abonnement Unibet Coolblue
pi_163917491
Wat apart die macaron met bloedworst! Waar smaakte die macaron dan naar?
  donderdag 21 juli 2016 @ 22:54:37 #102
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_163917691
Ik weet het niet, kon de vinger er niet op leggen. Nou ja, naar amandel uiteraard en suiker. Maar waar die kleur vandaan kwam, geen idee. Ze waren extreem taaiig, maar dat vond ik dus wel lekker.
pi_163959188
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 22:54 schreef RobinOok het volgende:
Ik weet het niet, kon de vinger er niet op leggen. Nou ja, naar amandel uiteraard en suiker. Maar waar die kleur vandaan kwam, geen idee. Ze waren extreem taaiig, maar dat vond ik dus wel lekker.
Waarom maak je een macaron als je niet weet waar het naar smaakt?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 23 juli 2016 @ 18:55:22 #104
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_163959214
Ik denk dat de kok wel weet waar het naar smaakt. :-)
pi_163959323
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 18:55 schreef RobinOok het volgende:
Ik denk dat de kok wel weet waar het naar smaakt. :-)
Maar vond je het nou lekker of niet?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 23 juli 2016 @ 19:02:57 #106
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_163959343
Ja, absoluut. Verrassend lekker. En dat schreef ik ook :

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 22:32 schreef RobinOok het volgende:
Ik vond de bloedworst macarons enigzins belachelijk, maar wel erg lekker!
pi_163959391
Ik heb een hekel aan bloedworst omdat ik niet van kruidnagel houdt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_163959403
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:02 schreef RobinOok het volgende:
Ja, absoluut. Verrassend lekker. En dat schreef ik ook :

[..]

Ok.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_163959417
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:02 schreef RobinOok het volgende:
Ja, absoluut. Verrassend lekker. En dat schreef ik ook :

[..]

ben ik eigenlijk ook wel heel benieuwd naar! In Spanje een paar keer Morcilla - Arroz ( bloedworst met rijst gehad) en vond dat ook erg lekker, maar moeilijk te plaatsen qua smaak.
  zaterdag 23 juli 2016 @ 19:09:39 #110
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_163959436
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:06 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb een hekel aan bloedworst omdat ik niet van kruidnagel houdt.
Dan is dit voorgerechtje niks van mij voor jou (!), want het is Drentse bloedworst, dus daar zit extra veel kruidnagel in. Lekker!!!
pi_163959464
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:09 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dan is dit voorgerechtje niks van mij, want het is Drentse bloedworst, dus daar zit extra veel kruidnagel in. Lekker!!!
LOL!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_164037819
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:09 schreef RobinOok het volgende:

Dan is dit voorgerechtje niks van mij voor jou (!), want het is Drentse bloedworst, dus daar zit extra veel kruidnagel in. Lekker!!!
En zo hebben we allemaal onze voorkeuren op eet gebied en dat is maar goed ook.
pi_164038062
Leuk topic dit, wie weet draag ik ook eens wat bij, lees met plezier mee.
pi_164074586
Waar: Restaurant Lime
Wat at je: Het chefs menu, vier gerechten, voorafgegaan door een amuse van een geitenkaasje met gepofte biet en tuinbonen:
• Gemarineerde verse makreel met een doperwtencurry, radijs, ramanas en kokossaus.
• Krokant gebakken dorade, gegrillde inktvis met een vinaigrette van tomaat, basilicum en groene olijven
• Kalfsstaartstuk van de bbq met jonge prei, geconfijte wortel, crème van knolselder en jus met dragon
• Cocktail van watermeloen, framboos en gember

Impressie: Toen bijna twee jaar geleden Ysbrandt Wermenbol en Sandra Musumeci ruim anderhalf jaar geleden aankondigden de deuren van Le Marron (een ster) en brasserie Second Food te sluiten was dat wel een teleurstelling. We hebben vanaf het eerste toevallige bezoek nog vóór de ster verdiend was, diverse malen met veel plezier een avond bij Le Marron en later ook bij Second Food doorgebracht. Gek genoeg is het er daarna tot gisteravond nooit van gekomen om bij hun nieuwe "huiskamerrestaurant" Lime te gaan eten. De term "huiskamerrestaurant" is wat misplaatst, want je bent wel echt in een restaurant, en binnen is ruimte voor 36 couverts. Op het terras is plaats voor nog meer gasten. Het restaurant was gisteren niet helemaal vol maar wel tamelijk goed bezet. Toch slagen Ysbrandt en zijn personeel er met slechts twee personen in de keuken en eentje in de bediening, waarbij de chef zelf af en toe ook in de bediening bijsprong er in om iedere gast adequaat te bedienen en de juiste hoeveelheid aandacht te geven.

De keuken is volledig open, en wij hadden gekozen voor een plek aan de keukenzijde waar hoge tafels staan zodat je extra goed zicht hebt om als je dat wil de bereiding van alle gerechten tot in detail te volgen. Dan zie je ook dat de organisatie en coordinatie in de keuken bijzonder goed geregeld is. Alles gaat met de hand, in zo een open keuken kan je geen lawaaige apparaten met een snoer gebruiken.

Alle vier de gerechten zijn met goede ingredienten en vakmanschap bereid. We hebben bij ieder gerecht een passend glas wijn door de sommelier laten adviseren, en die adviezen waren een schot in de roos. De rauwe gemarineerde makreel met doperwtencurry waarin knoflook, gember en sereh zijn te proeven is meteen een prachtige opening. Subtiele herkenbare smaken zonder dat één smaak een andere overheerst.

Daarna volgde de dorade. Een prima gerecht, mooi kort gebakken maar wel met een krokante huid. De warme vinaigrette met hele ontvelde kerstomaatjes maakte hier een heel lekker visgerecht van.

Het kalfsstaartstuk van de bbq was van de vier gerechten eigenlijk het minst verrassende. Gewoon een vakkundig bereid gerecht. Niets op aan te merken en de jus met dragon was erg lekker, maar ook niet enorm bijzonder. Wat het echter wel helemaal af maakte was de geadviseerde wijn waar maar liefst zeven (oer)druivenrassen aan te pas waren gekomen. Licht gekoeld met prettige vanilletoon was het een perfecte match met de bbq-smaak van het kalfsvlees.

De maaltijd werd afgesloten met een feestelijke zomerse cocktail van gemberbier met watermeloen op ijs met reepjes sinaasappelschil en basilicum, overgoten met een mousserende wijn en vergezeld door een frambozensorbet en schuim van watermeloen.

Aan het eind van de avond waren we de laatste gasten en nam Ysbrandt nog de tijd om ons wat te laten zien en ruiken van zijn experimenten die in een rij weckpotten op de balie naast de keuken staan: vodka en azijn, gearomatiseerd met bietenschillen of appelbloesem, of weckpotten met geurig appelhout (!), etc.

Al met al was het een bijzonder geslaagde avond met lekkere gerechten en een beetje culinair entertainment, en het grootste minpunt is eigenlijk dat we er niet eerder zijn gaan eten. Het is lastig vergelijken, maar als ik Lime moet vergelijken met het voormalige Le Marron en Second Food dan zit het er ergens tussenin, maar wat betreft vakmanschap en inventiviteit toch veel dichter bij Le Marron dan bij Second Food. De kwaliteit is absoluut vergelijkbaar met die van Le Marron, maar dan met wat alledaagsere ingredienten.

Kosten: Voor twee personen bijna ¤150 excl. tip, waarvan ¤90 voor het eten en de rest voor de wijn. Het chefs menu is ¤45 voor vier gerechten en ¤35 voor drie gerechten. Er is ook een tasting menu met de 6 mooiste gerechtjes van het moment voor ¤66 excl. drank en een vegetarisch menu dat ¤5 goedkoper is dan het chefs menu. Daarnaast staat er een aantal losse gerechten op de kaart waarvan de "Rolmops van verse yellow-vin Tonijn met ingemaakte komkommer, currycreme en ponzu" me intrigeert.

Cijfer: 8+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2016 21:34:33 ]
  vrijdag 29 juli 2016 @ 17:35:13 #115
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164093332

Zino Urban Bistro


Spinaziesoep met ingelegde komkommer en kruisbessen, nieuwe haring en croutons van Drentse worst.
Steak Tartare (van bavette) met mosterd, biet, parmezaan.
Gebakken aubergine schijven, courgette, gepofte tomaat.
Iberisch varken, geroosterde aardappelen en groenten.

Vond de hoofdgerechten ietsiepietsie minder. Deze chef gelooft duidelijk niet in "less is more". Het duizelde me toen de serveerster alle ingerediënten opnoemde, terwijl ik daar meestal niet zo'n moeite mee heb. Ik was ze eigenlijk direct alweer vergeten en nu een week later blijkt dat ik ze niet heb opgeschreven ben ik het echt compleet kwijt. Niet al teveel indruk gemaakt. :-)

Maar goed, het blijft een sympathiek restaurant, ze schenken er leuke wijnen bij en de prijs is ook aardig. Drie gangen voor 32,50.
pi_164104159
Tja...toch een toko die echt bij jou past qua gerechten want ondanks dat ik de keuken ken,heb ik mij er nooit toe kunnen bewegen om er te gaan eten. Bedoel de gerechten en bijbehorende smaken staan mij gewoon niet aan en dat wordt andermaal bevestigd door je geschoten foto's van de gerechten. Misschien ben ik te 'kruidig' of zo aangelegd dat ik altijd maar volle,kleurrijke,tikkeltje overheersende/aanwezige (FG) smaken wil proeven?

Want laten we nou eerlijk zijn:

"Gebakken aubergine schijven, courgette, gepofte tomaat."

Of

"Iberisch varken, geroosterde aardappelen en groenten"

Daar straalt al vanaf: Flauw...heel flauw.

Dank sowieso voor je recensie Robin. Altijd goed en mooi gebracht.

Btw:

Cornelis Rotterdam is geopend met Herman's rechterhand voor vele jaren IJsbrand & en goed vrind Karim,een zeer getalenteerde Marokkaanse chef-kok die intussen het gezegde 12 ambachten en 13 ongelukken gestalte heeft gegeven.( altijd iets te mondig geweest naar de hand die hem voederde - werkgever- maar zijn vakkennis is ongeëvenaard!)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2016 05:45:04 ]
  zondag 31 juli 2016 @ 02:27:31 #117
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164124070
Waar: restaurant Ratatouille * in Haarlem.
Wanneer: 30 juli 2016
Wat:
Al eerder waren we bij dit met 1 Michelinster onderscheiden restaurant op bezoek geweest, toen was het nog gevestigd aan de Lange Veerstraat. Sinds enige tijd zijn ze verhuisd naar een ruimere en mooiere locatie aan het Spaarne in het pand waar eerder ook Lambermons en Vis&Ko hebben gezeten. Nog steeds 1 Michelinster en nog steeds wil chef Joshua Jaring het eten op hoog niveau toegankelijk en betaalbaar houden.
Wij besloten allebei te gaan voor een 4-gangenmenu, maar dit keer vond Bluezz de omschrijving van de gerechten van het vegetarische menu dusdanig lekker klinken dat zij daarvoor koos.
Nadat we begonnen met een glas Fellines Jourdan, Sauvignon Blanc, volgde al snel een aantal amuses. Voor B. waren die ook helemaal vegetarisch gemaakt.
Een macaron met daar tussenin een speciale kaas (naam vergeten) voor ons beiden.

Daarna voor ons een oubliehoorntje van biet, met voor B. daarin kersenmousse en voor mij daarin ganzenlever met daarbij voor B. een gazpacho en voor mij een ceviche van tonijn:



Uiteraard kwam er ook lekker zelfgemaakt brood op tafel. Bij het daarop volgende voorgerecht dronken we een glas Italiaanse Langhe Chardonnay van de gebroeders Crasso uit 2015.

Voorgerechten:
Bluezz haar voorgerecht bestond uit panna cotta van bloemkool met rood hoorntjeswier, tempura, codium (een soort zeewier) ,gerookte amandel en daar werd ter plekke wat zomertruffel op geschaafd:

Voor mij was er de terrine van ganzenlever met boerderijkip, diverse balsamico's, cassia-appelcrème, lulo (een apart Zuid-Amerikaans bloemetje), vijg en hazelnoot:

Beide voorgerechten waren heerlijk!

Tussengerecht:
Het vegetarische tussengerecht van Bluezz bestond uit een pasta gemaakt van koolraap, gepofte paprika en basilicum (3 kleuren) met daarbij gefrituurde kappertjes een saus van taleggiokaas:

Voor mij als tussengerecht geroosterde coquilles met kroepoek, knolselderij, gemalen pistache, uitgebakken Italiaanse ham, yuzu en een saus van fenegriek:

Alweer allemaal erg lekker!

Hoofdgerechten:
B. haar vegetarische hoofdgerecht bestond uit de naam van het restaurant, ratatouille met gnocchi van Opperdoezer rondes, schuim van Parmezaanse kaas en basilicumolie:

B. dronk daarbij een Spaanse rode wijn, Paraje Tornel uit 2012. Ik hield het bij de chardonnay.

Ik had gekozen voor een gerecht dat niet op de kaart stond, op de huid gebakken wilde zeebaars met daarbij een groene aspergepunt en een klein stukje courgette met een beurre blanc-saus:

Enige kleine minpuntje van de avond. Als hoofdgerecht echt minimaal. Smaak was prima, maar iets van garnituur daarbij was wel gewenst geweest. Dit was wel erg weinig op een bord.

Desserts:
Bluezz kreeg een Crèma Catalana met vanille, sinaasappel, een sorbet van lulo ,en een mousse van itakuja chocolade:

Ik sloot de maaltijd af met een kersentoetje, bestaande uit (uiteraard) kersen, pistache, witte chocolade en een sorbet van vlierbloesem:


Alles was heerlijk van smaak en prachtig opgemaakt. Voor Bluezz was het zelfs de beste vegetarische maaltijd die ze ooit gegeten had.
Bediening deskundig en vriendelijk, zonder al te formeel te worden. Joshua's streven om het laagdrempelig en betaalbaar te houden is volledig geslaagd. De Michelinster en het terugkomen waard!

Kosten, inclusief drank voor 2 personen: 135 euro
Prijs kwaliteit: 9/10
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 31 juli 2016 @ 12:03:12 #118
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164127169

Rebelz Rotterdam


Waar?
Rebelz in Rotterdam.
(restaurant is opgezet om ex-gedetineerde vrouwen een kans te bieden op een betere toekomst)

Wanneer?
Afgelopen week

Wat at je?
Bulgursalade met kikkerwten, gamba’s, watermeloen en structuren van paprika.
Eendenborst met knoflookjus op ratatouille-achtig groenten en aardappelpuree.
Kruidige koek, witte pudding, witte chocolade, ganache, vers fruit, noten.

Impressie?
Fijne locatie (uitzicht op de Rotte), fijn restaurant (ruim, licht, vrolijk), aardige mensen.

Kosten?
Die dag serveerde ze alleen een 3-gangen verrassingsmenu van 29,50 pp.

Cijfer?
8,3
pi_164129981
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 02:27 schreef golfer het volgende:
Waar: restaurant Ratatouille * in Haarlem.
Wanneer: 30 juli 2016
Wat:
Al eerder waren we bij dit met 1 Michelinster onderscheiden restaurant op bezoek geweest, toen was het nog gevestigd aan de Lange Veerstraat. Sinds enige tijd zijn ze verhuisd naar een ruimere en mooiere locatie aan het Spaarne in het pand waar eerder ook Lambermons en Vis&Ko hebben gezeten. Nog steeds 1 Michelinster en nog steeds wil chef Joshua Jaring het eten op hoog niveau toegankelijk en betaalbaar houden.
Wij besloten allebei te gaan voor een 4-gangenmenu, maar dit keer vond Bluezz de omschrijving van de gerechten van het vegetarische menu dusdanig lekker klinken dat zij daarvoor koos.
Nadat we begonnen met een glas Fellines Jourdan, Sauvignon Blanc, volgde al snel een aantal amuses. Voor B. waren die ook helemaal vegetarisch gemaakt.
Een macaron met daar tussenin een speciale kaas (naam vergeten) voor ons beiden.
[ afbeelding ]
Daarna voor ons een oubliehoorntje van biet, met voor B. daarin kersenmousse en voor mij daarin ganzenlever met daarbij voor B. een gazpacho en voor mij een ceviche van tonijn:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uiteraard kwam er ook lekker zelfgemaakt brood op tafel. Bij het daarop volgende voorgerecht dronken we een glas Italiaanse Langhe Chardonnay van de gebroeders Crasso uit 2015.

Voorgerechten:
Bluezz haar voorgerecht bestond uit panna cotta van bloemkool met rood hoorntjeswier, tempura, codium (een soort zeewier) ,gerookte amandel en daar werd ter plekke wat zomertruffel op geschaafd:
[ afbeelding ]
Voor mij was er de terrine van ganzenlever met boerderijkip, diverse balsamico's, cassia-appelcrème, lulo (een apart Zuid-Amerikaans bloemetje), vijg en hazelnoot:
[ afbeelding ]
Beide voorgerechten waren heerlijk!

Tussengerecht:
Het vegetarische tussengerecht van Bluezz bestond uit een pasta gemaakt van koolraap, gepofte paprika en basilicum (3 kleuren) met daarbij gefrituurde kappertjes een saus van taleggiokaas:
[ afbeelding ]
Voor mij als tussengerecht geroosterde coquilles met kroepoek, knolselderij, gemalen pistache, uitgebakken Italiaanse ham, yuzu en een saus van fenegriek:
[ afbeelding ]
Alweer allemaal erg lekker!

Hoofdgerechten:
B. haar vegetarische hoofdgerecht bestond uit de naam van het restaurant, ratatouille met gnocchi van Opperdoezer rondes, schuim van Parmezaanse kaas en basilicumolie:
[ afbeelding ]
B. dronk daarbij een Spaanse rode wijn, Paraje Tornel uit 2012. Ik hield het bij de chardonnay.

Ik had gekozen voor een gerecht dat niet op de kaart stond, op de huid gebakken wilde zeebaars met daarbij een groene aspergepunt en een klein stukje courgette met een beurre blanc-saus:
[ afbeelding ]
Enige kleine minpuntje van de avond. Als hoofdgerecht echt minimaal. Smaak was prima, maar iets van garnituur daarbij was wel gewenst geweest. Dit was wel erg weinig op een bord.

Desserts:
Bluezz kreeg een Crèma Catalana met vanille, sinaasappel, een sorbet van lulo ,en een mousse van itakuja chocolade:
[ afbeelding ]
Ik sloot de maaltijd af met een kersentoetje, bestaande uit (uiteraard) kersen, pistache, witte chocolade en een sorbet van vlierbloesem:
[ afbeelding ]

Alles was heerlijk van smaak en prachtig opgemaakt. Voor Bluezz was het zelfs de beste vegetarische maaltijd die ze ooit gegeten had.
Bediening deskundig en vriendelijk, zonder al te formeel te worden. Joshua's streven om het laagdrempelig en betaalbaar te houden is volledig geslaagd. De Michelinster en het terugkomen waard!

Kosten, inclusief drank voor 2 personen: 135 euro
Prijs kwaliteit: 9/10
Grappig dat ze de kaart in een maand helemaal om hebben gegooid. Ik was er de dag voor ze met vakantie gingen.
Die vakantie hebben de kennelijk weer goed gebruikt om de kaart te vernieuwen.
  zondag 31 juli 2016 @ 14:55:38 #120
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164131091
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 14:18 schreef Godtje het volgende:

Grappig dat ze de kaart in een maand helemaal om hebben gegooid. Ik was er de dag voor ze met vakantie gingen.
Die vakantie hebben de kennelijk weer goed gebruikt om de kaart te vernieuwen.
Volgens mij wisselen ze elke 2 of 3 maanden van kaart. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_164131940
Dat vega menu van Bluezz ziet er lekker uit :9
pi_164145150
quote:
15s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 05:42 schreef Iwanius het volgende:
[knip]

Btw:

Cornelis Rotterdam is geopend met Herman's rechterhand voor vele jaren IJsbrand & en goed vrind Karim,een zeer getalenteerde Marokkaanse chef-kok die intussen het gezegde 12 ambachten en 13 ongelukken gestalte heeft gegeven.( altijd iets te mondig geweest naar de hand die hem voederde - werkgever- maar zijn vakkennis is ongeëvenaard!)
En als niemand van FOK! er heen gaat om het eens uit te testen dan doe ik het maar weer.

Iwanius bij het pas geopende Cornelis vlees-toko. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2016 00:03:02 ]
  maandag 1 augustus 2016 @ 00:04:43 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_164145180
Het trok me niet. Mij te hip. Met hun Blije sharingfingerfoodkutconcept. Eten wil ik.
pi_164150123
Nou...als je mijn recensie doorgelezen had dan kun je er goed eten. Wat je krijgt is prima en de prijs is alleszins redelijk. Brasserie prijzen terwijl je toch daar op het Stadhuisplein restaurantprijzen gewend bent (over the top prijzen wel te verstaan) Valt mij trouwens op dat het erg veel op het interieur van het nabij gelegen HUGH lijkt. Zelfde eigenaar? O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2016 11:28:15 ]
  maandag 1 augustus 2016 @ 12:00:39 #125
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_164150793
Ik vond het er wel tof uitzien. Binnenkort maar eens proberen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')