verrassende. Gewoon een vakkundig bereid gerecht. Niets op aan te merken en de jus met dragon was erg lekker, maar ook niet enorm bijzonder. Wat het echter wel helemaal af maakte was de geadviseerde wijn waar maar liefst zeven (oer)druivenrassen aan te pas waren gekomen. Licht gekoeld met prettige vanilletoon was het een perfecte match met de bbq-smaak van het kalfsvlees.

De maaltijd werd afgesloten met een feestelijke zomerse cocktail van gemberbier met watermeloen op ijs met reepjes sinaasappelschil en basilicum, overgoten met een mousserende wijn en vergezeld door een frambozensorbet en schuim van watermeloen.

Aan het eind van de avond waren we de laatste gasten en nam Ysbrandt nog de tijd om ons wat te laten zien en ruiken van zijn experimenten die in een rij weckpotten op de balie naast de keuken staan: vodka en azijn, gearomatiseerd met bietenschillen of appelbloesem, of weckpotten met geurig appelhout (!), etc.

Al met al was het een bijzonder geslaagde avond met lekkere gerechten en een beetje culinair entertainment, en het grootste minpunt is eigenlijk dat we er niet eerder zijn gaan eten. Het is lastig vergelijken, maar als ik Lime moet vergelijken met het voormalige Le Marron en Second Food dan zit het er ergens tussenin, maar wat betreft vakmanschap en inventiviteit toch veel dichter bij Le Marron dan bij Second Food. De kwaliteit is absoluut vergelijkbaar met die van Le Marron, maar dan met wat alledaagsere ingredienten.

Kosten: Voor twee personen bijna ¤150 excl. tip, waarvan ¤90 voor het eten en de rest voor de wijn. Het chefs menu is ¤45 voor vier gerechten en ¤35 voor drie gerechten. Er is ook een tasting menu met de 6 mooiste gerechtjes van het moment voor ¤66 excl. drank en een vegetarisch menu dat ¤5 goedkoper is dan het chefs menu. Daarnaast staat er een aantal losse gerechten op de kaart waarvan de "Rolmops van verse yellow-vin Tonijn met ingemaakte komkommer, currycreme en ponzu" me intrigeert.

Cijfer: 8+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2016 21:34:33 ]
  vrijdag 29 juli 2016 @ 17:35:13 #115
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164093332

Zino Urban Bistro

Spinaziesoep met ingelegde komkommer en kruisbessen, nieuwe haring en croutons van Drentse worst.
Steak Tartare (van bavette) met mosterd, biet, parmezaan.
Gebakken aubergine schijven, courgette, gepofte tomaat.
Iberisch varken, geroosterde aardappelen en groenten.

Vond de hoofdgerechten ietsiepietsie minder. Deze chef gelooft duidelijk niet in "less is more". Het duizelde me toen de serveerster alle ingerediënten opnoemde, terwijl ik daar meestal niet zo'n moeite mee heb. Ik was ze eigenlijk direct alweer vergeten en nu een week later blijkt dat ik ze niet heb opgeschreven ben ik het echt compleet kwijt. Niet al teveel indruk gemaakt. :-)

Maar goed, het blijft een sympathiek restaurant, ze schenken er leuke wijnen bij en de prijs is ook aardig. Drie gangen voor 32,50.
pi_164104159
Tja...toch een toko die echt bij jou past qua gerechten want ondanks dat ik de keuken ken,heb ik mij er nooit toe kunnen bewegen om er te gaan eten. Bedoel de gerechten en bijbehorende smaken staan mij gewoon niet aan en dat wordt andermaal bevestigd door je geschoten foto's van de gerechten. Misschien ben ik te 'kruidig' of zo aangelegd dat ik altijd maar volle,kleurrijke,tikkeltje overheersende/aanwezige (FG) smaken wil proeven?

Want laten we nou eerlijk zijn:

"Gebakken aubergine schijven, courgette, gepofte tomaat."

Of

"Iberisch varken, geroosterde aardappelen en groenten"

Daar straalt al vanaf: Flauw...heel flauw.

Dank sowieso voor je recensie Robin. Altijd goed en mooi gebracht.

Btw:

Cornelis Rotterdam is geopend met Herman's rechterhand voor vele jaren IJsbrand & en goed vrind Karim,een zeer getalenteerde Marokkaanse chef-kok die intussen het gezegde 12 ambachten en 13 ongelukken gestalte heeft gegeven.( altijd iets te mondig geweest naar de hand die hem voederde - werkgever- maar zijn vakkennis is ongeëvenaard!)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2016 05:45:04 ]
  zondag 31 juli 2016 @ 02:27:31 #117
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164124070
Waar: restaurant Ratatouille * in Haarlem.
Wanneer: 30 juli 2016
Wat:
Al eerder waren we bij dit met 1 Michelinster onderscheiden restaurant op bezoek geweest, toen was het nog gevestigd aan de Lange Veerstraat. Sinds enige tijd zijn ze verhuisd naar een ruimere en mooiere locatie aan het Spaarne in het pand waar eerder ook Lambermons en Vis&Ko hebben gezeten. Nog steeds 1 Michelinster en nog steeds wil chef Joshua Jaring het eten op hoog niveau toegankelijk en betaalbaar houden.
Wij besloten allebei te gaan voor een 4-gangenmenu, maar dit keer vond Bluezz de omschrijving van de gerechten van het vegetarische menu dusdanig lekker klinken dat zij daarvoor koos.
Nadat we begonnen met een glas Fellines Jourdan, Sauvignon Blanc, volgde al snel een aantal amuses. Voor B. waren die ook helemaal vegetarisch gemaakt.
Een macaron met daar tussenin een speciale kaas (naam vergeten) voor ons beiden.

Daarna voor ons een oubliehoorntje van biet, met voor B. daarin kersenmousse en voor mij daarin ganzenlever met daarbij voor B. een gazpacho en voor mij een ceviche van tonijn:

Uiteraard kwam er ook lekker zelfgemaakt brood op tafel. Bij het daarop volgende voorgerecht dronken we een glas Italiaanse Langhe Chardonnay van de gebroeders Crasso uit 2015.

Voorgerechten:
Bluezz haar voorgerecht bestond uit panna cotta van bloemkool met rood hoorntjeswier, tempura, codium (een soort zeewier) ,gerookte amandel en daar werd ter plekke wat zomertruffel op geschaafd:

Voor mij was er de terrine van ganzenlever met boerderijkip, diverse balsamico's, cassia-appelcrème, lulo (een apart Zuid-Amerikaans bloemetje), vijg en hazelnoot:

Beide voorgerechten waren heerlijk!

Tussengerecht:
Het vegetarische tussengerecht van Bluezz bestond uit een pasta gemaakt van koolraap, gepofte paprika en basilicum (3 kleuren) met daarbij gefrituurde kappertjes een saus van taleggiokaas:

Voor mij als tussengerecht geroosterde coquilles met kroepoek, knolselderij, gemalen pistache, uitgebakken Italiaanse ham, yuzu en een saus van fenegriek:

Alweer allemaal erg lekker!

Hoofdgerechten:
B. haar vegetarische hoofdgerecht bestond uit de naam van het restaurant, ratatouille met gnocchi van Opperdoezer rondes, schuim van Parmezaanse kaas en basilicumolie:

B. dronk daarbij een Spaanse rode wijn, Paraje Tornel uit 2012. Ik hield het bij de chardonnay.

Ik had gekozen voor een gerecht dat niet op de kaart stond, op de huid gebakken wilde zeebaars met daarbij een groene aspergepunt en een klein stukje courgette met een beurre blanc-saus:

Enige kleine minpuntje van de avond. Als hoofdgerecht echt minimaal. Smaak was prima, maar iets van garnituur daarbij was wel gewenst geweest. Dit was wel erg weinig op een bord.

Desserts:
Bluezz kreeg een Crèma Catalana met vanille, sinaasappel, een sorbet van lulo ,en een mousse van itakuja chocolade:

Ik sloot de maaltijd af met een kersentoetje, bestaande uit (uiteraard) kersen, pistache, witte chocolade en een sorbet van vlierbloesem:

Alles was heerlijk van smaak en prachtig opgemaakt. Voor Bluezz was het zelfs de beste vegetarische maaltijd die ze ooit gegeten had.
Bediening deskundig en vriendelijk, zonder al te formeel te worden. Joshua's streven om het laagdrempelig en betaalbaar te houden is volledig geslaagd. De Michelinster en het terugkomen waard!

Kosten, inclusief drank voor 2 personen: 135 euro
Prijs kwaliteit: 9/10
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 31 juli 2016 @ 12:03:12 #118
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164127169

Rebelz Rotterdam

Waar?
Rebelz in Rotterdam.
(restaurant is opgezet om ex-gedetineerde vrouwen een kans te bieden op een betere toekomst)

Wanneer?
Afgelopen week

Wat at je?
Bulgursalade met kikkerwten, gamba’s, watermeloen en structuren van paprika.
Eendenborst met knoflookjus op ratatouille-achtig groenten en aardappelpuree.
Kruidige koek, witte pudding, witte chocolade, ganache, vers fruit, noten.

Impressie?
Fijne locatie (uitzicht op de Rotte), fijn restaurant (ruim, licht, vrolijk), aardige mensen.

Kosten?
Die dag serveerde ze alleen een 3-gangen verrassingsmenu van 29,50 pp.

Cijfer?
8,3
pi_164129981
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 02:27 schreef golfer het volgende:
Waar: restaurant Ratatouille * in Haarlem.
Wanneer: 30 juli 2016
Wat:
Al eerder waren we bij dit met 1 Michelinster onderscheiden restaurant op bezoek geweest, toen was het nog gevestigd aan de Lange Veerstraat. Sinds enige tijd zijn ze verhuisd naar een ruimere en mooiere locatie aan het Spaarne in het pand waar eerder ook Lambermons en Vis&Ko hebben gezeten. Nog steeds 1 Michelinster en nog steeds wil chef Joshua Jaring het eten op hoog niveau toegankelijk en betaalbaar houden.
Wij besloten allebei te gaan voor een 4-gangenmenu, maar dit keer vond Bluezz de omschrijving van de gerechten van het vegetarische menu dusdanig lekker klinken dat zij daarvoor koos.
Nadat we begonnen met een glas Fellines Jourdan, Sauvignon Blanc, volgde al snel een aantal amuses. Voor B. waren die ook helemaal vegetarisch gemaakt.
Een macaron met daar tussenin een speciale kaas (naam vergeten) voor ons beiden.
[ afbeelding ]
Daarna voor ons een oubliehoorntje van biet, met voor B. daarin kersenmousse en voor mij daarin ganzenlever met daarbij voor B. een gazpacho en voor mij een ceviche van tonijn:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uiteraard kwam er ook lekker zelfgemaakt brood op tafel. Bij het daarop volgende voorgerecht dronken we een glas Italiaanse Langhe Chardonnay van de gebroeders Crasso uit 2015.

Voorgerechten:
Bluezz haar voorgerecht bestond uit panna cotta van bloemkool met rood hoorntjeswier, tempura, codium (een soort zeewier) ,gerookte amandel en daar werd ter plekke wat zomertruffel op geschaafd:
[ afbeelding ]
Voor mij was er de terrine van ganzenlever met boerderijkip, diverse balsamico's, cassia-appelcrème, lulo (een apart Zuid-Amerikaans bloemetje), vijg en hazelnoot:
[ afbeelding ]
Beide voorgerechten waren heerlijk!

Tussengerecht:
Het vegetarische tussengerecht van Bluezz bestond uit een pasta gemaakt van koolraap, gepofte paprika en basilicum (3 kleuren) met daarbij gefrituurde kappertjes een saus van taleggiokaas:
[ afbeelding ]
Voor mij als tussengerecht geroosterde coquilles met kroepoek, knolselderij, gemalen pistache, uitgebakken Italiaanse ham, yuzu en een saus van fenegriek:
[ afbeelding ]
Alweer allemaal erg lekker!

Hoofdgerechten:
B. haar vegetarische hoofdgerecht bestond uit de naam van het restaurant, ratatouille met gnocchi van Opperdoezer rondes, schuim van Parmezaanse kaas en basilicumolie:
[ afbeelding ]
B. dronk daarbij een Spaanse rode wijn, Paraje Tornel uit 2012. Ik hield het bij de chardonnay.

Ik had gekozen voor een gerecht dat niet op de kaart stond, op de huid gebakken wilde zeebaars met daarbij een groene aspergepunt en een klein stukje courgette met een beurre blanc-saus:
[ afbeelding ]
Enige kleine minpuntje van de avond. Als hoofdgerecht echt minimaal. Smaak was prima, maar iets van garnituur daarbij was wel gewenst geweest. Dit was wel erg weinig op een bord.

Desserts:
Bluezz kreeg een Crèma Catalana met vanille, sinaasappel, een sorbet van lulo ,en een mousse van itakuja chocolade:
[ afbeelding ]
Ik sloot de maaltijd af met een kersentoetje, bestaande uit (uiteraard) kersen, pistache, witte chocolade en een sorbet van vlierbloesem:
[ afbeelding ]

Alles was heerlijk van smaak en prachtig opgemaakt. Voor Bluezz was het zelfs de beste vegetarische maaltijd die ze ooit gegeten had.
Bediening deskundig en vriendelijk, zonder al te formeel te worden. Joshua's streven om het laagdrempelig en betaalbaar te houden is volledig geslaagd. De Michelinster en het terugkomen waard!

Kosten, inclusief drank voor 2 personen: 135 euro
Prijs kwaliteit: 9/10
Grappig dat ze de kaart in een maand helemaal om hebben gegooid. Ik was er de dag voor ze met vakantie gingen.
Die vakantie hebben de kennelijk weer goed gebruikt om de kaart te vernieuwen.
  zondag 31 juli 2016 @ 14:55:38 #120
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164131091
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 14:18 schreef Godtje het volgende:

Grappig dat ze de kaart in een maand helemaal om hebben gegooid. Ik was er de dag voor ze met vakantie gingen.
Die vakantie hebben de kennelijk weer goed gebruikt om de kaart te vernieuwen.
Volgens mij wisselen ze elke 2 of 3 maanden van kaart. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_164131940
Dat vega menu van Bluezz ziet er lekker uit :9
pi_164145150
quote:
15s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 05:42 schreef Iwanius het volgende:
[knip]

Btw:

Cornelis Rotterdam is geopend met Herman's rechterhand voor vele jaren IJsbrand & en goed vrind Karim,een zeer getalenteerde Marokkaanse chef-kok die intussen het gezegde 12 ambachten en 13 ongelukken gestalte heeft gegeven.( altijd iets te mondig geweest naar de hand die hem voederde - werkgever- maar zijn vakkennis is ongeëvenaard!)
En als niemand van FOK! er heen gaat om het eens uit te testen dan doe ik het maar weer.

Iwanius bij het pas geopende Cornelis vlees-toko. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2016 00:03:02 ]
  maandag 1 augustus 2016 @ 00:04:43 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164145180
Het trok me niet. Mij te hip. Met hun Blije sharingfingerfoodkutconcept. Eten wil ik.
pi_164150123
Nou...als je mijn recensie doorgelezen had dan kun je er goed eten. Wat je krijgt is prima en de prijs is alleszins redelijk. Brasserie prijzen terwijl je toch daar op het Stadhuisplein restaurantprijzen gewend bent (over the top prijzen wel te verstaan) Valt mij trouwens op dat het erg veel op het interieur van het nabij gelegen HUGH lijkt. Zelfde eigenaar? O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2016 11:28:15 ]
pi_164150793
Ik vond het er wel tof uitzien. Binnenkort maar eens proberen.
pi_164152028
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 15:24 schreef Prego het volgende:
Dat vega menu van Bluezz ziet er lekker uit :9
Dat gaf ik dan ook een 11 _O_
pi_164152271
Met Minilot nogmaals bij Yama geweest. Nadat we in mei met zijn drieën geweest zijn, zijn we toch wel erg verliefd op de keuken van Yama :Y Isegrim vond't niet helemaal haar ding, dus die mocht thuisblijven :6

Waar?
Yama Japanese Cuisine - Rotterdam

Wanneer?
Gister, 31-7

Wat at je?
Zie onder.

Impressie?
Tweede keer dat we hier waren, en echt fan van Yama en zijn kunsten.

Kosten?
¤180

Cijfer?
9

Kip met .. rettich? We wisten beide niet exact te plaatsen wat de sliertjes waren. Had iets fris en tikje scherps. Kool ergens ingelegd zou ook nog kunnen.

Silken tofu met viskuit, ansjovis, wasabi in bouillon.

Volgende gerechtje met bijpassende saké.

Rosbief met bloemen, een tomaatje en in het midden een ingelegde eidooier verstopt in truffel :9 Volgende keer wil ik een extra gang met alleen maar die eitjes :Y

Kroket kreeft, met kreeft, okra en baby corn :s)

Aubergine met miso, eend en chips van kippenhuid. Met een rond lepeltje om de aubergine leeg te schrapen.

Haring, octopus, ingelegd tomaatje, krab, ui, prutje van iets.

Sushi van oa. ei, zalm, buik van tonijn, paling, komkommer, ... :)

Misosoep.

Achteraf nog groene thee met een groene thee chocolaatje. Weer absoluut geweldig, prachtige smaakcombinaties, en elk gerecht is een klein kunstwerkje.

Nog iets meer foto?s
La derecha oprime, la izquierda libera
  maandag 1 augustus 2016 @ 13:14:04 #128
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164152363
Wow. _O_
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poef.....gone! ©golfer
pi_164152765
Heerlijk, als ik eens geld te veel heb ga ik daar zeker heen *O*
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_164152824
_O_ O+

quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 13:14 schreef golfer het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat kwam voor een deel ook wel door vijf verschillende soorten sake erbij :9

Vijf gangen + twee amuses en misosoep is per persoon EUR 56,-
Let me see you stripped down to the bone
  roze maandag 1 augustus 2016 @ 13:35:14 #131
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_164152869
Wat een mooie foto's! Ziet er goed en lekker uit :)!
Your beauty never ever scared me.
pi_164152968
Owh wat ziet er dat verrukkelijk uit!! :9~ :9~ :9~
pi_164190354
quote:
14s.gif Op maandag 1 augustus 2016 13:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Met Minilot nogmaals bij Yama geweest. Nadat we in mei met zijn drieën geweest zijn, zijn we toch wel erg verliefd op de keuken van Yama :Y Isegrim vond't niet helemaal haar ding, dus die mocht thuisblijven :6

Waar?
Yama Japanese Cuisine - Rotterdam

[knip]
Ik ben benieuwd of Yamaha in navolging van Okura ook eens door Michelin wordt beoordeeld voor een ster...
pi_164201194
Waar?
Restaurant BREDA - Amsterdam, Singel 210.
In eerste instantie wilde ik naar Sinne (Amsterdam) gaan, een zaak die eind 2014 een ster heeft gekregen. Veel goede dingen over gehoord, echter waren ze deze week op vakantie. Toen toch maar voor BREDA gekozen, het meest gehypte restaurant in Amsterdam op dit moment (beaamd door één van de koks). Onze verwachtingen waren niet al te hoog: erg gemengde reacties van kennissen gehoord, uiteenlopend van erg teleurstellend tot 'beter dan Rijks'.

Wanneer?
02/08/2016

Wat at je?
Full monty, oftewel een 9-gangen verrassingsmenu met een bijpassende (halve) wijnen. Achteraf erg blij dat we voor de halve glazen zijn gegaan. Negen glazen is gewoon te veel, zeker met port en/of een digestief bij de koffie.
Dit waren de gangen ongeveer, ik weet niet alles precies meer, vandaar sommige vraagtekens:

1. Koolvis met venkel en artisjok(?)
2. Gestoomde oester met koolrabi, olie van koriander en creme van truffel(?)
3. Beurre blanc van babytomaten en bleekselderij
4. Bouillon van zeewier met carpaccio van gerookt buikspek en Chinese koriander
5. Chinese broccoli met gepofte knoflook, beurre blanc van mierikswortel
6. Griet in een soort ingekookte beurre blanc van o.a. appelcider, met brunoise van appel en andere garnituur die ik niet meer weet
7. Langoustine met pak soi en bisque van schaaldieren
8. Dry aged rib eye met gebrande ui, gedroogde cantarel en beurre noisette
9. Dessert met passievrucht, ijs(?) en crumble van iets(?)

Impressie?
Het begon goed met de salade van tartaar van koolvis en venkel. Smaken kwamen individueel naar voren en vormden een fris geheel. Wijn was een Sancerre uit 2014, vrij afgezaagd maar voor een eerste gang prima. De tweede gang, de gestoomde oester, was voor mij de winnaar van de avond. Super goed in balans, bijzonder mondgevoel en ging prima samen met een (wederom saaie) chardonnay uit de Languedoc. Volgens een van de koks waar ik even mee heb gepraat was dit dan ook het langst-lopende gerecht dat ze hadden.

Toen begon het echter minder te worden. De beurre blanc van tomaat en bleekselderij was goed op smaak, maar naar mijn idee was het niet echt een "gerecht". De portionering was ook echt miniem. Hierbij kwam wel de lekkerste wijn van de avond, namelijk een Côtes de Gascogne.
De volgende gang, bouillon van zeewier met buikspek, was vlak. De dun gesneden buikspek verdween eigenlijk letterlijk en figuurlijk, en voegde qua geheel niet echt iets toe.
Daarna kwam de Chinese broccoli (gai lan), kort gewokt met een soort oestersaus achtige beurre blanc. Op het bord van mijn tafelgenoot lagen zoveel gepofte knoflookjes dat het alleen maar naar knoflook smaakte. Ik miste bij deze gang echt compleet de achterliggende gedachte. Misschien lekker als garnituur bij iets oosters, maar als opzichzelfstaand gerecht? Dit was overigens de eerste dag dat dit gerecht geserveerd werd.

De griet die hierop volgde was eigenlijk tekenend voor de avond. Echt een minimaal stukje griet (ik schat iets van ~30 gram?) die to-taal verdween in de bisque. Super dun gesneden. Er zat gewoon 0 smaak aan de griet. De structuur snapte ik ook niet. Het leek wel gepocheerd, maar dan te lang ofzo. De beurre blanc was erg zout en overheerste alles. Dan de brunoise van appel: veel te groot gesneden ten opzichte van de hoeveelheid griet, terwijl de smaak perfect samen ging met die van de beurre blanc. De appelcider uit Bretagne die geschonken werd, smaakte dan weer wel bijzonder en lekker.
De langoustine in bisque van schaaldieren was gewoon prima, langoustine goed gegaard (wat op zich niet echt een prestatie is natuurlijk) en de bisque was wederom erg zout, zelfs voor een bisque. Wijn was een Brouilly nouveau, oftewel een hele lichte, limonade-achtige gamay. Eén van de weinige combinaties van de avond waar wat lef en creativiteit achter zat: heel lekker!

Toen werd er een prachtig steakmes op tafel gelegd: eindelijk iets van vlees? Na veel vega en tegenvallende visgerechtjes had ik wel zin in wat smaak. De dry-aged ribeye was gewoon hartstikke lekker: met het vet er naast geserveerd, omringd door gedroogde cantarelletjes en hier en daar een gebrand uitje. Dat alles in harmonie gebracht door een beurre noisette.
Hierna toch maar een kaasplankje met port genomen. Prima, niet bijzonder. Dessert van passievrucht, ijs van witte chocolade(?) en een bepaalde crumble had veel zuur maar naar mijn mening gewoon lekker. M'n tafelgenoot vond het veel te zuur, maar ik ben best wel een passievrucht-fan. Dessertwijn was saai: er zijn zoveel meer leuke wijnen dan alleen muscat.

Langoustine:
http://i.imgur.com/4L8j0tp.jpg?1

Griet (let op de grootte van de twee stukjes appel, en de dikte van de grietfilet t.o.v. de mossel):
http://i.imgur.com/iU8PpdR.jpg

Tomatenbeurreblanc:
http://i.imgur.com/gHDuwjG.jpg

De Chinese broccoli embed ik even:

Tja.

Verdict
Door de verhalen van mensen in mijn omgeving dacht ik dat de bediening slecht zou zijn, de ruimte te klein maar het eten onovertroffen. Echter bleek het tegenovergestelde.
Bij veel gangen had ik niet het idee een "gerechtje" te eten. Het woord "beurre blanc" is iets van 5 keer gevallen. Ik snap nog steeds niet wat ze met die griet hebben gedaan. De Chinese broccoli sloeg echt de plank mis wat mij betreft.
Veel gerechten waren te zout. De smaak zat elke keer bijna volledig in de saus: er was niet echt sprake van "combinaties". Soms was er ook alleen maar saus, zoals bij de beurre blanc van tomaat en bleekselderij. Dit gerecht was blijkbaar de winnaar voor Jonnie Boer, kon één van de koks mij vertellen.

De gestoomde oester was geweldig, de ribeye was lekker. De zaak zelf is prachtig met warme, mediterraanse kleuren. Dat gezeur op iens.nl over de tafels dicht op elkaar moet je niet serieus nemen: je hebt echt geen last van gesprekken om je heen. De bediening was leuk en goed, misschien een beetje robotisch maar wel kundig en ondanks de drukte attent.

Kosten?
¤255 (2pax)

Cijfer?
Eten: 6.25
Bediening: 7.5
Decor: 8.5

Volgende keer dan maar naar Sinne. Als mensen nog aanraders hebben (in Amsterdam) in dit segment hoor ik het graag!
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:43:31 #135
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164201275
Dat was wel erg minimalistisch allemaal.
Poef.....gone! ©golfer
pi_164201294
Zet je die review ook op iens of zo? Hebben ze vast wat aan !
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_164203385
Succes met het plaatsen op IENS. Er zullen ongetwijfeld zoals in het verleden wel weer redenen zijn dat OF je recensie wordt niet geplaatst OF je moet het aanpassen omdat het naar de mening van IENS niet conform hun huisregels is.

Iwanius schreef er eerder een stukje over onder de titel: IENS/ Dichtbij, De Buik van...en aanverwante recensie sites zijn verre van onafhankelijk & eerlijk!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 17:19:14 ]
pi_164205796
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:18 schreef Iwanius het volgende:
Succes met het plaatsen op IENS. Er zullen ongetwijfeld zoals in het verleden wel weer redenen zijn dat OF je recensie wordt niet geplaatst OF je moet het aanpassen omdat het naar de mening van IENS niet conform hun huisregels is.

Iwanius schreef er eerder een stukje over onder de titel: IENS/ Dichtbij, De Buik van...en aanverwante recensie sites zijn verre van onafhankelijk & eerlijk!
Hoorde dat restaurants geld aan IENS betalen voor het verwijderen van negatieve recensies. De vriendjes van IENS krijgen sowieso een voorkeursbehandeling.
pi_164206814
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:39 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Waar?

Volgende keer dan maar naar Sinne. Als mensen nog aanraders hebben (in Amsterdam) in dit segment hoor ik het graag!
Sinne van mijn oude buren raad ik altijd aan.
Mijn favoriet La Stage

Jaspers is goed. Vis aan de Schelde.

Ach er is zoveel.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 22:09:26 #140
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_164211085
Bord'eau. Gewoon erg goed.
Mos. Overslaan.
Le restaurant. Altijd goed.
Lastage. Prima tent.
Gin Neo. Overslaan.
Ciel blue. Duur maar goed.
Samhoud. Idem.
Omgeving:
Aan de poel. Mwah.
Tante Koosje. Lekker.
Posthoorn. Prima.

Breda, gin, Mos, heb een tijd geleden besloten niet meer naar dat soort gehypte tenten te gaan, die snel komen maar ook weer snel kunnen gaan. Iets te veel kijk ons eens Facebook spammen dat we hier eten types.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_164294886
Nog een verzameling van restaurant/eettentjes van de laatste weken. De foto's zijn niet allemaal even goed helaas.

Waar:
Konbu Streetfood -OOSTERSTRAAT 10, 9711 NT
Groningen,
Wanneer: 1 Juli
Wat at je:

Gekozen voor de Konbu special ramen en ik moet zeggen die beviel erg goed. Erg smaakvol en ging er prima in. In tegenstelling tot de flessen wijn die door deze topics gaan heb ik bij deze schotel twee biertjes genuttigd, een Sapporo (japan) en een Saigon (vietnam).
Naast Ramen en Pho zijn er nog meerdere kleinere gerechtjes beschikbaar die ik een volgende keer zeker ga proberen.

Verdict:
Vrij nieuw asian streetfood restaurant met een heerlijk relaxte sfeer, waren met een internationaal gezelschap en het was er prima vertoeven. Erg vriendelijk, en zeker de moeite waard om terug te keren.

Waar: Louis XV, Oude Kijk in Het Jatstraat 47, 9712 EC Groningen
Wanneer: 4 Augustus
Wat at je: Het dagmenu, voor een prima prijs, vraag me niet hoeveel wat ik heb niet betaald.
Als amuse kregen wij een mousse van pompoen met een gelei en spek. Zeer smaakvol, al was de spek wat taai.

Als voorgerecht hadden we een proeverij van 4 gerechtjes

Van links naar rechts: Erg smaakvol bonbon van rund, kroketje met pompoen vulling, bonbon van geconfijte eend, en rechts een zalm tartaartje. Deze gingen er eigenlijk wel goed in, en als ik Iwanius was geweest had ik ze zeker nog een keer laten uitkomen. Opmaak oogde wel wat slordig.

Als hoofdgerecht kabeljauw met wat groenten, zoals te zien is op de foto lag er eigenlijk maar weinig kabeljauw, dat door het bos van de groenten niet meer te zien was. Smaakte, maar niet bijzonder lekker. Daarnaast nog salade en wat patatjes erbij waar niks op aan te merken was.

Mijn andere tafelgenoten hadden parelhoen met een worstje van gevogelte, wat prima smaakte en eigenlijk een betere keuze was. En een portobello met geitenkaas, niet echt mijn ding maar was ook prima.

Als toetje een proeverij met een brownie, een bavarois van wilde perzik, een bolletje ijs en een bavarois van rood fruit. Prima afsluiter.

Verdict: Bij binnenkomst was het erg warm, gelukkig een tafeltje naast een open deur gekregen waar het eigenlijk wel prima was qua temperatuur. Bediening attent en wist ook welke bieren bij welke gerechten zouden passen. Wat ook maar goed is, want de afbeeldingen van de biertjes op de kaart waren zo klein dat ik een trippel aanzag voor een weizen.

Waar: Cho Fah eathai - Gelkingestraat 5, 9711 NA Groningen
Wanneer: 5 Augustus
Wat at je: Gekozen voor de Pad Thai met black tiger schrimps, aangezien we snel wouden eten geen andere gerechtjes besteld. Achteraf gezien was dit ook zeker niet nodig een flink bord dat goed vulde.

Verdict: Smaakvolle schotel maar zeker niet te pikant, bediening was erg vriendelijk waarbij ze vroegen of nog wat anders wouden maar zeker niet opdringerig waren. Eigenlijk waren alle tafels gereserveerd maar aangezien we vroeg waren kon het nog prima.

[
  zondag 7 augustus 2016 @ 14:24:49 #142
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164296417
Wouden zijn bossen.
pi_164296477
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 14:24 schreef RobinOok het volgende:
Wouden zijn bossen.
pi_164296519
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 13:34 schreef mytec het volgende:
Nog een verzameling van restaurant/eettentjes van de laatste weken. De foto's zijn niet allemaal even goed helaas.

Als hoofdgerecht kabeljauw met wat groenten, zoals te zien is op de foto lag er eigenlijk maar weinig kabeljauw, dat door het bos van de groenten niet meer te zien was. Smaakte, maar niet bijzonder lekker. Daarnaast nog salade en wat patatjes erbij waar niks op aan te merken was.
[

Dit is echt wel het lelijkste opgemaakte bord sinds lange tijd. Wat onaantrekkelijk. :{
Eigenlijk niet opgemaakt maar er gewoon opgeflikkerd.
pi_164296673
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 14:28 schreef Godtje het volgende:

Dit is echt wel het lelijkste opgemaakte bord sinds lange tijd. Wat onaantrekkelijk. :{
Eigenlijk niet opgemaakt maar er gewoon opgeflikkerd.
Beetje zoals de plaatselijke snackbar het zou doen. Geen gezicht.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_164297211
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 14:24 schreef RobinOok het volgende:
Wouden zijn bossen.
Wouden is prima Nederlands ;-) Kan me trouwens niet herinneren dat ik die uitspraak ooit eerder heb gehoord. Voor het hoofdgerecht is wouden zijn bossen wel van toepassing, zag er inderdaad niet uit en ik kon eerst de vis niet eens vinden.
pi_164297251
Menig snackbar serveert het netter.
  zondag 7 augustus 2016 @ 20:06:36 #148
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164306682
Na jaren weer eens naar Lux geweest. En dat is wel bevallen. Kleeeein beetje het gevoel van kleren van de Keizer enzo, maar ja, dat is Italiaans nu eenmaal: simpel en een ietsiepietsie saai.
Evengoed vond ik het lekker en vooral leuk. Het tempo zat er op verzoek ook lekker in, dus we gaan vast nog wel eens terug.

Restaurant Lux in Rotterdam

* groenten uit de houtoven
* asperge uit de houtoven met walnotenprutje en Comté kaas.
* mosselen, doperweten, pancetto, knoflook
* witte polenta met tuinboontjes en Parmezaanse kaas
* spaghetti met geschaafd tonijnhart en een warme dooier.
* gestoofde octopus met gegrillde spitskool en geraspte mierikswortel
* bavette met aardappel en meiknolletjes.

Waar: Restaurant Lux op de 's Gravendijkwal in Rotterdam.
Prijs :40 euro voor 7 gangen + 24 euro voor 4 glazen wijn.
Cijfer: 7,6

[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 07-08-2016 22:12:46 ]
  zondag 7 augustus 2016 @ 22:39:34 #149
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164313298
quote:
asperge uit de houtoven met walnotenprutje en Comté kaas.
Dat was wel heel minimalistisch. 1 groene asperge op een vrijwel leeg bord.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 7 augustus 2016 @ 22:51:39 #150
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164313865
Eensch. Die polenta was net zo minimalistisch.
Maar daarbij was ik blij dat het minimaal was. Polenta is yuk. Ook al was deze best aardig, meer dan een paar hapjes moet je niet doen.
  zondag 7 augustus 2016 @ 22:54:18 #151
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_164314010
Net of ze die asperge waren vergeten te serveren bij eerste gerecht en toen maar op een ander bord hebben gelegd als gerecht op zich ;(
Ik zou niet blij worden van dat bordje, polenta hetzelfde, al klinkt alles wel erg lekker.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_164315386
Ik zou als ze de borden op kwamen halen hebben gezegd dat ze behoorlijk grote borden hebben gebruikt voor een amuse.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_164315693
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 22:51 schreef RobinOok het volgende:
Eensch. Die polenta was net zo minimalistisch.
Maar daarbij was ik blij dat het minimaal was. Polenta is yuk. Ook al was deze best aardig, meer dan een paar hapjes moet je niet doen.
Polenta kán heel lekker zijn hoor, wij maken het met kaas en kruiden en bouillon, snijden er blokken van en bakken. Gewoon puur alleen de pap is natuurlijk niks aan nee.
pi_164315729
En inderdaad die asperge kan écht niet. Één asperge :')
  maandag 8 augustus 2016 @ 00:39:00 #155
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164318116
Ik vind het juist wel iets hebben. Vond het ook niet bij de andere gangen passen, die notensmurrie. Dus prima om dat apart te doen. Het is niet dat er voor en na deze "gang" een half uur wachttijd zit.

Al met al kreeg ik de laatste gang met moeite op. Dus het was meer dan genoeg.
Maar dat heb ik wel vaker als de gangen worden uitgesmeerd over de tijd.
Zet alles tegelijk op tafel en ik eet veel meer.
  maandag 8 augustus 2016 @ 00:41:10 #156
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164318166
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 00:39 schreef RobinOok het volgende:

Zet alles tegelijk op tafel en ik eet veel meer.
Iwania? :+
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')