Lunch bij Valuas. Tot 2022 in het bezit van een Michelin * , nu niet meer. Wij waren er met een speciale reden, waarover later meer…
We waren de enige gasten. Wat eerder leidde tot het gevoel dat we af en toe een beetje vergeten werden dan dat we meer aandacht kregen. Nu was de inpandige brasserie in full swing dus dat verklaart het wel.
![IY7KZGq#RxzXfrV]()
Appel/gember cocktail. Lekker fris!
![IY7KZGq#khjJzz4]()
Amuses: vooraan met wortel (zoetig en crunch) ‘hamburgertje’ was balkenbrij met macaron (lekker, niet teveel bloedsmaak gelukkig,  Valuas bal (prima goedgevulde bitterbal met kalf en truffel).
![IY7KZGq#Gkq98GH]()
Amuse: kreeftensoep (tafelgenoot vond hem te slap, ik houd niet van te sterke kreeftsmaak dus precies goed) en kroepoekje met Hollandse garnaal en een zuurtje.
![IY7KZGq#g0CjafM]()
Voor: terrine van raap met langoustine, komkommer, zeegroenten, wasabi ijs en ‘kaviaar van een plant’. Iets meer detail was fijn geweest 

Lekker fris en licht. 
![IY7KZGq#iGeQVB9]()
Hoofd: duivenborst met kool en paddenstoelen. En ter plekke opgegoten jus van duif met kaneel, koffie en chocolade. Kannetje bleef op tafel staan, daar houden we van! Kannetje ging dan ook leeg  
 ![IY7KZGq#HjEiCF5]()
Toet: drie bereidingen van passievrucht. In een naburig dorp gekweekt. Houden we ook van. Eerste twee bordjes vooral zoet, de derde (de sandwich met suikerspin erop) was met verveine en dat was een fijne gematigde afsluiting.
Tijd voor de rekening en wat formaliteiten.
Mijn tafelgenoot is namelijk al jaren naarstig de strippenkaart van Route Culinaire aan het vullen. 
In totaal 24 restaurants en bij 20 handtekeningen van de chef word je met een tafelgenoot uitgenodigd voor 
https://lespatronscuisiniers.nl/product/ticket-chefs-table/ Vriend heeft twee kaarten (in diverse samenstellingen krijgt hij hulp ze vol te krijgen) en bij beiden nog twee restaurants te gaan tot de 20 

Values was nummer 19, reservering voor nummer 20 staat voor volgend weekend. Want er zit druk achter: het gala is dit jaar vervroegd naar eind november.
Hij had al contact gehad met de organisatie: of geplaatste reserveringen plus 18 handtekeningen voldoende was. 
Nee! We willen 20 handtekeningen zien 

Chef kwam bij ons persoonlijk tekenen en zag dat we goed op weg waren. Dus vriend vertelt bovenstaand verhaaltje. ‘Nah, wat een onzin! Mag ik je kaarten misschien kopiëren? Dan bel ik maandag naar <naam> en ga ik regelen dat jullie mogen komen hoor’
Oké dan 

Ben benieuwd of hij het geregeld krijgt, zou wel gaaf zijn! En anders gaan we volgend jaar.
Waardering: 8/10 (extra punt dankzij toffe chef, want overig personeel was niet heel attent en dat me een saus als hoogtepunt bijblijft zegt ook wel wat) 
Kosten: pp zo’n 100 euro (ik moet het tikkie nog krijgen)
Edit: ploaties lijken niet te werken, sorry